Juancho schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:22:
[...]
Dan nog valt me dit wel tegen hoor. Zeker voor de SM ER 2024 variant. Ik haal ook zoiets, maar ik heb dan een P8 van het eerste uur die veeeeul onzuiniger is dan de nieuwe modellen met nieuwe motoren. Ik zit nu op ongeveer 280km met 100%.
Mijn laatste rit heb ik redelijk 'vlot' gereden, was moe, was wat geïrriteerd door wat medeweggebruikers en tegenzittende verkeerslichten, dus wat steviger opgetrokken en wat te hard gereden overal, niet extreem, maar een beetje zo van "klaar met dat getreuzel, gaan! "
Ook was dat na 19 uur en dus hele stukken 140 gereden waar je 130 mag en 115 waar je 100 mag, over een afstand van zeker zo'n 170 km en dan nog wat binnendoor met veel moeten afremmen en weer optrekken...
Niet goed voor je verbruik kan ik zeggen, ik zat op ruim 26 kWh/100 km
Maar nu na opladen tot 90% staat er weer een range van 240 km, bij 100% zal dat dus 266 km range zijn.
Eerder deze week stond er bij 100% een range van 330 km volgens de auto, de ritten daarvoor waren vrij zuinig gereden.
Het ligt dus puur aan je rijstijl en je verbruik in de circa 50 km vooraf, welke actieradius je wagen aangeeft bij 90% of 100% na laden.
Zelf let ik daar amper meer op, ik reken gewoon op 300 km in de winter en 390 in de zomer, en als ik op de terugweg merk dat het aankomstpercentage onder de 10% dreigt te duiken (NA dat ik al zeker 10 km gereden heb, anders is dat getal weinig betrouwbaar nog) dan ga ik een laadstopje inprogrammeren.
Daarbij merkte ik laatste rit ook op dat er een tekst in maps staat ongeveer als "Maps plant automatisch een laadstop in zodra het restpercentage van de accu onder 10% dreigt te komen" in plaats van een serie laadstops als vorostel aan te bieden, wat voorheen gewoon gebeurde.
Die is nieuw voor mij, ik denk een instelling in maps ergens na de laatste OTA naar 3.3.16, daar duik ik komende dagen wel eens een keertje in als ik zin heb.
Oh en de Hackelaar was opnieuw niet in te plannen, ben het gewoon om de 5 minuten gaan proberen en ineens was die er weer na een minuut of 20. Wel met de opmerking "laden niet nodig" terwijl dat wél nodig was, anders zou ik met 2% thuiskomen. Laadsnelheid was er 126 kW max, ik heb er maar 15% bijgeladen en kwam inderdaad met 17% thuis, genoeg om hem de volgende dag weer voro de deur aan de lader te zetten (stond uiteraard weer eens een benzineverbrander van iemand anderhalve straat verderop voor geparkeerd terwijl er dichterbij zijn woonadres ook genoeg plekken vrij waren...)
[
Voor 12% gewijzigd door
ron65 op 23-12-2024 16:46
]