Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:10:
[...]

Gezien de snelheid waarmee dingen ontwikkeld worden vermoed Ik een man of tien per team.

Een algemeen manager, een technisch project manager, een organisatorisch manager, een scrum master, een tester, een team leider, een secretaresse, een account manager, een quality officer. O, ja, en natuurlijk ook nog een ontwikkelaar die het werk doet, maar die is nu drie dagen per week met ouderschapsverlof.
8 dus, want quality officer en tester zitten er niet bij, De Android app heeft geen echte kwaliteit en de bugs tieren er ook regelmatig welig in rond.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02

MicroStar_NL

Knowledge is power

ron65 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:11:
[...]

Percentage, geschat bereik en tijd gereed staan er toch gewoon in?
Dat zie ik inderdaad. Ik bedoelde het aantal kW en ampere die Apple wel toont
https://www.volvocars.com...Epnghigh.png?imwidth=1280

[ Voor 17% gewijzigd door MicroStar_NL op 18-12-2024 16:20 ]

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:17:
[...]

Dat zie ik inderdaad. Ik bedoelde het aantal kW en ampere die Apple wel toont
Die zie je niet nee, in IOS is de accu ook fraaier weergegeven, net als het percentage op het hoofdscherm.

[ Voor 15% gewijzigd door ron65 op 18-12-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:31
ron65 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:15:
[...]

8 dus, want quality officer en tester zitten er niet bij, De Android app heeft geen echte kwaliteit en de bugs tieren er ook regelmatig welig in rond.
In het OTA-team zit ook geen tester denk ik, want anders had de laatste OTA nooit zo uitgerold ... of had niemand opgemerkt dat dat ETA balkje weg was mss 8)7 ?

Collega die sinds augustus met een EX40 rijdt kwam gisteren nog even langs om te zeggen dat het balkje verdwenen was sinds de laaste OTA, hij baalde er echt van. Ik antwoorde hem: 'welkom bij Volvo, wen er maar aan' :D .

Trouwens opvallend hoezeer de kaart van GM is ingezoomd op het drivers display, ik zou er echt niet van verschieten dat het balkje daardoor uit het scherm valt. Als ik vergelijk met de kaart van GM via AA op het drivers display, daar is alles zeer klein en dat vind ik eerlijk gezegd veel beter. Juist de SoC ontbreekt nog.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 18:29
Largamelion schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:30:
[...]
In het OTA-team zit ook geen tester denk ik, want anders had de laatste OTA nooit zo uitgerold ... of had niemand opgemerkt dat dat ETA balkje weg was mss 8)7 ?
Je hebt nu 2 jaar zitten ROEPEN voor AA, met de laatstte OTA wordt je op uw wenken bediend en nu is het wederom niet goed omdat het ETA balkje ff weg is, welke sowieso terug komt werd hier en op andere fora reeds bevestigd... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:01:
[...]

Je hebt nu 2 jaar zitten ROEPEN voor AA, met de laatstte OTA wordt je op uw wenken bediend en nu is het wederom niet goed omdat het ETA balkje ff weg is, welke sowieso terug komt werd hier en op andere fora reeds bevestigd... 8)7
Correctie, 1,5 jaar :).

En je leest niet goed, mijn collega baalde ervan, niet ik. Ik vind het gewoon triest dat Volvo zoiets niet opmerkt/verhelpt alvorens de OTA uit te brengen want er zijn wel veel mensen die zich eraan storen, dat lees je hier toch ook ...

Ik rijd nu bijna elke rit met AA, tenzij ik maar 5 of 10 min de wagen in moet, dan doe ik de moeite niet. Dus ikzelf ben zeer tevreden met de OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28
Tranquility schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:54:
[...]

Heb laatst een V60 meegehad als leenauto. Man, bij het instappen dacht ik dat ik op de grond viel zo laag... Net alsof je er in ligt. Nee, dan zit ik toch echt veel liever in de XC40. Zou nooit meer een lage auto willen..
Dan heb je de goede auto gekozen maar vlgs mij ging het over het bochtgedrag van de xc40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Het is zelfs meer dan 2 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Haha touché, dat je de moeite doet dat op te zoeken 😁. Na al die jaren is het Volvo dan toch gelukt en zo heb ik er toch nog 2,5 jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 12:55
cdwave schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:10:
[...]

Gezien de snelheid waarmee dingen ontwikkeld worden vermoed Ik een man of tien per team.

Een algemeen manager, een technisch project manager, een organisatorisch manager, een scrum master, een tester, een team leider, een secretaresse, een account manager, een quality officer. O, ja, en natuurlijk ook nog een ontwikkelaar die het werk doet, maar die is nu drie dagen per week met ouderschapsverlof.
Das toeval, in het bedrijf waar ik werk hebben ze dezelfde team verdeling.

Een paar weken terug op een halve dag tijd 3 verschillende personen die aan het informeren waren of dezelfde US echt wel op tijd ging zijn voor de huidige sprint.

Toen ik die vrijdag nog een tijdje door deed, om toch echt die beloofde commitment te halen. Kreeg ik na 20 uur , letterlijk 2 minuten na het afleveren van werk via Teams een berichtje waarom de US nog in process stond ?!. ( Ik was letterlijk nog aan het navigeren in de tool, de administratie aan het doen)

Al die US watchers in die agile tools zijn echt de duivel want als je die dingen combineert met werkloze SM's en PO's zorgen enkel voor meer stress.

De timeline van dat gevalletje is toch diezelfde avond doorgestuurd naar mijn mgt. Dat dit zeker niet helpt.

En als kers op de taart zijn bij de acceptie van de zaak nog een paar foutjes ontdekt bij de analyse en Voila, ik mocht opnieuw beginnen. Aaaaaargh .....
(Maar nu toch lekker 3 weken eindejaars verlof,....)

Kunnen ze direct omheen de 'busfactor' werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:50
blahenazo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:34:
[...]

Das toeval, in het bedrijf waar ik werk hebben ze dezelfde team verdeling.

Een paar weken terug op een halve dag tijd 3 verschillende personen die aan het informeren waren of dezelfde US echt wel op tijd ging zijn voor de huidige sprint.

Toen ik die vrijdag nog een tijdje door deed, om toch echt die beloofde commitment te halen. Kreeg ik na 20 uur , letterlijk 2 minuten na het afleveren van werk via Teams een berichtje waarom de US nog in process stond ?!. ( Ik was letterlijk nog aan het navigeren in de tool, de administratie aan het doen)

Al die US watchers in die agile tools zijn echt de duivel want als je die dingen combineert met werkloze SM's en PO's zorgen enkel voor meer stress.

De timeline van dat gevalletje is toch diezelfde avond doorgestuurd naar mijn mgt. Dat dit zeker niet helpt.

En als kers op de taart zijn bij de acceptie van de zaak nog een paar foutjes ontdekt bij de analyse en Voila, ik mocht opnieuw beginnen. Aaaaaargh .....
(Maar nu toch lekker 3 weken eindejaars verlof,....)

Kunnen ze direct omheen de 'busfactor' werken. ;)
Ik heb zojuist de Top 2000 Quiz gekeken en lees nu dit.
Ik weet het zeker, ik ben blijven steken bij 2 voor 12.
Te oud enzo.
Een echte Volvo rijder dus. ;)

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

• RigolleM
Largamelion schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:54:
[...]
Haha touché, dat je de moeite doet dat op te zoeken 😁. Na al die jaren is het Volvo dan toch gelukt en zo heb ik er toch nog 2,5 jaar plezier van.
Het was zelfs uw eerste post hier in dit topic, dus zo belangrijk vond je het al ;) Ik heb wat tijd voor dergelijk onderzoekswerk (zie hieronder).

Mijn plezier is binnen een maand voorbij, ik moet de Volvo terug inleveren op 15 januari.
Een collectief ontslag heeft er voor gezorgd dat de samenwerking werd beëindigd met mijn huidige werkgever, na 20 dienstjaren.

Dus voor het eerst in 20 jaar val ik zonder firmawagen en moet ik mij ff behelpen met de Mercedes (ICE) van mijn vrouw, dus ik ga die Volvo XC40 Recharge enorm missen, want het is (later was) een genot om hiermee te rijden.

De LM heeft een voorstel gedaan om de Volvo over te nemen, maar ik ga het niet doen, want wie weet heb ik zeer snel een nieuwe job, en zitten we met 3 auto's. Indien niet ga ik privé een tandje lager moeten schakelen, want € 60k voor een dergelijke auto is mij net iets te veel van het goede, en dan ga ik er misschien wel spijt van hebben, maar voor de overnameprijs kan ik wellicht toch iets beters vinden qua bereik, want stints van 150 à 175km tijdens het reizen vonden we net iets te kort, mocht het een ER zijn geweest had ik wellicht meer getwijfeld.

Ik zal dit topic na 15 januari nog volgen, maar geen bijdrage meer leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
RigolleM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:56:
[...]

De LM heeft een voorstel gedaan om de Volvo over te nemen, maar ik ga het niet doen, want wie weet heb ik zeer snel een nieuwe job, en zitten we met 3 auto's. Indien niet ga ik privé een tandje lager moeten schakelen, want € 60k voor een dergelijke auto is mij net iets te veel van het goede, en dan ga ik er misschien wel spijt van hebben, maar voor de overnameprijs kan ik wellicht toch iets beters vinden qua bereik, want stints van 150 à 175km tijdens het reizen vonden we net iets te kort, mocht het een ER zijn geweest had ik wellicht meer getwijfeld.
Wat een vervelend nieuws, en dat na 20 jaar trouwe dienst! Maare, en ik weet niet wat je doet, maar verwacht je niet snel een nieuwe baan te hebben dan? In bepaalde markten/sectoren is de vraag zo hoog dat dat toch wel moet lukken? En dan kan je toch alvast proberen via je nieuwe werkgever de wagen over te nemen in de lease? Of dat je even tegen je leasemaatschappij zegt, geef me even x periode de tijd, dan kan de wagen wellicht zo meegenomen worden. Voor hun toch ook wel prettig lijkt me?

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 19-12-2024 09:13 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
[...]

Het was zelfs uw eerste post hier in dit topic, dus zo belangrijk vond je het al ;) Ik heb wat tijd voor dergelijk onderzoekswerk (zie hieronder).

Mijn plezier is binnen een maand voorbij, ik moet de Volvo terug inleveren op 15 januari.
Een collectief ontslag heeft er voor gezorgd dat de samenwerking werd beëindigd met mijn huidige werkgever, na 20 dienstjaren.

Dus voor het eerst in 20 jaar val ik zonder firmawagen en moet ik mij ff behelpen met de Mercedes (ICE) van mijn vrouw, dus ik ga die Volvo XC40 Recharge enorm missen, want het is (later was) een genot om hiermee te rijden.

Jee wat heftig. Zeker na zo'n periode. Ook balen dat je dan gelijk je wagen kwijt bent. Nog overwogen de Benz eruit te gooien en de XC40 te behouden voor je vrouw?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:19

Jemig, wat een klotenieuws. Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt een jaar of zes geleden eveneens door een reorganisatie, toen was ik 53 en dacht ook niet meer aan de slag te kunnen na 20 jaar buitendienst. Maar heb een half jaar later een veel betere baan gevonden waar ik ondertussen al weer zes jaar werk, echter zonder leaseauto deze keer (geen fieldwerk meer) maar kon door het veel betere salaris snel geld wegleggen voor de aanschaf van mijn XC40 begin dit jaar met een leuke demo korting + inruil Ampera-e.

Maar succes met het vinden van een nieuwe job, hoop dat het je snel zal lukken!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
In de app voor iOS staat nu bij de autogegevens de bijnaam van je auto. Daar staat bij mij nu "2021 XC40" en een linkje "Wijzigen" die grijs is (grayed out). Binnenkort kun je daar een zelfbedachte bijnaam invullen, zo lijkt het.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

wat waardeloos zeg. Sterkte met het vinden van iets nieuws.

Tegelijk ben ik wel benieuwd naar de leeftijd van uw wagen en de prijs die de LM er voor durft te vragen nog.
want 60K lijkt mij de nieuwprijs plus een beetje meer?

En zoals anderen schreven, wellicht toch doen en de mercedes eruit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:13:
[...]

Wat een vervelend nieuws, en dat na 20 jaar trouwe dienst! Maare, en ik weet niet wat je doet, maar verwacht je niet snel een nieuwe baan te hebben dan? In bepaalde markten/sectoren is de vraag zo hoog dat dat toch wel moet lukken? En dan kan je toch alvast proberen via je nieuwe werkgever de wagen over te nemen in de lease? Of dat je even tegen je leasemaatschappij zegt, geef me even x periode de tijd, dan kan de wagen wellicht zo meegenomen worden. Voor hun toch ook wel prettig lijkt me?
Die optie is er niet om de lease over te nemen, de werkgever heeft onmiddellijk de aanvraag ingediend om alle leasecontracten te verbreken. Ik heb een offerte ontvangen met de verbrekingsvergoeding voor de werkgever (10% van de cataloguswaarde excl. BTW), nog wat administratieve kosten en een overnameprijs.

Ik zou deze Volvo (MY23 SR) nooit privé aangekocht hebben, wegens de beperkte range (vooral 's winters). Ik was eerder in de richting van een Polestar 2 LR en Tesla Model 3 LR aan het kijken, maar de werkgever heeft die 2 merken uit de leasekeuze gehaald, dus bleef er enkel nog Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen en Volvo over. Audi, BMW en Mercedes waren véél te duur voor een EV, Volkswagen (ID4) vond ik absoluut niet mooi, dus bleef er enkel Volvo over, of PHEV maar dat wou ik absoluut niet. Gezien ze er al ééntje in bestelling hadden voor een collega die haar ontslag had aangeboden, kon ik deze overnemen zonder wachttijd (was toen meer dan een jaar) en in Ultimate uitvoering. Toch ff getwijfeld over de range (SR), maar als ik hem zelf zou bestellen was het wellicht maar een Core geweest in ER versie. Na een maand kon ik hem al in ontvangst nemen, dat heeft vooral de doorslag gegeven.

Ik zit/zat in de ICT sector, maar ik ga toch ff de tijd nemen om te bezinnen, en gebruik maken van het outplacement traject. Zo direct er terug invliegen.. ga ik nu ff niet doen, gezien de leeftijd van 53 jaar 8)

Alvast bedankt voor de steunbetuigingen... :*)

• Juancho
RigolleM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:16:
[...]

Die optie is er niet om de lease over te nemen, de werkgever heeft onmiddellijk de aanvraag ingediend om alle leasecontracten te verbreken. Ik heb een offerte ontvangen met de verbrekingsvergoeding voor de werkgever (10% van de cataloguswaarde excl. BTW), nog wat administratieve kosten en een overnameprijs.

Ik zou deze Volvo (MY23 SR) nooit privé aangekocht hebben, wegens de beperkte range (vooral 's winters). Ik was eerder in de richting van een Polestar 2 LR en Tesla Model 3 LR aan het kijken, maar de werkgever heeft die 2 merken uit de leasekeuze gehaald, dus bleef er enkel nog Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen en Volvo over. Audi, BMW en Mercedes waren véél te duur voor een EV, Volkswagen (ID4) vond ik absoluut niet mooi, dus bleef er enkel Volvo over, of PHEV maar dat wou ik absoluut niet. Gezien ze er al ééntje in bestelling hadden voor een collega die haar ontslag had aangeboden, kon ik deze overnemen zonder wachttijd (was toen meer dan een jaar) en in Ultimate uitvoering. Toch ff getwijfeld over de range (SR), maar als ik hem zelf zou bestellen was het wellicht maar een Core geweest in ER versie. Na een maand kon ik hem al in ontvangst nemen, dat heeft vooral de doorslag gegeven.

Ik zit/zat in de ICT sector, maar ik ga toch ff de tijd nemen om te bezinnen, en gebruik maken van het outplacement traject. Zo direct er terug invliegen.. ga ik nu ff niet doen, gezien de leeftijd van 53 jaar 8)

Alvast bedankt voor de steunbetuigingen... :*)
Ik bedoel niet je werkgever, maar dat de leasemaatschappij de auto even een x periode voor/met jou achterhoudt zodat je bij een nieuwe job het alsnog zo kan overnemen/opnieuw in de lease nemen. Moet de leasemaatschappij het natuurlijk wel willen en jij moet je Volvo natuurlijk ook heel graag willen behouden.

Aan de andere kant biedt dit je evt. ook juist een uitweg om een andere/nieuwere leaseauto te nemen als je wel toe bent aan een nieuwe job. Je zit niet vast aan een leasecontract of anders dikke boete zeg maar ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:11
Gisteren een dagje een V60 van de garage meegehad als vervangende auto bij onderhoud.

Was wel onder de indruk qua rijervaring: Ondanks de hybride motor stiller dan de electrische XC40.

Zat ook AAOS in, en cockpit was vrijwel hetzelfde. Maar wel een mooie optie in de bediening die wat mij betreft Volvo per direct ook aan de XC40 kan toevoegen:

Op moment dat je in de D staat, kun je met een nog een keer aan de "versnellingspook" trekken wisselen tussen OPD en gewoon rijden... Da's toch wel heel handig... hoop dat ze die feature "bij ons" ook met een OTA update gaan uitrollen...

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:27:
[...]
Ik bedoel niet je werkgever, maar dat de leasemaatschappij de auto even een x periode voor/met jou achterhoudt zodat je bij een nieuwe job het alsnog zo kan overnemen/opnieuw in de lease nemen. Moet de leasemaatschappij het natuurlijk wel willen en jij moet je Volvo natuurlijk ook heel graag willen behouden.
Ik heb de LM gemaild en alles moest via de werkgever gebeuren. Vond het zeer vreemd, maar is nu zo.
Aan de andere kant biedt dit je evt. ook juist een uitweg om een andere/nieuwere leaseauto te nemen als je wel toe bent aan een nieuwe job. Je zit niet vast aan een leasecontract of anders dikke boete zeg maar ;)
De Mercedes kost ons momenteel niks, behalve verbruikskosten, verzekering, jaarlijks onderhoud en af en toe wat banden. Als ik mij nu stort op een nieuwe leasing of aankoop er van.. en binnen een paar maand heb ik een nieuwe job, dan moet ik de M verkopen, waar mijn vrouw ongelukkig van wordt, of de nieuwe verkopen, waar ik dan ongelukkig van wordt :+

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:03:
Op moment dat je in de D staat, kun je met een nog een keer aan de "versnellingspook" trekken wisselen tussen OPD en gewoon rijden... Da's toch wel heel handig... hoop dat ze die feature "bij ons" ook met een OTA update gaan uitrollen...
Hadden we niet een knopje over op het stuur? Of evt. zetten ze de optie erbij in het rijtje ACC/PA. Dan kan je blind, via het stuur, OPD aan/uit zetten. 100% zeker dat ik het dan veel vaker ga afwisselen. Nu staat het al jaren op OPD omdat ik geen zin heb om elke keer als ik de snelweg op draai het menu in te moeten gaan om OPD uit zetten. En via spraak kan het ook (terecht denk ik) niet.

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:17:
[...]

Hadden we niet een knopje over op het stuur? Of evt. zetten ze de optie erbij in het rijtje ACC/PA. Dan kan je blind, via het stuur, OPD aan/uit zetten. 100% zeker dat ik het dan veel vaker ga afwisselen. Nu staat het al jaren op OPD omdat ik geen zin heb om elke keer als ik de snelweg op draai het menu in te moeten gaan om OPD uit zetten. En via spraak kan het ook (terecht denk ik) niet.
Dat knopje (ik neem aan dat je linkerpijltje bedoeld) was op die V60 al in gebruik: Daarmee kun je wisselen of er wel/niet audio signalen moeten zijn als je te hard rijdt.

In alle nieuwe auto's wordt er nu gepiept als je te hard rijdt (volgens mij agv europese regelgeving), maar die piep kun je dus met 1 knop (linker pijltje) uitzetten. Dat hebben ze wel goed geregeld...

Ik vermoed dat in MY25 modellen van de EX40 dit ook zo werkt...

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:25:
[...]

Dat knopje (ik neem aan dat je linkerpijltje bedoeld) was op die V60 al in gebruik: Daarmee kun je wisselen of er wel/niet audio signalen moeten zijn als je te hard rijdt.

In alle nieuwe auto's wordt er nu gepiept als je te hard rijdt (volgens mij agv europese regelgeving), maar die piep kun je dus met 1 knop (linker pijltje) uitzetten. Dat hebben ze wel goed geregeld...

Bij Renault is dat nog beter geregeld. Daar kan je meerdere acties onder 1 sneltoets zetten. 1x drukken om ze aan te zetten (wat standaard al aan staat) en 2x drukken om alles uit te zetten. Werkt echt top en sowieso snap ik al die merken niet. Die wetgeving is er ja, maar je kan daar toch heel slim omheen werken? Sowieso het volume van al die piepjes staan in sommige auto's echt heel hard en bij anderen juist heel zacht en subtiel. Bij de ene auto piept het veel sneller als je even niet recht vooruit kijkt, bij de ander vele malen minder.

Ik zou als fabrikant echt al die verplichte meldingen zo min mogelijk en zo zacht mogelijk naar voren halen.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Kammika schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:25:
[...]

Dat werkt in mijn MY24 XC40 al zo

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Juancho schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:36:
[...]
Ik zou als fabrikant echt al die verplichte meldingen zo min mogelijk en zo zacht mogelijk naar voren halen.
Laat ons gewoon het volume kiezen. Als je de functie wil gebruiken 8)7 - dan moet die natuurlijk wel bruikbaar zijn ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DoubleDot schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:06:
[...]

Laat ons gewoon het volume kiezen. Als je de functie wil gebruiken 8)7 - dan moet die natuurlijk wel bruikbaar zijn ook.
geen enkele fabrikant wil die functies. Gebruikers meestal ook niet. Is opgelegd door EU...

• tukker999
Kammika schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:04:
[...]

geen enkele fabrikant wil die functies. Gebruikers meestal ook niet. Is opgelegd door EU...
Op verzoek van het Europees Parlement om de veiligheid in het verkeer te verhogen.
Net zoals het opslaan van voertuig gegevens die uitgelezen kunnen worden na een ongeval.
Net zoals airbags et cetera, et cetera.
Dat het de meest irritante maatregel is, daar ben ik het wel mee eens.

[ Voor 7% gewijzigd door tukker999 op 19-12-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
tukker999 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:20:
[...]

Op verzoek van het Europees Parlement om de veiligheid in het verkeer te verhogen.
Net zoals het opslaan van voertuig gegevens die uitgelezen kunnen worden na een ongeval.
Net zoals airbags et cetera, et cetera.
Dat het de meest irritante maatregel is, daar ben ik het wel mee eens.
Ach….zinloos is het wel omdat iedereen het verplichte gepiep onmiddellijk uitzet, maar het is in de praktijk een handeling op de automatische piloot. Kan me er niet over opwinden …

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:05:
[...]

Ach….zinloos is het wel omdat iedereen het verplichte gepiep onmiddellijk uitzet, maar het is in de praktijk een handeling op de automatische piloot. Kan me er niet over opwinden …
Dat ligt er vooral aan hoe een automerk het snel uit te zetten maakt. Als je er het menu eerst voor in moet is het natuurlijk gruwelijk irritant om het voor elke rit te doen. Kan je alles ala Renault zelf onder 1 fysieke knop gooien, dan valt het nog mee.

Maar die hele verplichting slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat weet iedereen, behalve die mannen in pak die het hebben besloten. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag een langere rit gemaakt, sinds de OTA naar 3.3.16 de eerste (de rest was allemaal kort)
Wat mij opviel was dat de wagen soms toch wel anders reageert op rijhulpsystemen.
- ACC: Als iemand vlak voor je naar rechts komt wilde die voorheen lekker in de ankers gaan, nu houd de wagen ietsjes in om afstand op te bouwen weer
- ACC: trekt wat minder traag op vanuit stilstand als de wagen voor je weer gaat rijden, scheelt weer tussaenkruipsels vanaf de andere rijbanen :-)
- Auto Pilot: ik vond hem in het donker ronduit schokkerig, was wel nat en wegdek slecht "leesbaar" door glimmende lijnen etc, maar heel veel korte rukjes aan het stuur die er bij daglicht niet waren.
- Auto Pilot: in file wordt er nu veel eerder gemekkerd dat je onvoldoende tegendruk op het stuur gaf. bij gewoon doorrijden is dat amper merkbaar en komt zelden voor, maar bij file rijden is dat ineens veel vaker aanwezig dan voorheen.
- Verkeersbord herkenning slaat nog wat vaker de plank mis, vandaag ineens een 30 bordje op de snelweg in de display zonder dar dat daar op straat in het echt te zien was.
- Kreeg een warning voor glad wegdek waar een wolkje bij stond... kennelijk werkt dat systeem weer en zat er ergens voor mij iemand te glibberen met zijn Volvo.. echt glad was het niet.

Even zo mijn eerste ervaringen bij lagere temperaturen, regen, vrij strakke wind af en toe, rijden deels in het duister zonder straatverlichting (jaja, buiten de randstad bestaat dat soms nog) en kletsnat wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Kammika schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:04:
[...]

Ik weet niet of het alleen ik is, maar volgens mij is het signaal luider dan voorheen.
Moest dit subtiel geluidje zijn zou ik het misschien aanlaten, maar hier met borden die continue veranderen is dat gewoon iets zeer irritant dat geluidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:09:
[...]
Maar die hele verplichting slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat weet iedereen, behalve die mannen in pak die het hebben besloten. 8)7 |:(
Die functie zou ik nog best aardig vinden, maar ik reed met in een auto met de 3.1.x software, waar de verkeersborden herkenning regelmatig nog de plank misslaat. En dus allerlei false positives met piepjes die onterecht zijn ook nog een keer.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
rolfio schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:19:
[...]

Hoeveel scheelt dat dan bij jou? Ik kreeg er precies 10 km bereik extra mee. Joepie... :O
Dus ik gebruik hem niet.
Die schatting is niet echt waar ik me op baseerde als test.
Ik deed de proef om even te rijden met deze "optimalisatie" aan, en op afstanden tot 20-30 km merkte ik wel een redelijk groot verschil van 3 tot 5 kwh/100km lager verbruik.

Op langere afstanden was het voordeel wat lager, rond de 2 a 3 kwh minder.

Maar zoals aangegeven is het comfort gewoon een pak minder.

Al zou er van mij wel een tussenstap mogen zijn, als iets van eco mode.
De warmtepomp slaat er standaard wel serieus in heb ik de indruk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Sinds deze week mag ik rijden en de EC40 Black Edition. Single Motor overigens.
Kom van een Mustang Mach E AWD.

Wat een heerlijke no-nonsense auto! Niet meer en niet minder.
Het uiterlijk vind ik echt geweldig! Strak en stoer.
De vering is geweldig solide en de auto is pittig genoeg.
Sowieso voelt de hele bouwkwaliteit als een strakke auto.
OPD is precies zoals ik hem wil hebben, lekker zwaar remmend.

Moet ik nog iets doen bij het verlaten van de auto? Volgens mij kun je gewoon uitstappen.
Maar dan blijven de lampen nog lang branden. Of moet je wel handmatig locken?

Zicht achteruit is helaas gewoon 0.

Heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Predje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:53:

Moet ik nog iets doen bij het verlaten van de auto? Volgens mij kun je gewoon uitstappen.

Heel blij mee!
Welkom! En veel plezier met je Volvo, daar ga je echt van genieten :)

Bij uitstappen even je vinger op handgreep drukken, in die uitsparing en je auto gaat op slot. Kan natuurlijk ook gewoon met de sleutel en via de app.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:52
Ja daar heb ik ook de handleiding voor moeten raadplegen...

De crux blijkt te zijn dat de handgreep twee touch "knoppen" heeft. Als je je hand erin steekt dan is dat een "open" knopje. Aan de buitenkant zit een subtiele uitsparing, en dat is dus het "sluit" knopje.

Als je 'm niet sluit blijft bij vrolijk een paar uur de garage verlichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
cdwave schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:52:
[...]
De crux blijkt te zijn dat de handgreep twee touch "knoppen" heeft. Als je je hand erin steekt dan is dat een "open" knopje. Aan de buitenkant zit een subtiele uitsparing, en dat is dus het "sluit" knopje.
Daar kom je ook achter als je de auto manueel wast, en de sleutel in je zak laat zitten... dan is het constant deur open/dicht.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 20:47
Sinds de nieuwe app update kan ik niet meer zien hoeveel KM ik boven mijn contract zit met Care by Volvo. Heeft iemand dat nog gevonden waar dat zit?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
[...]

Bij mij (ik heb geen garage) geen paar uur maar paar minuten niet meer.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:44:
[...]

Die functie zou ik nog best aardig vinden, maar ik reed met in een auto met de 3.1.x software, waar de verkeersborden herkenning regelmatig nog de plank misslaat. En dus allerlei false positives met piepjes die onterecht zijn ook nog een keer.... :-(
Die functie is alleen nuttig indien:

- SL altijd correct wordt uitgelezen (nu verre van het geval)
- Er een marge op zit van 2-5 km/u (gezien onze auto 2km/u te snel aanduid t.o.v. de werkelijkheid)

Ik wil niet telkens een melding krijgen als ik de toegelaten snelheidslimiet met 1 km/u overschrijd (wat momenteel dan bv. 49 km/u is i.p.v. 51 km/u). Bij Waze stelde ik ook altijd SL + 5 km/u in om een melding te krijgen, dat werkte goed MAAR... uiteindelijk de meldingen terug uitgezet omdat Waze nog steeds geen variabele snelheden ondersteunt en ik dus voor elke variabele zone 30 ook een melding kreeg buiten de schooluren (wanneer je er 50 mag).

Dus als ze meldingen willen verplichten (zonder optie om dat uit te zetten), dan vind ik dat ze er eerst voor moeten zorgen dat de snelheidslimiet 100% feilloos wordt ingelezen en dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Heel blij mee!
Moest je kunnen kiezen tussen een Mach-E full option en EC40 full option, wat zou het dan worden? Ben benieuwd want bij ons kan je al jaren de Mach-E met alles erop en eraan krijgen (grote batterij 92kWh!) binnen het leasebudget (door 30% korting op dat model bij Ford), terwijl je nu max een EC40 ER Core kan krijgen binnen dat budget. Hoe vergelijkt de Volvo t.o.v. de Mach-E?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
Goede vraag, maar ook lastig.

De Volvo voelt in alles strakker.
De Mach E is wat sportiever.

Ik geef zelf de voorkeur aan de stille en strakke Volvo vwb het rijden (zeker ook de stoelen).

De Mach E heeft dan weer geheugen stoelen en een groter scherm (wat ik niet echt mis).

Beide autos echt als top ervaren. Over all zou ik een lichte voorkeur hebben voor de Mach E.
Terwijl de dingen waar ik waarde aan hecht weer net wat fijner zijn bij de Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Predje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:46:
De Mach E heeft dan weer geheugen stoelen en een groter scherm (wat ik niet echt mis).
De volvo heeft ook geheugenstoelen (mits je de juiste uitrusting hebt, volgens mij vanaf de ultra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
RigolleM schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:57:
Daar kom je ook achter als je de auto manueel wast, en de sleutel in je zak laat zitten... dan is het constant deur open/dicht.. :+
Haha, dat had ik eerst ook tijdens het wassen.
Nu laat ik de sleutels in de auto en gaat hij niet meer op slot. De telefoon heb ik sowieso bij me om de wasbox contactloos te betalen dus bang dat mijn auto op slot gaat ben ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Waterblok schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:12:
Bij mij (ik heb geen garage) geen paar uur maar paar minuten niet meer.
Ik heb wel een garage, en als ik mijn auto niet vergrendel gaan de lichten ook na een paar minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility

Heel blij mee!
Inderdaad even de deurgreep aanraken bij de uitsparing (kuiltje) en hij vergrendelt.
Gefeliciteerd met je nieuwe EC40 en veel rijplezier ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 20-12-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tranquility schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:43:
[...]

Haha, dat had ik eerst ook tijdens het wassen.
Nu laat ik de sleutels in de auto en gaat hij niet meer op slot. De telefoon heb ik sowieso bij me om de wasbox contactloos te betalen dus bang dat mijn auto op slot gaat ben ik niet meer.
Ik was hem op de oprit van mijn huis en de sleutel leg ik een 10-tal meter verder in de garage, om het euvel te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[b]Largamelion schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:18:[...]
Moest je kunnen kiezen tussen een Mach-E full option en EC40 full option, wat zou het dan worden? Ben benieuwd want bij ons kan je al jaren de Mach-E met alles erop en eraan krijgen (grote batterij 92kWh!) binnen het leasebudget (door 30% korting op dat model bij Ford), terwijl je nu max een EC40 ER Core kan krijgen binnen dat budget. Hoe vergelijkt de Volvo t.o.v. de Mach-E?
Een ondertussen ex-collega is dit weekend gaan zien voor een EX40, groot was zijn verbazing dat deze nog altijd het kleine scherm had. Hij had verwacht met de naamswijziging dat het interieur zou aangepakt zijn, maar niet dus. Hij is ook gaan zien voor een Mercedes en daar is het infotainment wel up to date. Hij heeft met beide wagens geen meter gereden, maar knapt al af op het infotainment. Hij kan niet wachten op de EX60, want hij heeft dringend een auto nodig, want ook hij moet op 15/1 zijn wagen inleveren, dus zal het geen Volvo worden voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Kammika schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:03:
[...]

De volvo heeft ook geheugenstoelen (mits je de juiste uitrusting hebt, volgens mij vanaf de ultra)
Ah ja. Ik had de premium Mach E en een Plus EC40.
Mis die geheugenstoelen wel (ivm vrouw die ook dagelijk ff een ritje maakt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predje
RigolleM schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:32:
[...]

Een ondertussen ex-collega is dit weekend gaan zien voor een EX40, groot was zijn verbazing dat deze nog altijd het kleine scherm had. Hij had verwacht met de naamswijziging dat het interieur zou aangepakt zijn, maar niet dus. Hij is ook gaan zien voor een Mercedes en daar is het infotainment wel up to date. Hij heeft met beide wagens geen meter gereden, maar knapt al af op het infotainment. Hij kan niet wachten op de EX60, want hij heeft dringend een auto nodig, want ook hij moet op 15/1 zijn wagen inleveren, dus zal het geen Volvo worden voor hem.
Ben ik 1 van de weinige die al die grote schermen in auto's niet per se iets goeds vind?
Het scherm van de Mach E was prima hoor, meestal indrukwekkend voor passagiers.
Maar het kleine en mooi geintegreerde schempje van de Volvo vind ik ruim voldoende.
Goed af te lezen en functioneel. Meer heb ik niet nodig in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Predje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:49:
[...]

Ah ja. Ik had de premium Mach E en een Plus EC40.
Mis die geheugenstoelen wel (ivm vrouw die ook dagelijk ff een ritje maakt)
Die heb ik inderdaad ook in mijn Ultimate XC40, was super handig vorig jaar toen ik met mijn vriendin naar Spanje reed.

Ik zie nu op het werk ook veel minder nieuwe Volvo's op de parking, er is intussen veel meer competitie op de EV-markt en dat merk je. Hun EX30 doet het wel niet slecht, dat lijkt de nieuwe EX40 te zijn qua lease bij ons. Ik vermoed dat veel mensen liever een kleinere EX30 hebben met alle opties dan een wat grotere EX40 met minder opties.
Predje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:51:
[...]

Ben ik 1 van de weinige die al die grote schermen in auto's niet per se iets goeds vind?
Maar het kleine en mooi geintegreerde schempje van de Volvo vind ik ruim voldoende.
De meningen zijn nogal verdeeld hierover merk ik. Sommigen verkiezen een kleiner scherm dat weggewerkt zit in het dashboard, anderen een groot scherm met veel opties. Ik zelf neig meer naar de 2e categorie en wil in m'n volgende lease toch wat meer scherm. Als ik ergens op de kinderen wacht in de auto dan denk ik toch steeds hoe leuk het zou zijn om een groot scherm te hebben om YouTube/Netflix/... te kijken. Als ik YouTube kijk op het scherm van de XC40 kan ik bijna net zo goed op m'n GSM kijken, dat is even groot >:) .

Maar belangrijker vind ik de snelheid van het infotainment en dat laat bij de Volvo dikwijls te wensen over. Ik snap dan ook niet dat ze zolang wachten om dat te vernieuwen. Als je nu een EX40 koopt dan vraag ik mij af wat je over 5-10 jaar nog met dat infotainment kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
RigolleM schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:57:
[...]

Sleutel in de auto leggen en het is over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Als ik druk ben trek ik te vlug aan de hendel, de auto voelt te kort mijn greep en is dan niet open.
Vaak raak ik in het voorbijgaan al een van de hendels aan zodat de auto open is als ik bij mijn deur aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Hoe rijd je toch zo'n deukje??
Wij maar denken en toen bedacht mijn lief het.
Zo werkt geen enkel systeem van de Volvo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RggzLT0vPOFiPR-S4BT6JJm-RAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLIscU7ST6j1LoF3HBqnTuUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdKD5MLSqpZWfx4L7KbAK5OYfK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmIZSND2LCutiqHJ2ON3a4tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ3FCz_QMJOtHZc0WszmWhboBIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNW4vvLIVSBKiRAI3tHyoLs8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 16-09 07:36
Knap dat het achterlicht niet geraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:35
Henk Pi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:28:
[...]

Ik heb een Nordvall DC102-4K 32GB gekocht. Deze bevalt mij erg goed. Goede beeldkwaliteit en de cam valt niet op.
Nog steeds tevreden over deze Nordval dashcam? Wij hebben sinds kort een nieuwe EX40 en (komend van een Model3) mis ik toch wel ingebouwde dashcam-functionaliteit. Ik lees hier op T.net productreviews echter vooral negatieve ervaringen? uitvoering: Nordväl DC102-4K Hoor graag hoe het jou, of andere eigenaren hier, nu na je tweede jaar bevalt. Twee jaar mag ik toch wel verwachten van een EUR 200+ cam.

Je noemt in een andere post ook dat je accu een keer is leeggetrokken, maar zou hun parkeermodus power kit dat niet juist moeten voorkomen door spanning te controleren en uit te schakelen?

[ Voor 11% gewijzigd door dutchminator op 21-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
dutchminator schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:10:
[...]

Nog steeds tevreden over deze Nordval dashcam? Wij hebben sinds kort een nieuwe EX40 en (komend van een Model3) mis ik toch wel ingebouwde dashcam-functionaliteit. Ik lees hier op T.net productreviews echter vooral negatieve ervaringen? uitvoering: Nordväl DC102-4K Hoor graag hoe het jou, of andere eigenaren hier, nu na je tweede jaar bevalt. Twee jaar mag ik toch wel verwachten van een EUR 200+ cam.

Je noemt in een andere post ook dat je accu een keer is leeggetrokken, maar zou hun parkeermodus power kit dat niet juist moeten voorkomen door spanning te controleren en uit te schakelen?
Hij bevalt prima, ik kijk er natuurlijk bijna nooit op, maar als ik beelden wil bekijken werkt het zonder problemen. Die modus die jij noemt ken ik niet, misschien was dat het probleem. Het gaat echter alleen om lange periodes. Dan trek ik het voeding stekkertje eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Denk dat dit mooiere dashcam is: https://fitcamx.com/collections/volvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Ook een camera van achteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
[...]

Ja daar heb ik ook de handleiding voor moeten raadplegen...

Ik krijg tegenwoordig binnen een paar minuten een melding op m'n telefoon als ik de auto open heb gelaten.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Vanmiddag bij 't achteruit inparkeren een lelijk stoeprandje geraakt. Lekke band en de velg beschadigd. Via de auto met Volvo Assistance gebeld.
Was net over de grens in Duitsland. Na iets meer dan een uur stond een bergingsbedrijf uit Nederland ter plaatse. Het gat zat in de wang van de band, waar geen plug in mag. Naar Nederland teruggebracht. Onderweg nog een andere auto met een lekke band geholpen. Ongeveer 3 uur nadat ik gebeld had zat ik in een vervangende auto.
De ondersteuning via de telefoon vond ik erg vriendelijk en behulpzaam. Steeds goed op de hoogte gebracht van wat er ging / moest gebeuren. Via SMS updates. Dat net over de grens leverde wat ge-heen-en-weer op aan de telefoon, maar verliep steeds goed. ANWB alarmcentrale kreeg ik tussendoor ook nog aan de lijn.
Toen ik zelf naar de ANWB alarmcentrale belde kreeg ik een vrolijke: "oh van de XC40" te horen, na alleen het noemen van m'n naam. Die persoon had ik nog niet aan de lijn gehad. Daarna kreeg ik het directe nummer van Volvo Assistance doorgestuurd via SMS. Scheelde weer zoeken.

De vervangende auto is een Lynk & Co 01 plugin hybride. De accu was wel leeg, dus thuis aan de laadpaal gezet. Constante snelheid rijden en uitrollen is prima. Optrekken en schakelen tussen benzine en elektrisch gaat wat schokkerig vind ik. Volledig elektrisch is toch wel verwennerij hoor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw5S9Htfxn0fgDnk6PtTbMHLqlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0rJYw6fbxRX1u21yY6ve9gu.jpg?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Henk Pi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:25:
[...]

Ook een camera van achteren?
Ik heb hem zelf niet maar er naar gekeken.
Je kan hem met achter en zonder kopen.
Als je effe zoekt zijn er installatievideo's ook voor de achtercamera.
Gaat door de rechterdrempel naar achteren en dan omhoog naar boven de achterklep.

Bijvoorbeeld deze: YouTube: Volvo XC40 (2019-2025): Fitcamx Front And Rear Dashcams Installation...

[ Voor 25% gewijzigd door Waterblok op 21-12-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Waterblok schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:22:
Ik heb hem zelf niet maar er naar gekeken.
Je kan hem met achter en zonder kopen.
Als je effe zoekt zijn er installatievideo's ook voor de achtercamera.
Gaat door de rechterdrempel naar achteren en dan omhoog naar boven de achterklep.

Bijvoorbeeld deze: YouTube: Volvo XC40 (2019-2025): Fitcamx Front And Rear Dashcams Installation...
Ben zeer tevreden met mijn FITCAMX. Heb geen camera achter maar alleen voor. Mooie integratie, heb niet eens meer door dat ‘ie er zit.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
Predje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:51:
[...]
Ik vind het ontzettend grappig dat je het scherm van de Volvo "klein" noemt.

Op veel auto's lijkt wel alsof ze een tablet van bovenaf het dashboard in geramd hebben, zodat er nog een stuk uitsteekt. Vind ik erg lelijk, wat dat betreft is die geïntegreerde look van de Volvo veel mooier.

De grootte van het scherm maakt mij niet zo uit. Schermen volgen de algemene trends: Naarmate het scherm groter is, wordt er minder efficiënt gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. En hoe groter het scherm, hoe kleiner de lettertjes.

De navigatie aanwijzingen van mijn oude 5" tomtom waren duidelijker dan die op de twee grote schermen van de Volvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cdwave schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:13:
[...]
Op veel auto's lijkt wel alsof ze een tablet van bovenaf het dashboard in geramd hebben, zodat er nog een stuk uitsteekt. Vind ik erg lelijk, wat dat betreft is die geïntegreerde look van de Volvo veel mooier.
Je bedoelt de geïntegreerde look van de huidige XC/EX40-model, want ik heb slecht nieuws voor jou, als er ooit een nieuwe EX40 komt zal hij minstens het scherm van een EX30 (12,3") krijgen, en ik verwacht dat deze eerder richting 14,6" (zoals bij de EX90) zal groeien, want nu hebben EX40, XC60, XC90 (gen1), S/V60, S/V90 hetzelfde 9" scherm.
De grootte van het scherm maakt mij niet zo uit. Schermen volgen de algemene trends: Naarmate het scherm groter is, wordt er minder efficiënt gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. En hoe groter het scherm, hoe kleiner de lettertjes.
Ziet er mij toch allemaal heel duidelijk uit, en ook zeer praktisch.. nu moeten we toch vaak klikken naar een andere scherm, terwijl je nu alle info ter beschikking hebt, en de kaart is volgens mij even groot:

Afbeeldingslocatie: https://archibalds.co.nz/wp-content/uploads/2024/08/volvo-ex90-infotainment-1-1210x908-1.jpg

En je hebt nog een bestuurdersdisplay!
De navigatie aanwijzingen van mijn oude 5" tomtom waren duidelijker dan die op de twee grote schermen van de Volvo.
Dat zijn appels met peren vergelijken, heeft niks met het infotainment te maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:15
De grootte van het scherm vind ik persoonlijk minder van belang, wel had ik meer verwacht van de SoC in een auto van 60k in 2024 :+

Goed, het enige wat ik ermee doe is navigatie en muziek, en het rijdt verder heerlijk, dus kan er prima mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
danslo schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:25:
De grootte van het scherm vind ik persoonlijk minder van belang, wel had ik meer verwacht van de SoC in een auto van 60k in 2024 :+

Goed, het enige wat ik ermee doe is navigatie en muziek, en het rijdt verder heerlijk, dus kan er prima mee leven.
Ik vind het scherm ook prima en groot zat. Het heeft al het formaat van een standaard iPad tablet, dus wat mij betreft helemaal prima. De schermen van al mijn vorige auto's, met uitzondering van de Ampera-e, waren veel kleiner. En ik vind ook die uitstekende randen bij de EX30 en Tesla's lelijk. Alsof er een tablet is opgeplakt of in een soort uit de kluiten gewassen telefoonhouder zit zoals bij de EX30. Bij de (EX)XC40 is hij mooi geintegreerd in het dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind de opzet in de EX90 echt perfect. Wat groter scherm en dus geschikt voor split/multi screen. Dat betekent weer minder klikken tijdens het rijden. En bovendien is er nog een mooi kleiner drivers display.

In onze 1e gen XC40 is het scherm prima hoor, daar niet van. Maar hrt begint nu wel een keer tegen z'n limieten aan te lopen denk ik. 100% dat de nieuwe EX40, die pas over een paar jaar komt, natuurlijk ook nieuwe schermen gaat krijgen.

In de EX30 vind ik het geheel zo lelijk, maar in de EX90 ziet het er watij betreft gewoon mooi en strak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02

MicroStar_NL

Knowledge is power

DrBOB101 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:17:
Vanmiddag bij 't achteruit inparkeren een lelijk stoeprandje geraakt. Lekke band en de velg beschadigd. Via de auto met Volvo Assistance gebeld.
[...]
Gelukkig ben je zo te lezen goed geholpen na zo'n gemeen Duits stoeprandje.
Tranquility schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:49:
[...]

Ik vind het scherm ook prima en groot zat. Het heeft al het formaat van een standaard iPad tablet, dus wat mij betreft helemaal prima. De schermen van al mijn vorige auto's, met uitzondering van de Ampera-e, waren veel kleiner. En ik vind ook die uitstekende randen bij de EX30 en Tesla's lelijk. Alsof er een tablet is opgeplakt of in een soort uit de kluiten gewassen telefoonhouder zit zoals bij de EX30. Bij de (EX)XC40 is hij mooi geintegreerd in het dashboard.
Mee eens, ten opzicht van m'n Golf is het scherm bijna 2x zo groot.
Voor navigatie, muziek is het voor mij prima, de snelheid ook.

Het enige wat ik nu een paar keer heb gehad is wanneer ik van radio naar Spotify wissel, Spotify niet wordt geopend en op radio blijft staan.
Ik heb goed geklikt want ik zie het Spotify logo reageren.
Bij een 2e poging gaat het wel goed.

ps.
Niet alleen van radio naar Spotify, maar ook gehad vanuit GM

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
MicroStar_NL schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:54:
Mee eens, ten opzicht van m'n Golf is het scherm bijna 2x zo groot.
Voor navigatie, muziek is het voor mij prima, de snelheid ook.

Het enige wat ik nu een paar keer heb gehad is wanneer ik van radio naar Spotify wissel, Spotify niet wordt geopend en op radio blijft staan.
Ik heb goed geklikt want ik zie het Spotify logo reageren.
Bij een 2e poging gaat het wel goed.

ps.
Niet alleen van radio naar Spotify, maar ook gehad vanuit GM
Ja, qua audio zijn er nogal wat probleempjes zoals het soms geen geluid bij afspelen als je de auto instapt.
Je ziet bijvoorbeeld dat Spotify aan het afspelen is of de radio, maar je hoort dan niks. Als je dan een keer de richtingaanwijzer gebruik is er opeens muziek. Dit is al een oude bug en is nog steeds niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
offtopic

[ Voor 123% gewijzigd door We Are Borg op 22-12-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 22-12-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:De vergelijking met andere auto's qua navigatie/scherm is hier offtopic. Laten we aub weer vanaf hier doorgaan met het bespreken van de Volvo (X)C40.

Dank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Tjonge, jonge, wat een ijver zeg! Niet zo offtopic dat je dashboardschermen van je eigen auto vergelijkt met andere schermen, en trouwens ook Volvo!

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 22-12-2024 21:57 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:56:
Tjonge, jonge, wat een ijver zeg! Niet zo offtopic dat je dashboardschermen van je eigen auto vergelijkt met andere schermen, en trouwens ook Volvo!
ach naja, ik wist niet dat het als offtopic zou worden beschouwd, maar mijn boodschap was in reactie op de melding dat de Volvo (en ook de nieuwere EX40 modellen) mogelijk grote schermen krijgen, die niet iedereen mooi vind, dat er ook een tussenmaat bestaat die onze XC40 en EX40 ook niet zouden misstaan.
Kennelijk is dat niet begrepen, dus heb ik het niet goed gebracht.

maar dat was de boodschap. ik hoop dat de volgende lijn EX40, EX60 en EX90 dat soort dashboards gaat krijgen zoals die ik als voorbeeld gaf. En over de EX30 zullen we het maar helemaal niet hebben dan, die is qua dashboard zo sterk op een ander aujtomerk gelijkend (lijkt wel gekopieerd) dat de hele EX30 dus eigenlijk offtopic zou moeten zijn. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
Nou laten we dan met een andere vergelijking starten.

Ik heb nog een jaartje te gaan op mijn leasecontract, dus begin voorzichtig weer eens rond te kijken. Dus laatst proefrit in de tesla model y gedaan

Ik zal het niet over dat scherm in die auto hebben, maar was negatief verbaasd over de autopilot (en het was zelfs met de full self driving optie). In theorie kon die veel meer dan onze xc40. Maar in de praktijk heb je daar niks aan. Dusdanig veel ghostbraking en rare stuurcorrecties in de bebouwde kom dat ik het weer uitgezet heb, omdat het niet te doen was

De pilot assist van onze elektrische Volvo’s werkt echt vele malen beter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 15-09 18:19
Ik heb vorige week de update met Android Auto gehad en dat is op zich prima. Maar, hebben meer mensen nu dat in het bestuurdersdisplay het info balkje van Google Maps ontbreekt? Ik zie niet meer continue de eta in beeld en ik weet niet of ik iets kan doen waardoor het er weer in komt. Ik heb een keer genavigeerd met GM via Android auto, maar ik heb liever ook de verwachte SoC en een laadplanning op de langere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
YvoK schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:11:
Ik heb vorige week de update met Android Auto gehad en dat is op zich prima. Maar, hebben meer mensen nu dat in het bestuurdersdisplay het info balkje van Google Maps ontbreekt? Ik zie niet meer continue de eta in beeld en ik weet niet of ik iets kan doen waardoor het er weer in komt. Ik heb een keer genavigeerd met GM via Android auto, maar ik heb liever ook de verwachte SoC en een laadplanning op de langere ritten.
Is hier al een paar voorbij gekomen, maar volgens andere fora komt die ETA terug. De resolutie is wat gewijzigd, de kaart op het bestuurdersdisplay is nu iets groter waardoor men heeft beslist om de ETA aanduiding er ff uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:31:
Vandaag een langere rit gemaakt, sinds de OTA naar 3.3.16 de eerste (de rest was allemaal kort)
Wat mij opviel was dat de wagen soms toch wel anders reageert op rijhulpsystemen.
- ACC: Als iemand vlak voor je naar rechts komt wilde die voorheen lekker in de ankers gaan, nu houd de wagen ietsjes in om afstand op te bouwen weer
- ACC: trekt wat minder traag op vanuit stilstand als de wagen voor je weer gaat rijden, scheelt weer tussaenkruipsels vanaf de andere rijbanen :-)
Ik rij nu ook een tijdje met de nieuwe software, maar ik merk geen verschil in gedrag van de ACC. De auto regeert nog net zo nerveus als altijd en gaat bij het minste of geringste in de ankers. Rustig snelheid terugnemen als een auto in de verte een voorliggende vrachtwagen gaat inhalen is er niet bij. Nee, meteen remmen zodat achterliggers getrakteerd worden op mijn remlichten en zich afvragen waarom ik in godsnaam rem.. 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tranquility schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ik rij nu ook een tijdje met de nieuwe software, maar ik merk geen verschil in gedrag van de ACC. De auto regeert nog net zo nerveus als altijd en gaat bij het minste of geringste in de ankers. Rustig snelheid terugnemen als een auto in de verte een voorliggende vrachtwagen gaat inhalen is er niet bij. Nee, meteen remmen zodat achterliggers getrakteerd worden op mijn remlichten en zich afvragen waarom ik in godsnaam rem.. 😡
Dat kan/gaat denk ik ook niet lukken met een software update als deze. Dan moeten ze er echt een nieuwe stand in gaan bouwen, eentje die tussen aan en uit komt te zitten. Maar dat zie ik niet meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ik vind de ACC en Pilot assist veel beter rijden sinds de laatste update. Vloeiender bochten en veel subtieler als je richting een voorligger rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Reynders
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-05 11:09
Is het mogelijk om android auto draadloos te gebruiken?
Zou moeten volgens het internet, maar de mijne vraagt om de kabel te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Jeroen Reynders schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:27:
Is het mogelijk om android auto draadloos te gebruiken?
Zou moeten volgens het internet, maar de mijne vraagt om de kabel te gebruiken
Nee. Zowel Apple Carplay als Android Auto moeten in de Volvo via een kabeltje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 16-09 07:36
Ik heb voor de gein net eens even mijn laatste ritten geëxporteerd, en daar op basis van verbruik en terugwinning het werkelijk verbruik op basis daarvan berekend. Dat wijkt toch structureel af van wat het display aangeeft (bv deze ochtend 31km gem 21.5/100km en op basis van de rit 27/100km.
Fors verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
peutje schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:47:
.....deze ochtend 31km gem 21.5/100km en op basis van de rit 27/100km.
Fors verschil.
Je waarneming is in lijn met het werkelijk verbruik.
De rittenregistratie komt goed overeen met het verbruik dat gevonden wordt door geladen hoeveelheid kWh te registreren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQQzG5OjQwI21MDxaiK6u4-2ic4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CpWLMYluALFOKZM4QCwQNgov.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door tukker999 op 23-12-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:11:
Ik vind de ACC en Pilot assist veel beter rijden sinds de laatste update. Vloeiender bochten en veel subtieler als je richting een voorligger rijdt
Dat ervaar ik helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Wat geeft de rittenregistratie?
Verbruik minus regeneren is verbruik display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Waterblok schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:49:
Wat geeft de rittenregistratie?
Verbruik minus regeneren is verbruik display?
Het lijkt er op dat de display het verbruik van de laatste paar kilometers weergeeft.
Bij mij zakt het verbruik altijd zodra ik het dorp in rij, onafhankelijk of ik daarvoor een korte of een lange rit heb gemaakt.
De relatie tussen de display en de werkelijkheid is ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Afgelopen weekend naar Oldenburg geweest. Retour is zo'n 260 km. Dat haalde ik net :|
Vertrokken met 100%, heenreis zo'n 120 gereden, terugreis 100. Auto wou me aan het laden hebben op de terugreis, maar uiteindelijk kwam ik thuis met 9% in de accu.

Nee, onze auto's blinken niet uit in zuinigheid. Aan de andere kant was het ook ongunstig weer, regen, wind en een graad of 4... Moet maar weer gauw warmer weer worden, ga ik zelf ook goed op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:40
caspervc schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:11:
Dat is mijn ervaring nu ook. Voorheen als de auto in de verte iets zag ging hij in de remmen, net alsof je je pedaal loslaat bij OPD.
Wanneer mijn auto nu iets ziet gaat hij rustig afremmen en doet dat ook later dan hij voorheen deed. Nu is ACC eigenlijk vergelijkbaar met mijn voorgaande auto's (VAG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
rolfio schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:43:
Afgelopen weekend naar Oldenburg geweest. Retour is zo'n 260 km. Dat haalde ik net :|
Vertrokken met 100%, heenreis zo'n 120 gereden, terugreis 100. Auto wou me aan het laden hebben op de terugreis, maar uiteindelijk kwam ik thuis met 9% in de accu.

Nee, onze auto's blinken niet uit in zuinigheid. Aan de andere kant was het ook ongunstig weer, regen, wind en een graad of 4... Moet maar weer gauw warmer weer worden, ga ik zelf ook goed op 8)
Dan nog valt me dit wel tegen hoor. Zeker voor de SM ER 2024 variant. Ik haal ook zoiets, maar ik heb dan een P8 van het eerste uur die veeeeul onzuiniger is dan de nieuwe modellen met nieuwe motoren. Ik zit nu op ongeveer 280km met 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:54:
De pilot assist van onze elektrische Volvo’s werkt echt vele malen beter…
En die vond ik al niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:22:
[...]

Dan nog valt me dit wel tegen hoor. Zeker voor de SM ER 2024 variant. Ik haal ook zoiets, maar ik heb dan een P8 van het eerste uur die veeeeul onzuiniger is dan de nieuwe modellen met nieuwe motoren. Ik zit nu op ongeveer 280km met 100%.
Mijn laatste rit heb ik redelijk 'vlot' gereden, was moe, was wat geïrriteerd door wat medeweggebruikers en tegenzittende verkeerslichten, dus wat steviger opgetrokken en wat te hard gereden overal, niet extreem, maar een beetje zo van "klaar met dat getreuzel, gaan! "
Ook was dat na 19 uur en dus hele stukken 140 gereden waar je 130 mag en 115 waar je 100 mag, over een afstand van zeker zo'n 170 km en dan nog wat binnendoor met veel moeten afremmen en weer optrekken...

Niet goed voor je verbruik kan ik zeggen, ik zat op ruim 26 kWh/100 km O-)

Maar nu na opladen tot 90% staat er weer een range van 240 km, bij 100% zal dat dus 266 km range zijn.
Eerder deze week stond er bij 100% een range van 330 km volgens de auto, de ritten daarvoor waren vrij zuinig gereden.

Het ligt dus puur aan je rijstijl en je verbruik in de circa 50 km vooraf, welke actieradius je wagen aangeeft bij 90% of 100% na laden.

Zelf let ik daar amper meer op, ik reken gewoon op 300 km in de winter en 390 in de zomer, en als ik op de terugweg merk dat het aankomstpercentage onder de 10% dreigt te duiken (NA dat ik al zeker 10 km gereden heb, anders is dat getal weinig betrouwbaar nog) dan ga ik een laadstopje inprogrammeren.

Daarbij merkte ik laatste rit ook op dat er een tekst in maps staat ongeveer als "Maps plant automatisch een laadstop in zodra het restpercentage van de accu onder 10% dreigt te komen" in plaats van een serie laadstops als vorostel aan te bieden, wat voorheen gewoon gebeurde.
Die is nieuw voor mij, ik denk een instelling in maps ergens na de laatste OTA naar 3.3.16, daar duik ik komende dagen wel eens een keertje in als ik zin heb.

Oh en de Hackelaar was opnieuw niet in te plannen, ben het gewoon om de 5 minuten gaan proberen en ineens was die er weer na een minuut of 20. Wel met de opmerking "laden niet nodig" terwijl dat wél nodig was, anders zou ik met 2% thuiskomen. Laadsnelheid was er 126 kW max, ik heb er maar 15% bijgeladen en kwam inderdaad met 17% thuis, genoeg om hem de volgende dag weer voro de deur aan de lader te zetten (stond uiteraard weer eens een benzineverbrander van iemand anderhalve straat verderop voor geparkeerd terwijl er dichterbij zijn woonadres ook genoeg plekken vrij waren...)

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 23-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Tranquility schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:23:
[...]
Ik heb 'm pas weer eens een paar ritten gebruikt, en de ACC is volgens mij toch milder geworden. Met name bij in- en uitvoegend verkeer. Ik heb 'm doorgaans op de grootste afstand staan trouwens (dat heeft ook met totaal gebrek aan vertrouwen van mijn kant te maken). Nou is de ACC kwa optrekken weer aan de slome kant, aangezien een dieselbusje voor me naar de horizon verdween toen we van een rotonde af kwamen.

De "pilot" is niet veranderd, die heb ik dan ook maar weer vrij snel uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:22:
[...]

Tsja, valt mij ook tegen. Het is bij mij voor het eerst dat ik een beetje baalde van deze actie radius...

Inmiddels al weer een beetje bijgetrokken. Haal nu ongeveer 280km bij 80% vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:58:
[...]

Tsja, valt mij ook tegen. Het is bij mij voor het eerst dat ik een beetje baalde van deze actie radius...

Inmiddels al weer een beetje bijgetrokken. Haal nu ongeveer 280km bij 80% vulling.
ligt aan je verbruik de laatste ca 50 km, hoeveel er wordt voorspeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ik heb ook 't idee dat de auto wat zuiniger is na de update. Kom net terug van retour Utrecht - Valkenswaard. 210 km, 86km/u gemiddeld, verbruik op 't dash is 18,5kWh/100km en 52% accu verbruik '24 SMER.
Rustig 105 op de cruisecontrol gereden maar toch. Heb niet 't gevoel dat dit vorig jaar met deze temperatuur (6-8 Gr) en flinke regen soms ook de score was. Anderen ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:42:
[...] Daarbij merkte ik laatste rit ook op dat er een tekst in maps staat ongeveer als "Maps plant automatisch een laadstop in zodra het restpercentage van de accu onder 10% dreigt te komen" in plaats van een serie laadstops als vorostel aan te bieden, wat voorheen gewoon gebeurde.
Die is nieuw voor mij, ik denk een instelling in maps ergens na de laatste OTA naar 3.3.16, daar duik ik komende dagen wel eens een keertje in als ik zin heb.
Maps updates gaan via de playstore. Staan los van de OTA updates…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
caspervc schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:07:
Ik heb ook 't idee dat de auto wat zuiniger is na de update. Kom net terug van retour Utrecht - Valkenswaard. 210 km, 86km/u gemiddeld, verbruik op 't dash is 18,5kWh/100km en 52% accu verbruik '24 SMER.
Lijkt me sterk dat de auto zuiniger wordt van een OTA update. Meer waarschijnlijk is dat het algoritme om de range te voorspellen iets aangepast is waardoor dat wel zo lijkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:46:
[...]
Nou is de ACC kwa optrekken weer aan de slome kant, aangezien een dieselbusje voor me naar de horizon verdween toen we van een rotonde af kwamen.
De acc/pa systemen zijn ook enkel bedoeld als rijhulp. Ofwel: bedien bij optrekken gewoon zelf je “gaspedaal” en tegen de tijd dat je op snelheid bent laat je die los. Dan heb je een veel fijnere rijervaring..
Pagina: 1 ... 288 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"