Alleen al hierom en voor het oplossen van het AudioWagon probleem zou ik deze update graag willen hebben. Vind de ACC veel te nerveus werken en begint voor het minste of geringste te remmen.StevendGraaf schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:23:
Overigens vind ik de update met betrekking tot de Adaptive Cruise Control wel een verademing, rijd nu veel relaxter door het verkeer. zowel binnen als buiten de bebouwde kom en de snelweg.
"Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto", interessant artikel over nieuw inzicht levensduur EV accupakket.
https://www.ad.nl/auto/ve...ektrische-auto~a9560636c/
Helemaal eens, tegen GM kan weinig op. Alleen een roadtrip plannen met meerdere stops werkt matig in Google. Of ik moet nog iets over het hoofd zien. Je kunt wel een route met meer stops maken, maar niet opslaan. In AM kan je 15 punten invoeren en hij onthoudt die route als als je tussentijds stopt.RigolleM schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:55:
[...]
Wat bedoel je met multistop beter werken in Apple Maps dan Google Maps?
Ik gebruik Apple Maps niet omdat het de SoC niet uitleest en er geen laadplanning beschikbaar is.
Daarnaast vind ik de routebegeleiding in GM beter dan AM!
Is wel al een tijdje geleden dat ik het gebruikt heb, zal het eens opnieuw moeten testen.
Audiowagon vraagt soms nog om toestemming, maar ik heb de indruk dat het veel minder gebeurt dan voorheen. En je kan hem nu in elk geval weer tijdens het rijden toestemming geven wat wel een hele idiote beperking was in de vorige sotfware versie.Tranquility schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:37:
[...]
Alleen al hierom en voor het oplossen van het AudioWagon probleem zou ik deze update graag willen hebben. Vind de ACC veel te nerveus werken en begint voor het minste of geringste te remmen.
De ACC werkt in mijn beleving ook duidelijk beter, die ging eerst nogal eens veel te bruusk in de ankers.
Maar we zijn er helaas nog lang niet. Deze week nog (met de nieuwe OTA) kwam er een auto van het rechtervak ingevoegd voor mij op het middenvak waarop ik anticipeerde en naar links pinkte en begon op te schuiven... Ik was al halfweg op het linkervak en de auto ging alsnog in de remmen. Echt vreselijk irritant systeem bij momenten.vdburg schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:33:
[...]
De ACC werkt in mijn beleving ook duidelijk beter, die ging eerst nogal eens veel te bruusk in de ankers.
Daarnet ook weer die collision warning in een bocht voor een tegenligger die gewoon op zijn vak reed, voor mij hoeft dat systeem echt niet zolang het niet foutloos lukt, maar helaas is er geen manier om het uit te zetten.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Is mij nooit gelukt, meer dan een stop. Als ik meer dan een stop ingeef, dan is hij ze allemaal weer vergeten zodra ik bij de eerste stop ben gestopt. En dan ook echt vergeten, ze staan ook niet in een "recent" lijstje ofzo.Marko72 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:01:
[...]... Alleen een roadtrip plannen met meerdere stops werkt matig in Google. Of ik moet nog iets over het hoofd zien. Je kunt wel een route met meer stops maken, maar niet opslaan...
De enige manier die ik heb gevonden is om ze op een briefje te schrijven en dan maar een voor een aan de dementerende navigatie te voeren.
En ineens zojuist de melding in de app dat de nieuwe versie klaar staat. Morgen maar even draaien als ik aan de lader sta.
Dank voor de tip over satellite view. Navigeert extra fijn. En mijn zoontje vindt het prachtig - hij spot nu elk huis, bos, weiland, boerderij, enz
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
“ het onderzoek toonde een verband aan tussen scherpe, korte acceleraties en langzamere degradatie.”CoqRouge schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:53:
"Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto", interessant artikel over nieuw inzicht levensduur EV accupakket.
Kijk, dan komt zo’n twin engine toch weer van pas!
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Als je de navigatie niet beëindigt, dus niet op het kruisje linksonder tikt, dan gaat de navigatie na de stop gewoon weer verder.cdwave schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:39:
[...]
Is mij nooit gelukt, meer dan een stop. Als ik meer dan een stop ingeef, dan is hij ze allemaal weer vergeten zodra ik bij de eerste stop ben gestopt. En dan ook echt vergeten, ze staan ook niet in een "recent" lijstje ofzo.
De enige manier die ik heb gevonden is om ze op een briefje te schrijven en dan maar een voor een aan de dementerende navigatie te voeren.
Komt dat even goed uit! Ik schop mezelf af en toe graag in de rug.Venomer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:41:
“ het onderzoek toonde een verband aan tussen scherpe, korte acceleraties en langzamere degradatie.”
Het gekke is dat dezelfde software versie van de PA in de XC60 veel rustiger en beheerster rijdt. Bochten verlopen soepel, niet hoekig en op plekken waar ik met de (x)C40 af en toe een onverwachte ruk aan het stuur blijft het kalm en voorspelbaar.Tranquility schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:37:
[...]
Alleen al hierom en voor het oplossen van het AudioWagon probleem zou ik deze update graag willen hebben. Vind de ACC veel te nerveus werken en begint voor het minste of geringste te remmen.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Het gekke is dat dezelfde software versie van de PA in de XC60 veel rustiger en beheerster rijdt. Bochten verlopen soepel, niet ‘hoekig’ en op plekken waar ik met de (X)C40 af en toe een onverwachte ruk aan het stuur voelde, blijft het kalm en voorspelbaar. Dat was in de vorige versie in de XC60 al zo, maar met de versie die ik van de week binnenkreeg lijkt het nog beter voorzover ik dat na 400km daarmee al kan beoordelen.Tranquility schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:37:
[...]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Dan doe je toch echt zelf iets fout hoor. Aangekomen bij je eerste bestemming zie je dat in beeld en dan kun je daarna verder gaan met je trip. Of je dat nu gelijk doet of een uur later... Je trip staat er gewoon in.cdwave schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:39:
[...]
Is mij nooit gelukt, meer dan een stop. Als ik meer dan een stop ingeef, dan is hij ze allemaal weer vergeten zodra ik bij de eerste stop ben gestopt. En dan ook echt vergeten, ze staan ook niet in een "recent" lijstje ofzo.
Heb het idee dat jij zelf de gehele navigatie afsluit door op het kruisje te drukken. en ja, dan stop je routeplanning met meerdere stops natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 15-12-2024 23:41 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Hij dan eerst moeten vragen of je de volgende stop wil cancellen of de hele rit.. lijkt me dat hem dit wel opvalt?Juancho schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:40:
[...]
Dan doe je toch echt zelf iets fout hoor. Aangekomen bij je eerste bestemming zie je dat in beeld en dan kun je daarna verder gaan met je trip. Of je dat nu gelijk doet of een uur later... Je trip staat er gewoon in.
Heb het idee dat jij zelf de gehele navigatie afsluit door op het kruisje te drukken. en ja, dan stop je routeplanning met meerdere stops natuurlijk.
Ik heb er overigens ook geen issues mee - meedere stops werkt prima , ik gebruik het alleen nooit
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik stap gewoon uit, zonder iets aan te raken op het scherm. Als ik weer instap is alles weg.Juancho schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:40:
[...]
Dan doe je toch echt zelf iets fout hoor. Aangekomen bij je eerste bestemming zie je dat in beeld en dan kun je daarna verder gaan met je trip. Of je dat nu gelijk doet of een uur later... Je trip staat er gewoon in.
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die de automatische piloot als een slechtziende puber vind rijden.Mga1600 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:33:
[...]
Het gekke is dat dezelfde software versie van de PA in de XC60 veel rustiger en beheerster rijdt. Bochten verlopen soepel, niet ‘hoekig’ en op plekken waar ik met de (X)C40 af en toe een onverwachte ruk aan het stuur voelde, blijft het kalm en voorspelbaar. Dat was in de vorige versie in de XC60 al zo, maar met de versie die ik van de week binnenkreeg lijkt het nog beter voorzover ik dat na 400km daarmee al kan beoordelen.
Ben benieuwd of de update verschil gaat maken.
Laden en software installeren gaat dat wel?peutje schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:46:
En ineens zojuist de melding in de app dat de nieuwe versie klaar staat. Morgen maar even draaien als ik aan de lader sta.
Denk dat de auto afgesloten en 40% of meer geladen moet zijn om te kunnen installeren?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Toch krijg ik de indruk dat we met zijn allen PA als een vollwaardige bestuurder proberen te beschouwen terwijl het niets meer is dan een rijHULPmiddel.cdwave schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:00:
[...]
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die de automatische piloot als een slechtziende puber vind rijden.
Ben benieuwd of de update verschil gaat maken.
Daarvoor wordt in de handleiding ook nadrukkelijk gewaarschuwd.
Ik heb PA dan ook nooit als perfect rijdend systeem willen beschouwen, niet alleen moet je het stuur in hand houden en continu zachtjes tegendruk geven (geen probleem eenmaal daaraan gewend), maar ook op je hoede zijn bij situaties met slecht "leesbaar" wegdek.
Bij nat wegdek en wat tegenlicht bijvoorbeeld lijken bandensporen van een kort daarvoor gepasseerde wagen soms zelfs op belijning, vooral als het wegdek wat meeglimt, als je dat als persoon al moeizaam vindt om te onderscheiden, dan is het voor een PA systeem helemaal lastig.
Ik had het laatst dat iemand van een invoeger in eenmaal naar links was geknald, ik kwam er 5 seconden later en PA dacht dat die sporen belijning waren. Goed dat ik het stuur vast had.
En idem bij werkzaamheden, daar worden om de haverklap lijnen verlegd, gele lijnen geplaatst, andere weggefreesd waardoor een soort van zwarte lijk ontstaat die PA als echte lijn ziet en ga zo maar door... zeker bij nat weer opnieuw, is dat soort belijning voor een mens als een ramp, laat staan voor een star en stug systeem als een PC (er is een 0, of een 1, niets daartussen, een pc kan niet zomaar even op basis van andere gegeven s denken 'oke, het is een 1, maar ik moet hem als 0,4 beschouwen' . Een mens kan dat wel.)
Maar je weet dat PA een hulp systeem is.
Daarom ben ik fel tegen op die bullshit van zelfrijdende auto's, dat gaat nooit werken zolang er ook nog
niet-zelf rijdende autos bestaan met mensen die gekke dingen uithalen. AL dat onderzoek er naar... weggegooid geld.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Zojuist de app bijgewerkt naar versie 5.49.1 (iOS)
Vreemd dat mijn auto net ook offline is.
Wellicht een teken dat de update er aan komt.
Vreemd dat mijn auto net ook offline is.
Wellicht een teken dat de update er aan komt.
[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 16-12-2024 09:17 ]
Zojuist aan de lader (11%) gestart met updaten.Waterblok schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:06:
[...]
Laden en software installeren gaat dat wel?
Denk dat de auto afgesloten en 40% of meer geladen moet zijn om te kunnen installeren?
Zal vast al even bestaan, maar viel net pad op dat de Maps op mijn telefoon ook aankomstpercentage laat zien.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6quaZf8pbxVkTK5aGJOghSFD.jpg?f=user_large)
Bij de EX30 werkt het nog niet grappig genoeg.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6quaZf8pbxVkTK5aGJOghSFD.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dan is Maps met een berekend verbruik van 25,5 kWh/100km in ieder geval accurater dan wat de Volvo zelf in de display laat zien.Ophidian schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:09:
Maps op mijn telefoon ook aankomstpercentage laat zien.
[Afbeelding]
@tukker999 Zal straks eens kijken waarmee die eindigt.
Maar hij kan zelfs een laadplanning maken voor langere reizen zie ik. Nooit opgevallen. Niet voor de EX30 overigens
Maar hij kan zelfs een laadplanning maken voor langere reizen zie ik. Nooit opgevallen. Niet voor de EX30 overigens
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik had dit ook telkens voor bij een laadstation deze zomer op reis.cdwave schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:58:
[...]
Ik stap gewoon uit, zonder iets aan te raken op het scherm. Als ik weer instap is alles weg.
Tijdens het laden zat ik te plannen voor de volgende laadstop, en gaf die dan in GM, en we keken met hoeveel aankomstpercentage we arriveren..
Ik stap uit om de laadkabel te verwijderen, stap terug in en de volgende laadstop was verdwenen. Stond wel nog in de historiek, dus was gewoon die ff opnieuw oproepen.
Toch niet gestart, nu wel bij 40%+peutje schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:21:
[...]
Zojuist aan de lader (11%) gestart met updaten.
Kom je uit West-Vlaanderen?peutje schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:01:
Inmiddels geupdate, wat me wel opvalt in de app is dat ie nu aan het laden is maar de kleur bij de stekker heel is ipv groen. Iemand anders ook?
Die van mij is aan het opladen en balkje is groen, geel wil toch zeggen dat hij klaar is met opladen?
Na de update koppel je best even los en terug aanRigolleM schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:05:
[...]
Kom je uit West-Vlaanderen?![]()
Die van mij is aan het opladen en balkje is groen, geel wil toch zeggen dat hij klaar is met opladen?
XC40 SMER Plus MY2024
Say no moreVenomer schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:41:
[...]
“ het onderzoek toonde een verband aan tussen scherpe, korte acceleraties en langzamere degradatie.”
Probeer de volgende keer eerst eens op volgende bestemming te klikken. Dan blijft de boel er iig sowieso in staan, net nog gezien. Als je op je eerste bestemming aan komt geeft Map dat aan en kan jezelf doorklikken naar de volgende.cdwave schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:58:
[...]
Ik stap gewoon uit, zonder iets aan te raken op het scherm. Als ik weer instap is alles weg.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik kreeg verder vanmorgen nog deze melding in de auto van Maps. Geen idee wat het inhoudt want ik zie eigenlijk 0,0 verschil...
:strip_exif()/f/image/xBLOCBjzWTtNq2JthkpTHT0c.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Juancho op 16-12-2024 13:09 ]
Helaas kun je het percentage bij vertrek niet aanpassen. Misschien komt dat in de volgende release.Ophidian schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:09:
Zal vast al even bestaan, maar viel net pad op dat de Maps op mijn telefoon ook aankomstpercentage laat zien.
[Afbeelding]
Geel wil zeggen dat de laadsessie loopt, maar dat de paal geen stroom levert. Ik heb dat soms bij publieke laadpalen bij mij in de buurt als het erg druk is. Op een gegeven moment is het weer groen en loopt het laden weer.RigolleM schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:05:
[...]
Kom je uit West-Vlaanderen?![]()
Dat ziet er goed uit! Dit is voor mij ook nieuw.Ophidian schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:34:
@tukker999 Zal straks eens kijken waarmee die eindigt.
Subtiele kleurverschillen in knoppen en dergelijke, verschillen zijn best minimaalJuancho schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:08:
Ik kreeg verder vanmorgen nog deze melding in de auto van Maps. Geen idee wat het inhoudt want ik zie eigenlijk 0,0 verschil...
[Afbeelding]
Niemand hier beweert dat de PA een volwaardige bestuurder zou zijn. Maar vergeleken met andere auto's, ook die van Volvo zelf, is die van de C40 familie wel erg belabberd.ron65 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:12:
[...]
Toch krijg ik de indruk dat we met zijn allen PA als een vollwaardige bestuurder proberen te beschouwen terwijl het niets meer is dan een rijHULPmiddel.
Daarvoor wordt in de handleiding ook nadrukkelijk gewaarschuwd.
Hoe "slim" de PA is staat ook helemaal los van hoe slecht hij de auto bedient. Dat rukkerige sturen, en lomp optrekken en remmen, dat is echt nergens voor nodig.
Dat continu tegen moeten sturen vind ik dus echt super irritant. Ik ben gewend dat je gewoon losjes het stuur vasthoudt, aangezien die toch al hetzelfde doet als wat jij had willen doen.Ik heb PA dan ook nooit als perfect rijdend systeem willen beschouwen, niet alleen moet je het stuur in hand houden en continu zachtjes tegendruk geven (geen probleem eenmaal daaraan gewend), maar ook op je hoede zijn bij situaties met slecht "leesbaar" wegdek.
Maar mijn grootste ergernis:
Als de PA moeite heeft met het lezen van het wegdek, dan moet hij dat gewoon melden en ophouden met sturen.
Mijn vorige auto gaf gewoon een geluidje en dan wist je dat je even zelf moest sturen.
De Volvo C40 geeft het nooit op, maar doet zomaar wat. Hij rijdt gewoon de middenberm in op de A2, of de vluchtstrook, of geeft ineens een ruk aan het stuur bij een versmalling op een provinciale weg.
Mijn vorige auto volgde gewoon de gele lijnen. Blijkbaar zat er een prioriteit op, want (ook) in Duitsland volgde hij netjes de aangegeven gele banen terwijl de witte er ook nog tussen stonden. Met de Volvo nooit geprobeerd.En idem bij werkzaamheden, daar worden om de haverklap lijnen verlegd, gele lijnen geplaatst, andere weggefreesd waardoor een soort van zwarte lijk ontstaat die PA als echte lijn ziet en ga zo maar door...
Zwarte lijnen zou een PA nooit moeten volgen...
En als de PA niet zeker (genoeg) van zijn zaak is, dan moet hij dat gewoon melden aan de bestuurder en niet maar gewoon wat aanklooien.
Ik heb al met al de indruk dat de Volvo een "getraind" dingetje draait (machine learning) en niet gewoon een algoritme.
Mijn vorige Peugeot 508 deed pa veel beter dan de xc40. Tussen de lijnen was ie rustig, xc40 blijft corrigeren.
Reed voor mijn werk dagelijks over de A7 brug werkzaamheden met meerdere lijnen door elkaar wit en geel en dat deed mijn XC40 prima eigenlijk.
Enige waarvan ik denk dat hij doet is soms een voorganger een klein stukje volgen die afslaat over de blokken heen van de snelweg af. Het is net genoeg om niet comfortabel te voelen. Ook binnendoor op 80km wegen zijn er van die leuke obstakels als vluchtheuvels en chicanes waarvoor hij hopeloos te traag is en dan grof moet corrigeren.
Maar voor de snelweg over het algemeen prima en zeker voor het 100 gesukkel.
Enige waarvan ik denk dat hij doet is soms een voorganger een klein stukje volgen die afslaat over de blokken heen van de snelweg af. Het is net genoeg om niet comfortabel te voelen. Ook binnendoor op 80km wegen zijn er van die leuke obstakels als vluchtheuvels en chicanes waarvoor hij hopeloos te traag is en dan grof moet corrigeren.
Maar voor de snelweg over het algemeen prima en zeker voor het 100 gesukkel.
Ik heb in 4,5 jaar tijd de PA misschien een handvol keren gebruikt. Los van het feit dat het nog niet feilloos werkt vind ik het, zolang het niet mag, ook totaal niks toevoegen. Je moet alsnog je hand op het stuur hebben, dus wat is dan de toegevoegde waarde. Ik gebruik de ACC daarentegen vrijwel elke rit, ook de kortere stukken. Dat werkt top, ook icm OPD. Dat geeft mij al meer dan genoeg rust en 'vrijheid' tijdens het rijden. PA maakt het alleen maar drukker ipv dat het je rust geeft. En wat ik zo om mij heen hoor is dat bij veel meer merken zo. NL is denk ik ook helemaal geen land voor PA gebruik.
Betreft de berichten over jullie ervaringen met PA kan ik aangeven dat ik dezelfde ervaringen heb. zelf gebruik ik PA ook niet veel om genoemde redenen. nu weet ik niet of er een lerend vermogen in de PA functie zit, dit was bij mijn vorige auto (VW Tiguan waar de functie Lane Assist genaamd is) wel het geval hoe vaker je het systeem gebruikte hoe verfijnder deze werd.
Het systeem in de Volvo is te abrupt inderdaad, nu heb ik niet de grote ergernissen en problemen ervaren welke ik van sommige lees (rijdt veel A50, A59, A2, A27 en A28 --> Oss, Amersfoort) en gebruikt het dan alleen op de snelweg. in vergelijk met de VW wat een auto uit 2017 was, is dat systeem veel geavanceerder de VW kon bijvoorbeeld op ACC met Lane Assist prima afritten en opritten nemen en zuiver de weg blijven volgen. bijzonder dat Volvo met de XC40 dat niet kan evenaren, was wel mijn verwachting. Zo ziet men maar Pilot (of Lane) Assist is niet een techniek wat op elk auto merk vergelijkbaar werkt.
Het systeem in de Volvo is te abrupt inderdaad, nu heb ik niet de grote ergernissen en problemen ervaren welke ik van sommige lees (rijdt veel A50, A59, A2, A27 en A28 --> Oss, Amersfoort) en gebruikt het dan alleen op de snelweg. in vergelijk met de VW wat een auto uit 2017 was, is dat systeem veel geavanceerder de VW kon bijvoorbeeld op ACC met Lane Assist prima afritten en opritten nemen en zuiver de weg blijven volgen. bijzonder dat Volvo met de XC40 dat niet kan evenaren, was wel mijn verwachting. Zo ziet men maar Pilot (of Lane) Assist is niet een techniek wat op elk auto merk vergelijkbaar werkt.
Over PA kan ik zeggen dat ik het soms op de snelweg bewust aanzet. Ik heb dan minder aan het stuur te doen, slechts met 1 hand iets tegendruk geven is minder werk dan het stuur zelf bedienen om in de rijbaan te blijven. Meestal bereik ik het punt hem aan te zetten na een al langere rit waarbij ik het een beetje zat wordt.
Op de N wegen en onderliggende wegen gebruik ik het nooit, je moet het te vaak even uitzetten bijv als je bij een van de veel te vaak opduikende rotondes komt. Daar is het systeem erg nukkig inderdaad.
Maar op de snelwegen is het best relaxed rijden. Ik ervaar daar dus niet wat ik hier lees: schokkerig en veel tegenstuur moeten geven.
Ik heb mijn linker arm op de armleuning van de deur en dan de middenspaak links tussen duim en wijsvinger en de andere drie vingers om het stuur heen, vrij losjes maar afdoende om snel stevig grip op dat stuur te hebben.
Door dat mijn hand licht op die middenspaak rust heeft het stuur voldoende tegenstuur en heb ik zelden gezeur dat ik het stuur niet vast zou hebben. Eerlijk, ik moet wanneer ik zelf stuur meer druk op het stuur leggen bij bochtjes en dat soort dingen, dus PA op de snelweg vind ik prima acteren.
Op de N wegen en onderliggende wegen gebruik ik het nooit, je moet het te vaak even uitzetten bijv als je bij een van de veel te vaak opduikende rotondes komt. Daar is het systeem erg nukkig inderdaad.
Maar op de snelwegen is het best relaxed rijden. Ik ervaar daar dus niet wat ik hier lees: schokkerig en veel tegenstuur moeten geven.
Ik heb mijn linker arm op de armleuning van de deur en dan de middenspaak links tussen duim en wijsvinger en de andere drie vingers om het stuur heen, vrij losjes maar afdoende om snel stevig grip op dat stuur te hebben.
Door dat mijn hand licht op die middenspaak rust heeft het stuur voldoende tegenstuur en heb ik zelden gezeur dat ik het stuur niet vast zou hebben. Eerlijk, ik moet wanneer ik zelf stuur meer druk op het stuur leggen bij bochtjes en dat soort dingen, dus PA op de snelweg vind ik prima acteren.
Is het mogelijk om elektrische stoelen te plaatsen in een XC40 met handbediende stoelen?
Dat het kan weet ik, want het past.
De vraag is of de auto de stoelen ook accepteert.
De stekkers onder de stoel zijn volledig bekabeld, dat zit wel snor, maar moeten de elektrische stoelen ingelezen worden?
Ik kan me voorstellen dat de stoelen het doen op het moment dat er 12V aangeboden wordt, maar of de stoelverwarming reageert op de bediening vanaf het scherm is niet duidelijk.
Wie heeft er ervaring mee.
De stekkers onder de stoel zijn volledig bekabeld, dat zit wel snor, maar moeten de elektrische stoelen ingelezen worden?
Ik kan me voorstellen dat de stoelen het doen op het moment dat er 12V aangeboden wordt, maar of de stoelverwarming reageert op de bediening vanaf het scherm is niet duidelijk.
De weinige keren dat ik PA gebruik is wanneer ik mijn zonnebril op wil zetten, beide handen vrij, erg gemakkelijk
Verder gebruik ik het nauwelijks. O ja, op lange rit nog wel eens om waterflesje te openen om wat te drinken
Dus mooi dat het erin zit, maar ik zou prima zonder kunnen. ACC gebruik ik wel altijd en werkt goed bij mij.
Dus mooi dat het erin zit, maar ik zou prima zonder kunnen. ACC gebruik ik wel altijd en werkt goed bij mij.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Herkenbaar, dan zet ik hem ook op. Voor de rest gebruik ik hem ook zelden. Op heel lange stukken tijdens het reizen, zou ik het nog durven gebruiken, maar meestal vergeet ik het.rolfio schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:01:
De weinige keren dat ik PA gebruik is wanneer ik mijn zonnebril op wil zetten, beide handen vrij, erg gemakkelijkVerder gebruik ik het nauwelijks. O ja, op lange rit nog wel eens om waterflesje te openen om wat te drinken
Ik gebruik ACC ook overal van zodra ik mij aan een bepaalde snelheid moet houden zet ik ACC aan.Dus mooi dat het erin zit, maar ik zou prima zonder kunnen. ACC gebruik ik wel altijd en werkt goed bij mij.
Ondertussen is hier ook de update naar 3.3.16 gearriveerd.
Vanmiddag was de auto een tijdje offline op de parkeerplaats op m'n werk waar de auto normaal gesproken nooit offline is. Een uurtje later was deze weer online, maar aan het eind van de dag merkte ik bij het instappen dat de auto niet had voorverwarmd. De vertrektijd stond op 16:30 ingesteld, maar stapte een koude auto binnen. Daartoe besloot ik bij thuiskomst het infotainment systeem eens te resetten d.m.v. de homeknop.
Eenmaal weer opgestart kreeg ik een kwartiertje later de melding dat er een update klaarstond..
Dit zojuist uitgevoerd en is net klaar. De vermelde installatietijd was 1:30 uur, maar was in nog geen uurtje gereed.
Vanmiddag was de auto een tijdje offline op de parkeerplaats op m'n werk waar de auto normaal gesproken nooit offline is. Een uurtje later was deze weer online, maar aan het eind van de dag merkte ik bij het instappen dat de auto niet had voorverwarmd. De vertrektijd stond op 16:30 ingesteld, maar stapte een koude auto binnen. Daartoe besloot ik bij thuiskomst het infotainment systeem eens te resetten d.m.v. de homeknop.
Eenmaal weer opgestart kreeg ik een kwartiertje later de melding dat er een update klaarstond..
Dit zojuist uitgevoerd en is net klaar. De vermelde installatietijd was 1:30 uur, maar was in nog geen uurtje gereed.
Waarom moet ik bij "elektrische stoel" altijd even aan Amerikaanse toestanden denken?tukker999 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:59:
Is het mogelijk om elektrische stoelen te plaatsen in een XC40 met handbediende stoelen?
ik heb dan toch liever een elektrisch bedienbare stoel dan een elektrische stoel hoor

Laatst zakte tijdens de rit de actieradius onder de 50 km. Zoals ik gewend was, werd de SoC-weergave oranje. Maar op het bestuurdersdisplay verscheen ook de melding “Kleine actieradius. Laadstation zoeken? [Ja][Nee]”, of iets van die strekking. Dat had ik nog niet eerder gezien. Is dit nieuw, of heb ik eerder niet goed opgelet?
Dit zit er echt al heeeuul lang in 😁Venomer schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:07:
Laatst zakte tijdens de rit de actieradius onder de 50 km. Zoals ik gewend was, werd de SoC-weergave oranje. Maar op het bestuurdersdisplay verscheen ook de melding “Kleine actieradius. Laadstation zoeken? [Ja][Nee]”, of iets van die strekking. Dat had ik nog niet eerder gezien. Is dit nieuw, of heb ik eerder niet goed opgelet?
Onder het motto RTFM:
:strip_exif()/f/image/hsPAh5P5bY2L8oibyjGIDlaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het denk ik nog niet eerder gezien omdat ik bijna altijd de navigatie aan heb staan. Deze keer had ik vlak voor thuiskomst de navigatie uit gezet. En toen kwam die melding.
Zo kun je na ruim drie jaar nog steeds iets nieuws ontdekken.
:strip_exif()/f/image/hsPAh5P5bY2L8oibyjGIDlaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het denk ik nog niet eerder gezien omdat ik bijna altijd de navigatie aan heb staan. Deze keer had ik vlak voor thuiskomst de navigatie uit gezet. En toen kwam die melding.
Zo kun je na ruim drie jaar nog steeds iets nieuws ontdekken.
[ Voor 5% gewijzigd door Venomer op 16-12-2024 22:18 ]
Gistaeravond de update geinstalleerd en hierbij wat eerste bevindingen:
Toen ik vanmorgen weg reed werkte AudioWagon meteen en zonder USB-toestemmingsmelding.
Ook na een paar keer parkeren geen melding meer, dus helemaal goed!
Op het driversdisplay heb ik echter geen map na de update.
Hierbij heb ik een reset uitgevoerd met de home knop, maar de map blijft weg..
Ook heb ik weer het richtingaanwijzer probleem ervaren waarbij je pas muziek hoort na het gebruiken van de richtingaanwijzer.
Voor de rest geen traagheid kunnen ontdekken.
Toen ik vanmorgen weg reed werkte AudioWagon meteen en zonder USB-toestemmingsmelding.
Ook na een paar keer parkeren geen melding meer, dus helemaal goed!
Op het driversdisplay heb ik echter geen map na de update.
Hierbij heb ik een reset uitgevoerd met de home knop, maar de map blijft weg..
Ook heb ik weer het richtingaanwijzer probleem ervaren waarbij je pas muziek hoort na het gebruiken van de richtingaanwijzer.
Voor de rest geen traagheid kunnen ontdekken.
Eerst de basics. Heb je knopje 1 geprobeerd?
:strip_exif()/f/image/b1ccB8TfYMu94rYSLzmHhtdj.png?f=user_large)
Goeie, nog niet aan gedacht! Ik verwachtte het ook niet dat zoiets wordt uitgezet na een update.Venomer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:36:
Eerst de basics. Heb je knopje 1 geprobeerd?
[Afbeelding]
Ga ik straks proberen.
[edit] Het was idd het linker knopje 1. Ik zat al op het middelste knopje te drukken en zag knopje 1 geheel over het hoofd..

[ Voor 20% gewijzigd door Tranquility op 17-12-2024 11:31 ]
Er zijn ook dingen niet verholpen na de update:
- vanochtend weer een spontane herstart van het systeem
- Laadpaal: stroomsterkte in de middendisplay aanpassen maar in de drivers display bleef deze op de oude waarde staan.
- in de gsm de laadplanning aanpassen, kwam niet door op de auto
- in de auto laadplanning aanzetten, kwam niet door, bleef domweg doorladen
- op de adroid telefoon stond nog de oude laadplanning, op IOS een nieuwere, in de auto weer een andere alledrie op hetzelfde moment. Ze nemen elkaars waarde en die van de auto niet over
Oplossing als vanouds: auto weer afkoppelen, afsluiten, na tien minuten weer aankoppelen en alles werkt, ook de planningen in de apps op beide telefoons staan weer gelijk en nemen elkaars waarde over als je wat wijzigt. Dit is dus nog niet verbeterd met de laatste OTA.
Ik heb het opnieuw via de app gemeld, zoveelste keer.
- vanochtend weer een spontane herstart van het systeem
- Laadpaal: stroomsterkte in de middendisplay aanpassen maar in de drivers display bleef deze op de oude waarde staan.
- in de gsm de laadplanning aanpassen, kwam niet door op de auto
- in de auto laadplanning aanzetten, kwam niet door, bleef domweg doorladen
- op de adroid telefoon stond nog de oude laadplanning, op IOS een nieuwere, in de auto weer een andere alledrie op hetzelfde moment. Ze nemen elkaars waarde en die van de auto niet over
Oplossing als vanouds: auto weer afkoppelen, afsluiten, na tien minuten weer aankoppelen en alles werkt, ook de planningen in de apps op beide telefoons staan weer gelijk en nemen elkaars waarde over als je wat wijzigt. Dit is dus nog niet verbeterd met de laatste OTA.
Ik heb het opnieuw via de app gemeld, zoveelste keer.
Zojuist ook melding via de app gemaakt dat de update van 3.1.9 naar de laatste OTA het systeem niet sneller heeft gemaakt. Ze zouden het doorgeven, dus stuur vooral via de chat (in de Volvo app) een bericht als je hier last van hebt!
In de Lada 1200S ergens in 1992 ofzo gebruikte ik daarvoor gewoon mijn knieën. Daar hoef je geen elektronica voor te hebben. De Lada had wel een groot stuurwiel, dat hielp.rolfio schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:01:
De weinige keren dat ik PA gebruik is wanneer ik mijn zonnebril op wil zetten, beide handen vrij, erg gemakkelijkVerder gebruik ik het nauwelijks. O ja, op lange rit nog wel eens om waterflesje te openen om wat te drinken
Jij hoort andere dingen dan ik. Dat de PA in de (X)C40 niet lekker werkt is geen probleem van de Nederlandse wegen, het ligt gewoon aan de auto.Juancho schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:54:
Ik heb in 4,5 jaar tijd de PA misschien een handvol keren gebruikt. Los van het feit dat het nog niet feilloos werkt vind ik het, zolang het niet mag, ook totaal niks toevoegen. Je moet alsnog je hand op het stuur hebben, dus wat is dan de toegevoegde waarde. Ik gebruik de ACC daarentegen vrijwel elke rit, ook de kortere stukken. Dat werkt top, ook icm OPD. Dat geeft mij al meer dan genoeg rust en 'vrijheid' tijdens het rijden. PA maakt het alleen maar drukker ipv dat het je rust geeft. En wat ik zo om mij heen hoor is dat bij veel meer merken zo. NL is denk ik ook helemaal geen land voor PA gebruik.
In mijn vorige auto had ik de autopilot altijd aan staan zodra de cruise-control aan stond. Dat kon omdat de autopilot gewoon niks deed als hij de weg niet snapte, en omdat die lekker vloeiend stuurde. Dat is wat ik om mij heen hoor van collega's die iets anders rijden (ik ben de enige met een Volvo).
In de Volvo gebruik ik alleen nog de begrenzer. Om te wisselen tussen ACC en limiter moet je door een zooi touchscreen menu's heen. Anders zou ik die op provinciale wegen nog wel gebruiken (rielext als je voorganger geen CC heeft).
Dat kan toch gewoon via het stuur. Ik snap verder ook niet zo goed waarom je de snelheidsbegrenzer zou gebruiken terwijl je ACC hebt. Maar ieder z'n ding.
[ Voor 63% gewijzigd door Juancho op 17-12-2024 17:22 ]
Ik heb bij wijze van test even wat gereden met de "optimalisatie" stand aan.
Dan merk je dat het verbruik echt wel een stuk lager ligt.
Persoonlijk vind ik het verschil tussen "optimalisatie" aan en af wel groot kwa verwarming / airco.
Is er niets tussenin mogelijk om zo het vebruik / comfort wat samen te brengen?
Bv een eco stand of zo?
Persoonlijk vind ik het verschil tussen "optimalisatie" aan en af wel groot kwa verwarming / airco.
Bv een eco stand of zo?
Nope en daarom heb ik eigenlijk nooit meer die range assistent aan. Die paar extra KMs die je bespaart wegen niet op tegen een behagelijke auto. Want idd, het wordt flink frisser en de ramen beslaan sneller etc.Idr548 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:56:
Bv een eco stand of zo?
Tis hooguit handig als je in range nood komt.
ACC is handig op de snelweg. In de stad/dorp rij ik liever met de SL. Maar helaas, Volvo heeft dat er uit gesloopt...Juancho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:13:
Dat kan toch gewoon via het stuur. Ik snap verder ook niet zo goed waarom je de snelheidsbegrenzer zou gebruiken terwijl je ACC hebt. Maar ieder z'n ding.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
en zo zie je dat iedereen weer andere dingen vindt over de systemen.Microkid schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:24:
[...]
ACC is handig op de snelweg. In de stad/dorp rij ik liever met de SL. Maar helaas, Volvo heeft dat er uit gesloopt...
Mede daardoor is het soms lastig voor fabrikanten om iets te bouwen dat iedereen prettig vindt. Vermoedelijk is dat de reden dat je in veel merken bijvoorbeeld allerlei rijmodi hebt, en regeneratie kan worden ingesteld op kracht en ga zo maar door. Je ziet dan vaak dat iedereen daarin een meest favoriet standje vind en dat ook altijd aan heeft staan.
Laatst in een iX1 van BMW gezeten, die heeft bijvoorbeeld een sportstand, dan maakt de wagen bij optrekken een wat gierend geluid (kunstmatig) en bij normale stand hoor je bij optrekken een soort van ufo gaan, tegelijk wijzigt ook de binnenverlichting accenten van kleur. Na elke keer instappen hoorde ik de chauffeur mopperen dat de wagen weer eigenhandig een stand had uitgekozen (random) die hij niet wilde, moest vervolgens even ergens stoppen om dan bij de menu's te kunnen om de juiste stand weer te selecteren en allerlei zaken als regeneratie e.d. weer naar zijn zin in te stellen.
Toen was ik blij dat onze (X)c40/ EX40 gewoon 1 stand kent, hooguit af en toe een ander rijdersprofiel pakt of een verkeerde radiozender opzet...

Zeker. Maar SL zat er in, er was geen enkele reden om het eruit te slopen. Je kan het dan als fabrikant beter laten zitten (SL, ACC, en desnoods gewone CC). Dan kan de bestuurder kiezen en maak je iedereen blij. Nu is het maar half half...ron65 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:35:
[...]
en zo zie je dat iedereen weer andere dingen vindt over de systemen.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik vind een snelheidsbegrenzer oprecht achterhaald eerlijk gezegd. Ik zou in de prakijk ook niet weten wanneer je die zou willen aanzetten. In een dorp waar je 50 mag? Als je toch al niet lekker stabiel kan doorrijden is OPD daar heerlijk in. Kan je wel langere stukken aan een rijden? Dan zet je toch met 1 druk op de knop de ACC op 50/70/80? Heb je een begrenzer aan staan + ACC. Perfect. Bovendien, de begrenzer gebruikt toch ook verkeersbordinformatie? En zoals we weten werk dat echt maar half half.
Ik wist overigens niet dat het er (softwarematig?) uitgesloopt was? De eerste modellen hadden het namelijk gewoon en je kon in het menu (2-3 tikken diep) een keuze maken.
Ik wist overigens niet dat het er (softwarematig?) uitgesloopt was? De eerste modellen hadden het namelijk gewoon en je kon in het menu (2-3 tikken diep) een keuze maken.
[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 17-12-2024 18:50 ]
Met de USB-toestemmings popup van AudioWagon was ik helaas wat te voorbarig en is deze melding weer volledig terug. Waarom de popup de eerste paar keer na de update niet verscheen, heb ik geen idee. Wel kun je de toestemming geven terwijl je rijdt, dus dat is in ieder geval een verbetering.
Heb die begrenzer ook nooit begrepen, ook in m'n vorige wagens zag ik er nooit het nut van in. Ik gebruik(te) gewoon altijd (A)CC en dan rijd je ook niet per ongeluk te snel.
Over die verkeersbordherkenning... dat is voor mij echt de meest waardeloze toevoeging. Het is compleet onbetrouwbaar en dan kunnen ze het beter verwijderen imo. Gisteren kreeg ik op de heen- en terugweg 2x 90km/u te zien in hetzelfde dorp, in een zone 30! Google Maps op AA toonde netjes 30km/u. Vandaag datzelfde stuk gaf ie gewoon 30 aan, maar iets daarvoor waar je nog 50km/u mag, begint een zone 30 in een zijstraat en dan leest ie gewoon het bord van de zijstraat uit, wat 90° gedraaid staat. Ik vind die functie gewoon super misleidend en wil die uit kunnen zetten, maar dat kan bij mijn weten niet.
Over die verkeersbordherkenning... dat is voor mij echt de meest waardeloze toevoeging. Het is compleet onbetrouwbaar en dan kunnen ze het beter verwijderen imo. Gisteren kreeg ik op de heen- en terugweg 2x 90km/u te zien in hetzelfde dorp, in een zone 30! Google Maps op AA toonde netjes 30km/u. Vandaag datzelfde stuk gaf ie gewoon 30 aan, maar iets daarvoor waar je nog 50km/u mag, begint een zone 30 in een zijstraat en dan leest ie gewoon het bord van de zijstraat uit, wat 90° gedraaid staat. Ik vind die functie gewoon super misleidend en wil die uit kunnen zetten, maar dat kan bij mijn weten niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 17-12-2024 19:26 ]
Ik krijg split screen nog niet aan de praat.
CoPilot vertelde mij het volgende.
Het lijkt erop dat de 3.3.16 update voor de Volvo XC40 enkele wijzigingen heeft aangebracht in de interface en functionaliteiten. Om de split screen functie te activeren, kun je de volgende stappen proberen:
1. **Navigatie en Media**: Zorg ervoor dat je navigatie en een andere app, zoals de media player, open hebt staan.
2. **Instellingen**: Ga naar de instellingen van het infotainmentsysteem.
3. **Display Opties**: Zoek naar een optie die iets zegt als "Display" of "Scherminstellingen".
4. **Split Screen**: Zoek naar een optie om split screen of gedeeld scherm in te schakelen. Dit kan soms onder een submenu vallen zoals "Multitasking" of "Apparaatbeheer".
Als je deze opties niet kunt vinden, raad ik aan om de handleiding van de auto te raadplegen of contact op te nemen met de klantenservice van Volvo voor specifieke instructies. Soms kunnen updates bepaalde functies verplaatsen of hernoemen, dus het kan even zoeken zijn.
Je kunt ook kijken op forums zoals [Volvo XC40 Forum](https://www.xc40forum.com/threads/software-3-3-16.8353/) voor ervaringen van andere gebruikers met dezelfde update. Hopelijk helpt dit je verder! 😊
Het lijkt erop dat de 3.3.16 update voor de Volvo XC40 enkele wijzigingen heeft aangebracht in de interface en functionaliteiten. Om de split screen functie te activeren, kun je de volgende stappen proberen:
1. **Navigatie en Media**: Zorg ervoor dat je navigatie en een andere app, zoals de media player, open hebt staan.
3. **Display Opties**: Zoek naar een optie die iets zegt als "Display" of "Scherminstellingen".
4. **Split Screen**: Zoek naar een optie om split screen of gedeeld scherm in te schakelen. Dit kan soms onder een submenu vallen zoals "Multitasking" of "Apparaatbeheer".
Als je deze opties niet kunt vinden, raad ik aan om de handleiding van de auto te raadplegen of contact op te nemen met de klantenservice van Volvo voor specifieke instructies. Soms kunnen updates bepaalde functies verplaatsen of hernoemen, dus het kan even zoeken zijn.
Je kunt ook kijken op forums zoals [Volvo XC40 Forum](https://www.xc40forum.com/threads/software-3-3-16.8353/) voor ervaringen van andere gebruikers met dezelfde update. Hopelijk helpt dit je verder! 😊
Er is nog geen split screen op AAOS, dat komt pas in de loop van volgend jaar. Split screen kan momenteel enkel via Android Auto of CarPlay.tukker999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:26:
Ik krijg split screen nog niet aan de praat.
is de speed limitter er echt af dan? wist ik niet eens..Microkid schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:47:
[...]
Zeker. Maar SL zat er in, er was geen enkele reden om het eruit te slopen. Je kan het dan als fabrikant beter laten zitten (SL, ACC, en desnoods gewone CC). Dan kan de bestuurder kiezen en maak je iedereen blij. Nu is het maar half half...
maar ik vind SL dan ook een veiligheids risico, ook wel safety-limiter genoemd.
Ik heb ooit in een golf (mijn eerste leasewagen uit de pool was dus een golf in 2010, had ik geen keuze in) een vervelend moment gehad direct na ophalen van de wagen.
Op de snelweg een vrachtwagen die 95 reed, wilde er voorbij en gaf gas omdat er meer verkeer aankwam, versnelt dat pestding niet eens.... vent achter me schrok zich rot want die wilde er ook met snelheid achteraan, ging bijna mis.
Bleek er een speed limitter op te zitten die ingesteld was op 100, en die was bij het richting aangeven per ongeluk geactiveerd, dat zat op dezelfde handle als push button en die had ik aangeraakt.
Voor mij is dat SL echt een veiligheids probleem en dan snap ik wel dat Volvo dat eruit sloopt, niet veilig!
Handig linkje gevonden: https://www.volvocars.com/lb/support/topic/5341e20ca5a2a485c0a80151482c1309
Veel beter dan de release notes in de appstore
Dit kan je dus overrulen door het stroompedaal vol in te drukken:ron65 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:05:
[...]
Bleek er een speed limitter op te zitten die ingesteld was op 100, en die was bij het richting aangeven per ongeluk geactiveerd, dat zat op dezelfde handle als push button en die had ik aangeraakt.
Voor mij is dat SL echt een veiligheids probleem en dan snap ik wel dat Volvo dat eruit sloopt, niet veilig!
Maargoed, zeker op de snelweg heeft zo'n begrenzer toch 0,0 toegevoegde waarde tov de ACC lijkt mi.De ingestelde maximumsnelheid is tijdelijk te deactiveren en te overschrijden met het gaspedaal zonder dat de snelheidsbegrenzer daarvoor eerst stand-by moet worden gezet – om bijvoorbeeld snel te kunnen optrekken.
Bij de XC40 wel, maar die golf destijds... mijn hemel, ik kon die vent achter me gewoon horen vloeken achter zijn stuur... en terechtJuancho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:44:
[...]
Dit kan je dus overrulen door het stroompedaal vol in te drukken:
.
Thanx !!!!Kammika schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:38:
Handig linkje gevonden: https://www.volvocars.com/lb/support/topic/5341e20ca5a2a485c0a80151482c1309
En dan zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/zCdQ9IqPA0glh8gOGpKOeCtJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m8JvT5YuErtl7aghHTlMqVkm.jpg?f=user_large)
Voor android zou de optie tot aanpassen van de laad SOC waarde in 5.47.0 al zijn ingebakken, maar dat zit er nu, 5.49.0, nog steeds niet in.
Dan zie je ineens dat [4] staan, en onderaan staat dan "[4] alleen EX90"
Waarom? want dat de XC40 dit zeker wel aankan bewijst de IOS app die het netjes weergeeft, toch kiest men er doelbewust voor dit niet voor de android app uit te rollen kennelijk.
Zou de app programmer een EX90 rijden en IOS fan zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 17-12-2024 22:57 ]
Er zijn zeer waarschijnlijk gewoon 2 app teams. Eentje voor Android en eentje voor IOS. Dat dat nooit syncroom loopt is bekend. Daar vind ik persoonlijk wel iets van want elke gebruiker (of je nu koopt/leased/huurt) zou bij dezelfde wagen dezelfde functionaliteit moeten hebben. Dus op het plan bord van het scrum team gewoon items voor IOS en Android die samen worden ontwikkeld en in build x naar de store gepusht worden. Zo heb ik dat tenminste altijd gezien bij een grote (oud) klant van mij die dus apps maakt. Puur om de UX gelijk te houden. Uiteraard even los van een mogelijke technische beperking want die kunnen heel af en toe nog wel eens voortkomen tussen Android en IOS.
Maargoed, niemand van ons weet volgens mij hoe het DEV team van Volvo eruit ziet en werkt. Lijkt me wel super interessant om eens te weten te komen.
Maargoed, niemand van ons weet volgens mij hoe het DEV team van Volvo eruit ziet en werkt. Lijkt me wel super interessant om eens te weten te komen.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 17-12-2024 23:03 ]
Helemaal met je eens hoor, en nu ik sinds kort van het werk een opgedrongen iPhone 12 heb kan ik op werktijden die instelling voor max SOC gewoon bedienen.Juancho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:02:
Er zijn zeer waarschijnlijk gewoon 2 app teams. Eentje voor Android en eentje voor IOS. Dat dat nooit syncroom loopt is bekend. Daar vind ik persoonlijk wel iets van want elke gebruiker (of je nu koopt/leased/huurt) zou bij dezelfde wagen dezelfde functionaliteit moeten hebben. Dus op het plan bord van het scrum team gewoon items voor IOS en Android die samen worden ontwikkeld en in build x naar de store gepusht worden. Zo heb ik dat tenminste altijd gezien bij een grote (oud) klant van mij die dus apps maakt. Puur om de UX gelijk te houden. Uiteraard even los van een mogelijke technische beperking want die kunnen heel af en toe nog wel eens voortkomen tussen Android en IOS.
Maar in prive tijd met de android dus nog niet, frustrerend.
Ik heb de mijne nu een week in bezit en zo'n 500km erop zitten.
Erg goed bevallen en leuke complimentjes gehad van collega's en mensen uit de buurt.
Ook van, is dat nou een elektrische? Dat zie je eigenlijk niet.
(ik heb dan ook geen recharge badge en EX40 aanduiding achter op)
Maar als ze bijv vragen, hoe zuinig is die Volvo nu, wat gebruikt ie bij die of bij die snelheid?
Tja, ik kan de ritjes zien in de app etc, maar het zegt me allemaal nog niet zoveel.
Echt, geen flauw idee bij
Maar ik zie wel terug dat het uitmaakt of je nu 105 of 135 rijdt
Ik ben sowieso slecht met getallen onthouden.
Heb regelmatig moeite met m'n pincode
Erg goed bevallen en leuke complimentjes gehad van collega's en mensen uit de buurt.
Ook van, is dat nou een elektrische? Dat zie je eigenlijk niet.
Maar als ze bijv vragen, hoe zuinig is die Volvo nu, wat gebruikt ie bij die of bij die snelheid?
Tja, ik kan de ritjes zien in de app etc, maar het zegt me allemaal nog niet zoveel.
Echt, geen flauw idee bij
Maar ik zie wel terug dat het uitmaakt of je nu 105 of 135 rijdt

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Hoeveel scheelt dat dan bij jou? Ik kreeg er precies 10 km bereik extra mee. Joepie...Idr548 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:56:
Bv een eco stand of zo?

Dus ik gebruik hem niet.
Zeg maar gewoon dat dit niet de meest zuinige EV is, maar dat het wel heel lekker rijdt...MicroStar_NL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:00:
Ik heb de mijne nu een week in bezit en zo'n 500km erop zitten.
Ook van, is dat nou een elektrische? Dat zie je eigenlijk niet.![]()
Echt, geen flauw idee bij![]()
Maar ik zie wel terug dat het uitmaakt of je nu 105 of 135 rijdt![]()
Vooral onzuinig als je 140 gaat rijden, zoals ik, in Duitsland afgelopen weekend met temperaturen rond het vriespunt...
Precies.rolfio schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:22:
Zeg maar gewoon dat dit niet de meest zuinige EV is, maar dat het wel heel lekker rijdt...
Vooral onzuinig als je 140 gaat rijden, zoals ik, in Duitsland afgelopen weekend met temperaturen rond het vriespunt...
Als je een zuinig EV wil moet je sowieso geen SUV kopen.
Als je hiervoor kiest dan weet je dat die nooit echt zuinig kan zijn. Het blijft een rijdende baksteen met een CW waarde van niks... Maar wel een mooie en heel lekker rijdende baksteen.
En als je er voor gaat dan de Extended Range met de dikste batterij nemen..
Gelukkig heb ik die... Ook nog even de topsnelheid geprobeerd in Duitsland. Loopt heel mooi door naar 186 en stopt danTranquility schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:45:
[...]
Precies.
Als je een zuinig EV wil moet je sowieso geen SUV kopen.
Als je hiervoor kiest dan weet je dat die nooit echt zuinig kan zijn. Het blijft een rijdende baksteen met een CW waarde van niks... Maar wel een mooie en heel lekker rijdende baksteen.![]()
En als je er voor gaat dan de Extended Range met de dikste batterij nemen..
Ik heb de begrenzer altijd aan staan. vanaf de eerste auto die dat had, ruim 15 jaar terug denk ik. Heerlijk. Gewoon instellen en dan kun je je ogen op de weg houden en hoef je niet op de meter te kijken. In een fosiele auto kun je nog wel aan de motor horen hoe hard je rijdt, maar da's niet zo nauwkeurig...Largamelion schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:24:
Heb die begrenzer ook nooit begrepen, ook in m'n vorige wagens zag ik er nooit het nut van in. Ik gebruik(te) gewoon altijd (A)CC en dan rijd je ook niet per ongeluk te snel.
In de bebouwde kom is de ACC niet echt lekker... Daar wil je toch regelmatig even je snelheid aanpassen aan de situatie.
Op de snelweg is ACC prima als het rustig is, of juist als het een ellendige filezooi is, dan hoef je toch niet van baan te wisselen...
Als het "matig" druk is op de snelweg, dan ben ik naar mijn idee veel te veel bezig om de ACC tevreden te houden, tenzij je natuurlijk de "Nur Links" mode gebruikt. Als ik m'n voet op het pedaal moet houden is het nut van de ACC voor mij weg.
Enige wat ik nog mis is een "high score" op de "range assistent", want die balkjes oranje maken is te makkelijkrolfio schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:53:
[...]
Gelukkig heb ik die... Ook nog even de topsnelheid geprobeerd in Duitsland. Loopt heel mooi door naar 186 en stopt dan
Maar kun jij in je Android app dan wel de gegevens zien van het laden tijdens het laden. Dat zou er nu ook in moeten zitten, maar gisteravond tijdens het laden zag ik niets in het laadscherm.ron65 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:54:
[...]
Thanx !!!!
En dan zie ik dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor android zou de optie tot aanpassen van de laad SOC waarde in 5.47.0 al zijn ingebakken, maar dat zit er nu, 5.49.0, nog steeds niet in.
Dan zie je ineens dat [4] staan, en onderaan staat dan "[4] alleen EX90"
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Voor een baksteen met wielen rijdt die inderdaad erg lekker 
Met 140 vond ik de auto wat hobbelig en onrustig overkomen.
Merken jullie dat ook?
Het kan ook aan de weg en wind hebben gelegen.
Het was op de A12 tussen Utrecht en Gouda waar wat verzakkingen inzitten en met de Volvo leken er meer te zijn dan met m'n vorige auto (VW Golf).
Of komt het gewoon omdat de Volvo ruim 700kg zwaarder is?
Merken jullie dat ook?
Het was op de A12 tussen Utrecht en Gouda waar wat verzakkingen inzitten en met de Volvo leken er meer te zijn dan met m'n vorige auto (VW Golf).
Ik moet zeggen dat de verschillende commentaren die zeggen dat ze PA icm ACC niet handig vinden in stadsverkeer toch vreemd voor mij zijn. Ik rij 90% in alle omstandigheden daarop.
Ik vertrek, druk de PA knop in en laat de wagen sneller of trager gaan met de pijltjes knoppen. Om te remmen op mijn gewone route ben ik er voldoende vertrouwd mee dat ik de PA knop opnieuw indruk zodat de wagen remt waar ik wil. Bij onverwachte of drukke situaties blijft er natuurlijk de rem pedaal die het ook uitzet zodat ik moet overnemen.
Voor mij persoonlijk net de meest ontspannen manier om te rijden, rechtervoet gewoon ontspannen maar vlakbij de pedalen.
Het enige moment dat op deze manier rijden vervelend is, is wanneer ik alsnog eens in oudere ICE voertuig stap om te rijden, voelt alsof die wagen dan op elk moment probeert te zorgen dat je het haat om er mee te rijden.
Ik vertrek, druk de PA knop in en laat de wagen sneller of trager gaan met de pijltjes knoppen. Om te remmen op mijn gewone route ben ik er voldoende vertrouwd mee dat ik de PA knop opnieuw indruk zodat de wagen remt waar ik wil. Bij onverwachte of drukke situaties blijft er natuurlijk de rem pedaal die het ook uitzet zodat ik moet overnemen.
Voor mij persoonlijk net de meest ontspannen manier om te rijden, rechtervoet gewoon ontspannen maar vlakbij de pedalen.
Het enige moment dat op deze manier rijden vervelend is, is wanneer ik alsnog eens in oudere ICE voertuig stap om te rijden, voelt alsof die wagen dan op elk moment probeert te zorgen dat je het haat om er mee te rijden.
Ik zie met Android 5.49.0 ook geen gegevens tijdens het laden in de app.ArnoudN schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:25:
[...]
Maar kun jij in je Android app dan wel de gegevens zien van het laden tijdens het laden. Dat zou er nu ook in moeten zitten, maar gisteravond tijdens het laden zag ik niets in het laadscherm.
Tsja, met 140 over de A12 bij Gouda gaat niet comfortabel zijn. De (X)C40 is zwaar en redelijk stug geveerd. Met al die hobbels en verzakkingen ga je dat bij die snelheid wel merken. Ik zag daar laatst een auto hard voorbij komen (ik denk een onopvallende SIV), die zelfs remde voor de hobbels.MicroStar_NL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:56:
Voor een baksteen met wielen rijdt die inderdaad erg lekker
Merken jullie dat ook?
Ik heb ook wel eens de max van de XC40 uitgeprobeerd op de Autobahn. Het is nog steeds alsof je op rails rijdt, als het wegdek redelijk OK is.
Volvo's zijn ook nooit lichte auto's.Venomer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:22:
Tsja, met 140 over de A12 bij Gouda gaat niet comfortabel zijn. De (X)C40 is zwaar en redelijk stug geveerd. Met al die hobbels en verzakkingen ga je dat bij die snelheid wel merken. Ik zag daar laatst een auto hard voorbij komen (ik denk een onopvallende SIV), die zelfs remde voor de hobbels.
Ik heb ook wel eens de max van de XC40 uitgeprobeerd op de Autobahn. Het is nog steeds alsof je op rails rijdt, als het wegdek redelijk OK is.
Wat is een SIV trouwens?
Nou, het is een best hobbelpaard, als het asfalt strak is wel heel fijn idd.Venomer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:22:
[...]
Tsja, met 140 over de A12 bij Gouda gaat niet comfortabel zijn. De (X)C40 is zwaar en redelijk stug geveerd. Met al die hobbels en verzakkingen ga je dat bij die snelheid wel merken. Ik zag daar laatst een auto hard voorbij komen (ik denk een onopvallende SIV), die zelfs remde voor de hobbels.
Het is ook lastig met dat gewicht om nog enig comfort te hebben en toch het gewicht onder controle te houden, en dat icm een niet heel grote as afstand en hoge koets
Het lage zwaartepunt van het batterijpack helpt iig wel aardig mee voor een goede wegligging van dit Zweedse tankje..Spekkie99 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:42:
Nou, het is een best hobbelpaard, als het asfalt strak is wel heel fijn idd.
Het is ook lastig met dat gewicht om nog enig comfort te hebben en toch het gewicht onder controle te houden, en dat icm een niet heel grote as afstand en hoge koets
Hier identiek. Maar de discussie over PA/ACC komt iedere maand wel een keer voorbij, toch? Misschien kunnen we een samenvatting van de meningen maken en gewoon die 1x per maand posten. Scheelt weer-Vasa- schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:06:
Ik moet zeggen dat de verschillende commentaren die zeggen dat ze PA icm ACC niet handig vinden in stadsverkeer toch vreemd voor mij zijn. Ik rij 90% in alle omstandigheden daarop.
Ik zou dit nou niet goed willen noemen, ja tot de eerste bocht.Tranquility schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:07:
[...]
Het lage zwaartepunt van het batterijpack helpt iig wel aardig mee voor een goede wegligging van dit Zweedse tankje...
Mijn V60 benzine met R onderstel stuurt een stuk vermakelijker.
SIV = Snel Interventie Voertuig, de dikke Audi's van de politie.Tranquility schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:35:
[...]
Volvo's zijn ook nooit lichte auto's.
Wat is een SIV trouwens?
VROS-auto's dus.Venomer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:32:
[...]
SIV = Snel Interventie Voertuig, de dikke Audi's van de politie.
(Video Registratie Onopvallende Surveillance)
Vroeger waren dat trouwens voornamelijk Volvo's.
[ Voor 18% gewijzigd door Tranquility op 18-12-2024 14:49 ]
Heb laatst een V60 meegehad als leenauto. Man, bij het instappen dacht ik dat ik op de grond viel zo laag... Net alsof je er in ligt. Nee, dan zit ik toch echt veel liever in de XC40. Zou nooit meer een lage auto willen..Spekkie99 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:32:
Ik zou dit nou niet goed willen noemen, ja tot de eerste bocht.
Mijn V60 benzine met R onderstel stuurt een stuk vermakelijker.
Nee geen vros. Want de siv is opvallend in politie strepenTranquility schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:45:
[...]
VROS-auto's dus.
(Video Registratie Onopvallende Surveillance)
Vroeger waren dat trouwens voornamelijk Volvo's.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik zie alleen het accupercentage en dat er geladen wordt. Daar staat dan wel bij hoe laat dat ongeveer gereed is.ArnoudN schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:25:
[...]
Maar kun jij in je Android app dan wel de gegevens zien van het laden tijdens het laden. Dat zou er nu ook in moeten zitten, maar gisteravond tijdens het laden zag ik niets in het laadscherm.
Laadstroom in kW en Ampere zoals je die in de IOS app wel ziet, staan er bij Android ook niet bij.
Gezien de snelheid waarmee dingen ontwikkeld worden vermoed Ik een man of tien per team.Juancho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:02:
Er zijn zeer waarschijnlijk gewoon 2 app teams. Eentje voor Android en eentje voor IOS.
Een algemeen manager, een technisch project manager, een organisatorisch manager, een scrum master, een tester, een team leider, een secretaresse, een account manager, een quality officer. O, ja, en natuurlijk ook nog een ontwikkelaar die het werk doet, maar die is nu drie dagen per week met ouderschapsverlof.
Percentage, geschat bereik en tijd gereed staan er toch gewoon in?MicroStar_NL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:25:
[...]
Ik zie met Android 5.49.0 ook geen gegevens tijdens het laden in de app.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"