• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10 12:00
blahenazo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:42:
Ik blijf het toch nog een tikkeltje mooier vinden zonder het chroom. Vooral omdat er vrijwel niets chroom is buiten de logo's en het merk.

Mja smaken verschillen (en gelukkig maar)
Ik heb ook achter de letters zwart hoor, alleen het Volvo embleem voor heb ik origineel zilver gelaten omdat het anders zo’n groot zwart vlak wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGn-H6HoCuhPqulnq5c4H2mPe7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdcab0DUFUGiOqiQE14sOL7e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tranquility op 12-12-2024 09:27 ]

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-10 20:33
blahenazo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:01:
Ik heb gisterenavond mijn intel nuc (BF aankoop) ontvangen. En heb er dan proxmox en Home assistant opgezet. Alsook een usb sonoff stick.

Het was het idee om de volvo dan ook 'snel' eraan te hangen maar nu zie ik 2 Integraties ?!
-volvo on call
-volvo2Mqtt

Welke raden jullie aan ?
Buiten de installatie moet mijn ha leercurve nog beginnen.
Ik had al de sonoff stick toegevoegd ( omdat het zowat in de installatie guide stond).

Maar omdat ik dan dacht een keuze te moeten maken was ik om 01:00 vanaaft zonder het te beseffen in de konijnen pijp te tuimelen van mqtt/zigbee bridge in een aparte container te draaien ....
Heb hier een gelijkaardige setup, ik gebruik de volvo2mqtt integatie. Proxmox draaien met VM voor Home Assistant en container voor MQTT, werkt probleemloos. Volgens mij werkt de Volvo On Call integratie niet met onze EV's.

Als je vragen hebt mag je altijd even sturen. Sonoff stick staat volgens mij los van de integratie, heb je niet nodig voor volvo2mqtt met Home Assistant te verbinden.

[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 12-12-2024 09:48 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:12
blahenazo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:01:
Ik heb gisterenavond mijn intel nuc (BF aankoop) ontvangen. En heb er dan proxmox en Home assistant opgezet. Alsook een usb sonoff stick.

Het was het idee om de volvo dan ook 'snel' eraan te hangen maar nu zie ik 2 Integraties ?!
-volvo on call
-volvo2Mqtt

Welke raden jullie aan ?
Buiten de installatie moet mijn ha leercurve nog beginnen.
Ik had al de sonoff stick toegevoegd ( omdat het zowat in de installatie guide stond).

Maar omdat ik dan dacht een keuze te moeten maken was ik om 01:00 vanaaft zonder het te beseffen in de konijnen pijp te tuimelen van mqtt/zigbee bridge in een aparte container te draaien ....
Dat treft, want ik heb net ook een integratie (geen add-on) gemaakt voor HA. Je kan die installeren via HACS (Home Assistant Community Store: https://hacs.xyz/) en je hebt geen MQTT nodig dan.

Bekijk het gerust eens: https://github.com/thomasddn/ha-volvo-cars

Ik hoor graag jullie bevindingen!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:42
MrMathos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:52:
[...]

Dat treft, want ik heb net ook een integratie (geen add-on) gemaakt voor HA. Je kan die installeren via HACS (Home Assistant Community Store: https://hacs.xyz/) en je hebt geen MQTT nodig dan.

Ik heb hem direct geïnstalleerd. Ik moet nog even kijken of het werkt met de Ultra Vehicle Card. Sommige entiteiten komen niet goed door volgens mij.

Ik vind de uitleg om te installeren wel erg duidelijk. Dat mist soms nog wel eens.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16
De update was gisteravond ook beschikbaar voor mijn 2022 model, hij was aan het laden, even geklikt om het installeren te laten beginnen en na de installatie is het laden zelfs weer doorgegaan.

Vanochtend idd ff nadenken bij het opstarten maar het ging erg soepel.

• Tranquility
Spekkie99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:42:
De update was gisteravond ook beschikbaar voor mijn 2022 model, hij was aan het laden, even geklikt om het installeren te laten beginnen en na de installatie is het laden zelfs weer doorgegaan.

Vanochtend idd ff nadenken bij het opstarten maar het ging erg soepel.
Er is echt geen patroon te ontdekken in de volgorde van de uitrol.
MY22, 23, 24 en 25 worden door elkaar geupdate lijkt het.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:15
ron65 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:13:
Je ziet dat ook terug bij de EX30, heel het interieur ademt een sfeer van 'gierigheid' uit, onder het mom van minimalisme (less is more) wordt dit dan verkocht als goed, maar het is ordinair bezuinigen in mijn ogen.
Klopt maar daarom ook totaal niet te vergelijken met de hogere modellen van Volvo. De EX30 is specifiek zo gemaakt om het zo goedkoop mogelijk te maken en het te betalen houden voor een hele groep mensen. En ja, veel zaken heeft Volvo wegbezuinigd en dat weerhoudt mij er voorlopig van om deze als optie te zien als nieuwe leaseauto. Maar vooral omdat ik weet wat die auto te bieden heeft (en wat niet) en waarom.

het is gewoon een sterk uitgeklede EX90 variant die in niks te vergelijken is met hoe onze XC40/C40 er voor staat.
Gelukkig bezuinigen ze niet op die manier op veiligheid, hoop je dan maar, want stel je voor dat je een megaleuk entertainment systeem hebt m,aar de wagen op essentiele veiligheid of werking te kort schiet... dan krijg je franse makelijj toestanden, voor het oog blinken en mooi zijn maar onderhuids van alles wat snel stuk gaat of soms gewoon helemaal niet op orde.
Nou hier zijn wel grote twijfels over hoor. De bezuiniging zit hem, vind ik ook, weldegelijk in ook de veiligheid. Als je werkelijk alles in een scherm stopt zoals bij de EX30, dan zorgt dat gewoon voor extra handelingen, extra afleidingen en dat is gewoon gevaarlijk. En dan heb je als klap op de vuurpijl nog een camera voor je neus die begint te piepen als je dus dat menu in duikt om bijv. je spiegels of ruitenwissers aan te passen |:( 8)7

Ik hoop dus maar dat Volvo deze keuze heeft gemaakt puur om de EX30 betaalbaar te houden (ik vind hem alsnog behoorlijk duur voor wat je krijgt). Begin 2025 komt de Cross Country variant dan eindelijk uit, ik hoop stiekem dat Volvo niet alleen de buitenkant wat stoerder heeft gemaakt, maar ook van binnen wat aanpassingen heeft gedaan. Je zou denken, wat kost een klein extra driversdisplay nou. Of anders als alternatief een HUD. Evt. als optie bij te bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 12-12-2024 12:18 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• MrMathos
ArnoudN schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb hem direct geïnstalleerd. Ik moet nog even kijken of het werkt met de Ultra Vehicle Card. Sommige entiteiten komen niet goed door volgens mij.

Ik vind de uitleg om te installeren wel erg duidelijk. Dat mist soms nog wel eens.
d:)b
Laat gerust weten als er iets verkeerd loopt.

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-10 17:26
MrMathos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:48:
[...]

d:)b
Laat gerust weten als er iets verkeerd loopt.
Ik gebruik nu volvo2mqtt addon, kun je aangeven wat de verschillen zijn met jouw oplossing?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:34
Zwarte logo's zijn mooi op elke kleur :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZnOIbfk1Yeb1toSKLHO3D1yi6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3dRagbGgIjreXm05zxGqtUYb.jpg?f=user_large

Bij de dealer eens in de EX90 en gefacelifte XC90 gezeten. Over jaar of 2 zou ik de XC40 wel op 1 van beide willen inruilen. Liefst op een EX90, maar ben wel benieuwd hoe de komende jaren gaan zijn voor de EV's.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• MrMathos
oetaelse schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:07:
[...]

Ik gebruik nu volvo2mqtt addon, kun je aangeven wat de verschillen zijn met jouw oplossing?
Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb dit ontwikkeld omdat ik het niet meer kon verdragen dat de ruwe Volvo API data onder de homeassistant topic kwam te staan. Ik ben nogal neurotisch op dat vlak. :) Voor mij moeten enkel de HA entiteiten onder die topic komen. Data topics horen ergens anders; vanuit de HA entity topic kan je dan verwijzen naar de data topic. Zo doen anderen dat ook.

Ik heb een tijd geleden een PR gemaakt om dat te splitsen, maar na wat heen en weer te communiceren heeft hij dit nooit goedgekeurd.

Om te antwoorden op je vraag:
  • Er is geen dependency op MQTT. Als volvo2mqtt de enige reden is dat je MQTT hebt, dan kan je deze dependency verwijderen.
  • Gebouwd als een integratie, wat ietsje minder belastend zou moeten zijn dan een add-on. Een add-on is in feite een docker container.
  • Voor mijn XC40 BEV tel ik 65 entiteiten (69 als de API de banden data opnieuw zou willen doorsturen), met volvo2mqtt tel ik er maar 44.
  • Sommige entiteiten bevatten ook extra data in de attributen, bijvoorbeeld de reden waarom er een probleem is met de banden (druk te hoog/laag) of olielevel (te hoog/laag).
  • Ondersteuning voor meerdere Volvo accounts.
  • Eenvoudig configureerbaar. Al kan ik het niet vergelijken met mensen die volvo2mqtt als add-on draaien. Ik draaide volvo2mqtt als een docker container, want HA is ook in een container opgezet bij mij.
  • Vertalingen (alleen in het EN voorlopig).
Ik probeer nog entiteiten toe te voegen, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen vanuit een andere hoek.

• Juancho
Ophidian schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:50:
Bij de dealer eens in de EX90 en gefacelifte XC90 gezeten. Over jaar of 2 zou ik de XC40 wel op 1 van beide willen inruilen. Liefst op een EX90, maar ben wel benieuwd hoe de komende jaren gaan zijn voor de EV's.
Ik vind die EX90 eigenlijk helemaal niet zo mooi (buitenkant dan). En vooral een vreselijk lomp ding. Als je een gezin van 6 hebt en nog een hond snap ik het. Maar volgens mij hebben de meesten mensen zo'n lomp ding toch helemaal niet nodig?

Ik vind de EX40 eigenlijk veel mooier en die is ook behoorlijk ruim. Ik zou graag willen dat het interieur van de EX90 naar de EX40 gaat maar dat zal met dit model EX40 natuurlijk nooit gebeuren. Daarvoor is het echt wachten op de nieuwe EX40 maar dat kan nog wel eens een jaar of 4 a 5 duren? Wordt dan eerder iets voor niet mijn komende lease auto (eind 2025) maar die daarop ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:34
Juancho schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:59:
[...]

Ik vind die EX90 eigenlijk helemaal niet zo mooi (buitenkant dan). En vooral een vreselijk lomp ding. Als je een gezin van 6 hebt en nog een hond snap ik het. Maar volgens mij hebben de meesten mensen zo'n lomp ding toch helemaal niet nodig?
Tsja smaken verschillen gelukkig. An sich kan je het over de XC40 ook al zeggen dat het een lomp ding is ;) Zeker onze gemeente vindt dat, als ik naar de nieuwe parkeervakken bij de supermarkt hier kijk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoZB_hjLSviuvYAELDfZhAc29YM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ODezB5HV4N5Q67EAAsmTIuLd.jpg?f=user_large

Maar toch zie ik beide zeker als vervanging voor ons :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-10 17:26
Dankjewel voor je feedback, ik ga er eens mee aan de slag. Ik gebruik mqtt met name voor mijn Zigbee devices via Zigbee2mqtt.
MrMathos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:51:
[...]

Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb dit ontwikkeld omdat ik het niet meer kon verdragen dat de ruwe Volvo API data onder de homeassistant topic kwam te staan. Ik ben nogal neurotisch op dat vlak. :) Voor mij moeten enkel de HA entiteiten onder die topic komen. Data topics horen ergens anders; vanuit de HA entity topic kan je dan verwijzen naar de data topic. Zo doen anderen dat ook.

Ik heb een tijd geleden een PR gemaakt om dat te splitsen, maar na wat heen en weer te communiceren heeft hij dit nooit goedgekeurd.

Om te antwoorden op je vraag:
  • Er is geen dependency op MQTT. Als volvo2mqtt de enige reden is dat je MQTT hebt, dan kan je deze dependency verwijderen.
  • Gebouwd als een integratie, wat ietsje minder belastend zou moeten zijn dan een add-on. Een add-on is in feite een docker container.
  • Voor mijn XC40 BEV tel ik 65 entiteiten (69 als de API de banden data opnieuw zou willen doorsturen), met volvo2mqtt tel ik er maar 44.
  • Sommige entiteiten bevatten ook extra data in de attributen, bijvoorbeeld de reden waarom er een probleem is met de banden (druk te hoog/laag) of olielevel (te hoog/laag).
  • Ondersteuning voor meerdere Volvo accounts.
  • Eenvoudig configureerbaar. Al kan ik het niet vergelijken met mensen die volvo2mqtt als add-on draaien. Ik draaide volvo2mqtt als een docker container, want HA is ook in een container opgezet bij mij.
  • Vertalingen (alleen in het EN voorlopig).
Ik probeer nog entiteiten toe te voegen, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen vanuit een andere hoek.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-10 19:34
Kammika schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:46:
[...]

Dat zal ik ook maar gaan doen. Maar het voelt alsof je zo'n oude telefoon hebt, waar je alle apps en foto's af moet gooien, omdat je er anders niet meer mee kan bellen...

en dat als gevolg van een softwareupdate.

Moet er nog anderhalf jaar mee, dus dit is wel zuur als dit niet wordt opgelost... Volgende week krijgt de auto een onderhoudsbeurt. Ik hoop dat ze er iets mee kunnen..
Zou dit ook niet te maken hebben met de doorlooptijd van een nieuw model van tekentafel tot showroom? De XC40 met AAOS is in 2020 geïntroduceerd, maar is jaren daarvoor ontworpen. Je zit nu met een ontwerp van misschien wel 6 of 7 jaar oud. Hoe krachtig waren de telefoons die toen op de markt kwamen?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:39

[Afbeelding]

Ik heb ook in beide gezeten bij de dealer in Alkmaar. Ooit had ik een XC90T8. Echt een heel fijne supercomfortabele auto op de lange afstand, maar in een parkeergarages en op gewone parkeerplaatsen wel een ‘handvol’. De gefacelifte XC90 vind ik persoonlijk veel mooier dan de EX90 - maar ik ben voor geen van beide in de markt. Het formaat van mijn recent aangeschafte XC60 is perfect wat mij betreft. Daarom ben wel benieuwd naar de EX60….(die wordt dacht ik volgend jaar geïntroduceerd en dan duurt het bij Volvo vaak nog een jaar voordat hij er ‘echt’ is). Nou ja …. en dan nog een jaar om de bugs weg te poetsen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:43
Venomer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
[...]

Zou dit ook niet te maken hebben met de doorlooptijd van een nieuw model van tekentafel tot showroom? De XC40 met AAOS is in 2020 geïntroduceerd, maar is jaren daarvoor ontworpen. Je zit nu met een ontwerp van misschien wel 6 of 7 jaar oud. Hoe krachtig waren de telefoons die toen op de markt kwamen?
ik denk dat dat een goede verklaring is, maar als volvo dit als excuus gaat gebruiken vind ik 'm wel slecht...

Als je een systeem ontwerpt waarvan je weet dat het over een jaar of 6 7 moet kunnen draaien moet je daar ook iets op bedenken...

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel krachtiger die hardware van de EX90/EX30 is.. zou die over een paar jaar hetzelfde issue hebben?

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Ophidian schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:09:
[...]

Tsja smaken verschillen gelukkig. An sich kan je het over de XC40 ook al zeggen dat het een lomp ding is ;) Zeker onze gemeente vindt dat, als ik naar de nieuwe parkeervakken bij de supermarkt hier kijk :+

[Afbeelding]

Lol, buiten een Twingo past daar geen enkele wagen in denk ik, hoe belachelijk...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:37
Venomer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
[...]

Krachtig genoeg voor wat de auto moet doen, lijkt me. Maar er spelen 2 dingen mee:
1. Je kunt niet iedere hardware zomaar in een auto zetten. In de auto zijn de temperaturen, vochtigheidsgraad en schokbestendigheid hele andere factoren.
2. Kostenbesparing is helaas ook een ding.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 17:23
Ophidian schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]

Haha, dat parkeervak is echt belachelijk klein ja! Zo lang is de XC40 ook weer niet.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DrBOB101
Vannacht de 3.3.16 update laten uitvoeren terwijl ik sliep met de auto aan de lader.
Bandenspanning moest 's morgens gereset worden. De eerste paar minuten was het systeem behoorlijk traag. Google Maps had geen data meer in cache, de kaart moest duidelijk per vak geladen worden. Na die paar minuten was het weer prima.
Ook kreeg ik na een paar honderd meter rijden een melding dat ik de bandenspanning opnieuw moest opslaan. Moest ik uiteraard wel voor stilstaan om dat uit te kunnen voeren.
Vervolgens viel de GOM me ook op. Die is duidelijk vergeten dat het winter is. De bereikassistent liet de volledige balk blauw, terwijl daar de laatste paar weken wel 30% vanaf was. 290 km met 60% accu is in de zomer wel haalbaar, maar nu zeker niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRKvirh1rueEH0wIXpQQog7hUdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMNhkiWKwOA8CScI7gZvHTmK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_grXXKds_kwwo-EKWviIyWVAzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPSn9pt15Ppk2FDEpf6xbOh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En3flS-3_EsQPH6l5xYqUgFj5CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2E6x3GesL2UK6YK1xDIKSeS.jpg?f=fotoalbum_tile

• KabalA!
  • Laatst online: 24-10 23:55

KabalA!

[ No-Life ]

Hier ook de update gedaan, ging allemaal prima... Zag ook een update in de app die ik nog niet gezien had, namelijk de actuele laadsnelheid spanning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH6LYBAjjE1bbxQyX_hix-_gPoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3L4SOBtxZLiHnpVrYjM4GuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-10 22:10
exepti0n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:21:
Sinds 7 december registreert de auto geen ritten meer, enig idee wat ik daar voor kan triggeren om het wel weer te laten werken?
Gevonden: Op je telefoon locatie delen opnieuw inschakelen.

Een compliment voor Volvo.
Gisteravond in de app een vraag gesteld over rittenregistratie en over het balkje dat er niet meer is na de update naar 3.3.16

Je raadt nooit wat er gebeurde.
Vanmiddag werd ik gebeld door Volvo om mij te helpen de rittenregistratie weer aan de praat te krijgen.
Wat een service! TOP!
Over het balkje op de display met reistijd, km en ETA. De man vertelde mij dat het bij een volgende update weer terug komt. Hij mompelde iets over Google enzo. Wat de oorzaak is maakt mij eerlijkgezegd niet uit. Ik ben blij dat het terugkomt.

Ik heb ook nog even gemopperd over het verbruik.
Niet het verbruik op zich, maar hoe je voor de gek gehouden wordt door de software.
In onze auto staat op de display en in de app meestal een verbruik van ongeveer 18 kWh/100km
Als ik het verbruik uit de rittenregistratie terugreken dan kom ik op zo'n 22 kWh/100 km.
Volgens Spritmonitor gebruikt de Volvo inclusief laadverliezen 23,5 kWh/100km.
Kortom: de software is goed in staat het werkelijke verbruik te bepalen (rittenregistratie) maar is veel te optimistisch in wat ze jou als bestuurder voorspiegelen.
Ben benieuwd of ik daar nog een reactie op krijg.

22,29 kWh/100km

• DrBOB101
Spanning = voltage, dat staat er niet
Stroomsterkte = Ampère, die staat er wel
Laadsnelheid of vermogen = kilowatts, die staat er wel

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

De android app is vanavond geupdated naar 5.49.0,
Behalve een iets andere layout in de tabbladen 3, 4 en 5 (auto, contact en account) zie ik geen echte verschillen die echt wat toevoegen.
Zo kun je er nog steeds niet de maximale accuvulling bij laden mee aanpassen, dat had toch wel een fijne optie geweest.
En ook de laadstroom sterkte zou fijn zijn om aan te passen.

Maar... er is een update, en dat is lang geleden dat zoiets gebeurde :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
Kammika schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:52:
[...]

Die stelling is wel een beetje achterhaald:... Precies dezelfde redenatie heb ik wel eens gehoord toen de autoradio's geen cassette bandjes en/of CD's meer konden afspelen..
Dat is nogal een verschil. Voor het afspelen van CDs en cassettebandjes heb je heel specifieke hardware nodig. Die moet je er fysiek in schroeven.

Voor het afspelen van muziekbestandjes niet: Alle benodigde hardware zit er al in. En het grootste en moeilijkste deel van de benodigde software (audio drivers en abstractie, USB mass storage) zit er ook al in.

(Overigens had mijn vorige auto uit 2020 ook nog een CD speler).
mp3's afspelen en een aux ingang is technologie wat ook alweer is uitgeraakt. Voor muziek afspelen is streaming nu de standaard. AUX is vervangen door bluetooth...
Streaming is een heel andere tak van sport dan lokale media afspelen.
Ik zou het er ook liever in zien, maar ik snap wel dat Volvo prio aan andere zaken geeft...
Ja, zoals dat de radio gewoon start op de zender waar die op stond. Momenteel start die meestal helemaal niet, en pakweg 1 op de 10 keer dat hij wel start, doet hij dat op een andere zender.

• Kammika
cdwave schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:44:
[...]
Voor het afspelen van muziekbestandjes niet: Alle benodigde hardware zit er al in. En het grootste en moeilijkste deel van de benodigde software (audio drivers en abstractie, USB mass storage) zit er ook al in.
[...]
Dat is een aanname. Je kunt aan de buitenkant niet zijn waar de volvo engineers tegenaan lopen.

Het werkte eerst ook met audiowagon. Alleen zit er sinds de carplay oplevering een vervelende bug in (nl dat je die toegang moet geven) en het kan zomaar eens zo zijn dat het heel ingrijpend is of zelfs niet mogelijk is om die op te lossen (je kunt dit niet vergelijken met een normale android telefoon, die is nl ook geen carplay receiver. Kan best zijn dat de onderliggende laag hier geen rekening mee gehouden heeft)

En als dat zo is, zou het ook heel begrijpelijk zijn dat Volvo ervoor kiest om carplay vs deze functionaliteit te onderhouden. Er zullen veel meer klanten blij worden van carplay dan van audiowagon.

• Tranquility
tukker999 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:52:
Een compliment voor Volvo.
Gisteravond in de app een vraag gesteld over rittenregistratie en over het balkje dat er niet meer is na de update naar 3.3.16

Je raadt nooit wat er gebeurde.
Vanmiddag werd ik gebeld door Volvo om mij te helpen de rittenregistratie weer aan de praat te krijgen.
Wat een service! TOP!
Over het balkje op de display met reistijd, km en ETA. De man vertelde mij dat het bij een volgende update weer terug komt. Hij mompelde iets over Google enzo. Wat de oorzaak is maakt mij eerlijkgezegd niet uit. Ik ben blij dat het terugkomt.

Ik heb ook nog even gemopperd over het verbruik.
Niet het verbruik op zich, maar hoe je voor de gek gehouden wordt door de software.
In onze auto staat op de display en in de app meestal een verbruik van ongeveer 18 kWh/100km
Als ik het verbruik uit de rittenregistratie terugreken dan kom ik op zo'n 22 kWh/100 km.
Volgens Spritmonitor gebruikt de Volvo inclusief laadverliezen 23,5 kWh/100km.
Kortom: de software is goed in staat het werkelijke verbruik te bepalen (rittenregistratie) maar is veel te optimistisch in wat ze jou als bestuurder voorspiegelen.
Ben benieuwd of ik daar nog een reactie op krijg.
Dat is netjes. Over het terugkomen van het balkje in een volgende update had ik al gelezen op het Volvo forum. Wat het verbruik betreft vind ik hem ook niet echt zuinig, maar het blijft natuurlijk een rijdende baksteen. Je weet dat als je voor een SUV kiest. Gelukkig maar dat er geen dure benzine in gaat.. ;)

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:43:
De android app is vanavond geupdated naar 5.49.0,
Behalve een iets andere layout in de tabbladen 3, 4 en 5 (auto, contact en account) zie ik geen echte verschillen die echt wat toevoegen.
Zo kun je er nog steeds niet de maximale accuvulling bij laden mee aanpassen, dat had toch wel een fijne optie geweest.
En ook de laadstroom sterkte zou fijn zijn om aan te passen.

Maar... er is een update, en dat is lang geleden dat zoiets gebeurde :)
Wat zeg je nu? Heb jij de update gehad? :P
Hier nog geen enkel teken van een update. Ik vroeg me al af of ik die eerder zou krijgen als jij.. :D
edit:
Ik vergat dat je de update al een paar weken geleden via de dealer had gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 13-12-2024 22:00 ]

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:44:
Dat is nogal een verschil. Voor het afspelen van CDs en cassettebandjes heb je heel specifieke hardware nodig. Die moet je er fysiek in schroeven.

(Overigens had mijn vorige auto uit 2020 ook nog een CD speler).

Streaming is een heel andere tak van sport dan lokale media afspelen.

Ja, zoals dat de radio gewoon start op de zender waar die op stond. Momenteel start die meestal helemaal niet, en pakweg 1 op de 10 keer dat hij wel start, doet hij dat op een andere zender.
Of dat je pas muziek hoort als je een keer de richtingaanwijzer bedient... 8)7
De hardware en software voor het afspelen voor content vanaf USB zit er gewoon in. Alleen de rare restricties zoals die meldingen zijn irritant en heel simpel op te lossen, maar dat kan ook vanuit Google zijn en hoeft niet perse aan Volvo te liggen. Ik had begrepen dat Renault modellen met een infotainment systeem eveneens gebaseerd op Android dezelfde issues hebben met o.a. Audio Wagon dus het lijkt echt een Google dingetje te zijn.

Maar ik gebruik de Audio Wagon app eigenlijk niet meer en gebruik op dit moment eigenlijk alleen Spotify nog en soms de Open Radio app. Wie had dat ooit gedacht? ;)

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:36
Tranquility schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:01:
[...] Alleen de rare restricties zoals die meldingen zijn irritant en heel simpel op te lossen, maar dat kan ook vanuit Google zijn en hoeft niet perse aan Volvo te liggen. Ik had begrepen dat Renault modellen met een infotainment systeem eveneens gebaseerd op Android dezelfde issues hebben met o.a. Audio Wagon dus het lijkt echt een Google dingetje te zijn.
Vanuit een veiligheidsperspectief vind ik dat allesbehalve rare restricties, maar redelijk logische restricties, of in een strenge bui restricties die niet ver genoeg gaan omdat het hierdoor mogelijk blijft dat je met aangepaste bestanden het infotaintment system kunt overnemen. Op zich moet dat natuurlijk gescheiden zijn van de rest van de besturing van de wagen, maar gewoon al het feit dat je dus vanuit maps mits plannen naar een snellader de batterij preconditioning laat starten, toont aan dat er wel op zijn minst communicatie is tussen de twee. Voor mij reden genoeg dat het gewoon compleet onmogelijk zou moeten zijn om ook maar iets van externe media te kunnen laden. Dat die restrictie er niet is, is meer dan waarschijnlijk ook door druk van consumenten die denken dat zoiets toch 'simpel en makkelijk zou moeten kunnen'.

Maar goed, dat is een discussie die hier ook al een paar keer gepasseerd is.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:14
Ik heb sinds vorige week 3.3.16 (tijdens APK laten uitvoeren, net voor de OTA).
Maar goed nieuws. Je mag Audiowagon weer opstarten tijdens het rijden (joehoe) en de meldingen of je de USB wil gebruiken etc is ook weg. Dus lijkt het toch een Volvo software dingetje te zijn.

Happy driver again

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Tranquility
Morkie69 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:46:
Ik heb sinds vorige week 3.3.16 (tijdens APK laten uitvoeren, net voor de OTA).
Maar goed nieuws. Je mag Audiowagon weer opstarten tijdens het rijden (joehoe) en de meldingen of je de USB wil gebruiken etc is ook weg. Dus lijkt het toch een Volvo software dingetje te zijn.

Happy driver again
Ben benieuwd! Ik kan het helaas nog niet proberen aangezien ik de update nog niet heb ontvangen.

• Tranquility
-Vasa- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:27:
Vanuit een veiligheidsperspectief vind ik dat allesbehalve rare restricties, maar redelijk logische restricties, of in een strenge bui restricties die niet ver genoeg gaan omdat het hierdoor mogelijk blijft dat je met aangepaste bestanden het infotaintment system kunt overnemen. Op zich moet dat natuurlijk gescheiden zijn van de rest van de besturing van de wagen, maar gewoon al het feit dat je dus vanuit maps mits plannen naar een snellader de batterij preconditioning laat starten, toont aan dat er wel op zijn minst communicatie is tussen de twee. Voor mij reden genoeg dat het gewoon compleet onmogelijk zou moeten zijn om ook maar iets van externe media te kunnen laden. Dat die restrictie er niet is, is meer dan waarschijnlijk ook door druk van consumenten die denken dat zoiets toch 'simpel en makkelijk zou moeten kunnen'.

Maar goed, dat is een discussie die hier ook al een paar keer gepasseerd is.
Qua eventuele hackpogingen heb je wel een punt. Ik vraag me af hoe de dealers de sowtware updaten. Dat kan op twee manieren, via de USB-poort, in ieder geval die met het witte randje (data), of via de OBD2 poort.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Smaken verschillen, op zwart en op wit vind ik het absoluut niet staan, daar staat chrome weer mooier. Maar dat is mijn eigen mening maar ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:19:
[...]

Wat zeg je nu? Heb jij de update gehad? :P
Hier nog geen enkel teken van een update. Ik vroeg me al af of ik die eerder zou krijgen als jij.. :D
8)7

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

tukker999 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:52:
[...]

Gevonden: Op je telefoon locatie delen opnieuw inschakelen.
Dat lijkt mij sterk, waarom zou de auto afhankelijk zijn van een telefoon voor rittenregistratie? 8)7

Ik heb (zoals @Tranquility aangaf) even in de auto de app van het ritlogboek geopend. De eerstvolgende rit stond er weer tussen.

Ik kan alleen niet uitsluiten of wellicht de update naar 3.3.16 daar ook nog wat mee te maken heeft gehad.

Voor mijn gevoel is het beeld 's avonds van de camera wel bruikbaarder geworden.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• ReneK76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Gisteren de update gedaan van 3.3.16. Update zou maximaal 90 minuten duren, echter na 4 uur zei de app dat de update op 100% was, maar gaf in de app niet het standaard auto beginscherm. Toen ik naar de auto ging om daar te kijken, kreeg ik de auto met de afstandsbedieningen niet open, deze bleef vergrendeld en kon ik mijn auto dus niet in. Na contact gehad te hebben met volvo assistance heb ik de auto open gekregen met de mechanische sleutel (die in de afstandsbediening zit).
Eenmaal in de auto gaf de auto op de display aan dat de update voltooid was. Echter ik kreeg met de afstandsbedieningen de auto niet op slot. De auto kreeg ik wel gestart.

Op advies van Volvo Assistance naar de garage gereden, omdat we dachten dat het een kwestie was van opnieuw de sleutels koppelen aan de auto, wat volvo assistance en ik samen niet voor elkaar kregen, ook al legden we de sleutel op de daarvoor bestemde plek.

Ondertussen staat mijn auto nu nog steeds bij de garage, want ook bij de garage kregen ze het niet voor elkaar, en lijkt het op een dieper probleem, want ze krijgen op dit moment de auto nog niet aan de praat :-(

• -Vasa-
Tranquility schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:19:
[...]

Qua eventuele hackpogingen heb je wel een punt. Ik vraag me af hoe de dealers de sowtware updaten. Dat kan op twee manieren, via de USB-poort, in ieder geval die met het witte randje (data), of via de OBD2 poort.
Ik mag hopen dat om de software/firmware te updaten een andere sessie gestart wordt dan de sessie waarin het infotainment loopt. En dat die sessie minstens authenticatie doet met certificaten die toegewezen worden aan beheerde apparaten en waarvan die key ingetrokken wordt als het apparaat ontvreemd is.
Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat deden wij al op mijn vorig werk 20 jaar geleden voor elke technieker die moest inloggen voor ondersteuning op de firewalls die wij verkochten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ReneK76 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:32:
Gisteren de update gedaan van 3.3.16. Update zou maximaal 90 minuten duren, echter na 4 uur zei de app dat de update op 100% was, maar gaf in de app niet het standaard auto beginscherm. Toen ik naar de auto ging om daar te kijken, kreeg ik de auto met de afstandsbedieningen niet open, deze bleef vergrendeld en kon ik mijn auto dus niet in. Na contact gehad te hebben met volvo assistance heb ik de auto open gekregen met de mechanische sleutel (die in de afstandsbediening zit).
Eenmaal in de auto gaf de auto op de display aan dat de update voltooid was. Echter ik kreeg met de afstandsbedieningen de auto niet op slot. De auto kreeg ik wel gestart.

Op advies van Volvo Assistance naar de garage gereden, omdat we dachten dat het een kwestie was van opnieuw de sleutels koppelen aan de auto, wat volvo assistance en ik samen niet voor elkaar kregen, ook al legden we de sleutel op de daarvoor bestemde plek.

Ondertussen staat mijn auto nu nog steeds bij de garage, want ook bij de garage kregen ze het niet voor elkaar, en lijkt het op een dieper probleem, want ze krijgen op dit moment de auto nog niet aan de praat :-(
Ai, dat is knap waardeloos, je zou zeggen dat wanneer ze de update gewoon helemaal opnieuw maar dan via een kabelverbinding doen, het moet kunnen worden opgelost. Maar dat zal kennelijk toch net even anders liggen.
Ik hoop voor je dat het snel kan worden opgelost.

• ReneK76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
ron65 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ai, dat is knap waardeloos, je zou zeggen dat wanneer ze de update gewoon helemaal opnieuw maar dan via een kabelverbinding doen, het moet kunnen worden opgelost. Maar dat zal kennelijk toch net even anders liggen.
Ik hoop voor je dat het snel kan worden opgelost.
Klopt, dat was ook mijn eerste gedachte na het eventueel opnieuw koppelen van de sleutels. Echter dat bleek dus niet de oplossing. Ze gaan er vandaag verder naar kijken bij de garage.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
Ik moet zeggen dat ik over de laatste update ook nog niet echt tevreden ben...
Los van dat de update 3x opnieuw moest, kreeg steeds de melding na een paar minuten dat de update niet gelukt was, is het verre stabiel.
Het is traag zoals andere al melde maar ook het switchen tussen dag en nacht in Maps is bij mij drama. Het duurt tot wel 3 minuten voordaat de kaart weer volledig geladen is op het middendisplay. Driversdisplay blijft de kaart wel netjes in beeld.

Hopelijk komen ze snel met een fix.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OGc8aGS0516v8EAybXD4FYJ19g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFCsFwbaCr6QalvPgatmmQOy.jpg?f=fotoalbum_large

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RickKoets schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:51:
Ik moet zeggen dat ik over de laatste update ook nog niet echt tevreden ben...
Los van dat de update 3x opnieuw moest, kreeg steeds de melding na een paar minuten dat de update niet gelukt was, is het verre stabiel.
Het is traag zoals andere al melde maar ook het switchen tussen dag en nacht in Maps is bij mij drama. Het duurt tot wel 3 minuten voordaat de kaart weer volledig geladen is op het middendisplay. Driversdisplay blijft de kaart wel netjes in beeld.

Hopelijk komen ze snel met een fix.
[Afbeelding]
het eerste gebruiks uur na de update is alles traag, net alsof er heel veel data moet worden geladen weer.
Met name maps lijkt daar last van te hebben, na een dag gebruik was alles weer in orde trouwens en reageert het beter dan met 3.1.9 het geval was.

Wat dag/nacht betreft, zet maps eens op satelietview, dat is veel fraaier dan de kale kaart en je hebt minder last van dag/nacht schakelen. Ik merk het niet eens meer op.

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:00:
het eerste gebruiks uur na de update is alles traag, net alsof er heel veel data moet worden geladen weer.
Met name maps lijkt daar last van te hebben, na een dag gebruik was alles weer in orde trouwens en reageert het beter dan met 3.1.9 het geval was.

Wat dag/nacht betreft, zet maps eens op satelietview, dat is veel fraaier dan de kale kaart en je hebt minder last van dag/nacht schakelen. Ik merk het niet eens meer op.
Als de update ook een nieuwe Android versie betreft dan zou het goed kunnen dat na de update alle apps opnieuw worden gedownload wat de traagheid in het begin kan verklaren.

Satelliet view is erg mooi idd.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 13:02
madhondt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
Is er iemand die weet hoe ik de temperatuur (in de winter) kan instellen op 12°, of 15°?
Verder hoeft hij voor mij niet op te warmen.

Is dit logisch dat dit niet kan?
Bedankt voor zij die hebben geantwoord.
Mijn vraag ging over het instellen van de temperatuur als je in de auto zit, dus niet over het voor verwarmen.

Als je de ingestelde temperatuur verlaagt naar lager dan 17°, begint het ding maximaal te koelen.
Dat is niet wat ik wil, ik wil opwarmen tot 15°, het is winter.
Crazy dat dat niet kan.

• cdwave
Kammika schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:16:
[...]
Dat is een aanname. Je kunt aan de buitenkant niet zijn waar de volvo engineers tegenaan lopen.
Hoezo aanname? Hij kan digitale muziek spelen en hij kan mass storage lezen. AudioWagon demonstreert dit.
Het werkte eerst ook met audiowagon. Alleen zit er sinds de carplay oplevering een vervelende bug in (nl dat je die toegang moet geven) en het kan zomaar eens zo zijn dat het heel ingrijpend is of zelfs niet mogelijk is om die op te lossen (je kunt dit niet vergelijken met een normale android telefoon, die is nl ook geen carplay receiver. Kan best zijn dat de onderliggende laag hier geen rekening mee gehouden heeft)
Nogal vergezocht allemaal.

't Is gewoon iets dat Volvo zichzelf heeft aangedaan. Voor zover ik weet is Volvo ook de enige auto die dit probleem in deze mate heeft, dus lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het iets structureels is.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor zij die hebben geantwoord.
Mijn vraag ging over het instellen van de temperatuur als je in de auto zit, dus niet over het voor verwarmen.

Als je de ingestelde temperatuur verlaagt naar lager dan 17°, begint het ding maximaal te koelen.
Dat is niet wat ik wil, ik wil opwarmen tot 15°, het is winter.
Crazy dat dat niet kan.
is bijzonder ja.
maar... opwarmen tot 15, als je in de auto zit met stoelverwarming en stuurverwarming aan heb je al snel die 15 graden te pakken en ga je er overheen, puur door lichaamswarmte en stoelwarmte. Dan zal hij voor 15 graden moeten koelen.
Toegeven, dat is een zeldzame situatie.

Je kunt het beste gewoon 18 graden instellen dan.
Overigens denk ik dat jij een van de zeer weinigen bent die graag een ijskast op wielen rijdt in de winter :)

• cdwave
-Vasa- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:27:
[...]
Nou ja, als je security en/of veiligheid op deze manier moet implementeren dan laat je als besturingssysteem toch wat liggen. Zorgen dat een MP3 bestandje niet je stuur kan draaien lijkt me een basis taak van dat systeem, en dat bereik je niet door popups, of zelfs door dan maar helemaal geen USB poort te hebben. Android apps kunnen ook zooi in de interne MMC storage stoppen, en daar hoeven ze geen permissie voor te vragen.

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:47:
Smaken verschillen, op zwart en op wit vind ik het absoluut niet staan, daar staat chrome weer mooier. Maar dat is mijn eigen mening maar ;)
Net zoals ik het grote ronde Volvo embleem aan de voorzijde geheel zwart niet mooi vind. Het is al een zwart embleem en als je de rest ook zwart maakt vind ik het een te groot zwart vlak. Net alsof het embleem helemaal zwart overgespoten is.

• -Vasa-
cdwave schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:57:
[...]

Nou ja, als je security en/of veiligheid op deze manier moet implementeren dan laat je als besturingssysteem toch wat liggen. Zorgen dat een MP3 bestandje niet je stuur kan draaien lijkt me een basis taak van dat systeem, en dat bereik je niet door popups, of zelfs door dan maar helemaal geen USB poort te hebben. Android apps kunnen ook zooi in de interne MMC storage stoppen, en daar hoeven ze geen permissie voor te vragen.
Security begint met het verkleinen van het aanvalsoppervlak. Applicaties vreemde files laten lezen en die inhoud in het geheugen laden vergroot nu eenmaal het aanvalsoppervlak. Die eerste file die je uitvoert zal niet hetgeen zijn dat onmiddelijk de aanval inzet, het is simpelweg een eerste logische stap in hoe je naar meer toegang kan komen.

Die usb poorten zouden effectief nooit met het infotainment systeem mogen kunnen verbonden worden in een ideale wereld. Enkel maar stroom leveren voor het laden van apparaten.

• Tranquility
-Vasa- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:28:
Die usb poorten zouden effectief nooit met het infotainment systeem mogen kunnen verbonden worden in een ideale wereld. Enkel maar stroom leveren voor het laden van apparaten.
Dit is dus al het geval bij de EX30. Daar zit geen data poort meer in.

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:57:
[...]

Dit is dus al het geval bij de EX30. Daar zit geen data poort meer in.
heeft die dan ook geen bekabelde carplay?

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:18:
Dat durf ik niet te zeggen. Toen ik vlak na introductie van de EX30 ging kijken bij de dealer probeerde ik een USB-stick, wat niet werkte. Toen vertelde de verkoper mij dat afspelen van content via USB niet meer mogelijk was bij de EX30. Het zijn waarschijnlijk dus laad-only poorten.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 13-12-2024 16:11 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:18:
[...]

Bij de EX30 is Apple CarPlay draadloos.

• Kammika
Na mijn geklaag over de traagheid van 3.3.16 gelukkig ook nog wat leuks aan die update ontdekt. Volvo heeft aan de achterkant ondersteuning voor flash and honk ingebouwd, zie output van https://api.volvocars.com...v2/vehicles/vin/commands:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
{
    "data": [
        {
            "command": "LOCK_REDUCED_GUARD",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/lock-reduced-guard"
        },
        {
            "command": "LOCK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/lock"
        },
        {
            "command": "UNLOCK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/unlock"
        },
        {
            "command": "HONK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/honk"
        },
        {
            "command": "HONK_AND_FLASH",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/honk-flash"
        },
        {
            "command": "FLASH",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/flash"
        },
        {
            "command": "CLIMATIZATION_START",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/climatization-start"
        },
        {
            "command": "CLIMATIZATION_STOP",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/climatization-stop"
        }
    ]
}

Dan zal het binnenkort ook wel in de app gaan komen. Binnenkort maar eens kijken of ik die in de domoticz plugin ingebouwd krijg...

EDIT: Te vroeg gejuicht. De API endpoints geven allemaal nog error 404 (resource not found).

ben benieuwd wanneer dit gaat werken...

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 13-12-2024 20:50 ]

• cdwave
-Vasa- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:28:
[...]
In een ideale wereld zouden dit soort maatregelen helemaal niet nodig zijn. In onze echte wereld zitten er zelfs lekken in de hardware en in onze boze wereld zijn er allerhande ongure lui die geen respect voor andermans spullen hebben...

Het entertainment mag best verbonden zijn met een USB aansluiting binnen in de auto, ik zie daar maar weinig "oppervlak". De USB stick is van de bestuurder zelf, die is doorgaans minstens welwillend tegenover de auto. Wat je van de USB laadt stop je in een memory range die al NOEXEC gemarkeerd is. En van daaruit kieper je die de hardware audio mux in. Dat gaat in al mijn auto's al decennia lang zonder problemen...

Neem dan het gapend grote gat dat "internet connectie" heet. Als er toch iets vanuit veiligheids overwegingen absoluut niet in verbinding met de software van de auto zou mogen staan, dan is dat het wel.

Als er iemand in de auto aan de USB poort zit te morrelen dan zie ik dat nog wel. Maar wat er allemaal achter m'n rug op via het internet met de auto gebeurt, nadat ik ook al m'n privacy overboord heb moeten gooien, daar heb ik helemaal geen zicht op.

• Largamelion
Nu ik terug met Android Auto rijd, word ik er weer aan herinnerd wat voor een lange weg AAOS nog te gaan heeft. Ook leuk dat GM op AA wel gewoon de snelheidslimiet toont en dan zie je dat mooi vloeken met de verkeersbordherkenning van Volvo. Top ook dat het gewoon werkt op het drivers display, ik vind het er momenteel zelfs beter uitzien dan de 'ingebouwde' GM want die is te ver ingezoomd sinds de laatste update.

Het werkt wel net iets trager bij momenten, maar dat kan ook aan m'n 6 jaar oude Pocophone liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jrIW3RQorIkr3ocJWIrZiNNRLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuDWl21aKnZoboeuWRdvZsw8.jpg?f=fotoalbum_large

Tip voor de AA-leken: Als je een app fullscreen wilt moet je gewoon in de balk onderaan die app selecteren. Wil je daarna terug naar splitscreen gaan, dan moet je op het splitscreen-icoon links onder de app klikken.

Het stem-probleem is blijkbaar ook nog niet opgelost bij Google. Ik hoorde daarnet 2 verschillende vrouwelijke stemmen en één mannelijke stem om één bericht voor te lezen ... wat een gepruts en na al die jaren nog steeds niet opgelost. Maar goed... de WA berichten worden tenminste weer voorgelezen en antwoorden kan ik ook weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 13-12-2024 21:45 ]

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
Vandaag eerste (30.000km) beurt gehad, geen bijzonderheden (laatste update afgelopen woensdagavond geïnstalleerd, in eerste instantie traagheid en geen internet, TCAM-reset deed weer wonderen), daarna nog ff aan de lader gedaan (morgen lang ritje), tot mijn verbazing kan ik nu ineens 490km 😬
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz4VJ5x3bdDS1f338pZEjA6T-NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7a1YHrLZirTbGq1titI3d0Mh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 13-12-2024 22:08 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• Venomer
  • Laatst online: 30-10 19:34
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:06:
Vandaag eerste (30.000km) beurt gehad, geen bijzonderheden (laatste update afgelopen woensdagavond geïnstalleerd, in eerste instantie traagheid en geen internet, TCAM-reset deed weer wonderen), daarna nog ff aan de lader gedaan (morgen lang ritje), tot mijn verbazing kan ik nu ineens 490km 😬
[Afbeelding]
Wacht maar tot je eerste rit. Dan zakt het geschatte bereik weer in. Het lijkt erop dat bij de update een paar dingen gereset worden, zoals de verbruiksstatistieken. Voor de update werd het bereik geschat op basis van eerdere ritten, nu in eerste instantie op basis van de WLTP waarde. Na een paar ritten klopt de schatting weer beter met de werkelijkheid.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
Venomer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:22:
[...]

Wacht maar tot je eerste rit. Dan zakt het geschatte bereik weer in. Het lijkt erop dat bij de update een paar dingen gereset worden, zoals de verbruiksstatistieken. Voor de update werd het bereik geschat op basis van eerdere ritten, nu in eerste instantie op basis van de WLTP waarde. Na een paar ritten klopt de schatting weer beter met de werkelijkheid.
Van de laadpaal naar mijn huis (20m) was het al weer 450km... Erg hoog verbruik 🤣

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• Kammika
Heb de traagheid na 3.3.16 opgelost

Ik heb home Assistant, ABRP en waze gedeinstalleerd.

Ik weet niet welke van de 3 de boosdoener was, maar het systeem is nu sneller dan onder 3.1.9, incl opstarten

Blijft wel bijzonder dat je vrijwel geen apps kan installeren. Ik heb nu alleen nog spotify en openradio (beide gebruik ik veel) als apps erop staan en verder alleen de standaardapps van Volvo

Maar goed. Ik kan nu tenminste weer normaal navigeren.

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:03

timhtc

Home Energy Management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzzncnY89ks6mjyNHAcxBbsIRW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thd54Tp8mIHbcPboJ14vDaUh.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje jammer dat zowel en app als de auto meldingen van regulier onderhoud blijft geven, ook wanneer je in de app kan zien dat je al een afspraak gemaakt hebt.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• MrMathos
Kammika schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:33:
Na mijn geklaag over de traagheid van 3.3.16 gelukkig ook nog wat leuks aan die update ontdekt. Volvo heeft aan de achterkant ondersteuning voor flash and honk ingebouwd, zie output van https://api.volvocars.com...v2/vehicles/vin/commands:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
{
    "data": [
        {
            "command": "LOCK_REDUCED_GUARD",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/lock-reduced-guard"
        },
        {
            "command": "LOCK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/lock"
        },
        {
            "command": "UNLOCK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/unlock"
        },
        {
            "command": "HONK",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/honk"
        },
        {
            "command": "HONK_AND_FLASH",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/honk-flash"
        },
        {
            "command": "FLASH",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/flash"
        },
        {
            "command": "CLIMATIZATION_START",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/climatization-start"
        },
        {
            "command": "CLIMATIZATION_STOP",
            "href": "/v2/vehicles/vin/commands/climatization-stop"
        }
    ]
}

Dan zal het binnenkort ook wel in de app gaan komen. Binnenkort maar eens kijken of ik die in de domoticz plugin ingebouwd krijg...

EDIT: Te vroeg gejuicht. De API endpoints geven allemaal nog error 404 (resource not found).

ben benieuwd wanneer dit gaat werken...
Bij mij werkt het (begin deze week toch, zie reactie MrMathos in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"). Ik zag die plots verschijnen in mijn Home Assistant integratie. Ik zal straks nog eens testen als de wagen terug thuis is.

EDIT: net getest, bij mij werkt het nog steeds. Die commando's zaten al langer in de API, ze waren gewoon nog niet beschikbaar op ons model.

[ Voor 3% gewijzigd door MrMathos op 14-12-2024 11:21 ]

• Largamelion
Ik moet zeggen dat het met Android Auto toch ook niet allemaal even vlot gaat. Intussen een rit of 4 gedaan en tegen dat alles opgestart is ben je al een paar km verder. 1e rit was AA zijn netwerk kwijt door de overgang van WIFI naar 4G, op geen enkele manier te herstellen tot ik de telefoon loskoppelde, in vliegtuigmodus zette en dan alles weer opnieuw inschakelde. 2e rit geen kaart op drivers display, enkel instructies (vandaag nogmaals) en ook de voice commands die je aan GA geeft door de knop lang in te drukken gaan de helft van de tijd mis. Je ziet het systeem ook echt zweten...

Voor ritjes van 10min doe ik dus geen moeite meer voor AA, voor langere ritten wel en voor road trips gebruik ik ook gewoon AAOS.

• RFolst
  • Laatst online: 17-10 11:12
ABRP verschijnt nu ook in het dashboard. Was dat al aangekondigd of heb ik wat gemist? Waze overigens (nog?) niet...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-E2YCl1hhzJYF2PBExYTMCk5S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMBoMLkH13zlgsochVh3kXU0.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
timhtc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:09:

Beetje jammer dat zowel en app als de auto meldingen van regulier onderhoud blijft geven, ook wanneer je in de app kan zien dat je al een afspraak gemaakt hebt.
Ja, dat vind ik ook super irritant! Ik heb eind november een afspraak ingepland voor een onderhoudsbeurt begin januari, maar de melding dat onderhoud vereist is verschijnt nog steeds iedere keer (vrij kort weliswaar) als ik in de auto stap. Dat dus anderhalve maand lang! In de Volvo App staat netjes dat onderhoud ingepland is, dan zou de melding op het dashboard toch ook moeten verdwijnen toch? Ik vind überhaupt dat je meldingen zelf ook moet kunnen uitzetten. Als ik om wat voor reden dan ook bijvoorbeeld een (simpele) onderhoudsbeurt 2 maanden later dan standaard wil laten uitvoeren moet ik m.i. niet maandenlang een melding te hoeven wegklikken.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij mij deed de voorverwarm-timer het vanmorgen niet na de update. Stapte in een koude auto, brrrr. Heb nu in de auto en de app de timers een keer uit en aangezet. Hopelijk werkt het volgende keer weer goed.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Kammika
RFolst schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:41:
ABRP verschijnt nu ook in het dashboard. Was dat al aangekondigd of heb ik wat gemist? Waze overigens (nog?) niet...[Afbeelding]
Op aaos of via CarPlay of Android auto?

• Largamelion
ABRP verschijnt nu ook in het dashboard. Was dat al aangekondigd of heb ik wat gemist? Waze overigens (nog?) niet...[Afbeelding]
Dat is gewoon de kaart van GM die je ziet. Zodra je een bestemming ingeeft in ABRP verdwijnt de kaart van GM op het drivers display.

Via AA zal het mogelijks wel werken, heb ik nog niet getest.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Nog mooier, ABRP geeft in de drivers display netjes sateliteview weer
Dat had ik nog niet eerder gezien, wel fraai!

Even voor alle helderheid: getest in parkeerstand, géén Carplay of AA, gewoon AAOS,
ABRP geopend, route ingepland, route gestart en voila, onderstaande kaart in de driversdisplay was het resultaat! DIt si ECHT de ABRP kaart, in GM zat geen route ingepland en die zie je wel in beeld blauw verschijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dyje9m5KSAZnpit3d7204KCk7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmE6hFzmJDXkArMKRUwtUKgy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 14-12-2024 13:39 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:31:
[...]
Dat is gewoon de kaart van GM die je ziet. Zodra je een bestemming ingeeft in ABRP verdwijnt de kaart van GM op het drivers display.

Via AA zal het mogelijks wel werken, heb ik nog niet getest.
nee serieus, ik heb het net ook opgemerkt, als je in ABRP in AAOS een route plant en navigatie erin opstart, zie je op de drivers display de ABRP kaart, zelfs met satelite view. Zie voorgaande post van mij voor een afbeelding

• RFolst
  • Laatst online: 17-10 11:12
Kammika schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:28:
[...]

Op aaos of via CarPlay of Android auto?
AAOS

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Kammika
MrMathos schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:47:
[...]

Bij mij werkt het (begin deze week toch, zie reactie MrMathos in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"). Ik zag die plots verschijnen in mijn Home Assistant integratie. Ik zal straks nog eens testen als de wagen terug thuis is.

EDIT: net getest, bij mij werkt het nog steeds. Die commando's zaten al langer in de API, ze waren gewoon nog niet beschikbaar op ons model.
Nice... ik zal ergens een fout in de code hebben. in de sandbox van volvo werkt het. Kennelijk in de HA integratie ook. Ik krijg alleen een 404. Zie alleen zo snel wat ik fout doe. Zal er binnenkort nog eens naar kijken...

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:36:
[...]

nee serieus, ik heb het net ook opgemerkt, als je in ABRP in AAOS een route plant en navigatie erin opstart, zie je op de drivers display de ABRP kaart, zelfs met satelite view. Zie voorgaande post van mij voor een afbeelding
nice!

• Largamelion
ron65 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is idd ABRP maar in RFolst zijn foto was het GM. Heb zelf maar 1 of 2 ritjes gedaan met ABRP maar vond het geen meerwaarde t.o.v. GM. Vooral de verkeerde snelheidslimieten irriteerden me maar ook qua interface vond ik het niets. Blijft wel een goeie tool om road trips te plannen op de pc.

• Vulcan750
De Volvo App is half uitgekleed, staat bijna niks meer op!?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9BMp5NcqcnsCy6rqHk8bqJEsKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j1YxmqAuWGXtK9Aeu8P1fgu.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:15:
[...]
Dat is idd ABRP maar in RFolst zijn foto was het GM. Heb zelf maar 1 of 2 ritjes gedaan met ABRP maar vond het geen meerwaarde t.o.v. GM. Vooral de verkeerde snelheidslimieten irriteerden me maar ook qua interface vond ik het niets. Blijft wel een goeie tool om road trips te plannen op de pc.
Eens,
ik gebruik ABRP ook (nog) niet als navigatie onderweg, maar ze verbeteren wel steeds.
Je ziet al een aankomst percentage in beeld, en wat de huidige status van je accu is, en nu dus die drivers display..

Wat nog moet worden verbeterd is het weergeven van verkeersdrukte op de route, dat doet GM wel en houdt er ook rekening mee, ABRP nog niet.
En ook vind ik de gekozen routes niet echt handig, ook dat doet GM nog altijd beter.

Als voorbeeld van huis naar werk kan ik op meerdere manieren via de snelweg of zelfs helemaal binenndoor of een combi ervan. GM biedt de combi aan, ABRP neemt standaard de snelwegen volledig en dan zelfs nog de route met de meeste of bijna meeste kilometers. in GM zijn dat soort voorkeuren aanpasbaar, in ABRP niet.

Je kunt ook niet de spraakassistent gebruiken om een route in te plannen voor zover ik weet, of ik moet iets over het hoofd zien nu, maar bij GM kan dat allang. Zou mooi zijn "Hey google, navigeer met ABRP naar ...." :)

Er valt dus nog genoeg aan te verbeteren, maar het kan geen kwaad om ze af en toe te laten merken dat de verbeteringen die er zijn gewaardeerd worden, en dat kun je doen door hem af en toe te gebruiken. Want geheid dat ze kunnen zien hoeveel gebruik er van wordt gemaakt, voor zover ik weet is dat geanonimiseerd, maar ze zien wel dat er bijv per uur 6000 mensen een route met ABRP inplannen en bijvoorbeeld 2300 daarvan daadwerkelijk op ABRP navigeren....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:27:
De Volvo App is half uitgekleed, staat bijna niks meer op!?
[Afbeelding]
Android? (zo te zien aan de accupercentage weergave wel).
Hier is die nog gewoon tiptop in orde, maar kijk even in de playstore, sinds enkele dagen staat er een update naar 5.49.0 voor android.
Bij mij is die in elk geval nog helemaal in orde, dus moet bij jou ook kunnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0xtvBj49GjcwedXVUq5DLMp_fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikBwAnv8tUpVrm2puaaIXON6.jpg?f=fotoalbum_large

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-10 20:51
Vulcan750 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:12:
[...]

Ja, dat vind ik ook super irritant! Ik heb eind november een afspraak ingepland voor een onderhoudsbeurt begin januari, maar de melding dat onderhoud vereist is verschijnt nog steeds iedere keer (vrij kort weliswaar) als ik in de auto stap. Dat dus anderhalve maand lang!
Volgens mij verschijnt die melding voor het vooraf, door de dealer, ingestelde kilometerstand voor een beurt. Dus 1.000 km voordat je de 60.000 km rijdt, bijvoorbeeld. Daarna, na die 60.000 km verdwijnt hij weer. Oplossing is dus; even flink kilometers maken… :)

• Norb
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:41
Hebben jullie gezien dat je in Rijlogboek nu ook de afgelegde route kunt zien op het kaartje?
Had ik voorheen in mijn XC60 met Sensus ook al. Toen met nog meer mogelijkheden zoals snelheid en verbruik, etc per aangeprikt punt op die route.

• Vulcan750
jorisjansen3 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:34:
[...]
Volgens mij verschijnt die melding voor het vooraf, door de dealer, ingestelde kilometerstand voor een beurt. Dus 1.000 km voordat je de 60.000 km rijdt, bijvoorbeeld. Daarna, na die 60.000 km verdwijnt hij weer. Oplossing is dus; even flink kilometers maken… :)
Haha, oké! Ik ga maar eens wat extra uitstapjes plannen de komende weken!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:04:
[...]

Haha, oké! Ik ga maar eens wat extra uitstapjes plannen de komende weken!
het is geen straf om met deze wagens te rijden toch ? :)

• Vulcan750
ron65 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:32:
[...]
Android? (zo te zien aan de accupercentage weergave wel).
Hier is die nog gewoon tiptop in orde, maar kijk even in de playstore, sinds enkele dagen staat er een update naar 5.49.0 voor android.
Bij mij is die in elk geval nog helemaal in orde, dus moet bij jou ook kunnen!
Jazeker, Android 14. En de app heeft versie 5.49.0. Inmiddels is het probleem opgelost door simpelweg de Volvo App te killen en opnieuw weer op te starten.

• Vulcan750
ron65 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:07:
[...]
het is geen straf om met deze wagens te rijden toch ? :)
Nee, ik ben over het algemeen heel erg tevreden over de XC40. 🤗

• Tranquility
Microkid schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:14:
Bij mij deed de voorverwarm-timer het vanmorgen niet na de update. Stapte in een koude auto, brrrr. Heb nu in de auto en de app de timers een keer uit en aangezet. Hopelijk werkt het volgende keer weer goed.
Ik had dat ook toen de dealer er 3.2.8 op had gezet. Pas na het verwijderen van de timers en deze opnieuw aanmaken werkte het weer.
Helaas lijkt 3.3.16 aan mij voorbij te gaan, ik neem het stokje over van @ron65 geloof ik.. ;)
Meer mensen die de OTA update nog niet hebben gehad?

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:30
Hier ook nog geen ota update gezien 🥹

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Sinds de laatste update valt me op dat de kaart in de driver display meer ingezoomt is.
Alles lijkt me groter. Lettertypen, straten, google logo.
Persoonlijk vind ik dit niet zo mooi / overzichtelijk.

Iemand een idee of we dit zelf kunnen instellen?

Ook valt me op dat de huidige straat er niet langer staat. Maar ik denk dat dit al vermeld werd.

Los daarvan vind ik in het algemeen dat de overgang van de kaart naar de wijzers niet zo mooi is.
De "fade" overgang is precies niet mooi gemaakt waardoor je op sommige kaarten (met groene zones) een minder mooie overgang hebt.

Geen idee of we zulke dingen ergens kunnen melden.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Gisteren zag ik voor het eerst spelfouten (typfouten??) in plaatsnamen in GM navigatie. Ik rij heel wat door Nederland en zag dit niet eerder.

Ze waren zichtbaar op de routebordaanduidingen in GM op de afrit van de A4 naar de N201 (zuidwaarts):

Aalameer
Hoofddrop

Wel gek.

Helaas geen foto kunnen maken.

Is dit eerder gezien elders in Nederland?

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Juancho
Idr548 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:59:

Los daarvan vind ik in het algemeen dat de overgang van de kaart naar de wijzers niet zo mooi is.
De "fade" overgang is precies niet mooi gemaakt waardoor je op sommige kaarten (met groene zones) een minder mooie overgang hebt.

Geen idee of we zulke dingen ergens kunnen melden.
Dit was voorheen, denk nu een jaar of 2 a 3 terug alweer?, echt veel mooier. De kaart was ook groter en liep door vrijwel het hele scher. Toen hebben ze dat 'verneukt' door de kaart meer af te kaderen in het middenstuk. En dan heb je idd geen mooie overgang.

UI technisch gezien heb ik die keuze nooit begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 14-12-2024 19:20 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik had dat ook toen de dealer er 3.2.8 op had gezet. Pas na het verwijderen van de timers en deze opnieuw aanmaken werkte het weer.
Helaas lijkt 3.3.16 aan mij voorbij te gaan, ik neem het stokje over van @ron65 geloof ik.. ;)
Meer mensen die de OTA update nog niet hebben gehad?
Ik heb daar een abonnement op ja... maar dit keer heb ik de OTA via de dealer gehad, omdat ik problemen had met de sleutels en ik en passent opmerkte dat de software traag was met opstarten. Beide zijn keurig opgelost met een nieuwe batterij (gecertificeerd alarmsysteem dan mag alleen de dealer de batterij vervangen ivm toevoeging in de sleutelhardware voro dat alarmsysteem) en nieuwe OTA software, 3.3.16.

Dus ik heb hem ook niet over the air gehad dit keer, dat is in 2 jaar tijd maar 2x gelukt tot nu toe.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MartijnEV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:44:
Gisteren zag ik voor het eerst spelfouten (typfouten??) in plaatsnamen in GM navigatie. Ik rij heel wat door Nederland en zag dit niet eerder.

Ze waren zichtbaar op de routebordaanduidingen in GM op de afrit van de A4 naar de N201 (zuidwaarts):

Aalameer
Hoofddrop

Wel gek.

Helaas geen foto kunnen maken.

Is dit eerder gezien elders in Nederland?
Als je daar rechtsaf slaat naar Hoofddorp zegt GM "neem de twee rijbanen naar rechts richting hoofddrop" (drop ipv dorp), is al een half jaar nu.

• Kammika
[...]

nice! hoe installeer je deze docker container als je die zelf wilt installeren? (ik heb home assistant geinstalleerd als docker, heb dus ook geen hacs..)

EDIT: Laat maar: Net een truc gevonden om HACS te installeren in die docker omgeving..

Die integratie ziet er goed uit trouwens. Mooi werk!

[ Voor 11% gewijzigd door Kammika op 15-12-2024 08:55 ]

• Kammika
MrMathos schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:47:
[...]

ik heb het opgelost. Weet niet precies hoe, ik denk een typo in de code van mijn eerdere poging. Ik ben nu opnieuw begonnen en toen werkte het in 1x.

Dus voor wie de Volvo plugin voor domoticz gebruikt: Als je update naar de laatste versie heb je nu ook honk and flash commando's. Erg handig als je de auto kwijt bent op een groot parkeerterrein...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kammika schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:40:
Erg handig als je de auto kwijt bent op een groot parkeerterrein...
Dat lukt met de Volvo app ook vaak erg goed heb ik gemerkt. Laatst nog op Schiphol P3.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:14
Edit: dat hadden we dus al…. Vandaag voor het eerst gebruikt omdat een multistop route met Apple beter werkt en Google

Apple maps in je driver screen, het moet niet gekker worden……
Werkt nog een beetje buggy maar lijkt wel wat te worden, je kunt wisselen tussen overzicht op het grote scherm en detail op de kleine en andersom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBzgOTrJQGgfiZllH_a_ll-G4SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OysanVQlF0s2RaQVThK29m4y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_f4AafU4k3gqD9m81qYaks7rhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2iDlBaT9QnJjI4sNALXS457.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marko72 op 15-12-2024 12:27 ]

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:08
Marko72 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:06:
Apple maps in je driver screen, het moet niet gekker worden……
Werkt nog een beetje buggy maar lijkt wel wat te worden, je kunt wisselen tussen overzicht op het grote scherm en detail op de kleine en andersom.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maps van Apple is altijd al zichtbaar geweest op het bestuurdersdisplay via carplay, heeft niet te maken met de laatste update. Ik hoop dat TomTom de stap ooit ook nog eens maakt, of liever nog dat het als beschikbare app voor de auto zelf wordt, van alle navigatie apps blijf ik die toch het meest overzichtelijk en betrouwebaar vinden.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:08
Overigens vind ik de update met betrekking tot de Adaptive Cruise Control wel een verademing, rijd nu veel relaxter door het verkeer. zowel binnen als buiten de bebouwde kom en de snelweg.

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:10
[...]

Ik ben heel blij met deze integratie!
Heb nu in HA een automation kunnen maken zodat ik een melding krijg als ik het dak open laat staan als ik de portieren vergrendel. Zo wordt ik niet onaangenaam verrast door een regenbui bij een vergeten open dak.

• RigolleM
  • Nu online
Marko72 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:06:
Edit: dat hadden we dus al…. Vandaag voor het eerst gebruikt omdat een multistop route met Apple beter werkt en Google
Wat bedoel je met multistop beter werken in Apple Maps dan Google Maps?
Ik gebruik Apple Maps niet omdat het de SoC niet uitleest en er geen laadplanning beschikbaar is.
Daarnaast vind ik de routebegeleiding in GM beter dan AM!
Is wel al een tijdje geleden dat ik het gebruikt heb, zal het eens opnieuw moeten testen.

• RigolleM
  • Nu online
StevendGraaf schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:22:
[...]
Ik hoop dat TomTom de stap ooit ook nog eens maakt, of liever nog dat het als beschikbare app voor de auto zelf wordt, van alle navigatie apps blijf ik die toch het meest overzichtelijk en betrouwebaar vinden.
Zal nog niet te snel gebeuren, er is zelfs geen integratie voor EV rijden.
Pagina: 1 ... 286 ... 341 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"