P8
P8
Dat is een oud nieuws (augustus!) over dat google de meldknop krijgt. Er staat niet dat Maps en Waze meldingen gaan uitwisselen...
Dat zou wel nieuws zijn, maar dat lees ik er niet in terug...
Excuse-moi, te snel gereageerd, artikel niet meer gelezen, maar ik was er bijna zeker van dat ik het in een Nederlands artikel had gelezen, maar het was Belgisch.Kammika schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:42:
[...]
Dat is een oud nieuws (augustus!) over dat google de meldknop krijgt. Er staat niet dat Maps en Waze meldingen gaan uitwisselen...
Dat is ook een wazig artikel, want als je dat artikel leest, dan lijkt de bron de features die GM/Waze in juli/aug hebben aangekondigd... (en waar die sync er dus nog niet is...)RigolleM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:47:
[...]
Excuse-moi, te snel gereageerd, artikel niet meer gelezen, maar ik was er bijna zeker van dat ik het in een Nederlands artikel had gelezen, maar het was Belgisch.
Deze is recenterKammika schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:42:
[...]
https://www.bright.nl/nie...flitsmeister-en-waze.html
En
https://www.droidapp.nl/n...eldingen-waze-gebruikers/
[ Voor 8% gewijzigd door Quattromgh op 10-12-2024 12:14 ]
Die had ik ook gelezen, niet aan gedacht.. bedankt voor de link
Inderdaad. Ook hier sinds deze morgen de knop melding knop verschenen...Largamelion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:51:
[...] en ja hoor, de meld-knop is er nu ook bijgekomen. De Sint is dan toch tot in België geraakt precies 🙂.
Even zitten googlen omdat ik het toch wel intrigerend vond, wat ik gereproduceerd heb:
- Er is 1 gebruiker op reddit die claimt dit geconstateerd te hebben:
- Vervolgens maakt 9to5Google het groter door hier een nieuwsberichtje van te maken. Deze beschrijft overigens nog netjes dat het om 1 gebruiker op reddit gaat.
- Bright en Droidapp maken er clickbait artikeltjes van door dat 9to5google artikel bijna helemaal over, te schrijven, maar het verhaal nog iets groter te maken..
Dat echt alleen om deze ene reddit gaat, blijkt uit het plaatje in die 3 artikelen. Dat is elke keer het plaatje van die ene redditgebruiker. Dus meer info hebben ze kennelijk niet.
Op reddit worden wel vaker fake meldingen gedaan. Dus nog even zien of het echt blijkt te zijn, maar het is zeker een interessante ontwikkeling...
Dat er steeds meer bij zal moeten komen en Waze/Maps eigenlijk 1 worden was toch ook al duidelijk? Zou ook vreemd zijn om, op termijn, beide aan te houden als het van dezelfde partij af komt.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
nou ja... dat plaatje is wel nieuw. Dat is een melding van "waze drivers" op een Google Maps kaart. Als die integratie komt, heb je de info vanuit Waze in GM en met nog een paar enhancements (tonen trajectcontroles+ook waarschuwing voor vaste flitspalen) heb je dan FM ook niet meer nodig..Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:42:
Volgens mij is het ook gewoon helder dat wat er in die posts staat allang is doorgevoerd. We zien immers al af en toe iets in het scherm maar by far niet alles. En daarom is FM wat mij betreft nog nodig.
Dat er steeds meer bij zal moeten komen en Waze/Maps eigenlijk 1 worden was toch ook al duidelijk? Zou ook vreemd zijn om, op termijn, beide aan te houden als het van dezelfde partij af komt.
ben er alleen niet van overtuigd dat het geen fake (=photoshop) melding is...
Mijn XC60 heeft ook zojuist de nieuwe OTA ontvangen.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Voor de inbouw van de camera-reinigings-sproeier was ik vanochtend even bij de dealer in Alkmaar. Ze waren in de showroom druk aan het filmen ( van de EX90 en de gefacelifte XC90 2025), maar tussendoor kon ik - met toestemming - even spelen met het infotainment systeem van de XC90.
Dat had uiteraard mijn speciale interesse omdat we diezelfde software in het komende jaar ook in de bestaande Google auto's gaan krijgen,. Ik moet zeggen: ziet er mooi uit, veel meer zaken direct toegankelijk (in split screen modus) en ook logischer gerangschikt. Het oogt veel aantrekkelijker dan wat we nu hebben. Lijkt me dus een echte verbetering, vooral ook omdat de rijmodi (van belang bij de hybrides) en de auto-instellingen onder een ‘snelknop’ zitten.
De kaartweergave kun je naar keuze groot ( full size) of klein maken (splitscreen) maken.
Al met al wel iets om naar uit te kijken. Het systeem draait op Android 12
is al gemeld, althans door mijzelf bij mobapps@volvocars.com en international@volvocars.com.tukker999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:22:
[...]
Als iedereen hier het dan meldt via de Volvo app, dan dringt het misschien door bij Volvo
Dat balkje is perfect: de aankomsttijd in groen bij min of meer vrije baan, in oranje bij file en in rood als het stilstaan wordt.
Die mailadressen worden in de app support info van de app op de playstore genoemd, het eerste adres is specifiek voor de app, het tweede meet voor app en auto.
Ik heb er ook de ongelijkheid tussen de IOS versie en de Android versie aangekaart waarbij de androidversie een aantal functies niet heeft die de IOS wel al heeft, denk aan de optie om het maximale laadniveau in te stellen vanuit de GSM, en ook heb ik gevraagd of het een optie is om de laadstoom via de app aan te kunnen passen tussen 6A en 32A, want die zou ik er echt heel graag in willen zien. (thuisladen, soms wil ik dat ie alleen het overschot van de panelen pakt en dan is instellen op 8A heel prettig)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Nog frisser dan grijs, grijs en grijs? Je moet de lat maar hoog leggenMontalbano schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:39:
Ik kreeg van de week een melding dat Google Maps was geupdate en daardoor andere, frissere kleuren zou gaan gebruiken.
Nja, 't is niet allemaal grijs nee. De markers hebben kleur, en er zijn ook nog blauwig grijze en groenig grijze vlakken op de kaart.
En je hebt lichtzwart en donkerwit er bij gekregen ?cdwave schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:43:
[...]
Nog frisser dan grijs, grijs en grijs? Je moet de lat maar hoog leggen
Nja, 't is niet allemaal grijs nee. De markers hebben kleur, en er zijn ook nog blauwig grijze en groenig grijze vlakken op de kaart.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Idd, die staat bij mij ook steevast aan, veel rustiger aan de ogen dan die witte kaart overdag. Leuke eraan is dat je soms plaatsen ontdekt waarvan je anders nooit het bestaan zou weten.Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:10:
Ik vind de satelliet view wel echt heel nice. Als ik zie hoe de navigatie eruit ziet bij de ingebakken systemen van andere merken...
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Staat hier ook aan. Mensen die bij mij in de auto komen zeggen elke keer hoe mooi ze het vinden.Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:10:
Ik vind de satelliet view wel echt heel nice. Als ik zie hoe de navigatie eruit ziet bij de ingebakken systemen van andere merken...
ik hoop dat ze dan de GUI behouden van GM en niet overstappen naar de kleurboek van Waze.Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:42:
Ondertussen is de meldingsknop hier ook verschenen, ik hou mijn hart al vast qua meldingen. De eerste melding was nog juist ook, maar de 2de was een mobiele flitser waar al 15 jaar een vaste flitser staat
Tja, zolang die vaste flitspalen niet in Maps zelf staan, gaan er altijd mensen zijn die dit melden. In Waze heb je ook altijd van die leukerds die elke ANPR-camera als flitspaal melden...RigolleM schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:11:
[...]
ik hoop dat ze dan de GUI behouden van GM en niet overstappen naar de kleurboek van Waze.
Ondertussen is de meldingsknop hier ook verschenen, ik hou mijn hart al vast qua meldingen. De eerste melding was nog juist ook, maar de 2de was een mobiele flitser waar al 15 jaar een vaste flitser staat
Ik hoop stiekem op een aanduiding van trajectcontroles, dat voegt echt wat toe, maar bij Waze waren ze daar redelijk hard tegen en kondigen ze enkel het begin aan.
Net even gezocht op nieuwe update maar mijne nog niet aan de beurt.Lempke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:27:
Heyyyy wat hebben we daar, update 3.3.16
[Afbeelding]
Welk bouwjaar?Lempke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:27:
Heyyyy wat hebben we daar, update 3.3.16
[Afbeelding]
Ik denk als ik naar de afbeelding kijk 2023
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
De vaste camera's staan er bij mij al een tijdje hoor... wel geen melding maar ze staan er wel!Largamelion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:31:
[...]
Tja, zolang die vaste flitspalen niet in Maps zelf staan, gaan er altijd mensen zijn die dit melden.
Hij is nu klaar, dus eigenlijk maar iets van 20/25 minutenpeutje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:36:
Flinke update 90min 🥵
Goede zaak, dan zal die idd wel naar alle modeljaren via ota komen…
(Niet dat het voor mij uitmaakt, volgende week een onderhoudsbeurt, dus dan zal die er sowieso we op komen…)
Valt nog af te wachten. In Waze zijn ooit de instructiepijlen op het drivers display verdwenen na een OTA van vorig jaar (ook bij Polestar na diezelfde OTA). Tot op heden zijn die nog steeds niet teruggekomen. Waze doet er niets aan en van Volvo moet je ook niets verwachten. We hebben dat talloze keren aangekaart bij Waze in de bèta en alpha, maar tot op heden nog niet opgelost. Kan dus goed zijn dat Volvo iets kapotgemaakt heeft zoals vorig jaar en dat Google met de vinger naar Volvo wijst ... Laat ons hopen van niet maar time will tell.Ophidian schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:47:
Balkje komt vanzelf wel terug. Dat ligt meer aan de Maps app.
Hier (België) nog niets binnengekregen. Auto alvast tot +50% geladen dus zodra ik een melding krijg, installeer ik hem. Dat balkje is leuk maar boeit me minder dan AA.
Nope nog niet, maar aan de andere kant stond er gisteren ineens de melding knop in GM (joepie !!!)blahenazo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:34:
Al Belgen die iets gekregen hebben ?
XC40 SMER Plus MY2024
Hier wel, C40 MY2024 Single Motor.evi.koen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:27:
[...]
Nope nog niet, maar aan de andere kant stond er gisteren ineens de melding knop in GM (joepie !!!)
Net geïnstalleerd. Na het werk testen!
Verder lijkt tot mijn verassing de melding weg te blijven als ik audiowagon opstart dat ik toegang tot de usb stick moet geven. Zelfs bij verwijderen en toevoegen van de stick geen melding en loopt alles gewoon. Zou dat issue dan eindelijk gefixed zijn? Ik blijf hopen dat het zo blijft maar kijk het even aan.
Voor de rest geen enkel issue. En dat mag ook wel eens gezegd worden, voor mij is het een probleemloze auto. Nu 1 jaar in het bezit en bijna 14000 op de teller. Een jaar geleden bij de dealer weggereden en nooit meer terug hoeven gaan.
Ik krijg nog steeds die melding van Audiowagon. Zit ook op 3.3.16. Maar mooi dat jij die melding niet meer krijgt.vdburg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:11:
Gisteren een melding gekregen dat 3.3.16 geinstalleerd kon worden (XC40 Ultimate SM ER 2024 Sage green), en dat zojuist gedaan. Heeft minder dan een uur gekost, alles lijkt weer naar behoren te werken op 1 ding na (was in 3.1.9 ook al mis): omschakelen van profiel bij gebruik van een andere sleutel werkt niet goed. Bij de ene sleutel wordt altijd het juist profiel geladen, bij de andere nooit, moet het dan met de hand aanzetten. Dat is bij een oudere software update gekomen, werkte vroeger wel goed.
Verder lijkt tot mijn verassing de melding weg te blijven als ik audiowagon opstart dat ik toegang tot de usb stick moet geven. Zelfs bij verwijderen en toevoegen van de stick geen melding en loopt alles gewoon. Zou dat issue dan eindelijk gefixed zijn? Ik blijf hopen dat het zo blijft maar kijk het even aan.
Voor de rest geen enkel issue. En dat mag ook wel eens gezegd worden, voor mij is het een probleemloze auto. Nu 1 jaar in het bezit en bijna 14000 op de teller. Een jaar geleden bij de dealer weggereden en nooit meer terug hoeven gaan.
Dat las ik ook op het XC40forum, misschien valt daardoor het balkje van het drivers display, omdat de map meer ingezoomd is? Ik zal alvast even een foto maken van mijn drivers display op 3.2.5 zodat ik een voor/na kan doen als de nieuwe OTA binnenkomt.Ophidian schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:45:
Maps in de tellerunit lijkt meer uitvergroot. Icoontjes zijn groter en minder scherp.
Als ik foto van eerder dit jaar vergelijk met nu, dan is de maps inderdaad meer ingezoomd. Maar van dat balkje zie je ook niet een randje ofzo.Largamelion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:55:
[...]
Dat las ik ook op het XC40forum, misschien valt daardoor het balkje van het drivers display, omdat de map meer ingezoomd is? Ik zal alvast even een foto maken van mijn drivers display op 3.2.5 zodat ik een voor/na kan doen als de nieuwe OTA binnenkomt.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
De app van het ritlogboek in de wagen zelf eens opstarten. Als het balkje bovenaan het scherm weer blauw wordt, dan zouden de ritten weer geregistreerd moeten worden.exepti0n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:21:
Sinds 7 december registreert de auto geen ritten meer, enig idee wat ik daar voor kan triggeren om het wel weer te laten werken?
Oh jammer... Ik wou al naar buiten rennen om de update z.s.m. te starten. Dan wacht ik toch maar even...rolfio schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:42:
[...]
Ik krijg nog steeds die melding van Audiowagon. Zit ook op 3.3.16. Maar mooi dat jij die melding niet meer krijgt.
Waaat? Zou het dan toch echt eindelijk opgelost zijn?vdburg schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:11:
Het was eigenlijk ook wel te mooi om waar te zijn...rolfio schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:42:
Ik krijg nog steeds die melding van Audiowagon. Zit ook op 3.3.16. Maar mooi dat jij die melding niet meer krijgt.
Uberhaupt nog nodig wanneer je naast Carplay nu ook Android Auto hebt? Je kan evengoed je muziek op je smartphone plaatsen en afspelen via Poweramp, USB Audio Player, .... Die zijn compatible met Android Auto.Tranquility schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:37:
[...]
Waaat? Zou het dan toch echt eindelijk opgelost zijn?
Nu kan ik trouwens ook lokaal gedownloade Spotify muziek afspelen via Android Auto zonder dat alles steeds over het Internet moet gaan. Wat ook weer een voordeel voor Volvo is uiteindelijk (minder Internet traffiek)
Een maand of wat geleden heb ik toch ook maar een Spotify accountje aangemaakt en luister eigenlijk alleen nog via Spotify. Ook Open Radio (internetradio) gebruik ik af en toe. Sindsdien geen AudioWagon meer gebruikt.Sargearo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:42:
Uberhaupt nog nodig wanneer je naast Carplay nu ook Android Auto hebt? Je kan evengoed je muziek op je smartphone plaatsen en afspelen via Poweramp, USB Audio Player, .... Die zijn compatible met Android Auto.
Nu kan ik trouwens ook lokaal gedownloade Spotify muziek afspelen via Android Auto zonder dat alles steeds over het Internet moet gaan. Wat ook weer een voordeel voor Volvo is uiteindelijk (minder Internet traffiek)
Wel hoop ik dat de richtingaanwijzer bug is opgelost. Dat je soms pas muziek hoort wanneer je de richtingaanwijzer een keer gebruikt. Dit komt echter niet zo vaak voor dus niet echt een probleem.
Hier overigens nog geen melding van nieuwe software.
Tsja, maar nog wel steeds je telefoon aansluiten met een draadje... hetzelfde eigenlijk als met Apple Carplay. Ik heb het een keertje geprobeerd, voegt voor mij niets toe. Ik doe eigenlijk alles via Spotify. Die Audio Wagon gebruik ik amper. Oh, en je kunt ook nog steeds via bluetooth je muziek van je telefoon afspelen. Ik vind dat nog niet eens zo beroerd klinken. Zeker als je rijdt en daardoor rijgeluiden hebt.Sargearo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:42:
[...]
Uberhaupt nog nodig wanneer je naast Carplay nu ook Android Auto hebt? Je kan evengoed je muziek op je smartphone plaatsen en afspelen via Poweramp, USB Audio Player, .... Die zijn compatible met Android Auto.
Verder hoeft hij voor mij niet op te warmen.
Is dit logisch dat dit niet kan?
Ik gebruik Spotify en Open Radio uiteraard op het infotainment systeem van de auto. Hier heb je geen telefoon voor nodig. Spotify synchroniseert mooi met Spotify op mijn telefoon en op de PC thuis. Wanneer ik bijv. in de auto naar een playlist op Spotify heb geluisterd en ga luisteren via de telefoon, gaat die verder spelen waar die in de auto gebleven was. Werkt goed!rolfio schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:08:
Tsja, maar nog wel steeds je telefoon aansluiten met een draadje... hetzelfde eigenlijk als met Apple Carplay. Ik heb het een keertje geprobeerd, voegt voor mij niets toe. Ik doe eigenlijk alles via Spotify. Die Audio Wagon gebruik ik amper. Oh, en je kunt ook nog steeds via bluetooth je muziek van je telefoon afspelen. Ik vind dat nog niet eens zo beroerd klinken. Zeker als je rijdt en daardoor rijgeluiden hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 11-12-2024 12:42 ]
Gewoon via het middenscherm toch? Net als de stoel- en stuurverwarming.madhondt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
Is er iemand die weet hoe ik de temperatuur (in de winter) kan instellen op 12°, of 15°?
Voorverwarmen doet hij alleen als je daar timer(s) voor instelt of met de app handmatig start.
Kan je dan niet gewoon op LO zetten en dan de AC uit? Dan heb je alleen koude lucht.madhondt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
Is er iemand die weet hoe ik de temperatuur (in de winter) kan instellen op 12°, of 15°?
Evt range assistent aanzetten kan ook nog, dan verwarmt hij ook minder.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik denk dat je doelt op voorverwarmen? Dit kun je niet instellen. Voorverwarmen of koelen gaat op 21 graden.madhondt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
[...]
[quote]
USB stick is 32GB. Mijn telefoon heeft maar 16 GB en de Android meuk van de fabrikant vreet daar 90% van op.
Dat kun je ook van de USB stick zeggen...Nu kan ik trouwens ook lokaal gedownloade Spotify muziek afspelen via Android Auto zonder dat alles steeds over het Internet moet gaan. Wat ook weer een voordeel voor Volvo is uiteindelijk (minder Internet traffiek)
En kom op, muziekbestandjes afspelen is nou niet echt hogere wiskunde. Dat hoort toch echt wel standaard in een entertainment te zitten. Of desnoods een "line" ingang ergens, dan gooi ik wel een of andere MP3 speler in het middenvak. Moet ik zeker ook de auto stil zetten om permissie te geven om de analoge ingang te mogen gebruiken?
Maar nadat ik hier op getikt had kreeg ik in de Volvo app een wit scherm te zien. Na lang wachten de app terug afgesloten en nu is de update spoorloos
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Mee eens hoor. Je zou haast denken dat die melding wettelijk is opgelegd aangezien Volvo het verdomd om die weg te halen en ook dat die melding überhaupt later is gëintroduceerd.cdwave schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:36:
[quote]Sargearo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:42:
En kom op, muziekbestandjes afspelen is nou niet echt hogere wiskunde. Dat hoort toch echt wel standaard in een entertainment te zitten. Of desnoods een "line" ingang ergens, dan gooi ik wel een of andere MP3 speler in het middenvak. Moet ik zeker ook de auto stil zetten om permissie te geven om de analoge ingang te mogen gebruiken?
Die stelling is wel een beetje achterhaald:... Precies dezelfde redenatie heb ik wel eens gehoord toen de autoradio's geen cassette bandjes en/of CD's meer konden afspelen..cdwave schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:36:
En kom op, muziekbestandjes afspelen is nou niet echt hogere wiskunde. Dat hoort toch echt wel standaard in een entertainment te zitten. Of desnoods een "line" ingang ergens, dan gooi ik wel een of andere MP3 speler in het middenvak.
mp3's afspelen en een aux ingang is technologie wat ook alweer is uitgeraakt. Voor muziek afspelen is streaming nu de standaard. AUX is vervangen door bluetooth... Dit is niet uniek voor "autoradio's": Probeer maar eens een moderne soundbar te vinden die aux en mp3 ondersteunt.
Ik zou het er ook liever in zien, maar ik snap wel dat Volvo prio aan andere zaken geeft...
Hier idem, straks maar eens in de auto op de updateknop drukken.nujtrug schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:50:
Ik kreeg daarnet ook een notificatie op iOS dat er een software update beschikbaar is.
Maar nadat ik hier op getikt had kreeg ik in de Volvo app een wit scherm te zien. Na lang wachten de app terug afgesloten en nu is de update spoorloos
Het frappante is dat het Volvo in dit geval juist niks kost aangezien de functie (afspelen via USB) er reeds in zit maar later allerlei bkokkades heeft opgeworpen zoals dus die toestemmingsmelding en later dat je moet stilstaan. Dus met prioriteit heeft het weinig te maken. Waarschijnlijk kunnen ze dit zo regelen door ergens in de software een vinkje te zetten of weg te halen.Kammika schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:52:
Ik zou het er ook liever in zien, maar ik snap wel dat Volvo prio aan andere zaken geeft...
Dat wil niet zeggen dat het niks kost. Ze ondersteunen het formeel nu niet (het is een 3rd party app waarmee je wel wat kunt). Als ze het zelf zouden ondersteunen moeten ze er ook een ontwikkelteam opzetten.Tranquility schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:56:
[...]
Het frappante is dat het Volvo in dit geval juist niks kost aangezien de functie (afspelen via USB) er reeds in zit maar later allerlei bkokkades heeft opgeworpen zoals dus die toestemmingsmelding en later dat je moet stilstaan. Dus met prioriteit heeft het weinig te maken. Waarschijnlijk kunnen ze dit zo regelen door ergens in de software een vinkje te zetten of weg te halen.
En of dit enkel een vinkje is om het voor die 3rd party app mogelijk te maken is een aanname. Dat is maar de vraag of dat zo is (als het zo is ben ik het wel met je eens natuurlijk..)
Ik zou verwachten dat net zoals in huiselijke omgevingen je dan te veel risico gaat lopen op schimmel met zo'n lage temperaturen in wat uiteindelijk een vochtige omgeving is, zeker als je er zelf in zit.madhondt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:23:
Eerste keer met woon-werk verkeer uitstekend bevallen.
Lekker dat voorverwarmen met deze kou
Bij de accumeter in het bestuurdersdisplay zag ik op de terugweg een sneeuw/ijs kristal symbooltje:
:strip_exif()/f/image/v70ids41nVIwxC2v8RJs9YBT.jpg?f=fotoalbum_large)
Weten jullie wat dat betekent? Koude accu
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7
Precies datMicroStar_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:15:
Gisteren mijn EX40 opgehaald bij de dealer.
Bij de accumeter in het bestuurdersdisplay zag ik op de terugweg een sneeuw/ijs kristal symbooltje:
[Afbeelding]
Weten jullie wat dat betekent? Koude accu?
Hier nog wat extra uitleg.
[ Voor 10% gewijzigd door rolfio op 11-12-2024 17:40 ]
Het systeem is echter nog nooit zo traag geweest als na deze update. Ik hoop dat het bijtrekt, anders ben ik niet blij…
Inmiddels ook de update erop met AA(Android Autu). Krijg bij AA wel de aankomsttijd op het bestuurders display te zien. Echter niet bij AAOS (Embedded maps navigatie). Dat is idd vreemd.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Same here, echt ongelofelijk langzaam. Wat een pruts software (even los van de auto die fantastisch is).Kammika schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:37:
Ik kreeg de updatemelding op het werk, gelijk maar uitgevoerd in de hoop dat mijn traag startende systeem was opgelost
Het systeem is echter nog nooit zo traag geweest als na deze update. Ik hoop dat het bijtrekt, anders ben ik niet blij…
Beide resets al gedaan?Emptyy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:57:
[...]
Same here, echt ongelofelijk langzaam. Wat een pruts software (even los van de auto die fantastisch is).
Idem hier, super trage opstart en ook m'n telefoon werd zeer traag na het starten van AA. Heb de boel even wat tijd gegeven en de telefoon opnieuw aangesloten en het ging de 2e maal al een pak vlotter. Je merkt wel dat de XC40 dringend toe is aan een up-to-date SoC, veel meer als dit gaan ze er niet meer kunnen uithalen.Kammika schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:37:
Ik kreeg de updatemelding op het werk, gelijk maar uitgevoerd in de hoop dat mijn traag startende systeem was opgelost
Het ziet er allemaal wel een pak beter uit met AA en de splitscreen imo, maar jammer dat Maps op AA geen toegang heeft tot de batterijstatus. Ik zag 'm even staan naast de ETA na de 2e opstart maar die gaf 74% aan en de batterij had maar 53%, bugje dus maar precies toch al voorzien in de code.
Ik ben er toch heel blij mee!
Enige wat ik sinds 2 dagen heb is weer 3g ipv 4g. Zal wel met de uitrol van deze OTA te maken hebben? Iets te toevallig anders.
'k heb de auto net een dag en AA heb ik zo'n 8 jaar gebruikt.
Dat weet ik nu wel
280 km range, dat zie ik momenteel bij 80-90% vulling pas....MicroStar_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:15:
[Afbeelding]
Ik kreeg de update 2 weken geleden bij de dealer, ik heb het eerste uur erna een supertraag systeem gehad, nu is dat weer beter en zeker sneller dan met 3.1.9 het geval was.Kammika schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:37:
Nog iets wat snelheid gaf is de auto stats app die je een poos geleden experimenteel kon installeren eraf te gooien.
Dat heeft na anderhalf jaar al bijna 500MB cache en geheugen gevuld, en leest dat elke opstart weer in.
Ik heb hem er helemaal afgemikt omdat ik er eigenlijk vrijwel nooit gebruik van maakte.
Dat scheelt ook in opstart snelheid.
Helemaal tevreden? nee, het is ooit veel beter geweest, maar helemaal ontevreden? ook dat weer niet, het is acceptabel nu.
Datzelfde heb ik iets van 2 weken geleden ook gehad, geen idee waarom, ook een melding in het dashboard dat preconditioning niet gestart kon worden.Founderbamboo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:07:
Deze nacht had ik voor de eerste keer de auto aan de laadpaal gehangen met laadschema tot 05:00. Toen ik op dat uur opstond, was de auto klaar en startte ik via de app de preconditioning om lekker warm te hebben als ik 30 min later moet vertrekken (hij hangt toch aan de stekker). Toen ik echter instapte, was het nog koud en stond er op het dashboard een melding dat de preconditioning niet was gestart (ben de exacte foutboodschap vergeten en geen foto getrokken). Heb ik iets onlogisch gedaan of gewoon pech gehad? Ik heb die nog al manueel gestart via de app (wel niet aangesloten op de laadpaal toen) en nooit problemen gehad
Zag gisteren ook dat er ong. 4kw door de auto gebruikt werd uit de lader terwijl de accu vol was en al 3 dagen zonder gebruikt te worden aan de kabel hangt. Dit gebeurde zonder de deuren te openen of van slot te halen en zonder preconditioning. Haal hem nu maar wat vaker van de kabel af.
Op de terugweg eens kunnen kijken hoe het werkt. Initieel heel traag en het was zoals ik de release notes stond nodig om de bandenspanning opnieuw te bevestigen. Na een paar minuten was dat ook ok.
Traagheid bleef tot aan de eerste stop (45 minuten). Toen ik een half uurtje later weer wegreed, reageerde alles snel zoals eerder. Radio stond niet op Arrow Classic Rock, maar gewoon op de laatst gebruikte zender en hing meteen aan. Eens kijken de komende week hoe dat gaat.
Beschikbare laadpalen in GM en op scherm achter het stuur waren even weg, maar al weer vrij snel terug. Balk met info op scherm is nog wel weg. Hopelijk wel weer snel terug. Ziet er uit alsof GM gereset is na de update.
Dat verklaart wellicht ook de initiële traagheid van het systeem vlak na de update. Kan goed zijn dat ee diverse andere software opnieuw moet starten of moet worden bijgewerkt op de nieuwe versie.
Software updates van de auto hebben nog wel eens de gewoonte om dat weer uit te schakelen. Zal wel met privacy instellingen te maken hebben. Als je meerdere bestuurdersprofielen hebt, moet je voor elk profiel het weer aan zetten.exepti0n schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:21:
Sinds 7 december registreert de auto geen ritten meer, enig idee wat ik daar voor kan triggeren om het wel weer te laten werken?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Welkom aan boord!MicroStar_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:15:
[Afbeelding]
Fotootje van de auto zou ook heel leuk zijn natuurlijk
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Bedankt!DrBOB101 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:58:
[...]
Welkom aan boord!
Fotootje van de auto zou ook heel leuk zijn natuurlijk
Ondanks het grijze koude weer, glimt ie trost
![]() |
Ik rijd al een paar weken met de nieuwe versie, maar dat balkje is nog steeds spoorloos.Ophidian schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:47:
Balkje komt vanzelf wel terug. Dat ligt meer aan de Maps app.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Als twee druppels.. Mooi he dat Vapour Grey.MicroStar_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:20:
Ondanks het grijze koude weer, glimt ie trost
Heb de mijne in januari in ontvangst mogen nemen.
Ik was ook aan het denken eens wat apps te verwijderen en dan inderdaad die Car Stats Viewer... Daar krijg ik altijd meldingen van bij het opstarten en gebruik hem zelf ook niet meer.ron65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:11:
[...]
Nog iets wat snelheid gaf is de auto stats app die je een poos geleden experimenteel kon installeren eraf te gooien.
Dat heeft na anderhalf jaar al bijna 500MB cache en geheugen gevuld, en leest dat elke opstart weer in.
Ik heb hem er helemaal afgemikt omdat ik er eigenlijk vrijwel nooit gebruik van maakte.
Dat scheelt ook in opstart snelheid.
Verder heb ik er nog dingen op staan zoals Amazon Prime, Angry Birds, Car Fireplace en GameSnacks. Allemaal apps die ik al maanden niet meer heb gebruikt (was vooral voor vakantie bedoeld maar toen zijn we tijdens het snelladen nooit in de auto blijven zitten) dus die mogen er ook wel af.
Ik vermoed dat er wel een link is tussen de snelheid van je systeem en het aantal apps dat je hebt.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Dat weet ik wel zeker.nujtrug schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:56:
[...]
Ik was ook aan het denken eens wat apps te verwijderen en dan inderdaad die Car Stats Viewer... Daar krijg ik altijd meldingen van bij het opstarten en gebruik hem zelf ook niet meer.
Verder heb ik er nog dingen op staan zoals Amazon Prime, Angry Birds, Car Fireplace en GameSnacks. Allemaal apps die ik al maanden niet meer heb gebruikt (was vooral voor vakantie bedoeld maar toen zijn we tijdens het snelladen nooit in de auto blijven zitten) dus die mogen er ook wel af.
Ik vermoed dat er wel een link is tussen de snelheid van je systeem en het aantal apps dat je hebt.
Ik heb die fireplace er ook afgehaald, games heb ik er nooit opgezet in welke vorm dan ook, geen enkele behoefte aan hier.
Ik heb het aantal apps een poosje terug al stevig geminimaliseerd, alleen die car Stats Viewer was nog over.
Het viel mij ook op dat ik na opstarten soms 2x de melding kreeg dat het ding opnieuw was opgestart, en dan kon je kiezen uit twee opties (zichtbaar openenen of op de achtergrond doordraaien meen ik dat die waren)
En dat ging vrijwel gelijk op met het herstarten van de maps kaart die soms ook tweemaal resette na opstart.
Dat doet mij vermoeden dat op de achtergrond een proces dat beiden nodig hebben herstart, en dat kan zijn omdat beide apps (maps en CSV) tegelijk teveel van dat proces vergen, of andersom, het proces heeft een probleem en als gevolg daarvan herstaren beide apps mee.
Ik ga even uit van het eerste, en dus CSV eraf. n tot nu toe is die dubbele herstart van Maps weg lijkt het.
En nu op naar een schadeherstelbedrijf, eindelijk dat kapotte achterlicht vervangen, twee weken geleden meldingen van storing parkeerlicht achter. Laten onderzoeken en daar kwamen ze achter dat er water in zat. Pas toen zagen we dat er een gaatje in het rode plastic zat van ca 2x4 mm en van daaruit drie breuklijnen naar verschillende kanten waarbij ook een deel ban het plastic naar binnen was gedrukt.
Mechanische kracht van buitenaf is de oorzaak, maar het zat op een deel dat omhoog kijkt, en de lak was onbeschadigd. Dus een aanrijding is zeer onwaarschijnlijk (bijv op een parkeerplaats).
We hebben het dus ofwel over hagelschade (en op 20-11 is er een zeer stevige hagelbui overgetrokken snachts) ofwel iemand heeft er een klap op gegeven of een deur van een hogere wagen (busje, vrachtwagen) is er tegenaan geslagen.
[ Voor 19% gewijzigd door ron65 op 12-12-2024 08:35 ]
Ik blijf het toch nog een tikkeltje mooier vinden zonder het chroom. Vooral omdat er vrijwel niets chroom is buiten de logo's en het merk.Tranquility schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:49:
[...]
Als twee druppels.. Mooi he dat Vapour Grey.
Heb de mijne in januari in ontvangst mogen nemen.
Mja smaken verschillen (en gelukkig maar)
:strip_exif()/f/image/DgALBpFk2TjUKaxBwJpr9lzI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal ik ook maar gaan doen. Maar het voelt alsof je zo'n oude telefoon hebt, waar je alle apps en foto's af moet gooien, omdat je er anders niet meer mee kan bellen...ron65 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:30:
[...]
Dat weet ik wel zeker.
Ik heb die fireplace er ook afgehaald, games heb ik er nooit opgezet in welke vorm dan ook, geen enkele behoefte aan hier.
en dat als gevolg van een softwareupdate.
Moet er nog anderhalf jaar mee, dus dit is wel zuur als dit niet wordt opgelost... Volgende week krijgt de auto een onderhoudsbeurt. Ik hoop dat ze er iets mee kunnen..
Het was het idee om de volvo dan ook 'snel' eraan te hangen maar nu zie ik 2 Integraties ?!
-volvo on call
-volvo2Mqtt
Welke raden jullie aan ?
Buiten de installatie moet mijn ha leercurve nog beginnen.
Ik had al de sonoff stick toegevoegd ( omdat het zowat in de installatie guide stond).
Maar omdat ik dan dacht een keuze te moeten maken was ik om 01:00 vanaaft zonder het te beseffen in de konijnen pijp te tuimelen van mqtt/zigbee bridge in een aparte container te draaien ....
Ik ken het gevoel.... van die oude telefoon.Kammika schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:46:
[...]
Dat zal ik ook maar gaan doen. Maar het voelt alsof je zo'n oude telefoon hebt, waar je alle apps en foto's af moet gooien, omdat je er anders niet meer mee kan bellen...
en dat als gevolg van een softwareupdate.
Moet er nog anderhalf jaar mee, dus dit is wel zuur als dit niet wordt opgelost... Volgende week krijgt de auto een onderhoudsbeurt. Ik hoop dat ze er iets mee kunnen..
Maar ik zie het als een set hulpmiddelen in een auto die je moet helpen veilig en wat comfortabel van a naar b te komen.
Dan heb je een aantal zaken in basis nodig, en dat is onder andere navigatie, instellingen van de auto, en wat apps om laadpalen e.d. te vinden.
Daarbij komen radio of andere vormen van muziek/luister zaken als nieuws etc, en dan heb ik het wel compleet.
Alles wat meer is, is dan spielerij.
En ja, ik zou wat spielerij leuk vinden, denk aan Amazon Prime tijdens snelladen, maar kan ook zonder.
Toch heb je een punt, het systeem zou opgewassen moeten zijn tegen extra apps. Maar het lijkt alsof de hardware de limiet heeft bereikt en dat niet trekt.
Een zelfde probleem zie je ook bij de NAS fabrikant Syynology. Die hebben een NVR (een video surveillance systeem) waar 16 camera's op kunnen, maar zodra je er 2 op zet met hoge resolutie, wordt het systeem al traag en bij 3 loopt het vast. De hardware trekt het niet.
Om het goedkoop en betaalbaar te houden hebben ze daarop dus de grenzen opgezocht, zo goedkoop mogelijk. De opvolger, de DVA series, is 3x zo duur en kan wel een stuk of 12 camera's aan zonder te vertragen.
Met de auto zal het net zoiets zijn, een sneller systeem is gewoon een veelvoud duurder, en dan vraag ik mij af waarom ze dat niet doen op een wagen die toch meer dan 50K kost, dan maakt 1000 meer of minder ook niet superveel verschil meer. Je moet minstens 5 jaar met die wagen, en de levensduur is 10-20 jaar, zorg dan dat het systeem daarop is voorbereid en niet al na 3 jaar de boel niet meer aan kan.
Je ziet dat ook terug bij de EX30, heel het interieur ademt een sfeer van 'gierigheid' uit, onder het mom van minimalisme (less is more) wordt dit dan verkocht als goed, maar het is ordinair bezuinigen in mijn ogen.
Gelukkig bezuinigen ze niet op die manier op veiligheid, hoop je dan maar, want stel je voor dat je een megaleuk entertainment systeem hebt m,aar de wagen op essentiele veiligheid of werking te kort schiet... dan krijg je franse makelijj toestanden, voor het oog blinken en mooi zijn maar onderhuids van alles wat snel stuk gaat of soms gewoon helemaal niet op orde.
.
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 12-12-2024 09:20 ]
Dit is op zich ook heel mooi, maar de chrome uitvoering vind ik ook niet lelijk.blahenazo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:42:
[...]
Ik blijf het toch nog een tikkeltje mooier vinden zonder het chroom. Vooral omdat er vrijwel niets chroom is buiten de logo's en het merk.
Mja smaken verschillen (en gelukkig maar)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar inderdaad, op een sage green of een vapour grey uitvoering misstaat dit niet. Op wit of zwart zou ik het niet willen, te hoog contrast tussen de kleuren of juist geen contrast vind ik niet mooi. Deze van jou zit goed in balans in dat opzicht. Netjes
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/RMzucqb0ZJ0h18ZB7uvVI8MK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/feMekNDo4LySoO3ZKl0eT0Zs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/glm5Dqp8KnZ5sss73WSCTQUX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VS5QBxA8cmCbAsnAKjYRB1N5.jpg?f=fotoalbum_tile)