Tja, ieder merk doet dit, daar is Volvo zeker niet alleen in. Bij Opel kon ik ook garantie bijkopen en zal bij andere merken niet anders zijn.cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:
Ben ik de enige die een soort "jeuk" krijgt zodra je garantie moet "bijkopen"?
Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.
In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?
Puur op kansberekening zal het inderdaad waarschijnlijk duurder zijn, maar toch, die ene kans op een peperdure reparatie na de garantie blijft aanwezig en aangezien de Volvo en vele andere EV's tegenwoordig vol met complexe techniek zitten heb ik geen zin in onprettige dure verassingen. Dus met het kopen van extra garantie geef je jezelf gewoon zekerheid en dus rust.
Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, niks is verplicht. Ik voel me in ieder geval prettig met twee jaar extra "rust" en is mij die €800,- (heb het in één keer betaald) wel waard.