• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:
Ben ik de enige die een soort "jeuk" krijgt zodra je garantie moet "bijkopen"?

Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.

In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?
Tja, ieder merk doet dit, daar is Volvo zeker niet alleen in. Bij Opel kon ik ook garantie bijkopen en zal bij andere merken niet anders zijn.

Puur op kansberekening zal het inderdaad waarschijnlijk duurder zijn, maar toch, die ene kans op een peperdure reparatie na de garantie blijft aanwezig en aangezien de Volvo en vele andere EV's tegenwoordig vol met complexe techniek zitten heb ik geen zin in onprettige dure verassingen. Dus met het kopen van extra garantie geef je jezelf gewoon zekerheid en dus rust.

Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, niks is verplicht. Ik voel me in ieder geval prettig met twee jaar extra "rust" en is mij die €800,- (heb het in één keer betaald) wel waard. ;)

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:15:
Maar twijfel ook of ik niet een setje 20” ga scoren, wellicht wel helemaal in het zwart.
Denk eraan dat dit ook gevolgen heeft voor comfort en lawaai...

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:00:
Dat is ook altijd de afweging die ik maak bij die extra garanties.
Ik doe dat dan ook doorgaans nooit, indachtig dat je voor een product dus een soms nog best aardig extra bedrag kwijt bent aan garantie, waarvan je voor 90% zeker geen gebruik maakt. Het maakt het product dus verkapt duurder, de verkoper is de lachende derde.

Maar een auto is natuurlijk wel iets anders, gaat om een veel hogere aankoop waarde dan menig ander consumentenproduct, en als er iets misgaat is dat ook meteen een stuk duurder.
Neemt niet weg dat ik dan vind dat Volvo kennelijk best nog 2 jaar langer de boel kan garanderen (dat is garantie: ons product is zo goed dat we garanderen dat het niet stuk gaat, als dat toch gebeurt betalen wij) maar voor die extra 2 jaar geld vraagt.
Kortom, ze zijn er allerminst zeker van dat in die 2 jaar de boel heel blijft, en laten alle klanten (die erin meegaan) alvast gezamenlijk betalen om een potje aan te leggen waaruit dan de herstellingen worden gefinancierd. Je betaalt dus in feite mee aan de herstelactie bij een andere Volvo eigenaar.

Ik noem dat geen garantie of verlengde garantie, maar een soort van defecten verzekering.
Maar dat doen echt alle fabrikanten.

Ik zou nooit die garantie nemen, als ik pech heb kost dat me dan uiteindelijk wellicht meer dan dat ik het wel zou doen, maar de kans dat ik me zo gewoon veel geld uitspaar omdat er niets gebeurt is veel groter.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Bij een auto heb je bij een reparatie wel kans op astronomische reparatiekosten. Ik heb ze hier regelmatig voorbij zien komen. Zaken zoals vervanging van een boordlader gaan snel duizenden euro's kosten. In dit kader snap ik heel goed dat private lease steeds populairder wordt. Alleen zitten daar weer vaak heel lange looptijden aan vast.

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:24:
Ik heb mijn MY24 met 19" gekocht en later een set 20" gekocht en merk geen verschil in comfort, geluid of verbruik. (wel met Michelin CC)

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 21-08-2026 11:34 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Even the other way arround. Auto gekocht bij een garage in jan dit jaar. Bij aankoop waren er puntjes die opgelost moesten worden.

Garage had 2 maanden later pas plek en is toen 2 weken waar geweest. Konden het niet vinden . Best wel extra kosten gemaakt die 2 weken en daarna auto terug zonder oplossing , ze zouden het gaan zoeken en natuurlijk nooit meer reactie gehad. Volvo dealer hier gevraagd en die hadden in 1 dag probleem gevonden en op mijn verzoek gerepareerd , maar ook gevonden dat de verkoper niet echt professioneel aan het werk was geweest.

Volvo hoeft verder niets met de prijs te doen , maar wel onder coulance daar korting gekregen.

Inmiddels verkopende partij aangeschreven met het verhaal om te kijken of er iets met kosten kan gebeuren, geen reactie ( zoals verwachtbaar )

Lang verhaal kort , garantie zegt ook helemaal niets

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:11
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:15:
Mooi he, de RDW nam de Belgische keuring over die belgen verplicht zijn te doen bij verkoop aan particulieren. Daarom dus ook nog een verse apk erop.

Voor de oplettende kijker: ja ik weet dat de catalogusprijs op kenteken niet klopt. Bruto/netto door elkaar gehaald bij de BPM aangifte. Brief met correctieverzoek is al onderweg naar de Belastingdienst.

Helaas heeft 1 velg schade, dus die laat ik nog maken/regel ik een andere voor.

Maar twijfel ook of ik niet een setje 20” ga scoren, wellicht wel helemaal in het zwart.
Niet langer verplicht sinds 1 september in België. Waarom? Geen idee.
https://www.hln.be/binnenland/autokeuring-verandert-drastisch-vanaf-1-september-dit-zijn-de-nieuwe-regels~a854e31d/

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Oh, maar dat heeft Volvo al voor je gedaan. Zo zijn ze aan het maandbedrag gekomen, dat is gewoon de uitkomst van kans maal kosten, met daarbovenop een (onzekerheids?)marge.

Puur op kansberekening moet je zo'n extra verzekering dus nooit doen.
Nee Volvo heeft dat voor hunzelf gedaan om daar een commerciële dienst aan te verbinden. Ik moet voor mezelf bepalen of ik gebruik wil maken van die dienst.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Goede opmerking, maakt dat zoveel verschil?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:27
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

ik vind dat je de banden sowieso al vrij goed kan horen in de XC40 tov andere auto's. (mijn ID4 is bv een stuk stiller wat dat betreft). ik heb proefrit 1 met 20" banden gedaan, vond ze toen storend. Kon daarna nog eentje met 19" banden rijden en die was echt wel een stuk stiller...

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:11
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Hangt ervan af wat je wil. Ik heb zelf de 20" - qua looks een absolute winner voor mij, stuurt ook iets strakker. Ze zijn wel iéts luider, maar qua verder comfort merk ik er niets van. Zijn nu de all-seasons, maar bij de volgende wissel ga ik naar dedicated zomer/winter - die zouden stiller moeten zijn.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Bij een auto heb je bij een reparatie wel kans op astronomische reparatiekosten. Ik heb ze hier regemlamig voorbij zien komen. Zaken zoals vervanging van een boordlader gaan snel duizenden euro's kosten. In dit kader snal ik heel goed dat private lease streeds populairde wordt. Alleen zitten daar weer vaak heel lange looptijden aan vast.
en een (positieve) BKR registratie, die als je in die looptijd meent een andere woning te willen je maximale hypotheek onevenredig ver omlaag trekt. Vergeten veel mensen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:57:
en een (positieve) BKR registratie, die als je in die looptijd meent een andere woning te willen je maximale hypotheek onevenredig ver omlaag trekt. Vergeten veel mensen.
Klopt, ik ben zelf ook geen liefhebber van private lease en wil een auto liever in eigen bezit hebben.
Lekker zelf je bandenkeuze e.d. bepalen.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
Highland schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Iemand nog een makkelijke truc om het kraken van de achterklep bij het openen/sluiten te verminderen?
Wat kraakt er precies? De scharnieren of de steunen? Mijn XC40 had twee defecte (elektrische) steunen, die ook een krakend geluid maakten. De truc om het op te lossen is nieuwe laten plaatsen door de garage. Ik kreeg daar korting op, omdat het een bekend probleem is bij deze auto.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Tranquility
Venomer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:20:
Wat kraakt er precies? De scharnieren of de steunen? Mijn XC40 had twee defecte (elektrische) steunen, die ook een krakend geluid maakten. De truc om het op te lossen is nieuwe laten plaatsen door de garage. Ik kreeg daar korting op, omdat het een bekend probleem is bij deze auto.
Wat kost zoiets nou?

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
Een steun was bijna 200 Euro per stuk ex. BTW. Montage nog eens 31 Euro ex. BTW. Dit is inclusief de korting vanwege coulance. Bij elkaar dus dik 550 Euro inclusief BTW en montage voor twee steunen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Pagina: 1 ... 382 383 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"