• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Juancho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Die P8 met dual motor is leuk maar toch totaal niet nodig (uitzonderingen daargelaten)? Ik heb die ook gehad, ik rij nu een PS2 met alleen een achter motor en 300PK. Dat is echt meer dan zat en je vliegt alsnog weg. Ik zou dat juist eerder als minpunt zien bij zo'n uitgave. Je betaalt voor iets wat je eigenlijk niet nodig bent (even aanname van mijn kant). En dat ook nog op de 1th gen XC40 die al niet zo heel goed bekend staan.

Als je dan toch zoveel geld uitgeeft zou ik echt toch wel voor minimaal een MY24 wagen gaan, achterwiel aangedreven en lekker zo dik mogelijk aangekleed.

Ik zou zelf nadenken over het alternatief: leasecontract met 1 jaartje verlengen, ondertussen komt Volvo zeer waarschijnlijk met een nieuw model en dat maakt de kans weer groot dat er (nog) meer EX40/EC40s op de markt komen.
Klopt, dit vermogen is totaal niet nodig. Dus ik vind het geen probleem om met minder rond te gaan rijden.

Een mogelijke reden om in te gaan op het aanbod van de leasemaatschappij is dat we de auto al goed kennen, en dat je dus weet hoe er mee gereden is.

En voor rond de 25k ga je niet veel betere moderne auto's vinden, geen Volvo's althans.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:01
gustaveau schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Klopt, dit vermogen is totaal niet nodig. Dus ik vind het geen probleem om met minder rond te gaan rijden.

Een mogelijke reden om in te gaan op het aanbod van de leasemaatschappij is dat we de auto al goed kennen, en dat je dus weet hoe er mee gereden is.
Bij een EV maakt dat toch allang niet zoveel meer uit? Enige wat je even goed moet laten uitmeten is de staat van de accu. Want het maakt wel uit natuurlijk of je een wagen pakt van een vertegenwoordiger die elke dag aan de snellader staat of een persoon die amper 1x in de week aan de buurt/thuis lader staat te laden. Verder kan er weinig mis zijn met een EV toch?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Gutanoth schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Heb hem nu onbeperkt achtergrondgebruik gegeven voor de batterij, maar het gekke zou dan zijn dat hij het percentage en de geschatte eindtijd wel gewoon up to date houdt, maar enkel het groene balkje niet goed update
Ik heb gisteren nog gekeken tijdens het laden van de wagen en ook toen kwam het groene gedeelte overeen met het percentage. Dit is trouwens op Android, niet iOS.

YouTube

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:31
cdwave schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Enige serieuze reden is als je bijvoorbeeld een zware trailer wil rondzeulen door soppige weilandjes.

Mij C40 met enkele motor, FWD, en "maar" iets van 200 Pk heeft geen moeite met een paardentrailer (met 1 paard). Op papier mag hij deze 1500 kg wegende combinatie maar net trekken. In praktijk heeft-ie er minder moeite mee dan onze voormalige prive 4x4 met 2,3l benzinemotor (die mocht 3500kg trekken).

De 4WD is dan meer omdat die weilandjes wel eens modderig kunnen zijn, en dan scheelt het wel als er wat meer rubber rondgedraaid wordt.

Blijkbaar zijn de fabrikanten ook minder bang voor aanhangers geworden. Aan de EVs zelf is eigenlijk weinig veranderd.
En met de sneeuw. Dan is AWD toch wel stukken fijner dan mijn RWD heb ik gemerkt. Tenzij je af en toe met 2 ton onder je kont een driftje wil leggen 😇

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:17
caspervc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

En met de sneeuw. Dan is AWD toch wel stukken fijner dan mijn RWD heb ik gemerkt. Tenzij je af en toe met 2 ton onder je kont een driftje wil leggen 😇
Toen wij in 2021 onze P8 kochten, had je nog geen keus. De P6 was er nog niet. Zoveel vermogen en koppel als de P8 heeft heb je zelden nodig. Wij hebben geen caravan of paardentrailer. In de sneeuw moet je wel heel erg je best doen om te driften, maar het kan wel. :)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik heb een fwd P6 met 231pk, en beetje reëel gesproken heb je daarmee een zeer vlotte auto. Als ik bijvoorbeeld op een 2-baans weg een vrachtauto wil inhalen druk ik het stroompedaal stevig in, de XC(EX)40 vliegt er dan bijna voorbij. Bij snelheden tot pakweg 100 ben je qua acceleratie net zo snel als een GTI.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:33
Ligt het aan mij, of doet de kaart achter het stuur opeens geen laadpalen meer tonen? De kaart op midden display heb ik altijd over "overview" staan (hoog over), en daar zie ik ze wel. Maar durf te zweren dat ik op de gedetaileerde kaart achter het stuur ook altijd laadpalen heb zien staan.

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Als je dan toch zoveel geld uitgeeft zou ik echt toch wel voor minimaal een MY24 wagen gaan, achterwiel aangedreven en lekker zo dik mogelijk aangekleed.
Het gaat om 24k niet om 34k :P

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
ProfaNe schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Het gaat om 24k niet om 34k :P
Precies, 34k is een heel andere business case!

Maar heeft er iemand ervaring met onderhandelen met een lease maatschappij? Is dat enigszins mogelijk?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
caspervc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Ik vond de ex40 AWD eigenlijk behoorlijk tegenvallen op sneeuw ijs, er zit een vertraging in dat de voorwielen bijspringen waardoor je in bochten als snel dwars gaat en dan pakken de voorwielen pas bij.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:28
Avvd schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Ik vond de ex40 AWD eigenlijk behoorlijk tegenvallen op sneeuw ijs, er zit een vertraging in dat de voorwielen bijspringen waardoor je in bochten als snel dwars gaat en dan pakken de voorwielen pas bij.
Mijn eerste rit met de EC40 ER was op de dag dat het sneeuwde op 5 januari, ik dacht dat er winterbanden op lagen, en dus vol vertrouwen de bochten op de op- en afrit genomen... tot ik thuis kwam en zag dat er zomerbanden op lagen. AWD en winterbanden zijn op skivakantie misschien interessant, maar in België/Nederland is AWD enkel leuk aan het stoplicht!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:52
Largamelion schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

Ik heb gisteren nog gekeken tijdens het laden van de wagen en ook toen kwam het groene gedeelte overeen met het percentage. Dit is trouwens op Android, niet iOS.
Hetzelfde hier met Android. Toont gewoon het percentage tijdens laden. Je ziet ook rechts gestreept dat het laaddoel op 90% staat ipv 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RURbgP-QyLWtqoVwLmXxQpdWtOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IHWdXNEpZOwc7oo3421dJZYW.jpg?f=user_large

• cdwave
  • Laatst online: 19:48
danny.s schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:09:
Ligt het aan mij, of doet de kaart achter het stuur opeens geen laadpalen meer tonen? ... Maar durf te zweren dat ik op de gedetaileerde kaart achter het stuur ook altijd laadpalen heb zien staan.
Uhm, nu je het zegt ja. Ze stonden er eerst inderdaad wel, maar nu lijkt de rust toch weergekeerd. Vind ik een verbetering. Beste GM feature van dit jaar.

• cdwave
RigolleM schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:52:
[...] AWD en winterbanden zijn op skivakantie misschien interessant, maar in België/Nederland is AWD enkel leuk aan het stoplicht!
Als het hier sneeuwt dan staat toch alles stil, dus dan kun je ook niet uitglijden.

Ik merk nooit veel verschil tussen de zomer/winterbanden, ik wissel ze omdat ze nou eenmaal in het leasepakket zitten.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

gustaveau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:18:
....

Heeft iemand wat ervaring met onderhandelen met Ayvens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDdy5wfF7QcUdNke11zJ33fvi0c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts4M5a4JjFUuSxcAcBYQcN7L.jpg?f=user_large
Ik denk dat die vraag illegaal is, mijn antwoord is in elk geval verwijderd.
Maar kun je wat meer zeggen over de uitvoering? Core? Plus? Ultimate?
Welke toevoegingen?

[ Voor 38% gewijzigd door ron65 op 12-08-2026 22:38 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:33
cdwave schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:59:
[...]

Uhm, nu je het zegt ja. Ze stonden er eerst inderdaad wel, maar nu lijkt de rust toch weergekeerd. Vind ik een verbetering. Beste GM feature van dit jaar.
Grappig, ik vind dat juist handig.

Op de terug weg stond het er weer overigens.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ron65 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat die vraag illegaal is, mijn antwoord is in elk geval verwijderd.
Maar kun je wat meer zeggen over de uitvoering? Core? Plus? Ultimate?
Welke toevoegingen?
De vraag is niet 'illegaal', maar als er al meerdere keren is gezegd dat Leasediscussie hier hopeloos offtopic is en daar een eigen topic voor hebben (hier: Keuze leaseauto - Deel 6 en Private Lease - Deel 1) snap ik niet dat er tóch over doorgezaagd blijft worden. Beetje vervelend op deze manier.

Past het niet in eerder genoemde topics en zit je toch met vragen? Maak dan een specifiek, persoonlijk, topic aan om het te behandelen

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 13-08-2026 08:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Notna schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

[mbr]De vraag is niet 'illegaal', maar als er al meerdere keren is gezegd dat Leasediscussie hier hopeloos offtopic is en daar een eigen topic voor hebben (hier: Keuze leaseauto - Deel 6 en Private Lease - Deel 1) snap ik niet dat er tóch over doorgezaagd blijft worden. Beetje vervelend op deze manier.

Past het niet in eerder genoemde topics en zit je toch met vragen? Maak dan een specifiek, persoonlijk, topic aan om het te behandelen[/]
Snap ik, en begrijp ik, maar ik gaf de vraagsteller een antwoord dat ging over de prijs die een leasemaatschappij voor een XC40 berekent bij overname en dat die niet onderhandelbaar is.
Beetje jammer dat een zinvolle vraag op deze manier niet zinvol beantwoord mag worden.
Dat was wat anders als de leasediscussie waar je aan refereerde.

Maar oke, jij bent de baas, dus het is je goed recht. Ik heb de discussie al in een prive bericht met de vraagsteller beantwoord inmiddels. En dan wil ik opmerken dat het vaker gebeurt dat een goedwillende en lopende discussie door regeltjes wordt afgebroken, regels moeten er zijn, maar ze dienen de ordelijke discussie, niet andersom denk ik dan maar.

Dank in elk geval voor je bovenstaande reactie. Dat waardeer ik zeker, zo blijven dingen bespreekbaar! d:)b

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:31
Notna schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

[mbr]De vraag is niet 'illegaal', maar als er al meerdere keren is gezegd dat Leasediscussie hier hopeloos offtopic is en daar een eigen topic voor hebben (hier: Keuze leaseauto - Deel 6 en Private Lease - Deel 1) snap ik niet dat er tóch over doorgezaagd blijft worden. Beetje vervelend op deze manier.

Past het niet in eerder genoemde topics en zit je toch met vragen? Maak dan een specifiek, persoonlijk, topic aan om het te behandelen[/]
Maar had je dan niet ook gewoon die reacties daar niet beter heen kunnen verplaatsen ipv weg te gooien?

ik lees niet altijd de hele draad terug, dus ik reageerde gewoon op de laatste reactie op iemand die een vraag had over zijn xc40 einde lease en dus die “meerdere keren” nog nooit gezien (ze zullen er vast staan hoor). En nu nog is mijn reactie gewoon verwijderD

Dat moedigt niet heel erg aan om mensen hier op het forum met hun vragen te helpen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kammika schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:49:
[...]

Maar had je dan niet ook gewoon die reacties daar niet beter heen kunnen verplaatsen ipv weg te gooien?

ik lees niet altijd de hele draad terug, dus ik reageerde gewoon op de laatste reactie op iemand die een vraag had over zijn xc40 einde lease en dus die “meerdere keren” nog nooit gezien (ze zullen er vast staan hoor). En nu nog is mijn reactie gewoon verwijderD

Dat moedigt niet heel erg aan om mensen hier op het forum met hun vragen te helpen.
Offtopic, omdat dit eigenlijk in het MOB feedback moet (heel gemeen, ook daar zijn huisregels voor) maar om zeker te weten dat iedereen het meekrijgt:

Absoluut had ik dat kunnen doen, ware het niet dat:

1. Dit al vaker gebeurd is, waarbij ik de posts wél heb verplaatst in de hoop op verbetering
2. Het echt al tijden in de topicwarning staat
3. Er met regelmaat ook modbreaks zijn geweest c.q individuele ingrepen. 1 exact hierover vrij recent.

Dit is niet het enige topic waar het soms niet goed gaat: ergens trekken we een lijn. Ergens verwachten we ook gewoon dat men even de 'kleine letters' (topicwarning, huisregels, gezond verstand) raadpleegt, eer men post. Continu posts verplaatsen omdat mensen dat niet doen houdt op een gegeven moment een beetje op :)

Als je hier verder over wilt discussieren: mijn DM staat open c.q dat kan in het MOB feedbacktopic.

Nu hier graag weer verder ontopic :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Largamelion
Pff frustrerend... zonet fietsdrager erop gezet en krijg melding dat er een storing is op het rechtachterlicht, maar hij wil de controletest niet automatisch starten en die blijkt in de nieuwe UI eruit gesloopt te zijn. Nice

YouTube

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
Pff frustrerend... zonet fietsdrager erop gezet en krijg melding dat er een storing is op het rechtachterlicht, maar hij wil de controletest niet automatisch starten en die blijkt in de nieuwe UI eruit gesloopt te zijn. Nice
Ik had die aanhangwagen lampentest wel automatisch laatst, maar begrijp ik nu dat je binnen de nieuwe UI geen knop hebt om die eventueel te forceren?

• Largamelion
ron65 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Ik had die aanhangwagen lampentest wel automatisch laatst, maar begrijp ik nu dat je binnen de nieuwe UI geen knop hebt om die eventueel te forceren?
Nee, die knop lijkt verdwenen voor zover ik zie. Als ik even Google raadpleeg dan zat die vroeger in de 'My Car' app, maar die app is blijkbaar weg. Ik heb heel het menu afgezocht, maar ofwel kijk ik erover en zit ie ergens goed verdoken, ofwel is ie effectief weg. Heb meerdere malen afgekoppeld en opnieuw aangekoppeld maar krijg telkens die fout op het rechter achterlicht en geen test. Ik kan echter niets verifiëren want ik kan niet tegelijkertijd in de bestuurdersstoel zitten en naar de lichten kijken 8)7.

YouTube

• cdwave
Gewoon kijken of de lampjes het doen moet toch ook wel zonder software kunnen? Gewoon dimlicht aan en klaar, kijken maar.

Als je rechterlampje gewoon brandt, dan denk ik dat er dit aan de hand is: De stekker heeft aparte pinnen voor de verlichting links en rechts, misschien heeft de fietsendrager allebei de lampjes op het pinnetje voor "links" aangesloten, en is er dus gewoon niks aan de hand.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Nee, die knop lijkt verdwenen voor zover ik zie. Als ik even Google raadpleeg dan zat die vroeger in de 'My Car' app, maar die app is blijkbaar weg. Ik heb heel het menu afgezocht, maar ofwel kijk ik erover en zit ie ergens goed verdoken, ofwel is ie effectief weg. Heb meerdere malen afgekoppeld en opnieuw aangekoppeld maar krijg telkens die fout op het rechter achterlicht en geen test. Ik kan echter niets verifiëren want ik kan niet tegelijkertijd in de bestuurdersstoel zitten en naar de lichten kijken 8)7.
Ik kan het ook zo snel niet vinden, maar ik heb even niets om opd e auto aan te sluiten (caravan staat in stalling). Wellicht is het menu pas zichtbaar zodra er iets is aangesloten.
Dan zegt volvo:

Sinds de introductie van de vernieuwde interface (gebaseerd op het nieuwe systeem van de EX30/EX90) vind je de lichtcontrole onder het auto-icoon onderaan je scherm.

Stappenplan in de nieuwe interface
  • Sluit de stekker van de aanhanger aan op de trekhaak van de auto.
  • Tik op het Auto-icoon (Bediening/Instellingen) in de vaste balk onderaan het centrale scherm.
  • Ga naar Bediening (Controls) → Lichten en displays (Lights and displays).
  • Kies voor Exterieurverlichting (Exterior lights) → Aanhangerverlichting check (Trailer light check).
  • Tik op Start.
Waar ik het kwijt raak is "kies voor Exterieurverlichting". Die optie ontbreekt op de aangegeven plek.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 14-08-2026 16:03 ]

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:20

peutje

XC40 recharge my24ER

Bij mij automatisch als je ee een stekker in steekt. Echter 3 weken terug gebruikte ik het en bleef ie in de mode hangen en kon de melding afsluiten niet gebruiken, tijdens rijden wel normale verlichting maar irritant die melding in de kaart. Ook niet toen de auto even uit ging, dus gewoon naar bestemming gereden, volgende dag was het ineens opgelost.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:44
Vandaag een keer ervaren na dik 2 jaar wat anderen veelvuldig hebben, instappen en geen geluid, richtingaanwijzer, radio, niets. Herstart gedaan van het multimediasysteem en klaar alles weer werken. Daarna heerlijk op weg met het gezin, dagje welness want eerlijk is eerlijk rijden doet deze auto geweldig, koeling werkt top... net een ijskast.

Auto geparkeerd na 10u, telefoon in de kluis en hoppa. Eind van de dag (was dik heet natuurlijk) telefoon gepakt, Volvo app erbij... Auto offline om 11:16 :( 8)7 |:( hoe dan... Nou ok, mijn twee dames waren nog bezig ik denk loop even naar de auto en start klimaat wel daar, stappen we later alsnog in een koude auto. Ga zitten, systeem gaat aan en hoppa weer verbinding. In de app, auto weer online. Klimaat aan en terug..

Ik moet wel zeggen dat het mij enorm opvalt dat de verbinding sinds Volvo het zelf heeft overgenomen nog vaker slecht is dan ervoor. Regelmatig als ik instap geen verbinding, duurt even (zie een uitroepteken) en dan ineens komt deze online. Hopelijk is het iets wat ze softwarematig met een update kunnen oplossen.

Altijd op het traject naar huis van een 90km dat ik de LTE zie wegvallen tot 1 streepje en weer terug komen, dus muziek stopt, volgend nummer blijft hangen. Een km verder gaat alles weer prima ineens.

Ben ik de enige die het opvalt dat de verbinding de laatste tijd echt slechter is dan voorheen?

[ Voor 4% gewijzigd door marcel_76 op 14-08-2026 21:45 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:54
marcel_76 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:43:
Vandaag een keer ervaren na dik 2 jaar wat anderen veelvuldig hebben, instappen en geen geluid, richtingaanwijzer, radio, niets. Herstart gedaan van het multimediasysteem en klaar alles weer werken. Daarna heerlijk op weg met het gezin, dagje welness want eerlijk is eerlijk rijden doet deze auto geweldig, koeling werkt top... net een ijskast.

Auto geparkeerd na 10u, telefoon in de kluis en hoppa. Eind van de dag (was dik heet natuurlijk) telefoon gepakt, Volvo app erbij... Auto offline om 11:16 :( 8)7 |:( hoe dan... Nou ok, mijn twee dames waren nog bezig ik denk loop even naar de auto en start klimaat wel daar, stappen we later alsnog in een koude auto. Ga zitten, systeem gaat aan en hoppa weer verbinding. In de app, auto weer online. Klimaat aan en terug..

Ik moet wel zeggen dat het mij enorm opvalt dat de verbinding sinds Volvo het zelf heeft overgenomen nog vaker slecht is dan ervoor. Regelmatig als ik instap geen verbinding, duurt even (zie een uitroepteken) en dan ineens komt deze online. Hopelijk is het iets wat ze softwarematig met een update kunnen oplossen.

Altijd op het traject naar huis van een 90km dat ik de LTE zie wegvallen tot 1 streepje en weer terug komen, dus muziek stopt, volgend nummer blijft hangen. Een km verder gaat alles weer prima ineens.

Ben ik de enige die het opvalt dat de verbinding de laatste tijd echt slechter is dan voorheen?
Denk dat ze een storing hadden want mijne was ook offline (was lang geleden). Auto staat wat verderop en soms wordt ie wel weer wakker als ik hem met de sleutel paar keer open en dicht doe. Kon ik weer fijn voorkoelen op afstand. Maar dan moet ie niet te ver weg staan.

• marcel_76
Marko72 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:49:
[...]

Denk dat ze een storing hadden want mijne was ook offline (was lang geleden). Auto staat wat verderop en soms wordt ie wel weer wakker als ik hem met de sleutel paar keer open en dicht doe. Kon ik weer fijn voorkoelen op afstand. Maar dan moet ie niet te ver weg staan.
Thanks, denk dat ten aanzien van de verbinding je gelijk hebt idd. Wel vervelend dat hij niet automatisch terug komt, lijkt op een bugje sinds laatste firmware want heb het eerder niet gemerkt dat hij lang offline was. Normaal gesproken op het werk sta ik in een garage op -2 ook nog met water erboven en de verbinding werkt dan nog steeds terwijl GPS veelal weg is :P .

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
ron65 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:16:
Waar heb jij dit vandaan?
In de app staat "Updates in software 5.1.17" als laatste info, nieuwere versies zie ik niet.
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:50:
Blijkbaar is 5.2.7 teruggetrokken.
Bij mij stond die gisteren nog in de app als aankondiging, maar nu is deze weg en is de laatste versie hier ook 5.1.17. Ik zit overigens nog steeds op 5.1.9. Ik heb 5.1.17 nooit aangeboden gekregen.
DoubleDot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:46:
Niet teruggetrokken, volgens mij te vroeg gepublished op de pagina. Releasedatum van de software stond op 17 augustus, normaal updaten ze die pagina pas op het moment van de release.
Ik ben benieuwd of we morgen de aankondiging krijgen.
ron65 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:05:
Voor wat het waard is,

Ik las vandaag een bericht ergens (vraag me niet waar, was op het werk op een pc van iemand) waarin de EX50 in USA wordt aangekondigd als vervanger van de EX40.

EDIT: gevonden
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1661753715810355&set=a.451173900201682
In die link staat het volgende vermeld:
"The new model is taller and longer than the EX40"

Zo te zien komt de EX50 dus tussen de EX40 en EX60 in te zitten qua grootte. Zou dom zijn omdat de EX40 naar mijn mening juist het ideale compacte SUV formaat is, die ook precies in mijn garage past. ;) Met een groter formaat kunnen mensen af gaan haken die een vervanger voor de EX(C)40 zoeken in dit formaat. Een EX30 is dan weer net te klein, vooral achterin. Dat was toen ook de reden dat ik uiteindelijk voor de EX40 had gekozen.

• RigolleM
Tranquility schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

In die link staat het volgende vermeld:
"The new model is taller and longer than the EX40"

Zo te zien komt de EX50 dus tussen de EX40 en EX60 in te zitten qua grootte. Zou dom zijn omdat de EX40 naar mijn mening juist het ideale compacte SUV formaat is, die ook precies in mijn garage past. ;) Met een groter formaat kunnen mensen af gaan haken die een vervanger voor de EX(C)40 zoeken in dit formaat. Een EX30 is dan weer net te klein, vooral achterin. Dat was toen ook de reden dat ik uiteindelijk voor de EX40 had gekozen.
Alle nieuwe modellen zijn groter, kijk maar naar de andere merken, is bijna geen enkel model die krimpt.
Voor mij mocht hij een slagje groter zijn, zeker achteraan en in de koffer.
Misschien komt er later nog een EX40 die dan de EX30 vervangt :+

• Tranquility
RigolleM schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:58:
Alle nieuwe modellen zijn groter, kijk maar naar de andere merken, is bijna geen enkel model die krimpt.
De EX30 was bijna perfect op de ruimte achterin en de te laag aflopende daklijn na. Ik vind het dan ook meer een hatchback dan een SUV, wat de EX40 wel is.

• Juancho
Tranquility schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

De EX30 was bijna perfect op de ruimte achterin en de te laag aflopende daklijn na. Ik vind het dan ook meer een hatchback dan een SUV, wat de EX40 wel is.
Het grappige is dat ik de EX30 er meer SUV uit vind zien dan de EX60 :D

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Kammika
Tranquility schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Zo te zien komt de EX50 dus tussen de EX40 en EX60 in te zitten qua grootte. Zou dom zijn omdat de EX40 naar mijn mening juist het ideale compacte SUV formaat is, die ook precies in mijn garage past. ;)
De missende beenruimte voor grote passagiers achterin was moor mij nu de reden om niet meer voor ex40 in de lease te gaan. En ex60 was voor mij gelijk dus te duur/te groot

En eerlijk is eerlijk. Ex40 is vrij duur voor een auto van deze omvang

Ik las ook ergens dat ze ex50 echt opvolger van ex40 ook qua prijsstelling willen laten zijn en als dat dan dus net wel die beenruimte geeft voor een vergelijkbare prijs, zou dit voor mij juist reden kunnen zijn om ‘m wel weer te nemen in een volgende lease

Ik vind het dus wel slim…

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 16-08-2026 11:21 ]

• Tranquility
Juancho schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:30:
Het grappige is dat ik de EX30 er meer SUV uit vind zien dan de EX60 :D
Mee eensch! Het vreemde is dat ik de EX60 er ook niet als een SUV uit vind zien, maar meer een station hoog op de poten terwijl de EX(C)40 nog steeds dat stoere heeft van een SUV.

• Tranquility
RigolleM schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:58:
Dat klopt wel. In de afgelopen decennia zijn veel modellen eigenlijk een klasse opgeschoven. Zo is de huidige Polo even groot als de vorige Golf, hetzelfde geldt voor bijna alle andere B-segmenters die nu even groot zijn als de C-segmenters van zeg eens twintig jaar terug.

• Juancho
De nieuwe EX40/EC40 wordt toch gelijk al een stuk ruimer door een echt EV platform? De lompe tunnel zal eruit zijn waardoor je opeens prima met 3 volwassene kan zitten. En ik verwacht, kijkend naar de EX60/90 dat er verder nog wel wat slimme ruimtes zullen ontstaan. Dan heb je toch een hele mooie maar toch ook nog compacte EV?

Ik zie de toegevoegde waarde van een EX50 eerlijk gezegd totaal niet.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Maarre, ben ik nou gek, of zit ik hier gewoon naar nep/AI te kijken?

YouTube: Stop Everything! 2027 Volvo XC40 Is Absolutely Stunning...

Meh, zal wel nep zijn, zonde van mijn tijd…

[ Voor 10% gewijzigd door NaN op 16-08-2026 15:54 ]

• Venomer
NaN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:53:

Volvo heeft zelf nog niets bekend gemaakt over de vernieuwde XC40 of de EX50. Dat filmpje is dus nep.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Venomer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Volvo heeft zelf nog niets bekend gemaakt over de vernieuwde XC40 of de EX50. Dat filmpje is dus nep.
Nou, ik zie nu net 2 filmpjes over de....EX50. 1 daarvan is Thom Iov, dat is dan geen AI.

@Venomer True.

[ Voor 3% gewijzigd door NaN op 17-08-2026 09:47 ]

• Juancho
Lol, scherm is gewoon gejat van de Mercedes. Het zogenaamde hyperscreen.

• Venomer
NaN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:06:
[...]

Nou, ik zie nu net 2 filmpjes over de....EX50. 1 daarvan is Thom Iov, dat is dan geen AI.
Thom zegt in dat filmpje ook dat Volvo nog geen officiële informatie heeft gegeven en dat de filmpjes die je online ziet geen gelekte beelden zijn, maar “independent renders”. Dat er een EX50 komt lijkt wel zeker, maar de filmpjes zijn nog steeds nep.

• Kammika
NaN schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:53:

lees altijd even de detail description van youtube. Daar staat ook gewoon AI generated...

overigens als je luister naar de tekst, dan claimt deze persoon ook helemaal niet dat die het weet, heeft alleen een AI filmpje gemaakt met hou het zou kunnen zijn.

(wat het in mijn ogens overigens 0 nieuwswaarde geeft. Ik kan ook van alles verzinnen hoe het zou kunnen zijn.. en met AI tools dat wat visueler maken, maar zegt helemaal niets. Hoog clickbait gehalte)

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Kammika schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

lees altijd even de detail description van youtube. Daar staat ook gewoon AI generated...

overigens als je luister naar de tekst, dan claimt deze persoon ook helemaal niet dat die het weet, heeft alleen een AI filmpje gemaakt met hou het zou kunnen zijn.

(wat het in mijn ogens overigens 0 nieuwswaarde geeft. Ik kan ook van alles verzinnen hoe het zou kunnen zijn.. en met AI tools dat wat visueler maken, maar zegt helemaal niets. Hoog clickbait gehalte)
Je hebt helemaal gelijk, ik was even op het verkeerde been gezet!

• Kammika
NaN schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik was even op het verkeerde been gezet!
Np als je wat meer wilt weten, wat goed roddel van feitjes scheidt, dan vind ik dit wel een aardig artikeltje: https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/volvo-ex50-dit-weten-we-nu-over-de-verwachte-opvolger-van-de-ex40

Conclusie: er wordt gewerkt aan opvolger. Roddels over ex50 komt alleen maar omdat die naam nu geregistreerd is en er is kans dat er in september in de strategie update iets over geroepen wordt.

De rest is allemaal speculatie

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Kammika schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Np als je wat meer wilt weten, wat goed roddel van feitjes scheidt, dan vind ik dit wel een aardig artikeltje: https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/volvo-ex50-dit-weten-we-nu-over-de-verwachte-opvolger-van-de-ex40

Conclusie: er wordt gewerkt aan opvolger. Roddels over ex50 komt alleen maar omdat die naam nu geregistreerd is en er is kans dat er in september in de strategie update iets over geroepen wordt.

Goed artikel, thanks!

• Vulcan750
[...]

Ja, ik hoop dat Volvo gauw wat meer details naar buiten zal brengen, ik ben stiekem wel reuze benieuwd naar die EX50! Er schijnt hiernaast (toch nog steeds?) ook een update van de EX40 te komen. Wordt straks wel een beetje dringen met de EX40, EX50 en EX60 elkaar gedeeltelijk overlappend qua prijs.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
[...]

Kortom, het kan ook alvast geregisterd zijn voor de veel langere toekomst. Ergens ook een beetje kort dag vind ik, nu pas de naam registeren en dit jaar/begin volgend jaar al bouwen.

• RigolleM
Juancho schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Kortom, het kan ook alvast geregisterd zijn voor de veel langere toekomst. Ergens ook een beetje kort dag vind ik, nu pas de naam registeren en dit jaar/begin volgend jaar al bouwen.
En heb je het filmpje gezien @Juancho van Thom? Hij spreekt over de Polestar 7 die op hetzelfde platform wordt gebouwd als de EX50 in dezelfde fabriek in Tsjechië.

• Monzo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een vraag over apple carplay. Ik heb een EX40 uit 2024 (een van de eersten na de rename), met de laatste firmware.

Nu heb ik afgelopen week voor het eerst mijn iphone aangesloten (want ik moest wat met teams-belletjes doen voor de nieuwsgierige aagjes ;)) met USB-c op de daarvoor bestemde poort in de middenconsole. Na een minuut of 10-15 ging mijn rechter achterraam uit zichzelf open en ik kon hem niet meer dichtdoen totdat ik het hele multimedia-systeem gereset had.
Dag later, precies hetzelfde probleem. Klinkt dit bekend? Verder prima auto, maar dit soort zaken vind ik echt raar.

• Venomer
Monzo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:13:
Even een vraag over apple carplay. Ik heb een EX40 uit 2024 (een van de eersten na de rename), met de laatste firmware.

Nu heb ik afgelopen week voor het eerst mijn iphone aangesloten (want ik moest wat met teams-belletjes doen voor de nieuwsgierige aagjes ;)) met USB-c op de daarvoor bestemde poort in de middenconsole. Na een minuut of 10-15 ging mijn rechter achterraam uit zichzelf open en ik kon hem niet meer dichtdoen totdat ik het hele multimedia-systeem gereset had.
Dag later, precies hetzelfde probleem. Klinkt dit bekend? Verder prima auto, maar dit soort zaken vind ik echt raar.
Ik heb al een hoop onverwachte dingen gehoord, maar een raam dat vanzelf opengaat is voor mij nieuw. :?

• Juancho
RigolleM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

En heb je het filmpje gezien @Juancho van Thom? Hij spreekt over de Polestar 7 die op hetzelfde platform wordt gebouwd als de EX50 in dezelfde fabriek in Tsjechië.
Nee niet gezien maar geloof het direct aangezien er idd een kleinere SUV van Polestar komt. Verschilrt Volvo is dat Polestar die nog niet heeft. Dus die vind ik wel weer erg logisch.

• Kammika
Juancho schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Precies dat: ex20 en ex70 zijn ook geregistreerde door Volvo

• Monzo
  • Niet online
Venomer schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Ik heb al een hoop onverwachte dingen gehoord, maar een raam dat vanzelf opengaat is voor mij nieuw. :?
Ik dacht even dat ik gek was maar heb het in ieder geval 1 keer kunnen reproduceren. Morgen ga ik het nog een keer proberen, kijken of het weer gebeurt. 8)7 :?

[ Voor 3% gewijzigd door Monzo op 17-08-2026 21:32 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Monzo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:13:

Geen last van, maar ik heb dan ook voldoende aan alles wat de auto zelf al biedt, ik heb geen enkele behoefte er een appel met carplay op aan te sluiten.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, zou het dus kunnen zijn dat apple carplay het systeem ergens op laat vastlopen?

Ik had wel gisteren bij wegrijden voor het eerst in lange tijd een suuuuuupertraag opstartend systeem (is echt lang niet voorgekomen, gaf een deja vu) en gistermiddag voor het eerst in minstens een jaar dat er geen geluid was, ook niet van de richtingaanwijzer, tot ik het hele systeem gereset had met de homeknop.
Dat was echt een "DejaVu" dagje dus, naar de OTA versies van anderhalf jaar terug en eerder.

Alleen ging daar niet spontaan een raam van open.
Wellicht een stille hint van je wagen en wilde deze zo vertellen dat je die Apple het raam uit moest keilen? 8)7

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:30

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Monzo ik gebruik CarPlay volop in een late MY25, nog nooit meegemaakt dat er spontaan een raam openging.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Monzo
  • Niet online
@ron65 & @Orion84, het blijkt in ieder geval niets met CarPlay te maken te hebben. Vandaag niets aangesloten en het gebeurde weer. Geen idee wat de trigger was. Ik ga maar eens een belletje eraan wagen want dit is echt vervelend, zeker als het regent…

• marcel_76
ron65 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Geen last van, maar ik heb dan ook voldoende aan alles wat de auto zelf al biedt, ik heb geen enkele behoefte er een appel met carplay op aan te sluiten.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, zou het dus kunnen zijn dat apple carplay het systeem ergens op laat vastlopen?

Ik had wel gisteren bij wegrijden voor het eerst in lange tijd een suuuuuupertraag opstartend systeem (is echt lang niet voorgekomen, gaf een deja vu) en gistermiddag voor het eerst in minstens een jaar dat er geen geluid was, ook niet van de richtingaanwijzer, tot ik het hele systeem gereset had met de homeknop.
Dat was echt een "DejaVu" dagje dus, naar de OTA versies van anderhalf jaar terug en eerder.

Alleen ging daar niet spontaan een raam van open.
Wellicht een stille hint van je wagen en wilde deze zo vertellen dat je die Apple het raam uit moest keilen? 8)7
Wat een toeval ik had dit afgelopen vrijdag dus spontaan en voor de eerste keer. Geen geluid, richtingaanwijzer, radio niets en. Dus even home knop reset en daarna direct alles weer werken, vandaag nergens last van gehad. Was ook niet traag ofzo. Misschien omdat ik hem dus vrijdag herstart had.

• marcel_76
Monzo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:18:
@ron65 & @Orion84, het blijkt in ieder geval niets met CarPlay te maken te hebben. Vandaag niets aangesloten en het gebeurde weer. Geen idee wat de trigger was. Ik ga maar eens een belletje eraan wagen want dit is echt vervelend, zeker als het regent…
Dit heb ik zelf ook nog nooit gehad dat het raam spontaan open ging. Zou willen dat je die met de app kunt openen en sluiten maar dat gaat niet eens, dus waar dat signaal vandaan komt?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dat mag je gerust stellen ja.
Goed te horen dat het niet aan Carplay lag.
Ben benieuwd waaraan dan wel.

• menjo
  • Laatst online: 30-08 20:31
Ik zou denken een marter die aan je bekabeling geknaagd heeft. Heb ik ook gehad met de airco die het soms wel, soms niet deed.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:00
Aangezien hier al wat meer ervaring met de Volvo C40 zit dan dat ik zelf heb, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb afgelopen week een Volvo C40 Ultimate single motor extended range(82kWh) gekocht. Modeljaar 2024, geleverd september 2023. Hij heeft nu 65000km op de teller en de SoH van de accu bedraagt 94%. Aangezien ik de auto particulier heb gekocht ging ik er eigenlijk vanuit dat ik alleen nog de resterende fabrieksgarantie zou hebben(nog een paar weken).
De prijs was goed, dus daar had ik vrede mee.

Echter kom ik nu tot de ontdekking dat de Volvo App mij de mogelijkheid geeft tot het kopen van een verlengde garantievezekering voor maximaal 2 jaar, a €41 per maand.

Zouden jullie dat doen met de ervaringen die jullie inmiddels hebben?

• Vulcan750
Magicw00b schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:43:
Aangezien hier al wat meer ervaring met de Volvo C40 zit dan dat ik zelf heb, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb afgelopen week een Volvo C40 Ultimate single motor extended range(82kWh) gekocht. Modeljaar 2024, geleverd september 2023. Hij heeft nu 65000km op de teller en de SoH van de accu bedraagt 94%. Aangezien ik de auto particulier heb gekocht ging ik er eigenlijk vanuit dat ik alleen nog de resterende fabrieksgarantie zou hebben(nog een paar weken).

Echter kom ik nu tot de ontdekking dat de Volvo App mij de mogelijkheid geeft tot het kopen van een verlengde garantievezekering voor maximaal 2 jaar, a €41 per maand.

Allereerst gefeliciteerd met je EC40! Qua garantie, ik neem aan dat je op zo'n jonge occasion toch minimaal een jaar garantie hebt?! Met Volvo Selekt volgens mij zelfs 2 jaar.

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

[...]

Ik heb voor mijn XC40 Twin Ultimate van april 2023 een tweejarige verlenging van de garantie via de verzekering gekocht. Die zekerheid geeft me rust. Het voorkomt gedoe met coulance van de dealer in een discussie over conformiteit. Daarnaast kan de teller bij sommige reparaties flink oplopen.

• Magicw00b
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met je EC40! Qua garantie, ik neem aan dat je op zo'n jonge occasion toch minimaal een jaar garantie hebt?! Met Volvo Selekt volgens mij zelfs 2 jaar.
Als je particulier koopt heb je geen garantie ;)

• Vulcan750
Magicw00b schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Als je particulier koopt heb je geen garantie ;)
Oké, ik las het als "gekocht als particulier", maar je hebt de C40 van een particulier gekocht. My bad!

Persoonlijk vind ik de uitgebreide garantie van Volvo aardig aan de prijs, maar het geeft wel zekerheid. Ik had vooraf de auto uitgebreid laten keuren, incl de SOH bij een Volvo-dealer.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:43

Standaard zit er toch 8 jaar of 160.000 km op de accu.

Wat zal er verder nog kapot kunnen gaan wat wel gedekt kan worden onder de extended garantie ?

Ik neem aan dat normale slijtage er buiten valt ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Magicw00b
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Oké, ik las het als "gekocht als particulier", maar je hebt de C40 van een particulier gekocht. My bad!

Persoonlijk vind ik de uitgebreide garantie van Volvo aardig aan de prijs, maar het geeft wel zekerheid. Ik had vooraf de auto uitgebreid laten keuren, incl de SOH bij een Volvo-dealer.
Ik snap hem, je kunt hem inderdaad dubbel lezen. En nog bedankt voor de felicitaties!

Inderdaad het is aardig aan de prijs, maar de prijs van de auto was goed. Dus ga er maar voor denk ik.

• Magicw00b
mversluis schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Standaard zit er toch 8 jaar of 160.000 km op de accu.

Wat zal er verder nog kapot kunnen gaan wat wel gedekt kan worden onder de extended garantie ?

Ik neem aan dat normale slijtage er buiten valt ?
Goede vraag, de motor of andere elektronica?
Ik heb ook nog een XC60 T8 uit 2019 op de oprit staan, daar maak ik me wat meer zorgen over dat er iets kapot gaat :henk
Maargoed, die gaat er mede om die reden ook uit.

• Kammika
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Dat zou ik even goed uitzoeken... is natuurlijk maar net onder wat voor voorwaarden gekocht.

Als er in de voorwaarden iets staat, kun je idd garantie hebben, maar dat hoeft niet. Stel er staat niets, dan geldt
- Als via een consument overgekocht, dan heb je niets om op terug te vallen
- Als via een bedrijf gekocht (dus een bedrijf levert aan consument). Dan heb je geen wettelijke garantie. Wel geldt een conformiteitsprincipe, maar daar valt lang niet alles onder. auto moet natuurlijk wel veilig blijven en blijven rijden (dus als remmen of motor kapot gaat, sta je sterk, maar als bv een airco kapot gaat, kun je er wsch niet zo heel veel mee. )

Bij mij (lees wat postjes terug) werd 1 dag na overname duidelijk dat de electromotor vervangen moest worden. Zoiets blijkt dus volledig onder non conformiteit te vallen (en heeft me dus ondanks geen garantie me helemaal niets gekost)

Vraag is denk ik meer wil je voor 24x41 (=ongeveer 1000 EUR) risico voor die dingen als airco en zo ingedekt hebben...

• mversluis
Kammika schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Dat zou ik even goed uitzoeken... is natuurlijk maar net onder wat voor voorwaarden gekocht.

Als er in de voorwaarden iets staat, kun je idd garantie hebben, maar dat hoeft niet. Stel er staat niets, dan geldt
- Als via een consument overgekocht, dan heb je niets om op terug te vallen
- Als via een bedrijf gekocht (dus een bedrijf levert aan consument). Dan heb je geen wettelijke garantie. Wel geldt een conformiteitsprincipe, maar daar valt lang niet alles onder. auto moet natuurlijk wel veilig blijven en blijven rijden (dus als remmen of motor kapot gaat, sta je sterk, maar als bv een airco kapot gaat, kun je er wsch niet zo heel veel mee. )

Bij mij (lees wat postjes terug) werd 1 dag na overname duidelijk dat de electromotor vervangen moest worden. Zoiets blijkt dus volledig onder non conformiteit te vallen (en heeft me dus ondanks geen garantie me helemaal niets gekost)

Vraag is denk ik meer wil je voor 24x41 (=ongeveer 1000 EUR) risico voor die dingen als airco en zo ingedekt hebben...
De basis vraag blijft wat staat er in de kleine letters van de extra garantie.

Staat daar regulier zaken die kunnen slijten niet in garantie zitten of motor of elektronica.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 20-08-2026 15:27 . Reden: Lees het beleid mbt AI antwoorden nog eens door ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb ervaring met deze verzekering, afgesloten voor 1 jaar.

Voordat dat jaar afgelopen was, heb ik een nieuwe Volvo gekocht en wilde ik die verzekering stoppen. Ik ben 4 maanden daarmee bezig geweest om deze verzekering op te zeggen en nu eindelijk is er deze maand geen afschrijving gedaan.

Dat schijnt via het hoofdkantoor te moeten gebeuren en van hun heb ik, tot nu toe, totaal geen antwoord of excuus ontvangen. Laat staan dat ik al geld terug ontvangen heb.

My 2 cents.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Iemand anders ook last dat de Home Assistant integratie van de auto ineens "unavailable" staat?
Ook in de wagen heb ik weer gedoe gehad met de t-cam reset die gewoon weer niet wilde resetten, pas na 3x een homeknop reset en een kwartier niet aan de auto komen kon ik de t-cam weer resetten, maar HA blijft "unavailable" doorkrijgen.

LTE, maar slechts 1 streepje (doorgaans altijd 3-5), in de app wel gegevens over de accu vulling, maar ook die acteert traag.

Heeft Volvo weer eens problemen met de servers?

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
Iemand anders ook last dat de Home Assistant integratie van de auto ineens "unavailable" staat?
Ook in de wagen heb ik weer gedoe gehad met de t-cam reset die gewoon weer niet wilde resetten, pas na 3x een homeknop reset en een kwartier niet aan de auto komen kon ik de t-cam weer resetten, maar HA blijft "unavailable" doorkrijgen.

LTE, maar slechts 1 streepje (doorgaans altijd 3-5), in de app wel gegevens over de accu vulling, maar ook die acteert traag.

Heeft Volvo weer eens problemen met de servers?
Bij mij ligt ha er ook uit. Domoticz lijkt het nog te doen. Maar eens afwachten wat er gebeurt..

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:46
Kammika schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Bij mij ligt ha er ook uit. Domoticz lijkt het nog te doen. Maar eens afwachten wat er gebeurt..
Hier ook problemen met Volvo en HA.

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• Kammika
Plead schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

Hier ook problemen met Volvo en HA.
gek dat die in ha fout gaat. Mijn domoticz plugin werkt probleemloos. Maar ze gebruiken voor zover ik weet dezelfde interface.

anyway. Geprobeerd te forceren door de volvo integratie in HA uit te schakelen en weer in te schakelen. Toen kreeg ik in een loopje "update failed" melidngen, waarna die op een gegeven moment er meer stopte met 429 fouten (too many requestes). Nu maar weer gedisabled. Morgen maar eens opnieuw proberen

• Tranquility

Toen ik mijn MY24 bijna nieuw kocht (demo) wilde ik er meteen de twee jaar extra garantie bijkopen. Helaas koen dat toen niet en was dat alleen mogelijk af fabriek.

Een half jaartje ofzo later zag ik opeens in de app dat je de extra garantie toch kon bijkopen. Ik vond het al zo raar waarom dat niet achteraf kon zolang de fabrieksgarantie nog loopt. Gelukkig had Volvo dat dus aangepast en heb ik het meteen aangeschaft. Vijf jaar rust is wel prettig!

Ondanks dat er acht jaar garantie zit op de accu, zijn er genoeg zaken bij een EV die hoge reparatiekosten kunnen genereren zoals de aandrijflijn, de motor, de boordlader, wielophanging zoals toplagers, aandrijfassen, airco, warmtepomp en de talloze elektrische systemen en modules. Zoals je hier kunt lezen gaat er nogal eens wat van deze zaken stuk, en als je geen garantie meer hebt moet je haast een tweede hypotheek afsluiten…

Ik ben van plan minimaal vijf jaar met de auto te doen en als ik er nog meer garantie bij kon kopen zou ik dat zeker doen.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:36
Tranquility schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Toen ik mijn MY24 bijna nieuw kocht (demo) wilde ik er meteen de twee jaar extra garantie bijkopen. Helaas kon dat toen niet maar was dat alleen mogelijk af fabriek.

Een half jaartje ofzo later zag ik opeens in de app dat je de extra garantie toch kon bijkopen. Ik vond het al zo raar waarom dat niet achteraf kon zolang de fabrieksgarantie nog loopt. Gelukkig had Volvo dat dus aangepast en heb ik het meteen aangeschaft. Vijf jaar rust is wel prettig!
Ik ben van plan minimaal vijf jaar met de auto te doen en als ik er nog meer garantie bij kon kopen zou ik dat zeker doen.
Waar zag je dat in de app?

Als het kan koop ik gelijk extra garantie erbij.

21,9 kWh/100km

• graviton
  • Registratie: Maart 2026
  • Niet online
De HA Volvo integratie eigenaar bevestigt het probleem en zegt er aan te werken.

https://github.com/home-assistant/core/issues/179668#issuecomment-5359756012

• Tranquility
tukker999 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:07:
Waar zag je dat in de app?

Als het kan koop ik gelijk extra garantie erbij.
Dat zou moeten staan bij de Shop onder het tabblad met het autosymbool en dan onder “Voor uw auto”. Bij mij staat onder “Abonnementen en diensten” Verlengde garantieverzekering - Verloopt op 6 okt 2028.

Op 6 oktober dit jaar stopt mijn fabrieksgarantie en gaat de twee jaar verlengde garantieverzekering dus in.

[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 20-08-2026 22:47 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Als ik dat zo lees komen er ineens null reacties terug ipv een leeg item en hikt de module daarop.
In de laatste PHP versie speelt een soortgelijk probleem.
Hopelijk lost Volvo dit zelf op, zij hebben immers iets gewijzigd waardoor achterliggende partijen problemen ondervinden.
Is er een topic hierover op tweakers? ik vrees dat dit hier weer weggehaald gaat worden, het heeft net de auto te maken maar niet genoeg ben ik bang.

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 20-08-2026 22:27 ]

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:26:
[...]
Hopelijk lost Volvo dit zelf op, zij hebben immers iets gewijzigd waardoor achterliggende partijen problemen ondervinden.
Lees even goed wat die Developer beschrijft. Volvo heeft idd iets gewijzigd, maar valt binnen wat je mag wijzigen in dit soort interfaces. In de ha code zit echter een bug waardoor die daar niet goed mee omgaat.

Dat blijkt ook want andere integraties (vb domoticz) gaan hier wel goed mee om

Deze kan je Volvo niet aanrekenen

• Tranquility
DoubleDot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:46:
Niet teruggetrokken, volgens mij te vroeg gepublished op de pagina. Releasedatum van de software stond op 17 augustus, normaal updaten ze die pagina pas op het moment van de release.
De eerder verdwenen 5.2.7 aankondiging is niet wedergekeerd in de app op 17 augustius, dus ik denk dat die toch is teruggetrokken.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 06:40:
[...]

Lees even goed wat die Developer beschrijft. Volvo heeft idd iets gewijzigd, maar valt binnen wat je mag wijzigen in dit soort interfaces. In de ha code zit echter een bug waardoor die daar niet goed mee omgaat.

Dat blijkt ook want andere integraties (vb domoticz) gaan hier wel goed mee om

Deze kan je Volvo niet aanrekenen
Nou, ik denk dat het iets breder ligt. In PHP hadden we deze week een soortgelijk issue, de nieuwere versie accepteert daar ook de "null" waarde als retour niet meer in een array, tenzij je expliciet aangeeft dat je nu een array OF een null hebt, de null is daarmee ineens geen onderdeel van de array meer.
Oudere PHP versies lopen daaroverheen en accepteren de null binnen de array (conform de afspraken van 8.3 en eerder), de laatste (8.4) niet meer en loopt er met een errorcode op vast.
Oplossing daar is om in de declaratie van de array een vraagteken toe te voegen aan de term array (dus: public function pietje(?array $jan=null):bool {};  // de ? geeft aan dat het een array of een null mag zijn.)
Laat je dat vraagteken weg, zoals het tot voor kort juist hoorde, dan loopt de boel vast.
In dit geval was een eigenhandige actie van de provider om zonder aankondiging PHP 8.3 te vervangen door 8.4 de oorzaak dat we er niet op konden anticiperen. Gelukkig was het in 40 minuten opgelost door wat aanpassingen.

Ik denk dat gezien de reactie van de app eigenaar die aangeeft te struikelen over een null waarde, hier ongeveer hetzelfde speelt. Volvo begint ineens "null" mee te geven ipv een lege waarde, die lege waarde was voorheen zoals het hoorde. De app is dus correct geprogrammeerd op die methode, het is niet echt een bug, maar de basis eronder is aangepast en Volvo is daar zonder iets te zeggen in meegegaan.
Dat domoticz eroverheen loopt is mooi, de kans dat die op enig moment ook begint vast te lopen is aanwezig, tenzij in domoticz al eerder een dergelijke ondervanging is meegenomen waarbij de null waarde is afgedekt.

Enfin, laten we hopen dat dit rap wordt opgelost, want ik was juist wat dingen aan het automatiseren geweest op basis van de app, en dat werkt nu dus ook niet meer.

• cdwave
Ben ik de enige die een soort "jeuk" krijgt zodra je garantie moet "bijkopen"?

Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.

In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:

Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.

In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?
Dat is ook altijd de afweging die ik maak bij die extra garanties.
Ik doe dat dan ook doorgaans nooit, indachtig dat je voor een product dus een soms nog best aardig extra bedrag kwijt bent aan garantie, waarvan je voor 90% zeker geen gebruik maakt. Het maakt het product dus verkapt duurder, de verkoper is de lachende derde.

Maar een auto is natuurlijk wel iets anders, gaat om een veel hogere aankoop waarde dan menig ander consumentenproduct, en als er iets misgaat is dat ook meteen een stuk duurder.
Neemt niet weg dat ik dan vind dat Volvo kennelijk best nog 2 jaar langer de boel kan garanderen (dat is garantie: ons product is zo goed dat we garanderen dat het niet stuk gaat, als dat toch gebeurt betalen wij) maar voor die extra 2 jaar geld vraagt.
Kortom, ze zijn er allerminst zeker van dat in die 2 jaar de boel heel blijft, en laten alle klanten (die erin meegaan) alvast gezamenlijk betalen om een potje aan te leggen waaruit dan de herstellingen worden gefinancierd. Je betaalt dus in feite mee aan de herstelactie bij een andere Volvo eigenaar.

Ik noem dat geen garantie of verlengde garantie, maar een soort van defecten verzekering.
Maar dat doen echt alle fabrikanten.

Ik zou nooit die garantie nemen, als ik pech heb kost dat me dan uiteindelijk wellicht meer dan dat ik het wel zou doen, maar de kans dat ik me zo gewoon veel geld uitspaar omdat er niets gebeurt is veel groter.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:21:
[...]

Nou, ik denk dat het iets breder ligt. In PHP hadden we deze week een soortgelijk issue, de nieuwere versie accepteert daar ook de "null" waarde als retour niet meer in een array, tenzij je expliciet aangeeft dat je nu een array OF een null hebt, de null is daarmee ineens geen onderdeel van de array meer.
Oudere PHP versies lopen daaroverheen en accepteren de null binnen de array (conform de afspraken van 8.3 en eerder), de laatste (8.4) niet meer en loopt er met een errorcode op vast.
Oplossing daar is om in de declaratie van de array een vraagteken toe te voegen aan de term array (dus: public function pietje(?array $jan=null):bool {};  // de ? geeft aan dat het een array of een null mag zijn.)
Laat je dat vraagteken weg, zoals het tot voor kort juist hoorde, dan loopt de boel vast.
In dit geval was een eigenhandige actie van de provider om zonder aankondiging PHP 8.3 te vervangen door 8.4 de oorzaak dat we er niet op konden anticiperen. Gelukkig was het in 40 minuten opgelost door wat aanpassingen.

Ik denk dat gezien de reactie van de app eigenaar die aangeeft te struikelen over een null waarde, hier ongeveer hetzelfde speelt. Volvo begint ineens "null" mee te geven ipv een lege waarde, die lege waarde was voorheen zoals het hoorde. De app is dus correct geprogrammeerd op die methode, het is niet echt een bug, maar de basis eronder is aangepast en Volvo is daar zonder iets te zeggen in meegegaan.
Dat domoticz eroverheen loopt is mooi, de kans dat die op enig moment ook begint vast te lopen is aanwezig, tenzij in domoticz al eerder een dergelijke ondervanging is meegenomen waarbij de null waarde is afgedekt.

Enfin, laten we hopen dat dit rap wordt opgelost, want ik was juist wat dingen aan het automatiseren geweest op basis van de app, en dat werkt nu dus ook niet meer.
je hebt een klok horen luiden, maar... ;-) dit is nl een appel/peren vergelijk.

in jouw php voorbeeld gaan het om een 3GL API

in het de Volvo API gaat het om een json interface, waarbij de interface nog steeds aan het openAI/Json schema voldoet. Dan mag je dit soort wijzigingen maken (upwards compatibiliteit heet dat) volgens de specs. Daar moeten alle clients zich aan houden, zodat API functionaliteit kunnen toevoegen aan bestaande API's zonder dat elke client zich hoeft aan te apssen die die nieuwe functionaliteit niet gebruikt.

Alleen in de Volvo HA integratie zit een bug waardoor die upwards compatibility er toch niet is. Anyway, mocht je een andere mening hebben, dan zou ik vooral even op dat github issue wat hierboven staat reageren, misschien kan de je professionele developers daar overtuigen dat zij het fout hebben en jij gelijk hebt ;-)

• mversluis
Maar is ook weer geen defecten verzekering want heel veel zaken worden uitgesloten.

Ik had een lijst gepost wat er wel en niet bij zat , maar de modd vond het niet toepasselijk en heeft dit weer verwijderd. Terwijl mijn bedoelingen goed waren.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

je hebt een klok horen luiden, maar... ;-) dit is nl een appel/peren vergelijk.

in jouw php voorbeeld gaan het om een 3GL API

in het de Volvo API gaat het om een json interface, waarbij de interface nog steeds aan het openAI/Json schema voldoet. Dan mag je dit soort wijzigingen maken (upwards compatibiliteit heet dat) volgens de specs. Daar moeten alle clients zich aan houden, zodat API functionaliteit kunnen toevoegen aan bestaande API's zonder dat elke client zich hoeft aan te apssen die die nieuwe functionaliteit niet gebruikt.

Alleen in de Volvo HA integratie zit een bug waardoor die upwards compatibility er toch niet is. Anyway, mocht je een andere mening hebben, dan zou ik vooral even op dat github issue wat hierboven staat reageren, misschien kan de je professionele developers daar overtuigen dat zij het fout hebben en jij gelijk hebt ;-)
Ik hoef geen gelijk te hebben, ik gaf alleen aan wat ik er van meende te weten.
Maar dank voor je uitleg.
Mocht de universiteit nog een professor nodig hebben kan ik ze jou aanbevelen ;)

• Kammika

dat is toch zo bij elke verzekering (wat garantie bijkopen feitelijk ook is: Je dekt je in tegen bepaalde fianciele risico's).

En ja: het klopt wat je zegt. als je maar genoeg verzekert, zijn statistische gezien de echte kosten altijd lager dan wat je aan de verzekering betaalt. Het verschil is nl de marge van de verzekeraar (of in dit geval de dealer/volvo). Voor een individue die een verzekering afneemt wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, want jij kan net pech hebben dat je iets niet verzekerde hebt of geen garantie hebt afgekocht en dan toch ineens voor hoge kosten komt te staan.

Voor mij leidt dit ertoe dat ik alleen verzeker (of garantie bijkoop) voor risico's die ik zelf niet kan dragen

Dus even terug naar de originele vraagsteller: Mijn advies zou dus zijn om goed naar de voorwaarden te kijken en en als je kosten krijgt of je dat dan kan opvangen. Zo ja, dan vooral niet afsluiten.

Ik heb AI even gevraagd wat die kan verzinnen aan kostenposten die buiten die verlengde garantie vallen (heb 'm de voorwaarden laten scannen). Die komt met het volgende lijstje:

(N.B. Het grote hoogvolt-accupakket heb ik eruit gelaten, want dat heeft standaard al 8 jaar of 160.000 km fabrieksgarantie bij Volvo.)
  • Elektromotor / Reductiebak: € 4.000 – € 7.000, Vervanging bij interne mechanische of elektrische schade.
  • Inverter & On-Board Charger (OBC): € 3.500 – € 6.500, Vermogenselektronica; bij een defect laadt of rijdt de auto niet meer.
  • Warmtepomp & Accukoeling: € 2.000 – € 3.500, Cruciaal voor het bereik in de winter en koeling tijdens snelladen.
  • Infotainment & Centrale Computer: € 2.000 – € 3.000, Aansturing van het Android/Google-scherm, klimaatregeling en opties.
  • Stuurhuis & ADAS-sensoren: € 1.500 – € 2.500, Storingen in de radar, camera's en Pilot Assist.
ofwel: als je 4-8k kan opvangen kan je het risico nemen. als je dat risico niet wil lopen moet je die 40 EUR per maand pakken. Dat bedrag is overigens redelijk marktconform

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 21-08-2026 09:28 ]

• Magicw00b
Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

dat is toch zo bij elke verzekering (wat garantie bijkopen feitelijk ook is: Je dekt je in tegen bepaalde fianciele risico's).

En ja: het klopt wat je zegt. als je maar genoeg verzekert, zijn statistische gezien de echte kosten altijd lager dan wat je aan de verzekering betaalt. Het verschil is nl de marge van de verzekeraar (of in dit geval de dealer/volvo). Voor een individue die een verzekering afneemt wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, want jij kan net pech hebben dat je iets niet verzekerde hebt of geen garantie hebt afgekocht en dan toch ineens voor hoge kosten komt te staan.

Voor mij leidt dit ertoe dat ik alleen verzeker (of garantie bijkoop) voor risico's die ik zelf niet kan dragen

Dus even terug naar de originele vraagsteller: Mijn advies zou dus zijn om goed naar de voorwaarden te kijken en en als je kosten krijgt of je dat dan kan opvangen. Zo ja, dan vooral niet afsluiten.

Ik heb AI even gevraagd wat die kan verzinnen aan kostenposten die buiten die verlengde garantie vallen (heb 'm de voorwaarden laten scannen). Die komt met het volgende lijstje:

(N.B. Het grote hoogvolt-accupakket heb ik eruit gelaten, want dat heeft standaard al 8 jaar of 160.000 km fabrieksgarantie bij Volvo.)
  • Elektromotor / Reductiebak: € 4.000 – € 7.000, Vervanging bij interne mechanische of elektrische schade.
  • Inverter & On-Board Charger (OBC): € 3.500 – € 6.500, Vermogenselektronica; bij een defect laadt of rijdt de auto niet meer.
  • Warmtepomp & Accukoeling: € 2.000 – € 3.500, Cruciaal voor het bereik in de winter en koeling tijdens snelladen.
  • Infotainment & Centrale Computer: € 2.000 – € 3.000, Aansturing van het Android/Google-scherm, klimaatregeling en opties.
  • Stuurhuis & ADAS-sensoren: € 1.500 – € 2.500, Storingen in de radar, camera's en Pilot Assist.
ofwel: als je 4-8k kan opvangen kan je het risico nemen. als je dat risico niet wil lopen moet je die 40 EUR per maand pakken. Dat bedrag is overigens redelijk marktconform
Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat. Als daar een relatief grote kans op is, dan is die garantieverzekering natuurlijk een no brainer. Liever 1000 euro uitgeven dan 3000.

Zoals gezegd heb ik de auto zonder enige vorm van garantie gekocht, op dat beetje fabrieksgarantie na wat er nog opzit. Volledig bewust en ook ingecalculeerd. Wordt alleen nu geconfronteerd met de mogelijkheid tot bijkopen. Ik vind het alleen heel lastig een reëel beeld te krijgen.

En ook nog maar ff een foto van de C40:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQdp_z6ZWwB-gt4T3DDNpWv0wuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULo6tbqGTBb1mBWQEeywXHF3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Magicw00b op 21-08-2026 09:42 ]

• Juancho
Dat is idd met eigenlijk alle producten en zeker waar elektronica in zit wel zo. Ik heb net een nieuwe Macbook gekocht en ook daar kan je weer een Apple Care+ verzekering bij komen. Wel eenmalig, maar toch weer een fors bedrag op de aankoop. Ik heb het niet gedaan omdat je als consument al 2 of 3 jaar garantie hebt op bepaalde zaken. Verder weet ik dat ik enorm zuinig op dit soort aankopen ben dus ik neem het 'risico' dat er niks zal gebeuren. Was me die extra kostenpost niet waard.

Wat hierboven staat klopt dan ook voor de XC40. Reken gewoon een beetje uit wat het je kost als er wat is. Kan je dat (makkelijk) betalen of kan je dat snel genoeg sparen? Neem je die verzekering niet. Wordt het lastiger en wil je gewoon zekerheid? Koop het er lekker bij.

• Kammika
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat. Als daar een relatief grote kans op is, dan is die garantieverzekering natuurlijk een no brainer. Liever 1000 euro uitgeven dan 3000.

Zoals gezegd heb ik de auto zonder enige vorm van garantie gekocht, op dat beetje fabrieksgarantie na wat er nog opzit. Volledig bewust en ook ingecalculeerd. Wordt alleen nu geconfronteerd met de mogelijkheid tot bijkopen. Ik vind het alleen heel lastig een reëel beeld te krijgen.

En ook nog maar ff een foto van de C40:

[Afbeelding]
gezien ervaringen op het forum is kans erg klein.

Als het het 1e jaar gebeurd en de auto rijdt niet meer kun je ook nog op non conformiteit beroepen (heb ik ook gedaan toen mijn electromotor stuk ging, maar dat geldt bv niet voor duur onder onderhoud of als je infotainment of airco of andere minder kritisch ding stuk gaat).

alleen als het gebeurd kost het wel gelijk een boel geld.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:46
Juancho schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:38:

Wat hierboven staat klopt dan ook voor de XC40. Reken gewoon een beetje uit wat het je kost als er wat is. Kan je dat (makkelijk) betalen of kan je dat snel genoeg sparen? Neem je die verzekering niet. Wordt het lastiger en wil je gewoon zekerheid? Koop het er lekker bij.
Ik heb het af-fabriek erbij gekocht (kon toen nog nog niet in de app of later). Heb een tijd terug een probleem met de versnellingsbak van onze tweede 4 jaar oude auto Renault gehad (Niet nieuw gekocht en buiten garantietermijn). Kreeg toen 33% coulance op een nieuwe versnellingsbak. Zoiets zal Volvo toch ook kennen? Dat zal je eigenlijk ook een stukje in je ROI- berekening mee moeten nemen. Iemand ervaring in de coulance regeling van Volvo?

[ Voor 21% gewijzigd door Plead op 21-08-2026 10:58 ]

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• Vulcan750

Inderdaad, dat heb ik ook! Ik heb geen extra garantie gekocht, op mijn XC40 zat 3 jaar garantie en ik heb behalve wat software glitches geen problemen gehad tot dusver.

Ik vind de extra garantie best prijzig, en zoveel echt serieuze, kostbare reparaties heb ik hier op het forum de afgelopen 4 jaar niet gezien. Risico? Ja vast!

Vergeleken met veel andere merken vind ik de garantietermijn van Volvo maar heel erg mager, dat zou m.i. toch echt beter kunnen/moeten.

• cdwave
[...]

Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat.
Oh, maar dat heeft Volvo al voor je gedaan. Zo zijn ze aan het maandbedrag gekomen, dat is gewoon de uitkomst van kans maal kosten, met daarbovenop een (onzekerheids?)marge.

Puur op kansberekening moet je zo'n extra verzekering dus nooit doen.

• cdwave
[...] En ook nog maar ff een foto van de C40:
Lijkt als twee druppels water op die van mij, alleen heeft die van jou nog tot 13 augustus 2028 APK en heb je 'm op 17 augustus om 17:02 op naam gekregen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:48
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Lijkt als twee druppels water op die van mij, alleen heeft die van jou nog tot 13 augustus 2028 APK en heb je 'm op 17 augustus om 17:02 op naam gekregen.
Daarom plak ik ook altijd mijn kenteken af wanneer ik met mijn tractor op de snelweg rij. Mijn privacy!

Iemand nog een makkelijke truc om het kraken van de achterklep bij het openen/sluiten te verminderen?

• Magicw00b
Mooi he, de RDW nam de Belgische keuring over die belgen verplicht zijn te doen bij verkoop aan particulieren. Daarom dus ook nog een verse apk erop.

Voor de oplettende kijker: ja ik weet dat de catalogusprijs op kenteken niet klopt. Bruto/netto door elkaar gehaald bij de BPM aangifte. Brief met correctieverzoek is al onderweg naar de Belastingdienst.

Helaas heeft 1 velg schade, dus die laat ik nog maken/regel ik een andere voor.

Maar twijfel ook of ik niet een setje 20” ga scoren, wellicht wel helemaal in het zwart.
Pagina: 1 ... 382 383 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"