Zijn toch ook (net als ik) private leaserijders hier?Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:32:
benieuwd wie hier in de loop/tegen einde 2025 nog actief is aangezien er volgens mij best wat rijders hun wagen dit jaar moeten inleveren. Inclusief mezelf
Ja hoor! Ik vermoed dat er naast de grote schare zakelijke leasers ook zat private rijders zijn.austin_77 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Zijn toch ook (net als ik) private leaserijders hier?
Ik heb mijn XC40 100% privé aangeschaft, niet geleast. En ben niet van plan de auto weg te doen of deze draad te verlaten! 😎👌
:strip_exif()/f/image/QgAWGgDKKKLIlEgg5a8alGng.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Vulcan750 op 01-01-2025 19:41 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Hier ook zelf betaald, rijd wel zakelijk (ZZP-er)
Hiervoor 21 jaar XC70 gereden, kijken hoe lang de XC40 meegaat, dus ik blijf ook nog wel even.
Hiervoor 21 jaar XC70 gereden, kijken hoe lang de XC40 meegaat, dus ik blijf ook nog wel even.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Dat gaat op voor airco's, maar warmtepompen zijn een ander verhaal.cdwave schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:14:
[...]
De meeste airco's schakelen zichzelf uit onder de 5 graden omdat er zich dan ijs gaat vormen, waardoor de werking afneemt en de boel verstopt en zelfs kan beschadigen als het ijs blijft zitten.
Ik moet er niet aan denken dat straks al die huizen waar een warmtepomp in zit bij -5 ineens stoppen met verwarmen omdat buiten ijs op de verdamper vormt.
En dat geldt ook voor auto's die afhankelijk zijn van elektrisch verwarmen via een warmtepomp systeem (wat in principe en werking niet anders is als een omgekeerde airco wanneer er binnen verwarmd moet worden).
Ik bestrijd dat die airco in onze wagens uitschakelt onder -5, je zou dan geen warmte meer in de cabine krijgen, en dat kan gewoon niet.
Ik vermoed een trucje met bijmengen van wat warmte, wellicht uit het accu en motor circuit, in de verdamper die de buitenluchtzijde doet, waardoor deze niet bevriest.
Wat warmtepompen van huizen betreft heb je zeker een punt, die kunnen heerlijk bevriezen, dan schakelt het systeem uit en kan eventueel met een hulp verwamingslintje snel worden ontdooid en weer ingeschakeld tot zich weer een ijslaagje vormt. Dat zou ook bij de auto kunnen gebeuren, en dat verklaart dan ook weer het nog hogere verbruiik van het klimaatsysteem bij hele lage temperaturen.
Feit is dat we dit niet weten, we kennen die ontwerp designs niet, althans, ik ken ze niet. Misschien weet iemand anders hier daar meer over? barst maar los.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Correct, lucht neemt alleen vocht op als daar nog ruimte voor is. Daarom drogen we eerst.cdwave schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:28:
[...]
Hoeveel vocht er in de lucht zit is voor het ontwasemen van je ruiten niet zo belangrijk. Het gaat om wat die lucht nog kan opnemen aan vocht als hij langs je raam blaast. Dat is (40/.35)-40 = 74 g/kg versus 35/.27-35 = 95 g/kg.
Dat lijkt wel rendabel, maar in plaats van de lucht nog verder te drogen kun je er ook voor kiezen om gewoon meer lucht langs dat raam te blazen. Bij een verbrandingsmotor is warmte gratis, dus dan is dat met afstand de beste keus, zet die airco maar uit (want de airco gebruikt wel benzine) en blaas gewoon wat harder (en heter...).
De andere optie, meer lucht langs het raam, is inderdaad voor ICE modellen een oplossing. Echter, wordt dat daar sterk afgeraden om de airco uit te zetten in de winter.
Niet vanwege dat je an meer lucht moet circuleren met meer warmte, dat is daar gratis inderdaad, maar om te voorkomen dat het airco systeem gaat lekken.
In het koudemiddelcircuit zitten verbindingen in de leidingen, die met rubber ringetjes en pakkingen lekvrij worden gehouden. Ook de expansie unit en het compressie ventiel hebben softe materialen.
Die moeten soepel blijven en niet verharden, de smerende werking van het koudemiddel zorgt daar voor.
Maar zodra dat koudemiddel langere tijd stil komt te staan is de smerende werking ook weg, en kunnen die zachte materialen verharden en dat kan tot lekkages leiden.
Dus airco uitzetten in de winter kan, maar is niet handig als je je systeem in optimale conditie wilt houden. Tenminste eens per maand 10 minuten de airco aan is dan het minste om dat te voorkomen.
In mijn voorgaande diesel had ik hem altijd aanstaan, de climate controll kon hem dan bijschakelen wanneer nodig en daarin zat een onderhoudsschema opgenomen voor de wintermaanden. Voordeel: ontwaemen ging heel snel altijd, zodra de vochtsensor in de auto zag dat het te vochtig was en dus ruiten kunnen beslaan werd doord e auto de airco bijgezet, tot het RV gehalte laag genoeg was, dan schakelde hij weer af.
Qua extra verbruik? ik heb een maand zonder airco gereden, en dat maakte nauwelijks uit, was zelfs amper meetbaar. Een reparatie aan de airco is duurder dan de uitgespaarde verbruikskosten over enkele jaren airco uit in de winter
Vanzelfsprekend bestel je dan toch gewoon een verse nieuwe omdat het zo’n fijne auto is…. Mag je gewoon blijvenJuancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:32:
benieuwd wie hier in de loop/tegen einde 2025 nog actief is aangezien er volgens mij best wat rijders hun wagen dit jaar moeten inleveren. Inclusief mezelf
Hier hetzelfde. Met eigen spaarcenten privé aangeschaft. Ik heb nog geen plannen om te gaan inruilen, maar anders wordt het waarschijnlijk toch weer een XC40 EV.Vulcan750 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Ja hoor! Ik vermoed dat er naast de grote schare zakelijke leasers ook zat private rijders zijn.
Ik heb mijn XC40 100% privé aangeschaft, niet geleast. En ben niet van plan de auto weg te doen of deze draad te verlaten! 😎👌
[Afbeelding]
Vandaag in het onstuimige weer ook weer genoten van de mini-tank. Ik zag sommige andere auto’s alle kanten opgaan bij zijdelingse windstoten, maar de XC40 ging onverstoorbaar rechtdoor.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik heb die van mij inderdaad met een jaartje verlengd. Leasetarief werd niet gunstiger, er kwam een paar euro bovenop, maar dat was geen probleem. Bijtelling is best een behoorlijk verschil, voor een auto met dezelfde nieuwwaarde als mijn P8 zou ik ca. 200 euro meer bijtelling hebben.Kammika schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:59:
[...]
Voor de leaserijders die dit jaar moeten inleveren is verlengen van contract best nog interessant (ivm lagere bijtelling). Ik zou ze allemaal aanraden dat met werkgever proberen uit te dealen. Is voor werkgever in veel gevallen ook gunstig (vaak kan dan ook met lm een gunstiger leasetarief uitonderhandeld worden..)
Dat sowieso! Als een leaseauto je enorm goed bevalt en je mag nog een 5de jaar erbij doen... altijd doen! Ik heb dat al gehad, 1 oktober loopt mijn 5 jaar af dus de komende maanden even mijn shortlist af qua wagens bekijken, ervaren en proefrijden.Kammika schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:59:
[...]
Voor de leaserijders die dit jaar moeten inleveren is verlengen van contract best nog interessant (ivm lagere bijtelling). Ik zou ze allemaal aanraden dat met werkgever proberen uit te dealen. Is voor werkgever in veel gevallen ook gunstig (vaak kan dan ook met lm een gunstiger leasetarief uitonderhandeld worden..)
Dit is ook mijn 1e optie, ik ga dat zeker bespreken met mijn vaste Volvo dealer en onze leaseadviseur. Ik ben alleen bang dat de SM ER met 1 van de hogere pakketten (in mijn ogen wel een must) te duur gaat worden. Maar wie weet rolt er nog wat moois uit! Ik zou blind tekenen voor weer 4 jaar een EX40/C40 en dan heb je ook een mooie overgang naar het volledige nieuwe model van de EX40 die hopelijk tegen die tijd uit gaat komenMarko72 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:02:
[...]
Vanzelfsprekend bestel je dan toch gewoon een verse nieuwe omdat het zo’n fijne auto is…. Mag je gewoon blijven
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zo echt he! Vind de pilot assist ook goed omgaan met windstoten. Viel me niet tegenVenomer schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:29:
[...]
Vandaag in het onstuimige weer ook weer genoten van de mini-tank. Ik zag sommige andere auto’s alle kanten opgaan bij zijdelingse windstoten, maar de XC40 ging onverstoorbaar rechtdoor.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Hier nog een particuliere rijder. XC40 SMER 2024 Ultimate Sage Green. Nu een jaar in bezit, bevalt prima alleen zou ik hem graag wat groter gehad hebben. Misschien over een tijdje naar een EX90 kijken.
Ligt aan je percentage en andere zaken. Als ik naar mijn situatie kijk zit ik er weer anders in:jswinkels schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:03:
[...]
Ik heb die van mij inderdaad met een jaartje verlengd. Leasetarief werd niet gunstiger, er kwam een paar euro bovenop, maar dat was geen probleem. Bijtelling is best een behoorlijk verschil, voor een auto met dezelfde nieuwwaarde als mijn P8 zou ik ca. 200 euro meer bijtelling hebben.
Ik zit op 16% over 35K en de rest 22%
Ik heb ook nog eens een eigen bijdrage aan werkgever die weer netto van het bruto bijtellinsgbedrag mag worden afgetrokken, dus heel helder te berekenen valt dit niet anders dan expliciet per individu, maar als je alleen rekening houdt met de bijtelling per maand uitgaande van schijf 2 en van de cataloguswaarde van mijn wagen als voorbeeld genomen, krijg je het volgende plaatje:
:strip_exif()/f/image/u84PgGn3BXh5FAtPzVvVHlyd.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit dus ongeveer 65 euro verschil in netto per maand, uitgaande van dezelfde cataloguswaarde.
Als je dan de inflatie meeberekend en de duurdere cataloguswaarde van dit moment, kom ik voor dezelfde samenstelling op netto 134 meer per maand uit.
Ik ga dan uit van €59.550 cataloguswaarde na 2026 en dan ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/vPROQWCrIf330n2so0SfxD8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, 135 per maand meer, netto, voor mij gaat daar nog circa 50 euro netto vanaf voor het eigen bijdrage voordeel en dan betaal ik theoretisch nu dus 226 netto bijtelling en wordt dat straks 361 euro, bovenop beiden komt nog 130 euro eigen bijdrage bij dus kost me eenzelfde configuratie wagen straks 491 euro per maand, tegen 356 nu en 230 voor de vorige.
Voor mij opnieuw een goede reden om vooruit te kijken naar nov 2027, als deze wagen uit de lease moet en niet meer verlengd kan worden, en te denken aan prive overname van de wagen, en voor de werkgever een 0 km contract hobbezakje leasen waar ik dan geen kosten aan heb, ook geen bijtelling.
Ik wordt vooral gesterkt in dit voornemen omdat ik deze wagen, ondanks wat gekke dingen met software soms, de beste wagen die ik ooit heb gehad vind, en er helemaal blij van wordt elke keer weer als ik instap en ga rijden. Dat heb ik nog nooit eerder gehad, ja als ze net hagelnieuw zijn, maar na twee jaar absoluut niet meer en nu bij deze wel. Zegt genoeg over de XC40
Financieel na overname, ik spaar er nu voor, heb daar echt ruimte voor de komende 3 jaar.
Dus ik ga uit van 30K contant betalen voor overname, is het duurder dan is dat maar zo, maar hier richt ik mij even op.
Dan heb ik geen maandelijkse financieringskosten meer, enkel verbruikskosten, motorrijtuigenbelasting en verzekering en onderhoud.
Motorrijtuigen schat ik in op 130 per maand, verzekering eenzelfde bedrag, verbruik zit prive heel laag want ik rij prive 10K per jaar maximaal dus schat ik in op ca 50 per maand, kom ik op 310 euro, iets anders dan de 491 voor weer bijtelling en andere gekke dingen.
Jouw bericht zette mij weer aan het rekenen zoals je ziet, en dat levert steeds meer het beeld op van overnemen die wagen, een kostenvrij 0 km contract wagentje leasen voor het werk voor de laatste 4,5 jaar tot aan mijn pensioen, en genieten van de XC40 die ik nu rij zolang die blijft rijden.
Accu? als die al moet worden vervangen na een jaar of 10, dan nog is dat tussen 10K en 15K naar schatting, en daar koop je geen fatsoenlijke andere gelijkwaardige occasion voor. dus die zie ik niet als risico
Dat geldt voor jou omdat je 2022 met 2025 vergelijkt.ron65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:48:
Er zit dus ongeveer 65 euro verschil in netto per maand, uitgaande van dezelfde cataloguswaarde.
Ik heb die van mij op oudejaarsdag 2021 opgehaald, en kan nu in 2026 een nieuwe volgens onze leaseregeling. Als ik 1-op-1 zou omruilen zou me dat bij dezelfde cataloguswaarde alleen al aan bijtelling 2k per jaar extra kosten.
Tel daarbij op dat hetzelfde model (was toen een pro, heet nu een ultra) de cataloguswaarde nu 10k hoger ligt, en dan heb je nog
- ca 1k extra aan bijtelling
- en zal zeker nog paar duizend per jaar extra zijn aan extra eigen bijdrage vanwege de duurdere aanschaf, waardoor die ook buiten mijn toegestane leasebedrag gaat lopen..
Voor mensen met een auto uit 2020 zijn de verschillen zijn nog veel groter.
Ik zal zelf dus maximaal verlengen (wat mijn werkgever/leasemij) toestaat om deze auto te kunnen blijven rijden. Daarna is de kans vrij klein dat er een Volvo voor terug komt (ik vind de EX40 een mooie auto, maar levert mijns insziens nu wel te weinig value for money als je vergelijkt met de concurrenten)
Ik ook en heb dezelfde uitvoering als jijvdburg schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:39:
Hier nog een particuliere rijder. XC40 SMER 2024 Ultimate Sage Green. Nu een jaar in bezit, bevalt prima alleen zou ik hem graag wat groter gehad hebben. Misschien over een tijdje naar een EX90 kijken.
Ik blijf ook nog wel even rijden, ben erg tevreden.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Daar kan ik grotendeels in mee gaan, maar de XC40 heeft een meerwaarde in twee opzichten.Kammika schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:23:
Daarna is de kans vrij klein dat er een Volvo voor terug komt (ik vind de EX40 een mooie auto, maar levert mijns insziens nu wel te weinig value for money als je vergelijkt met de concurrenten)
- Op de een of andere manier is Volvo geliefd in Nederland en daarom blijft de restwaarde relatief hoog.
- De XC40 heeft erg veel veiligheidsvoorzieningen die je bij andere auto's niet aantreft.
Dit verschilt inderdaad per situatie. Mijn XC40 is nog in 2020 op kenteken gezet. Ik heb dus 8% bijtelling over 45K en de rest op 22%.ron65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Ligt aan je percentage en andere zaken. Als ik naar mijn situatie kijk zit ik er weer anders in:
Ik zit op 16% over 35K en de rest 22%
Cataloguswaarde is €62615. Als je dat doorrekent betaal ik nu netto ca. €308 en zou ik voor een auto van dezelfde waarde €506 gaan betalen. Je kunt je daarbij natuurlijk nog wel afvragen of je voor hetzelfde bedrag een vergelijkbare auto krijgt.
Hoewel een nieuwe EX40/C40 wel bovenaan m'n shortlist staat voor dit jaar, zijn er wel zaken die me nog aan het twijfelen kunnen brengen als het financieel gezien mogelijk blijkt te zijn. Dat ligt niet aan het rijgedrag, ik heb nooit in een fijnere wagen gereden. Het ligt hem puur aan het feit dat ik er dan weer 5 jaar mee zou willen doen. En dan twijfel ik aan de hardware/software, beperking qua snelladen (800v is toch een beetje de toekomst) en de range. Het is niet slecht bij het huidige model en die is al iets beter dan ons 1e model. Maar ondertussen zijn de nieuwere modellen een stuk verder in ontwikkeling. Dus in hoeverre dat mijn keuze nog gaat beïnvloeden is afwachten op oa test ritjes etc.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat is ook precies wat ik als eerste regel al zei: "Ligt aan je percentage en andere zaken. Als ik naar mijn situatie kijk zit ik er weer anders in: ......."Kammika schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Dat geldt voor jou omdat je 2022 met 2025 vergelijkt.
Ik heb die van mij op oudejaarsdag 2021 opgehaald, en kan nu in 2026 een nieuwe volgens onze leaseregeling. Als ik 1-op-1 zou omruilen zou me dat bij dezelfde cataloguswaarde alleen al aan bijtelling 2k per jaar extra kosten.
Tel daarbij op dat hetzelfde model (was toen een pro, heet nu een ultra) de cataloguswaarde nu 10k hoger ligt, en dan heb je nog
- ca 1k extra aan bijtelling
- en zal zeker nog paar duizend per jaar extra zijn aan extra eigen bijdrage vanwege de duurdere aanschaf, waardoor die ook buiten mijn toegestane leasebedrag gaat lopen..
Voor mensen met een auto uit 2020 zijn de verschillen zijn nog veel groter.
Ik zal zelf dus maximaal verlengen (wat mijn werkgever/leasemij) toestaat om deze auto te kunnen blijven rijden. Daarna is de kans vrij klein dat er een Volvo voor terug komt (ik vind de EX40 een mooie auto, maar levert mijns insziens nu wel te weinig value for money als je vergelijkt met de concurrenten)
per persoon verschilt dit behoorlijk, mijn werkgever wil nu eenmaal die 130 eigen bijdrage om 10K km prive gebruik per jaar toe te kunnen staan. Ik vind voor ruwweg 900 km per maand een bedrag van 130 euro best aan de pittige kant, al red je het er niet mee als je particulier de XC40 koopt en rijd. Dus op zich hoef je er niet op te mopperen, maar wel als ik dan zie dat mijn broer bij een andere werkgever gewoon geen eigen bijdrage heeft en onbeperkt prive mag rijden ermee.
En helemaal omdat als ik over die 10.000 heen ga, ik per kilometer in 2025 een bedrag van 11 cent per km moet bijleggen bovenop die eigen bijdrage, maar als ik minder rij krijg ik geen cent per minder gereden km terug en meenemen naar volgend jaar van de resterende km mag ook niet.
Ook daarin zit dus een enorm verschil. En zelfs per werknemer binnen 1 bedrijf die beiden dezelfde wagen hebben kunnen de kosten wezenlijk verschillen zelfs als de wagen op dezelfde dag zijn geleverd. Dat heeft dan weer met loonheffingskortingen, salarishoogte, toelagen in de pirvesfeer voor bijv BSO of ziektekosten en meer van die ongein te maken. We leven nu eenmaal in een land waar, als je toevallig een toelage voor bijv een omscholingscursus krijgt, de bijdrage voor medicatie zomaar anders kan worden en daardoor de te betalen belasting bij de jaaraangifte ook anders kan worden. Alles om maar zo ondoorzichtelijk mogelijk zoveel mogelijk geld van de brave burger te vorderen als overheid.
In jouw situatie is dat dus best veel verschil, en wat je al benoemt: die wagen is 10K duurder geworden, en dat zie ik bij mijn configuratie van de wagen exact hetzelfde. Ook circa 10.000 duurder.
Dus hoe groot is nu nog de kans dat ik die nogmaals kan leasen, als je weet dat ik voor deze werkelijk in alles op het bovenste randje van wat mogelijk was binnen de regeling ben gaan zitten. De regeling kent budgetten, en die zijn sinds 2019 geen cent hoger geworden, en waren voor 2019 zelfs hoger dan nu. Kortom, steeds minder wagen voor je budget.
Ik schat die kans in op heel klein, en dus kijk ik naar overname, zeker ook omdat dat goedkoper kan uitpakken dan nog een keer te leasen met inbegrip van prive gebruik, en dat wordt ook vooral weer veroorzaakt door die gestegen bijtelling, gestegen leaseprijzen, kelderende budgetten en een HR afdeling die er een hekel aan heeft dat er mensen met een leasewagen zijn en dat zoveel mogelijk onmogelijk proberen te maken i.o.v. directie overigens.
Bij ons kan je binnen het leasebudget nu enkel de Core versie van de EX40 ER krijgen. Ik zou eerlijk gezegd mijn Ultimate versie niet willen inruilen voor 100km extra range. Het feit dat ik de Ultimate versie kon krijgen (+ trekhaak) heeft destijds voor mij net de doorslag gegeven. Ik heb liever het hele jaar genot van die extra opties en dan 2x per jaar wat last van de beperkte range dan een heel jaar zonder opties om dan die 2 verre vakanties per jaar wat verder door te kunnen rijden tussen de laadstops.Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:04:
[...]
Dit is ook mijn 1e optie, ik ga dat zeker bespreken met mijn vaste Volvo dealer en onze leaseadviseur. Ik ben alleen bang dat de SM ER met 1 van de hogere pakketten (in mijn ogen wel een must) te duur gaat worden. Maar wie weet rolt er nog wat moois uit! Ik zou blind tekenen voor weer 4 jaar een EX40/C40 en dan heb je ook een mooie overgang naar het volledige nieuwe model van de EX40 die hopelijk tegen die tijd uit gaat komen.
Maar Volvo zal uit zijn pijp moeten komen willen ze mij bij mijn volgende lease nog als klant houden. De concurrentie staat niet stil en er zijn heel wat betere opties op dit moment, ik zie wel hoe het er over 2 jaar uitziet.
Als samengesteld gezin met elk 2 kinderen is er ook altijd een stoel te weinig in de auto dus als de optie tot een 6 of 7- zitter er is dan komt die eerst in aanmerking. Er gaan geruchten dat de Model Y Juniper een optie zou hebben tot 6 stoelen bijvoorbeeld. Op zich geen fan van Tesla maar het praktische zal toch de bovenhand nemen bij 'n volgende lease, vraag is alleen hoe betaalbaar het nog is tegen begin 2027.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik ben hier ook zeer tevreden over mijn C40 leasewagen, op het werk doen ze steeds zeer lange leases dus ik rijd er nog mee rond tot 2029. Waarschijnlijk gaat dat tegen het einde wat vervelend worden als ik er van uitga dat rijbereik en snellaadsnelheid op dezelfde manier blijft stijgen. Anderzijds worden de wagens momenteel precies veel duurder dus ik vermoed dat ik op korte termijn toch op luxe zou moeten inboeten voor wat de meeste ritten blijven.
Ik hoop eigenlijk vooral dat Volvo tegen dan een degelijke ev sedan heeft. Bij mijn keuze indertijd was er gewoon niets in budget dat een sedan was, behalve dan de Polestar, maar wagens zonder dedicated garage tel ik niet mee. (En gelukkig dat ik dat deed. een collega die een Polestar heeft gekozen heeft voor zijn laatste onderhoud naar de andere kant van Antwerpen moeten rijden, allesbehalve aangenaam als je weet dat onze werkgever eist dat we dit soort planbare zaken voor de wagen buiten de werktijd doen.
Ik hoop eigenlijk vooral dat Volvo tegen dan een degelijke ev sedan heeft. Bij mijn keuze indertijd was er gewoon niets in budget dat een sedan was, behalve dan de Polestar, maar wagens zonder dedicated garage tel ik niet mee. (En gelukkig dat ik dat deed. een collega die een Polestar heeft gekozen heeft voor zijn laatste onderhoud naar de andere kant van Antwerpen moeten rijden, allesbehalve aangenaam als je weet dat onze werkgever eist dat we dit soort planbare zaken voor de wagen buiten de werktijd doen.
Door de MIA moet ik er nog een tijdje mee door. Binnen 5 jaar verkopen betekent fors terugbetalen en gelet op de forse waardedaling van de auto is dan niet echt rendabel. Dus ergens in 2026 op zoek naar iets nieuws.Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:32:
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Wat ik zo her en der lees lijkt het bereik van een aantal nieuwe auto's in de praktijk toch tegen te vallen (ik heb alleen de Renault Scenic en de Ford in de gaten gehouden). Dat was voor mij mede de reden om nog niet over te stappen (naast de terugbetaling op de MIA).Juancho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:13:
Hoewel een nieuwe EX40/C40 wel bovenaan m'n shortlist staat voor dit jaar, zijn er wel zaken die me nog aan het twijfelen kunnen brengen als het financieel gezien mogelijk blijkt te zijn. Dat ligt niet aan het rijgedrag, ik heb nooit in een fijnere wagen gereden. Het ligt hem puur aan het feit dat ik er dan weer 5 jaar mee zou willen doen. En dan twijfel ik aan de hardware/software, beperking qua snelladen (800v is toch een beetje de toekomst) en de range. Het is niet slecht bij het huidige model en die is al iets beter dan ons 1e model. Maar ondertussen zijn de nieuwere modellen een stuk verder in ontwikkeling. Dus in hoeverre dat mijn keuze nog gaat beïnvloeden is afwachten op oa test ritjes etc.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Hier ook een XC40 privé aangeschaft van spaarcentjes en inruil vorige EV.vdburg schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:39:
Maar als je "wat" groter wilt is een EX90 toch veel te groot? In vergelijking met de XC/EX40 vind ik de XC/EX90 een slagschip. Dan zou een XC/EX60 een logischjer keuze zijn lijkt me. Ook qua prijs doet een EX90 volgens mij zo'n beetje het dubbele van een EX40?
Renault Scenic - 22,0?, XC40 - 22,75, Mustang - 22,1, Model Y - 20,4ArnoudN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:58:
Wat ik zo her en der lees lijkt het bereik van een aantal nieuwe auto's in de praktijk toch tegen te vallen (ik heb alleen de Renault Scenic en de Ford in de gaten gehouden).
Leuke Site, maar vraag me wel af hoe hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. Is wat mensen zelf invoeren, en als de gebruikers dan invoeren wat de boordcomputer aangeeft, komt de XC40 er veel te positief uit..tukker999 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Renault Scenic - 22,0?, XC40 - 22,75, Mustang - 22,1, Model Y - 20,4
Mijn eigen verbruik is volgens de boodcomputer ook in de winter nog zo'n 22kwh op 100km. Maar als ik kijk naar het aantal kwh wat ik kan laadt, en daar dan zo'n 5% laadverlies vanaf trek, en dan omreken wat ik er in de praktijk mee rijdt, dan zit die effectief op zon 26kwh per 100km. Dat zijn forse verschillen...
En eigenlijk vind ik dat je het laadverlies gewoon mee zou moeten tellen voor dit soort berekeningen (uiteindelijk wil je weten wat je betaalt per km. Dus moet je die laadverliezen dan ook meetellen, want die stroom trek je wel uit je laadpaal om die afstanden te kunnen rijden), en dan zijn de verschillen nog groter..
Mwa, ik denk dat ze niet echt jokken, maar dat alle fabrikanten wel de waarheid zover mogelijk proberen op te rekken, door alles zo gunstig mogelijk te interpreteren.ArnoudN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Wat ik zo her en der lees lijkt het bereik van een aantal nieuwe auto's in de praktijk toch tegen te vallen (ik heb alleen de Renault Scenic en de Ford in de gaten gehouden). Dat was voor mij mede de reden om nog niet over te stappen (naast de terugbetaling op de MIA).
Er valt qua technologie niet zo heel veel te winnen, die motoren hebben een rendement in de orde van 90%, dus heel grote winst valt daar niet te boeken. De beste versus slechtste motor zou je 10% op kunnen winnen...
Ook de accu's enzo zijn volgens mij een pot nat.
Enige wat over blijft om het rendement te verbeteren is de luchtweerstand. Dat maakt de druppelvormige Tesla redelijk wat zuiniger dan de zeecontainervormige XC40.
Dat geschreven hebbend, ik kijk doorgaans op ev-database.org om gebruik en range te beoordelen. Ik kijk dan eigenlijk alleen maar naar de ~100km/h waarden. De rest doet er toch weinig toe - ik rij geen honderden kilometers achtereen door woonwijken...
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik dit las!Tranquility schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Hier ook een XC40 privé aangeschaft van spaarcentjes en inruil vorige EV.
Maar als je "wat" groter wilt is een EX90 toch veel te groot? In vergelijking met de XC/EX40 vind ik de XC/EX90 een slagschip. Dan zou een XC/EX60 een logischjer keuze zijn lijkt me. Ook qua prijs doet een EX90 volgens mij zo'n beetje het dubbele van een EX40?
Een elektrische versie van de XC60 (EX60) zit in de pijplijn, daar zou ik dan eerder op wachten. En zelfs een overstap van XC40 naar XC60 is financieel al een flinke stap voor een particulier.
er valt nog wel meer verschil te maken:cdwave schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Enige wat over blijft om het rendement te verbeteren is de luchtweerstand. Dat maakt de druppelvormige Tesla redelijk wat zuiniger dan de zeecontainervormige XC40.
- gewicht van de auto (is bij XC40 zeker niet optimaal)
- optimalisatie van de terugwinning van energie bij remmen/uitrollen etc..
- optimalisatie van de cruise control (de een is veel zuiniger dan de andere. Bij ICE auto's zitten daar ook grote verschillen tussen)
- isolatie van de auto (zodat je in de winter minder energie aan verwarming kwijt bent, zowel voor accu als interieur)
- optimalisatie van de accu conditionering (met name in de winter)
- efficiency van de verwarming/warmtepomp om het interieur te verwarmen
Als je het financieel gezien kan veroorloven en je wil meer dan de XC40...dan zou ik ook absoluut wachten op de gloednieuwe EX60 die nu als eerste aan de beurt is. Voor ons onbetaalbaar, ook in de lease, maar dat is toch wel een beetje mijn droomwagen.
Al moet ik zeggen dat ik de EX40 ook echt nog elke dag geweldig vind. Wij zijn met z'n 2en en een hond en dan is die wagen meer dan groot zat. Mochten we de gelukkigen zijn die daar nog eens 1 of 2 kindjes bij moeten zetten...dan kan dat ook makkelijk. Perfect zou zijn als dit jaar de nieuwe EX40 al kwam, met bijv. het interieur van de EX90/60 (dus 2 schermen). Dan kan je echt weer jaren vooruit. Nu een nieuwe (maar verder dezelfde) EX40 kiezen betekent wel dat je behalve iets betere motoren er niet op vooruit gaat qua hardware etc.
Ik vind de EX30 ook echt wel stoer (als binnenkort de Cross Country versie uitkomt helemaal) maar die is echt een heel stuk kleiner, vooral alles achter de voorstoelen.
Al moet ik zeggen dat ik de EX40 ook echt nog elke dag geweldig vind. Wij zijn met z'n 2en en een hond en dan is die wagen meer dan groot zat. Mochten we de gelukkigen zijn die daar nog eens 1 of 2 kindjes bij moeten zetten...dan kan dat ook makkelijk. Perfect zou zijn als dit jaar de nieuwe EX40 al kwam, met bijv. het interieur van de EX90/60 (dus 2 schermen). Dan kan je echt weer jaren vooruit. Nu een nieuwe (maar verder dezelfde) EX40 kiezen betekent wel dat je behalve iets betere motoren er niet op vooruit gaat qua hardware etc.
Ik vind de EX30 ook echt wel stoer (als binnenkort de Cross Country versie uitkomt helemaal) maar die is echt een heel stuk kleiner, vooral alles achter de voorstoelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 02-01-2025 15:32 ]
Vandaag bij 4 verschillende laadpalen gehad dat na aansluiten van de kabel, scannen van de laadpas (2 verschillende geprobeerd), het lampje op de auto geel blijft met op het scherm 'laden initialiseren', terwijl de laadpaal eerst groen aangeeft en vervolgens ontgrendeld en helemaal uit lijkt te gaan. Alle laadpalen deden daarna helemaal niets meer. Snelladen ging vanmiddag wel gewoon.
Is dit herkenbaar gedrag? Is de omvormer de boosdoener of gewoon pech en een nachtje met rust laten?
Is dit herkenbaar gedrag? Is de omvormer de boosdoener of gewoon pech en een nachtje met rust laten?
De gebruikers op Spritmonitor voeren hun eigen gebruik in naar het aantal kWh dat geladen is vanaf de laadpaal. Dat is daarmee inclusief de laadverliezen.Kammika schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
Leuke Site, maar vraag me wel af hoe hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. Is wat mensen zelf invoeren, en als de gebruikers dan invoeren wat de boordcomputer aangeeft, komt de XC40 er veel te positief uit..
Eens.Kammika schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
Mijn eigen verbruik is volgens de boordcomputer ook in de winter nog zo'n 22kwh op 100km. Maar als ik kijk naar het aantal kwh wat ik kan laadt, en daar dan zo'n 5% laadverlies vanaf trek, en dan omreken wat ik er in de praktijk mee rijdt, dan zit die effectief op zon 26kwh per 100km. Dat zijn forse verschillen...
En eigenlijk vind ik dat je het laadverlies gewoon mee zou moeten tellen voor dit soort berekeningen (uiteindelijk wil je weten wat je betaalt per km. Dus moet je die laadverliezen dan ook meetellen, want die stroom trek je wel uit je laadpaal om die afstanden te kunnen rijden), en dan zijn de verschillen nog groter..
Je verbruik is datgene wat je er in stopt, niet datgene wat uiteindelijk in de batterij terecht komt.
De realisten.
Ik vermoed dat er velen zijn die het verbruik op de display als de waarheid zien.
De optimisten.
Te groot is voor mij niet snel het geval. Ik kom van een Renault Grand Espace af waarbij ik altijd alle achterbanken er uit had. De honden (tamelijk groot, franse herders) konden er in rondrennen, nu stoten ze vrij snel hun kop (achterbanken liggen plat). En als je iets van 2 meter lang had kon je dat er zo in gooien zonder een stoel te hoeven verzetten. Nu moet ik snel de aanhanger er achter hangen voor wat grotere dingen.Tranquility schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Hier ook een XC40 privé aangeschaft van spaarcentjes en inruil vorige EV.
Maar dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk. De XC40 was een compromis met mijn vrouw die eigenlijk iets kleiners wilde, en omdat 2 auto's wat overkill is (ben semi-gepensioneerd) kwamen we op deze uit.
De ES90 komt er aan… (gaan jij en ik niet redden met een C40 budget, maar toch… ;-) )-Vasa- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:56:
Ik hoop eigenlijk vooral dat Volvo tegen dan een degelijke ev sedan heeft. Bij mijn keuze indertijd was er gewoon niets in budget dat een sedan was, behalve dan de Polestar, maar wagens zonder dedicated garage tel ik niet mee.
[ Voor 22% gewijzigd door jorisjansen3 op 02-01-2025 18:03 ]
Dit verhaal is iig wel vaker voorbij gekomen. Als ik me niet vergis is je laadpoort defect. Ga vooral niet nog meer laadpalen proberen die je vervolgens voor anderen dus defect maakt.millerman_sf schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:11:
Vandaag bij 4 verschillende laadpalen gehad dat na aansluiten van de kabel, scannen van de laadpas (2 verschillende geprobeerd), het lampje op de auto geel blijft met op het scherm 'laden initialiseren', terwijl de laadpaal eerst groen aangeeft en vervolgens ontgrendeld en helemaal uit lijkt te gaan. Alle laadpalen deden daarna helemaal niets meer. Snelladen ging vanmiddag wel gewoon.
Even langs de dealer dus.
Was ik al bang voor inderdaad, thanks.
Deze vent volg ik een beetje, maakt leuke video's. Zoals deze bijvoorbeeld over de actieradius van een aantal EV's in de praktijk.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Kris Rifa doet prima tests inderdaad. Wel beetje in de gaten houden dat hij behoorlijk Volvo-minded is. In z'n uitleg wil hij andere auto's nog wel eens te kort doen waar hij Volvo juist positiever brengt.rolfio schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:19:
Deze vent volg ik een beetje, maakt leuke video's. Zoals deze bijvoorbeeld over de actieradius van een aantal EV's in de praktijk.
Camerawerk wel wat verbeterd over de jaren. De laatste tijd vond ik z'n video's 't wat te druk overkomen.
Volvo Kristian is wat breder als je in Volvo algemeen geïnteresseerd bent.
[ Voor 9% gewijzigd door DrBOB101 op 02-01-2025 20:13 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ziet er wel mooi uit, maar inderdaad, ik verwacht niet dat het in het budget zit. En zelfs als ik het er in krijg lijkt het het soort wagen waar de bazen van gaan zeggen dat je niet een sportwagen model mag leasen.jorisjansen3 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:02:
[...]
De ES90 komt er aan… (gaan jij en ik niet redden met een C40 budget, maar toch… ;-) )
Maar hopelijk gaat die Sedan lijn er dan door voor een ES40 ofzo. Want op zich vind ik het zij-silhouette van de c40 nog beste meevallen, maar nu enkel nog lager en en iets smaller, in het algemeen of enkel achter.
Dan zijn de Polestar 2 of nieuwe Polestar 4 toch leuke opties? De 4 wel een klap duurder. Voor onderhoud etc kan je gewoon bij Volvo terecht. En je hebt wat van die Polestar service centers door NL. Ik zou best de 4 willen als nieuwe leaseauto maar die valt simpelweg te duur uit helaas.
Even een vraagje: Eind deze maand ga ik met de P8 naar Oostenrijk. Mocht iemand een setje Centrax sneeuwkettingen ter overname of huur beschikbaar hebben, zou je me een PM willen sturen? Ik woon in midden/oost Nederland.
De Polestar 4 ziet er inderdaad wel mooi uit. De 2 was op het moment dat ik de leaseberekening moest maken ook in budget maar had:Juancho schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:39:
Dan zijn de Polestar 2 of nieuwe Polestar 4 toch leuke opties? De 4 wel een klap duurder. Voor onderhoud etc kan je gewoon bij Volvo terecht. En je hebt wat van die Polestar service centers door NL. Ik zou best de 4 willen als nieuwe leaseauto maar die valt simpelweg te duur uit helaas.
- niet dezelfde opties als de ultimate die ik wel kon configureren mits kleine eigen bijdrage.
- geen fysieke garage voor onderhoud
Een collega heeft effectief een Polestar 2 genomen en hoewel wij een Volvo garage op minder dan een kilometer van het werk hebben, moet hij van de Leasemaatschappij bij wijze van spreke het halve land door voor zijn onderhoud (ondanks dat die Volvo garage volgens Polestar zelf ook een Polestar onderhoudscenter is). Misschien dat dat bij de volgende beurten zal verbeteren, maar op dat vlak ben ik misschien wat ouderwets.
Kan je je script zo aanpassen dat er een footer onder komt zodat je kunt zien wat de getallen betekenen.Kammika schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:42:
Voor alle mensen die zaten te klagen of het rijlogboek, is er nu een alternatief (wel alleen voor de echte tweakers, maar ja daarom zitten we ook dit forum lijkt me)!
- laatste regel wissen (footer)
- nieuwe regel schrijven (data)
- regel toevoegen (footer)
<datum/tijd>;<van adres>;<naar adres>;<gereden kms>;<verbruikte kwh's>;<nieuwe ODOmeter stand>
- is het een optie om ipv 'verbruikte kWh' het verminderde percentage te zetten. Dan kan je later in het rekenblad makkelijker terugrekenen wat het verbruik is over een groter aantal ritten.
Ik heb een symbolic link gemaakt vanuit /home/pi/rittenregistratie naar het bestand zodat het niet zo lastig opzoeken is.
code:
1
| ln -s rittenregistratie.csv ~/domoticz/plugins/Domoticz_VolvoRecharge_Plugin/triplog.csv |
Je rijlogboek werkt uitstekend!
[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 03-01-2025 19:59 ]
Vanavond merkte ik dat de percentages van de accu niet wijzigden in de app terwijl de wagen stond te laden.
In de auto stond het percentage al op 99% inmiddels, terwijl de limiet op 90 stond ingesteld, in de app op de GSM was het nog 71%.
Toen ik op het scherm (LTE actief en vol signaal, check.) even wat zat te spelen door apps als Prime video te openen, kreeg ik alleen maar draaiende pijltjes maar de apps laadden niet.
Ritlogboek heeft ook weer de laatste rit niet geregistreerd.
Home reset gedaan en toen pas kreeg ik vrijwel meteen melding "uw volvo ID is verlopen, log opnieuw in" en ja hoor, dat deed het hem.
Ik vind het bizar dat dat volvoID om de paar weken spontaan uitlogt/verloopt. Dat was tot afgelopen zomer nooit het geval, en sindsdien om de haverklap. Bovendien werken er apps in het dashboard niet op dat moment en blijkt de Volvo Car App op de GSM ook slecht met de auto te communiceren tot dat volvoID weer is ingelogd.
In de auto stond het percentage al op 99% inmiddels, terwijl de limiet op 90 stond ingesteld, in de app op de GSM was het nog 71%.
Toen ik op het scherm (LTE actief en vol signaal, check.) even wat zat te spelen door apps als Prime video te openen, kreeg ik alleen maar draaiende pijltjes maar de apps laadden niet.
Home reset gedaan en toen pas kreeg ik vrijwel meteen melding "uw volvo ID is verlopen, log opnieuw in" en ja hoor, dat deed het hem.
Ik vind het bizar dat dat volvoID om de paar weken spontaan uitlogt/verloopt. Dat was tot afgelopen zomer nooit het geval, en sindsdien om de haverklap. Bovendien werken er apps in het dashboard niet op dat moment en blijkt de Volvo Car App op de GSM ook slecht met de auto te communiceren tot dat volvoID weer is ingelogd.
Helaas gaan we vanaf nu allemaal wegenbelasting (MRB) betalen voor onze auto's. (behalve de leasers natuurlijk)
Voor mijn XC40 MY24 SMER Plus gaat het €31,- per maand worden met het 25% tarief, per kwartaal wordt dat dus €93,- en per jaar €279,-.
Vanaf 2026 tot en met 2029 wordt het met het 75% tarief opeens drie keer zo veel, dus €93,- per maand en per kwartaal wordt dat €279,- wat per jaar uitkomt op een whopping €1.116,-.
Vanaf 2029 betalen we de volle mep, het 100% tarief, en dat is dus €124 per maand, €372,- per kwartaal en het schrikbarende bedrag van €1.488per jaar.
Gelukkig nieuwjaar!
Voor mijn XC40 MY24 SMER Plus gaat het €31,- per maand worden met het 25% tarief, per kwartaal wordt dat dus €93,- en per jaar €279,-.
Vanaf 2026 tot en met 2029 wordt het met het 75% tarief opeens drie keer zo veel, dus €93,- per maand en per kwartaal wordt dat €279,- wat per jaar uitkomt op een whopping €1.116,-.
Vanaf 2029 betalen we de volle mep, het 100% tarief, en dat is dus €124 per maand, €372,- per kwartaal en het schrikbarende bedrag van €1.488per jaar.

Gelukkig nieuwjaar!
Leasers ook, alleen indirect: betekent dat de leasebedragen gaan stijgen, dus kleinere auto of meer eigen bijdrage bij de eerstvolgende autokeuze…Tranquility schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:12:
Helaas gaan we vanaf nu allemaal wegenbelasting (MRB) betalen voor onze auto's. (behalve de leasers natuurlijk)
Vanaf 2029 betalen we de volle mep, het 100% tarief, en dat is dus €124 per maand, €372,- per kwartaal en het schrikbarende bedrag van €1.488per jaar.![]()
Gelukkig nieuwjaar!
Totdat er een speciale tarieftabel wordt gehanteerd voor elektrische auto's.Tranquility schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:12:
Vanaf 2029 betalen we de volle mep, het 100% tarief, en dat is dus €124 per maand, €372,- per kwartaal en het schrikbarende bedrag van €1.488per jaar.![]()
Gelukkig nieuwjaar!
(Je mag toch blijven hopen dat iemand het licht ziet, nietwaar...?)
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Gezien hoe de overheid van links naar rechts beweegt (even specifiek over EV rijden stimuleren, energiezuinige maatregelen etc) heb ik daar 0 vertrouw in.
Ik denk eerder dat EVs minder gaan worden en ook fabrikanten meer en meer terugkomen op hun besluiten van focus op EV. Het valt ook niet meer uit te leggen en te verantwoorden straks. Ook icm bedrijven die EV rijden stimuleren of zelfs verplichten maar ondertussen niet beseffen dat het financieel gezien totaal niet meer mogelijk of interessant is om de EV te leasen die benodigd is.
Maargoed, een beetje off topic 😬😁
Ik denk eerder dat EVs minder gaan worden en ook fabrikanten meer en meer terugkomen op hun besluiten van focus op EV. Het valt ook niet meer uit te leggen en te verantwoorden straks. Ook icm bedrijven die EV rijden stimuleren of zelfs verplichten maar ondertussen niet beseffen dat het financieel gezien totaal niet meer mogelijk of interessant is om de EV te leasen die benodigd is.
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 04-01-2025 12:15 ]
Je moet dit op lange termijn zien: energietransitie is niet tegen te houden. Nu dus idd rechtse regering die hier minder belang aan hecht, maar uiteindelijk moet de uitstoot flink omlaag en dan ontkom je niet aan maatregelen om het EV gebruik te stimuleren…Juancho schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:14:
Gezien hoe de overheid van links naar rechts beweegt (even specifiek over EV rijden stimuleren, energiezuinige maatregelen etc) heb ik daar 0 vertrouw in.
We liepen wat voorop in nl. we gaan nu weer wat achter de troepen aanlopen, maar de lange termijn richting gaat echt niet veranderen
Besluiteloze overheden wereldwijd. Ze smeren stroop om de mond van de kiezer en durven geen beleid te bepalen.
En dan maar verbaasd zijn dat de kiezer geen vertrouwen in de overheid heeft.
Tijd voor politieke partijen om keuzes te maken, gebaseerd op wat de wetenschap al sinds het rapport van de club van Rome uit 1970 duidelijk maakt.
Uitstellen van keuzes is overigens ingebakken in individuele gedragsverandering.
We weten bijvoorbeeld dat alcoholgebruik, roken, overmatige voedselconsumptie om er maar een paar te noemen niet echt verstandig zijn en toch gaan we maar door.
Wereldwijd hebben politici dezelfde problemen om grote kwesties als die wij als individu ervaren in ons eigen leven.
En dan maar verbaasd zijn dat de kiezer geen vertrouwen in de overheid heeft.
Tijd voor politieke partijen om keuzes te maken, gebaseerd op wat de wetenschap al sinds het rapport van de club van Rome uit 1970 duidelijk maakt.
Uitstellen van keuzes is overigens ingebakken in individuele gedragsverandering.
We weten bijvoorbeeld dat alcoholgebruik, roken, overmatige voedselconsumptie om er maar een paar te noemen niet echt verstandig zijn en toch gaan we maar door.
Wereldwijd hebben politici dezelfde problemen om grote kwesties als die wij als individu ervaren in ons eigen leven.
Tja, ik meen dat zelfs Nederland zich te houden heeft aan de energietransitie....Claude schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Totdat er een speciale tarieftabel wordt gehanteerd voor elektrische auto's.
(Je mag toch blijven hopen dat iemand het licht ziet, nietwaar...?)
Hopelijk (en vrij logisch!) gaat er in Den Haag eens een lichtje schijnen dat dit zo niet gaat werken.
Raar toch dat voor EV geen eigen mrb sectie is, nog raarder dat straks mijn buurman met een benzine XC40 minder mrb hoeft te betalen dan wij met onze EV XC40?!
Voor mijn Peugeot 407 diesel betaalde ik ook zo rond de 340 per kwartaal, vind het voor de xc40 met 2000 kilo dus best wel meevallen eigenlijkTranquility schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:12:
Gelukkig nieuwjaar!
Probleem is, een auto koop/lease je voor vele jaren.Kammika schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Je moet dit op lange termijn zien: energietransitie is niet tegen te houden. Nu dus idd rechtse regering die hier minder belang aan hecht, maar uiteindelijk moet de uitstoot flink omlaag en dan ontkom je niet aan maatregelen om het EV gebruik te stimuleren…
We liepen wat voorop in nl. we gaan nu weer wat achter de troepen aanlopen, maar de lange termijn richting gaat echt niet veranderen
Zakelijk een MY2024 XC40 recharge ER, tja het rijdt geweldig electrisch, maar gewicht vs snelheid eist zijn tol met de huidige batterij qua range. Dat is waarschijnlijk naast de afname van stimuleren de reden waarom het vanaf dit jaar berg afwaarts zal gaan met de verkopen. Voor zakelijke rijders is het niet interessant meer na dit jaar, werkgevers waren diesels beu ook oa door de MRB, laat die nu omhoog gaan vanaf dit jaar voor EV afbouwend In een paar jaar zijn de EVs duurder dan diesel. Om over afschrijving het nog maar niet te hebben. Hopelijk een doorstart op solid state als die accus de helft lichter worden met zelfde of meer capaciteit.
Los daarvan, electriciteitnet is voorlopig nog niet geschikt voor meer EV. Op kantoor de eerste waarschuwing van Enexis al gehad dat met 10 laadpalen we niet meer voor 11u mogen laden.
Getwijfeld om prive ook een ev te kopen maar toch maar gegaan voor een zuinige benzine, en tja wat een heerlijke range heeft zon 208 ook in de winter (800km).
Los daarvan, electriciteitnet is voorlopig nog niet geschikt voor meer EV. Op kantoor de eerste waarschuwing van Enexis al gehad dat met 10 laadpalen we niet meer voor 11u mogen laden.
Getwijfeld om prive ook een ev te kopen maar toch maar gegaan voor een zuinige benzine, en tja wat een heerlijke range heeft zon 208 ook in de winter (800km).
De Volvo app kan het soms niet allemaal meer bijbenen.
Het tabblad midden autootje is blijven staan op km stand 15565, terwijl het rijlogboek vanaf afgelopen donderdag vrolijk doortelt en inmiddels op 15585 is beland.
Daar is de auto zelf het helemaal mee eens.
Het tabblad midden autootje is blijven staan op km stand 15565, terwijl het rijlogboek vanaf afgelopen donderdag vrolijk doortelt en inmiddels op 15585 is beland.
Daar is de auto zelf het helemaal mee eens.
In november lever ik na 5 jaar de XC40 P8 in en zal er iets anders voor in de plaats komen. Na veel rondkijken blijft opnieuw een Volvo nog steeds een realistische optie. Dan zou het denk ik een EC40 Twin Engine Ultra worden. Die is qua uitvoering nagenoeg hetzelfde als de huidige, en ook de cataloguswaarde is nagenoeg hetzelfde. Eventuele alternatieven zijn Tesla Y, Xpeng G6 of G9. BWM, Volkswagen en Audi zijn al afgevallen.
Vraagje aan de mensen met een recent modeljaar: hoe ervaren jullie de laadsnelheid bij snelladers (Fastned, Tesla Supercharger)? Ik behaal daar met MY2021 eigenlijk nooit hoger dan 125kW (bij 20-50%), boven de 50% wordt het al snel onder de 100kW, vaak zelfs rond de 60kW. Ik hoop dat dat bij recentere modellen verbeterd is.
Vraagje aan de mensen met een recent modeljaar: hoe ervaren jullie de laadsnelheid bij snelladers (Fastned, Tesla Supercharger)? Ik behaal daar met MY2021 eigenlijk nooit hoger dan 125kW (bij 20-50%), boven de 50% wordt het al snel onder de 100kW, vaak zelfs rond de 60kW. Ik hoop dat dat bij recentere modellen verbeterd is.
P8
Ik heb een paar keer bij Fastned (300kW) van ca 40% bijgeladen tot 70%-80% en had toen betere laadsnelheden.Montalbano schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:20:
Bij de start was het geloof ik 155-165kW en rond de 75% geloof ik zakte het onder de 100kW.
Ben nog niet bij een snellader geweest met 10% ofzo, dus de max van 205kW nog niet gehad.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
175kW is de huidige max laadsnelheid toch? Dat is al wel meer dan de 150kW van MY2021.MicroStar_NL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:52:
[...]
Ben nog niet bij een snellader geweest met 10% ofzo, dus de max van 205kW nog niet gehad.
P8
205 is wel degelijk het maximum, heb ik reeds 1x gehaald op een lader van 300kW.Montalbano schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:05:
[...]
175kW is de huidige max laadsnelheid toch? Dat is al wel meer dan de 150kW van MY2021.
Goed voorverwarmd en batterij zo goed als leeg.
Die mededeling van ‘Volvo id verlopen’ had ik recent ook in de XC60, kort na de laatste OTA update. Even opnieuw ingeven en klaar. Ik denk dat die update wat gegevens om zeep hielp want ik moest ook de bandenspanning opnieuw opslaan. Overigens in de XC60 verder werkt alles in ieder geval een heel stabiel!ron65 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:29:
Vanavond merkte ik dat de percentages van de accu niet wijzigden in de app terwijl de wagen stond te laden.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
ja het is op zich vrij stabiel nu, maar dat ID verlopen komt regelmatig voor, niet alleen na een OTA.Mga1600 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Die mededeling van ‘Volvo id verlopen’ had ik recent ook in de XC60, kort na de laatste OTA update. Even opnieuw ingeven en klaar. Ik denk dat die update wat gegevens om zeep hielp want ik moest ook de bandenspanning opnieuw opslaan. Overigens in de XC60 verder werkt alles in ieder geval een heel stabiel!
MY23, en max gehaald is 138 kW.Wafje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:06:
[...]
205 is wel degelijk het maximum, heb ik reeds 1x gehaald op een lader van 300kW.
Goed voorverwarmd en batterij zo goed als leeg.
@Montalbano Deze grafiek lijkt aardig op mijn ervaringen met mijn SMER MY24.
Ik heb zelf een P8 en heb daar snelheden mee gehaald van 150kW. Alles valt en staat met het preconditioneren van de accu, waardoor je een hogere laadsnelheid haalt bij aanvang en een optimale laad curve hebt. Als je een lader niet ingeeft via Googlemaps (let op: andere navigatiesystemen zoals ABRP verwarmen niet voor en dan kom je dus niet optimaal voorverwarmd aan bij het laadpunt) haal je de maximale laadsnelheden niet, geldt ook voor de nieuwe modellen. Plan je een route wel met Google maps dan zal je dus bij de nieuwe EX40 modellen de hogere snelheid halen die in de folder staat. Moraal van het verhaal, de laadsnelheid van de auto’s werkt en de snelheden worden gehaald mits je op de juiste manier plant.Montalbano schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:20:
In november lever ik na 5 jaar de XC40 P8 in en zal er iets anders voor in de plaats komen. Na veel rondkijken blijft opnieuw een Volvo nog steeds een realistische optie. Dan zou het denk ik een EC40 Twin Engine Ultra worden. Die is qua uitvoering nagenoeg hetzelfde als de huidige, en ook de cataloguswaarde is nagenoeg hetzelfde. Eventuele alternatieven zijn Tesla Y, Xpeng G6 of G9. BWM, Volkswagen en Audi zijn al afgevallen.
Ik haal met m'n 1e versie XC40 P8 ook altijd binnen een klik de 150kW. Ik vind het alleen wel jammer dat de laadcurve zo snel zakt, daar valt echt nog flinke winst te behalen.
Ik ga nog onderzoeken of de mogelijkheid er is om opnieuw een EX40 te leasen maar anderzijds is de 800v techniek ook wel iets wat ik graag in m'n volgende leaseauto wil. Dat gaat echt een flinke hap schelen.
Ik ga nog onderzoeken of de mogelijkheid er is om opnieuw een EX40 te leasen maar anderzijds is de 800v techniek ook wel iets wat ik graag in m'n volgende leaseauto wil. Dat gaat echt een flinke hap schelen.
Verkijk je daar niet teveel op. Zie ook dit filmpje waar een auto met 800v techniek het in de praktijk aflegt tegen een c40 (en dat was nog een pre 24 model, dus is alleen maar verbeterd bij Volvo)Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:06:
Van de week even met 30% Fastned aangedaan, waren 3 van de 4 plekken bezet. Starte met 90kw en liep snel naar 120kw. Stond een ix3 naast me en zag de rapportage op het scherm van 26kw geladen van 69% naar 99% in 43min. Das niet heel rap.Montalbano schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:20:
Kort geleden met 10% daar gestart liep ie gelijk naar 195kw, zakte snel naar 185 maar bleef tot 40% keurig op 170kw hangen. De ER zou 205kw moeten halen.
Met interesse lees ik mee. Ook een rijder van het eerste uur, een XC40 P8. Zat in dit topic vanaf het eerste uur, maar een tijdje afwezig geweest, omdat de nieuwe modellen en updates voor mij het beeld vertroebelen hoe het met de XC40 P8 gaat.Montalbano schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:20:
Ik ben juist verschrikkelijk ontevreden (met name de laatste tijd) over de auto. Heb er echt spijt van dat ik verlengd heb met een jaar van 4 naar 5 jaar. Daarom wel verbaasd dat de auto nog steeds op jouw lijst staat.
De zaken die mij vooral tegenvallen:
- Infotainmentsysteem / internet: hier ligt nu zelfs een officiële klacht voor bij Volvo (via de leasemaatschappij. Ik moet het systeem gemiddeld 3-4x in de week volledig herstarten. Dit geldt soms ook voor de internetmodem. Ontzettend traag systeem geworden, soms duurt het wel 5 minuten voordat ik kan beginnen met navigeren via Google maps. Aanklikken van apps, andere app opent, geluidsinstellingen die wegvallen, scherm dat kapotknippert. Dit is iets wat de laatste tijd alleen maar slechter is geworden. Zonder tussenkomst LM zei de dealer tegen me dat ze er niets meer aan kunnen doen, het eerste systeem wordt niet meer ondersteund.
. Nu is de leasemaatschappij tussenbeide gekomen, en moeten ze er nog een keer naar kijken. Wel weer een maand wachten voordat je langs mag komen. Ik heb er weinig hoop op.
- Rijbereik: op dit moment is het bereik op een volle accu denk ik 250 km. WLTP 420 km. Gemiddeld verbruik 26/27 kwh/100 km. Ja, het is koud en nat, maar het is nog nooit zo slecht geweest in 4 winters eerder. De accudegradatie is blijkbaar echt toegeslagen. En dat op 90.000 km.
Fijn dat het goed bevalt!tukker999 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:35:
[...]
Kan je je script zo aanpassen dat er een footer onder komt zodat je kunt zien wat de getallen betekenen.
- laatste regel wissen (footer)
- nieuwe regel schrijven (data)
- regel toevoegen (footer)
<datum/tijd>;<van adres>;<naar adres>;<gereden kms>;<verbruikte kwh's>;<nieuwe ODOmeter stand>
- is het een optie om ipv 'verbruikte kWh' het verminderde percentage te zetten. Dan kan je later in het rekenblad makkelijker terugrekenen wat het verbruik is over een groter aantal ritten.
Ik heb een symbolic link gemaakt vanuit /home/pi/rittenregistratie naar het bestand zodat het niet zo lastig opzoeken is.
code:
1 ln -s rittenregistratie.csv ~/domoticz/plugins/Domoticz_VolvoRecharge_Plugin/triplog.csv
Je rijlogboek werkt uitstekend!
Ik zie het niet zo van deze aanpassingen
- als je dit bestand automatisch importeert, is die onderste regel vervuiling. Bovendien is code om een regel te verwijderen niet simpel
- die percentage afname is. Iet nodig. De plug-in rekent nu zelf al om naar geschat verbruik
Ik zit met een p6 (3 jr oud, 120.000 km) nu ook op zo’n 250km actieradius. Ook nog niet eerder zo slecht gehad. Voor mij nog genoeg bereik, maar het valt mij ook op dat de degradatie nu wel begonnen is…strikkert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Met interesse lees ik mee. Ook een rijder van het eerste uur, een XC40 P8. Zat in dit topic vanaf het eerste uur, maar een tijdje afwezig geweest, omdat de nieuwe modellen en updates voor mij het beeld vertroebelen hoe het met de XC40 P8 gaat.
Ik ben juist verschrikkelijk ontevreden (met name de laatste tijd) over de auto. Heb er echt spijt van dat ik verlengd heb met een jaar van 4 naar 5 jaar. Daarom wel verbaasd dat de auto nog steeds op jouw lijst staat.
De zaken die mij vooral tegenvallen:Deze zaken zorgen ervoor dat ik zéker geen Volvo hierna kies. En zelfs twijfel over alle Geely-producten. Ik heb nu al medelijden met degene die na de leasetermijn mijn auto (waarschijnlijk voor de hoofdprijs) mag kopen van de LM.
- Infotainmentsysteem / internet: hier ligt nu zelfs een officiële klacht voor bij Volvo (via de leasemaatschappij. Ik moet het systeem gemiddeld 3-4x in de week volledig herstarten. Dit geldt soms ook voor de internetmodem. Ontzettend traag systeem geworden, soms duurt het wel 5 minuten voordat ik kan beginnen met navigeren via Google maps. Aanklikken van apps, andere app opent, geluidsinstellingen die wegvallen, scherm dat kapotknippert. Dit is iets wat de laatste tijd alleen maar slechter is geworden. Zonder tussenkomst LM zei de dealer tegen me dat ze er niets meer aan kunnen doen, het eerste systeem wordt niet meer ondersteund.
. Nu is de leasemaatschappij tussenbeide gekomen, en moeten ze er nog een keer naar kijken. Wel weer een maand wachten voordat je langs mag komen. Ik heb er weinig hoop op.
- Rijbereik: op dit moment is het bereik op een volle accu denk ik 250 km. WLTP 420 km. Gemiddeld verbruik 26/27 kwh/100 km. Ja, het is koud en nat, maar het is nog nooit zo slecht geweest in 4 winters eerder. De accudegradatie is blijkbaar echt toegeslagen. En dat op 90.000 km.
Volgens mij bekend van de Ionic. De Xpeng G6 doe dat wat ik lees en zie stukken beter.Kammika schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Verkijk je daar niet teveel op. Zie ook dit filmpje waar een auto met 800v techniek het in de praktijk aflegt tegen een c40 (en dat was nog een pre 24 model, dus is alleen maar verbeterd bij Volvo)
Wbt range, ik zit al vanaf dag 1 bij winterse omstandigheden rknd de 250-280km. Dat is nooit anders geweest. En in de zomer Max 350.
Dus de volgende wagen moet daarin op alle gebieden wel een stuk verder in zijn. Of de 2024 LR EX40/C40 dan kan bieden moet ik nog uitzoeken.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 05-01-2025 10:58 ]
Kun je wat meer context bij je opmerkingen geven?strikkert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Met interesse lees ik mee. Ook een rijder van het eerste uur, een XC40 P8. Zat in dit topic vanaf het eerste uur, maar een tijdje afwezig geweest, omdat de nieuwe modellen en updates voor mij het beeld vertroebelen hoe het met de XC40 P8 gaat.
De zaken die mij vooral tegenvallen:Deze zaken zorgen ervoor dat ik zéker geen Volvo hierna kies. En zelfs twijfel over alle Geely-producten. Ik heb nu al medelijden met degene die na de leasetermijn mijn auto (waarschijnlijk voor de hoofdprijs) mag kopen van de LM.
Wat heeft je doen besluiten te verlegen met een jaar? Wat waren de afwegingen daarbij?
Wanneer zijn de problemen met het infotainmentsysteem begonnen?
Hoe heb je de afgelopen jaren geladen? Van en tot hoeveel SoC? Veel/weinig snelladen?
Bij 90 kkm en een paar jaar oude XC40 zul je zeker 5% degradatie hebben. Daarbij is het nu winter en rond de 0 °C. Als ervaren XC40 rijder weet je dat het bereik zo'n 30% lager is. Dan voelt het sowieso alsof je (meer) degradatie hebt.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Een aantal zaken zijn erg herkenbaar zoals het multimedia extreem dat traag is geworden, al lijkt mijn trage multimedia systeem en het probleem met verbinden met internet recentelijk verholpen te zijn na een onderhoudsbeurt (er is overigens niet aangegeven dat men er werkzaamheden aan heeft verricht). Het verbruik is bij mij sinds de winter(banden) ook omhoog geschoten en naar mijn gevoel anders dan voorgaande winters (ik heb het niet alleen over de range, maar ook het kWh gebruik per 100 km). Dit zou betekenen dat het niet te maken heeft met accu degradatie, maar een aanpassing in het motormanagement systeem zou zijn. Ik snap de frustratie van de software, na ruim 4 jaar zijn nog steeds niet alle bucks eruit en is de App Store zeer beperkt en hoort de multimedia gewoon goed te werken.strikkert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Zeker, geen probleem.DrBOB101 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Kun je wat meer context bij je opmerkingen geven?
Wat heeft je doen besluiten te verlegen met een jaar? Wat waren de afwegingen daarbij?
Wanneer zijn de problemen met het infotainmentsysteem begonnen?
Hoe heb je de afgelopen jaren geladen? Van en tot hoeveel SoC? Veel/weinig snelladen?
Bij 90 dkm en een paar jaar oude XC40 zul je zeker 5% degradatie hebben. Daarbij is het nu winter en rond de 0 °C. Als ervaren XC40 rijder weet je dat het bereik zo'n 30% lager is. Dan voelt het sowieso alsof je (meer) degradatie hebt.
- Keuze om te verlengen zit 'm in
- leaseprijzen (interessant om nog een jaar 'goedkoop' door te rijden en prijzen zijn in 2025 niet heel veel hoger)
- afwachten interessante modellen 2025 (die groot genoeg zijn voor 2 opgroeiende kinderen en die een caravan van 1500kg mogen trekken), zoals update Tesla Model Y, Xpeng G6 / G9 en Zeekr 7x.
- Problemen met infotainment zijn er eigenlijk altijd geweest (ik denk dat rijders van het eerste uur dit allemaal herkennen), maar door de 4 jaar heen, meer of minder aanwezig geweest. Sinds eigenlijk een jaar is het weer bar en boos met het systeem qua algemene traagheid, vastlopers en onverwacht gedrag. Dit levert gewoonweg onveilige situaties op als je opeens geen navigatie, geluiden in de auto (ook richtingaanwijzer!) of onepedaldrive hebt. En de dealer kan niets doen zeggen ze.
- Laden: ik denk dat ik heeeeel braaf hierin ben geweest. Altijd tot max 90%, behalve net voor grote ritten naar 100%. Soms helemaal leegrijden (5-10%) als het niet anders kan, en anders gewoon vanaf het percentage waarmee je thuis of op kantoor komt. Denk in totaal 20% aan de snellader, de rest thuis aan 11kw.
Ik zat altijd rond de 270-280 in de winter. Nu dus 250. Da’s een afname van 10%. Vind ik wel fors verschil…Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Wbt range, ik zit al vanaf dag 1 bij winterse omstandigheden rknd de 250-280km. Dat is nooit anders geweest. En in de zomer Max 350.
Heel bijzonder te lezen dat onze ervaringen zo uiteen lopen.strikkert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Het entertainment systeem is bij mij gewoon echt niet traag. Ik gebruik wel met name Google Maps en Spotify, verder geen andere apps. Google Maps is altijd direct beschikbaar. Ik heb wel een model van net vóór de grote chip-tekorten. Ik vind overigens wel dat het systeem - buiten Google maps om - gedateerd begint te voelen.
De range kan ik ook niet echt van zeggen dat die veel slechter is geworden. Eigenlijk eerder beter, zeker buiten de winter om. Waar ik de eerste jaren nooit 400km haalde, is dat afgelopen jaar juist wel gelukt. Nu in de winter is het inderdaad wel slechter, alhoewel ik afgelopen week vanaf Arlon een Ardennen-rit van 280km door zware regen en sneeuw haalde van 90% naar 8%. Dat viel me dan weer mee. Maar al met al zou de range in een 2025 model gewoon wel een stuk hoger moeten zijn.
Waar ik me nog het meeste zorgen over maak is de wachttijden en niveau van de service bij Volvo. Dat kan dealer specifiek zijn maar dat betwijfel ik. Ze hebben het gewoon veel drukker dan ze aan kunnen. 3 maanden wachten op APK afspraak, weken wachten om langs te mogen komen om een storing aan de airbag te laten beoordelen. Dat zou nog wel een reden kunnen zijn toch voor iets anders te kiezen. Maar misschien is dat overal wel.
P8
Dat is we dealer specifiek. Bij die van mij heb ik dat probleem niet…Montalbano schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:56:
[...]
Heel bijzonder te lezen dat onze ervaringen zo uiteen lopen.
Het entertainment systeem is bij mij gewoon echt niet traag. Ik gebruik wel met name Google Maps en Spotify, verder geen andere apps. Google Maps is altijd direct beschikbaar. Ik heb wel een model van net vóór de grote chip-tekorten. Ik vind overigens wel dat het systeem - buiten Google maps om - gedateerd begint te voelen.
De range kan ik ook niet echt van zeggen dat die veel slechter is geworden. Eigenlijk eerder beter, zeker buiten de winter om. Waar ik de eerste jaren nooit 400km haalde, is dat afgelopen jaar juist wel gelukt. Nu in de winter is het inderdaad wel slechter, alhoewel ik afgelopen week vanaf Arlon een Ardennen-rit van 280km door zware regen en sneeuw haalde van 90% naar 8%. Dat viel me dan weer mee. Maar al met al zou de range in een 2025 model gewoon wel een stuk hoger moeten zijn.
Waar ik me nog het meeste zorgen over maak is de wachttijden en niveau van de service bij Volvo. Dat kan dealer specifiek zijn maar dat betwijfel ik. Ze hebben het gewoon veel drukker dan ze aan kunnen. 3 maanden wachten op APK afspraak, weken wachten om langs te mogen komen om een storing aan de airbag te laten beoordelen. Dat zou nog wel een reden kunnen zijn toch voor iets anders te kiezen. Maar misschien is dat overal wel.
Montalbano schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:56:
[...]
Heel bijzonder te lezen dat onze ervaringen zo uiteen lopen.
- Ik heb volgens mij ook een model van voor die tekorten. Dat zou het verschil niet mogen maken.
- Actieradius in afgelopen zomer amper boven 320-350 km uitgekomen, verbruik ook niet onder de 22kwh/100. Ik doe dan echt niets geks, 107 op de cruisecontrol en verder normaal optrekken.
- Ik gebruik eigenlijk ook niets anders dan Spotify/Storytel/Google Maps, maar zelfs dat werkt niet snel of goed. (overigens is het gebruik van Bluetooth daar een factor in, zegt de dealer?)
- Seviceniveau is inderdaad om te janken. Ze doen heus wel hun best, maar de wachttijden zijn dramatisch. Wel grappig dat jij de storing aan de airbag ook aanhaalt. Daar ben ik ook al 3x voor terug geweest. Inmiddels weet ik dat het de stekker onder bijrijdersstoel is die bij de minste of geringste stoot storing geeft. Even prutsen en dan werkt het wel (voor een merk dat veiligheid zo hoog heeft zitten.
Ik ben blij met jouw eerlijke review. Sowieso gaat het dan wel over een wagen van nu bijna 5 jaar oud (?) en je geeft aan dat er 90.000 op de teller staat.strikkert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Zeker, geen probleem.
- Keuze om te verlengen zit 'm in
- leaseprijzen (interessant om nog een jaar 'goedkoop' door te rijden en prijzen zijn in 2025 niet heel veel hoger)
- afwachten interessante modellen 2025 (die groot genoeg zijn voor 2 opgroeiende kinderen en die een caravan van 1500kg mogen trekken), zoals update Tesla Model Y, Xpeng G6 / G9 en Zeekr 7x.
- Problemen met infotainment zijn er eigenlijk altijd geweest (ik denk dat rijders van het eerste uur dit allemaal herkennen), maar door de 4 jaar heen, meer of minder aanwezig geweest. Sinds eigenlijk een jaar is het weer bar en boos met het systeem qua algemene traagheid, vastlopers en onverwacht gedrag. Dit levert gewoonweg onveilige situaties op als je opeens geen navigatie, geluiden in de auto (ook richtingaanwijzer!) of onepedaldrive hebt. En de dealer kan niets doen zeggen ze.
- Laden: ik denk dat ik heeeeel braaf hierin ben geweest. Altijd tot max 90%, behalve net voor grote ritten naar 100%. Soms helemaal leegrijden (5-10%) als het niet anders kan, en anders gewoon vanaf het percentage waarmee je thuis of op kantoor komt. Denk in totaal 20% aan de snellader, de rest thuis aan 11kw.
Dat bij elkaar geeft een jaarkilometrage aan van 18000 km, en dat is in feite voor een leasewagen geen hoog gebruik.
Je geeft aan braaf te zijn geweest met laden, accupercentage tussen 20 en 90 gehouden behalve bij wat uitzonderingen, klinkt allemaal dikke prima.
Toch merk jij vooral het laatste jaar een toeslaan van accudegradatie, en daar gaan er bij mij wat belletjes rinkelen. Zeker in combinatie met de relatief lagere kilometerstand, de accus worden gegarandeerd tot 160.000 km tegenwoordig, dus bij 90.000 al flinke degradatie zou niet moeten mogen.
Als pure techneut in de elektro en kimaat technieken zijn accu's mij niet vreemd, je komt ze in vastgoed ook veel tegen vooral als UPS systemen van soms 100 kVah en in een enkel geval nog groter. Ook daar is de angst voor accudegradatie enorm, want even de accu's van zo'n ding vervangen is vaak nog duurder dan een XC40 kopen.
Als in die systemen, tegenwoordig ook heel vaak met Lithium-ion accu's, een plotselinge sterke degradatie merkbaar is, dan blijk vaak na gedegen onderzoek dat er in de accu één cel of soms zelfs enkele cellen de geest gegeven hebben. Vaak volstaat het om dan de rotte cellen te vervangen (gaat bij die systemen vaak makkelijk, zijn redelijk goed toegankelijk) waarna de accu weer jaren meekan.
Laat ze eens goed naar de accu kijken, of daar niet een defect in zit, zou mijn reactie zijn... wellicht heb je dat al gedaan, maar beter dubbel benoemd nu dan achteraf "had me dat maar gezegd".
Dan de traagheid, ik ervaar die met mijn XC40 MY23 van 2 jaar oud ook, na de update naar 3.3.16 is dat minder, maar met de voorgaande versie was het echt drama. Soms tot ruim 5 minuten geen kans ook maar een adres op te geven in de navigatie vanwege dat die heeeeeel traag bezig was van alles te laden, herladen, nog eens opnieuw laden etc etc.
Het herstarten van het systeem was vaak nodig maar sinds de laatste update amper meer gehad, wel logt de laatste 6 maanden het volvo ID soms spontaan uit, even weer inloggen uiteraard, maar het komt soms niet uit en dan is het vervelend om bij elke navigatie die je intikt eerst weer een scherm over het volvo id te moeten wegklikken (ik had een keer het password niet bij me).
Bovendien blijkt in geval dat ID is verlopen, de communicatie met de app ook aan hapering onderhevig, laatst stond de auto al op 99% terwijl ik 90% als max had ingesteld en in de app stond hij nog op 71%. Pas na een reset (homeknop) en ID inloggen ging dit weer goed, maar wel de accu dus te vol.
LAst but not least: de zeer beperkte duur van da ccu in de sleutels als je een gecertificeerd alarm hebt. Na 2 jaar waren de beide sleutels, waarvan er 1 niet eens gebruikt wordt, leeg en wilde de wagen ineens niet meer via de keyless of vis de knopjes op de sleutel open.
Een volvo techneut heeft dat verholpen (bij gecertificeerd alarm mag je vanwege de certificatie niet zelf aan de slag ermee) en zei al dat hij 2 jaar nog lang vond, er zijn er bij die elk half jaar komen voor nieuwe batterijen in de sleutel. En die valt mij ook behoorlijk tegen.
Alleen maar klachten? nee!!!!!!!
ik vind de wagen heerlijk rijden en overweeg zelfs hem over te kopen over 3 jaar, omdat het ook een hele fijne caravantrekker is en ik geen hinder heb van de gehalveerde actieradius met caravan, dat stoort me niet op vakantie. De leaseregeling bij ons belooft niet veel goeds en dan is deze overnemen tzt een veel betere optie dan een auto moeten leasen die de caravan nauwelijks of mogelijk niet aankan. FYI, ik moet na deze nog 1x een leasewagen, daarna is het pensioen tijd. Dan is deze wagen 10 jaar oud, en kan dan hopelijk nog veel langer mee. Een accupakket vervangen is mogelijk al goedkoper dan een occasion ergens aanschaffen die hetzelfde kan en is. DUs ik overweeg die stap serieus.
Ik maak me meer zorgen om het patroon wat je nu toch echt wel bjj Volvo ziet:
1. De XC40 was destijds gewoon niet klaar/af
2. De EX30 was en is niet klaar
3. De nieuwe EX90 is ook niet klaar/af
Je ziet daarin gewoon een patroon: te snel een half klare auto de markt op gooien. Mensen verwachten Volvo stabiliteit, betrouwbaarheid, klasse en degelijkheid. Dat begint Volvo in rap tempo wel te grabbel te gooien zo. Echt jammer!
Over de EX30 zie je het nu ook omdraaien, de serieuze reviewers en testrijders van de bekendere bladen en video's concluderen vrijwel allemaal hetzelfde: gehypte auto die niet Volvo waardig is. En ja, er zijn vast rijders die heel tevreden zijn.
Er is wat dat betreft wel serieus werk aan de winkel bij Volvo (en ook andere merken trouwens) want de concurrentie is groter dan ooit.
Je ziet daarin gewoon een patroon: te snel een half klare auto de markt op gooien. Mensen verwachten Volvo stabiliteit, betrouwbaarheid, klasse en degelijkheid. Dat begint Volvo in rap tempo wel te grabbel te gooien zo. Echt jammer!
Over de EX30 zie je het nu ook omdraaien, de serieuze reviewers en testrijders van de bekendere bladen en video's concluderen vrijwel allemaal hetzelfde: gehypte auto die niet Volvo waardig is. En ja, er zijn vast rijders die heel tevreden zijn.
Er is wat dat betreft wel serieus werk aan de winkel bij Volvo (en ook andere merken trouwens) want de concurrentie is groter dan ooit.
Klopt, maar datzelfde lees je over vrijwel alle nieuwe modellen van andere leveranciers ook toch.Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:04:
Dat zou juist pleiten voor kiezen voor een al wat langer bestaand model.
[ Voor 3% gewijzigd door Montalbano op 05-01-2025 13:15 ]
P8
Ow absoluut. De nieuwe Audi Qt E-Tron komt er ook absoluut niet best uit. Onbegrijpelijk. Terwijl bijv. De Xpeng G6 (volgens sommige expert de auto van het jaar) laat zien hoe het ook kan en eigenlijk moet. In de basis bij uitlevering al een hele goede wagen, op alle gebieden. En de bugs of wensen die er zijn worden veel actiever opgepakt en via OTA uitgerold.Montalbano schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:14:
[...]
Klopt, maar datzelfde lees je over vrijwel alle nieuwe modellen van andere leveranciers ook toch.
Dat zou juist pleiten voor kiezen voor een al wat langer bestaand model.
Men klaagt wel eens over de opkomst van auto's uit oa China maar misschien moet men eerst eens zelf de boel op orde hebben in Europa. De lat mag wat mij betreft echt wel een stuk hoger.
En nee, zeker niet alles is slecht. De XC40 blijft de fijnste en beste auto die ik ooit gereden heb. Niet voor niets staat een nieuw model op m'n shortlist.
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 05-01-2025 13:54 ]
Wat misschien scheelt is dat ik tot voor deze XC40, alleen maar wagens uit een ander (minder) segment kon leasen of kopen. Ik ben dus niet gewend geraakt aan de volvo kwaliteit en degelijkheid vooraf, ook al hadden mijn ouders een S60 2,4 liter vijf cilinder diesel jarenlang.Juancho schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:04:
Voor mij is datgene wat minder werkt als in voorgaande wagens een dingetje van ergernis, en dat betreft vooral het software pakket. De rest is voor mij ongekende luxe, wellicht dat ik daarom verder zo tevreden ben ;-)
Als het bestand langer en langer wordt moet je ver omhoog scrollen om de betekenis van de waarden te lezen.Kammika schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:40:
- als je dit bestand automatisch importeert, is die onderste regel vervuiling. Bovendien is code om een regel te verwijderen niet simpel
Als je zowel een header als een footer in het bestand hebt staan dan kan je met tail rittenregistrate.csv in een oogwenk zien wat de laatste resultaten zijn.
Voor degenen die gek zijn op data van hun auto: Ik heb een script geschreven voor Domoticz waar in een Text Sensor gegevens over o.a. batterij, gereden afstand en verbruik worden geschreven en dagelijks wordt bijgewerkt.
Het script leunt zwaar op de Volvo plugin voor Domoticz van Kanmmika.
[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 05-01-2025 16:58 ]
Volgens mij helpt het om af en toe de software-updates in de werkplaats te laten doen. Dat geeft een “schonere” installatie dan een OTA update. Bij mij is eens een vage foutmelding verholpen door het opnieuw installeren van de software in de werkplaats. Misschien een idee voor degenen die problemen hebben met het infotainment.
Mijn P8 werkt over het algemeen prima. De “responsiveness” van het infotainment is niet geweldig, maar dat draait op verouderde ondergedimensioneerde hardware. Of liever gezegd, het OS en de apps zijn te groot gegroeid. Bij mij draait het wel stabiel de laatste tijd.
Ik heb dik 65k op de teller staan vanaf mei 2021 en ik merk nog geen verslechtering van de actieradius. Mijn app voorspelt zo’n 300 km actieradius bij een volle accu op dit moment.
Mijn P8 werkt over het algemeen prima. De “responsiveness” van het infotainment is niet geweldig, maar dat draait op verouderde ondergedimensioneerde hardware. Of liever gezegd, het OS en de apps zijn te groot gegroeid. Bij mij draait het wel stabiel de laatste tijd.
Ik heb dik 65k op de teller staan vanaf mei 2021 en ik merk nog geen verslechtering van de actieradius. Mijn app voorspelt zo’n 300 km actieradius bij een volle accu op dit moment.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Kenmerkend voor grote bedrijven.Venomer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:05:
Mijn P8 werkt over het algemeen prima. De “responsiveness” van het infotainment is niet geweldig, maar dat draait op verouderde ondergedimensioneerde hardware.
Sparen op de kosten door goedkope hardware in te bouwen.
Honderd euro meer investeren bij de fabricage en je hebt stukken minder ontevreden gebruikers op de lange termijn.
Typisch weer zo'n geval van pennywise en poundfoolish.
En dat bij een voertuig dat afhankelijk van de uitvoering ergens rond de 50.000 euro kost.
Stelletje kniepers!
[ Voor 9% gewijzigd door tukker999 op 06-01-2025 00:24 ]
Zal ook even mijn ervaring delen na 1,5 jaar XC40 SM MY23 met 34k km op de teller. Dit is mijn eerste EV en ook mijn eerste lease die zowat full option is:
Pluspunten:
- Elektrisch rijden is heerlijk en de wagen doet veel goed. Ik maak dagelijks gebruik van de ACC/PA en ondanks dat deze zeker niet perfect zijn, maken ze het rijden over het algemeen een stuk relaxter imo... als je weet waar en hoe ze te gebruiken.
- Zetelverwarming, stuurverwarming, maar vooral de auto via de app kunnen voorverwarmen zijn waarschijnlijk mijn favoriete functies. Niets zo heerlijk als in een warme auto stappen en niet langer te hoeven krabben bij vriestemperaturen buiten.
- Nooit meer hoeven tanken en dus ook veel minder last van die onaangename uitlaatgassen. Daarbij heb ik ook het gemak van thuisladen, maar die zaken zijn natuurlijk niet specifiek aan de XC40.
- Infotainment ga ik hier toch vermelden bij de pluspunten. Ondanks de gebreken werkt het imo toch gewoon goed. GM en Spotify staan dagelijks op en uiteraard kunnen een aantal zaken een pak beter (zeker de UI bij Spotify), maar over het algemeen zijn ze aangenaam in gebruik.
- Dode hoek detectie werkt echt geweldig. In de Grandland die ik kort reed voor de Volvo was dit veruit de slechtste functie, maar bij Volvo werkt die echt top.
- Zelfde voor de automatische grootlichten, werkt perfect.
Minpunten:
- Collision warning: Ervaar ikzelf als zeer onaangenaam, gelukkig krijg ik de laatste maanden minder valse waarschuwingen, maar in het eerste jaar was dat bijna wekelijks en dat vond ik vreselijk irritant.
- Automatische noodstop bij achteruit rijden: Moet voor elke rit manueel uitgeschakeld worden en kan niet permanent uitgezet worden. De keer dat ik het vergeet heb ik het gegarandeerd zitten dat de wagen alles toesmijt alsof je ergens tegenaan rijdt. Ik vind de beeps en markering van het gevaar op het 360-beeld meer dan genoeg, die noodstop wil ik gewoon permanent uit.
- Range: In de zomer zie ik tijdens een roadtrip max 300km als rijbereik, in de winter is dat 240km. Beide te laag om dit een aangename roadtripper te maken. Je rijdt immers niet van 100%-0% waardoor de effectieve afstand die je aflegt nog minder is, maar ook niet onoverkomelijk. Ik doe maar 2x per jaar een verre reis met de wagen en dan weegt dit niet op tegen de andere voordelen.
- AA is sinds kort beschikbaar, maar werkt buggy: Muziek van Spotify op AA pauzeert om de haverklap, soms is er geen netwerk op AA terwijl de telefoon wel gewoon op internet kan, AA start soms traag op en crasht af en toe. Om die reden rijd ik weer meer met AAOS en ik kan dan ook niet wachten tot we daar eindelijk split screen krijgen in de loop van '25.
- Geen leeslampjes achter en geen 12V in de koffer van een 60k wagen ...
Na anderhalf jaar stap ik dus nog steeds met plezier in de wagen, maar ergens begin ik toch ook al vooruit te kijken. In m'n volgende lease zou ik toch graag 100km snelweg meer kunnen rijden tussen de laadstops, maar tegelijkertijd wil ik daarvoor niet inleveren aan opties. Dat zou op dit moment betekenen dat Volvo eigenlijk afvalt want momenteel past enkel een EX40 Core binnen (het reeds verhoogde) leasebudget. Afwachten wat het over 2 jaar zegt, maar ik acht de kans klein dat het weer Volvo wordt als ik kijk wat de concurrentie nu doet. Ook wordt het dringend tijd voor Volvo om de hardware van het infotainment te updaten in de huidige modellen, want die is verouderd en kan over een paar jaar niet meer mee.
Pluspunten:
- Elektrisch rijden is heerlijk en de wagen doet veel goed. Ik maak dagelijks gebruik van de ACC/PA en ondanks dat deze zeker niet perfect zijn, maken ze het rijden over het algemeen een stuk relaxter imo... als je weet waar en hoe ze te gebruiken.
- Zetelverwarming, stuurverwarming, maar vooral de auto via de app kunnen voorverwarmen zijn waarschijnlijk mijn favoriete functies. Niets zo heerlijk als in een warme auto stappen en niet langer te hoeven krabben bij vriestemperaturen buiten.
- Nooit meer hoeven tanken en dus ook veel minder last van die onaangename uitlaatgassen. Daarbij heb ik ook het gemak van thuisladen, maar die zaken zijn natuurlijk niet specifiek aan de XC40.
- Infotainment ga ik hier toch vermelden bij de pluspunten. Ondanks de gebreken werkt het imo toch gewoon goed. GM en Spotify staan dagelijks op en uiteraard kunnen een aantal zaken een pak beter (zeker de UI bij Spotify), maar over het algemeen zijn ze aangenaam in gebruik.
- Dode hoek detectie werkt echt geweldig. In de Grandland die ik kort reed voor de Volvo was dit veruit de slechtste functie, maar bij Volvo werkt die echt top.
Minpunten:
- Collision warning: Ervaar ikzelf als zeer onaangenaam, gelukkig krijg ik de laatste maanden minder valse waarschuwingen, maar in het eerste jaar was dat bijna wekelijks en dat vond ik vreselijk irritant.
- Automatische noodstop bij achteruit rijden: Moet voor elke rit manueel uitgeschakeld worden en kan niet permanent uitgezet worden. De keer dat ik het vergeet heb ik het gegarandeerd zitten dat de wagen alles toesmijt alsof je ergens tegenaan rijdt. Ik vind de beeps en markering van het gevaar op het 360-beeld meer dan genoeg, die noodstop wil ik gewoon permanent uit.
- Range: In de zomer zie ik tijdens een roadtrip max 300km als rijbereik, in de winter is dat 240km. Beide te laag om dit een aangename roadtripper te maken. Je rijdt immers niet van 100%-0% waardoor de effectieve afstand die je aflegt nog minder is, maar ook niet onoverkomelijk. Ik doe maar 2x per jaar een verre reis met de wagen en dan weegt dit niet op tegen de andere voordelen.
- AA is sinds kort beschikbaar, maar werkt buggy: Muziek van Spotify op AA pauzeert om de haverklap, soms is er geen netwerk op AA terwijl de telefoon wel gewoon op internet kan, AA start soms traag op en crasht af en toe. Om die reden rijd ik weer meer met AAOS en ik kan dan ook niet wachten tot we daar eindelijk split screen krijgen in de loop van '25.
Na anderhalf jaar stap ik dus nog steeds met plezier in de wagen, maar ergens begin ik toch ook al vooruit te kijken. In m'n volgende lease zou ik toch graag 100km snelweg meer kunnen rijden tussen de laadstops, maar tegelijkertijd wil ik daarvoor niet inleveren aan opties. Dat zou op dit moment betekenen dat Volvo eigenlijk afvalt want momenteel past enkel een EX40 Core binnen (het reeds verhoogde) leasebudget. Afwachten wat het over 2 jaar zegt, maar ik acht de kans klein dat het weer Volvo wordt als ik kijk wat de concurrentie nu doet. Ook wordt het dringend tijd voor Volvo om de hardware van het infotainment te updaten in de huidige modellen, want die is verouderd en kan over een paar jaar niet meer mee.
Wat ik in de volgende versies van de ex40 zou waarderen:Largamelion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:33:
Zal ook even mijn ervaring delen na 1,5 jaar XC40 SM MY23 met 34k km op de teller. Dit is mijn eerste EV en ook mijn eerste lease die zowat full option is:
Pluspunten:
Minpunten:
- hardware met meer CPU en memory capaciteit (snellere verwerking)
- meer details in verlichting in het interieur, bijv sierlijntjes dashboard, verlichting in de deurvakken en onder de deur die op straat schijnt, leeslampjes achterin en een 12V in de kofferbak, daarnaast alle interne verlichtign met RGB uitrusten, waarbij per sleutelprofiel een ander kleurenschema kan worden ingesteld.
En wat standen in regeneratie, sportsmode, rustieke mode etc...
Verder hoeft niet, dit zou het al afmaken.
- Een goede lichtsensor die niet alleen aan/uit werkt, maar het dashboard netjes dimt in overeenstemming met de hoeveelheid buitenlicht. En een instelbaar max en min helderheid.ron65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Wat ik in de volgende versies van de ex40 zou waarderen:
- handmatige accu-preconditioning
- achteruitrijcamera fixen (vervorming en zichtbaarheid in het donker)
[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 06-01-2025 10:57 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
+ Melding van het alarm in de app met geluidsignaal.Microkid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:11:
[...]
- Een goede lichtsensor die niet alleen aan/uit werkt, maar het dashboard netjes dimt in overeenstemming met de hoeveelheid buitenlicht. En een instelbaar max en min helderheid.
- achteruitrijcamera fixen
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Dat zou zeker welkom zijn alsook een melding als je een raam of het panoramisch dak vergeet te sluiten. De functionaliteit is er eigenlijk al, enkel de pushmeldingen ontbreken nog. Ik heb hier toch al enkele gevallen zien passeren waar iemand het dak vergat te sluiten en de auto ondergeregend was. Had makkelijk vermeden kunnen worden met deze eigenlijk makkelijk te implementeren functionaliteit.Claude schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:24:
[...]
+ Melding van het alarm in de app met geluidsignaal.
En het mooie scherm achter het stuur wordt maar voor 10% ofzo gebruikt. Daar kan je zoveel moois mee doen, ik blijf me verbazen dat Volvo daar echt 0,0 mee doet behalve Maps tonen. Het middelste scherm is niet groot maar dat hoeft totaal geen issue te zijn als je het drivers display er veel en veel meer bij betrekt.
+1 voor instelbare helderheid!Microkid schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:11:
[...]
- Een goede lichtsensor die niet alleen aan/uit werkt, maar het dashboard netjes dimt in overeenstemming met de hoeveelheid buitenlicht. En een instelbaar max en min helderheid.
- achteruitrijcamera fixen (vervorming en zichtbaarheid in het donker)
Maar wat is er mis met de achteruitrijcamera volgens jou? Ik vind deze heel goed en sinds 3.3.16 ook heel goed helder bij weinig licht.
Ik mis t.o.v. van mijn vorige auto met digitale display de mogelijkheid om in en uit te zoomen op de kaart via knoppen op het stuur. Dat werkte heel erg fijn. Ook kon ik kiezen uit verschillende lay-outs die ook nog eens te personaliseren waren qua getoonde info van de auto, radio, navigatie e.d. (VAG, Skoda Octavia met Virtual Cockpit).Juancho schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:20:
En het mooie scherm achter het stuur wordt maar voor 10% ofzo gebruikt. Daar kan je zoveel moois mee doen, ik blijf me verbazen dat Volvo daar echt 0,0 mee doet behalve Maps tonen. Het middelste scherm is niet groot maar dat hoeft totaal geen issue te zijn als je het drivers display er veel en veel meer bij betrekt.
[ Voor 9% gewijzigd door MeHeKaCh op 06-01-2025 12:25 ]
Als je de geruchten op xc40forum mag geloven zit dit er vanaf my2025 (de mei versies) in..ron65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:57:
Wat ik in de volgende versies van de ex40 zou waarderen:
- hardware met meer CPU en memory capaciteit (snellere verwerking)
Dit draadje gaat over split screen, maar er staat ook iets in over de hardware van de my25
Ik kan mijn C40 MY2024 nooit hoger dan 19-20amp laden op monofase laadpaal. De MyEve app van mijn Alfen laadpaal thuis geeft aan dat de wagen de limiterende factor is. Nog iemand die dat probleem heeft? (Ja, de wagen is ingesteld op 32amp als ook mijn laadpaal :-) Load Balancing staat af etc.)
Komt er dan weer een nieuw model op de markt? Ik weet dat de wagen erg populair is. Of kwam er dan ook dat nieuwe scherm in? Die bij de EX40 een beetje op hrt dashboard geplakt werd, hier wel eens een foto van gezien als ik het goed heb. Minder mooi maar belangrijker is dst je dan echt nieuwe hardware krijgt plus het scherm uit de EX30 terwijl het drivers display blijft.Kammika schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Als je de geruchten op xc40forum mag geloven zit dit er vanaf my2025 (de mei versies) in..
Dit draadje gaat over split screen, maar er staat ook iets in over de hardware van de my25
Edit: even opgezocht, volgens mij zoiets:
:strip_exif()/f/image/JmytK6RFbA3BRuz0aLccwndO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 06-01-2025 12:38 ]
Nee, dit gaat gewoon over de my25 en dat er dus nu dus aanwijzingen zijn dat die vanaf my25 mei versie de qualcomm hardware ipv de Intel hardware in de infotainment heeft.Juancho schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:35:
[...]
Komt er dan weer een nieuw model op de markt? Ik weet dat de wagen erg populair is. Of kwam er dan ook dat nieuwe scherm in? Die bij de EX40 een beetje op hrt dashboard geplakt werd, hier wel eens een foto van gezien als ik het goed heb. Minder mooi maar belangrijker is dst je dan echt nieuwe hardware krijgt plus het scherm uit de EX30 terwijl het drivers display blijft.
Edit: even opgezocht, volgens mij zoiets:
[Afbeelding]
Of het echt zo is weten we wsch pas in mei als de eerste modellen uitgeleverd zijn…
In het PS2 topic wordt ook al verwezen naar snellere hardware in de MY25 modellen.Kammika schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Nee, dit gaat gewoon over de my25 en dat er dus nu dus aanwijzingen zijn dat die vanaf my25 mei versie de qualcomm hardware ipv de Intel hardware in de infotainment heeft.
Of het echt zo is weten we wsch pas in mei als de eerste modellen uitgeleverd zijn…
Ik verwacht pas een nieuwe EX40 in 2027, beetje gelijklopend met de Polestar 7 (opvolger Polestar 2).
Eerst krijgen andere modellen een elektrificatiemodel zoals de S/V60 en XC60.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"