Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:51
Hebben jullie dat ook?
Sinds 2 januari wordt de kilometerstand in de app niet meer bijgewerkt.
In de rittenregistratie staat wel de juiste kilometerstand.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Leeslampjes achteraan, 12v in de koffer en een fysieke knop voor instelbare helderheid zijn zaken die op de eerste P8's zaten. Geen idee waarom Volvo dat eruit gesloopt heeft...

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
tukker999 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:11:
Hebben jullie dat ook?
Neen, km stand werkt nog steeds correct bij mij. Daarnet nog eens de km-stand voor Leaseplan geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Hebben jullie dat ook?
Bij mij staat de eindstand van mijn vorige rit in de app. In het rijlogboek staan de 17 kilometers van vanochtend er wel bij.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Cpt. Peacock schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:30:
Leeslampjes achteraan, 12v in de koffer en een fysieke knop voor instelbare helderheid zijn zaken die op de eerste P8's zaten. Geen idee waarom Volvo dat eruit gesloopt heeft...
En verlichting in de deurvakken zit er bij mij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hebben jullie dat ook?
net nagekeken, op zowel android als IOS is de eindstand in de app gelijk aan die in het rittelogboek laatste rit en aan de stand in de auto zelf.
Ik heb wel voor het weekeinde nog de app in de auto opengehad, en links en rechts wat cache in de auto geleegd. Misschien heeft dat invloed

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:46:
[...]

En verlichting in de deurvakken zit er bij mij ook op.
Lucky you, bij mij en ik denk vele anderen niet. Vermoedelijk heb jij andere stoelbekleding gekozen of heb je een MY22 of eerder. Vanaf MY23 is bij standaard stoelbekleding 60% van de verlichting in de auto wegbezuinigd, incl leeslampje achterin, deurvak verlichting, verlichting boven de laadpad, licht onder de deuren dat op straat schijnt etc. Dat zit er domweg niet meer standaard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32
Sargearo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:31:
Ik kan mijn C40 MY2024 nooit hoger dan 19-20amp laden op monofase laadpaal. De MyEve app van mijn Alfen laadpaal thuis geeft aan dat de wagen de limiterende factor is. Nog iemand die dat probleem heeft? (Ja, de wagen is ingesteld op 32amp als ook mijn laadpaal :-) Load Balancing staat af etc.)
Mijn Easee lader is 1 fase aangesloten, bewust omdat mijn meterkast 1 fase 40A is.
Voorlopig laat ik dat ook zo, we kunnen ons daar prima mee redden.
Echter de bij de auto geleverde laadkabel is 3x16A, daardoor beperkt deze het laden.
Ik heb via Marktplaats een 1 fase 32A laadkabel gekocht, en dan kan je tot 7.2kW laden.
Uiteraard mits de installatieautomaat van de laadpaal in de meterkast ook 32A is.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Venomer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Bij mij staat de eindstand van mijn vorige rit in de app. In het rijlogboek staan de 17 kilometers van vanochtend er wel bij.
Ik heb het niet echt nodig (pensionado), maar ik zie dat bij mij het Rittenlogboek vanaf 1 nov niet meer bijgehouden is!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
MeHeKaCh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:22:
[...]Maar wat is er mis met de achteruitrijcamera volgens jou? Ik vind deze heel goed en sinds 3.3.16 ook heel goed helder bij weinig licht.
Ik vind de camera nog steeds knudde. Voornaamste gebrek is dat hij geen "ruw" beeld geeft, maar alleen dat verzonnen en nogal vervormde top-view beeld. Je kunt wel het achter of voor beeld krijgen, maar dan moet je weer gaan zitten klikken op het scherm.

Op o.a. de Qashqai van minstens 15 jaar geleden kreeg je een split-screen met het beeld naar achter (of naar voren, afhankelijk van de versnelling) plus het beeld van bovenaf. Dat was superfijn. En dan had je de optie om naar de zijkant te kijken of je mooi langs de stoeprand staat.

De volvo heeft een scherm dat 3x zo groot is, en zou makkelijjk een triple-split kunnen tonen met boven+achter+zijkant.

En af en toe krijg je bij het wegrijden zo'n zwart scherm met "camera niet beschikbaar", of hapert en hangt het beeld de eerste paar seconden - en bij het wegrijden is nou net het moment bij uitstek dat je de camera wil gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:52:
[...]Kenmerkend voor grote bedrijven.
Sparen op de kosten door goedkope hardware in te bouwen.
Honderd euro meer investeren bij de fabricage en je hebt stukken minder ontevreden gebruikers op de lange termijn.
Maakt uiteindelijk toch niet uit - als ze er zwaardere hardware in hadden gestopt, dan had de software afdeling nog minder hun best gedaan, en was de software nog inefficiënter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Vulcan750 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb het niet echt nodig (pensionado), maar ik zie dat bij mij het Rittenlogboek vanaf 1 nov niet meer bijgehouden is!?
Dan moet je waarschijnlijk de app in de auto opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:03
cdwave schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Maakt uiteindelijk toch niet uit - als ze er zwaardere hardware in hadden gestopt, dan had de software afdeling nog minder hun best gedaan, en was de software nog inefficiënter geweest.
dat probleem heb je sowieso op elk android systeem. Doordat de hardware doorontwikkelt gaan app developers ervanuit dat hardware minder een beperkende factor is.

Dat is ook de reden dat je om de paar jaar toch een nieuwe telefoon moet, omdat de opslag en geheugen vol gaan zitten.

Ik hoop dan ook maar dat nieuwe Qualcomm hardware zwaar overgedimensioneerd is op de huidige software eisen. Want over ene paar jaar zal die hardware sowieso wel nodig zijn.. en dan red je het dus niet meer als het gedimensioneerd is op de software eisen van nu. Want die auto gaat een stuk langer mee dan de gemiddelde smartphone.

Dat is ook het probleem met de huidige hardware in de Volvo XC40. Die zal echt prima geweest zijn op moment dat ze het ontwierpen. Alleen is de software wel doorontwikkeld en de hardware kun je niet meer aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Ik vind de camera nog steeds knudde. Voornaamste gebrek is dat hij geen "ruw" beeld geeft, maar alleen dat verzonnen en nogal vervormde top-view beeld. Je kunt wel het achter of voor beeld krijgen, maar dan moet je weer gaan zitten klikken op het scherm.

Op o.a. de Qashqai van minstens 15 jaar geleden kreeg je een split-screen met het beeld naar achter (of naar voren, afhankelijk van de versnelling) plus het beeld van bovenaf. Dat was superfijn. En dan had je de optie om naar de zijkant te kijken of je mooi langs de stoeprand staat.

De volvo heeft een scherm dat 3x zo groot is, en zou makkelijjk een triple-split kunnen tonen met boven+achter+zijkant.

En af en toe krijg je bij het wegrijden zo'n zwart scherm met "camera niet beschikbaar", of hapert en hangt het beeld de eerste paar seconden - en bij het wegrijden is nou net het moment bij uitstek dat je de camera wil gebruiken...
Het zwarte scherm op cruciale momenten herken ik, maar klikken voor achter camera niet, voor camera heb ik niet en zij camera's ook niet. Ik vind behoudens dat af en toe "camera niet beschikbaar" de camera verder prima in orde. Sinds ik spatlappen onder de wagen heb en de camera met rain-X insmeer wordt die ook niet zo vuil meer bij regen. Prima bruikbaar dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Venomer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:58:
[...]
Dan moet je waarschijnlijk de app in de auto opnieuw opstarten.
Dat was het! Blijkbaar waren de toestemmingen van de App niet meegenomen toen software 3.3.16 werd geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Het zwarte scherm op cruciale momenten herken ik, maar klikken voor achter camera niet, voor camera heb ik niet en zij camera's ook niet. Ik vind behoudens dat af en toe "camera niet beschikbaar" de camera verder prima in orde. Sinds ik spatlappen onder de wagen heb en de camera met rain-X insmeer wordt die ook niet zo vuil meer bij regen. Prima bruikbaar dus
Ja, met 1 camera valt er weinig te splitten...

(Nissan had op sommige modellen een ingebouwde reiniger voor de camera's...)

Hmm, Rain-X ken ik niet, maar ik denk dat siliconenspray ook wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
Herken de meeste punten wel hoor, zeker ook verlichting in de auto vind ik erg slecht en basis. VW had dit al jaaaaren geleden en ik snap niet waarom Volvo zaken die eerder aanwezig waren ineens weg halen maar het niet optioneel maken zodat je zonder voor bepaalde bekleding te kiezen ook voor die verlichting kunt kiezen.

Maar goed het is wat het is. Wel vind ik het systeem met de laatste versie nog steeds niet 100% stabiel, vandaag al crash gehad voor 2e keer waarbij deze keer gewoon tijdens het rijden het hele systeeem crashte. Ik snap dus wel dat de versie terug getrokken is, het is nog niet overal 100%, het is wel beter dan met de vorige versie.

Voor de rest heerlijk om na de vakantie weer in te stappen. Op vakantie een Hyundai I20, motorisch prima maar wat een nerveuze lane assist etc. ik werd er helemaal gek van. Een achteruit rij camera die enkel sneeuw geeft in het donker waardoor je gewoon niets kunt zien eigenlijk... Tsja ik werd er gek van en mijn vrouw maar roepen ach valt toch mee het rijdt toch, tot ze zelf even een ritje mocht maken 😇 Nou toen deelde ze de mening.

Dus ja... blij dat ik weer in de Volvo kon stappen bij terugkomst dan neem ik de software dingetjes af en toe maar even voor lief. Het voorverwarmen vind ik ook top, helemaal als je van 30 naar 3 graden gaat dan wil je wel in een warme auto stappen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
marcel_76 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:22:
Herken de meeste punten wel hoor, zeker ook verlichting in de auto vind ik erg slecht en basis. VW had dit al jaaaaren geleden en ik snap niet waarom Volvo zaken die eerder aanwezig waren ineens weg halen maar het niet optioneel maken zodat je zonder voor bepaalde bekleding te kiezen ook voor die verlichting kunt kiezen.

Maar goed het is wat het is. Wel vind ik het systeem met de laatste versie nog steeds niet 100% stabiel, vandaag al crash gehad voor 2e keer waarbij deze keer gewoon tijdens het rijden het hele systeeem crashte. Ik snap dus wel dat de versie terug getrokken is, het is nog niet overal 100%, het is wel beter dan met de vorige versie.

Voor de rest heerlijk om na de vakantie weer in te stappen. Op vakantie een Hyundai I20, motorisch prima maar wat een nerveuze lane assist etc. ik werd er helemaal gek van. Een achteruit rij camera die enkel sneeuw geeft in het donker waardoor je gewoon niets kunt zien eigenlijk... Tsja ik werd er gek van en mijn vrouw maar roepen ach valt toch mee het rijdt toch, tot ze zelf even een ritje mocht maken 😇 Nou toen deelde ze de mening.

Dus ja... blij dat ik weer in de Volvo kon stappen bij terugkomst dan neem ik de software dingetjes af en toe maar even voor lief. Het voorverwarmen vind ik ook top, helemaal als je van 30 naar 3 graden gaat dan wil je wel in een warme auto stappen.
Tsja… zo hebben we allemaal deze kleine ergernissen. Maar feit is dat de Volvo in 2020 niet eens in de auto top 10 verkopen voorkwam.

Met de introductie van de xc40 stonden ze er wel ineens in (en vrij hoog ook). De ex30 verkoopt ook erg goed (beter dan de ex40) en kannibaliseert niet op de ex40 verkopen want die zijn dit jaar ook weer gestegen

Ik denk dus dat Volvo weinig reden heeft om grote wijzigingen aan deze auto te doen. Is een van hun succesvolste modellen ooit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd naar de verkopen van de EX30 na een tijdje. Overal lees en hoor ik dat het bij aankondiging een hype is geworden maar dat de wagen enorm tegenvalt. Dus grote kans dat er velen zijn geweest die met die hype meegingen en zonder te weten hoe de wagen is deze gekocht of geleased hebben. Maar dat is natuurlijk een aanname van mij.

De XC40 is altijd al een geweldige wagen geweest. In alle reviews. Vooraf en jaren later. De wagen staat nog steeds als een huis. Enige issue wat je hoort is het verbruik maar het is dan ook een bakbeest.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Wij zijn tevreden over de EX30. Hij doet het echt niet slechter dan de XC40, het is maar hoe je er in staat mi. De XC40 was ook gewoon anderhalf keer zo duur.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Heb het op de foto gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPL8bUzjcg3aYcyf_vs41JUr-pA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YWInX4jxB3kussWx06F6tQEh.jpg?f=user_large

Wel nog ingezoomd helaas, daarom zal het balkje wel missen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
Kammika schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Tsja… zo hebben we allemaal deze kleine ergernissen. Maar feit is dat de Volvo in 2020 niet eens in de auto top 10 verkopen voorkwam.

Met de introductie van de xc40 stonden ze er wel ineens in (en vrij hoog ook). De ex30 verkoopt ook erg goed (beter dan de ex40) en kannibaliseert niet op de ex40 verkopen want die zijn dit jaar ook weer gestegen

Ik denk dus dat Volvo weinig reden heeft om grote wijzigingen aan deze auto te doen. Is een van hun succesvolste modellen ooit…
Sure en ik kende de XC40 al vanuit benzine tijdperk toen we een aantal van deze modellen in de pool hadden op het werk. Het is verder ook een fijne rijders auto, ik denk dat er geen merk zal zijn waar geen ergenissen over zullen zijn. Niets is perfect, gras is niet altijd groener bij de buren en voor je het weet is het kunstgras >:)

Ik zag ergens in de verkoop aantallen dat de EX30 het echt sinds introductie vorig jaar enorm goed heeft gedaan maar de XC40 ook. Kan me voorstellen dat de EX40 in sommige gevallen onbereikbaar is en een dik uitgeruste EX30 wel binnen budget valt. Wij hebben er nu een paar keer in gezeten en voor ons is die auto het net niet, te klein en ook interieur valt tegen al vind ik de buitenkant echt nog wel geslaagd maar dat is allemaal persoonlijk.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Ja, met 1 camera valt er weinig te splitten...

(Nissan had op sommige modellen een ingebouwde reiniger voor de camera's...)

Hmm, Rain-X ken ik niet, maar ik denk dat siliconenspray ook wel werkt...
siliconenspray is vettig, zou ik niet doen.
Rain-X is het spul ooit voor motorrijders ontworpen voor op het vizier, de regen waait er dan zo vanaf.
Je kunt het ook op je autoruiten aanbrengen, maar als je automatische ruitenwissers hebt is dat aanleiding tot wild heen en weer zwiepende wissers zonder dat er veel regen valt, de sensor kan in de war raken. Maar ik heb wagens gehad zonder die sensor en dan was het super. Gewoon op de snelweg rijden in de regen zonder de wissers te gebruiken, het voorruit waaide gewoon droog door de rijwind.
Ik had nog een beetje, heb er mijn velux dakramen mee behandeld (blijven ineens verbazend goed schoon) en dus ook die camera op de wagen.
Werkt perfect

https://www.bol.com/nl/nl...edium=free_shopping&gQT=3

Behandel er gerust het achterruit end e zijruiten ook mee, de voorruit zou ik niet doen als je de automatische wisstand altijd aan hebt.

Maar ook spatlapjes op de achterwielen, ik heb die bij Alie gekocht voor een grijpstuiver, pasten perfect en zijn niet van originele Volvo spatlappen te onderscheiden. Die helpen ook behoorlijk tegen vies worden vand e camera door opstuivend water van de wielen dat dan op de achterkant van de auto terugslaat.
https://nl.aliexpress.com...zbXj&gatewayAdapt=glo2nld

Inmiddels zijn ze wel ruim 12 euro duurder geworden zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
ron65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:34:
Maar ook spatlapjes op de achterwielen, ik heb die bij Alie gekocht voor een grijpstuiver, pasten perfect en zijn niet van originele Volvo spatlappen te onderscheiden. Die helpen ook behoorlijk tegen vies worden vand e camera door opstuivend water van de wielen dat dan op de achterkant van de auto terugslaat.

Mmm, nu € 19,78 , heb er op BlackFriday € 25,99 voor betaald.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:26
Ophidian schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:22:

[Afbeelding]

Die krijg ik ook regelmatig maar het balkje met info over resterende kilometers etc is nog niet teruggekomen bij mij.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:21

timhtc

Home Energy Management

Laatste dagen krijg ik meldingen van het downloaden van nieuwe snelheidslimieten. Iemand die indruk heeft dat het ook daadwerkelijk beter wordt?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Vanmorgen mijn auto naar de dealer gebracht voor de gemodificeerde toplagers van de veerpoten voor.
Ben benieuwd hoe hij rijdt straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:34:
Rain-X is het spul ooit voor motorrijders ontworpen voor op het vizier, de regen waait er dan zo vanaf.
Je kunt het ook op je autoruiten aanbrengen, maar als je automatische ruitenwissers hebt is dat aanleiding tot wild heen en weer zwiepende wissers zonder dat er veel regen valt, de sensor kan in de war raken. Maar ik heb wagens gehad zonder die sensor en dan was het super. Gewoon op de snelweg rijden in de regen zonder de wissers te gebruiken, het voorruit waaide gewoon droog door de rijwind.
Ik had nog een beetje, heb er mijn velux dakramen mee behandeld (blijven ineens verbazend goed schoon) en dus ook die camera op de wagen.
Werkt perfect

https://www.bol.com/nl/nl...edium=free_shopping&gQT=3

Behandel er gerust het achterruit end e zijruiten ook mee, de voorruit zou ik niet doen als je de automatische wisstand altijd aan hebt.
Goeie tip voor de Velux dakramen! Ik heb er eentje in m'n slaapkamer, die altijd vies is met regen, ik ga dit zeker proberen maar ook voor de achterruit en de zijruiten lijkt me dit spul ideaal! En Rain-X heeft in de afgelopen decennia toch wel een goede reputatie opgebouwd.

Ik zit er ook over te denken, want ik vind de achterkant van de auto echt erg snel vies worden, maar ik blijf spatlappen niet mooi vinden, dus twijfel nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ophidian schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:22:

[Afbeelding]

Haha wat is dat nou weer dan? Lekker pontificaal midden in je scherm van navigatie... Welke UX designer bedenkt zoiets... 8)7

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:31
Inmiddels kan ik hier ook melden dat ik mijn Volvo EX40 (modeljaar 2025) heb ontvangen. Mijn eerste indruk van de auto is zeer positief, zeker in vergelijking met de EX30, die toch nog te kampen had met enkele kinderziektes.

Bij de EX30 had ik bijvoorbeeld regelmatig problemen met het openen van de auto, de app die vaak crashte, en een verwarming die pas begon te werken wanneer deze op 27 graden was ingesteld. Gelukkig herken ik dergelijke issues niet bij de EX40. verder ben ik tot nu toe zeer blij met de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:37
Juancho schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Haha wat is dat nou weer dan? Lekker pontificaal midden in je scherm van navigatie... Welke UX designer bedenkt zoiets... 8)7
Betere voorstellen welkom.. Waar moet deze melding (van +- 5 seconden) komen dan volgens jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Mir64za schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:15:
Inmiddels kan ik hier ook melden dat ik mijn Volvo EX40 (modeljaar 2025) heb ontvangen. Mijn eerste indruk van de auto is zeer positief, zeker in vergelijking met de EX30, die toch nog te kampen had met enkele kinderziektes.

Bij de EX30 had ik bijvoorbeeld regelmatig problemen met het openen van de auto, de app die vaak crashte, en een verwarming die pas begon te werken wanneer deze op 27 graden was ingesteld. Gelukkig herken ik dergelijke issues niet bij de EX40. verder ben ik tot nu toe zeer blij met de auto!
Gefeliciteerd en een hoop fijne kilometers gewenst!
Mijn XC40 is momenteel bij de dealer en heb nu een EX30 als leenauto mee, maar kan echt wel zeggen dat de XC40 veel beter zit en rijdt en ben blij vorig jaar januari voor de XC40 te hebben gekozen! Ik heb hem nu bijna een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Komt door het inzoomen sinds laatste update. Bij vorige software was ie net zoals het balkje onderin subtiel kort bovenin beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
[...]

Net als je gaat bellen, dan is je kleine schermpje ook helemaal gevuld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Goeie tip voor de Velux dakramen! Ik heb er eentje in m'n slaapkamer, die altijd vies is met regen, ik ga dit zeker proberen maar ook voor de achterruit en de zijruiten lijkt me dit spul ideaal! En Rain-X heeft in de afgelopen decennia toch wel een goede reputatie opgebouwd.

[...]

Ik zit er ook over te denken, want ik vind de achterkant van de auto echt erg snel vies worden, maar ik blijf spatlappen niet mooi vinden, dus twijfel nog...
je dakramen hebben wel veel langer een laag druppels op het glas na regen, en daarin blijft wel wat vuil achter, maar door de bank genomen blijven ze echt zichtbaar schoner dan op de oude manier met maandelijks lappen met spiritiswarter..
maar we gaan OT.

Voor de auto hetzelfde, op de zijruiten heb je minder rijwind, dus er is meer druppelvorming, maar per saldo is het zicht veel beter. Voor het achterruit is het effect door nagenoeg ontbreken van rijwind veel geringer.

Het is sterk waterafstotend spul,en blijft lang aanwezig na aanbrengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Tranquility schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:33:
Vanmorgen mijn auto naar de dealer gebracht voor de gemodificeerde toplagers van de veerpoten voor.
Ben benieuwd hoe hij rijdt straks!
Ook wel benieuwd naar... Wordt de auto ook uitgelijnd na zo'n operatie?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:34:
Ook wel benieuwd naar... Wordt de auto ook uitgelijnd na zo'n operatie?
Ik heb geen idee, ik denk dat de garage dat wel weet en als dat nodig is neem ik aan dat ze dat wel zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
DoubleDot schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Betere voorstellen welkom.. Waar moet deze melding (van +- 5 seconden) komen dan volgens jou?
Uhm gewoon dat balkje terug. Iets wat prima werkt hoef je niet te vervangen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Juancho schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Uhm gewoon dat balkje terug. Iets wat prima werkt hoef je niet te vervangen wat mij betreft.
Deze melding vervangt het balkje niet? Ik heb beide gehad, tot de update dan de balk wegnam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
……dit balkje wat hierboven staat bestaat al langer (zag het al maanden geleden) en is een mededeling over een vertraging tot je
bestemming (tijd in oranje of rood weergegeven). Verdwijnt na korte tijd weer uit beeld.
Dat andere balkje was permanent.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Vreemd, ik heb dat tijdelijke info balkje nog nooit gezien. Echt nog nooit. En mijn P8 draait op de ene laatste update (de laatste met oa AA heb ik voorlopig geskipt en volgens mij is die ondertussen ook weer eens ingetrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Mir64za schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:15:

Gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst. Een foto is ook altijd leuk om te zien!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Juancho schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:01:
Ik ben wel benieuwd naar de verkopen van de EX30 na een tijdje. Overal lees en hoor ik dat het bij aankondiging een hype is geworden maar dat de wagen enorm tegenvalt. Dus grote kans dat er velen zijn geweest die met die hype meegingen en zonder te weten hoe de wagen is deze gekocht of geleased hebben. Maar dat is natuurlijk een aanname van mij.

De XC40 is altijd al een geweldige wagen geweest. In alle reviews. Vooraf en jaren later. De wagen staat nog steeds als een huis. Enige issue wat je hoort is het verbruik maar het is dan ook een bakbeest.
Ik denk niet dat de EX30 perse enorm tegenvalt maar dat er wel verrassend veel problemen mee zijn (geweest). Het blijft een leuke auto maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom er een Volvo logo op zit tenzij Volvo bezig is van haar premium badge af te geraken en meer mainstream wil worden zoals een VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Juancho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Dit verhaal is iig wel vaker voorbij gekomen. Als ik me niet vergis is je laadpoort defect. Ga vooral niet nog meer laadpalen proberen die je vervolgens voor anderen dus defect maakt.

Even langs de dealer dus.
Vandaag bij de dealer geweest en inderdaad, de On Board Charger geeft kortsluiting op één fase. Dus bij laders met 1 of 2 fase zou het goed kunnen gaan, afhankelijk van de fases die gebruikt zijn. Echter gaan de stoppen door bij laders als het niet goed gaat kennelijk, dus dat gaan we maar niet gokken.

Helaas een maand wachttijd ivm drukte, maar gelukkig kan ik nog snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Ik denk niet dat de EX30 perse enorm tegenvalt maar dat er wel verrassend veel problemen mee zijn (geweest). Het blijft een leuke auto maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom er een Volvo logo op zit tenzij Volvo bezig is van haar premium badge af te geraken en meer mainstream wil worden zoals een VW.
Klopt en dat is ook een beetje de kritiek die je nu na een tijde hoort. Was een dikke hype maar nu vinden heel veel mensen het simpelweg niet Volvo waardig. Te veel problemen, te veel dingen weg bezuinigd. De conclusie Volvo onwaardig snap ik wel. En vooral als je dan eens een leuk model gaat samenstellen met opties. Dan zit je zo aan 50k wat echt veelste veel is voor zo'n kleine wagen. Daar kan je ook een volgepakte Renault Scenic Etec of Xpeng G6 voor krijgen die veel meer ruimte, luxe en comfort biedt.

Ik ga overigens vrijdag proefrijden in die Renault, 2 varianten zelfs: de Esprit Alpine en de Iconic versie. Ben erg benieuwd hoe dat bevalt en rijdt na vele jaren Volvo. Toch ook apart ergens, normaal zou ik dat niet eens doen maar gewoon de nieuwe Volvo pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 07-01-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
Juancho schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Klopt en dat is ook een beetje de kritiek die je nu na een tijde hoort. Was een dikke hype maar nu vinden heel veel mensen het simpelweg niet Volvo waardig. Te veel problemen, te veel dingen weg bezuinigd. De conclusie Volvo onwaardig snap ik wel. En vooral als je dan eens een leuk model gaat samenstellen met opties. Dan zit je zo aan 50k wat echt veelste veel is voor zo'n kleine wagen. Daar kan je ook een volgepakte Renault Scenic Etec of Xpeng G6 voor krijgen die veel meer ruimte, luxe en comfort biedt.

Ik ga overigens vrijdag proefrijden in die Renault, 2 varianten zelfs: de Esprit Alpine en de Iconic versie. Ben erg benieuwd hoe dat bevalt en rijdt na vele jaren Volvo. Toch ook apart ergens, normaal zou ik dat niet eens doen maar gewoon de nieuwe Volvo pakken.
Ben wel benieuwd hoe die wagen zich vergelijkt met onze EX(C)40 dus je ervaring hier delen is welgekomen.

De EX30 vind ik aan de buitenkant best mooi, de binnenkant heb ik enkel nog maar in filmpjes gezien. Sowieso te klein voor mij en m'n gezin dus dat is geen optie voor ons.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Ik volg het topic inmiddels niet meer dagelijks, maar heb me net weer eens door wat pagina's heen geworsteld. Ik zag de discussie over de kilometerstand in de app en het rittenlogboek. Ik dacht laat ik ook eens kijken. Ik gebruik de app eigenlijk nooit, maar zag op de statistiekenpagina dat mijn KM stand wel klopt. Mijn verbruik daarentegen is toch wel iets hoger dan wat hier wordt weergegeven ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uclGd0pdk8UUAZCbny6B8jG2-BY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xlQrSn8zlcSX0zSkIgpogvOA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

MicroStar_NL

Knowledge is power

3,6 kWh/100 km is netjes ;)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:55:
……dit balkje wat hierboven staat bestaat al langer (zag het al maanden geleden) en is een mededeling over een vertraging tot je
bestemming (tijd in oranje of rood weergegeven). Verdwijnt na korte tijd weer uit beeld.
Dat andere balkje was permanent.
Dit balkje is zonder bestemming nog. Lijkt meer op basis van standaard ritten dat ie verwacht dat je naar huis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:26
Largamelion schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Ben wel benieuwd hoe die wagen zich vergelijkt met onze EX(C)40 dus je ervaring hier delen is welgekomen.

De EX30 vind ik aan de buitenkant best mooi, de binnenkant heb ik enkel nog maar in filmpjes gezien. Sowieso te klein voor mij en m'n gezin dus dat is geen optie voor ons.
Hier een korte review (langere volgt als ik nog iets langer gereden heb) van de Renault Scenic E-tech
Ik kom dus van de Volvo XC40 P8 (MY2020) en heb nu de Alpine versie

- Ik heb de Alpine versie, omdat ik die kleur en velg vele malen mooier vondt dan van de andere versies
- Electrische bediende stoelen + massage mis ik niet echt. Tenzij je echt waarde hecht aan profielen
- GM, werkt net als bij Volvo, alleen geen sateliet weergave (zo jammer). Wel meer uitgezoomt, ook tijdens rijden.
- Voorverwarmen interieur, werkt ook goed, je kan stoel en stuurverwarming meenemen. Blijft niet aan als je instapt, zul je weer handmatig of via Google aanmoeten zetten. Auto maakt wel veeeeel meer herrie tijdens opwarmen.
- Was wel weer wennen dat je de auto moet "starten" als je dat 4 jaar niet hevbt hoeven doen
- OPD werkt OK, heb hoogste stand regeneratie aanstaan, reageerd net als Volvo, behalve ...... deze OPD gaat niet tot stilstand, je moet het laatste stukje altijd remmen ! Er is een "auto-hold functie", maar vindt ik niet fijn. Je moet toch remmen, alleen bij stilstand kun je de rem weer loslaten. als je dan weer wil rijden, moet je "gas" geven en dat geeft een schokkerig/jumpy feeling, niet prettig.
- Instap en zithoogte is lager dan bij Volvo. Niet onprettig, maar is zeker lager
- Wel een fijne lange middenarmsteun. Veel prettiger dan bij Volvo, vondt die altijd te kort
- Trekhaak is mogelijk, wel een afneembare, dus geen electrische variant
- Geen frunk
- Meer instelmogelijkheden op de displays, meer overzicht
- Geen audio issues, zelf USB stick met muziek werkt met ingebouwde player, zalig
- HK klinkt veel beter, ook achterin hebben ze muziek
- Ook de renault app is het nog niet, veel storingen en weinig opties. Moet ook nog zeker aan gewerkt worden

Hopelijk heb je hier wat aan, om de keuze goed te kunnen maken

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:26
B

[ Voor 99% gewijzigd door Morkie69 op 07-01-2025 16:34 ]

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Zonet de auto bij de dealer opgehaald en zijn de toplagers en rubbers vervangen door gemodificeerde versies. Nu heb ik nog niet echt kunnen testen, de dealer zit hier zo’n kilometer of zes vandaan en zit er tussen ons alleen asfalt, maar twee zaken vielen mij direct al op. 1. De auto stuurt veel directer en 2. de voortrein voelt veel strakker aan. Ik heb hier in het dorp even een klinkerweg opgezocht en merkte geen gerammel en alles voelt strakker aan, dus voor nu erg tevreden. Als ik van de week over meer wegen rij met korte oneffenheden zal ik mijn bevindingen hier nog wel even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Morkie69 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Hier een korte review (langere volgt als ik nog iets langer gereden heb) van de Renault Scenic E-tech

- Ik heb de Alpine versie, omdat ik die kleur en velg vele malen mooier vondt dan van de andere versies
- Electrische bediende stoelen + massage mis ik niet echt. Tenzij je echt waarde hecht aan profielen
- GM, werkt net als bij Volvo, alleen geen sateliet weergave (zo jammer). Wel meer uitgezoomt, ook tijdens rijden.
- Voorverwarmen interieur, werkt ook goed, je kan stoel en stuurverwarming meenemen. Blijft niet aan als je instapt, zul je weer handmatig of via Google aanmoeten zetten. Auto maakt wel veeeeel meer herrie tijdens opwarmen.
- Was wel weer wennen dat je de auto moet "starten" als je dat 4 jaar niet hevbt hoeven doen
- OPD werkt OK, heb hoogste stand regeneratie aanstaan, reageerd net als Volvo, behalve ...... deze OPD gaat niet tot stilstand, je moet het laatste stukje altijd remmen ! Er is een "auto-hold functie", maar vindt ik niet fijn. Je moet toch remmen, alleen bij stilstand kun je de rem weer loslaten. als je dan weer wil rijden, moet je "gas" geven en dat geeft een schokkerig/jumpy feeling, niet prettig.
- Instap en zithoogte is lager dan bij Volvo. Niet onprettig, maar is zeker lager
- Wel een fijne lange middenarmsteun. Veel prettiger dan bij Volvo, vondt die altijd te kort
- Geen frunk
- Geen audio issues, zelf USB stick met muziek werkt met ingebouwde player, zalig
- Ook de renault app is het nog niet, veel storingen en weinig opties. Moet ook nog zeker aan gewerkt worden

Hmm, toch ook nog redelijk wat werk bij Renault precies. OPD ben ik intussen zo gewend dat ik het echt zou missen, vind ik een heerlijke functie. Is zo een van die dingen waarvan ik niet begrijp dat andere fabrikanten dat niet voorzien, in zowat alle EV reviews wordt het ontbreken van OPD als minpunt gezien.

Raar ook dat ze de satellietlaag niet toelaten, dat is toch standaard GM dus moet toch bewuste keuze van Renault zijn 🤔.

Extra ruimte in de frunk vind ik toch ook handig, zeker voor de laadkabels.

Massagestoelen heb ik niet in m'n Ultimate XC40, is dat überhaupt een optie? Elektrisch verstelbare zetels en 2 profielen wel zeer handig voor reizen, zou ik zeker ook missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Morkie69 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:32:
[...]

- Geen frunk

Mijn vorige auto was een renault scenic (maar dan de diesel variant). Ik herken een groot aantal van de punten nog die je hier beschrijft. Ik had verwacht dat Renault wat verder was. Ik hoef nog niet weer te kiezen, want ik heb nog anderhalf jaar. Maar met deze review denk ik dat de electrisch renault scenic voorlopig niet terug komt op mijn shortlist tegen die tijd...

Ik weet dat Volvo vs andere auto's off topic is hier, maar toch wel leuk om te lezen, geeft me toch wel weer meer rijplezier in mijn electrische XC40. We weten het allemaal al, maar toch leuk om af en toe ook bevestigd te krijgen dat het gras idd niet groener is bij de buren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Zolang er niemand problemen mee heeft is het idd heel interessant om allemaal te lezen. Ondertussen zijn er ook meerdere Volvo rijders hier die al voorzichtig moeten nadenken over een nieuwe wagen.

Ik denk zelf dat we ook erg verwend zijn met de XC40/C40 en dat er bijna geen andere Nederlandse merken zijn die zo dichtbij Volvo komen op bepaalde gebieden. Jaja, en dat zelfs met onze kritiek. Wat hierboven al gepost wordt, waarom auto merken geen OPD aanbieden tot volledige stilstand is me echt een vraagteken. Dat wil je toch als je OPD gebruikt? Ik had al op mijn lijstje staan om dat goed te testen tijdens de proefrit. Net zoals dat de motor op de vooras zit en hoe dat rijdt. Idealiter heb ik de motor graag op de achteras.

Het probleem is denk ik verder dat als je niet flink meer wilt betalen dan nu je er niet aan ontkomt om een auto te nemen die gewoon net wat minder is/voelt/rijdt dan de XC40. Dat is een compliment voor Volvo maar geeft ook aan dat andere merken aan de bak mogen. Want voorlopig, en ik heb al best wat onderzoek gedaan, lijken de Chinezen daarin een stuk dichterbij de kwaliteit en rijbeleving en luxe/comfort te staan dan de Europese merken. Een Xpeng of Zeekr bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:29:
Wat hierboven al gepost wordt, waarom auto merken geen OPD aanbieden tot volledige stilstand is me echt een vraagteken.
Ik neem aan dat je ACC en geen OPD bedoelt hier en je antwoord heeft te maken met wat voor type sensoren erin zitten.

Als je de snelheid van de auto tot erg kleine snelheden wilt laten besturen door een boordcomputer moet de sensor op korte afstand betrouwbaar kunnen meten. Als je dit op hele hoge snelheden wilt kunnen moet die auto juist verder vooruit kunnen kijken. Daarom geldt er altijd een bereik voor dit soort systemen. (in mijn vorige auto was dat van 20kph-150kph)

In de Volvo zitten dus wsch sensoren die een groter bereik aankunnen dan de renault..., en waardoor die dus de volledige 0-160kph voor de ACC afdekken.

De sensoren voor de Pilot Assist kunnen kennelijk wat minder aan, want die schakelt bij mij ook altijd uit vanaf 140...

Gelukkig rij ik vrijwel nooit die snelheid, dus heb daar niet zo'n last van. Maar in de vakantie op de duitse autobahn vond ik het ook wel jammer dat die PA niet op hogere snelheid werkte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Ik neem aan dat je ACC en geen OPD bedoelt hier en je antwoord heeft te maken met wat voor type sensoren erin zitten.
Nee ik bedoel OPD en geheel tot stilstand komen. Veel wagens hebben wel OPD maar komen niet geheel tot stilstand. Blijkbaar de Renault Scenic ook niet. Dat lijkt me in praktijk best irritant, zeker als je de XC40 gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:27:
[...]
Nee ik bedoel OPD en geheel tot stilstand komen. Veel wagens hebben wel OPD maar komen niet geheel tot stilstand.
Eigenlijk is het dan geen OPD toch? Want dan moet je nog altijd dat andere pedaal gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
En toch noemen ze het volgens mij wel zo hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik zag vanochtend een ISAMaps update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbbToamj8we9k2-6t0te0-m5veM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmgXplXrtAhOGd2vk2NOarOb.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie deze ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
MicroStar_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:52:
[Afbeelding]

3 keer in de afgelopen 3 dagen.. Korte ritjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MicroStar_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:52:
[Afbeelding]

Volgens mij alleen voor auto's vanaf my24, daar zit intelligent speed assist op. Die van mij heeft dat gelukkig nog niet... (zo'n verplicht europees rijhulpsysteem wat ik dan elke rit uit zou moeten zetten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:20:
Volgens mij alleen voor auto's vanaf my24, daar zit intelligent speed assist op. Die van mij heeft dat gelukkig nog niet... (zo'n verplicht europees rijhulpsysteem wat ik dan elke rit uit zou moeten zetten..)
Alleen auto's die idd ISA hebben. Mijn MY24 viel daar net een maandje buiten en heeft dat gelukkig niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Tranquility schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Alleen auto's die idd ISA hebben. Mijn MY24 viel daar net een maandje buiten en heeft dat gelukkig niet. :)
Het is geen drama hoor als je het wel hebt…..je kunt kiezen voor een bescheiden geluidje i.p.v. ‘corrigerende actie’ en zelfs dat op het stuur uitschakelen. Kleine moeite en het wordt een routine gebaar bij het wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Het is geen drama hoor als je het wel hebt…..je kunt kiezen voor een bescheiden geluidje i.p.v. ‘corrigerende actie’ en zelfs dat op het stuur uitschakelen. Kleine moeite en het wordt een routine gebaar bij het wegrijden.
Nou misschien is het idd een kwestie van juiste instellingen en wennen, maar ik had laatst een v60’als vervangend vervoer mee waar het opzat en vond het bijzonder irritant.

Terwijl ik me altijd aan de snelheid hou gaf die toch constant waarschuwingen omdat die maximum snelheid gewoon niet goed herkende en dus onterecht signalen gaf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik heb na de update eigenlijk niet gelet of het er nu beter op is geworden.
Ik houd me aan de maximale snelheid (+5 à 7 km/u buiten de bebouwde kom) en zeker al 7 jaar geen bekeuring gehad.
Maar wanneer de ISA begint te piepen, druk ik het wel weg met pijltje naar rechts.

Zag vanochtend dat 3.3.16 terug van weggeweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
MicroStar_NL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:21:Ik houd me aan de maximale snelheid (+5 à 7 km/u buiten de bebouwde kom) en zeker al 7 jaar geen bekeuring gehad.
Dat zegt meer iets over "waar" je rijdt dan "hoe" je rijdt...

Hier vlakbij zijn een paar van die kaarsrechte provinciale wegen, rijkelijk voorzien van flitspalen, niet te flauw om je een bekeuring te sturen voor 1km/h te hard.

Nou weet je ook meteen waarom ik zeur over de cruise-control en limiter, die vaak 1km over de ingestelde waarde gaan (ingesteld op 84 en dan rijdt hij toch 85)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
cdwave schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Dat zegt meer iets over "waar" je rijdt dan "hoe" je rijdt...

Hier vlakbij zijn een paar van die kaarsrechte provinciale wegen, rijkelijk voorzien van flitspalen, niet te flauw om je een bekeuring te sturen voor 1km/h te hard.

Nou weet je ook meteen waarom ik zeur over de cruise-control en limiter, die vaak 1km over de ingestelde waarde gaan (ingesteld op 84 en dan rijdt hij toch 85)
Als dit in NL is, zul je geen boete krijgen voor 1km/u te hard. Je moet minstens 7km/u over de toegestane snelheid gaan voor een boete, dankzij de meercorrecties van 3km/u + 3% van de snelheid met een minimum van 3km/u. Let wel: er kan natuurlijk wel verschil zitten tussen je werkelijke snelheid en wat je dashboard aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
cdwave schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:49:
[...]
Dan zet je hem op 83 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tukker999
Tot 108 op de CC op de snelweg geeft bij mijn weten geen problemen.

[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 09-01-2025 09:51 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
millerman_sf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:55:
[...]Als dit in NL is, zul je geen boete krijgen voor 1km/u te hard. Je moet minstens 7km/u over de toegestane snelheid gaan voor een boete, dankzij de meercorrecties van 3km/u + 3% van de snelheid met een minimum van 3km/u. Let wel: er kan natuurlijk wel verschil zitten tussen je werkelijke snelheid en wat je dashboard aangeeft.
Ik heb toch echt een keer een boete moeten betalen voor 81 km/h waar je 80 mocht. En ja, de teller in de auto geeft dan iets anders aan (pakweg 86), en de werkelijk gereden snelheid is dan ook hoger dan 81 geweest, maar evengoed staat er "81" op de acceptgiro en als dat "80" was geweest dan was er geen boete gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
De Volvo geeft al 2km/u te snel aan op het dashboard. Dus als je ACC instelt op 120 rij je effectief 118. Bij mij staat die sinds begin op 123-124km/u op de snelweg en nog nooit een boete gehad en ik rij wekelijks door meerdere trajectcontroles.
cdwave schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ik heb toch echt een keer een boete moeten betalen voor 81 km/h waar je 80 mocht. En ja, de teller in de auto geeft dan iets anders aan (pakweg 86), en de werkelijk gereden snelheid is dan ook hoger dan 81 geweest, maar evengoed staat er "81" op de acceptgiro en als dat "80" was geweest dan was er geen boete gestuurd.
Die 81 is na correctie dus je effectieve snelheid lag waarschijnlijk hoger. Ik heb zo ook eens een boete gehad voor 51km/u maar mijn effectieve snelheid was 56km/u, dat stond ook netjes zo aangegeven op de boete.

[ Voor 57% gewijzigd door Largamelion op 09-01-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
De snelheidsmeter van je auto wordt bewust gekalibreerd op 2-5% lager dan de werkelijke snelheid.
Als je wilt weten wat de afwijking van je snelheidsmeter is, gebruik dan een app of stel Google Maps in voor weergave van de snelheid.
https://support.google.co...=GENIE.Platform%3DAndroid

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
tukker999 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:13:
De snelheidsmeter van je auto wordt bewust gekalibreerd op 2-5% lager dan de werkelijke snelheid.

https://support.google.co...=GENIE.Platform%3DAndroid
je bedoelt hoger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
cdwave schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Dat is na correctie. Dan heb je daadwerkelijk 87km/u gereden, na 3+3km/u correctie is dat 81km/u en dus een boete voor 1km/u te hard, terwijl je daadwerkelijk 7km/u te hard reed. Dat staat ook gewoon in die brief beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
tukker999 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:49:
Tot 108 op de CC op de snelweg geeft bij mijn weten geen problemen.
Grappig, ik heb hem ook meestal op 108km/u staan. Nooit een bon hiervoor gehad. Overigens ook op stukken waar je 130km/u mag. Ik heb geen behoefte om harder te gaan dan 108km/u.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 09-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:32:
[...]

Nou misschien is het idd een kwestie van juiste instellingen en wennen, maar ik had laatst een v60’als vervangend vervoer mee waar het opzat en vond het bijzonder irritant.

Terwijl ik me altijd aan de snelheid hou gaf die toch constant waarschuwingen omdat die maximum snelheid gewoon niet goed herkende en dus onterecht signalen gaf…
standaard verkeerd, laatst gaf hij 30 aan op een 80 weg omdat twee straten eerder wegwerkzaamheden waren waarbij men oals gebruikelijk weer verzuimd had om een bord "einde beperkingen" neer te zetrten.
Bij ventwegen langs snelwegen worden zelfs de borden aan de verst wegliggende berm van de ventweg nog opgepikt, mag je ineens nog maar 70 waar gewoon 100 geldt, dar soort gedoe.
Ik zou dat baggersysteem ook niet willen hebben en proberen de dealer ervan te overtuigen dat zolang dat niet minimaal 95% correct werkt, het definitief wordt uitgezet. Europese regels of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:31:
[...]

standaard verkeerd, laatst gaf hij 30 aan op een 80 weg omdat twee straten eerder wegwerkzaamheden waren waarbij men oals gebruikelijk weer verzuimd had om een bord "einde beperkingen" neer te zetrten.
Bij ventwegen langs snelwegen worden zelfs de borden aan de verst wegliggende berm van de ventweg nog opgepikt, mag je ineens nog maar 70 waar gewoon 100 geldt, dar soort gedoe.
Ik zou dat baggersysteem ook niet willen hebben en proberen de dealer ervan te overtuigen dat zolang dat niet minimaal 95% correct werkt, het definitief wordt uitgezet. Europese regels of niet
Toevallig was er gisteren op de TV iets over. Alle merken hebben er last van, want het is een standaard, door derden toegeleverd, systeem, wat zich verslikt in het verkeersborden woud op sommige plekken in NL. Die zijn ze nu begonnen op te ruimen…..uit te dunnen…..

Wat je in de praktijk doet met dat ISA systeem is gewoon met het knopje links op het stuur uitzetten zodra je achter het stuur zit. Klaar …… de rest van de rit geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tja, typisch weer iets voor Europa. Ze dwingen iets af waar de technologie nog niet klaar voor is waardoor je een halfbakken systeem krijgt dat de fabrikant vervolgens laat uitschakelen door een druk op een knop. En dan heb je bij Volvo nog geluk want bij sommige wagens moet je door de menu's gaan. Tot irritatie van de consument die dan bij elke rit weer dat brakke systeem moet uitschakelen om geen foutieve meldingen te krijgen ook al houdt ie zich perfect aan de snelheidslimiet.

Straks moet je na het instappen 10 knopjes indrukken om al die manke systemen uit te schakelen. Moet nu al elke rit die noodrem voor het achteruitrijden uitschakelen of hij smijt telkens alles toe als ik van m'n oprit rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Tranquility schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Grappig, ik heb hem ook meestal op 108km/u staan. Nooit een bon hiervoor gehad. Overigens ook op stukken waar je 130km/u mag. Ik heb geen behoefte om harder te gaan dan 108km/u.
Ik reed met de C40 ook (onbewust) meestal lang niet 130 waar het wel mocht (op de A7 in NH na 19.00 bijvoorbeeld). Ik denk dat het te maken had met de ‘ingebakken’ instelling om met de EV altijd een beetje aan de range te denken. Nu met de XC60 hybride rij ik, hoewel die 50 pk minder vermogen heeft dan mijn Twin had, in het algemeen sneller. Komt ook omdat hij stiller is op snelheid (beter geïsoleerd) en de range is geen enkele meer want naast 75 km elektrisch meer dan 1000 km op benzine en een verbruik (over de eerste 250 km in hybride stand van 1:22,5 aan benzine en een accu lading van 18 kWh). In Powerstand met AWD wordt het op een echt lange rit 1:16. Nog niet verkeerd voor zo’n lompe auto toch?

Ik heb er sinds de omruil zo’n 4000 km mee gereden, alle lokale ritten elektrisch, een paar keer naar België in hybride mode waarbij Google de stroom zo economisch mogelijk verdeeld over de rit (snelweg ICE, lokaal accu) met de 1:22,5 als resultaat. Op bestemming kan ik de accu weer volladen (is in ruim 2 uur weer vol op 2 fasen).
Op een andere lange rit heb ik geëxperimenteerd met andere rij-modi. Er zijn er verschillende waaronder constant-AWD, Pure, Offroad en hybride. En je kunt verder in hybride stand zelf instellen wat er met de accu stroom moet gebeuren: Auto ( dan regelt Google het als je een bestemming in hebt gegeven, ‘Hold’ dan gebruik je de accu niet of Charge (dan wordt de accu geladen door de grote dynamo op de ICE, maar dat is een dure manier van laden…..)
Maar al die instellingen betekenen ook dat je de aandrijving kunt instellen van FWD (hybride + Hold), RWD (Pure) of AWD ( AWD modus). In Power mode blijft het volledige vermogen van ICE (210 pk plus Electromotor 145 pk) behouden en raakt de accu nooit leeg…..hij wordt op een paar % gehouden door de generator. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de krachtverdeling tussen beide anders. Op de snelweg bij 120 bijvoorbeeld draait de ICE op nog geen 1500 toeren in een hoge versnelling en is daarmee nauwelijks hoorbaar en werkt de elektromotor. . Geef je dan gas om even snel in te halen, schakelt de ICE gauw terug en draagt veel meer bij. Die omschakelingen gaan soepel. Ooit (5 jaar geleden) had ik een XC90 hybride maar je voelt dat er flink ontwikkeld is in de tussentijd.
Maar default start de auto op in Hybride Auto en daar laat ik ‘m meestal op staan.

Kortom hybride rijden was even ‘omschakelen’ na 4 jaar EV, maar ik vind het nu heel relaxed. Komt naast de ‘oneindige’ range ook door het op comfort gerichte karakter van de XC60 t.o.v. de 40 (XC60 met luchtvering en betere stoelen, en een geweldige B&W audio) en een beter ‘uitzicht’ door grotere ramen rondom.

Ik lees hier regelmatig over twijfel van ‘wat nu’ als ze in de nabije toekomst hun XC40 leaseauto in moeten leveren. Overweeg dan niet alleen een nieuwe EV zou ik denken, maar kijk ook eens naar de mogelijkheden van een longrange hybride als dat toegestaan wordt door de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:20:
Tja, typisch weer iets voor Europa. Ze dwingen iets af waar de technologie nog niet klaar voor is waardoor je een halfbakken systeem krijgt dat de fabrikant vervolgens laat uitschakelen door een druk op een knop. En dan heb je bij Volvo nog geluk want bij sommige wagens moet je door de menu's gaan. Tot irritatie van de consument die dan bij elke rit weer dat brakke systeem moet uitschakelen om geen foutieve meldingen te krijgen ook al houdt ie zich perfect aan de snelheidslimiet.

Straks moet je na het instappen 10 knopjes indrukken om al die manke systemen uit te schakelen. Moet nu al elke rit die noodrem voor het achteruitrijden uitschakelen of hij smijt telkens alles toe als ik van m'n oprit rijd.
Brussel moet de fabrikanten dingen wel dwingend voorschrijven want die zijn in het algemeen zelf niet geneigd wat ‘beperkende zaken’ in hun auto’s te doen. Met meer dan 20.000 verkeersdoden per jaar in de EU lijkt me een beetje dwang niet overbodig. En ja…..ISA is niet volmaakt, maar onder druk wordt alles vloeibaar en ook dit zal door terugkoppeling vast en zeker beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Brussel moet de fabrikanten dingen wel dwingend voorschrijven want die zijn in het algemeen zelf niet geneigd wat ‘beperkende zaken’ in hun auto’s te doen. Met meer dan 20.000 verkeersdoden per jaar in de EU lijkt me een beetje dwang niet overbodig. En ja…..ISA is niet volmaakt, maar onder druk wordt alles vloeibaar en ook dit zal door terugkoppeling vast en zeker beter worden.
Ik geloof daar niet in, mensen die te snel rijden en hardleers zijn, zijn ook de eersten die het uitschakelen. Uiteindelijk 'straf' je de mensen die zich wel aan de wet houden.

Beetje zoals DRM bij software. Degenen die de software kraken hebben geen last van de extra beveiliging want die vinden toch altijd een manier eromheen en uiteindelijk straf je de mensen die de software gekocht hebben, want die kunnen ze niet meer gebruiken als hun internet eruit ligt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:20:
[...]
Ik geloof daar niet in, mensen die te snel rijden en hardleers zijn, zijn ook de eersten die het uitschakelen. Uiteindelijk 'straf' je de mensen die zich wel aan de wet houden.

Beetje zoals DRM bij software. Degenen die de software kraken hebben geen last van de extra beveiliging want die vinden toch altijd een manier eromheen en uiteindelijk straf je de mensen die de software gekocht hebben, want die kunnen ze niet meer gebruiken als hun internet eruit ligt ofzo.
dat dus,ik rij eigenlijk altijd wel keurig volgens de geldende snelheden, maar hoe vaak ik niet opmerk dat de wagen een bord 70 oppikt van een naastgelegen weg en dat kilometers lang volhoud terwijl je gewoon 100 (of soms zelfs 130) mag op die rijbaan, of zoals gezegd een beperking tot 30 wegens werkzaamheden waar geen bord einde beperkingen staat dat je dan 3 straten verder nog steeds 30 mag volgens de wagen terwijl het daar alweer 80 is... gebeurt te vaak!
ALs je dan steeds weer gepiep krijgt, of erger: een system dat gewoon de snelheidslimiter aanpast aan dat bordje..... daar wordt je gestoord van.
Maar zoals jij zegt, die hardleerse hardrijder is de oorzaak dat Brussel zulke onzinnige dingen gaat verzinnen. De gewone rijder heeft er de overlast van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Zou goed kunnen gaan, is net hoe je snelheidsmeter is geeikt.

Er zijn altijd veel meningen en "ervaringen" over, maar het OM beschrijft de spelregels vrij duidelijk:
- Bij 100 km geldt er een meetcorrectie van 3 km/u. En de ondergrens voor bekeuren is 4 km/u.
- Dus vanaf 104km/u (na meetcorrect van 3km/u) mogen ze pas bekeuren, maar dan wel gelijk voor 4km/u te hard..
- Effectief dus pas bekeuring vanaf 107km/u. Meestal geeft je snelheidsmeter iets te veel aan, en daarom kom je waarschijnlijk dus weg met 108km/u.

Ik zou het er overigens niet op gokken. Die meetcorrectie heeft namelijk een reden: De flitscamera heeft een beperkte nauwkeurigheid en kan dus ook 3 km/u afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
millerman_sf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Dat is na correctie. Dan heb je daadwerkelijk 87km/u gereden, na 3+3km/u correctie is dat 81km/u en dus een boete voor 1km/u te hard, terwijl je daadwerkelijk 7km/u te hard reed. Dat staat ook gewoon in die brief beschreven.
Beetje offtopic hier, maar die kun je gewoon aanvechten ("Er geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. " staat in de officiele regels, zie vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:31:
[...]standaard verkeerd, laatst gaf hij 30 aan op een 80 weg omdat twee straten eerder wegwerkzaamheden waren waarbij men oals gebruikelijk weer verzuimd had om een bord "einde beperkingen" neer te zetrten.
Klinkt bekend... Hij ziet ook nog wel eens een vettig "80" bord voor "30" aan en dat soort fouten.

Ook hier doet de Volvo software het trouwens veel slechter dan m'n oude Nissan. Die maakte zelden dit soort fouten, en pikte in Duitsland ook altijd keurig de matrixborden op. Die had wat mij betreft de limiter standaard mogen instellen. Pas sinds de Volvo denk ik daar anders over. Best triest, op de Nissan had ik de optie wel willen hebben, de Volvo heeft deze setting wel maar die gebruik ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]Ik heb geen behoefte om harder te gaan dan 108km/u.
Ik rijd altijd het maximum, waar dat redelijkerwijs mogelijk is. Mij is het wel een euro extra waard om een kwartier eerder thuis te zijn.

Op de Autobahn hangt 't af hoeveel zin ik heb om me in te spannen. Daar ben ik met de EV nog niet op geweest. Met de fosiele auto's reed ik in een rielekste bui met de stroom mee, meestal zo rond de 140. Zo af en toe lekker met 200+ jakkeren is best wel eens lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Mga1600 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik reed met de C40 ook (onbewust) meestal lang niet 130 waar het wel mocht (op de A7 in NH na 19.00 bijvoorbeeld). Ik denk dat het te maken had met de ‘ingebakken’ instelling om met de EV altijd een beetje aan de range te denken. Nu met de XC60 hybride rij ik, hoewel die 50 pk minder vermogen heeft dan mijn Twin had, in het algemeen sneller. Komt ook omdat hij stiller is op snelheid (beter geïsoleerd) en de range is geen enkele meer want naast 75 km elektrisch meer dan 1000 km op benzine en een verbruik (over de eerste 250 km in hybride stand van 1:22,5 aan benzine en een accu lading van 18 kWh). In Powerstand met AWD wordt het op een echt lange rit 1:16. Nog niet verkeerd voor zo’n lompe auto toch?

Ik heb er sinds de omruil zo’n 4000 km mee gereden, alle lokale ritten elektrisch, een paar keer naar België in hybride mode waarbij Google de stroom zo economisch mogelijk verdeeld over de rit (snelweg ICE, lokaal accu) met de 1:22,5 als resultaat. Op bestemming kan ik de accu weer volladen (is in ruim 2 uur weer vol op 2 fasen).
Op een andere lange rit heb ik geëxperimenteerd met andere rij-modi. Er zijn er verschillende waaronder constant-AWD, Pure, Offroad en hybride. En je kunt verder in hybride stand zelf instellen wat er met de accu stroom moet gebeuren: Auto ( dan regelt Google het als je een bestemming in hebt gegeven, ‘Hold’ dan gebruik je de accu niet of Charge (dan wordt de accu geladen door de grote dynamo op de ICE, maar dat is een dure manier van laden…..)
Maar al die instellingen betekenen ook dat je de aandrijving kunt instellen van FWD (hybride + Hold), RWD (Pure) of AWD ( AWD modus). In Power mode blijft het volledige vermogen van ICE (210 pk plus Electromotor 145 pk) behouden en raakt de accu nooit leeg…..hij wordt op een paar % gehouden door de generator. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de krachtverdeling tussen beide anders. Op de snelweg bij 120 bijvoorbeeld draait de ICE op nog geen 1500 toeren in een hoge versnelling en is daarmee nauwelijks hoorbaar en werkt de elektromotor. . Geef je dan gas om even snel in te halen, schakelt de ICE gauw terug en draagt veel meer bij. Die omschakelingen gaan soepel. Ooit (5 jaar geleden) had ik een XC90 hybride maar je voelt dat er flink ontwikkeld is in de tussentijd.
Maar default start de auto op in Hybride Auto en daar laat ik ‘m meestal op staan.

Kortom hybride rijden was even ‘omschakelen’ na 4 jaar EV, maar ik vind het nu heel relaxed. Komt naast de ‘oneindige’ range ook door het op comfort gerichte karakter van de XC60 t.o.v. de 40 (XC60 met luchtvering en betere stoelen, en een geweldige B&W audio) en een beter ‘uitzicht’ door grotere ramen rondom.

Ik lees hier regelmatig over twijfel van ‘wat nu’ als ze in de nabije toekomst hun XC40 leaseauto in moeten leveren. Overweeg dan niet alleen een nieuwe EV zou ik denken, maar kijk ook eens naar de mogelijkheden van een longrange hybride als dat toegestaan wordt door de werkgever.
Helder verhaal over jouw XC60. Is ook een hele mooie auto. Maar wat nu als je accu leeg is, heb je dan nog het vermogen van de elektromotor?

Verder is het natuurlijk logisch dat jouw auto stiller is, want een klasse hoger ;)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Ik rijd altijd het maximum, waar dat redelijkerwijs mogelijk is. Mij is het wel een euro extra waard om een kwartier eerder thuis te zijn.

Op de Autobahn hangt 't af hoeveel zin ik heb om me in te spannen. Daar ben ik met de EV nog niet op geweest. Met de fosiele auto's reed ik in een rielekste bui met de stroom mee, meestal zo rond de 140. Zo af en toe lekker met 200+ jakkeren is best wel eens lekker...
maar ben je dan 15 minuten eerder thuis?
Ik heb dat getest, ritje Groningen naar huis is 200 km, ik heb een keer 140 gereden zoveel mogelijk, bij 0 graden buiten en tegenwind, moest na 160 km met nog 6% over al aan de snellader gedurende 20 min.
De dag erop nogmaals en nu gewoon 100 gereden maar nog steeds bij 0 graden en een iets sterkere tegenwind, kwam gewoon thuis met 20% over.
De snellere rit gaf 10 minuten tijdwinst, maar 15 minuten extra laden, is 5 minuten minder snel dan de rit met 100 kmh. Uiteindelijk bleek 100 rijden dus sneller dan 140 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:56:
[...]
maar ben je dan 15 minuten eerder thuis?
Ik heb dat getest, ritje Groningen naar huis is 200 km, ik heb een keer 140 gereden zoveel mogelijk, bij 0 graden buiten en tegenwind, moest na 160 km met nog 6% over al aan de snellader gedurende 20 min.
De dag erop nogmaals en nu gewoon 100 gereden maar nog steeds bij 0 graden en een iets sterkere tegenwind, kwam gewoon thuis met 20% over.
De snellere rit gaf 10 minuten tijdwinst, maar 15 minuten extra laden, is 5 minuten minder snel dan de rit met 100 kmh. Uiteindelijk bleek 100 rijden dus sneller dan 140 ;-)
Omdat je te lang aan de lader hebt gehangen. Je zou toch maar 6 minuten hoeven te laden om de benodigde 40km erbij te krijgen?

Ik heb nog geen snellader gebruikt... Wel een keer 580km in een dag gereden, gewoon bij kunnen laden op de bestemming met standaard 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:30:
Zou goed kunnen gaan, is net hoe je snelheidsmeter is geeikt.
Ik zou het er overigens niet op gokken. Die meetcorrectie heeft namelijk een reden: De flitscamera heeft een beperkte nauwkeurigheid en kan dus ook 3 km/u afwijken.
Dat klopt, maar mijn ervaring met heel veel auto's is dat ze doorgaans een afwijking hebben van tussen de 6 en 10% dat de snelheidsmeter van de auto dus te veel weergeeft. Dus met 108 rij ik waarschijnlijk rond de 102km werkelijke kilometers (nog wat marge aangehouden ). Heb het wel eens met GPS met een oude TomTom gemeten en ook bij de XC40 zag ik een redelijk groot verschil. Ik voel me met 108 echt wel veilig. Waar je 80k mag rij ik meestal 85 en in de bebouwde kom hou ik het gewoon bij 50.

Maar ik zal het nog eens testen met mijn telefoon. Weet alleen niet meer of die ook snelheid weergeeft bij Maps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik heb vandaag even een offerte opgevraagd voor een nieuwe EX40 in de lease. Ik zou dan graag willen:

1. Single Motor Extended Range
2. Plus versie
3. Kleur: Cloud Blue (ik dacht dat dit de nieuwe standaard werd, maar helaas moet je daarvoor bijbetalen)
4. Interieur: Tailored Wool Blend Charcoal/Midnight Zinc
5. Velgen: 19″ 5-Spaaks Black Diamond Cut
6. Paketten: Power seats/Climate
7. Opties: Visual Park assist/Dak in contrasterende kleur, Black Stone/Trekhaak, inklapbaar/Premium Audio by Harman Kardon

Totale prijs: € 62.535 (valt mij iets tegen). Ik ben benieuwd wat hier uitrolt qua leaseprijs maar ik ben er bang voor. Overigens zou ik alleen deze configuratie willen met de nieuwe 2025 hardware die er, volgens mij, gaat komen incl. het nieuwe scherm.

Ik heb ook de offerte binnen van de Zeekr 7x die een stukje goedkoper was, enorm luxe aangekleed, maar omdat het een Zeekr is... belachelijk duur in de lease. Want tja, Chinese auto... die angstig voor de restwaarde na 5 jaar lease. Echt zonde, die auto stond bij mij echt op nummer 1. Doordat de cataloguswaarde zo'n 10k goedkoper is dan mijn huidige XC40 valt het qua bijtelling nog wel mee. Tis echt puur de restwaarde die de leaseprijs zo hoog maakt |:( 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 09-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:24:
Ik heb vandaag even een offerte opgevraagd voor een nieuwe EX40 in de lease. Ik zou dan graag willen:

2. Plus versie
3. Kleur: Cloud Blue (ik dacht dat dit de nieuwe standaard werd, maar helaas moet je daarvoor bijbetalen)
7. Opties: Visual Park assist/Dak in contrasterende kleur, Black Stone/Trekhaak, inklapbaar/Premium Audio by Harman Kardon

Totale prijs: € 62.535 (valt mij iets tegen). Ik ben benieuwd wat hier uitrolt qua leaseprijs maar ik ben er bang voor. Overigens zou ik alleen deze configuratie willen met de nieuwe 2025 hardware die er, volgens mij, gaat komen incl. het nieuwe scherm.

Ik heb ook de offerte binnen van de Zeekr 7x die een stukje goedkoper was, enorm luxe aangekleed, maar omdat het een Zeekr is... belachelijk duur in de lease. Want tja, Chinese auto... die angstig voor de restwaarde na 5 jaar lease. Echt zonde, die auto stond bij mij echt op nummer 1. Doordat de cataloguswaarde zo'n 10k goedkoper is dan mijn huidige XC40 valt het qua bijtelling nog wel mee. Tis echt puur de restwaarde die de leaseprijs zo hoog maakt |:( 8)7
Tsja als je een kalere auto kiest (de plus) en dan weer met veel paketten aankleedt wordt die toch weer relatief duur. Ik zou dan de 1000 euro extra pakken en gelijk de ultimate nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Nog mensen die niet kunnen inloggen in de Android app van Volvo? Al 5 minuten aan 't proberen zowel via WIFI al 4G maar steeds 'onbekende fout, technische problemen'.

Geen voorverwarmde auto dan maar ... gelukkig schijnt het zonnetje al even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Largamelion schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:32:
Nog mensen die niet kunnen inloggen in de Android app van Volvo? Al 5 minuten aan 't proberen zowel via WIFI al 4G maar steeds 'onbekende fout, technische problemen'.

Ja, hier ook.
Alleen geen onbekende fout maar alleen "auto is offline"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

iOS app ook "onbekende fout". Dus zal iets met de servers zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rolfio schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Helder verhaal over jouw XC60. Is ook een hele mooie auto. Maar wat nu als je accu leeg is, heb je dan nog het vermogen van de elektromotor?

Verder is het natuurlijk logisch dat jouw auto stiller is, want een klasse hoger ;)
Ja, in Powerstand hou je het volledige vermogen ook als je de accu leeg gereden hebt, of liever gezegd je rijdt hem dan niet leeg want de generator op de ICE zorgen dat de accu een beetje geleden blijft. Het verbruik neemt bij dezelfde rijstijl dan wel toe van 1:22,5 naar 1:16 maar je houdt met de T6 wel gewoon de 350 pk.

Het enige wat ik in de XC60 minder goed vind dan in de C40 is het licht van de koplampen. Ik had daar in de optionele pixellampen en nu de full led adaptieve lampen (die ‘schaduw’ maken om de tegenligger zodat je grootlicht kunt blijven voeren), maar het licht is net wat minder dan ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:24:

2. Plus versie

Da's een hoop geld voor een Single Engine Plus. Ik kom met een Twin Engine Ultimate op 65k.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 18:43
MicroStar_NL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Ja, hier ook.
Alleen geen onbekende fout maar alleen "auto is offline"
Hier ook.
Vanmiddag nog ff een fastnedje gedaan van 10% naar 72%, niet gek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42JYeQTOqY4GDN2IHib1ZMJgcbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/beXEikZulHG2JTqB4dC2kguX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45

Hier ook en tevens een waarschuwing van mijn kant: als je uitlogt en opnieuw wil inloggen, kun je je telefoon weer opnieuw koppelen omdat Volvo zegt je telefoon niet te herkennen.
Pagina: 1 ... 291 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"