Wij hebben onze XC40 P6 Plus my23 late sinds begin september en er inmiddels 10K op zitten. We gebruiken de auto voor lange afstanden in NL zo'n 270km enkele reis snelweg van Limburg naar Zeeland, Noord-Oost Groningen. Ons gemiddeld verbruik ligt rond de 21kW. Onderweg laden we Fastned en als we aan het werk zijn als het uitkomt lokaal 11/22 kW. Thuis hebben we 3x16A en een 16A 3fasen Ratio Solar WallBox. Voor het verkeer in en om huis hebben we een Dacia Spring. Beide voldoen ze precies aan het doel waarvoor we ze hebben aangeschaft (privé). Op de lange afstanden nemen we de tijd en hebben we in de Volvo het gevoel alsdof we 1e Klas in de trein zitten. De Dacia is een geinig karretje met een hoog 2CV/R4 gehalte. Ik wil maar zeggen..als je bewust kiest en je mentaal hebt ingesteld op EV rijden, dna zit je goed!DreZutphen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
Ik neem aan dat iedereen die een EV koopt zich inleest over hoe alles er voorstaat. Het bereik, de bugs, etc etc.
Het lijkt wel of sommige het gemak hadden verwacht van vele km's met een diesel motor maken.
Het rijden in een EV brengt gewoon bepaalde ongemakken met zich mee. En ja dat zijn nu net de dingen die 'de ICE' rijders steeds verkondigen.
Je kan proberen te lullen als Brugman maar per dag lange afstanden rijden EV is niet echt comfortabel.
Daarnaast spelen de energie prijzen nu ook mee.
Ik heb de Volvo besteld in de wetenschap dat mijn vrouw er merendeels mee gaat rijden en vooral in stadsverkeer.
Als ik naar 4 of 5 klanten per dag moet scheuren dan was het waarschijnlijk een s60 of xc60 hybride geworden.
Dat is ook precies wat ik bedoel. Je koopt er 1 en in jullie geval 2 en je weet van te voren waar je aan toe bent.golf1025 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Wij hebben onze XC40 P6 Plus my23 late sinds begin september en er inmiddels 10K op zitten. We gebruiken de auto voor lange afstanden in NL zo'n 270km enkele reis snelweg van Limburg naar Zeeland, Noord-Oost Groningen. Ons gemiddeld verbruik ligt rond de 21kW. Onderweg laden we Fastned en als we aan het werk zijn als het uitkomt lokaal 11/22 kW. Thuis hebben we 3x16A en een 16A 3fasen Ratio Solar WallBox. Voor het verkeer in en om huis hebben we een Dacia Spring. Beide voldoen ze precies aan het doel waarvoor we ze hebben aangeschaft (privé). Op de lange afstanden nemen we de tijd en hebben we in de Volvo het gevoel alsdof we 1e Klas in de trein zitten. De Dacia is een geinig karretje met een hoog 2CV/R4 gehalte. Ik wil maar zeggen..als je bewust kiest en je mentaal hebt ingesteld op EV rijden, dna zit je goed!
Op dit moment is het voor zakelijke rijders die elke dag echte grote afstanden afleggen verre van ideaal. En nee 400km is geen grote afstand.😁
Maar degene die echte grote afstanden afleggen is wel een hele kleine groep.
Nou als je nog niet overgestapt bent naar een goedkopere energie maatschappij en je gaat boven het prijsplafond uitkomen word het wel een dure grap.Pitteken2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:04:
Ik snap niet dat jullie dit duur rijden vinden. Toch niet als je thuis laadt. Ik zit met de huidige prijzen op een equivalent van 4,5 liter benzine per 100 km… en dan reken ik met de prijs die geen rekening houdt met mijn zonnepanelen want die zijn al lang terugverdiend en halen die kostprijs in realiteit dus nog een heel stuk naar beneden.
Als je snel laadt of elke dag aan een laadpaal moet dan zal t idd niet goedkoper zijn want dat zijn criminele praktijken en zeer winstgevend voor die providers…
Aan de andere kant. Lekker snel overstappen als het de helft scheelt.
Wel typisch iets van deze tijd: alle eigen verantwoordelijkheid afschuiven. Als ik 60k uitgeef aan een auto, dan zorg ik wel dat ik weet wat ik in huis haal. En dan moet je niet op marketing vertrouwen, zelfs niet die van Volvo. Ook ik heb tig reviews gelezen, Youtube filmpjes bekeken, proefgereden, auto's vergeleken in de EV database en voor mij was gelijk duidelijk: de (X)C40 is geen range killer. Wil je range, dan moet je een ander merk kiezen. Goedkoop is ie zeker ook niet. Zijn allemaal dingen die je van tevoren weet, waar je uiteindelijk zelf een keuze in maakt.Bartelomeus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
Vre-se-lijk die discussie over WLTP, werkeljke range, verbruik, kosten, etc etc. Voordat ik een proefrit in de C40 ging maken (en later dus leasen) had ik al zo'n 10 keer een filmpje op Youtube gekeken en 10 keer EV database geraadpleegd. Staat uitstekend uitgelegd dat de werkelijke range 20-30% onder de WLTP opgave ligt. Geldt voor bijna alle EV's. Doe de opgegeven WLTP maal 3/5 en je hebt ongeveer de werkelijke range.
Overigens vind ik de range discussie (afgezien van kWh prijsstijging, want die had niemand voorzien) echt een non-discussie in de wetenschap dat je bijna op iedere hoek vd straat een laadpaal hebt.
Ik zou veel liever discussieren over "echte" problemen, oplossingen, features, etc.. Of gewoon lekker genieten van de mooie verhalen en anekdotes van @ron65 of @Mga1600 (en soms @Kammika als ie een goede bui heeft) want die lees ik graag.
*edit, overigens heb ik vandaag te horen gekregen dat ein-de-lijk de module voor mijn trekhaak is gearriveerd uit China. As vrijdag wordt deze gemonteerd zodat ik fijn een paardentrailer en caravan kan trekken. Het geschatte verbruik staat niet in de "range calculator"
Voor mensen die echt de eerste modellen XC40 hebben besteld was dat natuurlijk niet zo inzichtelijk, maar voor de C40 was dat al wel duidelijk. Dan doet bijvoorbeeld de Polestar 2 Long Range het beter. Je mag natuurlijk best kritisch zijn op Volvo, zeker over tekortkomingen als de trillingen, software en aandrijving. Maar als je iets koopt, heb je zelf ook de verantwoordelijkheid te weten wat je in huis haalt.
Dat is waar ik voor straks wel een beetje angst voor heb. Moet nog wel eens 'even' 300km enkele reis naar een klant... maar we gaan het wel zien. De klant heeft dan +/- 45 min om zn verhaal te doen, anders haal ik het met laden niet heen en weer binnen werktijdDreZutphen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:23:
[...]
Dat is ook precies wat ik bedoel. Je koopt er 1 en in jullie geval 2 en je weet van te voren waar je aan toe bent.
Op dit moment is het voor zakelijke rijders die elke dag echte grote afstanden afleggen verre van ideaal. En nee 400km is geen grote afstand.😁
Maar degene die echte grote afstanden afleggen is wel een hele kleine groep.
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Poeh ja 600km heen en terug voor 1 klant zijn serieuse ritjes. 1x per week is voor mij een EV nog prima maar meerdere keren zal voor mij toch een brandstof motor worden.KabalA! schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is waar ik voor straks wel een beetje angst voor heb. Moet nog wel eens 'even' 300km enkele reis naar een klant... maar we gaan het wel zien. De klant heeft dan +/- 45 min om zn verhaal te doen, anders haal ik het met laden niet heen en weer binnen werktijd
Tesla fanboys zullen Tesla schreeuwen maar ook dan word het te krap.
100% eens 👍Tomoth schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
[...]
Wel typisch iets van deze tijd: alle eigen verantwoordelijkheid afschuiven. Als ik 60k uitgeef aan een auto, dan zorg ik wel dat ik weet wat ik in huis haal. En dan moet je niet op marketing vertrouwen, zelfs niet die van Volvo. Ook ik heb tig reviews gelezen, Youtube filmpjes bekeken, proefgereden, auto's vergeleken in de EV database en voor mij was gelijk duidelijk: de (X)C40 is geen range killer. Wil je range, dan moet je een ander merk kiezen. Goedkoop is ie zeker ook niet. Zijn allemaal dingen die je van tevoren weet, waar je uiteindelijk zelf een keuze in maakt.
Voor mensen die echt de eerste modellen XC40 hebben besteld was dat natuurlijk niet zo inzichtelijk, maar voor de C40 was dat al wel duidelijk. Dan doet bijvoorbeeld de Polestar 2 Long Range het beter. Je mag natuurlijk best kritisch zijn op Volvo, zeker over tekortkomingen als de trillingen, software en aandrijving. Maar als je iets koopt, heb je zelf ook de verantwoordelijkheid te weten wat je in huis haalt.
Tuurlijk joh. Ik zeg misleiding en jij maakt er direct een strafbaar feit van. Laat ze gewoon eens het eerlijke verhaal vertellen in de commercials en niet in de kleine lettertjes.Kammika schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:33:
[...]
Je beschuldigt nu Volvo van een strafbaar feit omdat je jezelf bij de bestelling niet goed ingelezen hebt?
De beschuldiging van "Misleiding" is volledig misplaatst:
- In NL (volgens mij heel europa) is afgesproken dat je met de WLTP mag adverteren. en dat doet Volvo gewoon.
- In de product configurator verwijst volvo netjes naar de range calculator die de invloed van weer op je WLTP uitlegt. Als je daar snelweggebruik bij 0 graden invult kom je op die 260km uit voor een XC40 P8 waar een aantal mensen op dit forum hardnekkig over blijven vallen.
[Afbeelding]
Dit stond er zeker al anderhalf jaar op. iig voordat ik die van mij bestelde:
Als het therapeutisch werkt om over de range te klagen in dit forum, doe dat dan vooral. Maar denk wel 2x goed na voordat je partijen van strafbare feiten gaat beschuldigen...
Voor je eigen gemoedsrust raad ik je aan een volgende keer jezelf beter in te lezen voordat je zo'n aanschaf doet...
Maar blijkbaar moeten consumenten eerst heel hard gaan klagen voordat grote bedrijven transparanter worden.
Maar goed ik rij nog tevreden rond hoor.
Het is wachten op de mensen met wagens die ook terug kunnen leveren, die bij de openbare paal gaan staan laden voor 40 cent en dan savonds thuis die wagen aankoppelen om daaruit de verlichting en het koffiezetapparaat te stoken, de zogenaamde LaadpaalKanibaalDreZutphen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:55:
[...]
..... maar ze de consumenten thuis €0,84 of zo iets rekenen. Bij hun openbare laadpalen de helft🤣
Alleen jammer voor diegenen die aangewezen zijn op de publieke palen (niet kunnen thuisladen) en die palen steeds vaker bezet zien door de thuislader die goedkoper uit wil zijn (en dat vroeger thuisladend ook al was).
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ahum ik zeg niet zo maar wat, Hier de definitie van misleiding volgens RijksoverheidSten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:00:
[...]
Tuurlijk joh. Ik zeg misleiding en jij maakt er direct een strafbaar feit van. Laat ze gewoon eens het eerlijke verhaal vertellen in de commercials en niet in de kleine lettertjes.
Maar blijkbaar moeten consumenten eerst heel hard gaan klagen voordat grote bedrijven transparanter worden.
Dat korte stukjes meer kW's kosten, klopt ook niet.Mga1600 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:41:
[...]
We hebben al vaker over je extreme verbruik gelezen. Omgerekend zou op basis van wat je schrijft nu voor een volle accu bijna 29 kWh/100 km zijn (75 netto accu capaciteit /260=28,8). Dat lijkt me verre van normaal tenzij je alleen maar korte stukjes rijdt zonder voorwarmen. Heb je na de vorige discussies over je verbruik al nader onderzoek laten plegen?
Met onze XC40 P8 (uit 2021) doen we veel trajecten van 9km. Op dat traject zijn er 6 verkeerslichten, 3 ronde punten en 3 snelheidsregimes (70, 50 en 30) evenredig verdeeld. En toch halen we zonder voor te warmen een gemiddelde van 18-19 kWh/100km deze week. Hetgeen wel extra kW's kost, is de verwarming. Niet de airco, wel de verwarming. Van zodra je die aansteekt, ligt het gemiddelde rond de 24kWh. Stuurverwarming en zetelverwarming hebben geen groot effect.
En van zodra je natuurlijk de autosnelweg opgaat, neemt het gemiddelde ook een serieuze sprong voorwaarts. Echt aerodynamisch kan je de XC40 natuurlijk niet noemen.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Ja oke maar om wlpt cijfers misleidend te noemen is wel azijnpissen van de bovenste plank.Sten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:00:
[...]
Tuurlijk joh. Ik zeg misleiding en jij maakt er direct een strafbaar feit van. Laat ze gewoon eens het eerlijke verhaal vertellen in de commercials en niet in de kleine lettertjes.
Vriend van mij heeft de Ioniq 5, die kan er al mee stofzuigen, grasmaaien, bbq’en, etcron65 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Het is wachten op de mensen met wagens die ook terug kunnen leveren, die bij de openbare paal gaan staan laden voor 40 cent en dan savonds thuis die wagen aankoppelen om daaruit de verlichting en het koffiezetapparaat te stoken, de zogenaamde LaadpaalKanibaal
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Ik behoor tot de eerste groep rijders en heb me enorm ingelezen, zelfs tot vervelends toe hier ook vragen gesteld toen de PS2 en XC40P8 nog 1 topic waren. Ik heb alle videos bekeken, alle blogs, vlogs en die analyses van onze Noorse vrienden. Zelfs een oud Volvo directeur benaderd. Kortom, meer had ik niet kunnen doen.Tomoth schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
[...]
En hoewel het voor sommigen blijkbaar lastig voor te stellen is, maar zelfs dan kunnen er nog zaken zijn die je tegenvallen, die niet zijn verteld maar wel aanwezig zijn, of die wel verteld zijn maar die op welke manier dan ook niet voor jouw auto gelden. Voorbeeldje?
Mij is door vrijwel iedereen wel vertelt dat die 300km geen punt is. Voor mij was dat een beetje de grens om wel/geen EV te leasen. Puur omdat we nou net een aantal ritten maken (soms zelfs per week een paar keer) dat we dat nodig hebben zonder snel te laden. Zeker als beginnende EV rijder met een flinke dosis laadangst was die grens er niet voor niks. Zorgvuldig bepaald.
Kijk ik nu bijna 2 jaar verder dan is die 300km grens eigenlijk veel vaker niet haalbaar dan dat het wel is. En dat houdt alsnog in savonds laat bij een verlaten Fastned even bijladen. Wereldprobleem? Nee natuurlijk niet, met 10-15 min ben je weer weg. Is het vervelend omdat je er niet op rekende? Ja enorm, want het is gewoon prettig en comfortabel om dat soort ritten aan te kunnen en de auto dan lekker thuis aan de laadpaal te zetten en de volgende ochtend issie weer vol.
Het zijn soms ook gewoon details die bij elkaar zorgen voor alsnog soms een mindere beleving. Hoe goed je je ook ingelezen hebt. Ik vind het dus vreemd dat een aantal hierboven zo zwart/wit denken en er gelijk van uitgaan dat als je je goed inleest alles ook goed is. Zo werkt het zeker niet, je ziet niet voor niets enorm veel verschillen tussen eigenlijk dezelfde auto's die bij dezelfde fabriek van de band rollen. Dus het is ergens ook een gok, krijg jij een model die heel strak scoort? Krijg je een model met kuren of die een flink stukje hoger verbruik heeft?
Feit dat dit topic na 2 jaar nog steeds behoorlijk levendig is zegt ook wel genoeg. Heb ik daarmee spijt van mijn P8? Nee zeker niet, wat ik ook vaak genoeg heb gezegd is dat het altijd een feestje is om in te rijden. Ik heb daarbij het geluk dat eigenlijk kort voor levering we met Corona te maken krijgen. Als consultant werkte ik heel veel extern, vaak in het westen of zelfs zuiden terwijl ik uit het oosten kom. Thuiswerken was vaak lastig en moeilijk. Corona heeft wat dat betreft er wel voor gezorgd dat die druk eraf is. Ik werk nu zeker de helft van de tijd thuis en daarmee is het reizen enorm ingekort. Dus ik kan absoluut 200% zeker leven met mijn P8. Zal misschien niet altijd duidelijk zijn, maar geloof me, ik vind het een fantastische wagen.
Maar ook een fantastische wagen kan issues hebben, brakke software, niet waargemaakte beloftes of dat je gewoon wel eens baalt dat je met 100% lading maar 240km ver komt. So be it, als je daar niet tegen kan moet je jezelf eens afvragen of je wel je tijd zinvol besteed op dit forum (bedoel ik niet persoonlijk naar jou btw). Iedere rijders beleeft het anders, sommige hebben dezelfde issues, sommige 0 issues, sommige totaal andere issues. Part of the deal.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zeg, BEV worden nu al door de anti-BEV lobby uitgemaakt voor "moulinex" en "stofzuigers", daar doet die Ioniq5 dus al een flinke duit in het zakje om dat imago waar te makenBartelomeus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:06:
[...]
Vriend van mij heeft de Ioniq 5, die kan er al mee stofzuigen, grasmaaien, bbq’en, etc

Een 220V voorziening in de kofferbak van de XC40 zou overigens geen slecht idee zijn, senseotje mee... lekker voor bij het snelladen :-)
Ik zou zeggen; maak je geen zorgen. Ik rij een XC40 twin 2021 MY22 en maak wekelijks dit soort ritten. Heb dan wel een lader aan huis zodat ik dagelijks vol weg kan gaan.KabalA! schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:44:
[...]
Dat is waar ik voor straks wel een beetje angst voor heb. Moet nog wel eens 'even' 300km enkele reis naar een klant... maar we gaan het wel zien. De klant heeft dan +/- 45 min om zn verhaal te doen, anders haal ik het met laden niet heen en weer binnen werktijd
Totaal geen problemen mee. Je hebt keuze uit lekker doorrijden en 2x keer wat langer bij een fastned staan of steady 104 rijden en 1x snelladen om weer thuis te komen. Tijdens laden noodzakelijke telefoontjes plegen en mails bekijken/versturen. No problem wat mij betreft. En richting zomer gaat het alleen maar makkelijker worden.
Ik lees hier dan ook dagelijks vol verbazing de negatieve range verhalen. Er zijn wel andere zaken waar meer over te klagen valt denk ik dan maar. En dat valt zelfs nog mee.
Zelf heb ik ook nog eens goed vergelijkingsmateriaal omdat ik al een andere EV gereden heb, een Enyaq.
Ook in mijn kennissenkring rijden meerdere mensen EV, mustang, Q4, ID4, ev6, ioniq5. Als ik de verhalen van hen wel eens hoor.....
Dan is de XC40 recharge twin echt wel een topper. En ja, bereik bij vergelijkbare auto's is hoger maar dat moet tevoren duidelijk zijn en kun je makkelijk op anticiperen.
Dus mijn advies: ga lekker genieten dadelijk. Het is een geweldige auto.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dat zuur aanvoelt, zeker met een verwachting dat 300km op een accu haalbaar moet zijn. Als een minimaal bereik van 300km een grote wens is, dan kies je in ieder geval een auto die daar ruim boven zit (volgens praktijkcijfers, niet de WLTP). De (X)C40 bungelde wat dat betreft vaak wel onderaan lijstjes. En daarbij heb ik toch het gevoel dat er iets met jouw model aan de hand, waardoor dat blijkbaar vaker niet dan wel lukt. Want zelfs in de winter kan ik dat met de C40 wel halen (deze winter dan, het is nog niet heel schokkend koud geweest).Juancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:35:
[...]
Ik behoor tot de eerste groep rijders en heb me enorm ingelezen, zelfs tot vervelends toe hier ook vragen gesteld toen de PS2 en XC40P8 nog 1 topic waren. Ik heb alle videos bekeken, alle blogs, vlogs en die analyses van onze Noorse vrienden. Zelfs een oud Volvo directeur benaderd. Kortom, meer had ik niet kunnen doen.
En hoewel het voor sommigen blijkbaar lastig voor te stellen is, maar zelfs dan kunnen er nog zaken zijn die je tegenvallen, die niet zijn verteld maar wel aanwezig zijn, of die wel verteld zijn maar die op welke manier dan ook niet voor jouw auto gelden. Voorbeeldje?
Mij is door vrijwel iedereen wel vertelt dat die 300km geen punt is. Voor mij was dat een beetje de grens om wel/geen EV te leasen. Puur omdat we nou net een aantal ritten maken (soms zelfs per week een paar keer) dat we dat nodig hebben zonder snel te laden. Zeker als beginnende EV rijder met een flinke dosis laadangst was die grens er niet voor niks. Zorgvuldig bepaald.
Kijk ik nu bijna 2 jaar verder dan is die 300km grens eigenlijk veel vaker niet haalbaar dan dat het wel is. En dat houdt alsnog in savonds laat bij een verlaten Fastned even bijladen. Wereldprobleem? Nee natuurlijk niet, met 10-15 min ben je weer weg. Is het vervelend omdat je er niet op rekende? Ja enorm, want het is gewoon prettig en comfortabel om dat soort ritten aan te kunnen en de auto dan lekker thuis aan de laadpaal te zetten en de volgende ochtend issie weer vol.
Het zijn soms ook gewoon details die bij elkaar zorgen voor alsnog soms een mindere beleving. Hoe goed je je ook ingelezen hebt. Ik vind het dus vreemd dat een aantal hierboven zo zwart/wit denken en er gelijk van uitgaan dat als je je goed inleest alles ook goed is. Zo werkt het zeker niet, je ziet niet voor niets enorm veel verschillen tussen eigenlijk dezelfde auto's die bij dezelfde fabriek van de band rollen. Dus het is ergens ook een gok, krijg jij een model die heel strak scoort? Krijg je een model met kuren of die een flink stukje hoger verbruik heeft?
Feit dat dit topic na 2 jaar nog steeds behoorlijk levendig is zegt ook wel genoeg. Heb ik daarmee spijt van mijn P8? Nee zeker niet, wat ik ook vaak genoeg heb gezegd is dat het altijd een feestje is om in te rijden. Ik heb daarbij het geluk dat eigenlijk kort voor levering we met Corona te maken krijgen. Als consultant werkte ik heel veel extern, vaak in het westen of zelfs zuiden terwijl ik uit het oosten kom. Thuiswerken was vaak lastig en moeilijk. Corona heeft wat dat betreft er wel voor gezorgd dat die druk eraf is. Ik werk nu zeker de helft van de tijd thuis en daarmee is het reizen enorm ingekort. Dus ik kan absoluut 200% zeker leven met mijn P8. Zal misschien niet altijd duidelijk zijn, maar geloof me, ik vind het een fantastische wagen.
Maar ook een fantastische wagen kan issues hebben, brakke software, niet waargemaakte beloftes of dat je gewoon wel eens baalt dat je met 100% lading maar 240km ver komt. So be it, als je daar niet tegen kan moet je jezelf eens afvragen of je wel je tijd zinvol besteed op dit forum (bedoel ik niet persoonlijk naar jou btw). Iedere rijders beleeft het anders, sommige hebben dezelfde issues, sommige 0 issues, sommige totaal andere issues. Part of the deal.
En laat ik het dan zo stellen: toen ik de C40 kocht wist ik dat ie erg duur was en niet de beste range had vergeleken met andere beschikbare merken en modellen.
Van brakke software is bij mij absoluut geen sprake. Heel af en toe wil iets niet, even een reset en weer door. En het klopt dat ik inderdaad niet altijd even goed tegen geklaag kan, omdat we (de Nederlanders) echt een klaagvolkje aan het worden zijn (over een willekeurig topic). Maar dat weerhoudt mij er niet van dit topic te lezen en af en toe gewoon eens een tegengeluid te laten horen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tomoth op 31-01-2023 08:06 ]
Senseo......niet te drinken 😉ron65 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:04:
[...]
Zeg, BEV worden nu al door de anti-BEV lobby uitgemaakt voor "moulinex" en "stofzuigers", daar doet die Ioniq5 dus al een flinke duit in het zakje om dat imago waar te maken![]()
Een 220V voorziening in de kofferbak van de XC40 zou overigens geen slecht idee zijn, senseotje mee... lekker voor bij het snelladen :-)
Oeps..off topic.
Beter dan de meeste bakkies braaksel die de tank shops soms produceren ;-)goetfoud schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:46:
[...]
Senseo......niet te drinken 😉
Oeps..off topic.
Over accessoires gesproken, ik ken iemand die de BMW Ix1 2023 heeft besteld, ik ben die vervolgens mat de XC40 gaan vergelijken.
Een groot verschil is de altijd aanwezige AWD bij de BMW waar wij met de XC40 ook een single engine uitvoering kennen, verder wordt ik naarmate ik verder vergelijk steeds meer blij met de XC40 en Volvo.
Veel zaken als stoelverwarming, keyless entry, inklapbare spiegels, spiegel dimfunctie, aanrijdings assistent, etc etc etc is bij Volvo afhankelijk van het model vaak gewoon inbegrepen als standaard. Zeker de PLUS is best wel erg compleet.
Bij BMW is het dan weer 400 euro voor stoel en stuurverwarming OF een abonnementje daarop, 300 voor inklapbare buitenspiegels, dimfunctie niet leverbaar, aanrijdings assistent niet leverbaar en ga zo maar door.
Dan doet Volvo het toch net wat beter, alleen jammer dat daar dan toch weer meer bugs in zitten dan bij andere merken. Ik ga er gewoon vanuit dat dit tijdelijk is, de wagen doet nu prima wat hij moet doen en ik heb nauwelijks problemen ermee zelf, behoudens dan het gemiddeld wat hogere verbruik dan andere wagens. EN zelfs dat, is alleen belangrijk wanneer je per rit aan het eind net wat te kort komt door het hogere verbruik. Dat heb ik de eerste 5000 km nog niet vaak meegemaakt, en dan pak je even een 10 minuten snellader, komt je alsnog ermee thuis.
Wel leuk om dan toch te zien dat je automerk het net even completer en iets minder commercieel aanpakt dan de concurrentie merken
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 31-01-2023 09:26 ]
Volgende keer met al het inlezen, zou ik de veelbekroonde EV database erbij betrekken. Daar staat voor de P8 gewoon te lezen dat je in de winter op de snelweg 300km niet gaat halen. Die site is over het algemeen een prima referentie voor het praktijkverbruik. Zie https://ev-database.org/n...-XC40-Recharge-Twin-MotorJuancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:35:
[...]
Ik behoor tot de eerste groep rijders en heb me enorm ingelezen, zelfs tot vervelends toe hier ook vragen gesteld toen de PS2 en XC40P8 nog 1 topic waren. Ik heb alle videos bekeken, alle blogs, vlogs en die analyses van onze Noorse vrienden. Zelfs een oud Volvo directeur benaderd. Kortom, meer had ik niet kunnen doen.
Er staat echter bij:JTHZZ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:46:
[...]
Volgende keer met al het inlezen, zou ik de veelbekroonde EV database erbij betrekken. Daar staat voor de P8 gewoon te lezen dat je in de winter op de snelweg 300km niet gaat halen. Die site is over het algemeen een prima referentie voor het praktijkverbruik. Zie https://ev-database.org/n...-XC40-Recharge-Twin-Motor
Ik wist dit idd maar ging er vanuit dat het in Nederland niet snel/land onder de nul graden is. Tevens heb ik testen gedaan met RA aan en niet 110 rijden maar 100/105. Gewoon om te checken. En zelfs dan lukt het niet. Ook niet als het officieel winter is maar de temperatuur gewoon een graadje of 8-10 is. Dus zelfs die EV DB is in mijn optiek zeker niet leidend.Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen.
Ik krijg wel eens vragen van collega's/vrienden/familie over de range van deze auto. Dan zeg ik ook eerlijk, als ze interesse hebben, dan die 300km grens heel erg lastig te halen is. Ook als het niet hartje winter is.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 31-01-2023 10:18 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik moet @Juancho Juancho hier gelijk in geven. Ik heb ook de eerste batch P8 en deze cijfers haal ik nooit.
Daarbij moet ik toegeven dat ik de auto zelden tot 100% laad (altijd 90%) en nooit echt leeg rijd (zelden onder de 10%), dus die kilometers kunnen al niet meegerekend worden.
Maar met de weersomstandigheden nu, is het bereik ong 250km en in de zomer 380. Verder kom ik echt niet.
Ook zegende dat ik meestal niet heel langzaam rijd, maar zeker ook niet volle bak.
Maar, ik ben superblij met de auto !
Daarbij moet ik toegeven dat ik de auto zelden tot 100% laad (altijd 90%) en nooit echt leeg rijd (zelden onder de 10%), dus die kilometers kunnen al niet meegerekend worden.
Maar met de weersomstandigheden nu, is het bereik ong 250km en in de zomer 380. Verder kom ik echt niet.
Ook zegende dat ik meestal niet heel langzaam rijd, maar zeker ook niet volle bak.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Als je 300 km enkele reis doet, dan stop je toch wel even een keer ergens voor een kopje koffie of toiletbezoek? In die tijd heb je bij een snellader vaak al weer genoeg bijgeladen om thuis te kunnen komen. Een ECI tank je meestal helemaal vol, maar een EV laad je zo ver op dat je er mee thuis kunt komen. Dat duurt vaak maar 15 minuten.KabalA! schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:44:
[...]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik haal in de Nederlandse winter met mijn P2 omgerekend zo’n 10% boven de EVDB winter indicatie van 300km.Juancho schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Er staat echter bij:
[...]
Ik wist dit idd maar ging er vanuit dat het in Nederland niet snel/land onder de nul graden is. Tevens heb ik testen gedaan met RA aan en niet 110 rijden maar 100/105. Gewoon om te checken. En zelfs dan lukt het niet. Ook niet als het officieel winter is maar de temperatuur gewoon een graadje of 8-10 is. Dus zelfs die EV DB is in mijn optiek zeker niet leidend.
Ik krijg wel eens vragen van collega's/vrienden/familie over de range van deze auto. Dan zeg ik ook eerlijk, als ze interesse hebben, dan die 300km grens heel erg lastig te halen is. Ook als het niet hartje winter is.
Voor de P8 zit je dan op 270km+10%=297. Maar dat is van 100 tot 0% wat dus niemand rijdt. Als er 270km winter-snelweg staat ga je dus ook in een Nederlandse winter geen 300 km halen.
Nog los van het feit dat wind/regen etc nog wat er af kan halen
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 31-01-2023 11:04 ]
Amen @Juancho.Juancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:35:
[...]
Ik zal mij verder stilhouden op dit forum. Ik kwam hier om slimmigheden/nieuwigheidjes op te halen voor de C40, maar die haal ik hier niet op. Een keer een beetje trollen wordt al zeker niet gewaardeerd. In die pakweg 25 jaar dat ik op fora's actief ben is de wereld schijnbaar veranderd. Veel geluk gewenst aan een ieder en de rust met het feit dat ik hier in ieder geval weg ben.
ps. Mocht iemand interesse hebben in overname van mijn leasecontract, dan hoor ik het graag in een pb. Mijn situatie is totaal niet geschikt voor het gebruik van deze, soms prima, soms mega irritante, en zeker geen 300km range halende wagen.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Details van de terugroep voor my23(?) staan inmiddels bij de rdw bij het kenteken bij het kenteken vermeld.
Ik heb een afspraak staan voor een ‘Total Upgrade’. Daarin zit naast die ‘reparatie’ ook 2.6 en het duurt een uurtje.
:strip_exif()/f/image/Cmz19bNsBYOvIYj8VSZEh1re.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een afspraak staan voor een ‘Total Upgrade’. Daarin zit naast die ‘reparatie’ ook 2.6 en het duurt een uurtje.
:strip_exif()/f/image/Cmz19bNsBYOvIYj8VSZEh1re.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8nwQwi9gnyggA1InO6RySPjb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 130% gewijzigd door Mga1600 op 31-01-2023 11:49 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Er moet voor een ieder ruimte zijn om zijn/haar mening te ventileren over de (x)c40. Ik zou je toch aan willen moedigen wel mee te blijven discussieren, ook al ben ik niet altijd met je eens..... Je ziet duidelijk een tweedeling. De één boeit de range niet, maakt het niet uit of er een kraakje hoorbaar is en vindt het niet erg om door een klein (achter)raam te koekeloeren. De ander vindt dit wel vervelend! We hebben dit gewoon van elkaar te accepteren......ergodyne1 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:07:
[...]
Amen @Juancho.
Ik zal mij verder stilhouden op dit forum. Ik kwam hier om slimmigheden/nieuwigheidjes op te halen voor de C40, maar die haal ik hier niet op. Een keer een beetje trollen wordt al zeker niet gewaardeerd. In die pakweg 25 jaar dat ik op fora's actief ben is de wereld schijnbaar veranderd. Veel geluk gewenst aan een ieder en de rust met het feit dat ik hier in ieder geval weg ben.
ps. Mocht iemand interesse hebben in overname van mijn leasecontract, dan hoor ik het graag in een pb. Mijn situatie is totaal niet geschikt voor het gebruik van deze, soms prima, soms mega irritante, en zeker geen 300km range halende wagen.
Voor mijn geleverde XC40 (10 januari) geen terugroepactie bekend dus dat is wel typisch. Even in de gaten houden, moet sowieso nog naar de garage voor het installeren van de trekhaakmodule als die weer leverbaar is :-)Mga1600 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:17:
Details van de terugroep voor my23(?) staan inmiddels bij de rdw bij het kenteken bij het kenteken vermeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals ik het hier lees valt het toch mee met het bereik!?Morkie69 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:26:
Ik moet @Juancho Juancho hier gelijk in geven. Ik heb ook de eerste batch P8 en deze cijfers haal ik nooit.
Winter 250km@ 90% = 278km@100% en zomer 380km@ 90% = 422km@ 100%.
Je geeft n.l. ook aan redelijk stevig te rijden, ietsje rustiger rijden levert nog meer bereik op.
Dan moet in de winter 300km volgens mij een haalbare kaart zijn.
Wat Juancho betreft, met zijn auto of rijstijl moet iets mis zijn. Andere P8 rijders halen duidelijk gunstiger verbruikscijfers.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Als je software 2.5.2 hebt is die recall niet van toepassing. De mijne was nog net met 2.5.1 (6 januari afgeleverd en dan moet dat wel kennelijk.mozziej schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:56:
[...]
Voor mijn geleverde XC40 (10 januari) geen terugroepactie bekend dus dat is wel typisch. Even in de gaten houden, moet sowieso nog naar de garage voor het installeren van de trekhaakmodule als die weer leverbaar is :-)
Software versie 2.6 staat er helemaal los van en de geringe inhoud daarvan leek me niet een reden om naar de dealer te snellen, maar als die in combinatie met die recall wordt toegevoegd is dat prima natuurlijk
Voor mijn XC40 P6 met software V2.6 staat ook geen recall. (Gelukkig!)Mga1600 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Als je software 2.5.2 hebt is die recall niet van toepassing. De mijne was nog net met 2.5.1 (6 januari afgeleverd en dan moet dat wel kennelijk.
Software versie 2.6 staat er helemaal los van en de geringe inhoud daarvan leek me niet een reden om naar de dealer te snellen, maar als die in combinatie met die recall wordt toegevoegd is dat prima natuurlijk
Voor de mijne met V2.5.2 staat ie er wel.Vulcan750 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Voor mijn XC40 P6 met software V2.6 staat ook geen recall. (Gelukkig!)
Willekeur? want ik las net ook dat 2.5.2 de update voor het remsysteem al heeft maar toch staat voor mijn wagen de recall er wel in.
Als dat zo is wist Volvo ook al langer van het probleem, want 2.5.2 is half januari al beschikbaar en omvat dan dus kennelijk al de oplossing voor het probleem met de remmen.
Dat kan niet als ze toen nog van geen probleem wisten.
Ik twijfel of 2.5.2 de oplossing heeft, ik ga toch de dealer maar eens navragen hierover.
Heeft iemand hier toevallig al gevraagd hierover? of ergens info gevonden die dit kan bevestigen of ontzenuwen?
[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 31-01-2023 13:16 ]
Meer mensen die al de hele dag een mooi kruisje hebben door de data verbinding? Vanmorgen vroeg bij weg rijden, en nu einde werkdag nog steeds. Einde maand hé, data bundel wellicht weer eens op bij Volvo 🤣🙈
Nee, geen probleem, laatste keer dat ie de verbinding kwijt was was al ergens voor kerst....Juancho schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:54:
Meer mensen die al de hele dag een mooi kruisje hebben door de data verbinding? Vanmorgen vroeg bij weg rijden, en nu einde werkdag nog steeds. Einde maand hé, data bundel wellicht weer eens op bij Volvo 🤣🙈
Stoelverwarming bestuurdersstoel werkt weer niet.
Na lange tijd wel weer te werken, vandaag weer geen stoelverwarming.
Stuurverwarming werkt wel.
Resetten via de Home knop geeft geen oplossing. Einde werkdag na opnieuw wegrijden nog steeds niet.
Afgelopen maanden: Soms werkt het wel, soms niet.
Iemand tips?
Range assistent staat niet aan, accu is nu 87%.
Resetten via de Home knop geeft geen oplossing. Einde werkdag na opnieuw wegrijden nog steeds niet.
Iemand tips?
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
@menjo denk dat de dealer ff je matje moet vervangen. Of wellicht zitten er wat draadjes los aangezien het soms wel werkt.
Tegen mij zei de dealer (bij het het maken van de afspraak) dat 2.5.2 al de oplossing bevat. Als er een recall bij de rdw openstaat zul je sowieso even langs de dealer moeten want anders blijft de recall openstaan. De dealer moet het namelijk afmelden bij rdw.ron65 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:11:
[...]
Voor de mijne met V2.5.2 staat ie er wel.
Willekeur? want ik las net ook dat 2.5.2 de update voor het remsysteem al heeft maar toch staat voor mijn wagen de recall er wel in.
Als dat zo is wist Volvo ook al langer van het probleem, want 2.5.2 is half januari al beschikbaar en omvat dan dus kennelijk al de oplossing voor het probleem met de remmen.
Ik twijfel of 2.5.2 de oplossing heeft, ik ga toch de dealer maar eens navragen hierover.
Heeft iemand hier toevallig al gevraagd hierover? of ergens info gevonden die dit kan bevestigen of ontzenuwen?
Van Ron65:
Antwoord:
Ik heb een telefoon van Volvo gekregen op een bericht van mij in de app.
Oplossing zou in 2.5.2 zitten
Antwoord:
Ik heb een telefoon van Volvo gekregen op een bericht van mij in de app.
Oplossing zou in 2.5.2 zitten
[ Voor 3% gewijzigd door AndreBos op 31-01-2023 20:21 ]
Een 2de TCAM reset vandaag deed het um. Had opeens weer data. Trouwens, wat ik nog wilde vragen. Ik krijg regelmatig een melding over die rittenregistratie maar dat moet je eerst aanzetten via privacy settings alleen staat daar niks over die app. Is dat nog niet uitgerold ofzo? Ik heb het gelukkig zakelijk gezien niet nodig maar was gewoon even benieuwd. Ik heb namelijk regelmatig dat als ik sochtends de auto in stap dat ik gelikj het scherm te zien krijg van als je iets wilt openen wat je niet mag tijdens het rijden. Ik wist nooit wat dat opeens was maar als je je scherm omlaag swiped staat daar dus die melding van die rittenregistratie.
[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 31-01-2023 20:33 ]
Op Facebook is er een groep “Volvo XC40 & C40 Recharge” waar je lid van kan worden. Bij een post van een paar weken terug ivm browser op AAOS kan je dan interesse tonen en krijg je bericht van een kerel die je Google e-mail als test account toevoegt voor apps die hij compiled naar AAOS voor Polestar 2, waaronder Firefox. Buiten de instellingen knop die beetje buiten bereik staat werkt de app op eerste zicht gewoon goed.
![]() | ![]() |
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Kijk dat zijn mooie berichten. In theorie moet het ook mogelijk zijn je eigen uitgever te worden en een beta programma voor jezelf te starten en dan allerlei open source voor aaos te compileren. Denk dat deze fb Guy diezelfde truc doetnujtrug schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:44:
Op Facebook is er een groep “Volvo XC40 & C40 Recharge” waar je lid van kan worden. Bij een post van een paar weken terug ivm browser op AAOS kan je dan interesse tonen en krijg je bericht van een kerel die je Google e-mail als test account toevoegt voor apps die hij port ofzo naar AAOS, waaronder Firefox. Buiten de instellingen knop die beetje buiten bereik staat werkt de app op eerste zicht gewoon goed.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Binnenkort op een regenachtige dag maar eens kijken of hier wat opties zijn….
Heb dat paar dagen terug eens bekeken, Firefox is op basis van https://github.com/mozilla-mobile/fenix/Kammika schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:58:
[...]
Kijk dat zijn mooie berichten. In theorie moet het ook mogelijk zijn je eigen uitgever te worden en een beta programma voor jezelf te starten en dan allerlei open source voor aaos te compileren. Denk dat deze fb Guy diezelfde truc doet
Binnenkort op een regenachtige dag maar eens kijken of hier wat opties zijn….
Je moet volgens mij eenmalig 25 euro betalen voor een developer account in de Play Store Console en vanaf dan kan je mensen toevoegen als testers zonder je app publiek te publiceren. Ik vond alleen dat je wel heel veel gegevens moest invullen (nog net niet m’n bloedgroep) vooraleer je een account kon maken.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Misschien kunnen we het bedrag delen met een aantal mensen hier. Ben wel benieuwd…nujtrug schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Heb dat paar dagen terug eens bekeken, Firefox is op basis van https://github.com/mozilla-mobile/fenix/
Je moet volgens mij eenmalig 25 euro betalen voor een developer account in de Play Store Console en vanaf dan kan je mensen toevoegen als testers zonder je app publiek te publiceren. Ik vond alleen dat je wel heel veel gegevens moest invullen (nog net niet m’n bloedgroep) vooraleer je een account kon maken.
Zou fijn zijn als er iemand met app development ervaring ons kan helpen…
Ik ga daar geen cent aan uitgeven. Ze komen zelf maar met een app. Gewoon via de store. Zoals het hoort en zoals ook zou komen. Feit dat die app in de bovenste tegel staat zegt ook wel weer genoeg.
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 31-01-2023 23:09 ]
Verwijderd
Voor degenen die op 2.6 zitten: werkt bij jullie een vooraf ingestelde timer nog voor het voorverwarmen? Bij ons niet, ondanks connectie met de auto, want als ik zelf druk op de knop ‘Start voorverwarmen’ dan doet hij het wel (maar daar moet je dus elke keer precies een half uur van tevoren aan denken…)
Hier werkt het tot op de dag van vandaag nog steeds.Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:52:
Voor degenen die op 2.6 zitten: werkt bij jullie een vooraf ingestelde timer nog voor het voorverwarmen? Bij ons niet, ondanks connectie met de auto, want als ik zelf druk op de knop ‘Start voorverwarmen’ dan doet hij het wel (maar daar moet je dus elke keer precies een half uur van tevoren aan denken…)
Help me eens? Wat zegt dat, @Juancho ? Dank!Juancho schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:08:
Feit dat die app in de bovenste tegel staat zegt ook wel weer genoeg.
jorisjansen3 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:40:
[...]
Help me eens? Wat zegt dat dan, @Juancho ? Dank!
Ik kwam zelf een jaar geleden tot deze shortlist. Dan zie je eigenlijk al dat de (X)C40 in de praktijk wel boven de 300km uitkomt, maar niet ruim. Als ik dit zie en 300km zou voor mij een grens zijn, dan had ik niet voor Volvo gekozen. Waren die cijfers in jouw zoektocht zoveel anders dan?Juancho schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Er staat echter bij:
[...]
Ik wist dit idd maar ging er vanuit dat het in Nederland niet snel/land onder de nul graden is. Tevens heb ik testen gedaan met RA aan en niet 110 rijden maar 100/105. Gewoon om te checken. En zelfs dan lukt het niet. Ook niet als het officieel winter is maar de temperatuur gewoon een graadje of 8-10 is. Dus zelfs die EV DB is in mijn optiek zeker niet leidend.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WhG82NCAQveLyexNE7GjrqJr.png?f=user_large)
Dat wil dus zeggen dat het nog altijd gezien moet worden als een soort navigatie app ipv app waar het voor bedoelt is. Heeft Frank al eens duidelijk uitgelegd. Dus blijkbaar heeft Google nog niet de juiste zaken open gesteld. En ik ga niet meer beginnen aan die beta apps.jorisjansen3 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:40:
[...]
Help me eens? Wat zegt dat, @Juancho ? Dank!
Als je antwoord op dat soort vragen zoekt dan is de internet wayback machine je vriend: Dit is wat er eind 2020 op EV database over de P8 stond:Tomoth schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:25:
[...]
Ik kwam zelf een jaar geleden tot deze shortlist. Dan zie je eigenlijk al dat de (X)C40 in de praktijk wel boven de 300km uitkomt, maar niet ruim. Als ik dit zie en 300km zou voor mij een grens zijn, dan had ik niet voor Volvo gekozen. Waren die cijfers in jouw zoektocht zoveel anders dan?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/V3tHZwMygbXdqr3UpnSn5mOr.png?f=user_large)
EV database schatte het dus aardig in destijds... kan het op de volvo site niet terugvinden uit die periode..
AANVULLING:ron65 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:11:
[...]
Voor de mijne met V2.5.2 staat ie er wel.
De software versie zegt ook niet altijd alles. Dat blijkt nu ook maar weer.
Ik heb op 19-01-23 de update naar 2.5.2 gekregen, in de garage omdat de update eerder mislukte OTA. De boel zat daarna muurvast en ze hebben hem losgeschopt in de garage. Ook de app moest daarna opnieuw worden gekoppeld, meenemen van ALLE sleutels is dus wel raadzaam als je software laat updaten door Volvo.
Zonet heb ik gebeld voor het probleem met de terugroepactie die op mijn kenteken ook openstaat. Ondanks versie 2.5.2.
Het antwoord is verrassend: De bug is ontdekt op 19-01-23, exact dezelfde dag als dat men mijn software heeft opgewaardeerd. Pas afgelopen week is de bugfix voor de remmen (de terugroepactie) in diezelfde 2.5.2 opgenomen, mijn wagen kan die dus nog niet hebben.
Op de vraag waarom dan 2.5.2 niet opgewaardeerd wordt naar 2.5.3 door die bugfix is het antwoord dat dit niet in de chronologische lijn met versienummers past. Immers 2.6 is ook al uit. 2.6.1 zou dan logischer zijn, maar ook dat lukt nog niet omdat 2.6 gepland staat voor OTA in week 10 (!), pas als die gedaan is kan 2.6.1 worden aangemaakt.
Kortom, je kunt 2.5.2 hebben, maar dat kan zowel mét als zónder de bugfix zijn. Ligt aan het moment van instaleren, is die na pakkembeet 25-01-23 dan is de kans heel groot dat je hem met bugfix hebt.
Goed bezig Volvo
Intussen ben ik ingepland voor een update a.s. vrijdag, tot die tijd heel oplettend zijn, afstand bewaren is heel belangrijk geworden en erop bedacht zijn dat de remmen mogelijk zomaar ineens zonder rembekrachtiing werken als de fout optreedt.
Is die ACC met die enorme afstanden waarop die acteert toch zomaar ineens wel nuttig
Ik heb (nog) geen bericht van Volvo ontvangen, maar mijn zoektocht op de site van de RDW leerde me dat op mijn kenteken ook een terugroepactie staat gemeld. Om die reden heb ik contact gezocht met de dealer en die vertelde me dat de software update via een OTA vanaf 10 februari zal worden aangeboden. Installatie duurt 1 tot 1,5 uur, dus pas uitvoeren als je de auto niet direct nodig hebt.
10 feb noemde hij mij ook in eerste instantie, maar uiteindelijk wijzigde hij dat in week 10 voor de OTA.HenryP schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:39:
Ik heb (nog) geen bericht van Volvo ontvangen, maar mijn zoektocht op de site van de RDW leerde me dat op mijn kenteken ook een terugroepactie staat gemeld. Om die reden heb ik contact gezocht met de dealer en die vertelde me dat de software update via een OTA vanaf 10 februari zal worden aangeboden. Installatie duurt 1 tot 1,5 uur, dus pas uitvoeren als je de auto niet direct nodig hebt.
Overigens heb ik volgende week ongeveer 1000 km aan klantbezoek in de agenda, was voor hem de reden om mij overmorgen al in te plannen.
Als die recall echt zo belangrijk is stoppen ze er wel wat moeite in. Ik wacht wel tot de mail die ik eerder ook kreeg bij een recall van de leasemaatschappij.
is verstandig. Ik wachtte het niet af omdat ik al 2.5.2 heb en dus wilde weten of die recall al dan niet terrecht bij RDW op mijn wagen staat.Juancho schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:50:
Als die recall echt zo belangrijk is stoppen ze er wel wat moeite in. Ik wacht wel tot de mail die ik eerder ook kreeg bij een recall van de leasemaatschappij.
En veiligheid, Remsystemen hebben daar wel iets mee te maken vermoedelijk, is onderdeel van mijn werk waarbij ik anderen moet en mag aanspreken op onveilige zaken,
En dan ga ik niet zelf afwachtend zijn in veiligheids issues rond mijn eigen wagen. Als ik nu achterover ga leunen en afwacht, dan doe ik precies dat wat ik in mijn vakgebied bij anderen juist moet signaleren en verbeteren.
Ik denk niet dat jij een oproep krijgt, want het gaat om my23 heb ik begrepen. Ik heb op de RDW site mijn oude kenteken ook even gecheckt (my21) en daar staat niets over recalls.Juancho schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:50:
Omdat de recall nu meerdere modellen betreft (niet alleen de EV en niet alleen de 40-serie, maar de hele trits modellen van Volvo) en het dus grote aantallen afspraken gaat als iedereen die bewuste brief in de bus krijgt, leek het mij van belang om de meute voor te zijn en zo gauw mogelijk een afspraak in te plannen - ik heb voor maandag 13/2 afgesproken.
Da’s gek, mijn dealer zei juist dat het om een Total Reload gaat en dat dat een veel groot file is om OTA te gaan versturen. Vreemd: 2 dealers doe 2 verschillende verhalen hebben.ron65 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:43:
[...]
10 feb noemde hij mij ook in eerste instantie, maar uiteindelijk wijzigde hij dat in week 10 voor de OTA.
Overigens heb ik volgende week ongeveer 1000 km aan klantbezoek in de agenda, was voor hem de reden om mij overmorgen al in te plannen.
Het lijkt me eerlijk gezegd wel een tikje vreemd om eerst een recall in het RDW systeem te laten zetten waarin specifiek staat dat dealer bezoek nodig is en dan alsnog een oplossing OTA te sturen. Dan heeft de fabrikant en daarmee RDW toch geen controle meer over de status? Want het is toch zo dat een berijder een OTA niet perse hoeft te installeren? En de dealer moet in het RDW systeem aangeven dat een recall afgewerkt is.
Helemaal met jou eens hoor!Mga1600 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:16:
[...]
Da’s gek, mijn dealer zei juist dat het om een Total Reload gaat en dat dat een veel groot file is om OTA te gaan versturen. Vreemd: 2 dealers doe 2 verschillende verhalen hebben.
Het lijkt me eerlijk gezegd wel een tikje vreemd om eerst een recall in het RDW systeem te laten zetten waarin specifiek staat dat dealer bezoek nodig is en dan alsnog een oplossing OTA te sturen. Dan heeft de fabrikant en daarmee RDW toch geen controle meer over de status? Want een berijder een OTA niet perse hoeft te installeren? De dealer moet namelijk in het RDW systeem aangeven als een recall afgewerkt is.
Aan de andere kant, ik kan overmorgen terecht en dan is het opgelost voor mijn wagen.
Overigens heb ik 2.5.2 al, dat was ook al een total reload volgens mij? Die staat er nu 2 weken op, ook via de dealer, alleen zonder deze bugfix.
beide dealers kunnen gelijk hebben. Als een dealer installeert kan er meer software klaar staan dan je OTA krijgt en het kan ook zijn dat ze iets wat nu alleen in de werkplaats gebeurt straks via een OTA pakketje klaargemaakt wordtMga1600 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:16:
[...]
Da’s gek, mijn dealer zei juist dat het om een Total Reload gaat en dat dat een veel groot file is om OTA te gaan versturen. Vreemd: 2 dealers doe 2 verschillende verhalen hebben.
Het lijkt me eerlijk gezegd wel een tikje vreemd om eerst een recall in het RDW systeem te laten zetten waarin specifiek staat dat dealer bezoek nodig is en dan alsnog een oplossing OTA te sturen. Dan heeft de fabrikant en daarmee RDW toch geen controle meer over de status? Want het is toch zo dat een berijder een OTA niet perse hoeft te installeren? En de dealer moet in het RDW systeem aangeven dat een recall afgewerkt is.
Destijds zijn bij mij bij 2.5 ook meer updates voor aandrijfsysteem geïnstalleerd, daarvan werd ook aangegeven dat die later ook OTA zouden komen...
vanuit risicobeheersing ook geen slechte gedachte om risicovolle updates alleen in de werkplaats aan te bieden en pas als de statistieken goed zijn in een OTA release te stopen...
Theoretisch wel, maar in de praktijk kom je van de dealer altijd thuis met beta brakke software. De klant is de tester.
Los hiervan, de recall actie is al bij RDW aangemeld, en dan moet (zoals MGA al terecht opmerkte) per individuele auto de actie worden afgemeld bij RDW door de dealer of garagebedrijf.Kammika schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:55:
[...]
vanuit risicobeheersing ook geen slechte gedachte om risicovolle updates alleen in de werkplaats aan te bieden en pas als de statistieken goed zijn in een OTA release te stopen...
Ik denk niet dat dit via een OTA update gebeurt of zelfs maar kan.
Ik heb een XC40, single engine van 6 jan '23, software 2.5.1.
En ik zie geen terugroepactie op RDW voor mijn voertuig.
Overigens zie ik ook geen OTA's als ik op 'software update' klik, ben dat al sinds enkele dagen af en toe aan het aanklikken maar de software is up-to-date. Zou die 2.5.2 niet via OTA moeten kunnen worden geinstalleerd?
Overigens zie ik ook geen OTA's als ik op 'software update' klik, ben dat al sinds enkele dagen af en toe aan het aanklikken maar de software is up-to-date. Zou die 2.5.2 niet via OTA moeten kunnen worden geinstalleerd?
Wat ik begrepen heb is dat een OTA wordt geladen via de internet connectie terwijl de auto rijdt. Maak je dus veel korte ritjes dan zal deze niet laden, maar rij je een keer een langer stuik dan wel.Lempke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:24:
Er zijn updates bij die niet OTA worden verspreid, en zodra dat wel gebeurt gaat het vaak in batches waarbij je ziet dat de ene auto allang is voorzien als de ander nog op de update wacht.
Hoeveel spreiding daarin zit, geen idee van. Maar in week 10 of op 10 februari (daarover zaaide mijn dealer vanochtend lekker verwarring) komt de volgende OTA update vrij, intussen gewoon even wekelijks de RDW site raadplegen op je kenteken kan altijd.
Op dit moment hebben ze denk ik gewoon problemen met het OTA platform. Heb de auto zo'n 1,5 jr. Zat in een strak ritme van elke 6 weken een OTA update. Je ziet nu zowel bij Polestar als Volvo dat ze OTA's tegenhouden... als ik de buitenlandse fora mag geloven waren er teveel gebrickte auto's door OTA updates... (dan toch maar goed dat ze beter testenron65 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:57:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat een OTA wordt geladen via de internet connectie terwijl de auto rijdt. Maak je dus veel korte ritjes dan zal deze niet laden, maar rij je een keer een langer stuik dan wel.
Er zijn updates bij die niet OTA worden verspreid, en zodra dat wel gebeurt gaat het vaak in batches waarbij je ziet dat de ene auto allang is voorzien als de ander nog op de update wacht.
Hoeveel spreiding daarin zit, geen idee van. Maar in week 10 of op 10 februari (daarover zaaide mijn dealer vanochtend lekker verwarring) komt de volgende OTA update vrij, intussen gewoon even wekelijks de RDW site raadplegen op je kenteken kan altijd.

Heel vreemd... onze single engine XC40 hebben we op 7 januari gekregen (met 2.5.1) en bij de RDW staat de terugroepactie R10217 er wel degelijk.Lempke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:24:
M.b.t. de trilling die ik eerder noemde:
De dealer heeft de auto een dag gehad, het probleem erkend, de banden (op een speciale bank) laten balanceren en aandrijfassen vervangen. Helaas is het probleem niet opgelost en gaat de auto binnenkort voor een paar dagen terug om meer zaken na te kijken/te doen n.a.v. overleg dat ze met Volvo NL hebben gehad. Wordt vervolgd dus...
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Dat is inderdaad vreemd, zal een kwestie van tijd zijn dan.headinclouds schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:37:
Heel vreemd... onze single engine XC40 hebben we op 7 januari gekregen (met 2.5.1) en bij de RDW staat de terugroepactie R10217 er wel degelijk.
M.b.t. de trilling die ik eerder noemde:
De dealer heeft de auto een dag gehad, het probleem erkend, de banden (op een speciale bank) laten balanceren en aandrijfassen vervangen. Helaas is het probleem niet opgelost en gaat de auto binnenkort voor een paar dagen terug om meer zaken na te kijken/te doen n.a.v. overleg dat ze met Volvo NL hebben gehad. Wordt vervolgd dus...
Over het trillen, tja daar ben ik helaas ook achter dat onze auto dat ook heeft.
Ik merk het als ik rond de 106km/u op de teller tegen de berg van Maastricht naar Maastricht-airport op rijd dan is het trillen heel behoorlijk.
Volgende week heb ik daar een afspraak voor gemaakt bij de dealer, ben benieuwd.
V2.5 is de meest recente OTA. Als je V2.5.1 of V2.5.2 hebt, dan heb je die in de werkplaats gekregen. Ondertussen is V2.6 aangekondigd, maar die komt niet OTA. Kortom: voor jouw auto is er op dit moment geen OTA.Lempke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:24:
Als je automatisch downloaden aan hebt staan, dan krijg je vanzelf een melding op het scherm in de auto dat de update klaar staat om te installeren.
Mijn ervaring is anders dan wat @Kammika @ron65 schrijft. Ik heb de OTA wel eens binnen gekregen op een ritje naar de supermarkt van een paar honderd meter.
Ah, duidelijkVenomer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:23:
V2.5 is de meest recente OTA. Als je V2.5.1 of V2.5.2 hebt, dan heb je die in de werkplaats gekregen. Ondertussen is V2.6 aangekondigd, maar die komt niet OTA. Kortom: voor jouw auto is er op dit moment geen OTA.
Als je automatisch downloaden aan hebt staan, dan krijg je vanzelf een melding op het scherm in de auto dat de update klaar staat om te installeren.
Klopt, ik,heb dezelfde ervaring. Volgens mij werkt het downloaden ook met korte ritjes. Als je dan stopt met rijden en een andere keer weer verder rijdt gaat de download gewoon verder waar hij gebleven was.Venomer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:23:
[...]
Mijn ervaring is anders dan wat @Kammika schrijft. Ik heb de OTA wel eens binnen gekregen op een ritje naar de supermarkt van een paar honderd meter.
Hoe doet de XC40 het met de volumes tussen de verschillende geluidskanalen? Ik moet nog een goeie 2 maand verder met een Opel Grandland en die heeft het echt slecht voor mekaar. Bluetooth of Android Auto kanaal staat zeer stil dus ik moet het volume van de wagen bijna volledig opendraaien om de muziek goed te horen, bijregelen op de telefoon zelf heeft geen invloed. Als ik dan de volgende keer in m'n auto stap en start gaan m'n trommelvliezen er telkens aan omdat de radio super luid staat.
Heb heel het systeem intussen afgezocht maar geen enkele manier om dat op te lossen blijkbaar. Alleen eraan denken om het volume terug te draaien vooraleer de motor te stoppen, maar dat vergeet ik dus 90% van de tijd.
Gezien ik hier nog geen klachten gelezen heb daarover zal dat bij Volvo wel een stuk beter geregeld zijn?
Heb heel het systeem intussen afgezocht maar geen enkele manier om dat op te lossen blijkbaar. Alleen eraan denken om het volume terug te draaien vooraleer de motor te stoppen, maar dat vergeet ik dus 90% van de tijd.
Gezien ik hier nog geen klachten gelezen heb daarover zal dat bij Volvo wel een stuk beter geregeld zijn?
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ron, ik denk dat je gelijk hebt. Ook ik meende later in mijn gesprek week 10 te horen, maar omdat ik geen zin had om mijn agenda erbij te halen, nam ik aan dat 10 feb wel in week 10 zou vallen, maar nu ik er langer over nadenk (zonder mijn agenda te raadplegen), kan dat natuurlijk helemaal niet.ron65 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:43:
[...]
10 feb noemde hij mij ook in eerste instantie, maar uiteindelijk wijzigde hij dat in week 10 voor de OTA.

Je kan individueel volumes instellen. Eigenlijk net zoals op je (Android) telefoon.Largamelion schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:50:
Hoe doet de XC40 het met de volumes tussen de verschillende geluidskanalen? Ik moet nog een goeie 2 maand verder met een Opel Grandland en die heeft het echt slecht voor mekaar. Bluetooth of Android Auto kanaal staat zeer stil dus ik moet het volume van de wagen bijna volledig opendraaien om de muziek goed te horen, bijregelen op de telefoon zelf heeft geen invloed. Als ik dan de volgende keer in m'n auto stap en start gaan m'n trommelvliezen er telkens aan omdat de radio super luid staat.
Wellicht is het een zekering.menjo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:00:
Iemand tips?
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Huh...wat heb ik hier over geschreven dan?Venomer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:23:
[...]
Mijn ervaring is anders dan wat @Kammika schrijft. Ik heb de OTA wel eens binnen gekregen op een ritje naar de supermarkt van een paar honderd meter.
Lol, er wordt gerefereerd aan iets wat ik zei, maar het wordt jou in de mond gelegdKammika schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:59:
[...]
Huh...wat heb ik hier over geschreven dan?

Goed om horen. Het lijkt zo evident maar dat hebben ze bij Opel nog niet begrepen blijkbaar.Juancho schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Je kan individueel volumes instellen. Eigenlijk net zoals op je (Android) telefoon.
Hopelijk zijn m'n trommelvliezen nog intact tegen de tijd dat m'n Volvo er is

Dit bericht heb ik 9 december geplaatst. Zo’n anderhalve maand later hebben we daar dan een wereldwijde recall.Wolfs XC schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:26:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn zoon reed vanmiddag met de XC40 P6 (drie weken oud) van zijn stiefvader over de snelweg met CC aan toen plots zijn remmen het niet meer deden!!! Hij kon van de snelweg af en heeft de auto daar ergens geparkeerd.
Hij heeft de auto uitgezet en na een minuut weer aan. Storing nog aanwezig. Toen heeft hij mij gebeld. Auto afgesloten en 10min later weer aangezet, storing verdwenen. Auto doet het weer storingsvrij sindsdien maar de OPD heeft hij maar afgezet. OPD was de eerste melding die verscheen. Moet niet gekker worden!!!
Het vreemde is dat mijn XC40 in dezelfde week geleverd is echter staat er geen recall op de site van het RDW voor mijn auto. Beide auto’s zijn een P6.
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
Maar wel het PA knopje van het stuur halen want gevaarlijk

Ah, excuus. Dat was @ron65, die schreef "Wat ik begrepen heb is dat een OTA wordt geladen via de internet connectie terwijl de auto rijdt. Maak je dus veel korte ritjes dan zal deze niet laden, maar rij je een keer een langer stuik dan wel." Dat stond in een bericht boven een van jou.Kammika schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:59:
[...]
Huh...wat heb ik hier over geschreven dan?
Toch goed dat Volvo zulke meldingen serieus oppakt. Mijn auto was medeveroorzaker van de recall voor de kabel van het gaspedaal vorig jaar. Dus eigenlijk zijn we een soort van wereldberoemd.Wolfs XC schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:46:
[...]
Dit bericht heb ik 9 december geplaatst. Zo’n anderhalve maand later hebben we daar dan een wereldwijde recall.
Het vreemde is dat mijn XC40 in dezelfde week geleverd is echter staat er geen recall op de site van het RDW voor mijn auto. Beide auto’s zijn een P6.

Klopt, dat had ik geschreven. Naar mijn info vanuit de dealer laadt een OTA alleen wanneer je een wat grotere afstand rijdt. Maar als jij een andere ervaring hebt, dan nemen wij die graag aan van je :-)Venomer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:36:
[...]
Ah, excuus. Dat was @ron65, die schreef "Wat ik begrepen heb is dat een OTA wordt geladen via de internet connectie terwijl de auto rijdt. Maak je dus veel korte ritjes dan zal deze niet laden, maar rij je een keer een langer stuik dan wel." Dat stond in een bericht boven een van jou.
maakt ook niet zoveel uit, als het maar geladen wordt.
Dit zegt Volvo er zelf over in het ‘boekje’:ron65 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:42:
[...]
Klopt, dat had ik geschreven. Naar mijn info vanuit de dealer laadt een OTA alleen wanneer je een wat grotere afstand rijdt. Maar als jij een andere ervaring hebt, dan nemen wij die graag aan van je :-)
maakt ook niet zoveel uit, als het maar geladen wordt.
……..
Downloaden – terwijl de auto rijdt
Het softwarepakket wordt automatisch op de achtergrond gedownload als u met uw auto rijdt. Het softwarepakket kan behoorlijk groot zijn en het downloaden kan veel tijd in beslag nemen - soms wel twee uur in totaal. Als u tijdens het downloaden van het softwarepakket stopt met rijden, wordt het downloaden de volgende keer dat u met de auto rijdt automatisch hervat.
………
En zo ervaar ik het ook. Het is meerdere keren gebeurd dat ik ineens al direct na een heel kort ritje het bekende ‘wolkje’ in beeld kreeg. Het grootste deel van de download was kennelijk al eerder gedaan
Mijn auto (23 december geleverd) komt ook in aanmerking volgens RDW voor de terugroep actie. Ik had nog geen brief gehad maar wel zojuist de afspraak gemaakt, eerste mogelijkheid was 16 februari en duurt ongeveer 1,5 uur.
Bij mij is ook de stoelverwarming stuk, ik heb een afspraak voor het plaatsen van een nieuw verwarmingsmatje.menjo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:00:
Iemand tips?
Gezien de meldingen in dit forum lijkt het erop dat meerdere XC40’s hier last van hebben, de mijne is net twee jaar oud
die van mij werkt ook niet meer. misschien ook een signaal dat ik moet afvallen ?JBee2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Bij mij is ook de stoelverwarming stuk, ik heb een afspraak voor het plaatsen van een nieuw verwarmingsmatje.
Gezien de meldingen in dit forum lijkt het erop dat meerdere XC40’s hier last van hebben, de mijne is net twee jaar oud
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Onze is exact even oud! Heb de dealer ook maar even gemaild maar nog geen reactie. Ik begin wel bij 107 een lichte trilling te voelen aan het stuur. Was toen we de auto net hadden niet het geval, extra op gelet toen we de auto geleverd kregen (inmiddels 2000km mee gereden).NielsHarley schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:05:
Mijn auto (23 december geleverd) komt ook in aanmerking volgens RDW voor de terugroep actie. Ik had nog geen brief gehad maar wel zojuist de afspraak gemaakt, eerste mogelijkheid was 16 februari en duurt ongeveer 1,5 uur.
Verder echt een fijne auto met veel comfort stuk rustiger dan onze vorige v70. Enige nadeel is dat de achterbank in praktijk best smal is wegens de zij vakken en het gebrek aan lampje achter. En andere nadeel is dat denk door het gemis van motorgeluid de kleine (6mnd) veel onrustiger is sinds we de xc40 hebben.
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een usbc lampje icebeamer type c (amazon.com) of vergelijkbaar mini usbc lampje. Denk dat dit een goede oplossing kan zijn voor het gebrek aan het lampje achterin
Volgens mij ook je auto, mijn p8 zonder warmtepomp haalt het wel, en rij heel regelmatig meer dan 300km op een dag.Juancho schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Er staat echter bij:
[...]
Zomer is 400 geen enkel probleem.
Bij mij werkt de stoelverwarming nog wel, maar hij wordt niet echt warm. Als ik hem op 3 zet, dan voelt het als stand 1. Ik heb binnenkort een afspraak voor de eerste onderhoudsbeurt. Dan kunnen ze er meteen even naar kijken. Het valt nog net binnen de garantieperiode.JBee2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Bij mij is ook de stoelverwarming stuk, ik heb een afspraak voor het plaatsen van een nieuw verwarmingsmatje.
Ik heb een USBc mini ledlampje RGB, op zich is dat ding prima, maar schijnt of naar links of naar rechts doordat de USBc sleufjes vertikaal geplaatst zijn in de socket.AGdesigns schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:09:
[...]
Onze is exact even oud! Heb de dealer ook maar even gemaild maar nog geen reactie. Ik begin wel bij 107 een lichte trilling te voelen aan het stuur. Was toen we de auto net hadden niet het geval, extra op gelet toen we de auto geleverd kregen (inmiddels 2000km mee gereden).
Verder echt een fijne auto met veel comfort stuk rustiger dan onze vorige v70. Enige nadeel is dat de achterbank in praktijk best smal is wegens de zij vakken en het gebrek aan lampje achter. En andere nadeel is dat denk door het gemis van motorgeluid de kleine (6mnd) veel onrustiger is sinds we de xc40 hebben.
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een usbc lampje icebeamer type c (amazon.com) of vergelijkbaar mini usbc lampje. Denk dat dit een goede oplossing kan zijn voor het gebrek aan het lampje achterin
https://www.amazon.com/Br...B%2Caps%2C150&sr=8-4&th=1
Daarnaast al 2x kapot getrapt door iemand die het niet zag en in het midden wilde zitten... lampje steekt uit. Afmeting is nog geen 10 mm buiten de connector, maar ook het klepje van de socket loopt risico omdat het open moet blijven staan
[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 02-02-2023 12:59 ]
Zijn er geen aftermarket lampjes op batterijen? Bij mij branden die meestal maar kort als de kinderen ze achteraan even nodig hebben. Gezien de gaten toch al klaarzittenAGdesigns schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:09:
[...]Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een usbc lampje icebeamer type c (amazon.com) of vergelijkbaar mini usbc lampje. Denk dat dit een goede oplossing kan zijn voor het gebrek aan het lampje achterin

Om het heel simpel en goedkoop te houden zou dit wellicht een oplossing kunnen zijn:Largamelion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Zijn er geen aftermarket lampjes op batterijen? Bij mij branden die meestal maar kort als de kinderen ze achteraan even nodig hebben. Gezien de gaten toch al klaarzittenlijkt dat een simpele oplossing en dan zijn die gaten meteen ook opgevuld.
https://www.action.com/nl...ifunctionele-verlichting/
Of deze:
https://www.action.com/nl-nl/p/oplaadbare-ledlamp/
Een lampje van de Action in een Volvo van >50.000 Euro?

Haha, prachtig toch. Maar dat laat eigenlijk wel zien hoe idioot het is van Volvo om op zoiets te besparen...
En vandaag werkt het weer spontaan, zowel op heen- als terugweg.JBee2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Mij een raadsel...
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Ouders rijden net weg in een nieuwe p6 en de wielbouten van 1 wiel laten onderweg los. Oeps
Waarom zou dit duur moeten zijn dan? Als het goed functioneert en goed blijft zitten maakt de prijs niks uit toch? Blijft idioot van Volvo dat ze op de Core uitvoering bezuinigen op een lampje.tdkvolvo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:52:
Een lampje van de Action in een Volvo van >50.000 Euro?
Edit:
Nog een goed beter alternatief gevonden (en ook goedkoop!):
https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 64% gewijzigd door Vulcan750 op 02-02-2023 20:10 ]
Vandaag voor het eerst in mijn leven met chat gpt gespeeld. Dat is toch wel erg grappig. Gelijk even gevraagd wat die AI van onze OTA updates vindt. En wat schetst mijn verbazing... Op "schrijf fictieve release notes voor OTA release 2.7 voor de Volvo XC40 Pure electric" krijg ik als antwoord:
/f/image/Ms73dB0jSwQTLdu4TTMCQfoJ.png?f=fotoalbum_large)
tip om de product owner van het Volvo OTA development team daar te vervangen door chatgpt? Ik wil deze release wel ....
/f/image/Ms73dB0jSwQTLdu4TTMCQfoJ.png?f=fotoalbum_large)
tip om de product owner van het Volvo OTA development team daar te vervangen door chatgpt? Ik wil deze release wel ....

Haha duidelijk verhaal van 'ik verveel me'🤣👍Kammika schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:10:
Vandaag voor het eerst in mijn leven met chat gpt gespeeld. Dat is toch wel erg grappig. Gelijk even gevraagd wat die AI van onze OTA updates vindt. En wat schetst mijn verbazing... Op "schrijf fictieve release notes voor OTA release 2.7 voor de Volvo XC40 Pure electric" krijg ik als antwoord:
[Afbeelding]
Hoor je vaker, heeft niks met Volvo te maken. Wel met de monteur die hem rijklaar heeft gemaaktSten2017 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:28:
Ouders rijden net weg in een nieuwe p6 en de wielbouten van 1 wiel laten onderweg los. Oeps
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"