Eerder kwam hier een soort sok voorbij voor de laadkabel om hem te beschermen tegen sneeuw en vrieskou, nu kan ik dit niet meer terugvinden maar wie weet wat ik bedoel? Volgens mij waren ze op Amazon te koop.
Heb er eentje gevonden bij Amazon. Iemand ervaringen met een specifieke?mozziej schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:00:
Eerder kwam hier een soort sok voorbij voor de laadkabel om hem te beschermen tegen sneeuw en vrieskou, nu kan ik dit niet meer terugvinden maar wie weet wat ik bedoel? Volgens mij waren ze op Amazon te koop.
Deze bevalt mij heel goed.mozziej schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:07:
[...]
Heb er eentje gevonden bij Amazon. Iemand ervaringen met een specifieke?
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Heb je wat meer tijd, dan is die “Oplader Port Cover Waterdichte Elektrische Auto Opladen Accessoires” ook op AliExpress te koop. Wel opletten dat je het juiste model kiest.
Heb al wat proberen zoeken in dit forum en handleiding maar kan het niet meteen vinden:
Voor de mensen met elektrisch bedienbare voorstoelen, hoe kan je je sleutel koppelen aan een opgeslagen stand voor de bestuurdersstoel?
Auto heeft 2 profielen, allebei aan andere sleutel gekoppeld. Heb voor mezelf een stand 1 ingesteld en opgeslagen. Dat werkt ook gewoon wanneer ik op die knop druk.
Maar vorige week had ik even m'n stoel helemaal naar voor geschoven om hem daarna terug op stand 1 te zetten (daarna auto niet meer gebruikt) en de volgende dag bij ontgrendelen ging de stoel terug helemaal naar voor. Dus vraag me echt af hoe dat die juist de positie van de stoel koppelt aan sleutel.
Voor de mensen met elektrisch bedienbare voorstoelen, hoe kan je je sleutel koppelen aan een opgeslagen stand voor de bestuurdersstoel?
Auto heeft 2 profielen, allebei aan andere sleutel gekoppeld. Heb voor mezelf een stand 1 ingesteld en opgeslagen. Dat werkt ook gewoon wanneer ik op die knop druk.
Maar vorige week had ik even m'n stoel helemaal naar voor geschoven om hem daarna terug op stand 1 te zetten (daarna auto niet meer gebruikt) en de volgende dag bij ontgrendelen ging de stoel terug helemaal naar voor. Dus vraag me echt af hoe dat die juist de positie van de stoel koppelt aan sleutel.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Laatst ingestelde stand van de stoel voordat de auto wordt verlaten wordt gekoppeld aan het op dat moment actieve profiel.nujtrug schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:40:
Heb al wat proberen zoeken in dit forum en handleiding maar kan het niet meteen vinden:
Gebruik de geheugentoetsen 1 en 2 als backup voor het geval, dat het profiel onverhoopt niet het gewenste resultaat geeft.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
"Poort Opladen Doek Cover Uitstekende Vakmanschap En Redelijke Ontwerp Bieden U Een Goede Met Ervaring."
Nou, dat zit wel goed!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Eerst gewenste positie stoel en spiegels opslaan in geheugen M1 of M2 met alleen de juiste sleutel in de auto, Dan sleutel koppelen in profiel. Zo werkt het. En als je dan een keer je stoel verschuift en dan de auto afsluit, gaat hij de volgende keer weer naar de opgeslagen positie.nujtrug schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:40:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Deze ochtend de C40 bij de dealer binnengebracht naar aanleiding van het tril probleem tussen 100-125 km/h.
Bij het terug ophalen vernomen dat ze bepaalde onderzoeken gedaan hebben, en die data doorgestuurd hebben naar Volvo zelf. volgens de contactpersoon was er 1 andere auto met deze problemen(understatement) & wachten ze nu op Volvo zelf om met een fix te komen. intussentijd maar 130 rijden op de snelweg om verdoofde handen tegen te gaan. gelukkig valt dit net onder de bovengrens waarop de flitspalen & trajectcontroles hier flitsen. 🤪
Wordt (hopelijk) vervolgd.
Bij het terug ophalen vernomen dat ze bepaalde onderzoeken gedaan hebben, en die data doorgestuurd hebben naar Volvo zelf. volgens de contactpersoon was er 1 andere auto met deze problemen(understatement) & wachten ze nu op Volvo zelf om met een fix te komen. intussentijd maar 130 rijden op de snelweg om verdoofde handen tegen te gaan. gelukkig valt dit net onder de bovengrens waarop de flitspalen & trajectcontroles hier flitsen. 🤪
Wordt (hopelijk) vervolgd.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Nou in mijn auto (xc40 p6 my22) werkt het compleet andersMga1600 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Eerst gewenste positie stoel en spiegels opslaan in geheugen M1 of M2 met alleen de juiste sleutel in de auto, Dan sleutel koppelen in profiel. Zo werkt het. En als je dan een keer je stoel verschuift en dan de auto afsluit, gaat hij de volgende keer weer naar de opgeslagen positie.
Als ik naar een profiel wissel gaat de stoel (en de spiegels, maar ook alle andere instellingen van de auto) maar de laatste gebruikte op dat profiel. En ik heb 2 profielen waar een sleutel aan gekoppeld is.
Als mijn vrouw instapt met haar sleutel gaat die naar haar profiel (en dus haar positie) . Als ik met mijn sleutel instap dus naar mijn profiel en dus positie. Mijn dochter rijdt er ook in maar heeft geen eigen sleutel. Zij wisselt in het menu naar haar profiel en dan krijgt ze haar stoelpositie (en spiegels en playlistjes in spotiffy en audio instellingen etc…)
M1 en m2 doen het ook bij mij maar staan helemaal los van het profiel en gebruik in de praktijk dus nooit
Wij gebruiken het wel en vooral voor de keren dat mijn vrouw gereden heeft en ik,moet rijden en mijn sleutel niet bij heb of omgekeerd… ik doe dus niet de moeite dan om profiel te wisselen maar zet gewoon mijn stoel juist en gaan met die banaan…Kammika schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Nou in mijn auto (xc40 p6 my22) werkt het compleet anders
Als ik naar een profiel wissel gaat de stoel (en de spiegels, maar ook alle andere instellingen van de auto) maar de laatste gebruikte op dat profiel. En ik heb 2 profielen waar een sleutel aan gekoppeld is.
Als mijn vrouw instapt met haar sleutel gaat die naar haar profiel (en dus haar positie) . Als ik met mijn sleutel instap dus naar mijn profiel en dus positie. Mijn dochter rijdt er ook in maar heeft geen eigen sleutel. Zij wisselt in het menu naar haar profiel en dan krijgt ze haar stoelpositie (en spiegels en playlistjes in spotiffy en audio instellingen etc…)
M1 en m2 doen het ook bij mij maar staan helemaal los van het profiel en gebruik in de praktijk dus nooit
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
Deze heb ik eerder gezien, de functies komen echt wel naar Europa. Driving journal was eerst ook niet beschikbaar en nu wel. Heb vertrouwen!ArnaudCo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:16:
[Afbeelding]
Voorlopig blijkbaar enkel beschikbaar in de US
Is daar al een tijdje. Afgelopen week google home update gehad maar het zat er niet in.ArnaudCo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:16:
[Afbeelding]
Voorlopig blijkbaar enkel beschikbaar in de US
Heee congrats!!!! tweeling van de mijne zo te zien :-)
core/plus/ultimate?
Anyway, heel veel veilige en relaxte kilometers toegewenst!
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Driving Journal is wel als tegeltje aanwezig, maar eerst moeten de privacy instellingen vrijgegeven worden en die optie ontbreekt nog (versie 2.5.2 in de auto).mozziej schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:48:
[...]
Deze heb ik eerder gezien, de functies komen echt wel naar Europa. Driving journal was eerst ook niet beschikbaar en nu wel. Heb vertrouwen!
Ik heb in die sectie alleen opties voor
- datarecorder
- Volvo cars app
- Connected Safety
- Analyse voertuiggegevens
Driving journal zal denk ik tzt in dit rijtje er bij verschijnen en daarna actief worden, nu wordt ik naar dit privacy menu verwezen als ik hem aanklik, en daar strand het.
Dankje Ron! Ik heb trouwens een Core uitvoering.ron65 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:00:
[...]
Heee congrats!!!! tweeling van de mijne zo te zien :-)
core/plus/ultimate?
Anyway, heel veel veilige en relaxte kilometers toegewenst!
Ik heb de auto 100% particulier gekocht en vond het al genoeg centjes zo.
Enige extra af-fabriek zijn de donkere ramen, de trekhaak is er door de dealer opgezet. Meer kon ook niet, want anders kon ik geen gebruik maken van de Sepp regeling.
De meeste extra voorzieningen van de Plus of Ultimate mis ik sowieso niet, ik wil zelf autorijden.
Wat ik wel een beetje mis: ik had graag dat mooie panoramadak gehad. Ik dacht dat ik de ACC zou missen, maar gezien de vele reacties hier ben ik toch blij dat ik een normale CC heb.
In mijn Outlander had ik ook keyless entry, en dat zit niet (meer?) in de Core. Dat is wel weer even wennen, verwent dat ik ben. Haha!
Nu ik toch even aan het klagen ben, geen verlichting achterin had ik zelf niet kunnen verzinnen. En bij de voorste deuren zit onderin een uitsparing (een gat dus!) waar een verlichtings-unitje kan zitten, niet eens een passende "dop" op! Ik weet niet (wie wel?) of er de aansluiting voor deze lampjes in de deuren zit, zoja bestel ik via vriend Ali wel een setje met Volvo logo voor een paar centen.
Verder geen geklaag hoor, de auto rijd heerlijk. Fijn onderstel. Iets stug, maar toch comfortabel. En wat een power!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Gefeli!Vulcan750 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:41:
[...]
Dankje Ron! Ik heb trouwens een Core uitvoering.
Enige extra af-fabriek zijn de donkere ramen, de trekhaak is er door de dealer opgezet. Meer kon ook niet, want anders kon ik geen gebruik maken van de Sepp regeling.
De meeste extra voorzieningen van de Plus of Ultimate mis ik sowieso niet, ik wil zelf autorijden.
Wat ik wel een beetje mis: ik had graag dat mooie panoramadak gehad. Ik dacht dat ik de ACC zou missen, maar gezien de vele reacties hier ben ik toch blij dat ik een normale CC heb.
In mijn Outlander had ik ook keyless entry, en dat zit niet (meer?) in de Core. Dat is wel weer even wennen, verwent dat ik ben. Haha!
Nu ik toch even aan het klagen ben, geen verlichting achterin had ik zelf niet kunnen verzinnen. En bij de voorste deuren zit onderin een uitsparing (een gat dus!) waar een verlichtings-unitje kan zitten, niet eens een passende "dop" op! Ik weet niet (wie wel?) of er de aansluiting voor deze lampjes in de deuren zit, zoja bestel ik via vriend Ali wel een setje met Volvo logo voor een paar centen.
Verder geen geklaag hoor, de auto rijd heerlijk. Fijn onderstel. Iets stug, maar toch comfortabel. En wat een power!
Welke bekleding heb je? Ik heb eerder deze maand de RWD Core met climate en trekhaak achteraf besteld, ik twijfelde tussen de textiel en de nubuck uitvoering. Uiteindelijk textiel gekozen mede omdat ik het volledig donkere dashboard wat mooier vind
Keyless ben ik ook wel 'bang' voor trouwens, want mn laatste 3 auto's had ik dat ook... en straks dus ook niet meer
[ Voor 3% gewijzigd door KabalA! op 27-01-2023 22:51 ]
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Dat is toch precies wat ik zeg? Door de sleutel te koppelen aan je profiel triggert de sleutel het gekoppelde profiel. Dat je daarnaast nog losse profielen kunt maken die je in het menu kiest is duidelijk maar de vraag was hoe het kan dat de stoel niet “luisterde” naar de sleutel.Kammika schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Nou in mijn auto (xc40 p6 my22) werkt het compleet anders
Ik kan je deels geruststellen: de verlichting achterin, de gaten zonder doppen in de voordeuren (en ook in de middenconsole boven het laadpad voor draadloos opladen), heb ik in de plus ook!Vulcan750 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:41:
[...]
Dankje Ron! Ik heb trouwens een Core uitvoering.
Achteraf was dit te voorkomen geweest als je voor 1 van de andere binnen-bekledingpakketten had gekozen. Ik wist dat ook niet en dat is werkelijk he enige waar ik achteraf van baal.
Bij de MY22 zat namelijk al die verlichting wél in het standaard pakket bekleding. Ik heb toen echt gespeeld met ofwel andere binnenbekleding ofwel metallic lak. Het was qua leasebudget echt of het één of het ander.
Ik koos voor de metallic lak, vanwege het toch regelmatige vogelvuil uit die ^@#%$# boom hier voor de deur van de gemeente, indachtig dat andere bekleding ook niets meer dan dat was, andere bekleding. De verlichting zou niets uitmaken.
Toen kwam de lange levertijd en daarmee de MY23, en vanaf MY 23 is het verlichtingspakket 2, waarin die achterverlichting, deurvak verlichting, de backlighted strip in het dashboiard, sfeerverlichting achterin en de verlichting in de middenconsole zit, gekoppeld aan de bekledingspakketten behálve de standaard bekleding.
Als ik dat tevoren geweten had was de wagen standaard black geworden met andere bekleding en dan inclusief al die verlichting.
Als... maarja... ik wist dat niet en kon dat ook niet weten destijds.
Zoals gezegd, het enige jammere.
Dat de core CC heeft en geen ACC wist ik wel, maar ook hier weer budgettechnisch een Core upgraden met warmtepomp (en dat wilde ik zeker wel), was duurder in lease dan een plus nemen met alle extras als blis, PA etc er ook bij. Daarmee joeg ik de core boven budget uit. Ik zat echt in de randjes van de marge met dat budget. Twee maanden later werden de prijzen zelfs verhoogd en had ik de XC40 niet eens meer kunnen leasen in de goedkoopste vorm. Komt ook door de leaseregeling bij ons die al zeker de laatste 10 jaar behoorlijk karig is voor alles wat geen manager, directeur of CEO is. (budgetten gekoppeld aan salarisschalen waarbij de onderste 12 schalen de kleinste budgetten hebben, daarboven loopt het vlot op).
Eigenlijk hadden ze de CC of ACC kwestie als keuze moeten stellen in de software, dat je ertussen naar eigen inzicht kunt switchen. ACC hangt uiteraard vast aan Pilot Assist want anders kan die nooit werken, maar geef dan in ieder geval de keuze tussen beiden in de instellingen, ook in de Core.
Achteraf is ACC ook wel weer een kwestie van wennen, nu ik de eerste 5500 km erop heb zitten heb ik wel een manier gevonden om het toch goed te kunnen gebruiken. Belangrijkste daarin is als je achter een vrachtwagen komt die heel in de verste rijdt en je wagen toch al begint af te zakken in snelheid, geef dan zelf wat gas bij.
Als je dat overigens te lang aan 1 stuk doet schakelt de wagen PA en ACC zelf uit "want de bestuurder negeert het te lang"

Samengevat, ik had liever ander bekleding dan metallic lak gehad (achteraf!!!), ben net op tijd geweest met bestellen (werd twee maanden later een onbereikbare wagen) en je moet de ACC en PA wat helpen soms, maar verder dik en dik tevreden over deze schitterende wagen.
De beste en mooiste die ik ooit heb gehad, en dat zeg ik niet snel van een wagen!
Dankje KabalA! Ik heb de standaard textiel bekleding, lijkt me erg sterke stof en makkelijk schoon te houden. Ik vind deze prima passen bij de rest van het interieur. De nubuck bekleding vind ik ook erg mooi.KabalA! schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:50:
[...]
Gefeli!
Welke bekleding heb je? Ik heb eerder deze maand de RWD Core met climate en trekhaak achteraf besteld, ik twijfelde tussen de textiel en de nubuck uitvoering. Uiteindelijk textiel gekozen mede omdat ik het volledig donkere dashboard wat mooier vind
Keyless ben ik ook wel 'bang' voor trouwens, want mn laatste 3 auto's had ik dat ook... en straks dus ook niet meer
Ik denk net als ik de standaard bekleding. Dat is de enige waarbij verlichtingspack 2 ontbreekt.KabalA! schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:50:
[...]
Gefeli!
Standaard is overigens textiel. Een hele nette bekleding, ook mooi genoeg, maar je krijgt wel minder verlichting aan boord waarbij met name de binnenverlichting/leeslampjes op de achterbank hinderlijk ontbreken. Die is echt jammer!
Bizar: Vulcan noemde hem al, de voorbereiding aan gaten zitten er wel in de deuren en middenconsole (niet die voor de leeslampjes achter), de lampunits zelf ontbreken. vermoedelijk de bekabeling ook dan, en ik ben bang dat een lampunit bestellen en die op eventueel wel aanwezige bekabeling aansluiten ook niets helpt, die dingen hebben vaak een digitale decoder erin om de helderheid te regelen en die moet in de auto worden "ingeleerd" in de software.
EDIT: net even gekeken, zaklampje en endoscopisch cameratje, er zit géén bekabeling bij die gaten. dus niet alleen de lampunits zijn er niet, ook de kabeltjes zijn dan weggelaten.
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 27-01-2023 23:17 ]
Heb ik het goed begrepen dat jullie gaten hebben (waar lampen kunnen zitten) die niet afgedekt zijn met doppen?
Als je niets inhoudelijks toe te voegen hebt, post dan niets
[ Voor 98% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:48 ]
offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 30-01-2023 09:37 ]
offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 30-01-2023 09:37 ]
Dank!Venomer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:09:
[...]
Je moet de Plugsurfing-pas gebruiken om het laden te starten. In de Volvo-app kun je dan je laadgeschiedenis zien. De Plugsurfing-app gebruik je niet meer.
Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Ik las er wat anders uit (dat je eerst m1 en m2 moest koppelen aan profielen of zo) maar anyway. Check ja eens dat het daar niet werkt met een andere sleutel. Tip is dan denk ik om eerst eens te kijken of er wel wat gebeurt als je een profielwissel doet. Daarna checken of juiste sleutel aan het juiste profiel hangtMga1600 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:01:
[...]
Dat is toch precies wat ik zeg? Door de sleutel te koppelen aan je profiel triggert de sleutel het gekoppelde profiel. Dat je daarnaast nog losse profielen kunt maken die je in het menu kiest is duidelijk maar de vraag was hoe het kan dat de stoel niet “luisterde” naar de sleutel.
Geniet er nog maar van dat je nu überhaupt zonder kan bestellen. Binnen een paar jaar verplicht op alle nieuwe auto’sron65 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:04:
[...]
Eigenlijk hadden ze de CC of ACC kwestie als keuze moeten stellen in de software, dat je ertussen naar eigen inzicht kunt switchen.
Dat de acc zo snel inhoudt is vanwege wettelijke afstand (waar bijna niemand zichtbaar de praktijk aan houdt als je filerijdt) + een verplichte veiligheidsmarge voor fabrikanten. Daar heb je dus op elke auto met acc last van
Het is natuurlijk ook geen autonoom rij systeem. Enkel rijhulpsystemen die ooit bedoeld was dat je niet met je cruise control je in je voorganger kunt boren (daarom kun je ook nog steeds “gas” bij geven als je er dichter op komt. Bedoeling is dat je het dan zelf overneemt). Alleen hebben veel fabrikanten ‘m zo soepel gemaakt dat we inmiddels vaak verwachten dat onze auto het zelf allemaal regelt…
dat is pas echt opgelost met autonoom rijden, waar auto’s onderling met elkaar communiceren en je dus veel dichter op je voorganger kan rijden
Autonoom blijft een droom.. veel fabrikanten zijn al gestopt met de ontwikkeling hiervan. Het zal een hulpsysteem blijven. Gelukkig maar.
Ik heb er nog wel geloof in, alleen niet in het tempo wat Elin Musk “belooft”. We zijn zeker 10 jr bezig om de techniek te ontwikkelen en dan nog wel 5 jr om de wetgeving erop aan te passenmich78 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:43:
Autonoom blijft een droom.. veel fabrikanten zijn al gestopt met de ontwikkeling hiervan. Het zal een hulpsysteem blijven. Gelukkig maar.
Zie de situatie op het spoor. Dat is een veel makkelijk situatie om de infrastructuur te controleren waardoor autonoom rijden daar veel makkelijker in te voeren is. Die Systemen bestaan ook. De enige reden dat er nog een machinist met een dodemansknop in zit is omdat dan de aansprakelijkheid van een evt ongeluk niet bij de fabrikant van de trein terecht komt (er is immer nog een machinist die ‘m bestuurt)
Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat als je die machinist eruithaalt, het aantal ongelukken omlaag gaat. Maar vanwege aansprakelijkheidswetgeving zit die er toch nog steeds in en mag die trein niet autonoom rijden
Als je autonoom wilt rijden is het openbaar vervoer prima🤣
HenryP schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 05:29:
Heb ik het goed begrepen dat jullie gaten hebben (waar lampen kunnen zitten) die niet afgedekt zijn met doppen?
:strip_exif()/f/image/pdSEtfylTPXWa6iC8ORH1bCG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou zou mij wel lekker lijken hoor dat ik niet met 40 anderen in dezelfde ruimte mijn privacy hoef te delen en dat ik toch op mijn bestemming aankom zonder op de weg te letten…DreZutphen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:16:
Als je autonoom wilt rijden is het openbaar vervoer prima🤣
Lekker eigen muziekje erbij op, zittend in een luxe stoel en intussen een boekje lezen… kom maar op met dat autonoom rijden zeg ik!
Ja lekker man 😁Kammika schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Nou zou mij wel lekker lijken hoor dat ik niet met 40 anderen in dezelfde ruimte mijn privacy hoef te delen en dat ik toch op mijn bestemming aankom zonder op de weg te letten…
Lekker eigen muziekje erbij op, zittend in een luxe stoel en intussen een boekje lezen… kom maar op met dat autonoom rijden zeg ik!
Helemaal mee eens, met als luxe extra dat je “voor de deur” pas uit je vervoermiddel hoeft te stappen. Bij het OV komt dit nauwelijks voor: meerdere keren overstappen en een stuk lopen is hier de norm. Uiteraard biedt een taxi je diezelfde luxe, maar is door de dure chauffeur niet concurrerend.Kammika schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Nou zou mij wel lekker lijken hoor dat ik niet met 40 anderen in dezelfde ruimte mijn privacy hoef te delen en dat ik toch op mijn bestemming aankom zonder op de weg te letten…
Ja klopt maar echt autonoom rijden duurt nog heeeeeel lang.HenryP schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Helemaal mee eens, met als luxe extra dat je “voor de deur” pas uit je vervoermiddel hoeft te stappen. Bij het OV komt dit nauwelijks voor: meerdere keren overstappen en een stuk lopen is hier de norm. Uiteraard biedt een taxi je diezelfde luxe, maar is door de dure chauffeur niet concurrerend.
Klopt.HenryP schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 05:29:
- in de opbergvakken van beide voorportieren
- in de onderzijde van de portieren
- in het 'plafond' van de middenconsole boven de draadloze laadpad
:strip_exif()/f/image/3UA9S8uYv6sKTFokW2CXzvNA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit voegt ook niets toe
[ Voor 93% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:49 ]
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:50 ]
Goed zelf te maken met een 3D printer.ron65 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Klopt.Een mooi afdekkapje in zo'n gat zou kleine moeite zijn, maar zit er niet.
- in de opbergvakken van beide voorportieren
- in de onderzijde van beide voorportieren
- in het 'plafond' van de middenconsole boven de draadloze laadpad
[Afbeelding]
Lekker teruggaan naar dealer en laat ze het maar netjes maken. Geld was zeker op bij Volvo? Kan toch niet?
De 'luxe' van Volvo... bezuinigen op 'n paar afdekplaatjes, een 12v aansluiting in de koffer en wat lampjes achteraan. Te gek voor woorden eigenlijk en vooral triest in deze prijsklasse.
Dat heb ik bij een Renault toch nooit meegemaakt
. Het zal vast een producteigenschap zijn
.
Dat heb ik bij een Renault toch nooit meegemaakt

[ Voor 7% gewijzigd door Largamelion op 28-01-2023 19:13 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik ben verder heel content met de XC40, maar deze l*llige minuscule bezuinigingen van Volvo begrijp ik niet.Largamelion schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:12:
De 'luxe' van Volvo... bezuinigen op 'n paar afdekplaatjes, een 12v aansluiting in de koffer en wat lampjes achteraan. Te gek voor woorden eigenlijk en vooral triest in deze prijsklasse.
Dat heb ik bij een Renault toch nooit meegemaakt. Het zal vast een producteigenschap zijn
.
Wat kost dat nou, 1 simpel lampje voor achterin en een stuk of 4/ 5 plastic plaatjes in totaal, groot ingekocht?
1 euro?

Ik zou teruggaan naar de dealer en vragen of ze de afdekplaatjes alsnog even willen plaatsen ….of is dit de nieuwe norm waarmee Volvo hun auto’s afwerkt?
Zeg ik nu iets geks?
Zeg ik nu iets geks?
Is Chinees nu, dus zou zo maar kunnen....HenryP schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:41:
Ik zou teruggaan naar de dealer en vragen of ze de afdekplaatjes alsnog even willen plaatsen ….of is dit de nieuwe norm waarmee Volvo hun auto’s afwerkt?
Zeg ik nu iets geks?
Maak dan een TR aan
[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 30-01-2023 09:52 ]
Ah, jammer! Ook niet ergens opgebonden in een hoekje?ron65 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:09:
[...]
EDIT: net even gekeken, zaklampje en endoscopisch cameratje, er zit géén bekabeling bij die gaten. dus niet alleen de lampunits zijn er niet, ook de kabeltjes zijn dan weggelaten.
Nope.. Ik heb al eerder gelezen dat accessoires die niet worden besteld en niet worden gemonteerd, ook vaak een eigen kabelboompje hebben dat ook niet wordt gemonteerd in dat geval.Vulcan750 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:17:
[...]
Ah, jammer! Ook niet ergens opgebonden in een hoekje?
Het is uiteraard anders dan vroeger, tegenwoordig bestaan dergelijke kabelbomen uit een bussysteem met een voedingslijn. vier aders, that's all.
Daarmee meteen het volgende probleem: de aangesloten verlichtingen of andere zaken communiceren digitaal met de auto. Daarvoor moeten ze eerst worden ingelezen op het bussysteem. Kople je dus een lampje op dat systeem (als de kabel er al zou liggen), dan nog kent de auto het unieke hardware adres ervan niet en zal het niet aan of uit sturen.
Tenzij je een uitleesapparaat hebt dat ook kan programmeren, en de codes kent, krijg je het zelf dan vaak helemaal niet voor elkaar om zoiets alsnog aan te brengen.
:strip_exif()/f/image/kohcPxysFTZOZWxXMqQGnhoR.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorverwarmd heen aan de lader. Ritje gereden met 2 streepjes afstand op de acc en stuurhulp. Prima te doen merk alleen dat de auto toch nog bij bochten wat onnodig instuurt en dan de combi met voelen of je wel je stuur vast hebt het onrustiger rijdt dan wanneer ik zelf stuur. Dus weer lekker uitgezet op de terug weg. ACC verder prima 2 streepjes is rond de 2 sec afstand. Terug iets harder gereden en iets kouder maar als nog 19/100 gereden. Korte ritjes zorgen bij ons voor een hoog gem vebruik. Toch maar weer vaker de fiets pakken.
Plaats genoeg om batterijen te steken in die gaten.Vulcan750 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:17:
[...]
Ah, jammer! Ook niet ergens opgebonden in een hoekje?
Ik rij normaal nooit achter mezelf, dus was me nog nooit opgevallen.
Maar ik reed gisteren in het donker met aanhanger met huif, waar mijn remlichten in reflecteerden. Was eigenlijk wel geschockeerd hoe vaak mijn remlichten aangingen in bebouwde kom als ik 50 reed.
Bij regeneratie omdat je snelheid omlaag gaat snap ik het, maar met acc op 50 terwijl ik de energiebalk niet naar regeneratie zag schieten, ging toch regelmatig de remlichten even aan. Begrijp in 1x het "brake lights issue" wat hier op dit forum ook genoemd is. Weet niet of die echt remt, maar zal voor verbuik ook niet goed zijn..
Hoop dat dat dan met 2.6 gefixt is, want daar pakken ze de acc ook aan...
Maar ik reed gisteren in het donker met aanhanger met huif, waar mijn remlichten in reflecteerden. Was eigenlijk wel geschockeerd hoe vaak mijn remlichten aangingen in bebouwde kom als ik 50 reed.
Bij regeneratie omdat je snelheid omlaag gaat snap ik het, maar met acc op 50 terwijl ik de energiebalk niet naar regeneratie zag schieten, ging toch regelmatig de remlichten even aan. Begrijp in 1x het "brake lights issue" wat hier op dit forum ook genoemd is. Weet niet of die echt remt, maar zal voor verbuik ook niet goed zijn..
Hoop dat dat dan met 2.6 gefixt is, want daar pakken ze de acc ook aan...
Mij is toegezegd dat de discolichten weg zijn met 2.6. Mocht dit niet zo zijn, gaat de auto terug naar de dealer. Mijn geduld begint een beetje op te raken.Kammika schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:49:
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Wat jij beschrijft als "onrustig rijdt" is ook mijn ervaring.Veromor schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:04:
[Afbeelding]
Voorverwarmd heen aan de lader. Ritje gereden met 2 streepjes afstand op de acc en stuurhulp. Prima te doen merk alleen dat de auto toch nog bij bochten wat onnodig instuurt en dan de combi met voelen of je wel je stuur vast hebt het onrustiger rijdt dan wanneer ik zelf stuur. Dus weer lekker uitgezet op de terug weg. ACC verder prima 2 streepjes is rond de 2 sec afstand. Terug iets harder gereden en iets kouder maar als nog 19/100 gereden. Korte ritjes zorgen bij ons voor een hoog gem vebruik. Toch maar weer vaker de fiets pakken.
Wordt volgens mij veroorzaakt door twee zaken: het systeem zelf dat vrij nerveus corrigeert, iets dat niet heel makkelijk anders kan want er moet soms gewoon heel snel kunnen worden geacteerd en daar helpt een minder nerveus acterend systeem ook weer niets aan, en als tweede het controleren van de besturuder door het systeem, dat wanneer je met de elleboog op de armsteun het stuur losjes vasthebt (wat je ook doet vaak bij rijden zonder het systeem) jou niet signaleert. Een klein beetje tegensturen wordt dan wel opgemerkt maar leidt ook meteen weer tot nerveuze tegenreacties.
Ik heb de stuurhulp uitgezet, gebruik de ACC wel waar dat zonder veel ergernis kan, en heb wel de lane assistant aanstaan. Net wat je zegt, met die stuurhulp uit rij je veel stabieler wat sturen betreft. Zelfs passagiers merkten dit laatst op en ik had niets gezegd over dat ik op enig moment de stuurhulp had aangezet. "Gaat het nog? je rijdt ineens wat onrustiger de laatste kilometers".
De stuurhulp is verre van perfect, maar op de snelweg nog wel ok (als het weer goed is). Dat de stuurhulp uit zichzelf niet perfect in het midden rijdt, zorgt ervoor dat ik een bepaalde tegendruk op het stuur moet houden. Dat zorgt er weer voor dat ik op een rit van 2 uur maar 1 of 2 keer de waarschuwing zie voor het vasthouden van het stuur en het dempt de beweging de die auto zelf maakt.
Alles bij elkaar doet het wat de ACC ook moet doen, letten op het verkeer direct om mij heen, waardoor ik mijn aandacht verder naar voren en achter kan verschuiven.
Helaas is de stuurhulp op dit moment onbruikbaar doordat hij te ver in het menu zit weggestopt. (Je wilt hem zeker niet altijd aan; in de bebouwde kom is het net een bokkend paard.)
Alles bij elkaar doet het wat de ACC ook moet doen, letten op het verkeer direct om mij heen, waardoor ik mijn aandacht verder naar voren en achter kan verschuiven.
Helaas is de stuurhulp op dit moment onbruikbaar doordat hij te ver in het menu zit weggestopt. (Je wilt hem zeker niet altijd aan; in de bebouwde kom is het net een bokkend paard.)
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Dat is waar, maar verlichting onderaan de deuren vind ik opzich niet zo spannend.ArnaudCo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:50:
[...]
Plaats genoeg om batterijen te steken in die gaten.
Ach, als je zo'n unit zo in kon klikken dan had ik voor een tientje of zo (Ali E.) de gaten wel gevuld.
:strip_exif()/f/image/yPGbEY5dbgNKVKq0t5QTZWBA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag m'n eerste langere rit gemaakt (overdag). 70% snelweg en 30% (60/80km) binnenwegen. Buitentemp 4/5°, Airco Uit,Verwarming 18°.Overal aan de max. snelheden gehouden.
Ik had met deze snelheden een iets lager verbruik verwacht, maar er stond ook redelijk wat wind. Heenreis schuin voor en terug schuin achter.
Had je OPD aan/uit en range assistent aan/uit?Vulcan750 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:52:
[Afbeelding]
Vandaag m'n eerste langere rit gemaakt (overdag). 70% snelweg en 30% (60/80km) binnenwegen. Buitentemp 4/5°, Airco Uit,Verwarming 18°.Overal aan de max. snelheden gehouden.
Ik had met deze snelheden een iets lager verbruik verwacht, maar er stond ook redelijk wat wind. Heenreis schuin voor en terug schuin achter.
OPD was aan, range assistent heb ik niet gebruikt.DreZutphen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:04:
[...]
Had je OPD aan/uit en range assistent aan/uit?
Moest wel ff even lachen vanmiddag. Reclame van Volvo op de radio, "met een bereik van 512km brengt de XC40 full Electric je over al naar toe"... Terwijl ik een blik werp op mijn actieradius, net opgeladen tot 100% en een bereik van 260km 😁. Ze weten het weer mooi te verkopen! 👍🏼
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Is dat een nieuw model dan? Zowel de p6 als p8 halen dat nooit.Juancho schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:56:
Moest wel ff even lachen vanmiddag. Reclame van Volvo op de radio, "met een bereik van 512km brengt de XC40 full Electric je over al naar toe"... Terwijl ik een blik werp op mijn actieradius, net opgeladen tot 100% en een bereik van 260km 😁. Ze weten het weer mooi te verkopen! 👍🏼
Het gaat inderdaad om de volgende generatie met achterwiel aandrijving, nieuwe motoren en een betere accu beheersing. Maar ze moeten het nog wel waar maken. Al hoop ik van wel, want heb er ook een besteld 🤞.DarkShadow schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:08:
[...]
Is dat een nieuw model dan? Zowel de p6 als p8 halen dat nooit.
Ik denk het nieuwe model MY24.DarkShadow schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:08:
[...]
Is dat een nieuw model dan? Zowel de p6 als p8 halen dat nooit.
Ik kijk ook tegen 250-300 km range aan steeds, heb de wagen nu sinds 3 november en nader de 6000 km ODO (rond de kerst en januari zijn doorgaans rustige maanden voor ons wat rijden betreft), en heb nog nooit de 400 km bereikt.
Maar... de meeste ritten zijn korter dan 100 km, soms moet ik een afstand van 200-210 km, en dan ben ik uren bezig bij een klant terwijl de wagen intussen weer oplaad.
Dus heel storend vind ik het niet.
Ik ben wel benieuwd wat hij doet bij hogere temperaturen, duurt nog even voor we dat gaan meemaken.
Eerlijk:Juancho schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:56:
Er zijn veel testen geweest waar een verbruik word gehaald van tussen de 20 en 21kwh.
Dan zijn er voor jou 2 conclusies:
1. Er is iets stuk aan jouw XC40
2. Je rijstijl deugt niet
Mijn rijstijldeugt ook niet echt.
Ik heb deze week de proef op de som genomen met mijn ICE.
Rustiger optrekken en mij aan de snelheid houden. Het leverde mij een heel mooi vebruik op. Veel minder als hoe ik 'normaal' rij😁🤣
[ Voor 16% gewijzigd door DreZutphen op 29-01-2023 21:44 ]
Je bent vast niet de enige :-)DreZutphen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:42:
[...]
Eerlijk:
Ik heb deze week de proef op de som genomen met mijn ICE.
Rustiger optrekken en mij aan de snelheid houden. Het leverde mij een heel mooi vebruik op. Veel minder als hoe ik 'normaal' rij😁🤣
De XC40 daagt ook domweg uit tot pittig rijden.
Ik weet wel dat sloom optrekken niet veel uitmaakt, een beetje doortrekken tot de gewenste snelheid kan geen kwaad op het verbruik.
Natuurlijk is heel pittig optrekken wel een dingetje dat hoger verbruik oplevert, maar naar verhouding op een hele rit zit daar niet het grootste deel van het hogere verbruik in.
Het is vooral het stabiel 1 tempo rijden zonder teveel snelheids wisselingen dat het hem doet.
En wat met de XC40 ook scheelt: files. Ik heb een keer op een vrijdagmiddag van Amsterdam naar Roermond gereden, de hele A2 was langzaam rijden of stilstaand verkeer. Het verbruik zakte naar 16,5 kW/100km maar de reistijd was ook 150% van de normale tijd. Het was toen 2 graden bij de start tot -2 bij aankomst. (10 december). Teruggaans reed ik 120, en had een verbruik van 24kWh/100km bij -6 tot 0 graden.
Veel file rijden dus maar, dat scheelt in de kosten voor energieverbruik.

Oh oke. De range assistent doet ook niet zo heel veel behalve een slecht klimaat in de auto zover ik begrijp?Vulcan750 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:31:
[...]
OPD was aan, range assistent heb ik niet gebruikt.
Ja oke maar dat geld dan wel voor langere afstanden stabiel rijden. Dit om je hoge vebruik door het acceleren te compenseren lijkt me. Tenminste zo werkt het vebruik van een ICE.ron65 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:56:
[...]
Je bent vast niet de enige :-)
De XC40 daagt ook domweg uit tot pittig rijden.
Ik weet wel dat sloom optrekken niet veel uitmaakt, een beetje doortrekken tot de gewenste snelheid kan geen kwaad op het verbruik.
Natuurlijk is heel pittig optrekken wel een dingetje dat hoger verbruik oplevert, maar naar verhouding op een hele rit zit daar niet het grootste deel van het hogere verbruik in.
Het is vooral het stabiel 1 tempo rijden zonder teveel snelheids wisselingen dat het hem doet.
En wat met de XC40 ook scheelt: files. Ik heb een keer op een vrijdagmiddag van Amsterdam naar Roermond gereden, de hele A2 was langzaam rijden of stilstaand verkeer. Het verbruik zakte naar 16,5 kW/100km maar de reistijd was ook 150% van de normale tijd. Het was toen 2 graden bij de start tot -2 bij aankomst. (10 december). Teruggaans reed ik 120, en had een verbruik van 24kWh/100km bij -6 tot 0 graden.
Veel file rijden dus maar, dat scheelt in de kosten voor energieverbruik.
Het zal wel iets anders wezen met een BEV maar naar mijn weten heeft een emotor zijn pieken met opwinden.
Het lijkt mij een samenspel te zijn van rijstijl, rolweerstand en verdere electronische verbruikers.
Ja file rijden is wel logisch met stilstand en lagere rolweerstanden(de hoogste verbruiker).
Uiteindelijk lijkt het mij ook sterk dat de MY24 veel verder gaat komen(single motor) ondanks de verbeteringen.
De BEV's met een hoger bereik zijn zo goed als allemaal in de windtunnel getekend. Daarom ziet de ID5 er ook uit als een rijdende drol🤣
Ja ik weet het niet, ik heb het eens getest met mijn [pieeeeep] gewoon omdat ik er benieuwd naar was. Een tank lang fel optrekken en afremmen (snel op de juiste snelheid komen) en een tank lang heel zuinig optrekken en afremmen.DreZutphen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:11:
[...]
Ja oke maar dat geld dan wel voor langere afstanden stabiel rijden. Dit om je hoge vebruik door het acceleren te compenseren lijkt me. Tenminste zo werkt het vebruik van een ICE.
Het verschil was verrassend: Met zuinig optrekken etc, 1:24, met pittig doortrekken en dan een stabiele snelheid aanhouden: 1:27
Ik vermoed dat je met pittig optrekken wel even kortstondig wat meer verbruikt over kortere tijd dan met traag optrekken, waarbij de tijdfactor ( je doet er langer over om op snelheid te komen) het lagere gebruik maar gedurende langere tijd toch het totaalgebruik opjaagt.
anyway, boeien doet het me niet zoveel, ik betaal de brandstof niet zelf en ik heb nooit geklaag gehoord, maar het is op zich wel leuk om dit soort zaken uit te testen.
Net als met de BEV, ik probeer uit te vogelen wat postieve en negatieve invloed heeft omdat me dat interesseert, niet omdat het me geld scheelt :-)
Verbaast me wel dat er genoeg zijn die een redelijk laag verbruik halen en andere totaal niet.ron65 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:45:
[...]
Ja ik weet het niet, ik heb het eens getest met mijn [pieeeeep] gewoon omdat ik er benieuwd naar was. Een tank lang fel optrekken en afremmen (snel op de juiste snelheid komen) en een tank lang heel zuinig optrekken en afremmen.
Het verschil was verrassend: Met zuinig optrekken etc, 1:24, met pittig doortrekken en dan een stabiele snelheid aanhouden: 1:27
Ik vermoed dat je met pittig optrekken wel even kortstondig wat meer verbruikt over kortere tijd dan met traag optrekken, waarbij de tijdfactor ( je doet er langer over om op snelheid te komen) het lagere gebruik maar gedurende langere tijd toch het totaalgebruik opjaagt.
anyway, boeien doet het me niet zoveel, ik betaal de brandstof niet zelf en ik heb nooit geklaag gehoord, maar het is op zich wel leuk om dit soort zaken uit te testen.
Net als met de BEV, ik probeer uit te vogelen wat postieve en negatieve invloed heeft omdat me dat interesseert, niet omdat het me geld scheelt :-)
Tja ik sta er hetzelfde in als jou. Meer omdat ik het intressant vind dan om te bezuinigen. Ik schrijf de stroom van mijn onderneming af, net zoals nu de benzine.
Wel appels en peren he…Juancho schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:56:
Ze adverteren met de tekst “tot 512km” en verwijzen daarmee naar de wltp van de nieuwe longe range single motor versie
Daar zit een zuiniger electromotor in, meer accu en die wltp is bij lage snelheden, precies 22 Celsius buitentemp en alle verbruikers uit nadat de accu/motor op temp gebracht hebt.
Jij hebt de “oude” electromotor met hoger verbruik, minder accu rijdt bij lagere temp op hogere snelheden en wellicht tegenwind/nat wegdek/etc…
Gister in het donker de boedelbak weer teruggebracht met zelfde type ritje. En nu dit fenomeen niet gezien. Bijzonder…Microstar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:43:
[...]
Mij is toegezegd dat de discolichten weg zijn met 2.6. Mocht dit niet zo zijn, gaat de auto terug naar de dealer. Mijn geduld begint een beetje op te raken.
Tja in de zomer acc 1 streepje achter een vrachtwagen redt je zeker 512. Maar ff zonder gekheid.. rijstijl 100% ... vlotter rijden zit je ook minder vaak op de ACC achter andere auto's. Op 80 wegen scheelt dat bij mij al gauw 5kw/100 op snelwegen nog niet naar gekeken.
precies dat, en dan gaat de WLTP van "onze auto's" 25% omlaag en dan zit je precies op het verschil van die 300km vs 400km bereik (en in de winter dus nog lager) waar veel mensen hier over klagen... herken ik ook...Veromor schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:48:
Tja in de zomer acc 1 streepje achter een vrachtwagen redt je zeker 512. Maar ff zonder gekheid.. rijstijl 100% ... vlotter rijden zit je ook minder vaak op de ACC achter andere auto's. Op 80 wegen scheelt dat bij mij al gauw 5kw/100 op snelwegen nog niet naar gekeken.
ik heb er ook niet zo'n moeite mee. Met een EV moet je dat loslaten heb ik geleerd, dan heb je veel meer lol van... (moet wel bekennen dat ik zelf laadpaal op de oprit heb, dus ik start elke dag met volle accu. Zonder dat zou ik ook meer moeite met die range hebben...)
Dit is inderdaad echt appels en peren. Die reclame is voor het nieuwe model met volledig vernieuwde motoren en flink grotere range. De ontwikkelingen gaan ook bij Volvo gewoon door.Kammika schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:09:
[...]
Wel appels en peren he…
Ze adverteren met de tekst “tot 512km” en verwijzen daarmee naar de wltp van de nieuwe longe range single motor versie
Daar zit een zuiniger electromotor in, meer accu en die wltp is bij lage snelheden, precies 22 Celsius buitentemp en alle verbruikers uit nadat de accu/motor op temp gebracht hebt.
Jij hebt de “oude” electromotor met hoger verbruik, minder accu rijdt bij lagere temp op hogere snelheden en wellicht tegenwind/nat wegdek/etc…
https://www.autoweek.nl/a...g-en-flink-groter-bereik/
Die reclame is voor de single motor maar ook de twin motor (P8) gaat van 417 naar 500km WLTP dus 20% meer. Als het je stoort: inruilen die bak en meteen die nieuwe kopen!
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 30-01-2023 09:50 ]
Laat ze nou eens oprecht zijn en vertel de waarheid over de beperkte range. Het is en blijft misleiding.Kammika schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:09:
[...]
Wel appels en peren he…
In de zomer kom ik dicht bij WLTP, maar ze mogen er inderdaad wel bij zeggen dat je in de winter zomaar 25-30% eraf mag halenSten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:50:
[...]
Laat ze nou eens oprecht zijn en vertel de waarheid over de beperkte range. Het is en blijft misleiding.
RTFM: https://www.volvocars.com...ng-en-opladen/actieradiusSten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:50:
[...]
Laat ze nou eens oprecht zijn en vertel de waarheid over de beperkte range. Het is en blijft misleiding.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Die 512 km is de wltp-waarde van my24 met grotere accu en nieuwe single motor met RWD, dus echt niet te vergelijken met een ‘oude’ P8. De nieuwe P8 my 24 moet overigens ook zo’n 65 km verder komen dan de oude (en 200kw kunnen laden).Juancho schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:56:
We hebben al vaker over je extreme verbruik gelezen. Omgerekend zou op basis van wat je schrijft nu voor een volle accu bijna 29 kWh/100 km zijn (75 netto accu capaciteit /260=28,8). Dat lijkt me verre van normaal tenzij je alleen maar korte stukjes rijdt zonder voorwarmen. Heb je na de vorige discussies over je verbruik al nader onderzoek laten plegen?
Ook mijn nieuwe auto (nog wel van het oude my23 concept P8 en 20”) is een stuk zuiniger dan wat jij aangeeft: gisteren in weer (5 graden en regenachtig) en wind (30-35 kmh wind) ongeveer 250 km gereden en vanaf 100% gerekend had ik bij thuiskomst nog zo’n 90 km over, ofwel ca. 22 kWh/100 km. Dat viel mij eigenlijk al tegen in vergelijking met de ‘oude’ auto, maar de omstandigheden waren gisteren nou eenmaal niet optimaal voor een EV.
Misleiding verondersteld boze opzet. Adverteren met een wltp getal is in die zin geen misleiding, want het is een internationale, wettelijke verplichting aan de leveranciers gesteld tot het noemen van het verbruiksgetal wat onder gecertificeerde en gestandaardiseerde condities is bepaald. Het enige doel dat het dient is om de getallen onderling vergelijkbaar te maken.Sten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:50:
[...]
Dat er grote verschillen zijn tussen werkelijkheid en wltp waarde weet iedereen.
Rustig mensen, natuurlijk weet ik dat het om dat nieuwe model gaat. Ik zei er dan ook bij, dat ik even moest lachen... Thats all. Bij de eerst volgende keer dat ik naar de dealer moet, wellicht voor die OTA wil ik graag mijn P8 eens grondig laten nakijken of er idd niet iets defect is of wat dan ook. Maar ik acht de kans groot dat ze zeggen: niks te zien, software lijkt goed en dat is het. Misschien dat ze hooguit eens een ruil willen doen, alleen dan kom je er achter met dezelfde ritten die we normaal ook maken.
Even gekeken, de laatste 3784km die geregistreerd zijn zitten op een gemiddelde verbruik van 28,3kWh. Als mijn snelle berekening dan klopt zit ik idd bij 100% vol (75kW) op 265km wat wel aardig klopt met de RA.
Even gekeken, de laatste 3784km die geregistreerd zijn zitten op een gemiddelde verbruik van 28,3kWh. Als mijn snelle berekening dan klopt zit ik idd bij 100% vol (75kW) op 265km wat wel aardig klopt met de RA.
[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 30-01-2023 11:12 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Laat ze dan ook even aandacht aan de mechanische remmen geven, die van mij zaten na een week stilstand (rond de jaarwisseling) met veel regen vast. Ik heb de wagen zachtjes heen en weer laten schommelen en toenkwamen ze los, enorme corrosievlekken op de schijven achterlatend en met een tik in het achterwiel.Juancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:05:
Rustig mensen, natuurlijk weet ik dat het om dat nieuwe model gaat. Ik zei er dan ook bij, dat ik even moest lachen... Thats all. Bij de eerst volgende keer dat ik naar de dealer moet, wellicht voor die OTA wil ik graag mijn P8 eens grondig laten nakijken of er idd niet iets defect is of wat dan ook. Maar ik acht de kans groot dat ze zeggen: niks te zien, software lijkt goed en dat is het.
Even gekeken, de laatste 3784km die geregistreerd zijn zitten op een gemiddelde verbruik van 28,3kWh.
Pas na 60 km rijden was die tik vrijwel weg, maar merkte ik dat na parkeerstand deze weer terug was. Kort en stevig de rem intrappen verhielp dat dan direct, oftwel, de klauw bleef hangen.
Als dat bij jou ook gebeurt (klauw hangt) dan remt ie heel licht, dat geeft niet alleen extra slijtage, ook een hoger gebruik
Bij mij viel dat op omdat die tik erin zat (die roestplek), anders was me dit ook niet opgevallen.
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 30-01-2023 11:13 ]
Wil je mij dan laten weten wat ze vinden? In mijn C40 haal ik ook beroerde verbruikscijfers. Ik heb een tijd redelijk doorgereden. Ben onwijs geschrokken van wat ik aan kosten maak met het constant laden (werkelijk je schrikt je de pleuris elke dag 30-50€). De afgelopen maanden heb ik als een bejaarde gereden. Traag opgetrokken, niet harder dan 105 op de ACC. Maar het verbruik blijft behoorlijk hoog. Vanochtend ook weer, dan rijd ik 105km/h, alle energiebespaarders aan, 128kWh verbruik constant. In de file staan verlaagd het verbruik maar dat slaat natuurlijk nergens op.Juancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:05:
Rustig mensen, natuurlijk weet ik dat het om dat nieuwe model gaat. Ik zei er dan ook bij, dat ik even moest lachen... Thats all. Bij de eerst volgende keer dat ik naar de dealer moet, wellicht voor die OTA wil ik graag mijn P8 eens grondig laten nakijken of er idd niet iets defect is of wat dan ook. Maar ik acht de kans groot dat ze zeggen: niks te zien, software lijkt goed en dat is het.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Bij ons op 9500km XC40 P6 my23 late plus gaven de remmen geluid alsof de lagers eruit waren. Dealer heeft zowel de remblokken (betere dan de slechte Belgische volgens de dealer) en de schijven vervangen en aan Volvo gestuurd voor controel.ron65 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Laat ze dan ook even aandacht aan de mechanische remmen geven, die van mij zaten na een week stilstand (rond de jaarwisseling) met veel regen vast. Ik heb de wagen zachtjes heen en weer laten schommelen en toenkwamen ze los, enorme corrosievlekken op de schijven achterlatend en met een tik in het achterwiel.
Pas na 60 km rijden was die tik vrijwel weg, maar merkte ik dat na parkeerstand deze weer terug was. Kort en stevig de rem intrappen verhielp dat dan direct, oftwel, de klauw bleef hangen.
Als dat bij jou ook gebeurt (klauw hangt) dan remt ie heel licht, dat geeft niet alleen extra slijtage, ook een hoger gebruik
Bij mij viel dat op omdat die tik erin zat (die roestplek), anders was me dit ook niet opgevallen.
Die van mij zijn door een paar dagen pompend te remmen direct na vertrek weer losgekomen, en probleem lijkt nu weg. maar ik hou het zeker in de gaten! Dank voor de tip!golf1025 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:31:
[...]
Bij ons op 9500km XC40 P6 my23 late plus gaven de remmen geluid alsof de lagers eruit waren. Dealer heeft zowel de remblokken (betere dan de slechte Belgische volgens de dealer) en de schijven vervangen en aan Volvo gestuurd voor controel.
Je beschuldigt nu Volvo van een strafbaar feit omdat je jezelf bij de bestelling niet goed ingelezen hebt?Sten2017 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:50:
[...]
De beschuldiging van "Misleiding" is volledig misplaatst:
- In NL (volgens mij heel europa) is afgesproken dat je met de WLTP mag adverteren. en dat doet Volvo gewoon.
- In de product configurator verwijst volvo netjes naar de range calculator die de invloed van weer op je WLTP uitlegt. Als je daar snelweggebruik bij 0 graden invult kom je op die 260km uit voor een XC40 P8 waar een aantal mensen op dit forum hardnekkig over blijven vallen.
/f/image/o8Wg7zfTCzwEjUZAYauXACyy.png?f=fotoalbum_large)
Dit stond er zeker al anderhalf jaar op. iig voordat ik die van mij bestelde:
Als het therapeutisch werkt om over de range te klagen in dit forum, doe dat dan vooral. Maar denk wel 2x goed na voordat je partijen van strafbare feiten gaat beschuldigen...
Voor je eigen gemoedsrust raad ik je aan een volgende keer jezelf beter in te lezen voordat je zo'n aanschaf doet...
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 30-01-2023 13:35 ]
Wel grappig bij die tool, als ik wat speel met de opties en dan warmtepomp aan/uit zet, zou dat zo 50km moeten schelen. Maar daar klopt in prakijk niks van. Sterker nog, ik lees vooral P8 rijder zonder WP die een flink stuk lager verbruik hebben en dus een stuk verder komen
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 30-01-2023 13:42 ]
net eff gecheckt. ligt eraan bij welke temp je invult. bij 0 graden zou het verschil nog 10 km zijn (die P8 haalt dan 270 op snelweg ipv 260 volgens dit tool).Juancho schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:42:
Wel grappig bij die tool, als ik wat speel met de opties en dan warmtepomp aan/uit zet, zou dat zo 50km moeten schelen. Maar daar klopt in prakijk niks van. Sterker nog, ik lees vooral P8 rijder zonder WP die een flink stuk lager verbruik hebben en dus een stuk verder komen![]()
Maar eens. Het klopt niet. ook strijdig met eigen handleiding die aangeeft dat warmtepomp pas boven 0 graden actief wordt...
Dat bedoel ik... Dus als je wel onderzoek zou doen vooraf, waar jij op wijst...dan klopt het alsnog niet of maar deels of weet je als koper niet wat nu de waarheid is
.
Deze taal, zo belerend iemand aanspreken, ik vind het werkelijk tenenkrommend. Het is een discussieforum, of heb ik iets gemist...Kammika schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:33:
Als het therapeutisch werkt om over de range te klagen in dit forum, doe dat dan vooral. Maar denk wel 2x goed na voordat je partijen van strafbare feiten gaat beschuldigen...
Voor je eigen gemoedsrust raad ik je aan een volgende keer jezelf beter in te lezen voordat je zo'n aanschaf doet...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
tsja.. ik vind het tenenkrommend als mensen ongefundeerd met strafbare feiten gaan gooien...ergodyne1 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:17:
[...]
Deze taal, zo belerend iemand aanspreken, ik vind het werkelijk tenenkrommend. Het is een discussieforum, of heb ik iets gemist...
Vre-se-lijk die discussie over WLTP, werkeljke range, verbruik, kosten, etc etc. Voordat ik een proefrit in de C40 ging maken (en later dus leasen) had ik al zo'n 10 keer een filmpje op Youtube bekeken en 10 keer EV database geraadpleegd. Wordt uitstekend uitgelegd dat de werkelijke range 20-30% onder de WLTP opgave ligt. Geldt voor bijna alle EV's. Doe de opgegeven WLTP maal 3/5 en je hebt ongeveer de werkelijke range.
Overigens vind ik de range discussie (afgezien van kWh prijsstijging, want die had niemand voorzien) echt een non-discussie in de wetenschap dat je bijna op iedere hoek vd straat een laadpaal hebt.
Ik zou veel liever discussieren over "echte" problemen, oplossingen, features, etc.. Of gewoon lekker genieten van de mooie verhalen en anekdotes van @ron65 of @Mga1600 (en soms @Kammika als ie een goede bui heeft) want die lees ik graag.
*edit, overigens heb ik vandaag te horen gekregen dat ein-de-lijk de module voor mijn trekhaak is gearriveerd uit China. As vrijdag wordt deze gemonteerd zodat ik fijn een paardentrailer en caravan kan trekken. Het geschatte verbruik staat niet in de "range calculator"
Overigens vind ik de range discussie (afgezien van kWh prijsstijging, want die had niemand voorzien) echt een non-discussie in de wetenschap dat je bijna op iedere hoek vd straat een laadpaal hebt.
Ik zou veel liever discussieren over "echte" problemen, oplossingen, features, etc.. Of gewoon lekker genieten van de mooie verhalen en anekdotes van @ron65 of @Mga1600 (en soms @Kammika als ie een goede bui heeft) want die lees ik graag.
*edit, overigens heb ik vandaag te horen gekregen dat ein-de-lijk de module voor mijn trekhaak is gearriveerd uit China. As vrijdag wordt deze gemonteerd zodat ik fijn een paardentrailer en caravan kan trekken. Het geschatte verbruik staat niet in de "range calculator"
[ Voor 15% gewijzigd door Bartelomeus op 30-01-2023 20:14 ]
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
En geldt zeker niet alleen voor EV'S, dit gaat net zo goed ook op voor ICE auto's! De ICE-lobby wil hiermee nog al eens schermen om EV'S mee af te z*iken, maar hoor je er niets over dat de verbruiksopgaves van fossiele auto's ook van geen kant kloppen in de praktijk.Bartelomeus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
Vre-se-lijk die discussie over WLTP, werkeljke range, verbruik, kosten, etc etc. Voordat ik een proefrit in de C40 ging maken (en later dus leasen) had ik al zo'n 10 keer een filmpje op Youtube gekeken en 10 keer EV database geraadpleegd. Staat uitstekend uitgelegd dat de werkelijke range 20-30% onder de WLTP opgave ligt. Geldt voor bijna alle EV's. Doe de opgegeven WLTP maal 3/5 en je hebt ongeveer de werkelijke range.
haha en dan ben ik ook nog in een goede bui hoor... ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd wat ik met een slecht humeur ga postenBartelomeus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
(en soms @Kammika als ie een goede bui heeft) want die lees ik graag.

Als het verbruik je niet zo heel veel uitmaakt heb je een hele fijne wagen om trailers en caravans te trekken. Heb er al een paar keer iets (vrij) zwaars achter gehad. De P6 doet dat met 2 vingers in een neusgat...
Zorg alleen wel dat als je moet snelladen dat je dan bij een Fastned kan komen te staan, voor zover mij bekend de enige waar je kunt snelladen zonder je aanhanger af te koppelen...
Was dat maar waar, ik probeer al anderhalf jaar er een op de hoek hier aan te vragen, maar onze gemeente heeft de laadpaalaanvragen op slot geflikkerdBartelomeus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:

Ik neem aan dat iedereen die een EV koopt zich inleest over hoe alles er voorstaat. Het bereik, de bugs, etc etc.
Het lijkt wel of sommige het gemak hadden verwacht van vele km's met een diesel motor maken.
Het rijden in een EV brengt gewoon bepaalde ongemakken met zich mee. En ja dat zijn nu net de dingen die 'de ICE' rijders steeds verkondigen.
Je kan proberen te lullen als Brugman maar per dag lange afstanden rijden EV is niet echt comfortabel.
Daarnaast spelen de energie prijzen nu ook mee.
Ik heb de Volvo besteld in de wetenschap dat mijn vrouw er merendeels mee gaat rijden en vooral in stadsverkeer.
Als ik naar 4 of 5 klanten per dag moet scheuren dan was het waarschijnlijk een s60 of xc60 hybride geworden.
Het lijkt wel of sommige het gemak hadden verwacht van vele km's met een diesel motor maken.
Het rijden in een EV brengt gewoon bepaalde ongemakken met zich mee. En ja dat zijn nu net de dingen die 'de ICE' rijders steeds verkondigen.
Je kan proberen te lullen als Brugman maar per dag lange afstanden rijden EV is niet echt comfortabel.
Daarnaast spelen de energie prijzen nu ook mee.
Ik heb de Volvo besteld in de wetenschap dat mijn vrouw er merendeels mee gaat rijden en vooral in stadsverkeer.
Als ik naar 4 of 5 klanten per dag moet scheuren dan was het waarschijnlijk een s60 of xc60 hybride geworden.
Mijn ritten zijn eigenlijk altijd een straal van 130 rond mijn woonplaats. Ik haal dus in 95% van alle gevallen heen en terug.
1 a 2 keer per maand aan de snellader.
Voordat ik de auto kreeg zat ik elk berichtje over actieradius na te pluizen. Voor mij is de actieradius een non-issue (is voor iedereen weer anders)
Ik ben me wel rotgeschrokken van de energierekening: 580 euro in december (alleen de auto)... Dat heb ik in mijn ice-xc40 nooit gehaald.
Voordat ik de auto kreeg zat ik elk berichtje over actieradius na te pluizen. Voor mij is de actieradius een non-issue (is voor iedereen weer anders)
Ik ben me wel rotgeschrokken van de energierekening: 580 euro in december (alleen de auto)... Dat heb ik in mijn ice-xc40 nooit gehaald.
Precies.rinkel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:08:
Mijn ritten zijn eigenlijk altijd een straal van 130 rond mijn woonplaats. Ik haal dus in 95% van alle gevallen heen en terug.
Maar wie de illusie heeft dat E rijden goedkoper blijft(is) komt bedrogen uit.
Nu ligt het aan de energie rekening en volgend jaar aan wat anders.
Belasting vangen zullen ze wel.
Ook wel grappig dat bijvoorbeeld Vattenfall zegt enkel groene stroom te leveren maar ze de consumenten thuis €0,84 of zo iets rekenen. Bij hun openbare laadpalen de helft🤣
Ik snap niet dat jullie dit duur rijden vinden. Toch niet als je thuis laadt. Ik zit met de huidige prijzen op een equivalent van 4,5 liter benzine per 100 km… en dan reken ik met de prijs die geen rekening houdt met mijn zonnepanelen want die zijn al lang terugverdiend en halen die kostprijs in realiteit dus nog een heel stuk naar beneden.
Als je snel laadt of elke dag aan een laadpaal moet dan zal t idd niet goedkoper zijn want dat zijn criminele praktijken en zeer winstgevend voor die providers…
Als je snel laadt of elke dag aan een laadpaal moet dan zal t idd niet goedkoper zijn want dat zijn criminele praktijken en zeer winstgevend voor die providers…
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"