Bartelomeus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:41:
[...]
Ik ben niet van Autoweek of Autoblog, dus verwacht van mij geen uitgebreide reactie. Maar zoals Ron het uitéén heeft gezet + je eigen gevoel. De manier waarop de materialen aanpakken, de afwerking, robuustheid, acceleratie (hoewel ik een P6, vaak meer koppel dan vergelijkbare modellen met aandrijving op één as) de geluidsinstallatie, de stoelen en het GM navigatiesysteem. Minpuntje is en blijft de voorwielaandrijving, maar daar is genoeg over gezegd en gesproken. En dit wordt aangepakt

En zelfs dan nog, FWD is voor mij prima. Na gestart te zijn in RWD wagens in het begin van de jaren 80 en daarmee e.e.a te hebben meegemaakt qua rijden bij gladheid (toen waren er nog winters die winter waren), was de eerste FWD die ik kreeg zo een enorme verbetering dat ik nu opkijk dat er mensen zijn die RWD weer beter vinden.
Ja het heeft enkele voordelen, zeker met grip als je een aanhanger hebt, maar de veiligheid bij gladheid ligt echt meer bij FWD.
Uiteraard was ook toen al dat je dan nog steeds goed ermee moet kunnen omgaan.
Je weet dat wanneer je in een bocht gas geeft, de FWD zichzelf in de rijrichting wil wegtrekken, de RWD zal dan juist neiging hebben de achterkant te laten uitbreken.
Ik merk dat de XC40 het stuur zelfs verder in de bochtrichting wil trekken (oversturen) waar de voorgaande wagen dan juist perfect de gekozen bochtrichting volgde zonder dat je stuur merkbaar meer of minder weerstand ging geven.
De XC 40 verliest dan die stuurweerstand wat waardoor je neigt in oversturen te verzeilen bij gasgeven.
Als je dat eenmaal weet, is FWD echt geen nadeel meer, alleen bij rijden met een beladen caravan wil ik nog wel eens zien wat het doet.
Met de vorige wagen kwam ik bij enkele kruisingen in mijn woonplaats slecht op gang omdat het zwaar versleten asfalt er bij groen licht voor zorgt dat je bijna op een ijsbaan rijdt qua vergelijkbare gladheid, zeker bij nat weer. Je wieltjes slippen dan flink door zelfs al geef je amper of zelfs niet eens gas. Dan heeft RWD het voordeel, komt 1x per jaar voor wanneer we op vakantie gaan, dus om daarvoor nu RWD te willen.....
Wat voor mij het nadeel van de Volvo is, is de trage ontwikkeling van de apps. Waar Android Auto al veel meer apps heeft draaien doet Volvo er beroerd lang over die te implementeren.
De beschikbare apps zijn eigenlijk vooral audio apps, met name podcast apps, radio apps etc. En daar heb ik niet heel veel mee.
Maps mist de optie die maps in het echt zeker wel heeft: locatie delen.
FM toont geen kaartje in het stuurdisplay
ABRP is er niet (gek genoeg wél voor de Polestar 2)
en Vivaldi, een browser, is er ook niet (gek genoeg wél voor Polestar 2).
Via die laatste kun je dan nog youtuben. Er zijn wel enkele netflix achtige apps, maar die zijn in Hurreknörre taal en voor ons niet te verstaan, en dan moet je er nog een abbo voor hebben ook.
Daar zit voor mij de minpuntenbrij, maar die is niet negatief genoeg nog om alleen daarvoor naar een andere wagen met plastic fantastic interrieur en kraakjes op de koop toe te gaan omzien