• Modularsushi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:25
Vulcan750 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:21:
Yoepie, ik kan nu echt meepraten! Sinds vanmiddag ben ik in het heugdelijke bezit van een pikzwarte XC40 Single motor Core met als extra donker getinte ramen achter en trekhaak.
Heb alleen nog een klein ritje gemaakt, maar wat rijdt dat heerlijk!
Gelukkig heb ik het idee dat het stuur niet of vrijwel niet trilt bij 100 à 110 km/h. Het is me niet opgevallen i.i.g.
Voorlopig dus niks te klagen, zelfs niet over de software. Die is 2.6.
Oja, toch wel een klein klachtje: de Volvo Car app wilde mijn telefoon (Huawei P20pro) niet koppelen. Beide sleutels lagen in de middenconsole. Diverse keren geprobeerd, morgen nog maar eens. Komt vast goed! Als iemand een tip heeft!?
Als er op het infotainment display wordt weergegeven; “koppelen op apparaat mislukt” dan is de landcode in de software niet op NL gezet. Dit was bij mijn auto ook het geval, nadat het syteem door de dealer was gereset en alle vinkjes op de juiste plek stonden werkte de koppeling zonder probleem.

En veel rijplezier gewenst!

[Voor 4% gewijzigd door Modularsushi op 24-01-2023 22:36]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
Modularsushi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:28:
[...]
Als er op het infotainment display wordt weergegeven; “koppelen op apparaat mislukt” dan is de landcode in de software niet op NL gezet. Dit was bij mijn auto ook het geval, nadat het syteem door de dealer was gereset en alle vinkjes op de juiste plek stonden werkte de koppeling zonder probleem.

En veel rijplezier gewenst!
Dankjewel! :)
Klopt, er werd telkens aangegeven "koppelen op apparaat mislukt".
Kan je die landcode ook zelf checken en wijzigen? Je bedoelt de app toch?

[Voor 5% gewijzigd door Vulcan750 op 24-01-2023 22:49]

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:51
nujtrug schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:50:
Even afwachten of morgenvroeg m’n zetel warm is… Als die timer zelfs werkt want vanmorgen was in ineens uitgelogd in de app en heb ik voorverwarming nog manueel moeten starten.
Ik had via mijn app een timer ingesteld voor het klimaat die om 6:15 zou moeten klaar zijn. Wanneer ik dit manueel doe overdag duurt dit meestal een half uur en zie ik een soort van rode gloed zeg maar over de afbeelding van mijn wagen.
Vanmorgen rond 5:55 (dus 20 minuten voordat timer zou moeten klaar zijn) zag ik in de app die "rode gloed" over mijn wagen niet en was er ook geen indicatie dat hij aan het voorverwarmen was.

Mijn vragen: als je klimaat via timer instelt, start ie dan ook een half uur op voorhand en zie je dit terug in de app wanneer die actief is?

Heb het voor de zekerheid maar even manueel gestart vanmorgen (auto staat 2 verdiepingen lager dus geen zin om effe te gaan kijken of timer effectief was gestart) en kan bevestigen dat mijn stoel ook warm was dankzij 2.6.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:04
Voor iedereen die nog steeds denkt deze Tesla de superieure elektrische auto techniek heeft::

Beetje slechte kwaliteit. (Het was nog donker.)

Maar volgens mijn boordcomputer heb ik over de afgelopen (bijna) 10.000 kilomer ongeveer 0,3 kwh / 100km verbruikt bij een gemiddelde snelheid van 65pkh. Omgerekend dus een actieradius van 22000 km!

Revolutionair deze auto!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:49

Lancer

What the......

ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Klopt, maar ook die voor je heeft diezelfde remafstand en staat niet van 90 kmh in 1 seconde stil.
Bij 110 kmh rij je per seconde 30.55 meter, per 2 seconden dus 61,1 meter. dan vind ik 50 meter redelijk, zeker als dat incidenteel is. Als je meer afstand houdt wordt dat wel door 3 of 4 andere wagens voor je opgevuld, kun je beter stil gaan staan.
50 meter is namelijk ook de afstand van ongeveer 10 - 12 auto's zonder tussenruimte tussen jou en de voorganger.
Ga eens bij jezelf na hoe vaak jij op de snelweg minder dan dat afstand houdt ?

Vaak zit er 2 a 3 auto's lengte tussen voertuigen op de snelweg, dat is nog geen 20 meter. Dat vind ik ook echt veel te kort. Je moet voor de gein maar eens gaan kijken op de snelweg. Een streep tussen twee rijbanen en de daaropvolgende pauze bij de stippellijn is 9 meter (3 meter streep en 6 meter ruimte), en observeer maar eens hoeveel ruimte mensen er dan tussen laten, die strepen zijn een mooie maatvoering.

Maar je hebt gelijk dat het minder dan 2 seconden is, maar niet ruimschoots minder... bij 110 is het 1,7 seconden.
Je verhaal klopt helaas. Dit is hoe er gereden wordt en ik ben zelf ook niet helemaal onschuldig. Maar het wordt nu wel erg bont op de snelweg. Op de A12 moet je vaak al meer dan 2km van tevoren gaan bedenken dat je wilt uitvoegen anders kun je de ruimte niet vinden om van de linkerbanen naar rechts te komen. De enige baan met ruimte is de rechter (waar vervolgens iemand in de dode hoek gaat hangen om te voorkomen dat je de baan naast je opgaat).

Ik heb een aantal Volvo's gehad waar de ruit rood oplichtte als ik te dichtbij kwam. Jammer dat dat eruit is. Ik ben daardoor wel wat netter gaan rijden.
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:50:
Klopt, maar ook die voor je heeft diezelfde remafstand en staat niet van 90 kmh in 1 seconde stil.
Let op, dit is een misvatting, kan ik uit ervaring vertellen. Door voldoende afstand kon ik er net door de wolk van vliegende onderdelen langs sturen.

Dat gezegd hebbende, deze ACC is inderdaad slechter dan de voorgaande Volvo's, met vaak onnodige remacties voor spookbeelden. Lijkt wel of ze die idioot van een Musk achterna zijn gegaan en de ACC laten werken op basis van een camera ipv een radar.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:49

Lancer

What the......

nujtrug schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:56:
[...]

Ik had via mijn app een timer ingesteld voor het klimaat die om 6:15 zou moeten klaar zijn. Wanneer ik dit manueel doe overdag duurt dit meestal een half uur en zie ik een soort van rode gloed zeg maar over de afbeelding van mijn wagen.
Vanmorgen rond 5:55 (dus 20 minuten voordat timer zou moeten klaar zijn) zag ik in de app die "rode gloed" over mijn wagen niet en was er ook geen indicatie dat hij aan het voorverwarmen was.

Mijn vragen: als je klimaat via timer instelt, start ie dan ook een half uur op voorhand en zie je dit terug in de app wanneer die actief is?

Heb het voor de zekerheid maar even manueel gestart vanmorgen (auto staat 2 verdiepingen lager dus geen zin om effe te gaan kijken of timer effectief was gestart) en kan bevestigen dat mijn stoel ook warm was dankzij 2.6.
Op de timer gaat hij vaak pas 10-15 minuten van tevoren aan.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:03
Vulcan750 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:21:
Yoepie, ik kan nu echt meepraten! Sinds vanmiddag ben ik in het heugdelijke bezit van een pikzwarte XC40 Single motor Core met als extra donker getinte ramen achter en trekhaak.
Heb alleen nog een klein ritje gemaakt, maar wat rijdt dat heerlijk!
Gelukkig heb ik het idee dat het stuur niet of vrijwel niet trilt bij 100 à 110 km/h. Het is me niet opgevallen i.i.g.
Voorlopig dus niks te klagen, zelfs niet over de software. Die is 2.6.
Oja, toch wel een klein klachtje: de Volvo Car app wilde mijn telefoon (Huawei P20pro) niet koppelen. Beide sleutels lagen in de middenconsole. Diverse keren geprobeerd, morgen nog maar eens. Komt vast goed! Als iemand een tip heeft!?
Het is bij mij in 2021 ook niet gelukt met een Huawei telefoon, uit nood maar overgestapt op een Samsung.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lancer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:30:
[...]

Let op, dit is een misvatting, kan ik uit ervaring vertellen. Door voldoende afstand kon ik er net door de wolk van vliegende onderdelen langs sturen.

Dat gezegd hebbende, deze ACC is inderdaad slechter dan de voorgaande Volvo's, met vaak onnodige remacties voor spookbeelden. Lijkt wel of ze die idioot van een Musk achterna zijn gegaan en de ACC laten werken op basis van een camera ipv een radar.
ik heb die ervaring ook al eens gehad hoor, op de A1 net voorbij de afslag A30 in oostelijke richting, file gehad en alles begon flink op te trekken. Komt er een van de oprit vanaf de A30 die in eenmaal zijn wagen naar de meest linkerbaan slingert en daar iemand de vangrail inbeukt ("niet gezien").
Dat gebeurde 2 auto's voor me, en ik was door het optrekken nog geen 20 meter van mijn voorganger af (we waren echt nét aan het gasgeven). Alleen door op hoop van zegen overal tussendoor te sturen heb ik geen krasje opgelopen, die achter mij reed zat echter ook volledig in elkaar bovenop de puinbakken.

Detail: dat was 3 dagen voor de handover van de opvolgende auto die ik niet meer benoem hier, ik was dolblij dat ik die wagen toch nog schadevrij kon inleveren 8)7

Maar ik ken wat je beschrijft, en dat zijn geen leuke situaties waarin je graag afstand hebt om te kunnen remmen. Maar zoals je ook al eerder beschreef is dat in het huidige verkeer niet erg meer mogelijk, want andere proppen zich gewoon in jouw remafstand. Ik doe mijn best die 2 sec aan te houden, lukt 85% van de tijd aardig nog, maar 15% ook helemaal niet hoe je je best ook doet.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Problemen met de remmen die ze pas in maart gaan oplossen met een ota update ?!?

Heb geluk een ‘22 model. Maar zou me toch niet helemaal lekker voelen in een ‘23 model tot dit gefixt is….
https://www.thecarconnect...Q6ok76ULbcSQJHKPks0hZ0AB8

Let op de tekst :
The software update will be implemented on Feb. 20, 2023. Volvo recommends owners book an appointment with a dealer as soon as possible to have the software update installed, Volvo spokesperson Russell Datz confirmed via email. Cars with the latest software (version 2.5.2 or later) have the fix installed and do not need an update.
Vraag ik me een ding af: als de 2.5.2 update de oplossing al heeft, waarom wordt die dan niet alaminute OTA aangeboden aan iedereen met een MY23, en waarom duurt het dan nog tot 20-02 om die in een volgende update te implementeren?

Maar zoals ik al eerder schreef had ik de indruk dat 2.5.2 de ujpdate al heeft, en is die in EU wel, maar USA niet beschikbaar OTA. die signalen lees je overal tussen de tregels door (ze hebben het daar nog over wanneer 2.5.2 zal gaan komen, 2.5.1 lijkt de meest recente daar)

XC40 P6 Plus MY23

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:37
ArnoudN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Het is bij mij in 2021 ook niet gelukt met een Huawei telefoon, uit nood maar overgestapt op een Samsung.
Ik heb gisteren mijn oude Oneplus vervangen door een Google Pixel 7pro. Overdracht van de Volvo app is zeer vlot verlopen al moest ik wel mijn telefoon nadien wel heropstarten om de functies bruikbaar te maken.

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:10
Nieuwe versie van de Volvo app voor iOS is uit zag ik. Enkel bugfixes.

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 14:52
mozziej schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:56:
Poaaah lekker die updates! ik ga er vanavond weer even voor zitten!

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:40
ergodyne1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Poaaah lekker die updates! ik ga er vanavond weer even voor zitten!
Geniet je zelf van deze uitspraken? Ik hoop het, want ik vind het absoluut niets toevoegen en vooral kinderachtig

C40 Ultimate Twin 20” Pixel

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:39
mozziej schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:56:
De waarschuwing voor niet kunnen voorverwarmen is weg, en voorverwarmen via de app lijkt weer te werken…

[Voor 4% gewijzigd door jorisjansen3 op 25-01-2023 12:50]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jorisjansen3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:49:
[...]

De waarschuwing voor niet kunnen voorverwarmen is weg, en voorverwarmen via de app lijkt weer te werken…
Zou dat IOS versie app gerelateerd zijn geweest? ik heb een android en de laatste weken tot en met vanochtend steeds via de app of timers kunnen voorverwarmen, geen enkel probleem mee gehad.

XC40 P6 Plus MY23

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 12:37
Op welke banden zijn jullie elektrische (X)C40’s geleverd? Ik heb namelijk Michelin CrossClimates maar als ik bij de collegas kijk dan zitten daar de recharge banden onder.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• ergodyne1
Mga1600 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Geniet je zelf van deze uitspraken? Ik hoop het, want ik vind het absoluut niets toevoegen en vooral kinderachtig
Heel erg ja! blijft fijn dat er altijd iemand is die dan roept wat je wel en niet mag zeggen.

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:21

Lempke

XC40 Core MY23

3clectic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
Op welke banden zijn jullie elektrische (X)C40’s geleverd? Ik heb namelijk Michelin CrossClimates maar als ik bij de collegas kijk dan zitten daar de recharge banden onder.
Mijn XC40 is 3 weken geleden ook afgeleverd op Michelin CrossClimates

XC40 Core MY23, Sage Green, Tinted glass, Climate pack en trekhaak

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:21

Lempke

XC40 Core MY23

ron65 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Zou dat IOS versie app gerelateerd zijn geweest? ik heb een android en de laatste weken tot en met vanochtend steeds via de app of timers kunnen voorverwarmen, geen enkel probleem mee gehad.
Ik heb een (redelijk oude) iPhone 8 en voorverwarmen, direct of via timer, werkt tot nu toe elke keer prima bij mij. Soms duurt het wat lang voordat het werkelijk is ingesteld maar het werkt wel.

XC40 Core MY23, Sage Green, Tinted glass, Climate pack en trekhaak

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:16
hansdg53 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Het berekend bereik op de display geeft alijd een maximum en een minimum aan. Ik ga daar altijd tussenin zitten om te bepalen hoever ik kan komen.
Nee hoor, je hebt een min/max/gemiddelde in de RA app. En dat gemiddelde staat ook weer in je tegel op het hoofdscherm. En ik ga er vanuit dat de auto dus ook het gemiddelde pakt met de route berekening.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.3 | Android 10 | 20" |

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:58
Mga1600 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Nee, dat stopcontact achterin is wegbezuinigd. In de my21 P8 zat het in de bagageruimte nog wel. Je hebt er voorin nog wel een. In mijn geval moest het zijpaneel in de bagageruimte toch los voor de inbouw van de trekhaak-knop - voor de dealer een kleine moeite om dat stopcontact er dan ook even in te zetten.
Ik kreeg toevallig net vandaag een mail van m'n Volvo verdeler om me te bedanken voor m'n bestelling vorig jaar en om te bevestigen dat de leverdatum nog steeds april/mei is, maar dat er zich door de huidige logistieke uitdagingen mogelijks nog verschuivingen kunnen voordoen. Heb dan meteen maar teruggekoppeld i.v.m. de 12V aansluiting in de koffer en gevraagd of ze die ook kunnen voorzien bij het plaatsen van de trekhaak. Benieuwd naar het antwoord ...

Vraag me toch af wat de echte reden is dat ze die weglaten, veel bezuiniging gaat dat niet opleveren op een auto van 60k maar wel heel wat ontevreden klanten lijkt me.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Modularsushi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:25
Vulcan750 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Dankjewel! :)
Klopt, er werd telkens aangegeven "koppelen op apparaat mislukt".
Kan je die landcode ook zelf checken en wijzigen? Je bedoelt de app toch?
Landcode in het systeem van de auto zelf moet veranderd worden. Kan alleen de dealer “diepe reset” Bij mij duurde het twee weken voordat ze er achter waren. Nadat het vinkje bij NL was gezet werkte het direct.

• Vulcan750
ArnoudN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Ik heb vandaag een nieuwe poging gedaan (met op telefoon internet uit)....en in één keer goed! Je snapt er niks van. Ik had met mijn Outlander soms ook problemen met de connectie met mijn telefoon. (verbonden-verbinding verbroken-verbonden enz.) Tot ik in de auto het internet van de telefoon uitzette, probleem met verbinden weg! Of dit hier ook invloed was, ik weet het niet. Maar de app werkt nu. 😊

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• Mga1600
ron65 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:17:
[...]

https://www.thecarconnect...Q6ok76ULbcSQJHKPks0hZ0AB8

Let op de tekst :

[...]

Vraag ik me een ding af: als de 2.5.2 update de oplossing al heeft, waarom wordt die dan niet alaminute OTA aangeboden aan iedereen met een MY23, en waarom duurt het dan nog tot 20-02 om die in een volgende update te implementeren?

Maar zoals ik al eerder schreef had ik de indruk dat 2.5.2 de ujpdate al heeft, en is die in EU wel, maar USA niet beschikbaar OTA. die signalen lees je overal tussen de tregels door (ze hebben het daar nog over wanneer 2.5.2 zal gaan komen, 2.5.1 lijkt de meest recente daar)
Dit is wat Volvo NL me op mijn vraag hierover antwoordde:

“Geen reden tot ongerustheid”
“De recall staat los van een OTA update (alle betreffende klanten krijgen aut een oproep)”
“In Nederland zijn er geen incidenten (of andere zaken) voorgekomen maar steekproeven laten zien dat een update wenselijk is”

We moeten dus maar even op nadere berichten wachten.

[Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 25-01-2023 17:52]

• Vulcan750
Modularsushi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Landcode in het systeem van de auto zelf moet veranderd worden. Kan alleen de dealer “diepe reset” Bij mij duurde het twee weken voordat ze er achter waren. Nadat het vinkje bij NL was gezet werkte het direct.
Bedankt voor het meedenken, probleem is gelukkig opgelost!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:04
Iemand nog tips voor het wassen van de C40?
In de wax box voor het eerst gewassen, als je met de hoge druk langs de deurportieren (handvaten? Of hoe noem je dit) gaat, gaat de auto telkens open en of dicht, ook de kofferbak gaat open als ik dit met hoge druk was.

Kan je dit ergens uitzetten of hoe wassen jullie de auto?

[Voor 5% gewijzigd door ferrie99 op 25-01-2023 17:58]

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 23:30
Mga1600 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Ik zit ook op de Facebook pagina voor x(c40) eigenaren, daar wordt net zo veel onzin geluld en ook veel geklaagd. Je durft geen Volvo meer te rijden, vreselijk. Op dit forum is het eigenlijk niet anders.

Soms zit er wel iets nuttigs tussen en daarom blijf ik gewoon deelnemen aan dit forum. Bijvoorbeeld over hoe slecht een Renault is. Heb ik 190k mee gereden, 0,0 problemen overigens ;)

• Bartelomeus
ferrie99 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:58:
In de wax box voor het eerst gewassen, als je met de hoge druk langs de deurportieren (handvaten? Of hoe noem je dit) gaat, gaat de auto telkens open en of dicht, ook de kofferbak gaat open als ik dit met hoge druk was.

Ik heb goede ervaring met de spullen van Valma en Stipt. Kijk even wat YouTube filmpjes. Gebruik vooral niet de borstels vd wasstraat!

Ik laat de sleutel in de auto en tot nu geen problemen in de wasbox met de kofferbak die steeds open gaat.

[Voor 8% gewijzigd door Bartelomeus op 25-01-2023 18:05]

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 19:22

Sleutel in huis laten liggen weg van de auto

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 19:22
nujtrug schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:56:
[...]

Ik heb momenteel niet anders dan problemen met voorverwarmen, laden als hij niet mag laden etc. Vrijdag gaat hij even bij de dealer aan de hopelijk nieuwste update alhoewel ik me afvraag of dat soelaas gaat brengen. Zelf sinds ik hem heb in dec geen updates gedaan en hij heeft altijd correct geladen en voorverwamd op timer dus waarom de auto dit plots niet meer correct doet… geen idee

• mich78
  • Laatst online: 11:06
Ik ga 1x in de 2 maanden door de textielwasstraat, of wanneer ie zo vuil is dat t echt niet meer kan. Op thundergrey zie je weinig viezigheid en de velgen blijven, door het ontbreken van remstof, ook erg netjes.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:14
Bartelomeus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Ik zit ook op de Facebook pagina voor x(c40) eigenaren, daar wordt net zo veel onzin geluld en ook veel geklaagd. Je durft geen Volvo meer te rijden, vreselijk. Op dit forum is het eigenlijk niet anders.

Soms zit er wel iets nuttigs tussen en daarom blijf ik gewoon deelnemen aan dit forum. Bijvoorbeeld over hoe slecht een Renault is. Heb ik 190k mee gereden, 0,0 problemen overigens ;)
Precies dat! Ik heb achtereenvolgens megane en 2x talisman gereden.......nooit een issue mee gehad!
Top auto's. Overigens bevalt de XC40 P8 ook.
Op klapperend panoramadak na, gaat volvo verhelpen, nooit problemen. Geweldige auto met veel ruimte wat je er vanaf de buitenkant niet zo snel ziet.
Tja, en die sprintjes met sportauto's die je bijna allemaal wint blijven toch echt leuk😉

• Kammika
goetfoud schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Precies dat! Ik heb achtereenvolgens megane en 2x talisman gereden.......nooit een issue mee gehad!
Top auto's.
Zit ik hier nu ineens in het grote Renault topic?

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:41
mich78 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:08:
Ik ga 1x in de 2 maanden door de textielwasstraat, of wanneer ie zo vuil is dat t echt niet meer kan. Op thundergrey zie je weinig viezigheid en de velgen blijven, door het ontbreken van remstof, ook erg netjes.

[...]
Afspoelen idd sleutel in je midden console. Wat is een textiel wasstraat? Ik was nu met de hand en af toe afspoelen in een wasbox

[Voor 10% gewijzigd door Veromor op 25-01-2023 20:10]

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:03
goetfoud schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Top auto's. Overigens bevalt de XC40 P8 ook.
Op klapperend panoramadak na, gaat volvo verhelpen, nooit problemen. Geweldige auto met veel ruimte wat je er vanaf de buitenkant niet zo snel ziet.
Tja, en die sprintjes met sportauto's die je bijna allemaal wint blijven toch echt leuk😉
Kan zijn maar de reputatie mbt falende electronica is niet uit de lucht gegrepen.
Mijn vrouw heeft een twingo gehad. Prima auto btw.

• DreZutphen
Zal die terugroepactie niet te maken hebben met het remlicht probleem en de software update via de dealers?

• Largamelion
Hier ook 7 opeenvolgende jaren met een Renault (Mégane Grandtour) gereden, werkelijk nooit een probleem gehad. Imo zeer degelijke auto's, toch zeker gedurende hun leaseperiode. Als ik dit topic hier lees lijkt dat met 'n Volvo onmogelijk 😄.

M'n Renault's kregen natuurlijk nog geen OTA updates en hadden buiten de standaard CC en parkeersensoren ook geen snufjes dus geen stoel/stuurverwarming, geen elektrisch verstelbare zetels, geen panoramisch dak, geen app, etc... dan kan er natuurlijk ook veel minder kapot gaan.

Verder ben ik toch benieuwd of Volvo die prijsverhoging lang gaat volhouden nu Tesla hun prijzen overal laat zakken. De Model Y wordt de komende maanden/jaren denk ik een geduchte tegenstander in de categorie gezinswagen.

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:38:

Verder ben ik toch benieuwd of Volvo die prijsverhoging lang gaat volhouden nu Tesla hun prijzen overal laat zakken. De Model Y wordt de komende maanden/jaren denk ik een geduchte tegenstander in de categorie gezinswagen.
Als je de verhalen moet geloven is de tesla prijsdumping het tijdelijke gevolg van te grote voorrraadvorming.

Hoe dan ook:op basis van prijs proberen te concurreren is altijd maar tijdelijk want niemand houdt dat erg lang vol. De marges op EV zijn klein. Ik zou liever zien dat Tesla’s concurrentie zich als reactie op de prijs’verstoring’ meer op kwaliteit en materialen gaat onderscheiden in plaats van op prijs.

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 02-02 21:47
Vulcan750 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor het meedenken, probleem is gelukkig opgelost!
Gefeliciteerd met je nieuwe auto, veel veilige km's gewenst!
Je bent alleen 1 ding nog vergeten... Je handtekening 😉

Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER MY24 Ultimate Pixel LED Vapour Grey 20" (2023) | Zomerauto: Mercedes SLK230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG (1998) | Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG (2016)

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:37
mich78 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:08:

[...]
Pffft mijn glacier white ziet altijd vuil en ik was hem wekelijks 😥

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sleutel in een RFID hoesje doen in je zak of simpelweg in huis leggen op afstand van de wagen.
Andere optie is in de wagen leggen (voorkeur middencondole), maar die vind ik zelf minder, stel dat ie op slot springt op een of andere manier.

RFID hoesjes zijn trouwens superhandig, als ik de auto verlaat en afsluit doe ik hem er meteen in, werkt perfect. Ze kunnen dan je sleutel niet meer scannen (diefstal keyless entry modellen gebeurt vaak door scannen van de sleutel met een grote draadantenne en een laptop.)
Maar ook bij het wassen, sleutel in je zak in het hoesje en de auto ziet hem niet meer waardoor deuren en klep netjes dicht blijven.

Niet eens duur trouwens.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08FX6Q4H3/

[Voor 37% gewijzigd door ron65 op 26-01-2023 01:21]

XC40 P6 Plus MY23

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:03
Bartelomeus schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Helemaal eens! Daarom post ik af en toe ook maar weer eens hoe fantastisch fijn de auto is. Rijdt geweldig, net een rit van 1 uur en 3 kwartier en ik stap net zo fris uit als dat ik instapte. En ja, ACC reageert wat vroeg, maar daar leer je snel mee omgaan. De kwaliteit van het interieur, afwerking, stoelen, audio en natuurlijk de prachtige looks maken het voor mij elke keer weer een genot om in te rijden.

Maar elke keer weer diezelfde klaagzangen en sarcastische opmerkingen hier te moeten lezen, maakt het topic vermoeiend en onnnodig negatief. Het is maar hoe je zelf in het leven staat natuurlijk.

Alles te lezen hier lijkt de (X)C40 in ieder geval een fantastisch goedwerkende karma-sensor te hebben >:)

• Tomoth

Blijkbaar is het beter de eerste maanden in ieder geval nog niet door de wasstraat te gaan, vanwege het uitharden van de lak. Wasbox zal vast wel goed zijn dan.

• Largamelion
ron65 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 01:13:
[...]

Sleutel in een RFID hoesje doen in je zak of simpelweg in huis leggen op afstand van de wagen.
Andere optie is in de wagen leggen (voorkeur middencondole), maar die vind ik zelf minder, stel dat ie op slot springt op een of andere manier.

RFID hoesjes zijn trouwens superhandig, als ik de auto verlaat en afsluit doe ik hem er meteen in, werkt perfect. Ze kunnen dan je sleutel niet meer scannen (diefstal keyless entry modellen gebeurt vaak door scannen van de sleutel met een grote draadantenne en een laptop.)
Maar ook bij het wassen, sleutel in je zak in het hoesje en de auto ziet hem niet meer waardoor deuren en klep netjes dicht blijven.

Niet eens duur trouwens.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08FX6Q4H3/
Wel gevaarlijk als je jouw sleutel in het hoesje stopt en dit per ongeluk in de wagen laat liggen, dan ziet die de sleutel niet meer en is de kans op automatisch vergrendelen nog groter. Ik zie het mezelf zo doen als ik gehaast ben en met de kinderen op stap ben :). Bij m'n Opel wou ik vorige herfst de koffer sluiten met automatische vergrendeling door voetveeg, maar die weigerde. Besefte toen dat ik de sleutel in m'n jas had gestopt, vervolgens m'n jas had uitgedaan en deze in de koffer had gelegd.

Ik zal mijn sleutel wel binnen in huis leggen als ik de auto was... juist opletten dat ik m'n huissleutels eraf haal eerst of ik kan nadien niet meer binnen in huis :*).

• Tomoth
Pitteken2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Ik heb momenteel niet anders dan problemen met voorverwarmen, laden als hij niet mag laden etc. Vrijdag gaat hij even bij de dealer aan de hopelijk nieuwste update alhoewel ik me afvraag of dat soelaas gaat brengen. Zelf sinds ik hem heb in dec geen updates gedaan en hij heeft altijd correct geladen en voorverwamd op timer dus waarom de auto dit plots niet meer correct doet… geen idee
Hier gisteren ook ineens dat ie ging laden terwijl ik uitgesteld laden had ingesteld. De tijdstippen van het uitgesteld laden stonden ook ineens heel vreemd in de auto (andere tijden dan ingesteld was). Is verder geen update geweest van de auto, geen idee waar het vandaan komt.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:41
Largamelion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:55:
[...]
Wel gevaarlijk als je jouw sleutel in het hoesje stopt en dit per ongeluk in de wagen laat liggen, dan ziet die de sleutel niet meer en is de kans op automatisch vergrendelen nog groter. Ik zie het mezelf zo doen als ik gehaast ben en met de kinderen op stap ben :). Bij m'n Opel wou ik vorige herfst de koffer sluiten met automatische vergrendeling door voetveeg, maar die weigerde. Besefte toen dat ik de sleutel in m'n jas had gestopt, vervolgens m'n jas had uitgedaan en deze in de koffer had gelegd.

Ik zal mijn sleutel wel binnen in huis leggen als ik de auto was... juist opletten dat ik m'n huissleutels eraf haal eerst of ik kan nadien niet meer binnen in huis :*).
Als je je sleutel langer dan een half uur liggen valt deze ook in "slaap". Met mijn PS2 al 2x gehad dat ik mijn jas met sleutel op de achterbank gooide en ik de deur op slot deed. Als je dan meer dan half uur later terug komt gaat hij mooi niet meer open 8)7 . Gelukkig kan het dan nog via de app.

• JTHZZ
  • Laatst online: 13:07
RickKoets schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Als je je sleutel langer dan een half uur liggen valt deze ook in "slaap". Met mijn PS2 al 2x gehad dat ik mijn jas met sleutel op de achterbank gooide en ik de deur op slot deed. Als je dan meer dan half uur later terug komt gaat hij mooi niet meer open 8)7 . Gelukkig kan het dan nog via de app.
Zonder sleutel buiten de auto gaat hij toch niet op slot? Heb je dan niet ongemerkt de DK in de app geactiveerd? Hoort eigenlijk in het P2 topic, maar goed, ik denk dat het bij de Volvo hetzelfde werkt: geen sleutel buiten de auto=afsluiten niet mogelijk

[Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 26-01-2023 10:14]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.4

• RickKoets
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Met de sleutel in de auto en geen sleutel buiten de auto gaat hij toch niet op slot? Heb je dan niet ongemerkt de DK in de app geactiveerd?
Als ik de sleutel in de auto leg en druk op de buitenkant op de deurhendel op de knop gaat hij gewoon op slot. Enige manier om dan de deur open te krijgen (na die 30 minuten) is door echt actief te ontgrendelen in de app. Alleen mijn telefoon bij mij hebben is niet voldoende.

• JTHZZ
RickKoets schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Als ik de sleutel in de auto leg en druk op de buitenkant op de deurhendel op de knop gaat hij gewoon op slot. Enige manier om dan de deur open te krijgen (na die 30 minuten) is door echt actief te ontgrendelen in de app. Alleen mijn telefoon bij mij hebben is niet voldoende.
Weet je zeker dat je digital key niet aan staat in de app? Bij mij gaat hij niet op slot als ik DK deactiveer en geen andere sleutel bij me heb.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-02 16:07
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Weet je zeker dat je digital key niet aan staat in de app? Bij mij gaat hij niet op slot als ik DK deactiveer en geen andere sleutel bij me heb.
Volvo heeft (nog) geen digital key...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
RickKoets schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Ik had een keer de sleutel in een tas in de kofferbak liggen. Ik kon toen de auto niet op slot doen. Vreemd dat dat bij jou wel gebeurt.

• JTHZZ
Venomer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Volvo heeft (nog) geen digital key...
Dat weet ik. Mij ging het erom dat je de auto niet kunt afsluiten als de sleutel er in ligt en je geen andere sleutel buiten de auto bij je hebt. Bij de P2 gebeurt het dat mensen denken geen andere sleutel bij zich te hebben maar dat de DK aan staat omdat ze die ooit geprobeerd hebben ofzo. Dan kun je dus wel afsluiten. De poster hierboven heeft een P2 dus daarom de vraag.

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:27
Mga1600 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Als je de verhalen moet geloven is de tesla prijsdumping het tijdelijke gevolg van te grote voorrraadvorming.

Hoe dan ook:op basis van prijs proberen te concurreren is altijd maar tijdelijk want niemand houdt dat erg lang vol. De marges op EV zijn klein. Ik zou liever zien dat Tesla’s concurrentie zich als reactie op de prijs’verstoring’ meer op kwaliteit en materialen gaat onderscheiden in plaats van op prijs.
Denk dat Tesla meer biedt dan Volvo hoor......

spijt me maar Volvo wordt aan alle kanten voorbij gelopen, ook door andere fabrikanten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Mja, is ook iets ja. Ik zelf leg de sleutel sowieso nooit los in de wagen. Nooit gedaan ook.
Ik heb hem altijd in mijn broekzak en die leg ik nooit in de kofferbak :-)

Ook in het hoesje steek ik hem weer in mijn zak.
Komt wellicht door een stukje beroepsdeformatie, ik heb ooit 20 jaar ergens gewerkt waar het laten slingeren van welke sleutel dan ook een disciplinaire strafmaatregel kon opleveren, je bracht er de veiligheid mee in gevaar.

Ik vind het een prettige manier, uit de auto dan direct het hoesje in en in de zak (na afsluiten auto uiteraard). Ook thuis ligt hij in het hoesje op een vaste plek, grijp nooit mis op die manier.
één keer kreeg ik de auto niet open.... vergeten de sleutel uit het hoesje te halen :-D

XC40 P6 Plus MY23

• Vulcan750
DPPSchoenmaker schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:17:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe auto, veel veilige km's gewenst!
Je bent alleen 1 ding nog vergeten... Je handtekening 😉
Dank je wel! En de handtekening is bij deze aangepast... :)

• Vulcan750
[...]

Dat zou ook echt iets voor mij zijn! "Help, de deuren zitten op slot en de sleutel ligt in de middenconsole!" |:(

• Vulcan750
Sten2017 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:40:
[...]

spijt me maar Volvo wordt aan alle kanten voorbij gelopen, ook door andere fabrikanten.
Het is maar wat je wil, ik zou mijn XC40 voor geen goud willen ruilen voor een Model Y of 3.
Los daarvan vind ik Elon Musk een heel eng, narcistisch mannetje. Die wil ik niet ondersteunen.

• Bartelomeus
Sten2017 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Wat een gelul, voor rond 55k euro heb je weinig anders met dezelfde kwaliteit aan materialen. Vergelijk het maar eens met de Enyaq, ID4, Ioniq 5, Tesla model Y (dit model geproduceerd in China komt gecupt van de boot), etc. Misschien bieden genoemde modellen iets meer aan rijhulpsystemen, maar als je zelf niet wil rijden pak je de bus of trein maar!

• Bartelomeus
Sorry voor m’n taalgebruik

[Voor 153% gewijzigd door Bartelomeus op 26-01-2023 12:17]

• RickKoets
JTHZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Dat weet ik. Mij ging het erom dat je de auto niet kunt afsluiten als de sleutel er in ligt en je geen andere sleutel buiten de auto bij je hebt. Bij de P2 gebeurt het dat mensen denken geen andere sleutel bij zich te hebben maar dat de DK aan staat omdat ze die ooit geprobeerd hebben ofzo. Dan kun je dus wel afsluiten. De poster hierboven heeft een P2 dus daarom de vraag.
Ja die staat aan, maar dan zou ik ook verwachten hem weer open te kunnen maken zonder dit actief via de app te doen. Maar misschien is mijn verwachting verkeerd. Maar ik dwaal nu te veel naar Polestar toe denk ik.
Ik ga het komend weeken eens testen thuis.

Ging mij er om dat de sleutel na 30 minuten in slaap valt dus dat dat al een extra beveiliging is tegen diefstal zoals gebeurd met het scannen van de sleutel bij de voordeur.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Net getest, sleutel in de auto in het hoesje en de auto wilde niet op slot.
Sleutel in de auto zonder hoesje, auto wilde niet op slot

Reserve sleutel uiteraard achter de hand ;)

Het blijkt dat de auto alleen op/van slot gaat als er 1 of meer sleutels detecteerbaar naast of achter de auto aanwezig is/zijn.

De app kan de auto wel te allen tijde ontgrendelen, echter vraag ik me af wat het alarm dan doet. Stel dat ik een keer bij de wagen ben en even iets eruit wil pakken zonder eerst binnen de sleutel op te halen, wat gebeurt er dan zodra ik de deur open via de app.
Hij gaat van slot, getest, maar ik durfde het even niet aan de deur dan te openen. Stel dat ie afgaat, staat de halve buurt op stelten :-D

XC40 P6 Plus MY23

• Bartelomeus
ron65 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:48:
Net getest, sleutel in de auto in het hoesje en de auto wilde niet op slot.
Sleutel in de auto zonder hoesje, auto wilde niet op slot

Reserve sleutel uiteraard achter de hand ;)

Het blijkt dat de auto alleen op/van slot gaat als er 1 of meer sleutels detecteerbaar naast of achter de auto aanwezig is/zijn.

De app kan de auto wel te allen tijde ontgrendelen, echter vraag ik me af wat het alarm dan doet. Stel dat ik een keer bij de wagen ben en even iets eruit wil pakken zonder eerst binnen de sleutel op te halen, wat gebeurt er dan zodra ik de deur open via de app.
Hij gaat van slot, getest, maar ik durfde het even niet aan de deur dan te openen. Stel dat ie afgaat, staat de halve buurt op stelten :-D
Als je vervolgens snel met de sleutel je auto ontgrendeld stopt het alarm direct! Zie eerdere berichten hierover op het forum als je je vrouw of kinderen achterlaat (zonder) sleutel ;)

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:41
Ik gebruik regelmatig de app om de auto open te doen en opslot te doen. Sleutel ligt ergens in huis of in de tas van m'n vrouw. Kan dan gewoon kabel pakken alles aan sluiten en weer opslot doen. Weg rijden zal dan wel niet kunnen. Alarm is volgens mij alleen als de auto opslot zit en de auto merkt dat er gerommeld wordt.. eigen ervaring is trekken aan een handvat zonder sleutel geen Alarm...

• ergodyne1
Bartelomeus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Wat een gelul, voor rond 55k euro heb je weinig anders met dezelfde kwaliteit aan materialen. Vergelijk het maar eens met de Enyaq, ID4, Ioniq 5, Tesla model Y (dit model geproduceerd in China komt gecupt van de boot), etc. Misschien bieden genoemde modellen iets meer aan rijhulpsystemen, maar als je zelf niet wil rijden pak je de bus of trein maar!
Nou je kunt overdrijven. Leg eens uit op welke vlakken Volvo ten opzichte van deze modellen beter is?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Nou je kunt overdrijven. Leg eens uit op welke vlakken Volvo ten opzichte van deze modellen beter is?
Ik denk dat je hier vooral persoonlijke meningen als antwoord op zult krijgen, maar de mijne is dan: de Volvo heeft gewoon fors betere kwaliteit materialen gebruikt vooral in het interieur.
De ID.4 bijvoorbeeld is alles, maar dan ook alles binnen van hard plastic en dat wil nog wel eens een kraakje geven. Een achterbuurman heeft er een sinds een maand of 8 nu, en ik heb ook bij hem gebuurt om eens wat meer over de id.4 te weten te komen.
En dan Tesla, Ik had een proefrit in een model-3 een jaar geleden, en als je op de armrest op de midden console leunde met een arm, dan kraakte die hinderlijk.
Ook bij het rijden over wat hobbelig asfalt kraakte er van alles. Tel daarbij het oerlelijke interieurdesign op en ik bedank er graag voor.
Bij de XC40 ontbreekt elk kraakje in soortgelijke omstandigheden, en dat bevalt me prima.

[Voor 11% gewijzigd door ron65 op 26-01-2023 13:15]

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Veromor schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:03:
Ik gebruik regelmatig de app om de auto open te doen en opslot te doen. Sleutel ligt ergens in huis of in de tas van m'n vrouw. Kan dan gewoon kabel pakken alles aan sluiten en weer opslot doen. Weg rijden zal dan wel niet kunnen. Alarm is volgens mij alleen als de auto opslot zit en de auto merkt dat er gerommeld wordt.. eigen ervaring is trekken aan een handvat zonder sleutel geen Alarm...
Ik zal, als ik eens niet hier in die drukke woonwijk sta, een testje doen.
Dank, ook Bartelomeus, voor de antwoorden ;-)

XC40 P6 Plus MY23

• Bartelomeus
ergodyne1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Ik ben niet van Autoweek of Autoblog, dus verwacht van mij geen uitgebreide reactie. Maar zoals Ron het uitéén heeft gezet + je eigen gevoel. De manier waarop de materialen aanpakken, de afwerking, robuustheid, acceleratie (hoewel ik een P6, vaak meer koppel dan vergelijkbare modellen met aandrijving op één as) de geluidsinstallatie, de stoelen en het GM navigatiesysteem. Minpuntje is en blijft de voorwielaandrijving, maar daar is genoeg over gezegd en gesproken. En dit wordt aangepakt ;)

• RFolst
  • Laatst online: 03-02 08:54
Na toch nog wat over en weer gecommuniceer (wat trouwens erg prettig verliep) is nu eindelijk mijn Plugsurfing laadpas gekoppeld in de Volvo App. Alleen, hoe werkt het starten en stoppen van laden eigenlijk. Is het gewoon een kwestie van de telefoon bij paal houden? moet er in de app wat gebeuren?

Oftewel, hoe werkt het starten/stoppen van het laden via de Volvoapp i.c.m. de plugsurfings-korting-pas?

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.5 | 20" winterbanden

• henzelha
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 21:12
Hi allen,

Ik volg het gesprek over de ACC. Voor ons is de MYR '2023 late' (of noemen ze dit nu MY 2024) c40 recharge in bestelling.

Onze 'andere' auto (met vier van die ringen voorop ;-) werkt bij invoegen op ACC zo dat gebruik van knipperlicht ervoor zorgt dat de auto dichterbij kruipt (of weer versnelt tot aan de ingestelde snelheid) om soepeler van baan te kunnen wisselen.

Heeft de huidige 40 ook zoiets? Werkt wel lekker.

Grtz

Volvo v60 2016 >> C40 Recharge 2024 | Audi a5 cabrio 2017

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat je hier vooral persoonlijke meningen als antwoord op zult krijgen, maar de mijne is dan: de Volvo heeft gewoon fors betere kwaliteit materialen gebruikt vooral in het interieur.
De ID.4 bijvoorbeeld is alles, maar dan ook alles binnen van hard plastic en dat wil nog wel eens een kraakje geven. Een achterbuurman heeft er een sinds een maand of 8 nu, en ik heb ook bij hem gebuurt om eens wat meer over de id.4 te weten te komen.
En dan Tesla, Ik had een proefrit in een model-3 een jaar geleden, en als je op de armrest op de midden console leunde met een arm, dan kraakte die hinderlijk.
Ook bij het rijden over wat hobbelig asfalt kraakte er van alles. Tel daarbij het oerlelijke interieurdesign op en ik bedank er graag voor.
Bij de XC40 ontbreekt elk kraakje in soortgelijke omstandigheden, en dat bevalt me prima.
Vooraf natuurlijk, het is een fantastisch wagen (voor de karmapunten, ik begreep dat karma ook met forumreacties schijnt te werken :+ )

Tja kraakjes... om eerlijk te zijn, als je in mijn C40 je been tegen het middenconsole aanleunt kraakt het ook. Evenals geflapper wat ik aan de buitenzijde hoor door, ik denk, een voorruitstrip die niet goed vast zit.

Om een auto op kraakjes af te doen is iets te dun imho. Die Enyaq bijvoorbeeld heeft een behoorlijk net interieur als je het mij vraagt... mooi scherm ook zo te zien:

https://www.hibridosyelec...1/2020090120191557046.jpg

• ergodyne1
henzelha schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:55:
Hi allen,

Ik volg het gesprek over de ACC. Voor ons is de MYR '2023 late' (of noemen ze dit nu MY 2024) c40 recharge in bestelling.

Onze 'andere' auto (met vier van die ringen voorop ;-) werkt bij invoegen op ACC zo dat gebruik van knipperlicht ervoor zorgt dat de auto dichterbij kruipt (of weer versnelt tot aan de ingestelde snelheid) om soepeler van baan te kunnen wisselen.

Grtz
Op het moment dat je de knipper aanzet schakelt het systeem de vertraging tot de voorganger even uit. Maar dan moet je wel direct op de linkerbaan gaan hangen, anders blijft 'ie gewoon vertragen tot de veilige afstand.

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 19:24
Juancho schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:38:
Mijn vriendin kwam aan met 3%(!!) en begon hem dus al enorm te knijpen.
Misschien kun je haar hiermee een beetje gerust stellen.
YouTube: Volkswagen ID.4, Polestar 2 en XC40 helemaal LEEGRIJDEN!

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Ik ben niet van Autoweek of Autoblog, dus verwacht van mij geen uitgebreide reactie. Maar zoals Ron het uitéén heeft gezet + je eigen gevoel. De manier waarop de materialen aanpakken, de afwerking, robuustheid, acceleratie (hoewel ik een P6, vaak meer koppel dan vergelijkbare modellen met aandrijving op één as) de geluidsinstallatie, de stoelen en het GM navigatiesysteem. Minpuntje is en blijft de voorwielaandrijving, maar daar is genoeg over gezegd en gesproken. En dit wordt aangepakt ;)
En zelfs dan nog, FWD is voor mij prima. Na gestart te zijn in RWD wagens in het begin van de jaren 80 en daarmee e.e.a te hebben meegemaakt qua rijden bij gladheid (toen waren er nog winters die winter waren), was de eerste FWD die ik kreeg zo een enorme verbetering dat ik nu opkijk dat er mensen zijn die RWD weer beter vinden.
Ja het heeft enkele voordelen, zeker met grip als je een aanhanger hebt, maar de veiligheid bij gladheid ligt echt meer bij FWD.

Uiteraard was ook toen al dat je dan nog steeds goed ermee moet kunnen omgaan.
Je weet dat wanneer je in een bocht gas geeft, de FWD zichzelf in de rijrichting wil wegtrekken, de RWD zal dan juist neiging hebben de achterkant te laten uitbreken.

Ik merk dat de XC40 het stuur zelfs verder in de bochtrichting wil trekken (oversturen) waar de voorgaande wagen dan juist perfect de gekozen bochtrichting volgde zonder dat je stuur merkbaar meer of minder weerstand ging geven.
De XC 40 verliest dan die stuurweerstand wat waardoor je neigt in oversturen te verzeilen bij gasgeven.
Als je dat eenmaal weet, is FWD echt geen nadeel meer, alleen bij rijden met een beladen caravan wil ik nog wel eens zien wat het doet.

Met de vorige wagen kwam ik bij enkele kruisingen in mijn woonplaats slecht op gang omdat het zwaar versleten asfalt er bij groen licht voor zorgt dat je bijna op een ijsbaan rijdt qua vergelijkbare gladheid, zeker bij nat weer. Je wieltjes slippen dan flink door zelfs al geef je amper of zelfs niet eens gas. Dan heeft RWD het voordeel, komt 1x per jaar voor wanneer we op vakantie gaan, dus om daarvoor nu RWD te willen.....

Wat voor mij het nadeel van de Volvo is, is de trage ontwikkeling van de apps. Waar Android Auto al veel meer apps heeft draaien doet Volvo er beroerd lang over die te implementeren.
De beschikbare apps zijn eigenlijk vooral audio apps, met name podcast apps, radio apps etc. En daar heb ik niet heel veel mee.
Maps mist de optie die maps in het echt zeker wel heeft: locatie delen.
FM toont geen kaartje in het stuurdisplay
ABRP is er niet (gek genoeg wél voor de Polestar 2)
en Vivaldi, een browser, is er ook niet (gek genoeg wél voor Polestar 2).
Via die laatste kun je dan nog youtuben. Er zijn wel enkele netflix achtige apps, maar die zijn in Hurreknörre taal en voor ons niet te verstaan, en dan moet je er nog een abbo voor hebben ook.

Daar zit voor mij de minpuntenbrij, maar die is niet negatief genoeg nog om alleen daarvoor naar een andere wagen met plastic fantastic interrieur en kraakjes op de koop toe te gaan omzien ;)

XC40 P6 Plus MY23

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-02 19:24
Kammika schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:00:
Omgerekend dus een actieradius van 22000 km!
Dat is nog niets. Ik kan met 13A laden met een charging speed van 0. Dat komt neer op een oneindig hoog verbruik. 8)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hi allen,

Grtz
Ja dat zit erop, maar om nu bij 100 kmh een afstand van 120 meter met knipperend licht in te gaan lopen op de voorganger die 95 rijdt, houdt in dat je bijna 2 km met knipperlicht aan rijdt tot je echt naar links wilt. Beter zoals meerderen hier al aangaven dan even zelf wat gas bijgeven tot je echt naar links wilt.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Vooraf natuurlijk, het is een fantastisch wagen (voor de karmapunten, ik begreep dat karma ook met forumreacties schijnt te werken :+ )

Tja kraakjes... om eerlijk te zijn, als je in mijn C40 je been tegen het middenconsole aanleunt kraakt het ook. Evenals geflapper wat ik aan de buitenzijde hoor door, ik denk, een voorruitstrip die niet goed vast zit.

Om een auto op kraakjes af te doen is iets te dun imho. Die Enyaq bijvoorbeeld heeft een behoorlijk net interieur als je het mij vraagt... mooi scherm ook zo te zien:

Mja, tuurlijk zijn kraakjes geen supersterk afkeurpunt. Maar ik weet hoe ik mezelf eraan kan ergeren, dag in dag uit. Ik had ooit een peugeot 407 die kraakte in het panoramadak, en elke keer weer mepte ik tegen de bekleding net naast het glazen deel dan was het weer even stil. Op enig moment zat ik de halve rit meppen aan dat dak uti te delen. Het irriteerde me ma-te-loos. Dat wil ik echt niet meer.

XC40 P6 Plus MY23

• Venomer
RFolst schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:45:
Na toch nog wat over en weer gecommuniceer (wat trouwens erg prettig verliep) is nu eindelijk mijn Plugsurfing laadpas gekoppeld in de Volvo App. Alleen, hoe werkt het starten en stoppen van laden eigenlijk. Is het gewoon een kwestie van de telefoon bij paal houden? moet er in de app wat gebeuren?

Oftewel, hoe werkt het starten/stoppen van het laden via de Volvoapp i.c.m. de plugsurfings-korting-pas?
Je moet de Plugsurfing-pas gebruiken om het laden te starten. In de Volvo-app kun je dan je laadgeschiedenis zien. De Plugsurfing-app gebruik je niet meer.

• DreZutphen
[...]

Ja mooier dan de ID4 maar heel veel goedkoop hard plastic en nieuwe infotainment van VAG is hopeloos. De bedieningselementen nog erger.

De Volvo is een compacte premium en moeten we vergelijken met de EQA, Q4 en de IX1.
Denk dat alle 4 modellen hun plus punten hebben.

De VAG modellen zijn veel te duur voor wat je krijgt(zelfde geld eigenlijk ook voor de Q4)

De Kia en Hyundai maken prima autos maar wel een hele snelle stap van budget naar premium.
Het 'klootjesvolk' gaat geen Kia van 60k kopen.😁

• Mga1600
Hi allen,

Grtz
Ja, dat werkt precies zo.

• Venomer
DreZutphen schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Ja mooier dan de ID4 maar heel veel goedkoop hard plastic en nieuwe infotainment van VAG is hopeloos. De bedieningselementen nog erger.

De Volvo is een compacte premium en moeten we vergelijken met de EQA, Q4 en de IX1.
Denk dat alle 4 modellen hun plus punten hebben.

De VAG modellen zijn veel te duur voor wat je krijgt(zelfde geld eigenlijk ook voor de Q4)

De Kia en Hyundai maken prima autos maar wel een hele snelle stap van budget naar premium.
Het 'klootjesvolk' gaat geen Kia van 60k kopen.😁
Toen we destijds een proefrit met de XC40 P8 maakten, stapten we uit met een grijns van oor tot oor. Daarna maakten we een proefrit met de ID.4 en kwamen er schouderophalend uit. En als je de ID.4 qua uitrusting net zo compleet wilt maken als de XC40, dan komen de prijzen best dicht bij elkaar.

• DreZutphen
Venomer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Toen we destijds een proefrit met de XC40 P8 maakten, stapten we uit met een grijns van oor tot oor. Daarna maakten we een proefrit met de ID.4 en kwamen er schouderophalend uit. En als je de ID.4 qua uitrusting net zo compleet wilt maken als de XC40, dan komen de prijzen best dicht bij elkaar.
Ik had hetzelfde gevoel. Mijn VW Golf 7.5 is kwalitatief van een veel hoger plan dan de ID4.
Dat zegt toch eigenlijk alles al.

• Largamelion
Voor de Waze kaartbewerkers hier, je hebt het misschien al gemerkt maar in België is er een import gebeurd van laadpalen. Deze moeten wel allemaal manueel nagekeken en goed- of afgekeurd worden (voorlopig enkel door L4+ editors) dus dat gaat wat tijd kosten (kleine 8000 in totaal), maar het zal dus niet te lang meer duren vooraleer we ook Waze kunnen gebruiken om een laadpaal te zoeken. En de data komt niet van moederbedrijf Google maar van een ongenoemde partner dus het wordt geen kopie van Google Maps.

Hopelijk wordt Waze dan ook binnenkort vrijgegeven voor AAOS in Volvo en dan hebben we een mooi alternatief voor Google Maps.

Voor Nederland zal het nog een ander verhaal worden, daar staat een veelvoud aan laadpalen t.o.v. België.

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:47:
Voor de Waze kaartbewerkers hier, je hebt het misschien al gemerkt maar in België is er een import gebeurd van laadpalen. Deze moeten wel allemaal manueel nagekeken en goed- of afgekeurd worden (voorlopig enkel door L4+ editors) dus dat gaat wat tijd kosten (kleine 8000 in totaal), maar het zal dus niet te lang meer duren vooraleer we ook Waze kunnen gebruiken om een laadpaal te zoeken. En de data komt niet van moederbedrijf Google maar van een ongenoemde partner dus het wordt geen kopie van Google Maps.

Hopelijk wordt Waze dan ook binnenkort vrijgegeven voor AAOS in Volvo en dan hebben we een mooi alternatief voor Google Maps.

Voor Nederland zal het nog een ander verhaal worden, daar staat een veelvoud aan laadpalen t.o.v. België.
Ik denk dat je de waze ervaring overschat in aaos. Diens vergelijkbaar zoals nu in CarPlay geïmplementeerd. Behalve flitsmeldingen en de community functie is het een veelmmindere implementatie dan de native maps implementatie in aaos. Bovendien mis je de ev features. Flitspalen komen er wel in, maar als pointe of interest

Ik hoop zelf dat Google de merge van waze en maps doorzet. Daar zouden we veel meer aan hebben…

• Largamelion
Kammika schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Ik denk dat je de waze ervaring overschat in aaos. Diens vergelijkbaar zoals nu in CarPlay geïmplementeerd. Behalve flitsmeldingen en de community functie is het een veelmmindere implementatie dan de native maps implementatie in aaos. Bovendien mis je de ev features. Flitspalen komen er wel in, maar als pointe of interest

Ik hoop zelf dat Google de merge van waze en maps doorzet. Daar zouden we veel meer aan hebben…
Ik snap niet echt waar je op doelt met 'flitspalen komen er wel in, maar als point of interest' en in de zin ervoor zeg je dat je flitsmeldingen krijgt :?. Waze geeft gewoon meldingen voor flitspalen en roodlicht camera's. Verder vind ik de Waze routering beter dan die van Maps en is Waze meer up to date met afsluitingen.

En daarna schrijf je: 'bovendien mis je de EV features'? Euh, heb je mijn post wel gelezen? Die EV features daar zijn ze/we (de community) dus volop mee bezig dus die komen er op korte termijn aan.

Of Waze toegang zal krijgen tot de batterijstatus van de wagen om accurater aan te geven met welk percentage je aankomt weet ik niet, ik hoop er op maar vrees ervoor.

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:05:
[...]
Ik snap niet echt waar je op doelt met 'flitspalen komen er wel in, maar als point of interest' en in de zin ervoor zeg je dat je flitsmeldingen krijgt :?. Waze geeft gewoon meldingen voor flitspalen en roodlicht camera's. Verder vind ik de Waze routering beter dan die van Maps en is Waze meer up to date met afsluitingen.

En daarna schrijf je: 'bovendien mis je de EV features'? Euh, heb je mijn post wel gelezen? Die EV features daar zijn ze/we (de community) dus volop mee bezig dus die komen er op korte termijn aan.

Of Waze toegang zal krijgen tot de batterijstatus van de wagen om accurater aan te geven met welk percentage je aankomt weet ik niet, ik hoop er op maar vrees ervoor.
Sorry.. ik bedoelde laadpalen ipv flitspalen

Met ev features bedoel ik dat waze (voor zover mij bekend) nog geen plannen heeft om obv gegevens van de auto zelf (dus hoeveel stroom zit er nog in de accu, wat is verwachte verbruik over de route) zelf laadstops, voor te stellen, verwacht percentage op eindbestemming uit te rekenen, kijken of laadpaal bezet is e.d.

Begrijp me niet verkeerd ik zie het graag anders! Ik vind het een leuk pakket! Met name voor wat de community via de app aan elkaar door kan geven

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:39

Het is er wel, maar op sommige uitvoeringen, als optie. Hier staat omschreven hoe het werkt.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:14
[...]

Hier kan ik als ervaringsdeskundige toevallig wel wat over zeggen.
Net overgestapt van werkgever en heb 1,5 jaar Enyaq gereden. Absoluut mooi afgewerkt, softwarematig redelijk, head up display met augmented reality is super......maar......na een jaar veel, veel kraken bij oneffenheden. Dus een auto afdoen op kraken....zekers!!
Ik irriteerde me er mateloos aan als kilometervreter.
Mijn nieuwe werkgever koopt auto's voor personeel dus ik heb een XC40 p8 aangeschaft van juli 2021 ivm gunstige bijtelling. Mijn bevindingen; iets mooier afgewerkt. Maar vooral....0 kraken. Zelfs niet door een groot gat!!
Tja, en die 408PK is toch ook wel lekker😉

• nujtrug
Tomoth schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Hier gisteren ook ineens dat ie ging laden terwijl ik uitgesteld laden had ingesteld. De tijdstippen van het uitgesteld laden stonden ook ineens heel vreemd in de auto (andere tijden dan ingesteld was). Is verder geen update geweest van de auto, geen idee waar het vandaan komt.
Hier vandaag ook iets gelijkaardigs aan de hand. Timer ingesteld van 00:00 tot 06:00 maar bestuurdersdisplay toont andere tijdstippen (versie 2.6).

• Tomoth
nujtrug schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Hier vandaag ook iets gelijkaardigs aan de hand. Timer ingesteld van 00:00 tot 06:00 maar bestuurdersdisplay toont andere tijdstippen (versie 2.6).
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja precies dat! Zag het vanavond ook weer. Even een reset gedaan van het systeem door de Home-knop ingedrukt te houden, daarna werden de tijdstippen weer normaal weergegeven. Hopelijk is de auto morgenvroeg opgeladen 😄

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tomoth schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Ja precies dat! Zag het vanavond ook weer. Even een reset gedaan van het systeem door de Home-knop ingedrukt te houden, daarna werden de tijdstippen weer normaal weergegeven. Hopelijk is de auto morgenvroeg opgeladen 😄
Ik had zowaar een leuke ervaring vanavond. ik moest bij iemand op visite en die heeft een laadpaal (publieke) schuin voor de deur. Heel straat was volgeparkeerd, en alleen bij de paal een vrije plek en 1 laadpaaklever (lichtblauw lampje ipv donkerblauw)
Dus netjes bij die paal gaan staan, kabeltje eraan, niet omdat het moest maar omdat het kon, kwam aan met 61% en vertrok weer met 83% in de accu. Toch meegenomen :-) Geen tijd gekost, niet onnodig hoeven lopen zoals thuis waar de paal 250 meter verderop staat en de accu weer netjes aangevuld en voller thuis aangekomen dan ik was vertrokken :)

Ach, vinden jullie niet erg toch? , ik moest gewoon even een positieve ervaring delen hier _/-\o_

Gepland laden doe ik niet omdat ik niet op eigen terrein kan laden. Die feature om laden te plannen is wat mij betreft dan ook overbodig. Je mag niet zonder te laden bij een paal staan. Al had die paalklever met zijn e-golf daar vanavond duidelijk lak aan, stond er nog toen ik wegging en nog steeds lichtblauw lampje.

[Voor 13% gewijzigd door ron65 op 26-01-2023 23:42]

XC40 P6 Plus MY23

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 16:54
Weet iemand waar het oranje streepje aan de bovenkant vd powermeter voor dient? Soms groot, soms kleiner, soms weg. Is dit de vermogensbegrenzer? Dat bij een koudere accu je minder vermogen beschikbaar hebt?

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:36:
[...]
Je mag niet zonder te laden bij een paal staan. Al had die paalklever met zijn e-golf daar vanavond duidelijk lak aan, stond er nog toen ik wegging en nog steeds lichtblauw lampje.
Je kan natuurlijk wel gewoon de laadsnelheid omlaag zetten. Kun je de hele dag bij een laadpaal laten staan zonder een bekeuring te krijgen…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Je kan natuurlijk wel gewoon de laadsnelheid omlaag zetten. Kun je de hele dag bij een laadpaal laten staan zonder een bekeuring te krijgen…
Yep, ben ik me bewust van. Wel minder dan 16A anders heeft het geen effect (16A = 11 kW bij 3-fasen)
Alleen heb ik dan zoiets van is dit sociaal? er staat wellicht op enig moment iemand te wachten die hoognodig moet laden en dat door mij dan niet kan. Als ik die wachtende zou zijn zou ik ook niet blij zijn met die laadsnelheidverlager.
Zoiets als "wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" 8)

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Henk Pi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:21:
Weet iemand waar het oranje streepje aan de bovenkant vd powermeter voor dient? Soms groot, soms kleiner, soms weg. Is dit de vermogensbegrenzer? Dat bij een koudere accu je minder vermogen beschikbaar hebt?
Als je accu leger raakt groeit dat streepje, hoe groter het streepje des te meer je vermogen beperkt wordt.

XC40 P6 Plus MY23

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:47:
[...]

Yep, ben ik me bewust van. Wel minder dan 16A anders heeft het geen effect (16A = 11 kW bij 3-fasen)
Alleen heb ik dan zoiets van is dit sociaal? er staat wellicht op enig moment iemand te wachten die hoognodig moet laden en dat door mij dan niet kan. Als ik die wachtende zou zijn zou ik ook niet blij zijn met die laadsnelheidverlager.
Zoiets als "wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" 8)
Tsja het is dezelfde discussie als iets als Flitsmeister wat mij betreft. Te hard rijden is illegaal en als je het maar hard genoeg doet ook gevaarlijk en dus asociaal voor andere rijders. Maar we doen het allemaal wel eens en daarom hebben we Flitsmeister

Op dezelfde manier kun je laadpaalkleefboetes voorkomen door je laadsnelheid omlaag te zetten.

Doe je het teveel? Ja: vrij asociaal. Maar ik ken ook plekken waar de laadpaalkleefpolitie echt te fanatiek is (collega van mij stond in Zandvoort wou netjes de auto van de laadpaal verplaatsen toen die vol was. Kwam na ca 10 min dat de auto klaar was met laden bij de auto om al een prent van de laadkleefbridgade te vinden). Dan is dit echt wel handig…

• nujtrug
Tomoth schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Als ik naar m'n stroomverbruik kijk is hij uiteindelijk toch om 00:00 begonnen en was paar uur later klaar.
Straks ook maar weer eens een reset van het systeem doen dan..

• nujtrug
ron65 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:36:
[...]

Gepland laden doe ik niet omdat ik niet op eigen terrein kan laden. Die feature om laden te plannen is wat mij betreft dan ook overbodig.
De bedoeling was ook dat ik niet gepland ging laden maar de laadpaal besliste daar anders over. Ik heb zo'n Alfen Eve Single Pro staan waarop "Dynamic Load Balancing" geactiveerd is. Laadpaal is verbonden met m'n P1 meter en staat een limiet op (omwille van nieuwe "capaciteitstarief" in België).
Ik had gehoopt dat ik gewoon bij thuiskomen m'n wagen kon insteken, dat hij begon op te laden aan de ingestelde limiet en dat (door middel van load balancing) hij even wat minder ging laden als ik bijvoorbeeld begin met koken of een wasmachine draai.
Dat is momenteel niet het geval (reeds over geklaagd bij laadpaal leverancier) waardoor ik mij genoodzaakt voel om gepland te laden om toch maar niet te veel capaciteitstarief te betalen hier in België.
(dit hoort misschien eerder in laadpalen topic)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:25:
[...]

De bedoeling was ook dat ik niet gepland ging laden maar de laadpaal besliste daar anders over. Ik heb zo'n Alfen Eve Single Pro staan waarop "Dynamic Load Balancing" geactiveerd is. Laadpaal is verbonden met m'n P1 meter en staat een limiet op (omwille van nieuwe "capaciteitstarief" in België).
Ik had gehoopt dat ik gewoon bij thuiskomen m'n wagen kon insteken, dat hij begon op te laden aan de ingestelde limiet en dat (door middel van load balancing) hij even wat minder ging laden als ik bijvoorbeeld begin met koken of een wasmachine draai.
Dat is momenteel niet het geval (reeds over geklaagd bij laadpaal leverancier) waardoor ik mij genoodzaakt voel om gepland te laden om toch maar niet te veel capaciteitstarief te betalen hier in België.
(dit hoort misschien eerder in laadpalen topic)
Ja in jouw geval dus wel nodig, maar zoals gezegd, hier in Nederland is ca 60% van de inwoners niet in staat een eigen laadpaal te gebruiken, gewoon omdat je niet met de auto bij je eigen terrein kunt komen.
Die andere 40% woont voornamelijk in de dure wijken, of voornamelijk buiten de randstad. Ikzelf kan tot op 1 meter van mijn tuin komen qua parkeerplaatsen, maar mag geen kabel over de stoep leggen. Zelfs als dat zou mogen, dan nog kan ik 95% van de tijd niet daar parkeren omdat er anderen staan waaronder eentje die heel hardnekking doelbewust daar parkeert en niet voor rede vatbaar is.
Ik moet dus naar de openbare paal, en dan is laadplanning geen optie. En er zijn er dus velen meer die in datzelfde schuitje zitten ;-)

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Tsja het is dezelfde discussie als iets als Flitsmeister wat mij betreft. Te hard rijden is illegaal en als je het maar hard genoeg doet ook gevaarlijk en dus asociaal voor andere rijders. Maar we doen het allemaal wel eens en daarom hebben we Flitsmeister

Op dezelfde manier kun je laadpaalkleefboetes voorkomen door je laadsnelheid omlaag te zetten.

Doe je het teveel? Ja: vrij asociaal. Maar ik ken ook plekken waar de laadpaalkleefpolitie echt te fanatiek is (collega van mij stond in Zandvoort wou netjes de auto van de laadpaal verplaatsen toen die vol was. Kwam na ca 10 min dat de auto klaar was met laden bij de auto om al een prent van de laadkleefbridgade te vinden). Dan is dit echt wel handig…
Er zijn altijd uitzonderings situaties... eens!

XC40 P6 Plus MY23

• ergodyne1
Kammika schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Heb je een telefoonnummer van die laadpaalkleefbrigade? Ik heb nog een lucratief adres voor ze…

Pagina: 1 ... 142 ... 145 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee