• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:07
V2.6 is aangekindigd! https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37

De nieuwe features vallen eigenlijk nogal tegen. Dit is zeker niet de aangekondigde grote update.

Bovendien:
NB: deze softwarerelease is alleen beschikbaar in werkplaatsen, niet OTA.

[Voor 18% gewijzigd door Venomer op 23-01-2023 09:17]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-02 17:33
Venomer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:16:

De nieuwe features vallen eigenlijk nogal tegen. Dit is zeker niet de aangekondigde grote update.

Bovendien:

[...]
Nou ik vond dat warme stoeltje wel een gemis s 'ochtends d:)b

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:26

Bovendien:

[...]
Ze lossen wel de bug op als je ACC aanzet met 50km/h dat je remlichten niet steeds aan/uit gaan.
Vindt voor de aantal features en verbeteringen, dat ze deze rustig 2.5.3 hadden kunnen noemen

Volvo P8 AWD dec '20, 19", Softwareversie 2.3

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Morkie69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Ze lossen wel de bug op als je ACC aanzet met 50km/h dat je remlichten niet steeds aan/uit gaan.
Vindt voor de aantal features en verbeteringen, dat ze deze rustig 2.5.3 hadden kunnen noemen
ACC is sowieso niet zo gelikt als de CC op de Astra die ik hiervoor had. Bijvoorbeeld hellingen, de Astra reed 100, helling op en af, als dei op 100 stond. De XC40 zakt helling op terug naar 97 en helling af vernselt ie naar 104 terwijl de instelling 100 is.
Daar zit ook nog wel een verbeterpuntje in, 104 kan net genoeg zijn voor een boete als ze er toevallig een keertje staan te laseren. Vooral omdat de afwijking maar 2 km is tov GPS snelheden, die was bij de Astra ruim 7 km.

XC40 P6 Plus MY23

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:12

Bovendien:

[...]
Ziet er wel uit als welkome update

Dat de stoelverwarming bij preconditioning aam gaat is nuttige toepassing. Ik vind de acc onder de 50 ook minder werken (vb komt erg traag op gang vanaf lage snelheid) . En heb ook genoeg mensen hier op forum horen klagen over interieurverwarming, wat ze kennelijk ook gaan verbeteren

En natuurlijk weer nog betere aandrijflijn optimalisaties 8)7

Goede update dus. Enige jammere is dat die niet ota gaat. Dat wordt een excuus verzinnen om langs de dealer te gaan

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:51
ron65 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:15:
[...]

ACC is sowieso niet zo gelikt als de CC op de Astra die ik hiervoor had. Bijvoorbeeld hellingen, de Astra reed 100, helling op en af, als dei op 100 stond. De XC40 zakt helling op terug naar 97 en helling af vernselt ie naar 104 terwijl de instelling 100 is.
Daar zit ook nog wel een verbeterpuntje in, 104 kan net genoeg zijn voor een boete als ze er toevallig een keertje staan te laseren. Vooral omdat de afwijking maar 2 km is tov GPS snelheden, die was bij de Astra ruim 7 km.
De snelheid op de kilometer vasthouden, voelt vreselijk onnatuurlijk. Alsof je naar beneden remt en naar boven accelereert. Ik kan 109 op de teller rijden zonder boete - dus ruim voldoende marge.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Ziet er wel uit als welkome update

Dat de stoelverwarming bij preconditioning aam gaat is nuttige toepassing. Ik vind de acc onder de 50 ook minder werken (vb komt erg traag op gang vanaf lage snelheid) . En heb ook genoeg mensen hier op forum horen klagen over interieurverwarming, wat ze kennelijk ook gaan verbeteren

En natuurlijk weer nog betere aandrijflijn optimalisaties 8)7

Goede update dus. Enige jammere is dat die niet ota gaat. Dat wordt een excuus verzinnen om langs de dealer te gaan
Het erge is, ik ben er vrijdag geweest, ze hebben 2.5.2 er handmatig opgezet omdat die update in December al gecrasht was.
Hadden ze meteen 2.6 kunnen doen, of bij maken van de afspraak (maandag 7 dagen geleden ) kunnen zeggen "meneer, kom een weekje later, dan is er een nieuwere update, doe we die ook direct".

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arie van Dijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:22:
[...]

De snelheid op de kilometer vasthouden, voelt vreselijk onnatuurlijk. Alsof je naar beneden remt en naar boven accelereert. Ik kan 109 op de teller rijden zonder boete - dus ruim voldoende marge.
Ik vond het juist heel fijn dat de wagen exact 100 bleef rijden, ik erger me wild aan mensen die helling op terugzakken in snelheid, je gaat ze dan inhalen maar dan gaan ze bovenaan de helling ineens gas bijgeven en helling af zelfs sneller. Verderop zitten ze vervolgens weer in je vaarwater omdat ze 98 rijden op vlakke weg.

Nu ben ik er zelf ook zo eentje met deze XC40 :-)

Ik vind het juist niet onnatuurlijk aanvoelen als de helling op iets power erbij komt en helling af juist iets mindert waardoor je 1 snelheid blijft rijden.

De XC40 gaat helling op terug in snelheid, maar als het een wat langere helling is versnelt ie naar het einde weer tot de juiste snelheid, eraf idem maar omgekeerd. Ik voel dat als trage reactie van het systeem op een veranderende vermogensvraag die bij een snelheid hoort.
Als ik dit in een CV installatie tegenkom, gaan we geheid de PID instellingen aanpassen, een regelkring hoort accuraat te acteren, niet met vertragingen. EN ACC is niet anders dan een regelkring (meten, aanpassen, actie, resultaat meten..... weer aanpassen, actie, ressultaat meten,.... ect etc)

XC40 P6 Plus MY23

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 23:30
Kammika schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Eens, deze mist mijn vrouw vooral! We dachten dat het een software foutje was dat de stoelverwaming het niet deed bij pre-conditioneren. Nu komt het dus alsnog.

Beetje jammer dat het niet via OTA gaat, maargoed hij moet binnenkort toch nog (een keer) naar de garage voor de trekhaakmodule (die krengen zijn niet te leveren schijnbaar......)

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 14:52
Wat een updates weer! ik zit op het puntje van mijn stoel! poah!

Ik hoorde dat ze waarschijnlijk ook weer 2 pixels in het Volvo logo gaan aanpassen voor de leesbaarheid en een grote aanpassing aan de interieurverlichting van de kofferbak.

Dik!

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:31:

Ik hoorde dat ze waarschijnlijk ook weer 2 pixels in het Volvo logo gaan aanpassen voor de leesbaarheid en een grote aanpassing aan de interieurverlichting van de kofferbak.

Dik!
Heb jij het nou over een renault? 8)7

XC40 P6 Plus MY23

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24

Rianata

Have you played Atari today?

ron65 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Nee, over jouw eerdere Astra... :X

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• ergodyne1
Rianata schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Nee, over jouw eerdere Astra... :X
Ja het is te bizar voor woorden maar als iemand mij op straat vraagt naar de vorige auto van Ron, dan zal ik je vertellen dat dat een Astra was! :P

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:26
De laatste tijd veel meegelezen weer en ik krijg vooral van veel buurt bewoners vragen over mijn ervaring met de c40 ik kan dan niets anders zeggen dat het echt een verschil is ten opzichte van Ron z'n Astra! Hier in de buurt heeft iedereen inmiddels een volvo elektric in bestelling staan. Zodra ze youtube uitrollen zal het gekkenhuis worden met alle volvos bij de laadpalen! Eindelijk lekker Enzo kijken! En wat een update weer kan niet wachten op 2.7 via de OTA.

• mich78
  • Laatst online: 01-02 08:01
ergodyne1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Ja het is te bizar voor woorden maar als iemand mij op straat vraagt naar de vorige auto van Ron, dan zal ik je vertellen dat dat een Astra was! :P
Je moet t maar net willen weten. Ik ben de tijd voorbij dat ik iedereen die een Slopel heeft of had wilde leren kennen.

Maar idd een hele dikke vette update dit.. stoelverwarming bij preconditioneren.. goh.. dat hadden ze al op de V60 D6 in 2013... Net als de app.. die is op dat oude model V60 beter dan op een gloednieuwe XC40.. hahaha.. T begint hier af en toe een beetje op t stockholmsyndroom te lijken. Ik betrap mezelf er ook op.. Toch maar soms even op tweakers kijken om, tegen beter weten in, te hopen dat er echt toffe updates komen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:15
Pfff...nog één nachtje slapen en ik kan hier echt mee klagen! Ik hoop alvast dat mijn stuur zich ten alle snelheden stil zal houden.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:04
ergodyne1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:31:

Dik!
Is die 60K wel waard!

• DreZutphen
ron65 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ron, er zijn dingen die je voor jezelf moet houden.
Zeggen dat je een Opel reed is bijna hetzelfde als op een verjaardag je genitiale wratten bespreken 🤣

• Vulcan750
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:46:
[...]
Zeggen dat je een Opel reed is bijna hetzelfde als op een verjaardag je genitiale wratten bespreken 🤣
_O- _O- _O-

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23

• Kammika
Vulcan750 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:32:
Pfff...nog één nachtje slapen en ik kan hier echt mee klagen! Ik hoop alvast dat mijn stuur zich ten alle snelheden stil zal houden.

[Afbeelding]
Dan ben je wsch de eerste op dit forum die echt kan klagen over 2.6 Omdat die wsch daarmee wordt afgeleverd. Anders kun je denk ik klagen dat je die nog niet gekregen hebt….

Zonder gekheid… we zijn allemaal superverwend hier. Het is een hele fijne wagen, dus veel plezier morgen!

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-01 20:30
Krijg nu de ****’ik gebruik de timer om op te laden. Mocht vandaag maar om 20:00 beginnen met limiet 60%. Stond op 55 en nu al op 59. Heb een energieapp die verbruik meer en daarin zie ik ook dat de auto stroom,pakt…. App toont blauw, auto laadpoort op de auto ook blauw en toch pakt ie stroom en laadt ie op… van een bug gesproken. In de auto de timer verzet en nu is hij dan toch gestopt… als je daar al niet op kan rekenen 😱. Morgen en de rest van de week laad ik tot 90 op t werk en thuis niet. Als die geen timer volgt staat die dus de dag erna op 90% op mijn kosten en niet op de kosten van de opdrachtgever. Nog iemand?

• Kammika
Pitteken2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:20:
Krijg nu de ****’ik gebruik de timer om op te laden. Mocht vandaag maar om 20:00 beginnen met limiet 60%. Stond op 55 en nu al op 59. Heb een energieapp die verbruik meer en daarin zie ik ook dat de auto stroom,pakt…. App toont blauw, auto laadpoort op de auto ook blauw en toch pakt ie stroom en laadt ie op… van een bug gesproken. In de auto de timer verzet en nu is hij dan toch gestopt… als je daar al niet op kan rekenen 😱. Morgen en de rest van de week laad ik tot 90 op t werk en thuis niet. Als die geen timer volgt staat die dus de dag erna op 90% op mijn kosten en niet op de kosten van de opdrachtgever. Nog iemand?
Heb in sinds 2.5 ook een paar keer gehad. De timer uit en weer aanzetten lost het dan op…

“Optimalisaties in het laden” heette dat geloof ik in de vorige release notes

[Voor 4% gewijzigd door Kammika op 23-01-2023 19:13]

• Kammika
Ik blijf dromen over die major release

Updates in software V3.0

Updated 1/7/2023

• Improved range
• Fixed steering wheel vibrations
• Implemented Android Auto
• Flitsmeister speed fix
• YouTube, Netflix and HBO Introduction
• (Chrome)Casting support
• Remove speed limiter
• Google Maps Eco routes
• Google Maps Edit routes
• Google Maps improved charging filters
• Carwash Mode introduction
• private API keys per user
• Apple HomeKit integration
• Chrome & Firefox implementation
• Waze & ABRP implementation

• DreZutphen
Kammika schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:26:

Updates in software V3.0

Updated 1/7/2023

• Improved range
• Flitsmeister speed fix
• Remove speed limiter
• Google Maps Eco routes
Je vergeet er 1!

• Return of 60k investment

🤣

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-02 21:47

Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER MY24 Ultimate Pixel LED Vapour Grey 20" (2023) | Zomerauto: Mercedes SLK230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG (1998) | Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG (2016)

• Venomer

Updates in software V3.0

Updated 1/7/2023

• Improved range
• Flitsmeister speed fix
• Remove speed limiter
• Google Maps Eco routes
• Activate Pilot Assist with the button on the steering wheel

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 22:21
Ik weet niet of ik het überhaupt veel zou gebruiken, maar ik vind het nog steeds vreemd dat ondanks alle sensoren aanwezig zijn er ook geen actieve parkeerhulp is, terwijl vele andere Volvo's het wel hebben

• DreZutphen

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-02 23:12
jswinkels schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Eerst was het niet mogelijk om mijn e-mail adres die gekoppeld was aan de Plugsurfing kaart te wijzigen in hetzelfde adres als mijn Volvo account. Ik had wel al een tweede plugsurfing account gemaakt op hetzelfde e-mail adres als het volvo account. 2 maanden na mijn contact hierover (ik heb gewoon met de kaart geladen) kreeg ik een keer een mail dat ze het account niet konden migreren. Ik heb vervolgens gevraagd of ze de kaart aan mijn andere account konden koppelen. Dit hebben ze (een maand later) ook gedaan.

Ik weet niet of dit inmiddels sneller gaat.In principe is de koppeling natuurlijk niet perse nodig. Het laden met de kaart of plugsurfing app werkt natuurlijk ook gewoon.
Waar kun je in vredesnaam een kaart koppelen in die app? Ik kan het niet vinden...
Ik heb het idee dat ik vanalles mis in de app. Op het kaartje kan ik alleen zien waar ik mijn auto heb gelaten maar verder niks....

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
ArnaudCo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:11:
Ik weet niet of ik het überhaupt veel zou gebruiken, maar ik vind het nog steeds vreemd dat ondanks alle sensoren aanwezig zijn er ook geen actieve parkeerhulp is, terwijl vele andere Volvo's het wel hebben
Dat vind ik ook best wel sneu eigenlijk. Bedoel, voor een auto van 60k dan he ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Okayokay... got the message

Weet je, ook dat was een opgedrongen wagen destijds, ik wilde hybride maar die werd door een enorm brakken leaseregeling destijds onmogelijk gemaakt.
Het enige dat binnen het budget destijds viel was Diesel, benzine had een maximale catalogusprijs van 18000 euro en Diesel 28000 euro.
Het enige dat mijn caravan aankon en binnen die prijs viel was de genoemde auto.

Maar... desondanks nog altijd 10000% beter dan een Renault :+

Ik zal hem niet meer noemen dan... >:)

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:32:

[Afbeelding]
Spannend!!! ik wens je vast een hele leuke dag toe, lekker genieten van het onderzoeken en uitpluizen van je prachtige nieuwe aanwinst!
De fotos zien we graag :-)

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Toch leuk dat humor hier gewoon kan oOo

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Updates in software V3.0

Updated 1/7/2023

• Improved range
• Flitsmeister speed fix
• Remove speed limiter
• Google Maps Eco routes
Je vergeet er een,
  • Google maps share location with one or more contacts.
Die mis ik namelijk echt wel een beetje,

XC40 P6 Plus MY23

• DreZutphen
ron65 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:55:
[...]

Okayokay... got the message

Weet je, ook dat was een opgedrongen wagen destijds, ik wilde hybride maar die werd door een enorm brakken leaseregeling destijds onmogelijk gemaakt.
Het enige dat binnen het budget destijds viel was Diesel, benzine had een maximale catalogusprijs van 18000 euro en Diesel 28000 euro.
Het enige dat mijn caravan aankon en binnen die prijs viel was de genoemde auto.

Maar... desondanks nog altijd 10000% beter dan een Renault :+

Ik zal hem niet meer noemen dan... >:)
Ron ik zal je eerlijk bekennen..................meerdere.......!

🤣🤣🤣

Maar idd Renault is echt 1 van de slechtse. Maar misschien hebben ze geluk want er komen heel veel Ali Express BEV's aan.
Als BYD net zulke goeie auto's maakt als bussen😅

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:16
ArnaudCo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:11:
Een vorige Volvo van me had die functie wel maar na een of twee keer proberen heb ik het nooit meer gebruikt. De parkeeractie werkt wel goed maar duurt gewoon erg lang, in die dezelfde tijd heb je de auto zelf al drie keer kunnen parkeren.

C40 Ultimate Twin 20” Pixel

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:23
mijn stoelverwarming is ook stuk (wellicht zijn we (ik) te dik ? :D )
Ik wacht even een weekje of 2, dan kunnen ze mooi 2.6 erop gooien

Volvo XC40 P8

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:42
Zag laatst wel een foto, volgens mij van die nieuwe Megane (stond er laatst 1 hier voor de deur, mooie bak wel) en die had splitscreen wbt de camera. Dus altijd de view van bovenaf en daarnaast/onder de achter/voor/zij camera. Dit zou in praktijk echt een super, super handige toevoeging zijn. Persoonlijk switch ik iig behoorlijk vaak handmatig van camera.

Verder, ik lees dat die nieuwe update NIET via OTA aangeboden wordt. Ik snap dan even niet waarom ze het zo verkondigen want zoals een aantal hier al hebben ervaren, Volvo is niet zo happig om ff die update erop te knallen zonder een afspraak voor wat anders. Nou lukt mij dat voorlopig wel bij de dealer, maar als het beleid van Volvo zelf is dat je eigenlijk niet ff langs de dealer moet gaan voor die update...

Pleur die paar dingen dan bij de eerst volgende update die je wel OTA krijgt.

[Voor 41% gewijzigd door Juancho op 24-01-2023 10:29]

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.3 | Android 10 | 20" |

• Ophidian
  • Laatst online: 15:42
DreZutphen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:17:
[...]

De mijne ging een deze dagen in productie. Niet dus haha.
Zitten we in hetzelfde schuitje, onze zou 7 februari geproduceerd worden :+

Ach volgens mij is het vorig jaar ook vaak dicht geweest, alleen hoorde we daar weinig van.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate besteld

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:25:

Pleur die paar dingen dan bij de eerst volgende update die je wel OTA krijgt.
Dat staat er toch ook ….?

Overigens bevatten de updates ook altijd allerlei kleine, niet nader benoemde dingetjes.
Mijn nieuwe auto is ruim 2 weken geleden bijvoorbeeld afgeleverd met 2.5.1, andere exemplaren (zo las ik hier) die een week later werden geleverd al met 2.5.2 - terwijl de laatste OTA 2.5 is.
Kennelijk vinden er ‘onderweg’ toch voortdurend wat ‘reparaties’ plaats. Al die niet verder beschreven dingen worden ook steeds meegenomen in de volgende breder uitgedragen update.

Dat lijstje van 2.6 lijkt me niet echt de moeite waard om speciaal voor naar de dealer te gaan (al is dat automatisch opstarten van de stoelverwarming wel prettig natuurlijk).
Over 2.6 lees ik ook dat de interieurverwarming wordt verbeterd. Misschien dat dat ook al in 2.5.1 zit want de nieuwe auto is nu van boven tot beneden lekker warm zonder ‘koude zones’, het is op 21 graden veel behaaglijker dan in de vorige auto die op het laatst 2.5 had.
Ergens anders (ik denk dat het op Amerikaanse forum was) las ik dat 2.5.2 te maken heeft met de in OPD stand aanfloepende remlichten. Dat wordt niet ook genoemd in de release notes voor 2.6 maar zit er dus waarschijnlijk wel in. Maakt mij persoonlijk overigens niet uit, want ik gebruik geen OPD.
Of 2.6 nou ook de oplossing bevat voor de problemen van de soms haperende afstandstart-commando’s voor de pre-conditioning is me niet duidelijk. Zo niet, dan heeft die opstartfunctie voor de stoelverwarming bij preconditioning vooralsnog ook weinig zin…..

Ik wacht wel gewoon op de volgende OTA……

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01 21:09
Mijn stoelverwarming werkte weer gisteren. Het enige verschil is dat eergisteren de bereik optimalisatie aanstond en gisteren niet. 8)7

• errox
  • Laatst online: 16:20
Venomer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:55:
[...]

• Activate Pilot Assist with the button on the steering wheel
en gewoon cruise control. Dat afremmen (waar het een paar pagina's terug al even over ging) is gewoon ronduit irritant. Zeker als pilot assist geen zelfrijden betreft, wil ik de volledige controle gewoon terug. Rij de laatste tijd vaker zonder ACC dan met. Terwijl voorheen (pre-xc40) stond CC nagenoeg altijd aan.

• Mga1600
Ik rij nu ruim twee weken rond in mijn MY23 C40 Twin. Voor de liefhebbers misschien leuk om even een 1:1: vergelijking te doen met de oer-P8 die ik hiervoor had.
Weliswaar heb ik nog niet zo heel veel kilometers kunnen rijden (druk met andere dingen) maar iedere keer dat ik er wel in rij valt me wel op hoeveel stiller deze is dan mij ex-P8. Dat voelt echt luxueuzer Er is veel minder windgeruis - ook met harde wind en minder banden- en andere rijgeluiden. Beter geïsoleerd? De auto is afgeleverd op 20” all season banden van Pirelli die me tot nu toe goed bevallen zowel qua geluid als qua weggedrag.

Een aantal dingen zijn anders geworden dan in de my21 P8:
- het wieltje van de dashboard verlichting is vervangen door een paar ‘knopjes’ en een schuifje in het middenscherm
- de auto springt nu automatisch op slot als je wegrijdt (en dat is niet uit te zetten)
- de eerder besproken luchtkwaliteit sensor met bijbehorende app is nieuw.
- de ‘sierrand’ op de deuren en in het dashboard is nu van achteraf verlicht. ‘s Avonds wel mooi, overdag een beetje saai.
- de pedalen zijn niet meer van een aluminium sierstuk voorzien. Duidelijk bezuiniging maar voor de liefhebber wel op te lossen met behulp van Ali.
- de bekleding is nu “vegan” wat ik persoonlijk niet mooi vind (en wat ik daarom ook laat vervangen door echt leer - de bestelling is gedaan maar inbouw duurt nog een paar weken).
- het 12v stopcontactje is verdwenen uit de bagageruimte (maar dat heeft de dealer voor me opgelost door er alsnog een in te bouwen toen ze toch bezig waren met de trekhaak).
- de HK audio klinkt beter (voller) er komt ook meer/beter geluid uit de voordeur-speakers waardoor het effect ‘breder’ is.
- de slechte lichtopbrengst van de achteruitrijlampen van de XC40 zijn hier vaker besproken, die van de C40 zijn wat beter. Komt ook omdat de achterlichten feller zijn en de omgeving helpen verlichten
- het uitzicht door de achterruit is minder goed dan in de XC40 vanwege de schuine ruit, door de grote spiegels en camera geen groot probleem
- de daklijn is een beetje lager waardoor ik de eerst paar keer met instappen mijn kop stootte. (Nederig buigen is de oplossing. Eenmaal gezeten is er juist meer hoofdruimte tot het glazen dak).
- de bagageruimte is natuurlijk minder praktisch, maar dat wisten we al.
- de (optionele) pixellampen zijn geweldig. Niet alleen werkt die pixelfunctie perfect, maar het lichtbeeld van gewoon dimlicht is ook aanmerkelijk beter.
- 3 jaar garantie in plaats van 2 (in mijn geval nog 2 extra jaren bij gekocht en nu dus 5)
- 3 jaar onderhoud gratis
- 3 jaar gratis all-risk verzekering inbegrepen (dat is met my24 niet meer zo)

Al met al ben ik blij met mijn overstap, al denk ik dat een XC40 voor een gezin met kinderen de betere oplossing is. Maar in onze levensfase is de C40 prima!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50
Mga1600 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:38:
- het 12v stopcontactje is verdwenen uit de bagageruimte (maar dat heeft de dealer voor me opgelost door er alsnog een in te bouwen toen ze toch bezig waren met de trekhaak).
Goeie tip, daar ga ik mijn dealer ook voor contacteren in april als de wagen (hopelijk) in productie gaat. Meteen maar eens vragen of die 12V erin zit en of ze hem anders ineens kunnen voorzien. Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat zoiets er niet standaard inzit anno 2023...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• ergodyne1
Wat een ochtend vandaag in de C40... bij 'opstarten' moet eerst mijn scherm opnieuw starten, lijkt dat er een update gedaan is oid?

Dan zijn alle knoppen onderin het scherm weg... Restart met de home-button. Dan doet mijn Spotify-app het niet goed meer. Weer restart. Dan gaat opeens mijn Google Maps batterij-teller oplopen (ik had 30% lading en hij gaf aan dat ik met 60% zou gaan aankomen, en dat percentage liep op!) Weer restart gedaan. Toen duurde het nog een keer 5 minuten totdat Google Maps was opgestart. En tussen het restarten door geen verwarming, steenkoud in de auto.

Iemand deze ervaring ook vanochtend?

• Mga1600
Largamelion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:55:
[...]
Goeie tip, daar ga ik mijn dealer ook voor contacteren in april als de wagen (hopelijk) in productie gaat. Meteen maar eens vragen of die 12V erin zit en of ze hem anders ineens kunnen voorzien. Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat zoiets er niet standaard inzit anno 2023...
Nee, dat stopcontact achterin is wegbezuinigd. In de my21 P8 zat het in de bagageruimte nog wel. Je hebt er voorin nog wel een. In mijn geval moest het zijpaneel in de bagageruimte toch los voor de inbouw van de trekhaak-knop - voor de dealer een kleine moeite om dat stopcontact er dan ook even in te zetten.

• Mga1600
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:43:
Wat een ochtend vandaag in de C40... bij 'opstarten' moet eerst mijn scherm opnieuw starten, lijkt dat er een update gedaan is oid?

Dan zijn alle knoppen onderin het scherm weg... Restart met de home-button. Dan doet mijn Spotify-app het niet goed meer. Weer restart. Dan gaat opeens mijn Google Maps batterij-teller oplopen (ik had 30% lading en hij gaf aan dat ik met 60% zou gaan aankomen, en dat percentage liep op!) Weer restart gedaan. Toen duurde het nog een keer 5 minuten totdat Google Maps was opgestart. En tussen het restarten door geen verwarming, steenkoud in de auto.

Een wrede manier van wakker worden…….! Maar nee, niet vanochtend maar eerder deze week duurde het opstarten wel lang. Af en toe gebeurt dat, inderdaad ‘ergens’ een update denk ik (Maps?) . Ik heb er verder geen aandacht aan besteed, maar soc variatie was er zeker niet. En vanochtend ging het allemaal gewoon snel, ik zat amper of het weergaloze gitaarspel van Mark Knopfler schalde via Spotify al de wereld in.

[Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 24-01-2023 14:12]

• Mga1600
errox schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:
[...]

en gewoon cruise control. Dat afremmen (waar het een paar pagina's terug al even over ging) is gewoon ronduit irritant. Zeker als pilot assist geen zelfrijden betreft, wil ik de volledige controle gewoon terug. Rij de laatste tijd vaker zonder ACC dan met. Terwijl voorheen (pre-xc40) stond CC nagenoeg altijd aan.
Gewone cruise control zal zeker niet gaan gebeuren. Vanaf 2024 is ACC namelijk verplicht in elke nieuw geleverde nieuwe auto in Europa, vanaf ‘22 was het al op nieuwe uitgebrachte modellen verplicht.,

[Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 24-01-2023 14:14]

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 23:30

Mijn ervaring is om het systeem even met rust te laten als het wat traag is. Rij een stukje, zet de auto even uit en probeer het daarna opnieuw. Ga niet op allerlei knoppen zitten te drukken want dat maak je de boel alleen maar trager. Overigens heb ik zelden tot nooit last van een traag systeem, wel dat het soms even duurt voordat Spotify alle afspeellijsten weer gevonden heeft. Dit is vooral het geval als ik buitenom de C40 spotify heb gebruikt, het systeem lijkt dan eerst te willen syncen.

• Juancho
Bij mij start de boel wel redelijk rap op, behalve als ik de auto bijv. 1 of 2 dagen heb laten staan. De eerste keer rijden...dan duurt het allemaal net wat langer. Geen ramp natuurlijk.

Wat ik wel heel, heel vervelend vind en dit keer had mijn vriendin het afgelopen weekend.... Je voert een Fastned in, Maps geeft aan dat je met in dit geval 10% aankomt. Perfect zou je denken. maar een periode voor aankomst bij Fastned vliegen de percentages er 10x zo snel af. Mijn vriendin kwam aan met 3%(!!) en begon hem dus al enorm te knijpen. Ik had dat zelf, zoals ook al eerder gepost, laatst ook. In 1 klap ging er iets van 8-10% af en ik haalde het ook maar net. Je zou maar de pech hebben dat die fastned niet werkt of wat dan ook. Sta je daar met nog 2 of 3%.

Ik wist niet waar dit vandaan kwam, sowieso klopt er veel minder van wat Maps aangeeft itt volgens mij voor 2.5, maar het is nu een 2de keer gebeurt en beide toen we en snellader hadden ingegeven om alvast de boel flink op te warmen voor de max laadsnelheid. Dat moet daar wel doorkomen. Het gekke is dus alleen, dit hadden we voorheen niet en toen haalden we ook gewoon de 150kW.

Meer mensen last van? Want als dit daadwerkelijk een bug is (visueel of dat je accu daadwerkelijk bijna leeg is) kan het echt voor problemen (lees lege accu's) gaan zorgen terwijl je het eerst volgens Maps makkelijk haalt.

• ergodyne1
Juancho schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:38:
Bij mij start de boel wel redelijk rap op, behalve als ik de auto bijv. 1 of 2 dagen heb laten staan. De eerste keer rijden...dan duurt het allemaal net wat langer. Geen ramp natuurlijk.

Wat ik wel heel, heel vervelend vind en dit keer had mijn vriendin het afgelopen weekend.... Je voert een Fastned in, Maps geeft aan dat je met in dit geval 10% aankomt. Perfect zou je denken. maar een periode voor aankomst bij Fastned vliegen de percentages er 10x zo snel af. Mijn vriendin kwam aan met 3%(!!) en begon hem dus al enorm te knijpen. Ik had dat zelf, zoals ook al eerder gepost, laatst ook. In 1 klap ging er iets van 8-10% af en ik haalde het ook maar net. Je zou maar de pech hebben dat die fastned niet werkt of wat dan ook. Sta je daar met nog 2 of 3%.

Ik wist niet waar dit vandaan kwam, sowieso klopt er veel minder van wat Maps aangeeft itt volgens mij voor 2.5, maar het is nu een 2de keer gebeurt en beide toen we en snellader hadden ingegeven om alvast de boel flink op te warmen voor de max laadsnelheid. Dat moet daar wel doorkomen. Het gekke is dus alleen, dit hadden we voorheen niet en toen haalden we ook gewoon de 150kW.

Meer mensen last van? Want als dit daadwerkelijk een bug is (visueel of dat je accu daadwerkelijk bijna leeg is) kan het echt voor problemen (lees lege accu's) gaan zorgen terwijl je het eerst volgens Maps makkelijk haalt.
Ja dit heb ik gisteren ervaren :X Ik kwam met 3% bij de snellader. Was best spannend, want ik zou in eerste instantie met veeeeel meer % arriveren.

• errox
  • Laatst online: 16:20
Mga1600 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Gewone cruise control zal zeker niet gaan gebeuren. Vanaf 2024 is ACC namelijk verplicht in elke nieuw geleverde nieuwe auto in Europa, vanaf ‘22 was het al op nieuwe uitgebrachte modellen verplicht.,
Begrijp ik, maar geef toch de keus aan de koper. Of is CC zelf ook al verboden (voor nieuwe auto's)?

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Niet vanochtend maar volgens mij afgelopen vrijdag. Precies hetzelfde, eerst een auto reset, daarna 2x moeten opstarten om het middenscherm weer goed te krijgen. Daarna wel goed gebleven.

P8

• Juancho
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Ja dit heb ik gisteren ervaren :X Ik kwam met 3% bij de snellader. Was best spannend, want ik zou in eerste instantie met veeeeel meer % arriveren.
Dan zal je denk ik ook beamen dat het zeer waarschijnlijk komt doordat de auto een x periode voor je bij de snellader komt opeens veel meer verbruikt? Ik weet 100% zeker dat dit eerst niet was, toen klopte het aankomst % altijd. Hooguit 1 a 2% meer/minder aan de hand van je rijgedrag maar nooit omdat de auto ondertussen flink aan het voorverwarmen was.

Ik vind dit eigenlijk super irritant want ze weten weer iets kapot te maken wat gewoon goed en betrouwbaar was |:(

• ergodyne1
Juancho schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Dan zal je denk ik ook beamen dat het zeer waarschijnlijk komt doordat de auto een x periode voor je bij de snellader komt opeens veel meer verbruikt? Ik weet 100% zeker dat dit eerst niet was, toen klopte het aankomst % altijd. Hooguit 1 a 2% meer/minder aan de hand van je rijgedrag maar nooit omdat de auto ondertussen flink aan het voorverwarmen was.

Ik vind dit eigenlijk super irritant want ze weten weer iets kapot te maken wat gewoon goed en betrouwbaar was |:(
Ja dat kan ik beamen. Ik vind het vervelend dat op het moment dat je de auto meer gaat vertrouwen er opeens weer iets gebeurt waardoor dat vertrouwen wegvalt. Het blijft net een vriendinnetje die ooit vreemd ging deze auto....

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:30
jelzie01 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:26:
[...]

Waar kun je in vredesnaam een kaart koppelen in die app? Ik kan het niet vinden...
Ik heb het idee dat ik vanalles mis in de app. Op het kaartje kan ik alleen zien waar ik mijn auto heb gelaten maar verder niks....
In het 1e scherm op het oplaadtekentje (bliksemschicht) tikken en voor "Uw oplaadkaart verbinden" kiezen.
Of op het poppetje onderin tikken en voor "Openbare oplaadpunten" kiezen.

P6 19" | EVBox Elvi

• Mga1600
errox schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Begrijp ik, maar geef toch de keus aan de koper. Of is CC zelf ook al verboden (voor nieuwe auto's)?
Ja!

• Mga1600
errox schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Ja! ACC moet erop zitten! Heeft alles te maken met veiligheid (inrijden op stilstaande file e.d.). Daarom geen keuze ….zegt de Europese regelgeving.

• Rude-Dog
Is het niet zo dat de accu weet dat je een laadstop ingepland hebt en daarom weet met welk % je aan gaat komen, en dan energie gebruikt om de accu maximaal voor te bereiden op snelladen? Of heb je dit gedrag ook gezien als er een gewone bestemming en geen lader is ingevoerd?

• Juancho
Rude-Dog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:16:
Is het niet zo dat de accu weet dat je een laadstop ingepland hebt en daarom weet met welk % je aan gaat komen, en dan energie gebruikt om de accu maximaal voor te bereiden op snelladen? Of heb je dit gedrag ook gezien als er een gewone bestemming en geen lader is ingevoerd?
Nee 2x bij het navigeren naar een snellader. Je krijgt dat net als normaal een % in beeld bij aankomst. In dit geval dus Fastned. Maar een x periode voor aankomst schiet dat % opeens fors omlaag, in onze 2 voorbeelden tot zelfs een paar % over. Ik kan me niet voorstellen dat dit bewust zo is gemaakt. Dit zat er ook nooit in terwijl het navigeren naar een snellader hetzelfde deed: namelijk die pieksnelheid met laden meepakken.

Wat bij mij verder wel vaker gebeurt bij navigeren naar gewone bestemmingen is dat de voorspellingen vaker veel meer uiteenlopen dan voorheen. Denk dat het dus allemaal te maken heeft met een wijziging die Volvo bij een update heeft gedaan. Als ik me niet vergis na 2.5 kwam ik dit tegen.

[Voor 15% gewijzigd door Juancho op 24-01-2023 16:25]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Nee niet zoals die van jou,maar wel een super traag opstartend scherm.
Ik kreeg ook stellig de indruk dat er iets werd geupgraded op de achtergrond, maar heb niet kunnen ontdekken wat tot zo ver.

Ik had geen last met percentages en verwarming, maar ik heb dan ook niets herstart, ik had iets van ik ga rijden, ik zie het wel. En inderdaad, 10 min later was alles weer 100% aanwezig en op snelheid.
Navigatie is voor mij geen no-go om te rijden als dat niet werkt, ik heb vroeger vaak en lang genoeg zonder navigatiesystemen gereden met zelfs nog een papieren kaart op schoot. Maar vervelend is het wel als het niet lekker werkt.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:07:
[...]

ACC staat toch voor Astabiele Cruise Controll?
Ik vind het nog steeds niets, waardeloze toevoeging die A. Maar we zullen het ermee moeten doen :X

XC40 P6 Plus MY23

• Montalbano
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:29:
[...]

ACC staat toch voor Astabiele Cruise Controll?
Ik vind het nog steeds niets, waardeloze toevoeging die A. Maar we zullen het ermee moeten doen :X
Ik snap echt niet wat mensen daar Astabiel aan vinden. Systeem werkt fantastisch.

P8

• Mga1600
Montalbano schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik snap echt niet wat mensen daar Astabiel aan vinden. Systeem werkt fantastisch.
Eens!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Het houd zijn snelheid niet vast, als ik het ding op 100 instel, wil ik 100 blijven rijden tot ik het afzet of tot ik wat moet afremmen voor een rijdende indigestie op de rijbaan.

ACC gaat al heel vroeg ineens snelheid minderen (ook met slechts 1 streepje afstand) en dat moet niet, gewoon doorrijden tot vlakbij de rijdende vertraging, dan kan ik kiezen tussen of langzamer gaan of naar links en ervoorbij.
Met deze ACC moet ik soms al zover tevoren naar links om te voorkomen dat de wagen afzakt in snelheid, dat te hard rijdende mensen de neiging krijgen je rechts in te halen.

Gewoon waardeloos gedrag van dat systeem.

XC40 P6 Plus MY23

• Venomer
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Het houd zijn snelheid niet vast, als ik het ding op 100 instel, wil ik 100 blijven rijden tot ik het afzet of tot ik wat moet afremmen voor een rijdende indigestie op de rijbaan.

ACC gaat al heel vroeg ineens snelheid minderen (ook met slechts 1 streepje afstand) en dat moet niet, gewoon doorrijden tot vlakbij de rijdende vertraging, dan kan ik kiezen tussen of langzamer gaan of naar links en ervoorbij.
Met deze ACC moet ik soms al zover tevoren naar links om te voorkomen dat de wagen afzakt in snelheid, dat te hard rijdende mensen de neiging krijgen je rechts in te halen.

Te lang op een voorganger afrijden betekent dat je hard moet remmen als je niet naar links kunt. Dat is niet veilig en ook irritant voor achteropkomend verkeer.

Maar ik ben het met je eens dat de snelheid al heel vroeg omlaag gaat. Ik ben er inmiddels aan gewend en geef gewoon wat gas bij als ik eerst dichterbij wil komen.

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Ik herken het beeld dat je schetst niet. Ga er even vanuit dat je niet het type Golf/A3 bumperklever bent (want Astra ;) ) en dan doet het systeem gewoon precies wat de bedoeling is in plaats van met een rotvaart op je voorligger af en dan in de ijzers. Dat het de snelheid niet vasthoudt lijkt me het basisprincipe van adaptive.

Het klinkt voor mij meer als "dat wil ik gvd gewoon zelf doen!" als dat er echt iets mis is met het systeem. Of je haalt de streepjes voor min en max afstand door elkaar.

P8

• DreZutphen
Montalbano schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Ik herken het beeld dat je schetst niet. Ga er even vanuit dat je niet het type Golf/A3 bumperklever bent (want Astra ;) ) en dan doet het systeem gewoon precies wat de bedoeling is in plaats van met een rotvaart op je voorligger af en dan in de ijzers. Dat het de snelheid niet vasthoudt lijkt me het basisprincipe van adaptive.

Het klinkt voor mij meer als "dat wil ik gvd gewoon zelf doen!" als dat er echt iets mis is met het systeem. Of je haalt de streepjes voor min en max afstand door elkaar.
Mijn Golf(😁) heeft ook ACC.

Maar mijn ervaring leert wel dat een goedwerkende ACC altijd iets meer afstand houd dan jezelf zou doen.
Die Golf van mij bepaalt in eerste instantie ook de afstand gerelateerd aan de snelheid. Dus bij 50km 1 streepje bij inschakelen en bij 80k 2 streepjes.

Doet Volvo dit niet?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Lancer

What the......

[...]

Wat de ACC doet is veilig rijgedrag (2 seconden en zo). Dat we dat met zijn allen afgeleerd hebben is wat anders. Ik heb bij ACC dan ook standaard de voet op of bij het gaspedaal (ik moet hem toch ergens laten). Beetje gas bij bij het inhalen en dan weer loslaten. Ik rijd zo al 10 jaar met ACC. Kwestie van wennen. Doordat het snelheidsverschil al vroeg in beeld wordt gebracht kan ik ook beter bepalen wanneer ik naar links ga, of wanneer het snelheidsverschil klein is, er gewoon achter blijf zitten. Muziek paar tandjes harder en gewoon even relaxen (extra tijd kost het nauwelijks in mijn beleving)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Nee het gaat idd niet om kleven. Ik heb het meer over het snelheidsverschil tussen iemand die netjes 100 rijdt en die vrachtwagen die weer 95 rijdt.
Verschil in snelheid is dan niet groot, maar je komt wel langzaam dichterbij. En dan begint de ACC al tussen 100 en 200 meter tevoren in te houden, veel te vroeg.
Ikzelf zou dan doorgaan op 100 tot op een meter of 50 afstand, dan inhouden (niet in de ho-ijzers) of naar links.
De ACC houdt al zo vroeg in dat je niet meer dichterbij komt tot die afstand waarop je naar links gaat normaal gesproken. Dan is het idd gas bijgeven tot je dichtbij genoeg bent OF veel te vroeg naar links en dat is zodanig vroeg dat ze je, als je 100 blijft rijden, gewoon rechts voorbij komen en dan nog ruimschoots naar links kunnen voor ze bij dat obstakel zijn. Geeft eens te meer aan dat de ACC veel te vroeg acteert.

Ja of al die vrachtwagens ook 100 laten rijden, dan is het opgelost :o

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Mijn Golf(😁) heeft ook ACC.

Maar mijn ervaring leert wel dat een goedwerkende ACC altijd iets meer afstand houd dan jezelf zou doen.
Die Golf van mij bepaalt in eerste instantie ook de afstand gerelateerd aan de snelheid. Dus bij 50km 1 streepje bij inschakelen en bij 80k 2 streepjes.

Doet Volvo dit niet?
Jawel, zodra de snelheid omlaag gaat, in bijv files, wordt de afstand redelijker. Dat werkt dus inderdaad wel dynamisch, Maar rond de honderd kmh is het overdreven vroeg dat er gereageerd wordt. Zoals ik al eerder aangaf, soms zelfs al 150-200 meter van het obstakel af houdt ie al in.

XC40 P6 Plus MY23

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:04
Ziezo, net even langs de dealer gereden en 45 minuten later stond 2.6 er op. Merk weinig verschil. Even afwachten of morgenvroeg m’n zetel warm is… Als die timer zelfs werkt want vanmorgen was in ineens uitgelogd in de app en heb ik voorverwarming nog manueel moeten starten.

• DreZutphen
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Jawel, zodra de snelheid omlaag gaat, in bijv files, wordt de afstand redelijker. Dat werkt dus inderdaad wel dynamisch, Maar rond de honderd kmh is het overdreven vroeg dat er gereageerd wordt. Zoals ik al eerder aangaf, soms zelfs al 150-200 meter van het obstakel af houdt ie al in.
Ja oke helder.

Dat wat jij omschrijft met op snelheid rijden heb ik idd ook.
Ik ga ver van te voren al links rijden om hard afremmen te voorkomen.

Ik denk wel dat het iets is van ACC richtlijnen voor fabrikanten.

• hansdg53
ergodyne1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Het berekend bereik op de display geeft alijd een maximum en een minimum aan. Ik ga daar altijd tussenin zitten om te bepalen hoever ik kan komen.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-02 19:30
Lijkt er op dat de remproblemen zoals eerder gemeld hier een groter probleem zijn:
https://www.reuters.com/b...JV_VgJBU-FgjbU469DXo-qF1U

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50
Zou best kunnen dat die ACC afstanden wettelijk vastgelegd zijn voor verschillende snelheden, ik ervaar namelijk net hetzelfde bij m'n Opel Grandland. Als ik 120km/u rijd op de rechterstrook en ik kom binnen 200-150m van de vrachtwagen die 90km/u rijdt voor mij, dan begint de wagen al te remmen. Vind dat eerlijk gezegd ook rete irritant want het voelt heel onnatuurlijk aan om op die afstand al naar het linkervak te schuiven, maar je wilt ook niet dat de wagen begint te remmen op het moment dat je begint met inhalen.

Voet op het gaspedaal is de enige oplossing die ik heb ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• hansdg53
Largamelion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:55:
Zou best kunnen dat die ACC afstanden wettelijk vastgelegd zijn voor verschillende snelheden, ik ervaar namelijk net hetzelfde bij m'n Opel Grandland. Als ik 120km/u rijd op de rechterstrook en ik kom binnen 200-150m van de vrachtwagen die 90km/u rijdt voor mij, dan begint de wagen al te remmen. Vind dat eerlijk gezegd ook rete irritant want het voelt heel onnatuurlijk aan om op die afstand al naar het linkervak te schuiven, maar je wilt ook niet dat de wagen begint te remmen op het moment dat je begint met inhalen.

Voet op het gaspedaal is de enige oplossing die ik heb ...
Ik begrijp die marge wel, bij een nat wegdek is de stopafstand bij een snelheid van 120km/u ongeveer 144m.

• Kammika
Joepie rel 5.23.0 van de iPhone app is uit. Vol bugfixes en stabiliteitsverbeteringen!

• mich78
T is allemaal niet heel moeilijk.. op je snelheidsmeter zie je, zodra je sneller rijdt dat het verkeer voor je, de snelheid en het snelheidsverschil van de auto voor je. Hierop kan je anticiperen en alvast naar links. Ik vind de acc op de v60 wat natuurlijker aanvoelen dan in de xc40. Echter, ik ben er helemaal aan gewend en zou niet zonder willen.
[...]

• mich78
50 meter is veel te kort.. weet je hoeveel meter je per seconde aflegt bij 110km/h? Zo’n 30 meter! Tel 1 seconde reactietijd erbij en dan zit je dus ruim binnen de 2 seconden afstand.
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Nee het gaat idd niet om kleven. Ik heb het meer over het snelheidsverschil tussen iemand die netjes 100 rijdt en die vrachtwagen die weer 95 rijdt.
Verschil in snelheid is dan niet groot, maar je komt wel langzaam dichterbij. En dan begint de ACC al tussen 100 en 200 meter tevoren in te houden, veel te vroeg.
Ikzelf zou dan doorgaan op 100 tot op een meter of 50 afstand, dan inhouden (niet in de ho-ijzers) of naar links.
De ACC houdt al zo vroeg in dat je niet meer dichterbij komt tot die afstand waarop je naar links gaat normaal gesproken. Dan is het idd gas bijgeven tot je dichtbij genoeg bent OF veel te vroeg naar links en dat is zodanig vroeg dat ze je, als je 100 blijft rijden, gewoon rechts voorbij komen en dan nog ruimschoots naar links kunnen voor ze bij dat obstakel zijn. Geeft eens te meer aan dat de ACC veel te vroeg acteert.

Ja of al die vrachtwagens ook 100 laten rijden, dan is het opgelost :o

• NielsHarley
  • Laatst online: 10:47
Even nagevraagd in het Megane E-Tech wij kunnen “blij” zijn met AAOS 11. De Megane heeft AAOS 10. Maar wel de YouTube muziek app

• DennisB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:12
Klein vraagje, weet iemand toevallig de maten van de frunk? Niet in liters, maar HxBxD?

Of wil het misschien even meten.
Dank alvast

• mich78
Sinds vrijdag heb ik ineens een bijgeluid, laat zich moeilijk omschrijven, uit 1 van de voorwielmotoren. Het begint vanaf ca 100km/h, onder de 85km/h niks te horen. Het is een soort zoemen/schurend geluid. Het overstemt windgeruis. Vanmorgen even bij de dealer geweest en die hebben meegereden, maar deed het af als producteigenschap.. Iemand anders ook deze ervaring?

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 20:32

BEVEL

s9.BeVeL

Ik krijg mijn xc60 plugin uit 2022 niet gestart met de app.
Ivm voorverwarmen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?

De app geeft alleen een Error maar niet wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

BF2stats

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:53
Gisteravond op weg naar huis ging ik iets te hard over een snelheidsheuveltje heen. De auto dacht dat er iets ging gebeuren en trok de gordels even aan.

Dat was even schrikken, maar geeft wel een veilig gevoel.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20

Lempke

XC40 Core MY23

Waar kan ik eigenlijk tegen het gereduceerde tarief laden met de plugsurfing pas die ik bij de Volvo kreeg?
Zijn dat alleen Ionity laders of ook Fastned?

Ik wil komende week in de buurt van Ede laden en ik zie een laadstation bij "De Buunderkamp A12 Wolfheze", kan ik daar met de Volvo (Plugsurfing) pas tegen gereduceerd tarief (0,40ct) laden of betaal ik dan de 0,91ct/kWh?

XC40 Core MY23, Sage Green, Tinted glass, Climate pack en trekhaak

• Vulcan750
Yoepie, ik kan nu echt meepraten! Sinds vanmiddag ben ik in het heugdelijke bezit van een pikzwarte XC40 Single motor Core met als extra donker getinte ramen achter en trekhaak.
Heb alleen nog een klein ritje gemaakt, maar wat rijdt dat heerlijk!
Gelukkig heb ik het idee dat het stuur niet of vrijwel niet trilt bij 100 à 110 km/h. Het is me niet opgevallen i.i.g.
Voorlopig dus niks te klagen, zelfs niet over de software. Die is 2.6.
Oja, toch wel een klein klachtje: de Volvo Car app wilde mijn telefoon (Huawei P20pro) niet koppelen. Beide sleutels lagen in de middenconsole. Diverse keren geprobeerd, morgen nog maar eens. Komt vast goed! Als iemand een tip heeft!?

• DreZutphen
NielsHarley schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:51:
Even nagevraagd in het Megane E-Tech wij kunnen “blij” zijn met AAOS 11. De Megane heeft AAOS 10. Maar wel de YouTube muziek app
Ik denk dat we sws wel blij zijn dat we Volvo rijden en geen Renault 😁

• Kammika
Vulcan750 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:21:
Yoepie, ik kan nu echt meepraten! Sinds vanmiddag ben ik in het heugdelijke bezit van een pikzwarte XC40 Single motor Core met als extra donker getinte ramen achter en trekhaak.
Heb alleen nog een klein ritje gemaakt, maar wat rijdt dat heerlijk!
Gelukkig heb ik het idee dat het stuur niet of vrijwel niet trilt bij 100 à 110 km/h. Het is me niet opgevallen i.i.g.
Voorlopig dus niks te klagen, zelfs niet over de software. Die is 2.6.
Oja, toch wel een klein klachtje: de Volvo Car app wilde mijn telefoon (Huawei P20pro) niet koppelen. Beide sleutels lagen in de middenconsole. Diverse keren geprobeerd, morgen nog maar eens. Komt vast goed! Als iemand een tip heeft!?
Wisselen naar een iPhone, kun je ook gelijk carplay gebruiken…

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:09
Lempke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:14:
Waar kan ik eigenlijk tegen het gereduceerde tarief laden met de plugsurfing pas die ik bij de Volvo kreeg?
Zijn dat alleen Ionity laders of ook Fastned?

Ik wil komende week in de buurt van Ede laden en ik zie een laadstation bij "De Buunderkamp A12 Wolfheze", kan ik daar met de Volvo (Plugsurfing) pas tegen gereduceerd tarief (0,40ct) laden of betaal ik dan de 0,91ct/kWh?
Nee, enkel bij Ionity

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Heb meerdere Volvo’s gehad/gereden (V40, V60, XC60, XC90). De Pilot Assist in de XC40 P8 werkt en voelt heel anders dan die Volvo’s.

De P8 is ook het enige model waar PA niet meer via het stuur in/uit te schakelen is ;( . Ik gebruik PA daarom ook niet meer.

De P8 rijdt wel heel erg fijn, fijner dan de genoemde voorgangers.

[Voor 9% gewijzigd door erikloman op 24-01-2023 21:45]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:33:
50 meter is veel te kort.. weet je hoeveel meter je per seconde aflegt bij 110km/h? Zo’n 30 meter! Tel 1 seconde reactietijd erbij en dan zit je dus ruim binnen de 2 seconden afstand.

[...]
Klopt, maar ook die voor je heeft diezelfde remafstand en staat niet van 90 kmh in 1 seconde stil.
Bij 110 kmh rij je per seconde 30.55 meter, per 2 seconden dus 61,1 meter. dan vind ik 50 meter redelijk, zeker als dat incidenteel is. Als je meer afstand houdt wordt dat wel door 3 of 4 andere wagens voor je opgevuld, kun je beter stil gaan staan.
50 meter is namelijk ook de afstand van ongeveer 10 - 12 auto's zonder tussenruimte tussen jou en de voorganger.
Ga eens bij jezelf na hoe vaak jij op de snelweg minder dan dat afstand houdt ?

Vaak zit er 2 a 3 auto's lengte tussen voertuigen op de snelweg, dat is nog geen 20 meter. Dat vind ik ook echt veel te kort. Je moet voor de gein maar eens gaan kijken op de snelweg. Een streep tussen twee rijbanen en de daaropvolgende pauze bij de stippellijn is 9 meter (3 meter streep en 6 meter ruimte), en observeer maar eens hoeveel ruimte mensen er dan tussen laten, die strepen zijn een mooie maatvoering.

Maar je hebt gelijk dat het minder dan 2 seconden is, maar niet ruimschoots minder... bij 110 is het 1,7 seconden.

XC40 P6 Plus MY23

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RickKoets schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:40:
Lijkt er op dat de remproblemen zoals eerder gemeld hier een groter probleem zijn:
https://www.reuters.com/b...JV_VgJBU-FgjbU469DXo-qF1U
https://static.nhtsa.gov/...7luToTOJB9HivDy9heDQENVzM

Gaat vooralsnog om Canada en USA zo te zien, en op te lossen door een update naar V2.6.
Ga er maar vanuit dat wij ook nog zoiets krijgen dan.. maar lijkt dus (wederom) software gerelateerd.

XC40 P6 Plus MY23

• Vulcan750
Kammika schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:31:
[...]
Wisselen naar een iPhone, kun je ook gelijk carplay gebruiken…
Nee dank je, ik ben nog heel tevreden met mijn Huawei P20pro. Ding is al 4 jaar oud en is nog steeds vlot genoeg en de batterij gaat gemiddeld 2 dagen mee.
Ik ben zelf ook niet echt een Apple fan, ieder z'n ding hoor! :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Nee dank je, ik ben nog heel tevreden met mijn Huawei P20pro. Ding is al 4 jaar oud en is nog steeds vlot genoeg en de batterij gaat gemiddeld 2 dagen mee.
Ik ben zelf ook niet echt een Apple fan, ieder z'n ding hoor! :)
AMEN

mijn Oneplus 6 doet het ook al 5 jaar en gaat twee dagen op de accu mee.
Bij de dealer moest vorige week de app opnieuw gekoppeld worden, de man dacht een iPhone in handen te hebben, zo vlot en intuitief reageerde het toestel nog. Pas toen hij verder keek had hij door dat het een Android was, kon hij amper geloven, was stom verbaasd, vooral van de prijs: 350 euro destijds.

XC40 P6 Plus MY23

• Ophidian
  • Laatst online: 15:42
De productie is gestopt in Gent, dus je kan ook geen Volvo meer samen stellen op de website :+

Maar even navraag gedaan bij de dealer over verwachte levering nu.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate besteld

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:54:
[...]

https://static.nhtsa.gov/...7luToTOJB9HivDy9heDQENVzM

Gaat vooralsnog om Canada en USA zo te zien, en op te lossen door een update naar V2.6.
Ga er maar vanuit dat wij ook nog zoiets krijgen dan.. maar lijkt dus (wederom) software gerelateerd.
Problemen met de remmen die ze pas in maart gaan oplossen met een ota update ?!?

Heb geluk een ‘22 model. Maar zou me toch niet helemaal lekker voelen in een ‘23 model tot dit gefixt is….

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Problemen met de remmen die ze pas in maart gaan oplossen met een ota update ?!?

Heb geluk een ‘22 model. Maar zou me toch niet helemaal lekker voelen in een ‘23 model tot dit gefixt is….
Ik heb dus een MY23.
Maar als je op pagina 3 kijkt zie je dat het voor de (x)c40 om part-no: 31676056 gaat.
Als je google daarop raadpleegt vind je ergens een afdrukje van een papier (van een verholpen storing in een volvo) waarop ook dat onderdeelnummer staat, met als opmerking "software".
Als het mechanisch zou zijn zou ik me echt zorgen gaan maken, nu is het ook geen leuk iets natuurlijk, en hopelijk snel opgelost, maar ik he de indruk dat we hier in Europa met software voorlopen op USA/Canada.
Het zou zomaar in 2.5.2. al kunnen zijn opgelost, die hebben ze daar niet namelijk.

Wel knudde!

XC40 P6 Plus MY23

• Venomer
De terugroepactie voor MY23 geldt ook voor Europa.
https://www.hln.be/binnen...MrfzoUPEUkG0NvVEu-er4AaXY

[Voor 19% gewijzigd door Venomer op 24-01-2023 22:19]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Verbaast me niet. Zo te zien is het remmen door ACC niet meer te vertrouwen voorlopig.
Wéér die ACC :+

[Voor 16% gewijzigd door ron65 op 24-01-2023 22:29]

XC40 P6 Plus MY23

Pagina: 1 ... 141 ... 145 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee