Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
ron65 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:57:
[...]
maar ik heb een overbuurman die al uiterst vervelend is met parkeerplaats bezetten met zijn 3 auto's (vooral om te voorkomen dat je voor je eigen deur kunt staan), en die gaat geheid actie ondernemen als hij dat ziet. Hij werkt namelijk zelf bij de landelijke Politie in een buurgemeente hier, maar doet zelf wel alles wat niet mag (over grasvelden rijden, parkeren op de rijbaan ondanks verbod daartoe, etc etc).

Als ik dan ga staan autowassen hier, staat handhaving zo voor de deur. Heb ik al eens gehad toen ik de auto met een tuinslang had afgespoeld omdat er een vogel met chronische diarree een paar duikvluchten boven de auto had uitgevoerd. Binnen 10 minuten stonden ze er, "we zijn gebeld dat us de auto staat te wassen". Drie maal raden door wie...
Beste Ron hier spreekt je overbuurman, ik lees mee, wees gewaarschuwd! :+

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Beste Ron hier spreekt je overbuurman, ik lees mee, wees gewaarschuwd! :+
_O- oOo _O- oOo oOo

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
ron65 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Zeker superspul!!
Blij met de tip !

Wat de shampo betreft die laat ik achterwege. Het wassen van een auto hier op straat is per APV verboden, afspoelen mag, maar niet met reinigingsmiddelen (gescheiden riool voor HWA).
Dan kun je zeggen ach... boeie.... maar ik heb een overbuurman die al uiterst vervelend is met parkeerplaats bezetten met zijn 3 auto's (vooral om te voorkomen dat je voor je eigen deur kunt staan), en die gaat geheid actie ondernemen als hij dat ziet. Hij werkt namelijk zelf bij de landelijke Politie in een buurgemeente hier, maar doet zelf wel alles wat niet mag (over grasvelden rijden, parkeren op de rijbaan ondanks verbod daartoe, etc etc).

Als ik dan ga staan autowassen hier, staat handhaving zo voor de deur. Heb ik al eens gehad toen ik de auto met een tuinslang had afgespoeld omdat er een vogel met chronische diarree een paar duikvluchten boven de auto had uitgevoerd. Binnen 10 minuten stonden ze er, "we zijn gebeld dat us de auto staat te wassen". Drie maal raden door wie...

Maar de ceramic wax, ja perfect. Ik wacht even een dag af dat het droog is en dat ook enkele dagen blijft, dan rij ik naar de wasstraat, goedkoopste wasprogramma zodat alle vuil er af is, en dan in de stofzuighal ernaast uitzuigen en meteen die was erop. Ze hebben dashboard guns met perslucht, blaas je alles even droog, was erop en weer wegwezen. Ik zie wel meer mensen dat daar doen. (Loogman Carwash, een van de betere wasstraten hier met gratis stofzuigen en droogpoetsen na afloop in hun hal na elke wasbeurt)
Tja, dat is dan lastig! Voor zover ik weet hebben we hier (Hoogeveen) geen verbod, bovendien heb ik gelukkig een eigen oprit.
Maar zijn er bij jullie in de buurt anders geen wasboxen? Dan kan je de auto ook zelf wassen. Vergt wat improvisatie, maar dan heb je ook wat! ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Wolfs XC schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Amazon/Ali/Ebay spatlappen voor de voorzijde op de XC40 Recharge passen niet omdat de wielkast aan de binnenzijde anders is t.o.v. de ICE XC40's. Heb iets dergelijks gelezen op het XC40 forum.

De spatlappen voor de achterzijde passen wel.
Ga straks als ik mijn auto heb eens vergelijken, want mijn buurman heeft een ice XC40.
(Ik krijg dinsdag mijn XC40!) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
Sorry voor de misschien wat algemene vraag:

Ik ga morgen een proefrit maken in de XC40 single motor, ultimate variant. Dit is het type dat ik ook op het oog heb om te gaan bestellen (als het geen Polestar 2, of héél misschien toch een lynk&co wordt...)

Ik vraag mij af of jullie bepaalde zaken hebben waar ik extra op kan letten, en dan voornamelijk dingen die jullie na ontvangst van jullie XC40 graag eerder hadden willen weten (die misschien wel een dealbreaker hadden kunnen zijn). Ik probeer altijd kritisch te zijn maar in zo'n korte proefrit krijg je toch niet alle details mee.

Ik ben me er overigens wel van bewust dat het type waarmee ik de testrit ga maken anders is dan diegene die ik eventueel ooit zal ontvangen (bijv. Extented range, FWD>RDW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 20:34
Waterblok schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Mijn oude 240 jaren geleden had daarvoor op de hoek achter boven een soort kwart regenpijp als spoiler.
Dat hielp goed, de lucht van boven de auto werd gevangen en afgebogen naar beneden achter de klep.
Op mijn inmiddels ex-XC40 had ik zo’n verlenging van de dakspoiler (origineel Volvo) laten monteren omdat ik dat mooier vond staan. Het had helaas geen effect op de vervuiling van de camera, dat bleef gewoon…..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5ixCQk08wET1b8Cj0FYbe2f2fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjJgPrjJAYjychSugmAlUoJi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Mga1600 op 20-01-2023 17:46 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:01
mvbo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:52:

Ik ga morgen een proefrit maken in de XC40 single motor extended range, ultimate variant. Dit is het type dat ik ook op het oog heb om te gaan bestellen (als het geen Polestar 2, of héél misschien toch een lynk&co wordt...)

Ik vraag mij af of jullie bepaalde zaken hebben waar ik extra op kan letten, en dan voornamelijk dingen die jullie na ontvangst van jullie XC40 graag eerder hadden willen weten (die misschien wel een dealbreaker hadden kunnen zijn). Ik probeer altijd kritisch te zijn maar in zo'n korte proefrit krijg je toch niet alle details mee.

Ik ben me er overigens wel van bewust dat het type waarmee ik de testrit ga maken anders is dan diegene die ik eventueel ooit zal ontvangen (bijv. FWD>RDW)
Van de Single motor extended range moet de eerste nog worden. Dus als je verkoper claimt dat je daar een proefrit in kan maken zou ik sowieso heel kritisch zijn….

Ik zou zelf vooral even de trilling in het stuur bij 100kph checken. Daar vallen veel mensen hierover in forum (en met dealer ook gelijk afspraken maken dat je de auto niet accepteert als die trilling erin zit bij oplevering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Kammika schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Van de Single motor extended range moet de eerste nog worden. Dus als je verkoper claimt dat je daar een proefrit in kan maken zou ik sowieso heel kritisch zijn….

Ik zou zelf vooral even de trilling in het stuur bij 100kph checken. Daar vallen veel mensen hierover in forum (en met dealer ook gelijk afspraken maken dat je de auto niet accepteert als die trilling erin zit bij oplevering)
Eh ja mijn fout, het is de single motor, maar ik ga de ER bestellen, scherp :) Heb mn vorige post aangepast.

Dank voor je tip alvast, zal hier zeker op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
mvbo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Eh ja mijn fout, het is de single motor, maar ik ga de ER bestellen, scherp :) Heb mn vorige post aangepast.

Dank voor je tip alvast, zal hier zeker op letten!
Het is natuurlijk helemaal jouw keus, maar ik zou niet het geld uitgeven voor een ER. Ik heb mijn XC40 nu een jaar en heb in die tijd wat lange ritten gemaakt (Duitsland, Tjechie, Oostenrijk, Italie, Frankrijk, Belgie) en nooit het gevoel gehad dat de range een beperkende factor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hansdg53 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Het is natuurlijk helemaal jouw keus, maar ik zou niet het geld uitgeven voor een ER. Ik heb mijn XC40 nu een jaar en heb in die tijd wat lange ritten gemaakt (Duitsland, Tjechie, Oostenrijk, Italie, Frankrijk, Belgie) en nooit het gevoel gehad dat de range een beperkende factor was.
maar @mvbo geeft aan dat die de ultimate wil, dan zie je vast aan ER of TWIN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Kammika schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:19:
[...]

maar @mvbo geeft aan dat die de ultimate wil, dan zie je vast aan ER of TWIN...
Dan zou ik een TWIN nemen, als de andere keuze een RWD - Ultimate zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
hansdg53 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Moet je dan ook wel TWIN geld voor hebben :|

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Moet je dan ook wel TWIN geld voor hebben :|
In die prijsklasse stelt een paar duizend meer ook niets voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Is t vandaag al over t verbruik gegaan? Vandaag rit naar Luxemburg en weer terug. Voorverwarmd en in totaal 3x gemiddeld 20 min aan snellader. Op het stuk vanaf Maastricht tot Luxemburg geen snellader te vinden. Arlon heb ik aan de Tesla lader gehangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv6g-3SwgP-skWKpq4NXEcDwdSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2lv4t56AVD1uYq2dALY78PH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF_toLpcr2j_VNoe5BHd7m51tL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbjfpWvaY5zdTsbyhBOx8hna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t5QCD03PP9Kz-Q8EnRLLtt_q2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHoRlc1CAmIK9IVol4YwgaV4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hansdg53 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:05:
[...]

In die prijsklasse stelt een paar duizend meer ook niets voor.
Pas maar op, voor je het weet heb je een van 60k…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mich78 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:51:
Is t vandaag al over t verbruik gegaan? Vandaag rit naar Luxemburg en weer terug. Voorverwarmd en in totaal 3x gemiddeld 20 min aan snellader. Op het stuk vanaf Maastricht tot Luxemburg geen snellader te vinden. Arlon heb ik aan de Tesla lader gehangen.
Er zit onder Luik bij Remouchamps/Aywaille ook nog een Tesla pleintje. Maar ben met je eens dat halverwege Luik en Luxemburg een Fastned of Ionity welkom zou zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
hansdg53 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Ik ben in de markt voor een private lease contract/abonnement (omdat mijn werkgever hier aan mee betaalt, zonder verder in details in te gaan is dit voor mij en voor hen de makkelijkste weg :))

Als ik de Plus versie kies (de ultimate is alleen in ER versie verkrijgbaar) dan is deze exact even duur in de non-ER als de ER versie, in private lease. Als ik hem zou kopen is het verschil 2000 euro.

De twin versie is wel 90eu p/m duurder, dat vind ik serieus geld voor snellere acceleratie en AWD. Dit is geen optie voor mij.

Edit: bij private lease zal Volvo wel meedenken over de inruilwaarde die ze zullen krijgen als ik hem weer inlever, misschien met het oog op mogelijke degradatie van de batterij zullen zij liever een ER aanbieden? Tis maar een gedachte :)

[ Voor 11% gewijzigd door mvbo op 20-01-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mvbo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:52:

Ik ga morgen een proefrit maken in de XC40 single motor, ultimate variant. Dit is het type dat ik ook op het oog heb om te gaan bestellen (als het geen Polestar 2, of héél misschien toch een lynk&co wordt...)

Ik ben me er overigens wel van bewust dat het type waarmee ik de testrit ga maken anders is dan diegene die ik eventueel ooit zal ontvangen (bijv. Extented range, FWD>RDW)
Let op dat bepaalde luxe als verlichting in de deurvakken en middenconsole en een backlighted sierstrip in het dashboard en vooral verlichting (leeslampje) boven de achterbank, NIET bij de standaard stoelbekleding zit. Als je dat wilt moet je andere bekledingspaketten nemen.

Er is ook wat te doen rond het 12v stopcontactje in de kofferbak, dat wel overal vermeld wordt, maar uiteindelijk niet in de kofferbak te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hansdg53 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Ligt er wel aan of je een B rijbewijs hebt en iets van 1000 kg caravan of aanhanger wilt kunnen trekken, met de TWIN ga je dan net over de 3500 kg heen, en heb je BE nodig, de single blijft er dan net onder ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Tja, dat is dan lastig! Voor zover ik weet hebben we hier (Hoogeveen) geen verbod, bovendien heb ik gelukkig een eigen oprit.
Maar zijn er bij jullie in de buurt anders geen wasboxen? Dan kan je de auto ook zelf wassen. Vergt wat improvisatie, maar dan heb je ook wat! ;)
O die zullen er zeker wel zijn, bij de SHELL en een BP verderop weet ik dat ze die hebben. Maar daar heb ik dan weinig trek in, je staat er vaak in de rij te wachten.

Dan maar niet de ceramic shampo, hooguit moet ik een keertje extra de ceramic was aanbrengen, vind ik niet zo heel erg. Even door de wastraat, daarna ernaast uitzuigen, matten door de automaat laten kloppen, de sponningen uitlappen nog, droogblazen met de dashgun, de buitenkant deel voor deel sprayen met ceramic was, uitwrijven en dan lekker schoon en glimmend weer vertrekken. Ik zie het er meer mensen doen zo, na de wasstraat een half uurtje boenen vinden ze helemaal niet erg daar dat je dat er doet. En... geen gezeik met APV overtredingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-05 20:30
Montalbano schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Er zit onder Luik bij Remouchamps/Aywaille ook nog een Tesla pleintje. Maar ben met je eens dat halverwege Luik en Luxemburg een Fastned of Ionity welkom zou zijn.
Graag, komt mij goed uit, gezien de zomervakantieplannen.

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Laatst online: 27-05-2024
Kammika schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Pas maar op, voor je het weet heb je een van 60k…
Ik zou een Tesla Model Y performance ‘halen’… die kosten tegenwoordig nog maar 70k. 70k jonge B-)

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Ik zou een Tesla Model Y performance ‘halen’… die kosten tegenwoordig nog maar 70k. 70k jonge B-)
Heb je geen tesla meer voor nodig. Dat haal je ook met een luxe uitgevoerd (x)c40 toen engine ook al met de nieuwe prijslijst… met een c40 twin ultimate met metallic lak, mooiere bekleding en trekhaak ben je er al…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Montalbano schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Er is nu met voor de grens na Maastricht, als je dus richting Luik gaat, ook een Fastned. Zat er vorig jaar nog niet. Hebben wij nog ff geladen toen we in december naar de ardennen gingen. Ideaal want als je daar ff langere break neemt kan je zo weer tot 90% laden en konden wij makkelijk ook weer terug naar Nederland. Voorheen misten we die stop namelijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Die heb ik idd nog maar even gepakt. Ik zou met 1% in Steinfort aankomen, dus met 49% die Fastned maar even gepakt (net voor de grens).
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Er is nu met voor de grens na Maastricht, als je dus richting Luik gaat, ook een Fastned. Zat er vorig jaar nog niet. Hebben wij nog ff geladen toen we in december naar de ardennen gingen. Ideaal want als je daar ff langere break neemt kan je zo weer tot 90% laden en konden wij makkelijk ook weer terug naar Nederland. Voorheen misten we die stop namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
ergodyne1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Das wel een echte griezel voor 70k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
DennisB schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Graag, komt mij goed uit, gezien de zomervakantieplannen.
Op zich gaat die route nu prima met de Tesla laders onder Luik, bij Arlon, bij Metz en bij Nancy.
Ik zag dat bij de tankstations in Luxemburg ook laders zijn geplaatst en tussen Thionville en Metz waren ze 2 Fastned stations aan het bouwen.
Het wordt dus steeds beter op die route. Maar Luik-Arlon blijft een beetje niemandsland, ook qua gewone tankstations.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Die zit er al een tijd hoor, pak ik altijd die kant op.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:40:
[...]

O die zullen er zeker wel zijn, bij de SHELL en een BP verderop weet ik dat ze die hebben. Maar daar heb ik dan weinig trek in, je staat er vaak in de rij te wachten.

Dan maar niet de ceramic shampo, hooguit moet ik een keertje extra de ceramic was aanbrengen, vind ik niet zo heel erg. Even door de wastraat, daarna ernaast uitzuigen, matten door de automaat laten kloppen, de sponningen uitlappen nog, droogblazen met de dashgun, de buitenkant deel voor deel sprayen met ceramic was, uitwrijven en dan lekker schoon en glimmend weer vertrekken. Ik zie het er meer mensen doen zo, na de wasstraat een half uurtje boenen vinden ze helemaal niet erg daar dat je dat er doet. En... geen gezeik met APV overtredingen.
Helemaal gelijk in! Ik vergeet ook soms dat ik, als pensionado, niet vaak in een rij hoeft te staan. Ik kan dus makkelijk de rustiger tijden pakken. 🥸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ik ga binnenkort een weekendje Winterbeg pakken (moet toch dat skiluikje in de achterbank een keer uitproberen he…). Volgens Volvo app zijn daar maar een paar laadpalen. Iemand daar nog ervaringen wat handig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Helemaal gelijk in! Ik vergeet ook soms dat ik, als pensionado, niet vaak in een rij hoeft te staan. Ik kan dus makkelijk de rustiger tijden pakken. 🥸
Lijkt mij super...
Ik moet 40 uur doen per week voor de baas, kom vaker richting 55 uur uit, en dan heb je doordeweeks overdag geen of weinig tijd voor dit soort zaken.
Gemiddeld 1x per maand pak ik dan terugkomend van een klant de wasstraat, kost me 10 minuten en idd overdags is er geen wachtrij.
Dan ga ik ook niet uitgebreid stofzuigen e.d., dus eens per ongeveer 2 maanden doe ik een extra wasbeurt op de zaterdag (doorgaans sochtends, dan is de rij slechts 15 minuten) en aansluitend uitgebreid die stofzuiger er doorheen.

Toen ik de voorgaande wagen inleverde twee maanden terug, had men 2 opmerkingen:
1: er zaten gaten in de vloermat bestuurder daar waar je hakken staan als je de pedalen bedient
2: de wagen zag er zo schoon en verzorgd uit, dat maken ze niet heel vaak mee

En dat met ongeveer 1 uur gemiddeld per maand aan wassen en stofzuigen :-)
Oke, ik weet dat er mensen zijn die er nog minder tijd in steken, maar dat zie je dan ook beslist terug aan de auto.
Mijn ervaring is als je het regelmatig bijhoudt heb je minimaal werk eraan met toch veel resultaat.

Wat dat betreft past de ceramic wax prima daarin, het aanbrengen is minder werk dan aanbrengen van standaard was, het blijft langer zitten en biedt prima bescherming en als je dat regelmatig even doet, heb je per saldo het minste werk aan schoonhouden van de wagen. Dus ik was blij met de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Lijkt mij super...
Ik moet 40 uur doen per week voor de baas, kom vaker richting 55 uur uit, en dan heb je doordeweeks overdag geen of weinig tijd voor dit soort zaken.
Gemiddeld 1x per maand pak ik dan terugkomend van een klant de wasstraat, kost me 10 minuten en idd overdags is er geen wachtrij.
Dan ga ik ook niet uitgebreid stofzuigen e.d., dus eens per ongeveer 2 maanden doe ik een extra wasbeurt op de zaterdag (doorgaans sochtends, dan is de rij slechts 15 minuten) en aansluitend uitgebreid die stofzuiger er doorheen.

Toen ik de voorgaande wagen inleverde twee maanden terug, had men 2 opmerkingen:
1: er zaten gaten in de vloermat bestuurder daar waar je hakken staan als je de pedalen bedient
2: de wagen zag er zo schoon en verzorgd uit, dat maken ze niet heel vaak mee

En dat met ongeveer 1 uur gemiddeld per maand aan wassen en stofzuigen :-)
Oke, ik weet dat er mensen zijn die er nog minder tijd in steken, maar dat zie je dan ook beslist terug aan de auto.
Mijn ervaring is als je het regelmatig bijhoudt heb je minimaal werk eraan met toch veel resultaat.

Wat dat betreft past de ceramic wax prima daarin, het aanbrengen is minder werk dan aanbrengen van standaard was, het blijft langer zitten en biedt prima bescherming en als je dat regelmatig even doet, heb je per saldo het minste werk aan schoonhouden van de wagen. Dus ik was blij met de tip!
Ik vind dat je nog wel op veel knoppen moet drukken voordat die de wasstraat in kan: ; camerascherm aan, parkeer sensoren uit, brake assist uit, alle waarschuwingen wegklikken en om in de N te zetten moet je ook precies de juiste hoeveelheid de pook aandrukken, gaat ook makkelijk mis. En je moet er ook Per se in blijven zitten. Als je uitstapt (bij die lange wasstraten) gaat die op de handrem heb ik proefondervindelijk vastgesteld… niet handig…

Een wasstraatmodus staat ook nog wel op mijn OTA update verlanglijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vanuit het PS2 topic:
Ik ontdekte gisteren een nieuwe app: weerenkaart (als ik de naam tenminste goed heb onthouden). Die geeft een soort Buienradar beeld. Dat is al een stuk informatiever dan de eerdere AccuWeather app.
Ben ik toe aan een bril of laat Volvo weer eens geen apps toe voor onze wagens?

ps. of je het nu een handige toevoeging vindt of totaal niet, daar gaat het mij even niet in. Puur of het PS2 only is of dat we eigenlijk eens echt een open Playstore krijgen voor alle autos die AAOS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:25:
Vanuit het PS2 topic:

[...]

ps. of je het nu een handige toevoeging vindt of totaal niet, daar gaat het mij even niet in. Puur of het PS2 only is of dat we eigenlijk eens echt een open Playstore krijgen voor alle autos die AAOS gebruiken.
Deze app hebben wij ook …..maar informatief kan ik ‘m niet noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:18
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:25:
Vanuit het PS2 topic:

[...]

Zelfs als je je bewering blijft herhalen dat Volvo geen apps toelaat of iets zou blokkeren, wordt het niet waar. Iedere app die door het proces van Google komt (alleen media en navigatieapps tot nu toe) komt voor iedere auto beschikbaar. Daarnaast kunnen individuele merken apps (laten) releasen zonder dat Google daar iets aan kan tegenhouden. Die komen dan alleen voor hun auto’s. En dat heeft Polestar voor een aantal apps gedaan (ABRP, webbrowser, EasyPark) en Volvo alleen nog voor Easypark. Alle andere apps door derden gereleased (weer, EVmap, Audiowagon etc) komen voor alle auto’s beschikbaar en daaraan blokkeert Volvo dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20
JTHZZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Zelfs als je je bewering blijft herhalen dat Volvo geen apps toelaat of iets zou blokkeren, wordt het niet waar. Iedere app die door het proces van Google komt (alleen media en navigatieapps tot nu toe) komt voor iedere auto beschikbaar. Daarnaast kunnen individuele merken apps (laten) releasen zonder dat Google daar iets aan kan tegenhouden. Die komen dan alleen voor hun auto’s. En dat heeft Polestar voor een aantal apps gedaan (ABRP, webbrowser, EasyPark) en Volvo alleen nog voor Easypark. Alle andere apps door derden gereleased (weer, EVmap, Audiowagon etc) komen voor alle auto’s beschikbaar en daaraan blokkeert Volvo dus niks.
Oké en hoe verklaar je Android Auto dan? Lijkt me toch echt wel dat Volvo dit blokkeert...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:20:
[...]
Oké en hoe verklaar je Android Auto dan? Lijkt me toch echt wel dat Volvo dit blokkeert...
Klopt dat die niet beschikbaar is, maar waar baseer je op dat Volvo die blokkeert? Kan ook zijn dat Google nog niet generiek gereleased heeft . Maar alleen voor bepaalde merken (zie bv ook waze.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]
Dit is optie 2: Renault heeft geïnvesteerd en dit apart als app gereleased zonder vrijgave van Google. En dan komt het dus niet op andere auto’s. Volvo blokkeert dat niet maar heeft ook niet geïnvesteerd om een Android auto app laten maken. Net als dat Renault geen ABRP of Easypark app heeft laten releasen. Zolang Google zo restrictief blijft, hebben merken geen andere keus dan het zo te doen

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 21-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Linksom of rechtsom.... van een mooi Android Eco systeem is er zo geen sprake. Erg jammer, dan zal je gaan zien dat automerken betalen voor bepaalde apps om zo merk only te houden. Wat mij betreft gelijk de doodsteek voor AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:25:
Linksom of rechtsom.... van een mooi Android Eco systeem is er zo geen sprake. Erg jammer, dan zal je gaan zien dat automerken betalen voor bepaalde apps om zo merk only te houden. Wat mij betreft gelijk de doodsteek voor AAOS.
Waar het om gaat is dat je naar Volvo wijst, terwijl de eigenlijke hoofdschuldige Google is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
En zoals al vaker gezegd, die 2 zijn destijds een bewuste samenwerking aan gegaan. Lees nog maar eens terug in de tijd, ook vanuit Volvo. Als je dan dit soort merk only geneuzel steeds meer krjigt... dan klopt er al weinig meer van.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 21-01-2023 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Zeker !

Wat betreft de knoppen: wat ik al gewend was waren de automatische wisser uit, parkeersensoren uit.
Wat erbij komt: brake assistent uit en sleutel in de kabine liefst dicht bij of naast de middenconsole (zodat de achterklep niet onbedoeld opengaat).

De neutral stand is voor mij intuitief, hoef ik amper bij na te denken. maar ik heb eerder al eens een automaat gehad met een soortgelijk systeem alleen dan een wat grotere slag tussen de standen.
Eruit stappen is geen optie, deze wasstraat moet je halverwege weer in de D en de auto 180 graden een bocht door rijden voor het tweede deel. De hal was niet lang genoeg dus hebben ze het in twee delen gesplitst.

1x stond ie in neutraal, geen P stand, geen voet op de rem, en toch bleef de achterkant op de rem staan. Ik heb toen even kort de rem ingetrapt en losgelaten en toen loste hij de rem pas.
Medewerker wasstraat boos want ik moest hem in N zetten, toen zag hij de N branden en toen was het "Voet van de rem!!!", ik voeten opgetild om te laten zien dat ik niet op de rem stond, werd ie helemaal boos "wel een auto kunnen bedienen meneer".

Een 'snotneus' van net droog achter de oren (ik schatte hem tussen 18 en 25 ergens) gaat iemand met 39 jaar rijervaring en gemiddeld 40.000 km per jaar zo denigrerend over een auto kunnen bedienen toespreken kwam wat raar over zeg maar.

Enfin, die had slecht geslapen denk ik, want het was gewoon iets in de auto zelf. is ook niet weer gebeurd daarna. Denk dat de rem wat bleef kleven. Hij had een week stilgestaan (kerst-jaarwisseling) en de wasstraat was het eerste na die week vol nattigheid.

Maar je hebt gelijk, een wasstraatstand die de sensoren uitzet, de klep vergrendelt, de ruitenwisser uitzet, zou heel fijn wezen. De Neutral stand wil ik toch echt alleen als ik zelf in de wagen zit, ik wil de controle houden.

Ohja: hou je riem om, anders gaat ie ook vanzelf na enkele seconden weer in de P stand ;-) (kwam ik laatst achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ben nog nooit door de wasstraat geweest, maar wat is nu het hele stappenplan dat je blijkbaar moet uitvoeren voor je veilig en wel door de wasstraat kan waarbij jezelf in de auto blijft zitten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:31:
En zoals al vaker gezegd, die 2 zijn destijds een bewuste samenwerking aan gegaan. Lees nog maar eens terug in de tijd, ook vanuit Volvo. Als je dan dit soort merk only geneuzel steeds meer krjigt... dan klopt er al weinig meer van.
Nou ja … het gaat errruuggg langzaam, maar toch lijkt Google wel aan de weg te timmeren nu ook GM, Honda en BMW het gaan gebruiken

Kwestie van tijd dat het interessant genoeg wordt voor developers. Ik ben early adapter van Android auto en dat heeft ook lang geduurd voor het op gang was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Nou ja … het gaat errruuggg langzaam, maar toch lijkt Google wel aan de weg te timmeren nu ook GM, Honda en BMW het gaan gebruiken
Ben benieuwd, die ontwikkeling heef natuurlijk geen enkele zin als het merk only gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Als ik dit alles zo lees, ben ik blij dat ik m'n auto nog op de ouderwetse manier thuis was.
Alleen hartje winter (wanneer dan?), spoel ik de auto in een wasbox enkel af. En alleen met de spuitlans. Never, nooit met de krassentrekker borstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
Ben nog nooit door de wasstraat geweest, maar wat is nu het hele stappenplan dat je blijkbaar moet uitvoeren voor je veilig en wel door de wasstraat kan waarbij jezelf in de auto blijft zitten???
VAlt op zich mee, maar:
  • Leg de sleutel liefst even in de middenconsole, in ieder geval detecteerbaar IN de auto (voorkomt klep openen door de wasstraat)
  • Zet de camera aan op achteruitcamera
  • Zet in dat scherm de brake assist en de parkeersensoren uit
  • Zet de ruitenwisser uit als die op automaat staat
  • Zet zodra de wielen op de plek staan de wagen in de N stand
  • Niet noodzakelijk maar wel verstandig: klap de spiegels in (twee knopjes tegelijk indrukken op de armleuning links)
en hou je riem om en vastgeklikt, als die niet is vastgezet gaat de wagen automatisch naar P terug kwam ik achter.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 21-01-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]
Ik vraag me af wat je met android auto moet in een android automotive systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:25:
Ik denk echt dat je verwachting te hoog is geweest.
Er werd net al genoemd dat Google vaak de schuldige is. Natuurlijk ook de ontwikkelaar van bepaalde apps. Het is met automotive natuurlijk niet zo dat het allemaal universeel is.
Laten we ervan uitgaan dat al die bedrijven wel top ontwikkelaars in dienst hebben. Deze mensen weten heus wel wat ze doen.

Ik vind het allemaal zo makkelijke praten. Steeds zeggen dat het niets voorsteld maar dat is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
DreZutphen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik vraag me af wat je met android auto moet in een android automotive systeem?
Beetje vanzelfsprekend toch... apps draaien die AAOS (nog) niet ondersteunt. Waze om maar 1 voorbeeld te noemen. Draait enkel in een paar wagens op AAOS op dit moment maar met Android Auto zou je het perfect kunnen gebruiken in je Volvo i.p.v. je telefoon ergens te moeten mounten om het daar op te draaien.

We gissen hier allemaal alleen wat, maar een echt antwoord kennen we niet. De ene wijst naar Google, de andere naar Volvo maar niemand kent de echte reden toch? Mij lijkt het dat er achter de schermen bepaalde deals gesloten worden waar het gewone volk niets van mag weten... noch Google, noch Volvo, noch Waze gaan je een antwoord geven op die vraag, zoveel is intussen al duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Largamelion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:07:
[...]
Beetje vanzelfsprekend toch... apps draaien die AAOS (nog) niet ondersteunt. Waze om maar 1 voorbeeld te noemen. Draait enkel in een paar wagens op AAOS op dit moment maar met Android Auto zou je het perfect kunnen gebruiken in je Volvo i.p.v. je telefoon ergens te moeten mounten om het daar op te draaien.

We gissen hier allemaal alleen wat, maar een echt antwoord kennen we niet. De ene wijst naar Google, de andere naar Volvo maar niemand kent de echte reden toch? Mij lijkt het dat er achter de schermen bepaalde deals gesloten worden waar het gewone volk niets van mag weten... noch Google, noch Volvo, noch Waze gaan je een antwoord geven op die vraag, zoveel is intussen al duidelijk.
Ja ik snap dat het voor die paar apps is. Ik begrijp ook wel dat ze op automotive geen android auto willen/hoeven.

Je hebt helemaal gelijk maar ik weet wel zeker dat er andere richtlijnen van een app ontwikkeling van toepassing zijn tussen auto en automotive.

Verkeerde programering kan grotere consequenties hebben voor automotive dan voor auto.
Is ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-05 20:46
Juancho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:37:
Ik ga regelmatig. Auto in neutraal, ruitenwissers uit, parkeersensoren uit.

Kwestie van vier keer tikken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Nee hoor, geen giswerk, die zei Google vorige week nog in een nieuwsbrief. (Waze is overigens van Google net als YouTube dus geen ‘derde partij’ zoals jij suggereert)

The Waze app is now available on select Renault vehicles and is headed to more cars with Google built-in.

———
(stukje weggelaten dat over high definition maps voor de EX90 en de P3)
———-

More entertainment
While you’re waiting for curbside pickup or charging your EV, the car screen is a great place to catch up on shows or movies. With Tubi and MGM+ already available on Google Play, we’ll soon be offering YouTube and more.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 21-01-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mga1600 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Nee hoor, geen giswerk, die zei Google vorige week nog in een nieuwsbrief. (Waze is overigens van Google net als YouTube dus geen ‘derde partij’ zoals jij suggereert)

The Waze app is now available on select Renault vehicles and is headed to more cars with Google built-in.

———
———-

More entertainment
While you’re waiting for curbside pickup or charging your EV, the car screen is a great place to catch up on shows or movies. With Tubi and MGM+ already available on Google Play, we’ll soon be offering YouTube and more.
Nou goed nieuws voor de mensen die Youtube willen kijken tijdens het laden. Ik geef de voorkeur aan een vette gehaktstaaf met mayo tijdens het laden🤣.

Maar alle gekheid op een stokje. Ik vind het geklaag over bepaalde zaken ook een beetje verwend gedrag.
Als je kijkt hoe snel alle ontwikkelingen de laatste jaren zijn gegaan mogen we toch niet klagen.
20 jaar geleden moest je nog bijbetalen voor je electrische ruitbediening en over een paar maand zeggen we "he google verwarm de stoel van mijn Volvo"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
DreZutphen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Nou goed nieuws voor de mensen die Youtube willen kijken tijdens het laden. Ik geef de voorkeur aan een vette gehaktstaaf met mayo tijdens het laden🤣.

Maar alle gekheid op een stokje. Ik vind het geklaag over bepaalde zaken ook een beetje verwend gedrag.
Als je kijkt hoe snel alle ontwikkelingen de laatste jaren zijn gegaan mogen we toch niet klagen.
20 jaar geleden moest je nog bijbetalen voor je electrische ruitbediening en over een paar maand zeggen we "he google verwarm de stoel van mijn Volvo"!
Dat zeg ik nu al tegen Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:28:
[...]

———
———-

More entertainment
De vraag waarom het eerst naar Renault komt en pas later naar de rest doet me toch geloven dat:

a) Renault heeft een tijdelijk exclusiviteitscontract gesloten met Waze (Google).
b) AAOS is toch niet zo matuur als we denken en alle fabrikanten moeten eerst de apps testen en goedkeuren alvorens die in hun Google Play store komen.

Het feit dat ze hier zo vaag over doen doet me toch meer richting 'a' denken.

En dan blijft er nog steeds het mysterie van Android Auto en Volvo. Apps als deze heb je dus het rieken naar of we die binnenkort in de Volvo ook gaan kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:11:
[...]
De vraag waarom het eerst naar Renault komt en pas later naar de rest doet me toch geloven dat:

a) Renault heeft een tijdelijk exclusiviteitscontract gesloten met Waze (Google).
b) AAOS is toch niet zo matuur als we denken en alle fabrikanten moeten eerst de apps testen en goedkeuren alvorens die in hun Google Play store komen.

En dan blijft er nog steeds het mysterie van Android Auto en Volvo. Apps als deze heb je dus het rieken naar of we die binnenkort in de Volvo ook gaan kunnen gebruiken.
Andere apps die wij hebben werken (nog) niet bij Renault. Ik denk daarom dat het gewoon een kwestie van op kleine schaal uittesten is.

Als je op het Amerikaanse forum kijkt zie je dat de genoemde apps MGM en Tubi daar al op de (x)c40 werken en een mooi beeld geven, maar ook dat Home assistant integratie daar actief is.
Ook is het zo dat als je je auto op US Engels instelt je allerlei extra voice commando’s hebt die niet in het Nederlands werken. O.a. OPD on/off, Lane Assist on/off.
Maar ik lees ook dat de Amerikaanse Map gebruikers benzinepompen voorgeschoteld krijgen.
Google heeft ook nog werk te verzetten kennelijk…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:25:
[...]
Maar ik lees ook dat de Amerikaanse Map gebruikers benzinepompen voorgeschoteld krijgen.
Google heeft ook nog werk te verzetten kennelijk…..
Ik krijg ook benzinepompen voorgeschoteld (dwz die icoontjes zie ik op de kaart. Waren eerst de laadpalen. Heb ook nog niet gevonden hoe ik dat terug moet zetten (anders dan een fabrieksreset, maar daar geen zin in).

EV features werken verder wel gewoon…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Mijn stoelverwarming (bestuurder) doet plotseling niets meer. De passagierskant wel en stuur ook. Een aantal maanden waren er ook aantal gevallen met dit probleem. Hoe is dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
hansdg53 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:52:
Mijn stoelverwarming (bestuurder) doet plotseling niets meer. De passagierskant wel en stuur ook. Een aantal maanden waren er ook aantal gevallen met dit probleem. Hoe is dat opgelost?
Midden console reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Dat is helemaal niet vaag en heeft een AAOS ontwikkelaar hier wel eens uitgelegd. De normale route is dat je je app instuurt en als Google OK is, dan komt hij in de play store voor iedereen. Daarnaast kunnen Polestar, Volvo en Renault zelf apps in de play store zetten zonder tussenkomst van Google. Auteur van de app is dan Polestar of Volvo (zie bijv Easypark: je ziet dan in de PlayStore dat de app van Volvo komt en niet van Easypark). De laatste optie is dat je een beta test doet. Ook dan geen Google check maar dan is je app beperkt tot Max 100 mensen die hem in de playstore mogen downloaden.
Het punt is dat Google eerst alleen media-apps toeliet. Ondertussen ook navigatieapps (flitsmeister maakt hier gebruik van). Maar zelfs dan moeten apps zich aan strikte lay-out templates houden om afleiding maximaal te beperken. Google checkt hierop en laat de app pas door als hieraan voldaan is. Deze check geldt niet voor apps die door automerken zelf zijn gepubliceerd. Zo is bij Polestar bijv de Vivaldi webbrowser of ABRP mogelijk geworden terwijl die niet aan de Google eisen voldoen. Als dus een app ontwikkelaar niet wil investeren in het aanpassen van de app aan de AAOS restricties gaat het feest niet door. Omdat automerken toch wat basis apps wilden hebben, hebben ze dus contact met ABRP en Easypark gezocht (toevallig ook Zweeds)

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 21-01-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-05 13:21
Kammika schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Ik vind dat je nog wel op veel knoppen moet drukken voordat die de wasstraat in kan: ; camerascherm aan, parkeer sensoren uit, brake assist uit, alle waarschuwingen wegklikken en om in de N te zetten moet je ook precies de juiste hoeveelheid de pook aandrukken, gaat ook makkelijk mis. En je moet er ook Per se in blijven zitten. Als je uitstapt (bij die lange wasstraten) gaat die op de handrem heb ik proefondervindelijk vastgesteld… niet handig…

Zal aan de wasstraat liggen maar ik doe helemaal niks laat alles aan.
Piept de parkeersensor af en toe so what.

In N zetten is idd wat lastig, maar klein tikje en het werkt

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Dat is helemaal niet vaag en heeft een AAOS ontwikkelaar hier wel eens uitgelegd. De normale route is dat je je app instuurt en als Google OK is, dan komt hij in de play store voor iedereen. Daarnaast kunnen Polestar, Volvo en Renault zelf apps in de play store zetten zonder tussenkomst van Google. Auteur van de app is dan Polestar of Volvo (zie bijv Easypark: je ziet dan in de PlayStore dat de app van Volvo komt en niet van Easypark). De laatste optie is dat je een beta test doet. Ook dan geen Google check maar dan is je app beperkt tot Max 100 mensen die hem in de playstore mogen downloaden.
Het punt is dat Google eerst alleen media-apps toeliet. Ondertussen ook navigatieapps (flitsmeister maakt hier gebruik van). Maar zelfs dan moeten apps zich aan strikte lay-out templates houden om afleiding maximaal te beperken. Google checkt hierop en laat de app pas door als hieraan voldaan is. Deze check geldt niet voor apps die door automerken zelf zijn gepubliceerd. Zo is bij Polestar bijv de Vivaldi webbrowser of ABRP mogelijk geworden terwijl die niet aan de Google eisen voldoen. Als dus een app ontwikkelaar niet wil investeren in het aanpassen van de app aan de AAOS restricties gaat het feest niet door. Omdat automerken toch wat basis apps wilden hebben, hebben ze dus contact met ABRP en Easypark gezocht (toevallig ook Zweeds)
Interessant, als we deze theorie mogen geloven dan heeft Renault dus zelf Android Auto in de Play Store van AAOS gezet voor zijn wagens en is het Google die het niet doet voor andere merken. Als ik dus dinsdag in mijn collega zijn Renault stap dan zou ik daar Renault als auteur moeten zien voor Android Auto in de Play Store. Lijkt me bijzonder maar ik wil het best even nagaan volgende week. Dat zou dan ook betekenen dat het Renault is die de nieuwe versies van Android Auto zelf moet uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Largamelion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:24:
[...]
Interessant, als we deze theorie mogen geloven dan heeft Renault dus zelf Android Auto in de Play Store van AAOS gezet voor zijn wagens en is het Google die het niet doet voor andere merken. Als ik dus dinsdag in mijn collega zijn Renault stap dan zou ik daar Renault als auteur moeten zien voor Android Auto in de Play Store. Lijkt me bijzonder maar ik wil het best even nagaan volgende week. Dat zou dan ook betekenen dat het Renault is die de nieuwe versies van Android Auto zelf moet uitrollen.
Optie 4 moet ik er ook nog bijzetten: apps van Google hebben een speciale positie en hoeven niet aan alle eisen te voldoen. Hoe en wanneer die voor bepaalde auto’s beschikbaar komen bepaalt Google. Volgens mij is die Android auto receiver namelijk van Google zelf en vereist deze AAOS 13 (Volvo en PS zitten nog op 12)

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 21-01-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Optie 4 moet ik er ook nog bijzetten: apps van Google hebben een speciale positie en hoeven niet aan alle eisen te voldoen. Hoe en wanneer die voor bepaalde auto’s beschikbaar komen bepaalt Google. Volgens mij is die Android auto receiver namelijk van Google zelf en vereist deze AAOS 13 (Volvo en PS zitten nog op 12)
Zit Renault dan op 13?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ja. Maar er is nog meer slecht nieuws want in dit specifieke geval kan de autofabrikant dus wel Android auto wel of niet toestaan (is ook wel wat meer dan een normale app).
Zie https://www.xda-developer...eiver-android-automotive/
Rahman reveals that the app can only be installed on builds that "declare com.goog.android.car.feature.AARECEIVER." This currently only applies to the official Android Automotive OS emulator and IVIs with Renault's openR link system.

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 21-01-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Ja. Maar er is nog meer slecht nieuws want in dit specifieke geval kan de autofabrikant dus wel Android auto wel of niet toestaan (is ook wel wat meer dan een normale app).
Zie https://www.xda-developer...eiver-android-automotive/

[...]
Aha dan is het wsch een licentiedingetje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Gezien het feit dat aaos ook diverse functie van de auto aanstuurt zullen de apps zeker getest en gekeurd worden door Google en de fabrikant.
Verkeerd geprogrameerde software kan in dergelijke auto's tot gekke of gevaarlijke situaties leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Aha dan is het wsch een licentiedingetje…
Ik denk dat Volvo helemaal niet van plan is om android auto toe te laten.
Waarom zouden ze. Als een app als waze en flitsmeister(vooral NL) dadelijk alsnog beschikbaar is heb je helemaal niets aan android auto toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
goetfoud schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Dat zeg ik nu al tegen Google
En wat doet ze dan? 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat Volvo helemaal niet van plan is om android auto toe te laten.
Waarom zouden ze. Als een app als waze en flitsmeister(vooral NL) dadelijk alsnog beschikbaar is heb je helemaal niets aan android auto toch?
Geely was met Volvo en polestar launching partner voor Google. Google wil Android automotive succesvol maken. Dan is het niet handig als m er ook Android auto op te zetten (waarom zouden developers dan immers nog voor Android automotive ontwikkelen?)

Sluit dus ook niet uit dat exclusief bedongen is dat daarom Android auto er dan niet op komt in uitruil tegen andere voordelen voor Volvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-05 12:40
Vervangen van de verwarmingsmatten in de stoel...

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Vraagje over de 2-Zone Electronic Climate Control: kunnen jullie de temperatuur voor bestuurder en passagier apart regelen? Ik heb het niet over de stoelverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Update: ik heb even gezocht en denk te hebben gevonden hoe je de temperatuur van bestuurder en passagier apart kan instellen. Omdat ik nu op vakantie ben en dat niet even snel kan testen, wordt een bevestiging/ontkenning op prijs gesteld. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
Niets....maar ik blijf het zeggen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 08:10
Waterblok schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Zal aan de wasstraat liggen maar ik doe helemaal niks laat alles aan.
Piept de parkeersensor af en toe so what.

In N zetten is idd wat lastig, maar klein tikje en het werkt
Dito. Alleen automatische ruitenwissers zet ik uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 16:31
HenryP schreef op zondag 22 januari 2023 @ 03:55:
Vraagje over de 2-Zone Electronic Climate Control: kunnen jullie de temperatuur voor bestuurder en passagier apart regelen? Ik heb het niet over de stoelverwarming.
Ja…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
Er is een optie om de bestuurs en passagiers kant te linken, dus één temperatuur voor beide kanten, of onafhankelijk van elkaar in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Zeker, je moet onderaan op het middenscherm omhoog vegen en dan op het koppel tekentje (wat nu kennelijk ‘aan’ staat) klikken..
Je weet dat je de temperatuur ook met stem commando’s kunt regelen? : zet verwarming op 22’ bijvoorbeeld, of ‘zet verwarming bijrijder op 21’. Of zet ventilator op 3. Idem stuur- en stoelverwaming. Werkt perfect en je hoeft je handen niet van het stuur te halen

[ Voor 24% gewijzigd door Mga1600 op 22-01-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
goetfoud schreef op zondag 22 januari 2023 @ 06:55:
[...]

Niets....maar ik blijf het zeggen😉
🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Laatst online: 16-05 20:01
JTHZZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Volvo XC40 en Polestar draaien helaas nog op AAOS versie 11, dit was geïntroduceerd in software versie 2.0 van de auto. Waardoor het zou kunnen dat er wel apps beschikbaar zijn maar niet compatibel met onze auto omdat AAOS te oud is.

Android 11 is uitgekomen in september 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
NielsHarley schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Volvo XC40 en Polestar draaien helaas nog op AAOS versie 11, dit was geïntroduceerd in software versie 2.0 van de auto. Waardoor het zou kunnen dat er wel apps beschikbaar zijn maar niet compatibel met onze auto omdat AAOS te oud is.

Android 11 is uitgekomen in september 2020
Ik heb vertrouwen …..; Zowel Volvo als Polestar als Google hebben aangekondigd dat Waze en YouTube en een browser en nog meer apps naar onze auto’s gaan komen.
Dan heeft speculeren m.i. . niet zo veel zin. Die video apps van Tubi en MGM kun je hier ook op je auto zetten als je het via je PC met VPN doet. Ziet er gelikt uit, alleen verder dan trailers kom je niet omdat de diensten alleen in de UD worden aangeboden. Hetzelfde voor een app uit Noorwegen die hier in de store staat, daar kun je ook trainers op zien.
Werkt goed, ziet er goed uit, alleen moet je een abonnement nemen. En dat zal straks met YouTube ook wel zo zijn denk ik.

En misschien moet er inderdaad voor sommige apps eerst een AAOS update komen, so what, we zijn eerder al per OTA van 10 naar 11 gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Ik heb vertrouwen …..; Zowel Volvo als Polestar als Google hebben aangekondigd dat Waze en YouTube en een browser en nog meer apps naar onze auto’s gaan komen.
Dan heeft speculeren m.i. . niet zo veel zin. Die video apps van Tubi en MGM kun je hier ook op je auto zetten als je het via je PC met VPN doet. Ziet er gelikt uit, alleen verder dan trailers kom je niet omdat de diensten alleen in de UD worden aangeboden. Hetzelfde voor een app uit Noorwegen die hier in de store staat, daar kun je ook trainers op zien.
Werkt goed, ziet er goed uit, alleen moet je een abonnement nemen. En dat zal straks met YouTube ook wel zo zijn denk ik.

En misschien moet er inderdaad voor sommige apps eerst een AAOS update komen, so what, we zijn eerder al per OTA van 10 naar 11 gegaan.
Op xc40forum heeft een volvo executive (die erg betrouwbaar is met zijn uitspraken tot nu toe) ook al een keer gereageerd dat er ook dit jaar weer een “major update” bij de ota’s zit. Dat kan haast niet anders dan een aaos versie upgrade zijn.

Heb goede hoop dat ze dan gelijk doorstappen naar 13, omdat die ook aanpassingen bevat voor Youtube (zie een aantal Posts terug op dit forum)

Dat zou ook de vertraging op youtube verklaren. Die kunnen ze pas na aaos update dan uitrollen

En ja: is allemaal gissen (maar dat maakt het zo leuk op zo’n forum…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-05 13:21
Henk Pi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Dito. Alleen automatische ruitenwissers zet ik uit.
Ja uiteraard ik ook.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Volvo zelf raadt meer aan. Ze hebben Het uitgebreid in de handleiding beschreven,zie https://www.volvocars.com...ur/automatische-wasstraat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 22:27
Volgens de dealer werkt een stoelverwarming op basis van kortsluiting en is dat nogal gevoelig.
Bij mij was hij dus kapot en hebben ze er een niet ingezet. Tevens was ook de zekering kapot.
Doe dit wel binnen de garantietermijn want anders gaat het flink wat geld kosten.
Voor de eerste serie P8 is de garantieperiode 2 jaar. Tegenwoordig 3 jaar.
Ik was net te laat, maar de importeur betaalde 80% van de kosten omdat het twee weken over de garantie was. Daarnaast was mijn dealer zo meedenkend dat zij de andere 20% hebben betaald. Echt heel netjes van ze.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Renault is daar arrogant genoeg voor ja. Frans Chauvinisme is berucht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Dank voor de tip, zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Texie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Volgens de dealer werkt een stoelverwarming op basis van kortsluiting en is dat nogal gevoelig.
Bij mij was hij dus kapot en hebben ze er een niet ingezet. Tevens was ook de zekering kapot.
Doe dit wel binnen de garantietermijn want anders gaat het flink wat geld kosten.
Voor de eerste serie P8 is de garantieperiode 2 jaar. Tegenwoordig 3 jaar.
Ik was net te laat, maar de importeur betaalde 80% van de kosten omdat het twee weken over de garantie was. Daarnaast was mijn dealer zo meedenkend dat zij de andere 20% hebben betaald. Echt heel netjes van ze.
Dus een trip naar de dealer als de reset niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Renault is daar arrogant genoeg voor ja. Frans Chauvinisme is berucht ;-)
Ja het scheelt dan wel weer dat Renault en electronische systemen goed samen gaan🤣.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
iMarkb schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Wij haalden altijd 150-155 kW bij IONITY als we via Maps de route hadden ingesteld zodat de accu voorverwarmt. Die 150 Kw haalden we tot ongeveer 30-40% acculading, daarna neemt het langzaam af. Maar sinds kort halen wij ook niet hoger meer dan 100 kW. Lijkt een (hardware?) fout want ook thuis voorverwarmen aan de laadpaal werkt niet meer en wij krijgen als het <6 graden is ook het vriessymbool bij de accu en het verbruik ligt dan super hoog. Dat vriessymbool gaat ook na 150 km rijden niet weg. Kortom: lijkt iets mis te gaan in onze auto sinds kort, waardoor de accu niet meer verwarmd wordt en we ook geen hoge laadsnelheid meer halen.
Poah geen last van bij Fastnet gisteravond bij -2 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox0qg2Lv1-wLKymjo1C8msqMB-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJyf3P8sBSHAuvXup0QZdhA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
EHAS schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Poah geen last van bij Fastnet gisteravond bij -2 graden
[Afbeelding]
Hier idem dito Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3vriVyMnaGiaZb8nmLTmEo7Zo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6D6jiJkKj9hpbz04j5Wi2B4.jpg?f=fotoalbum_large

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Ik snap daar dus helemaal niks van.. Met een browser werkt Youtube prima in de XC40 op deze versie AAOS. Vorig jaar was er nog een loophole via TuneIn waardoor je Youtube kon openen. Dus wat voor aanpassingen hebben ze het over? Ik geloof daar echt niks van. Ook met die loophole kon je niet kijken wanneer je ging rijden. Laten we dat hele mediagebeuren gewoon vergeten. Gewoon je iPad mee en daarop kijken. Ik zie het echt niet meer gebeuren dat we YouTube gaan krijgen. :P
Kammika schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Op xc40forum heeft een volvo executive (die erg betrouwbaar is met zijn uitspraken tot nu toe) ook al een keer gereageerd dat er ook dit jaar weer een “major update” bij de ota’s zit. Dat kan haast niet anders dan een aaos versie upgrade zijn.

Heb goede hoop dat ze dan gelijk doorstappen naar 13, omdat die ook aanpassingen bevat voor Youtube (zie een aantal Posts terug op dit forum)

Dat zou ook de vertraging op youtube verklaren. Die kunnen ze pas na aaos update dan uitrollen

En ja: is allemaal gissen (maar dat maakt het zo leuk op zo’n forum…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:00
Was bij mij ook stuk. Bleek een fysieke breuk te zijn en is toevallig vorige week in de stoel vervangen. Wel gemeld voordat ik de auto twee jaar had, dus zal garantie geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Ja het scheelt dan wel weer dat Renault en electronische systemen goed samen gaan🤣.
Die wilde ik nou nog net niet opnoemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Rude-Dog schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:32:
Vanmorgen ineens geen internet en GPS meer. Had hier al veel gelezen over TCAM reset door de ontwasemknop vast te houden, maar dat doet helemaal niks bij mij (MY23 P6).
Dealer gebeld, wacht nog op terugbellen...
Sten2017 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:46:
[...]

Dagje laten staan, dan werkt het weer.
Ik had deze storing nadat ik op locatie naar huis wilde gaan.
Op een parkeerplaats enkele dingen opgezocht en geprobeerd. Bijvoorbeeld bepaalde knoppen ~20 tot 30 sec ingedrukt houden.
Helaas werkte de voorruit verwarming knop niet om de gps/lte te resetten.

Nachtje laten staan gelukkig wel. Alles lijkt nu weer te werken.

Ik hoop wel dat ze dit opgelost krijgen bij Volvo. Of dat ze ons een manier geven om het zelf te resetten. Vrij zeker dat ik nu een file heb gehad, die ik anders niet gehad zou hebben.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:57

Rianata

Have you played Atari today?

Accubereik zichtbaar in GMaps: is dit een GMaps verbetering, die ik gewoon heel lang niet gezien heb, of is dit recent toegevoegd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZnZRgV3OA_NzzOtxyqj6MikitQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/buUhVahCd37EEX5jnRkW3qW7.png?f=fotoalbum_large

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
ergodyne1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Hoeveel kilometer heb je ermee gereden?
Ik heb zo'n een 11.000 km op 3 maand gereden, waarvan zoveel mogelijk met ACC en PA als het kan en het werkt gewoon prima bij mij. Ik vind het gewoon zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 23:28
Rianata schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:47:
Accubereik zichtbaar in GMaps: is dit een GMaps verbetering, die ik gewoon heel lang niet gezien heb, of is dit recent toegevoegd?

[Afbeelding]
Volgens mij is dit er al een tijd. Je krijgt het alleen in beeld als je laders zoekt die mogelijk voorbij het bereik van je accu liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Rude-Dog schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Volgens mij is dit er al een tijd. Je krijgt het alleen in beeld als je laders zoekt die mogelijk voorbij het bereik van je accu liggen.
Je krijgt het ook in beeld als je een route hebt gepland met een bestemming buiten je bereik (zoals op de foto).
Is als ik het me goed herinner rond november toegevoegd.
Pagina: 1 ... 140 ... 317 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"