Voorverwarmen op tijdschema is bij mij nog nooit betrouwbaar geweest… gebruik het bijna nooit…Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:56:
[...]
Onze auto wil sinds deze storing in december niet meer voorverwarmen op tijdschema, wel als ik handmatig de knop indruk, maar dan moet je daar elke keer maar net aan denken een half uur van tevoren… Werkt bij jullie voorverwarmen op tijdschema ook nog steeds niet?
Als ik mijn bereik wil maximaliseren zet ik de oplaadlimiet op 100% en de oplaadtimer en zo dat die tegen vertrektijd precies 100% geladen heeft (ook beter voor accu staat die ook niet te lang op 100%). Dan wordt de accu ook al op temp gebracht.
Druk idd dan vooraf nog even de interieurverwarming aan in de app als die nog aan de laadpaal staat.
Er zijn hier overigens al hele verhandelingen over hoe je dat voorverwarmen maximaal uitnut. Maar mijn ervaring is dat je het effect ook niet moet overschatten. Ik kan zien dat het werkt doordat als je het niet doet je de eerste ca 15 a 20km erg hoog verbruik hebt. Maar heb het wel eens nagemeten wat de auto verbruikt bij voorverwarmen.
Bij Een half uur voorverwarmen pakt die gemiddeld zo’n 4kw (begint op 6, eindigt op 2) Betekent effectief dus zo’n 2kwh wat je bespaart, omdat die dat anders uit de accu ipv laadpaal moet trekken
In de winter verbruikt die van mij zo’n 21kwh per 100km. Is effectief dus ongeveer 10km range wat je kan winnen.
/f/image/rNP6NTcLvUetPkh9c4IiYH7X.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUDfaLccDYkBSVkAxpkjO74P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UBtpCMJptsTP9kpwA7WzyuAE.jpg?f=fotoalbum_large)