Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:09
Kammika schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:02:
[...]

Pittig… was dit ota upgrade? Of eentje in de werkplaats?
Als je terug leest, kan je zien dat het om een OTA ging en dat deze dus niet goed is uitgevoerd door de gebruiker. Hij had de oplaad kabel in de auto laten zitten tijdens de OTA. Iets met read the fucking manual 7(8)7

Blijft natuurlijk gek dat je de auto niet kunt updaten als die aan de lader hangt maarja, zullen vast nog wel wat bugs zijn _O-

[ Voor 14% gewijzigd door Sokoo op 14-01-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Morkie69 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:20:
[...]
Als de update verder wel succesvol was, dan heb ik dit ook 2 keer gehad. Na OTA, na een x tijd (soms halve dag, soms hele dag, waarbij de auto wel gebruikt was), dan moest ik de 12V accu min pool los maken, 1 minuut wachten, weer aansluiten, dan kwam er een reset en werkte alles weer.
Waar zit de accu eigenlijk; voorin en onder de zwarte kunststof platen? ik ben benieuwd of ik dit ook zelf kan als het een keer nodig is. Bv als ik ver weg ben van een dealer. Is het veilig voor de auto om de min pool zo los te maken en start alles dan weer vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catman8404
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag bij de Volvo dealer. Het gaat hierom de laadsnelheid bij snelladen. Wanneer ik snellaad bij ionity kom ik nooit verder dan 100kw en dat is zeldzaam. Meestal schommelt het tussen de 82 en 90kw tot 60% en daarna gaat die naar 73kw. Wat vrij ondermaat is. Ik heb hier na de recall van de kabelboom wel een aantal keer kunnen laden met 125kw steady maar dat was 2 keer vlak na de vervanging van de kabelboom daarna werd het weer minder.

Ik doe alles wat ik zou moeten doen voor een optimale voorbereiding voor de auto. Aangeven in maps dat ik ga opladen. En voor de rit erna toe heb ik de timer gezet.

Hebben andere ook deze ervaring met snelladen. Ik heb een xc40 p8 van begin december 2020.

Groetjes,
Remco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:44
lichtblauw schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Waar zit de accu eigenlijk; voorin en onder de zwarte kunststof platen? ik ben benieuwd of ik dit ook zelf kan als het een keer nodig is. Bv als ik ver weg ben van een dealer. Is het veilig voor de auto om de min pool zo los te maken en start alles dan weer vanzelf?
Daar…. Zie manual zou ik zeggen….er staan nuttige aanwijzingen in….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6X0KtrV8EETqerTh-rD7VWUkiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EENkXSxeGzCkoBeZz9aXMON3.png?f=fotoalbum_large

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Sokoo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Als je terug leest, kan je zien dat het om een OTA ging en dat deze dus niet goed is uitgevoerd door de gebruiker. Hij had de oplaad kabel in de auto laten zitten tijdens de OTA. Iets met read the fucking manual 7(8)7

Blijft natuurlijk gek dat je de auto niet kunt updaten als die aan de lader hangt maarja, zullen vast nog wel wat bugs zijn _O-
Nee het is raar dat de auto begint met de update. Hij zou juist moeten waarschuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:12
Precies. Als het zo belangrijk is dat de laadkabel er niet in zit... Zou je verwachten dat de software dit wel als waarschuwing aan zou geven voor je de OTA kan installeren.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
catman8404 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:43:
Goedemorgen allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag bij de Volvo dealer. Het gaat hierom de laadsnelheid bij snelladen. Wanneer ik snellaad bij ionity kom ik nooit verder dan 100kw en dat is zeldzaam. Meestal schommelt het tussen de 82 en 90kw tot 60% en daarna gaat die naar 73kw. Wat vrij ondermaat is. Ik heb hier na de recall van de kabelboom wel een aantal keer kunnen laden met 125kw steady maar dat was 2 keer vlak na de vervanging van de kabelboom daarna werd het weer minder.

Ik doe alles wat ik zou moeten doen voor een optimale voorbereiding voor de auto. Aangeven in maps dat ik ga opladen. En voor de rit erna toe heb ik de timer gezet.

Hebben andere ook deze ervaring met snelladen. Ik heb een xc40 p8 van begin december 2020.

Groetjes,
Remco
Alles hangt af van de aanvangs-soc. Die 150 kw wordt alleen even gehaald bij een lage aanvangs soc van zo rond de 15-20%. De getallen die jij noemt kloppen wel voor de curve rond de 60%.

Dit plaatje van de laadcurve komt van internet, ergens in het manual staat er ook een geloof ik. Waarom er volgens dit plaatje onderscheid is tussen een C40 en een XC40 snap ik niet, ik dacht dat die technisch identiek waren? Kennelijk niet.
Zelf heb ik met mijn P8 wel eens 153 zien staan (eventjes) dus het kan wel…..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMNZfmNE3_igzXdynuIuQABfOiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgEOz4UfTEFtx06LScF14qhp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

Kwam er net achter dat er nog een pasjes houder in de xc40 zit. Links in het dashboardkastje. Dat brengt het totaal op 4…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
AGdesigns schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:44:
Kwam er net achter dat er nog een pasjes houder in de xc40 zit. Links in het dashboardkastje. Dat brengt het totaal op 4…
Die is denk ik voor de kenteken ‘card’? Voor dat ding wat boven de telefoon lader zit, heb ik een dingetje 3D geprint dat daar inschuift en waarin een heel stapeltje laadpassen zitten. Zie foto - sorry for the mess, op de telefoon lader ligt een envelop die ik perse niet moet vergeten af te geven…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTjUc4XiL0jEclQWysC745pCC7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dPysomrzBr5aENhwSn8FSEH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Mga1600 op 14-01-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14
Zou oppassen met het achterlaten van je kentekenbewijs in je auto. Sommige verzekeringen keren niet uit bij diefstal als je het kentekenbewijs niet kan laten zien. Staat in je polisvoorwaarden of dat zo is.

Hier aanstaande dinsdag mijn gratis apk van de inruiler bij de Volvo dealer. Meteen even vragen of week zes nog staat voor productie.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:52:
Zou oppassen met het achterlaten van je kentekenbewijs in je auto. Sommige verzekeringen keren niet uit bij diefstal als je het kentekenbewijs niet kan laten zien. Staat in je polisvoorwaarden of dat zo is.

Hier aanstaande dinsdag mijn gratis apk van de inruiler bij de Volvo dealer. Meteen even vragen of week zes nog staat voor productie.
Nou ja….je Volvo On Call card past er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
Sten2017 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Nee het is raar dat de auto begint met de update. Hij zou juist moeten waarschuwen.
Aaahh excuus! Ik wist niet dat die zomaar zelf was begonnen. Je zou inderdaad verwachten dat die dan niet start… trouwens ook als je hem handmatig zou starten, maarja “bugs”

[ Voor 9% gewijzigd door Sokoo op 14-01-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gister trouwens ritje Zwolle naar omgeving Doetinchem. 105km, vertrokken met 100% en voorverwarmd aan de (openbare) laadpaal. Bij aankomst 56%. Natuurlijk wel aardige wind en regen onderweg, maar dan nog een behoorlijk hoog verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 14-01-2023 11:58 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:31
Juancho schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:58:
Gister trouwens ritje Zwolle naar omgeving Doetinchem. 105km, vertrokken met 100% en voorverwarmd aan de (openbare) laadpaal. Bij aankomst 56%. Natuurlijk wel aardige wind en regen onderweg, maar dan nog een behoorlijk hoog verbruik.
Dan moet je natuurlijk ook over Raalte rijden… 20km korter met lagere gemiddelde snelheid,l (dus veel beter verbruik) maar overdag ongeveer zelfde rijduur als snelweg… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMarkb
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-07 07:11
catman8404 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:43:
Goedemorgen allemaal,

Groetjes,
Remco
Wij haalden altijd 150-155 kW bij IONITY als we via Maps de route hadden ingesteld zodat de accu voorverwarmt. Die 150 Kw haalden we tot ongeveer 30-40% acculading, daarna neemt het langzaam af. Maar sinds kort halen wij ook niet hoger meer dan 100 kW. Lijkt een (hardware?) fout want ook thuis voorverwarmen aan de laadpaal werkt niet meer en wij krijgen als het <6 graden is ook het vriessymbool bij de accu en het verbruik ligt dan super hoog. Dat vriessymbool gaat ook na 150 km rijden niet weg. Kortom: lijkt iets mis te gaan in onze auto sinds kort, waardoor de accu niet meer verwarmd wordt en we ook geen hoge laadsnelheid meer halen.

Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
Sokoo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Aaahh excuus! Ik wist niet dat die zomaar zelf was begonnen. Je zou inderdaad verwachten dat die dan niet start… trouwens ook als je hem handmatig zou starten, maarja “bugs”
Nee start pas als jezelf bevestig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Mga1600 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Alles hangt af van de aanvangs-soc. Die 150 kw wordt alleen even gehaald bij een lage aanvangs soc van zo rond de 15-20%. De getallen die jij noemt kloppen wel voor de curve rond de 60%.

Dit plaatje van de laadcurve komt van internet, ergens in het manual staat er ook een geloof ik. Waarom er volgens dit plaatje onderscheid is tussen een C40 en een XC40 snap ik niet, ik dacht dat die technisch identiek waren? Kennelijk niet.
Zelf heb ik met mijn P8 wel eens 153 zien staan (eventjes) dus het kan wel…..[Afbeelding]
Lijkt wel of de C40 gestroomlijnder laadt dan de XC40 _O-

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Kammika schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Dan moet je natuurlijk ook over Raalte rijden… 20km korter met lagere gemiddelde snelheid,l (dus veel beter verbruik) maar overdag ongeveer zelfde rijduur als snelweg… :)
Ja dat is met de drukte van nu net zo snel maar scheelt stukken aan km en kwh.
Ff door Deventer en Zutphen stoplichtjes rijden. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
DreZutphen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Ja dat is met de drukte van nu net zo snel maar scheelt stukken aan km en kwh.
Ff door Deventer en Zutphen stoplichtjes rijden. 😀
Nee, over Raalte > Holten > Lochem. Mooie route om te rijden ook nog eens! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Vulcan750 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Mwah ik vind beide routes niet leuk om te rijden. Ik kom uit Zutphen dus ik kan die wegen bijna dromen haha.
Maar iig sneller, zuiniger en leuker om te rijden dan via Arnhem.
En als je pech hebt staat alles in Arnhem/Velp knettervast.
Als via Lochem of Deventer/Zutphen iets vast staat kan je kiezen uit 20 andere routes binnendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Lijkt wel of de C40 gestroomlijnder laadt dan de XC40 _O-
Ik heb er nog niet mee aan een snellader gestaan….ik heb ‘m net een week en tot nu toe thuis geladen. Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Met de ingeleverde XC40 P8 ging laden eigenlijk altijd wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 14-01-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik heb sinds kort een aantal problemen met mijn XC40:

1. Bij het instappen duurt het langer voordat het middenscherm helemaal geladen is. Dit gebeurt alleen als de auto voor de eerste keer op een dag wordt gebruikt. Dit komt voor sinds vorige maand.

2. Als ik de auto klimatiseer voor gebruik valt de fan van het klimaatsysteem soms weg wanneer ik ga rijden. Krijg het met geen mogelijkheid aan de praat, maar als ik de auto een tijdje achterlaat en dan weer ga rijden is het probleem weg.

Herkent iemand deze problemen? Ik ben up-to-date met software (2.5).

Dan nog een vraag: Ik zie dat er nu een Driving Journal is maar als je dat start dan geeft het systeem aan dat je eerst de privacy toestemmingen moet veranderen onder Instellingen -> Privacy -> Privacy-instellingen van Volvo ->Driving Journal. Er zit echter geen Driving Journal optie onder de Privacy-instellingen van Volvo. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:18
Juancho schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:33:
Precies. Als het zo belangrijk is dat de laadkabel er niet in zit... Zou je verwachten dat de software dit wel als waarschuwing aan zou geven voor je de OTA kan installeren.
Geen waarschuwing maar niet eens beginnen met updaten en een melding geven "Kan niet updaten met aangesloten kabel, kabel verwijderen nadat u meer dan 60% (?) geladen hebt"

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
hansdg53 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:58:
Ik heb sinds kort een aantal problemen met mijn XC40:

1. Bij het instappen duurt het langer voordat het middenscherm helemaal geladen is. Dit gebeurt alleen in de als de auto voor de eerste keer op een dag wordt gebruikt. Dit komt voor sinds vorige maand.

2. Als ik de auto klimatiseer voor gebruik valt de fan van het klimaatsysteem soms weg wanneer ik ga rijden. Krijg het met geen mogelijkheid aan de praat, maar als ik de auto een tijdje achterlaat en dan weer ga rijden is het probleem weg.

Herkent iemand deze problemen? Ik ben up-to-date met software (2.5).

Dan nog een vraag: Ik zie dat er nu een Driving Journal is maar als je dat start dan geeft het systeem aan dat je eerst de privacy toestemmingen moet veranderen onder Instellingen -> Privacy -> Privacy-instellingen van Volvo ->Driving Journal. Er zit echter geen Driving Journal optie onder de Privacy-instellingen van Volvo. Wat te doen?
3)Over driving journal: even teruglezen, daar is al best veel over gezegd. Activatie zou binnenkort mogelijk moeten zijn. Op een ander forum is te zien dat het in. Noorwegen al werkt.
1)Als de auto diep in slaap is kan dat even duren, maar niet vreselijk lang toch?
2)Nee. Maar dit soort vage dingen lossen zich meestal wel op met een reset van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Waterblok schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Geen waarschuwing maar niet eens beginnen met updaten en een melding geven "Kan niet updaten met aangesloten kabel, kabel verwijderen nadat u meer dan 60% (?) geladen hebt"
zo werkte het iig ook... de allereerst keer mislukte het bij een aantal keren, omdat ik te weinig % in de accu had en omdat ik aangesloten was aan de lader. Helaas geen klantvriendelijke meldingen, gewoon "installatie mislukt oid". Pas toen ik op het forum de tip kreeg dat ik de manual moest lezen heb ik met volle accu en zonder stekker geladen, en toen kwam die er wel door..

maar aan de lader een update doen kon dus niet (snap nu ook waarom ... pfff...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Vulcan750 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:34:
[...]

precies die idd..... eerst raalte, dan deventer dan rij je weer om. doe dan wijhe-olst-deventer, iets langer, .. maar mooi uitzicht op de ijssel!

(en ja dit is harstikke ontopic, we proberen het verbuik van @Juancho omlaag te brengen...!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Mga1600 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:16:
[...]

3)Over driving journal: even teruglezen, daar is al best veel over gezegd. Activatie zou binnenkort mogelijk moeten zijn. Op een ander forum is te zien dat het in. Noorwegen al werkt.
1)Als de auto diep in slaap is kan dat even duren, maar niet vreselijk lang toch?
2)Nee. Maar dit soort vage dingen lossen zich meestal wel op met een reset van het systeem.
Dank voor de reactie. Hoe doe je zo'n systeem reset, ook 20 sec home knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:23:
[...]

precies die idd..... eerst raalte, dan deventer dan rij je weer om. doe dan wijhe-olst-deventer, iets langer, .. maar mooi uitzicht op de ijssel!

(en ja dit is harstikke ontopic, we proberen het verbuik van @Juancho omlaag te brengen...!)
Ik kom uit Zutphen dus rij altijd via de dijk naar Deventer.
Idd een fijne weg! Deventer en Zutphen wat minder met al die stoplichten.

Ja zeker ontopic aangezien het vebruik van Juancho het meest besproken onderwerp hier is 😁

[ Voor 4% gewijzigd door DreZutphen op 14-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:20:
[...]

zo werkte het iig ook... de allereerst keer mislukte het bij een aantal keren, omdat ik te weinig % in de accu had en omdat ik aangesloten was aan de lader. Helaas geen klantvriendelijke meldingen, gewoon "installatie mislukt oid". Pas toen ik op het forum de tip kreeg dat ik de manual moest lezen heb ik met volle accu en zonder stekker geladen, en toen kwam die er wel door..

maar aan de lader een update doen kon dus niet (snap nu ook waarom ... pfff...)
Dan nog, ik heb begin december de accu tot 100% geladen, ontkoppeld, 300 meter naar huis gereden en daar de update gestart (Yep, ik had inderdaad rtfm)...
3 uur later had ik nog geen melding dat de update gelukt zou zijn, dus ik naar de auto, ontgrendeld en daar stond iets van "Update mislukt, service vereist, contact uw dealer".

Omdat ik in december stijf stond van klantafspraken (schijnt brand te zijn als je dat niet voor de jaarwisseling nog even allemaal doet terwijl na de jaarwisseling er ook gewoon werkdagen bestaan) heb ik pas deze week contact opgenomen.
A.s. donderdag gaan ze er naar kijken, er zit inmiddels ook een beveiligingsupdate eveneens vast op dezelfde melding.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 24-07 09:20

Rianata

Have you played Atari today?

Voor zover ik heb kunnen vinden in het topic heeft nog nooit eerder iemand erover gesproken; hoe verhoudt de schermverlichting zich van zowel het middenconsole als het scherm achter het stuur zich bij jullie? Ik heb eigenlijk al een tijd dat hij overdag bij het passeren van een brug kortstondig beide schermen dimt en dan weer normaal verlicht. Enigszins overbodig, maar ok. Alleen in het schemeren rond 17.00u / 18.00u wordt het een ander verhaal, dan worden de schermen continue gedimd, wat de leesbaarheid drastisch vermindert, zo erg dat bepaalde zaken niet meer goed te interpreteren zijn. Ervaren jullie dit niet / ook?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
Rianata schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:20:
Voor zover ik heb kunnen vinden in het topic heeft nog nooit eerder iemand erover gesproken; hoe verhoudt de schermverlichting zich van zowel het middenconsole als het scherm achter het stuur zich bij jullie? Ik heb eigenlijk al een tijd dat hij overdag bij het passeren van een brug kortstondig beide schermen dimt en dan weer normaal verlicht. Enigszins overbodig, maar ok. Alleen in het schemeren rond 17.00u / 18.00u wordt het een ander verhaal, dan worden de schermen continue gedimd, wat de leesbaarheid drastisch vermindert, zo erg dat bepaalde zaken niet meer goed te interpreteren zijn. Ervaren jullie dit niet / ook?
Het is mij nog niet opgevallen, maar zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
De waterpomp warmtepomp…
Ik heb op dit forum gezocht en 7 pagina’s met hits gevonden, maar geen antwoorden. Vandaar mijn volgende vragen:
1. Waar zit de waterpomp warmtepomp/hoe, waar kun je zien dat die geleverd is?
2. Hoe kun je zien dat de waterpomp warmtepomp in bedrijf is? Gaat er een lampje ergens branden?
3. Als de waterpomp warmtepomp het niet doet, verschijnt er dan een foutmelding?

Wie o wie kent de antwoorden?

[ Voor 8% gewijzigd door HenryP op 15-01-2023 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokoo
HenryP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:33:
De waterpomp…
Ik heb op dit forum gezocht en 7 pagina’s met hits gevonden, maar geen antwoorden. Vandaar mijn volgende vragen:
1. Waar zit de waterpomp/hoe, waar kun je zien dat die geleverd is?
2. Hoe kun je zien dat de waterpomp in bedrijf is? Gaat er een lampje ergens branden?
3. Als de waterpomp het niet doet, verschijnt er dan een foutmelding?

Bedoel je niet warmtepomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:33:
De waterpomp…
1. Waar zit de waterpomp/hoe, waar kun je zien dat die geleverd is?
2. Hoe kun je zien dat de waterpomp in bedrijf is? Gaat er een lampje ergens branden?
3. Als de waterpomp het niet doet, verschijnt er dan een foutmelding?

Ik denk dat je de warmtepomp bedoelt.
Ja dat is een lastige, die kun je niet zomaar zien, maar je merkt het aan het gedrag van het systeem.
Een warmtepomp is net iets als je koelkast, dat is in feite ook een warmtepomp. Hij onttrekt warmte aan de ene kant en geeft die af aan de andere kant, door de compressie van gas wordt die warmte afgegeven, bij verdampen onttrekt deze warmte.

Ja, een airco werkt exact zo!

Kenmerk is dat er een compressor in zit, en die is nooit 100% trillingsvrij.
Die trillingen merk je als je er goed op let op.
Ik heb het gemerkt bij het preconditioneren, als je dat doet terwijl je erin zit (parkeerklimaat in menu klimaat), maar ook bij het snelladen. Dan koelt het iets af in de auto en hoor je het ding gewoon aanslaan (tikken onder het dashboard ergens, maar vooral een lichte diep weggestopte trilling die je kort opmerkt, vooral als hij net is aangeslagen en de druk moet opbouwen)

Verder geen signalen als het niet zou werken. Maar als je in de wagen warmte hebt terwijl het buiten koud is, dan moet het ding werken want wagens zonder WTP hebben doorgaans een elektrische spiraal die warnte afgeeft (keramische hittevormer) die je mist als er een WTP inzit. Als dan de WTP niet werkt, heb je geen warmte.

ohja: gemiddeld levert een WTP voor elke opgenomen kWh energie ongeveer 4 kWh warmte (1:4), een elektrsiche verwarming is daarin 1:1. die vreet even wat meer van je accu om de boel warm te krijgen. Bij temperaturen rond het vriespunt zou de WTP ongeveer 2 a 3% van de accu vergen om voor te verwarmen, de elektrische variant heeft wat meer nodig.

Anders gewoon de dealer vragen, ik heb trouwens bij de auto een "geboortebewijsje" gehad, een papiertje waar exact opstaat welk model en met welke aanvullingen het ding af fabriek is gekomen. Dat zou iedere Volvo meekrijgen begreep ik, daar moet het opstaan, en dat is wat uit de laatste controle is opgesteld. Staat het erop dan zit het er zeker in dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 10:10
Sokoo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ik geloof niet dat hij zelf was begonnen, als ik me goed herinner. Het punt is meer: als de laadkabel niet ingeplugd mag zijn voor OTA update, waarom staat hij dan toe dat je OTA update kan starten - in plaats van dat hij detecteert dat de kabel is ingeplugd en dan de update niet toestaat.

Edit - sorry zie net dat dit al was genoemd, die post had ik even gemist.

[ Voor 6% gewijzigd door Rude-Dog op 14-01-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Klopt, ik bedoelde inderdaad warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@ron65 Je schreef: “Verder geen signalen als het niet zou werken. Maar als je in de wagen warmte hebt terwijl het buiten koud is, dan moet het ding werken want wagens zonder WTP hebben doorgaans een elektrische spiraal die warnte afgeeft (keramische hittevormer) die je mist als er een WTP inzit. Als dan de WTP niet werkt, heb je geen warmte.”.

Als er geen warmtepomp (WTP) in zit, maar een elektrische spiraal, dan zou je het verschil niet opmerken. Immers óf de WTP klaart de klus óf het elektrisch spiraal.

Ik heb helaas geen “geboortebewijs” ontvangen van de auto.

Om vast te stellen of de WTP er in zit, blijven er dus drie situaties over: preconditioneren, snelladen en het verbruik, waarbij het vaststellen via het verbruik meer een geloofskwestie is dan dat het hard aantoonbaar te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
HenryP schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:53:
@ron65 Je schreef: “Verder geen signalen als het niet zou werken. Maar als je in de wagen warmte hebt terwijl het buiten koud is, dan moet het ding werken want wagens zonder WTP hebben doorgaans een elektrische spiraal die warnte afgeeft (keramische hittevormer) die je mist als er een WTP inzit. Als dan de WTP niet werkt, heb je geen warmte.”.

Als er geen warmtepomp (WTP) in zit, maar een elektrische spiraal, dan zou je het verschil niet opmerken. Immers óf de WTP klaart de klus óf het elektrisch spiraal.

Om vast te stellen of de WTP er in zit, blijven er dus drie situaties over: preconditioneren, snelladen en het verbruik, waarbij het vaststellen via het verbruik meer een geloofskwestie is dan dat het hard aantoonbaar te maken is.
Het zal er vast wel inzitten als je het besteld hebt. Check evt bij je dealer. Maar verwacht er geen wonderen van. Effect is dat je minder afname van je actieradius hebt bij kouder weer. (Dwz tot een graad of +5, daarna heeft de warmtepomp ook geen effect meer…).

Ik hoor af en toe ook iets koelkastachtigs aanslaan als ik de auto op voorverwarmen zet. Geen idee of dat dan het geluid van de warmtepomp is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Dat is mij nog nooit opgevallen. Ik zal het eens in de gaten houden.
Over verlichting gesproken; persoonlijk vind ik het jammer dat verlichting bij de voeten nergens uitgezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 13:44
Mga1600 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Voor dat ding wat boven de telefoon lader zit, heb ik een dingetje 3D geprint dat daar inschuift en waarin een heel stapeltje laadpassen zitten.
Dat is een mooi “dingetje”! Zou je het bestand om m te printen kunnen delen? Ik ben zeer geïnteresseerd….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Dat is een mooi “dingetje”! Zou je het bestand om m te printen kunnen delen? Ik ben zeer geïnteresseerd….
Geen eigen creatie maar het staat op Thingiverse, dus ik denk dat ik met bronvermelding wel mag posten:

CrediCardHolder for Volvo (X)C40 https://www.thingiverse.com/thing:5192832

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Geen eigen creatie maar het staat op Thingiverse, dus ik denk dat ik met bronvermelding wel mag posten:

CrediCardHolder for Volvo (X)C40 https://www.thingiverse.com/thing:5192832
Ziet er goed uit! Maar hoe maak je ‘m vast in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ziet er goed uit! Maar hoe maak je ‘m vast in de auto?
Die schuine lip heeft de afmeting van een creditcard, die schuif je in de houder die daar onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Een ander, nog veel leuker ding, is het Volvo (X)C40 Iphone dock https://www.thingiverse.com/thing:5477042. Ook van Thingiverse dus.
Dat is een geprint blokje wat in de ‘asbak’ past en waarin je de iPhone kabel kunt hangen. Er moet een gaatje geboord worden onderin de asbak om de kabel door te voeren. Deze gaat dan onder de rubber mat door naar de USB-C aansluiting. Asbak open, je telefoon op de stekker zetten en tegen de openstaande klep van de asbak laten leunen en je hebt CarPlay. Deksel dicht en je ziet er niets meer van.
De stekkers van de snoertjes voor iPhones zijn niet allemaal hetzelfde qua hoogte vandaar dat er meerdere uitvoeringen van dit blokje zijn. Ook het hoesje om de telefoon heeft invloed. Ik heb de ‘kortste’ geprint in PLA en een passende tiewrap om het snoertje gedaan zodat het stekertje net een paar mm boven het plastic uit gaat komen (rekening houdend met de dikte van het specifieke hoesje van de telefoon.

Het blokje past precies in de asbak, vastzetten is niet nodig. Het gaatje wat je moet boren is rechtsonder in de asbak. Dat correspondeert.dan weer met en opening in de middenconsole waardoor je dat kabeltje moet wurmen om het naar de usb-aansluiting te leiden. Werkt erg prettig: niet draadloos maar wel net zo gemakkelijk en kost geen drol….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq79RtPq-Zo1EaA7JUnyELna5fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU5QnzvG16qXpdwqrGliecVj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kyby0m23cvy6mZ7Ay63256K0eQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PJd7UzOQdA44dwal3yzn8Xf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Mga1600 op 15-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Die schuine lip heeft de afmeting van een creditcard, die schuif je in de houder die daar onder zit.
Wist niet eens dat daar een creditcard houder zat. Zal die eerst eens opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:37:
Een ander, nog veel leuker ding, is het Volvo (X)C40 Iphone dock https://www.thingiverse.com/thing:5477042. Ook van Thingiverse dus.
Dat is een geprint blokje wat in de ‘asbak’ past en waarin je de iPhone kabel kunt hangen. Er moet een gaatje geboord worden onderin de asbak om de kabel door te voeren. Deze gaat dan onder de rubber mat door naar de USB-C aansluiting. Asbak open, je telefoon op de stekker zetten en tegen de openstaande klep van de asbak laten leunen en je hebt CarPlay. Deksel dicht en je ziet er niets meer van.
De stekkers van de snoertjes voor iPhones zijn niet allemaal hetzelfde qua hoogte vandaar dat er meerdere uitvoeringen van dit blokje zijn. Ook het hoesje om de telefoon heeft invloed. Ik heb de ‘kortste’ geprint in PLA en een passende tiewrap om het snoertje gedaan zodat het stekertje net een paar mm boven het plastic uit gaat komen (rekening houdend met de dikte van het specifieke hoesje van de telefoon.
Interessant! Hoe werkt dat met verschillende iPhone modellen? Mijn vrouw heeft een 8 en ik een 12 . Werkt dat dan met zelfde stekkertje?

Zie je kans een foto te doen van als die gemonteerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je weet dat er een tandwieltje links van je is waar juist, als de dimstand geactiveerd wordt, de helderheid kan aanpassen?

Ik wil het graag ook zelf kunnen aan/uit zetten, soort van dark mode. Vaker genoemd maar soms gaat het scherm sochtends als het al een beetje licht wordt van de dimstand af en wordt je bijna verblind. En dat kan je dan weer niet aanpassen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jorisjansen3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Misschien heel brutaal maar zou je er ook 1 voor mij kunnen printen? Zolang FM niet hrt scherm kan laten zien wat ik graag wil (alles op je huidge weg) wil ik toch graag die info zien, maar dan via FM op m'n telefoon. En zo'n houder is dan een stuk prettiger. Ik weer verder niet wat zo'n printje moet kosten? Je mag me ook een PM sturen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Interessant! Hoe werkt dat met verschillende iPhone modellen? Mijn vrouw heeft een 8 en ik een 12 . Werkt dat dan met zelfde stekkertje?

Zie je kans een foto te doen van als die gemonteerd is?
Het stekkertje is hetzelfde. Het verschil kan in het hoesje zitten. Als de ene een dunne hoes en de ander juist een dikke (leren) hoes heeft moet je ‘m aanpassen aan de dikste hoes. De andere staat dan misschien ietsje minder stabiel
Omdat hij dan boven de ondersteuning zweeft en alleen met het stekkertje wordt ondersteund (leunt wel tegen de klep van de asbak). Maar ik weet die niet zeker want we gebruiken hier voor CarPlay (als we het al gebruiken…..) maar 1 telefoon. En daarvoor is de breedte van de tiewrap zodanig op aangepast dat de telefoon stevig staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Je weet dat er een tandwieltje links van je is waar juist, als de dimstand geactiveerd wordt, de helderheid kan aanpassen?

Ik wil het graag ook zelf kunnen aan/uit zetten, soort van dark mode. Vaker genoemd maar soms gaat het scherm sochtends als het al een beetje licht wordt van de dimstand af en wordt je bijna verblind. En dat kan je dan weer niet aanpassen... |:(
Bij de nieuwere auto’s is dat wieltje verdwenen en moet je het met een schuifje in het middendisplay doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
AGdesigns schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:44:
Vertel ik heb er een links (stoot ik mijn knie wel eens aan de pasjes) en in de middenconsole verborgen onder de bovenkant.
Dan mis ik er nog twee? Waar heb je die? Een in dashboardkastje en ......?

[ Voor 4% gewijzigd door Waterblok op 15-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zondag 15 januari 2023 @ 06:53:

Het is lastig inderdaad, wat ik bedoelde is dat wanneer je een WTP hebt die niet functioneert (bijv door defect) dan heb je geen warmte. Want de standaard electrische verwarming is dan ook niet aanwezig, heeft immers plaatsgemaakt voor de WTP.

Nog iets: Ook zonder WTP heb je een WTP aan boord. De airco!
En daar heb ik destijds wel eens aan de dealer over gevraagd of de WTP optie niet gewoon een wassen neusje is, waar die toch al aanwezige WTP dan gewoon ook omgekeerd kan worden ingezet.
De dealer gaf aan dat het in dat geval niet alleen omgekeerd gebruiken van de airco is, maar de WTP optie is tevens een uitbreiding van het verwarmen of koelen van je accu via het erin aanwezige koelvloeistof systeem. Eigenlijk net als met de kachel in een ICE waar ook opgewarmde koelvloeistof doorheen loopt ter verwarming.

Er is immers een aanvullende warmtewisselaar nodig bij aanwezigheid van een WTP systeem, de electrische voorverwarming is dan een electrisch verhittings element dat omgeven wordt door de vloeistof. Bij een WTP gaat het om een wisselaar waar de comprimerende vloeistof doorheen gaat van de WTP die zonder te mengen het er eveneens doorheenstromende koelmedium dat door de accu's gaat opwarmt danwel afkoelt.

Dat laatste gebeurt door een omschakeling van het compressiegas via kleppen, en die kun je horen.
ALs je staat te snelladen hoor je op enig moment iets schakelen onder je dashboard, een aantal klikken (of klappen danwel knallen zoals sommigen het omschrijven) is dan even hoorbaar en kan periodiek terugkomen.

Een auto zonder WTP zou die geluiden niet hebben vermoedelijk. Het verwarmingselement is niet mechanisch in dat geval i.t.t. een WTP installatie die dat deels wel is.

Bottom line is dat je heel slecht kunt vaststellen of je werkelijk een WTP hebt, je moet gewoon uitgaan van hoe het je verkocht is.
Het geboortebewijsje zit als je het hebt gehad in het zwarte mapje dat tegen het 'plafond' van je dashboard kastje is opgeborgen. Daarin trof ik ook de plugsurfing pas, de onderhoudsboekjes en wat andere zaken aan naast het papiertje waarop staat hoe de wagen is afgeleverd.
De dealer wees me er vol trots op bij de overhandiging, en gaf aan dat dit papiertje beslist bij de wagen moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Een vraagje.
Als ik de auto vanuit de app ontgrendel en dan de deur zou openen, maar geen sleutel in de buurt heb, gaat dan het alarm af (net als wanneer je de fysieke sleutelbaard gebruikt)?

Ik durf het hier in die dichtbevolkte straat niet uit te testen, wellicht weet een van jullie het :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
ron65 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Het is lastig inderdaad, wat ik bedoelde is dat wanneer je een WTP hebt die niet functioneert (bijv door defect) dan heb je geen warmte. Want de standaard electrische verwarming is dan ook niet aanwezig, heeft immers plaatsgemaakt voor de WTP.
Dat klopt volgens mij niet. Wat ik teruglees is dat je ook de normale elektrische verwarming hebt voor de dagen dat het echt heel koud is en je warmtepomp het niet redt. Staat in de folder ook dat de warmtepomp actief is tussen 0 en 30 graden. Vermoed dat daaronder de normale elektrische verwarming gebruikt wordt.

Je zou het aan het verbruik bij pre-conditioneren terug moeten zien. Een elektrisch element verbruikt uiteraard een stuk meer dan de warmtepomp. Björn heeft dat ook een keer getest met twee tesla's in camp mode. Dan verwarmen ze alleen de cabine. De Model 3 met warmtepomp verbruikte 735W, die zonder 2,1 kW. Zal zodra onze XC40 er is eens vergelijken met het verbruik van pre-conditionering van onze Corsa die ook een warmtepomp heeft. Kan het in verbruik terug zien in DSMR-reader.

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 15-01-2023 14:06 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Nog iets: Ook zonder WTP heb je een WTP aan boord. De airco!
En daar heb ik destijds wel eens aan de dealer over gevraagd of de WTP optie niet gewoon een wassen neusje is, waar die toch al aanwezige WTP dan gewoon ook omgekeerd kan worden ingezet.
De dealer gaf aan dat het in dat geval niet alleen omgekeerd gebruiken van de airco is, maar de WTP optie is tevens een uitbreiding van het verwarmen of koelen van je accu via het erin aanwezige koelvloeistof systeem. Eigenlijk net als met de kachel in een ICE waar ook opgewarmde koelvloeistof doorheen loopt ter verwarming.

Er is immers een aanvullende warmtewisselaar nodig bij aanwezigheid van een WTP systeem, de electrische voorverwarming is dan een electrisch verhittings element dat omgeven wordt door de vloeistof. Bij een WTP gaat het om een wisselaar waar de comprimerende vloeistof doorheen gaat van de WTP die zonder te mengen het er eveneens doorheenstromende koelmedium dat door de accu's gaat opwarmt danwel afkoelt.

Dat laatste gebeurt door een omschakeling van het compressiegas via kleppen, en die kun je horen.
ALs je staat te snelladen hoor je op enig moment iets schakelen onder je dashboard, een aantal klikken (of klappen danwel knallen zoals sommigen het omschrijven) is dan even hoorbaar en kan periodiek terugkomen.

Een auto zonder WTP zou die geluiden niet hebben vermoedelijk. Het verwarmingselement is niet mechanisch in dat geval i.t.t. een WTP installatie die dat deels wel is.

Bottom line is dat je heel slecht kunt vaststellen of je werkelijk een WTP hebt, je moet gewoon uitgaan van hoe het je verkocht is.
Het geboortebewijsje zit als je het hebt gehad in het zwarte mapje dat tegen het 'plafond' van je dashboard kastje is opgeborgen. Daarin trof ik ook de plugsurfing pas, de onderhoudsboekjes en wat andere zaken aan naast het papiertje waarop staat hoe de wagen is afgeleverd.
De dealer wees me er vol trots op bij de overhandiging, en gaf aan dat dit papiertje beslist bij de wagen moet blijven.
Je doet hier nogal wat aannames. De auto geeft gewoon niet goed visueel een aantal opties weer. Vb preconditionering accu of gebruik warmtepomp.

Er zitten best wel veel geluidjes (relais, ventilatoren, pompen) in de auto dus of het verschil tussen wel/geen warmtepomp hoorbaar is vraag ik me af. Dan zou eerst een keer iemand je de baseline van hoe zo’n wp in de auto klinkt moeten laten horen. Voor hetzelfde geld hoor je wat anders en denk je dat het de wtp is

Verschil zou zich in verbruik moeten uiten. Maar dat kun je alleen testen als je 2 identieke auto’s in dezelfde omstandigheden vergelijkt

(En dan ook alleen op een temperatuur waarop de warmtepomp actief is, dus tussen 5 en 20 graden of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ophidian schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Dat klopt volgens mij niet. Wat ik teruglees is dat je ook de normale elektrische verwarming hebt voor de dagen dat het echt heel koud is en je warmtepomp het niet redt. Staat in de folder ook dat de warmtepomp actief is tussen 0 en 30 graden. Vermoed dat daaronder de normale elektrische verwarming gebruikt wordt.

Je zou het aan het verbruik bij pre-conditioneren terug moeten zien. Een elektrisch element verbruikt uiteraard een stuk meer dan de warmtepomp. Björn heeft dat ook een keer getest met twee tesla's in camp mode. Dan verwarmen ze alleen de cabine. De Model 3 met warmtepomp verbruikte 735W, die zonder 2,1 kW. Zal zodra onze XC40 er is eens vergelijken met het verbruik van pre-conditionering van onze Corsa die ook een warmtepomp heeft. Kan het in verbruik terug zien in DSMR-reader.
Kan heel goed hoor dat het electrishe element er alsnog inzit, maar de WTP is het meest effectief tussen 0-30 graden, daarbuiten doet hij ook zijn werk maar is minder efficient.

Het zal dan wel een kleiner element zijn, want teveel bijverwarmen kan de WTP schaden (lang verhaal en technisch, maar komt erop neer dat het de omvorming van gasvorm naar vloeibaar van het WTP medium hindert waardoor de compressor dan harder moet stampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Je doet hier nogal wat aannames. De auto geeft gewoon niet goed visueel een aantal opties weer. Vb preconditionering accu of gebruik warmtepomp.

Er zitten best wel veel geluidjes (relais, ventilatoren, pompen) in de auto dus of het verschil tussen wel/geen warmtepomp hoorbaar is vraag ik me af. Dan zou eerst een keer iemand je de baseline van hoe zo’n wp in de auto klinkt moeten laten horen. Voor hetzelfde geld hoor je wat anders en denk je dat het de wtp is

Verschil zou zich in verbruik moeten uiten. Maar dat kun je alleen testen als je 2 identieke auto’s in dezelfde omstandigheden vergelijkt

(En dan ook alleen op een temperatuur waarop de warmtepomp actief is, dus tussen 5 en 20 graden of zo)
Aannames klopt, maar wel vanuit mijn technische kennis en achtergrond. Dus niet ongefundeerd.

Wel goed om te weten: de WTP is ook buiten 5-20 graden actief, alleen minder efficient. Lang technisch verhaal, komt erop neer dat ik je hier de hele cursus over compressie en verdaming van koelgassen moet gaan geven, doen we maar niet.
De WTP is in feite gewoon de airco die dan ook omgekeerd kan werken, verdamper en condensor worden dan omgedraaid. Het is dus tevens ook je airco, en die werkt tenslotte ook boven 20 graden...
Tweede ding dat meespeelt: tussen die temperaturen is de minste energie nodig om warmte te verplaatsen (dat is echt alles wat een WTP doet), daarbuiten wordt de hoeveelheid benodigde energie om hetzelfde te bereiken groter, en de WTP is beperkt in capaciteit. KEuzes van de makers, er had een zwaardere WTP in gekund en dan had je tussen -10 en +40 effect gehad, nu hebben ze voor 5-20 of 0-30 gekozen. Maar daarbuiten werkt het systeem nog steeds mee, het is niet zo dat het dan niet meer actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Aannames klopt, maar wel vanuit mijn technische kennis en achtergrond. Dus niet ongefundeerd.

Wel goed om te weten: de WTP is ook buiten 5-20 graden actief, alleen minder efficient. Lang technisch verhaal, komt erop neer dat ik je hier de hele cursus over compressie en verdaming van koelgassen moet gaan geven, doen we maar niet.
De WTP is in feite gewoon de airco die dan ook omgekeerd kan werken, verdamper en condensor worden dan omgedraaid. Het is dus tevens ook je airco, en die werkt tenslotte ook boven 20 graden...
Tweede ding dat meespeelt: tussen die temperaturen is de minste energie nodig om warmte te verplaatsen (dat is echt alles wat een WTP doet), daarbuiten wordt de hoeveelheid benodigde energie om hetzelfde te bereiken groter, en de WTP is beperkt in capaciteit. KEuzes van de makers, er had een zwaardere WTP in gekund en dan had je tussen -10 en +40 effect gehad, nu hebben ze voor 5-20 of 0-30 gekozen. Maar daarbuiten werkt het systeem nog steeds mee, het is niet zo dat het dan niet meer actief is.
Rtfm:

“De warmtepomp is actief tussen 0 en 30 graden. Meest effectief tussen 5 en 15 graden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Mga1600 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:37:

Het blokje past precies in de asbak, vastzetten is niet nodig. Het gaatje wat je moet boren is rechtsonder in de asbak. Dat correspondeert.dan weer met en opening in de middenconsole waardoor je dat kabeltje moet wurmen om het naar de usb-aansluiting te leiden. Werkt erg prettig: niet draadloos maar wel net zo gemakkelijk en kost geen drol….[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gaaf. Maar dan moet je wel een 3D printer hebben. Of kun je dit ergens laten doen?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Rtfm:

“De warmtepomp is actief tussen 0 en 30 graden. Meest effectief tussen 5 en 15 graden”
Staat er inderdaad in.. komt bizar vreemd op me over, want hoe verwarmen ze dan onder 0 en koelen boven 30?
Maagoe, het staat er dus dan zal dat het wel zijn.

Ik begin nu toch te twijfelen of die WTP dan niet een andere is dan de WTP die de airco verzorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Staat er inderdaad in.. komt bizar vreemd op me over, want hoe verwarmen ze dan onder 0 en koelen boven 30?
Niet zo ingewikkeld toch? Een hybride warmtepomp werkt toch ook gewoon aanvullend op een normale cv ketel en alleen bij bepaalde temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ron65 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Maagoe, het staat er dus dan zal dat het wel zijn.

Ik begin nu toch te twijfelen of die WTP dan niet een andere is dan de WTP die de airco verzorgt.
Waarschijnlijk wel. Airco voor koeling (ondanks dat het een warmtepomp is) en de warmte pomp voor verwarmen van interieur en\of accu en koelen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Niet zo ingewikkeld toch? Een hybride warmtepomp werkt toch ook gewoon aanvullend op een normale cv ketel en alleen bij bepaalde temperaturen?
Dat klopt, maar hoe koelen ze dan boven 30 graden? een Airco is niets anders dan een warmtepomp. Adiabatische koeling zullen ze in een auto echt niet toepassen, anders moet je om de haverklap een tankje water gaan innemen. Blijft de warmtepomp techniek over.

Klimaat technieken zijn een groot onderdeel van mijn vakgebied, dus ik zie hierin gewoon iets behoorlijk tegenstrijdigs. maar goed, zolang alles maar warmt en koelt als dat nodig is... prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
Texie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Wat gaaf. Maar dan moet je wel een 3D printer hebben. Of kun je dit ergens laten doen?
Er zijn verschillende aanbieders hiervoor. Ik heb ooit deze gebruikt en dat werkte prima:
https://www.shapeways.com

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Interesting, door xc40forum op spoor gezet

Op
https://m.facebook.com/gr...rmalink/6569060763108498/ heeft iemand de volgende screenshots gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilTvuWPdWZ7yyNXGWhh88Pttzzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlaDzE6jv7T5kQgndCso8T7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_CMqrdOh9R2Dt_eMtvLHqJyumg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvdLfpo5vs9Yd0hmwBWjdpwd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hopen dat het geen fake is (ik wil ook gewoon geloven dat het waar is :) )

(Die air quality app heb ik ook niet trouwens. Iemand hier op het forum wel?)

EDIT:

lijkt toch geen fake.

De sourcecode staat op github: https://github.com/afiller/polefox

Er zitten gewoon developers aan te werken… benieuwd wanneer die beschikbaar komt…

[ Voor 8% gewijzigd door Kammika op 15-01-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:22
Welke radio (internet) vinden jullie het beste op het Android systeem van Volvo? Ik zoek vooral een app die de optie heeft om te zoeken naar zenders ipv een lijst 😃. Tunein vereist een abonnement lijkt het, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:39
Waterblok schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Vertel ik heb er een links (stoot ik mijn knie wel eens aan de pasjes) en in de middenconsole verborgen onder de bovenkant.
Dan mis ik er nog twee? Waar heb je die? Een in dashboardkastje en ......?
Ik ga die in de middenconsole ook eens even opzoeken, die kende ik niet! Heb nu 4 pasjes, 2 linksonder het stuur bij het portier, 1 in het dashboardkastje en nog 1 achter de zonneklep van de bestuurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjansen3
mozziej schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:50:
Welke radio (internet) vinden jullie het beste op het Android systeem van Volvo? Ik zoek vooral een app die de optie heeft om te zoeken naar zenders ipv een lijst 😃. Tunein vereist een abonnement lijkt het, klopt dat?
Tunein vereist inderdaad een abonnement, maar een nieuw abonnement komt ook met een gratis proefperiode. Als je binnen die proefperiode opzegt, blijft je abonnement werken, maar kost het geen geld.... Op die manier zou je Tunein ook kunnen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jorisjansen3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:38:
[...]

Tunein vereist inderdaad een abonnement, maar een nieuw abonnement komt ook met een gratis proefperiode. Als je binnen die proefperiode opzegt, blijft je abonnement werken, maar kost het geen geld.... Op die manier zou je Tunein ook kunnen proberen...
Ik heb geen abonnement en wel TuneIn. Gevolg is iets meer reclame, maar werkt gewoon ook zonder eerst trial af te sluiten

Ik gebruik zelf het meest openradio. Iets minder mooi interface, maar dan heb je dezelfde zenders en dan zonder die extra reclame.

[ Voor 15% gewijzigd door Kammika op 16-01-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 13:19
lichtblauw schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:34:
[...]

De accu zit achter de frunk, onder de zwarte afdekplaat
Ja, je kan zonder enig risico de min-pool los maken. zorg wel dat je iets bij de hand hebt om tussen de min-pool en de accu te stoppen als hij los is, de kabels zijn zo strak en "onbuigzaam" dat hij meteen terug wil op de originele plek ;)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:55:
Interesting, door xc40forum op spoor gezet

Op
https://m.facebook.com/gr...rmalink/6569060763108498/ heeft iemand de volgende screenshots gezet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hopen dat het geen fake is (ik wil ook gewoon geloven dat het waar is :) )

(Die air quality app heb ik ook niet trouwens. Iemand hier op het forum wel?)

EDIT:

lijkt toch geen fake.

De sourcecode staat op github: https://github.com/afiller/polefox

Er zitten gewoon developers aan te werken… benieuwd wanneer die beschikbaar komt…
Die app voor luchtkwaliteit binnen en buiten de auto heb ik inderdaad ja. Ik denk dat die alleen vanaf my23-late wordt geïnstalleerd omdat de bijbehorende sensoren in eerdere exemplaren ontbreken. Je kunt in die app heel gedetailleerd bekijken naar de aandelen van polllen en stoffen in de lucht, maar ook laten samenvatten voor binnen of buiten afzonderlijk in termen van goed/redelijk/slecht. Tsja….beïnvloeden kun je het niet…..dus ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
mozziej schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:50:
Bekijk de Open Radio app ook eens…..denk dat je daar wel blij van kunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Die app voor luchtkwaliteit binnen en buiten de auto heb ik inderdaad ja. Ik denk dat die alleen vanaf my23-late wordt geïnstalleerd omdat de bijbehorende sensoren in eerdere exemplaren ontbreken. Je kunt in die app heel gedetailleerd bekijken naar de aandelen van polllen en stoffen in de lucht, maar ook laten samenvatten voor binnen of buiten afzonderlijk in termen van goed/redelijk/slecht. Tsja….beïnvloeden kun je het niet…..dus ….
Die app hoort bij de optie CleanZone en die is en wordt geleverd op de uitvoeringen PLUS en ULTIMATE.
Toen ik in Januari 2022 bestelde was deze optie al aanwezig in de MY22 lijsten, uiteindelijk heb ik de MY23 early geleverd gekregen en daar zit het ook op. Ik heb de PLUS uitvoering omdat daarbij ook de warmtepomp en BLIS en nog wat dingetjes inbegrepen waren die bij de CORE ontbraken (climate pakket voorziet niet in alles, ook niet in CleanZone)
De Cleanzone vond ik heel fijn omdat ik met wat mensen met allerlei soorten pollen allergie zit (hooikorts o.a.) en die hebben er echt wel baat bij, maar ook omdat CleanZone bijvoorbeeld je recirculatie automatisch aanzet als je achter zo'n rijdende petroleumbtrander rijdt die dampende roetwalmen uitbraakt (vrachtwagens, bakwagens en sommige bedrijfsbusjes leggen soms ware rookgordijnen) .

Zodra de lucht dan weer wat schoner is gaat recirculatie weer uit, Ik heb al twee keer echt gemerkt dat dit werkt toen ik achter een voertuig kwam waar nogal wat slechte verbranding in plaatsvond.

Het scherm wat jullie bedoelen heb ik ook, en geeft inderdaad aan of de lucht in de wagen zuiver is, en buiten worden allerlei waarden als Nox, Co, Co2 etc gemeten. Dat gebeurt wel grootdeels obv internetconnectie en locatiegegevens, de auto heeft zelf naast wat sensoren voor C02 en fijnstof meen ik ook, verder niet al die (peperdure) sensoren daarvoor aan boord ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Bekijk de Open Radio app ook eens…..denk dat je daar wel blij van kunt worden.
Ik ga toch eens naar die apps kijken, maar voorlopig volstaat DAB+ ook volledig. Ik heb radio en die staat nooit echt hard, voor mij afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMarkb
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Die app hoort bij de optie CleanZone en die is en wordt geleverd op de uitvoeringen PLUS en ULTIMATE.
Hoe kan je zien of je CleanZone hebt (in de auto zelf, niet op de order of brochure)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-07 16:11
-reactie verwijderd
Laat maar, had boven staande half gelezen...

[ Voor 84% gewijzigd door RickKoets op 16-01-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

iMarkb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Hoe kan je zien of je CleanZone hebt (in de auto zelf, niet op de order of brochure)?
Bij mij op 2 plekken: als ik op de home button klik zie ik onderin het scherm de cleanzone app (die heet 'luchtkwaliteit'), en hij staat ook in het appscherm dat je krijgt als je links op die vier vierkantjes tikt.

Als je dat scherm hebt zie je bovenin het woord 'CleanZone" staan, als dat blauw is, dan is alles in orde, wordt het grijs dan is de wagen niet schoon qua inwendig klimaat. Als dat woord er staat heb je de Cleanzone functionaliteit

[ Voor 23% gewijzigd door ron65 op 17-01-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Apart, ik heb de tekst cleanzone volgens mij wel staan ergens bij de roosters. Maar die app heb ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Bij mij op 2 plekken: als ik op de home button klik zie ik onderin het scherm de cleanzone app (die heet 'luchtkwaliteit'), en hij staat ook in het appscherm dat je krijgt als je links op die vier vierkantjes tikt.

Als je dat scherm hebt zie je bovenin het woord 'CleanZone" staan, als dat blauw is, dan is alles in orde, wordt het grijs dan is de wagen niet schoon qua inwendig klimaat. Als dat woord er staat heb je de Cleanzone functionaliteit

[Afbeelding]
Maar ja wat heb je eraan? Moet je in de auto blijven zitten als er buiten teveel fijnstof of pollen is?

Typisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Maar ja wat heb je eraan? Moet je in de auto blijven zitten als er buiten teveel fijnstof of pollen is?

Typisch....
De wagen zuivert de lucht, meer dan met alleen een pollenfilter.
Als je preconditioneert, dan gaat de wagen aansluitend ook 10 min lucht zuiveren.
Voor mensen met asmatische klachten is dit een supersysteem.
Ik heb iemand met die klachten regelmatig in de wagen, en die merkt het echt als verbetering van de luchtkwaliteit.

Verder is het info die je ziet, maar het zuiveren van de lucht is echt iets positiefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMarkb
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Helder, dankjewel!

Ik heb nergens die app, maar zie nu wel CleanZone staan bij Hoofdklimaat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW_IRc04OBiG31yMECJfwr6aGuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo1dCup6KX0Rf40rGVNascc4.jpg?f=fotoalbum_large

Kan er verder alleen niet op klikken of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DreZutphen
Sten2017 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Typisch....
Ja man wat moet een mens nou met schone lucht in de auto🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
DreZutphen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Ja man wat moet een mens nou met schone lucht in de auto🤡
Serieus? Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Serieus? Overdrijven is ook een vak.
Moet jij iemand met astmatische klachten maar eens recht in het gezicht gaan zeggen... weet je hoe blij die met deze cleanzone zijn? ik weet het wel, ik heb in huis iemand met die problematiek en die vodn autorijden een ramp wegens alle vervuiling die je binnenkrijgt, en met dit systeem daar totaal geen last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Moet jij iemand met astmatische klachten maar eens recht in het gezicht gaan zeggen... weet je hoe blij die met deze cleanzone zijn? ik weet het wel, ik heb in huis iemand met die problematiek en die vodn autorijden een ramp wegens alle vervuiling die je binnenkrijgt, en met dit systeem daar totaal geen last van heeft.
Had het over de vorige reactie. Maar goed. Heb liever een Netflix app of iets dergelijks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DreZutphen
Sten2017 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Had het over de vorige reactie. Maar goed. Heb liever een Netflix app of iets dergelijks.
Haha Netflix ja jij wel.
Mijn vrouw en ik hebben beide hooikoorts en onze kleindochter heeft bronchitis.
Wel lekker die schone filter lucht op in je auto.

Ik zou niet weten wat ik met een Netflix app op mijn scherm moet????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
iMarkb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Ik heb nergens die app, maar zie nu wel CleanZone staan bij Hoofdklimaat:[Afbeelding]

Kan er verder alleen niet op klikken of zo.
Interessante toelichting in de manual, hier…

“ CleanZone geeft niet per se aan dat de luchtkwaliteit goed is, maar duidt er alleen op dat is voldaan aan de voorwaarden voor een goede luchtkwaliteit.” En die voorwaarden zijn: raampjes dicht…. :?

@iMarkb stond je deur open?

Edit: blijkbaar is het ‘Clean Zone Interior Package” (Clean Zone in twee woorden) een optie.. op mijn c40 intro edition zou het moeten zitten… uit de offerte;; ‘ 2-Zone Electronic Climate Control met Cleanzone en IAQS (Interior Air Quality Sensor), preventilatie bij ontgrendeling en 2 ventilatieopeningen achter” (Cleanzone als één woord).

[ Voor 16% gewijzigd door jorisjansen3 op 16-01-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

jorisjansen3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:24:
[...]

“ CleanZone geeft niet per se aan dat de luchtkwaliteit goed is, maar duidt er alleen op dat is voldaan aan de voorwaarden voor een goede luchtkwaliteit.” En die voorwaarden zijn: raampjes dicht…. :?

Edit: blijkbaar is het ‘Clean Zone Interior Package” (Clean Zone in twee woorden) een optie.. op mijn c40 intro edition zou het moeten zitten… uit de offerte;; ‘ 2-Zone Electronic Climate Control met Cleanzone en IAQS (Interior Air Quality Sensor), preventilatie bij ontgrendeling en 2 ventilatieopeningen achter” (Cleanzone als één woord).
Zie in de handleiding dat de functie maar 4 jaar werkt. Over daarna zie ik niks…
Een geavanceerde ventilatorfunctie die aanslaat, wanneer de auto via de sleutel wordt ontgrendeld. De ventilator vult het interieur op die manier met verse lucht. De functie start als dat nodig is en stopt na bij het openen van een van de portieren. Bij inactiviteit wordt de functie na enige tijd automatisch beëindigd. De tijd dat de ventilatorfunctie werkt zal langzaam maar zeker korter worden, totdat de auto 4 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
AGdesigns schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Zie in de handleiding dat de functie maar 4 jaar werkt. Over daarna zie ik niks…

[...]
Dan moeten de filters vervangen worden.
Heb een soort gelijk systeem in mijn VW zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Juancho schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:41:
Apart, ik heb de tekst cleanzone volgens mij wel staan ergens bij de roosters. Maar die app heb ik dan weer niet.
Bij mij staat het in het scherm van de ventilatie (boven homeknop op scherm tikken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Ah maar die app, of youtube, of gewoon een browser zou top zijn uiteraard :-)
Daar heb je zeker een punt mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jorisjansen3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:24:
[...]

IAQS, dat stond er inderdaad bij herinner ik me nu.
De omschrijving die jij nu weergeeft is gewoon raar zoals dit is opgeschreven in die handleiding,
"wil niet zeggen dat de luchtkwaliteit goed is maar voldoet aan eisen voor goede luchtkwaliteit"... zoiets als "wil niet zeggen dat het rode licht rood is maar voldoet aan de eisen voor rood licht en ziet er dus rood uit"

Maar goed, ik ben er heel blij mee dat het erop zit, en DreZutphen ook zo te lezen, dus voor mij een nuttige accessoire op deze wagen. En zelfs in de winter als er weinig pollen en dergelijke zijn merk je het. Astmatische klachten zijn namelijk gerelateerd aan vervuiling met fijnstof of stikstof andere smog gerelateerde vervuilingen, en ook die worden actief uitgefilterd merken we. Hoe is het anders te verklaren dat ze instapt waarop de klachten afnemen, en als ze weer uitstapt de benauwdheid vrijwel direct weer toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-07 11:02
ron65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Astmatische klachten zijn namelijk gerelateerd aan vervuiling met fijnstof of stikstof, en ook die worden actief uitgefilterd merken we.
Astma gerelateerd aan Stikstof? Dat is nieuw voor mij. Je weet dat lucht voor 80% uit Stikstof bestaat? :-)
En ik ben erg benieuwd hoe dat Stikstof er wordt “uitgefilterd”. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-07 18:36
tdkvolvo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Astma gerelateerd aan Stikstof? Dat is nieuw voor mij. Je weet dat lucht voor 80% uit Stikstof bestaat? :-)
Als mensen het over “stikstof” hebben, bedoelen ze vaak “stikstofoxide”.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Placebo is een wetenschappelijk aangetoond effect. Dus ik denk dat zo’n tekstje “cleanzone” alleen al effect heeft. Een hele app die je vertelt hoe schoon de lucht is nog beter natuurlijk 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Wat een teleurstelling. Ik dacht een mooie software update voor ons allemaal maar het gaat om de nieuwe modellen die nog gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Dank voor de terecht zetting, ik bedoel natuurlijk Fijnstof en andere smog gerelateerde gassen.

In ieder geval is het de vervuiling, die je ook in de zomer als smog hebt, die deze mensen enorm dwars zit.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 16-01-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Placebo is een wetenschappelijk aangetoond effect. Dus ik denk dat zo’n tekstje “cleanzone” alleen al effect heeft. Een hele app die je vertelt hoe schoon de lucht is nog beter natuurlijk 8)7
Zou het?

Ik had niet verteld dat die cleanzone filtering meuk erin zat namelijk, en toch kreeg ik de opmerking "als ik in jouw auto zit heb ik het veel minder benauwd, hoe kan dat?"

En wellicht is het een placebo effect, ik heb het niet kunnen nameten helaas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMarkb
jorisjansen3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
Volvo heeft ook gemerkt dat de voorverwarming niet goed werkt… dit staat onder mededelingen in mijn (iOS) app:
[Afbeelding]
Onze auto wil sinds deze storing in december niet meer voorverwarmen op tijdschema, wel als ik handmatig de knop indruk, maar dan moet je daar elke keer maar net aan denken een half uur van tevoren… Werkt bij jullie voorverwarmen op tijdschema ook nog steeds niet?

Pagina: 1 ... 138 ... 328 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"