HenryP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:33:
De waterpomp…
Ik heb op dit forum gezocht en 7 pagina’s met hits gevonden, maar geen antwoorden. Vandaar mijn volgende vragen:
1. Waar zit de waterpomp/hoe, waar kun je zien dat die geleverd is?
2. Hoe kun je zien dat de waterpomp in bedrijf is? Gaat er een lampje ergens branden?
3. Als de waterpomp het niet doet, verschijnt er dan een foutmelding?
Wie o wie kent de antwoorden?
Ik denk dat je de warmtepomp bedoelt.
Ja dat is een lastige, die kun je niet zomaar zien, maar je merkt het aan het gedrag van het systeem.
Een warmtepomp is net iets als je koelkast, dat is in feite ook een warmtepomp. Hij onttrekt warmte aan de ene kant en geeft die af aan de andere kant, door de compressie van gas wordt die warmte afgegeven, bij verdampen onttrekt deze warmte.
Ja, een airco werkt exact zo!
Kenmerk is dat er een compressor in zit, en die is nooit 100% trillingsvrij.
Die trillingen merk je als je er goed op let op.
Ik heb het gemerkt bij het preconditioneren, als je dat doet terwijl je erin zit (parkeerklimaat in menu klimaat), maar ook bij het snelladen. Dan koelt het iets af in de auto en hoor je het ding gewoon aanslaan (tikken onder het dashboard ergens, maar vooral een lichte diep weggestopte trilling die je kort opmerkt, vooral als hij net is aangeslagen en de druk moet opbouwen)
Verder geen signalen als het niet zou werken. Maar als je in de wagen warmte hebt terwijl het buiten koud is, dan moet het ding werken want wagens zonder WTP hebben doorgaans een elektrische spiraal die warnte afgeeft (keramische hittevormer) die je mist als er een WTP inzit. Als dan de WTP niet werkt, heb je geen warmte.
ohja: gemiddeld levert een WTP voor elke opgenomen kWh energie ongeveer 4 kWh warmte (1:4), een elektrsiche verwarming is daarin 1:1. die vreet even wat meer van je accu om de boel warm te krijgen. Bij temperaturen rond het vriespunt zou de WTP ongeveer 2 a 3% van de accu vergen om voor te verwarmen, de elektrische variant heeft wat meer nodig.
Anders gewoon de dealer vragen, ik heb trouwens bij de auto een "geboortebewijsje" gehad, een papiertje waar exact opstaat welk model en met welke aanvullingen het ding af fabriek is gekomen. Dat zou iedere Volvo meekrijgen begreep ik, daar moet het opstaan, en dat is wat uit de laatste controle is opgesteld. Staat het erop dan zit het er zeker in dus.