Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:29
jhoekwat schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:20:
Is er iemand die al eens heeft meegemaakt dat de auto een volledige vervanging van de software nodig heeft? Zo Ja, hoelang heeft dit ongeveerd geduurd bij de dealer?

Afgelopen zaterdag kon ik ineens de auto niet meer starten en/of van het slot krijgen na een software update. Vervolgens gelijk bij een dealer gebracht door een berger. Dus ben benieuwd hoelang dit gaat duren.
Als de update verder wel succesvol was, dan heb ik dit ook 2 keer gehad. Na OTA, na een x tijd (soms halve dag, soms hele dag, waarbij de auto wel gebruikt was), dan moest ik de 12V accu min pool los maken, 1 minuut wachten, weer aansluiten, dan kwam er een reset en werkte alles weer.

Doe nu na elke OTA update de 2 resets in de auto. Home knop en Ontwasem knop. Geen enkele keer meer deze fout gehad ;)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
DreZutphen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:15:
[...]

Ja als product eigenschap betitelen is de makkelijke weg maar zal juridisch geen stand houden als andere experts het als niet deugend zullen benoemen.

Als ik alle zaken lees die al geprobeerd zijn lijkt het alsof er een onbalans tussen assen en motor is.
En het feit dat ze het niet allemaal hebben zit er misschien een verschil in de zuiverheid(door het afdraaien) van gebruikte assen.
Als het een ‘product eigenschap’ zou zijn zouden toch alle exemplaren het moeten hebben lijkt mij. Maar dat is niet het geval. Dat is dan dus in tegenspraak met een ‘eigenschap’ en daarmee de zwakte in hun betoog. Het lijkt er op dat ze daar nu ook achter zijn en aanvullend onderzoek aan het plegen zijn.

Wordt (hoop ik voor de betrokkenen) vervolgd…….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31
Ik vind het triest en verontrustend dat maanden/jaren na het aankaarten hiervan er nog steeds auto's van de band rollen bij Volvo met dit probleem. Als er hier op Tweakers al zoveel mensen klagen, moeten ze daar bij Volvo toch massa's klachten binnenkrijgen lijkt me. Hebben ze die dan al die tijd gewoon genegeerd of weggelachen?

Mijn wagen (XC40 P6) wordt eind april opgeleverd, ik mag hopen dat hij dit probleem niet heeft. In België mogen we gelukkig op de meeste snelwegen nog 120km/u dus wellicht ervaar ik het sowieso minder, maar ik zie onze beste regering dat in de toekomst ook nog wel verlagen naar 100km/u.

Bij Waze hebben ze trouwens wel gezegd dat ze EV's gaan ondersteunen in de (nabije) toekomst. Laat ons hopen dat ze het goed uitwerken en dat we een waardig ingebouwd alternatief krijgen voor Maps. Op de vraag wanneer Waze beschikbaar wordt in onze Volvo's willen ze niets lossen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:22
Largamelion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:56:
Ik vind het triest en verontrustend dat maanden/jaren na het aankaarten hiervan er nog steeds auto's van de band rollen bij Volvo met dit probleem. Als er hier op Tweakers al zoveel mensen klagen, moeten ze daar bij Volvo toch massa's klachten binnenkrijgen lijkt me. Hebben ze die dan al die tijd gewoon genegeerd of weggelachen?

[...]
De nieuwste auto's worden straks geleverd met RWD en nieuwe motoren. Ik weet niet of dit is vanwege de problemen met de huidige auto's, maar het zal het waarschijnlijk wel oplossen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Venomer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:30:
[...]

De nieuwste auto's worden straks geleverd met RWD en nieuwe motoren. Ik weet niet of dit is vanwege de problemen met de huidige auto's, maar het zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Dat is nog 6 maand voor die van de band beginnen te rollen (standaard RWD). Dus eerst nog duizenden wagens die de weg opgestuurd worden en potentieel dit probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Largamelion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Dat is nog 6 maand voor die van de band beginnen te rollen (standaard RWD). Dus eerst nog duizenden wagens die de weg opgestuurd worden en potentieel dit probleem hebben.
Je weet ook niet wat die uitvoering voor problemen kan hebben. Bij mij heeft TVK - Alkmaar het euvel redelijk onder de knie kunnen krijgen. Persoonlijk rijd ik liever FWD dan RWD, vooral met SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:43
Mga1600 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Als het een ‘product eigenschap’ zou zijn zouden toch alle exemplaren het moeten hebben lijkt mij. Maar dat is niet het geval. Dat is dan dus in tegenspraak met een ‘eigenschap’ en daarmee de zwakte in hun betoog. Het lijkt er op dat ze daar nu ook achter zijn en aanvullend onderzoek aan het plegen zijn.

Ik hoop het ook!

Over twee weken gaat de dealer e.e.a. nakijken, ben benieuwd maar niet al te optimistisch.
Omdat er dus kennelijk ook recente P6'en zonder trillingen zijn geleverd vraag ik me af of degene die een recente P6 heeft en géén trillingen ervaart kan aangeven welke velgen en banden deze heeft?

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:43
hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Je weet ook niet wat die uitvoering voor problemen kan hebben. Bij mij heeft TVK - Alkmaar het euvel redelijk onder de knie kunnen krijgen. Persoonlijk rijd ik liever FWD dan RWD, vooral met SUV.
Dat is goed om te weten, kun je aangeven wat de dealer gedaan heeft?

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Vanaf week 17 wordt de RWD LR en de AWD met nieuwe aandrijving al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Dat werd hier idd reeds vermeld, maar de meeste issues lijken zich voor te doen bij de huidige single engine FWD dus ik vergeleek met de nieuwe RWD (niet de long range) en die gaat pas in de zomer in productie.
hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Klopt, de vraag is maar welke euvels het nieuwe model met zich meebrengt. Persoonlijk heb ik enkel nog maar met FWD wagens gereden dus ik heb zelf niet echt een voorkeur gezien ik het verschil nog nooit zelf ervaren heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Largamelion op 11-01-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
headinclouds schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Dat is goed om te weten, kun je aangeven wat de dealer gedaan heeft?
Uitlijnen en balancering geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
headinclouds schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Ik hoop het ook!

Over twee weken gaat de dealer e.e.a. nakijken, ben benieuwd maar niet al te optimistisch.
Omdat er dus kennelijk ook recente P6'en zonder trillingen zijn geleverd vraag ik me af of degene die een recente P6 heeft en géén trillingen ervaart kan aangeven welke velgen en banden deze heeft?
Geen direct antwoord op de vraag, maar diezelfde dealer in Alkmaar vertelde mij dat de Michelin banden weliswaar goede grip geven maar soms na 10.000 km last van cupping krijgen wat leidt tot geluid en onbalans? Maar dat is niet de ‘lichte, maar kennelijk irritante trilling’ waar hier over geklaagd wordt . Naast Michelin levert Volvo ook standaard Pirelli banden die dat cupping euvel niet hebben (aldus de dealer). Die zijn er bij mij daarom ook opgegaan (de auto was aan de dealer geleverd met Michelin)

Dat verhaal geldt voor de 20” banden. Voor 19” weet ik het niet, maar ik weet wel dat daar ook Michelin banden voorkomen naast (ik meen) Conti. De Michelin 19” banden hebben hetzelfde grove profiel als de 20” versie.

Maar nogmaals: de trilling waar hier vaker over gesproken wordt gaat niet over cupping problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
hansdg53 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Uitlijnen en balancering geloof ik.
"Geloof ik" is niet heel erg specifiek...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Dat werd hier idd reeds vermeld, maar de meeste issues lijken zich voor te doen bij de huidige single engine FWD dus ik vergeleek met de nieuwe RWD (niet de long range) en die gaat pas in de zomer in productie.

[...]
Ja dat is juist, maar RWD ervaring ontstaat dus vanaf wk17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Mga1600 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Ja klopt. Kan nooit geen producteigenschap zijn.
Lijkt meer op een serie verkeerd geproduceerde onderdelen.
Er hoeft maar op 1 machine die bijv een klein asje maakt een minimale afwijking te zitten waardoor het wel door de keuring komt maar dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Als het bij ong 100 begint en bij 110 weer weg is wijst het op resonantie. Anders had het zich nl we bij alle snelheden voorgedaan. bij die snelheid gaat dus een onderdeel in een bepaalde frequentie iets doen. En iets anders resoneert weer op die frequentie.

In mijn auto (p6) is het effect zo klein dat het pas opviel omdat er hier op het forum gesproken werd. Dan is het lastig zoeken wat de oorzaak is.

Maar je zou toch zeggen dat in die auto’s waar het stuur zich als een elektrisch tandenborstel gedraagt je toch vrij makkelijk moet kunnen analyseren wat dan de resonerende onderdelen zijn…
Ja dat is ook precies wat ik bedoel.
Een minimale afwijking in bijv een asje veroorzaakt resonantie.
Bijv: 2 machines draaien de asjes af. 1 heeft een minimale afwijking maar het lijkt goed te zijn en komt door de keuring.

Het is maar een gok maar mijn ervaring met door electromotoren gedreven machines brengt mij op deze gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Ja klopt. Kan nooit geen producteigenschap zijn.
Lijkt meer op een serie verkeerd geproduceerde onderdelen.
Er hoeft maar op 1 machine die bijv een klein asje maakt een minimale afwijking te zitten waardoor het wel door de keuring komt maar dit veroorzaakt.
Als het een asje zou zijn, zouden de trillingen er dan niet altijd zijn? Ik heb zoiets gehad met de aandrijfas van mijn boot, die was niet geheel centrisch, en de trillingen kwamen voor bij elk toerental.
En het probleem schijnt toch groter te zijn dan alleen de XC40 P6. Ook bij de gestookte versies komt het voor, zo te lezen in bepaalde fora. In de VS heeft Volvo voor dit probleem zelfs een service bericht gemaakt. Ik heb zelf sterk het gevoel dat het de banden in combinatie met bepaalde velgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Als het bij ong 100 begint en bij 110 weer weg is wijst het op resonantie. Anders had het zich nl we bij alle snelheden voorgedaan. bij die snelheid gaat dus een onderdeel in een bepaalde frequentie iets doen. En iets anders resoneert weer op die frequentie.

In mijn auto (p6) is het effect zo klein dat het pas opviel omdat er hier op het forum gesproken werd. Dan is het lastig zoeken wat de oorzaak is.

Maar je zou toch zeggen dat in die auto’s waar het stuur zich als een elektrisch tandenborstel gedraagt je toch vrij makkelijk moet kunnen analyseren wat dan de resonerende onderdelen zijn…
Ik zie net dat ik jouw post verkeerd las.

Om te verduidelijken: jij bedoeld de resonantie door stroom frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Over het trillen. Bij mijn P6 (C40) is het nog steeds niet aanwezig (na ruim 4000 km). Ook niet met de Pirelli Scorpion Elect Winterbanden. Klopt mijn gevoel dat vrijwel alle C40 P6 (19 inch) rijders deze trilling eveneens niet hebben?

Volgende week worden wel mijn voorwielen uitgelijnd, stuur staat 3-5 graden scheef, krijg er soms een lamme arm van. Bij gebruik van OPD hoor ik bij het remmen een "tik" aan de linkervoorzijde van de auto, hier gaat de dealer ook naar kijken. Ben geen techneut maar het lijkt iets met een sensor te zijn die steeds "aan-uit-aan-uit" springt. Iemand hetzelfde?

Verder nog steeds helemaal happy.

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:25
DreZutphen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik zie net dat ik jouw post verkeerd las.

Om te verduidelijken: jij bedoeld de resonantie door stroom frequentie?
in dit linkje staat precies uitgelegd wat ik bedoel.

is hetzelfde effect als een operazangeres die een glas laat breken met haar stem. Kan alleen als ze de juiste noot zingt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:10:
[...]

is hetzelfde effect als een operazangeres die een glas laat breken met haar stem. Kan alleen als ze de juiste noot zingt...
Alles in de aandrijftrein heeft een eigen frequentie, dat geldt voor de motor, de tandwielkast, de aandrijfassen, de naven, de wiellagers, de remmen, de wielen, de banden etc. Maar er is ook nog sprake zijn van linker - en rechterkant met ieder hun eigen resultante waarbij die elkaar zouden kunnen opheffen of juist versterken.
Hier langs de zijlijn kennen we al die details niet ( ik in ieder geval niet) en kunnen we wel dingen roepen maar het niet oplossen. Waarom de ene auto het wel en de ander het niet heeft?

Ik heb ooit in een (Engelse) auto (een Princess 2200) met een onverklaarbare, forse trilling gehad. Die werd uiteindelijk opgelost door de hoek waarmee de aandrijfassen aan de voorwielen waren gekoppeld te veranderen. Klinkt heftig en niet voor de hand liggend, maar dat kon in dat geval tamelijk eenvoudig door de motor en versnellingsbak een klein stukje naar achteren te verplaatsen. Hierdoor veranderde de plaats waar de krachten aangrijpen in de homokineten…… gevolg: het probleem was meteen over…….De uiteindelijke oplossing was qua uitvoering erg simpel en bleek te bestaan een paar andere motorsteunen die dat verplaatsen van de motor faciliteerde.
En het was dus een statisch component wat uiteindelijk een dynamische trilling moest opheffen…..zo complex kan het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Alles in de aandrijftrein heeft een eigen frequentie, dat geldt voor de motor, de tandwielkast, de aandrijfassen, de naven, de wiellagers, de remmen, de wielen, de banden etc. Maar er is ook nog sprake zijn van linker - en rechterkant met ieder hun eigen resultante waarbij die elkaar zouden kunnen opheffen of juist versterken.
Hier langs de zijlijn kennen we al die details niet ( ik in ieder geval niet) en kunnen we wel dingen roepen maar het niet oplossen. Waarom de ene auto het wel en de ander het niet heeft?

Ik heb ooit in een (Engelse) auto (een Princess 2200) met een onverklaarbare, forse trilling gehad. Die werd uiteindelijk opgelost door de hoek waarmee de aandrijfassen aan de voorwielen waren gekoppeld te veranderen. Klinkt heftig en niet voor de hand liggend, maar dat kon in dat geval tamelijk eenvoudig door de motor en versnellingsbak een klein stukje naar achteren te verplaatsen. Hierdoor veranderde de plaats waar de krachten aangrijpen in de homokineten…… gevolg: het probleem was meteen over…….De uiteindelijke oplossing was qua uitvoering erg simpel en bleek te bestaan een paar andere motorsteunen die dat verplaatsen van de motor faciliteerde.
En het was dus een statisch component wat uiteindelijk een dynamische trilling moest opheffen…..zo complex kan het zijn.
Ik claim ook niet dat ik het kan oplossen, alleen dat het als resonantie klinkt…

Heb ooit een oude Toyota gehad. Was hartstikke handig die resonantie. Op een gegeven moment was de kilometerteller stuk, maar ik kon nog steeds aan wat In de auto rammelde horen hoe had ik reed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:10:
[...]

Ja ik wilde weten of je dat bedoelde.
Klopt met frequenties. Tussen ..hz en ..hz kan er resonantie ontstaan.
Ik heb in het verleden wel eens met een frequentieregelaar gewerkt. Dit om een storende zoem en trilling uit een draaiende motor te halen.

Toen ik jouw post nog eens goed las dacht ik gelijk aan mijn ervaring met die regelaar.

En ja het is zeker geen rare gedachte dat het hierin kan zitten. Zeker omdat het bij een bepaalde hoeveelheid gegeven stroom opkomt en daarboven weer verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Ja het kan zeker complex zijn maarja het is maar wat filosoferen😅.

De frequentie die ik bedoel is enkel van toepassing op stroom.

Een opgevoerde of afgeknepen stroomtoevoer ( harder en zachter) kan ressonantie veroorzaken op een bepaald toerental als de regeling niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
jswinkels schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Eerst was het niet mogelijk om mijn e-mail adres die gekoppeld was aan de Plugsurfing kaart te wijzigen in hetzelfde adres als mijn Volvo account. Ik had wel al een tweede plugsurfing account gemaakt op hetzelfde e-mail adres als het volvo account. 2 maanden na mijn contact hierover (ik heb gewoon met de kaart geladen) kreeg ik een keer een mail dat ze het account niet konden migreren. Ik heb vervolgens gevraagd of ze de kaart aan mijn andere account konden koppelen. Dit hebben ze (een maand later) ook gedaan.

Ik weet niet of dit inmiddels sneller gaat.In principe is de koppeling natuurlijk niet perse nodig. Het laden met de kaart of plugsurfing app werkt natuurlijk ook gewoon.
Bedankt voor je reactie.
Ik zal ook een 2e account aanmaken en vragen of ze de laadpas aan dit account kunnen koppelen. Ik heb nog net een maandje de tijd. Lijkt op een andere manier nog niet mogelijk.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
headinclouds schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Ik hoop het ook!

Ik heb in 3 P6'en gereden. Allemaal met dezelfde Michelin all weather banden. Eerste P6 van februari 2022 met trillingen een paar weken gereden. Na een lange rit zat ik bij mijn klant nog na te trillen. Mocht ik inwisselen voor een ander exemplaar van februari 2022, helaas ook met trillingen. Of een exemplaar van december 2021 zonder trillingen. En rij na 15000 km nu nog altijd trillingsvrij in deze laatste auto.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:24
Bartelomeus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:37:
Over het trillen. Bij mijn P6 (C40) is het nog steeds niet aanwezig (na ruim 4000 km). Ook niet met de Pirelli Scorpion Elect Winterbanden. Klopt mijn gevoel dat vrijwel alle C40 P6 (19 inch) rijders deze trilling eveneens niet hebben?

Volgende week worden wel mijn voorwielen uitgelijnd, stuur staat 3-5 graden scheef, krijg er soms een lamme arm van. Bij gebruik van OPD hoor ik bij het remmen een "tik" aan de linkervoorzijde van de auto, hier gaat de dealer ook naar kijken. Ben geen techneut maar het lijkt iets met een sensor te zijn die steeds "aan-uit-aan-uit" springt. Iemand hetzelfde?

Verder nog steeds helemaal happy.
Helaas hier een C40 P6 rijder met wel trillingen tussen de 100 en 110 km/h. Gek genoeg ook niet altijd. Trilling is aanwezig, maar niet te heftig ofzo.

Moet zeggen dat dat ook echt het enige is waar ik af en toe hinder van ondervind, verder net als jij nog steeds helemaal happy. Om de auto te zien, om erin te zitten en vooral om er in te rijden. Wat geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
[...]

Een top monteur of garage die dat bedacht!
Andere tijden nu vrees ik....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Waterblok schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Een top monteur of garage die dat bedacht!
Andere tijden nu vrees ik....
Nee hoor, ik was denk ik niet duidelijk, dat was een oplossing vanuit de fabrikant. Ook die oplossing liet overigens lang op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb een tijdje geleden een wetenschappelijk totaal onverantwoord onderzoekje gedaan hier.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72052678
Michelin en Pirelli leken iets meer trillingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
In de handleiding van mijn C40 lees ik dit over de verlichting als ik in een linksrijdend land ga rijden:

“Bij koplampen zonder pixeltechnologie hoeft de lichtbundel niet te worden aangepast bij wisselen tussen rechtsrijdend en linksrijdend verkeer en andersom.”

Iemand enig idee hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
zo... wat hakt dat slechte weer in op de range zeg... vandaag nieuw record aan de onderkant van de range:

met voorverwarmde auto toch 42% van mijn capaciteit kwijt over 110km. Effectief dus 260km range bij 100%!. Is dezelfde rit waar ik in de zomer 400km+ range op heb.... (combi snelweg/polder en nee ik heb niet als een malloot gereden... gewoon netjes 100 waar ik 100 mocht en 80 waar ik 80 mocht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:34:
zo... wat hakt dat slechte weer in op de range zeg... vandaag nieuw record aan de onderkant van de range:

met voorverwarmde auto toch 42% van mijn capaciteit kwijt over 110km. Effectief dus 260km range bij 100%!. Is dezelfde rit waar ik in de zomer 400km+ range op heb.... (combi snelweg/polder en nee ik heb niet als een malloot gereden... gewoon netjes 100 waar ik 100 mocht en 80 waar ik 80 mocht...)
Afgelopen zaterdag had ik op de heenweg 21 kWh/100 km en op de terugweg 28. Kwestie van mee- of tegenwind. Klopt het dat je tegenwind had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Om een softwareupdate te krijgen, moet je dan ingelogd zijn met een Google account? Ik ben dan niet en heb 2.5 niet aangeboden gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:42
quinten010 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:26:
In de handleiding van mijn C40 lees ik dit over de verlichting als ik in een linksrijdend land ga rijden:

“Bij koplampen zonder pixeltechnologie hoeft de lichtbundel niet te worden aangepast bij wisselen tussen rechtsrijdend en linksrijdend verkeer en andersom.”

Iemand enig idee hoe dit werkt?
Ik vermoed dat het komt omdat er uberhaubt geen onderscheid is tussen links en rechts zoals dat bij "klassiekere" verlichting wel is. De lichtbundel zal altijd rekening houden met tegenliggers, of dat nou links of rechts is.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bloemstukje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Ik vermoed dat het komt omdat er uberhaubt geen onderscheid is tussen links en rechts zoals dat bij "klassiekere" verlichting wel is. De lichtbundel zal altijd rekening houden met tegenliggers, of dat nou links of rechts is.
??
@quinten010 had het over "koplampen zonder pixeltechnologie"...
Of zou dit weer een slipper zijn in de handleiding?

[ Voor 5% gewijzigd door Claude op 12-01-2023 10:41 ]

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Lid worden van mijn clubje? :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53

Op de terugweg krijg je een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:42
Claude schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:39:
[...]

??
Ooh helemaal verkeerd gelezen in zijn bericht zie ik. Dat is wel vreemd inderdaad. Ik zou het juist andersom verwachten.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Ik dacht bij mijn C40 dat het trillen was opgelost met opnieuw balanceren maar het is er nog steeds, al lijkt het nu wat verder opgeschoven te zijn naar 105/110. Ik heb de auto maar uit eigen initiatief laten balanceren aangezien ik volgende week pas terecht kan bij de dealer. Het trillen is irritant, maar op het moment dat de trilling verder gaat resoneren en de auto gaat brommen is het gewoon bijna niet te doen. Ik rij dus nu bewust 98 of 120. Alles daartussen leidt tot trillingen

Als ik de verhalen zo lees ben ik er niet gerust op dat het ooit opgelost gaat worden. Ik heb ook het idee dat de auto niet goed spoort. Ik heb de 20” velgen met Michelin banden. Erg zonde want ik begin steeds meer op te zien tegen snelwegkilometers

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Claude schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:39:
[...]

??
Ik denk het niet, want in mijn auto met pixellampen zit een ‘knopje’ voor linksrijdend verkeer. Logisch want de pixellampen kijken met een radar of camera naar de plaats van de tegenligger en blinden dat stuk dan uit in het grote licht. Dan moet de logica dus wel even ‘andersom’ gezet worden als je naar Engeland gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39

Interessant om te weten of je (hoofdzakelijk) tegen de (zuidwesten)wind in reed, of die mee had… windkracht 6-7 is toch ca 30km per uur wind tegen… ik herken je ervaringen. ik merk zelf met mijn C40 (met de aërodynamica van een tuinschuurtje) dat harde wind tegen toch serieus uit maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
jorisjansen3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Interessant om te weten of je (hoofdzakelijk) tegen de (zuidwesten)wind in reed, of die mee had… windkracht 6-7 is toch ca 30km per uur wind tegen… ik herken je ervaringen. ik merk zelf met mijn C40 (met de aërodynamica van een tuinschuurtje) dat harde wind tegen toch serieus uit maakt..
Windkracht 6 à 7 zit zelfs tussen 39 en 61 km/u. Als je dat recht tegen hebt, dan merk je het echt wel in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jorisjansen3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:55:
[...]

a ja, zie het dat zal dit record verklaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:40:
[...]

haha... ja vanochtend wel, maar begrijp ik inmiddels dat ik een uur lang recht tegen windkracht 6 heb ingereden. Dis vanmiddag zeg ik hopelijk mijn lidmaatschap weer op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
Update van de app, althans de auto/kleur (was grijze XC60) klopt eindelijk!! Heel nice, ook al is het maar iets kleins..;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuWG5OM6sUCk0JkJjDbBRUV0eTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq4Q1bnAakfDQoLtPDzNevak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
errox schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:30:
Update van de app, althans de auto/kleur (was grijze XC60) klopt eindelijk!! Heel nice, ook al is het maar iets kleins..;)

[Afbeelding]
Grappig…..hier ging het beeld vanmiddag ineens ook van testbeeld naar C40Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2irIm2mTlqjM27JhBDGsrirjGUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VkCLI54o72IgFbOhsFbQWjjF.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Grappig…..hier ging het beeld vanmiddag ineens ook van testbeeld naar C40[Afbeelding].
Yeahh :-D ... ook ik heb eindelijk mijn black XC40 erin ipv de grijze XC60 :-)
Volgende week een garage afspraak ivm de vastzittende updates, zowel veiligheids update als OTA 2.5.x

Het wordt langzaam aan steeds wat beter. en ik steeds blijer :-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07

Ik heb gisteren 285km gereden, niet voorverwarmd en nog 14% over. Was ik zeer tevreden mee gezien het weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

goetfoud schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb gisteren 285km gereden,
Ik ik maar denken dat ze begrensd zijn op 160 / 180 (p6/p8) :-D _O-

Alle gekheid..... mooi resultaat inderdaad.
Ik had vandaag weer een afstand van 160 km moeten rijden, maar mijn klant belde af, die werkte thuis vanwege de waarschuwingen daartoe door RWS. Klein beetje storm en we moeten tegenwoordig kennelijk thuiswerken....

Ik reed zelfs nog in mijn Ascona in die beruchte Januari-storm op 25 jan 1990, stond ik op de fyover van het Rottepolderplein stil in de file, zag ik voor me een panda zijdelings weggeblazen worden. Toen werd er helemaal niet gewaarschuwd niet de weg op te gaan, toen hadden we kennelijk allemaal nog gewoon lef!

https://www.knmi.nl/kenni...waarste-storm-in-decennia
Toen woei het pas echt een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:34
Juancho schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Het was hier vorige week niet beter. Ik had >100km nodig om überhaupt onder de 25kWh/100 te komen. Gisteravond van 90%->43% over 90km. Ok, toen reed ik 140, was het aan het regenen en waaien ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

Toevallig iemand al ervaringen met laden via de Volvo laadpas bij Ionity? Zie net in de app (die sinds paar minuten eindelijk de juiste auto weergeeft) dat die maar 0,35 cent kost. Lijkt me voor snelladen best een goede deal. Hebben nog niet snelgeladen aangezien we nog geen rit gemaakt hebben waarbij dat nodig was (en laadpaal thuis die laad voor 15cent/kwh).
Standaard kost ionity €0,79. Vraag me af of je op de paal dan direct het juiste bedrag ziet of alleen achteraf op de rekening.
Betreft verbruik heb ik vorige week op een rit van 200km een gemiddelde van 18,3kwh/100km (5 personen 75% snelweg airco 20 en stoelverwarming bijrijder aan). Vond zelf een zeer nette waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door AGdesigns op 12-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
Had gisteren voor het eerst bij de Fastned ook een slechte ervaring, twee palen werkten niet. Pas de derde deed het normaal. Al vaker hier gelezen maar zelf dus nog niet meegemaakt.

Niet goed voor het vertrouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
AGdesigns schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:05:
Toevallig iemand al ervaringen met laden via de Volvo laadpas bij Ionity? Zie net in de app (die sinds paar minuten eindelijk de juiste auto weergeeft) dat die maar 0,35 cent kost. Lijkt me voor snelladen best een goede deal. Hebben nog niet snelgeladen aangezien we nog geen rit gemaakt hebben waarbij dat nodig was (en laadpaal thuis die laad voor 15cent/kwh).
Standaard kost ionity €0,79. Vraag me af of je op de paal dan direct het juiste bedrag ziet of alleen achteraf op de rekening.
Vorig jaar een paar keer bij Ionity geladen. De afrekening klopte precies met de 35 ct.
Jammer dus dat er niet zo veel Ionity laders zijn in NL en al helemaal niet of nauwelijks in de noordelijke helft van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
AGdesigns schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:05:
Betreft verbruik heb ik vorige week op een rit van 200km een gemiddelde van 18,3kwh/100km (5 personen 75% snelweg airco 20 en stoelverwarming bijrijder aan). Vond zelf een zeer nette waarde.
Vorige week plugsurfingpas ingesteld en geprobeerd bij Ionity Apeldoorn. Conclusie: werkt top! Van 19 naar 45% in 7 min, moest 5,71 euro afrekenen (16 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Mga1600 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Klopt, mijn bestelde RWD LR zou rond week 17 geproduceerd gaan worden.

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zijn er mensen hier die met hun C/XC4 EV op vakantie zijn gegaan (roadtrip) naar/ door Scandinavië of Noord Spanje of zuid Frankrijk? Wij zijn een beetje aan het bekijken vakantie plannen en een roadtrip met onze P8 door 1 van deze regio's staat zeker op de lijst. Natuurlijk speelt de range/laad angst dan deels meer. Planning is of in het voor seizoen of na seizoen. Dus nooit hoogseizoen met schoolvakanties etc.

Ps. Ja ik weet dat er een speciaal topic hiervoor is maar was even specifiek benieuwd naar rijders hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 12-01-2023 21:11 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Juancho schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:09:
Zijn er mensen hier die met hun C/XC4 EV op vakantie zijn gegaan (roadtrip) naar/ door Scandinavië of Noord Spanje of zuid Frankrijk? Wij zijn een beetje aan het bekijken vakantie plannen en een roadtrip met onze P8 door 1 van deze regio's staat zeker op de lijst. Natuurlijk speelt de range/laad angst dan deels meer. Planning is of in het voor seizoen of na seizoen. Dus nooit hoogseizoen met schoolvakanties etc.

Ps. Ja ik weet dat er een speciaal topic hiervoor is maar was even specifiek benieuwd naar rijders hier.
Zeker, wij zijn in het voorjaar naar de Noordkaap gereden. Via Zweden en Finland heen en via Noorwegen terug. Ging prima! We hebben volgens mij van de 7.800 km slechts 2x bij een 50 kW paal moeten bijladen. De rest was allemaal 100 kW of sneller. In Finland zelfs 500 kW, zo snel heb ik ze hier nog niet gezien.

Wel een tip: download thuis alvast wat verschillende laadapps (je hebt niet per se altijd een pasje nodig, vaak is de app voldoen), bijvoorbeeld van MER en Fortum. En verder handig om de reguliere apps te hebben: InCharge, Shell, IONITY, ChargePoint. Dan kom je een heel eind. Sommige laadpalen werken helemaal niet met pasjes of apps, daar moet je de QR-code scannen en betaal je via creditcard. Dat kwam in het noorden regelmatig voor. Werkte ook prima trouwens.

Wij reden met onze P8 in mei/juni met heel wisselend weer: van onder 0 tot 20 graden en van sneeuw en regen tot blauwe luchten. Gemiddeld verbruik was 20,1 kW per 100 km. Kan me voorstellen dat dit in maanden met slechter weer wel hoger ligt en dat je dan vaker moet laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
Heel wat anders en hopelijk hebben de hulpdiensten dit nooit nodig (en voor de zekerheid vandaag maar extra oppassen want het is vrijdag de 13e…of werkt dat niet zo…?).
Via onderstaande link is de informatie te zien die Volvo verstrekt aan de hulpdiensten (first responders) over de XC40 EV. In dit geval aan de Canadese hulpdiensten. Een kennis van me werkte bij de brandweer hier in NL en die hebben van vrijwel alle auto’s soortgelijke informatie op een laptop bij zich.,

https://cdn.volvotechinfo...0RechargeFullElectric.pdf

Dit zijn de specifieke pagina’s voor de C40, de rest van de info is gelijk aan die in bovenstaande link.

https://cdn.volvotechinfo...V_2021_5d_Electric_EN.pdf

[ Voor 43% gewijzigd door Mga1600 op 13-01-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Iemand nog een Tesla? Kun je die trillende p6 inleveren.

Hopelijk ontstaat er nu een soort van prijzenoorlog in ev land.

[ Voor 18% gewijzigd door Sten2017 op 13-01-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Denk eerder dat de EV hype en/of stimulatie gaat afzakken. Prijzen worden duurder, de bijtelling schiet omhoog, laden kost ondertussen ook behoorlijk wat. Even los van het feit dat ik een EV rijden heerlijk vind (en dan is dit mijn 1e EV), maar de motivatie voor mensen om een EV te kiezen is er amper meer. Dus die prijzenoorlog zal wel enorm meevallen of er helemaal niet zijn.

Wij zitten hier volgens mij met een hele groep rijders van het eerste uur, dus de prijzen voor onze wagen zullen wel binnen een bepaalde range vallen (kaal volgens mij rond de 45k en volgepakt bijna 70k). Ik denk dat we ons rot gaan schrikken wat over een paar jaar de opvolger van deze wagen (maar ook de Polestar) gaat kosten in zowel aanschaf als lease.

Grote kans dat dit mijn laatste leasewagen ook gaat worden, dus dan verleng ik het net zolang ik kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Juancho schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:
Denk eerder dat de EV hype en/of stimulatie gaat afzakken. Prijzen worden duurder, de bijtelling schiet omhoog, laden kost ondertussen ook behoorlijk wat. Even los van het feit dat ik een EV rijden heerlijk vind (en dan is dit mijn 1e EV), maar de motivatie voor mensen om een EV te kiezen is er amper meer. Dus die prijzenoorlog zal wel enorm meevallen of er helemaal niet zijn.

Wij zitten hier volgens mij met een hele groep rijders van het eerste uur, dus de prijzen voor onze wagen zullen wel binnen een bepaalde range vallen (kaal volgens mij rond de 45k en volgepakt bijna 70k). Ik denk dat we ons rot gaan schrikken wat over een paar jaar de opvolger van deze wagen (maar ook de Polestar) gaat kosten in zowel aanschaf als lease.

Grote kans dat dit mijn laatste leasewagen ook gaat worden, dus dan verleng ik het net zolang ik kan/mag.
En dan zie je dat Tesla vandaag de prijzen (Model Y) met 3K en 7K voor de Long range verlaagt heeft. Ik zou morgen een proefrit gaan maken en dat ga ik ook doen, maar met het verschil met de prijs tussen een XC40 en een Model Y is de kans vrij klein dat het een Volvo gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017

De hype zwakt niet af, er is straks geen andere optie meer.

Ben geen Tesla fan, maar wel een briljante zet van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja Tesla is dan die vreemde eend. Persoonlijk zou ik never nooit een Tesla willen vanwege die gek van een Musk. Voelt niet goed, hoe fijn een Tesla ook kan zijn. Principe kwestie.

@Sten2017 ja die verhalen ken ik, oa dat onze bestuurders willen pushen dat alle leaserijders straks een EV nemen. Ze vergeten daarbij alleen even dat het wel betaalt moet worden. En daar gaat een enorme scheefgroei ontstaan. Nog los van het feit dat werken anders is geworden. Mensen zijn flexibeler, mensen hoeven niet meer perse elke dag honderden kilometers te rijden voor een afspraak of wat dan ook.

Kijk ik naar onze organisatie, daar zie je echt een verandering. En daarbij past eigenlijk geen hele dure leaseauto meer.

[ Voor 59% gewijzigd door Juancho op 13-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Juancho schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:19:
Ja Tesla is dan die vreemde eend. Persoonlijk zou ik never nooit een Tesla willen vanwege die gek van een Musk. Voelt niet goed, hoe fijn een Tesla ook kan zijn. Principe kwestie.

@Sten2017 ja die verhalen ken ik, oa dat onze bestuurders willen pushen dat alle leaserijders straks een EV nemen. Ze vergeten daarbij alleen even dat het wel betaalt moet worden. En daar gaat een enorme scheefgroei ontstaan. Nog los van het feit dat werken anders is geworden. Mensen zijn flexibeler, mensen hoeven niet meer perse elke dag honderden kilometers te rijden voor een afspraak of wat dan ook.

Kijk ik naar onze organisatie, daar zie je echt een verandering. En daarbij past eigenlijk geen hele dure leaseauto meer.
Ik vraag me af of dit al de in Duitsland gemaakte model Y's zijn of nog een serie gemaakt in China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Offfftopic. Teslas zijn andere auto's en ander concept lekker boeiend. Is een mooi topic voor ;)

Voor dat tril ding zou ik echt adviseren om toch met een hoop mensen ee gezamenlijke klacht / actie op te zetten... rij eigenschap is echt bs valt gewoon onder een niet goed werkend product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:00:

Liever wat trillingen dan het beruchte fantoomremmen van die tessla's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
100% mee eens Juancho! Los van Musk kan ik welke Tesla dan ook niet mooi vinden. Qua EV zijn ze wel top, maar dan maar een mooie (iets minder efficiënte) Volvo! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:19:
[...]

De hype zwakt niet af, er is straks geen andere optie meer.

Ben geen Tesla fan, maar wel een briljante zet van ze.
De aandeelhouders van Tesla vinden wat anders. Die zijn helemaal niet blij met dat Tesla met die prijzen stunt... Ook voor dat gestuntel met Twitter is dat aandeel al hard onderuit gegaan...

niet dat ik klaag hoor.. als volvo zijn prijsstelling van de XC40 niet op tesla model Y RWD aanbod aanpast is mijn volgende auto ook een tesla... je moet er van houden (maar ik hou wel van een auto met gimmicks) en dan heb je voor een stuk minder geld een grotere auto met meer vermogen, een hogere laadsnelheid en een grotere range. Hoef ik niet zo heel lang over na te denken, mocht ik voor die keuze komen te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Veromor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:50:
Offfftopic. Teslas zijn andere auto's en ander concept lekker boeiend. Is een mooi topic voor ;)
ja en nee. Tesla Model RWD prijsverlaging geeft aan dat Volvo nog werk in de prijs/waarde verhouding voor de (X)C40 te doen heeft (en dat is ontopic lijkt me...), anders heb je op termijn geen leden meer om in dit topic te chatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Kammika schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:56:
[...]

De aandeelhouders van Tesla vinden wat anders. Die zijn helemaal niet blij met dat Tesla met die prijzen stunt... Ook voor dat gestuntel met Twitter is dat aandeel al hard onderuit gegaan...

niet dat ik klaag hoor.. als volvo zijn prijsstelling van de XC40 niet op tesla model Y RWD aanbod aanpast is mijn volgende auto ook een tesla... je moet er van houden (maar ik hou wel van een auto met gimmicks) en dan heb je voor een stuk minder geld een grotere auto met meer vermogen, een hogere laadsnelheid en een grotere range. Hoef ik niet zo heel lang over na te denken, mocht ik voor die keuze komen te staan..
Wat ga je dan met je Volvo doen, inruilen bij Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600

Alles wordt duurder, ICE auto’s gaan net zo hard omhoog. Restwaarde van ICE komt steeds meer onder druk naarmate het Europese verbod op verkoop van nieuwe ICE’s dichterbij komt. En die restwaarde is een groot onderdeel van de lease tarieven. Dus die gaan voor ICE’s ook steeds harder stijgen,

Ik kan uit eigen ervaring alleen maar zeggen dat de restwaarde van mijn P8 na precies twee jaar bij inruil echt erg hoog was. Van het verschil onder de streep tussen een nieuwe C40 Twin Ultimate en de ingeleverde P8 kun je (na aftrek van het voordeel van 3 jaar gratis verzekering) misschien net een mooie elektrische fiets kopen. En die waarde is zo hoog omdat er meer vraag is dan aanbod.
Het aandeel EV’s in Duitsland in de verkoop van nieuwe auto’s is nu 30%, terwijl het daar echte petrol heads zijn. Als het daar regent, druppelt het hier. Dus nee, het is zeker niet aflopend met EV’s, het neemt alleen maar toe.

Straks, over een paar jaar, krijgen we hier een soort km-heffing die de plaats inneemt van gewone wegenbelasting. En de heffing zal zonder twijfel op uitstoot gebaseerd gaan worden, dus dan worden de EV’s gunstig behandeld en weliswaar niet meer gesubsidieerd maar komen toch bovendrijven omdat ICE’s worden gestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hansdg53 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:59:
[...]

ik ben leaserijder, hoef dus niet in te ruilen... ik raak 'm vanzelf kwijt ;-) Als het mijn eigen auto was, denk ik dat ik er nog heeeeeeeeeeeeeeeel lang in zou blijven rijden...

vind de verschillen ook niet zo groot dat ik nu zou willen investeren om de net iets betere specs te krijgen...

Maar ik vind best wel opmerkelijk: ooit begonnen elektrisch te rijden met 3 proefritten: polestar (viel op, zat niet lekker en achterin veel te klein), volvo (mooie auto, rij er niet voor niks nu in) of Tesla (reed fijner, betere specs, leuke gimmicks, maar alleen als 4WD een daardoor heel erg veel duurder dan mijn p6)

Maar je ziet het eigenlijk nu precies andersom. Ik ga vooral voor luxe, maar als ik dus de luxe uitvoering heb, moet ik bij volvo ook gelijk de 4WD kiezen en kom tegen de 70k uit, waar ik bij Tesla dan ook voor de RWD kan kiezen en onder de 50k klaar kan zijn... En zelfs al je een minder luxe variant met RWD van Volvo in de configurator stopt, kom je een stuk duurder uit dan die Tesla, die betere specs heeft (alhoewel Volvo wel flink bijgetrokken is met de my24).

In 2 jr tijd is het dus precies omgedraaid qua prijsverschil Volvo / Tesla, doordat Volvo enorm gestegen en Tesla een behoorlijk duik in de prijs gemaakt heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Alles wordt duurder, ICE auto’s gaan net zo hard omhoog.
Klopt maar ik heb het ook specifiek over de grote groep leaseautos. Een EV is nog altijd gewoon (fors) duurder dan een ICE. Je kan een XC40 hybrid/benzine veel goedkoper krijgen dan de EV variant. En als dan de bijtelling gelijk is, het laden niet meer (flink) goedkoper is dan tanken... wat is dan nog de noodzaak om een EV te nemen? Sowieso de vraag nog of mensen het kunnen betalen.

In mijn persoonlijke situatie had ik deze EV nooit kunnen leasen als de bijtelling 16/22% was. Ik heb nog het geluk van een 8% modelletje maar anders was het kansloos. Wellicht dat je een hele kale EV kan laten passen maarja, als je aan de andere kant een benzine variant kan krijgen die veel meer uitgerust is...

Ik ben dus in dat kader benieuwd wat Volvo gaat doen met de prijzen voor de komende modellen. Zeker het lagere model auto die ze op de markt gaan brengen. De wat hogere, laten we zeggen vanaf xc60 zijn sowieso niet te betalen. Niet voor mij en al mijn collegas tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Klopt maar ik heb het ook specifiek over de grote groep leaseautos. Een EV is nog altijd gewoon (fors) duurder dan een ICE. Je kan een XC40 hybrid/benzine veel goedkoper krijgen dan de EV variant. En als dan de bijtelling gelijk is, het laden niet meer (flink) goedkoper is dan tanken... wat is dan nog de noodzaak om een EV te nemen? Sowieso de vraag nog of mensen het kunnen betalen.

In mijn persoonlijke situatie had ik deze EV nooit kunnen leasen als de bijtelling 16/22% was. Ik heb nog het geluk van een 8% modelletje maar anders was het kansloos. Wellicht dat je een hele kale EV kan laten passen maarja, als je aan de andere kant een benzine variant kan krijgen die veel meer uitgerust is...

Ik ben dus in dat kader benieuwd wat Volvo gaat doen met de prijzen voor de komende modellen. Zeker het lagere model auto die ze op de markt gaan brengen. De wat hogere, laten we zeggen vanaf xc60 zijn sowieso niet te betalen. Niet voor mij en al mijn collegas tenminste.
Nee, dat verhaal over goedkopere brandstof XC40’s klopt al lang niet meer. Kijk maar eens op de prijslijsten van Volvo. Een XC40 B3, dat is de goedkoopste XC40, kost ook 50k in de meest kale uitvoering. En het feit dat voor ICE’s wel wegenbelasting voor betaald moet worden zit ook in de leaseprijs verwerkt. Een qua grootte maar erg kale BMW X1 kost op benzine trouwens ook 50.000. Een Volvo XC40 LR P6 kost minder……

Ik ben indertijd, toen ik nog leaseauto’s reed. op een gegeven moment toch ook gestopt met leasen en zelf een auto gaan kopen. Vooral omdat ik het zat was om altijd in auto’s te rijden die niet van mezelf waren en ook vaak geen eigen keus. Want de keuze werd vaak ingeperkt door het beschikbare lease budget en het wisselende aanbod wat in de lijst van mijn werkgever stond.
En ik wilde toch voor mezelf gaan beginnen en heb toen een tweedehands V70 gekocht.

Maar onderschat de kosten van welke auto dan ook (nieuw of tweedehands) zelf in beheer hebben niet. Ik vind het daarom wonderlijk dat je een lynk&co voor 550 per maand kunt rijden. Terwijl het eigenlijk een vermomde XC40 is.

Mijn motivatie om opnieuw een C40 (of XC40 had ook gekund) te gaan rijden was kosten gedreven: naast dat ik zo’n P8 erg lekker vind rijden is geen wegenbelasting tot en met 2024 en slechts 25% in 2025. Geen kosten voor verzekering want ik kreeg 3 jaar cadeau. Geen onderhoud want dat is inclusief voor 3 jaar. Dus qua out-of-pocket kosten zit ik de komende 3 jaar prima.
Dat was in combinatie met het aflopen van de garantie op de P8 en het mooie inruilbod daarop door de dealer de reden om overstag te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Mga1600 op 13-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hier doet de app (Android) vandaag trouwens ook helemaal niks meer. Info komt niet door, voorverwarmen lukt niet, ik ben aan het laden maar zie dus geen voortgang.

Wel fijn als je weet dat je over een paar uur perse met 100% weg moet voor een lange rit... |:( 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 13-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:49:
Hier doet de app (Android) vandaag trouwens ook helemaal niks meer. Info komt niet door, voorverwarmen lukt niet, ik ben aan het laden maar zie dus geen voortgang.
Hier doet hij het wel, maar vorige week om deze tijd wad het een ramp.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 13-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Kammika schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:15:
[...]

ik ben leaserijder, hoef dus niet in te ruilen... ik raak 'm vanzelf kwijt ;-) Als het mijn eigen auto was, denk ik dat ik er nog heeeeeeeeeeeeeeeel lang in zou blijven rijden...

vind de verschillen ook niet zo groot dat ik nu zou willen investeren om de net iets betere specs te krijgen...

Maar ik vind best wel opmerkelijk: ooit begonnen elektrisch te rijden met 3 proefritten: polestar (viel op, zat niet lekker en achterin veel te klein), volvo (mooie auto, rij er niet voor niks nu in) of Tesla (reed fijner, betere specs, leuke gimmicks, maar alleen als 4WD een daardoor heel erg veel duurder dan mijn p6)

Maar je ziet het eigenlijk nu precies andersom. Ik ga vooral voor luxe, maar als ik dus de luxe uitvoering heb, moet ik bij volvo ook gelijk de 4WD kiezen en kom tegen de 70k uit, waar ik bij Tesla dan ook voor de RWD kan kiezen en onder de 50k klaar kan zijn... En zelfs al je een minder luxe variant met RWD van Volvo in de configurator stopt, kom je een stuk duurder uit dan die Tesla, die betere specs heeft (alhoewel Volvo wel flink bijgetrokken is met de my24).

In 2 jr tijd is het dus precies omgedraaid qua prijsverschil Volvo / Tesla, doordat Volvo enorm gestegen en Tesla een behoorlijk duik in de prijs gemaakt heeft..
Ja, heb zelf ook naar model Y gekeken, maar inderdaad, in 2021 was de prijs daarvan nog 70K, terwijl de Volvo onder de 50K was. Rollen zijn omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45

Het moet wel betaald worden? Ja maar het moet ook geladen worden...

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Mga1600 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Nee, dat verhaal over goedkopere brandstof XC40’s klopt al lang niet meer. Kijk maar eens op de prijslijsten van Volvo. Een XC40 B3, dat is de goedkoopste XC40, kost ook 50k in de meest kale uitvoering. En het feit dat voor ICE’s wel wegenbelasting voor betaald moet worden zit ook in de leaseprijs verwerkt. Een kale BMW X1 kost op benzine trouwens ook 50.000. Een LR P6 kost minder……
Klopt 100%, ik heb dit sommetje uit interesse ook eens gemaakt. Sterker nog, in ongeveer gelijke configuratie is een benzine uitvoering zelfs duurder!

>>>Nog 11 dagen te gaan, dan heb ik mijn XC40!<<<

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 13-01-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Hier doet hij het wel, maar vorige week om deze tijd wad het een ramp.
Hier hetzelfde, werkt nu prima.
Al is het wel wennen dat die grijze XC60 weg is en vervangen door een zwarte XC40 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hansdg53 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Na 3 jr inleveren bij leasemaatschappij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De Android app werkt wonderbaarlijk weer :). Behalve de locatie, die verwijst nu steeds waar ik zelf ben :?

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 13-01-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:41:
De Android app werkt wonderbaarlijk weer :). Behalve de locatie, die verwijst nu steeds waar ik zelf ben :?
Ik heb zowel mijn eigen locatie als die van de auto in beeld, al vanaf dat dit werkt.
Meestal als de locatie van de auto er niet instaat zie ik alleen die van mezelf, als ik dan gereden heb is dat vaak weer opgelost heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Kammika schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Dat wordt inderdaad dan een simpele keuze. Ik moet je zeggen, ben toch gewend geraakt aan de Google interface en zou die niet graag opgeven voor iets anders. Ik heb geen interesse in de "autopilot" mogelijkheden van Tesla, je moet toch je handen aan het stuur houden, dus voor mij is de adaptieve cruise control voldoende.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59bTZhk3A4P8uD2eUEgw6-mxPjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dKwpKs0qUXIs9Bh0vfrTLATX.jpg?f=user_large
Nee dankje, ik blijf lekker bij mijn XC40 :-)

[ Voor 30% gewijzigd door ron65 op 13-01-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
ron65 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]
Nee dankje, ik blijf lekker bij mijn XC40 :-)
🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoekwat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 08:52
Net vernomen dat m’n Volvo dusdanig kapot is na een software update dat de dealer hem zelf niet meer aan de computer gekoppeld krijgt. Hiervoor moet een speciale service vanuit Volvo komen om de auto volledig opnieuw te programmeren.

Kon nog wel even gaan duren. Staat nu al ruim een week bij de dealer. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:00:

Model Y = een plat geslagen goudvis met een geschutskoepel😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
Dit is toch een (x)c40 topic? Iemand bij het gebruik vd OPD ook een tikkend geluid ergens links voorin? Lijkt een sensor die aan/uit springt bij het remmen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-01-2024
Bartelomeus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:11:
Dit is toch een (x)c40 topic? Iemand bij het gebruik vd OPD ook een tikkend geluid ergens links voorin? Lijkt een sensor die aan/uit springt bij het remmen….
Enkel soms bij vollast optrekken, weet niet wat dat is en kan het niet altijd reproduceren… denk wel niet dat dat aan opd gerelateerd is

Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
jhoekwat schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:41:
Net vernomen dat m’n Volvo dusdanig kapot is na een software update dat de dealer hem zelf niet meer aan de computer gekoppeld krijgt. Hiervoor moet een speciale service vanuit Volvo komen om de auto volledig opnieuw te programmeren.

Kon nog wel even gaan duren. Staat nu al ruim een week bij de dealer. Ben benieuwd
Auw! Heb je wel vervangend vervoer gekregen van de dealer?

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Bartelomeus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:11:
Alleen wat getik bij vol vermogen bij 80% en minder verder muis stil. Al eens een rempeoef gedaan? Ik had de eerste weken wat last van klevende remschijven en roestvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
Veromor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Alleen wat getik bij vol vermogen bij 80% en minder verder muis stil. Al eens een rempeoef gedaan? Ik had de eerste weken wat last van klevende remschijven en roestvorming.
Dat is je rem. Even opd eraf en paar x keihard op je rem staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
Veromor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Top, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk NL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-09 16:35
Nu een kleine twee weken mijn xc40 maar vraag me af of ik de pixel headlights heb. Is er een manier voor om dit te zien of achter halen? (Los van bij de dealer langs gaan)
Heb tot nu toe alleen maar dat het grootlicht automatisch uitgeschakeld wordt zodra er een andere auto is, ik heb nog nooit meegemaakt dat die alleen maar een deel uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Black Hawk NL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:07:
Nu een kleine twee weken mijn xc40 maar vraag me af of ik de pixel headlights heb. Is er een manier voor om dit te zien of achter halen? (Los van bij de dealer langs gaan)
Heb tot nu toe alleen maar dat het grootlicht automatisch uitgeschakeld wordt zodra er een andere auto is, ik heb nog nooit meegemaakt dat die alleen maar een deel uitschakelt.
Dat was hier een week geleden ook aan de orde: je kunt het o.a. zien aan de chroom rand onder de reflector.daar staat pixel technology in ( of niet…). Automatisch dimmen doen de pixellampen ook als er omgevingslicht is (lantaarnpalen e.d.), maar op donkere wegen zouden ze een deel van net licht moeten uitzetten als er bijv. tegemoet komend verkeer is. Werkt echt super…..

Je moet heel goed bovenop de onderhand van de reflector kijken ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hd-B0FrzD-M_0oiV48Tvzfpd4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQ6kkA3iCjOLpBZxMTdpeuy9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mga1600 op 13-01-2023 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Uiteindelijk zaten er bij mij geen Pixel led lampen in de auto. :( Dealer bevestigde de order met Pixel led lampen, kreeg uiteindelijk geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Van die Pixel led lamp: ik heb op een Engelse Facebook pagina een duidelijk beeld gekregen van die Pixel led lamp en de werking. Het is 1 rechthoekige lamp met 84 pixels (niet goed te zien/tellen). Die lamp beweegt binnen de koplamp en ondersteunt het normale licht. Als je geen rechthoekige lamp en dus ook de tekst Pixel Technology niet ziet, dan heb je geen Pixel LED lamp gekregen en zie je waarschijnlijk twee reflectoren die in een “punt” geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jhoekwat schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:41:

Pittig… was dit ota upgrade? Of eentje in de werkplaats?
Pagina: 1 ... 137 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"