MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Klinkt mij een beetje vreemd in de oren als je ongezouten meningen gaat geven over zaken die je zelf niet hebt ervaren.Largamelion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
Ik heb de OTA nog niet geïnstalleerd en was dat eigenlijk niet van plan. Helaas net melding in de auto en app dat er periodiek onderhoud ingepland moet worden (minder dan 1500km tot 60000km). Ik moet nu een 5-tal meldingen wegklikken bij het instappen:
- parkeersensoren werken niet goed (na aanrijden hert vorig jaar)
- extern audiosysteem defect
- periodiek onderhoud nodig
- OTA staat klaar
- uitschakelen noodrem zodat de auto niet bruusk remt als ik van de oprit rij
Wordt wel een hele waslijst zo. Benieuwd of ze in de garage akkoord gaan als ik vraag om 5.0.5 niet te installeren. Ik zal ze in elk geval mijn ongezouten mening geven over de nieuwe UI, niet dat dat iets zal uitmaken.
Mijn eigen ervaring met 5.0.5 is dat het prima werkt, geen uitval gehad, wel even zoeken naar de nieuwe menu indeling.
Ik heb er een mening over. Het ware te wensen dat de software in dienst staat van de mens. Helaas is het zo dat programmeurs een andere kijk op zaken hebben als mensen. Zodoende zien we veel UI's in allerlei applicaties die dingen doen die programmeurs prachtig vinden maar die gewone mensen onlogisch vinden.
Mijn houding is er een van dat ik niet ga lopen mopperen, maar dat ik de logica van de programmeurs probeer te doorgronden en er mee leer leven. Dat gaat al ruim 30 jaar in redelijke harmonie.
Is het voor jou een optie om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken? Ik heb geen ervaring met Android Auto, maar met CarPlay kun je ervoor kiezen om het scherm te splitsen, met GM boven en daaronder widgets voor de laatst gebruikte app.Largamelion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:49:
[...]
Ik heb hem gecheckt in een EX40 van een collega en voor mij voegt het niets toe, in tegendeel. De enige meerwaarde voor mij was de Spotify/media widget maar die is zodanig slecht geïmplementeerd dat ik niet bereid ben om daar de extra schermruimte voor op te offeren.
Nu acht ik de kans klein dat ik de update kan blijven tegenhouden dus ik zal er vermoedelijk niet aan ontsnappen, maar zolang ik kan zie ik geen enkele reden om hem te installeren. Als ik hem nog 2 maand kan tegenhouden dan hoef ik er maar een jaar meer mee te rijden. En ja, het valt allemaal wel mee, ik probeer niet te overdramatiseren, maar ik zie gewoon echt geen meerwaarde voor mijn usecase. 99% van de tijd staan GM en Spotify open in de auto dus dat de menu's er beter uitzien boeit me geen reet, daar kom ik zo goed als nooit in. Enige wens is GM en Spotify op het 'grote' scherm in een overzichtelijke gesplitste weergave of Spotify op het bestuurders scherm en GM full screen op het middenscherm, zodat er zo min mogelijk interactie nodig is om te zien wat ik wil zien.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik mag hopen dat Volvo toch wel een paar UX’ers in dienst heeft, en dat de programmeur niet het design doet.tukker999 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:57:
[...]
Klinkt mij een beetje vreemd in de oren als je ongezouten meningen gaat geven over zaken die je zelf niet hebt ervaren.
Mijn eigen ervaring met 5.0.5 is dat het prima werkt, geen uitval gehad, wel even zoeken naar de nieuwe menu indeling.
Ik heb er een mening over. Het ware te wensen dat de software in dienst staat van de mens. Helaas is het zo dat programmeurs een andere kijk op zaken hebben als mensen. Zodoende zien we veel UI's in allerlei applicaties die dingen doen die programmeurs prachtig vinden maar die gewone mensen onlogisch vinden.
Mijn houding is er een van dat ik niet ga lopen mopperen, maar dat ik de logica van de programmeurs probeer te doorgronden en er mee leer leven. Dat gaat al ruim 30 jaar in redelijke harmonie.
Als je even terug las kon je zien dat ik het wel ervaren heb, in de wagen van een collega die de update al heeft. Bovendien kon ik op foto's en filmpjes ook best zien dat er schermruimte verloren gaat aan zaken die ik niet gebruik, die hele 2e balk hoeft voor mij niet, maar kan niet uitgeschakeld worden. Daarom dat ik ook zei dat de update voor mij persoonlijk geen meerwaarde heeft en dat ik hem zolang ik kan niet installeer.tukker999 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:57:
[...]
Klinkt mij een beetje vreemd in de oren als je ongezouten meningen gaat geven over zaken die je zelf niet hebt ervaren.
Ik heb 'n Android phone dus AA is een optie en gebruik ik soms. Daar kan je idd al meer dan een jaar de widgets onder de kaart hebben, maar dat is eigenlijk even beperkt qua indeling als de nieuwe UI. Dus ook de media en phone/weer widget naast elkaar zonder optie om bv. enkel de media widget over de hele breedte te hebben.Venomer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:11:
[...]
Is het voor jou een optie om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken? Ik heb geen ervaring met Android Auto, maar met CarPlay kun je ervoor kiezen om het scherm te splitsen, met GM boven en daaronder widgets voor de laatst gebruikte app.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Je kunt (even vloeken in de kerk) ook een andere EV, bijv de iX1 kopen, alle schermen veel groter, veel meer sfeerlicht met instelbare kleuren per profiel, en schermen grootdeels zelf in te delen per profiel. Zelfs stoel en stuurverwarming zijn optioneel, eerst tegen abonnementen maar nu tegen veel geld als optie. Of de richtingaanwijzers nog worden aangeboden weet ik niet, er rijden er heel veel rond die ze kennelijk niet hebbenLargamelion schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:54:
[...]
Als je even terug las kon je zien dat ik het wel ervaren heb, in de wagen van een collega die de update al heeft. Bovendien kon ik op foto's en filmpjes ook best zien dat er schermruimte verloren gaat aan zaken die ik niet gebruik, die hele 2e balk hoeft voor mij niet, maar kan niet uitgeschakeld worden. Daarom dat ik ook zei dat de update voor mij persoonlijk geen meerwaarde heeft en dat ik hem zolang ik kan niet installeer.
[...]
Ik heb 'n Android phone dus AA is een optie en gebruik ik soms. Daar kan je idd al meer dan een jaar de widgets onder de kaart hebben, maar dat is eigenlijk even beperkt qua indeling als de nieuwe UI. Dus ook de media en phone/weer widget naast elkaar zonder optie om bv. enkel de media widget over de hele breedte te hebben.
Alle gekheid op een stokje:
Ik denk dat je de C/XC/EX/EC 40 neemt vanwege de Volvo kwaliteiten, de degelijkheid, en dat is prima, maar Volvo is wel een merk dat dashboards altijd al vrij sober gehouden heeft, zakelijk noemen ze dat.
Daarin schieten ze nu wel door, de EX30 en daarna nog de 60 en 90, zijn een toonbeeld daarvan. Het kan dus nog erger, zelfs bij Volvo, ik ben blij met mn XC40, precies goed
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 02-04-2026 22:45 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik heb namelijk nu een Polestar 2 met dezelfde beperkingen als jullie (wij hebben die nieuwe UX dan niet en die komt ook niet). Je moet steeds via de homeknop van Maps naar Spotify naar Telefoon en weer terug naar Maps. Dat is niet anders in de Polestar 2 dan ik gewend was in de XC40. Maar ik heb ook proefgereden in de Polestar 4. Hoger model (en dus duurder), groter scherm, andere software. Ik kon daar zelf bijv. wel Maps en Spotify indelen qua grootte, dat werkte echt zo enorm prettig. Gewoon slepen en klaar!
Je zou denken, ook op de kleinere schermen van de EX|/EC40 en de iets grotere Polestar 2 kan je dat toch doorvoeren? Dan kunnen mensen zelf bepalen hoeveel ze van Maps willen afsnoepen, of juist wat meer info van een audio bron.
Bij Volvo/Polestar hebben ze gewoon UX designers in dienst, gewoon een DEV team zoals zovelen maar elke keer weten ze het toch net niet zo te maken dat het gewoon logisch is. Ik blijf dat enorm vreemd vinden. Jullie Volvo's hebben het ook, maar er zit een Android systeem in en Android mobiel met een swipe omlaag geeft hele handige snelkoppelingen. Waarom zit dat niet in de wagen? Swipe omlaag, hup OPD aan/uit. Zomaar een voorbeeldje. Of een grote Spotify balk onderin en 3/4 verder voor Maps. Ideaal! Wil je dat niet, hoeft het ook niet. Dat is altijd hoe ik tegen Android aankeek vs Apple: lekker tweaken wat jezelf prettig vind in prakijk. Daar zijn nog flinke verbeteringen voor Google ism Volvo/Polestar. Al zal het me niks verbazen als de EX/EC40 + Polestar 2 gewoon klaar zijn en er geen ontwikkeltijd meer ingestoken wordt. Focus op de nieuwe modellen die zowel Volvo als Polestar komende 2-4 jaar op de markt gooien. Ergens snap ik dat wel. Die wagen zullen ongetwijfeld een ander systeem hebben, grotere schermen dus meer mogelijkheden tot bijv. flexibele splitscreen zaken.
Ben benieuwd!
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 02-04-2026 23:06 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
https://www.facebook.com/reel/1279232310251414
Je hoeft echt geen abonnement om die simpele dingen die ik vraag te kunnen. Zo goed als elk merk kan probleemloos de muziek/media weergeven naast de kaart, dat konden mijn vorige wagens 10 jaar geleden ook al voor minder dan de helft van de prijsron65 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:41:
[...]
Je kunt (even vloeken in de kerk) ook een andere EV, bijv de iX1 kopen, alle schermen veel groter, veel meer sfeerlicht met instelbare kleuren per profiel, en schermen grootdeels zelf in te delen per profiel. Zelfs stoel en stuurverwarming zijn optioneel, eerst tegen abonnementen maar nu tegen veel geld als optie. Of de richtingaanwijzers nog worden aangeboden weet ik niet, er rijden er heel veel rond die ze kennelijk niet hebben
Mijn keuze voor de XC40 werd 4 jaar geleden vooral bepaald door het beperkte aanbod van EV's in onze lease catalogus. Het was eigenlijk de enige optie die nog voldeed en binnen budget paste toen de ID4 afviel na een prijsstijging. Ook het feit dat de wagen op een paar km van mijn werk gebouwd werd in combinatie met Android Automotive trok mij over de streep. Aan dat laatste heb ik mij duidelijk mispakt want ik dacht dat AAOS garantie was op customization en een ruim aanbod aan apps zoals Android, maar dat had ik goed mis.ron65 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:41:
Alle gekheid op een stokje:
Ik denk dat je de C/XC/EX/EC 40 neemt vanwege de Volvo kwaliteiten, de degelijkheid, en dat is prima, maar Volvo is wel een merk dat dashboards altijd al vrij sober gehouden heeft, zakelijk noemen ze dat.
Daarin schieten ze nu wel door, de EX30 en daarna nog de 60 en 90, zijn een toonbeeld daarvan. Het kan dus nog erger, zelfs bij Volvo, ik ben blij met mn XC40, precies goed
Mijn bazin moet binnen 14 dagen een nieuwe lease kiezen en ze neigt nu naar een EX40. Ik gaf haar gisteren even een heads-up over de software en ze was toch enigszins verbaasd toen ik zei dat je tot nu toe je muziek en kaart niet gelijk in beeld kon hebben. Haar antwoord was direct 'Echt? Dat konden al mijn laatste lease auto's al ...'. Nu zal ze vast blij zijn met de wagen, het is haar eerste EV en ze is meer bezorgd om range en opladen gezien ze in het centrum woont en daar weinig tot geen laadopties heeft.
Over abonnementen, voor de id7 is een abo nodig voor je navigatie, anders niks realtime.
[ Voor 13% gewijzigd door peutje op 03-04-2026 08:21 ]
Dat is intussen bij vele merken zo, ook bij Volvo gezien hier meerdere mensen de laatste weken een mail kregen. De vraag is alleen wanneer het betalend wordt (direct of na 1/2/... jaar?).peutje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:20:
Over abonnementen, voor de id7 is een abo nodig voor je navigatie, anders niks realtime.
Als ik in de app kijk bij 'plannen en diensten' zie ik daar nog steeds 2 tegels: 1ste zonder naam waar bij staat 'geldig tot 1 juni 2027' (dan heb ik de wagen 4 jaar). Als ik daarop klik krijg ik nog steeds de melding dat er iets is fout gegaan, technisch probleem (krijg ik al maanden). 2e tegel 'Service, Wear and Tear Included', geldig tot 2 jun 2026 (3 jaar dus). Ik vermoed dat die eerste het data abonnement is, maar daar heb ik eigenlijk het gissen naar. Op mijn offerte stond dit: 'Digital Services (Google Assistant, Google Maps...) (1 jaar met
Essential/3 jaar vanaf Core)' dus ik zou 3 jaar verwachten gezien ik een Ultimate heb.
Edit: Via de website ingelogd en daar krijg ik het wel te zien, daar staat er dus 'Connect Plus' bij en idd 4 jaar geldig dus de offerte klopt niet (gelukkig voor mij
[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 03-04-2026 09:53 ]
Tuurlijk, ik heb het al eerder gezegd: je hebt een punt.Largamelion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:17:
[...]
Je hoeft echt geen abonnement om die simpele dingen die ik vraag te kunnen. Zo goed als elk merk kan probleemloos de muziek/media weergeven naast de kaart, dat konden mijn vorige wagens 10 jaar geleden ook al voor minder dan de helft van de prijs. En ja, die hadden ook lampjes op de achterbank en een 12V in de koffer
. Een hele hoop fancy stuff uit de Volvo ontbrak wel (logisch gezien de totaal andere prijsklasse), maar de basis was er en die lijkt Volvo wat te vergeten.
[...]
Mijn keuze voor de XC40 werd 4 jaar geleden vooral bepaald door het beperkte aanbod van EV's in onze lease catalogus. Het was eigenlijk de enige optie die nog voldeed en binnen budget paste toen de ID4 afviel na een prijsstijging. Ook het feit dat de wagen op een paar km van mijn werk gebouwd werd in combinatie met Android Automotive trok mij over de streep. Aan dat laatste heb ik mij duidelijk mispakt want ik dacht dat AAOS garantie was op customization en een ruim aanbod aan apps zoals Android, maar dat had ik goed mis.
Mijn bazin moet binnen 14 dagen een nieuwe lease kiezen en ze neigt nu naar een EX40. Ik gaf haar gisteren even een heads-up over de software en ze was toch enigszins verbaasd toen ik zei dat je tot nu toe je muziek en kaart niet gelijk in beeld kon hebben. Haar antwoord was direct 'Echt? Dat konden al mijn laatste lease auto's al ...'. Nu zal ze vast blij zijn met de wagen, het is haar eerste EV en ze is meer bezorgd om range en opladen gezien ze in het centrum woont en daar weinig tot geen laadopties heeft.
Maar muziek en navi in 1 scherm? ik mis het niet, sowieso heb ik al heel weinig radio of muziek aan, maar als ik het aanheb dan hoor ik ook welk muzieknummer er speelt, dat hoeft niet ook nog eens in beeld voor mij.
Wellicht omdat ik uit een tijdperk stam dat Stereo geluid een luxe was, displays nauwelijks bestonden en als ze er al waren dan analoge wijzernaaldjes in een schaal die met een touwtje vanaf de draaiknop voor zenderkeuze werden heen en weer getrokken.
Ik mis die extra info helemaal niet, maar dat is zoals eerder gezegd voor iedereen persoonlijk weer anders.
Als je het hebt over storend en minpunt voor Volvo in dat systeem is het vooral de ellende met niet doorkomende OTA die we hebben gehad (lijkt nu goed te gaan eindelijk), het spontaan resetten onderweg van het systeem en dat soort zaken die de functionaliteit van het rijden met de auto aantasten.
Daar kan ik dingen als "muziek en navi tegelijk in 1 scherm" hoe begrijpelijk ook, niet onder scharen, dat is gewoon een keuze door de fabrikant, maar je navigatie werkt, je systeem werkt, je kunt rijden.
Wat ik daarmee bedoel is dat je dingen die je aantreft moet opsplitsen in nadrukkelijk hinderlijk voor het rijden, en een luxe probleem. De muziek/navi is dan mijns insziens een luxe probleem. EN daar zou je niet je keuze voor een auto op moeten laten beinvloeden.
Ik erger me ook aan de ontbrekende 12V in de kofferbak, maar die zit er niet en ik heb hem ook nog niet gemist in gebruik, die ene vakantie per jaar staat de koelbox nu in de caravan en is daar op de constante +12 vanuit de auto aangesloten, opgelost.
Meer irritant is de ontbrekende achterbank verlichting, maar toen ik de wagen bestelde waren de kids nog thuis en reden vaak mee achterin, sinds een klein jaar zijn ze uit huis (eigen woningen) en rijden niet meer mee, dus nu is dat ontbrekende licht daar minder hinderlijk. Toch vind ik dat wél een basisbehoefte in een wagen en geen luxe probleem.
Ik vind dat Volvo daarin wat te kort schiet, ze laten zaken die geen luxe zijn maar er gewoon op horen, achterwege. Leeslampjes achterin horen bij de functie van de auto omdat ook achterin veilig in en uitgestapt moet kunnen worden in het donker, nu zie je echt niet waar je je voeten zet.
Je bazin is kennelijk ook erg op muziek en navi gelijk in beeld gesteld gezien de reactie, maar realiseer je dan wel dat die functie niet cruciaal is voor de echte functie van een auto: van a naar b rijden, veilig!
Tegenwoordig is de Navi daar ook onderdeel van, voorheen was dat meer een luxe, vroeger had je dat helemaal niet.
ik herinner me nog de eerste wagens, met een stratenboek en kaarten op de bijrijdersstoel, een simpele AM radio (was al luxe) in het dashboard met een enkel speakertje dat los op het dash was geschroefd.
Sochtends de choke wat uittrekken, en de eerste paar honderd meter langzaam weer indrukken, zelfs nog een wagen waarbij de ruitenwissers met de hand met een handel heen en weer gehaald moesten worden (die reed mijn Pa toen ik klein was) ...
Maar ik ben verder tevreden over de XC40, hoewel ik wat verlichting mis zoals bekend, en OTA me nog weinig vertrouwen op goede werking geeft door ervaringen, maar verder geniet ik ervan. En die vormgeving van de UI? even wennen, maar voelt uiteindelijk best wel intuitief aan en ik heb er niet zoveel problemen mee.
Ik denk dat die twee balken onderin echt nog wel een keer aanpassingen krijgen waardoor ze misschien wel zelf indeelbaar worden of kunnen worden verborgen indien gewenst etc.
Met die kanttekening dat jij geen leeslampjes achteraan hebt, ik heb die gewoon wel in mijn MY24. Het is inderdaad bedenkelijk dat dit er afhankelijk van de configuratie (en jaartal) wel of niet in zit.ron65 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:23:
[...]
Leeslampjes achterin horen bij de functie van de auto omdat ook achterin veilig in en uitgestapt moet kunnen worden in het donker, nu zie je echt niet waar je je voeten zet.
Maar ik ben verder tevreden over de XC40, hoewel ik wat verlichting mis zoals bekend, en OTA me nog weinig vertrouwen op goede werking geeft door ervaringen, maar verder geniet ik ervan.
In dat kader is het volstrekt tegenstrijdig wat ze eigenlijk doen: less =more klikken en swipen en doen tijdens het rijden. Maar een paar hele slimme tweaks (en door gewoon te luisteren naar je klanten en zelf het UX + testen veel serieuzer te nemen) had het perfect kunnen zijn. En naar perfectie mag/moet een merk als Volvo (maar ook Polestar) voor gaan in mijn optiek. Ik vind het dus geen luxe probleem. Maar dat riep ik 5 jaar geleden al naar Volvo en nu ook naar Polestar. Ze doen er gewoon helemaal niks mee.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik zie alleen maar luxe problemen. Maar het overkoepelende probleem is dat werkelijk ALLE luxe functies door bugs geplaagd worden. Niet alleen de "entertainment", maar zelfs de binnenverlichting en de buitenspiegels hebben Alzheimer.ron65 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:23:
[...]
Wat ik daarmee bedoel is dat je dingen die je aantreft moet opsplitsen in nadrukkelijk hinderlijk voor het rijden, en een luxe probleem. De muziek/navi is dan mijns insziens een luxe probleem. EN daar zou je niet je keuze voor een auto op moeten laten beinvloeden.
En dan gaat het toch echt serieus meespelen. Ik ben nu aan het rondkijken voor de volgende leasebak, en dat gaat zeer zeker geen Volvo worden.
Apart. Bij mij in de app (iOS) staat alles duidelijk opgesomd.Largamelion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:49:
Als ik in de app kijk bij 'plannen en diensten' zie ik daar nog steeds 2 tegels: 1ste zonder naam waar bij staat 'geldig tot 1 juni 2027' (dan heb ik de wagen 4 jaar). Als ik daarop klik krijg ik nog steeds de melding dat er iets is fout gegaan, technisch probleem (krijg ik al maanden). 2e tegel 'Service, Wear and Tear Included', geldig tot 2 jun 2026 (3 jaar dus). Ik vermoed dat die eerste het data abonnement is, maar daar heb ik eigenlijk het gissen naar. Op mijn offerte stond dit: 'Digital Services (Google Assistant, Google Maps...) (1 jaar met
Essential/3 jaar vanaf Core)' dus ik zou 3 jaar verwachten gezien ik een Ultimate heb.
Edit: Via de website ingelogd en daar krijg ik het wel te zien, daar staat er dus 'Connect Plus' bij en idd 4 jaar geldig dus de offerte klopt niet (gelukkig voor mij).
Dit betreft dus een XC40 MY24 SMER Plus.
:strip_exif()/f/image/ZVcGw4U6sz38Gjk8ffcpXV8r.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets anders, ik heb er bijna 41k opzitten en is de eerstvolgende beurt op 60k dacht ik. Dat zal dus na de laatste "Service, Wear and Tear" zijn die op 6 oktober dit jaar afloopt. Het zou zonde zijn om die niet te gebruiken. Hoe zou er worden omgegaan met een beurt 10k vroeger? Ik verwacht zo rond 50k uit te komen op die datum.
Lag destijds aan de stoelbekleding, bij het standaard bekledingspakket waren die er ineens uit gefilterd, als je andere bekleding nam zal al dat licht er ineens wel weer in.DoubleDot schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:46:
[...]
Met die kanttekening dat jij geen leeslampjes achteraan hebt, ik heb die gewoon wel in mijn MY24. Het is inderdaad bedenkelijk dat dit er afhankelijk van de configuratie (en jaartal) wel of niet in zit.
je hebt gelijk, maar toch is het raar om te willen lezen dat bijvoorbeeld "Hotel California" van the Eagels draait terwijl je die ook kunt horen.Juancho schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
@ron65 ik vind wel dat je 1 belangrijk punt vergeet. Je doet het af als niet zo erg of meer luxe opties dat je muziek en navigatie naast elkaar in beeld hebt (of splitscreen in zn algemeenheid), maar dat is puur omdat jij geen muziekliefhebber bent. Net zoals navigatie is tegenwoordig (muziek)streaming net zo belangrijk . En wat ik dan mis in je verhaal is het stukje waar Volvo juist voor staat:veiligheid.
In dat kader is het volstrekt tegenstrijdig wat ze eigenlijk doen: less =more klikken en swipen en doen tijdens het rijden. Maar een paar hele slimme tweaks (en door gewoon te luisteren naar je klanten en zelf het UX + testen veel serieuzer te nemen) had het perfect kunnen zijn. En naar perfectie mag/moet een merk als Volvo (maar ook Polestar) voor gaan in mijn optiek. Ik vind het dus geen luxe probleem. Maar dat riep ik 5 jaar geleden al naar Volvo en nu ook naar Polestar. Ze doen er gewoon helemaal niks mee.
Het had veel leuker geweest als je dat in beeld had staan ja, maar niet onmisbaar, en dus een luxe probleem.
Bediening van de muziek zit onder je rechterduim op het stuur, kan eventueel ook in beeld op het middenscherm, dus ik mis er gewoon weinig mee dat ik geen compleet digitaal plaatje ervan in beeld heb.
Maar zoals gezegd, inzichten verschillen.
Overigens was muziek vroeger net zo intens een beleving als nu, we hadden op de werkplek ALTIJD de radio aan, in de auto ook, de tijden van "50 pop of een envelop" met Tom Mulder waren heilig, net als Veronica op de vrijdag met de tipparade en de top40.
Maar toen bestonden al die displays niet, en misten we die dus ook niet.
En dat is bij mij nog steeds zo, als de muziek aanstaat hoor ik wat er speelt, hoef ik niet voor op een display te kijken toch?
Maar nogmaals, dat is gewoon ieder persoonlijk.
Spiegels met alzheimer?cdwave schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:06:
[...]
Ik zie alleen maar luxe problemen. Maar het overkoepelende probleem is dat werkelijk ALLE luxe functies door bugs geplaagd worden. Niet alleen de "entertainment", maar zelfs de binnenverlichting en de buitenspiegels hebben Alzheimer.
En dan gaat het toch echt serieus meespelen. Ik ben nu aan het rondkijken voor de volgende leasebak, en dat gaat zeer zeker geen Volvo worden.
Die dingen klappen keurig in als de auto op slot gaat en weer uit als ik hem open... niets mis mee.
Ik ben akkoord dat het voor de meeste mensen geen gigantisch gemis is. Maar ik vermoed dat je net onderschat dat er een heleboel mensen randomized playlists hebben en op die manier nieuwe muziek ontdekken, en dan wel even willen kunnen lezen welke artiest of welke specifieke song er net speelt.ron65 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:31:
je hebt gelijk, maar toch is het raar om te willen lezen dat bijvoorbeeld "Hotel California" van the Eagels draait terwijl je die ook kunt horen.
Dat kan natuurlijk, niet bij stilgestaan hier. excuus-Vasa- schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:43:
[...]
Ik ben akkoord dat het voor de meeste mensen geen gigantisch gemis is. Maar ik vermoed dat je net onderschat dat er een heleboel mensen randomized playlists hebben en op die manier nieuwe muziek ontdekken, en dan wel even willen kunnen lezen welke artiest of welke specifieke song er net speelt.
én dat je ook niet elk nummer uit je eigen playlist bij artiest en titel kent...-Vasa- schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:43:
[...]
Ik ben akkoord dat het voor de meeste mensen geen gigantisch gemis is. Maar ik vermoed dat je net onderschat dat er een heleboel mensen randomized playlists hebben en op die manier nieuwe muziek ontdekken, en dan wel even willen kunnen lezen welke artiest of welke specifieke song er net speelt.
Bij mij ziet het er al even zo uit in de Android app:Tranquility schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:16:
[...]
Apart. Bij mij in de app (iOS) staat alles duidelijk opgesomd.
Dit betreft dus een XC40 MY24 SMER Plus.
[Afbeelding]
Iets anders, ik heb er bijna 41k opzitten en is de eerstvolgende beurt op 60k dacht ik. Dat zal dus na de laatste "Service, Wear and Tear" zijn die op 6 oktober dit jaar afloopt. Het zou zonde zijn om die niet te gebruiken. Hoe zou er worden omgegaan met een beurt 10k vroeger? Ik verwacht zo rond 50k uit te komen op die datum.
:strip_exif()/f/image/MRqKXFyAqGKqSiEVVimv9AaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Moest vanmorgen trouwens opnieuw inloggen in de app, maar dat loste het in elk geval niet op.
Die bovenste tegel geeft dus enkel een einddatum, maar geen titel en bij het aanklikken krijg ik een melding dat er iets mis is gegaan. Via de site van Volvo intussen wel verduidelijking gevonden, daar staat het dus wel correct. Ik heb verder 'geluk' dat mijn 60k beurt nog net binnen de 3 jaar valt, al is dat vooral geluk voor de leasemaatschappij want dat spaart hun de kost van een onderhoudsbeurt uit.
Wat mij opvalt is dat hier dus niet diensten bij staan zoals voorverwarmen auto, op afstand openen etc. dit gaat echt puur om data vanuit de auto voor maps, muziek, appjes. Als dat zo is, tsja dan is BT of WIFI tethering natuurlijk een prima optie. Voor mij iig want ik heb toch onbeperkt internet en zoveel per dag gebruik ik niet.Largamelion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:49:
[...]
Dat is intussen bij vele merken zo, ook bij Volvo gezien hier meerdere mensen de laatste weken een mail kregen. De vraag is alleen wanneer het betalend wordt (direct of na 1/2/... jaar?).
Edit: Via de website ingelogd en daar krijg ik het wel te zien, daar staat er dus 'Connect Plus' bij en idd 4 jaar geldig dus de offerte klopt niet (gelukkig voor mij).
[Afbeelding]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik denk dat die idd blijven werken zonder abonnement, dat is bv. bij VW ook zo.marcel_76 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:09:
[...]
Wat mij opvalt is dat hier dus niet diensten bij staan zoals voorverwarmen auto, op afstand openen etc. dit gaat echt puur om data vanuit de auto voor maps, muziek, appjes. Als dat zo is, tsja dan is BT of WIFI tethering natuurlijk een prima optie. Voor mij iig want ik heb toch onbeperkt internet en zoveel per dag gebruik ik niet.
Iemand al AA getest op de nieuwe UI? Krijg je dan 3 balken onderaan? Ik ga ervan uit van wel gezien AA nog een eigen balk heeft.
Problemen die we hadden
- drain rechts achter verstopt
- panaroramadak issue met resoneren
- beurt
- stoelverwarming bestuurders werkt niet
Het is de garage waar auto gekocht is en dus nog onder garantie viel.
Bovenste 3 punten zij opgelost.
Stoelverwarming zijn de verwarmingselement vervangen , dit is gebeurt door stoelbekleding.
Modules vervangen , maar helaas nog niets niet opgelost.
Nu heb ik ergens gelezen dat een harde reset mogelijk kan helpen. Dit is niet de reset met de home button.
Weet iemand hoe je die harde reset kan uitvoeren?
Oja net toen ik thuis kwam kregen we ook de update binnen ( die was uitgesteld ) en loopt nu. ( fingers crossed)
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Reset met home ingedrukt houden
Reset met ontwasemingsknop ingedrukt houden tot sos begint te knipperen.
En de zwaarste is bij de dealer laten resetten, kan ook dat ze de software opnieuw installeren.
Dan moet je alles weer instellen en koppelen.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
[ Voor 3% gewijzigd door StevendGraaf op 03-04-2026 22:48 ]
Het is en blijft een wagen uit 2020 voor de EX40 of 2022 voor de EC40, dat is 6 en 4 jaar... en als je deze vergelijkt met de Elroq van 2024 dan vind ik het nog reuze meevallen qua design, zeker voor de EC40, enkel het interieur is niet meer conform met wat er vandaag op de markt wordt gezet, maar als je rekening houdt met zijn jaren dienst, dan is dit te begrijpen. Qua techniek staat hij ook nog zijn mannetje.. onlangs meegereden in een nieuwe Skoda Enyac en dat is meer een boot op wielen qua stuurgedrag.StevendGraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:45:
Wat de één een luxeproblemen noemt, zie ik als de manier om je tegenwoordig te kunnen onderscheiden van andere automerken. Want qua rijgedrag, veiligheid en grootte verschilt de XC40 tegenwoordig steeds minder met andere compacte electric SUV’s die wel tussen de 40-50k euro volledig uitgerust zijn. Als je dan als merk achterblijft op software, en bij Volvo gaat het echt verder dan alleen het niet vertonen van de titel van het nummer in het scherm, zoals het totale gebrek aan personalisatie van beide schermen, het niet manueel kunnen starten van accuverwarming, geen draadloze CarPlay, normaal functionerende camera’s rondom. In dat opzicht zie ik dat Volvo met de XC40 echt achterblijft. En dan kun je zeggen “maar ik gebruik het toch niet” of “dat hadden we vroeger niet en toen misten we het ook niet”, maar dat doet niets af aan het feit dat veel van dit soort mogelijkheden tegenwoordig gewoon de standaard zijn.
Qua software mogen we niet klagen, want bij de meeste modellen die ouder zijn dan 4 jaar wordt er niks meer geüpdate, behalve bij dat éne T merk, maar daar hebben ze rond een tablet een auto gebouwd, dus hun focus ligt anders dan bij de andere bekende merken.
Als ik een Skoda Elroq samenstel met de specificaties van wat ik nu heb, een EC40 SMER Plus, dan kom ik ook makkelijk boven de 55k uit, maar zou er toch minder blij mee zijn, dan met wat ik nu heb.
Eind van dit jaar komt er een volledig nieuwe EX40 die veel techniek gaat delen met de EX60. Dat is dus echt een enorme stap vooruit in de tijd. Of er ook een andere EC40 komt weet ik niet.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:53:
[...]
Het is en blijft een wagen uit 2020 voor de EX40 of 2022 voor de EC40, dat is 6 en 4 jaar... en als je deze vergelijkt met de Elroq van 2024 dan vind ik het nog reuze meevallen qua design, zeker voor de EC40, enkel het interieur is niet meer conform met wat er vandaag op de markt wordt gezet, maar als je rekening houdt met zijn jaren dienst, dan is dit te begrijpen. Qua techniek staat hij ook nog zijn mannetje.. onlangs meegereden in een nieuwe Skoda Enyac en dat is meer een boot op wielen qua stuurgedrag.
Qua software mogen we niet klagen, want bij de meeste modellen die ouder zijn dan 4 jaar wordt er niks meer geüpdate, behalve bij dat éne T merk, maar daar hebben ze rond een tablet een auto gebouwd, dus hun focus ligt anders dan bij de andere bekende merken.
Als ik een Skoda Elroq samenstel met de specificaties van wat ik nu heb, een EC40 SMER Plus, dan kom ik ook makkelijk boven de 55k uit, maar zou er toch minder blij mee zijn, dan met wat ik nu heb.
De XC40 (ICE) blijft maar krijgt een uitgebreide facelift. Ook aan de XC60 gaan ze wat ‘sleutelen’
Bron van dat alles is mijn dealer.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Andere invalshoek:RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:53:
[...]
Het is en blijft een wagen uit 2020 voor de EX40 of 2022 voor de EC40, dat is 6 en 4 jaar... en als je deze vergelijkt met de Elroq van 2024 dan vind ik het nog reuze meevallen qua design, zeker voor de EC40, enkel het interieur is niet meer conform met wat er vandaag op de markt wordt gezet, maar als je rekening houdt met zijn jaren dienst, dan is dit te begrijpen. Qua techniek staat hij ook nog zijn mannetje.. onlangs meegereden in een nieuwe Skoda Enyac en dat is meer een boot op wielen qua stuurgedrag.
Waarom zou ik een wagen met veel meer opties en toeters bellen en vooral piepjes en miepjes willen, als wat ik nu heb gewoon prima bevalt. Ik bedoel, de XC40 die ik nu heb is gewoon wat ik nodig heb, niets meer, maar zeker ook niets minder.
Jij benoemt overigens wel de droomwens: de EC40 SMER, dat zou voor mij nu helemaal perfect zijn, is max 2500 kg en met de 1000 kg caravan nog nét geschikt voor B-rijbewijzen. Maar wel de extra range.
Helaas zit dat er binnen onze leaseregeling niet meer in, inmiddels is zelfs de EX30 al op het randje van het budget aanbeland.
Terug naar het interieur, je geeft aan dat het wat gedateerd is, klopt, maar ook hier weer wel precies wat ik mooi vind, al dat moderne minimalistische wat van dat 't' merk is komen overwaaien zou ik mij constant aan zitten ergeren, voor mij is dat gewoon iets lelijks. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en voor ieder weer anders.
Mijn afweging is: zou ik over pakkembeet 3 jaar de weer modernere varianten die er dan zijn missen als ik met de huidige blijf doorrijden?
Ik moet eerlijk zijn, nee!
Wat ik nu heb is goed, volstaat en behoudens af en toe wat hikkende software (nog maar heel zelden overigens de laatste 8 maanden na de totale reset bij de dealer) is het goed zo.
Maar dat is echt voor iedereen anders, wat voor mij goed genoeg is is voor een ander niet goed genoeg. dus zie bovenstaand beslist als mijn persoonlijke mening en laat niemand zich er door aangevallen voelen alsjeblieft
Nou dat T merk doet dan nog wel periodiek updates, maar ken er een paar eigenaren van, die claimen dat ook daar weinig nieuws komt.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:53:
[...]
Die heeft dan wel weer de UI beter op orde. (hebben ze vooral van Apple afgekeken, maar doen ze wel goed). Maar ik vind dat wel heel relatief. Dat scherm ziet er supergelikt uit, maar ik vind het toch wel weer heel ondoordacht dat je geen dashboard voor je neus hebt. (vandaar dat die Xpeng wel interessant vindt, die heeft en een supergelikt infotainment scherm, maar ook nog steeds een dashboard en headsup display voor je neus. Dan best of both worlds)
Qua autosoftware (hulpsystemen) moet je ook niet op dat T merk verkijken. Recent proefrit gedaan en ik vind de Pilot Assist van Volvo fijner rijden dan de AutoPilot van Tesla. Heb er maar uurtje in gereden, maar toch al 2 ghostbrakes in bebouwde kom + paar rare stuurcorrecties plus op kleine weggetjes waar je aan beide kanten zo'n fietspad hebt zitten waar je overheen moet rijden bij een tegenligger... Pilot Assist werkt daar echt fijner (probeert je ook wel terug te sturen, maar gaat minder zenuwachtig). Ik heb eigenlijk nooit meer ghostbraking of dat soort rare stuurcorrecties
Had wel de FSD optie in die Tesla. Dat loopt wel voor op onze volvo's: hij kon ook automatisch kon inparkeren, inhalen en stoppen voor een rood stoplicht. Dus even geprobeerd, maar doet dat zo voorzichtig, dat ik het in de praktijk denk ik nooit zou gebruiken omdat ik dat zelf soepeler en sneller zou doen.
ofwel: Verkijk je dus niet op dat T merk was mijn conclusie... (alhoewel in alle eerlijkheid die qua prijs/prestatie wel beter verhouding van Volvo heeft. Maar voor mij was dat die van Musk was toch reden genoeg om er niet voor te gaan)
Mooi nieuws.Mga1600 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:46:
[...]
Eind van dit jaar komt er een volledig nieuwe EX40 die veel techniek gaat delen met de EX60. Dat is dus echt een enorme stap vooruit in de tijd. Of er ook een andere EC40 komt weet ik niet.
De XC40 (ICE) blijft maar krijgt een uitgebreide facelift. Ook aan de XC60 gaan ze wat ‘sleutelen’
Bron van dat alles is mijn dealer.
Wel ben ik dan bang dat het steeds minder stijlvolle design van dashboards zoals je in de EX60 ook al ziet beginnen (en in de EX30 helemaal doorgeslagen is) dan ook daarin terug komt, en daar zou ik mij dan elke rit weer aan ergeren. Ik vindt de huidige XC40 dashboards juist iets klassieks en toch moois uitstralen. ik ben niet zo van dat moderne minimalistische.
Maar dat is persoonlijk, mag iedereen anders over denken.
Ik hoop alleen dat ze er een mogelijkheid in houden met een beetje stijlvol dashboard en niet alles volproppen met die vensterbank designs.
De nieuwe EX40 v2.0 zal terug up to date zijn, dat klopt maar ik betwijfel of hij vooruit in de tijd gaat zijn, dat zal nog altijd weggelegd zijn voor andere merken, gezien Volvo zijn traditionele karakter.Mga1600 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:46:
[...]
Eind van dit jaar komt er een volledig nieuwe EX40 die veel techniek gaat delen met de EX60. Dat is dus echt een enorme stap vooruit in de tijd. Of er ook een andere EC40 komt weet ik niet.
Als ik zie hoeveel 'E'C40's er rond rijden, dan zou het 'dom' zijn van Volvo om deze niet op de markt te zetten, mss niet onmiddellijk bij de lancering, maar ik zie hem na een jaar of 2 terug komen.
Even snel gekeken en alles lijkt goed gegaan te zijn
Vandaag even rondje rijden
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Beetje koffiedik kijken, maar EC40 is natuurlijk gewoon een EX40 met iets meer aflopende daklijn om iets gestroomlijnder te zijn. Verder is het dezelfde auto. Ik ken de verkoopaantallen niet van die EC40, maar als die voldoende zijn zal met facelift EX40, wsch tegelijk ook facelift EC40 aangekondigd worden.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:53:
[...]
De nieuwe EX40 v2.0 zal terug up to date zijn, dat klopt maar ik betwijfel of hij vooruit in de tijd gaat zijn, dat zal nog altijd weggelegd zijn voor andere merken, gezien Volvo zijn traditionele karakter.
Als ik zie hoeveel 'E'C40's er rond rijden, dan zou het 'dom' zijn van Volvo om deze niet op de markt te zetten, mss niet onmiddellijk bij de lancering, maar ik zie hem na een jaar of 2 terug komen.
En laten we niet vergeten dat het gewoon een PRACHT auto is!RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:53:
[...]
Hier hebben we momenteel nog een zwarte 2022 plug-in hybride zwarte XC40. Rondgekeken naar VW, ID4, ID7, Skoda Enjaq, Hyundai Ioniq 5, Lexus RZ, EC40 (erg slecht zicht naar achter en verplicht een pano dak, wat we niet willen), enz. enz.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een nieuwe EX40 PlusEuropa ER met alles erop en eraan besteld.
Bij elke testrit of bezichtiging kwamen we toch weer op hetzelfde punt uit: “Liever weer een Volvo.”
Prachtige inruil prijs voor ons “ouwetje“ gekregen.
Wat wel opvallend is, de prijs die de dealer maakt voor de nieuwe is lager dan wanneer je hem samenstelt op hun website.
En wat ook opviel…
Ze zijn goedkoper geworden dan pakweg een jaar geleden? Toen zag ik prijzen ruim boven de 60k, maar nu?
Nu nog het GROTE wachten…
Oh ja, DenimBlue met zwagt dakkie. En wollen bekleding met natuurlijk DEN KRISTALLEN pook!
Ik ga je niet vervelen met de details maar sinds ik hem hebn is er wel al véél bijgekomen, het zijn kleine details maar deze worden wel geäppricieerd door de Tesla community. Laatste update toont nu of er een niet-Tesla bij een Tesla SuC staat geparkeerd die 2 plaatsen in neemt... maakt het toch aangenamer voor de Tesla eigenaren.Kammika schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
[...]
Nou dat T merk doet dan nog wel periodiek updates, maar ken er een paar eigenaren van, die claimen dat ook daar weinig nieuws komt.
Aan dat scherm wen je.. de eerste dagen dat ik terug met de Volvo reed keek ik altijd naar de middendisplay voor de snelheid... mijn memory muscles moesten het nog aflerenDie heeft dan wel weer de UI beter op orde. (hebben ze vooral van Apple afgekeken, maar doen ze wel goed). Maar ik vind dat wel heel relatief. Dat scherm ziet er supergelikt uit, maar ik vind het toch wel weer heel ondoordacht dat je geen dashboard voor je neus hebt. (vandaar dat die Xpeng wel interessant vindt, die heeft en een supergelikt infotainment scherm, maar ook nog steeds een dashboard en headsup display voor je neus. Dan best of both worlds)
Anderzijds heb ik wel de kaart en audio mooi in beeld en niet zo'n pietluttige button waar je niks aan hebt, behalve dat je nu een knop heb om rechtstreeks in bv. Spotify te geraken.
Daar gaan we weer.. proefritjes van een halfuur, terwijl ik er van april tot december 'alle dagen' mee heb gereden, incl. naar Zuid-Frankrijk. Ik gebruik AutoPilot niet op kleine wegen, ook nog op express wegen enkel op de autosnelweg als het niet druk is, ik doe dit ook bij de Volvo. Daarnet kwam mijn vrouw thuis en die zei: uwe Volvo maakt ook van de rare geluiden terwijl er niks te zien is,... dus ze hebben allemaal last van die hulpsystemen... je moet er alleen leren mee leven.Qua autosoftware (hulpsystemen) moet je ook niet op dat T merk verkijken. Recent proefrit gedaan en ik vind de Pilot Assist van Volvo fijner rijden dan de AutoPilot van Tesla. Heb er maar uurtje in gereden, maar toch al 2 ghostbrakes in bebouwde kom + paar rare stuurcorrecties plus op kleine weggetjes waar je aan beide kanten zo'n fietspad hebt zitten waar je overheen moet rijden bij een tegenligger... Pilot Assist werkt daar echt fijner (probeert je ook wel terug te sturen, maar gaat minder zenuwachtig). Ik heb eigenlijk nooit meer ghostbraking of dat soort rare stuurcorrecties
De volgende generatie van FSD staat klaar, in Australië, China en de VS rijden ze er al meer, dat is next level... Europa gaat lastig worden, maar je kan wel een demo boeken en er al eens ervaring mee op doen, weliswaar als bijrijder.Had wel de FSD optie in die Tesla. Dat loopt wel voor op onze volvo's: hij kon ook automatisch kon inparkeren, inhalen en stoppen voor een rood stoplicht. Dus even geprobeerd, maar doet dat zo voorzichtig, dat ik het in de praktijk denk ik nooit zou gebruiken omdat ik dat zelf soepeler en sneller zou doen.
Ik verkijk mij er zeker niet op.. heb de best of both worlds, zowel de Tesla als de Volvo..ofwel: Verkijk je dus niet op dat T merk was mijn conclusie... (alhoewel in alle eerlijkheid die qua prijs/prestatie wel beter verhouding van Volvo heeft. Maar voor mij was dat die van Musk was toch reden genoeg om er niet voor te gaan)
En Musk sorry daar zijn andere topics voor... die discussie geraakt een beetje afgezaagd
En check de topic warning ook nog even? Please?RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:08:
Ik verkijk mij er zeker niet op.. heb de best of both worlds, zowel de Tesla als de Volvo..
En Musk sorry daar zijn andere topics voor... die discussie geraakt een beetje afgezaagd
Laatste update toont nu of er een niet-Tesla bij een Tesla SuC staat geparkeerd die 2 plaatsen in neemt... maakt het toch aangenamer voor de Tesla eigenaren.
Ik stond met de laatste wintersport ook een keer bij een tesla lader, was er ook zo weer weg met max 70kw. Hoekje om een ionity geprikt en gelijk 180kw. Naast me kwam een model y staan, die had dezelfde ervaring. Dat je dan 2 plekken zou innemen bij een SuC is niet zo boeiend in de regel aangezien tesla het wel goed voor elkaar heeft mbt aan laders op 1 plek.
Geely (Volvo eigenaar) heeft ook al dit soort technologie maar vrijwel alle merken hebben rijhulp systemen die het beter doen in China en de VS. Komt omdat we in Europa regelgeving hebben die strenger is om qua certificering aan te voldoen, waardoor de nieuwste generatie software daar niet in Europa beschikbaar is.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:08:
[...]
De volgende generatie van FSD staat klaar, in Australië, China en de VS rijden ze er al meer, dat is next level... Europa gaat lastig worden, maar je kan wel een demo boeken en er al eens ervaring mee op doen, weliswaar als bijrijder.
[...]
Zodra het kan zal Volvo er dus weer wel in mee gaan, maar ga er maar niet vanuit dat dat snel naar Europa (en dus naar Volvo maar dus ook alle andere merken) komt
Qua design vind ik de XC40 ook nog steeds een van de mooiste SUV's in zijn prijsklasse. Elke dag als ik naar de wagen stap denk ik toch nog stiekem 'wat een mooie wagen'. De Enyaq en zeker de coupé doen me echt teveel aan de Model Y denken en dat vind ik echt geen mooie auto, dat teardrop design is niet mijn ding. De EC40 doet dat toch mooier al gaat dat natuurlijk ten koste van de efficiëntie, maar het oog wil ook wat. De ID4 straalt imo ook weinig uit, de ID Buzz daarentegen is volledig mijn ding, maar dat is een heel ander model.NaN schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:04:
[...]
En laten we niet vergeten dat het gewoon een PRACHT auto is!
Hier hebben we momenteel nog een zwarte 2022 plug-in hybride zwarte XC40. Rondgekeken naar VW, ID4, ID7, Skoda Enjaq, Hyundai Ioniq 5, Lexus RZ, EC40 (erg slecht zicht naar achter en verplicht een pano dak, wat we niet willen), enz. enz.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een nieuwe EX40 PlusEuropa ER met alles erop en eraan besteld.
Bij elke testrit of bezichtiging kwamen we toch weer op hetzelfde punt uit: “Liever weer een Volvo.”
Prachtige inruil prijs voor ons “ouwetje“ gekregen.
![]()
Wat wel opvallend is, de prijs die de dealer maakt voor de nieuwe is lager dan wanneer je hem samenstelt op hun website.
En wat ook opviel…
Ze zijn goedkoper geworden dan pakweg een jaar geleden? Toen zag ik prijzen ruim boven de 60k, maar nu?
Nu nog het GROTE wachten…
Oh ja, DenimBlue met zwagt dakkie. En wollen bekleding met natuurlijk DEN KRISTALLEN pook!
Ik kan niet wachten op de solid state batterijen die dit jaar toch echt dichtbij komen en ervoor zullen zorgen dat die stroomlijn wat minder belangrijk wordt zodat ze weer mooie auto's kunnen ontwerpen. Ik moet volgend jaar vernieuwen dus m'n volgende lease zal er nog geen hebben, maar ik mag hopen dat het over 5 jaar gewoon de standaard is in alle nieuwe EV's.
Ik heb zowel richting Kopenhagen, Gardameer en Zuid-Frankrijk met zowel de Volvo XC40 MY23 SMSR en Tesla M3 altijd de maximale snelheden gehaald, enkel bij een V2 SuC moest ik de 150kWh delen met iemand naast mij. Deze zomer zullen we het meemaken met de EC40 SMER die tot 205 kWh kan..peutje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:28:
@RigolleM
Laatste update toont nu of er een niet-Tesla bij een Tesla SuC staat geparkeerd die 2 plaatsen in neemt... maakt het toch aangenamer voor de Tesla eigenaren.
Ik stond met de laatste wintersport ook een keer bij een tesla lader, was er ook zo weer weg met max 70kw. Hoekje om een ionity geprikt en gelijk 180kw. Naast me kwam een model y staan, die had dezelfde ervaring. Dat je dan 2 plekken zou innemen bij een SuC is niet zo boeiend in de regel aangezien tesla het wel goed voor elkaar heeft mbt aan laders op 1 plek.
Het is voor mij alweer 1,5 jaar geleden maar toen haalde mijn auto bij Tesla stations ook (even) de volle 155 kW die mijn C40 max. aankon. Geen echt verschil met andere laders.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:59:
[...]
Ik heb zowel richting Kopenhagen, Gardameer en Zuid-Frankrijk met zowel de Volvo XC40 MY23 SMSR en Tesla M3 altijd de maximale snelheden gehaald, enkel bij een V2 SuC moest ik de 150kWh delen met iemand naast mij. Deze zomer zullen we het meemaken met de EC40 SMER die tot 205 kWh kan..
Maar ik kan me voorstellen dat je met de EX60 ( die tot 370 kW kan laden inderdaad tegen de grens van de Tesla’s superchargers (en ook die van sommige andere ‘merken’ ) aan gaat lopen. En dat zal net de volgende generatie EX40 dan ook wel het geval zijn. Volvo zegt dat de EX60 voor 305, 325 of 340 km kan laden in 10 minuten afhankelijk van de uitvoering P6, P10 of P12. Klinkt super, maar dat lijkt me eerlijk gezegd vooral theorie en zeker niet overal haalbaar.
Ik zou willen reageren, maar ga het niet doen of ik krijg weer topic warnings aan mijn laars... 800v zal algemeen goed worden en men is er overal mee bezigMga1600 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:37:
[...]
Het is voor mij alweer 1,5 jaar geleden maar toen haalde mijn auto bij Tesla stations ook (even) de volle 155 kW die mijn C40 max. aankon. Geen echt verschil met andere laders.
Maar ik kan me voorstellen dat je met de EX60 ( die tot 370 kW kan laden inderdaad tegen de grens van de Tesla’s superchargers (en ook die van sommige andere ‘merken’ ) aan gaat lopen. En dat zal net de volgende generatie EX40 dan ook wel het geval zijn. Volvo zegt dat de EX60 voor 305, 325 of 340 km kan laden in 10 minuten afhankelijk van de uitvoering P6, P10 of P12. Klinkt super, maar dat lijkt me eerlijk gezegd vooral theorie en zeker niet overal haalbaar.
Vandaag de eerste keer mijn EX40 door de wasstraat gehaald en ik had deze video ook op FB gezien, dus dacht ik terwijl ik in de auto zat tijdens het wassen, laat ik het (nog) eens proberen... en jawel, ik kan de iconen nu sorteren!ron65 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:26:
over schermindeling gesproken, ik vond een verbazend filmpje op fakeboek...
https://www.facebook.com/reel/1279232310251414
Toen mijn EX40 werd afgeleverd was een van de eerste dingen die ik geprobeerd heb het sorteren van de app-iconen naar eigen smaak en dat kon toen niet. De EX40 werd met 4.2.13 afgeleverd, maar wel met de nieuwe UI al. Vorige week heb ik de installatie van 5.0.5 gedaan en toen kon het voor zover ik mij kan herinneren ook nog niet... maar wat is er in de tussentijd dan veranderd!?!
Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Grappig, ik heb de update daarnet dan toch maar geïnstalleerd omdat ik de meldingen in de wagen beu was en toen ik een app icoon ingedrukt hield in de app drawer, kreeg ik enkel een optie om te verwijderen, verslepen lukte mij niet. Ik zal straks als ik weer de baan op moet nog eens proberen.Rianata schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:26:
Je gaat gewoon naar het app-overzicht (icoon met de vier vierkantjes linksonder) en dan hou je even je vinger op het icoon dat je wilt verplaatsen, net als op je smartphone. Je krijgt dan ook de optie om niet-noodzakelijke apps te verwijderen.
Dit is trouwens hoe AA er nu uitziet op de nieuwe UI... lijkt helemaal nergens meer op met al die balken:
:strip_exif()/f/image/Lbly8ZkUPRfBgvcxrW7kBtiY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind de Spotify widget in AA wel veel duidelijker en beter vormgegeven dan in AAOS, die toont amper info:
:strip_exif()/f/image/RcCtKk8WwCaEnfliDbXtiUMA.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik blijf erbij, die 2e balk en die telefoon widget voegen niets toe, moeten gewoon weg imo en dan de optie geven om 1 widget naar keuze onder de kaart te hebben.
Over het bestuurders scherm kan ik kort zijn, weinig verschil en vooral gemist potentieel. Ik mis ook nog steeds een icoontje wanneer de dimlichten branden. Onbegrijpelijk dat zo'n basisfunctie ontbreekt imo.
True, maar ik bedoelde het meer in het algemeen, hoor...
Maar ik kom hier niet kiek'n om over Tesla's te lezen, daar heb ik ook wel een mening over... Maar die hou ik lekker voor me.
Ja ik weet het, ik heb toch ook wel wat aparte bugs soms. Dus er kan nog wel wat stroomlijning gedaan worden aan het aantal probleempjes.Largamelion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:44:
[...]
Grappig, ik heb de update daarnet dan toch maar geïnstalleerd omdat ik de meldingen in de wagen beu was en toen ik een app icoon ingedrukt hield in de app drawer, kreeg ik enkel een optie om te verwijderen, verslepen lukte mij niet. Ik zal straks als ik weer de baan op moet nog eens proberen.
Dit is trouwens hoe AA er nu uitziet op de nieuwe UI... lijkt helemaal nergens meer op met al die balken:
[Afbeelding]
Ik vind de Spotify widget in AA wel veel duidelijker en beter vormgegeven dan in AAOS, die toont amper info:
[Afbeelding]
Maar ik blijf erbij, die 2e balk en die telefoon widget voegen niets toe, moeten gewoon weg imo en dan de optie geven om 1 widget naar keuze onder de kaart te hebben.
Over het bestuurders scherm kan ik kort zijn, weinig verschil en vooral gemist potentieel. Ik mis ook nog steeds een icoontje wanneer de dimlichten branden. Onbegrijpelijk dat zo'n basisfunctie ontbreekt imo.
Van de week ik stap de auto uit op een radio zender, ik stap de auto weer in na boodschappen doen en de radio begint. Spontaan terwijl ik aan het rijden was besloot de auto om te wisselen zonder enige input naar audiowagon. Weer terug gezet op radio en toen is het weer goed gebleven.
Ook al gehad dat ik de auto parkeerde en later weer instapte en maps op de driver display was zwart, maps op het centrale display was zwart niets werkte. Moest helemaal in het apps scherm om maps te stoppen, daarna automatisch starte het weer op en was alles weer normaal.
Gewoon vreemde dingetjes.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
We hadden het een tijdje geleden over de verlichtingssterkte van het scherm… ik kwam in mijn C40/2022 nog dit wieltje tegen, bij mijn linkerknie… dat regelt de lichtsterkte van het (nacht)scherm. Ontbreekt die bij jullie?tukker999 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:29:
@ron65
Voorzover ik weet:
De display in het midden werkt zoals ik hoop.
Overdag past de helderheid van het scherm zich aan aan de helderheid van het licht van buiten. Je kunt het zelfs instellen in het menu. Precies zoals mijn telefoon ook doet.
En dan komen we bij de crux.
Alles past zich aan, behalve de display van Google Maps, die onder alle omstandigheden blijft stralen op volle sterkte.
Wordt het te donker dan gaat het scherm over op night mode, maar daar heb ik het niet over.
Het gekke is dat ik in mijn XC40 MY23 die iconen beslist niet kan verschuiven. Ik krijg alleen de delete optie, maar schuiven gaat niet.Rianata schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:23:
[...]
Vandaag de eerste keer mijn EX40 door de wasstraat gehaald en ik had deze video ook op FB gezien, dus dacht ik terwijl ik in de auto zat tijdens het wassen, laat ik het (nog) eens proberen... en jawel, ik kan de iconen nu sorteren!![]()
![]()
![]()
Toen mijn EX40 werd afgeleverd was een van de eerste dingen die ik geprobeerd heb het sorteren van de app-iconen naar eigen smaak en dat kon toen niet. De EX40 werd met 4.2.13 afgeleverd, maar wel met de nieuwe UI al. Vorige week heb ik de installatie van 5.0.5 gedaan en toen kon het voor zover ik mij kan herinneren ook nog niet... maar wat is er in de tussentijd dan veranderd!?!
Zit dus kennelijk verschil in tussen modeljaren
Hier hetzelfde, MY24.ron65 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:10:
[...]
Het gekke is dat ik in mijn XC40 MY23 die iconen beslist niet kan verschuiven. Ik krijg alleen de delete optie, maar schuiven gaat niet.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Bij mij lukt het ook niet, net nog vanalles geprobeerd in m'n MY23 maar geen beweging in te krijgen.ron65 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:10:
[...]
Het gekke is dat ik in mijn XC40 MY23 die iconen beslist niet kan verschuiven. Ik krijg alleen de delete optie, maar schuiven gaat niet.
Dat moet dan nieuw zijn want ik kon dat vorige week zeker nog niet met 5.0.5, kreeg alleen de optie voor verwijderen maar slepen en verplaatsen lukte niet.Rianata schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:26:
Je gaat gewoon naar het app-overzicht (icoon met de vier vierkantjes linksonder) en dan hou je even je vinger op het icoon dat je wilt verplaatsen, net als op je smartphone. Je krijgt dan ook de optie om niet-noodzakelijke apps te verwijderen.
Ja, dat regelasrtje is in later model jaren verdwenen en vervangen door software.jorisjansen3 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:44:
[...]
We hadden het een tijdje geleden over de verlichtingssterkte van het scherm… ik kwam in mijn C40/2022 nog dit wieltje tegen, bij mijn linkerknie… dat regelt de lichtsterkte van het (nacht)scherm. Ontbreekt die bij jullie?
[Afbeelding]
Jawel, een maand of wat geleden. Enige euvel dat ze hebben kunnen verhelpen was dat het buitenspeakertje dat UFO geluidjes maakt niet werkte, die is vervangen.Juancho schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:10:Je bent ondertussen dus nog steeds niet naar de dealer geweest voor AL die issues, bugs en storingen die je zegt te hebben?
Met bugs als "zo eens in de twee maanden zet hij de stoel of de spiegels niet goed" en "pakweg eens in het half jaar gaat de interieurverlichting weer permanent aan en moet ik die eerst aan- en dan weer uitschakelen om er vanaf te zijn" konden ze niet veel.
Af en toe vergeten ze hun stand en moet ik ze weer goed zetten.ron65 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:32:
[...]Spiegels met alzheimer?
Die dingen klappen keurig in als de auto op slot gaat en weer uit als ik hem open... niets mis mee.
:strip_exif()/f/image/l4W2GCfmc2nFtSoGwsMlAEZt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OK5BpKKl6HWVAqiSaLIDQEGy.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is een videootje die ik voor jullie gemaakt heb 🙂:
YouTube: Pas de volgorde van je apps aan in je Volvo EX40.
[ Voor 4% gewijzigd door Rianata op 04-04-2026 20:36 ]
dat is raar, ik heb ze ooit ingesteld, verder rijdt er niemand met de auto, dus nooit meer hoeven verstellen.cdwave schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:10:
[...]
Af en toe vergeten ze hun stand en moet ik ze weer goed zetten.
En ze blijven keurig op die stand ingesteld, klappen in en uit met het afsluiten en openen van de wagen, maar de stand van het spiegelgedeelte wijzigt daar niet van.
Heb jij wellicht die optie dat ze omlaag klappen bij achteruitrijden? want die heb ik dus niet, wellicht is dat het verschil hierin.
Echt mooi dat jij ze kunt verplaatsen, mij lukt dat echt niet. Als ik een icoon ingedrukt houd verschijnt er een veldje met de optie verwijderen, maar het icoon staat muurvast op zijn plek.Rianata schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:34:
Dit is de info over mijn software versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die is bij mij ook al enkele maanden defect... blijkbaar niet de beste kwaliteit.cdwave schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:09:
[...]
Jawel, een maand of wat geleden. Enige euvel dat ze hebben kunnen verhelpen was dat het buitenspeakertje dat UFO geluidjes maakt niet werkte, die is vervangen.
Ik heb nooit UFO-geluiden uit mijn auto gehoord, ook niet als ik het raam open heb bij langzaam rijden.Largamelion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:59:
Die is bij mij ook al enkele maanden defect... blijkbaar niet de beste kwaliteit.
Check, ook ik kan de volgorde van apps aanpassen. Zal wel een MY26 dingetje zijn.
Ik veronderstel dat cdwave dat 'piepje' bedoelt wanneer je traag rijdt. Ik mis dat totaal niet en daarom heb ik het nog niet laten maken, maar ik ga het wel meegeven als ik m'n onderhoud inplan de komende weken. De wagen geeft daar telkens een melding voor en dat maakt het irritant. Als jij niets hoort als je traag rijdt met het raam open, dan is het vermoedelijk ook defect maar dan zou je in principe ook een waarschuwing moeten krijgen.Tranquility schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:12:
[...]
Ik heb nooit UFO-geluiden uit mijn auto gehoord, ook niet als ik het raam open heb bij langzaam rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 04-04-2026 23:03 ]
Even gekeken, er is verschil in kernelversie, die van jou is 5.15.170... uit Januari 2026, die van mij 5.15.167 uit december 2025Rianata schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:34:
Dit is de info over mijn software versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meteen een verborgen optie ontdekt: tap in dat scherm 5x rustig met korte tussenpozen achter elkaar op "buildnummer" om op ontwikkelaars niveau te komen. Ik zag geen verschil met eerder, maar wellicht dat elders in de menus er dingen anders van worden, nog niet getest.
Dit is standaard Android gedrag, maar in onze Volvo's levert dat voor zover ik weet geen extra opties op o.i.d.ron65 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:06:
[...]
Meteen een verborgen optie ontdekt: tap in dat scherm 5x rustig met korte tussenpozen achter elkaar op "buildnummer" om op ontwikkelaars niveau te komen. Ik zag geen verschil met eerder, maar wellicht dat elders in de menus er dingen anders van worden, nog niet getest.
Bij telefoons krijg je dan bijvoorbeeld debugfuncties en kun je daarmee bijvoorbeeld andere firmwares / OS'en installeren (kort door de bocht).
Volgens mij hadden de eerste versies dat nog niet omdat het niet verplicht was? Ik had het ook niet op mijn P8 en ook ik heb het eens goed getest. Het gezoom/piepje is er gewoon niet. Ik rij nu een MY26 PS2 en ik hoor nu zelfs met de ramen dicht een zacht piepje als ik bijv. achteruit rijd. Waarschijnlijk omdat dat nu wel verplicht is.Largamelion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:02:
[...]
Ik veronderstel dat cdwave dat 'piepje' bedoelt wanneer je traag rijdt. Ik mis dat totaal niet en daarom heb ik het nog niet laten maken, maar ik ga het wel meegeven als ik m'n onderhoud inplan de komende weken. De wagen geeft daar telkens een melding voor en dat maakt het irritant. Als jij niets hoort als je traag rijdt met het raam open, dan is het vermoedelijk ook defect maar dan zou je in principe ook een waarschuwing moeten krijgen.
Ik had eerder ook een MY23 zoals @Largamelion en ik deze had al het gezoom en als ik wat dieper zoek op het internet:Juancho schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:17:
[...]
Volgens mij hadden de eerste versies dat nog niet omdat het niet verplicht was? Ik had het ook niet op mijn P8 en ook ik heb het eens goed getest. Het gezoom/piepje is er gewoon niet. Ik rij nu een MY26 PS2 en ik hoor nu zelfs met de ramen dicht een zacht piepje als ik bijv. achteruit rijd. Waarschijnlijk omdat dat nu wel verplicht is.
In Europa geldt regelgeving (EU) die zegt dat elektrische auto’s een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) moeten hebben:
verplicht voor nieuwe typegoedkeuringen vanaf juli 2019
verplicht voor alle nieuwe EV’s vanaf juli 2021
Mijn vrouw gebruikt de auto ook regelmatig, dus de spiegels en stoel moeten een paar keer per week naar een andere stand (op basis van de sleutel). En dat gaat dus niet altijd goed. Uiteraard gaat het altijd goed als je bij de dealer/garage staat.ron65 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:38:
[...]dat is raar, ik heb ze ooit ingesteld, verder rijdt er niemand met de auto, dus nooit meer hoeven verstellen.
En ze blijven keurig op die stand ingesteld, klappen in en uit met het afsluiten en openen van de wagen, maar de stand van het spiegelgedeelte wijzigt daar niet van.
Dat de stoel niet altijd terug gaat hebben we in principe herleid tot de kofferbak. Als je de kofferbak eerder opent dan het portier, dan zet hij de stoel niet altijd goed. (Behalve als je bij de dealer/garage bent, dan gaat het altijd goed.) We hebben nu aangeleerd om eerst de portier open te maken, en sindsdien staat de stoel in ieder geval goed.
De spiegels heb ik nog geen regelmaat in kunnen ontdekken...
De binnenverlichting hebben we allebei uit staan, dus waarom die af en toe weer aan staat (en dan alleen de lampjes in de portieren) is nog steeds een raadsel.
Blijft een wonderlijke auto af en toecdwave schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:39:
[...]
Mijn vrouw gebruikt de auto ook regelmatig, dus de spiegels en stoel moeten een paar keer per week naar een andere stand (op basis van de sleutel). En dat gaat dus niet altijd goed. Uiteraard gaat het altijd goed als je bij de dealer/garage staat.
Dat de stoel niet altijd terug gaat hebben we in principe herleid tot de kofferbak. Als je de kofferbak eerder opent dan het portier, dan zet hij de stoel niet altijd goed. (Behalve als je bij de dealer/garage bent, dan gaat het altijd goed.) We hebben nu aangeleerd om eerst de portier open te maken, en sindsdien staat de stoel in ieder geval goed.
De spiegels heb ik nog geen regelmaat in kunnen ontdekken...
De binnenverlichting hebben we allebei uit staan, dus waarom die af en toe weer aan staat (en dan alleen de lampjes in de portieren) is nog steeds een raadsel.
Je hebt dus stoelen met geheugenstanden, ook die heb ik niet. Dat was allemaal ver buiten budget destijds (en nu nog veel verder), dus ik vermoed dat ik daarom nooit wat merk van afwijkende spiegelstanden.
Mijn spiegels kun je dus ook niet per profiel anders instellen, de ingestelde stand geldt gewoon voor alle profielen en sleutels.
Verlichting: ik heb heel af en toe dat die weer in de automaatstand springt. Tegenwoordig kom ik niet vaak meer op terreinen of straten zonder kunstmatige verlichting (randstad is zelfs elk olifantepaadje nog verlicht als ze de kans krijgen) dus ik heb die binnenverlichting uitgezet door de knop ingedrukt te houden tot deze oranje kleurt.
Heel af en toe stap ik in en gaat de verlichting toch weer aan, is de toets ook weer witgekleurd. En dat doet de wagen echt zelf, en er is echt geen peil op te trekken wanneer dat gebeurt.
mijn MY23 uit nov 22 heeft geen gezoem, wel een zacht bliepje als je achteruit rijdt.RigolleM schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:14:
[...]
Ik had eerder ook een MY23 zoals @Largamelion en ik deze had al het gezoom en als ik wat dieper zoek op het internet:
In Europa geldt regelgeving (EU) die zegt dat elektrische auto’s een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) moeten hebben:
Wat me ooit wel opviel: ik reed met open ramen op een camping over een grasveld en hoorde tegen caravans die ik passeerde het geluid weerkaatsen alsof ik op asfalt reed, banden op gras zouden dat geluid nooit maken. Kan het zijn dat de wagen kunstmatig bandengeluid op asfalt nabootst? je hoort hem in ieder geval wel bij lage snelheden, maar geen ufo geluid of dergelijk wanstaltige poging tot herrie maken omdat voetgangers niet meer leren dat ze eerst moeten kijken voor ze oversteken. .
Had een al sterk deja vu moment 😅😉ron65 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:11:
[...]
mijn MY23 uit nov 22 heeft geen gezoem, wel een zacht bliepje als je achteruit rijdt.
Wat me ooit wel opviel: ik reed met open ramen op een camping over een grasveld en hoorde tegen caravans die ik passeerde het geluid weerkaatsen alsof ik op asfalt reed, banden op gras zouden dat geluid nooit maken. Kan het zijn dat de wagen kunstmatig bandengeluid op asfalt nabootst?
ron65 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:17:
[...]
Precies ook wat ik ervaren heb op de camping vorig jaar. Eerst realiseer je je het niet, maar ineens besef je "hee, ik hoor bandengeruis op asfalt maar.... dit is gras." en dan pas valt het op dat de auto echt wel geluid maakt :-)
troost je, ik ook
Hier hoor je de AVAS geluiden. Voor de XC40 zijn deze identiek aan de Polestar 2.ron65 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:11:
[...]
mijn MY23 uit nov 22 heeft geen gezoem, wel een zacht bliepje als je achteruit rijdt.
Wat me ooit wel opviel: ik reed met open ramen op een camping over een grasveld en hoorde tegen caravans die ik passeerde het geluid weerkaatsen alsof ik op asfalt reed, banden op gras zouden dat geluid nooit maken. Kan het zijn dat de wagen kunstmatig bandengeluid op asfalt nabootst? je hoort hem in ieder geval wel bij lage snelheden, maar geen ufo geluid of dergelijk wanstaltige poging tot herrie maken omdat voetgangers niet meer leren dat ze eerst moeten kijken voor ze oversteken. .
Is al eens eerder gepost.
die heb ik dan gemist, maar inderdaad dat geluid ongeveer.Claude schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:42:
[...]
Hier hoor je de AVAS geluiden. Voor de XC40 zijn deze identiek aan de Polestar 2.
Is al eens eerder gepost.
Toch wel beter dan die ufo geluiden van sommige andere merken
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 06-04-2026 16:19 ]
Inderdaad, neem bijvoorbeeld het vrij harde "ijscokarren" geluid van Kia. Heeft iemand bij mij in de buurt. Als ik binnen ben en de ramen potdicht, dan hoor ik nog als de Kia achteruit een paar huizen verderop van de dam rijdt.ron65 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:18:
[...]
die heb ik dan gemist, maar inderdaad dat geluid ongeveer.
Toch wel beter dan die ufo geluiden van sommige andere merken
Dan doet Volvo dat veel bescheidener, maar evengoed voor passanten voldoende hoorbaar.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Eens, de Volvo is redelijk bescheiden maar wel hoorbaar. Ik hoor zelf btw ook de elektromotoren bij het optrekken en stroom geven (vind ik niet erg, past bij mijn SciFi liefdeVulcan750 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:18:
[...]
Inderdaad, neem bijvoorbeeld het vrij harde "ijscokarren" geluid van Kia. Heeft iemand bij mij in de buurt. Als ik binnen ben en de ramen potdicht, dan hoor ik nog als de Kia achteruit een paar huizen verderop van de dam rijdt.
Dan doet Volvo dat veel bescheidener, maar evengoed voor passanten voldoende hoorbaar.
Bij ons in de buurt hebben een aantal mensen een Audi EV en sommige daarvan maken toch een partijtje herrie niet normaal (meer dan mijn Golf 7.5 met benzine motor maakte). Dus wat dat betreft helemaal blij met hoe Volvo dat heeft aangepakt.
Bij mij trok hij strak aan en vergrendelde de riem. Toen we stilstonden liet de vergrendeling weer los. Iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Morgen wel even de dealer bellen, mijn vrouw heeft er nog steeds last van en dit klinkt niet als een normale situatie.
Bij de XC40 zou het er dus op moeten zitten vanaf MY22. Vreemd genoeg heeft mijn MY21 (mei ‘21) het ook al. Ik heb eerder op dit forum al eens begrepen dat niet alle MY21 het hebben.RigolleM schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:14:
[...]
Ik had eerder ook een MY23 zoals @Largamelion en ik deze had al het gezoom en als ik wat dieper zoek op het internet:
Alleen jammer dat ze die lijn niet doortrekken in de widget, die is gewoon te klein om iets in te krijgen en het ontbreken van een voortgangsbalk vind ik daar ook jammer, die heb je in de widget op AA wel. Hadden ze die 2e balk onderaan weggelaten en die widget dubbel zo hoog of over de hele breedte gemaakt, dan was het perfect geweest.
Iemand enig idee hoe het kan dat zij dat niet kan instellen? De handleiding wijst alleen maar op die optie, niet waarom die optie het niet zou doen.
Wellicht is het account van je vrouw geen admin account?millerman_sf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:51:
In mijn profiel kan ik kiezen of bij het openen van de portieren alle portieren openen of alleen degene die je opent. Bij mijn vrouw gaat alleen dat ene portier open, maar is de instelling helemaal grijs en niet te veranderen.
Iemand enig idee hoe het kan dat zij dat niet kan instellen? De handleiding wijst alleen maar op die optie, niet waarom die optie het niet zou doen.
Geen idee maar als de optie greyout is, lijkt het me vaak aan rechten/rollen te liggen.millerman_sf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:02:
Die kans is groot. Is het dus noodzakelijk om een Admin account te hebben om dat soort instellingen te wijzigen? Bijzonder. Maar dat geeft in ieder geval wat meer richting om waar naar te kijken, dank!
Even mezelf quoten.Tranquility schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:42:
Ik had vanmorgen weer het lichtsensor probleem waarbij het rode alarmlicht op het dashboard bleef knipperen en het middenscherm en cluster in nachtmodus bleef. Heb meerdere keren vandaag geparkeerd en weer gaan rijden maar dat haalde net als een reset met de homeknop niets uit.
Hiertoe heb ik het volgende gedaan toen ik thuis was:
1. Auto afgesloten.
2. Hierna meteen de auto weer geopend door de achterklep een stukje te openen door op de knop onder de klep te drukken en meteen nog een keer te drukken totdat hij stopt en op een kier blijft staan.
3. Zo de auto een kwartiertje laten staan.
4. Daarna de achterklep weer gesloten en de auto afgesloten.
5. Hierna ingestapt waarna alles weer werkte.
Wat me opviel na de achterklep een stukje te hebben gesloten en zo de auto een kwartiertje te laten staan is dat de voor- en achterlampen vrijwel meteen uitgingen en niet lang bleef branden.
Maar goed, fijn dat het weer werkt. Dit is nu de tweede keer dat ik dit heb gehad sinds aanschaf (MY24).
Had vanmorgen weer hetzelfde probleem met de knipperende alarm LED en de niet werkende lichtsensor waardoor alles op nachtmodus bleef.
Bovenstaande procedure weer gevolgd en probleem weer voorbij.
Dat is wel een bijzondere procedure. Maar blijkbaar werkt het.Tranquility schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:19:
[...]
Even mezelf quoten.
Had vanmorgen weer hetzelfde probleem met de knipperende alarm LED en de niet werkende lichtsensor waardoor alles op nachtmodus bleef.
Bovenstaande procedure weer gevolgd en probleem weer voorbij.
Het doet me een beetje denken aan de manier waarop ik bij mijn V50 de “onderhoud te laat”-melding kan uitzetten. Dat is een soort “secret handshake” met de contactsleutel en de knop van de dagteller.
Wie weet er nog meer “geheime” procedures van de XC40/EX40/EC40? (De IHU-reset en de TCAM-reset kennen we natuurlijk al.)
Het is een geforceerde reset van de lichtsensor had ik eens ergens gelezen en ook hier op het forum is het al een paar keer langsgekomen. Maar ben blij dat deze oplossing bestaat i.p.v. gedwongen in nachtmodus te blijven rijden en dat je naar de dealer moet. Heb hier wel gelezen dat de sensor dan is vervangen, maar dat is denk ik niet het probleem. Als die stuk was dan zou de reset ook niet werken.Venomer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:23:
Dat is wel een bijzondere procedure. Maar blijkbaar werkt het.
Het doet me een beetje denken aan de manier waarop ik bij mijn V50 de “onderhoud te laat”-melding kan uitzetten. Dat is een soort “secret handshake” met de contactsleutel en de knop van de dagteller.
Wie weet er nog meer “geheime” procedures van de XC40/EX40/EC40? (De IHU-reset en de TCAM-reset kennen we natuurlijk al.)
Overigens nog steeds geen 5.0.5 software op mijn Snapdragon IHU.
Heb na de eerste mislukte update deze nadien nog twee keer opnieuw aangeboden gekregen maar de installatie bleef elke keer hangen en mislukte steeds. Ik vermoed toch dat het te maken heeft met het moeizame initiële laden van de software na installatie van de nieuwe IHU en dat er ergens iets niet goed is geïnstalleerd of corrupt is geraakt. Aangezien de software niet meer wordt aangeboden ga ik binnenkort maar een afspraak maken in Nijverdal. Mogen zij het gaan oplossen.
Early adopters probleem.Tranquility schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:42:
Overigens nog steeds geen 5.0.5 software op mijn Snapdragon IHU.
MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5
Gefeliciteerd! Denim Blue staat ‘m goed.MartijnEV schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:44:
Vandaag opgehaald, mijn nieuwe EX40 Ultra Europa (MY26)!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel veilige kilometers gewenst!
Gefeliciteerd met de mooie auto. Veel rijplezier en veilige kilometers.MartijnEV schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Gefeliciteerd!! Jaloers hiero… Is dat ook Denim Blue???MartijnEV schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh, ik zag het staan in je .sig..
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/22g8Wy250b5hdZYCro7pRJGd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/556K5F91ikQeMoEy7LDxo4mn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H7fyXKLREgjQh4UuFnB6Hnpb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SfoeVIBjiGh7zojhuu31Ao4v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/btsDXl8sY3w52OgRgZPhBD9n.jpg?f=fotoalbum_large)