Ik herken dat te veel rechts rijden en naar vrachtwagens sturen tijdens het inhalen helemaal. Mijn XC40 rijdt over het algemeen op de snelweg iets te veel rechts en bij het inhalen van een vrachtwagen gaat hij soms echt tegen de middellijk plakken. Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik niet tegenstuur, maar dat wil ik eerlijk gezegd niet testen.Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
[...]
VErschilt vooral of je verwacht dat je denkt dat het een soort autonoom rijden is en dat er van verwacht (ja want dat is hiet niet, en raak je teleurgesteld) of dat je zelf stuurt en het als hulpsysteem beschouwt (dan is het echt een heel fijn systeem). Ik heb de laatste tijd in veel autos gereden omdat ik aan het orienteren ben. Ze hebben allemaal dit soort quirks (inclusief dat T merk waaar iedereen altijd naar refereert als de "gold standard").
[...]
systeem is ook bedoeld dat je zelf op snelheid brengt en dat aan zet. Zelfde geldt voor remmen. Je wordt geacht zelf voldoende afstand te houden en het systeem grijpt in als je dat niet doet. Het is geen autonoom rijden...!
[...]
ja, gebeurt soms idd. Doen alle rijhulp systemen van auto's die ik de afgelopen tijd gereden heb. Je moet je hand dus altijd aan het stuur houden.
[...]
Dit is europese regelgeving, doen ze allemaal
[...]
Zie boven
[...]
Dat ligteraan waar je je hand op het stuur hebt. Ik hou 'm zelf met PA nooit onder in het midden vast, maar altijd een beetje links of rechts, zodat je ongemerkt een beetje tegenstuur geeft en dat heb je dit probleem niet
[...]
Deze herken ik eerlijk gezegd niet. Wel dat die soms niet goed rijdt als die niet uitgelijnd is (een keer na ruitvervanging gebeurd, toen reed die constant teveel rechts), of de het stukje raam voor de sensor erg vies
[...]
Herken ik niet... maar je moet ook altijd het stuur vast hebben. Het is maar een hulpsysteem
Dat je tegendruk moet geven op het stuur is geen Europese regelgeving. Er zijn zelfs al auto's waarbij je het stuur helemaal niet vast moet houden in bepaalde zones zoals bij Bluecruise van Ford. Bij andere systemen moet je het stuur vasthouden ja, maar de manier waarop de wagen dat detecteert ligt niet vast. Het systeem van Volvo met tegendruk is gewoon crap. Volkswagen heeft een capacitief stuur en dat is echt een verademing t.o.v. Volvo. Na bijna 3 jaar XC40 rijden waarbij ik PA dagelijks op de snelweg gebruik ben ik er nog niet helemaal aan gewend en krijg ik bijna dagelijks nog steeds wel een keer gepiep op 15 min snelweg rijden, omdat ik net niet genoeg tegendruk geef. Dus imo went het nooit helemaal en is het gewoon een slecht systeem.
Ook het afstand houden vond ik persoonlijk veel aangenamer bij VW, daar bolde de auto rustig uit bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg. De XC40 voel ik echt actief remmen, wat extra irritant is als je net begint in te halen op 150m afstand.
PA is oké en ik gebruik het dagelijks, maar het kan echt pakken beter. Volvo mag eens op cursus bij VW, die doen het veel beter imo.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cizlo5h9nC6sfjGlziwO7Wgd.jpg?f=user_large)