• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:46
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
[...]

VErschilt vooral of je verwacht dat je denkt dat het een soort autonoom rijden is en dat er van verwacht (ja want dat is hiet niet, en raak je teleurgesteld) of dat je zelf stuurt en het als hulpsysteem beschouwt (dan is het echt een heel fijn systeem). Ik heb de laatste tijd in veel autos gereden omdat ik aan het orienteren ben. Ze hebben allemaal dit soort quirks (inclusief dat T merk waaar iedereen altijd naar refereert als de "gold standard").

[...]

systeem is ook bedoeld dat je zelf op snelheid brengt en dat aan zet. Zelfde geldt voor remmen. Je wordt geacht zelf voldoende afstand te houden en het systeem grijpt in als je dat niet doet. Het is geen autonoom rijden...!

[...]

ja, gebeurt soms idd. Doen alle rijhulp systemen van auto's die ik de afgelopen tijd gereden heb. Je moet je hand dus altijd aan het stuur houden.

[...]

Dit is europese regelgeving, doen ze allemaal

[...]

Zie boven

[...]

Dat ligteraan waar je je hand op het stuur hebt. Ik hou 'm zelf met PA nooit onder in het midden vast, maar altijd een beetje links of rechts, zodat je ongemerkt een beetje tegenstuur geeft en dat heb je dit probleem niet

[...]

Deze herken ik eerlijk gezegd niet. Wel dat die soms niet goed rijdt als die niet uitgelijnd is (een keer na ruitvervanging gebeurd, toen reed die constant teveel rechts), of de het stukje raam voor de sensor erg vies

[...]

Herken ik niet... maar je moet ook altijd het stuur vast hebben. Het is maar een hulpsysteem
Ik herken dat te veel rechts rijden en naar vrachtwagens sturen tijdens het inhalen helemaal. Mijn XC40 rijdt over het algemeen op de snelweg iets te veel rechts en bij het inhalen van een vrachtwagen gaat hij soms echt tegen de middellijk plakken. Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik niet tegenstuur, maar dat wil ik eerlijk gezegd niet testen.

Dat je tegendruk moet geven op het stuur is geen Europese regelgeving. Er zijn zelfs al auto's waarbij je het stuur helemaal niet vast moet houden in bepaalde zones zoals bij Bluecruise van Ford. Bij andere systemen moet je het stuur vasthouden ja, maar de manier waarop de wagen dat detecteert ligt niet vast. Het systeem van Volvo met tegendruk is gewoon crap. Volkswagen heeft een capacitief stuur en dat is echt een verademing t.o.v. Volvo. Na bijna 3 jaar XC40 rijden waarbij ik PA dagelijks op de snelweg gebruik ben ik er nog niet helemaal aan gewend en krijg ik bijna dagelijks nog steeds wel een keer gepiep op 15 min snelweg rijden, omdat ik net niet genoeg tegendruk geef. Dus imo went het nooit helemaal en is het gewoon een slecht systeem.

Ook het afstand houden vond ik persoonlijk veel aangenamer bij VW, daar bolde de auto rustig uit bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg. De XC40 voel ik echt actief remmen, wat extra irritant is als je net begint in te halen op 150m afstand.

PA is oké en ik gebruik het dagelijks, maar het kan echt pakken beter. Volvo mag eens op cursus bij VW, die doen het veel beter imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:09
Largamelion schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
[...]
Ik herken dat te veel rechts rijden en naar vrachtwagens sturen tijdens het inhalen helemaal. Mijn XC40 rijdt over het algemeen op de snelweg iets te veel rechts en bij het inhalen van een vrachtwagen gaat hij soms echt tegen de middellijk plakken. Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik niet tegenstuur, maar dat wil ik eerlijk gezegd niet testen.

Dat je tegendruk moet geven op het stuur is geen Europese regelgeving. Er zijn zelfs al auto's waarbij je het stuur helemaal niet vast moet houden in bepaalde zones zoals bij Bluecruise van Ford. Bij andere systemen moet je het stuur vasthouden ja, maar de manier waarop de wagen dat detecteert ligt niet vast. Het systeem van Volvo met tegendruk is gewoon crap. Volkswagen heeft een capacitief stuur en dat is echt een verademing t.o.v. Volvo. Na bijna 3 jaar XC40 rijden waarbij ik PA dagelijks op de snelweg gebruik ben ik er nog niet helemaal aan gewend en krijg ik bijna dagelijks nog steeds wel een keer gepiep op 15 min snelweg rijden, omdat ik net niet genoeg tegendruk geef. Dus imo went het nooit helemaal en is het gewoon een slecht systeem.

Ook het afstand houden vond ik persoonlijk veel aangenamer bij VW, daar bolde de auto rustig uit bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg. De XC40 voel ik echt actief remmen, wat extra irritant is als je net begint in te halen op 150m afstand.

PA is oké en ik gebruik het dagelijks, maar het kan echt pakken beter. Volvo mag eens op cursus bij VW, die doen het veel beter imo.
heb recent proefrit in zowel ID.4 als ID.7 gereden. Ik vond daar de ACC/Lane centering control (volgens mij heet het daar Travel Assist) niet significant beter of slechter als in mijn huidige Volvo

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]

heb recent proefrit in zowel ID.4 als ID.7 gereden. Ik vond daar de ACC/Lane centering control (volgens mij heet het daar Travel Assist) niet significant beter of slechter als in mijn huidige Volvo
Dan heb je een andere ervaring dan ik. Ik vond het systeem in de ID4 veel rustiger reageren en heb me er geen enkele keer aan gestoord. Bij m'n Volvo stoor ik me er elke rit wel eens aan, als ik net te laat anticipeer.

Ik vond die touch knoppen op het stuur wel verschrikkelijk in de ID4, die kan je niet blind bedienen. Dat doet Volvo een pak beter in de XC40, de knoppen op het stuur vind ik echt top.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:22
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Ik heb het al eens aangegeven een proefrit zegt weinig... @Largamelion is met een ID.4 op skivakantie geweest en dan heb je een veel beter idee hoe het zich gedraagt in verschillende omstandigheden.

• Kammika
Largamelion schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Ik vond die touch knoppen op het stuur wel verschrikkelijk in de ID4, die kan je niet blind bedienen. Dat doet Volvo een pak beter in de XC40, de knoppen op het stuur vind ik echt top.
offtopic hier, maar die hebben ze met my27 opgelost daar...

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Nou, de update wil maar niet lukken hier.
Om vijf voor tien vanmorgen kreeg ik opnieuw de update die gisteren mislukte en verdween. De update gestart en de auto weer afgesloten. Hierbij bleef een uur of twee de status onveranderd op 0% staan met "Installatie voorbereiden". Na dik drie en een half uur later werd het scherm van de Volvo app wit met alleen de tekst "Volvo" er in.

Toen ik net weer thuis was na de verjaardag ben ik in de auto gaan zitten en zag het scherm weer opstarten. Alles leek normaal tot dat ik opnieuw de melding kreeg dat ik moet uitstappen en de auto moet afsluiten. Dus maar weer gedaan en nu zie ik geen melding meer in de app, maar zie ik onder "Software voor de auto" wel de volgende melding staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmuT-O4Wgfs6L6JOzf0PyuYwkDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cizlo5h9nC6sfjGlziwO7Wgd.jpg?f=user_large

Om de een of andere reden wil hij maar niet doorlopen. Ben benieuwd of het bij @caspervc die in dezelfde situatie zit met een nieuwe IHU in een MY24 het wel lukt.

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:52:
[...]

offtopic hier, maar die hebben ze met my27 opgelost daar...
Maar goed ook, blijkbaar is daar in de VS zelfs een class-action lawsuit voor aangespannen vorig jaar.

Blij dat onze XC40/EX40's aan die trend ontsnapt zijn, bij de EX30/90 heeft Volvo blijkbaar wel die fout gemaakt door aanraakgevoelige knoppen te gebruiken. Bij de EX60 lijken ze er weer van afgestapt te zijn.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed, 2 vragen na de 5.0.5 update:

1) Ik heb sterk het idee dat de navigatiestem nu uit het midden van de speakers komt. Voorheen was dat volgens mij meer links. Is dat in te stellen?
2) Hoe "kill" je nu een app? Voorheen kon dat door van boven naar beneden te swipen, maar nu krijg je alleen meldingen te zien... Ik wil Google Maps even hard afsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-03-2026 14:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:13:
Nou, de update wil maar niet lukken hier.
Om vijf voor tien vanmorgen kreeg ik opnieuw de update die gisteren mislukte en verdween. De update gestart en de auto weer afgesloten. Hierbij bleef een uur of twee de status onveranderd op 0% staan met "Installatie voorbereiden". Na dik drie en een half uur later werd het scherm van de Volvo app wit met alleen de tekst "Volvo" er in.

Toen ik net weer thuis was na de verjaardag ben ik in de auto gaan zitten en zag het scherm weer opstarten. Alles leek normaal tot dat ik opnieuw de melding kreeg dat ik moet uitstappen en de auto moet afsluiten. Dus maar weer gedaan en nu zie ik geen melding meer in de app, maar zie ik onder "Software voor de auto" wel de volgende melding staan:

[Afbeelding]

Om de een of andere reden wil hij maar niet doorlopen. Ben benieuwd of het bij @caspervc die in dezelfde situatie zit met een nieuwe IHU in een MY24 het wel lukt.
Hier liep die gewoon door, met een half uurtje was het klaar. Ik merk overigens dat de icoontjes nu wat kleiner zijn tov 4.2.13. Tevens zoomt het driver display amper in, dat is niet echt een vooruitgang. Sportify werkt nu weer goed op de nieuwe ihu.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:54
@Tranquility ik heb nog geen update gezien... 🙈

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
caspervc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:07:
@Tranquility ik heb nog geen update gezien... 🙈
Bijzonder. Nou, bij mij is die na drie pogingen mislukt. De installatie start gewoon niet. Nu is de update weer verdwenen en krijg ik opnieuw bericht. Vraag me af of dit gaat werken.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 22:54
Toch wel een vreemd bugje waar ik nu al twee keer last van heb gehad met bluetooth. Telefoon verbind en in mijn geval start dan automatisch FM op. Maar ik had van de week al dat mijn vrouw belde en ik herkende het nummer maar haar naam kwam niet in beeld. Ik dacht al vreemd, dus in de middag met naar huis gaan controleren en niets aan de hand was gewoon prima.

Vandaag weer hetzelfde probleem, dus ik tik op de telefoon app en krijg een melding zet bluetooth aan. Dus ik klik op de melding, wordt naar het bluetooth scherm gebracht waar netjes mijn telefoon verbonden is. Ga terug, blijft herhalen verbinden met bluetooth. De enige optie was even bluetooth uit te zetten in de auto, daarna weer aan te zetten waarna alles weer werkte zoals voorheen.

Geen idee of iemand dit ook al meegemaakt heeft? Het is ook niet continue het geval, meer soms en enkel sinds de nieuwe update.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:48
Microkid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:51:
Goed, 2 vragen na de 5.0.5 update:

1) Ik heb sterk het idee dat de navigatiestem nu uit het midden van de speakers komt. Voorheen was dat volgens mij meer links. Is dat in te stellen?
2) Hoe "kill" je nu een app? Voorheen kon dat door van boven naar beneden te swipen, maar nu krijg je alleen meldingen te zien... Ik wil Google Maps even hard afsluiten.
Ik heb hetzelfde probleem sinds vanmiddag, heb een harde reset van het systeem, en de internetverbinding gedaan,zonder succes.
Het lijkt wel als of er 2 stemmen/aanwijzigen actief zijn, als ik op de aanwijzing klik met m’n vinger dan komt de text ervan wel nog ‘ van links’.
Ik heb nu ook opeens aanwijzingen van ‘ over 300 meter links, over 200 meter links, over 100 meter links’, dat had ik eerder (vanmorgen) niet

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:47
marcel_76 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:59:
Toch wel een vreemd bugje waar ik nu al twee keer last van heb gehad met bluetooth. Telefoon verbind en in mijn geval start dan automatisch FM op. Maar ik had van de week al dat mijn vrouw belde en ik herkende het nummer maar haar naam kwam niet in beeld. Ik dacht al vreemd, dus in de middag met naar huis gaan controleren en niets aan de hand was gewoon prima.

Vandaag weer hetzelfde probleem, dus ik tik op de telefoon app en krijg een melding zet bluetooth aan. Dus ik klik op de melding, wordt naar het bluetooth scherm gebracht waar netjes mijn telefoon verbonden is. Ga terug, blijft herhalen verbinden met bluetooth. De enige optie was even bluetooth uit te zetten in de auto, daarna weer aan te zetten waarna alles weer werkte zoals voorheen.

Geen idee of iemand dit ook al meegemaakt heeft? Het is ook niet continue het geval, meer soms en enkel sinds de nieuwe update.
Instellingen -> Systeem -> "Alle apps" en daar even zoeken naar Google Maps, daar kan je die dan gedwongen afsluiten.

• cdwave
  • Laatst online: 08-05 17:05
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
[...]
VErschilt vooral of je verwacht dat je denkt dat het een soort autonoom rijden is en dat er van verwacht (ja want dat is hiet niet, en raak je teleurgesteld) of dat je zelf stuurt en het als hulpsysteem beschouwt (dan is het echt een heel fijn systeem).
Ik denk dat het te maken heeft met welke andere auto's men in gereden heeft. Ik heb nooit in een Tesla gezeten overigens. Na een Lada 1200S voelt een Hyundai Lantra heel erg luxe...
systeem is ook bedoeld dat je zelf op snelheid brengt en dat aan zet. Zelfde geldt voor remmen. Je wordt geacht zelf voldoende afstand te houden en het systeem grijpt in als je dat niet doet. Het is geen autonoom rijden...!
Het is geen noodsituatieingrijpsysteem. De bedoeling van ACC is dat de auto zelf soepeltjes afstand houdt. En dus niet, zoals de C40 dan doet, volle bak gas geven (op een rechte provinciale weg) om dan ineens wel de vrachtwagen te ontdekken die al een paar minuten voor je reed, en dan weer vol op de rem te vlammen.
Dit is europese regelgeving, doen ze allemaal.
De meeste auto's hebben gewoon een (capacitief denk ik) sensortje in het stuur, zodat alleen aanraken voldoende is. De Volvo heeft geen sensor en wil dus tegendruk ervaren. Scheelt weer een onderdeeltje.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:05
marcel_76 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:59:

Ik heb ergens gelezen dat je de Bluetooth koppeling moet verbreken en dan de telefoon opnieuw moet koppelen aan de auto. Ik kan alleen niet meer terugvinden waar dat stond. Het was een instructie in verband met de UX update.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 13:25
En ondertussen dus de derde keer op drie dagen dat alles gewoon crashed terwijl ik aan het rijden ben met navigatie en deze keer terwijl ik aan het bellen was. En nergens een duidelijke optie om een bugreport te submitten. Wat een super-vervelende onzin. Maandag toch eens horen dqt onze fleet-verantwoordelijke hoort bij het leasebedrijf om te zien of ik de wagen daarvoor kan binnendoen, Want als die elke keer gaat crashen als ik aan het navigeren en/of bellen ben, is die als bedrijfswagen toch ook niet zo nuttig.

• marcel_76
Venomer schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat je de Bluetooth koppeling moet verbreken en dan de telefoon opnieuw moet koppelen aan de auto. Ik kan alleen niet meer terugvinden waar dat stond. Het was een instructie in verband met de UX update.
Thanks, vreemd had het nergens gezien en het werkt soms ook prima. Maar kan wel een keertje even verbreken en opnieuw opzetten, kleine moeite.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
-Vasa- schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:01:
En ondertussen dus de derde keer op drie dagen dat alles gewoon crashed terwijl ik aan het rijden ben met navigatie en deze keer terwijl ik aan het bellen was. En nergens een duidelijke optie om een bugreport te submitten. Wat een super-vervelende onzin. Maandag toch eens horen dqt onze fleet-verantwoordelijke hoort bij het leasebedrijf om te zien of ik de wagen daarvoor kan binnendoen, Want als die elke keer gaat crashen als ik aan het navigeren en/of bellen ben, is die als bedrijfswagen toch ook niet zo nuttig.
Dat is vervelend en heb ik zelf nog niet gehad gelukkig. Wel een keer bij instappen dat alles opnieuw ging opstarten (maar dat had ik hiervoor ook wel eens, niet regelmatig iig). Dus inderdaad eens navragen via fleetmanager of je daarvoor even langs kan gaan, lijkt mij geen probleem? Zo is de dure computer slecht bruikbaar natuurlijk.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:19
Gevalletje inleveren bij de dealer en ze lossen het maar op toch? Als jouw tv of smartphone constant crashed en je hebt nog garantie stuur je het toch ook terug?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
Ik heb trouwens de update ook binnen en geïnstalleerd met de nieuwe IHU. Nog niet mee gereden.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vervelend, ik zou toch eens langs de dealer gaan, ik had ook gekke dingen tot ik vorig jaar bij de dealer was met de zoveelste klacht over wegvallen en crashen, toen hebben ze alle software eruit gehaald en volledig opnieuw ingespoeld.
Ik moest bij instappen als eerste de taal kiezen, echt volledig opnieuw instellen van alle instellingen, alles was gereset.
SLeutels opnieuw koppelen, profielen nieuw aanmaken, en verdraaid, vanaf dat moment geen enkele crash meer gehad van het spul.
Ook OTA die voorheen amper of nooit binnenkwamen, doen het sindsdien gewoon goed, ik begin er nu zowaar zelfs weer wat vertrouwen in te krijgen.

Ik kan me zo voorstellen dat dit bij jou ook de oplossing kan zijn, ik zou er in elk geval een telefoontje aan wagen naar de dealer en eens hierop wijzen...

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:06:
Ik heb trouwens de update ook binnen en geïnstalleerd met de nieuwe IHU. Nog niet mee gereden.
Heb je ook het nieuwe cluster gekregen? Die zat er nog niet op toen ik de nieuwe IHU kreeg.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:41

The GUI

ClickOps < DevOps

Woensdag is bij mij de update uitgevoerd. Niet zoveel veranderd volgens mij.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• RigolleM
Dennis25 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem sinds vanmiddag, heb een harde reset van het systeem, en de internetverbinding gedaan,zonder succes.
Het lijkt wel als of er 2 stemmen/aanwijzigen actief zijn, als ik op de aanwijzing klik met m’n vinger dan komt de text ervan wel nog ‘ van links’.
Ik heb nu ook opeens aanwijzingen van ‘ over 300 meter links, over 200 meter links, over 100 meter links’, dat had ik eerder (vanmorgen) niet
Ik heb deze morgen ook gemerkt dat het geluid eerder centraal kwam... en ik heb nog geen 5.0.5 update, wel de nieuwe IHU in een MY26. Gisteren was het geluid nog normaal, maar deze morgen klonk het anders..

• Avvd
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Heb je ook het nieuwe cluster gekregen? Die zat er nog niet op toen ik de nieuwe IHU kreeg.
Nieuwe cluster krijg je ook.

• caspervc
[...]

Jep, er is nog hoopAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJm5vzIeDhu5JBmw9nuJWhlz5gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf131f7XTP1ChIRxNx6Eyf5Q.jpg?f=fotoalbum_large

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:02
Natuurlijk kwestie van smaak, maar ik vind die grote zwarte vlakken erg lelijk en onnodig groot voor de beperkte info die vertoond wordt. Daarnaast blijft het een enorm gemiste kans dat ze met deze zgn upgrade niet meer de mogelijkheden van dit scherm benut hebben. Zo’n mooi scherm en het enige wat vertoond wordt is de kaart of niets.

• caspervc
Vind 't mooier dan 't was. Met zo'n rechthoekig kaartje tussen de meters. Maar idd. Kon er niet een spelend nummer of radiostation worden weergegeven?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:05:
Vind 't mooier dan 't was. Met zo'n rechthoekig kaartje tussen de meters. Maar idd. Kon er niet een spelend nummer of radiostation worden weergegeven?
Gewoon een app waarmee je al rijdend TV kunt kijken op dat scherm? 8)7

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:05:
Precies dit had mijn vorige auto, een Opel Ampera-e, wel. Vond ik superhandig. Op het grote scherm maps en op het scnerm achter het stuur de albumart van het nummer wat op dat moment aan het afspelen was of een afbeelding van het radiostation.

• Venomer
RigolleM schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Ik heb deze morgen ook gemerkt dat het geluid eerder centraal kwam... en ik heb nog geen 5.0.5 update, wel de nieuwe IHU in een MY26. Gisteren was het geluid nog normaal, maar deze morgen klonk het anders..
Bij mij klonk het ook anders. Ik heb de originele IHU en versie 4.2.13. Het moet dus een update van Maps zijn.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:19
Dit is nog eens zuinig rijden. Of dit door de update komt weet ik niet. Wel herstartte het infotainment systeem tijdens deze rit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdkveGG394bgx5I59TracfwUCCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1y1fyjAkpjccPaZ1YLNw8K9.jpg?f=fotoalbum_large

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:13

peutje

XC40 recharge my24ER

Toch jammer dat een aantal app versies geleden de rode en blauwe kleur verdwenen zijn als je voorverwarmt of koelt, zag er net wat leuker uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt1_SKg1YUhLsREoo8PZuTjJHE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRjSfg5M7IcoDYgox4TnG3Ot.jpg?f=fotoalbum_large

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 19:53
Onze halfjaarlijkse bug zit er ook nog steeds in. Stapte weer in een heerlijk koude auto vanochtend omdat het schema weer een uurtje opgeschoven is :+ .
Blijft toch bizar dat dat er nog steeds in zit.

Edit: Ah, hij is mooier geworden. In de app staan de tijden goed maar in de auto zelf een uurtje verder.

[ Voor 21% gewijzigd door RickKoets op 30-03-2026 08:20 ]

• RigolleM
Venomer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Bij mij klonk het ook anders. Ik heb de originele IHU en versie 4.2.13. Het moet dus een update van Maps zijn.
De audio van de muziek blijft nu gewoon doorspelen, voorheen werd deze onderbroken... heeft voordelen, maar ook nadelen... als muziek en navi qua volume gelijk staan, wordt het moeilijk om één van beiden te verstaan.

• -Vasa-
RickKoets schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:18:
Onze halfjaarlijkse bug zit er ook nog steeds in. Stapte weer in een heerlijk koude auto vanochtend omdat het schema weer een uurtje opgeschoven is :+ .
Was dit weeral vergeten en stak het origineel op de update in mijn hoofd. Maar natuurlijk, in plaats zoals iedere normale dev timers te zetten op de actuale aangepaste tijd, doen ze het bij Volvo op de vaste tijd.

• Tranquility

Edit: Ah, hij is mooier geworden. In de app staan de tijden goed maar in de auto zelf een uurtje verder.
Klopt, daar kwam ik vanmorgen ook achter. Wel erg knullig dat die bug er nog steeds in zit.
Dus alle timers even met een uurtje vervroegd.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dank voor de reminder, gebruik die schema’s niet heel veel, maar wel voor het laden (zodat ik ‘m gewoon bij thuiskomst kan aansluiten, maar hij pas tijdens daltarief start met laden). Die was nu dus inderdaad ook een uur verschoven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

JB

Cédric roelt!

[...]

Eind volgende week ben ik ook aan de beurt. Sticker zegt IHU 4.2 :*) maar heb inmiddels al het nieuwe cluster icm de huidige Intel Athom IHU, dus ga er vanuit dat het bij upgraden ongewijzigd blijft?

Mijn boefje is liev!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

inderdaad, geen preconditioning vanochtend, ik heb hem 10 in voor vertrek nog handmatig ff aangezet maar de timers waren genegeerd....

• Microkid

Microkid

Smile

M'n auto heeft vandaag de 30.000km beurt gehad. Meteen de kraak uit de bestuurdersstoel gehaald. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:48
Microkid schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:17:
M'n auto heeft vandaag de 30.000km beurt gehad. Meteen de kraak uit de bestuurdersstoel gehaald. :)
Zat die kraak in de ‘ plank’ onder de zitting?
Die kraakt bij mij ook af en toe op lange ritten..

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• menjo
  • Laatst online: 07-05 16:29
Vandaag een mail ontvangen dat Connect plus afloopt eind april.
Kost me 99 euro per jaar. Ik rijd de auto prive, dus zijn de kosten voor mezelf.

Weet iemand of je ook op een andere manier de internetverbinding in de auto kan blijven gebruiken? Krijg je dan nog de OTA updates?

Als ik de bestelling plaats, moet de betaling per creditcard. Blijkbaar gaan ze ervan uit dat Volvo rijders allemaal een creditcard bezitten? Ik niet in ieder geval.

Tips of ideeën?

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• marcel_76
menjo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:28:
Kost me 99 euro per jaar. Ik rijd de auto prive, dus zijn de kosten voor mezelf.

Weet iemand of je ook op een andere manier de internetverbinding in de auto kan blijven gebruiken? Krijg je dan nog de OTA updates?

Als ik de bestelling plaats, moet de betaling per creditcard. Blijkbaar gaan ze ervan uit dat Volvo rijders allemaal een creditcard bezitten? Ik niet in ieder geval.

Tips of ideeën?
Eens vragen of dit ook via de dealer kan als je in de buurt bent?

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 20:55
(jarig!)

Ik kreeg m vandaag ook (C40 2022). De mail linkte naar deze pagina, met een voor mij nieuwe, duidelijke uitleg.
En ook voor mij 99 euro voor de resterende negen maanden van mijn leasecontract…

Apps lijken te blijven werken, online als je tethering toepast. Over de OTA updates staat niets…

• Kammika
ik had 'm ook, maar bij mij is het dan nog een maandje of 4... en geen opties om met kortere doorlooptijd te verlengen, dat op de lokale hotspot voor de laatste paar maandjes...

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:42

Tips of ideeën?
Volgens mij kun je ergens instellen dat die eventueel de connectie van je gsm gebruikt als internet verbinding. Tethering via BT of Wifi inderdaad.
https://matthewbikelog.co...y-volvo-xc40-to-internet/

[ Voor 7% gewijzigd door TheKerremenke op 30-03-2026 20:52 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dennis25 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Weet je dat zeker? of kraakt je persoonlijke ontgassings ventieltje een beetje _/-\o_

Nee gekkigheid.

Ik hoor wel meer mensen over de krakende stoelen, maar kan dat bij die van mij niet beamen, nog nooit een kraakje gehoord.
Ik ben dus wel benieuwd naar wat de oorzaak is, mocht het bij mij ook beginnen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
ik had 'm ook, maar bij mij is het dan nog een maandje of 4... en geen opties om met kortere doorlooptijd te verlengen, dat op de lokale hotspot voor de laatste paar maandjes...
best zuur dat ze voor 4 maanden dus 99 euro durven te vragen. :(

• Microkid

Microkid

Smile

Dennis25 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Die zat met name links, bij het bedieningspaneel van de stoel.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:50
ron65 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:02:
[...]

best zuur dat ze voor 4 maanden dus 99 euro durven te vragen. :(
Dat zou ik zeker niet doen. Dan gebruik je voor die paar maandjes toch tethering via bluetooth of wifi?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-05 23:06
Vulcan750 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Dat zou ik zeker niet doen. Dan gebruik je voor die paar maandjes toch tethering via bluetooth of wifi?
Kan je dan nog via de app je auto ontgrendelen, voorverwarmen en batterijniveau zien? Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat alle verbinding met de wagen dan wegviel. Tenzij je natuurlijk bij de wagen zelf bent en tethering hebt, maar van op afstand heb je daar niet veel aan natuurlijk.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Kammika
Cpt. Peacock schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:35:
[...]

Kan je dan nog via de app je auto ontgrendelen, voorverwarmen en batterijniveau zien? Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat alle verbinding met de wagen dan wegviel. Tenzij je natuurlijk bij de wagen zelf bent en tethering hebt, maar van op afstand heb je daar niet veel aan natuurlijk.
Nou ja, mocht dat niet werken: ik kan thuisnetwerk er ook inzetten, dan kan ik dat nog steeds doen als die op de oprit staat lijkt me.. ik kijk het wel aan. Ik ga geen 99 eur voor 4 maanden betalen

• Vulcan750
Cpt. Peacock schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:35:
[...]
Vooraf: geen ervaring mee! Maar het lijkt me dat je de auto thuis automatisch via de thuis wifi kan verbinden (net als je smartphone) en misschien ook wel via het werk. Mits binnen wifibereik geparkeerd.
In die gevallen lijkt me dat alle functionaliteit dan zou moeten werken. En onderweg z.n. tethering aan.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Venomer
Ik stapte vanavond rond elf uur in de auto en kreeg de melding dat de UX update geïnstalleerd kan worden. Ik was pas rond middernacht thuis met ongeveer 30% SoC, dus ik ga het morgenochtend maar eens proberen.

Mijn XC40 is MY21.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:30
Weet iemand wat de "ECO" stand bij klimaarregeling precies doet (of zou moeten doen)? Volgens GPT zou de auto "de compressor op een minder hoog vermogen draaien, bespaart energie maar duurt langer voordat de cabine op temperatuur is". Vanochtend de auto een kleine 10 min voorverwamd, maar als ik dan ga rijden, koelt het gewoon af in de auto (2 gr buiten). Had wel verwacht dat hij de auto op temperatuur zou kunnen houden, ipv "langzamer opwarmen".

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:42
Kreeg vanmorgen hier ook de melding voor de update my21

Auto staat op dit moment bij de garage voor welbekende panoramadak resonantie, stoelverwarming en beurt

Dit zijn nog dingen die de verkopende garage moet oplossen.

Update komt wel als die thuis is

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• -Vasa-
danny.s schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:19:
Weet iemand wat de "ECO" stand bij klimaarregeling precies doet (of zou moeten doen)? Volgens GPT zou de auto "de compressor op een minder hoog vermogen draaien, bespaart energie maar duurt langer voordat de cabine op temperatuur is". Vanochtend de auto een kleine 10 min voorverwamd, maar als ik dan ga rijden, koelt het gewoon af in de auto (2 gr buiten). Had wel verwacht dat hij de auto op temperatuur zou kunnen houden, ipv "langzamer opwarmen".
Zoals de manual die in je wagen zit ook stelt: eco modus prioritiseert de range van je wagen boven de klimaatfuncties in je wagen. Dus die gaat niet gewoon 'trager' opwarmen, die gaat minder opwarmen/koelen waardoor je ook damp aan de binnenkant van je ruit kan krijgen. Hier de link naar de manual voor de C40 (https://www.volvocars.com...d1a409/?search=eco&page=0), maar ik betwijfel dat dat stuk anders is voor een (E)X40.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Microkid schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:17:
Bij mij was de kraak na 15k km weer terug. Werd daar helemaal gek van. Kwam uit de linker zijwang, beetje druk erop en kraakte meteen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

Heb de indruk dat het audio volume niet meer zachter wordt bij navigatie instructies in de nieuwe ui. Ook lijkt geluid uit andere speakers te komen.

• Claude
  • Niet online

Tips of ideeën?
Ik heb een data-sim van KPN. Zou dat een alternatief kunnen zijn als die sim als vervanger wordt geplaatst?

• Kammika
danny.s schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:19:
de airco is gewoon qua vermogen gelimiteerd... waardoor die dus energie bespaart. Ik gebruik 'm nooit, want in het gebruik merk ik het eigenlijk niet en je auto komt niet goed meer op temperatuur...

• Venomer
peutje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:02:
Heb de indruk dat het audio volume niet meer zachter wordt bij navigatie instructies in de nieuwe ui. Ook lijkt geluid uit andere speakers te komen.
Dat heeft niets te maken met de nieuwe UI. Mijn auto deed dit voor de update ook al. Het moet met een update van Maps te maken hebben.

• RigolleM
peutje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:02:
Ik had het hierboven al gemeld... ik luister naar de radio en als ze aan het praten zijn, dan hoor ik geen van beiden, noch de stem van de navigatie, noch de stem(men) van de radio.

Het ligt wellicht ook niet aan de nieuwe update 5.0.5, want ik zit nog op 4.2.13... weliswaar wel met de nieuwe IHU en interface (MY26), maar ik ben niet echt tevreden met het updaten van de navigatiestem via de centrale speaker.

• Venomer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eQ_A1HCASLzUGNIT0jcQflQhds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3kZlMc53OcJYDZvsgVP2evT.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, dat is gelukt. Ik heb even gauw gekeken en de telefoon opnieuw gekoppeld. Vanmiddag een eerste ritje.

[ Voor 12% gewijzigd door Venomer op 31-03-2026 11:44 ]

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:30:
[Afbeelding]

Zo, dat is gelukt. Ik heb even gauw gekeken en de telefoon opnieuw gekoppeld. Vanmiddag een eerste ritje.
Wou dat ik die melding had gehad..
Na drie pogingen nog steeds mislukt en wil hij de installatie niet starten en kreeg ik twee keer een dag later opnieuw de update aangeboden, welke dus mislukte. Sindsdien is er geen nieuwe update meer aangeboden.

• Tranquility
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:29:
Eind volgende week ben ik ook aan de beurt. Sticker zegt IHU 4.2 :*) maar heb inmiddels al het nieuwe cluster icm de huidige Intel Athom IHU, dus ga er vanuit dat het bij upgraden ongewijzigd blijft?
Als het goed is wel en installeren ze uiteraard gewoon 5.0.5 er op.

Bij mij ging het al erg moeizaam na het vervangen van de IHU en moesten ze drie pogingen doen om de software (toen nog 4.2.13) in de nieuwe IHU te laden. Ik moest er zelfs een dag later voor terugkomen. Wat dat betreft goede service van de Volvo garage in Nijverdal, kreeg gewoon netjes een vervangende auto mee.

Heb ze al een mail gestuurd met de problemen die ik nu ervaar en mailden ze terug om het nog even aan te zien en de volgende update af te wachten en anders ben ik welkom in de werkplaats. Wordt vervolgd dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 31-03-2026 12:26 ]

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:52
Ook hier de updatemelding ontvangen op MY21 XC40 P8. Vanmiddag maar eens laten draaien. Ben benieuwd!

• DoubleDot
RigolleM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Ik had het hierboven al gemeld... ik luister naar de radio en als ze aan het praten zijn, dan hoor ik geen van beiden, noch de stem van de navigatie, noch de stem(men) van de radio.

Het ligt wellicht ook niet aan de nieuwe update 5.0.5, want ik zit nog op 4.2.13... weliswaar wel met de nieuwe IHU en interface (MY26), maar ik ben niet echt tevreden met het updaten van de navigatiestem via de centrale speaker.
Uit het EX30 forum: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84959384£
Blijkbaar een wijziging van Google Maps die niet helemaal lekker gaat in de Volvo's.

• Venomer
Ik heb net mijn eerste ritje met de nieuwe Car UX gemaakt. Mijn eerste indruk is dat het er allemaal wat moderner uitziet. Het systeem reageert sneller en Maps draait soepeler dan met de oude UI.

Dat er minder ruimte voor Maps is, vind ik persoonlijk niet storend. Hoewel het blokje linksonder (met de ETA en de verwachte SoC) wel iets kleiner zou kunnen. De rijstanden knop vind ik handig om One Pedal Drive aan en uit te zetten. Dat zat eerst diep verborgen in de menu’s.

Ik vind het ook handig dat de play-knop van Spotify direct op het hoofdscherm staat. Maar in plaats van een album art miniatuurtje zou ik liever de naam van de artiest en de songtitel zien.

Dat de snelheidsmeter geen virtuele naald meer heeft voelde in eerste instantie als een gemis, maar aan de andere kant, hoe vaak kijk je daar naar in plaats van de snelheid in cijfers.

Al met al ben ik wel blij met de opgefriste UI.

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:24:
Dat de snelheidsmeter geen virtuele naald meer heeft voelde in eerste instantie als een gemis, maar aan de andere kant, hoe vaak kijk je daar naar in plaats van de snelheid in cijfers.
Ik kijk echt nooit naar de virtuele meter maar altijd naar de digitale aanduiding. Dat vind ik veel duidelijker en zie je gewoon onmiddellijk je snelheid.

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-04 14:09
Vulcan750 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Ik denk dat acc heel gauw went! Ik heb ook een XC40 Core en sinds een tijdje PA en ACC voor €500 geactiveerd, en ik vind het een nuttige toevoeging.
PA werkt prima, alleen even moeten wennen dat je nadrukkelijk je stuur moet vasthouden. Dat zou iets losser mogen. Ik had voorheen alleen CC, maar ik ervaar enkel voordelen aan de ACC. Inderdaad mindert de auto snelheid als er een langzamer rijdende auto zit, maar juist prettig, je kan de ACC gewoon aanlaten, en als je kan passeren gaat je auto vanzelf de ingestelde snelheid weer rijden. Afstand tot je voorligger kan je ook instellen.
Voor mij zijn de extra geïnvesteerde €500 goed besteed! 😊
Ik heb deze auto nu een aantal jaren en erger mij nog steeds aan het gebrek aan instelbaarheid of het volledig uit kunnen schakelen van ACC. Geef mij maar de ouderwetse cruise control.
Ik kan er niet aan wennen, ACC.

• Venomer
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:24:
Ik vind het ook handig dat de play-knop van Spotify direct op het hoofdscherm staat. Maar in plaats van een album art miniatuurtje zou ik liever de naam van de artiest en de songtitel zien.
…en ik heb net ontdekt dat je artiest en songtitel wel kunt zien als je de tweede balk uitklapt. Maar dan wordt Maps wel heel klein.

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:20:
[...]…en ik heb net ontdekt dat je artiest en songtitel wel kunt zien als je de tweede balk uitklapt. Maar dan wordt Maps wel heel klein.
Die mogelijkheid had ik nog niet ontdekt. Hoe klap je die uit?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:20:
[...]

…en ik heb net ontdekt dat je artiest en songtitel wel kunt zien als je de tweede balk uitklapt. Maar dan wordt Maps wel heel klein.
Ik heb dus gisteren 500 km met maps in kleine versie gereden, dat went enorm, het gaat niet ten nadele van je navigatie. Alleen kijk ik steeds mis wat het aankomst percentage betreft, dat zoek ik nog automatisch in de linkeronderhoek van het scherm... staat nu SPotify op die plek 8)7

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:24:.. Het systeem reageert sneller en Maps draait soepeler dan met de oude UI...
Niks van gemerkt, de nieuwe is nog net zo stroperig als de oude. Misschien dat de intrinsieke "reset" geholpen heeft?

• cdwave
Overigens mis ik het "settings" knopje van de oude UI. Nu moet ik bijvoorbeeld helemaal naar de "home", dan settings, "systeem" ofzo, en dan "opladen" om de laadstroom in te stellen. De ACC vs limiter kiezen is dus ook heel ver weg nu.

De kaart gedraagt zich raar met inzoomen (met "noorden boven", oftewel, net als een ouderwetse kaart). Heeft een soort afwijking naar rechts. Misschien is de logica dat hij een noord-zuid route wat naar rechts zet omdat het linkse deel al vol zit met allerlei icoontjes en dingetjes?
Ik gebruik de kaart vooral voor verkeersinformatie, en dat is er niet handiger op geworden door het rare zoom gedrag...

• Microkid

Microkid

Smile

RigolleM schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Ik had het ook al gemeld hierboven. Het vreemde is: als je in de navi links boven op de aanwijzing klikt, dan hoor je de vertouwde stem weer, en van links...

• Venomer
Microkid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik had het ook al gemeld hierboven. Het vreemde is: als je in de navi links boven op de aanwijzing klikt, dan hoor je de vertouwde stem weer, en van links...
En dan wordt de muziek wel gedempt.

• Venomer
cdwave schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Die mogelijkheid had ik nog niet ontdekt. Hoe klap je die uit?
Door op de home-knop te drukken klap je de tweede balk in en uit.

• RigolleM
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:38:
[...]

En dan wordt de muziek wel gedempt.
Ja, daar wordt wel de audio gedempt.. wat een ongelukkige update weer van Google/Volvo...

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:29
Vandaag was de update er.
Tijdens een afspraak laten installeren.
Klein geworden die kaartweergave!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Vulcan750
jjcmulder schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Ik heb deze auto nu een aantal jaren en erger mij nog steeds aan het gebrek aan instelbaarheid of het volledig uit kunnen schakelen van ACC. Geef mij maar de ouderwetse cruise control.
Ik kan er niet aan wennen, ACC.
Ja, dat kan natuurlijk! Ik snap ook niet waarom er in het menu geen keuzemogelijkheid is CC of ACC.

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

Nog wat opvallends, soms is de routelijn bij navigatie donkerblauw en soms ineens lichter blauw (niet de alternatieve route opties) paar minuten later wel weer donker. Enig idee?

• tukker999
-Vasa- schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:35:
Dus die gaat niet gewoon 'trager' opwarmen, die gaat minder opwarmen/koelen waardoor je ook damp aan de binnenkant van je ruit kan krijgen.
Inderdaad. Ik heb het altijd op ECO staan en heb er zeker geen hinder van dat de temperatuur niet altijd precies op de gewenste temperatuur uitkomt.

22,29 kWh/100km

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-05 21:13
Sinds twee weken de nieuwe update. Ik ben er helemaal aan gewend. Het reageert allemaal iets sneller. Maar.... Vandaag tijdens een telefoongesprek in de auto vielen beide beeldschermen uit en was het geluid weg. Een crash van het OS dus. Na een kleine 2 minuten was alles er weer. Nog nooit eerder gehad met de oudere firmware versies. Ik denk dat er nog wat software verbeteringen nodig zijn.
Ik ben blijkbaar niet de enige die hier last van heeft: https://www.reddit.com/r/...eed_andor_crashes_impact/

[ Voor 16% gewijzigd door Plead op 31-03-2026 20:49 ]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Kammika
Plead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:24:
Sinds twee weken de nieuwe update. Ik ben er helemaal aan gewend. Het reageert allemaal iets sneller. Maar.... Vandaag tijdens een telefoongesprek in de auto vielen beide beeldschermen uit en was het geluid weg. Een crash van het OS dus. Na een kleine 2 minuten was alles er weer. Nog nooit eerder gehad met de oudere firmware versies. Ik denk dat er nog wat software verbeteringen nodig zijn.
Ik ben blijkbaar niet de enige die hier last van heeft: https://www.reddit.com/r/...eed_andor_crashes_impact/
Die crash heb ik maar 1x gehad, op de allereerste dag en daarna nooit meer. Maar bij bellen is die idd nie helemaal stabiel. Als ik bel met Apple Carplay ben ik na het gesprek altijd even google maps kwijt (kaart is dan zwart). 1x de homeknop indrukken en hij is terug.. dus geen groot ongemak, maar wel bugje..

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Plead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:24:
Dat crashen van het systeem kwam ook in eerdere OTA updates voor, ik heb er de eerste 3 jaar last van gehad.
Nadat ze alle software in de auto helemaal van scratch af aan opnieuw ingeblazen hadden (en ik dus echt alle instellingen inclusief de taal) opnieuw moest instellen, was dat over.
Het is na die tijd ook niet meer voorgekomen, ook niet met 5.0.5 tot nu toe.

Aangezien een update uit vele losse bestandjes bestaat, is het denkbaar dat bij een update een van de bestandjes beschadigd overkomt, en gedurende het in bedrijf ziin ineens voor die systeemcrash kan zorgen, dat vertelde de dealer me.
Het kan dus lonend zijn om als je systeem te vak herstart onderweg, toch eens langs de dealer te gaan en hierop te wijzen.

• Largamelion
Ik heb de OTA nog niet geïnstalleerd en was dat eigenlijk niet van plan. Helaas net melding in de auto en app dat er periodiek onderhoud ingepland moet worden (minder dan 1500km tot 60000km). Ik moet nu een 5-tal meldingen wegklikken bij het instappen:

- parkeersensoren werken niet goed (na aanrijden hert vorig jaar)
- extern audiosysteem defect
- periodiek onderhoud nodig
- OTA staat klaar
- uitschakelen noodrem zodat de auto niet bruusk remt als ik van de oprit rij

Wordt wel een hele waslijst zo. Benieuwd of ze in de garage akkoord gaan als ik vraag om 5.0.5 niet te installeren. Ik zal ze in elk geval mijn ongezouten mening geven over de nieuwe UI, niet dat dat iets zal uitmaken.

• cdwave
peutje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:03:
Nog wat opvallends, soms is de routelijn bij navigatie donkerblauw en soms ineens lichter blauw (niet de alternatieve route opties) paar minuten later wel weer donker. Enig idee?
Nee geen idee, maar Google is aan het klooien met die lijn. Soms is het kleurverschil tussen de "aanbevolen" en "alternatieve" routes bijna niet te zien. Dat was nooit heel duidelijk, maar de laatste maanden (?) is het nog onduidelijker geworden.

Ik had ook een keer de indruk dat de lijn eigenlijk twee tinten blauw had. Alle lijnen hadden dat fletse blauw (van de alternatieve routes), en de gekozen route had daarbij een donkere rand.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
Ik heb de OTA nog niet geïnstalleerd en was dat eigenlijk niet van plan. Helaas net melding in de auto en app dat er periodiek onderhoud ingepland moet worden (minder dan 1500km tot 60000km). Ik moet nu een 5-tal meldingen wegklikken bij het instappen:

- parkeersensoren werken niet goed (na aanrijden hert vorig jaar)
- extern audiosysteem defect
- periodiek onderhoud nodig
- OTA staat klaar
- uitschakelen noodrem zodat de auto niet bruusk remt als ik van de oprit rij

Wordt wel een hele waslijst zo. Benieuwd of ze in de garage akkoord gaan als ik vraag om 5.0.5 niet te installeren. Ik zal ze in elk geval mijn ongezouten mening geven over de nieuwe UI, niet dat dat iets zal uitmaken.
Ja het is jammer dat die nieuwe UI bij jou zo slecht valt.
Na er nu meer dan een week veel mee gereden te hebben moet ik zeggen dat het wel wennen is, maar niet tegenvalt.
De grootste klacht zijn die twee balkjes onderin, maar ik kan niet zeggen dat die me storen, de kaart is iets kleiner erboven, maar ook dat is niet storend gebleken.
Wat ik nog wennen vind, maar wel positief ervaar, is de druk op de homeknop om maps terug te krijgen, direct, vanuit welk punt in het menu je ook bent. Dus niet langer het icoon linksonder, en dan nog maps selecteren (zoals het was), maar 1 drukje op de homeknop.
Ik zie dan ook het media vakje in het bovenste balkje en dat geeft heel beperkt toch een stukje van de titel van het lopende nummer weer, info die we in de oude ui niet eens hadden als maps in beeld was.
Wel jammer dat je soms flink moet zoeken bijvoorbeeld om de ecomode te vinden.

Nogmaals, eenmaal gewend valt het niet tegen.
Maar men had er nog wel een mode tegenaan kunnen gooien waarbij bijv het bestuurders display de media informatie in een vakje midden onderin weergeeft, dan had die tweede balk in het centrale display weg kunnen blijven.

Minpuntje: ik zou graag in het apps scherm de iconen van de apps op mijn eigen volgorde willen kunnen plaatsen, en dat gaat helaas niet meer. Ik zou dan de meest gebruikte bovenin zetten, nu staat daar een enkele van onderin en moet je er naar toe scrollen. Dat is dan weer jammer.

Maar ik zou er niet de 5.0.5 om weigeren, zo erg is het nu ook allemaal weer niet in mijn beleving.
Heb je er uberhaupt al wel eens in het echt naar gekeken? en geprobeerd? vraag anders je dealer even of je het in een auto mag bekijken, voor je hem weigert.
Maar dat is helemaal aan jou natuurlijk. Smaken verschillen nu eenmaal :)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:19
Gelukkig dan maar dat Google met een grote Maps update gaat komen... 🥳

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:57:
Gelukkig dan maar dat Google met een grote Maps update gaat komen... 🥳
Zul je net zien dat die zodanig wordt uitgevoerd dat de verkleinde weergaven in de nieuwe UI net ongunstig daarvoor is en wel onbruikbaar wordt, waar dat nu enorm lijkt mee t e vallen.

• Largamelion
ron65 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:56:
[...]
Maar ik zou er niet de 5.0.5 om weigeren, zo erg is het nu ook allemaal weer niet in mijn beleving.
Heb je er uberhaupt al wel eens in het echt naar gekeken? en geprobeerd? vraag anders je dealer even of je het in een auto mag bekijken, voor je hem weigert.
Maar dat is helemaal aan jou natuurlijk. Smaken verschillen nu eenmaal :)
Ik heb hem gecheckt in een EX40 van een collega en voor mij voegt het niets toe, in tegendeel. De enige meerwaarde voor mij was de Spotify/media widget maar die is zodanig slecht geïmplementeerd dat ik niet bereid ben om daar de extra schermruimte voor op te offeren.

Nu acht ik de kans klein dat ik de update kan blijven tegenhouden dus ik zal er vermoedelijk niet aan ontsnappen, maar zolang ik kan zie ik geen enkele reden om hem te installeren. Als ik hem nog 2 maand kan tegenhouden dan hoef ik er maar een jaar meer mee te rijden :). En ja, het valt allemaal wel mee, ik probeer niet te overdramatiseren, maar ik zie gewoon echt geen meerwaarde voor mijn usecase. 99% van de tijd staan GM en Spotify open in de auto dus dat de menu's er beter uitzien boeit me geen reet, daar kom ik zo goed als nooit in. Enige wens is GM en Spotify op het 'grote' scherm in een overzichtelijke gesplitste weergave of Spotify op het bestuurders scherm en GM full screen op het middenscherm, zodat er zo min mogelijk interactie nodig is om te zien wat ik wil zien.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:49:
[...]
Ik heb hem gecheckt in een EX40 van een collega en voor mij voegt het niets toe, in tegendeel. De enige meerwaarde voor mij was de Spotify/media widget maar die is zodanig slecht geïmplementeerd dat ik niet bereid ben om daar de extra schermruimte voor op te offeren.

Nu acht ik de kans klein dat ik de update kan blijven tegenhouden dus ik zal er vermoedelijk niet aan ontsnappen, maar zolang ik kan zie ik geen enkele reden om hem te installeren. Als ik hem nog 2 maand kan tegenhouden dan hoef ik er maar een jaar meer mee te rijden :). En ja, het valt allemaal wel mee, ik probeer niet te overdramatiseren, maar ik zie gewoon echt geen meerwaarde voor mijn usecase. 99% van de tijd staan GM en Spotify open in de auto dus dat de menu's er beter uitzien boeit me geen reet, daar kom ik zo goed als nooit in. Enige wens is GM en Spotify op het 'grote' scherm in een overzichtelijke gesplitste weergave of Spotify op het bestuurders scherm en GM full screen op het middenscherm, zodat er zo min mogelijk interactie nodig is om te zien wat ik wil zien.
JA helder, op die manier bekeken heb je volkomen gelijk daarin :)

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Door op de home-knop te drukken klap je de tweede balk in en uit.
Bij mij gaat dan de radio/muziek weg (eerste balk) en blijft alleen de nutteloze rij icoontjes over (tweede balk) die ik nou net weg wou hebben.

• DoubleDot
cdwave schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

Bij mij gaat dan de radio/muziek weg (eerste balk) en blijft alleen de nutteloze rij icoontjes over (tweede balk) die ik nou net weg wou hebben.
En dat is exact wat hij omschreef.. Jij telt van boven naar onder, andere tellen van onder naar boven (de 2de balk bovenop de vaste balk)

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:41

The GUI

ClickOps < DevOps

Maar effe hè: Die auto rijdt wel serieus lekker. Of zoals mijn kinderen altijd roepen: “Achtbaan!”

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• DoubleDot
The GUI schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:19:
Maar effe hè: Die auto rijdt wel serieus lekker. Of zoals mijn kinderen altijd roepen: “Achtbaan!”
Die Twin blijft genieten _/-\o_
Pagina: 1 ... 366 ... 371 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"