• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:14
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
[...]

VErschilt vooral of je verwacht dat je denkt dat het een soort autonoom rijden is en dat er van verwacht (ja want dat is hiet niet, en raak je teleurgesteld) of dat je zelf stuurt en het als hulpsysteem beschouwt (dan is het echt een heel fijn systeem). Ik heb de laatste tijd in veel autos gereden omdat ik aan het orienteren ben. Ze hebben allemaal dit soort quirks (inclusief dat T merk waaar iedereen altijd naar refereert als de "gold standard").

[...]

systeem is ook bedoeld dat je zelf op snelheid brengt en dat aan zet. Zelfde geldt voor remmen. Je wordt geacht zelf voldoende afstand te houden en het systeem grijpt in als je dat niet doet. Het is geen autonoom rijden...!

[...]

ja, gebeurt soms idd. Doen alle rijhulp systemen van auto's die ik de afgelopen tijd gereden heb. Je moet je hand dus altijd aan het stuur houden.

[...]

Dit is europese regelgeving, doen ze allemaal

[...]

Zie boven

[...]

Dat ligteraan waar je je hand op het stuur hebt. Ik hou 'm zelf met PA nooit onder in het midden vast, maar altijd een beetje links of rechts, zodat je ongemerkt een beetje tegenstuur geeft en dat heb je dit probleem niet

[...]

Deze herken ik eerlijk gezegd niet. Wel dat die soms niet goed rijdt als die niet uitgelijnd is (een keer na ruitvervanging gebeurd, toen reed die constant teveel rechts), of de het stukje raam voor de sensor erg vies

[...]

Herken ik niet... maar je moet ook altijd het stuur vast hebben. Het is maar een hulpsysteem
Ik herken dat te veel rechts rijden en naar vrachtwagens sturen tijdens het inhalen helemaal. Mijn XC40 rijdt over het algemeen op de snelweg iets te veel rechts en bij het inhalen van een vrachtwagen gaat hij soms echt tegen de middellijk plakken. Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik niet tegenstuur, maar dat wil ik eerlijk gezegd niet testen.

Dat je tegendruk moet geven op het stuur is geen Europese regelgeving. Er zijn zelfs al auto's waarbij je het stuur helemaal niet vast moet houden in bepaalde zones zoals bij Bluecruise van Ford. Bij andere systemen moet je het stuur vasthouden ja, maar de manier waarop de wagen dat detecteert ligt niet vast. Het systeem van Volvo met tegendruk is gewoon crap. Volkswagen heeft een capacitief stuur en dat is echt een verademing t.o.v. Volvo. Na bijna 3 jaar XC40 rijden waarbij ik PA dagelijks op de snelweg gebruik ben ik er nog niet helemaal aan gewend en krijg ik bijna dagelijks nog steeds wel een keer gepiep op 15 min snelweg rijden, omdat ik net niet genoeg tegendruk geef. Dus imo went het nooit helemaal en is het gewoon een slecht systeem.

Ook het afstand houden vond ik persoonlijk veel aangenamer bij VW, daar bolde de auto rustig uit bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg. De XC40 voel ik echt actief remmen, wat extra irritant is als je net begint in te halen op 150m afstand.

PA is oké en ik gebruik het dagelijks, maar het kan echt pakken beter. Volvo mag eens op cursus bij VW, die doen het veel beter imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:44
Largamelion schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
[...]
Ik herken dat te veel rechts rijden en naar vrachtwagens sturen tijdens het inhalen helemaal. Mijn XC40 rijdt over het algemeen op de snelweg iets te veel rechts en bij het inhalen van een vrachtwagen gaat hij soms echt tegen de middellijk plakken. Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik niet tegenstuur, maar dat wil ik eerlijk gezegd niet testen.

Dat je tegendruk moet geven op het stuur is geen Europese regelgeving. Er zijn zelfs al auto's waarbij je het stuur helemaal niet vast moet houden in bepaalde zones zoals bij Bluecruise van Ford. Bij andere systemen moet je het stuur vasthouden ja, maar de manier waarop de wagen dat detecteert ligt niet vast. Het systeem van Volvo met tegendruk is gewoon crap. Volkswagen heeft een capacitief stuur en dat is echt een verademing t.o.v. Volvo. Na bijna 3 jaar XC40 rijden waarbij ik PA dagelijks op de snelweg gebruik ben ik er nog niet helemaal aan gewend en krijg ik bijna dagelijks nog steeds wel een keer gepiep op 15 min snelweg rijden, omdat ik net niet genoeg tegendruk geef. Dus imo went het nooit helemaal en is het gewoon een slecht systeem.

Ook het afstand houden vond ik persoonlijk veel aangenamer bij VW, daar bolde de auto rustig uit bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg. De XC40 voel ik echt actief remmen, wat extra irritant is als je net begint in te halen op 150m afstand.

PA is oké en ik gebruik het dagelijks, maar het kan echt pakken beter. Volvo mag eens op cursus bij VW, die doen het veel beter imo.
heb recent proefrit in zowel ID.4 als ID.7 gereden. Ik vond daar de ACC/Lane centering control (volgens mij heet het daar Travel Assist) niet significant beter of slechter als in mijn huidige Volvo

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]

heb recent proefrit in zowel ID.4 als ID.7 gereden. Ik vond daar de ACC/Lane centering control (volgens mij heet het daar Travel Assist) niet significant beter of slechter als in mijn huidige Volvo
Dan heb je een andere ervaring dan ik. Ik vond het systeem in de ID4 veel rustiger reageren en heb me er geen enkele keer aan gestoord. Bij m'n Volvo stoor ik me er elke rit wel eens aan, als ik net te laat anticipeer.

Ik vond die touch knoppen op het stuur wel verschrikkelijk in de ID4, die kan je niet blind bedienen. Dat doet Volvo een pak beter in de XC40, de knoppen op het stuur vind ik echt top.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:08
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Ik heb het al eens aangegeven een proefrit zegt weinig... @Largamelion is met een ID.4 op skivakantie geweest en dan heb je een veel beter idee hoe het zich gedraagt in verschillende omstandigheden.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:44
Largamelion schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Ik vond die touch knoppen op het stuur wel verschrikkelijk in de ID4, die kan je niet blind bedienen. Dat doet Volvo een pak beter in de XC40, de knoppen op het stuur vind ik echt top.
offtopic hier, maar die hebben ze met my27 opgelost daar...

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Nou, de update wil maar niet lukken hier.
Om vijf voor tien vanmorgen kreeg ik opnieuw de update die gisteren mislukte en verdween. De update gestart en de auto weer afgesloten. Hierbij bleef een uur of twee de status onveranderd op 0% staan met "Installatie voorbereiden". Na dik drie en een half uur later werd het scherm van de Volvo app wit met alleen de tekst "Volvo" er in.

Toen ik net weer thuis was na de verjaardag ben ik in de auto gaan zitten en zag het scherm weer opstarten. Alles leek normaal tot dat ik opnieuw de melding kreeg dat ik moet uitstappen en de auto moet afsluiten. Dus maar weer gedaan en nu zie ik geen melding meer in de app, maar zie ik onder "Software voor de auto" wel de volgende melding staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmuT-O4Wgfs6L6JOzf0PyuYwkDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cizlo5h9nC6sfjGlziwO7Wgd.jpg?f=user_large

Om de een of andere reden wil hij maar niet doorlopen. Ben benieuwd of het bij @caspervc die in dezelfde situatie zit met een nieuwe IHU in een MY24 het wel lukt.

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:52:
[...]

offtopic hier, maar die hebben ze met my27 opgelost daar...
Maar goed ook, blijkbaar is daar in de VS zelfs een class-action lawsuit voor aangespannen vorig jaar.

Blij dat onze XC40/EX40's aan die trend ontsnapt zijn, bij de EX30/90 heeft Volvo blijkbaar wel die fout gemaakt door aanraakgevoelige knoppen te gebruiken. Bij de EX60 lijken ze er weer van afgestapt te zijn.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed, 2 vragen na de 5.0.5 update:

1) Ik heb sterk het idee dat de navigatiestem nu uit het midden van de speakers komt. Voorheen was dat volgens mij meer links. Is dat in te stellen?
2) Hoe "kill" je nu een app? Voorheen kon dat door van boven naar beneden te swipen, maar nu krijg je alleen meldingen te zien... Ik wil Google Maps even hard afsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-03-2026 14:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:13:
Nou, de update wil maar niet lukken hier.
Om vijf voor tien vanmorgen kreeg ik opnieuw de update die gisteren mislukte en verdween. De update gestart en de auto weer afgesloten. Hierbij bleef een uur of twee de status onveranderd op 0% staan met "Installatie voorbereiden". Na dik drie en een half uur later werd het scherm van de Volvo app wit met alleen de tekst "Volvo" er in.

Toen ik net weer thuis was na de verjaardag ben ik in de auto gaan zitten en zag het scherm weer opstarten. Alles leek normaal tot dat ik opnieuw de melding kreeg dat ik moet uitstappen en de auto moet afsluiten. Dus maar weer gedaan en nu zie ik geen melding meer in de app, maar zie ik onder "Software voor de auto" wel de volgende melding staan:

[Afbeelding]

Om de een of andere reden wil hij maar niet doorlopen. Ben benieuwd of het bij @caspervc die in dezelfde situatie zit met een nieuwe IHU in een MY24 het wel lukt.
Hier liep die gewoon door, met een half uurtje was het klaar. Ik merk overigens dat de icoontjes nu wat kleiner zijn tov 4.2.13. Tevens zoomt het driver display amper in, dat is niet echt een vooruitgang. Sportify werkt nu weer goed op de nieuwe ihu.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:00
@Tranquility ik heb nog geen update gezien... 🙈

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
caspervc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:07:
@Tranquility ik heb nog geen update gezien... 🙈
Bijzonder. Nou, bij mij is die na drie pogingen mislukt. De installatie start gewoon niet. Nu is de update weer verdwenen en krijg ik opnieuw bericht. Vraag me af of dit gaat werken.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:36
Toch wel een vreemd bugje waar ik nu al twee keer last van heb gehad met bluetooth. Telefoon verbind en in mijn geval start dan automatisch FM op. Maar ik had van de week al dat mijn vrouw belde en ik herkende het nummer maar haar naam kwam niet in beeld. Ik dacht al vreemd, dus in de middag met naar huis gaan controleren en niets aan de hand was gewoon prima.

Vandaag weer hetzelfde probleem, dus ik tik op de telefoon app en krijg een melding zet bluetooth aan. Dus ik klik op de melding, wordt naar het bluetooth scherm gebracht waar netjes mijn telefoon verbonden is. Ga terug, blijft herhalen verbinden met bluetooth. De enige optie was even bluetooth uit te zetten in de auto, daarna weer aan te zetten waarna alles weer werkte zoals voorheen.

Geen idee of iemand dit ook al meegemaakt heeft? Het is ook niet continue het geval, meer soms en enkel sinds de nieuwe update.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:49
Microkid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:51:
Goed, 2 vragen na de 5.0.5 update:

1) Ik heb sterk het idee dat de navigatiestem nu uit het midden van de speakers komt. Voorheen was dat volgens mij meer links. Is dat in te stellen?
2) Hoe "kill" je nu een app? Voorheen kon dat door van boven naar beneden te swipen, maar nu krijg je alleen meldingen te zien... Ik wil Google Maps even hard afsluiten.
Ik heb hetzelfde probleem sinds vanmiddag, heb een harde reset van het systeem, en de internetverbinding gedaan,zonder succes.
Het lijkt wel als of er 2 stemmen/aanwijzigen actief zijn, als ik op de aanwijzing klik met m’n vinger dan komt de text ervan wel nog ‘ van links’.
Ik heb nu ook opeens aanwijzingen van ‘ over 300 meter links, over 200 meter links, over 100 meter links’, dat had ik eerder (vanmorgen) niet

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12
marcel_76 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:59:
Toch wel een vreemd bugje waar ik nu al twee keer last van heb gehad met bluetooth. Telefoon verbind en in mijn geval start dan automatisch FM op. Maar ik had van de week al dat mijn vrouw belde en ik herkende het nummer maar haar naam kwam niet in beeld. Ik dacht al vreemd, dus in de middag met naar huis gaan controleren en niets aan de hand was gewoon prima.

Vandaag weer hetzelfde probleem, dus ik tik op de telefoon app en krijg een melding zet bluetooth aan. Dus ik klik op de melding, wordt naar het bluetooth scherm gebracht waar netjes mijn telefoon verbonden is. Ga terug, blijft herhalen verbinden met bluetooth. De enige optie was even bluetooth uit te zetten in de auto, daarna weer aan te zetten waarna alles weer werkte zoals voorheen.

Geen idee of iemand dit ook al meegemaakt heeft? Het is ook niet continue het geval, meer soms en enkel sinds de nieuwe update.
Instellingen -> Systeem -> "Alle apps" en daar even zoeken naar Google Maps, daar kan je die dan gedwongen afsluiten.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:14
Kammika schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
[...]
VErschilt vooral of je verwacht dat je denkt dat het een soort autonoom rijden is en dat er van verwacht (ja want dat is hiet niet, en raak je teleurgesteld) of dat je zelf stuurt en het als hulpsysteem beschouwt (dan is het echt een heel fijn systeem).
Ik denk dat het te maken heeft met welke andere auto's men in gereden heeft. Ik heb nooit in een Tesla gezeten overigens. Na een Lada 1200S voelt een Hyundai Lantra heel erg luxe...
systeem is ook bedoeld dat je zelf op snelheid brengt en dat aan zet. Zelfde geldt voor remmen. Je wordt geacht zelf voldoende afstand te houden en het systeem grijpt in als je dat niet doet. Het is geen autonoom rijden...!
Het is geen noodsituatieingrijpsysteem. De bedoeling van ACC is dat de auto zelf soepeltjes afstand houdt. En dus niet, zoals de C40 dan doet, volle bak gas geven (op een rechte provinciale weg) om dan ineens wel de vrachtwagen te ontdekken die al een paar minuten voor je reed, en dan weer vol op de rem te vlammen.
Dit is europese regelgeving, doen ze allemaal.
De meeste auto's hebben gewoon een (capacitief denk ik) sensortje in het stuur, zodat alleen aanraken voldoende is. De Volvo heeft geen sensor en wil dus tegendruk ervaren. Scheelt weer een onderdeeltje.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:32
marcel_76 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:59:

Ik heb ergens gelezen dat je de Bluetooth koppeling moet verbreken en dan de telefoon opnieuw moet koppelen aan de auto. Ik kan alleen niet meer terugvinden waar dat stond. Het was een instructie in verband met de UX update.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:01
En ondertussen dus de derde keer op drie dagen dat alles gewoon crashed terwijl ik aan het rijden ben met navigatie en deze keer terwijl ik aan het bellen was. En nergens een duidelijke optie om een bugreport te submitten. Wat een super-vervelende onzin. Maandag toch eens horen dqt onze fleet-verantwoordelijke hoort bij het leasebedrijf om te zien of ik de wagen daarvoor kan binnendoen, Want als die elke keer gaat crashen als ik aan het navigeren en/of bellen ben, is die als bedrijfswagen toch ook niet zo nuttig.
Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"