Europa is een speciaal optiepakket (met tevens een significante korting op de totale prijs van de auto) voor Nederland.
Een leuke feature van dit Europa-pakket als toevoeging op de Ultra is de achterbankverwarming. Dit is een optie die volgens mij voorheen niet in Nederland leverbaar was (zag hem een aantal jaren geleden wel al in Engeland op een Engelse EX40 uitvoering). De kinderen vinden het (zelfs met dit mooie weer) geweldig! Hij is zelfs instelbaar in 3 standen, net als bij de voorstoelen. Wat wel jammer is, is dat het alleen te bedienen is met de knopjes achterop de middentunnel, dus alleen vanaf de achterbank en niet vanaf het infotainment scherm. Heb al gecheckt of bij een volgende rit de achterbankverwarming altijd in de uit-stand begint, lijkt zo te zijn, gelukkig wel, want anders weet je niet bij een kantoorrit/alleen in de auto, of die onnodig aan staat :-)
En natuurlijk vinden de kinderen het panoramadak met schuifdak ook prachtig - een fraaie toevoeging ten opzichte van de EX40 Plus die wij hiervoor hadden. En verder ook heel prettig van de Ultra: de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor stoelen en spiegels, en de naar beneden kantelbare spiegels (dubbel-drukken op L of R knop) voor bij het achteruit rijden/inparkeren.
Wat mij verder opvalt: de 5.0.5 software lijkt een nog verdere verfijning te hebben ten opzichte van de 4.2.13 versie (die ik nog op de Plus had) met betrekking tot de aandrijflijn. Lijkt nog soepeler en verfijnder te reageren op het 'gas'pedaal, en het 'jengel'geluid rond 30 km/u is nu nagenoeg volledig verdwenen.
Ook leuk: Honk&Flash werkt nu eindelijk ook!
En nieuw voor de recent geproduceerde EX40's is het 'Driver understanding systeem' - een uitbreiding op het 'Driver awareness systeem' dat de EX40 al had; nu wordt er nog meer opgelet of je niet afgeleid van het verkeer bent. (Dit ivm aangescherpte Europese regelgeving). Lijkt op wat de EX30 al eerder had (maar gelukkig op een minder irritantenerveuze manier).
Al wat kilometertjes gereden, heerlijke auto, prachtige kleur en mooie uitrusting, heel blij mee!
MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5