Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Nope je bent zeker geen pietlut. Ik zie de laatste tijd best wat nieuwe auto's rijden en dan een strakke koets maar precies de laad/brandstof klep is dan uit de pas. Ziet er niet uit (sorry mijn mening) een uitstekende laad/brandstof klep op een Passat als voorbeeld of op een BYD. Ik weet niet waarom dat bij aflevering of later niet aangepast wordt.kombuis2023 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:37:
Ben ik nou zo een pietlut?
Heel blij met mijn ex40 April 2026, na mijn P8 uit 2021 helemaal blij verrast door de range😀 maaaar waarom gaat mijn laadklep niet meer helemaal dicht, zit gewoon een kier tussen...[Afbeelding]
Dus nee eens, geen pietlut zelf zou ik me er ook aan irriteren. Zelf geen last van buiten dat iemand een keer langs mijn laadklep is gelopen met iets en een kras erop heeft gemaakt (is niet mega groot of erg, maar valt mij op en dat vind ik irritant). Dit terwijl ik altijd mijn laadklep weer zo ver mogelijk dichtklap ipv helemaal open laat staan.
Hopelijk kunnen ze het voor jou oplossen met een beetje bijbuigen.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Schopsensor heb ik dus ook dat die amper meer werkt, dicht werkt het wel, maar open moet ik nu 9 van de 10 keer met de hand doen.wamske schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:31:
[...]
Hier ook; voor de update (die 2 weken dat ik hem had) kon ik de deur gewoon open trekken met de sleutel in mijn zak. Nu knippert hij wel, maar lijkt hij niet te ontgrendelen. Beetje hetzelfde als vorige auto's als je deze unlockt terwijl je de klink bediend.
De achterklep open met de schopsensor werkt vrijwel niet meer, iemand een oplossing daarvoor?
Dit zowel met de zwarte als met de oranje sleutel, dus een leegrakend batterijtje lijkt me niet helemaal waarschijnlijk als oorzaak.
Het is sinds de update.
Auto ontgrendelen heb ik nog niets opgemerkt, gaat volgens mij gewoon goed, maar zal er eens op letten.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik heb ook last van een knipperend alarmlampje op het dashboard. Maar ik zag dat dit opgelost kan worden door de auto 20 minuten ontgrendeld met de deur open te laten staan. Klopt dat?
Klopt, zie deze post.maartenmu schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:43:
Na de laatste update lijkt het scherm erg donker. Er is bij Google maps ook geen mogelijkheid meer om te schakelen tussen dag- en nachtkleuren (altijd nacht).
Ik heb ook last van een knipperend alarmlampje op het dashboard. Maar ik zag dat dit opgelost kan worden door de auto 20 minuten ontgrendeld met de deur open te laten staan. Klopt dat?
Dit lijkt inderdaad te werken! Raar, maar wel fijn.
En is er nog een mogelijkheid om met Google Maps terug te schakelen naar dagkleuren of is er maar één kleurenschema?
1e auto ook weer besteld (id.4 ik weet het, vloeken in de kerk hier, maar ex60 is te duur en mijn gezin past niet meer in zijn geheel in een ex40)
Als ik op het berichtje op de frontpagina van de app klik kom ik op een pagina waar ik alleen maar een verzekering kan regelen
Als ik naar producten en diensten ga, kan ik wel op een verlengknop drukken, maar de knop “betaalmethode toevoegen” werkt niet…
Update:
Inmiddels gelukt, maar niet vanuit de app. Via deze link en dan vanaf mijn laptop werkt het wel
[ Voor 22% gewijzigd door Kammika op 16-04-2026 12:13 ]
Scherp! Dit was bij mij ook het probleem; een aantal keer omzichtig alleen aan die hendel trekken bevestigde dit, ik tikte ook dat knopje aan bij het openen.marcel_76 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:46:
[...]
Geen last van de keyless entry op dit moment. Gaat bij mij hetzelfde als met de vorige update, met opendoen eigenlijk altijd wel goed (tenzij mijn vrouw de hendel vastpakt). Op de een of andere manier pakt mijn vrouw de hendel zo vast dat haar duim op de knop komt waardoor de deur dus niet open gaat. Ik zeg steeds alleen je hand in de hendel en dan gaat het prima. Misschien is dat ook hier aan de hand per ongeluk? Is mij wel eens opgevallen dat het heel nauw luistert dus heb in het begin mezelf moeten aanwennen geen vingers of duimen bij het knopje te krijgen.
Ik stap net weer in de auto, en de dagkleuren van google maps zijn weer terug. Misschien werkt de truc met de kofferbak open niet alleen voor het alarmlampje, maar ook voor de dag/nachtkleuren van maps...danslo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:34:
Toch wel een tikkeltje jaloers, ik wil eigenlijk mijn Google Maps permanent op donker hebben
Wanneer ik op met mijn iphone bel of in een teams meeting zit en dan in de auto stap, dan hang ik hem aan de kabel om naar carplay te schakelen. Dat gaat allemaal goed, de telefoon en auto herkennen elkaar, carplay start en zoals het driver display als middendisplay laten de lopende oproep zien.
Enige wat ik met geen mogelijkheid voor elkaar krijg is het geluid van die lopende oproep naar de carkit krijgen. Waarbij het gekke nog is dat als ik de lopende oproep beeindig, niks doe en opnieuw bel gaat het geluid wel via de auto.
Anderen met dezelfde ervaring? Doe ik iets fout?
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
De schakeling tussen dag/nacht is gekoppeld aan je lichtsensor. Als die niet goed werkt geeft de wagen dat door de rode knipperende led aan kennelijk. Dus dat die aan elkaar gelinkt zijn... kan heel goed kloppenmaartenmu schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:43:
[...]
Ik stap net weer in de auto, en de dagkleuren van google maps zijn weer terug. Misschien werkt de truc met de kofferbak open niet alleen voor het alarmlampje, maar ook voor de dag/nachtkleuren van maps...
Vandaag had ik met PA een paar momenten dat de wagen heel sterk naar rechts trok, net naast een vrachtwagen uiteraard (dat is standaard, maar nu was het heftiger) maar ook verderop, hij ging gewoon over de lijn heen de vluchtstrook op.
Ik ben gestopt bij een Fastned (moest toch wat bijladen om het te halen) en zag dat voor de camera de halve insectenwereld uit het ijsselmeer was geplet op de voorruit. (was over de A6 gereden richting noorden).
Dat afwijken ineens van de PA gebeurde met de opkomende zon (rond 7.00 uur) recht voor me bij Drachten, dat verblindde door het vuil op de ruit die camera en dat gaf kennelijk de PA een flinke afwijking.
Gelukkig spul bij me om dat effectief te reinigen, daarna werkte alles weer prima.
Het begint weer richting zomer te gaan... dan wordt dat vieze ongedierte wakker en zitten alle autos elke dag onder de geplette lijken, zowel op de ruit als op de voorbumper, nummerplaat en alles daaromheen.
En stinken als je het weghaalt, alsof je een viskraam aan het leegplunderen bent ... beh.
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 16-04-2026 21:23 ]
Had ik hetzelfde met Bluetooth verbinding, standaard ging ie dan op de tel ipv auto. Fix die ik vond: instellingen - toegankelijkheid - audio en visueel - audiopad gesprekken - Bluetooth headsetKabalA! schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:22:
Ik heb met de 5.05 update iets wat ik redelijk irritant vind en vraag mij af of het aan mijn kant ligt of algemeen.... en het is zowel bij bellen als Teams via telefoon.
Wanneer ik op met mijn iphone bel of in een teams meeting zit en dan in de auto stap, dan hang ik hem aan de kabel om naar carplay te schakelen. Dat gaat allemaal goed, de telefoon en auto herkennen elkaar, carplay start en zoals het driver display als middendisplay laten de lopende oproep zien.
Enige wat ik met geen mogelijkheid voor elkaar krijg is het geluid van die lopende oproep naar de carkit krijgen. Waarbij het gekke nog is dat als ik de lopende oproep beeindig, niks doe en opnieuw bel gaat het geluid wel via de auto.
Anderen met dezelfde ervaring? Doe ik iets fout?
Zie er niet veel logica in maar het werkt so far
Ja, die insecten komen af op de geur van creamic coating…ron65 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:22:
[...]
Ik ben gestopt bij een Fastned (moest toch wat bijladen om het te halen) en zag dat voor de camera de halve insectenwereld uit het ijsselmeer was geplet op de voorruit. (was over de A6 gereden richting noorden).
Dat afwijken ineens van de PA gebeurde met de opkomende zon (rond 7.00 uur) recht voor me bij Drachten, dat verblindde door het vuil op de ruit die camera en dat gaf kennelijk de PA een flinke afwijking.
Gelukkig spul bij me om dat effectief te reinigen, daarna werkte alles weer prima.
Het begint weer richting zomer te gaan... dan wordt dat vieze ongedierte wakker en zitten alle autos elke dag onder de geplette lijken, zowel op de ruit als op de voorbumper, nummerplaat en alles daaromheen.
En stinken als je het weghaalt, alsof je een viskraam aan het leegplunderen bent ... beh.
Watmaakhetuit schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]
Ja, die insecten komen af op de geur van creamic coating…
lol, dat ruiken ze als een auto met 100 kmh recht op de af komt, want achter die auto aanvliegen, ervoorbij gaan en dan omkeren en ertegenaan vliegen lijkt me wat lastig
Het is meer: als je PA gek gaat doen, kijk dan of er geen geplette olifant voor de camera achter de binnenspiegel zit
Wacht maar tot je een keer over de Markerwaarddijk tussen Enkhuizen en Lelystad rijdt als er van die complete wolken insecten boven hangen. Jaren geleden was het een keer zo erg dat ik halverwege moest stoppen om de ruit schoon te krijgen want ik spoot de hele tank ruitenwisservloeistof leeg en nog kwam de ruit helemaal vol te zitten dat ik geen hand meer voor ogen zag. In de zeldzame keren dat ik nu nog in de lente en/of zomer over die dijk moet wacht ik op een vrachtwagen en ga daar achter hangen.Watmaakhetuit schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
Ja, die insecten komen af op de geur van creamic coating…
Lol ja dat is ook een idee :-)Tranquility schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:51:
[...]
Wacht maar tot je een keer over de Markerwaarddijk tussen Enkhuizen en Lelystad rijdt als er van die complete wolken insecten boven hangen. Jaren geleden was het een keer zo erg dat ik halverwege moest stoppen om de ruit schoon te krijgen want ik spoot de hele tank ruitenwisservloeistof leeg en nog kwam de ruit helemaal vol te zitten dat ik geen hand meer voor ogen zag. In de zeldzame keren dat ik nu nog in de lente en/of zomer over die dijk moet wacht ik op een vrachtwagen en ga daar achter hangen.
Weet iemand of er een soort keramische coating voor de ruiten is die zorgt dat die insecten er niet op vast kleven maar eraf waaien?
Haha, wel voor regen (Rain-X) maar voor die krachtlijm van insecten bestaat zoiets niet voor zover ik weet.ron65 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:07:
Lol ja dat is ook een idee :-)
Weet iemand of er een soort keramische coating voor de ruiten is die zorgt dat die insecten er niet op vast kleven maar eraf waaien?
Blijft over de vrachtwagen optie..
even goed zoeken:Tranquility schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:14:
[...]
Haha, wel voor regen (Rain-X) maar voor die krachtlijm van insecten bestaat zoiets niet voor zover ik weet.
Blijft over de vrachtwagen optie..
Yep, daar heb je dat probleem maar ook als je op bepaalde momenten gewoon richting Friesland etc. rijdt over de A6 verder naar boven. Op bepaalde momenten komen ze, zelfs de koplampreiniging van de Volvo heeft geen effect dan en de camera aan de voorkant etc. alles komt onder.Tranquility schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:51:
[...]
Wacht maar tot je een keer over de Markerwaarddijk tussen Enkhuizen en Lelystad rijdt als er van die complete wolken insecten boven hangen. Jaren geleden was het een keer zo erg dat ik halverwege moest stoppen om de ruit schoon te krijgen want ik spoot de hele tank ruitenwisservloeistof leeg en nog kwam de ruit helemaal vol te zitten dat ik geen hand meer voor ogen zag. In de zeldzame keren dat ik nu nog in de lente en/of zomer over die dijk moet wacht ik op een vrachtwagen en ga daar achter hangen.
Ik spray ook altijd even wat extra van die insectenlosweek spray op de vliegen op de auto, laat het heel even inwerken en dan de wastraat door.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Wat supergoed werkt om het te verwijderen is Trutle Wax Dash&glassmarcel_76 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:41:
[...]
Yep, daar heb je dat probleem maar ook als je op bepaalde momenten gewoon richting Friesland etc. rijdt over de A6 verder naar boven. Op bepaalde momenten komen ze, zelfs de koplampreiniging van de Volvo heeft geen effect dan en de camera aan de voorkant etc. alles komt onder.
Ik spray ook altijd even wat extra van die insectenlosweek spray op de vliegen op de auto, laat het heel even inwerken en dan de wastraat door.
Dat heb ik onderweg gebruikt om die troep eraf te halen, even sprayen, microvezeldoek erover en met drie vegen is elk insect eraf. Werkt echt supergoed. https://www.amazon.nl/dp/B01B4Y8MTG
Maar mooier zou zijn als ze inderdaad net als regen met rain-x, er meteen af zouden waaien.
Ik heb wat anders raars, gisteren heb ik 428 km gereden, maar volgens het rittenlogboek 762 km.
4 van de 5 ritten staan er dubbel in, eentje niet.
de helft heeft ook geen locatie "adres onbekend". maar dat is willekeurig om en om zowat.
Iemand iets soortgelijks?
Edit: in het rittenlogboek in de auto zelf is alles compleet met locaties en geen dubbele items.
In de app (zowel IOS als Android) heb ik die dubbellingen, die zijn bij beide identiek aan de ander. Dus iets op de servers denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 17-04-2026 21:51 ]
Klopt, in de zomer en vanaf zo’n beetje nu zorg ik er altijd voor een flinke lading van die anti-insectenspray van de Action in te slaan. Dat is perfect spul om de voorkant van de auto voor te sprayen bij het wassen.[b]marcel_76 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:41:
Yep, daar heb je dat probleem maar ook als je op bepaalde momenten gewoon richting Friesland etc. rijdt over de A6 verder naar boven. Op bepaalde momenten komen ze, zelfs de koplampreiniging van de Volvo heeft geen effect dan en de camera aan de voorkant etc. alles komt onder.
Yup, ik gebruik hetzelfde spul.Tranquility schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:11:
[...]
Klopt, in de zomer en vanaf zo’n beetje nu zorg ik er altijd voor een flinke lading van die anti-insectenspray van de Action in te slaan. Dat is perfect spul om de voorkant van de auto voor te sprayen bij het wassen.
goede tip, is goedkoper dan wat ik gebruik. Ik ga er eens naar kijken. thnxTranquility schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:11:
[...]
Klopt, in de zomer en vanaf zo’n beetje nu zorg ik er altijd voor een flinke lading van die anti-insectenspray van de Action in te slaan. Dat is perfect spul om de voorkant van de auto voor te sprayen bij het wassen.
Ja hierzo.Rendome schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:57:
Iemand hier al een FITCAMX in zijn EX40 geïnstalleerd en zo ja, zou je dan het modelnummer willen delen? Die van mij wil niet netjes op zijn plaats klikken aan de spiegel kant. Uitdaging is ook om de weerhaak voetjes weg te krijgen aan de ruit kant mocht ik hem straks terug moeten sturen. (Support komt aan met Youtube filmpjes van Polestar en EX30)
Heb vrij snel na aaschaf van mijn (E)XC40 de FITCAMX ingebouwd. Echt een perfecte oplossing om een dashcam discreet in te bouwen. Lijkt net af-fabriek en de kwaliteit is ook no eens super. Echt "set and forget".
Je moet dan deze hebben. Blijkbaar is er een nieuw type, want deze ziet er nog iets kleiner uit.
Tipje: als je op die pagina komt, wacht even met bestellen, dan komt er een 5% kortings pop-up.
[edit] zag dat je hem al hebt. Het inbouwen was inderdaad wat werk, maar met een beetje wrikken lukt het wel.
Als het goed is moet je model HD2-6313 hebben.
Dit staat ook duidelijk vermeld voor welke modeljaren deze is: FITCAMX Dash Cam for Volvo EX40 2024-2026.
[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 18-04-2026 13:14 ]
Hmm. heb ik hier nog nooit last van gehad. Wel zou je af en toe de microSD kaart moeten controleren. Het is ook het beste om hier een zo groot mogelijk microSD kaartje voor te gebruiken en een "high of Pro Endurance" type te nemen die beter bestand zijn tegen constant schrijven, dus bedoeld zijn voor security camera's.Avvd schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:29:
Zorg wel dat je die fitcamx eens in de paar weken reset, ze willen nog wel eens vastlopen waardoor ze niks meer opnemen. Laatst een schade gehad maar die was dus niet opgenomen.
Ook een nadeel is dat de status LED'jes van de FITCAMX heel klein en vrij zwak zijn en het moeilijk is te zien of hij werkt. Af en toe kijk ik er eens onder om te zien of hij het doet (knipperende blauwe LED). Maar misschien is dat bij het nieuwe type verbeterd.
[ Voor 45% gewijzigd door Tranquility op 18-04-2026 09:47 ]
Ik heb een FITCAMX in mijn XC40. Er zijn twee verschillende modellen. Toen ik de mijne bestelde kreeg ik van hen een e-mail met de vraag om een foto te sturen van de plek waar de camera moet komen te zitten. Daarna hebben ze het juiste model opgestuurd.Rendome schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:57:
Iemand hier al een FITCAMX in zijn EX40 geïnstalleerd en zo ja, zou je dan het modelnummer willen delen? Die van mij wil niet netjes op zijn plaats klikken aan de spiegel kant. Uitdaging is ook om de weerhaak voetjes weg te krijgen aan de ruit kant mocht ik hem straks terug moeten sturen. (Support komt aan met Youtube filmpjes van Polestar en EX30)
Weet jij zeker dat je de goeie hebt?
Overigens ben ik tevreden over de camera. Enig minpunt is dat hij geen snelheid en coordinaten opslaat.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Klopt, hebben ze bij mij ook gedaan voordat de bestelling werd verzonden. Hoewel de website duidelijk is en de modeljaren er bij staan willen ze voorkomen dat mensen toch de verkeerde bestellen. De XC40's van MY23 en vroeger hebben een iets andere, ehh... hoe zeg je dat, "spiegelbult" waar de binnenspiegel op- en sensoren in zitten.Venomer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:38:
Ik heb een FITCAMX in mijn XC40. Er zijn twee verschillende modellen. Toen ik de mijne bestelde kreeg ik van hen een e-mail met de vraag om een foto te sturen van de plek waar de camera moet komen te zitten. Daarna hebben ze het juiste model opgestuurd.
Schijnbaar gebeurd het vaker, als je de microsd regelmatig op een laptop opent heb je het probleem niet. Als je hen maanden in de dashcam laat zitten zo der uit te lezen wil het wel eens mis gaan.Tranquility schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:36:
[...]
Hmm. heb ik hier nog nooit last van gehad. Wel zou je af en toe de microSD kaart moeten controleren. Het is ook het beste om hier een zo groot mogelijk microSD kaartje voor te gebruiken en een "high of Pro Endurance" type te nemen die beter bestand zijn tegen constant schrijven, dus bedoeld zijn voor security camera's.
Ook een nadeel is dat de status LED'jes van de FITCAMX heel klein en vrij zwak zijn en het moeilijk is te zien of hij werkt. Af en toe kijk ik er eens onder om te zien of hij het doet (knipperende blauwe LED). Maar misschien is dat bij het nieuwe type verbeterd.
Bij mij staat het er wel compleet in, behalve 1 gps glitch van 200m (in en uitgestapt, geen meter gereden)ron65 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:34:
[...]
Ik heb wat anders raars, gisteren heb ik 428 km gereden, maar volgens het rittenlogboek 762 km.
4 van de 5 ritten staan er dubbel in, eentje niet.
de helft heeft ook geen locatie "adres onbekend". maar dat is willekeurig om en om zowat.
Iemand iets soortgelijks?
Edit: in het rittenlogboek in de auto zelf is alles compleet met locaties en geen dubbele items.
In de app (zowel IOS als Android) heb ik die dubbellingen, die zijn bij beide identiek aan de ander. Dus iets op de servers denk ik.
/f/image/lgFL42Zoty7BKhO3aISZpEls.png?f=fotoalbum_large)
Mij viel het reuze mee, als je in aanmerking neemt dat we ook nog een tweepaards trailer meezeulden (met een paard) pakweg 1500kg.
Ook frappant, op de terugweg was er maar 20,3 kWh nodig voor hetzelfde traject. De temperatuur lag een paar graden hoger, en misschien hadden we wind mee ofzo...
Ik heb dezelfde combinatie ook wel eens met een fossiele leasebak getrokken, toen steeg het gebruik van 5,5 naar 12 liter/100km.
Ik vreesde dat de EV ook zou verdubbelen in gebruik, maar dat viel reuze mee. Test geslaagd, de fossiele 4x4 mag de deur uit en de volgende leasebak wordt een 4WD EV. Zal alleen geen Volvo zijn...
Goede cijfers, maar 37 of 24? Je screenshot is namelijk 24.cdwave schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:16:
Vandaag lag het gebruik ietsie hoger dan normaal (37kWh/100km)
[Afbeelding]
Mij viel het reuze mee, als je in aanmerking neemt dat we ook nog een tweepaards trailer meezeulden (met een paard) pakweg 1500kg.
Ook frappant, op de terugweg was er maar 20,3 kWh nodig voor hetzelfde traject. De temperatuur lag een paar graden hoger, en misschien hadden we wind mee ofzo...
Ik heb dezelfde combinatie ook wel eens met een fossiele leasebak getrokken, toen steeg het gebruik van 5,5 naar 12 liter/100km.
Ik vreesde dat de EV ook zou verdubbelen in gebruik, maar dat viel reuze mee. Test geslaagd, de fossiele 4x4 mag de deur uit en de volgende leasebak wordt een 4WD EV. Zal alleen geen Volvo zijn...
Op wat voor wegen heb je gereden?
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Wat betreft heen/terug verbruik, vandaag toch wel flinke noorden wind, wellicht beinvloed.
[ Voor 24% gewijzigd door peutje op 19-04-2026 19:54 ]
24 kWh op de heenreis als ik 't zo lees.The GUI schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:29:
[...]
Goede cijfers, maar 37 of 24? Je screenshot is namelijk 24.
37 kWh/100 km (let op de eenheid) over de hele dag.
[ Voor 12% gewijzigd door DrBOB101 op 19-04-2026 22:36 ]
24kWh / 63 km, dat is omgerekend 37 kWh / 100 km.The GUI schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:29:
[...]
Goede cijfers, maar 37 of 24? Je screenshot is namelijk 24.
Pakweg 1/3 provinciale weg (langs kanaal), 2/3 snelweg. Paar honderd meter over landweggetjes.
Dus gewoon continu ~85 km/h gereden, heel weinig remmen/optrekken. Dus heel representatief voor een lange rit.
Die trekkracht is super. Zeker als je nagaat dat we normaal een 2,3 liter benzineslurper inzetten. Rare ervaring, 't was net alsof je 50 reed op de snelweg, zo stilletjes. Normaal laat je die 2,3 liter aan cilinders flink grommen in de 4de versnelling op de oprit naar de snelweg, met de EV zoef je zachtjes zomaar zonder zorgen naar de limiet toe. 't Vrouwtje was er erg over te spreken.peutje schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:52:
Herkenbaar, maar dan met caravan, kruipt het bij mij naar 34 kw/100km, ook zon 1400kg. Best te doen en trekkracht/stabiliteit onovertroffen.
Wat betreft heen/terug verbruik, vandaag toch wel flinke noorden wind, wellicht beinvloed.
Offtopic, ik weet het! Maar bij mij gaan de haren steevast recht overeind staan als iemand het heeft over "het vrouwtje". Waarschijnlijk bedoel je helemaal niet zo, maar maar het komt zo minderwaardig jegens vrouwen over.cdwave schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:42:
[...]
... met de EV zoef je zachtjes zomaar zonder zorgen naar de limiet toe. 't Vrouwtje was er erg over te spreken.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Vulcan750 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:43:
[...]
Offtopic, ik weet het! Maar bij mij gaan de haren steevast recht overeind staan als iemand het heeft over "het vrouwtje". Waarschijnlijk bedoel je helemaal niet zo, maar maar het komt zo minderwaardig jegens vrouwen over.
Is iets lokaals denk ik. Zij noemt mij overigens ook vaak "het baasje". Ik zal 't vermijden hier, ik heb al eens op m'n kop gehad toen ik het over 't vrouwtje van de zorg had, wat voor mij juist klinkt als een heel lief en zorgzaam type, terwijl anderen het als denigrerend zagen.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 21-04-2026 09:33 . Reden: En nu weer ontopic graag ]
Eerlijk gezegd word ik blij van dit soort berichten.ron65 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:22:
[...]Ik ben gestopt bij een Fastned (moest toch wat bijladen om het te halen) en zag dat voor de camera de halve insectenwereld uit het ijsselmeer was geplet op de voorruit.
Ik was van oudsher (lees: vorige eeuw) gewend dat je in de zomer elk uur een keer de voorruit met een poetsdoek te lijf moest om een beetje zicht te houden.
Ik maakte me een aantal jaren geleden wel zorgen dat je zomaar 500+ km af kon leggen in juli zonder merkbaar zichtverlies. Zo weinig insecten nog...
Gelukkig gaat het de laatste jaren beter, en is het poetsvod weer terug van weggeweest.
Dit schijnt een bekend issue te zijn, want Volvo geeft standaard korting op het onderdeel als een soort coulance. Ik meen dat het rond de €250 plus een uur arbeid wordt, maar pin me er niet op vast.
Moest toch betalen met beetje coulance dat dan wel.
Volvo is karig met garantiekwesties
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Het geluid dat de steun maakt klinkt inderdaad alsof het smeermiddel is vervangen door water.
[ Voor 35% gewijzigd door Venomer op 22-04-2026 12:55 ]
[ Voor 108% gewijzigd door We Are Borg op 22-04-2026 20:07 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
ikzelf vermoed minimaal 3g, maar wellicht weet een van jullie iets meer hierover.. ik denk ik vraag maar even.
(Bovenstaande vraag gaat over de (X)C EX EC 40 Volvo. ik denk ik zet het er maar even bij voor de zekerheid)
Gaat dat niet gewoon over hetzelfde netwerk en (e)sim als de rest van de auto / infotainment systeem? Lijkt mij niet dat ze daar een apart netwerk voor gebruiken.ron65 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:28:
Op welk mobiel netwerk zit onze SOS knop? (even indachtig de paniekberichten over 2G dat gaat stoppen)
ikzelf vermoed minimaal 3g, maar wellicht weet een van jullie iets meer hierover.. ik denk ik vraag maar even.
(Bovenstaande vraag gaat over de (X)C EX EC 40 Volvo. ik denk ik zet het er maar even bij voor de zekerheid)
Nou zeg niet dat het zo is, maar kunnen wel 2 ecosystemen zijn: de een is een m2m oplossing met een of ander massacontract voor de hele Volvo vloot en moet het altijd doen, heeft wsch ook maar heel laag dataverbruik en zit ingebakken diep in de auto zelf. De ander zit in het Google eco systeema en laat je de individuele gebruiker voor betalen via abbo’sTranquility schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:30:
[...]
Gaat dat niet gewoon over hetzelfde netwerk en (e)sim als de rest van de auto / infotainment systeem? Lijkt mij niet dat ze daar een apart netwerk voor gebruiken.
Kunnen 2 verschillende apparaten zijn, maar zelfs als het in dezelfde hardware zit is dat technisch niet heel ingewikkeld met dubbele esim . Dus volgens mij geen automatisme dat het hetzelfde netwerk is
Ik rij dat model en het is een zeer onzuinige auto. Houdt in de winter rekening met een bereik op een volle accu van rond de 250km! Verbruik komt in de koude periode eigenlijk niet onder de 25kwh/100km.ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
Wij zitten er aan te denken om een XC40 p8 recharge uit 2020 aan te schaffen voor woon werkverkeer. Nu las ik dat een warmtepomp een must is voor de extra kilometers als het wat kouder is. Hoe kan ik zien of een warmtepomp aanwezig is of niet? Kan ik dat via het scherm zien? Weinig advertenties hebben deze informatie er bij staan.
Maar als dat verder geen probleem is, is het wel een heel fijne auto om in te rijden.
Ik weet niet of dat bij modellen uit 2020 al zo was, maar latere modellen hebben de warmtepomp erin zitten bij de PLUS en ULTIMATE uitvoeringen, de CORE niet.ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
Wij zitten er aan te denken om een XC40 p8 recharge uit 2020 aan te schaffen voor woon werkverkeer. Nu las ik dat een warmtepomp een must is voor de extra kilometers als het wat kouder is. Hoe kan ik zien of een warmtepomp aanwezig is of niet? Kan ik dat via het scherm zien? Weinig advertenties hebben deze informatie er bij staan.
Het kan wel zo zijn dat iemand een CORE besteld heeft met als extra een klimaatpakket, dan zit er weer wel een warmtepomp in.
Klinkt logisch.Kammika schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:37:
[...]
Nou zeg niet dat het zo is, maar kunnen wel 2 ecosystemen zijn: de een is een m2m oplossing met een of ander massacontract voor de hele Volvo vloot en moet het altijd doen, heeft wsch ook maar heel laag dataverbruik en zit ingebakken diep in de auto zelf. De ander zit in het Google eco systeema en laat je de individuele gebruiker voor betalen via abbo’s
Kunnen 2 verschillende apparaten zijn, maar zelfs als het in dezelfde hardware zit is dat technisch niet heel ingewikkeld met dubbele esim . Dus volgens mij geen automatisme dat het hetzelfde netwerk is
Maar ja... 2g gaat stoppen, een werkende SOS knop of automatisch nooddiensten bellen functie is Europees verplicht, als 2g gaat stoppen doe t die functie het niet meer in dat geval. Dan kan je wagen zelfs afgekeurd worden bij APK. Nu roept er een minister dat het nooit zo ver zal komen, maar daarin is weinig vertrouwen omdat het een EU dingetje is.
Als dit gaat spelen dan voor miljoenen wagens overigens.
Maar ik was toch wel benieuwd of onze wagens ook dat 2G gebruiken voor die functie, of toch ook 3G en hoger.
Heb paar dagen geleden ook al een vraag in het Alfen topic gesteld maar daar nog geen antwoord gekregen over mijn configuratie. Kan ook zijn dat het aan de laadpaal zelf ligt maar daar is niets aan gewijzigd. Ik laad ook voornamelijk op met de zon dus het is daarom dat ik het nu pas merk.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.0.5) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.4.4)
Hier ook een Alphen laadpaal, maar AC laden gaat gewoon met 20A (max instelling van de aansluiting van de paal, 1 fase en is 25A gezekerd op 35A hoofdzekering)nujtrug schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:35:
Zijn er hier mensen die sinds de laatste update problemen ondervinden met de ingestelde snelheid van AC laden? Ik heb gemerkt dat mijn laadpaal thuis niet sneller wil laden dan 6A ook al staat er 32A ingesteld in de Volvo app.
Heb paar dagen geleden ook al een vraag in het Alfen topic gesteld maar daar nog geen antwoord gekregen over mijn configuratie. Kan ook zijn dat het aan de laadpaal zelf ligt maar daar is niets aan gewijzigd. Ik laad ook voornamelijk op met de zon dus het is daarom dat ik het nu pas merk.
Sinds de update heb ik net het omgekeerde voor. Het laden gebeurt aan 32A terwijl ik die lager heb ingesteld (in de auto weliswaar, niet op de laadpaal zelf)nujtrug schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:35:
Zijn er hier mensen die sinds de laatste update problemen ondervinden met de ingestelde snelheid van AC laden? Ik heb gemerkt dat mijn laadpaal thuis niet sneller wil laden dan 6A ook al staat er 32A ingesteld in de Volvo app.
even door zitten googlen. Alles gaat via de ene TCAM module en die heeft 4G/LTE capabilities....ron65 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:45:
[...]
Klinkt logisch.
Maar ja... 2g gaat stoppen, een werkende SOS knop of automatisch nooddiensten bellen functie is Europees verplicht, als 2g gaat stoppen doe t die functie het niet meer in dat geval. Dan kan je wagen zelfs afgekeurd worden bij APK. Nu roept er een minister dat het nooit zo ver zal komen, maar daarin is weinig vertrouwen omdat het een EU dingetje is.
Als dit gaat spelen dan voor miljoenen wagens overigens.
Maar ik was toch wel benieuwd of onze wagens ook dat 2G gebruiken voor die functie, of toch ook 3G en hoger.
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Ik heb een XC40 Ultimate MY23 mét warmtepomp en merk daar eigenlijk weinig van. Het bereik is nog steeds erg matig en in de winter bij vriestemperatuur haal ik op de snelweg max 240km, ik vraag me dus echt af wat dat zou betekenen zonder warmtepomp, dat zou dan richting de 200-220km gaan vermoed ik. Gemini zegt er ook dit over:ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
Werking onder 5°C: De warmtepomp is actief en efficiënt tussen de 0°C en 30°C, waarbij het optimale bereik vaak ligt tussen 5°C en 15°C.
Bij vorst: Ook bij temperaturen rond en onder het vriespunt (0°C en lager) blijft de warmtepomp werken, al verbruikt het verwarmen van het interieur dan meer energie, wat de actieradius in de winter beperkt.
Restwarmte: De warmtepomp in de XC40 benut niet alleen de buitenlucht, maar ook restwarmte van de elektromotor en batterij om het interieur te verwarmen, wat cruciaal is bij lagere temperaturen.
Preconditioning: Om de actieradius in de winter te maximaliseren, wordt aangeraden de auto te voorverwarmen (preconditioning) terwijl deze aan de lader staat.
Bron: Volvo-Forum.nl
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Hier zijn we van op de hoogte. Het is een baksteen op wielen 😅 200km zou echter al genoeg zijn voor ons.gustaveau schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
[...]
Ik rij dat model en het is een zeer onzuinige auto. Houdt in de winter rekening met een bereik op een volle accu van rond de 250km! Verbruik komt in de koude periode eigenlijk niet onder de 25kwh/100km.
Maar als dat verder geen probleem is, is het wel een heel fijne auto om in te rijden.
Verder nog dingen waar we op moeten letten op de standaard dingen na? Iets wat ik kan checken tijdens de proefrit?
Ik heb deze bijna 5 jaar gereden tot ik vorig jaar augustus de PS2 kreeg. Die P8 is echt een monster, de fijnste auto die ik ooit gereden heb. Bizar veel vermogen, hele fijne wegligging maar idd, wel de 1e generatie dus in deze tijd gewoon heel slecht bereik. Zomers was het vaak zo'n 350-370km en in de herst/winter mocht je blij zijn als er 250-300 stond. Maargoed, je gaf al aan dat 200km voor jullie eigenlijk al genoeg is, dan is dat dus geen probleem en ga je vooral extra genieten van de power en rijeigenschappen.ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
De P8 kwam nog uit de tijd dat je al die pakketten van nu niet hebt, gewoon even op de specificatielijst kijken of de warmtepomp erbij staat. Je kan het helaas nergens zien, alleen horen maar dan moet je het maar net weten. En anders even als je een proefrit maakt langs een Volvo dealer (als je het particulier koopt buiten een dealer om). Verder even op letten bij diverse snelheden of je stuur niet begint te trillen en even kijken wanneer het data abonnement afloopt.
Verder kan er weinig mis mee gaan, even afhankelijk van je versie. Wij hadden de dikste versie incl. open schuifdak. Echt 5 jaar genoten van die wagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-04-2026 09:02 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wij hebben hem nu anderhalf jaar, dus een occasion lease. Gelukkig geen problemen gehad, maar dus ook geen directe tips voor je helaas.ProfaNe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:16:
[...]
Hier zijn we van op de hoogte. Het is een baksteen op wielen 😅 200km zou echter al genoeg zijn voor ons.
Verder nog dingen waar we op moeten letten op de standaard dingen na? Iets wat ik kan checken tijdens de proefrit?
Daarnaast hebben wij ook de p8 en idd heel erg snel en super auto. Beetje 250 - 300 range
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Zien niet, horen wel. Volgens mij, als je de auto laat voorverwarmen, kan je de warmtepomp op gang komen horen onder de motorkap. Een brommend geluid, zoals een airco.ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Als je de auto inderdaad voor maximaal 200 km per dag gebruikt, dan zou ik me geen zorgen maken over de warmtepomp. Ik ga er ook mee op wintersport en dat gaat prima! (P8 uit 2021)
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 24-04-2026 09:57 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wellicht een verkeerde calibratie, die van mij houd hem gewoon exact op de snelheid (MY25)Sargearo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
Waarom past Volvo een marge toe op de cruise control snelheid? Vrij irritant dat de wagen tot 4 - 5 km/uur sneller rijdt vooraleer deze gaat 'remmen'. Wanneer ik bijvoorbeeld 70km/uur instel, zou die naar mij insziens hier max. 1 - 2 onder/boven mogen. Al mijn andere wagens hadden dat probleem niet. Blijkbaar heeft bijvoorbeeld de Polestar 2 hier GEEN last van. Iemand een idee waarom Volvo dit bij de C40 anders doet? (Ik heb een MY24)
De eerste generatie P8 heb ik 2 jaar gereden. Zonder problemen.ProfaNe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:16:
[...]
Hier zijn we van op de hoogte. Het is een baksteen op wielen 😅 200km zou echter al genoeg zijn voor ons.
Het trillen bij snelheden rond 110-120 km/h en bij hevig accelereren komt bij die generatie niet voor.
Dus: aan te bevelen, mits de prijs past en de actieradius voor het overgrote deel van het jaar geen probleem vormt.
Hier geen probleem met XC40 my24, deze houdt de snelheid op 1km nauwkeurig. Nog nooit een grotere afwijking gezien.Sargearo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
Waarom past Volvo een marge toe op de cruise control snelheid? Vrij irritant dat de wagen tot 4 - 5 km/uur sneller rijdt vooraleer deze gaat 'remmen'. Wanneer ik bijvoorbeeld 70km/uur instel, zou die naar mij insziens hier max. 1 - 2 onder/boven mogen. Al mijn andere wagens hadden dat probleem niet. Blijkbaar heeft bijvoorbeeld de Polestar 2 hier GEEN last van. Iemand een idee waarom Volvo dit bij de C40 anders doet? (Ik heb een MY24)
Op de volvosite staan ook de oude prijslijsen en die bevattten de volledige specs: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/volvo-xc40/2020ProfaNe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:03:
Ik had dit toen gek genoeg altijd met de winterbanden. Die ging 1km boven de ingestelde ACC snelheid zitten. De zomerbanden had dat niet en bleef op de ingestelde snelheid staan.vdburg schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:08:
[...]
Hier geen probleem met XC40 my24, deze houdt de snelheid op 1km nauwkeurig. Nog nooit een grotere afwijking gezien.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je bedoelt dan vooral bij het bergaf rijden? Mijn XC40 MY23 houdt zich aan de ingestelde snelheid wanneer de weg plat is maar als het bergaf gaat dan gaat die er idd makkelijk 4 tot 5 km/u over. Er zal maar net een flitser staan op dat stukje en je hebt prijs (zeker als je zelf al een marge instelt van 2 of 3 km/u zoals ik meestal doeSargearo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 24-04-2026 12:21 ]
Exact dit, zo gedraagt de cc in mijn polestar zich ook.Largamelion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:
[...]
Je bedoelt dan vooral bij het bergaf rijden? Mijn XC40 MY23 houdt zich aan de ingestelde snelheid wanneer de weg plat is maar als het bergaf gaat dan gaat die er idd makkelijk 4 tot 5 km/u over. Er zal maar net een flitser staan op dat stukje en je hebt prijs (zeker als je zelf al een marge instelt van 2 of 3 km/u zoals ik meestal doe). Dit is bij mij ook de eerste auto waarbij ik dat opmerk.
Omgekeerd zakt de snelheid ook onder de ingestelde snelheid als je een helling oprijdt. Dat is heel irritant voor het verkeer achter je.Largamelion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:
[...]
Je bedoelt dan vooral bij het bergaf rijden? Mijn XC40 MY23 houdt zich aan de ingestelde snelheid wanneer de weg plat is maar als het bergaf gaat dan gaat die er idd makkelijk 4 tot 5 km/u over. Er zal maar net een flitser staan op dat stukje en je hebt prijs (zeker als je zelf al een marge instelt van 2 of 3 km/u zoals ik meestal doe). Dit is bij mij ook de eerste auto waarbij ik dat opmerk.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Ja klopt, op een 'platte' weg is het zo goed als de ingestelde snelheid maar dus niet bij bergaf (4-5km/uur er boven) en bergop (4-5km/uur er onder). Ik heb wel de indruk dat sinds de 5.0.5 update hij bij bergop er zich wel +- aan houdt. Bergaf blijft een probleem...Largamelion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:
[...]
Dit moet een slechte calibratie zijn in de software van de motor, zou me verbazen dat dit echt 'hardware' issue is want uiteindelijk remt deze wel af (maar dus er wel fel boven/onder)
[ Voor 16% gewijzigd door guido66 op 24-04-2026 15:19 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Mijne is ook van 2021 in juni geleverd, naar ik begrepen heb blijft het dataabo van deze eerste leveringen onbeperkt lopen?Juancho schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:01:
[...]
Verder even op letten bij diverse snelheden of je stuur niet begint te trillen en even kijken wanneer het data abonnement afloopt.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Klopt, maar ik kan me voorstellen dat als de auto van eigenaar verandert dat er nieuwe regels gelden.Waterblok schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:10:
[...]
Mijne is ook van 2021 in juni geleverd, naar ik begrepen heb blijft het dataabo van deze eerste leveringen onbeperkt lopen?
Dit ervaar ik ook dagelijks als ik een viaduct in- en weer uitrij. Bij inrijden naar beneden gaat die zo 4km sneller en als ik er weer omhoog uitrij zakt de snelheid zomaar 5km. Best irritant als je op de linkerbaan zit en met niet al te groot snelheidsverschil verkeer op de rechterbaan inhaalt. Als dit ooit een "update" is geweest om het verbruik efficiënter te maken, mogen ze dat van mij weer ongedaan maken.Venomer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:04:
Omgekeerd zakt de snelheid ook onder de ingestelde snelheid als je een helling oprijdt. Dat is heel irritant voor het verkeer achter je.
Op de website van Volvo staat:Juancho schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:21:
[...]
Klopt, maar ik kan me voorstellen dat als de auto van eigenaar verandert dat er nieuwe regels gelden.
(https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/)Voor auto's van modeljaar 2021 met geïntegreerde Google-services hoeft geen verlenging van Connect Plus te worden aangeschaft. Deze auto's kunnen de geïntegreerde internetverbinding van de auto blijven gebruiken zolang deze door Volvo Cars wordt aangeboden en de technologie en connectiviteit van de auto het gebruik van de services ondersteunen.
Dus er staat niet dat het alleen voor de eerste eigenaar geldt.
Voor Volvo’s met AAOS (Google geïntegreerd) is dit inderdaad geen probleem:Orion84 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:49:
Voor die occasions wellicht ook goed om even te checken of ecall daar blijft werken als het 2g/3g netwerk straks uit gaat. Al zag ik bij Volvo dat dat vooral van toepassing is voor Volvo’s zonder Google infotainment? Dus wellicht geen issue voor deze auto’s?
https://www.volvocars.com...64514717c0a8015113d79a83/
Nou, volgende soap achter de rug, de bandenwissel. Jawel :-)Venomer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:11:
[...]
Voor Volvo’s met AAOS (Google geïntegreerd) is dit inderdaad geen probleem:
https://www.volvocars.com...64514717c0a8015113d79a83/
Bij aflevering werd de wagen destijds op all seaons gezet, ik heb toen nog gezegd dat omdat het november was, dit winterbanden dienden te zijn OF nog zomerbanden die ik dan meteen zou laten wisselen. Geen all seasons, maar ja... eigenwijze dealers, miscommunicatie met de leasemaatschappij... uiteindelijk all seasons.
Ik kreeg in februari destijds een mail van LM dat dit niet de bedoeling was geweest en of ik maar asap nog even winterbanden eronder wilde gaan zetten.
Ik afspraak gemaakt, staat de wagen op de brug, krijgt de bandenboer de melding "niet toegestaan want te laat in het seizoen " van de LM, waarom stuur je dan een mail dat ik dat asap moet laten doen?
Dus na heen en weer bellen toch winterbanden. Die twee maanden later alweer werden vervangen door zomerbanden zou je zeggen... maar nee... dat werden weer de all seasons.
Dus reed ik de laatste jaren in de winter met winterbanden en in de zomer op de originele all seaons van bij de aflevering.
Gisteren bij de bandenboer voor de zomer allseaons, bleken de voorbanden net te matig om een zomer door te kunnen dus nieuwe eronder. Men kiest voor nieuwe all seasons.
Ik rij naar huis, gaat onderweg te telefoon: "Morgen terug komen, de LM heeft de all seasons verboden en we moeten er nu 4 zomerbanden onder leggen, en dat moet morgen (zaterdag) want u mag niet meer km op de twee nieuwe all seasons maken dan nu naar huis en morgen terug".
Goed, prima... ik zonet geweest en ja hoor, keurig vier zomerbanden, mét velgrandbescherming
Pirelli, P-zero run fast VOL in 245/45 R19 en 255/45 R19 maat.
Dat VOL is volgens de bandenboer speciaal voor Volvo, niet te verwarren met VOL-accoustic die een geluiddempende schuimlaag inwendig hebben. Dus eigenlijk wel hele fijne bandjes zou je zeggen.
De praktijk mag het verder uitwijzen, naar huis toe vond ik ze wel duidelijker aanwezig dan de all seasons maar dat kan verbeelding zijn.
Wat is Jullie ervaring met deze bandjes? (als je ze ook hebt),
ik zag in het verleden hier ook best wel aardige gesprekken daarover, maar kan dat niet zo snel terugvinden.
Ik ben erg benieuwd naar :
- Trillingen
- Geluid
- verbruik van de wagen op deze banden.
(oke, kom ik vanzelf achter, maar dat is pas met enkele weken echt te zeggen en ik ben NU nieuwsgierig
Morgen tussen 13.00 en 15.00uur is het stroomtarief -37ct per kWh. Oftewel laden met geld toe! 😃👍
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Dus leegrijden die baksteen en morgen laden.Vulcan750 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:04:
Voor alle thuisladers met een dynamisch energiecontract;
Morgen tussen 13.00 en 15.00uur is het stroomtarief -37ct per kWh. Oftewel laden met geld toe! 😃👍
Mooi hoor. Als halverwege volgend jaar mijn vaste driejarig contract zonder terugleverboete (jay!) bij Greenchoice afloopt zal ik waarschijnlijk ook dynamisch gaan denk ik. Kan nu in ieder geval nog tot einde dit jaar volledig salderen. Maar op dit moment kan ik op het werk goedkoper laden dan thuis.
wel even evcc installeren, die kan de volvo ook uitlezen... heb je zo terugverdiend met dynamisch contractTranquility schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:13:
[...]
Dus leegrijden die baksteen en morgen laden.
Mooi hoor. Als halverwege volgend jaar mijn vaste driejarig contract zonder terugleverboete (jay!) bij Greenchoice afloopt zal ik waarschijnlijk ook dynamisch gaan denk ik. Kan nu in ieder geval nog tot einde dit jaar volledig salderen. Maar op dit moment kan ik op het werk goedkoper laden dan thuis.
Eens...totdat je iets raakt bij het achteruit rijden en geen piepje van het systeem gekregen hebt omdat het niet werkt. Alles heeft z'n voors en tegens.Largamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
Best irritant dat je na het boeken van een onderhoudsbeurt alsnog bij elke rit die melding blijft krijgen en nergens kan aangeven da je een afspraak hebt gemaakt. De app weet het, kan maar een kleintje zijn om dat door te geven aan de auto en die melding weg te halen. Gezien de drukke agenda bij de dealer zit ik nu nog meer dan een maand met die melding opgescheept. In combinatie met de rest begint het best veel te worden:
[Afbeelding]
Toen mijn radar voor defect was moest ik steeds 3 meldingen weg klikken bij het wegrijden.
Zeker irritant, dat heb ik ook zo ervaren. Er moet toch een truukje zijn om de onderhoudsmelding te wissen? Voor de ICE versies heb ik dit al weleens gezien, iets van 2 knoppen indrukken en even vasthouden.Largamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
Best irritant dat je na het boeken van een onderhoudsbeurt alsnog bij elke rit die melding blijft krijgen en nergens kan aangeven da je een afspraak hebt gemaakt. De app weet het, kan maar een kleintje zijn om dat door te geven aan de auto en die melding weg te halen. Gezien de drukke agenda bij de dealer zit ik nu nog meer dan een maand met die melding opgescheept. In combinatie met de rest begint het best veel te worden:
[Afbeelding]
Parkeersensoren begrijp ik ergens wel, al werken die vanachter nog probleemloos en gebruik ik die vooraan eigenlijk nooit. Melding komt er ook pas op als ik vooruit rij en elke keer opnieuw als ik minder dan 10km/u ofzo rijd tot ik de parkeersensoren volledig uitschakel, maar ook dat moet ik elke rit opnieuw doen. Enkel die vooraan permanent uitschakelen had mooi geweest 🙂.DrBOB101 schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:12:
[...]
Eens...totdat je iets raakt bij het achteruit rijden en geen piepje van het systeem gekregen hebt omdat het niet werkt. Alles heeft z'n voors en tegens.
Toen mijn radar voor defect was moest ik steeds 3 meldingen weg klikken bij het wegrijden.
Zou nogal wat zijn, "oh ik hoef geen waarschuwingen te geven dat er iets defect of storing heeft, de bestuurder gaat binnen een maand toch naar de dealer".. moet niet gekker wordenLargamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
Best irritant dat je na het boeken van een onderhoudsbeurt alsnog bij elke rit die melding blijft krijgen en nergens kan aangeven dat je een afspraak hebt gemaakt. De app weet het, kan maar een kleintje zijn om dat door te geven aan de auto en die melding weg te halen. Gezien de drukke agenda bij de dealer zit ik nu nog meer dan een maand met die melding opgescheept. In combinatie met de rest begint het best veel te worden:
[Afbeelding]
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/TBinBqbRqAeq4hWeBiCyJ50R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2NYMwzeWfz2Z57XDHr3O453N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gYLv40OBLU6S9opUyJcZmny2.jpg?f=fotoalbum_large)