Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Hier waren alle controledraden inderdaad 1,5 mm^2 schakeldraad. Maar heb het ook gezien dat het gewoon twee losse stukjes waren die van beide kanten een meter de buis ingeschoven waren. Weg 'controledraad' dus.
Dan heb je indd mazzel. Meestal is het nylon/pvc beetje zoals de mantel van een schakeldraad maar dan zonder het koper.
[...]

En dan via Amazon een mooie CCA of CPA kabel kopen zeker.... Wel even goed opletten dat je vaste kern koopt. Dat kost je echt meer dan 45 euro per 100 meter. Ik schat drie keer zoveel.
De amazon kabel wordt geroemd in het Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Dat is deze kabel https://www.amazon.de/dp/...lt_i_R6QNPJXSGN5SPVVYH74C
Nu dus €80 voor 305m

Bij Sandervunderink.nl is de Belden 7965e Cat6 kabel voor 100m net geen €50
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Allebei geen prut kabel, volledig koper en cat6.
[...]

Mijn ervaring is dat je zo'n metalen trekveer er ook echt niet doorheen duwt als er knikken in zitten en hard trekken gaat ook echt niet, dan vervormen ze. Dan moet je eigenlijk al naar de duurdere versies, met binnenkabel en invoergereedschap. En dat kost net iets meer dan een paar knaken.

Die nylon veer gebruik ik echt alleen als het gaat om met de signaaldraad er doorheen te halen.
Als de buis echt dubbel gevouwen is niet nee, maar anders meestal wel is mijn ervaring, in de post waarop ik direct op @Scuderia110 reageerde had ik een linkje, dat is deze: https://www.sandervunderink.nl/wymefa-trekveer-5-2mm.html
En dat is een stalen veer met binnenveer, en vind de prijs nog meevallen voor 20m (mijne was duurder maar heb dan ook met wisselbare kopjes enzo).
[...]

Tja, mijn ervaring is anders. Nu hangt het natuurlijk van de lengte af (en de lengte van het liggende deel), het aantal bochten, etc. Maar he, ieder z'n ding. Ik heb ook van die metalen dingen en die gebruik ik ook als er geen signaaldraad (meer) is.
Heb indd ook wel een nylon versie (en die was duurder dan de stalen 8)7 ) maar die gebruik ik alleen als ik ergens een kabel bij in moet trekken, voornamelijk om de kans op beschadiging te verkleinen, maar trek het liefste alles in 1x (opnieuw).
[...]

Die opgerolde dozen zijn dus echt ondingen. Van het middenuit er uit trekken levert altijd kabels op die in elkaar draaien. Er zijn veel mooiere dozen te krijgen met kabel op een haspel in de door. Maar anders is uitrollen en recht leggen echt de moeite waard.

Ik heb zelf een haspel gemaakt met 4 x 2.5 mm^2 elektradraad er op. Sindsdien nooit meer gedoe gehad met knopen in de losse kabels.
Absoluut is haspel makkelijker, maar als je netjes uit het hart van de doos trekt heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Meestal problemen als een ander de doos voor me opende.
[...]

Als je oog groot genoeg is, waarom zou je de verbinding dan verzwakken?
Eens, maar meestal als je 2 kabels wilt trekken zit me met 4 aderparen door het oog wel redelijk tegen de max.
[...]

OK. Nooit last van gehad, maar jij blijkbaar wel. Stukje schilderstape is bij mij nog nooit losgeschoten.
Iets te veel ervaring mee, meestal dat ik het gek*t van een ander mocht oplossen
[...]

Hangen aan een trekveer met daaraan 2 UTP kabels ieder met 4 adertjes in het oog? Dat trek je de boel zeker stuk en heb je een lege leiding. Helemaal als je er niet even een nylon draadje in getrokken hebt.
Ja hoor lukt prima en de kabels volledig gecertificeerd.
En als het los schiet de boel terug trekken en opnieuw doen met evt glijmiddel.
[...]

De Belden Cat6 van 100 meter voor 50 euro is dus geen 10 Gbit kabel. De 10 Gbit versie is twee keer zo duur en niet leverbaar.

Oh, en kabelglijmiddel wel even zoeken, die is er al vanaf 7 euro per tube op die site.

[...]

Klopt.
De Belden cat6 is gewoon tot 50 + 5m gecertificeerd op 10Gbit hoor. De Cat6a versie is indd tot 100m gecertificeerd.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Voor wat het waard is. Ik heb net die belden kabels getrokken, met 2 tegelijk door een 19mm gladde buis, 4 aders per kabel doormhet oog en glijmiddel van 3m op het begin gebruikt.

Binnen 1.5u waren we klaar met 14 kabels.

Het monteren van de wanddozen en keystones kost mij veel meer werk :') Veel meer gepriegel :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik begin het te begrijpen (hoop ik). Onderstaande wil ik dan in elk geval bestellen:

https://www.sandervunderi...s-7965e.html?options=cart
https://www.elektrototaal...a-ideaal-trekveer-4161253
https://www.elektrototaal...aal-kabeltrekkous-4161257
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
https://www.bol.com/nl/nl...0URwWKJC_hF0aAqlQEALw_wcB

Maar dan missen er nog wat zaken, een soort striptang voor zowel de gehele kabel als die kleine adertjes? En dan moet aan de kabel een keystone gemonteerd worden voordat deze in die wanddoos komt? En dan lees ik nog over een tester? En die trekkous lijkt me de juiste maat omdat het 2 kabels betreft, voor 1 kabel zal die niet geschikt zijn.

Ik heb er gezien de prijzen die door de aannemer gerekend werden dus voor gekozen om alles onbedraad op te laten leveren, dan was ook maar de vraag wat voor materiaal ze gingen gebruiken. Daarom mag het materiaal ook best wat kosten, liever goed spul dan lopen knoeien.

Mocht het te ver gaan voor dit topic dan plaats ik het in het specifieke topic hiervoor. Ik heb zelf echter al veel teruggezocht in dit topic dus wellicht handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Die adertjes strip je niet. Die duw je met die LSA tool in de connectors. De gewone kabel doe je met een Stanleymes, of met het stripding wat in die toolkit zat die ik eerder linkte, maar kan echt gewoon met een Stanleymes.
En dan moet aan de kabel een keystone gemonteerd worden voordat deze in die wanddoos komt?
Als je keystones gebruikt wel, als je zo'n inbouwding zonder keystones gebruikt niet. In alle gevallen gaat ook dat met zo'n LSA tool. En voor keystones zijn er handige montagehulpjes waar je ze in kunt leggen zodat ze niet alle kanten op vliegen.
En dan lees ik nog over een tester?
Dat is wel echt handig ja. Dan zie je meteen als er een adertje mis gegaan is.
En die trekkous lijkt me de juiste maat omdat het 2 kabels betreft, voor 1 kabel zal die niet geschikt zijn.
Ja, die is voor 2 kabels, niet voor 1.
Ik heb er gezien de prijzen die door de aannemer gerekend werden dus voor gekozen om alles onbedraad op te laten leveren, dan was ook maar de vraag wat voor materiaal ze gingen gebruiken. Daarom mag het materiaal ook best wat kosten, liever goed spul dan lopen knoeien.
Prima natuurlijk.
Mocht het te ver gaan voor dit topic dan plaats ik het in het specifieke topic hiervoor. Ik heb zelf echter al veel teruggezocht in dit topic dus wellicht handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 31-10-2021 20:20 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Scuderia110 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:08:
Ik begin het te begrijpen (hoop ik). Onderstaande wil ik dan in elk geval bestellen:

https://www.sandervunderi...s-7965e.html?options=cart
https://www.elektrototaal...a-ideaal-trekveer-4161253
https://www.elektrototaal...aal-kabeltrekkous-4161257
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
https://www.bol.com/nl/nl...0URwWKJC_hF0aAqlQEALw_wcB

Maar dan missen er nog wat zaken, een soort striptang voor zowel de gehele kabel als die kleine adertjes? En dan moet aan de kabel een keystone gemonteerd worden voordat deze in die wanddoos komt? En dan lees ik nog over een tester? En die trekkous lijkt me de juiste maat omdat het 2 kabels betreft, voor 1 kabel zal die niet geschikt zijn.
Wat @Blihi al zegt de losse aders strip je niet. Je haalt alleen de buitenmantel eraf en knipt het kabelkruis uit de kabel. (Kan je ook goed vastpakken en aantrekken en beetje draaien).
Als je een stanleymes te gevaarlijk vind kan je evt ook voor een Knipex ergostrip kijken, vind het persoonlijk een super fijne stripper voor o.a. utp.

Om te testen monteer de kabels af, test 2 patchkabels met je laptop of ze direct een 1Gb/s verbinding maken. Zo ja, dan kan je dit daarna testen met je kabel in de muur, beide kanten inpluggen en krijg je direct 1Gb/s verbinding is het goed.
Werkt vind ik beter dan zo'n goedkope tester.

Je mag van mij het geld uitgeven aan een trekkous hoor maar het kan prima zonder, zal morgen even proberen foto's te maken hoe kabel vast te knopen aan een trekveer.

Trouwens voor keystones kan je ook voor "toolless" versies gaan, ben je evt alleen een (kleine) zijkniptang nodig om de uitstekende aders even af te knippen.

Maar @Scuderia110 ik snap je volgens mij ff niet. Je wilt met de rutenbeck elementen werken voor in de muur, waarvoor de keystones? Of die voor in de meterkast?

Trouwens voor de rutenbeck elementen, de onderste aansluiting is rechts en de bovenste is links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Die rutenbeck snap ik nu, daar zit de aansluiting al in verwerkt :) Maar thx voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-10 10:05
Ik heb door het huis gewoon alles bedraad met de goedkoopste cat5 kabel. Heb glasvezel en alles gaat als een tierelier. Ook m'n camera's met PoE met cat5 geen probleem. Gecertificeerde kabels voor in een woonhuis voor wat? Dat beetje Google, YouTube of Netflixen. Heb op m'n xbox series x games van 100+ gb gewoon in korte tijd binnen. Wat zijn jullie van plan een compleet bedrijf met 30 computers in huis in te richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 23:00
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Nee hoor. Er zat heel lang een bouwdeur in met bouwcilinder in, en de van uiteindelijke cilinder heeft alleen de uitvoerder sleutels in handen gehad. Die deed 's ochtends de deuren open en om half 5 de deuren weer dicht.
Wat is het verschil tussen de sleutels die een uitvoerder mag gebruiken en degene die je aan de stukadoor zou geven?
Denk je echt dat er maar 1 persoon telkens die taak ging doen? Die uiteindelijke sleutel, in bezit van je uitvoerder, is ook door meerdere partijen / personen gebruikt geweest.

Als je de sleutel niet durft te geven, zou ik gewoon de deur open doen voor hun, en dan moeten ze als ze klaar zijn maar gewoon de deur achter hun dichtslaan.
Of geef de sleutel aan je buurman/familie in de buurt.
Of vertrouw gewoon die werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Mastergo schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:01:
Ik heb door het huis gewoon alles bedraad met de goedkoopste cat5 kabel. Heb glasvezel en alles gaat als een tierelier. Ook m'n camera's met PoE met cat5 geen probleem. Gecertificeerde kabels voor in een woonhuis voor wat? Dat beetje Google, YouTube of Netflixen. Heb op m'n xbox series x games van 100+ gb gewoon in korte tijd binnen. Wat zijn jullie van plan een compleet bedrijf met 30 computers in huis in te richten?
Ik ben van plan mijn kabels minstens tien jaar te laten zitten, gezien alle huidige ontwikkelingen (8k, Stadia, VR-brillen, etc) gaat het heel snel met de bandbreedte. Zeker met 3 pubers in huis :P

Geen idee of het echt nodig is, misschien hebben we dan wel supersnel wifi wat ook nog eens stabiel is. Maar voor dat kleine prijsverschil vond ik het wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dutchylex op 01-11-2021 07:04 . Reden: Verkeerde reactie gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Vergeet niet dat je op het "Tweakers" forum zit, waar mensen meestal zoeken naar een (sub)optimale situatie. :) En je komt er zeker vaak genoeg mee weg om in een thuis situatie goedkope zooi te gebruiken. Net als dat je in een Fiat Panda naar zuid Frankrijk kunt rijden, of in een dure Mercedes :+ Er is verschil, maar het brengt je van A naar B :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:49:
[...]

supersnel wifi wat ook nog eens stabiel is.
Ken je dat liedje van Marco Borsato? Iets met ‘Meeste dromen zijn bedrog’ :9

Wifi zal prima werken maar bedraad is nog altijd sneller, stabieler en betrouwbaarder

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 01-11-2021 07:22 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik ga zelfs een aantal glasvezelkabels trekken. UTP is niet voor alles een oplossing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijg de laatste tijd weer wat privé berichten over wie de 3D renders maakt en dat is Ian: https://www.fiverr.com/ianstadt20

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:30:
[...]

Wat is het verschil tussen de sleutels die een uitvoerder mag gebruiken en degene die je aan de stukadoor zou geven?
Denk je echt dat er maar 1 persoon telkens die taak ging doen? Die uiteindelijke sleutel, in bezit van je uitvoerder, is ook door meerdere partijen / personen gebruikt geweest.

Als je de sleutel niet durft te geven, zou ik gewoon de deur open doen voor hun, en dan moeten ze als ze klaar zijn maar gewoon de deur achter hun dichtslaan.
Of geef de sleutel aan je buurman/familie in de buurt.
Of vertrouw gewoon die werknemers.
Het is al opgelost ;) Ik heb een andere cilinder van 25 euro in de voordeur gedaan en geef die sleutel aan de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:21:
[...]

Wifi zal prima werken maar bedraad is nog altijd sneller, stabieler en betrouwbaarder
Dat zeg ik :P
Daarom heb ik bijna overal CAT6 naar getrokken :D En waar het nog niet ligt, ligt wel een loze leiding voor de toekomst ;) (bv kinderkamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:21:
[...]

Is ook een jaren 90 denkwijze. Op veel kantoren werkt men met hinderden man tegelijk op WiFi zonder problemen in stabiliteit of bandbreedte. Dus voor thuis zal het allemaal wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:59:
Op veel kantoren werkt men met hinderden man tegelijk op WiFi zonder problemen in stabiliteit of bandbreedte. Dus voor thuis zal het allemaal wel loslopen.
Vergeet niet dat wifi op kantoren, in ieder geval bij mij, een goede bedrade backend heeft waar het op leunt en niet een simpel mesh-systeem zoals KPN, Ziggo & co uitdelen aan klanten. Vergelijking gaat dus niet helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
idd das waar de ict nerds :) Maar voor thuis is het echt onzin om cat6 of 7 erin te trekken voor de normale gebruiker. Zoiezo zijn de afstanden van de kabels nooit lang. Het meeste gaat zoiezo toch over wifi dan kan je beter investeren in een goed mesh systeem dat je overal in huis en tuin goede wifi hebt. Denk dat de meeste zelfs de tv nog aan de wifi hebben hangen.

Ikzelf heb wel alles bedraad wat bedraad aangesloten kan worden. Van tv, pc, xbox tot camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Z___Z schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:59:
[...]

Is ook een jaren 90 denkwijze. Op veel kantoren werkt men met hinderden man tegelijk op WiFi zonder problemen in stabiliteit of bandbreedte. Dus voor thuis zal het allemaal wel loslopen.
Thuis loopt het meestal wel los.

Maar die WiFi netwerken waar 100'den mensen op werken zijn niet zomaar tegen het dak geplakt. Die zijn compleet uitge-engineered met radioplannen en bijbehorende antennes, dekkingsberekeningen en backend software die load, sterkte, SNR en de seamless handover tussen APs regelt.

Edit: in de industrie is de stelregel dat als het niet beweegt, het aan de kabel moet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 01-11-2021 11:35 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-10 11:53
Mastergo schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:21:
[...]

idd das waar de ict nerds :) Maar voor thuis is het echt onzin om cat6 of 7 erin te trekken voor de normale gebruiker. Zoiezo zijn de afstanden van de kabels nooit lang. Het meeste gaat zoiezo toch over wifi dan kan je beter investeren in een goed mesh systeem dat je overal in huis en tuin goede wifi hebt. Denk dat de meeste zelfs de tv nog aan de wifi hebben hangen.

Ikzelf heb wel alles bedraad wat bedraad aangesloten kan worden. Van tv, pc, xbox tot camera's.
Onze aannemer legt Cat6, dus wat dat betreft hoef ik sowieso niet moeilijk te doen. We hebben ervoor gekozen om elke ruimte (met uitzondering van wc, badkamer en trapkast) van een internetaansluiting te voorzien. Gewoon eentje per kamer, zodat ik de ruimte heb om te spelen met Access Points voor de wifi als het nodig is. Met een switch kan ik dan alle apparaten voorzien van een bedrade verbinding.

Ik zag ook dat mensen voor meerdere aansluitingen per kamer kozen, omdat ze nog niet zeker waren over de indeling van de ruimte (of flexibel wilde blijven voor eventuele wijzigingen in de toekomst). Daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen. Maar dat had bij ons een kostenpost van bijna 2000 (1000 voor alleen de loze leidingen) opgeleverd, dat was mij iets te gortig.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
Ridicuul schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:35:
[...]

Onze aannemer legt Cat6, dus wat dat betreft hoef ik sowieso niet moeilijk te doen. We hebben ervoor gekozen om elke ruimte (met uitzondering van wc, badkamer en trapkast) van een internetaansluiting te voorzien. Gewoon eentje per kamer, zodat ik de ruimte heb om te spelen met Access Points voor de wifi als het nodig is. Met een switch kan ik dan alle apparaten voorzien van een bedrade verbinding.

Ik zag ook dat mensen voor meerdere aansluitingen per kamer kozen, omdat ze nog niet zeker waren over de indeling van de ruimte (of flexibel wilde blijven voor eventuele wijzigingen in de toekomst). Daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen. Maar dat had bij ons een kostenpost van bijna 2000 (1000 voor alleen de loze leidingen) opgeleverd, dat was mij iets te gortig.
Dat is ook zo verrot van projectbouw. Ze buiten je uit waardoor je dingen gaat skippen waarvan je later misschien spijt gaat krijgen. Mijn broer heeft zelf een huis gebouwd. Elke slaapkamer, woonkamer, zolder etc 2x 19mm loze leidingen naartoe gelegd en dat voor materiaalkosten van misschien een paar tientjes.

Ik heb wel in iedere slaapkamer en zolder een 19mm loze leidingen naartoe laten leggen. Daar overal 2x cat5 kabel ingetrokken. Tja staat het bureau straks aan de andere kant dan wordt het maar een kabeltje over de vloer. Het zijn maar slaapkamers. Meeste tijd toch de ogen dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:16
Ja ik twijfel ook om 2x loze leiding per kamer te doen. Wel beide in 1 frame ook. Dacht kan dan altijd kiezen voor 1x coax eventueel nog. Zeker nu je bij Ziggo bv per TV coax nodig hebt. En of dat nu makkelijk samen met utp door een leiding te trekken is, daar heb ik mijn twijfels over. Verder dan 1 leiding over voor 2x utp.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:32

EiT

Bij ons lag standaard al een loze leiding in elke ruimte. Toch overal nog een bij laten maken. Ook veel WCD’s extra.

Mis hooguit nog 1 a 2 WCD’s. Enige waar ik achteraf spijt van had was te weinig buitenlamp aansluitingen. Op de achtergevel heb ik er nu 1 waar ik er 3 of 4 had moeten nemen. Ook had ik gewoon direct een buitenkabel van 25m moeten nemen. Was achteraf niet duur en nu ligt de mantelbuis al vol.

Tip: Neem ook een stopcontact op eigen groep aan de voorkant van het huis, dan kan je in ieder geval nog laden zonder laadpaal ;).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:34:
[...]
Maar die WiFi netwerken waar 100'den mensen op werken zijn niet zomaar tegen het dak geplakt. Die zijn compleet uitge-engineered met radioplannen en bijbehorende antennes, dekkingsberekeningen en backend software die load, sterkte, SNR en de seamless handover tussen APs regelt.
Tegenwoordig kunnen APs dat zelf ook prima afregelen hoor (voor thuis). Hier kiezen we wel voor een loze leiding naar elke ruimte maar ga geen extra aansluitingen regelen voor een toekomstige andere indeling. Waarschijnlijk zal 90% toch op WiFi zitten en wanneer dat niet voldoet kan het kabeltje ook wel over de plint de kamer rond. Ik probeer wel rekening te houden met waar ik mijn accesspoints ga plaatsen en merk ik ons huidige nieuwbouwwoning (5 jaar oud) dat door de vloer eigenlijk geen optie is.

Verder willen wij voor het meeste afbouwwerk een interieur architect in gaan huren om een plan te maken en deze bij één aannemer te beleggen. Zijn er hier mee met ervaringen met interieur architecten en/of stylisten en wat de belangrijkste verschillen hierin zijn? Ik begrijp dat architect een bescherm beroep is, maar bied dat nog meerwaarde wanneer het "buitenwerk" vanuit de aannemer van de nieuwbouw geregeld is?

In principe gaat het met name om de woonkamer, keuken en badkamer en vervolgens willen we bij de aannemer ook meenemen om de garage te isoleren, vliering in de garage en de (kale) zolder in te richten. We twijfelen nog of we op zolder nóg een vliering willen aangezien ik eigenlijk wil voorkomen dat we alles maar bewaren. Aangezien we achteraf daarmee nog een hele verbouwing krijgen neem ik daar ook enkele opties mee die de aannemer nu ook bied zoals aanvullende leidingen en elektra in de garage en buitenkranen. Mijn gedachte is dat het met een kruipruimte achteraf allemaal veel goedkoper kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 01-11-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deveon schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:24:
[...]

Tegenwoordig kunnen APs dat zelf ook prima afregelen hoor (voor thuis).
Waarom knip je mijn "Thuis loopt het meestal wel los." quote eraf als je vervolgens hetzelfde zegt?
Maar good luck om 50+ devices op je thuis AP te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:27:
[...]

Waarom knip je mijn "Thuis loopt het meestal wel los." quote eraf als je vervolgens hetzelfde zegt?
Maar good luck om 50+ devices op je thuis AP te hangen.
Omdat "Thuis loopt het meestal wel los." toch iets anders is dan "APs doen dit automagisch". Tegenwoordig is de mesh thuis apparatuur een stuk beter dan wat enkele jaren geleden gewoon een paar APs hetzelfde SSID mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wij hebben 2extra UTP aansluitingen genomen 1 per verdieping. Alles draadloos thuis nu, werkt prima. Ik zie steeds minder consumer devices waar überhaupt een utp kabel in past, ik zie dat in de toekomst ook niet meer worden. Dus geen flauw idee wat ik met een utp aansluiting in mijn slaapkamers moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik lees met interesse de discussie over hoe een thuisnetwerk aan te leggen want dat wil ik ook gaan doen, maar verder weinig ervaring mee. Ik wil de access points via PoE van stroom voorzien. Maakt het dan nog uit wat voor UTP kabel je gebruikt? Zat tot nu toe aan cat6 te denken op basis van deze discussie. En bestaan er voor aan de muur ook UTP aansluitingen die ook meteen WiFi verzorgen? Of kan je dat beter niet proberen te combineren? (Vanuit de gedachte dat als ik toch naar elke kamer een kabel leg, ik daar ook meteen een access point van zou kunnen maken, dan hoeft de WiFi niet vanuit de hal tussen de slaapkamers te komen)

[ Voor 17% gewijzigd door Marinos83 op 01-11-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ridicuul schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:35:
[...]

Waarom de trapkast niet? Wij hebben daar juist een AP hangen (goed verborgen) en een prima plek voor een NAS oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Mastergo schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:21:
[...]

Ik merk wel een groot verschil tussen wifi of bedraad. Alles wat bedraad kan, doe ik bedraad. En een nieuw huis isoleert tegenwoordig als een dolle dus moet per verdieping een AP (Mesh systeem) hebben om normaal wifi te kunnen gebruiken. Ik gebruik dan natuurlijk een ethernet-backhaul, anders is het signaal van het AP op zolder alsnog ruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik verbaas me er ook een beetje over dat iedereen een loze leiding maar direct met UTP associeert, terwijl je ook andere (toekomstige) zaken door die buizen kan trekken.
Elke kamer heeft bij mij minimaal 1 loze leiding gekregen en sommige zelfs meer. In de woonkamer zit er 1 in elke hoek. Ook handig voor audiokabels (en een andere indeling)

Beetje hetzelfde met de gas-discussie. Nu zijn er plannen om het netwerk van gasleidingen voor waterstof in te gaan zetten, maar ik heb dus mooi geen gasleiding naar mijn huis liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dutchylex schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:23:
[...]

Ik merk wel een groot verschil tussen wifi of bedraad. Alles wat bedraad kan, doe ik bedraad. En een nieuw huis isoleert tegenwoordig als een dolle dus moet per verdieping een AP (Mesh systeem) hebben om normaal wifi te kunnen gebruiken. Ik gebruik dan natuurlijk een ethernet-backhaul, anders is het signaal van het AP op zolder alsnog ruk.
Bedrade backhaul is gewoon nodig, maar daarna zie ik geen verschil tussen bedraad en WiFi. Welk groot verschil merk je dan? Kan me alleen voorstellen bij games dat je er wat van merkt, maar ik ben geen 20 meer dus die paar milliseconden extra lag in een game ga ik niet merken. Met video conference en casual gaming merk ik geen verschil tussen WiFi en bedraad.

Voordeel van gewapend beton tussen je buren, is dat je weinig last hebt van storingen van je buren. In een appartement wil je misschien eerder bedraden, omdat particulieren frequenties 2,4 ghz en 5 ghz een zooitje is, waardoor uiteindelijk niemand een fatsoenlijk netwerk heeft. Zou je in een flat eigenlijk met de VvE moeten oplossen 😋
Farmerwood schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:26:
Ik verbaas me er ook een beetje over dat iedereen een loze leiding maar direct met UTP associeert, terwijl je ook andere (toekomstige) zaken door die buizen kan trekken.
Elke kamer heeft bij mij minimaal 1 loze leiding gekregen en sommige zelfs meer. In de woonkamer zit er 1 in elke hoek. Ook handig voor audiokabels (en een andere indeling)

Beetje hetzelfde met de gas-discussie. Nu zijn er plannen om het netwerk van gasleidingen voor waterstof in te gaan zetten, maar ik heb dus mooi geen gasleiding naar mijn huis liggen...
Je kan moeilijk voorbereiden voor iets wat je nog niet weet. Ik heb nog nooit een loze leiding gemist in m’n huis behalve voor data communicatie. Dus vrij logisch dat een loze leiding aan data aansluitingen (utp of coax) wordt gekoppeld. Audiokabels via de meterkast trekken lijkt me ook niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:34:
[...]

Omdat "Thuis loopt het meestal wel los." toch iets anders is dan "APs doen dit automagisch". Tegenwoordig is de mesh thuis apparatuur een stuk beter dan wat enkele jaren geleden gewoon een paar APs hetzelfde SSID mee te geven.
Mesh is leuk, als je elke zender bedraad aansluit. Anders stuur je wel een sterker signaal uit maar je snelheid wordt steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

We zullen UTP steeds breder in zetten. Je hoeft het niet te gebruiken voor enkel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo

Ach zoals met glasvezel zo'n leiding is zo gelegd. Er liggen zoiezo mantelbuizen van de nuts naar je meterkast en de gasdoorvoer is daarvan niet gebruikt maar zal er wel liggen.
Maarja waterstof dat zie ik de eerste 10 jaar nog niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-10 11:53
kepler schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:21:
[...]

Waarom de trapkast niet? Wij hebben daar juist een AP hangen (goed verborgen) en een prima plek voor een NAS oid
Ja, dat klopt. Maar die is heel eenvoudig te bereiken via de meterkast. Dus dat is één gaatje in de muur en dan heb ik daar een UTP kabel liggen.

Ik ben daar vrij simpel in. Dat zie ik dan wel weer. Ik verwacht niet dat we snel een andere datakabel nodig gaan hebben dan UTP. Ja, het is altijd makkelijk om een loze leiding vrij te hebben. Net als dat een gasleiding flexibiliteit biedt. Maar ik verwacht het niet nodig te hebben en ga nu geen hoge kosten maken voor iets wat nog niet nodig is in de nabije toekomst.

De indeling van de woonkamer staat al vast, daar valt ook niet veel mee te spelen. Dus dat maakt het makkelijk. Als je een grote open woonkamer krijgt en nog twijfelt hoe je alles gaat indelen, dan snap ik het heel goed als je kiest voor meerdere strategisch geplaatste loze leidingen.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:36:
[...]

Bedrade backhaul is gewoon nodig, maar daarna zie ik geen verschil tussen bedraad en WiFi. Welk groot verschil merk je dan? Kan me alleen voorstellen bij games dat je er wat van merkt, maar ik ben geen 20 meer dus die paar milliseconden extra lag in een game ga ik niet merken. Met video conference en casual gaming merk ik geen verschil tussen WiFi en bedraad.

Voordeel van gewapend beton tussen je buren, is dat je weinig last hebt van storingen van je buren. In een appartement wil je misschien eerder bedraden, omdat particulieren frequenties 2,4 ghz en 5 ghz een zooitje is, waardoor uiteindelijk niemand een fatsoenlijk netwerk heeft. Zou je in een flat eigenlijk met de VvE moeten oplossen 😋

[...]

Je kan moeilijk voorbereiden voor iets wat je nog niet weet. Ik heb nog nooit een loze leiding gemist in m’n huis behalve voor data communicatie. Dus vrij logisch dat een loze leiding aan data aansluitingen (utp of coax) wordt gekoppeld. Audiokabels via de meterkast trekken lijkt me ook niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.
Ik merk het heel duidelijk op mijn LG Oled TV. Eerst had ik een bedrade setup en nu (tijdelijk) een wifi verbinding. TV staat 5 meter van het AP af en toch laden Youtube en NLZiet beduidend minder snel en is de verbinding veel minder stabiel. (Zowel Deco M5 als Zyxel Wifi geven zelfde issues (af en toe).

De camera die ik heb werkt bedraad ook veel stabieler en sneller.

Daarnaast gebruik ik een fileserver en NAS thuis en mijn PC's in huis waren beduidend stabieler qua verbinding. Ik haal met wifi ook nergens mijn 1Gb verbindingssnelheid en op mijn downloadservers (bedraad) wel VM op Vsphere).

Daarnaast is Plex ook stabieler en/of sneller op mijn Playstation.

Ik ben duidelijk geen gemiddelde thuis gebruiker dus denk dat ik in mijn nieuwe huis plezier zal hebben van een zoveel als mogelijk bedrade situatie.

Familie en vrienden die een beetje internetten en youtube gebruiken raad ik gewoon wifi aan maar die hebben dus iets minder hoge eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-10 13:24

Hier ook voor audio. Heb een loze leiding van de linker naar rechterkant van de woonkamer gelegd en een loze leiding van voorkant woonkamer naar achterkant.
Rear speakers gewoon nog bedraad met een twee kabels.
Extra loze leiding mochten we een keer van opstelling wisselen.

Daarnaast nog heel wat loze leidingen voor elektra, zoals zonnescherm en voorbereiding voor rolluiken bij de ramen, mochten we dat willen.
Buis naar de toekomstige garage laten leggen en een extra naar tuinhuis voor sauna.

Eigenlijk maar 3 voor UTP als ik het zo na reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:57:
[...]

Eigenlijk maar 3 voor UTP als ik het zo na reken.
Als je nu een leiding met UTP hebt mee besteld kan je die er ook gewoon uit rossen he :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:39:
[...]

Als je nu een leiding met UTP hebt mee besteld kan je die er ook gewoon uit rossen he :+
Alles wat ik bijbesteld heb is loos :)
Iets van 7 al naar de keuken voor elektra. Nog paar naar woonkamer. Extra punt om slaapkamers. Was goedkoper dan verplaatsen :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 15:22
Vandaag zijn de stijgers weggehaald en zijn de stucwerk gevels in volle glorie te zien, Wortelsoft is helemaal happy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWLWDoJcKPlnGuaXKxpgSRqqU7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ytC4LfHyKBjOgahOXO9fuhB0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dutchylex schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:37:
[...]

Ik merk het heel duidelijk op mijn LG Oled TV. Eerst had ik een bedrade setup en nu (tijdelijk) een wifi verbinding. TV staat 5 meter van het AP af en toch laden Youtube en NLZiet beduidend minder snel en is de verbinding veel minder stabiel. (Zowel Deco M5 als Zyxel Wifi geven zelfde issues (af en toe).

De camera die ik heb werkt bedraad ook veel stabieler en sneller.

Daarnaast gebruik ik een fileserver en NAS thuis en mijn PC's in huis waren beduidend stabieler qua verbinding. Ik haal met wifi ook nergens mijn 1Gb verbindingssnelheid en op mijn downloadservers (bedraad) wel VM op Vsphere).

Daarnaast is Plex ook stabieler en/of sneller op mijn Playstation.

Ik ben duidelijk geen gemiddelde thuis gebruiker dus denk dat ik in mijn nieuwe huis plezier zal hebben van een zoveel als mogelijk bedrade situatie.

Familie en vrienden die een beetje internetten en youtube gebruiken raad ik gewoon wifi aan maar die hebben dus iets minder hoge eisen.
Was aan het oriënteren op een LG oled tv, maar reviews zeggen dat de lan aansluiting maar 100 mbit is, tov 5 Ghz WiFi is dat toch een stuk trager. 2,4 GHz WiFi is sowieso niet te doen met alle buren en andere protocollen die ook op die frequentie lopen. Met 5 Ghz zit ik altijd boven de 100 mbit.

Maar veel loze leidingen is hetzelfde als waterfall methode van ontwikkeling. Zoveel mogelijk what if scenario’s bouwen, waarvan uiteindelijk niet alles gebruikt gaat worden ten opzichte van agile, alleen bouwen wat je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je nu moet kiezen voor 5 tot 20 jaar dan is de waterfall aanpak echt niet zo gek. Je moet alleen scherp zijn op hoe ver je moet gaan. Elke zekerheid kent zijn prijs, zeker bij nieuwbouw. Maar met software kan je de fundering nog opnieuw opbouwen maar met je huis wordt dat lastig. Soms is het de moeite om meer te doen als nodig omdat je daar later enorm profijt van hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wortelsoft schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:52:
Vandaag zijn de stijgers weggehaald en zijn de stucwerk gevels in volle glorie te zien, Wortelsoft is helemaal happy.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Hier ook vandaag de steigers eraf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEMAjVxJddqSjiIdhsAgJp-nAfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHtjn60Dbn89Nb0zSrAcYVqd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Dat is ook geen dertien in een dozijn woning, bijzondere architectuur @JackBol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Het gaat hier nu al een paar pagina's over thuisnetwerken en benodigde loze leidingen etc.

Ik zit nu met het volgende: In mijn meterkast wil ik eigenlijk alleen maar het modem, met vervolgens 1 UTP naar de technische ruimte op zolder. Daar wil ik een kleine serverkast inrichten met alle hardware om vervolgens alle kamers van netwerkpoints te voorzien, de accespoints van utp en poe te voorzien, etc.

Bij veel tweakers (er zijn zelfs meerdere, hele grote topics hierover) wordt dit toch allemaal vanuit de meterkast aangestuurd. Is er een reden om dit vanuit de meterkast te doen, of kan vanuit de technische ruimte op zolder net zo goed?

Mijn idee is dus:
Modem in de meterkast: UTP ----> Switch op zolder
Switch op zolder ---> UTP's naar alle kamers en AP's

Dan kan alle domotica + NAS namelijk ook gewoon op zolder.

Voors / tegens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

We laten straks de oprit in split/bindmiddel leggen. Als dat hard is, is de hele oprit dus vrijwel 1 grote plaat.

Hoe kan ik het beste die mantelbuis toegankelijk houden? Zijn daar speciale putjes voor of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNAhAAws2V481Q8aYB7VYzTYDlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lUoz7i6wjUt86hQBxEbCydHi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NCSmits schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:47:
Het gaat hier nu al een paar pagina's over thuisnetwerken en benodigde loze leidingen etc.

Ik zit nu met het volgende: In mijn meterkast wil ik eigenlijk alleen maar het modem, met vervolgens 1 UTP naar de technische ruimte op zolder. Daar wil ik een kleine serverkast inrichten met alle hardware om vervolgens alle kamers van netwerkpoints te voorzien, de accespoints van utp en poe te voorzien, etc.

Bij veel tweakers (er zijn zelfs meerdere, hele grote topics hierover) wordt dit toch allemaal vanuit de meterkast aangestuurd. Is er een reden om dit vanuit de meterkast te doen, of kan vanuit de technische ruimte op zolder net zo goed?

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Zou even deze vraag even in het netwerk topic stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Zojuist ook mee gelezen met de utp discussie hierboven. Ik moet ook nog 2,5mm installatiedraad hebben, divers Jung schakel materiaal en utp kabel.

Hebben jullie nog tips voor bepaalde goede en voordelige webshops? Ik vind zelf de Hornbach ook wel netjes geprijsd met de 2,5mm kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Toppe schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:53:
[...]

Zou even deze vraag even in het netwerk topic stellen.
Bij nader inzien is dat inderdaad toch de beste optie. Heb hem daar gesteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Dan moet je dus loze leidingen vanuit alle kamers naar zolder hebben. Als dat had gekund had ik dat in ieder geval gedaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
user_tweakers schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:56:
Zojuist ook mee gelezen met de utp discussie hierboven. Ik moet ook nog 2,5mm installatiedraad hebben, divers Jung schakel materiaal en utp kabel.

Hebben jullie nog tips voor bepaalde goede en voordelige webshops? Ik vind zelf de Hornbach ook wel netjes geprijsd met de 2,5mm kabels.
http://sandervunderink.nl komt hier vaak langs en haal ik het meeste.

Meterkast inrichting haal ik bij Elektramat, heeft ook goed geprijsd materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Mijn idee is dus:

Voors / tegens?
Reden is zoals @c-nan ook al zegt heel eenvoudig. De meeste project ontwikkelaars bieden alleen leidingen aan naar de meterkast en niet naar een ander punt in huis, dus de keus wordt dan al gemaakt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo

Er is wel verschil tussen bouwmarkt vd draad of merk Draka/Donne draad. Geen ervaring met de draad van hornbach maar wel bekend met draad van de Gamma. Die glijd op de een of andere manier niet waardoor zeker bij lange lengtes de ellende begint. Ik zou voor merk gaan. Donne heeft pakketten met alle 4 de kleuren draad.
Wat me wel opvalt is dat draad duur is geworden. 2 jaar terug betaalde ik nog 90 euro voor 4 kleuren donne draad. Nu 140 zie ik. Had ik maar flink ingekocht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Z___Z schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:31:
[...]

Reden is zoals @c-nan ook al zegt heel eenvoudig. De meeste project ontwikkelaars bieden alleen leidingen aan naar de meterkast en niet naar een ander punt in huis, dus de keus wordt dan al gemaakt voor je.
Hier had ik totaal niet bij stilgestaan! Dat maakte ik ook uit de optielijst niet op.

Even een mailtje richting kopersbegeleider dan maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mastergo schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:54:
[...]

Er is wel verschil tussen bouwmarkt vd draad of merk Draka/Donne draad. Geen ervaring met de draad van hornbach maar wel bekend met draad van de Gamma. Die glijd op de een of andere manier niet waardoor zeker bij lange lengtes de ellende begint. Ik zou voor merk gaan. Donne heeft pakketten met alle 4 de kleuren draad.
Wat me wel opvalt is dat draad duur is geworden. 2 jaar terug betaalde ik nog 90 euro voor 4 kleuren donne draad. Nu 140 zie ik. Had ik maar flink ingekocht 8)7
In dat pakket zit ook 100m zwart VD draad. Wellicht simpele vraag; wat moet ik met 100m 1.5mm VD draad? Ofwel; waar zou je zoveel voor nodig hebben?

Heb nu gewoon 3x 100m blauw/bruin/geel-groen erin staan omdat ik bovenstaande niet voor mijzelf kon beantwoorden. (Alle lampen hier HUE, geen loze leidingen voor licht, <- eigenijk enige waar ik het voor ken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Source90 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:28:
[...]

In dat pakket zit ook 100m zwart VD draad. Wellicht simpele vraag; wat moet ik met 100m 1.5mm VD draad? Ofwel; waar zou je zoveel voor nodig hebben?

Heb nu gewoon 3x 100m blauw/bruin/geel-groen erin staan omdat ik bovenstaande niet voor mijzelf kon beantwoorden. (Alle lampen hier HUE, geen loze leidingen voor licht, <- eigenijk enige waar ik het voor ken).
Voor schakelaars. Je hebt het idd niet zoveel nodig maar in verhouding is zo'n pakket goedkoper. Desnoods pleur je hem op marktplaats.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Annuk
Nog even mijn 2 centjes in het bakje doen wat betreft de gehele netwerken (wifi/bedraad etc) discussie.

• Een bedrade backhaul is eigenlijk altijd nodig in moderne woningen tussen de accespoints aangezien de isolatie "te goed" is om de draadloze signalen door te geven

• Alles wat een "vaste plek" heeft bij voorkeur ook een vaste (lees: bedrade) aansluiting geven, dit ontlast namelijk direct je WiFi netwerk en heeft uiteindelijk dus het resultaat dat de apparaten die (alleen maar) Wifi (kunnen) gebruiken er het maximale uit kunnen halen. Om het in een auto analogie te houden: zie de wifi als een wegversmalling, het gaat sneller als er maar 3 auto's door hoeven dan 300 oftewel als je versmalling zoveel mogelijk ontlast waar mogelijk kan je er sneller doorheen.

• Op de vraag waarom Cat6 (of Cat6a) en geen Cat5e? Cat6 = geschikt voor 10Gbit tot 50 + 5m, dit houd in 50m installatiekabel in je muren en in totaal 5m Cat6 patchkabel (2 stuks max) > patch 1 tussen switch en patchpaneel, patch 2 tussen muur en gebruiker. Cat6a zou evt. kunnen, maar is volgens de standaard voorzien van afscherming en is de kabel dus dikker en moeilijker te verwerken, MAAR is wel tot 100m geschikt voor 10Gbit (95 + 5m). Cat5e is officieel NIET geschikt voor 10Gbit. En de Cat7/8 etc is officieel nog nooit een standaard dus in principe koop je daarmee niet meer dan gebakken lucht.
Het allerbelangrijkste is wel in alle gevallen dat je kwaliteitskabel van 100% koper aanschaft/gebruikt en geen CCA kabel.
Persoonlijk werk ik nagenoeg altijd met Cat6 in woningen omdat je vrijwel nooit de 55m overstijgt.

• Over hoe of wat of waar en hoeveel loze leidingen is voor ieder persoonlijk, maar ik zou wel opteren om in iedere ruimte/kamer ten minste 1 LL laten aanleggen, m.u.v. het toilet & badkamer.
Woon/eetkamer mogelijk wel meer afhankelijk van de indeling die er mogelijk is zodat je niet overal kabels langs hebt lopen.
Als je woning een kruipruimte krijgt is het zelfs interessant om meerdere dozen her en der te laten plaatsen en de (bij voorkeur 19mm) loze buis in de kruipruimte uit te laten komen, zo kan je 100% flexibel werken (ook voor b.v. speaker aansluitingen etc. opstelling wijzigen is mogelijk wel ff een K-werkje door dat getijger door de mogelijke natte grond maar je bent wel flexibel).

• Las ook nog ergens de vraag over muur AP's, en ja die zijn er zeker van zowel Ubiquiti als TP-link, maar let er dan wel op dat je loze doosje niet geschakeld zit (stijf tegen) andere/bestaande dozen aan, want het montage plaatje van die muur AP's zijn wat groter dan de standaard afdekramen van je schakelmateriaal, dan moet je dus flink aan het dremelen o.i.d. om de boel netjes passend te krijgen.

• De discussie over b.v. de smart-tv bedraad of wifi, ja ik merk wel verschil, langer bufferen of eerste paar tellen K-kwaliteit wat beeld betreft in geval van wifi. Maar ik heb in dit geval dus m'n gehele tv-meubel (de apparaten daarin) volledig bedraad aangesloten, mooie ontlasting van het wifi netwerk en heerlijk stabiel.
Dat de meeste apparaten geen hogere aansluitwaarde wat ethernet hebben dan 100Mbit is momenteel ook (nog) niet nodig aangezien je Netflix/Prime/Videoland/etc streams nog geen hogere bitrates hebben dan uit m'n hoofd 25Mbit. En de meeste 5Ghz adapters in TV's zijn 1x1 chips en zullen netto ook niet veel hoger dan die 100Mbit uit komen hoor (maak jezelf daarmee geen illusie).

• Wat snelheid betreft, de meesten zullen geen 1Gbit (of sneller) internet abbo hebben, daarvoor heb je intern in principe genoeg dus aan Cat5e, maar er zullen er des te meer zijn die wel een NAS hebben die mogelijk wel 10Gbit (gaat) ondersteunen en dan is die mogelijkheid om 10Gbit intern te hebben wel leuk om snel je data over te pompen. Dus je doet de investering in Cat6 (of hoger) dus niet alleen vanwege je internet abbo.

• Nog een kleine aanvulling op het aantal LL in iedere kamer, ja het is nu vrij prijzig, maar later laten doen is nog veel duurder, en mijn persoonlijk credo daarin is: "Beter ermee verlegen zitten, dan erom verlegen zitten want dan sla je jezelf voor je harses" en zeker in dergelijke situaties bij woningen, aangezien bijna overal vloerverwarming ligt is het nogal tricky om te gaan boren en/of vrezen om ergens te moeten komen, heb al vaker dan eens een ondergelopen vloer gezien door een lekke VV slang :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk

Als je de dozen bij de hornbach haalt van Nexans haal je ook goede kwaliteit spul in huis.

De bekende/goede merken kwa VD-draad die ik zo ken en mee werk/heb gewerkt:
• Donné
• Draka
• Nexans
• Eldra
• TKF

Het verschil tussen bovenstaande en de meeste bouwmarkt meuk is dat de mantel van de draden een andere samenstelling heeft, waardoor het minder makkelijk door buizen te trekken is en meestal met aanstrippen v/d draad het ook k*t is.

Wat betreft mogelijke kleuren en waarvoor te gebruiken:
• Bruin => Fase draad (L1)
• Blauw => Nul draad
• Groen/geel => Aarde draad
• Zwart 1,5mm2 => schakeldraad
• Zwart met witte of rode streep 1,5mm2 => wordt gebruikt bij wisselschakelingen (boven en onderaan de trap) om de draden makkelijker uit elkaar te houden.
• Rood of oranje 1,5mm2 vind je meestal bij je rook/brand melders om ze onderling aan elkaar te koppelen

• Zwart 2,5mm2 => Fase draad L2
• Grijs 2,5mm2 => Fase draad L3
(Deze onderste 2 vind je mogelijk niet altijd terug maar dit zijn de officiële kleuren, maar bij 3F wordt b.v. met losse VD-draad ook wel vaker 3x bruin gebruikt (voor b.v. de kookplaat in 3F aansluiten)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mastergo schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:19:
[...]

Voor schakelaars. Je hebt het idd niet zoveel nodig maar in verhouding is zo'n pakket goedkoper. Desnoods pleur je hem op marktplaats.
Las een stukje terug dat het pakket eerst goedkoper was, vind het nu tegenvallen. Zeker voor iets wat ik niet ga gebruiken.
3x100m 2.5mm is €115. Dat pakket met zwart erbij is €140.

3 * 38,45 = € 115,95 (geel/groen, blauw , bruin; 2.5mm)
1 * 24,87 (zwart 1,5mm)
------------------ +
€ 140,82

Ik mis de korting een beetje, in dat pakket van €139,95. :?

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 02-11-2021 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Annuk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 00:07:
[...]

Als je de dozen bij de hornbach haalt van Nexans haal je ook goede kwaliteit spul in huis.

De bekende/goede merken kwa VD-draad die ik zo ken en mee werk/heb gewerkt:
• Donné
• Draka
• Nexans
• Eldra
• TKF

Het verschil tussen bovenstaande en de meeste bouwmarkt meuk is dat de mantel van de draden een andere samenstelling heeft, waardoor het minder makkelijk door buizen te trekken is en meestal met aanstrippen v/d draad het ook k*t is.
Ik heb bij Elektramat ook "Waskoning en Walter" gezien, bijna dezelfde prijs als Donné.
https://www.elektramat.nl...nstallatiedraad/vd-draad/

Hoort dat ook in dat rijtje thuis? Ga zelf voor die paar euro voor Donné bij Sander, daar niet van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyLL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 14:53
Wat denken jullie hier van? Standaard zit tv/utp rechtsbovenin, maar ben van plan tv op linker muur te gaan hangen, mede vanwege de zon. Bij gesprek met bouwbegeleider hadden we besproken of extra aansluitingen daar meer onder tv zou komen, maar zie in tekening nu dus dat het in de hoek zit.

Wat zou handige manier zijn kabels dan beetje weg te werken, misschien achter plint langs? Liefst zou ik straks ook nog 4 HDMI kabels en utp+stroom voor tv achter muur wegwerken vanaf tv-meubel, maar kan niet via Heijmans.
Moet dan nog uitzoeken of dat mogelijk gaat zijn, ook met die stalen kolom daar 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBoxEPqpLRhF8Fs8iVQUClZDPHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4zySCVoRok58BDHickWGKo0E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 19:01
LennyLL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 01:21:
Wat denken jullie hier van? Standaard zit tv/utp rechtsbovenin, maar ben van plan tv op linker muur te gaan hangen, mede vanwege de zon. Bij gesprek met bouwbegeleider hadden we besproken of extra aansluitingen daar meer onder tv zou komen, maar zie in tekening nu dus dat het in de hoek zit.

Wat zou handige manier zijn kabels dan beetje weg te werken, misschien achter plint langs? Liefst zou ik straks ook nog 4 HDMI kabels en utp+stroom voor tv achter muur wegwerken vanaf tv-meubel, maar kan niet via Heijmans.
Moet dan nog uitzoeken of dat mogelijk gaat zijn, ook met die stalen kolom daar 🤔

[Afbeelding]
Als dat rode extra gekozen CAI en data aansluitingen zijn, dan zou ik zeggen dat je ook de plek er van zelf mag aangeven (bij de tv plek) of wekt dat bij Heijmans niet zo en is dit een standaard optie?
Ik zou het ze nog eens vragen, desnoods zelf aangeven op tekening waar je ze wilt hebben ivm die stalen kolom, je betaald er waarschijnlijk genoeg voor!
Ik vind het sowieso een aparte plek dat al die aansluitingen op het korte muurtje zitten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Eerste wagen van vandaan is gelost. Nu nog 3 te gaan, morgen twee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo_z4AfVqfsHwDg1ncMK044QxZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPUGBbOYAtdCAhhL96yZUcE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4UYfDvmW5WSYuMQQiUYg31wIKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GyNrJYxiXUDZigoR005yEMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI1kd1j-G-_PrDhXXwX7Yc9QFLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bGZmvF1qdKOck3G9GsODxTF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br9oUlprbGhHELEZhafO_s4YgPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/717nt89mzeePMKvTl2j1nW4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
iIn amper drie uur tijd hebben ze de volledige beneden verdieping neergezet. Tweede vrachtwagen met de resterende vloerdelen is gearriveerd en gaan ze zo gelijk hijsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rVKYpuGEVn-Jywy9OL0LvnbCNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfOmLn3fWknUmCDtITlIWD8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeqIXmbrL0ZUlfzAVdNhxWYOGQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WqqkhCqh2PuIJm6qTgFEjfv.jpg?f=fotoalbum_large
Hier hadden ze ruzie met het frame voor het kozijn. Met een grote hamer win je alles was het motto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQdRI50xEx-_TGFdvFVO_4r79PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIuh2nanMEN4kQkNFT9UQIhu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 02-11-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:
iIn amper drie uur tijd hebben ze de volledige beneden verdieping neergezet. Tweede vrachtwagen met de resterende vloerdelen is gearriveerd en gaan ze zo gelijk hijsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hadden ze ruzie met het frame voor het kozijn. Met een grote hamer win je alles was het motto

[Afbeelding]
Nou Toppe! Je hebt er even op moeten wachten, maar met dit tempo ga je ons misschien wel inhalen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
Toppe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me echt een heel vreemde gewaarwording. Zo bestaat het huis alleen op papier en wat beton op de grond, en zo staat er ineens een heel deel. Prefab bouw heeft de toekomst.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:56:
[...]

Nou Toppe! Je hebt er even op moeten wachten, maar met dit tempo ga je ons misschien wel inhalen 🤣
Haha!! Dit is wel echt een momentje ja! We hopen ergens eind februari de sleutel te krijgen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 02-11-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:58:
[...]

Dit lijkt me echt een heel vreemde gewaarwording. Zo bestaat het huis alleen op papier en wat beton op de grond, en zo staat er ineens een heel deel. Prefab bouw heeft de toekomst.
Ja, dat is het ook wel. Hier vlakbij zijn ze ‘prefab’ beton aan het bouwen maar wij zijn morgen middag al verder dan de prefab waar ze 6/8 weken geleden mee begonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:32

EiT

Geeft mij nog altijd een eng gevoel dat houtskeletbouw. Want hoe ziet dat er na 50 jaar uit met allerlei beestjes, schimmel en de zoveelste lekkage. Vraag mij ook af hoe gehorig zo iets is.
Aan de andere kant woon je tegen die tijd ook wel weer ergens anders.

En waarschijnlijk betaal je er op moment te veel voor gezien de snelheid dat het gebouwd wordt, prijzen zullen op moment niet veel afwijken ten opzichte van klassieke bouw, terwijl ze veel sneller, makkelijker en goedkoper een huis neer zetten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
HSB staat of valt met de uitvoering. Het kan heel goed zijn, met geen noemenswaardige extra gehorigheid of andere problemen.

Ik ben er vooral voorstander van om de thermische massa van een woning aan de binnenkant te hebben in plaats van aan de buitenkant, en dat is met traditionele bouw bijna niet te doen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
@Source90 Heb jij je tegels uiteindelijk door Steevens laten leggen of ben je nog niet zover? Die prijs die jij in juni zij is een stuk lager dan waar de vloerenwinkel mee kwam ~65-75m2, ga in ieder geval ook eens een offerte opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
wortelsoft schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:25:
@Source90 Heb jij je tegels uiteindelijk door Steevens laten leggen of ben je nog niet zover? Die prijs die jij in juni zij is een stuk lager dan waar de vloerenwinkel mee kwam ~65-75m2, ga in ieder geval ook eens een offerte opvragen.
Bij ons komen ze eind januari om te leggen. Tot nu toe erg meedenkend en komt ervaren/professioneel over bij telefonisch contact en het inmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 15:40
Gister een brochure aangevraagd voor een laatste 2 kapper in een nieuwbouwproject die toevallig nog beschikbaar is. Is de prijs in een keer met 40k verhoogd. Gister was die 445 von en nu opeens 487. Zelfde opervlakte en inhoud als de andere 2 kappers en geen extra's. Als je met de muis over de kavels gaat laat die nog de oude prijs zien. Beetje vliegtuigtickets praktijken dat de prijzen automatisch omhoog gaan als er interesse is ofzo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41
bronce schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
Gister een brochure aangevraagd voor een laatste 2 kapper in een nieuwbouwproject die toevallig nog beschikbaar is. Is de prijs in een keer met 40k verhoogd. Gister was die 445 von en nu opeens 487. Zelfde opervlakte en inhoud als de andere 2 kappers en geen extra's. Als je met de muis over de kavels gaat laat die nog de oude prijs zien. Beetje vliegtuigtickets praktijken dat de prijzen automatisch omhoog gaan als er interesse is ofzo. 8)7
Gewoon de betrokken makelaar even opbellen dat je serieuze interesse hebt mits de originele prijs gewoon nog geldt ? Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Misschien is de prijs nu inclusief gekozen opties, zoals een uitbouw, die niet meer teruggedraaid kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:16
Ja zou mijn gedachten ook zijn. Mogelijk zijn ze de deadline voor platen gepasseerd en zit er nu al de uitbouw op die eerst optioneel was.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
Louwke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:42:
Ja zou mijn gedachten ook zijn. Mogelijk zijn ze de deadline voor platen gepasseerd en zit er nu al de uitbouw op die eerst optioneel was.
dit klinkt wel logisch. Want volgens mij zijn ze al aan het bouwen (verkoop sinds april). Zowieso een wonder dat er nog iets beschikbaar is dan. Het dorp 3km van deze locatie zijn sinds september ook al weer 54 nieuwbouwwoningen verkocht in een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Wat soms kan is dat de bouwer een aantal meerwerk opties meeneemt waarvan ze vermoeden dat iemand deze graag zou willen hebben als ze als begonnen zijn, maar het kan ook zijn om de gestegen materieel kosten terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
Ik heb een beetje hetzelfde, vandaag een aanbod gekregen voor een huis uit een eerdere fase die uiteindelijk toch niet verkocht bleek. Is de prijs van dat huis opeens met 8% gestegen. Nou komt dat op zich overeen met de stijging van de huizenprijs in diezelfde periode, maar dan nog vind ik het eigenlijk niet kunnen.

edit: opties zijn hierin niet meegenomen

edit2: reactie van de makelaar

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Blik1984 op 03-11-2021 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
Waarom zou de prijs niet verhoogd mogen worden? Dat mogen ze toch zelf weten? Prijzen van bestaande woningen stijgen ook nog gewoon rustig door, dus een prijsupdate na een bepaalde tijd lijkt me logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyLL
Ook weer bijzonder, 870 euro voor enkel een voorbereiding op een laadpaal ooit (bekabeling, buis en groep in meterkast), maar had die het liefst aan zijkant van het huis gehad, bij de oprit (vrij logisch). Dus dacht dat is wel handig alvast via bouwer te regelen zodat later niet door de woonkamer heen hoeft om aan te sluiten.

Kon alleen rechts van de voordeur, bij de meterkast. Dan maar later elke keer met kabel door de tuin denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khnoAXUGWxWlrb1jdL8OLVitSoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pFSMyYRtqfpJUAli5uBVBs1x.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door LennyLL op 03-11-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
LennyLL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:32:
Ook weer bijzonder, 870 euro voor enkel een voorbereiding op een laadpaal ooit (bekabeling, buis en groep in meterkast), maar had die het liefst aan zijkant van het huis gehad, bij de oprit (vrij logisch). Dus dacht dat is wel handig alvast via bouwer te regelen zodat later niet door de woonkamer heen hoeft om aan te sluiten.

Kon alleen rechts van de voordeur, bij de meterkast. Dan maar later elke keer met kabel door de tuin denk ik?

[Afbeelding]
Krijg je een kruipruimte? Dan lekker achteraf zelf die bekabeling trekken. En anders informeren naar een mantelbuis vanaf de meterkast naar de oprit.
Of dit slikken en later zelf buiten de mantelbuis verlengen naar de oprit

[ Voor 201% gewijzigd door Farmerwood op 03-11-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyLL
Nee geen kruipruimte. Misschien zal dat met die buis later nog kunnen, zodra laadpaal er komt, goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier was het 500 voor 1x16A en 700 voor 3x16A voorbereiding. Wij hebben het laten zitten, want je kan inderdaad zoals @Farmerwood zegt gewoon via de kruipruimte een kabel laten trekken.

Als je een laadpaal aan de gevel zet direct buiten de meterkast, kan je ook gewoon een gat boren vanuit de meterkast naar buiten. Is misschien 10 minuten werk. Zou dan al helemaal niet van te voren laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
LennyLL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:48:
Nee geen kruipruimte. Misschien zal dat met die buis later nog kunnen, zodra laadpaal er komt, goeie.
Je kan ook een grondkabel voor je huis laten lopen richting de oprit. Moet je wel eerst van de meterkast naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

[Afbeelding]
Wij hebben een loze leiding (50mm) naar buiten laten leggen (wel via de kruipruimte) en bij aanleg van de tuin deze door laten trekken (met rioolbuis) naar twee mogelijke punten voor een laadpaal. Hoeven we later niet nog de tuin open te breken en kunnen altijd nog extra kabels (bv utp) erbij leggen indien nodig.

Als ze geen loze willen leggen, dan misschien de kabel onder grondniveau laten leggen. Kan je hem zelf doortrekken naar elke plek in je tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
Welkom.
Betreft dit projectbouw of laten jullie zelf een huis bouwen. Voor zelfbouw is er apart forum:
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Zelfbouw. Bedankt voor de informatie dan ga ik daar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 21:55
Toppe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:59:
[...]

Haha!! Dit is wel echt een momentje ja! We hopen ergens eind februari de sleutel te krijgen :+
Wow, wij hopelijk eind maart. Met het verschil dat wij dan inmiddels een jaar verder zijn :D

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vanmiddag nog wezen kijken. Waar ze normaal gesproken vanmiddag het dak er opzetten doen ze dat bij ons morgen. Ze hadden een extra vrachtwagen vanwege de uitbouw :+ geen 6 maar 7 stuks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
kepler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:42:
Waarom zou de prijs niet verhoogd mogen worden? Dat mogen ze toch zelf weten? Prijzen van bestaande woningen stijgen ook nog gewoon rustig door, dus een prijsupdate na een bepaalde tijd lijkt me logisch toch?
Tuurlijk mag het verhoogd worden, het huis is tenslotte nog niet verkocht. Maar het is wel een beetje een bittere pil als je voor exact dezelfde fase en oplevering qua huis 40k-50k meer moet betalen voor je huis als dat je buurman dat heeft gedaan. Dus het is ook niet gek dat daar een beetje vreemd van opgekeken wordt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 14:48
Anders geredeneerd: als jij en je buurman het een dag later voor dezelfde prijs kunnen verkopen, waarom zou jij het een dag eerder dan voor €40k minder mogen kopen?

Maar dat is misschien meer een discussie voor het woningmarkttopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik denk dat de eerste stap is het simpelweg vragen. Mogelijk, zoals al eerder geopperd, zitten er allerlei meerwerk opties bij vanwege start bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronce
Source90 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:13:
Ik denk dat de eerste stap is het simpelweg vragen. Mogelijk, zoals al eerder geopperd, zitten er allerlei meerwerk opties bij vanwege start bouw.
Op de site van de makelaar staat ook een groter woonoppervlakte. 160 m2 ipv de 147 m2 van wat het eerst was. Dus ik denk dat het om een uitbouw gedaan. Morgen hebben we een gesprek met de hypotheekadviseur. Ik denk zo dat het budget rond de 550k ligt dus het zou nog kunnen alleen vinden wij het jammer dat je met een uitbouw teveel van de al kleine tuin afsnoept dus ik denk dat die dan afvalt, maar kan het alsnog zeker even navragen. En ik vind 160 m2 woonoppervlakt ook wel veel worden. Zo 130-140m2 is prima (nu op 113m2), alleen maar meer ramen om te lappen/stofzuigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:26:
[...]

Tuurlijk mag het verhoogd worden, het huis is tenslotte nog niet verkocht. Maar het is wel een beetje een bittere pil als je voor exact dezelfde fase en oplevering qua huis 40k-50k meer moet betalen voor je huis als dat je buurman dat heeft gedaan. Dus het is ook niet gek dat daar een beetje vreemd van opgekeken wordt toch?
Uiteraard is het heel vervelend, maar dan ben je helaas te laat ingestapt (om wat voor reden dan ook). Als je nu een bestaand huis koopt, is dat ook binnen paar maanden een x bedrag hoger dan de buurman.

Helaas de gekte van de huizenmarkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
bronce schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:32:
[...]

Op de site van de makelaar staat ook een groter woonoppervlakte. 160 m2 ipv de 147 m2 van wat het eerst was. Dus ik denk dat het om een uitbouw gedaan. Morgen hebben we een gesprek met de hypotheekadviseur. Ik denk zo dat het budget rond de 550k ligt dus het zou nog kunnen alleen vinden wij het jammer dat je met een uitbouw teveel van de al kleine tuin afsnoept dus ik denk dat die dan afvalt, maar kan het alsnog zeker even navragen. En ik vind 160 m2 woonoppervlakt ook wel veel worden. Zo 130-140m2 is prima (nu op 113m2), alleen maar meer ramen om te lappen/stofzuigen :9
550k budget voor een 487k v.o.n. lijkt mij veel te krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Scuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:06:
[...]

550k budget voor een 487k v.o.n. lijkt mij veel te krap.
Volgens mij gaat dat om de hoogte van zijn hypotheek, dus je weet niet of het te krap is. Ze kunnen natuurlijk ook nog spaargeld hebben. Maar misschien lees ik het verkeerd.

Bovendien kun je ook hierin nog schipperen. Niet alles hoeft direct aangepakt te worden, zoals de tuin. Onze overburen waren binnen met minder dan 50k klaar eerder dit jaar. Wel vanaf 1e verdieping zelf geschilderd en vloeren gelegd en niet per se duurdere keuzes qua aankleding gemaakt omdat dat 'bij zo'n huis hoort'.

Zelfs al zou 550k de top zijn incl. vermogen, dan nog is het huis zeker niet per se onaf. Ligt wel aan je wensen qua afwerking en tolerantie om zelf aan de slag te gaan natuurlijk...

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 03-11-2021 20:12 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 361 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.