Dan heb je indd mazzel. Meestal is het nylon/pvc beetje zoals de mantel van een schakeldraad maar dan zonder het koper.Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:04:
[...]
Hier waren alle controledraden inderdaad 1,5 mm^2 schakeldraad. Maar heb het ook gezien dat het gewoon twee losse stukjes waren die van beide kanten een meter de buis ingeschoven waren. Weg 'controledraad' dus.
De amazon kabel wordt geroemd in het Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels[...]
En dan via Amazon een mooie CCA of CPA kabel kopen zeker.... Wel even goed opletten dat je vaste kern koopt. Dat kost je echt meer dan 45 euro per 100 meter. Ik schat drie keer zoveel.
Dat is deze kabel https://www.amazon.de/dp/...lt_i_R6QNPJXSGN5SPVVYH74C
Nu dus €80 voor 305m
Bij Sandervunderink.nl is de Belden 7965e Cat6 kabel voor 100m net geen €50
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Allebei geen prut kabel, volledig koper en cat6.
Als de buis echt dubbel gevouwen is niet nee, maar anders meestal wel is mijn ervaring, in de post waarop ik direct op @Scuderia110 reageerde had ik een linkje, dat is deze: https://www.sandervunderink.nl/wymefa-trekveer-5-2mm.html[...]
Mijn ervaring is dat je zo'n metalen trekveer er ook echt niet doorheen duwt als er knikken in zitten en hard trekken gaat ook echt niet, dan vervormen ze. Dan moet je eigenlijk al naar de duurdere versies, met binnenkabel en invoergereedschap. En dat kost net iets meer dan een paar knaken.
Die nylon veer gebruik ik echt alleen als het gaat om met de signaaldraad er doorheen te halen.
En dat is een stalen veer met binnenveer, en vind de prijs nog meevallen voor 20m (mijne was duurder maar heb dan ook met wisselbare kopjes enzo).
Heb indd ook wel een nylon versie (en die was duurder dan de stalen[...]
Tja, mijn ervaring is anders. Nu hangt het natuurlijk van de lengte af (en de lengte van het liggende deel), het aantal bochten, etc. Maar he, ieder z'n ding. Ik heb ook van die metalen dingen en die gebruik ik ook als er geen signaaldraad (meer) is.

Absoluut is haspel makkelijker, maar als je netjes uit het hart van de doos trekt heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Meestal problemen als een ander de doos voor me opende.[...]
Die opgerolde dozen zijn dus echt ondingen. Van het middenuit er uit trekken levert altijd kabels op die in elkaar draaien. Er zijn veel mooiere dozen te krijgen met kabel op een haspel in de door. Maar anders is uitrollen en recht leggen echt de moeite waard.
Ik heb zelf een haspel gemaakt met 4 x 2.5 mm^2 elektradraad er op. Sindsdien nooit meer gedoe gehad met knopen in de losse kabels.
Eens, maar meestal als je 2 kabels wilt trekken zit me met 4 aderparen door het oog wel redelijk tegen de max.[...]
Als je oog groot genoeg is, waarom zou je de verbinding dan verzwakken?
Iets te veel ervaring mee, meestal dat ik het gek*t van een ander mocht oplossen[...]
OK. Nooit last van gehad, maar jij blijkbaar wel. Stukje schilderstape is bij mij nog nooit losgeschoten.
Ja hoor lukt prima en de kabels volledig gecertificeerd.[...]
Hangen aan een trekveer met daaraan 2 UTP kabels ieder met 4 adertjes in het oog? Dat trek je de boel zeker stuk en heb je een lege leiding. Helemaal als je er niet even een nylon draadje in getrokken hebt.
En als het los schiet de boel terug trekken en opnieuw doen met evt glijmiddel.
De Belden cat6 is gewoon tot 50 + 5m gecertificeerd op 10Gbit hoor. De Cat6a versie is indd tot 100m gecertificeerd.[...]
De Belden Cat6 van 100 meter voor 50 euro is dus geen 10 Gbit kabel. De 10 Gbit versie is twee keer zo duur en niet leverbaar.
Oh, en kabelglijmiddel wel even zoeken, die is er al vanaf 7 euro per tube op die site.
[...]
Klopt.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!