Ja het is beetje nattevinger werk, morgen eens met de hypotheekadviseur bespreken. Maandag is de makelaar hier geweest. Ik heb iig ~200k overwaarde op mijn huis en volgens de internet calculator kunnen we 395k lenen. Maar dit is natuurlijk niet correct want heb al aantal jaar HRA gehad. Dan nog alle extra kosten die er nog bij komen (verkoopmakelaar etc, nog wat stucwerk in mijn huidige huis repareren + houten vloer opnieuw in de olie). Ik zit nu ook in een nieuwbouw tussenwoning dus ik weet wel beetje wat te verwachten qua afwerking, alleen zal nu ook alles wel duurder zijn dan 5 jaar geleden. Schilderwerk heb ik toen allemaal zelf gedaan + vloeren leggen boven + tuin ook (mijn broertje is stratenmaker). Opties ook overal loze leidingen en dan zelf cat6 aansluiting maken + zelf de extra stopcontacten / extra groepen maken.
De vraag is alleen of dat nog kan (lees: ze dit nog willen aanbieden) als de bouw al gestart is. Als enkel de KAO-opties (zoals die uitbouw) nu gekozen zijn, zou het nog prima kunnen. Als ze al een half jaar geleden gestart zijn met de bouw, heb je kan dat het station voor ruwbouw meerwerkopties al lang gepasseerd is.bronce schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:21:
Opties ook overal loze leidingen en dan zelf cat6 aansluiting maken + zelf de extra stopcontacten / extra groepen maken.
Ik zou bij serieuze interesse enkele vragen bij de verkopende partij neerleggen:
- Wat is de reden van prijsstijging van deze laatste 2 woningen; A. is dit meerwerk? -> Wat is er allemaal aan meerwerk meegenomen dat het 40k kost. | B. Is dit inflatie?
- Zijn er nog mogelijkheden om het meerwerk/opties door te geven voor keukenplaatsing, badkamer (of komt de standaard er nu in?), leidingen, etc.
[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 03-11-2021 20:33 ]
60k voor keuken, vloeren, wanden, badkamer, raambekleding, schilderen. Dan nog meerwerk afbouwopties, bouwrente, en wat ik allemaal vergeet. Het zal vast kunnen, maar 60k is m.i. echt te weinig en niet passend voor een woning in deze prijsklasse.
Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de meerkosten. Er stond budget 550k, als er nog 100k spaargeld is dan is het goed te doen.
Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de meerkosten. Er stond budget 550k, als er nog 100k spaargeld is dan is het goed te doen.
Guilty as charged!Scuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:33:
Wij hadden het beraamd op circa 80-90k. Inmiddels zitten wij op 130k "meerwerk", van garage, veranda (Godsgruwelijkduur) tot keuken en tuin. Allemaal duurder geworden dan begroot.
Kan ook wel nu de overwaarde bijna 100k duurder uitpakt dan taxatie vorige jaar.
Ja ik kan hier zeker nog naar informeren, maar ik denk dat het al af valt als het vermoeden waar is en er zit een uitbouw op. Ik vond die basisprijs wel 450k wel mooi (meeste nieuwbouw 2 kappers in de buurt zitten rond de 450k von voor 130-140m2 + 260-280m2 perceel en dan inclusief badkamer/toilet).Source90 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:31:
[...]
De vraag is alleen of dat nog kan (lees: ze dit nog willen aanbieden) als de bouw al gestart is. Als enkel de KAO-opties (zoals die uitbouw) nu gekozen zijn, zou het nog prima kunnen. Als ze al een half jaar geleden gestart zijn met de bouw, heb je kan dat het station voor ruwbouw meerwerkopties al lang gepasseerd is.
Ik zou bij serieuze interesse enkele vragen bij de verkopende partij neerleggen:
- Wat is de reden van prijsstijging van deze laatste 2 woningen; A. is dit meerwerk? -> Wat is er allemaal aan meerwerk meegenomen dat het 40k kost. | B. Is dit inflatie?
- Zijn er nog mogelijkheden om het meerwerk/opties door te geven voor keukenplaatsing, badkamer (of komt de standaard er nu in?), leidingen, etc.
Ik moet mijn budget nog wel exact bepalen dan kan ik nog kijken of het mogelijk is. Badkamer (douche + ligbad) / toilet zitten al bij de prijs in (dan komt er nog wel wat bij voor een badmeubel + een fatsoenlijke afvoer in de douche ipv zon standaard putje). Ben er ook niet echt mee eens over de afwerking v/s prijsklasse want de prijzen zijn nu gewoon torenhoog voor aanschaf van het huis en een afgeleefde 2 kapper van oude mensen krijg je hier ook niet onder de 400k en dan moet alles nog aangepakt worden. Mijn tussenwoning is ook 335k geschat door de makelaar en 5 jaar geleden gekocht voor 170 vonScuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:33:
60k voor keuken, vloeren, wanden, badkamer, raambekleding, schilderen. Dan nog meerwerk afbouwopties, bouwrente, en wat ik allemaal vergeet. Het zal vast kunnen, maar 60k is m.i. echt te weinig en niet passend voor een woning in deze prijsklasse.

neemt zeker niet weg dat ik 487k fors vind en wij ons bij 450k toch wel een stuk comfortabeler voelen
[ Voor 6% gewijzigd door bronce op 03-11-2021 21:08 ]
Twijfelen om een dak terras te nemen, iemand voor en tegens?
:strip_exif()/f/image/IELRUtF1deQOpDBND8QGAetF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8lVSc1YeowxSaLEuCHgtMpUs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hon3pEte7kFsnOoPlA3CspdX.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van gister. Links onze woning met uitbouw, rechts woning zonder uitbouw. Wat een verschil
:strip_exif()/f/image/ZohD01pxD5oOKshB5dtZirNX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IELRUtF1deQOpDBND8QGAetF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8lVSc1YeowxSaLEuCHgtMpUs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hon3pEte7kFsnOoPlA3CspdX.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van gister. Links onze woning met uitbouw, rechts woning zonder uitbouw. Wat een verschil
:strip_exif()/f/image/ZohD01pxD5oOKshB5dtZirNX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9pQRCbbq3H6n7AMty6v6dNct.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 03-11-2021 22:06 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als de badkamer er al inzit valt dat weg.Scuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:33:
Vloeren, wanden en schilderen kun je zelf doen/doet 'ie zelf, dat scheelt weer arbeidsloon, wat een grote component is naast de gestegen materiaalprijzen.
Raambekleding is wel een prijzige inderdaad. Daarnaast ook nog allerhande andere afwerking en meerwerkopties en wie weet idd bouwrente. Een hoekkeuken van 3,6x3,6 heb je van 5.000-50.000 euro. Kwestie van prioriteiten en smaak.
Zo'n 50-60k is zeker niet ruim, maar hoeft niet krap te zijn als je veel zelf doet en/of je niet meet aan wat er passend zou moeten zijn voor een woning van die prijsklasse. Zelf nemen we bijvoorbeeld ook een Ikea keuken van 6k die we zelf zetten bij een woning van ongeveer hetzelfde oppervlak.
Het feit dat de woning relatief veel kost wil niet zeggen dat je verplicht bent jezelf en je huis een bepaalde smaak of status mee te geven. Maar goed, ik weet dat wij soms de vreemde eend in de bijt zijn tussen de kookeilanden, visgraat pvc-vloeren en bora-kookplaten.
Let op dat je ook bouwrente moet betalen als ze al begonnen zijn. Kan een flinke kostenpost zijn, je mag het wel van de belasting aftrekken maar toch...Blik1984 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:11:
[...]
Ik heb een beetje hetzelfde, vandaag een aanbod gekregen voor een huis uit een eerdere fase die uiteindelijk toch niet verkocht bleek. Is de prijs van dat huis opeens met 8% gestegen. Nou komt dat op zich overeen met de stijging van de huizenprijs in diezelfde periode, maar dan nog vind ik het eigenlijk niet kunnen.
edit: opties zijn hierin niet meegenomen
edit2: reactie van de makelaar
***members only***
Hoi.
Ik verbaas me ook over de opmerkingen dat 60k krap is. Ik doe een hoop zelf en kom hier bij een vergelijkbaar huis heel goed mee uit de voeten, inclusief luxe badkamer + toilet vanuit de projectaannemer.
Easy savings:
- ik maak een eigen stalen/eikenhouten wastafelmeubel + kast. Scheelt me 2k incl materiaal en poedercoaten.
- we hadden een mooi wastafeltje voor in de wc gezien: €650 bij de projectleverancier. Koekoek! Die vervangen we na oplevering wel weer!
- we kopen een kwalitatief goede (hacker) keuken, maar zonder apparatuur: apparatuur die keukenzaken je nu aanbieden voor een keuken die over 1,5 jaar opgeleverd wordt, staat tegen die tijd als outletmodel voor de halve prijs. En het plaatsen van een oven, magnetron, afzuiger of koelkast is geen rocket science. Scheelt je (ons) makkelijk 4-6k.
- Tuin kun je prima wat later doen. Ook hier kun je overigens een hoop besparen door af en toe zelf wat te doen. Zelfs met 2 linkerhanden kun je hier een hoop besparen.
- laminaat kan elke gek leggen
Voor de slaapkamers hoeft er hier echt geen vloerenspeciaalzaakman te komen
Enz.
Easy savings:
- ik maak een eigen stalen/eikenhouten wastafelmeubel + kast. Scheelt me 2k incl materiaal en poedercoaten.
- we hadden een mooi wastafeltje voor in de wc gezien: €650 bij de projectleverancier. Koekoek! Die vervangen we na oplevering wel weer!
- we kopen een kwalitatief goede (hacker) keuken, maar zonder apparatuur: apparatuur die keukenzaken je nu aanbieden voor een keuken die over 1,5 jaar opgeleverd wordt, staat tegen die tijd als outletmodel voor de halve prijs. En het plaatsen van een oven, magnetron, afzuiger of koelkast is geen rocket science. Scheelt je (ons) makkelijk 4-6k.
- Tuin kun je prima wat later doen. Ook hier kun je overigens een hoop besparen door af en toe zelf wat te doen. Zelfs met 2 linkerhanden kun je hier een hoop besparen.
- laminaat kan elke gek leggen
Enz.
Deze snap ik niet helemaal.NCSmits schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:35:
Bij een beetje keukenzaak teken je voor de keuken inclusief apparatuur. Bij oplevering is ons bij meerdere zaken toegezegd (en op papier) dat er de op dat moment uitgegeven apparatuur in komt. Zij het hetzelfde model, dan wel beter.
Die apparaten zijn veelal niet meer leverbaar en je denkt toch niet dat de keukenboer het 18 maanden gaat opslaan? Kost hem meer dan die apparatuur opleverd.
Moet je natuurlijk wel tijd hebben voor al die zaken, niet onbelangrijk.NCSmits schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:35:
Ik verbaas me ook over de opmerkingen dat 60k krap is. Ik doe een hoop zelf en kom hier bij een vergelijkbaar huis heel goed mee uit de voeten, inclusief luxe badkamer + toilet vanuit de projectaannemer.
Easy savings:
- laminaat kan elke gek leggenVoor de slaapkamers hoeft er hier echt geen vloerenspeciaalzaakman te komen
Enz.
Knap als iemand het redt, ik kom op 200k op een huis van 500k. Doe weinig zelf, dat wel. Maargoed, boodschap is meer dat het snel gaat. 17k aan elektra meerwerk, in ons project zijn mensen die niks aan meerwerk doen, ook een keuze maar dan moet je m.i. wel erg veel concessies doen.
En idd zelf doen is leuk als je handig bent, maar in die tijd kan je geen €€€ verdienen.
En idd zelf doen is leuk als je handig bent, maar in die tijd kan je geen €€€ verdienen.
[ Voor 14% gewijzigd door Scuderia110 op 03-11-2021 23:11 ]
Hoe kom je aan 17k aan meerwerk voor elektra?Scuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:10:
Knap als iemand het redt, ik kom op 200k op een huis van 500k. Doe weinig zelf, dat wel. Maargoed, boodschap is meer dat het snel gaat. 17k aan elektra meerwerk, in ons project zijn mensen die niks aan meerwerk doen, ook een keuze maar dan moet je m.i. wel erg veel concessies doen.
Het wrange in mijn verhaal is dat ik eerst was uitgeloot voor dit huis, maar de 1ste keuze de financiering uiteindelijk niet rond kreeg. Dus dan ben je de 2de keuze, mag je je meerwerk in 2 weken doorgeven en dan mag je ook nog 8% extra betalen.kepler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:30:
[...]
Uiteraard is het heel vervelend, maar dan ben je helaas te laat ingestapt (om wat voor reden dan ook). Als je nu een bestaand huis koopt, is dat ook binnen paar maanden een x bedrag hoger dan de buurman.
Helaas de gekte van de huizenmarkt...
Ik bedoel dat als je pas tegen oplevering je apparatuur koopt, je wat aan het begin van het project gangbaar was als nieuwste model, vaak al bij verschillende prijsstunters voor een mooie prijs te krijgen is. Ik snap dat een keukenleverancier misschien het nieuwere model levert, maar dat levert je dus geen voordeel op.Source90 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:42:
[...]
Deze snap ik niet helemaal.
Bij een beetje keukenzaak teken je voor de keuken inclusief apparatuur. Bij oplevering is ons bij meerdere zaken toegezegd (en op papier) dat er de op dat moment uitgegeven apparatuur in komt. Zij het hetzelfde model, dan wel beter.
Dat gaat hard hoor:Blik1984 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:22:
[...]
Hoe kom je aan 17k aan meerwerk voor elektra?
Spotjes begane grond 24 stuks
Spotjes 1ste verdieping 12 stuks
Spotjes 2e verdieping 6 stuks
2x een krachtgroep tbv autolaadpunt
1x een krachtgroep tbv inductie koken
Alle keuken apparaten op aparte groepen
2 tuin groepen op eigen aardlek automaat
Garage op een eigen groep met automaat
Totaal 30 loze leidingen door het hele huis
Lichtpunten extra
Hotelschakelingen extra in slaapkamers
22 Extra stopcontacten
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 04-11-2021 09:34 ]
Vergeten de zwarte stalen kozijnen en pui naar buiten nietfinsdefis schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:13:
[...]
Als de badkamer er al inzit valt dat weg.
Vloeren, wanden en schilderen kun je zelf doen/doet 'ie zelf, dat scheelt weer arbeidsloon, wat een grote component is naast de gestegen materiaalprijzen.
Raambekleding is wel een prijzige inderdaad. Daarnaast ook nog allerhande andere afwerking en meerwerkopties en wie weet idd bouwrente. Een hoekkeuken van 3,6x3,6 heb je van 5.000-50.000 euro. Kwestie van prioriteiten en smaak.
Zo'n 50-60k is zeker niet ruim, maar hoeft niet krap te zijn als je veel zelf doet en/of je niet meet aan wat er passend zou moeten zijn voor een woning van die prijsklasse. Zelf nemen we bijvoorbeeld ook een Ikea keuken van 6k die we zelf zetten bij een woning van ongeveer hetzelfde oppervlak.
Het feit dat de woning relatief veel kost wil niet zeggen dat je verplicht bent jezelf en je huis een bepaalde smaak of status mee te geven. Maar goed, ik weet dat wij soms de vreemde eend in de bijt zijn tussen de kookeilanden, visgraat pvc-vloeren en bora-kookplaten.
Gisteren een bedrijfje over de vloer gehad die airco's en (hybride) warmtepompen levert om eens te kijken naar mogelijkheden icm onze aansluiting op het warmtenet.
Ik had zelf al zitten kijken naar de Remeha Elga. Een hybride lucht/water warmtepomp met een kleine binnenunit en geen boiler.
Helaas wilde onze aannemer niet meewerken een het aanpassen van de vloerverwarming zodat die ook geschikt is voor vloerkoeling en het was me nog onduidelijk of we voldoende kunnen verwarmen met de huidige radiatoren. Het warmtenet levert 70 graden water en de Elga kan slechts tot 50 graden verwarmen.
Onder de streep lijkt dit dus geen goede investering om te besparen op het warmtenet.
Prijs is +/- 5000 euro waar nog 1800 euro subsidie op te krijgen is. Netto dus een +/- 3200 waarbij de besparing per maand (denk ik) max 25-50 euro gaat zijn. (Wel afhankelijk van de mogelijk nog exorbitante verhoging die ons begin 2022 staat te wachten.)
Ik krijg nu een dezer dagen een offerte voor airco met 3 binnenunits. Een voor de keuken/woonkamer (68 m2), een 2de in de enige slaapkamer (18m2) op zuid en de laatste voor de werkkamer op zolder (30m2). Daarmee kan ik dan verwarmen en koelen. En i.c.m het dak dat reeds vol zonnepanelen ligt lijkt dat een zinvollere investering.
Kosten nog onbekend, maar krijg er dus in ieder geval koeling bij die ik nu nog niet heb.
Iemand ervaring met verwarmen via airco? Is dat een beetje aangenaam?
Ik had zelf al zitten kijken naar de Remeha Elga. Een hybride lucht/water warmtepomp met een kleine binnenunit en geen boiler.
Helaas wilde onze aannemer niet meewerken een het aanpassen van de vloerverwarming zodat die ook geschikt is voor vloerkoeling en het was me nog onduidelijk of we voldoende kunnen verwarmen met de huidige radiatoren. Het warmtenet levert 70 graden water en de Elga kan slechts tot 50 graden verwarmen.
Onder de streep lijkt dit dus geen goede investering om te besparen op het warmtenet.
Prijs is +/- 5000 euro waar nog 1800 euro subsidie op te krijgen is. Netto dus een +/- 3200 waarbij de besparing per maand (denk ik) max 25-50 euro gaat zijn. (Wel afhankelijk van de mogelijk nog exorbitante verhoging die ons begin 2022 staat te wachten.)
Ik krijg nu een dezer dagen een offerte voor airco met 3 binnenunits. Een voor de keuken/woonkamer (68 m2), een 2de in de enige slaapkamer (18m2) op zuid en de laatste voor de werkkamer op zolder (30m2). Daarmee kan ik dan verwarmen en koelen. En i.c.m het dak dat reeds vol zonnepanelen ligt lijkt dat een zinvollere investering.
Kosten nog onbekend, maar krijg er dus in ieder geval koeling bij die ik nu nog niet heb.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 04-11-2021 08:07 ]
Wij zijn zeker geen klussers, onze smaak is niet duur en niet goedkoop, en omdat we jaren in de woning willen blijven laten we wel alles redelijk goed doen, maar zoveel boven de 60k komen wij ook niet uit. (Veel al redelijk duidelijk, wordt 85-95k extra.) Als je dus meer zelf doet of nog iets andere keuzes maakt, dan lukt het makkelijk.
Je kan ook niets afmeten aan prijsklasse (en implicaties die dat zogenaamd zou hebben voor het afwerkingsniveau), het gaat om woninggrootte, -type en -locatie. Wij zitten hoog qua prijsklasse, omdat we in zowat de duurste regio van het land zitten, maar het blijft een tussenwoning op een bescheiden perceel. Dat is per definitie al wat goedkoper af te werken dan een woning die in het buitengebied ligt. Want dat is in dezelfde prijsklasse dan een forse tweekapper/vrijstaand op bijbehorend perceel.
Je kan ook niets afmeten aan prijsklasse (en implicaties die dat zogenaamd zou hebben voor het afwerkingsniveau), het gaat om woninggrootte, -type en -locatie. Wij zitten hoog qua prijsklasse, omdat we in zowat de duurste regio van het land zitten, maar het blijft een tussenwoning op een bescheiden perceel. Dat is per definitie al wat goedkoper af te werken dan een woning die in het buitengebied ligt. Want dat is in dezelfde prijsklasse dan een forse tweekapper/vrijstaand op bijbehorend perceel.
Ik heb in mijn kantoor enkel een split aico (daikin). Doet wat hij moet doen, verwarmen en koelen en dat ontzettend snel. Hij verwarmt de lucht en minder de massa. Het warmt snel op, maar het koelt ook relatief snel af. In het begin blaast hij hard om de geweste tempratuur te krijgen, als die bereikt is, het rustig en hoor ik hem ma heel af en toe totaal niet storend. Vorige maand regelmatig kantoordeur laten open staan en warmde die woonkamer ook mee op. Deze week hierdoor pas eerste keer pas de CV aangezet deze winter.Farmerwood schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:01:
Gisteren een bedrijfje over de vloer gehad die airco's en (hybride) warmtepompen levert om eens te kijken naar mogelijkheden icm onze aansluiting op het warmtenet.
Subsidie geldt niet als de bouwvergunning na juni 2018 is afgegeven, ik weet niet of dat bij jullie het geval is? En welke aanpassingen zouden er gedaan moeten worden voor koeling? Is het niet gewoon een kwestie van het water in de leidingen te koelen? Tuurlijk, 10cm h.o.h. werkt beter, maar 15cm werkt ook om de scherpe randjes er af te halen.Farmerwood schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:01:
Helaas wilde onze aannemer niet meewerken een het aanpassen van de vloerverwarming zodat die ook geschikt is voor vloerkoeling
[...]
Prijs is +/- 5000 euro waar nog 1800 euro subsidie op te krijgen is
Verwijderd
:strip_exif()/f/image/9f8G9J22baRy0cvhe72Bfm6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons plafond wordt gestukadoord, maar er zit een stukje raveelijzer verzonken in een kanaalplaat. Verschil tussen ijzer en kanaal plaat is denk ik zo'n 9mm. De stukadoor geeft aan niet te kunnen stuccen op dat stuk staal, en vraagt mij om een gipsplaat of fermacell plaat erop te schroeven.
Maar kan ik dat gewoon op het ijzer lijmen? Er is namelijk niet echt ruimte om te schroeven. Of blijft zo'n raveelijzer bewegen als je boven op die kanaalplaten loopt/gewicht verplaatst. Waardoor je dus een scheur krijgt als je een gipsplaat op het stuk staal lijmt.
Een andere optie is om de gipsplaat erover heen te monteren zodat hij niet in contact staat met het raveelijzer, maar dan heb ik dus een stuk van 120cm bij 5cm verdikt van 1 cm in het plafond zitten.
Er op lijmen lijkt me het mooist want een fermacell plaat is 1 cm. Dus dan blijft er 1mm over en dat kan hij hopelijk wel wegstuccen met het plafond.
Iemand nog goeie tips?
In het huidige bouwbesluit (omgevingsvergunning verleend op of na 10 maart 2020) is een loze leiding naar je parkeerplek verplicht. (En dus gratis).LennyLL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:32:
Ook weer bijzonder, 870 euro voor enkel een voorbereiding op een laadpaal ooit (bekabeling, buis en groep in meterkast), maar had die het liefst aan zijkant van het huis gehad, bij de oprit (vrij logisch).
Maar of dat de juiste plek is...
EDIT: Dit geldt pas vanaf 10 parkeerplaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 04-11-2021 11:49 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Interessant, ons huis (oplevering 2019) zit ook op warmtenet en we hebben overal vloerverwarming dus dat idee om ooit naar een warmtepomp te gaan leeft ook hierFarmerwood schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:01:
Wat zou de aanpassing aan die vloerverwarming moeten zijn waar ze niet aan meewerken? Die leiding kan ook wel koeler water aan, wellicht heb je een andere thermostaat nodig maar dat zou geen drama moeten zijn. Hier was het standaard alleen vv op BG maar wij hebben daar (gelukkig voor tekenen KAO) ook vv voor de overige etages bij kunnen krijgen (voor een belachelijk bedrag uiteraard, maargoed). De thermostaten in de ruimtes op de bovenetages hebben ook een programma voor koeling, voor de hardware maakt het verder niet zoveel uit toch, behalve dat er ergens koeler water vandaan moet komen.
Of je huidige radiatoren met lagere temperatuur aanvoer goed werken durf ik niet te zeggen, maar achteraf een stel radiatoren vervangen hoeft ook de wereld niet te kosten lijkt me. In onze badkamer moest de radiator ook aangepast worden omdat alles vv werd en die warmt die ruimte heel snel op dus het kan in ieder geval zeker.
Als ik ooit nog een keer een huis koop vraag ik helemaal niks vanuit de bouw denk ik, dan neem ik een maand extra na oplevering en laat ik dit soort dingen doen door een vakman die voor mij werkt ipv zo goedkoop en snel mogelijk voor de uitvoerende bouwer
Alleen als je 10 parkeerplaatsen of meer hebt, helaasvliegnerd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]
In het huidige bouwbesluit (omgevingsvergunning verleend op of na 10 maart 2020) is een loze leiding naar je parkeerplek verplicht. (En dus gratis).
Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.
Nee uiteraard heel vervelend voor jou, dat sowieso. Ik begrijp je frustratie.Blik1984 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:23:
[...]
Het wrange in mijn verhaal is dat ik eerst was uitgeloot voor dit huis, maar de 1ste keuze de financiering uiteindelijk niet rond kreeg. Dus dan ben je de 2de keuze, mag je je meerwerk in 2 weken doorgeven en dan mag je ook nog 8% extra betalen.
Maar ook begrijpelijk vanuit de aannemer, de markt blijft stijgen dus je bent eigenlijk wel gek als je de prijs niet omhoog gooit.
Sorry kleine bump van een tijd geleden, heb jij hier nog meer informatie van? Wij hebben SWK maar in de technische omschrijving wordt gesproken van het volgende:Blihi schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Als ik het allemaal goed lees dan zijn er twee zaken die door elkaar lopen.
Het bouwbesluit zegt dat je moet kunnen regelen per ruimte. Dat mag echter ook door een thermostatische radiatorkraan gebeuren in combinatie met een weersafhankelijke regeling. Dat is zeer ongunstig voor je energieverbruik en zou ik zeker niet aanraden.
Ook een master/slave regeling mag van het bouwbesluit (je hebt dan alleen warmtevraag als de woonkamer dat vraagt, en dan kun je de slaapkamers een beetje bijregelen. Je kunt dus niet alleen de slaapkamers verwarmen zonder de woonkamer te verwarmen).
Woningborg en SWK gaan verder in hun eisen. Zij stellen ook comfort-eisen en dan is een master/master regeling eigenlijk verplicht. Oftewel, iedere ruimte kan, los van elke andere ruimte, de warmtevraag sturen.
Voorbeelden van systemen die dat doen zijn de Honeywell HCE80 (draadloos) of de Honeywell HCE20 (bedraad) met bijbehorende thermostaten per ruimte. Die laatste heb ik twee in huis.
Ik zou, voordat je de aannemer belt, eens contact zoeken met Woningborg en vragen hoe het nu echt zit (en houd ons op de hoogte). Uiteindelijk moet de aannemer namelijk aan de eisen van Woningborg voldoen.
PS. Ik vind het wel interessant. Mijn vader is aan het bouwen (nou ja, zodra de sloop van het huidige pand klaar is, maar daar is extra asbest gevonden, dus vertraging). Daar wordt een master/slave regeling toegepast en dat zou dus eventueel aangepast moeten gaan worden naar master/master. Ook heeft die aannemer de voorbereiding voor laden van auto's op de optielijst gezet, terwijl dat verplicht is conform bouwbesluit. Daar ga ik dus ook eens een keer een berichtje aan wijden.
Waar in SWK zouden deze 'comfort' eisen staan?
/f/image/EZh8cmQHMum7zXLGL20BqSw9.png?f=fotoalbum_large)
Dat geldt toch alleen als je meer dan 10 parkeervakken hebt op hetzelfde perceel als het woongebouw? Niet voor losse woningen (zij het vrijstaand, twee-onder-een kap of rijtjes).vliegnerd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:44:
[...]
In het huidige bouwbesluit (omgevingsvergunning verleend op of na 10 maart 2020) is een loze leiding naar je parkeerplek verplicht. (En dus gratis).
Edit: ik zie dat ik te laat was met deze reactie. Sorry.
[ Voor 6% gewijzigd door Ridicuul op 04-11-2021 11:29 ]
This is absolutely ridiculous
Ja ik was hier een maand geleden ook redelijk van overtuigd, echter moet ik hier waarschijnlijk ook van terug komen. Wij krijgen wel een loze leiding naar het einde van het erf, maar klaarblijkelijk niet richting de parkeerplaats die +/- 10 meter verder ligt op een gemeenschappelijk terrein, wat dus niet hetzelfde perceel isRidicuul schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:28:
[...]
Dat geldt toch alleen als je meer dan 10 parkeervakken hebt op hetzelfde perceel als het woongebouw? Niet voor losse woningen (zij het vrijstaand, twee-onder-een kap of rijtjes).
Edit: ik zie dat ik te laat was met deze reactie. Sorry.
Wat dus uiteindelijk inhoudt dat de 25+ bewoners met parkeerplaats zelf mogen uitzoeken hoe zet uiteindelijk stroom bij hun parkeerplaats krijgen vanaf de loze leiding op het einde van hun erf
Edit: ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de bouwbegeleider.
[ Voor 4% gewijzigd door Sinny op 04-11-2021 13:35 ]
Juli 2019, dus dan zou die subsidie idd niet op gaan...millerman_sf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:33:
[...]
Subsidie geldt niet als de bouwvergunning na juni 2018 is afgegeven, ik weet niet of dat bij jullie het geval is? En welke aanpassingen zouden er gedaan moeten worden voor koeling? Is het niet gewoon een kwestie van het water in de leidingen te koelen? Tuurlijk, 10cm h.o.h. werkt beter, maar 15cm werkt ook om de scherpe randjes er af te halen.
Ik moet me er nog eens even in verdiepen, maar die heren gisteren gaven aan dat als de leiding direct in de dekvloer ligt je dan condensvorming krijgt en dat je vloer aan gaat tasten.Jheroun schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:28:
[...]
Interessant, ons huis (oplevering 2019) zit ook op warmtenet en we hebben overal vloerverwarming dus dat idee om ooit naar een warmtepomp te gaan leeft ook hier
Wat zou de aanpassing aan die vloerverwarming moeten zijn waar ze niet aan meewerken? Die leiding kan ook wel koeler water aan, wellicht heb je een andere thermostaat nodig maar dat zou geen drama moeten zijn. Hier was het standaard alleen vv op BG maar wij hebben daar (gelukkig voor tekenen KAO) ook vv voor de overige etages bij kunnen krijgen (voor een belachelijk bedrag uiteraard, maargoed). De thermostaten in de ruimtes op de bovenetages hebben ook een programma voor koeling, voor de hardware maakt het verder niet zoveel uit toch, behalve dat er ergens koeler water vandaan moet komen.
Of je huidige radiatoren met lagere temperatuur aanvoer goed werken durf ik niet te zeggen, maar achteraf een stel radiatoren vervangen hoeft ook de wereld niet te kosten lijkt me. In onze badkamer moest de radiator ook aangepast worden omdat alles vv werd en die warmt die ruimte heel snel op dus het kan in ieder geval zeker.
Als ik ooit nog een keer een huis koop vraag ik helemaal niks vanuit de bouw denk ik, dan neem ik een maand extra na oplevering en laat ik dit soort dingen doen door een vakman die voor mij werkt ipv zo goedkoop en snel mogelijk voor de uitvoerende bouwerIs dan waarschijnlijk nog goedkoper en sneller voor mij ook.
De aannemer heeft me eerder eenzelfde iets gezegd toen ik bij het bespreken van het meerwerk aangaf dat ik overwoog om later een warmtepomp te installeren voor vloerkoeling. Er werd toen direct gezegd dat de manier van leggen niet geschikt was voor vloerkoeling en mede daarom hebben we ook geen extra vloerverwarming genomen op de andere verdiepingen. We willen sowieso graag snel kunnen opwarmen (en weer afkoelen) in de slaapkamers.
Edit:
Denk dat dit een aardig antwoord is in lijn met wat de aannemer vertelde en wat ik gezien heb van het leggen van de vloerverwarming.
Condensvorming(watervorming) op de vloerinstallatie hoeft niet schadelijk te zijn als de installatie is opgebouwd uit kunststof of roestvaste materialen. Condens die op de leidingen in de vloer optreedt kan daar echter wel schade veroorzaken, wanneer dit condens in aanraking kan komen met onbehandeld wapeningsstaal. Ook kan condensvorming in de vloer een forse uitzetting van de constructie geven, wat tot bouwkundige schade aan de omringende wanden kan leiden. Tevens is een afwerkvloer van anhydriet (gipsgebonden gietvloer) vochtgevoelig en zal bij langdurige condensvorming zijn sterkte verliezen en gaan verzepen.
[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 04-11-2021 12:46 ]
Als het een spleet is dan doet Knauf Gitex precies wat jij wilt: overspannen van sleuven.Verwijderd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:36:
[Afbeelding]
Ons plafond wordt gestukadoord, maar er zit een stukje raveelijzer verzonken in een kanaalplaat. Verschil tussen ijzer en kanaal plaat is denk ik zo'n 9mm. De stukadoor geeft aan niet te kunnen stuccen op dat stuk staal, en vraagt mij om een gipsplaat of fermacell plaat erop te schroeven.
Maar kan ik dat gewoon op het ijzer lijmen? Er is namelijk niet echt ruimte om te schroeven. Of blijft zo'n raveelijzer bewegen als je boven op die kanaalplaten loopt/gewicht verplaatst. Waardoor je dus een scheur krijgt als je een gipsplaat op het stuk staal lijmt.
Een andere optie is om de gipsplaat erover heen te monteren zodat hij niet in contact staat met het raveelijzer, maar dan heb ik dus een stuk van 120cm bij 5cm verdikt van 1 cm in het plafond zitten.
Er op lijmen lijkt me het mooist want een fermacell plaat is 1 cm. Dus dan blijft er 1mm over en dat kan hij hopelijk wel wegstuccen met het plafond.
Iemand nog goeie tips?
En in theorie kan je prima op staal gips smeren, als je maar de juiste primer gebruikt. In dit geval zou een Betokontakt ook moeten werken.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 04-11-2021 12:07 ]
T.a.v. de subsidie, zie het 3e punt onder kopje Voorwaarden.Farmerwood schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:01:
Ik moet me er nog eens even in verdiepen, maar die heren gisteren gaven aan dat als de leiding direct in de dekvloer ligt je dan condensvorming krijgt en dat je vloer aan gaat tasten.
Om condensvorming te voorkomen is het gebruikelijk de watertemperaturen niet onder de 17 graden te laten komen. Maar wel interessant om te weten of dat voldoende is, want wij willen ook sowieso van het warmtenet af en koeling met overal vloerverwarming is een enorm prettig idee.
@Farmerwood
Een leiding in een vloer heeft toch geen contact met omgevingslucht? Hoe vaak worden vloerverwarming/koeling leidingen wel niet aan zo'n gaasnet verknoopt, dat is toch wel bijzonder als dat tot zulke problemen kan leiden.
Ik heb van het dikgedrukte nog nooit van gehoord en vraag mij af hoe zoiets dan werkt. Condens is toch vocht uit de lucht wat neerslaat op een koud oppervlak, in dit geval de leiding?Condensvorming(watervorming) op de vloerinstallatie hoeft niet schadelijk te zijn als de installatie is opgebouwd uit kunststof of roestvaste materialen. Condens die op de leidingen in de vloer optreedt kan daar echter wel schade veroorzaken, wanneer dit condens in aanraking kan komen met onbehandeld wapeningsstaal. Ook kan condensvorming in de vloer een forse uitzetting van de constructie geven, wat tot bouwkundige schade aan de omringende wanden kan leiden. Tevens is een afwerkvloer van anhydriet (gipsgebonden gietvloer) vochtgevoelig en zal bij langdurige condensvorming zijn sterkte verliezen en gaan verzepen.
Een leiding in een vloer heeft toch geen contact met omgevingslucht? Hoe vaak worden vloerverwarming/koeling leidingen wel niet aan zo'n gaasnet verknoopt, dat is toch wel bijzonder als dat tot zulke problemen kan leiden.
Tnx @millerman_sf voor de link. Zie dat die datum niet geldt voor hybride warmtepompen. Dus voor die Elga Ace zou ik er wel gebruik van kunnen maken.
Mijn doel is overigens niet om volledig van het warmtenet af te gaan. De investering in een warmtepomp incl alles erop en eraan ga ik niet terug verdienen in de tijd dat ik hier woon.
Daarbij is er ook een stuk gemak dat je hebt van het warmtenet.
Wel probeer ik waar mogelijk te besparen op het gebruik. Dat kon bv al simpel met een Quooker die niet alleen kokend water levert, maar ook het warme water. Scheelt toch iedere keer weer eerst 30 sec koud water dat ik als warm water af moet rekenen en je hebt het gemakt van vrijwel meteen warm water. Zo'n boiler van 7 liter is makkelijk weg te werken.
Nu nog een boiler van 200-300 liter ergens wegwerken zie ik niet zitten. Alle ruimte in huis is ook reeds gereserveerd voor andere doelen.
Omdat we de wens hebben het huis (meer) te kunnen koelen in de zomer pak ik de opties voor een hybride pomp en verwarmen met airco mee.
Mijn doel is overigens niet om volledig van het warmtenet af te gaan. De investering in een warmtepomp incl alles erop en eraan ga ik niet terug verdienen in de tijd dat ik hier woon.
Daarbij is er ook een stuk gemak dat je hebt van het warmtenet.
Wel probeer ik waar mogelijk te besparen op het gebruik. Dat kon bv al simpel met een Quooker die niet alleen kokend water levert, maar ook het warme water. Scheelt toch iedere keer weer eerst 30 sec koud water dat ik als warm water af moet rekenen en je hebt het gemakt van vrijwel meteen warm water. Zo'n boiler van 7 liter is makkelijk weg te werken.
Nu nog een boiler van 200-300 liter ergens wegwerken zie ik niet zitten. Alle ruimte in huis is ook reeds gereserveerd voor andere doelen.
Omdat we de wens hebben het huis (meer) te kunnen koelen in de zomer pak ik de opties voor een hybride pomp en verwarmen met airco mee.
Condens heb je in principe enkel indien je door te koelen onder het dauwpunt gaat. Klassiek gezien houden ze voor een installatie die kan koelen de koeltemperatuur beperkt tot 20°C. Omdat je door balansventilatie ook een gedeelte van het vocht in de lucht er al uit gaat condenseren voordat deze in de woning binnenkomt.Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:31:
@Farmerwood
[...]
Ik heb van het dikgedrukte nog nooit van gehoord en vraag mij af hoe zoiets dan werkt. Condens is toch vocht uit de lucht wat neerslaat op een koud oppervlak, in dit geval de leiding?
Natuurlijk buiten 35°C en 70% luchtvochtigheid en ramen open geeft condensproblemen binnen indien je dan actief de vloer gaat koelen. Maar traditioneel gezien slaat dit neer op de vloer en zou het van daaruit indringen richting de chappe. Condenseren aan leiding zelf kan inderdaad enkel indien daar lucht met een bepaalde luchtvochtigheid aanwezig is.
Exact, je kan er een natte vloer aan overhouden als je aanvoertemperatuur te laag staat. Maar dat heb je dan gauw genoeg in de gaten lijkt mij en dan neem je vanzelf actie. Volgens mij zijn er zelfs sensors voor die dit meten.gerre22 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:43:
[...]
Condens heb je in principe enkel indien je door te koelen onder het dauwpunt gaat. Klassiek gezien houden ze voor een installatie die kan koelen de koeltemperatuur beperkt tot 20°C. Omdat je door balansventilatie ook een gedeelte van het vocht in de lucht er al uit gaat condenseren voordat deze in de woning binnenkomt.
Natuurlijk buiten 35°C en 70% luchtvochtigheid en ramen open geeft condensproblemen binnen indien je dan actief de vloer gaat koelen. Maar traditioneel gezien slaat dit neer op de vloer en zou het van daaruit indringen richting de chappe. Condenseren aan leiding zelf kan inderdaad enkel indien daar lucht met een bepaalde luchtvochtigheid aanwezig is.
Maar om nu te zeggen dat je vloerverwaming niet geschikt is om te koelen vanwege leidingen in de dekvloer en dat je dan bouwkundige schade of uitzetting van de vloer gaat krijgen
Ja, idd. Uitzetten en krimpen van vloer heb je sowieso met vloerverwarming dus dat gaat ook niet op. En ook de chappe krimpt indien de temperatuur zakt. Zolang er rekening is gehouden met uitzetvoegen + randisolatie (wat normaal gezien standaard is icm vloerverwarming) kan de dekvloer vrij bewegen aangezien deze zwevend is aangebracht op isolatie. Enige extra punt zou het gebruik zijn van ontkoppelingsmat bij grote tegels en/of keramisch parket bij vloerverwarming.Wolly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:47:
[...]
Exact, je kan er een natte vloer aan overhouden als je aanvoertemperatuur te laag staat. Maar dat heb je dan gauw genoeg in de gaten lijkt mij en dan neem je vanzelf actie. Volgens mij zijn er zelfs sensors voor die dit meten.
Maar om nu te zeggen dat je vloerverwaming niet geschikt is om te koelen vanwege leidingen in de dekvloer en dat je dan bouwkundige schade of uitzetting van de vloer gaat krijgen
Onze nieuwbouwwoning krijgt een warmtepomp die handmatig in koel stand gezet kan worden. Wel met de kanttekening erbij dat je het niet als een airco moet zien en hooguit een paar graden koeler kan houden dan zonder.Farmerwood schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:01:
[...]
Juli 2019, dus dan zou die subsidie idd niet op gaan...
[...]
Ik moet me er nog eens even in verdiepen, maar die heren gisteren gaven aan dat als de leiding direct in de dekvloer ligt je dan condensvorming krijgt en dat je vloer aan gaat tasten.
De aannemer heeft me eerder eenzelfde iets gezegd toen ik bij het bespreken van het meerwerk aangaf dat ik overwoog om later een warmtepomp te installeren voor vloerkoeling. Er werd toen direct gezegd dat de manier van leggen niet geschikt was voor vloerkoeling en mede daarom hebben we ook geen extra vloerverwarming genomen op de andere verdiepingen. We willen sowieso graag snel kunnen opwarmen (en weer afkoelen) in de slaapkamers.
Edit:
Denk dat dit een aardig antwoord is in lijn met wat de aannemer vertelde en wat ik gezien heb van het leggen van de vloerverwarming.
[...]
Onze huidige woning is van 2016 en qua isolatie vergelijkbaar. Het probleem in de zomer is alleen dat je de warmte er onmogelijk uit krijgt. Ik verwacht als de je 24/7 warmte uit de vloer blijft trekken dat dit zeker helpt om het binnenklimaat tijdens hittegolven toch net wat comfortabler kan houden.
Het is eigenlijk een beetje hetzelfde effect als wanneer je een airco uitzet. De ruimte zal dan binnen korte tijd weer opwarmen omdat er in de vloer en muren nou eenmaal enorm veel warmte opgeslagen zit. Koelen via de vloer zal dan toch net een paar (kritische) graden kunnen schelen.
Hoi allemaal,
Inmiddels hebben we de keuken aangeschaft voor 17.000 uiteindelijk. We zijn van een IQ100 koelkast naar een IQ300 koelkast gegaan. We hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft waarbij we moeten aangeven waar de leidingen naartoe verlegd moeten worden. Nu wilt de keukenboer niet aangeven hoeveel groepen er nodig zijn voor het apparatuur. Hij heeft me wel kunnen adviseren hierin maar durft geen zekerheid te geven. Omdat wij onze keuken niet bij Bruynzeel (vanuit projectontwikkelaar) hebben aangeschaft willen zij dat wij dit zelf moeten aangeven. Wel hebben wij een 0-tekening ontvangen waarop staat aangegeven welke aansluitingen er allemaal aanwezig zullen zijn in de keuken (die wij dus uiteindelijk zullen gaan moeten verleggen). Kunnen jullie met mij meekijken/meedenken óf en hoeveel extra groepen er nodig zijn? Zie de foto van de 0-tekening onderaan.
Wij hebben de volgende apparaten in onze keuken:
- Bora Pure (aansluitwaarde 7.600 W)
- Siemens IQ700 oven (aansluitwaarde 3.600 W)
- Siemens IQ700 combi-magnetron (aansluitwaarde ~3200 W)
- Siemens IQ300 vaatwasser (aansluitwaarde 2.400 W)
- Siemens IQ300 koel/vries (aansluitwaarde 100 W)
- Quooker Flex 3 Liter
Alvast bedankt!
Inmiddels hebben we de keuken aangeschaft voor 17.000 uiteindelijk. We zijn van een IQ100 koelkast naar een IQ300 koelkast gegaan. We hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft waarbij we moeten aangeven waar de leidingen naartoe verlegd moeten worden. Nu wilt de keukenboer niet aangeven hoeveel groepen er nodig zijn voor het apparatuur. Hij heeft me wel kunnen adviseren hierin maar durft geen zekerheid te geven. Omdat wij onze keuken niet bij Bruynzeel (vanuit projectontwikkelaar) hebben aangeschaft willen zij dat wij dit zelf moeten aangeven. Wel hebben wij een 0-tekening ontvangen waarop staat aangegeven welke aansluitingen er allemaal aanwezig zullen zijn in de keuken (die wij dus uiteindelijk zullen gaan moeten verleggen). Kunnen jullie met mij meekijken/meedenken óf en hoeveel extra groepen er nodig zijn? Zie de foto van de 0-tekening onderaan.
- Quooker Flex 3 Liter
Alvast bedankt!
/f/image/vKgL2WZue7OFGHTvlrB2zQWX.png?f=fotoalbum_large)
Bora is of een kookgroep bij 1 fase hoofdaansluiting of een drie fase krachtgroepvirish01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:22:
Hoi allemaal,
- Quooker Flex 3 Liter
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
de rest is een groep per stuk waarbij de koelkast bij de stopcontacten kan, eventueel stopcontacten over twee groepen verdelen.
Ik heb mail kontakt met steevens gehad en dat gaat erg vlot, zelfde prijs als jij kreeg en maar gelijk de knoop doorgehakt ze mogen bij mij ook komen. Van het weekend even tekenen voor de tegels en pvc vloer en dan is dat ook weer voorbereid.Source90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:41:
[...]
Bij ons komen ze eind januari om te leggen. Tot nu toe erg meedenkend en komt ervaren/professioneel over bij telefonisch contact en het inmeten.
Waarom moet jij dat uitzoeken? Als de keukenwinkel aangeeft waar de stopcontacten moeten komen met welke aansluitwaarde, dan is het toch aan de aannemer die dat gaat (ver)leggen om dat goed/correct uit te voeren? Waarschijnlijk betaal je er veel voor, maar ik zou het gewoon terugleggen bij de aannemer.virish01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:22:
Hoi allemaal,
- Quooker Flex 3 Liter
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Of ik snap het niet
Vandaag het huis opgeleverd gekregen. De aannemer wilde geen opleverpunt maken van de kookgroep (2x16A achter 3x25A), omdat het volgens de aannemer, de eigenhuis inspecteur en de installateur die aanwezig was gewoon mocht. Ze hadden het over gelijktijdigheidsfactor. Wie heeft gelijk en wat te doen?Blihi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:42:
[...]
Die voldoet niet als je hoofdaansluiting 3x25A is. Want dan zit er 2x16A achter een fase van 25A. Als je hoofdaansluiting 3x40A is, voldoet het wel (maar een krachtgroep is vele malen netter en beter)
Ik heb de discussie ook met heel wat mensen gevoerd waaronder meerdere elektriciens.timsurname schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:39:
[...]
Vandaag het huis opgeleverd gekregen. De aannemer wilde geen opleverpunt maken van de kookgroep (2x16A achter 3x25A), omdat het volgens de aannemer, de eigenhuis inspecteur en de installateur die aanwezig was gewoon mocht. Ze hadden het over gelijktijdigheidsfactor. Wie heeft gelijk en wat te doen?
Iedereen gaf ook aan dat het ‘gewoon’ zou mogen omdat het prima werkt.
Kijkend naar de rest van de wijk waar vrijwel iedereen een kookgroep heeft met 3-fase hoofdaansluiting lijkt die bewering dat het zonder problemen werkt wel te kloppen, maar volgens de NEN-norm is het gewoon fout.
Dus het is voor jou vooral een keuze hoe hard je het wilt spelen en hoeveel tijd je eraan wilt en kunt besteden.
Waarschijnlijk kun je het het best in eigen beheer om laten bouwen als er nog genoeg ruimte vrij is in je meterkast om een krachtgroep te plaatsen. Kost je wat geld, maar bespaart je een hoop gedoe en heb je er meteen 2 extra groepen bij.
[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 04-11-2021 19:54 ]
@Wolly en @gerre22, ik kon ook niet echt bedenken hoe je condens buiten de leiding zou krijgen, maar als meerdere bedrijven het aangeven die er allemaal ook nog financieel voordeel van zouden hebben als het wel kan dan ga je toch twijfelen…
Maar wellicht hebben we hier eenzelfde situatie als met de kookgroep en alle ‘experts’ die roepen dat het wel mag…
Blijft het feit dat we uiteindelijk alleen op de begane grond vloerverwarming hebben en airco dus nu wel een prima keuze lijkt om overal te kunnen koelen en (bij)verwarmen.
Maar wellicht hebben we hier eenzelfde situatie als met de kookgroep en alle ‘experts’ die roepen dat het wel mag…
Blijft het feit dat we uiteindelijk alleen op de begane grond vloerverwarming hebben en airco dus nu wel een prima keuze lijkt om overal te kunnen koelen en (bij)verwarmen.
Wij krijgen ook een bora, op de installatietekening hebben we echter een 11kw kookplaat laten tekenen, er zit nu dan ook gewoon een krachtgroep. Misschien een tip voor anderen die de discussie kookgroep willen voorkomen.
Je zegt niet wat voor aardlekschakelaars er zitten, zijn dat 2-polige, dan wat @Farmerwood zegt, maar hebben ze 4-polige aardlekschakelaars gebruikt kan het inderdaad goed zijn, want dan gebruik je 2 verschillende fases, dit kan je beter nalezen/bespreken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1timsurname schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:39:
[...]
Vandaag het huis opgeleverd gekregen. De aannemer wilde geen opleverpunt maken van de kookgroep (2x16A achter 3x25A), omdat het volgens de aannemer, de eigenhuis inspecteur en de installateur die aanwezig was gewoon mocht. Ze hadden het over gelijktijdigheidsfactor. Wie heeft gelijk en wat te doen?
Hoi @hybhyb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:57:
@virish01 Kun je intekenen waar je apparaten komen?
Let op dat je stopcontacten/aansluitingen niet áchter je apparaat zitten. Maar altijd in een kast er naast/boven/onder.
Hier zien we maar de helft van de keuken neem ik aan?
De tekening die je net zag is de 0-tekening van een standaardopstelling als we een keuken via de projectontwikkelaar zouden aanschaffen. De aansluitingen die je op de 0-tekening ziet zijn dus standaard aanwezig in de woning. Omdat wij onze keuken op een andere positie zullen plaatsen en niet bij de projectontwikkelaar zullen afnemen, moeten wij de leidingen en eventuele extra stopcontacten laten verleggen/aanbrengen. Zie hieronder het voorlopige leidingsschema van de keukenleverancier.
Onze woonbegeleider gaf aan dat wij zelf ook moeten aangeven welke stopcontacten op een aparte groep moeten worden afgemonteerd. Keukenleverancier zegt dat de aannemer dit moet doen, wat mij ook het meest logische lijkt. Op Tweakers ben ik nu bezig om te kijken wat we moeten doen voor het geval dat blijkt dat zowel de keukenleverancier als de aannemer hier niks mee zullen doen. Hoop dat iemand mij kan helpen om te kijken wat apart op een groep moet en wat bij elkaar kan.
- Quooker Flex 3 Liter
![]() | ![]() | ![]() |
200k meerwerk op een huis van 500k?Scuderia110 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:10:
Ik ben bezig met een huis van 495k, maar heb echt geen 200k aan meerwerk gereserveerd.
Ik hoopte toch echt onder de 75k te blijven, en dat is exclusief de tuin.
De grote kosten zitten denk ik in de aanbouw en de keuken:
Aanbouw = 20k
Deur naar garage = 3k
2 houten deuren garage = 3k
Keuken = 20k
75k-46k= 29k over voor elektra, vloeren, muren, gordijnen en de badkamer. Hoopte dat dat wel genoeg zou zijn.
BlaBlaBla
Gordijnen is wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Dat valt bij mij onder inrichting terwijl de rest in principe in de hypotheek kan vallen.Strider schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:33:
[...]
200k meerwerk op een huis van 500k?
Ik ben bezig met een huis van 495k, maar heb echt geen 200k aan meerwerk gereserveerd.
Aanbouw = 20k
Deur naar garage = 3k
Keuken = 20k
75k-46k= 29k over voor elektra, vloeren, muren, gordijnen en de badkamer. Hoopte dat dat wel genoeg zou zijn.
Maar 29k voor die posten lijkt me aan de lage kant, maar het zou kunnen als je aan de goedkope kant vh spectrum gaat zitten op alle posten
Verwijderd
Zou er nog 10k bij pakken ja. Het kan waarschijnlijk wel, maar of je er echt blij van wordt…
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2021 22:49 ]
Uit mijn hoofd, 30k keuken, vloeren 18k, stucen 8k, airco 6k, elektra 17k, div meerwerk aannemer incl badkamer en uitbouw 78k, schilder 7,5k, isoleren garage en indelen zolder incl 2e badkamer 10k, tuin 30k, rolluiken 6k dan zijn we er wel ongeveer. Woning van iets boven de 200m2
Ook uit mijn hoofd, ruim 30 loze leidingen incl voor rolluiken in de kozijnen, spots in badkamer en overloop. Spots buiten in dakoverstek op schemerschakelaar. Aanpassingen voor keuken. Alles 19mm, alles op 30cm, bij alle lichtschakelaars een wcd, duurder schakelmateriaal, 20mtr kabel bij de achtergevel. Div aansluitingen buiten op de gevel voor verlichting.Blik1984 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:22:
[...]
Hoe kom je aan 17k aan meerwerk voor elektra?
[ Voor 5% gewijzigd door Scuderia110 op 04-11-2021 23:13 ]
Denk dat we kunnen concluderen uit het lijstje van @Scuderia110 dat een nieuwbouw woning op smaak laten afmaken (zonder concessies?) aardig in de papieren kan lopen. Maar dit is toch echt een bovengrens mag ik hopen. 
@virish01 Wat betreft keuken. Als je ergens anders een keuken koopt dan krijg je daar toch gewoon een technische tekening bij? Of heb je nog niet bij betreffende keukenzaak getekend? Volgens mij zou een aannemer een dergelijke technische tekening toch gewoon moeten accepteren? Daar staat tenslotte alles al gespecificeerd.
Wat wel nog kan is dat je zelf gaat kijken welke aansluitingen al (bijna) op de juiste plaats liggen. Die zouden dan niet verplaatst hoeven te worden. Als je alles moet laten verplaatsen kost dit je doorgaans 1-2k aan 'meerwerk'.
Wat betreft groepen: maximale belasting per groep is ongeveer 3500 W, dus tel het vermogen van elk apparaat bij elkaar op en je weet of het op één groep past.
Zoiets dus:
- Bora: krachtgroep
- oven: aparte groep
- combi oven: aparte groep
- vaatwasser: evt combineren met stopcontact en/of koelkast
- koelkast: op vaatwasser of Quooker groep
- Quooker: evt combineren met stopcontact en/of koelkast
Quooker zou ik dus niet met vaatwasser combineren op een groep.
Ik kom dus op 4 groepen + krachtgroep uit.

@virish01 Wat betreft keuken. Als je ergens anders een keuken koopt dan krijg je daar toch gewoon een technische tekening bij? Of heb je nog niet bij betreffende keukenzaak getekend? Volgens mij zou een aannemer een dergelijke technische tekening toch gewoon moeten accepteren? Daar staat tenslotte alles al gespecificeerd.
Wat wel nog kan is dat je zelf gaat kijken welke aansluitingen al (bijna) op de juiste plaats liggen. Die zouden dan niet verplaatst hoeven te worden. Als je alles moet laten verplaatsen kost dit je doorgaans 1-2k aan 'meerwerk'.
Wat betreft groepen: maximale belasting per groep is ongeveer 3500 W, dus tel het vermogen van elk apparaat bij elkaar op en je weet of het op één groep past.
Zoiets dus:
Tof om te horen! Kwamen, zoals gezegd, erg goed over bij al het contact tot nu toe. Dat met hele goede recensies op zowel werkspot, Google en Facebook en een nette prijs was voor ons de gunfactor.wortelsoft schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:09:
[...]
Ik heb mail kontakt met steevens gehad en dat gaat erg vlot, zelfde prijs als jij kreeg en maar gelijk de knoop doorgehakt ze mogen bij mij ook komen. Van het weekend even tekenen voor de tegels en pvc vloer en dan is dat ook weer voorbereid.
Wanneer komen ze bij jou?
Begin tweede kwartaal heb ik opgegeven, de bouwer geeft nog geen betere prognose. Al denk ik dat het eerste kwartaal kan gaan worden. Bij een blok huizen zijn ze begonnen met tegelen van wc en badkamer en aan het stucken, daarna zal het denk ik alleen nog montage werk zijn van de installaties en sanitair.
hyb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:45:
Denk dat we kunnen concluderen uit het lijstje van @Scuderia110 dat een nieuwbouw woning op smaak laten afmaken (zonder concessies?) aardig in de papieren kan lopen. Maar dit is toch echt een bovengrens mag ik hopen.
Zoiets dus:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit hangt ook wel een klein beetje af van de keuken leverancier. Wij kregen een tekening met de genoemde wattages en de keuken leverancier vond het een slimmere keus om de aannemer/installateur te laten bepalen wat op aparte groepen moest komen. Dit bleek uiteindelijk ook de wens van de aannemer te zijn. In overleg met de installateur uiteindelijk besloten elk apparaat op een eigen groep te zetten.hyb schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:45:
Members only:
Inloggen
Wij zitten ook op zoiets, op een huis van 625:
35k badkamers en wc's
35k keuken
13k zolder indeling
23k garage
13k elektra
En dan inderdaad stuccen, schilderen, vloeren leggen, tuin aanleggen, nieuwe meubels, etc.
Maar het ligt er dus ook heel erg aan hoe je huis wordt opgeleverd, bij ons casco. Als je inderdaad veel zelf kan doen, dan kan je veel besparen op dingen als schilderen en vloer leggen.
Het is sowieso heel duur om een nieuw huis te kopen
Mijn buurman doet geen elektra vanuit de bouw en gaat alles zelf doen. Ja, je moet alles weer open breken maar als je de kennis en kunde hebt om het te doen en je daarna een stukadoor laat komen ben je echt wel goedkoper uit.
Ligt er overigens ook aan wat je onder meerwerk schaart.Strider schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:33:
[...]
200k meerwerk op een huis van 500k?
Aanbouw = 20k
Deur naar garage = 3k
Keuken = 20k
Als ik zonnepanelen, zonwering, airco etc meetel gaat het ook hard. Dan kom ik zo op 1,5ton meerwerk op een huis van een ton of vier. Haal ik die eraf en kijk ik puur naar de constructie gaat het om 130k - da's alsnog meer dan 30%. En daar zit inrichting e.d. dan niet bij.
Yes, de meerwerkkosten vanuit de bouw zijn enorm fors. Maar in sommige gevallen kan het helaas niet anders.
Dit zijn prijzen uit een September 2020 project. Ik ben benieuwd wat de meerwerkkosten zijn als je vandaag een nieuwbouwwoning koopt, daar zal al snel 20% bovenop zitten…
Overigens, wat een gekloot als de boel eenmaal is opgeleverd en iedereen bezig is zeg. Overal zitten wel fouten in. Ik ben meer bezig met fouten oplossen en heen en weer rijden om herstellers binnen te laten dan met de eigenlijke bouw. Heel blij dat ik niet op een uur rijden woon...
Voorbeeldje:
Keukenlevering - incompleet. "Morgen brengen we de rest." Uur later, telefoon: "we zijn er over twintig min, doet u de deur even open?". Eh nee, ik ben aan het werk. "Dan zetten we het wel buiten neer, succes met naar binnen tillen, doei!". Alsof ik niks te doen heb verder.
En dan blijkt dat verdomde aanrechtblad uiteindelijk nog beschadigd bij levering, en vervolgens bij montage gebroken te zijn.
Voorbeeldje:
Keukenlevering - incompleet. "Morgen brengen we de rest." Uur later, telefoon: "we zijn er over twintig min, doet u de deur even open?". Eh nee, ik ben aan het werk. "Dan zetten we het wel buiten neer, succes met naar binnen tillen, doei!". Alsof ik niks te doen heb verder.
En dan blijkt dat verdomde aanrechtblad uiteindelijk nog beschadigd bij levering, en vervolgens bij montage gebroken te zijn.

2-kapper van €350.000kepler schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:26:
[...]
Wij zitten ook op zoiets, op een huis van 625:
35k badkamers en wc's
35k keuken
13k zolder indeling
23k garage
13k elektra
En dan inderdaad stuccen, schilderen, vloeren leggen, tuin aanleggen, nieuwe meubels, etc.
Maar het ligt er dus ook heel erg aan hoe je huis wordt opgeleverd, bij ons casco. Als je inderdaad veel zelf kan doen, dan kan je veel besparen op dingen als schilderen en vloer leggen.
Het is sowieso heel duur om een nieuw huis te kopen
Meerwerk vanuit de bouw: €43.000 (uitbouw woning + verlengen garage, zolder ingericht (2 slaapkamer + wasmachine hok en diverse loze leidingen)
Daarnaast nog de volgende zaken:
€5.000 voor vliering en verlaagd plafond beneden.
€1.000 stucadoor.
€15.000 pvc vloer + 2 trappen bekleed met pvc + plinten.
€8.000 schilder
€2.500 electricien
€15.000 keuken
€2.500 grond afvoeren
€18.000 tuinkamer
€5.000 bestrating + stratenmaker
€1.700 garage isoleren
€9.500 zonnepanelen
€2.000 raambekleding
€2.500 schutting
Ongetwijfeld nog zaken vergeten, maar het loopt aardig op (woning opgeleverd in februari 2021).
Oja, nieuwe woning betekent ook (grotendeels) nieuwe inboedel, dat is normaal volgens moeders de vrouw
[ Voor 5% gewijzigd door Bravertal op 05-11-2021 08:03 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
En daar gaat weer het meeste geld heenBravertal schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:57:
[...]
Oja, nieuwe woning betekent ook (grotendeels) nieuwe inboedel, dat is normaal volgens moeders de vrouw
Hier halen we juist niets nieuws. We kijken hoe de bestaande meubels in het nieuwe huis passen en gaan dan schuiven naarmate we er wonen.
Mede ook door onze ervaring dat je vooraf misschien een ideaalplaatje hebt wat je in de praktijk toch weer anders wilt zien.
Maar misschien zijn anderen beter in het bedenken van praktische ideaalplaatjes
Mede ook door onze ervaring dat je vooraf misschien een ideaalplaatje hebt wat je in de praktijk toch weer anders wilt zien.
Nu moet ik ook eerlijk zijn hoor:finsdefis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:19:
Hier halen we juist niets nieuws. We kijken hoe de bestaande meubels in het nieuwe huis passen en gaan dan schuiven naarmate we er wonen.
We hebben het volgende nieuw gekocht omdat het na 15 jaar wel toe was aan vernieuwing en daarnaast scheelde het ook met verhuizen;
- Bedden
- Bankstel
- Eetkamertafel + salontafel
- Tv meubel
- Kast woonkamer
- 2 kledingkasten
Eigenlijk hebben we bovenstaande pas gekocht na oplevering zodat we in de woonkamer konden zien hoe groot de bank maximaal mocht zijn voor ons (levertijd 12 weken).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Members only:
Inloggen
Dat is een verdacht bekende combinatie van papieren en namen, Janssen de Jong toevallig?virish01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:22:
Hoi allemaal,
- Quooker Flex 3 Liter
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Per oven/vaatwasser/quooker een aparte groep hier, en 3-fase voor de Bora/Novy.
vergis je inderdaad niet in wat een nieuwbouw huis nog extra kost bovenop de von prijs.....ter informatie en vergelijking hier ook de lijst van ons huis (vorig jaar opgeleverd)....
Ruim een ton extra op eenhuis van 330K. Wel alles laten doen dus zou natuurlijk goedkoper kunnen....maar opzich hebben we geen hele rare of luxe dingen gedaan.
Betreft een 2 onder een kapper van circa 160 vierkant meter.
Ruim een ton extra op eenhuis van 330K. Wel alles laten doen dus zou natuurlijk goedkoper kunnen....maar opzich hebben we geen hele rare of luxe dingen gedaan.
Betreft een 2 onder een kapper van circa 160 vierkant meter.

Wij sleepten als 2 huurwoningen onze (studenten) inboedel mee en kunnen in dit huis voor het eerst echt samen meubels kiezen en kopen. Bedragen vliegen je om de oren…Bravertal schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:57:
4K voor een nieuw bed in de slaapkamer
5k voor een nieuwe bank en stoel in de woonkamer.
1k voor een (zelfbouw) tv-meubel
2k voor een nieuwe tv (want de oude 43” stond nu ineens op bijna 5 m afstand)
Speelhoek voor de kinderen a 500 euro.
Nieuwe eethoek incl hoekbank zijn we momenteel mee bezig. Wordt maatwerk dus ook zeker een paar duizend euro verder…
Ook bezig met bijkeuken. Ikea keukenblok samengesteld en dat gaan we zelf plaatsen. Kost alsnog 2.5k.
Grote opbergkast op zolder gemaakt van 4,5m hoog, bijna 5m breed en 60cm diep. Zit ook bijna 3k aan multiplex in.
En dan moet daarna nog de zolder die een combi van werk-, sport- en speelkamer wordt. Daar staan inmiddels gelukkig al wel een degelijk bureau, mijn oude hoekbank (die mag niet beneden staan omdat hij rood is😅) en de oude tv doet dienst voor de racefiets om te Zwiften. Alsnog kan er makkelijk 5k uitgegeven worden om de inrichting af te ronden.
En kan nog wel even doorgaan..
Ik moet wel lachen op deze prijzen. 35k voor een keuken is in mijn wereld toch wel luxere segment? Ik wil niet zeggen dat nieuwbouw goedkoop is, maar de bedragen die ik nu voorbij zie komen zijn weer een tikje overdreven. En 30 loze extra leidingen? Hoeveel mensen hebben dat echt nodig? Beetje apart om dat standaard in het rijtje van "och wat is nieuwbouw toch duur" te plaatsen. Als ik niet zelf in een nieuwbouw traject zat zou ik enorm schrikken van de prijzen die hier worden gepost. Maar gelukkig kan ik erom lachen want weet ik dat je voor een derde van deze bedragen ook gewoon een mooi kwalitatief goed huis kunt realiseren.
Een nieuwbouwhuis is natuurlijk vrij snel best groot. Dus meer m2 keuken. Het loopt gewoon snel op :-).MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Ik moet wel lachen op deze prijzen. 35k voor een keuken is in mijn wereld toch wel luxere segment? Ik wil niet zeggen dat nieuwbouw goedkoop is, maar de bedragen die ik nu voorbij zie komen zijn weer een tikje overdreven. En 30 loze extra leidingen? Hoeveel mensen hebben dat echt nodig? Beetje apart om dat standaard in het rijtje van "och wat is nieuwbouw toch duur" te plaatsen. Als ik niet zelf in een nieuwbouw traject zat zou ik enorm schrikken van de prijzen die hier worden gepost. Maar gelukkig kan ik erom lachen want weet ik dat je voor een derde van deze bedragen ook gewoon een mooi kwalitatief goed huis kunt realiseren.
Ik was ook niet van plan om zoveel uit te geven vooraf. Je beseft dit pas echt als je het traject ingaat.
Ja, er zitten wat extremen tussen zoals een keuken van 35k, badkamer van 30k en 30 loze leidingen. Maar het ene nieuwbouwhuis is het andere niet. Als jij een tussenwoning hebt van 120 m2 zullen de totaalkosten altijd lager uitkomen als dat jij een tweekapper of vrijstaande woning koopt van 180+ m2. Tevens is de afbouwstaat van ieder project echt anders. Ik heb hele acceptabele standaard badkamers gezien van 60x60 vloertegels en 30x60 muurtegels waarbij je zelf de keuze had in de kleurstellingen, en een mooi badmeubel erbij. Maar ook badkamers met de allergoedkoopste tegel en allergoedkoopste wastafel plus fontein. Dat scheelt nogal in de totaalkosten aan meerwerk.MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Ik begrijp zelf ook wel dat als je de kans hebt, dat je het beter gelijk goed kunt aanpakken. Maar als ik dat reflecteer naar waar ik nu woon, een huurhuis uit 1965 zonder domotica, vraag ik mijzelf wel eens af of het echt nodig is om door heel het huis straks extra elektra leidingen te laten leggen. Ik mis het nu ook niet.MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
BlaBlaBla
Het is zeker in het luxe segment, maar we hebben ook een groot huis en dus bijbehorende grote keuken.MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Hetzelfde geldt voor het sanitair, we hebben twee losse wc's, twee badkamers waarvan eentje met wc. Dan gaat het gewoon hard met het geld.
En wij hadden heel misschien voor een derde van die prijzen iets kunnen neerzetten, maar dat was echt heel basic geweest. Voor die prijzen begin ik dan ook echt wel te twijfelen aan de kwaliteit en service.
Maar dat is een persoonlijke keuze, wij vonden bv de keukens in een lagere prijsklasse niet mooi en ook niet genoeg in te delen naar onze wensen.
Haha wij hadden ook nog (een groot deel van onze) studenten meubelen. Dus hier ook bijna alles nieuw.Farmerwood schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:45:
[...]
Wij sleepten als 2 huurwoningen onze (studenten) inboedel mee en kunnen in dit huis voor het eerst echt samen meubels kiezen en kopen. Bedragen vliegen je om de oren…
4K voor een nieuw bed in de slaapkamer
5k voor een nieuwe bank en stoel in de woonkamer.
1k voor een (zelfbouw) tv-meubel
2k voor een nieuwe tv (want de oude 43” stond nu ineens op bijna 5 m afstand)
Speelhoek voor de kinderen a 500 euro.
Nieuwe eethoek incl hoekbank zijn we momenteel mee bezig. Wordt maatwerk dus ook zeker een paar duizend euro verder…
Ook bezig met bijkeuken. Ikea keukenblok samengesteld en dat gaan we zelf plaatsen. Kost alsnog 2.5k.
Grote opbergkast op zolder gemaakt van 4,5m hoog, bijna 5m breed en 60cm diep. Zit ook bijna 3k aan multiplex in.
En dan moet daarna nog de zolder die een combi van werk-, sport- en speelkamer wordt. Daar staan inmiddels gelukkig al wel een degelijk bureau, mijn oude hoekbank (die mag niet beneden staan omdat hij rood is😅) en de oude tv doet dienst voor de racefiets om te Zwiften. Alsnog kan er makkelijk 5k uitgegeven worden om de inrichting af te ronden.
En kan nog wel even doorgaan..
Op zich heb je ook geen nieuw huis nodig toch? ;-).Strider schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:11:
[...]
Ik begrijp zelf ook wel dat als je de kans hebt, dat je het beter gelijk goed kunt aanpakken. Maar als ik dat reflecteer naar waar ik nu woon, een huurhuis uit 1965 zonder domotica, vraag ik mijzelf wel eens af of het echt nodig is om door heel het huis straks extra elektra leidingen te laten leggen. Ik mis het nu ook niet.
Het zit hem er een beetje in dat je bij een nieuwbouwhuis denkt ‘nu ligt alles open, als ik iets wil moet ik het nu doen’.
Ik zit nu midden in het nieuwbouwtraject en ik merk/besef ook echt wel dat er een flinke kostenpost bovenop de VON prijs (355.000) komt, maar de bedragen die ik hier lees komen wij echt bij lange na niet aan. Onze woning van een kleine 140m2 zal uiteindelijk zo'n 50.000 tot 60.000 extra kosten aan meerwerk + inrichting. Alleen de kosten voor de tuin heb ik nog niet meegerekend, dat project heb ik even vooruit geschoven.MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Moet ik wel toegeven, wij zijn niet de meest veeleisende mensen. Ik zie heel veel dingen die ik heel mooi vind, maar de kosten uiteindelijk gewoon niet waard vind. Onze keuken kost bijvoorbeeld incl. montage en verleggen leidingwerk 14.500. Die had ook makkelijk 2x duurder kunnen zijn als ik de kosten volledig genegeerd had (zonder over the top te gaan).
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf de keuze maken 1. Heb ik het geld? 2. Heb ik het geld er voor over?
Wij antwoorden bij vraag 2 misschien sneller 'nee' dan de gemiddelde Tweaker in dit topic. En dan kun je de kosten best beperkt houden. Waarbij je ook weer afhankelijk bent van de aannemer en eventuele projectkeukens/badkamers.
This is absolutely ridiculous
Hier hetzelfd. Lees ook veel over draad naar elke wcd/schakelaar trekken, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul heb wat ik er voor demotica aan moet hangenStrider schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:11:
[...]
Ik begrijp zelf ook wel dat als je de kans hebt, dat je het beter gelijk goed kunt aanpakken. Maar als ik dat reflecteer naar waar ik nu woon, een huurhuis uit 1965 zonder domotica, vraag ik mijzelf wel eens af of het echt nodig is om door heel het huis straks extra elektra leidingen te laten leggen. Ik mis het nu ook niet.
Heb er geen kaas van gegeten, demotica en alles wat er mogelijk is. Als het ter zijner tijd nodig is zie ik het dan wel.
Daar zitten bij mij heel weinig kosten in de begroting.
----
Net als dat ik vrij weinig kennis heb van netwerk, twee leidingen voor UTP is hier het meerwerk.
Wellicht kan ik nu ook deze vraag hier ongegeneerd neerleggen
Unifi aankoopadvies + netwerk benodigdheden
[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 05-11-2021 10:30 ]
Verwijderd
Een keuken van 35k? Echt hardhouten fronten, natuurstenen blad persoonlijk uit een rots in italie gezocht en gaggenau apparatuur? Anders lijkt het me weinig te rechtvaardigen, als ik al zie wat voor luxe keukens er voor 25k voorbij komen in het keuken topic
Wij krijgen 3k terug voor de standaard keuken, in principe is dat al een prima keuken maar uiteindelijk moeten we er ook gaan wonen en is het geen verhuurobject voor rendement. Daarnaast heb ik nu 25k begroot maar ben bereid om over de 35k te gaan met een woonkeuken van +/- 35m2 wat we ook willen gebruiken voor de ontvangst van gasten in plaats van de woonkamer wat meer een "gezellige" televisie ruimte wordt.MemeMaster schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:58:
Ik moet wel lachen op deze prijzen. 35k voor een keuken is in mijn wereld toch wel luxere segment?
Ik vraag het ook wel eens af ja. Wij zijn voor ons gevoel (vrijwel) helemaal los gegaan en hebben 25k uitgegeven. Onze woonkeuken van 36 m2 is ook echt groot met een blok van 4.5m breed en een eiland van 3x1 m en alle apparatuur uit de serie 6 en 8 van Bosch.Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:28:
Een keuken van 35k? Echt hardhouten fronten, natuurstenen blad persoonlijk uit een rots in italie gezocht en gaggenau apparatuur? Anders lijkt het me weinig te rechtvaardigen, als ik al zie wat voor luxe keukens er voor 25k voorbij komen in het keuken topic
Maargoed iedereen heeft eigen wensen, tijd en budget dus vergelijken blijft lastig. Mijn vrouw houdt erg van koken, terwijl ik met de helft hiervan ook dik tevreden was geweest.
Ik heb op andere vlakken weer meer wensen en eisen.
Dat is het ook wel een beetje, je maakt het zo gek als dat je zelf wilt. Een keuken kan voor 5k maar ook voor 35k. Zelfde met vloeren bijvoorbeeld, een mooie visgraat houten vloer met bies en band is een stuk duurder dan een rechte laminaat vloer.
Ik denk dat het meer is dat de Tweakers in dit topic over het algemeen wat duurdere huizen koopt en daarmee dus ook duurdere inrichting willen. Er zijn ook "gewoon" starters nieuwbouw (rijtjes)woningen van onder de 400k. Daar zit meestal een standaard keuken en badkamer in. Dus als je dan voor een basis inrichting gaat hoef je in principe binnen alleen de muren te behangen/schilderen en een laminaat vloer te leggen. Daarnaast moet je een tuin aanleggen, wat stiekem wel wat geld kost. Dus voor 10-20k kan je ook wel klaar zijn, anno 2021.
Je zal straks maar wel eens die domotica passie krijgen en jezelf gaan afvragen hoe je die vaste kabels naar iedere ruimte moet gaan krijgen, als dat dan nog nodig is, misschien kun je met Wifi ook wel het meeste oplossenRequiem19 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:16:
[...]
Op zich heb je ook geen nieuw huis nodig toch? ;-).
Het zit hem er een beetje in dat je bij een nieuwbouwhuis denkt ‘nu ligt alles open, als ik iets wil moet ik het nu doen’.
Maar stel je gebruikt het niet, dan is het gewoon geld verspilling geweest, je huis wordt er geen euro meer waard door, en kunt dat bedrag ook niet meer investeren in andere (wel renderende) zaken.
BlaBlaBla
Er is niks mis is met een keuken van 35k als je het kunt betalen. Mijn punt is alleen dat het misschien wel goed is om erbij te vermelden je het dan hebt over een zeer luxe afgewerkte woning.
30 loze leidingen is wellicht overkill voor de gemiddelde persoon. Maar een loze leiding naar elke verdieping tbv een wifipunt is toch echt geen overbodige luxe ivm de dikke betonwanden van tegenwoordig. Hier komt je wifi echt niet doorheen.
Daarnaast een leiding tbv tv op slaapkamer etc is iig 1 leiding per kamer niet raar.
Ik heb persoonlijk bijvorrbeeld ook leidingen laten leggen naar mijn kozijen buiten vanaf een elektrapunt zodat het gemakkelijker was om screens te plaatsen achteraf.
Daarnaast een leiding tbv tv op slaapkamer etc is iig 1 leiding per kamer niet raar.
Ik heb persoonlijk bijvorrbeeld ook leidingen laten leggen naar mijn kozijen buiten vanaf een elektrapunt zodat het gemakkelijker was om screens te plaatsen achteraf.
Members only:
Inloggen
Qua afwerking hebben we nergens op bespaard. Alles is luxe, hoogste kwaliteit, beste materiaal.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Tja, wij hebben een stoomoven en een combi-oven, beiden top of the line. Hetzelfde geldt voor de kookplaat en vaatwasser. Daarnaast hebben we een eikenhouten kast op maat erin zitten en een groot eikenhoutblad voor de bar.Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:28:
Het had vast goedkoper gekund voor dezelfde keuken, maar wij het meeste tegen aanliepen was de service en flexibiliteit van de verschillende partijen. We zijn een aantal keuken en sanitairzaken langs geweest, dus in het 'normale' prijssegment. Maar daar werden we echt slecht behandelt en hadden we totaal geen vertrouwen in.
- sommige winkels geen offertes ontvangen of ter plekke moeten tekenen
- bij 1 winkel hebben 2u gezeten, daarna na heel veel bellen de 2e afspraak kunnen maken om het keuken en sanitairontwerp te bespreken. Komen we daar aan, hebben ze de verkeerde maten over genomen (dus totaal verkeerde opsteling)... De keukenpersoon begon ter plekke, met zo'n geodriehoek met daarin de kast maten, nog het ontwerp te maken... We hebben het gesprek snel afgesloten en weg gegaan. Zo behandel je toch geen klanten, zeker geen klanten die bijna voor ruim 60k een bestelling willen plaatsen.
- en nog paar van zulke ervaringen
Bij onze huidige keukenwinkel zijn we een paar keer langs geweest om het ontwerp te bespreken, zonder enige druk vanuit hun kant. Ze begonnen met een schets uit de vrije hand, in plaats gelijk al in beperkingen te denken. Ze hebben ook meegedacht over de rest van de inrichting en waren (en zijn) gewoon heel service gericht.
Ja, dan betaal ik een paar duizend euro extra. Maar geen gezeik/gezeur (en zelf allerlei dingen moeten uitzoekn/najagen) en een keuken/badkamer echt helemaal naar eigen wens.
Maar klopt, wij hadden het geld en als we een lager budget hadden gehad dan waren we er ook wel uitgekomen.
@kepler ik ben wel benieuwd naar het resultaat!
BlaBlaBla
Eindelijk een gezicht bij @kepler
( https://memegenerator.net...099/spared-no-expense.jpg )
Members only:
Inloggen
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
Ik ben zelf nu bezig met een nieuwbouw (ingrijpende renovatie, 30 parkeerplaatsen worden nieuw gerealiseerd op eigen terrein die onlosmakelijk verbonden zijn aan de appartementsrechten) waar de vergunning eind 2020 voor is afgegeven. De projectaannemer wil €4500 hebben voor de aanleg van een loze leiding van de parkeerplaats naar het appartement. Dit is zonder de daadwerkelijke laadpaal, en ze geven ook aan dat het anders achteraf onmogelijk is een laadpaal te realiseren. Dit lijkt me compleet in te gaan tegen de regels? Op mijn opmerking dat er volgens de wet doorvoeringen geplaatst dienen te worden zeggen ze dat ze dit ook doen. Waar die €4500 dan nog voor is is mij een raadsel.Dronium schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:49:
[...]
Krijgen jullie eigen parkeerplaatsen?
Hoe groot is het appartementen-complex, en van welke datum is de vergunning?
Volgens de laatste regeling moet er namelijk naar jouw parkplaats een mantelbuis of andere voorziening aangelegd worden zodat je een laadpaal kunt plaatsen en die kunt voeden vanuit je eigen meterkast.
Als er geen eigen plekken zijn moet er een bepaald percentage/aantal van de parkeervakken voorzien zijn van een (openbare) laadpaal.
Maar alles hangt aan de datum waarop de vergunning is afgegeven . . .
Op de site van de RVO hebben ze het over "leidinginfrastructuur (loze leidingen)", maar is dit ook daadwerkelijk een loze leiding naar het appartement? Daarnaast vraag ik me af hoe blij ik moet zijn met 100m kabel en de verliezen daarvan, maar dat is een volgend probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 05-11-2021 13:46 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
fsfikke schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:43:
[...]
Ik ben zelf nu bezig met een nieuwbouw (ingrijpende renovatie, 30 parkeerplaatsen worden nieuw gerealiseerd op eigen terrein die onlosmakelijk verbonden zijn aan de appartementsrechten) waar de vergunning eind 2020 voor is afgegeven. De projectaannemer wil €4500 hebben voor de aanleg van een loze leiding van de parkeerplaats naar het appartement. Dit is zonder de daadwerkelijke laadpaal, en ze geven ook aan dat het anders achteraf onmogelijk is een laadpaal te realiseren. Dit lijkt me compleet in te gaan tegen de regels? Op mijn opmerking dat er volgens de wet doorvoeringen geplaatst dienen te worden zeggen ze dat ze dit ook doen. Waar die €4500 dan nog voor is is mij een raadsel.
Op de site van de RVO hebben ze het over "leidinginfrastructuur (loze leidingen)", maar is dit ook daadwerkelijk een loze leiding naar het appartement? Daarnaast vraag ik me af hoe blij ik moet zijn met 100m kabel en de verliezen daarvan, maar dat is een volgend probleem.
Artikel 5.15. Oplaadpunten en leidingdoorvoeren
Bouwbesluit1. Een te bouwen woongebouw met een parkeergelegenheid in het gebouw of buiten het gebouw op hetzelfde perceel, met meer dan tien parkeervakken, heeft leidingdoorvoeren voor oplaadpunten voor ieder parkeervak.
Ik denk niet dat er verwacht wordt dat een loze leiding naar het bijbehorende appartement moet worden gelegd maar dat er loze leidingen zijn die naar één centraal stroompunt gaan.
Dat is dus op z'n Holland lekker vaag omschreven in het bouwbesluit. Het doel van het bouwbesluit lijkt mij te moeten zijn dat nieuwbouw voorbereid is op elektrisch laden. Als de aannemer zegt "Als je niet betaalt zal je nooit een laadpaal kunnen hebben" lijkt me dat in te gaan tegen het doel van het bouwbesluit. Een loze leiding die in een random punt stopt kunnen ze net zo goed weglaten.Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:56:
[...]
[...]
[...]
Bouwbesluit
Ik denk niet dat er verwacht wordt dat een loze leiding naar het bijbehorende appartement moet worden gelegd maar dat er loze leidingen zijn die naar één centraal stroompunt gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 05-11-2021 14:25 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ben wel benieuwd hoe een keuken en badkamers in die prijsklasse eruit zienJackBol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:12:
***members only***
Qua afwerking hebben we nergens op bespaard. Alles is luxe, hoogste kwaliteit, beste materiaal.
Wij hebben nog geen afbouw keuzes gemaakt (oplevering zomer 2022), maar gaat ook wel duur worden. Zolang de woningmarkt stijgt maakt het natuurlijk ook wat minder uit als je doorstroomt.
Ik plaats niet graag prive-plaatjes, maar zodra alle meubels er zijn zal ik eens kijken of ik wat plaatjes zal posten
Hehe, zo voelt het wel af en toe. We zijn dit niet van plan om binnen 20 jaar nog een keertje te doen, dus willen het gelijk goed doen.Ploon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:26:
Eindelijk een gezicht bij @kepler( https://memegenerator.net...099/spared-no-expense.jpg )
Daarnaast werken we hard voor ons geld, en gebruiken we dit geld om ook een stukje gemak te kopen. Zeker met drie kleine kinderen hebben we in het verhuisproces vaak gekozen voor de makkelijkste optie, ipv perse de goedkoopste optie. Tijd is ook geld en als het even kan besteed ik liever tijd aan de kinderen dan aan het huis.
Ik begrijp ook wel dat dit echt een hele luxe positie is die voor veel mensen niet is weggelegd. Aan de andere kant hebben we wel bewust voor een lagere hypotheek gekozen, om deze keuzes te kunnen maken.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.