Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Z___Z schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:21:
[...]

Ben wel benieuwd hoe een keuken en badkamers in die prijsklasse eruit zien :)

Wij hebben nog geen afbouw keuzes gemaakt (oplevering zomer 2022), maar gaat ook wel duur worden. Zolang de woningmarkt stijgt maakt het natuurlijk ook wat minder uit als je doorstroomt.
Er komen TZT wel wat fotos. Keuken plaatsing staat nu geplanned voor week 8 (eind feb 2022).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:27:
[...]

Er komen TZT wel wat fotos. Keuken plaatsing staat nu geplanned voor week 8 (eind feb 2022).
Keek even terug naar je fotos, hoekwoning is wel een bescheiden beschrijving voor je nieuwe huis :o, ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:56:
[...]

[...]

[...]

Bouwbesluit

Ik denk niet dat er verwacht wordt dat een loze leiding naar het bijbehorende appartement moet worden gelegd maar dat er loze leidingen zijn die naar één centraal stroompunt gaan.
Klopt. Althans, dat was wel hoe de aannemer het bij ons interpreteerde. Bij ons was er een optie van €4000 om een laadpaal te realiseren. Dat was echter met een centraal stroompunt, waardoor je nog met de afrekening met de VVE blijft zitten. Aangezien we een drive-in woning krijgen met een parkeerplaats direct achter de woning, hebben we nu voor een loze leiding gekozen naar de eigen meterkast. Dan kunnen we na oplevering zelf een laadpaal realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
Wij zaten voor een huis van 600k met 172 m2 woonoppervlak op 130k. Zat zelfs nog geen uitbouw bij in... maar wel keuken, vloeren, wanden, zolderverbouwing met twee slaapkamers en extra badkamer, ruim 6 kWp aan extra zonnepanelen, meerkosten standaard opgeleverde badkamer, laadpaal electrische auto, isolatie garage en ALLE extra inrichting (raambekleding, gordijnen, nieuwe bank, tv, kasten, vloerkleed, bedden/bureaus kinderen, etc). Maar niet de tuin (10k). Begroot was 100k, ai

Doel was value-for-money en alleen meer geld uitgeven aan zaken die je met plezier veel gebruikt. Bij ons was dat de keuken. Dus wel een hacker systemat keuken en luxe apparatuur, maar alles los besteld op internet en via ingehuurde klusser laten installeren. Maar ook de zolder niet afgenomen bij aannemer, maar ook materiaal op internet besteld en laten maken. En voor de standaard badkamer iets meerwerk, maar identiek wasmeubel en spiegelkast voor minder dan 40% van de prijs van aannemer in Duitsland besteld.

Veel werk in gestopt, maar duizenden euro's bespaard, ook omdat ik niet veel zelf kan. Juist dit logistieke werk was goed in de avonduren te doen en overdag kon ik gewoon als zzp'er blijven werken. Ik hield mezelf steeds voor dat ik hele grote bijdragen aan de studies van mijn kinderen aan het wegpissen was als ik niet een beetje normaal bleef doen, niet probeerde te focussen op de zaken die we belangrijk vinden en te veel naar de buren zou kijken.

Ik probeerde dus in redelijkheid wel wat perspectief te behouden op de grote bedragen die hiermee gemoeid waren. Maar goed, ik snap ook heel goed het gemak en de tijdsbesparing van veel meer uitbesteden en zaken aanklikken bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-07 17:45

ChUcKiE

Dus........

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:28:
Een keuken van 35k? Echt hardhouten fronten, natuurstenen blad persoonlijk uit een rots in italie gezocht en gaggenau apparatuur? Anders lijkt het me weinig te rechtvaardigen, als ik al zie wat voor luxe keukens er voor 25k voorbij komen in het keuken topic :o
Bij ons is het toch echt gelukt met dat bedrag.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Z___Z schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
[...]

Keek even terug naar je fotos, hoekwoning is wel een bescheiden beschrijving voor je nieuwe huis :o, ziet er goed uit.
Thanks!

Die foto die ik eerder postte waar de steigers weg waren, zijn de buren op de andere kant van het blok.
Dit is ons huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ckm49FydGofnuY8gxKnY2sBS9UI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8JpqBmynJjehf4VdKWHbetxV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eOEl9eStAArqaF1BPbT-dELh3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBmd9viCyZQJCTETrhNFyKNP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhI8FHiA6cWxXi6M8SYLzKYPpZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPTPzpZ9sGSjz0YNbf78kzJe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J46RuIBH32bCcZ3FZqbgOaUMIVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7AQuCqZqlaOtOfvVGhZ7dtrw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:42
Mijn starters woning, wat betreft afwerking degelijk. Tweedehands meubels, geen probleem, geld gaat gewoon eerst in de vaste delen die nu maar 1x goed moeten.
Maar ik maak wel elke keuze bewust. Zo vind ik pvc te duur en kies ik voor een goede kwaliteit laminaat. Miele apparatuur is overkill, AEG of Bosch volstaat ruimschoots.
Badkamer vanuit de bouw.
Ik heb wel wat handige mensen in mijn vriendengroep/netwerk wat best veel scheelt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
user_tweakers schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:12:
Mijn starters woning, wat betreft afwerking degelijk. Tweedehands meubels, geen probleem, geld gaat gewoon eerst in de vaste delen die nu maar 1x goed moeten.
Maar ik maak wel elke keuze bewust. Zo vind ik pvc te duur en kies ik voor een goede kwaliteit laminaat. Miele apparatuur is overkill, AEG of Bosch volstaat ruimschoots.
Badkamer vanuit de bouw.
Ik heb wel wat handige mensen in mijn vriendengroep/netwerk wat best veel scheelt.

***members only***
Deze bedragen komen overeen met mijn kosten.
Mijn gewone rijtjeshuis hoekwoning valt voor velen onder "starters woning"'. Terwijl voor mij een starterswoning juist een oud 3 kamer appartement in een flat 3 hoog achter is. Daar kom ik vandaan, dus een nieuwbouw rijtjeshuis is voor mij een grote stap (een huis met een trap! Wauw). Misschien komt dit omdat ik in de stad ben opgegroeid en arm. Al mijn familie en vrienden woonden in een flat. Iedereen die in een rijtjeshuis woonde was in mijn beleving rijk . En als je niks anders gewend bent dan badkamers van sociale huurwoningen is zo'n standaard badkamer vanuit de bouw enorme luxe. Het is ook wel fijn om niet veeleisend te zijn omdat je niks gewend bent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vandaag offerte voor het schilderwerk, hele woning de binnenkant, 14K. Kunnen ook zelf gaan prutsen, maar het is gewoon erg veel houtwerk en die bruine dakplaten op zolder zijn niet zomaar wit en strak.

Maar wel weer een post die dus hoger uitvalt. Maar voor een paar K kan ook als ik handig was geweest, dat is me helaas niet gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:48
Voor de cijfertjes hier ook een duit in het zakje. Al lijk ik meer onder meerwerk (/achteraf werk) te schalen dan wat ik hierboven lees.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Scuderia110 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:57:
Vandaag offerte voor het schilderwerk, hele woning de binnenkant, 14K. Kunnen ook zelf gaan prutsen, maar het is gewoon erg veel houtwerk en die bruine dakplaten op zolder zijn niet zomaar wit en strak.

Maar wel weer een post die dus hoger uitvalt. Maar voor een paar K kan ook als ik handig was geweest, dat is me helaas niet gegeven.
Hier ook een uitschieter voor stucen van 15k. Niet normaal meer. Zou nog rond kunnen shoppen. Wij zijn uiteindelijk veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:04:
[...]

Hier ook een uitschieter voor stucen van 15k. Niet normaal meer. Zou nog rond kunnen shoppen. Wij zijn uiteindelijk veel goedkoper uit.
Klopt, maar wil het superstrak en ken dit bedrijf. En vind maar eens een goed bedrijf die binnen 2 mnd tijd heeft. Het zij zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Denk een record hier? Na 3 dagen de kozijnen er in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pawxiqjLuCyjRhCw4YCJC9lXqxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8ImUKB7eiLYpqv7KWJmXNsu.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:41:
[...]

Bij ons komen ze eind januari om te leggen. Tot nu toe erg meedenkend en komt ervaren/professioneel over bij telefonisch contact en het inmeten.
Ik zie dat je wel een goede prijs hebt voor tegels, wil je delen bij die je tegels hebt besteld en hebt laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Z___Z schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:10:
[...]

Ik zie dat je wel een goede prijs hebt voor tegels, wil je delen bij die je tegels hebt besteld en hebt laten zetten?
Zie Source90 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Regge voor de tegels (was een kortingsweek met extra korting op de prijs die ik van concurrent kreeg).
Leggen via Steevens, zie link in bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laura1234
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-03-2022
Zo wat een bedragen komen voorbij zeg

Voor ons nu de schade als volgt, 2 kapper 165 m2

Uitbouw 18500
Badkamer/keuken 16000
Vloer 6500
Stucen 4000
Meerwerk kleine dingetjes 5000 euro
( denk aan andere vensterbanken, woning spiegelen, kraantje etc)

De rest volgt zodra we de sleutel krijgen :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Annuk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:41:

Je mag van mij het geld uitgeven aan een trekkous hoor maar het kan prima zonder, zal morgen even proberen foto's te maken hoe kabel vast te knopen aan een trekveer.
Heeft even iets langer geduurd, maar hierbij ff een kleine "handleiding" hoe ik het meestal doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUdngcgI3FL98JnRysBoyNZfESM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=fotoalbum_medium

@Scuderia110

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-07 18:04
Wij hebben ook net een vrijstaande nieuwbouw gekocht van 570k, 170m2. We hopen qua meerwerk onder de 60k te blijven, gaan best wel het een en ander zelf doen.

Vanuit de gemeente is het verplicht hemelwater op eigen terrein te infiltreren. De aannemer heeft alleen de hwa tot 5m buiten de gevel in zijn pakket zitten. Zijn er al tweakers die ervaring hebben met infiltratiekratten? Ik vraag me af of dat bij ons goed werkt, het grondwater staat vrij hoog en we zitten op kleiachtige grond, dicht bij de rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 15:21
Farmerwood schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:45:
[...]

Wij sleepten als 2 huurwoningen onze (studenten) inboedel mee en kunnen in dit huis voor het eerst echt samen meubels kiezen en kopen. Bedragen vliegen je om de oren…
4K voor een nieuw bed in de slaapkamer
5k voor een nieuwe bank en stoel in de woonkamer.
1k voor een (zelfbouw) tv-meubel
2k voor een nieuwe tv (want de oude 43” stond nu ineens op bijna 5 m afstand)
Speelhoek voor de kinderen a 500 euro.

Nieuwe eethoek incl hoekbank zijn we momenteel mee bezig. Wordt maatwerk dus ook zeker een paar duizend euro verder…

Ook bezig met bijkeuken. Ikea keukenblok samengesteld en dat gaan we zelf plaatsen. Kost alsnog 2.5k.

Grote opbergkast op zolder gemaakt van 4,5m hoog, bijna 5m breed en 60cm diep. Zit ook bijna 3k aan multiplex in.

En dan moet daarna nog de zolder die een combi van werk-, sport- en speelkamer wordt. Daar staan inmiddels gelukkig al wel een degelijk bureau, mijn oude hoekbank (die mag niet beneden staan omdat hij rood is😅) en de oude tv doet dienst voor de racefiets om te Zwiften. Alsnog kan er makkelijk 5k uitgegeven worden om de inrichting af te ronden.

En kan nog wel even doorgaan..
Heel herkenbaar dit. Gelukkig hebben wij een aantal van die kosten al gemaakt in het huidige huis zodat het tzt iets minder pijn doet.
Ik vrees wel heel erg voor de kosten van raambekleding. Gordijnen gaan al duur worden, maar horretjes, shutters/jaloezieën etc...dat gaat aardig oplopen. Evenals een grote wandkast op maat. We hebben nu een kleine variant staan die een paar jaar terug al 2,5k aan materiaal heeft gekost.
Dat zijn dan ook wel flinke prijzen. Ik merk dat ik hier met wat kleine concessies al een hoop winst heb kunnen halen op de vloeren en de muren, die had ik eerst ook voor heel hoge bedragen in de begroting staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pannencouque schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:11:
[...]
Heel herkenbaar dit. Gelukkig hebben wij een aantal van die kosten al gemaakt in het huidige huis zodat het tzt iets minder pijn doet.
Ik vrees wel heel erg voor de kosten van raambekleding. Gordijnen gaan al duur worden, maar horretjes, shutters/jaloezieën etc...dat gaat aardig oplopen. Evenals een grote wandkast op maat. We hebben nu een kleine variant staan die een paar jaar terug al 2,5k aan materiaal heeft gekost.

[...]
Dat zijn dan ook wel flinke prijzen. Ik merk dat ik hier met wat kleine concessies al een hoop winst heb kunnen halen op de vloeren en de muren, die had ik eerst ook voor heel hoge bedragen in de begroting staan.
Wij hebben inzet horren bij de kozijnen mee besteld. Waren geloof ik €80 per hor kwijt. Hebben ze in eerste instantie alleen boven want als we beneden wat open zetten zijn het toch de deuren. Later kunnen we altijd de leverancier bellen en zeggen voor welk raam we ze willen en dan worden ze gewoon nageleverd.

Online ben je ongeveer het zelfde kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Debuteer schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:03:
Wij hebben ook net een vrijstaande nieuwbouw gekocht van 570k, 170m2. We hopen qua meerwerk onder de 60k te blijven, gaan best wel het een en ander zelf doen.

Vanuit de gemeente is het verplicht hemelwater op eigen terrein te infiltreren. De aannemer heeft alleen de hwa tot 5m buiten de gevel in zijn pakket zitten. Zijn er al tweakers die ervaring hebben met infiltratiekratten? Ik vraag me af of dat bij ons goed werkt, het grondwater staat vrij hoog en we zitten op kleiachtige grond, dicht bij de rivier.
Dat is wel heel bijzonder dat niet in de vrij op naam prijs, zit. Wat is er in de vergunning opgenomen?

Wij hebben een infiltratieput in de voortuin liggen en in de vergguning is opgenome mhoe groot die is. De overkapping aan huis heb ik hier ook nog op aangesloten. Voor het tuinhuis, heb ik een gat gegraven met worteldoek en grind erin, maar dat is maar een paar meter aan de voorkant.

60k meerwerk is krap, maar als je veel zelf doet te doen. Wij waren voor een vrijstaand huis, van 185m2 na aanpassing garage na kantoor €75.000 waarvan €26.000 bij de aannemer. Dus ma €50.000 voor vloeren, keuken stucadoor, tuin, tuinhuis etc. Als je veel zelf doet is dat gewoon te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 12:32
darasta schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:45:
Wij hebben het eerste gesprek met de installateur gehad. Hij gaf aan een NIBE warmtepomp te plaatsen (buitenunit AMS10 6kw, binnenunit BA-SVM). Deze heeft een boilerinhoud van 180L. Er kan gekozen worden voor een grotere boiler tegen een meerwerkprijs.

Het gaat om een huis met 4 slaapkamers die gebouwd wordt onder woningborg garantie en waarborgregeling 2020. In bijlage A staan eisen van de warm water tap installatie. Dit neemt toe per persoon en voor het hebben van een bad. Voor de warmtepomp ga ik uit van een laadtijd tussen 1.5 en 16h. Wij hebben geen bad. Vanaf 4 personen zou dan de standaard boiler van 180L niet voldoen.
Het probleem met deze versie is dat er niet staat vermeld waarop het aantal personen gebaseerd moet worden. In de versie van 2021 staat vermeld dat het aantal personen = aantal slaapkamers + 1.
Dat zou in ons geval uitkomen op 5 personen, waardoor wij recht hebben op boiler van 242L.
-----
EDIT: Linkje naar woningborg documenten
darasta schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:06:
[...]
Na aanleiding hiervan heb ik contact opgenomen met Woningborg. Zij geven aan dat ook voor 2020 het aantal slaapkamers de boilerinhoud bepaalt, waarbij aantal slaapkamers+1 het aantal bewoners is.
Als er bij het meerwerk voor een extra slaapkamer wordt gekozen dient de boilerinhoud hierop aangepast te worden om de garanties te behalen.
De ondernemer kan hier alleen van afwijken als het om een meer geavanceerd systeem gaat met een hogere nuttige inhoud of een snellere opwarmtijd (1% voor elke minuut onder 1u.
Members only:

Nu alleen nog besluiten of we de uitbreiding naar 265L zelf nog willen als extra buffer.
Zijn er mensen met een douchepijp WTW en een boiler van 180L met ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door darasta op 06-11-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:50
@darasta wat kost die verhoging naar 265l ?
Ik zou altijd uitbreiden als het kan naar 250+ bij 4 of meer personen in een huishouden. Je douche wtw is een mooi extraatje maar geen warm water hebben vond ik persoonlijk armoede.
Het warm
Houden van die extra liters tov je 180l is verwaarloosbaar en als die uutbreiding dus relatief goedkoop is zou ik dat altijd doen.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 06-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07
darasta schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:05:
[...]

[...]

***members only***

Nu alleen nog besluiten of we de uitbreiding naar 265L zelf nog willen als extra buffer.
Tja, wij hebben een warmtepomp en een vat van 300 liter omdat we een bad hebben (2-kapper, gezin met 3 tieners). Tot nu toe nog geen problemen met te kort warm water. Andere buren (met kleine kinderen) hebben geen bad en die hebben 165 liter. Ik hoor ze nooit klagen maar voor mijn gevoel is dat niet zo veel. Zelf vind ik onze situatie al "armoedig".

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
180l + douche WTW is echt niet mis, als je geen bad neemt zou ik daar ongezien voor tekenen.

Vraag het anders eens na bij de Douche WTW experts hoe groot je boiler virtueel is met een Douche WTW met >50% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Het hangt ook echt van je gebruik af. Hier douche ik altijd in de ochtend, vriendin vindt de avonden fijner. In de tussentijd is hij al lang opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Ik krijg nog een cv ketel, dus kan niet uit ervaring praten. Maar ik zou mezelf bedenken, wat is er erger, die 180 liter kiezen en er achter komen dat dit toch soms te weinig is, of upgraden naar 265 liter en achteraf denken dat 180 ook genoeg was geweest. Keuze is dan toch simpel.

Ik vind het pure armoede als je moet gaan nadenken hoe lang je doucht, kids kunnen ook aanhang meenemen als ze ouder worden, een keer mensen die blijven slapen, persoonlijk zou ik dus blind voor 265 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:48:
Ik krijg nog een cv ketel, dus kan niet uit ervaring praten. Maar ik zou mezelf bedenken, wat is er erger, die 180 liter kiezen en er achter komen dat dit toch soms te weinig is, of upgraden naar 265 liter en achteraf denken dat 180 ook genoeg was geweest. Keuze is dan toch simpel.

Ik vind het pure armoede als je moet gaan nadenken hoe lang je doucht, kids kunnen ook aanhang meenemen als ze ouder worden, een keer mensen die blijven slapen, persoonlijk zou ik dus blind voor 265 kiezen.
Ik zou niet verbaasd zijn als je met je warmtepomp, het electrisch element en het vermogen van de Douche WTW al genoeg vermogen hebt om het inkomende water van 8-11 graden te verwarmen tot 37c.

En dan heb je dus je boiler van 180l met een hogere temperatuur al 'leeg' gedouched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

TF

bla bla

Ik lees een hoop over hoe belangrijk het opstookprotocol is.

Vroeger en in mijn huidige woning was dit nooit een punt. Hoe groot is de kans op krimpscheuren nu werkelijk? We hebben wel vezels laten mee storten .

Edit: ik lees al voldoende gelijkende vragen in dit topic. Geen heel duidelijk antwoord over risicos.

Zou pvc bijv meer last van vocht kunnen hebben dan tegels en daarvoor opstoken belangrijk is?

[ Voor 32% gewijzigd door TF op 06-11-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:51:
[...]

Ik zou niet verbaasd zijn als je met je warmtepomp, het electrisch element en het vermogen van de Douche WTW al genoeg vermogen hebt om het inkomende water van 8-11 graden te verwarmen tot 37c.

En dan heb je dus je boiler van 180l met een hogere temperatuur al 'leeg' gedouched.
Zo werkt het helaas niet.
Noiler leeg betekend gewoon 1 uur zonder goed warm water. Het elektrisch element springt alleen voor de CV bij en alleen als het buiten erg koud is (-10 bijvoorbeeld).
Ook is dat element niet krachtig genoeg om in het tempo van douchewater (12 tot 20 liter per minuut!) op te leveren a 38 graden. Iets waar een gas gestookte CV ketel zijn hand niet voor omdraait.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 07-11-2021 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:02:
[...]

Zo werkt het helaas niet.
Noiler leeg betekend gewoon 1 uur zonder goed warm water. Het elektrisch element springt alleen voor de CV bij en alleen als het buiten erg koud is (-10 bijvoorbeeld).
Wat vreemd, dus als de compressor kapot is heb je wel verwarming maar geen warm water?
Ook is dat element niet krachtig genoeg om in het tempo van douchewater (12 tot 20 liter per minuut!) op te leveren a 38 graden. Iets waar een gas gestookte CV ketel zijn neus niet voor omdraait.
Douchewater kan ook met 8 liter per minuut, niet iedereen heeft een stortdouche tegenwoordig met al die boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:08:
[...]

Wat vreemd, dus als de compressor kapot is heb je wel verwarming maar geen warm water?

[...]

Douchewater kan ook met 8 liter per minuut, niet iedereen heeft een stortdouche tegenwoordig met al die boilers.
Het elektrisch element is een noodgreep voor een bodemwarmtepomp. Die zet hij dan ook alleen in als je dreigt te bevriezen binnen :).
Het is geen doorstromer, dat element warmt een vast vat water op, niets meer en niets minder. Een douchekraan verbruikt veel meer dan hij kan opwarmen.

En vergis je niet, een gemiddelde hand douche doet makkelijk 6,5-7 liter per minuut. Een gemiddelde douche in het algemeen 12 liter.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 06-11-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
GeeMoney schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:32:
@darasta wat kost die verhoging naar 265l ?
Ik zou altijd uitbreiden als het kan naar 250+ bij 4 of meer personen in een huishouden. Je douche wtw is een mooi extraatje maar geen warm water hebben vond ik persoonlijk armoede.
Het warm
Houden van die extra liters tov je 180l is verwaarloosbaar en als die uutbreiding dus relatief goedkoop is zou ik dat altijd doen.
Members only:

Kosten zijn op het totaal verwaarloosbaar, maar toch wel weer een smak geld. Deze uitbreiding kost daarnaast kastruimte omdat het een los vat wordt.
We zijn met ons tweetjes, dus tegen de tijd dat eventuele kinderen eventuele partners meenemen zijn we wel een eindje verder. Voor nu geloof ik wel dat we er voldoende aan hebben, maar lastig in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
darasta schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:07:
[...]

***members only***

Kosten zijn op het totaal verwaarloosbaar, maar toch wel weer een smak geld. Deze uitbreiding kost daarnaast kastruimte omdat het een los vat wordt.
We zijn met ons tweetjes, dus tegen de tijd dat eventuele kinderen eventuele partners meenemen zijn we wel een eindje verder. Voor nu geloof ik wel dat we er voldoende aan hebben, maar lastig in de toekomst kijken.
Vraag even of het een doorstromer wordt, dan kan het namelijk achteraf altijd nog en is het eigenlijk ook niet echt wat je wilt.
Het mooiste is als je originele vat gewoon vergroot wordt, anders gaat je energierekening alsnog aardig omhoog want dat tweede vat (vaatje eigenlijk :+) is zoals ik het nu hoor alsnog elektrisch ala een doorstromer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50
[...]

[...]

***members only***

Wij hebben 180 l, in combinatie met een douchegoot wtw. Nog nooit warm water tekort gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
GeeMoney schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:20:
[...]

Vraag even of het een doorstromer wordt, dan kan het namelijk achteraf altijd nog en is het eigenlijk ook niet echt wat je wilt.
Het mooiste is als je originele vat gewoon vergroot wordt, anders gaat je energierekening alsnog aardig omhoog want dat tweede vat (vaatje eigenlijk :+) is zoals ik het nu hoor alsnog elektrisch ala een doorstromer.
De standaard is een all in one. Dus koelkastmodel waar een ketel van 180l in zit. De uitbreiding is een losse regelunit en een los vat van 265l. Dit neemt meer ruimte in dan de all in one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:20:
[...]

Een doorstromer is geen vat. En als backup ideaal, voor die 2x per jaar dat je standaard vatgrootte niet toereikend is.
Maar het is zo’n nutteloze discussie als je niet op inhoud kunt vergelijken: dus zonder boilerinhoud, boilertemp (waar zit deze sensor?), douchetijd, douchedebiet, tijd tussen douchebeurten, vermogen WP, instellingen WP (wanneer begint hij vat weer te verwarmen) doucheWTW ja of nee, gemeten in zomer of winter (aanvoertemp water) allemaal te vergelijken kun je eigenlijk niet veel zinnigs erover zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
darasta schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:01:
[...]

De standaard is een all in one. Dus koelkastmodel waar een ketel van 180l in zit. De uitbreiding is een losse regelunit en een los vat van 265l. Dit neemt meer ruimte in dan de all in one.
Wij hebben wel de optie genomen voor het externe vat van 270 liter van Nibe. Maar als de bouwer douche WTW had aangeboden denk ik dat we aan de 180 liter ook wel genoeg hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Wij hebben een vat van 500 liter. Ik hoop dat het voldoende is met opgroeiende kinderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 15:21
Toppe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:29:
[...]

Wij hebben inzet horren bij de kozijnen mee besteld. Waren geloof ik €80 per hor kwijt. Hebben ze in eerste instantie alleen boven want als we beneden wat open zetten zijn het toch de deuren. Later kunnen we altijd de leverancier bellen en zeggen voor welk raam we ze willen en dan worden ze gewoon nageleverd.

Online ben je ongeveer het zelfde kwijt.
Als dat zou kunnen had ik het meteen gedaan. Maar dat soort handige opties worden/werden bij ons niet geboden.

Iemand hier trouwens ervaring met het coaten van de garagevloer? Ik ben er nog niet over uit. Enerzijds is beton wel handig zodat water gewoon wordt opgenomen en je geen plassen e.d. krijgt. Anderzijds is zo'n strakke witte vloer ook mooi, moet er wel wat antislip in.

Gaan misschien de muren en het plafond wel nog even schilderen zodat het er iets minder sneu uitziet. Zonde van de arbeid voor een garage, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-07 17:45

ChUcKiE

Dus........

TF schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:10:
Wij hebben een vat van 500 liter. Ik hoop dat het voldoende is met opgroeiende kinderen :)
Wij ook, was wel een upgrade die wat geld kostte maar dan weet ik zeker dat het genoeg is. Overigens werd dit ook aanbevolen bij ons (bad, stortdouche, twee kleine kinderen).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voordeel is wel dat je de SWW temp dan omlaag kan zetten als blijkt dat het (veel) te veel is, goed voor de COP van de WP. Upgrade ga je er niet mee terugverdienen, maargoed.
Blijft lastige materie, en de woekerprijzen en creatieve boekhouding die gedaan worden door de aannemers maken de keuze er niet makkelijk op. Feit is wel dat een los vat altijd makkelijk nog te upgraden is. Of 1 erbij, of een doorstromer. Keuze is reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bbbrumbrum schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:05:
[...]

Een doorstromer is geen vat. En als backup ideaal, voor die 2x per jaar dat je standaard vatgrootte niet toereikend is.
Maar het is zo’n nutteloze discussie als je niet op inhoud kunt vergelijken: dus zonder boilerinhoud, boilertemp (waar zit deze sensor?), douchetijd, douchedebiet, tijd tussen douchebeurten, vermogen WP, instellingen WP (wanneer begint hij vat weer te verwarmen) doucheWTW ja of nee, gemeten in zomer of winter (aanvoertemp water) allemaal te vergelijken kun je eigenlijk niet veel zinnigs erover zeggen.
Ik las het alsof er een 80litet boilertje werd bijgeplaatst.
En natuurlijk is er wel iets over te zeggen namelijk gewoon de gemiddelden gebruiken die ook de installateurs allemaal gebruiken.
180 liter vat betekend zonder douche wtwt ongeveer 280-300 liter warm water op 38 graden.

Ongeacht locatie van temp sensor of wat dan ook, gemiddelden werken prima.

Bovenstaande zijn waardes voor bodem warmtepompen zonder douche wtw’s.

Een doorstromer zou ik alleen uit nood kiezen, je vat is dan gewoon te klein eigenlijk en je rendement zakt dan dus behoorlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 07-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik heb er nog even over nagedacht, en wat de bouwer en jij beiden vinden is dat de installatie moet voldoen aan Woningborg 2020 voor 5 personen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmzsN7cD/screenshot-203.png

Zoals je ziet is dat 240 liter bij een laadtijd> 1,5 uur <16 uur. Gezien dit de afspraak is zou je deze inhoud in mijn ogen kunnen eisen zonder meerprijs.

Echter nu wilt de bouwer dit niet leveren en komt hij met een Douche WTW pijp als ('gratis') alternatief.

Woningborg zegt over het afwijken van de inhoud van de boiler:
De ondernemer kan hier alleen van afwijken als het om een meer geavanceerd systeem gaat met een hogere nuttige inhoud of een snellere opwarmtijd (1% voor elke minuut onder 1u.
Dan is het toch zaak dat de bouwer middels een berekening aantoont dat bovenstaande wordt behaald?
Die berekening kan je altijd hier (of in het Douche WTW topic) delen als je het zeker wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:16:
[...]
Iemand hier trouwens ervaring met het coaten van de garagevloer? Ik ben er nog niet over uit. Enerzijds is beton wel handig zodat water gewoon wordt opgenomen en je geen plassen e.d. krijgt. Anderzijds is zo'n strakke witte vloer ook mooi, moet er wel wat antislip in.
Ik heb vinyl met soort betonlook in de bijkeuken/berging gelegd. Bevalt goed. Makkelijk schoon te houden en ook op blote voeten kun je er lekker op lopen. Nog geen last van water dat blijft staan in plassen. Beetje wat er ligt veeg je zo op.
En rol het zo op als ik bij het luik naar de kruipruimte moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 07-11-2021 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Hier met vijf 180 liter vat. Voor 5x douchen prima. Alleen even met elkaar rekening houden als er iemand in bad gaat. Prima te doen, ervaar het niet als armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
Wolly schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb er nog even over nagedacht, en wat de bouwer en jij beiden vinden is dat de installatie moet voldoen aan Woningborg 2020 voor 5 personen.

[Afbeelding]

Zoals je ziet is dat 240 liter bij een laadtijd> 1,5 uur <16 uur. Gezien dit de afspraak is zou je deze inhoud in mijn ogen kunnen eisen zonder meerprijs.

Echter nu wilt de bouwer dit niet leveren en komt hij met een Douche WTW pijp als ('gratis') alternatief.

[...]

Dan is het toch zaak dat de bouwer middels een berekening aantoont dat bovenstaande wordt behaald?
Die berekening kan je altijd hier (of in het Douche WTW topic) delen als je het zeker wilt weten.
Het is niet dat de aannemer niet wil leveren. Het is dat woningborg heeft aangegeven dat met deze oplossing aan de regels wordt voldaan.
Zoals woningborg het zelf uitlegt gaat het om dat er wordt voldaan in een redelijke behoefte. Als daar aan wordt voldaan dan is het goed. De aannemer moet bewijzen dat hij hier aan voldoet bij afwijkingen van de richtlijn. Versie 2021 heeft hetzelfde uitgangspunt, dus door hier aan te voldoen heeft de aannemer dat afdoende bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
[...]

[Afbeelding]

[...]

Zelf heb ik ook mijn aannemer aangesproken op de te kleine boiler van mijn Nibe Warmtepomp. Vanuit Woningborg zou ik minimaal 192L moeten krijgen bij drie slaapkamers. Allereerst hadden ze mij een douche wtw beloofd, maar ik kreeg later onderstaand antwoord:
De norm die Woningborg heeft gesteld, benoemt de hoeveelheid water die er bij een aaneengesloten aftapping kan worden afgetapt. Deze hoeveelheid is gerelateerd aan het aantal personen in een woning. Bij een woning met 3 slaapkamers gaat men uit van 4 bewoners en is er gesteld dat er inderdaad 192L getapt moet kunnen worden.

De door ons toegepaste boiler heeft een inhoud van 178L, maar kan (doordat hij tijdens het tappen ook weer bijvult) meer water tappen. Dit blijkt (middels een test) ruimschoots voldoende voor het halen van de door Woningborg gestelde norm van 192L. Een en ander is vastgelegd in een rapport opgesteld door de fabrikant van de warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[...]

Jammer dat SWK niet een soortgelijke garantie afdwingt voor warm water. Zou m’n WP boiler upgrade ook wel gratis willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Z___Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:26:
[...]

Jammer dat SWK niet een soortgelijke garantie afdwingt voor warm water. Zou m’n WP boiler upgrade ook wel gratis willen hebben.
Jawel toch? Wij hebben ook SWK, zie de voorwaarden hier: https://cms.swk.nl/app/up.../20-02-18-Module-II-R.pdf

Zij houden de volgende tabel aan mbt boilerinhoud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Cxmu3eqQy7GmJuOeqJS3IM5ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/htaH7kaOxDXvSap9oemSmRW8.png?f=fotoalbum_large
De inhouden zijn gebaseerd op:
- ...
- Het aantal personen gelijk stellen aan het aantal slaapvertrekken in de woning +1.
- ...
Onze woning had 6 slaapkamers, we hebben hiervan 1 samengevoegd en nu 5 slaapkamers. Echter, na pas wat aandringen konden we onze boiler vergroten van 150L naar 200L. Had dit niet eigenlijk gemoeten zonder hier extra voor te betalen? En eigenlijk moet onze boilerinhoud minstens 240L zijn (= voor 6 personen eigenlijk 7 dus, als we geen slaapkamers hadden samengevoegd?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
darasta schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:10:
[...]

Het is niet dat de aannemer niet wil leveren. Het is dat woningborg heeft aangegeven dat met deze oplossing aan de regels wordt voldaan.
Zoals woningborg het zelf uitlegt gaat het om dat er wordt voldaan in een redelijke behoefte. Als daar aan wordt voldaan dan is het goed. De aannemer moet bewijzen dat hij hier aan voldoet bij afwijkingen van de richtlijn. Versie 2021 heeft hetzelfde uitgangspunt, dus door hier aan te voldoen heeft de aannemer dat afdoende bewezen.
Ik begreep dat de aannemer niet de 'makkelijke-weg' oplossing van een grotere boiler wilde aanbieden zonder meerprijs te vragen en op zoek was naar een manier om hier goedkoper uit te komen.

Maar de vraag is dus puur gericht of het comfort voldoende is?

Even de 2021 norm voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zBj5QsXs/screenshot-204.png

Je zou met een douche pijp WTW dan voldoende hebben aan een boiler van 137 liter, je krijgt een 180l waarmee je dus al een flinke reserver hebt. Zou je de uitbreiding nemen naar 265 liter zonder douche pijp WTW kost dat flink veel ruimte en heb je ineens een capaciteit van 265 + 180 = 445 liter voor twee personen. Beetje overdreven en gaat je ook de nodige energie kosten.

In de toekomst kan je altijd nog kijken wat handig is qua uitbreiding, maar die douche pijp WTW is een passief apparaat wat niet altijd achteraf makkelijk ingebouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aemilius112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Wij belanden een beetje in dezelfde discussie. Warmtepomp met een standaard geïntegreerde boiler van 180 liter. Ons project loopt via BouwGarant. Online kan ik daar niets m.b.t. boilerinhoud vinden.
Onze woning (ca. 195 m2, 2 onder 1 kap) heeft standaard 3 slaapkamers en een badkamer zonder bad. Bij ons komt er een extra badkamer bij met bad en nog 3 slaapkamers op de zolder. Met drie (kleine) kinderen lijkt me 180 liter gewoon veel te weinig. Aannemer geeft nu aan: geef jullie wensen maar aan bij de installateur, dan kan je een extra boilervat (oid) erbij afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

ChUcKiE schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:28:
[...]

Wij ook, was wel een upgrade die wat geld kostte maar dan weet ik zeker dat het genoeg is. Overigens werd dit ook aanbevolen bij ons (bad, stortdouche, twee kleine kinderen).
Upgrade was enigzins betaalbaar van 300 naar 500. Werd mij ook gezegd dat een 500 liter vat minder energie verbruikt om op temperatuur te blijven in verband met de massa. Niet uitgezocht verder.

Bad, stortdouchen en 4 kinderen richting pubertijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hallom schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:34:
[...]

Jawel toch? Wij hebben ook SWK, zie de voorwaarden hier: https://cms.swk.nl/app/up.../20-02-18-Module-II-R.pdf

Zij houden de volgende tabel aan mbt boilerinhoud:

[Afbeelding]

[...]

Onze woning had 6 slaapkamers, we hebben hiervan 1 samengevoegd en nu 5 slaapkamers. Echter, na pas wat aandringen konden we onze boiler vergroten van 150L naar 200L. Had dit niet eigenlijk gemoeten zonder hier extra voor te betalen? En eigenlijk moet onze boilerinhoud minstens 240L zijn (= voor 6 personen eigenlijk 7 dus, als we geen slaapkamers hadden samengevoegd?)?
Hmm wij hebben 5 slaapkamers en een bad en geen wtw. Zou ik dan 343 liter boiler moeten krijgen in de von prijs? Bij wie zou ik dit proces in gang moeten zetten? Bij de project ontwikkelaar?

Is dit garantie supplement geldig op alle swk overeenkomsten?

In onze versie van de II P supplement staat geen boiler volume eis (versie uit 2014, koopcontract uit 2021).

Zo te zien heb ik gewoon pech. De aannemer gebruikt de overgangsregeling om nog de oude modules te mogen gebruiken:(
Op 1 januari 2020 zijn nieuwe regelingen en modelovereenkomsten in werking getreden die van toepassing zijn op bouwplannen die bij SWK worden aangemeld. Overgangsperiode voor Modules I E en II O/P/Q is verlengd tot 1 januari 2022.

[ Voor 18% gewijzigd door Z___Z op 07-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]
Als dat zou kunnen had ik het meteen gedaan. Maar dat soort handige opties worden/werden bij ons niet geboden.

Gaan misschien de muren en het plafond wel nog even schilderen zodat het er iets minder sneu uitziet. Zonde van de arbeid voor een garage, maar ja.
Stucadoor ging bij ons gelijk aan de slag, dus het enige waar we aan konden werken was de garage. :D

Die dus likje verf gegeven en we wilden ook de vloer coaten. Helaas was het nog te nat, dus wordt volgend jaar. Nutteloze info dus eigenlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:45:
[...]

Hmm wij hebben 5 slaapkamers en een bad en geen wtw. Zou ik dan 343 liter boiler moeten krijgen in de von prijs? Bij wie zou ik dit proces in gang moeten zetten? Bij de project ontwikkelaar?

Is dit garantie supplement geldig op alle swk overeenkomsten?
De aannemer is er verantwoordelijk voor dat er volgens de geldende normen en regels gebouwd wordt en daar kun je dus terecht.
In eerste instantie gewoon dit stuk uit de norm noemen en aangeven dat hier naar jouw idee nu niet aan voldaan wordt.
Mocht de aannemer daar niet in mee gaan dan kun je er een opleverpunt van maken. Zou het evt eerst even verifiëren via VEH als je daar lid van bent. Dan sta je ook sterker richting de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:26
Als ik die tabel zo zie had ik geen upgrade hoeven te nemen standaard was 150l met verticale wtw. Voor 500 euro extra toch maar een 200l genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Z___Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:45:
[...]

In onze versie van de II P supplement staat geen boiler volume eis (versie uit 2014, koopcontract uit 2021).
Koopcontract uit 2021 maar certificaat gebaseerd op de 2014 versie, mag dat wel? Ons koopcontract is uit 2020 en certificaat is gebaseerd op de SWK 2020 waar deze module ook onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hallom schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:02:
[...]

Koopcontract uit 2021 maar certificaat gebaseerd op de 2014 versie, mag dat wel? Ons koopcontract is uit 2020 en certificaat is gebaseerd op de SWK 2020 waar deze module ook onder valt.
Dit staat in onze KAO:
3. de SWK Garantie- en waarborgregeling 2020 en het bijbehorend Garantiesupplement, bestaande uit de Modules I.E en II.P

Dus module II P is geldig, niet II R, waar de boiler volumes in staan. Samen met de quote van de swk website dat dit nog mag tot 1-1-2022 denk ik dat het nog mag.

In de oude module staat zelfs geen enkele eis qua boiler volume. Ze hadden ook 100 liter kunnen plaatsen. Oude module is meer toegespitst op gas CV verwarming voor tap water.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 07-11-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:52
Ik heb in 2020 een woning gekocht met drie slaapkamers en heb een boiletvat (bodemwarmtepomp) van 180L. In de AOK wordt verwezen naar Woningborg N.V. op 01 januari 2016. Kan dit zo maar? Moet dit geen 2020 zijn? Ik ben hier nooit bij stilgestaan, maar zie dat de regeling omtrent een boilervat toch anders is. Zie de onderstaande links.

Bijlage A 2016
https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2016.pdf

Bijlage A 2020
https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:08
jelmerc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:45:
30 loze leidingen is wellicht overkill voor de gemiddelde persoon. Maar een loze leiding naar elke verdieping tbv een wifipunt is toch echt geen overbodige luxe ivm de dikke betonwanden van tegenwoordig. Hier komt je wifi echt niet doorheen.
Daarnaast een leiding tbv tv op slaapkamer etc is iig 1 leiding per kamer niet raar.

Ik heb persoonlijk bijvorrbeeld ook leidingen laten leggen naar mijn kozijen buiten vanaf een elektrapunt zodat het gemakkelijker was om screens te plaatsen achteraf.
Denk je dat of spreek je uit ervaring?

Ja, de verdiepingsvloeren zijn dik, maar dan zou per verdieping 1 extra loze leiding (dus 2 in totaal) in mijn optiek al voldoende moeten zijn. Want de tussenwanden in een (nieuwbouw)huis zijn echt niet dik, en als ik dan na ga dat mijn jaren 70 woning ook gewoon een dikke betonnen vloer heeft en ik boven prima wifi van beneden heb..

En wat betreft TV, ik ga zelf in ieder geval niet meer in de weer met coax. Daar kijk ik ook gewoon te weinig tv voor. De Ziggo Go android tv app volstaat al.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudyy op 07-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Rudyy schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:53:
[...]

Ja, de verdiepingsvloeren zijn dik, maar dan zou per verdieping 1 extra loze leiding (dus 2 in totaal) in mijn optiek al voldoende moeten zijn. Want de tussenwanden in een (nieuwbouw)huis zijn echt niet dik, en als ik dan na ga dat mijn jaren 70 woning ook gewoon een dikke betonnen vloer heeft en ik boven prima wifi van beneden heb..

En wat betreft TV, ik ga zelf in ieder geval niet meer in de weer met coax. Daar kijk ik ook gewoon te weinig tv voor. De Ziggo Go android tv app volstaat al.
Volgens mij heb je vooral problemen daarmee als je vloerverwarming hebt op de verdiepingen. Ik heb net wifi geïnstalleerd en de wifi komt echt niet naar de volgende verdieping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
[...]

Zelf hebben wij boven in elke kamer 1 loze leiding late plaatsen. In de woonkamer hebben wij ook loze leiding laten plaatsen zodat in de toekomst de tv verplaatst kan worden (andere opstelling zithoek). In elke kamer heb ik hier een utp en coax kabel geplaatst, wifi is leuk maar bekabeling is beter (denk ik).

Ook hebben wij in de gang, overloop 1e en 2e verdieping loze leidingen laten plaatsen tbh accespoints. Mijn buurman heeft dat niet en die heeft matige wifi in zijn slaapkamer en op zolder heeft hij geen wifi.

Met 3 tieners in huis moest de wifi zeker goed zijn en dat is het (dat was voor hun een voorwaarde om mee te verhuizen haha).

Ik zou zeker daar goed over nadenken.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:22:
[...]

Volgens mij heb je vooral problemen daarmee als je vloerverwarming hebt op de verdiepingen. Ik heb net wifi geïnstalleerd en de wifi komt echt niet naar de volgende verdieping
Het is vooral de bewapening in het beton wat WiFi tegenhoudt. Mijn huidige jaren 90 woning werkt WiFi boven ook voor geen meter vanaf de meterkast. Heb het nu opgelost met powerlan.

Gezien binnenmuren meestal gipsblokken zijn, zit er geen staal in en gaat WiFi er prima doorheen. Ik verwacht dat WiFi (helaas) prima door mijn voor/achtergevel heen gaat, gezien dat HSB gipswandjes worden met een gemetselde muur ervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 07-11-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 08:27
Enige tijd geleden heb ik enkele vragen gesteld over de mogelijkheden met deuren. Inmiddels ben ik er voor een groot gedeelte al uit. Ik heb besloten om de meeste deuren gewoon bij de deurenleverancier bij het project te nemen (Berkvens). Stalen zwarte kozijnen met Berkoline 664 deuren. Meterkast deur word Berklon 900.

Nu heb ik de woonkamer deur en de deur naar de interne berging. Deze bevind zich ook in de woonkamer.
Deze deuren wil ik elders aanschaffen en laten monteren. Het idee is als volgt:
Woonkamerdeur: een staallook deur met een grote glasopening ( dus geen horizontale strookjes ) Voorbeelden:
hier en hier.

Bergingsdeur: een deur met onzichtbare kozijnen. Zoiets lijkt mij wel leuk voor zo een deur naar de interne berging. Dan valt het minder op. Wil het dan in de zelfde kleur als de muren laten verven. Bijvoorbeeld de Xinnix X2 akoestische deur met valdorpel. Dit, omdat in de interne berging de WTW-unit zich zal bevinden en wasmachine/droger.

Mijn vragen zijn als volgt:
  • Heeft er iemand (een recentere) ervaring met Xinnix X2 deuren? Ik las op internet dat men last heeft van stucwerk die los komt oid? Dit was op een belgisch forum van een aantal jaar geleden.
  • Misschien een stomme vraag, kan ik beter uit voorzorg stompe kozijnen erinzetten ivm afmetingen? Ookal worden deze standaard kozijnen in zn geheel vervangen?
  • Ben van plan om (weer) naar simonmaree te gaan voor advies en voorbeeld offerte. Maar mocht iemand iets beters weten in regio Almere, dan hoor ik het graag.

[ Voor 19% gewijzigd door cacao70 op 07-11-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 21:54
Farmerwood schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:56:
[...]

De aannemer is er verantwoordelijk voor dat er volgens de geldende normen en regels gebouwd wordt en daar kun je dus terecht.
In eerste instantie gewoon dit stuk uit de norm noemen en aangeven dat hier naar jouw idee nu niet aan voldaan wordt.
Mocht de aannemer daar niet in mee gaan dan kun je er een opleverpunt van maken. Zou het evt eerst even verifiëren via VEH als je daar lid van bent. Dan sta je ook sterker richting de aannemer.
Bedankt, door het lezen van dit bericht weer even een herinnering dat ik nog in de ING winkel moest kijken ;)

Voor de ING klanten, het "gratis" lidmaatschap is weer beschikbaar voor 1000 punten in de ING winkel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35

EiT

darasta schreef op zondag 7 november 2021 @ 06:07:
[...]

***members only***

Ik zou het niet doen als je toch niet van plan bent om er langer dan 10 jaar te wonen. Wij hebben met 2 kleine kinderen 5 jaar in een huis gewoond met 180L. Nooit issues gehad, wij douchen’s ochtends en als de kinderen in bad gingen was het ‘s avonds. Dit was overigens met een standaard douche en 5kW WP.

Nu wel een 300L vat met een zwaardere WP (3-12kW). Reden is 2 badkamers, geen WTW mogelijk, regendouche, kinderen die groter worden en dat wij hier nog wel lang willen wonen. Vat is met deze WP binnen een uur weer opgewarmd. Dat gaat met 12kW en een COP van 3.

Als je al wel kinderen had zou ik wel groter kiezen, maar nu, voordat je kinderen hebt en voordat zij fatsoenlijk gaan douchen ben je zo een jaar of 10 verder.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is je SWW doeltemp dan, COP3 op max vermogen zal geen SCOP zijn over het jaar heen met >50gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Cagdas schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:46:
Ik heb in 2020 een woning gekocht met drie slaapkamers en heb een boiletvat (bodemwarmtepomp) van 180L. In de AOK wordt verwezen naar Woningborg N.V. op 01 januari 2016. Kan dit zo maar? Moet dit geen 2020 zijn? Ik ben hier nooit bij stilgestaan, maar zie dat de regeling omtrent een boilervat toch anders is. Zie de onderstaande links.

Bijlage A 2016
https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2016.pdf

Bijlage A 2020
https://www.woningborg.nl...geling-nieuwbouw-2020.pdf
Lol, dit is interessant op nu (pas) te lezen.

Ca. een jaar geleden de KAO met bijbehorende AV/AT getekend en tijdens het tekenen aangegeven dat we het raar vonden dat ze in de KAO ergens nog verwezen naar 2016. Op ons verzoek dus direct ter plekke aangepast zonder te denken dat het iets van effect zou hebben. Was ook gewoon iets wat ze gemist hadden bij het updaten van de oude modelovereenkomst denk ik. Maar blijkbaar kan het dus toch relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
finsdefis schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:04:
[...]

Lol, dit is interessant op nu (pas) te lezen.

Ca. een jaar geleden de KAO met bijbehorende AV/AT getekend en tijdens het tekenen aangegeven dat we het raar vonden dat ze in de KAO ergens nog verwezen naar 2016. Op ons verzoek dus direct ter plekke aangepast zonder te denken dat het iets van effect zou hebben. Was ook gewoon iets wat ze gemist hadden bij het updaten van de oude modelovereenkomst denk ik. Maar blijkbaar kan het dus toch relevant zijn.
Ik ga maandag eens bellen met Woningborg. Vermoed dat het moment van tekenen naar verwachting leidend is welke voorwaarden van toepassing zijn. In de praktijk zijn dergelijke overeenkomsten vaker verouderd. Overigens heb ik thuis ooit een certificaat ontvangen. Dat ding ligt nu ergens in de verhuisdozen. Vermoed dat daar ook wel het een en ander op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[...]

Ik ben niet degene die je hebt gequoted maar ik spreek wel uit ervaring inderdaad. Afhankelijk van of je VV hebt tussen je verdiepingen, wat voor wanden heb je exact op je verdiepingen, welke eisen heb je aan doorvoer-snelheden etc ben je wel iets meer nodig.
Ik woon zelf ook in een jaren 70 woning maar ik heb op de 1e verdieping al geen bereik meer uit de woonkamer (op enkele plekken minimaal), en op zolder al helemaal niet meer.
Heb zelf door m'n woning zo'n 200 a 300m UTP getrokken zodat ik overal een bedrade aansluiting kan gebruiken waar ik dat wens. Tevens op iedere verdieping een AP hangen.

Z___Z schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:33:
[...]

Het is vooral de bewapening in het beton wat WiFi tegenhoudt. Mijn huidige jaren 90 woning werkt WiFi boven ook voor geen meter vanaf de meterkast. Heb het nu opgelost met powerlan.

Gezien binnenmuren meestal gipsblokken zijn, zit er geen staal in en gaat WiFi er prima doorheen. Ik verwacht dat WiFi (helaas) prima door mijn voor/achtergevel heen gaat, gezien dat HSB gipswandjes worden met een gemetselde muur ervoor.
Hoe gaat je HSB wandje opgebouwd worden is de grote vraag, als daar nog iets van PIR in komt met een aluminiumlaagje, of een folie soort met iets als aluminium oid. (verwacht ik wel i.v.m. isolatienorm) dan ga je geen enkel praktisch straalsignaal hebben door je wanden heen. Tevens gaat het zeker nog effect hebben of je gemetselde muur tzt ook vocht in zich heeft (normale baksteen in principe in de natte maanden altijd wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:38:
[...]

Heeft even iets langer geduurd, maar hierbij ff een kleine "handleiding" hoe ik het meestal doe.

[Afbeelding]

@Scuderia110
Vandaag alle loze leidingen afgegaan en gemarkeerd in de meterkast welk touwtje van welke leiding is. Er is er 1 waar ik geen beweging in krijg. Spullen zijn besteld en komen deze week binnen, ik laat weten of het gaat lukken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Scuderia110 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:59:
[...]

Vandaag alle loze leidingen afgegaan en gemarkeerd in de meterkast welk touwtje van welke leiding is. Er is er 1 waar ik geen beweging in krijg. Spullen zijn besteld en komen deze week binnen, ik laat weten of het gaat lukken 😎
Kijk dat is al leuk stukje voorbereiding.
En waar je geen beweging in kreeg die heb je wel aan beide uiteinden "getraceerd"? Of dat nog niet?

Wat is je lijstje wat je besteld hebt exact geworden als ik mag vragen (mag evt. ook per DM).
Kan ik en evt. anderen nog even met je meekijken of je alles hebt en/of evt. nog tips/aanvullingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een setje van deze.
https://www.bol.com/nl/nl...lVvjywDOdTywaAg1lEALw_wcB

Werkt prima! Transporteert DVB-C zonder problemen en je kan er zelfs nog je kabelmodem achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[...]
Zelf coaten van een cementdekvloer met zo'n setje 2-componenten epoxy is echt niet mooi. De cementstructuur blijft gewoon en je kan er nooit meer tegels op verlijmen mocht je dat ooit willen. Tenzij je de hele vloer gaat mechanisch gaat opruwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:18:
[...]

Kijk dat is al leuk stukje voorbereiding.
En waar je geen beweging in kreeg die heb je wel aan beide uiteinden "getraceerd"? Of dat nog niet?

Wat is je lijstje wat je besteld hebt exact geworden als ik mag vragen (mag evt. ook per DM).
Kan ik en evt. anderen nog even met je meekijken of je alles hebt en/of evt. nog tips/aanvullingen etc.
Ik heb besteld wat ik eerder schreef, alleen geen trekkous n.a.v. je handleiding :)

Waar geen beweging in zat, in de meterkast was dit degene die over was, dus moet hem wel zijn.

Alleen nog aan het twijfelen wanneer ik het ga doen, voor of na de stucadoor, de electricien zegt ervoor maar mijn gevoel zegt erna. En dan in de meterkast flinke overlengte van een meter ofzo overhouden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sinny schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:52:
[...]

Bedankt, door het lezen van dit bericht weer even een herinnering dat ik nog in de ING winkel moest kijken ;)

Voor de ING klanten, het "gratis" lidmaatschap is weer beschikbaar voor 1000 punten in de ING winkel :)
Thanks! Meteen afgesloten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Scuderia110 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ik heb besteld wat ik eerder schreef, alleen geen trekkous n.a.v. je handleiding :)

Waar geen beweging in zat, in de meterkast was dit degene die over was, dus moet hem wel zijn.

Alleen nog aan het twijfelen wanneer ik het ga doen, voor of na de stucadoor, de electricien zegt ervoor maar mijn gevoel zegt erna. En dan in de meterkast flinke overlengte van een meter ofzo overhouden denk ik?
ik heb minimaal tot de grond gedaan, liever teveel dan te weinig was mijn gedachte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Scuderia110 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ik zou het doen voordat de stukadoor komt… mocht er onverhoopt toch iets tegen de muur knallen heb je niet meteen een gat in je gips.

Overlengte is afhankelijk van de locatie waar je alles gaat afmonteren. De eerste kabel trek je meteen op de juiste manier naar de juiste plek zodat je de lengte zo goed mogelijk kan bepalen. 10x 2.5 meter die je weg gooit is toch 25 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
Wolly schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:37:
[...]

Ik begreep dat de aannemer niet de 'makkelijke-weg' oplossing van een grotere boiler wilde aanbieden zonder meerprijs te vragen en op zoek was naar een manier om hier goedkoper uit te komen.

Maar de vraag is dus puur gericht of het comfort voldoende is?

Even de 2021 norm voor de duidelijkheid:
[Afbeelding]

Je zou met een douche pijp WTW dan voldoende hebben aan een boiler van 137 liter, je krijgt een 180l waarmee je dus al een flinke reserver hebt. Zou je de uitbreiding nemen naar 265 liter zonder douche pijp WTW kost dat flink veel ruimte en heb je ineens een capaciteit van 265 + 180 = 445 liter voor twee personen. Beetje overdreven en gaat je ook de nodige energie kosten.

In de toekomst kan je altijd nog kijken wat handig is qua uitbreiding, maar die douche pijp WTW is een passief apparaat wat niet altijd achteraf makkelijk ingebouwd kan worden.
De upgrade is van 180L naar 265L. De upgrade is uiteindelijk maar 85L.

Gezien de ervaringen die ik hier lees en onze huidige situatie (geen bad, geen kinderen) ga ik er vanuit dat we voorlopig voldoende hebben aan 180L.

Het loont inderdaad om de documentatie goed door te nemen. Paar zaken om in het achterhoofd te houden bij de tabellen van woningborg:
- In de tabel van 2020 staan boilerinhouden, waarbij men er van uit gaat dat je 20% niet kan gebruiken. Als je boiler van 180L wel 180L kan aftappen in één run, dan moet je er dus 20% vanaf halen.
- Versie 2021 is een doorontwikkeling op 2020, met name om het concreter te maken. (welke afwijking bij welke maatregel (WTW, snellere laadtijd, grotere effectieve capaciteit)
- Het zijn richtlijnen om te voldoen aan de eis van redelijkheid. Een aannemer kan afwijken, maar moet dit dan kunnen onderbouwen en kunnen aantonen dat er aan die redelijkheid wordt voldaan. Dit kan je natuurlijk altijd voorleggen aan Woningborg.
- Ik ben benieuwd of ze deze uitleg ook doortrekken naar huizen die nu gebouwd worden, maar nog onder 2016 vallen. Je kunt namelijk redeneren dat je de gegevens uit 2021 moet gebruiken om te kijken of de capaciteit voldoende is. Dit zou betekenen dat het plan voor 1-1-2020 is aangemeld bij Woningborg. In versie 2016 gaan ze eigenlijk nog uit van een CV ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 23:37
Vandaag voor het eerst een lichtstraat in een keuken gezien, ziet er toch wel heel erg goed uit.

Zitten daar behalve de prijs (10k) en lichtpunten nog nadelen aan?
Waarom zou je het niet nemen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:58:
Vandaag voor het eerst een lichtstraat in een keuken gezien, ziet er toch wel heel erg goed uit.

Een nadeel zou kunnen zijn dat de ruimte erg snel kan opwarmen als de zon erop staat. Dus zorg in ieder geval dat je er elektra naartoe hebt liggen voor zonwering.
Hier wilde de aannemer het helaas niet aanbieden als optie. Achteraf ook wel blij mee, want dan had onze huidige keukenopstelling niet gepast. Maar het is idd wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Strider schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:58:

Omdat je geen zonnepanelen kunt plaatsen op die plek. Mijn energierekening is negatief. Ik krijg aankomend jaar geld terug (bijna €1.000) doordat ik zonnepanelen heb en gasloos ben (teruglevertarief is bijna €0,32 en daltarief is €0,21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 23:37
Farmerwood schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:30:
[...]

Een nadeel zou kunnen zijn dat de ruimte erg snel kan opwarmen als de zon erop staat. Dus zorg in ieder geval dat je er elektra naartoe hebt liggen voor zonwering.
Hier wilde de aannemer het helaas niet aanbieden als optie. Achteraf ook wel blij mee, want dan had onze huidige keukenopstelling niet gepast. Maar het is idd wel mooi.
De keuken staat hier op het noorden, valt dan met de opwarming misschien wel mee?
Waarom zou jouw huidige keukenopstelling dan niet passen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:27:
[...]
De keuken staat hier op het noorden, valt dan met de opwarming misschien wel mee?
Waarom zou jouw huidige keukenopstelling dan niet passen?
De koof boven het eiland zit nu op de plaats waar een eventuele lichtstraat gezeten zou hebben. We zijn erg blij met deze keuken indeling, dus achteraf een lichtstraat plaatsen gaan we zeker niet doen.
Als we vanuit de bouw voor een lichtstraat hadden kunnen kiezen, dan waren we dus zeker voor een andere opzet van de keuken gegaan. (Waar we vast ook blij mee zouden zijn trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cagdas
Cagdas schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ik ga maandag eens bellen met Woningborg. Vermoed dat het moment van tekenen naar verwachting leidend is welke voorwaarden van toepassing zijn. In de praktijk zijn dergelijke overeenkomsten vaker verouderd. Overigens heb ik thuis ooit een certificaat ontvangen. Dat ding ligt nu ergens in de verhuisdozen. Vermoed dat daar ook wel het een en ander op staat.
Ik heb contact gehad met Woningborg. In mijn geval is volgens de AOK de regeling uit 2016 van toepassing. In deze regeling is uitsluitend het een en ander over tapwater geregeld, maar niet over de inhoud van een boilervat. Echter, in de regelingen uit 2020, 2021 en half 2021 is hier wel het een en ander over gereguleerd.

Ik heb aangegeven dat ik mij verbaas waarom een regeling uit 2016 van toepassing is, terwijl ik eind 2020 de AOK heb getekend. Dit had te maken met het feit dat de aannemer de woning (het project) in 2019 heeft aangemeld bij Woningborg. In 2019 was de regeling uit 2016 van toepassing.

Na het tekenen van de AOK heb ik een zogeheten Woningborg-certificaat per post ontvangen. De certificaat die door Woningborg is afgegeven verwijst ook naar de regeling in 2016.

Om een lang verhaal kort te maken, het lijkt erop dat we hiermee tussen wal en schip vallen en geen dekking voor wat betreft Woningborg vs. boilervatinhoud hebben. Op 1 juli 2018 is het aardgasverbod in het Bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen opgenomen. Aanvraag omgevingsvergunningen die vanaf 1 juli 2018 zijn ingediend hebben veelal te maken met warmtepompen (of een ander manier van opwarmen). Woningborg heeft voor projecten waarvan de aanvraag omgevingsvergunning tussen 1 juli 2018 en 31 december 2019 zijn ingediend/vergund en aangemeld zijn bij Woningborg, geen minimumeis voor wat betreft het boilervat.

Je kunt de regelingen terugvinden via:
https://www.woningborg.nl/certificering/downloads/nieuwbouw/ . Met name bijlage A is relevant voor dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
[...]

Ik heb in mijn nieuwbouw woning een speedtestje gedaan met de mobiel toen ik alleen nog mijn kpn experiabox had hangen en verder niks.

Beneden in de woonkamer had ik nog keurig 200mb/s (zoveel mijn abbo is)
in de slaapkamer boven 0.2 mb/s en op zolder ook niks.

Nu dus op de overloop boven een accesspoint, in de woonkamer en zolder ook. En buiten, want ook daar was ik alles kwijt aan verbinding.

Wat je in de slaapkamers doet moet je zelf weten. Ik heb kpn dus alles kan met utp. Nu dus alleen tv via utp op onze slaapkamer aangesloten. Mijn kinder zijn nu nog klein, maar met het oog op de toekomst ook voor hen iig loze leidingen laten trekken.

En wifi is leuk, maar onze werkplekken op zolder hebben alsnog een vaste netwerkaansluiting. dus ook daar loze leidingen voor laten trekken.

Zelf weten, maar wifi in nieuwbouw is m.i essentieel om leidingen voor voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Mijn woning is pas opgeleverd, op zolder heb ik wat "knieschotten" waar je nog wat spullen kwijt kan. Standaard maak je het dicht met houten platen die je er dan met 2 schroeven aan vast zet (waar nu dus de 3 openingen zitten).

Een soort van deurtje maken lijkt me echter veel handiger. Want om nou elke keer te gaan schroeven om bij je spullen te kunnen, ik vind het niet heel logisch bedacht. Heeft iemand hier ervaring mee / dit ook gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv1tJ6c9YlmsQ1gQCGrCWzSGwco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHHAbUiVKdlzWHy6xTiEZpiS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rudyy schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:31:
Mijn woning is pas opgeleverd, op zolder heb ik wat "knieschotten" waar je nog wat spullen kwijt kan. Standaard maak je het dicht met houten platen die je er dan met 2 schroeven aan vast zet (waar nu dus de 3 openingen zitten).

Een soort van deurtje maken lijkt me echter veel handiger. Want om nou elke keer te gaan schroeven om bij je spullen te kunnen, ik vind het niet heel logisch bedacht. Heeft iemand hier ervaring mee / dit ook gedaan?

[Afbeelding]
Ik heb het met magneetsluitingen gedaan. Goedkoop en werkt fijner dan een deurtje imho.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/289919/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:26
Farmerwood schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb het met magneetsluitingen gedaan. Goedkoop en werkt fijner dan een deurtje imho.
Best een goed idee imho. Met een deurtje op zo'n plek waar je toch altijd wel een beetje onhandig aan het maneuvreren bent loop je ook kans dat deurtje of de scharnieren te slopen. 4 magneetjes en een oogje in de plaat is dan wel zo makkelijk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Het logische aspect zou wel eens kunnen zitten in de vereiste constructieve stevigheid die een geschroefde plaat heeft tegenover een deurtje.

Beter dus eerst bij de bouwer/constructeur navragen owat verstandig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Farmerwood schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt me wel een heel goed idee!

Hoe heb je het dan gemonteerd, aan de boven en de onderzijde waar de schroeven zitten nu dat magneetslot gemonteerd? Komt het er niet een stuk door naar voren te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:39

[Afbeelding]
Grappig, het huis van mijn ouders opgeleverd in 1975 had precies hetzelfde. Mijn vader had er een deurtje ingemaakt waarbij de voorkant een randje had wat uitstak. Omdat er tapijt lag bleef het gewoon zitten maar je zou er ook gewoon een echt deurtje van kunnen maken met scharnieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35

EiT

Navragen wat je er mee mag doen, soms mag je er geen deur in maken. Je zou er ook planken in kunnen maken en met een schuifdeur constructie.

Ik heb er bij ons alleen wat rest tegels en dakpannen achter gegooid. Er zitten daar zo veel lange spijkers dat ik er geen zin in had om de ruimte effectiever te gaan gebruiken. Er komt nog een badkamer op de 2e verdieping en maak daar wel een zolder op.

Als je rotzooi zo ver weg moet stoppen moet je ook gaan afvragen of het niet beter in de container of naar de kringloop kan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rudyy schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:36:
[...]

Dat lijkt me wel een heel goed idee!

Hoe heb je het dan gemonteerd, aan de boven en de onderzijde waar de schroeven zitten nu dat magneetslot gemonteerd? Komt het er niet een stuk door naar voren te zitten?
De metalen plaatjes op de plaat en de magneetjes zelf in het frame.
Heb per opening 4 magneten gebruikt. 2 links en 2 rechts op +/- 1/4 en 3/4 van de hoogte. Bij mij vallen de platen onderin nog in een opening weg, dus daar sluiten ze al goed aan.

Voor wat betreft de constructie gaf de aannemer bij mij aan dat het frame onderdeel is van de dragende constructie, maar de platen zelf niet. Ook dat eerst betwijfel ik zelf eigenlijk, want heb nog nergens een plek gevonden waar ik het dak op dat frame zie rusten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Stefan_NL schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:13:
[...]

Zelf heb ik ook mijn aannemer aangesproken op de te kleine boiler van mijn Nibe Warmtepomp. Vanuit Woningborg zou ik minimaal 192L moeten krijgen bij drie slaapkamers. Allereerst hadden ze mij een douche wtw beloofd, maar ik kreeg later onderstaand antwoord:

[...]
Ik heb - in andere hele moeilijke bewoording - hetzelfde antwoord gekregen van onze projectaannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 23:10
Pingu007 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:21:
Wij zijn in de markt voor een nieuwbouwwoning in een kleinschalig project.
De aannemer geeft aan dat zij aan het maximale aantal woningen/projecten zitten dit jaar voor Woningborg dus die kunnen ze niet officieel verlenen. Wel geven ze aan dat alle garanties die daarbij horen wel gegeven worden, dut staat in de technische omschrijving:
GARANTIES:
Voor de woningen worden door *naam aannemer* garanties gegeven zoals die bij Woningborg gelden.

Is dit heel apart of komt het vaker voor?
Nou de aannemer heeft echt geen ruimte meer in Woningborg, dus zal hypotheekverstrekker moeten vinden die het certificaat niet als keiharde eis heeft..
Faillissement ben ik niet echt bang voor, gerenommeerde aannemer (bestaat al meer dan 80 jaar) met veel projecten en als je als aannemer in deze tijd failliet gaat doe je echt iets goed fout..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-07 15:08
Pingu007 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:46:
[...]

Nou de aannemer heeft echt geen ruimte meer in Woningborg, dus zal hypotheekverstrekker moeten vinden die het certificaat niet als keiharde eis heeft..
Faillissement ben ik niet echt bang voor, gerenommeerde aannemer (bestaat al meer dan 80 jaar) met veel projecten en als je als aannemer in deze tijd failliet gaat doe je echt iets goed fout..
Een bestendige naam geeft inderdaad vertrouwen. Maar sluit het risico ook niet volledig uit bij je afwegingen. Een (kleinere) aannemer die zich een hele tijd terug gecommiteerd heeft om te bouwen voor een bepaalde prijs moet dat nu nog altijd doen voor diezelfde prijs terwijl de kosten (personeel, materiaal) significant gestegen zijn. Dat kan desastreuze gevolgen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Pingu007 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:46:
[...]

Woningborg is eigenlijk niets meer dan een verzekering. Je verzekert idealiter (enkel) risico's die je zelf niet kunt dragen. Dit is nou typisch zo'n risico dat ik zelf dus niet zou willen lopen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus als jij wel die tonnen kunt missen in het ergste geval, prima. Maar dat een bedrijf al 80 jaar bestaat en het momenteel die sector voor de wind gaat zegt geen ene donder. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 23:10
Greebs schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:54:
[...]

Woningborg is eigenlijk niets meer dan een verzekering. Je verzekert idealiter (enkel) risico's die je zelf niet kunt dragen. Dit is nou typisch zo'n risico dat ik zelf dus niet zou willen lopen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus als jij wel die tonnen kunt missen in het ergste geval, prima. Maar dat een bedrijf al 80 jaar bestaat en het momenteel die sector voor de wind gaat zegt geen ene donder. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Uiteraard maak ik de afweging gebaseerd op meerdere factoren en kan/wil ik ook geen tonnen missen.
Dat de aannemer een goede historie heeft en de sector goed loopt speelt uiteraard wel mee in de risico-analyse.
Locatie huis en alternatieven (die er niet zijn) zijn ook een grote factor.

Neemt niet weg dat ik er wel van baal dat het niet met woningborg kan, dat maakt ook dat ik zaken tegen elkaar aan het afwegen ben!
Pagina: 1 ... 48 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.