Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:54
Ik heb je quote even gehusseld:
Greebs schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:54:
[...]
Maar dat een bedrijf al 80 jaar bestaat en het momenteel die sector voor de wind gaat zegt geen ene donder. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Niet helemaal eens, het zegt wel iets. Ze komen niet net pas kijken en hebben al meerdere crisissen overwonnen. Sluitend is het echter zeker niet, er zijn genoeg voorbeelden van oude bedrijven die omvallen.
Woningborg is eigenlijk niets meer dan een verzekering. Je verzekert idealiter (enkel) risico's die je zelf niet kunt dragen. Dit is nou typisch zo'n risico dat ik zelf dus niet zou willen lopen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus als jij wel die tonnen kunt missen in het ergste geval, prima.
Hier ben ik het wel helemaal mee eens. Er is echter een tussenweg, en dat is heel strikt alleen dat betalen wat er al af is, en zorgen dat je van te voren de tekeningen etc krijgt. Als het dan fout gaat is je risico beperkt tot de meerprijs die een andere aannemer vraagt om het alsnog af te bouwen. Ik zou in zo'n geval ook onbeperkte toegang tot de bouw eisen om tussentijdse kwaliteitscontroles etc te kunnen uitvoeren.

Nog steeds niet helemaal mijn keuze, maar het risico is dan minder groot dan dat van de volledige bouw.

Laatste mogelijkheid is om af te spreken dat er pas achteraf betaald wordt. Tot die tijd blijft het geld bij de notaris staan oid.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 23:10
big bang schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:12:

Hier ben ik het wel helemaal mee eens. Er is echter een tussenweg, en dat is heel strikt alleen dat betalen wat er al af is, en zorgen dat je van te voren de tekeningen etc krijgt. Als het dan fout gaat is je risico beperkt tot de meerprijs die een andere aannemer vraagt om het alsnog af te bouwen. Ik zou in zo'n geval ook onbeperkte toegang tot de bouw eisen om tussentijdse kwaliteitscontroles etc te kunnen uitvoeren.

Nog steeds niet helemaal mijn keuze, maar het risico is dan minder groot dan dat van de volledige bouw.

Laatste mogelijkheid is om af te spreken dat er pas achteraf betaald wordt. Tot die tijd blijft het geld bij de notaris staan oid.
Achteraf betalen is idd ook een goede optie. Ik begreep van de makelaar dat de aannemer al iets had voorgesteld in de trant van bouwtermijnen paar maanden later betalen.
Het project (zeer kleinschalig, 5 gekoppelde woningen) wordt in 8 maanden gebouwd vanaf januari.

Dit is ook nog een optie:
Bankgarantie van bouwer
Kun je geen afbouwgarantie of verzekering bij Bouwgarant afsluiten, dan raadt Vereniging Eigen Huis aan van de bouwer een bankgarantie te vragen ter hoogte van 20 procent van de aanneemsom. Gaat de aannemer failliet, dan kun je dit geld gebruiken om de klus af te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
woningborg certificaat kost ca. 1200 euro

daarnaast heb je een hypotheek verstreker nodig die evt. bereik is lening te geven zonder woningborg certificaat, enkele willen hier wel aan mee werken, maar dan wordt de rente (risico) hoger en dus ook je kosten op lange termijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Pingu007 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:18:
[...]

Dit is ook nog een optie:
Bankgarantie van bouwer
Kun je geen afbouwgarantie of verzekering bij Bouwgarant afsluiten, dan raadt Vereniging Eigen Huis aan van de bouwer een bankgarantie te vragen ter hoogte van 20 procent van de aanneemsom. Gaat de aannemer failliet, dan kun je dit geld gebruiken om de klus af te laten maken.
Ik zou daar een beetje mee uitkijken. Die bankgarantie wil in geval van faillissement nog niet zo maar zeggen dat jij daar dan ook aanspraak op kunt maken. Dan zou ik eerder voor een constructie met een derdegeldenrekening van een notaris oid kiezen, met degelijk afgesproken voorwaarden bij de notaris in kwestie.

Maar achteraf betalen lijkt met het veiligst, de dan hoef je nooit eerst met een curator te soebatten voor dat je er over kunt beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 18:47

EiT

Heb je woningborg al gevraagd waarom deze aannemer geen certificaten kan krijgen? Mogelijk geeft woningborg juist geen certificaten omdat ze de aannemer niet liquide genoeg vinden. Kan mij niet voorstellen dat er een max aan zit, behalve als woningborg het een te groot risico gaat vinden. Kosten zijn een x% per woning.

Verder is er nog SWK en BouwGarant, ze kunnen daar dan toch een certificaat halen?
In deze tijd zou ik er juist niet op vertrouwen dat het wel goed komt, materiaal veel te duur en personeel niet te krijgen. Waarom moet het risico dan volledig bij de koper liggen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10
Rudyy schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:31:
Mijn woning is pas opgeleverd, op zolder heb ik wat "knieschotten" waar je nog wat spullen kwijt kan. Standaard maak je het dicht met houten platen die je er dan met 2 schroeven aan vast zet (waar nu dus de 3 openingen zitten).

Een soort van deurtje maken lijkt me echter veel handiger. Want om nou elke keer te gaan schroeven om bij je spullen te kunnen, ik vind het niet heel logisch bedacht. Heeft iemand hier ervaring mee / dit ook gedaan?

[Afbeelding]
Ik heb magnetische zelfplakkende strips gebruikt:
Nog makkelijker dan die schroefdingen :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/942c4ed5-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/e9f725371a9084bd712a3d5c3396ff32735a9004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
EiT schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:27:
Heb je woningborg al gevraagd waarom deze aannemer geen certificaten kan krijgen? Mogelijk geeft woningborg juist geen certificaten omdat ze de aannemer niet liquide genoeg vinden. Kan mij niet voorstellen dat er een max aan zit, behalve als woningborg het een te groot risico gaat vinden. Kosten zijn een x% per woning.

Verder is er nog SWK en BouwGarant, ze kunnen daar dan toch een certificaat halen?
In deze tijd zou ik er juist niet op vertrouwen dat het wel goed komt, materiaal veel te duur en personeel niet te krijgen. Waarom moet het risico dan volledig bij de koper liggen.
Daarom dus, was vandaag ergens anders ook weer in het nieuws:

https://www.bnr.nl/nieuws...door-tekort-verzekeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:35
Waarom is een dakkapel via de aannemer zo ontzettend duur, voor 2.4m betaal ik € 13.2k.

Volgens de verkoopbegeleider komt dit omdat deze dakkapel geen prefab dakkapel is, en past bij de stijl van de woning. Strakke en mooie afwerking.

Ik ben gisteren bij een woning wezen kijken die deze dakkapel via de aannemer heeft afgenomen, en het ziet er erg goed uit, maar ik ben dan zelf ook een noob op dit gebied.
Ik vind een dakkapel wel een mooie investering, meer ruimte, veel licht etc.
Hoe pakken jullie dat aan? Toch achteraf kijken? Ik wil eigenlijk exact dezelfde dakkapel, maar niet voor dat bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0a0q4XX.png

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:21

fmb

Strider schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:38:
Waarom is een dakkapel via de aannemer zo ontzettend duur, voor 2.4m betaal ik € 13.2k.

Volgens de verkoopbegeleider komt dit omdat deze dakkapel geen prefab dakkapel is, en past bij de stijl van de woning. Strakke en mooie afwerking.

Ik ben gisteren bij een woning wezen kijken die deze dakkapel via de aannemer heeft afgenomen, en het ziet er erg goed uit, maar ik ben dan zelf ook een noob op dit gebied.
Hoe pakken jullie dat aan? Toch achteraf kijken? Ik wil eigenlijk exact dezelfde dakkapel, maar niet voor dat bedrag.

[Afbeelding]
Naar mijn idee is er weinig bijzonders aan die dakkapel. Het boeideel van de dakkapel is zelfs anders dan het boeideel van het huis en de ramen zijn al helemaal anders (geen "vlakken" in de ramen); het misstaat niet, maar is dus zeker niet "in dezelfde stijl".

Wat ik heb gedaan: offertes aanvragen in de periode dat ik moest kiezen tussen dakkapel vanuit de bouw of dakkapel zelf laten plaatsen. Ik heb gekozen voor zelflaten plaatsen; stuk goedkoper en veel meer keus in exacte locatie & afmetingen. Je neemt dan wel een risico dat aannemer huis een aannemer dakkapel naar elkaar gaan wijzen in geval an lekkage. Ik had dat geen moeite mee.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

[Afbeelding]
Het moet in het bouwbesluit, dus EPC berekening, ventilatie berekening. Er moet coördinatie gebeuren. Er kunnen dingen fout gaan, want niet standaard. Allemaal redenen waarom de project ontwikkelaar het liever niet wil. Maar als je het toch wil, dan met een dikke opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
big bang schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:35:
[...]

Ik zou daar een beetje mee uitkijken. Die bankgarantie wil in geval van faillissement nog niet zo maar zeggen dat jij daar dan ook aanspraak op kunt maken. Dan zou ik eerder voor een constructie met een derdegeldenrekening van een notaris oid kiezen, met degelijk afgesproken voorwaarden bij de notaris in kwestie.

Maar achteraf betalen lijkt met het veiligst, de dan hoef je nooit eerst met een curator te soebatten voor dat je er over kunt beschikken.
Het hele doel van een bankgarantie is dat deze onvoorwaardelijk aan jou toekomt op je eerste verzoek, of de toko nou failliet gaat of niet doet niet ter zake, dat geld is geblokkeerd op de bankrekening van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:40

[Afbeelding]
Heeft het er niet mee te maken dat het dan een slaapkamer wordt ipv een onbenoemde ruimte? Overigens zou ik het zeker niet laten doen zo. Wij zaten in dezelfde prijsklasse en hebben nu een grote dakkapel achter (5m) en ongeveer 2.4m voor, en dat voor nog geen duizend euro meer dan de aannemer wilde voor enkel de voorzijde. Moet nog wel afgewerkt worden, maar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Overigens nog dank voor de reactie op de vraag over de epoxyvloer in de garage. Ik heb besloten een coating te kopen en die erop te knallen, ziet er al beter uit dan gewoon beton dat binnen no-time vol zit met vlekken. Diepgrond erbij, ook voor de muren, en we maken de garage dan toch maar een tandje frisser qua kleur. Gelukkig had ik 't nog niet zo druk dus dit klusje kon er nog wel bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Wie heeft er ervaringen met het gebruik van een droger/heater na stukwerk? Onze verdiepingen zijn 50m2 groot. Na het stucen van de muren en plafonds wil ik een heater icm een ventilator plaatsen om het droogproces te versnellen. Zou onderstaand apparaat afdoende zijn om het proces ietwat te versnellen?

https://www.hbm-machines....vMKwIMmBcYBYaAhV6EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:25

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
assassin85 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:13:
Wie heeft er ervaringen met het gebruik van een droger/heater na stukwerk? Onze verdiepingen zijn 50m2 groot. Na het stucen van de muren en plafonds wil ik een heater icm een ventilator plaatsen om het droogproces te versnellen. Zou onderstaand apparaat afdoende zijn om het proces ietwat te versnellen?

Je hebt daarvoor een ontvochtiger nodig: https://www.boels.com/nl-...iedroger-80-liter/p/11323

Sommige hebben een ingebouwde pomp: Tuinslang er aan en in de gootsteen hangen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

assassin85 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:13:

Waarom wil je het droogproces versnellen? Dat geeft toch alleen maar meer kans op scheuren? Gewoon een weekje laten dragen met de thermostaat op 19 graden en de MV op maximaal is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Anoniem: 36835 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:19:
[...]

Waarom wil je het droogproces versnellen? Dat geeft toch alleen maar meer kans op scheuren? Gewoon een weekje laten dragen met de thermostaat op 19 graden en de MV op maximaal is beter.
Uit ervaringen van collegas heb k begrepen dat kns op scheurvorming meevalt als je het ding pas 24 uur na stucen aanzet.

De reden dat ik het proces wil versnellen is omdat de planning vrij strak staat. Wij gingen uit van 2 weken droogtijd, echter hebben wij van vrienden in hetzelfde project begrepen dat ze toch echt 3 weken hebben moeten wachten totdat alles droog was (met de thermostaat aan en alle ramen open). Mocht de woning niet voldoende vochtvrij zijn wil de vloerenboer de vloer niet plaatsen ivm garanties, dat betekent dat ik in plaats van december in februari pas de vloer geplaatst krijg (schijnen het megadruk te hebben)

[ Voor 13% gewijzigd door assassin85 op 08-11-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Pannencouque schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:54:
[...]
Heeft het er niet mee te maken dat het dan een slaapkamer wordt ipv een onbenoemde ruimte? Overigens zou ik het zeker niet laten doen zo. Wij zaten in dezelfde prijsklasse en hebben nu een grote dakkapel achter (5m) en ongeveer 2.4m voor, en dat voor nog geen duizend euro meer dan de aannemer wilde voor enkel de voorzijde. Moet nog wel afgewerkt worden, maar vooruit.
Nee het is echt alleen maar de dakkapel, verder zit er niets bij.
Dus jij hebt het achteraf laten doen? Een dakkapel van 5m is denk ik bij mij iets teveel van het goede, ik vond 2.4m eigenlijk wel een mooie maat. Mag ik vragen waar jij dat hebt laten doen?

Wat voor coating ga jij overigens in jouw garage aanbrengen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
Strider schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:40:
[...]

Dus jij hebt het achteraf laten doen? Een dakkapel van 5m is denk ik bij mij iets teveel van het goede, ik vond 2.4m eigenlijk wel een mooie maat. Mag ik vragen waar jij dat hebt laten doen?

Wij zaten op 7k zonder opties voor 5 meter breedte.
Onderstaande is van februari dit jaar, prijzen zullen wel iets anders zijn nu. Er zit voor 2.750€ extra kosten bij vanwege een slepend dak. Als je een rechttoe-rechtaan dak neemt, kom je op de 7k uit.
Zie hier voor prijs indicatie van dit merk. Helft van wat de aannemer vraagt gok ik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met alle opties (verborgen goot, insecthorren, screens, etc.) kwamen wij met plaatsen op 11.5k uit. Zonder schuin dak op 9k, voor 5 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 08-11-2021 21:56 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:55
Was al wel actief hier, omdat ik al een half jaar bezig was met een nieuwe woning en daarbij ook naar nieuwbouw keek. Vandaag is daar een vervolg bij gekomen. Werd gebeld door de makelaar dat we als 3de (!!)in de rij onze gewenste woning toegewezen hebben gekregen (1ste kreeg de financiering niet rond en de 2de had tussentijds een andere woning gevonden). Voelt echt als een lot uit de loterij.

Kortom, ik ga hier nog veel te vinden zijn. En waarschijnlijk ook al veel vragen hebben de komende weken omdat we al over 2.5 weken een aantal optielijsten ingevuld moeten hebben wegens start van de bouw.

Heel veel zin in het aankomende traject, maar ik vind het ook wel spannend. Zoveel keuzes te maken en met name budgettaire afwegingen te maken de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Strider schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:58:
Vandaag voor het eerst een lichtstraat in een keuken gezien, ziet er toch wel heel erg goed uit.

Zitten daar behalve de prijs (10k) en lichtpunten nog nadelen aan?
Waarom zou je het niet nemen?
Ik heb een lichtstraat genomen in de uitbouw. Aan die kant staat bij mij niet veel zon maar ik heb voor de zekerheid warmtewerend glas genomen. Zonwering over een lichtstraat vind ik echt niet mooi en zou ik nooit doen vooral aan de binnenkant. Dan heb je zo'n doek tegen je plafond. Zonwering aan de buitenkant is ook weer te duur. Maar het warmtewerend glas zal bij mij wel voldoende zijn.

Mijn aannemer wilde de lichtstraat eerst ook niet plaatsen. Maar na enorm veel aandringen is het toch gelukt.

Wat bedoel je precies met lichtpunten? Je kunt gewoon lichtpunten nemen rondom je lichtstraat en afhankelijk van het type kun je zelfs lichtpunten nemen in de lichtstraat.

[ Voor 9% gewijzigd door MemeMaster op 09-11-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
[quote]MemeMaster schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:16:
[...]

-

[ Voor 75% gewijzigd door MemeMaster op 09-11-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Bravertal schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:42:
[...]

Omdat je geen zonnepanelen kunt plaatsen op die plek. Mijn energierekening is negatief. Ik krijg aankomend jaar geld terug (bijna €1.000) doordat ik zonnepanelen heb en gasloos ben (teruglevertarief is bijna €0,32 en daltarief is €0,21)
Ik snap niet zo goed wat zonnepanelen met een lichtstraat te maken hebben? Ik denk dat de meeste lichtstraten op plekken zitten die sowieso niet ideaal zijn voor zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Bravertal schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:42:
[...]

Omdat je geen zonnepanelen kunt plaatsen op die plek. Mijn energierekening is negatief. Ik krijg aankomend jaar geld terug (bijna €1.000) doordat ik zonnepanelen heb en gasloos ben (teruglevertarief is bijna €0,32 en daltarief is €0,21)
Een terug lever tarief van €0,32 ? Ik hoor graag welke energieboer je hebt, dat is namelijk schier onmogelijk aangezien het gemiddeld in 2020 :+ €0,23 kost om stroom af te nemen.
Je zal eerder rond de €0,18 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:21:
[...]

Een terug lever tarief van €0,32 ? Ik hoor graag welke energieboer je hebt, dat is namelijk schier onmogelijk aangezien het gemiddeld €0,23 kost om stroom af te nemen.
Wanneer was dat :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZNhSkbXEM-2o_iz0uPm-QmRFg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Tc6cHXoLgfQ81hGrKQrjuwA.jpg?f=fotoalbum_large
(all-in tarief na compensatie overheidsheffingen)

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 09-11-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:19:
[...]

Wanneer was dat :+
[Afbeelding]
(all-in tarief na compensatie overheidsheffingen)
Hij heeft het over 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52

TiMMieJ

PSN: Orixez

Goedemorgen Allen,

Ik heb al e.e.a. meegelezen en voor onze nieuwbouw woning welke hopelijk in April/Mei opgeleverd word zijn we aan het kijken voor een waterontharder. Nu kregen wij via de bouwer te horen dat dit enkel op de koudwater leidingen kan omdat het boilervat (Itho WPV 270L 2G) water tussen 3 en 12 DH aan kan. Dit staat ook in de specificaties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ervaring is in dit topic met deze keuze's. Heeft er iemand hier ook gekozen voor een ontharder en geen problemen met het boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TiMMieJ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:00:
Goedemorgen Allen,

Ik heb al e.e.a. meegelezen en voor onze nieuwbouw woning welke hopelijk in April/Mei opgeleverd word zijn we aan het kijken voor een waterontharder. Nu kregen wij via de bouwer te horen dat dit enkel op de koudwater leidingen kan omdat het boilervat (Itho WPV 270L 2G) water tussen 3 en 12 DH aan kan. Dit staat ook in de specificaties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ervaring is in dit topic met deze keuze's. Heeft er iemand hier ook gekozen voor een ontharder en geen problemen met het boilervat?
Als dit het geval is zou ik de vraag bij de installateur van de waterontharder neerleggen hoe ze hier mee omgaan. Die zal veel vaker hiermee te maken krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Dat was voor de edit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TiMMieJ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:00:
Goedemorgen Allen,

Ik heb ook een waterontharder, maar geen boilervat ivm warmtenet waar we op aangesloten zijn.
De ontharder zit op de koudwaterleiding direct na de watermeter. Dus voordat het door de warmtewisselaar van het warmtenet gaat en daardoor is alles onthard.
Zoiets moet ook bij jou toch kunnen neem ik aan?

Heb alleen de leiding van de buitenkraan nog voor de ontharder zitten, want mijn gazon hoeft niet perse onthard water te krijgen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 08:10
Met enige jaloezie keek ik wel eens in dit topic. Maar gisteren kregen wij het heugelijke nieuws ook ingeloot te zijn op onze voorkeurswoning op een project waar we erg naar uitkeken! Nog weinig nieuws, anders dan dat de opties schappelijk geprijsd lijken (bijv. uitbouw €17,5k en dakkapel 2.4m €7,5k). Wel alvast enorme complimenten voor de kennis en ervaringen die jullie hier allemaal delen!

Misschien 1 vraag: Momenteel is er overal dubbelglas (in kunststof kozijnen) voorzien. Wij willen graag triple-glas. Heeft iemand dit al eens eerder met succes bij een bouwer kunnen omzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Perseus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:04:
Met enige jaloezie keek ik wel eens in dit topic. Maar gisteren kregen wij het heugelijke nieuws ook ingeloot te zijn op onze voorkeurswoning op een project waar we erg naar uitkeken! Nog weinig nieuws, anders dan dat de opties schappelijk geprijsd lijken (bijv. uitbouw €17,5k en dakkapel 2.4m €7,5k). Wel alvast enorme complimenten voor de kennis en ervaringen die jullie hier allemaal delen!

Misschien 1 vraag: Momenteel is er overal dubbelglas (in kunststof kozijnen) voorzien. Wij willen graag triple-glas. Heeft iemand dit al eens eerder met succes bij een bouwer kunnen omzetten?
Waarom specifiek de wens voor triple glas? Isolatie is beter maar vraag me af of het interessant is met de terugverdientijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-11-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Toppe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:06:
[...]

Waarom specifiek de wens voor triple glas?
Goede vraag. Extra comfort (nog minder koudeval) omdat er enkele grote raampartijen voorzien zijn dicht bij bijvoorbeeld de eetkamertafel en zithoek. Ik heb in ons eigen huis HR++ dubbelglas met U=1.0 geplaatst (dus beter dan standaard HR++ U=1.1/1.2) en ervaar hier ook nog koudeval. Bij diverse huizen met triple-glas (U<0.6) is dit toch echt minder. Verder de betere geluidisolatie en omdat ik het gewoon mooi (techniek, niet estethisch) vind :P .

Edit: In Duitsland, Zwitserland, Scandinavie en Oostenrijk is het tegenwoording ook bijna standaard en zie HR++ dubbelglas ook als redelijk achterhaalde techniek. HR++ klinkt natuurlijk goed, maar isolatie is in verhouding met triple-glas nog steeds matig. Zeker als je grote oppervlaktes hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Perseus op 09-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Reken maar op een enorme meerwerkprijs omdat niet alleen het glas een stuk duurder is maar er ook andere kozijnen nodig zijn om dat gewicht te dragen. Daarnaast moeten de berekeningen van de woning ook opnieuw gedaan worden en zou mij niet verbazen als je goedkoper uit bent om het achteraf te doen. Je verliest namelijk ook de bulk inkoop van HR++ terwijl HR+++ al fors duurder is.

PS: HR+++ glas gaat vanaf een u-waarde van 0,9 dus zou dan wel goed vastleggen dat er glas van 0,6 in komt anders betaal je veel een kleine verbetering tov wat je nu hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 09-11-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Deveon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:22:
Reken maar op een enorme meerwerkprijs omdat niet alleen het glas een stuk duurder is maar er ook andere kozijnen nodig zijn om dat gewicht te dragen. Daarnaast moeten de berekeningen van de woning ook opnieuw gedaan worden en zou mij niet verbazen als je goedkoper uit bent om het achteraf te doen. Je verliest namelijk ook de bulk inkoop van HR++ terwijl HR+++ al fors duurder is.

PS: HR+++ glas gaat vanaf een u-waarde van 0,9 dus zou dan wel goed vastleggen dat er glas van 0,6 in komt anders betaal je veel een kleine verbetering tov wat je nu hebt.
Ik ga er inderdaad van uit dat het een flink som geld zal zijn. Toch kwam ik erachter toen ik zelf glas ging kopen en zetten in mijn huidige huis dat het verschil best wel meevalt. Factor die ik niet kan inschatten is of de kozijnen zelf ook astronomisch duur gaan worden en of ze ook minderwerk rekenen voor de kozijnen die je dan niet wilt. Ik ga het in ieder geval vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ik zou dan ook opvragen wat het kost om het achteraf te (laten) doen, soms is dat goedkoper dan meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Perseus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:34:
[...]

Ik ga er inderdaad van uit dat het een flink som geld zal zijn. Toch kwam ik erachter toen ik zelf glas ging kopen en zetten in mijn huidige huis dat het verschil best wel meevalt. Factor die ik niet kan inschatten is of de kozijnen zelf ook astronomisch duur gaan worden en of ze ook minderwerk rekenen voor de kozijnen die je dan niet wilt. Ik ga het in ieder geval vragen.
Kozijnen zijn een onderdeel van de vergunning en van het garantie fonds. Zowel de EPC/BENG waardering alsmede de daglicht opbrengst en dergelijke.

Ik verwacht niet dat je via minderwerk kozijnen kan laten vervallen of aanpassen.

Wij krijgen ook drie dubbel glas maar dan vanwege de roedes die er in komen. Vonden ze mooier staan in triple dan in dubbel glas. Weet niet of ik er blij mee ben, als een ruit stuk gaat ben je stuk duurder uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 09-11-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Toppe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:02:
[...]

Minderwerk op kozijnen? Ze zijn een onderdeel van de EPC/BENG berekeningen dus zullen ze geplaatst moeten worden. En afgezien van het gewicht wat @Deveon aanhaalt zit je ook nog met de dikte van de kozijnen.
Ze kunnen toch tegelijk meer- en minderwerk in rekening brengen?
+ Kosten plaatsen tripple glas (met alles er bij)
- Standaard beglazing laten vervallen.

BENG/EPC zal er niet slechter op worden met trippel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:47
big bang schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:06:
[...]

Nee maar kozijnen als minderwerk rekenen (dus niet inbegrepen bij de bouw) heeft dan ineens wel inpact op je BENG/EPC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:06:
[...]

Nee. Wordt beter, zeker waar. Alleen is de vergunning afgegeven met een bepaalde EPC/BENG berekening, kan dus zijn dat een gemeente een aangepaste aanvraag wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jessy100 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:08:
[...]

Nee maar kozijnen als minderwerk rekenen (dus niet inbegrepen bij de bouw) heeft dan ineens wel inpact op je BENG/EPC
Daarom zullen ze nooit opleveren zonder kozijnen/ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Hmm, dan maar opvullen met SIPS oid? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:10:
Hmm, dan maar opvullen met SIPS oid? O-)
Dan voldoe je niet meer aan daglicht eis :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijg zojuist een factuur bestaande uit vier regels.

Termijn 5 en 6 zijn sowieso niet goed want volgens Woningborg moet er gemetseld zijn en mag uitsluitend de beglazing en het voegwerk ontbreken, lijkt me duidelijk.

Alleen termijn 3 en 4 wordt ik online niet veel wijzer uit. Woningborg praat over kanaalplaatdelen, ribcassettedelen of breedplaat vloerdelen. Wij hebben een houten vloer waarop isolatie komt en daaroverheen zandcement.

Nu gun ik iedereen op tijd zijn centjes, maar dit lijkt me niet te kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy2BqPJo_nltzEJV-viaS5NfG_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIwCO8hykRVC0dotI5Zi5gNR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Eerste vraag n.a.v. mijn nieuwbouwwoning. Heeft er iemand ervaring om een huis dat voorzien wordt van stadsverwarming dit al vanaf de bouw tegen te houden en warmtepomp(en) + boiler te installeren. Ik word niet blij van de maandelijkse kosten voor stadsverwarming en zou dat graag voorkomen op de lange termijn. Hele huis wordt voorzien van vloerverwarming maar geen vloerkoeling (dat kan Eneco blijkbaar niet leveren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 17:22
@Toppe ik vind het merkwaardig dat hier gesproken wordt over terugverdientijd, terwijl je bijvoorbeeld bij het grote keuken forum nooit gesproken wordt over terugverdientijd, laat staan bij die prijzen van een uitbouw. Triple glas heeft toch meer te maken met comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
sunnybird schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:13:
@Toppe ik vind het merkwaardig dat hier gesproken wordt over terugverdientijd, terwijl je bijvoorbeeld bij het grote keuken forum nooit gesproken wordt over terugverdientijd, laat staan bij die prijzen van een uitbouw. Triple glas heeft toch meer te maken met comfort.
Ik zou een terugverdientijd willen weten omdat deze investering er wel voor zorgt dat je jaarlijkse kosten omlaag gaan.

Stel je bent €15.000 kwijt voor nieuwe kozijnen en triple glas en daardoor bespaar ik €150 per jaar. Ben ik 10 jaar onderweg stel ik woon er 30 jaar dan bespaar ik €4500. Zou ik dan €10.500 willen betalen voor een stukje comfort?

Stel de aannemer biedt je de optie om over te gaan naar triple glas met een meerprijs van €5000 dan wordt het een heel ander verhaal.

Ja, ik hou geen rekening met inflatie en alles

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 09-11-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:54:
Krijg zojuist een factuur bestaande uit vier regels.

Termijn 5 en 6 zijn sowieso niet goed want volgens Woningborg moet er gemetseld zijn en mag uitsluitend de beglazing en het voegwerk ontbreken, lijkt me duidelijk.

Alleen termijn 3 en 4 wordt ik online niet veel wijzer uit. Woningborg praat over kanaalplaatdelen, ribcassettedelen of breedplaat vloerdelen. Wij hebben een houten vloer waarop isolatie komt en daaroverheen zandcement.

Nu gun ik iedereen op tijd zijn centjes, maar dit lijkt me niet te kloppen?

[Afbeelding]
In je KAO staat een termijnschema toch? Gezien het lage % voor de gevels, is het misschien zo dat ze die geknipt hebben ofzo? Dus een aparte termijn voor metselwerk? En de ruwe vloeren lijkt me wel zover als de vloeren liggen, hout of kanaalplaat maakt niet zoveel uit, alles wat er later opkomt hoor m.i. niet bij de ruwe vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Scuderia110 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:27:
[...]

In je KAO staat een termijnschema toch? Gezien het lage % voor de gevels, is het misschien zo dat ze die geknipt hebben ofzo? Dus een aparte termijn voor metselwerk? En de ruwe vloeren lijkt me wel zover als de vloeren liggen, hout of kanaalplaat maakt niet zoveel uit, alles wat er later opkomt hoor m.i. niet bij de ruwe vloeren.
Dit zijn alle termijnen. Standaard Woningborg overeenkomst. Ik heb al een terugbelverzoek neer gelegd voor de bouw begeleider dus zal dan meteen deze vraag eens stellen.

Edit: In de KAO wordt geen woord gesproken over het factureren van meerwerk. Alsof de KAO pas opgesteld kan worden als al het meerwerk bekend is en die kosten bij de aanneemsom worden opgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hD9x_2vk7ZQ4VuLD6J-VYBNuLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPUfhRoNDeiGXUVQXBMeGb03.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 09-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Meerwerk is 25% vooraf en 75% bij oplevering, zo was het bij mij tenminste. Volgens mij mogen ze de 75% ook factureren als meerwerk gereed is, maar dat zal uit praktisch oogpunt wel niet wenselijk zijn wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:02

d0s

sssst

Blik1984 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:01:
Eerste vraag n.a.v. mijn nieuwbouwwoning. Heeft er iemand ervaring om een huis dat voorzien wordt van stadsverwarming dit al vanaf de bouw tegen te houden en warmtepomp(en) + boiler te installeren. Ik word niet blij van de maandelijkse kosten voor stadsverwarming en zou dat graag voorkomen op de lange termijn. Hele huis wordt voorzien van vloerverwarming maar geen vloerkoeling (dat kan Eneco blijkbaar niet leveren).
Geen ervaring met tegenhouden. Maar ik ben wel bezig om over te gaan van stadsverwarming naar een l/w warmtepomp. Nieuwbouwwoning bouwjaar 2018.

Je moet er vooral rekening mee houden dat de woning waarschijnlijk volledig op stadsverwarming wordt berekend (EPC) en ingericht. Dus je h.o.h. zal minder zijn dan 'normaal' (da's geen ramp, hier ligt het 20 h.o.h. en krijg het met lagere aanvoer prima warm door de goede isolatie) en je aansluitingen zullen op andere plekken zitten.

Hier is momenteel het struikelpunt het tapwater. Deze komt binnen in de meterkast bij de SW-unit en zal gekoppeld moeten worden aan de boiler op zolder. Dat brengt 7 meter extra waterleiding met zich mee, en daarmee langere wachttijden. Verder moet je ook rekening houden met je vloerverwarming verdeler. Deze zit bij mij op zolder en dat is prima omdat daar de binnenunit ook zou komen. Maar stel dat deze ergens in een meterkast zit heb je ook al weer een uitdaging.

Goed uitzoeken van tevoren dus of het naast het juridische aspect ook praktisch mogelijk is om van de SW af te komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
d0s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:50:
[...]

Geen ervaring met tegenhouden. Maar ik ben wel bezig om over te gaan van stadsverwarming naar een l/w warmtepomp. Nieuwbouwwoning bouwjaar 2018.

Je moet er vooral rekening mee houden dat de woning waarschijnlijk volledig op stadsverwarming wordt berekend (EPC) en ingericht. Dus je h.o.h. zal minder zijn dan 'normaal' (da's geen ramp, hier ligt het 20 h.o.h. en krijg het met lagere aanvoer prima warm door de goede isolatie) en je aansluitingen zullen op andere plekken zitten.

Hier is momenteel het struikelpunt het tapwater. Deze komt binnen in de meterkast bij de SW-unit en zal gekoppeld moeten worden aan de boiler op zolder. Dat brengt 7 meter extra waterleiding met zich mee, en daarmee langere wachttijden. Verder moet je ook rekening houden met je vloerverwarming verdeler. Deze zit bij mij op zolder en dat is prima omdat daar de binnenunit ook zou komen. Maar stel dat deze ergens in een meterkast zit heb je ook al weer een uitdaging.

Goed uitzoeken van tevoren dus of het naast het juridische aspect ook praktisch mogelijk is om van de SW af te komen. :)
Juridische aspect is al uitgezocht, en dat kan gewoon. Maar het praktische aspect is wel een goede om te onderzoeken. Heb nu nog even geen idee van hoe/wat/waar de verdeler zit en het tapwater. Dus dat gaat wat uitzoekwerk vergen als ik daar meer informatie over heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:34
De aannemer zal waarschijnlijk niet veel zin hebben om er voor oplevering aan mee te werken door zelf een warmtepomp te gaan plaatsen, immers betekent het een hoop maatwerk dat niet lekker in projectbouw past. Of er komt een bizar hoog prijskaartje aan.

Een light-versie zou zijn om vooral de stadsverwarming niet aan te sluiten, alleen leveren ze dan een woning op zonder verwarming en warm water. Daar zullen ze ook niet zo happig op zijn of je krijgt zelf een hele hoop risico's op je afgewenteld.

Wat wij zelf gaan doen, is achteraf vervangen en simpelweg nooit een contract afsluiten bij het warmtenet. Mogen ze zelf de unit komen verwijderen, als ze hem terug willen. Dan bestaat er ook geen overeenkomst op basis waarvan ze kosten in rekening kunnen brengen.

In de keuken vangen we warm water op met een Quooker, houden we alleen de verwarming en de badkamer over. De technische ruimte zit aan de overkant van de hal t.o.v. de badkamer en heeft ook al een wateraansluiting voor de wasmachine en de verdeler van de vloerverwarming voor de 2e verdieping. Recht onder het plat dak waar de buiten unit moet komen. Ik vermoed dat we een waterleiding moeten laten aanleggen tussen de badkamer en de technische ruimte.

Dat laatste is dan ook de belangrijkste tip: als je vooraf weet wat je nodig hebt, kun je wel de aannemer vragen voorbereidingen aan te leggen zoals leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Het is bijna een apart topic waard met zoveel mensen die naar de mogelijkheden kijken om van de warmtenetten los te koppelen. :)

Hier wilde de aannemer er op geen enkele manier aan meewerken. Ze moesten contractueel vanuit de vergunning aansluiten op het warmtenet (Verplicht door de gemeente Nijmegen zeiden ze).
Ook voorbereidingen voor een WP (plus boiler) in de berging wilden ze niet aan meewerken. Ondanks dat die letterlijk naast de meterkast zit...

Af laten koppelen kan gewoon. Heeft (toen nog) Nuon een paar jaar terug met hangende pootjes van de rechter iedereen een brief over moeten sturen (in onze gemeente).

Nu dus zelf aan het kijken naar mogelijkheden zoals in mijn laatste posts te lezen is.

Mogelijkheden die we nu bekijken:

- Hybride L/W warmtepomp zoals bv de Remeha Elga Ace die in ieder geval verwarming en koeling (van begane grond) via vloerverwarming kan doen. Al gaven de mannen van het bedrijf dat hier vorige week was aan dat koeling niet zomaar zou kunnen ivm condensvorming. Dat werd hier in twijfel getrokken in het topic.
Kosten zo'n 3000 euro, maar je blijft met het warmtenet zitten voor douchen/bad. (Keuken heeft een Quooker die ook warm water doet.) En kan er in de slaapkamers en op zolder niet mee koelen.

- Airo aka L/L warmtepomp op elke verdieping voor koelen en verwarmen. Kreeg dit weekend een offerte van 6900, maar die was wel op basis van een vrij dure Mitsubishi. (Gaat om een huis van 195 m2 waarvan 70+30+18 m2 gekoeld/verwarmd moet worden via de airo)
2x zo duur dus, maar kan wel overal koelen. Maar ook hier blijf je op het warmtenet zitten.

- Een L/W warmtepomp incl boiler die het warmtenet vervangt heb ik nog geen specifieke offerte voor. Mede omdat ik eigenlijk niet weet waar ik de boiler zou willen hebben. Die zou eigenlijk alleen op zolder kunnen (wel gunstig recht boven de badkamer).
En het is de vraag hoe lang het duurt voor ik het terug verdien, want moet dan ook nog een extra set zonnepanelen aanschaffen om de elektriciteitsrekening in bedwang te houden.

Note: Op basis van huidige verbruik sinds maart (helaas dus zonder winter nog) verwacht ik nu jaarlijks 1400-1500 euro af te tikken voor het warmtenet. Fors meer dan in ons vorige huis dat op hetzelfde warmtenet zat. (maar dat was ook 80 m2 kleiner).
En dan is het nog even de vraag hoeveel de kosten stijgen per 2022.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
Deveon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:22:

Bij ons was het meerwerk voor triple glas voor het gehele huis iets van 900 euro (woonoppervlakte is 200m2, dus best wat ramen). We hebben kunststof kozijnen, blijkbaar dus heel makkelijk aan te passen.

We merken wel echt significant verschil, vooral qua geluidsisolatie. Als de ramen dicht zijn horen we bijna niks van buiten, echt super relaxed :D
Kouval nog niet echt kunnen testen, zo koud is het nog niet geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap niet dat warmtenetten nog bestaansrecht hebben als ze pretenderen gasloze woningen te voorzien, maar vervolgens wel de gasprijs hanteren. Echt te bizar voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
Ik snap niet dat warmtenetten nog bestaansrecht hebben als ze pretenderen gasloze woningen te voorzien, maar vervolgens wel de gasprijs hanteren. Echt te bizar voor woorden.
Dat is begonnen als een regeling om de warmtenetten niet duurder te maken dan een CV-ketel op gas. De overheid is hier vooral aan zet, want de bedrijven zien nu hun kans om flinke winsten binnen te harken nu de wet ineens in hun voordeel werkt ipv nadeling is voor ze.

Het zou eigenlijk beter zijn als die warmtenetten niet van bedrijven zouden zijn, maargoed hier in NL moeten we alles perse privatiseren... (andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farmerwood schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:39:
[...]

Dat is begonnen als een regeling om de warmtenetten niet duurder te maken dan een CV-ketel op gas. De overheid is hier vooral aan zet, want de bedrijven zien nu hun kans om flinke winsten binnen te harken nu de wet ineens in hun voordeel werkt ipv nadeling is voor ze.

Het zou eigenlijk beter zijn als die warmtenetten niet van bedrijven zouden zijn, maargoed hier in NL moeten we alles perse privatiseren... (andere discussie)
Ja, en het demissionaire kabinet gaat hier sowieso haar handen niet aan branden. Maar in mijn leven is er nog nooit een vaste last goedkoper geworden, dus ik heb er weinig vertrouwen in bij een nieuw kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Farmerwood schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
[...]

Het is bijna een apart topic waard met zoveel mensen die naar de mogelijkheden kijken om van de warmtenetten los te koppelen. :)

Hier wilde de aannemer er op geen enkele manier aan meewerken. Ze moesten contractueel vanuit de vergunning aansluiten op het warmtenet (Verplicht door de gemeente Nijmegen zeiden ze).
Ook voorbereidingen voor een WP (plus boiler) in de berging wilden ze niet aan meewerken. Ondanks dat die letterlijk naast de meterkast zit...

Af laten koppelen kan gewoon. Heeft (toen nog) Nuon een paar jaar terug met hangende pootjes van de rechter iedereen een brief over moeten sturen (in onze gemeente).

Nu dus zelf aan het kijken naar mogelijkheden zoals in mijn laatste posts te lezen is.

Mogelijkheden die we nu bekijken:

- Hybride L/W warmtepomp zoals bv de Remeha Elga Ace die in ieder geval verwarming en koeling (van begane grond) via vloerverwarming kan doen. Al gaven de mannen van het bedrijf dat hier vorige week was aan dat koeling niet zomaar zou kunnen ivm condensvorming. Dat werd hier in twijfel getrokken in het topic.
Kosten zo'n 3000 euro, maar je blijft met het warmtenet zitten voor douchen/bad. (Keuken heeft een Quooker die ook warm water doet.) En kan er in de slaapkamers en op zolder niet mee koelen.

- Airo aka L/L warmtepomp op elke verdieping voor koelen en verwarmen. Kreeg dit weekend een offerte van 6900, maar die was wel op basis van een vrij dure Mitsubishi. (Gaat om een huis van 195 m2 waarvan 70+30+18 m2 gekoeld/verwarmd moet worden via de airo)
2x zo duur dus, maar kan wel overal koelen. Maar ook hier blijf je op het warmtenet zitten.

- Een L/W warmtepomp incl boiler die het warmtenet vervangt heb ik nog geen specifieke offerte voor. Mede omdat ik eigenlijk niet weet waar ik de boiler zou willen hebben. Die zou eigenlijk alleen op zolder kunnen (wel gunstig recht boven de badkamer).
En het is de vraag hoe lang het duurt voor ik het terug verdien, want moet dan ook nog een extra set zonnepanelen aanschaffen om de elektriciteitsrekening in bedwang te houden.

Note: Op basis van huidige verbruik sinds maart (helaas dus zonder winter nog) verwacht ik nu jaarlijks 1400-1500 euro af te tikken voor het warmtenet. Fors meer dan in ons vorige huis dat op hetzelfde warmtenet zat. (maar dat was ook 80 m2 kleiner).
En dan is het nog even de vraag hoeveel de kosten stijgen per 2022.
Afkoppelen is gelukkig geen probleem meer bij Vattenfall, dat heb ik al geïnformeerd. Ondanks dat in mijn koopcontract nog staat dat er boetes en dwangsommen op staan. Kost iets van 400 euro afkoppelkosten. Meerdere bewoners hier (Arnhem-Zuid Schuytgraaf, dus ook in de buurt :) ) hebben dat al succesvol gedaan.

Als ik overga wil ik wel volledig electrisch zeker als blijkt dat de stadsverwarming heel duur wordt per 1 januari '22. Ik verwacht dat het vastrecht weer flink omhoog gaat om de prijzen iets te maskeren. Hybride pompen komt dan echt niet meer uit. Bovendien zit je daar dan alsnog met het 'tapwater' probleem. Ik neem aan dat die bij jou ook in de meterkast binnenkomt? Heb jij daar al over nagedacht mocht je overgaan naar een l/w pomp?

Ik betaal nu overigens €140 per maand en verbruik 45gj op jaarbasis. Als dit straks €200 of meer wordt dan is zo'n investering (verwacht €7000 na subsidie) weer redelijk snel terugverdiend ondanks de stijgende maandelijkse kosten voor elektra van €50. Zo'n 4 jaar met een besparing van €150 per maand.

Maar inderdaad een beetje offtopic: het is zeker een eigen topic waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
d0s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:44:
Bovendien zit je daar dan alsnog met het 'tapwater' probleem. Ik neem aan dat die bij jou ook in de meterkast binnenkomt? Heb jij daar al over nagedacht mocht je overgaan naar een l/w pomp?
Het warme water komt nu vanuit de kruipruimte de meterkast in dus ik kan vanaf daar een leiding naar de berging leggen met daar een boiler of door de bestaande koof naar zolder en daar een boiler plaatsen.

Blijf ik wel zitten met een gebrek aan koeling in de slaapkamers en werkkamer op zolder...
Misschien ff gezamenlijk via prive bericht een start maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:34
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
Tja, als je beweert groen en een gasloos alternatief te bieden, maar vervolgens is dit wat je levert...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5iPxFRhTAw0oGJKKDqb6vFk_do=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIiLi1k0PGI9xcVqbOlcH6E9.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 09-11-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 23:30
Farmerwood schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:05:

Misschien ff gezamenlijk via prive bericht een start maken?
Als de warmteleverancier(s) lastig gaat (gaan) doen kun je altijd nog tips op doen bij "Gas de deur uit doen: Gratis!".

Hoewel ik dacht dat er in de laatste warmtewet het afsluiten en ontkoppelen wel als gereguleerd tarief is mee genomen. Dat is in de Gaswet gelukkig niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Met de correcte HoH had je het met een lagere Ta warm gekregen.
Beetje een installateursdrogreden: "maar je krijgt het toch warm?". Ja, hij hoeft de extra euros die de WP door lagere COP eet niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:20
GeeMoney schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:21:
[...]

Een terug lever tarief van €0,32 ? Ik hoor graag welke energieboer je hebt, dat is namelijk schier onmogelijk aangezien het gemiddeld in 2020 :+ €0,23 kost om stroom af te nemen.
Via independer.nl heb ik het bij United Consumers afgesloten met een teruglevertarief van bijna €0,32 (dal is €0,21)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Ik wil vanuit de meterkast nog een kabel naar de achtertuin leggen, mijn idee was daarvoor als volgt:

1. Kabel vanaf apparte groep naar een apparte lasdoos in de meterkast
2. In de lasdoos de draden vanaf de groep met deze kabel (ymvk-as, 2 aderig) verbinden, door gebruik te maken van lasklemmen. (ik begreep uit verschillende topics dat je de aardlitze niet direct of vaak lastig kunt bevestigen in de meterkast, vandaar de keuze voor deze lasdoos)
3. de kabel door de kruipruimte naar de achtertuin.

Is dit OK zo, of zijn er andere nettere/betere manieren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:28:
[...]

Met de correcte HoH had je het met een lagere Ta warm gekregen.
Beetje een installateursdrogreden: "maar je krijgt het toch warm?". Ja, hij hoeft de extra euros die de WP door lagere COP eet niet te betalen.
Eens. Maar toch krijg ik het met TA 27 al op 22 graden overal. Dat valt dus niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 08:24
Farmerwood schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb ook een waterontharder, maar geen boilervat ivm warmtenet waar we op aangesloten zijn.
De ontharder zit op de koudwaterleiding direct na de watermeter. Dus voordat het door de warmtewisselaar van het warmtenet gaat en daardoor is alles onthard.
Zoiets moet ook bij jou toch kunnen neem ik aan?

Heb alleen de leiding van de buitenkraan nog voor de ontharder zitten, want mijn gazon hoeft niet perse onthard water te krijgen. :)
Ik zag in Nijmegen? ;) Heb je een adres en de kosten? Evt in PM :)

Het werd voor ons toch aangeraden door de badkamer verkoper, hoewel het lijkt dat het water wel wat minder hard is aan de andere kant van de waal tov van waar we nu zitten.

Kan ik eens informeren of er voor ons project meerdere gegadigden zijn en wat dat kan doen met de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sinny schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:41:
[...]

Ik zag in Nijmegen? ;) Heb je een adres en de kosten? Evt in PM :)

Het werd voor ons toch aangeraden door de badkamer verkoper, hoewel het lijkt dat het water wel wat minder hard is aan de andere kant van de waal tov van waar we nu zitten.

Kan ik eens informeren of er voor ons project meerdere gegadigden zijn en wat dat kan doen met de prijs :)
Zijn meerdere partijen die korting geven. Die van ons doet 150€ bij 3 huishoudens en 250€ bij 10+ huishoudens.

Zijn ook goedkopere DIY sets. Kijk anders eens hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 09-11-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30

Niwla

dat dus....

Ik ben rond aan het kijken naar partijen voor renovlies.
Ik wil beginnen met het online opvragen van een aantal offertes. Hierbij wordt gevraagd om het aantal m2.
Hoe ga ik hiermee om. Ik meen te hebben gelezen dat hierbij de bruto maat gevraagd wordt. Dus incl. deuren en ramen. Klopt dit?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Niwla schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:20:
Ik ben rond aan het kijken naar partijen voor renovlies.
Ik wil beginnen met het online opvragen van een aantal offertes. Hierbij wordt gevraagd om het aantal m2.
Hoe ga ik hiermee om. Ik meen te hebben gelezen dat hierbij de bruto maat gevraagd wordt. Dus incl. deuren en ramen. Klopt dit?
Ik heb de partijen de plattegronden meegestuurd bij het aanvragen van de offerte en zelf m2 laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Afkoppelen is gelukkig geen probleem meer bij Vattenfall, dat heb ik al geïnformeerd. Ondanks dat in mijn koopcontract nog staat dat er boetes en dwangsommen op staan. Kost iets van 400 euro afkoppelkosten. Meerdere bewoners hier (Arnhem-Zuid Schuytgraaf, dus ook in de buurt :) ) hebben dat al succesvol gedaan.

Als ik overga wil ik wel volledig electrisch zeker als blijkt dat de stadsverwarming heel duur wordt per 1 januari '22. Ik verwacht dat het vastrecht weer flink omhoog gaat om de prijzen iets te maskeren. Hybride pompen komt dan echt niet meer uit. Bovendien zit je daar dan alsnog met het 'tapwater' probleem. Ik neem aan dat die bij jou ook in de meterkast binnenkomt? Heb jij daar al over nagedacht mocht je overgaan naar een l/w pomp?

Ik betaal nu overigens €140 per maand en verbruik 45gj op jaarbasis. Als dit straks €200 of meer wordt dan is zo'n investering (verwacht €7000 na subsidie) weer redelijk snel terugverdiend ondanks de stijgende maandelijkse kosten voor elektra van €50. Zo'n 4 jaar met een besparing van €150 per maand.

Dat is wel een interessante discussie. Ik zit ergens tussen Farmerwood en jou in en zou ook graag van dat warmtenet af willen zodat je niet afhankelijk bent van de grillen van Vattenfall en die idiote koppeling aan de gasprijs.
Helaas wilde de aannemer bij de bouw niets doen aan voorbereiding, dus dat zou wel een serieus dingetje worden om alles nog goed geïnstalleerd te krijgen. Maar als je voor <10k de boel kunt ombouwen zou het wel eens snel rendabel kunnen zijn. Daarvoor wil ik best op zolder ergens 2m² oppervlakte opofferen.
Strider schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:40:
[...]

Waar woon je ergens? Ik heb het bij Techado in Elst laten doen, dat is een bekende partij uit de omgeving. De boel zit overigens nog niet, duurt nog een paar weken. Ze hebben wel een goed verhaal. Doen niet aan sandwichpanelen, alleen maar balklaag. Ze geven ook 15 jaar garantie en kunnen exact uitleggen wat er aan de constructie verandert en wat zij moeten doen.
Heb ook Koverda op bezoek gehad, die gaven ook al aan om balklaag te nemen en geen sandwichpanelen, omdat je daar kans hebt op doorzakken als je een brede dakkapel hebt.
Nadeel vind ik dat overal tegenwoordig EPDM op ligt ipv goed gebrand bitumen. Maar ik ga het aanzien, als het me niet bevalt laat ik in de toekomst alsnog bitumen leggen door de dakdekker die in mijn huidige huis ook is geweest.

We hebben overigens geen superdeluxe versie. Geen uitsparing voor een rolluik, geen screens. Wel ventilatieroosters, horren, kleurtje, alles in keralit, extra steunbalk tbv vliering etc. Oh, en ze hijsen ook nog het materiaal van de aannemer naar boven (die gaat de zolderindeling aanpassen). Dat scheelt sjouwwerk en uurloon. Kost me een paar broodjes kroket of hamburger. Prima deal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:05
Er wordt bij mij bijna een tegelvloer gelegd, en ik moet nu beslissen wat ik open wil laten voor een verzakte droogloopmat (het moet wel, ook vanwege het luik naar de kruipruimte).

Er zijn een paar mogelijkheden, en ik vind het een hele lastige keuze. Voor welke kleur zouden jullie gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RB8WVjGRACe7ixWrqSIkI64Qwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9aoSxpqDr6EMXEEMuFPsPgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:
Er wordt bij mij bijna een tegelvloer gelegd, en ik moet nu beslissen wat ik open wil laten voor een verzakte droogloopmat (het moet wel, ook vanwege het luik naar de kruipruimte).

Er zijn een paar mogelijkheden, en ik vind het een hele lastige keuze. Voor welke kleur zouden jullie gaan?

[Afbeelding]
Geel. Mooie brede hardstenen dorpel naar het toilet. Z’n mat is mijn ogen altijd te klein.

Als ze in de lengte komen te liggen (haaks op die gele lijn) zou je er ook voor kunnen kiezen om, afhankelijk van de tegel breedte, daar 1 baan neer te leggen

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 09-11-2021 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Geel; ziet er strak uit en geen gedoe met tegels in rare hoeken er omheen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:05
Toppe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:40:
[...]

Geel. Mooie brede hardstenen dorpel naar het toilet. Z’n mat is mijn ogen altijd te klein.

Als ze in de lengte komen te liggen (haaks op die gele lijn) zou je er ook voor kunnen kiezen om, afhankelijk van de tegel breedte, daar 1 baan neer te leggen
Ik moet er wel bij vermelden dat de vloer in de WC wordt doorgelegd, en dat het best een afstand is tot aan geel.

Daarom dat ik niet zo'n voorstander ben van geel, het is dan ook echt wel heel groot.

Wat zou na geel de beste optie zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Rudyy op 09-11-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:51:
[...]

Ik moet er wel bij vermelden dat de vloer in de WC wordt doorgelegd, en dat het best een afstand is tot aan geel.

Daarom dat ik niet zo'n voorstander ben van geel, het is dan ook echt wel heel groot.

Wat voor tegels komen er? Ik zou zelf dan de strook van je raam kozijn voorzien van tegels en dan de het rode vak zo groot mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
[...]

Normaal zou ik geel pakken maar omdat je toilet daar zit en je vloer daar doorlegt zou ik rood pakken. Meest rustige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:24
[...]

Count me in! Hier willen wij ook graag van warmtenet af. 189 per maand inclusief koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hoe belastend ervaren jullie een nieuwbouwhuis project op je vrije tijd? Ik ben een redelijke perfectionist.

Ik zit pas net in de begin fase, en ik twijfel om een nieuwe rol op mijn werk aan te nemen. Een relatief zware rol die veel tijd gaat kosten. Twijfel nu of dat wel verstandig is. Zo'n nieuwbouwhuis project loopt natuurlijk ook een redelijk lange tijd door.

Hoe ervaren jullie dat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
Strider schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:59:
Hoe belastend ervaren jullie een nieuwbouwhuis project op je vrije tijd? Ik ben een redelijke perfectionist.

Ik zit pas net in de begin fase, en ik twijfel om een nieuwe rol op mijn werk aan te nemen. Een relatief zware rol die veel tijd gaat kosten. Twijfel nu of dat wel verstandig is. Zo'n nieuwbouwhuis project loopt natuurlijk ook een redelijk lange tijd door.

Ik zit nu in een CPO-project en daar is het nog een stapje erger naar mijn idee. Je moet een bestuur, een begeleider, een architect en een aannemer kiezen. Je hebt ook nog eens gezeur met een gemeente (want we hebben nog geen bouwvergunning). Gemeente maakt weer een of ander besluit wat kant noch wal raakt, enzovoort. Je koopt ook geen kant-en-klaar huis, ik moet samen met mijn buurman het huis gaan ontwerpen.

Denk dat de bouwfase een van de wat minder rumoerige periodes is (mits het goed gaat). Kan je wel aanraden om ieder weekend (of nog vaker) te gaan kijken en overal foto's van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:

[Afbeelding]
geel dus :*)

zo ziet het er bij ons uit. Ik had meerdere 'gele' lijnen. Vanaf de trap, vanaf de deur meterkast (rechts) of midden kozijn toilet. Die laatste is het geworden. incl. mooi dorpeltje zoals @Toppe het ook zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZkfq53HeQA4y5k0ejKVTpgwPsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQyISAGNRYRCNDJbDZCMq3sq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Na geel is geel de beste optie.

En wat bedoel je met doorgelegd? Geen dorpel tussen wc en gang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler

Pittig :D

Ze zijn bij ons begonnen met bouwen in oktober vorig jaar, november ben ik ontslagen, december de derde geboren, februari start nieuwe baan (senior functie), juni oplevering en eind augustus verhuizen.

Ik kan wel zeggen dat het 1 van de meest drukke periodes uit mijn leven was :P Je kan heel veel in de avonduren doen, dus dat scheelt natuurlijk wel. Het zijn allemaal leuke dingen uiteindelijk, dat maakt het ook beter te doen.

Ik weet niet of deze mogelijkheid vaker voorbij komt, maar ik zou gewoon die nieuwe rol nemen, het is altijd een verkeerd en goed moment tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:42
Zo is het hier, lekker grote mat, komt min of meer overeen met geel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gapM5H51bHwuorPS-BRedJ6gk64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNfNaUnFfCyVCUOxQsAKqn3H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Het is maar net hoe complex je het zelf wilt maken. Je kan kiezen voor gemak en alles via de aannemer regelen. Dit kost vaak iets meer maar je weet wel wat je krijgt.

Verder moet je niet teveel in detail gaan en niet teveel aan de woning wijzigen. Het is soms lastig om de plannen op papier goed uit te werken en kan soms in de uitvoering toch tegenvallen. Er is een reden waarom nieuwbouwwoningen vaak een tientallen jaren oude indeling volgen. Daar werkt voor de meeste gewoon goed en uiteindelijk is het ook een kwestie van wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Als je het mij vraagt: Korte periodes waarin je intensief er mee bezig bent. Er zijn in feite 3 grote deadlines: Ruwbouw opties, installatie opties en keuken/sanitair.

Na het sluiten van die deadlines kan je niets meer aanpassen, hooguit je keuken als je die qua indeling maar het zelfde houd ivm leidingplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:13

totaal niet belastend...tja het kost wat tijd om de optie lijsten door te nemen, wat met de plattegronden te spelen, de financiering te regelen de keuken boeren langs te lopen etc....maar dat vind ik totaal niet stressvol en wel een leuke invulling van een paar weekenden....

Het zijn inderdaad meer een paar drukke momentjes (vooral bij aanvang project) dan dat je continu er mee bezig bent....daarna is het alleen nog af en toe wat communicatie met de verkoopbegeleider, en tussendoor dan wat vloeren en gordijnen uitzoeken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Heel wisselend eigenlijk. Wij hebben begin november 2019 getekend 1 dag na het verlopen van de deadlines van de ruwbouw. We mochten die nog kiezen, maar dat moest dus wel heel snel. 4 weken later was de deadline van keuken, badkamer en elektra etc. Dus Dat waren meteen een paar hele drukke weken.

Daarna volgt een rustiger periode (waarin ook Covid-19 de kop op stak en mijn vrouw zwanger was van de 2de). We dachten na de geboorte nog 10 maanden tot de oplevering te hebben dus de meeste tijd werd aan de kinderen besteed. Uiteindelijk was de oplevering ipv mei al in januari, dus we moesten ineens toch weer vol aan de bak met plannen van veel zaken.

Na de oplevering hadden we precies 2 maanden om te klussen en verhuizen. Dat was vooral lastig ivm de lockdown en bij de bouwmarkt alles besteld moest worden. We waren dus blij dat we ruim gepland hadden. Niet alles kunnen doen wat ik had gewild, maar wel alles wat echt moest gebeuren om te kunnen wonen.

Eigenlijk ervaar ik de periode na de verhuizing als het meest belastend, want er moet nog steeds heel veel gebeuren voor de laatste puntjes op de i staan. Aan de ene kant heel fijn dat we zaken in alle rust kunnen doen, maar dat lange todo lijstje kriebelt bij mij wel heel erg. Overal waar ik kijk in huis zie ik nog wel een klusje.
Die klusjes variëren van de realisatie van de definitieve tuin, een bijkeuken tot het kopen en ophangen van de laatste lampen. Daarnaast ook dingen die gewoon leuk gaan zijn zoals lekker aan de slag met domotica. Heb nu een alleen een paar 'slimme' lampen en de rolluiken zijn voorzien van afstandsbediening naast de schakelaar.

Mijn vrouw heeft daar dan weer totaal geen last van en kan rustig een avond op de bank hangen zonder te kiezen tussen die bank en een klusje doen.
Voor mij ook wel fijn om zo regelmatig even tot rust gedwongen te worden, want op werk dit jaar ook gekkenhuis (werk in de semi-conductor industrie en we hebben zelf ook last van de problemen die aan de andere kant zorgen dat de zaken beter gaan dan ooit)

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 10-11-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-07 20:27

Wij zitten momenteel midden in het traject (als alles zoals gepland gaat). In 2020 was de voorinschrijving van het project waarvan we al in 2016 wisten dat deze eraan zat te komen.

In 2020 was de voorinschrijving, in februari 2021 de echte inschrijving. Hele spannende tijd. Je kan weinig doen, maar we waren er wel veel mee bezig. In april krijgen we te horen dat we zijn uitgeloot, eind mei krijgen we toch een woning toegewezen.

Dat was tot nu toe veruit de meest stressvolle periode. Financieel gezien moest er opeens veel geregeld worden, want de woning die we toegewezen kregen was een slordige 80.000 euro duurder dan het huis waar we ons voor ingeschreven hadden. Dus vooral daar zat bij ons de stress; gaan we het financieel redden? Ondertussen moesten we ook veel keuzes maken.

We hadden namelijk nog 1 week voor de ruwbouw en daarna 4 weken voor de overige opties en keuken. Sanitair werd gelukkig uitgesteld door drukte bij de projectleverancier. We konden overigens ook na het verlopen van de deadline voor de kleine opties nog van alles laten wijzigen. De aannemer gaf aan dat het niet helemaal de bedoeling is, maar dat ze er ook niet moeilijk over doen als iemand erom vraagt. Toen heb ik zeker nog 6 zaken laten wijzigen en dat was een enorme opluchting, want daar hadden we in die 4 weken gewoon overheen gekeken en we gingen er vanuit dat je daarna gewoon pech had.

Mijn tip: altijd vragen, er is (soms) meer mogelijk dan je verwacht en vrijwel altijd meer mogelijk dan de aannemer in eerste instantie communiceert.

Het bestemmingsplan ligt nu in het gemeentehuis ter inzage, ik verwacht dat ze in februari gaan beginnen (4 maanden later dan gepland).

Nu zitten we eigenlijk in de fase waarin we niet veel kunnen doen. Het is nog te vroeg om spullen te kopen of mensen in te schakelen. Mijn grootste 'zorg' is nu:

Wanneer ga je meubels, tegels etc. kopen en wanneer is het beste moment om een stukadoor of tegelzetter te contacteren? De verwachte bouwtijd is 12 maanden, maar tot nu toe duurt alles langer dan verwacht. Het is niet dat we de keuzes zelf heel lastig vinden, maar het is de planning/timing die we het lastigst vinden.

Is er iemand die daar meer inzicht in kan geven? :)

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:07:
[...]
Dat was vooral lastig ivm de lockdown en bij de bouwmarkt alles besteld moest worden.
Voor de mensen met een KVK: vraag een pas aan bij een groothandel en voor de mensen die geen KVK hebben zou je een pas kunnen aanvragen via: https://us7.list-manage.c...f7f8e8e53e6&id=71e8f2083c

Klein detail: Toen de lockdown er was voor de gewone bouwmarkten heeft ZIN aardig reclame gemaakt dat je via hun wél kon shoppen. Daarom hebben ze toen tijdelijk eenzijdig de samenwerking stopgezet. Het aanvragen van een pas is dus geen garantie dat je ook met een lockdown wel kunt shoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ridicuul schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:51:

Wanneer ga je meubels, tegels etc. kopen en wanneer is het beste moment om een stukadoor of tegelzetter te contacteren? De verwachte bouwtijd is 12 maanden, maar tot nu toe duurt alles langer dan verwacht. Het is niet dat we de keuzes zelf heel lastig vinden, maar het is de planning/timing die we het lastigst vinden.

Is er iemand die daar meer inzicht in kan geven? :)
We hebben hier met de hele wijk een aantal zaken 'groot ingekocht' zoals renovliezer en stucadoor. Naast een prijsvoordeel had dat ook een ander fijn gevolg. Doordat de huizen redelijk vlot achter elkaar opgeleverd werden konden ze meerdere huizen in 1x doen. Zo'n grotere klus willen ze niet verliezen en dat hielp heel erg met het plannen. Kon eigenlijk allemaal op de momenten dat het ons uit kwam met max 1 a 2 weken verschil. Maar dat paste prima binnen onze eigen marges in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 18:47

EiT

M.b.t. de mat, als je jonge jongen hebt of oude die al uitgaan zou ik wel een dorpel bij de WC leggen ivm richt problemen ;-) Je wilt niet dat het in de mat loopt. Voor de rest zou ik ook de mat tot halverwege de WC leggen. Van een grote mat ga je nooit spijt krijgen, als het sneeuwt of modderig is scheelt het een hoop zooi dat door het huis gelopen wordt.

Waarom zit daar niet de meterkast ipv wc?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
breagor schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:57:
[...]

totaal niet belastend...tja het kost wat tijd om de optie lijsten door te nemen, wat met de plattegronden te spelen, de financiering te regelen de keuken boeren langs te lopen etc....maar dat vind ik totaal niet stressvol en wel een leuke invulling van een paar weekenden....

Het zijn inderdaad meer een paar drukke momentjes (vooral bij aanvang project) dan dat je continu er mee bezig bent....daarna is het alleen nog af en toe wat communicatie met de verkoopbegeleider, en tussendoor dan wat vloeren en gordijnen uitzoeken..
Het ligt er natuurlijk ook aan wat er allemaal mogelijk is in de nieuwbouw, bij ons was er heel veel mogelijk en hebben we dus over alles nagedacht.

Daarnaast vond ik de periode na de oplevering drukker dan verwacht. Ondanks dat we heel veel hebben uitbesteed, zijn we er toch nog heel veel tijd kwijt aan geweest. Het stroomt op een gegeven moment vol met allerlei details die je moet uitzoeken, kopen en regelen.
Maar ook dit hangt weer af hoe het opgeleverd is, wij moesten ook nog de badkamers erin (laten) zetten.

Gecombineerd met 3 jonge kinderen en een drukke nieuwe baan, is het erg druk kan ik je vertellen :D Dan kunnen we niet zomaar een weekend besteden aan een keuken/badkamer.
Niet stressvol, want het was eigenlijk altijd wel onder controle. Behalve toen de oplevering 4 weken werd uitgesteld, dan was even stressen met alles opnieuw plannen ;)

Maar heb je geen kinderen of oudere kinderen, dan is het ook weer een hele andere situatie.

Bij ons was het gewoon slechte timing :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik merk dat wij het erg prettig vinden om zaken snel af te ronden. Vloer op de eerste etage gekocht in 3 minuten en de eetkamer stoelen in 10. Geeft heerlijk veel rust :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:35
Farmerwood schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:56:
[...]

We hebben hier met de hele wijk een aantal zaken 'groot ingekocht' zoals renovliezer en stucadoor. Naast een prijsvoordeel had dat ook een ander fijn gevolg. Doordat de huizen redelijk vlot achter elkaar opgeleverd werden konden ze meerdere huizen in 1x doen. Zo'n grotere klus willen ze niet verliezen en dat hielp heel erg met het plannen. Kon eigenlijk allemaal op de momenten dat het ons uit kwam met max 1 a 2 weken verschil. Maar dat paste prima binnen onze eigen marges in de planning.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Dat wil zeggen: met welke vra(a)g(en) hebben jullie de potentiële leveranciers benaderd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
Toppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:15:
Ik merk dat wij het erg prettig vinden om zaken snel af te ronden. Vloer op de eerste etage gekocht in 3 minuten en de eetkamer stoelen in 10. Geeft heerlijk veel rust :+
Zou willen dat ik dit zou kunnen ;(

Hier moet alles eerst in een framework worden gegoten met opties en assessment criteria :D
Maar goed, daarom ben ik waarschijnlijk ook consultant geworden, of anders gezegd; ik doe dit zo omdat ik het gewend ben om keuzes op die manier te maken :P

Dusss, t.a.v. de perfectionist: als je het zo doet, zoals ik het nu doe, is het vrij tijdrovend en intensief. Maar het is zeker niet nodig om het zo te doen en ik zou soms willen dat ik keuzes wat makkelijker zou kunnen maken. @Strider

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:03
Helemaal eens met bovenstaande analyses.

Hoeveel tijd het kost hangt er vanaf hoe je er zelf in zit.

Mijn vriendin kan gerust een heel weekend bezig zijn met designs, photoshop, uitzoeken van tegels voor de badkamer etc. Ik houd het liever simpel en snel en wil gewoon knopen doorhakken zodat ik er niet meer over na hoef te denken.

Als je van jezelf weet dat je een pietje precies bent en dat dit een woning is die je ook echt goed wilt doen, dan gaat het je wel veel tijd kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:39:
Helemaal eens met bovenstaande analyses.

Hoeveel tijd het kost hangt er vanaf hoe je er zelf in zit.

Mijn vriendin kan gerust een heel weekend bezig zijn met designs, photoshop, uitzoeken van tegels voor de badkamer etc. Ik houd het liever simpel en snel en wil gewoon knopen doorhakken zodat ik er niet meer over na hoef te denken.

Als je van jezelf weet dat je een pietje precies bent en dat dit een woning is die je ook echt goed wilt doen, dan gaat het je wel veel tijd kosten...
Over alles wat aard- en nagelvast zit denken we heel goed na omdat dat zaken zijn die je niet eenvoudig kan vervangen. Over de installatie tekening hebben we een week of 8 gedaan en dan ben ik er zelf meer mee bezig van vrouwlief. Dan lijk ik meer op @SquareOne.

Het heeft in mijn ogen weinig nut om heel veel tijd te steken in zaken zoals stoelen of een kleurtje op de muur. Als je de kleur zat bent heb je dat muurtje weer snel zat geschilderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 10-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Mryc schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:20:
[...]

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Dat wil zeggen: met welke vra(a)g(en) hebben jullie de potentiële leveranciers benaderd?
Mijn ervaring is dat de echte vakmannen zoals stukadoors, schilders en tegelzetters toch wel genoeg klussen hebben en van dit soort dealtjes niet meer heel warm worden. Ze hebben overvolle agenda's en ze vragen gewoon hun vaste tarief, voor jou 10 anderen.

Een grondwerker voor het afgraven of schuttingen waar echt voordeel voor de vakman te behalen is om in bulk te werken kan vaker wel zo'n deal worden gemaakt.

En er zijn ook wel afbouwbedrijfjes die zich focussen op nieuwbouwprojecten, die een mooie prijs kunnen hanteren bij een x-aantal buren. Maar of dat de kwaliteit ten goede komt durf ik niet te zeggen.

Maar goed, nogmaals dat is mijn ervaring :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 10-11-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Toppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:52:
[...]

Over alles wat aard- en nagelvast zit denken we heel goed na omdat dat zaken zijn die je niet eenvoudig kan vervangen. Over de installatie tekening hebben we een week of 8 gedaan en dan ben ik er zelf meer mee bezig van vrouwlief. Dan lijk ik meer op @SquareOne.

Het heeft in mijn ogen weinig nut om heel veel tijd te steken in zaken zoals stoelen of een kleurtje op de muur. Als je de kleur zat bent heb je dat muurtje weer snel zat geschilderd.
De installatie tekening = het elektra plan?

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 49 ... 353 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.