Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
8 weken klinkt lang, maar goed ik moet daar zelf ook nog mee starten.Toppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:55:
[...]
Yep.
Over de technische tekeningen van de keuken en badkamer hoef je gelukkig zelf niet echt na te denken. Hooguit op een krachtproef sturen
BlaBlaBla
De beste tip die ik je kan geven: Gebruik voor elke categorie een andere kleur. Bijvoorbeeld rood voor verlichting, geel voor schakelaars, blauw voor contactdozen.Strider schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:56:
[...]
8 weken klinkt lang, maar goed ik moet daar zelf ook nog mee starten.
En ik heb dit stappenplan aangehouden:
- Begin met begaande grond en werk van buiten naar binnen
- Binnen is vanaf je voordeur
- Bedenk wat je per ruimte nodig heb.
- Vergeet buiten geen kraan
- Begin met lichtpunten
- Daarna schakelaars
- Hierna stopcontacten. Denk ook aan zaken zoals de stofzuiger of een koelbox
- Internet. Vergeet geen UTP kabel op gang per verdieping ivm access points
- Losse elektra aansluitingen voor zonwering, rolluiken, ed
De tekening kon zo naar de installateur toe en terplekke hebben we nog wat extra zaken afgenomen of aangepast.
Korting geven doen ze meestal nooit maar koehandel wil nog wel eens werken
Gister nog de aannemer gebeld en de telefoniste is ook meteen de afdeling Facturatie, heerlijk die korte lijntjes!Toppe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:54:
Krijg zojuist een factuur bestaande uit vier regels.
Termijn 5 en 6 zijn sowieso niet goed want volgens Woningborg moet er gemetseld zijn en mag uitsluitend de beglazing en het voegwerk ontbreken, lijkt me duidelijk.
Alleen termijn 3 en 4 wordt ik online niet veel wijzer uit. Woningborg praat over kanaalplaatdelen, ribcassettedelen of breedplaat vloerdelen. Wij hebben een houten vloer waarop isolatie komt en daaroverheen zandcement.
Nu gun ik iedereen op tijd zijn centjes, maar dit lijkt me niet te kloppen?
[Afbeelding]
Ze gaan de factuur aanpassen, dit klopt inderdaad niet, ergens deze week ontvang ik een nieuwe factuur.
Gewoon de wensen van de verschillende bewoners op een rijtje gezet en aan enkele bedrijven voorgelegd wat ze voor ons konden betekenen.Mryc schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:20:
[...]
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Dat wil zeggen: met welke vra(a)g(en) hebben jullie de potentiële leveranciers benaderd?
Verschil zat hem met reovlies eigenlijk alleen in de RAL-kleuren en dat was voor sommigen iets bijbetalen.
Vergeet je lichtpunten in het plafond niet, daar hebben we het langste over gedaan. Daarvoor moet je eigenlijk je inrichting al weten. Tenzij je geen problemen hebt met draden over je plafondToppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:10:
[...]
De beste tip die ik je kan geven: Gebruik voor elke categorie een andere kleur. Bijvoorbeeld rood voor verlichting, geel voor schakelaars, blauw voor contactdozen.
En ik heb dit stappenplan aangehouden:
- Begin met begaande grond en werk van buiten naar binnen
- Binnen is vanaf je voordeur
- Bedenk wat je per ruimte nodig heb.
- Vergeet buiten geen kraan
Ik heb mijn tekening een week weg gelegd en toen weer gaan kijken. En dat heb ik 6 keer herhaald, bij de 6de keer heb ik niets meer aangepast.
- Begin met lichtpunten
- Daarna schakelaars
- Hierna stopcontacten. Denk ook aan zaken zoals de stofzuiger of een koelbox
- Internet. Vergeet geen UTP kabel op gang per verdieping ivm access points
- Losse elektra aansluitingen voor zonwering, rolluiken, ed
De tekening kon zo naar de installateur toe en terplekke hebben we nog wat extra zaken afgenomen of aangepast.
Korting geven doen ze meestal nooit maar koehandel wil nog wel eens werken
Yep. Wij krijgen spots boven het eiland en de centraaldoos zat daar 50cm vandaan. Die hebben we dus lekker laten verplaatsen naar de nis boven de koelkast. Zien we hem niet en kunnen we er toch bijkepler schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:21:
[...]
Vergeet je lichtpunten in het plafond niet, daar hebben we het langste over gedaan. Daarvoor moet je eigenlijk je inrichting al weten. Tenzij je geen problemen hebt met draden over je plafond
Nog een voordeel van houtbouw
Wij hadden het hele ontwerp in Sketchup staan, dat hielp heel erg met bepalen van de lichtpunten. Uiteindelijk alles verplaatstToppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:26:
[...]
Yep. Wij krijgen spots boven het eiland en de centraaldoos zat daar 50cm vandaan. Die hebben we dus lekker laten verplaatsen naar de nis boven de koelkast. Zien we hem niet en kunnen we er toch bij
Nog een voordeel van houtbouw
Wat hierboven werd aangegeven, is er mijns inziens weinig meer waar je korting kan vragen.Mryc schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:20:
[...]
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Dat wil zeggen: met welke vra(a)g(en) hebben jullie de potentiële leveranciers benaderd?
Zaken waar ik dealtjes uit heb kunnen halen voor het project:
- zonnepanelen (5% over totaal prijs)
- waterontharder (250€ korting per huishouden)
- schuttingen (percentage korting, nog in overleg)
- garage (korting op montage, omdat machine maar een keer hoeft te komen)
Exact dit. Dit is enerzijds de grootste besparing in tijd en anderzijds kost het veel tijd. De besparing zit er in dat je al een groot deel van het ontwerpproces vooraf kunt doen vanaf de bouwtekeningen. Dus je kunt al gaan inrichten en de keuken en badkamer gaan tekenen. Dan kun je zonder stress al je elektra en leiding tekenen, zoals @Toppe beschrijft. Dan heb je geen suffe deadlines die je dwingen een leverancier te zoeken.kepler schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:31:
[...]
Wij hadden het hele ontwerp in Sketchup staan, dat hielp heel erg met bepalen van de lichtpunten. Uiteindelijk alles verplaatst
Vervolgens heb je zeeën van tijd om je over alle details druk te maken waar je je druk over wilt en kunt maken. Bij ons is dat vrij veel, wij zijn nogal kieskeurig. Een stoel is niet zomaar een stoel, die kunnen wij niet in 10 minuten uitkiezen. Naast de looks, zijn wij beiden anders qua bouw. Bovendien is een actieve zithouding aan tafel bij een diner of spel anders dan onderuit zakken na het eten. Dus we hebben al 4 verschillende zithoudingen om in een stoel te proberen.
Ach, het is maar waar je zelf blij van wordt of waar je achteraf van zou kunnen balen
Hier over de technische tekening van de keuken juist wel zelf nagedacht, en eigenlijk wat ik tot nu toe als meest tijdrovend heb ervaren. De (goede) keukenzaken hebben het momenteel bijzonder druk, en wij konden bijvoorbeeld pas terecht na verstrijken deadline van het leidingwerk. We moesten dus (gedeeltelijk) zelf aan de slag. Ook duurde het even voordat we wisten wat we precies wilden. Dus @Strider als een keuken voor jou belangrijk is, dan zeker op tijd mee beginnen! Met name ook als je geen kruipruimte hebt en bijvoorbeeld graag een kookeiland wil.Toppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:55:
[...]
Yep.
Over de technische tekeningen van de keuken en badkamer hoef je gelukkig zelf niet echt na te denken. Hooguit op een krachtproef sturen
Verder eens met al het bovenstaande - en mits je het leuk vind - zou ik inderdaad je woning eens in 3D uittekenen met Sketchup. Als je dit een beetje netjes doet kun je ook eenvoudig met opstellingen en muren schuiven. Dit heeft ons zeker geholpen om keuzes te maken.
Ik vond het al met al erg intensief en tijdrovend. Maar ik ben ook aardig perfectionistisch. We zijn eerst met een architect in de weer geweest om de indeling van het huis te bepalen. Nieuwbouwhuizen zijn namelijk niet altijd even praktisch ingedeeld. Bij ons was bijvoorbeeld standaard de hal heel erg klein. Ook de zolderverdieping hebben we ingedeeld met hulp van de architect. Gelukkig was er vanuit de projectbouwer redelijk veel mogelijkStrider schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:59:
Hoe belastend ervaren jullie een nieuwbouwhuis project op je vrije tijd? Ik ben een redelijke perfectionist.
Ik zit pas net in de begin fase, en ik twijfel om een nieuwe rol op mijn werk aan te nemen. Een relatief zware rol die veel tijd gaat kosten. Twijfel nu of dat wel verstandig is. Zo'n nieuwbouwhuis project loopt natuurlijk ook een redelijk lange tijd door.
Hoe ervaren jullie dat?
Nadat alle deadlines vanuit de bouwer verstreken waren, kwam er een rustigere periode. Gedurende de bouwperiode voornamelijk regelmatig met een interieurstyliste gezeten om het interieur te bepalen
Na oplevering komen de installateurs erin en ook dat kostte weer redelijk wat vrije tijd. Mijn ervaring is dat je eigenlijk overal bij moet zijn als je kritisch bent. Van keukenboer tot badkamerinstallateur en hovenier: je kunt ze niet alleen laten. Er zijn altijd onduidelijkheden, slordigheden en keuzes die ter plekke gemaakt moeten worden, waar ik liever zelf een besluit over neem dan dat ik het aan hen overlaat aangezien zij meestal niet voor de meest esthetische oplossing gaan.
Als ze geen tijd hebben moet je het zelf doen inderdaad maar normaal gesproken leveren ze je de tekening aan.hyb schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:22:
[...]
Hier over de technische tekening van de keuken juist wel zelf nagedacht, en eigenlijk wat ik tot nu toe als meest tijdrovend heb ervaren. De (goede) keukenzaken hebben het momenteel bijzonder druk, en wij konden bijvoorbeeld pas terecht na verstrijken deadline van het leidingwerk. We moesten dus (gedeeltelijk) zelf aan de slag. Ook duurde het even voordat we wisten wat we precies wilden. Dus @Strider als een keuken voor jou belangrijk is, dan zeker op tijd mee beginnen! Met name ook als je geen kruipruimte hebt en bijvoorbeeld graag een kookeiland wil.
Verder eens met al het bovenstaande - en mits je het leuk vind - zou ik inderdaad je woning eens in 3D uittekenen met Sketchup. Als je dit een beetje netjes doet kun je ook eenvoudig met opstellingen en muren schuiven. Dit heeft ons zeker geholpen om keuzes te maken.
In dit topic wordt wel vaker verwezen naar een partij die het doet voor €175.
Maar ik zou dus sowieso vroeg in het traject een rondje maken bij de betere keuken en of badkamer zaken. Bij elk gesprek pik je wel wat relevante informatie op die je kunt meenemen in je beslissing. Wacht dus niet todat je bij een eventuele projectleverancier terecht kan.
Hier is de uitbouw idd voorzien van kanaalplaten. Aannemer gaf aan dat een lichtstraat niet mogelijk is, maar weet in ieder geval 1 huis waar er inmiddels wel een lichtstraat gerealiseerd is. Dus het kan wel.NCSmits schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:03:
Wij willen in de uitbouw van onze woonkamer in de toekomst graag een lichtstraat laten maken. Nu begrijp ik echter dat de vloeren van de woning uit kanaalplaten bestaan. Weet iemand of deze normaliter ook worden doorgelegd als dak van de uitbouw? En of hier een lichtstraat in gemaakt kan worden? De aannemer zegt dat het niet kan, maar gooit het vooral op isolatie en dat dan de temperatuur niet gehaald wordt, maar ik hoef toch geen 22 graden in de woonkamer.
Woningborg gebeld en die geven aan dat de aannemer prima staat van dienst heeft, maar helaas idd al aan limiet projecten zit. Bovendien heeft Woningborg zelf ook problemen met nwe projecten aannemen.EiT schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:27:
Heb je woningborg al gevraagd waarom deze aannemer geen certificaten kan krijgen? Mogelijk geeft woningborg juist geen certificaten omdat ze de aannemer niet liquide genoeg vinden. Kan mij niet voorstellen dat er een max aan zit, behalve als woningborg het een te groot risico gaat vinden. Kosten zijn een x% per woning.
Verder is er nog SWK en BouwGarant, ze kunnen daar dan toch een certificaat halen?
In deze tijd zou ik er juist niet op vertrouwen dat het wel goed komt, materiaal veel te duur en personeel niet te krijgen. Waarom moet het risico dan volledig bij de koper liggen.
Hypotheekadviseur gevonden die al eerder met deze aannemer zonder woningborg financiering heeft geregeld en zeer goede ervaringen met ze heeft.
Tuurlijk kan dat maar je zal toch een raveling er in moeten legen om de platen te hangen anders wordt het een heel smal straatje als hij in 1 plaat moet.NCSmits schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:03:
Wij willen in de uitbouw van onze woonkamer in de toekomst graag een lichtstraat laten maken. Nu begrijp ik echter dat de vloeren van de woning uit kanaalplaten bestaan. Weet iemand of deze normaliter ook worden doorgelegd als dak van de uitbouw? En of hier een lichtstraat in gemaakt kan worden? De aannemer zegt dat het niet kan, maar gooit het vooral op isolatie en dat dan de temperatuur niet gehaald wordt, maar ik hoef toch geen 22 graden in de woonkamer.
Bij het project waarin wij een woning hebben gekocht was een lichtstraat (kanaalplaten ook) alleen mogelijk icm de grootste uitbouw (2.4m tegen 25k) en dan +15k voor de lichtstraat (40k samen dus)Farmerwood schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:11:
[...]
Hier is de uitbouw idd voorzien van kanaalplaten. Aannemer gaf aan dat een lichtstraat niet mogelijk is, maar weet in ieder geval 1 huis waar er inmiddels wel een lichtstraat gerealiseerd is. Dus het kan wel.
Voor de begane verdieping wil ik laminaat van 32cm breed leggen. Hele mooie brede planken.
Voor de 1e en 2e verdieping had ik een uitgekozen van +- 19cm.
Omdat ik de 32cm een stuk mooier vind wil ik die ook op de 2e verdieping (grote lege zolder) leggen.
1e verdieping twijfel ik of het wel zin heeft. De gang is namelijk +- 1m breed en ik ben bang dat 3 brede planten wat vreemd zal staan?
Heeft iemand hier een brede vloer gelegd in een smalle ruimte? Oogt dit nog een beetje of zou ik er beter aan doen om de vloer haaks op de gang te leggen i.p.v. de lengte richting?
Misschien heeft iemand ook wat foto's?
Bij mij is onlangs ook een tegelvloer gelegd, ik zie dat we ongeveer dezelfde indeling hebben in de hal behalve dat ik geen raampje langs de deur heb.Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:
Er wordt bij mij bijna een tegelvloer gelegd, en ik moet nu beslissen wat ik open wil laten voor een verzakte droogloopmat (het moet wel, ook vanwege het luik naar de kruipruimte).
Er zijn een paar mogelijkheden, en ik vind het een hele lastige keuze. Voor welke kleur zouden jullie gaan?
[Afbeelding]
Ik heb voor blauw gekozen (breedte van de deur aangehouden) omdat ik het anders te groot vond worden, ik kan eventueel een foto maken morgen, er ligt nu wel stucloper overheen maar misschien geeft je dat een beter beeld en heb je er iets aan. Ook bij mij is de tegelvloer aan een stuk door gelegd op de beneden verdieping.
[ Voor 3% gewijzigd door Stormstar3 op 10-11-2021 18:19 ]
Hoe heb je die ijzeren strook nou weg gewerkt, er staan stempels dus iets er opgeplakt?Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:10:
De stukadoor is lekker bezig geweest:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een paar wandjes en dan kan het lekker gaan drogen
Verwijderd
Ik heb er een stucplaatje van 9,5mm op gelijmd met montage kit.Toppe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:24:
[...]
Hoe heb je die ijzeren strook nou weg gewerkt, er staan stempels dus iets er opgeplakt?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2021 19:25 ]
Kit, de duct tape van de 20ste eeuwVerwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:25:
[...]
Ik heb er een stucplaatje van 9,5mm op gelijmd met montage kit.Stak iets uit maar dat hebben ze gewoon weggewerkt met de laag gips.
:strip_exif()/f/image/EjsIPLlgUdJvzqKsyyHgfP7J.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste forumgenoten, ik wil hier een taatsdeur laten plaatsen, het voorwerk moet ik zelf doen.
Ik wil het gibo gedeelte boven de sparing een stukje inkorten zodat er ongeveer 10-15cm aan gibo overblijft. Echter moet het stukje gibo wat overblijft verstevigd worden vanwege het gewicht van de stalen deur. Hebben jullie enig idee wat voor hout ik daar het beste voor kan gebruiken?
Zou een multiplex plaat van hardhout (18mm) voldoen?
As ge ut nie wit pur en kit*
*ondertiteling: als je niet weet hoe pur en kit gebruiken.
Verwijderd
Waarom niet een plafondhoge taatsdeur. Dat is veel mooier
15k is wel heel duur. Bij ons was de lichtstraat 6k of 3k voor alleen de voorbereiding voor de lichtstraat.wfvanputten schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:05:
[...]
Bij het project waarin wij een woning hebben gekocht was een lichtstraat (kanaalplaten ook) alleen mogelijk icm de grootste uitbouw (2.4m tegen 25k) en dan +15k voor de lichtstraat (40k samen dus)
Als je het achteraf wil plaatsen moet je misschien ook rekening houden met de positie van de wtw punten. Bij ons bleek dat het constructief niet mogelijk was om de WTW punten in de uitbouw ‘achter het daklicht’ in de richting van de achtergevel te positioneren zoals oorspronkelijke de bedoeling was. Hierdoor zijn de 3 wtw punten nu meer in het midden van de woning gepositioneerd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nw2K7c1XI3IiUJnVh3e6ZJlx.jpg?f=user_large)
Als je dat zou kunnen doen graag, want ik ben best wel benieuwd hoe het er dan uit zietStormstar3 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:15:
[...]
Bij mij is onlangs ook een tegelvloer gelegd, ik zie dat we ongeveer dezelfde indeling hebben in de hal behalve dat ik geen raampje langs de deur heb.
Ik heb voor blauw gekozen (breedte van de deur aangehouden) omdat ik het anders te groot vond worden, ik kan eventueel een foto maken morgen, er ligt nu wel stucloper overheen maar misschien geeft je dat een beter beeld en heb je er iets aan. Ook bij mij is de tegelvloer aan een stuk door gelegd op de beneden verdieping.
Dat was in eerste instantie het idee, maar de bouwer geeft aan dat vanaf 3cm in de verdiepingsvloer de leidingen lopen. De installateur van de taatsdeur geeft aan dat ie 3cm moet boren. Ik vind dat een beetje riskant. Ik was in de veronderstelling dat het hout gewoon meegestuct kon wordenVerwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:23:
@assassin85 Wil je dat hout zichtbaar houden? Want over hout kun je niet stuccen. Dus dan moet je hout + gipsplaat doen. Ik twijfel alleen wat je er mee op schiet. Het gibo blok blijft de zwakste schakel. Maar als het puur gaat om dat het bovenscharnier niet los wrikt in het (zwakke)materiaal zou hout misschien genoeg zijn.
Waarom niet een plafondhoge taatsdeur. Dat is veel mooier
[ Voor 4% gewijzigd door assassin85 op 10-11-2021 20:34 ]
Thanks, dit is wel nuttig. Bij ons zal het sowieso achteraf moeten, omdat de aannemer het niet wil doen (ivm EPC=0). De WTW punten zitten langs de scheidingsmuur met de buren, dus daar heb ik geen last van. Jouw tekening doet me wel nadenken over eventuele lichtpunten tussen de lichtstraat en de achtergevel!MemeMaster schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:26:
[...]
15k is wel heel duur. Bij ons was de lichtstraat 6k of 3k voor alleen de voorbereiding voor de lichtstraat.
Als je het achteraf wil plaatsen moet je misschien ook rekening houden met de positie van de wtw punten.
Zou een detector huren en even kijken waar de leidingen lopen.assassin85 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:34:
[...]
Dat was in eerste instantie het idee, maar de bouwer geeft aan dat vanaf 3cm in de verdiepingsvloer de leidingen lopen. De installateur van de taatsdeur geeft aan dat ie 3cm moet boren. Ik vind dat een beetje riskant. Ik was in de veronderstelling dat het hout gewoon meegestuct kon worden
Verwijderd
Wat voor verdiepingsvloer is het? Over het algemeen zitten aan de onderkant geen leidingen en worden die bovenop de kanaalplaten in de dekvloer gegoten. Zie mijn foto's hierboven, zelfde situatie, gaat gewoon in het plafond geboord worden voor de taatsdeurassassin85 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:34:
[...]
Dat was in eerste instantie het idee, maar de bouwer geeft aan dat vanaf 3cm in de verdiepingsvloer de leidingen lopen. De installateur van de taatsdeur geeft aan dat ie 3cm moet boren. Ik vind dat een beetje riskant. Ik was in de veronderstelling dat het hout gewoon meegestuct kon worden
En wat @Toppe zegt, er hoeft maar 1 gat te komen. Een detectortje kopen/huren om te checken.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2021 20:54 ]
ik wou net zeggen, volgens mij liggen bij ons alle leidingen bovenop de vloer en loopt er niks doorheen of onderlangs (behalve WTW).Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:46:
[...]
Wat voor verdiepingsvloer is het? Over het algemeen zitten aan de onderkant geen leidingen en worden die bovenop de kanaalplaten in de dekvloer gegoten. Zie mijn foto's hierboven, zelfde situatie, gaat gewoon in het plafond geboord worden voor de taatsdeurAls je een beetje lamp ophangt met een flink armatuur, of een spotrail moet je ook wel 3 cm in je plafond kunnen boren.
En wat @Toppe zegt, er hoeft maar 1 gat te komen. Een detectortje kopen/huren om te checken.
Ik heb bv m'n gordijnrails zonder check makkelijk 3cm in het plafond geboord
Het gaat om kanaalplaat, het lijkt mij ook erg vreemd dat daar leidingen in zouden lopen, die dingen zijn van 20cm massief beton, lijkt me dat de leidingen er toch boven lopenVerwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:46:
[...]
Wat voor verdiepingsvloer is het? Over het algemeen zitten aan de onderkant geen leidingen en worden die bovenop de kanaalplaten in de dekvloer gegoten. Zie mijn foto's hierboven, zelfde situatie, gaat gewoon in het plafond geboord worden voor de taatsdeurAls je een beetje lamp ophangt met een flink armatuur, of een spotrail moet je ook wel 3 cm in je plafond kunnen boren.
De bovenzijde heeft bij een taatsdeur geen enkel gewicht te houden. Ik zie dus ook niet waarom je de bovenkant zou moeten verstevigen?assassin85 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:40:
[...]
Het gaat om kanaalplaat, het lijkt mij ook erg vreemd dat daar leidingen in zouden lopen, die dingen zijn van 20cm massief beton, lijkt me dat de leidingen er toch boven lopen
Verder komt het scharnier dus in de vloer en dan is 3cm prima te doen. Het scharnier zit bijna aan de zijkant en vaak lopen daar ook geen leidingen maar liggen die meer in het midden van je deur zeg maar.
Overigens konden ze bij ons ook 2cm boren eventueel en dan met speciale 2-componenten spul wat kneiterhard wordt de plug alsnog vast genoeg krijgen maar dat was bij ons dus niet nodig, ik had express de leidingen in het midden van de deur laten leggen maar later zag ik dat het bij de buren voor 80% overeen kwam met wat ik had gevraagd.
Plafondhoge deuren zijn het mooiste. Aan de bovenkant zou ik mij al helemaal geen zorgen maken, zo’n kanaalplaat is zeker 5cm voordat je pas in een kanaal terecht komt en nogmaals, dat bovenscharnier is puur een draaipunt en heeft nagenoeg geen gewicht te houden. De vloer is een andere verhaal
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 10-11-2021 23:39 ]
De naam verraad het al een beetje, ze kúnnen leidingen door de kanalen trekken, maar zover ik weer doen ze dat alleen voor inbouwspots oioit.assassin85 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:40:
[...]
Het gaat om kanaalplaat, het lijkt mij ook erg vreemd dat daar leidingen in zouden lopen, die dingen zijn van 20cm massief beton, lijkt me dat de leidingen er toch boven lopen
Verwijderd
Er ligt ook alleen elektra in dan, in een losse geribbelde buis. De kans dat je daar doorheen boort met het maken van 1 gaatje van 3 cm diep is heel kleinbbbrumbrum schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:54:
[...]
De naam verraad het al een beetje, ze kúnnen leidingen door de kanalen trekken, maar zover ik weer doen ze dat alleen voor inbouwspots oioit.
Het is nu 16,5 graden in de woning en ik ben bang dat het nog iets zal dalen.
Er is nog niet heel lang geleden gestuct en boven een PVC vloer gelegd.
Kan ik problemen met vocht / condens verwachten met deze temperatuur?
Waar ik niet snel uitkom is de hypotheek adviseur. Beter de voorgestelde adviseur in de arm nemen of gewoon echt een onafhankelijk.
Note: ik heb wel een adviseur nodig vanwege een iets complexere financieringstraject.
Kosten zijn ongeveer 500 duurder dan 'dehypothekers' van deze wereld.
De voordelen volgens de adviseur zelf waren: kent het project, de steeds langere opleveringen van nieuwbouw projecten, goede connecties met het project en verkopende partij. Wat hebben jullie gedaan?
Ik zou altijd naar de adviseur gaan waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Voor een hypotheek is volgens mij (kan het mis hebben) de meerwaarde van goede connecties met de verkopende partij niet zo van belang.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Na lang meegelezen te hebben ben ik eindelijk ingeloot voor een nieuwbouw woning.
Waar ik niet snel uitkom is de hypotheek adviseur. Beter de voorgestelde adviseur in de arm nemen of gewoon echt een onafhankelijk.
Note: ik heb wel een adviseur nodig vanwege een iets complexere financieringstraject.
De voordelen volgens de adviseur zelf waren: kent het project, de steeds langere opleveringen van nieuwbouw projecten, goede connecties met het project en verkopende partij. Wat hebben jullie gedaan?
Het is belangrijker dat hij voor jou een goede en passende hypotheek regelt en dat dit binnen de termijnen plaatst vind.
Aan de prijs kan je al wel zien dat de bouwer het liever niet heeft.... Zat wel een Velux zonweringssysteem in ook...MemeMaster schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:26:
[...]
15k is wel heel duur. Bij ons was de lichtstraat 6k of 3k voor alleen de voorbereiding voor de lichtstraat.
Is het een heel uitzonderlijk project? Voor onze CPO woning inclusief afwijkende starterslening was ik blij dat onze adviseur hier mee bekend was (8 jaar geleden). Echter als het reguliere nieuwbouw conform woningborg dan maakt het volgens mij niet zoveel uit. Dat de oplevering uit kan lopen zal elke adviseur in de geldigheid van de offerte rekening mee houden.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Mijn voorkeur zou een eigen adviseur zijn. Als jouw regio Groningen is kan ik je iemand van harte aanbevelen. Doe dan maar even een PM.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Na lang meegelezen te hebben ben ik eindelijk ingeloot voor een nieuwbouw woning.
niets moet......behalve adem halen
Wij kregen ook een orrientatiegesprek met een betrokken adviseur. Los van het feit dat de kosten daar een stuk hoger lager (die ze met alle plezier wilde verlagen voor ons) heb ik echt geen moment gedacht 'wat zonde dat wij nu die adviseur niet hebben gekozen'. Het voornaamste argument was dat ze kort op het project zaten. Maar op basis van de eerdere reacties kan ik mij voorstellen dat bepaalde (individuele) omstandigheden wél de inzet van de 'betrokken adviseur' rechtvaardigen.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Ik zou nooit met een adviseur in zee gaan die goede connecties heeft met de verkopende partij. Je weet nooit welke afspraken hij heeft met de verkopende partij.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Eventueel heb ik een adviseur in de regio midden Nederland die echt goud is. Kost iets meer dan een gemiddelde onafhankelijke adviseur maar z’n centen meer dan waard!
1x was het een ZZP'er die behoorlijk warrig verhaal hield. 2e keer was het een dame van de Rabobank die ons in het gesprek volledig alle informatie nog een keer liet vertellen terwijl we dat op verzoek van Rabobank vooraf hadden doorgegeven.
In beide situaties voelde ik me een nummertje. Ik heb daarom de hypotheek bij een adviseur geregeld die mij voor een vorige woning heeft geholpen. Was wel een flink stuk duurder, maar had er gewoon een veel beter gevoel bij. Daarnaast scheelde het ook dat het een complexe situatie was (ik en vriendin beide eigen woning, verschillende periodes HRA gehad, gepuzzel met de leningdelen, deel aflossingsvrij, flink bouwdepot etc etc).
Kortom, zo'n projectadviseur heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.
Jullie antwoorden brengt mij wel meer in perspectief, want mijn vraagstuk mbt een complexere hypotheek is niet per se in het aard van het nieuwbouw project. Dat zou inderdaad elk (goede) adviserende partij kunnen oplossen.
Een bijzonderheid aan dit project is dat het project bijna 3 jaar duurt voordat het af is. Dat werd zowel door de verkoopmakelaar als de aangesloten adviseur als hoofdreden waarom het beter is om te gaan voor die nauwe betrokkenheid. Maar ergens denk ik zelf dat de verkopende makelaar op een gegeven moment gewoon eruit stapt en we voornamelijk de project ontwikkelaar volgen.
Onze onafhankelijke adviseur kost ons 2750. Geen idee hoe dat verschilt met andere kantoren, ik vind het de kosten meer dan waard. Zeer proactief, persoonlijk contact en neemt de tijd om uit te leggen hoe of wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:42:
Ik zou altijd een adviseur willen die 100% mijn belangen behartigt. Een projectadviseur wil natuurlijk ook bij het volgende project weer ingeschakeld worden en heeft er dus belang bij dat de projectontwikkelaar tevreden blijft. Of dat zich uit in schimmig gedrag, daar kan en ga ik geen uitspraak over doen.
Dat mijn adviseur het project niet 'kent' heb ik niets van gemerkt. De brochure was al uitgeplozen voordat wij kennis kwamen maken, er is meerdere malen naar de aannemer/makelaar gebeld om meer inzicht in de planning te krijgen en wij sturen gewoon alles door waarbij we maar een klein beetje twijfelen. Krijg hier altijd een net en uitgebreid antwoord op. Ik zie niet direct wat een projectadviseur meer zou kunnen betekenen.
This is absolutely ridiculous
MAAR: als je situatie eenvoudig is (standaard tweeverdiener loondienst met samen gekocht koophuis) dan kan het met een beetje financiële kennis en eigen inzet veel geld opleveren om dit via internet af te sluiten. Hoe meer complex de situatie, hoe hoger je kennisniveau moet zijn om het nog op die manier te doen.
Zelf heb ik het voor 1.000 euro via internet gedaan. De extra kosten t.o.v. de goedkoopste aanbieders (soms al vanaf 500 euro) zaten er in dat we allebei ZZP-er zijn en er daarvoor wat extra werk nodig was. Maar ik wist dus wel precies wat ik wilde. En heb een bedrijfseconomische achtergrond/studie.
Ik had precies dezelfde ervaring. Ook krijg je niet veel meer info dan via de online rekenmodule om iedere hypotheker website.Requiem19 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:29:
Heb bij 2 projecten 2 projecthypotheekadviseurs gesproken en twee keer geen goed gesprek gehad.
1x was het een ZZP'er die behoorlijk warrig verhaal hield. 2e keer was het een dame van de Rabobank die ons in het gesprek volledig alle informatie nog een keer liet vertellen terwijl we dat op verzoek van Rabobank vooraf hadden doorgegeven.
In beide situaties voelde ik me een nummertje. Ik heb daarom de hypotheek bij een adviseur geregeld die mij voor een vorige woning heeft geholpen. Was wel een flink stuk duurder, maar had er gewoon een veel beter gevoel bij. Daarnaast scheelde het ook dat het een complexe situatie was (ik en vriendin beide eigen woning, verschillende periodes HRA gehad, gepuzzel met de leningdelen, deel aflossingsvrij, flink bouwdepot etc etc).
Kortom, zo'n projectadviseur heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.
Uiteindelijk heb ik me als een nummertje gedragen en een execution only hypotheek bij Lloyds afgesloten. Totale hypotheekkosten was slechts €325. Super praktisch en kan ik iedereen aanraden. Ze hebben een online portal waarin ze exact uitspecificeren welke documenten je moet uploaden en welke info deze moeten bevatten.
Als de site compleet is kijkt er een of ander backend berekenpersoon in de lucht en die stuurt je een hypotheek offerte die je kan accepteren of afwijzen. Super praktisch vond ik het.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Je bedoelt niet met de makelaar, maar met de projectontwikkelaar? Maar hoe kom je daar achter?Toppe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:25:
[...]
Ik zou nooit met een adviseur in zee gaan die goede connecties heeft met de verkopende partij. Je weet nooit welke afspraken hij heeft met de verkopende partij.
Eventueel heb ik een adviseur in de regio midden Nederland die echt goud is. Kost iets meer dan een gemiddelde onafhankelijke adviseur maar z’n centen meer dan waard!
BlaBlaBla
Makelaar, ontwikkelaar, in dit geval één pot nat. Ik bepaal zelf wel met wie ik dat deel.Strider schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:55:
[...]
Je bedoelt niet met de makelaar, maar met de projectontwikkelaar? Maar hoe kom je daar achter?
Straks zit jou financieel adviseur lekker met de makelaar en ontwikkelaar een sigaartje te roken en ondertussen zitten ze jou situatie te bespreken. Ik sla over.
@Rudyy Bij deze de foto, ik weet niet wanneer je vloer gelegd wordt, maar ik verwacht dat volgende week de stucloper eraf kan, dan zou ik eventueel nog een foto kunnen maken. Volgens mij is de mat op deze manier ongeveer 90 breed / 65 diep.Rudyy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:33:
[...]
Als je dat zou kunnen doen graag, want ik ben best wel benieuwd hoe het er dan uit ziet
Ook maar meteen foto's van hoe de vloer eruit ziet
:strip_exif()/f/image/rpcDAvhOTTC1NChXbIxO1xGb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EW2fzZ0TS9CdgDYEsi9Q82ek.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vl3PVRBwY80AvhBE7SMXQRjN.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is misschien al genoeg over gezegd. Zelf heb ik ook zo'n aanbod gehad van een zpp'r die voor de verkopende partij (bpd) ingehuurd was en ook zijn eigen diensten aanbod als hypotheek adviseur.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:33:
Dank iedereen! Dank dat ik toch wat meer oriëntatie gesprekken ga voeren ipv alleen met 'toegeschoven' adviseur. Even los van dat het wel een prettig gesprek was.
Jullie antwoorden brengt mij wel meer in perspectief, want mijn vraagstuk mbt een complexere hypotheek is niet per se in het aard van het nieuwbouw project. Dat zou inderdaad elk (goede) adviserende partij kunnen oplossen.
Een bijzonderheid aan dit project is dat het project bijna 3 jaar duurt voordat het af is. Dat werd zowel door de verkoopmakelaar als de aangesloten adviseur als hoofdreden waarom het beter is om te gaan voor die nauwe betrokkenheid. Maar ergens denk ik zelf dat de verkopende makelaar op een gegeven moment gewoon eruit stapt en we voornamelijk de project ontwikkelaar volgen.
Ik kreeg geen prijs indicatie van het advies, er werd alleen een start bedrag genoemd en vanaf daar zou het oplopen. Er werd nauwelijks moeite gedaan om een klant te binden en toen ik aangaf dat het allemaal niet zo ingewikkeld is in mijn situatie (eerste woning alleenstaand loondienst + veel spaargeld) werd er druk op mij uitgeoefend met wat ingewikkelde termen om mij te laten denken dat ik het wel moest doen... Nou nee bedankt.
Zelf was ik €1400 kwijt. Wilde het eigenlijk zelf doen, maar bij een eerste woning zag ik dat niet zitten en bewust gekozen voor een betaalbare hypotheek adviseur. In mijn geval was dat bij Finzie. Het kan goedkoper, maar in mijn vriendengroep hebben veel mensen dezelfde adviseur gehad en zodoende door goede recensies daar terecht gekomen. Uiteindelijk is toch +- 30% aftrekbaar.
Het nadeel van zulke grotere adviesbedrijven / franchise organisaties is dat er wel eens wat wisseling kan zijn van mensen. 3 maanden na het afsluiten van de hypotheek is mijn adviseur voor zichzelf begonnen. Voelt misschien een beetje als in de steek gelaten, maar in de praktijk spreek je na het afsluiten van de hypotheek de adviseur niet meer.
Ben je zelf totaal niet met geld bezig zou ik eerder lokaal een adviseur zoeken, misschien iets duurder maar wel makkelijk voor de toekomst als je nog eens wat veranderd. Sommige adviesbedrijven bieden ook abbonomenten aan dat je voor +- 3 of 5€ per maand altijd advies kan krijgen. Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen waarom mensen dat doen.
[ Voor 3% gewijzigd door user_tweakers op 11-11-2021 18:52 ]
Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik weet precies wat ik wil en nodig heb dus doe maar execution only. Aan de andere kant denk ik dat het totale kostenplaatje van een adviseur peanuts is op het totaalbedrag en dus wel de moeite waard om in te investeren
Laatste foto, rechts van dat kleed op de grond liggen drie donkere planken. Ligt het aan de foto of zijn die kopse kanten nou heel erg zichtbaar?Stormstar3 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:45:
[...]
@Rudyy Bij deze de foto, ik weet niet wanneer je vloer gelegd wordt, maar ik verwacht dat volgende week de stucloper eraf kan, dan zou ik eventueel nog een foto kunnen maken. Volgens mij is de mat op deze manier ongeveer 90 breed / 65 diep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op dit moment wonen we nog maar kort in ons huis in Utrecht (gekocht in Q2 2021), maar door de bizarre markt al 30% gestegen in waarde. Door de nieuwe familie ontwikkelingen hebben we het gevoel dat we een nieuwe stap willen zetten door ooit meer richting familie te gaan, maar dat die nu al op ons pad komt hadden we niet verwacht.
De oplevering van het huis is pas in Q2 2023. Het is alleen zo lastig nu al te bedenken of we over twee jaar de stap willen zetten naar een Deventer vanuit Utrecht. Is dit voor iemand herkenbaar? Hoe hebben jullie antwoord gekregen op deze ‘levensvragen’
Dit is inderdaad ook wel een goed punt. Na het afsluiten van de hypotheek zijn de zaken gedaan en zitten de eerste 20-25 uur werk erop. De rest is waarschijnlijk winstkannibalisatie.user_tweakers schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:49:
[...]
.....
Het nadeel van zulke grotere adviesbedrijven / franchise organisaties is dat er wel eens wat wisseling kan zijn van mensen. 3 maanden na het afsluiten van de hypotheek is mijn adviseur voor zichzelf begonnen. Voelt misschien een beetje als in de steek gelaten, maar in de praktijk spreek je na het afsluiten van de hypotheek de adviseur niet meer.
......
Ik zie wat je bedoelt maar het was mij nog niet opgevallen / nog niemand over gehoord, dus ik denk dat het aan de foto ligt (kan het helaas niet ff checken).Toppe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:56:
[...]
Laatste foto, rechts van dat kleed op de grond liggen drie donkere planken. Ligt het aan de foto of zijn die kopse kanten nou heel erg zichtbaar?
Zou het even goed checken. Als het echt uit steekt zijn het vervelende en zwakken plekken in je vloer.Stormstar3 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:48:
[...]
Ik zie wat je bedoelt maar het was mij nog niet opgevallen / nog niemand over gehoord, dus ik denk dat het aan de foto ligt (kan het helaas niet ff checken).
Ga ik ook zeker doen zodra het weer kan, maar heb de vloer al wel een keer redelijk goed gecontroleerd hoor en ligt er netjes in voor zo ver ik heb kunnen zien. En ja verder mee eens, ik weet hoe het is als een tegel omhoog steekt, daar word je niet gelukkig van, thanks iig.Toppe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:49:
[...]
Zou het even goed checken. Als het echt uit steekt zijn het vervelende en zwakken plekken in je vloer.
Ik denk eerder 2 tot 5 uur, maar ben geen adviseur dus kan daar niet over mee praten.Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:32:
[...]
Dit is inderdaad ook wel een goed punt. Na het afsluiten van de hypotheek zijn de zaken gedaan en zitten de eerste 20-25 uur werk erop. De rest is waarschijnlijk winstkannibalisatie.
Als je een keuze maakt kijk dan ook even naar het "Dienstverleningsdocument" van de adviseur. Daarin worden de kosten iets meer gespecificeerd op naar het advies en afsluiten. Ook staat daar in of de hypotheekadviseur met een beperkt aantal producten werkt of een groot aantal.
Geel. Wij hebben nog het advies gevraagd bij de vloerenboer en die was ook heel expliciet. Bij ons gaat het overigens om trap ipv toilet, maar het idee is hetzelfde. Zo'n mat moet groot zijn. Je hal is geen showobject maar functioneel. Kijk eens hoe de looplijnen zijn: je wil niet telkens als je uit het toilet komt halverwege op een onhandig randje stappen en later nog eens.Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:
Er wordt bij mij bijna een tegelvloer gelegd, en ik moet nu beslissen wat ik open wil laten voor een verzakte droogloopmat (het moet wel, ook vanwege het luik naar de kruipruimte).
Er zijn een paar mogelijkheden, en ik vind het een hele lastige keuze. Voor welke kleur zouden jullie gaan?
[Afbeelding]
Als je de boel wat in de gaten wil houden, kan het pittig zijn. Als alles vlekkeloos loopt, is er weinig aan de hand. Helaas hebben wij de nodige serieuze problemen sinds de oplevering en komen er allemaal opleverpunten nog tevoorschijn. Daardoor ben je dagelijks aan het bellen en telkens op de bouw aan het afspreken om het goed op te laten lossen of om toezicht te houden of ze het juiste aanpakken en ze zich er niet te makkelijk vanaf maken. Heb je een calamiteit, ben je zo tig vrije uren verder...Strider schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:59:
Hoe belastend ervaren jullie een nieuwbouwhuis project op je vrije tijd? Ik ben een redelijke perfectionist.
Ik zit pas net in de begin fase, en ik twijfel om een nieuwe rol op mijn werk aan te nemen. Een relatief zware rol die veel tijd gaat kosten. Twijfel nu of dat wel verstandig is. Zo'n nieuwbouwhuis project loopt natuurlijk ook een redelijk lange tijd door.
Hoe ervaren jullie dat?
Ik ben heel blij dat ik mijn werk wat vrij kan indelen. Als ik dat niet had gekund had ik met heel veel zaken een probleem gehad.
Plus vergis je niet: als je zaken niet helemaal helder hebt kan het nog best wat tijd kosten. Hier hebben we de hovenier bijv 4x op bezoek gehad voor we de keuzes definitief hadden. Vrouwlief kan moeilijk kiezen dus ook meerdere afspraken voor keuken, badkamer, vloeren etc. Dat hakt er wel in met je vrije tijd - maar da's het weekend gelukkig.
Simpel voorbeeld: leverancier X zegt tussen 8-11 te komen, is er om 11.30, vertrekt om 12.00 en meldt zich om 13.00 met een onderdeel dat hij de eerste keer vergeten was. En met de mededeling: als je er niet bent zetten we het voor de deur, doei.

Allereerst gefeliciteerd met dochter én huisThomas19903 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
Wij hebben een optie op een prachtig nieuwbouw project in Deventer! De inschrijving (twee weken geleden) was op de dag dat ons eerste dochtertje is geboren. Voelt dus alsof we bevallen zijn van een tweeling…
Op dit moment wonen we nog maar kort in ons huis in Utrecht (gekocht in Q2 2021), maar door de bizarre markt al 30% gestegen in waarde. Door de nieuwe familie ontwikkelingen hebben we het gevoel dat we een nieuwe stap willen zetten door ooit meer richting familie te gaan, maar dat die nu al op ons pad komt hadden we niet verwacht.
De oplevering van het huis is pas in Q2 2023. Het is alleen zo lastig nu al te bedenken of we over twee jaar de stap willen zetten naar een Deventer vanuit Utrecht. Is dit voor iemand herkenbaar? Hoe hebben jullie antwoord gekregen op deze ‘levensvragen’
There can be only fun
nou ja, je hal is wel de entree tot je huis en het eerste wat mensen zien. Wij hebben er dus voor gekozen om er juist een statement van te maken. Ook wel functioneel trouwensPannencouque schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:14:
[...]
Geel. Wij hebben nog het advies gevraagd bij de vloerenboer en die was ook heel expliciet. Bij ons gaat het overigens om trap ipv toilet, maar het idee is hetzelfde. Zo'n mat moet groot zijn. Je hal is geen showobject maar functioneel. Kijk eens hoe de looplijnen zijn: je wil niet telkens als je uit het toilet komt halverwege op een onhandig randje stappen en later nog eens.
We hebben gekozen voor kleurige Spaanse tegels in het eerste stukje van de gang. Met op de kruipruimte een bijpassende (kleine) droogloop mat.
Wij hebben net exact dezelfde stap gezet, onze nieuwbouwwoning is drie maanden geleden opgeleverd. Stuur maar een berichtje als je specifieke vragen hebt!Thomas19903 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
Wij hebben een optie op een prachtig nieuwbouw project in Deventer! De inschrijving (twee weken geleden) was op de dag dat ons eerste dochtertje is geboren. Voelt dus alsof we bevallen zijn van een tweeling…
Zeker herkenbaar en natuurlijk lastige kwesties. Wij hadden ook een nieuwbouwproject in een andere regio en merkte dat we er geleidelijk steeds enthousiaster over werden. Uiteindelijk de knoop doorgehakt. Vervolgens ga je je leven langzaam inrichten en sturen op je nieuwe regio, waardoor het toch heel 'natuurlijk' voelt. Je leeft er als het ware naar toe.Thomas19903 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
Vanuit Almere verhuisd naar een dorp in Groningen. Nog geen moment spijt van gehad en missen Almere totaal niet. Ja je laat wel mensen achter maar wij vinden auto rijden totaal geen straf en dus tuffen we met grote regelmaat heen en weer.Thomas19903 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
Wat de rest al zegt, je gaat er naar toe leven en je gaat je aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 12-11-2021 08:56 ]
Bedankt voor het delen van de foto!Stormstar3 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:45:
[...]
@Rudyy Bij deze de foto, ik weet niet wanneer je vloer gelegd wordt, maar ik verwacht dat volgende week de stucloper eraf kan, dan zou ik eventueel nog een foto kunnen maken. Volgens mij is de mat op deze manier ongeveer 90 breed / 65 diep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vloer wordt momenteel al gelegd.
Het advies van de tegelzetter was optie rood, en ik heb het onafhankelijk ook gevraagd aan de stoffeerder die boven de vloeren heeft gelegd (maar die beneden nog wel de mat gaat plaatsen).
Die adviseerde ook rood. Dus dat advies heb ik uiteindelijk maar opgevolgd, ben benieuwd hoe het gaat worden.
Aansluitend op Toppe: Wij zijn na 36 jaar regio Rotterdam verhuisd naar gemeente Barneveld. We hebben maar van 1 ding spijt: We hadden 15 jaar eerder moeten gaan. Voor ons en de kids is het leven echt relaxer (geworden) en moeten er niet aan denken om weer richting randstad te gaan. Met het thuiswerken is ook het "nadeel" van verder reizen vrijwel verdwenen (al kom ik nog een paar keer per week in de randstad, is een uurtje rijden met trein of auto)Thomas19903 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
En ja, zelfs in Barneveld kun je tegenwoordig op zondag gewoon je gras maaien en auto wassen
Dat kan natuurlijk ook niet anders..... Er gaat niets boven GroningenToppe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:55:
[...]
Vanuit Almere verhuisd naar een dorp in Groningen. Nog geen moment spijt van gehad en missen Almere totaal niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Niwla op 12-11-2021 09:56 ]
niets moet......behalve adem halen
En Almere.. brr . Alleen Kerkrade lijkt me ergerNiwla schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:54:
[...]
Dat kan natuurlijk ook niet anders..... Er gaat niets boven Groningen
Jaren eerder moeten doen!Niwla schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:54:
[...]
Al woon ik nu tijdelijk in Drenthe
Heb er prima gewoond maar er is niets te beleven. Het is gewoon een keer saaie stad waar op misdaad na niets gebeurt. Al het geld wat ze niet hebben moet naar de Floriade wat een groot fiasco is. De politiek heeft de ruggengraat zo sterk als een rietje wat je nu in de Cola bij de McDonald’s vindt.Blik1984 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:25:
[...]
En Almere.. brr . Alleen Kerkrade lijkt me erger
Het groen wat er is wordt gewoon niet onderhouden, bruggen die instorten, banken die weg rotten en geen prullenbakken om je rotzooi in te gooien om het volgens gek te vinden dat mensen vanuit pure ellende het maar op de grond gooien.
Er wordt verschrikkelijk veel gebouwd en de eerste wijken worden nu gerenoveerd en om die afval dumping tegen te gaan moet je nu als ondernemer betalen voor het afstorten van je afval (wat dus voorheen niet hoefde!) want zo gaan ze dat een halt toe roepen. Om nog te vergeten dat de papier bijvoorbeeld minder vaak gelegd gaat worden omdat dit efficiënter zou zijn. Lees de eerste alinea nog even.
In Almere draait alles om geld. En als ik zeg alles, neem alles plus nog meer.
Ze hebben ons (wijk bewoners) gevraagd om mee te denken met renovatie werkzaamheden aan de wijk. Wel geteld nul van de suggesties zijn gerealiseerd. Koste allemaal teveel geld. De aannemer heeft zichzelf failliet laten verklaren omdat ze een wurg contract hadden. Daarna heeft het nog 3 (D R I E) jaar geduurd voordat ze een andere aannemer hadden die het wel wou doen.
Speeltuintjes die vol liggen met flessen, drank kartons, chips zakken en injectiespuiten zijn ook geen prioriteit voor de gemeente.
Maar, het kan in Almere.
Ik zeg niet dat het gras groener is bij de buren maar hoe ze daar omgaan met mensen/natuur is echt wel triest te noemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 12-11-2021 12:04 ]
Niwla schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:54:
[...]
Ik heb vlakbij/in beide gewoond. Wereld van verschil met elk hun eigen voor- en nadelen wat mij betreft.
Als geboren (zuid)Limburger blijft die regio voor mij toch een beetje als thuis voelen en ik kom er nog steeds graag. Zeker met de racefiets. Zodra het weer lente is weer een lang weekend die kant op voor de Amstel gold race.
Al ben ik het ermee eens dat Kerkrade niet de leukste plek in die regio is.
Heb 4 jaar in Groningen gewoond en gewerkt en kom er nog steeds regelmatig ivm schoonfamilie.
Als je je sociale leven en familie daar hebt, dan is Groningen in alle opzichten een heerlijke plek om te wonen. Mooie stad, fijne sfeer en alles aanwezig van een ijsbaan tot de Ikea en het Paterswoldse meer.
Grootste nadeel voor mij was de 2-2.5 uur enkele reis naar mijn familie.
Nijmegen vindt ik zelf qua sfeer wel een goed alternatief voor Groningen met als bijkomend voordeel voor mij het landschap dat erg ‘Limburgs’ aan doet en vooral veel centraler in het land ligt. Dus wij blijven voorlopig lekker hier. 😎
Mijn beste herinneringen heb ik dan trouwens weer in Deventer waar ik ook ruim 8 jaar met veel plezier gewoond heb. Al is het park waar ik graag kwam inmiddels deels verdwenen voor de wijk Steenbrugge die hier ook al veelvuldig voorbij gekomen is.
[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 12-11-2021 13:10 ]
De inmeetdag staat gepland voor in december, er moet nog veel gebeuren - maar ik was positief verrast door de 'bangklare' muren:
:strip_exif()/f/image/tlAHot9ukdJEsxzqud7hhQbR.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohfpvnvmyT6giPHOgrGz6oav.gif?f=fotoalbum_large)
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
Niet alleen kookgroep terwijl in de keuken tekening 400V 3 fase staat (11kw).. Maar volgens mij ook nog eens een kookgroep met 3 andere groepen.

Dat is volgens mij vrij standaard. Hier in de wijk ook al bij veel huizen gezien. Al hadden ze het dan gelukkig wel beperkt tot groepen als de beltrafo en niet de andere grootverbruikers zoals de ovens.Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:35:
Maar volgens mij ook nog eens een kookgroep met 3 andere groepen.
Als je het dan fout doet, dan ook maar meteen goed fout zal het motto wel zijn 😜
Maar als op jou tekening netjes 11KW staat, dan hoort er gewoon een krachtgroep. Waar is die krachtgroep voor die wel geplaatst is?
[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 12-11-2021 14:53 ]
Helemaal links is warmtepomp. Die twee ernaast staat nog niets bij, dit zal wel vloerverwarming zijn en nog iets?Farmerwood schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:52:
[...]
Dat is volgens mij vrij standaard. Hier in de wijk ook al bij veel huizen gezien. Al hadden ze het dan gelukkig wel beperkt tot groepen als de beltrafo en niet de andere grootverbruikers zoals de ovens.
Als je het dan fout doet, dan ook maar meteen goed fout zal het motto wel zijn 😜
Maar als op jou tekening netjes 11KW staat, dan hoort er gewoon een krachtgroep. Waar is die krachtgroep voor die wel geplaatst is?
Volgende week officiële kijkdag (was vandaag extra voor inmeten garage). Hopelijk hangt hij dan compleet.
Oplevering is ook net bekend; 13/dec. Kwartaal eerder dan prognose. 🎉
Ben wel blij met de kast, ik had in de begroting al gereserveerd voor een extra kast. Nu nog 14 plekken over voor alle loze leidingen. (16 min 2+kookgroep voor 3fase kookgroep)
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 12-11-2021 14:58 ]
Terugkomend op de discussie mag een aannemer geld eisen voor het voldoen aan de wet (laadinfrastructuur voorbereiden)?Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:56:
[...]
[...]
[...]
Bouwbesluit
Ik denk niet dat er verwacht wordt dat een loze leiding naar het bijbehorende appartement moet worden gelegd maar dat er loze leidingen zijn die naar één centraal stroompunt gaan.
Reactie van RVO:
Ik had gevraagd wat die laadinfrastructuur nou inhield, of dat naar een centraal punt moet of naar de appartementen. Dat staat schijnbaar dusdanig duidelijk beschreven dat ze dat niet nog een keer wilden uitleggenGeachte xx,
Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 november. Hierin stelt u vragen over de eisen aan de laadinfrastructuur. Graag beantwoord ik uw vragen.
Eisen laadinfrastructuur
De bedoeling (intentie) van deze wetgeving is om te voorkomen dat het aanleggen van een laadpunt voor woningeigenaren van een appartement (al dan niet in de toekomst) onmogelijk of heel kostbaar wordt. Deze wetgeving zorgt ervoor dat de noodzakelijke voorbereidingen (het aanleggen van leidinginfrastructuur) in een vroeg stadium wordt gerealiseerd. De wetgeving is dan ook in overeenstemming met de gestelde eisen.
Verder ben ik bang dat ik niets kan toevoegen (exacter maken) aan de eis "moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd". De eis beschrijft in duidelijke bewoordingen wat er gedaan moet worden.
Met vriendelijke groet,
Maar iig kan ik hiermee naar mijn aannemer die op dit moment het standpunt heeft: "Betaal €4500 extra anders zal je nooit een laadpaal kunnen realiseren."
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 12-11-2021 16:58 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Nu heb ik een relatief kleine hal met best veel deuren. Zie de tekening hieronder.
/f/image/kDDpHTc5YzXKlscDcoixd0Ie.png?f=fotoalbum_large)
De hal is 1,83m lang en 1,53 breed. De eerste deur rechts zit 60cm vanaf de muur voorgevel.
Zelf dacht ik misschien om de gehele hal vrij te houden van laminaat en dus een droogloopmat over de hele lengte en breedte van de hal. (die rood/roze lijn)
Groen of geel is denk gewoon niet mooi.
[ Voor 10% gewijzigd door user_tweakers op 12-11-2021 17:20 ]

:strip_exif()/f/image/gvA5E5VB1WwtgmugKGCtm59Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af hoe mensen met zo'n grote droogloopmat die gaan schoon houden. Al dat vocht en zand wat erin komt lijkt me niet zo makkelijk schoon te maken als een harde vloer (tegels,pvc,laminaat). Mijn Dyson vindt het in ieder geval niet zo fijn om mijn deurmat schoon te makenuser_tweakers schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:20:
Afgelopen dagen heb ik ook een beetje meegekeken met de discussie hier over de droogloopmatten / deurmat.
Nu heb ik een relatief kleine hal met best veel deuren. Zie de tekening hieronder.
[Afbeelding]
De hal is 1,83m lang en 1,53 breed. De eerste deur rechts zit 60cm vanaf de muur voorgevel.
Zelf dacht ik misschien om de gehele hal vrij te houden van laminaat en dus een droogloopmat over de hele lengte en breedte van de hal. (die rood/roze lijn)
Wij moeten ook nog het formaat van de droogloopmat kiezen, maar mijn eerste gedachte is gewoon het formaat van het kruipluik.
Geel. Rood wordt echt veuls te groot als je het mij vraagt.user_tweakers schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:20:
Afgelopen dagen heb ik ook een beetje meegekeken met de discussie hier over de droogloopmatten / deurmat.
[Afbeelding]
Dat hangt ook af van de kwaliteit van je mat. Wij haalden gewoon de stofzuiger er over, niets aan de hand.Z___Z schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:45:
[...]
Ik vraag me af hoe mensen met zo'n grote droogloopmat die gaan schoon houden. Al dat vocht en zand wat erin komt lijkt me niet zo makkelijk schoon te maken als een harde vloer (tegels,pvc,laminaat). Mijn Dyson vindt het in ieder geval niet zo fijn om mijn deurmat schoon te maken
Wij moeten ook nog het formaat van de droogloopmat kiezen, maar mijn eerste gedachte is gewoon het formaat van het kruipluik.
1x per jaar even naar buiten en de tuinslang er opzetten en met een ruwe bezem goed schoonboenen. Eventueel wat schoonmaakmiddel voor het idee en hij was weer als nieuw.
Wij hadden de Forbo Coral Classic. Als we de winkels moesten geloven een van de beste matten.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 12-11-2021 17:55 ]
Over matten gesproken, gewone vloermat of verzonken vloermat? Ons huis wordt volgende maand betegeld dus we hebben nu nog de optie om een vloermatkader uitsparing te laten aanbrengen.Toppe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:52:
[...]
Geel. Rood wordt echt veuls te groot als je het mij vraagt.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Onze V8 doet het probleemloos met de standaard borstel. Even op turbo en je ziet de mat bij elke haal verkleuren.Z___Z schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:45:
[...]
Ik vraag me af hoe mensen met zo'n grote droogloopmat die gaan schoon houden. Al dat vocht en zand wat erin komt lijkt me niet zo makkelijk schoon te maken als een harde vloer (tegels,pvc,laminaat). Mijn Dyson vindt het in ieder geval niet zo fijn om mijn deurmat schoon te maken
@user_tweakers Met kinderen rood, zonder groen. Het is met kinderen wel erg prettig om een grote mat te hebben met laarzen en/of een vieze kinderwagen, zeker de eerste jaren in een nieuwbouwwijk.
Edit: groen, niet geel waarbij de mat halverwege de deurpost komt..
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 12-11-2021 19:20 ]
Ik zou verzonken doen. Vindt ik stuk strakker ogen, je zit niet met deur hoogtes en hij schuift niet.JackBol schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:56:
[...]
Over matten gesproken, gewone vloermat of verzonken vloermat? Ons huis wordt volgende maand betegeld dus we hebben nu nog de optie om een vloermatkader uitsparing te laten aanbrengen.
Wij gaan sowieso weer voor een Forbo Coral. Ze zijn niet goedkoop maar echt wel goed. Na 3 jaar zag hij er uit als nieuw.
[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 12-11-2021 18:28 ]
Jullie hebben gelijk, ik ben overtuigd dat het met 3cm boren niet verkeerd zou moeten gaan.GeeMoney schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:38:
[...]
De bovenzijde heeft bij een taatsdeur geen enkel gewicht te houden. Ik zie dus ook niet waarom je de bovenkant zou moeten verstevigen?
Verder komt het scharnier dus in de vloer en dan is 3cm prima te doen. Het scharnier zit bijna aan de zijkant en vaak lopen daar ook geen leidingen maar liggen die meer in het midden van je deur zeg maar.
Overigens konden ze bij ons ook 2cm boren eventueel en dan met speciale 2-componenten spul wat kneiterhard wordt de plug alsnog vast genoeg krijgen maar dat was bij ons dus niet nodig, ik had express de leidingen in het midden van de deur laten leggen maar later zag ik dat het bij de buren voor 80% overeen kwam met wat ik had gevraagd.
Plafondhoge deuren zijn het mooiste. Aan de bovenkant zou ik mij al helemaal geen zorgen maken, zo’n kanaalplaat is zeker 5cm voordat je pas in een kanaal terecht komt en nogmaals, dat bovenscharnier is puur een draaipunt en heeft nagenoeg geen gewicht te houden. De vloer is een andere verhaal.
Heb nu het bovenlicht gedeelte compleet weggezaagd zodat er een plafondhoge deur geplaatst wordt
Wij hebben hem in de hal verzonken liggen tov de PVC vloer. Ideaal, want het blijft gewoon goed liggen en maakt makkelijk schoon.JackBol schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:56:
[...]
Over matten gesproken, gewone vloermat of verzonken vloermat? Ons huis wordt volgende maand betegeld dus we hebben nu nog de optie om een vloermatkader uitsparing te laten aanbrengen.
In de berging ligt de mat los op de vinylvloer en dat maakt echt lastiger schoon.
Dan ligt er halverwege je deur een mat en aan de andere helft vloerbedekking naar keuze.
Ik zou zelf het praktische boven het cosmetische kiezen. Bij ons stond ook de kinderwagen er op, nat naar binnen en lekker laten lekken op de mat. Idem voor schoenen en om je jas uit te doen. Die bagger hebben wij allemaal niet verder op in de gang. Waar we nu zitten ligt z’n 40x60 matje en dat is echt voor ons te klein. De kleine meid loopt rustig met haar laarsjes door de bagger om dan naar binnen te lopen.Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:45:
Hierboven twee keer geel. Ik vraag mij af of dat nou mooi wordt..
Dan ligt er halverwege je deur een mat en aan de andere helft vloerbedekking naar keuze.
Eerlijk toegegeven, wij krijgen straks geen mat bij de voordeur maar plaatsen een mat van 100x200cm bij de garage deur, dat wordt onze voordeur.
Ligt denk ik ook aan wat in de rest van de hal ligt. Modder en tegen dweil je een stuk makkelijker weg van tegens dan van een mat. Maar als je laminaat hebt wil je natuurlijk niet dat er te lang water op ligt.Toppe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:52:
[...]
Ik zou zelf het praktische boven het cosmetische kiezen. Bij ons stond ook de kinderwagen er op, nat naar binnen en lekker laten lekken op de mat. Idem voor schoenen en om je jas uit te doen. Die bagger hebben wij allemaal niet verder op in de gang. Waar we nu zitten ligt z’n 40x60 matje en dat is echt voor ons te klein. De kleine meid loopt rustig met haar laarsjes door de bagger om dan naar binnen te lopen.
Eerlijk toegegeven, wij krijgen straks geen mat bij de voordeur maar plaatsen een mat van 100x200cm bij de garage deur, dat wordt onze voordeur.
Wij dragen geen schoenen in huis, dus als die op de mat staan is het prima.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.