Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:45:
Hierboven twee keer geel. Ik vraag mij af of dat nou mooi wordt..

Dan ligt er halverwege je deur een mat en aan de andere helft vloerbedekking naar keuze.
Foutje, bedoelde inderdaad groen vanwege bovenstaande reden. Alles of zo min mogelijk, uiteraard bij voorkeur verzonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Eierkoekie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:33:
Dank iedereen! Dank dat ik toch wat meer oriëntatie gesprekken ga voeren ipv alleen met 'toegeschoven' adviseur. Even los van dat het wel een prettig gesprek was.

Jullie antwoorden brengt mij wel meer in perspectief, want mijn vraagstuk mbt een complexere hypotheek is niet per se in het aard van het nieuwbouw project. Dat zou inderdaad elk (goede) adviserende partij kunnen oplossen.

Een bijzonderheid aan dit project is dat het project bijna 3 jaar duurt voordat het af is. Dat werd zowel door de verkoopmakelaar als de aangesloten adviseur als hoofdreden waarom het beter is om te gaan voor die nauwe betrokkenheid. Maar ergens denk ik zelf dat de verkopende makelaar op een gegeven moment gewoon eruit stapt en we voornamelijk de project ontwikkelaar volgen.
Bedenk bij de keuze van een hypotheek adviseur wel dat niet elke adviseur elke hypotheek kan verkopen, vaak hebben ze maar een aantal verstrekkers waar ze zaken mee doen. Dus als je zelf een specifieke verstrekker in gedachte hebt (omdat die voordelig uitpakt) dan is het wel verstandig om te kijken of jouw adviseur daar wel vor kan bemiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 19:07
Loze mantelpijp rond 75mm (4.18)
Het aanbrengen van een loze mantelpijp met diameter rond 75 mm vanuit meterkast naar buiten zodat na oplevering in eigen beheer eventueel leidingwerk vanuit meterkast naar tuin aangebracht kan worden of voor bedrading van een elektrische auto.
Deze mantelpijp komt te allen tijde uit de grond en kan niet in de gevel aangebracht worden.
€555,-

Is zo'n mantelpijp nu echt nodig voor een toekomstige laadpaal? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Strider schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:31:
Het aanbrengen van een loze mantelpijp met diameter rond 75 mm vanuit meterkast naar buiten zodat na oplevering in eigen beheer eventueel leidingwerk vanuit meterkast naar tuin aangebracht kan worden of voor bedrading van een elektrische auto.
Deze mantelpijp komt te allen tijde uit de grond en kan niet in de gevel aangebracht worden.
€555,-

Je kan volgens mij altijd nog wel een gat boren, maar het is handig voor extra kabels. We hebben ook elektra en water er door getrokken voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Welke diameter moet je aanhouden voor loze leiding voor een laadpaal? 19 mm zal niet genoeg zijn.

Op zich zit de meterkast ongeveer recht naast de plek waar de laadpaal uiteindelijk zou moeten komen staat. ingewikkeld zal het ook niet worden om het achteraf te plaatsen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
€555,-

Als je een kruipruimte hebt is het zonde van het geld, maar als je die niet hebt is het waarschijnlijk je enige optie.

Ik heb zelf vanaf de meterkast meerdere mantelbuizen naar buiten getrokken. Zowel naar de voor- als achtergevel. Kost je een paar uur en een buis zoals bv deze van enkele tientjes.

Het was hier niet nodig om door de fundering te boren. Van binnen uit was het letterlijk 10 cm die graven om er onderdoor te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Z___Z schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:45:
[...]

Ik vraag me af hoe mensen met zo'n grote droogloopmat die gaan schoon houden. Al dat vocht en zand wat erin komt lijkt me niet zo makkelijk schoon te maken als een harde vloer (tegels,pvc,laminaat). Mijn Dyson vindt het in ieder geval niet zo fijn om mijn deurmat schoon te maken :P
Een rubberen raamwisser, of nog beter, een dikke rubberen wisser van de bouwmarkt doet wonderen. Zeker met huisdieren ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
€555,-

Pff, €555,- voor alleen de mantelbuis?

Bij ons stond dit niet op de optielijst, maar heeft de projectbegeleider een offerte laten maken. €79,-

Ja, dan is het voor mij een no brainer. Bij €555 ligt dat net even wat anders. Ik weet niet of het echt nodig is, maar het lijkt me toch wel een stuk makkelijker dan achteraf die leiding naar buiten te krijgen. Of dat dan 555 euro kost?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si_fk_Wk0h_5oQtIz2L2uFdGY_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joo6jgXGLaRNQo50bobkQt93.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Hallo allemaal! Nieuw hier. Ik volg al enige tijd dit topic en dank voor al jullie tips, waarvan ik er ook veel heb meegeplukt. Ons nieuwbouwhuis (N.O.M. oplevering maart 2022) heeft een aardwarmtepomp, daarnaast vloerverwarming op de begane grond en de eerste verdieping. Op het dak 16 zonnepanelen op het zuiden (5200Wp). Als iemand vragen heeft of iets wil weten over meerwerk of iets dergelijks, hoor ik het wel. Hierboven een foto van de achterkant (we hebben de uitbouw van 2 meter 40).

[ Voor 11% gewijzigd door Bteq op 13-11-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Pastte 18 panelen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Volgens mij wel. De hoekwoningen en dwarskapper van ons blok van 7 huizen hebben een zonnepaneel extra. Heb maandag telefonisch contact met de bouwer en dan ga ik die vraag ook stellen wat maakt dat ze het niet gewoon vol hebben gelegd. Wellicht een budgettaire keuze vanuit hun?

[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 13-11-2021 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als er 16 panelen nodig waren om EPC 0,4 te halen hebben ze wel aardig bespaard op andere energie besparende maatregelen (isolatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:35:
Als er 16 panelen nodig waren om EPC 0,4 te halen hebben ze wel aardig bespaard op andere energie besparende maatregelen (isolatie).
Volgens mij trekt de bodem WP de EPC waarde ook flink naar beneden. Persoonlijk zou ik juist heel blij worden van de bodem WP, die heeft ook als eis dat isolatie op orde moet zijn.. Er worden zelfs nog nieuwbouwhuizen opgeleverd met stadsverwarming... (en dus matige isolatie). Daar zou ik dan weer persoonlijk met een hele grote boog omheen lopen anno 2021.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2021 10:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Z___Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:35:
Ik snap niet zo goed dat er nu wordt ingevuld dat ze dan maar bespaard hebben op andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:47:
[...]

Ik snap niet zo goed dat er nu wordt ingevuld dat ze dan maar bespaard hebben op andere zaken?
Mijn hoekhuis is EPC 0.4 en daar waren maar 6 panelen voor nodig.
Dus als jouw bouwer 16 panelen nodig heeft om EPC 0,4 te bereiken, kan het zijn dat hij de muren, ramen, daken, vloer etc minder geisoleerd heeft.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dus als jouw bouwer 16 panelen nodig heeft om EPC 0,4 te bereiken, kan het zijn dat hij de muren, ramen, daken, vloer etc minder geisoleerd heeft.
Wie zegt dat zijn bouwer EPC 0,4 heeft nagestreefd? Als de bouwer zou willen besparen had ie in de eerste plaats een LW warmtepomp erin gezet, of het hele huizenblok op 1 bodem WP.

En zeker geen HR+++, bodem WP, etc ;). Blijkbaar zijn er ook bouwers die geen budgettaire keuzes maken (en waarschijnlijk kiezen voor een iets hoger prijsniveau).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:51:
[...]

Nee oke, maar wie zegt dat ze dat nodig hebben gehad en dat de rest nu minder goed geïsoleerd is? Ik ga er maandag mijn vragen over stellen, maar ik heb binnen toch echt onder andere HR+++ ramen gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Sport_Life schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:54:
[...]

Wie zegt dat zijn bouwer EPC 0,4 heeft nagestreefd? Als de bouwer zou willen besparen had ie in de eerste plaats een LW warmtepomp erin gezet, of het hele huizenblok op 1 bodem WP.
Ieder heeft zijn eigen bodem WP gekregen. Het betreft project Tot Morgen Fase 1 Geerpark Vlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

@Bteq omdat EPC staat voor energieprestatiecoëfficiënt en dit geeft kort door de bocht gezegd aan hoe energiezuinig een woning is. Minder isolatie betekent meer energieverbruik, en dan kunnen zonnepanelen gebruikt worden om dit te compenseren. Dit zijn ook meteen twee van de grootste 'knoppen' waar je aan kan draaien qua EPC voor zover ik weet, vandaar dat het verband (aantal) standaard zonnepanelen t.o.v. isolatie vaak gelegd wordt.

Zoals @Sport_Life zegt kan het echter zijn dat de bouwer veel lager mikt dan EPC 0,4 (wat voor 1 januari van dit jaar het vereiste was). Het lijkt mij namelijk dat je het wel heel gek moet maken om bij EPC 0,4 16 zonnepanelen nodig te hebben in de basis.

Ter illustratie, onze woning moet voldoen aan de EPC 0,4-eis en volgens de bouwvergunning is het berekend op 0,34, maar hier liggen standaard geen zonnepanelen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:55:
[...]

Nee oke, maar wie zegt dat ze dat nodig hebben gehad en dat de rest nu minder goed geïsoleerd is? Ik ga er maandag mijn vragen over stellen, maar ik heb binnen toch echt onder andere HR+++ ramen gezien ?
Misschien streeft de bouwer EPC 0 na, dan is het natuurlijk 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Greebs schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:58:
@Bteq omdat EPC staat voor energieprestatiecoëfficiënt en dit geeft kort door de bocht gezegd aan hoe energiezuinig een woning is. Minder isolatie betekent meer energieverbruik, en dan kunnen zonnepanelen gebruikt worden om dit te compenseren. Dit zijn ook meteen twee van de grootste 'knoppen' waar je aan kan draaien qua EPC voor zover ik weet, vandaar dat het verband (aantal) standaard zonnepanelen t.o.v. isolatie vaak gelegd wordt.

Zoals @Sport_Life zegt kan het echter zijn dat de bouwer veel lager mikt dan EPC 0,4 (wat voor 1 januari van dit jaar het vereiste was). Het lijkt mij namelijk dat je het wel heel gek moet maken om bij EPC 0,4 16 zonnepanelen nodig te hebben in de basis.

Ter illustratie, onze woning moet voldoen aan de EPC 0,4-eis en volgens de bouwvergunning is het berekend op 0,34, maar hier liggen standaard geen zonnepanelen op.
Dank voor je uitleg, maar ik vind het wel bijzonder dat jullie er nu bijna vanuit gaan dat er is bezuinigd op de rest en dat er slecht is geisoleerd? Zou het met de bodemwarmtepomp te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Ons nieuwbouwwoning krijgt ook een bodemwarmtepomp met vloerverwarming. Vanuit de bouwer krijgen we 9 panelen van 300-310 Wp.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:00:
[...]

Dank voor je uitleg, maar ik vind het wel bijzonder dat jullie er nu bijna vanuit gaan dat er is bezuinigd op de rest en dat er slecht is geisoleerd? Zou het met de bodemwarmtepomp te maken kunnen hebben?
Nee, je hebt gewoon een hele goede woning gekocht.
Veel bouwers kiezen voor een lagere verkoopprijs en gaan vervolgens overal bezuinigen, jouw bouwer niet:
Alle woningen in Tot Morgen zijn gasloos en ‘nul-op-de-meter’. Dat betekent dat ze per jaar net zo veel energie opwekken als ze nodig hebben. De woningen voldoen nu al aan de beoogde eisen voor 2030. In Tot Morgen doe je het dus in één keer goed.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Z___Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:59:
[...]

Misschien streeft de bouwer EPC 0 na, dan is het natuurlijk 👍
Zal ik maandag ook eens navragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

@Bteq ik zie dat je nu N.O.M. hebt toegevoegd aan je post en dat i.c.m. je latere post waar het project staat maakt duidelijk dat het om nul-op-de-meter gaat. Dan zal er op niets bezuinigd zijn :) Gaat helemaal goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Greebs schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:03:
@Bteq ik zie dat je nu N.O.M. hebt toegevoegd aan je post en dat i.c.m. je latere post waar het project staat maakt duidelijk dat het om nul-op-de-meter gaat. Dan zal er op niets bezuinigd zijn :) Gaat helemaal goed!
Haha oke! Ja ik dacht zal het erbij zetten haha. Maargoed vind het wel jammer dat ze niet 2 paneeltjes extra hebben gelegd. De moeite waard volgens jullie om dat ooit alsnog te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:05:
[...]

Haha oke! Ja ik dacht zal het erbij zetten haha. Maargoed vind het wel jammer dat ze niet 2 paneeltjes extra hebben gelegd. De moeite waard volgens jullie om dat ooit alsnog te doen?
Mogelijk komen ze met 16 panelen op een gemiddeld gezin (2volw 2 kinderen) icm de bodem wp.
Valt wel wat voor te zeggen.

Ik gok dat ze 600-800 euro vragen per paneel extra, en dat niet gaat lonen.. Eventueel dakkapel erbij gaat dan ook niet

Nogmaals: qua energie heb je echt een goede aankoop gedaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:04
Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:35:
In het kader van de kookgroep discussie.. Wat ik nou weer aantref:

***members only***

Niet alleen kookgroep terwijl in de keuken tekening 400V 3 fase staat (11kw).. Maar volgens mij ook nog eens een kookgroep met 3 andere groepen. 7(8)7
Ze gebruiken 4-polige 3-fase aardlekschakelaars, dus de nu geplaatste kookgroep zit op fase 2 en 3 aangesloten, de kookgroep telt als 1 groep, maximaal heb je 4 groepen op de aardlekschakelaar zitten, is correct. Elk van deze 3 losse groepen zit op een andere fase.

Alle 3-fase aardlekschakelaars er uit, 3x een 2-polige 1-fase aardlekschakelaar gebruiken voor de losse groepen (als je ze over alle 3 de fases wilt kunnen verdelen) en voor de kookplaat een 3-fase alamat, zoals ze ook voor de warmtepomp gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:58
Ik was aangenaam verrast na een stel drone foto's. Berekening voor EPC 0,0was 8x300Wp panelen. Nou heb ik een upgrade gedaan van 150l boiler naar 200l en een regen douche genomen, maar er liggen nu 10 all black zonnepanelen op het platte dak. Die all blacks zullen ook wel minimaal 300Wp zijn dus minimaal weer 600Wp extra. N.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Sport_Life schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:07:
[...]

Mogelijk komen ze met 16 panelen op een gemiddeld gezin (2volw 2 kinderen) icm de bodem wp.
Valt wel wat voor te zeggen.

Ik gok dat ze 600-800 euro vragen per paneel extra, en dat niet gaat lonen.. Eventueel dakkapel erbij gaat dan ook niet

Nogmaals: qua energie heb je echt een goede aankoop gedaan :)
Haha dank. Gelukkig maar. Ben heel benieuwd hoe zuinig in de praktijk die bodemwarmtepomp is en hoe behaaglijk het binnen wordt. En als je in de zomer de deuren achter openzet, raakt hij dan bijvoorbeeld in de war, omdat hij wil koelen naar bijvoorbeeld 20 graden (en dus een onzuinige handeling). Kan ik zeg maar zonder al teveel onnodig energieverlies toch even die deuren open zetten in de zomer?

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 13-11-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Waar kan ik deleten?

[ Voor 95% gewijzigd door Bteq op 13-11-2021 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

@Bteq koelen kost heel weinig energie met een bodemwarmtepomp, hij pompt eigenlijk alleen het water de lussen rond. Het blijft natuurlijk altijd beter om warmte buiten te houden, zeker bij langdurige warmte. Je moet geen wonderen verwachten van vloerkoeling, het wordt binnen geen 18 graden als het buiten 32 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Koelen zorgt ook voor het regenereren van de bron. Weet niet of dat uit maakt voor het verminderen van de stookkosten in de winter, maar het voorkomt op lange termijn wel dat de bodem bevriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:21:
Koelen zorgt ook voor het regenereren van de bron. Weet niet of dat uit maakt voor het verminderen van de stookkosten in de winter, maar het voorkomt op lange termijn wel dat de bodem bevriest.
Volgens mij gaan die bronnen diep genoeg op een niveau wat je echt niet bevroren gaat krijgen met een nieuwbouwwijk hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Greebs schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:18:
@Bteq koelen kost heel weinig energie met een bodemwarmtepomp, hij pompt eigenlijk alleen het water de lussen rond. Het blijft natuurlijk altijd beter om warmte buiten te houden, zeker bij langdurige warmte. Je moet geen wonderen verwachten van vloerkoeling, het wordt binnen geen 18 graden als het buiten 32 graden is.
Nee precies....ik hou jullie op de hoogte! Denk dat wij de thermostaat op 20 zetten en er nooit meer aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bteq op 13-11-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:41

EiT

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:47:
[...]

En als je in de zomer de deuren achter openzet, raakt hij dan bijvoorbeeld in de war, omdat hij wil koelen naar bijvoorbeeld 20 graden (en dus een onzuinige handeling). Kan ik zeg maar zonder al teveel onnodig energieverlies toch even die deuren open zetten in de zomer?
Als je tijdens een hittegolf de deuren open zet krijg je het niet meer gekoeld, bedoeling is om het pot dicht te houden, dan blijft het 22-23 graden in huis als het buiten 35+ is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:53
@EiT hoop je dat of heb je het reeds ervaren. Wij kregen in de technische omschrijving medegedeeld dat we konden rekenen op topkoeling, zo’n 5 graden onder de buiten temperatuur. Verder koelen levert dan volgens hen natte vloeren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt een stuk vloerverwarming naar boven ergens in de hoek van de kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B1bL4k7eLwhjYczt_4_2aozn_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFeepZ2B0OsjVmByaHpWCYhX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGfyxC8t73S1KTE4I_w1UOtBsCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8Ic3RJWFo3NRZ8eN7rQx8kF.jpg?f=fotoalbum_tile

Naast dat het heel slordig is en niet hoort, is dit kwalijk? Er komt nog een egaline laag op + een tegelvloer dus volgens mij is het niet zo'n ramp? Behalve dat ik tot die tijd even moet uitkijken dat het niet (verder) beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

sunnybird schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:18:
@EiT hoop je dat of heb je het reeds ervaren. Wij kregen in de technische omschrijving medegedeeld dat we konden rekenen op topkoeling, zo’n 5 graden onder de buiten temperatuur. Verder koelen levert dan volgens hen natte vloeren op.
5+2 jaar een woning met w/w WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik lees hier in de eerdere post verschillende verhalen over het leggen van tegels (voor de badkamer). Veelal gaat het om m2 prijs. Wat is een redelijke per uur prijs voor een tegelzetter? Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:02:
[...]

Zal ik maandag ook eens navragen!
Je kan de omgevingsvergunning bij de gemeente opvragen. Daar zit de EPC berekening bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:23:
[...]

Je kan de omgevingsvergunning bij de gemeente opvragen. Daar zit de EPC berekening bij.
Thanks! Was er niet zo mee bezig gezien het een N.O.M. woning is...maar toch wel interessant om wat zaken verder uit te pluizen! Heb in ieder geval zin in de oplevering in maart :). Zal tegen die tijd nog een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:28:
[...]

Thanks! Was er niet zo mee bezig gezien het een N.O.M. woning is...maar toch wel interessant om wat zaken verder uit te pluizen! Heb in ieder geval zin in de oplevering in maart :). Zal tegen die tijd nog een foto plaatsen.
Een NOM woning is toch “EPC0”?
In dat geval snap ik het aantal zonnepanelen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
EiT schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:55:
[...]

5+2 jaar een woning met w/w WP.
Dank ook voor jouw info! In de zomer wil ik toch echt wel eens lekker de buitendeuren open zetten en soms wel de verbinding met binnen houden. Doe jij dat ook wel eens en merkte je dan een enorme piek in energieverbruik mbt koelen van de (aard)warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Naar aanleiding van een eerdere tip hier heb ik een tijd geleden ook de omgevingsvergunning van mijn bouwproject opgevraagd bij de gemeente. Hier zaten ook de EPC-berekeningen bij.

Vanwege (helaas) wat discussie met de bouwer ben ik hier wat beter naar aan het kijken. Nu valt mij het volgende op:

Er is voor de hoekwoningen A een aparte EPC-berekening en ook voor de tussenwoningen B, maar nu heb ik zelf een tussenwoning die aan één zijde naast de opgang van de appartementen ligt met erachter parkeerplaatsen. Dus wmb een ander type (C), maar is meegenomen als reguliere tussenwoning B.

Dat terwijl ik dus een stuk meer buitenmuur heb op de begane grond (het rood/blauwe stuk).
Gaat alleen om de begane grond. Op de 1e en 2e verdieping zitten de appartementen ernaast.

Zie onderstaande schematische afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAwuogibNXhKFxVHYGizzhnw0B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3pYUdOaHODshuuFmhNlsoy5.png?f=fotoalbum_large

Vraag
Had er voor type C niet ook een aparte EPC-berekening moeten zijn?
Wellicht dat iemand hier er iets over kan zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door beesting op 13-11-2021 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Cagdas schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:51:
Ik lees hier in de eerdere post verschillende verhalen over het leggen van tegels (voor de badkamer). Veelal gaat het om m2 prijs. Wat is een redelijke per uur prijs voor een tegelzetter? Iemand ervaring?
50 per m2 voor de begane grond incl materiaal, netto is dat ongeveer 80m2. Maar als je al iemand vindt die op uurtarief werkt moet je rekenen op minimaal 55-60 incl btw per uur denk ik excl materiaal. Als je ze contant betaalt een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
beesting schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:45:
Naar aanleiding van een eerdere tip hier heb ik een tijd geleden ook de omgevingsvergunning van mijn bouwproject opgevraagd bij de gemeente. Hier zaten ook de EPC-berekeningen bij.

Vanwege (helaas) wat discussie met de bouwer ben ik hier wat beter naar aan het kijken. Nu valt mij het volgende op:

Er is voor de hoekwoningen A een aparte EPC-berekening en ook voor de tussenwoningen B, maar nu heb ik zelf een tussenwoning die aan één zijde naast de opgang van de appartementen ligt met erachter parkeerplaatsen. Dus wmb een ander type (C), maar is meegenomen als reguliere tussenwoning B.

Dat terwijl ik dus een stuk meer buitenmuur heb op de begane grond (het rood/blauwe stuk).
Gaat alleen om de begane grond. Op de 1e en 2e verdieping zitten de appartementen ernaast.

[Afbeelding]

Vraag
Nou ben ik wel nieuwsgierig wat voor discussie je hebt gehad. Heb je het gevoel dat ze hebben bezuinigd op zaken wegens een verkeerde berekening of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT

EiT

Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:43:
[...]

Dank ook voor jouw info! In de zomer wil ik toch echt wel eens lekker de buitendeuren open zetten en soms wel de verbinding met binnen houden. Doe jij dat ook wel eens en merkte je dan een enorme piek in energieverbruik mbt koelen van de (aard)warmtepomp?
Koelen is passief, is alleen een pomp die loopt. Dat kost je misschien 150w.
Het is geen airco, de vloer wordt gewoon op een graad of 18 gehouden.

Als jij je deuren openzet trekt alle warmte weer naar binnen, duurt lang om die lucht weer te koelen. Als de binnen lucht dan 30 graden is gaat het te lang duren om weer af te koelen.

Als je een hele raam party hebt waar de zon de hele dag naar binnen schijnt heeft dit ook nadelige gevolgen.

Overigens zit je met een hittegolf gewoon binnen als je de temperatuur gewend bent:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
EiT schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:04:
[...]

Koelen is passief, is alleen een pomp die loopt. Dat kost je misschien 150w.
Het is geen airco, de vloer wordt gewoon op een graad of 18 gehouden.

Als jij je deuren openzet trekt alle warmte weer naar binnen, duurt lang om die lucht weer te koelen. Als de binnen lucht dan 30 graden is gaat het te lang duren om weer af te koelen.

Als je een hele raam party hebt waar de zon de hele dag naar binnen schijnt heeft dit ook nadelige gevolgen.

Overigens zit je met een hittegolf gewoon binnen als je de temperatuur gewend bent:+
Ik heb dus de tuin op het zuiden oeps. Dubbele openslaande deuren dus eigenlijk minder handig in mijn situatie....alhoewel de spullen zo wel makkelijk naar binnen kunnen en bij een buitentemperatuur van 20 graden het wel lekker is. Zal jullie straks vertellen hoe het in de praktijk is mbt slimme ventilatie en de (on)zuinigheid van de aardwarmtepomp die wil koelen als ik in de zomer mijn deuren openzet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:30:
[...]

Een NOM woning is toch “EPC0”?
In dat geval snap ik het aantal zonnepanelen wel.
Wij hebben een EPC 0 woning gekocht. Het verschil met NOM is dat het verbruik niet gerelateerd aan de woning niet meegerekend wordt. Dus je laptop en tv tellen niet mee bij EPC0. Ofwel NOM is beter dan EPC0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:01:
[...]

Nou ben ik wel nieuwsgierig wat voor discussie je hebt gehad. Heb je het gevoel dat ze hebben bezuinigd op zaken wegens een verkeerde berekening of?
Mogelijk. De discussie gaat eerlijk gezegd meerdere punten helaas.*
Maar een ervan is dat ik gelijk bij het eerste kopersgesprek o.a. heb gevraagd of er een douche-WTW geplaatst zou worden (vind ik belangrijk). Dat werd bevestigd. Voor de zekerheid heb ik het later nog schriftelijk gedubbelcheckt: nogmaals een bevestiging. Weer een tijd later bericht gestuurd mbt de specificaties ervan en kreeg een reactie terug dat de exacte specificaties van de douche-WTW bij oplevering zouden volgen.

Maar tijdens de kijkdag zag ik geen douche-WTW-pijp op de plek waar die zou moeten zitten. Kort gezegd na veel radiostilte (met meermaals herinneringen + door henzelf aangeboden terugbelverzoeken die niet werden nagekomen) wordt het nu afgedaan met "sorry, foutje, verkeerd gezegd, klaar"...

Na doorvragen, want ik wil 'm nog steeds en het was gewoon toegezegd, zeggen ze dat het niet in de EPC staat van mijn woning. In de EPC-berekening van het type waar mijn bouwnummer bij staat (type B in de tekening) staat inderdaad geen douche-WTW, ook al vind ik dat dit na meermaals toezeggen geen argument mag zijn (en ze benadrukten overigens zelf juist in hetzelfde telefoongesprek voor een ander punt mbt zoldertrap/dekvloer dat de omgevingsvergunning, met daarin dus de EPC-berekening, geen deel uitmaakt van de contractstukken; lekker tegenstrijdig weer). Mochten ze bij hun standpunt blijven, dan kan ik wellicht aankaarten dat er überhaupt geen juiste EPC-berekening voor mijn woning is.

offtopic:
* Zo hebben ze een grote fout gemaakt met het afstorten vd dekvloer op zolder, deze is een paar cm hoger dan hoort en dus ook hoger dan mijn bovenste traptrede (weltrede). Willen ze vooralsnog ook niet netjes oplossen. Ook is er een leiding die op de verkeerde plek zit, waarbij ik ze dit een stuk of 4-5 keer heb gezegd over een periode van vele maanden, zowel mondeling op de bouwplaats als telefonisch en via digitaal bericht. Elke keer werd toegezegd dat het netjes opgelost zou worden en ik me geen zorgen hoef te maken. Maar nu we richting oplevering gaan zijn ze 180 graden gedraaid en zeggen ze het niet te gaan aanpassen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:05
beesting schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:45:

[Afbeelding]

Vraag
Ja, want het verliesoppervlakte is anders. Eigenlijk had de gemeente dit moeten checken. Je kunt dat eens navragen, of bij de architect of adviesbureau die deze berekening heeft opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

beesting schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:30:
[...]

Maar een ervan is dat ik gelijk bij het eerste kopersgesprek o.a. heb gevraagd of er een douche-WTW geplaatst zou worden (vind ik belangrijk). Dat werd bevestigd. Voor de zekerheid heb ik het later nog schriftelijk gedubbelcheckt: nogmaals een bevestiging. Weer een tijd later bericht gestuurd mbt de specificaties ervan en kreeg een reactie terug dat de exacte specificaties van de douche-WTW bij oplevering zouden volgen.

Maar tijdens de kijkdag zag ik geen douche-WTW-pijp op de plek waar die zou moeten zitten. Kort gezegd na veel radiostilte (met meermaals herinneringen + door henzelf aangeboden terugbelverzoeken die niet werden nagekomen) wordt het nu afgedaan met "sorry, foutje, verkeerd gezegd, klaar"...

Na doorvragen, want ik wil 'm nog steeds en het was gewoon toegezegd, zeggen ze dat het niet in de EPC staat van mijn woning. In de EPC-berekening van het type waar mijn bouwnummer bij staat (type B in de tekening) staat inderdaad geen douche-WTW, ook al vind ik dat dit na meermaals toezeggen geen argument mag zijn (en ze benadrukten overigens zelf juist in hetzelfde telefoongesprek voor een ander punt mbt zoldertrap/dekvloer dat de omgevingsvergunning, met daarin dus de EPC-berekening, geen deel uitmaakt van de contractstukken; lekker tegenstrijdig weer). Mochten ze bij hun standpunt blijven, dan kan ik wellicht aankaarten dat er überhaupt geen juiste EPC-berekening voor mijn woning is.

offtopic:
* Zo hebben ze een grote fout gemaakt met het afstorten vd dekvloer op zolder, deze is een paar cm hoger dan hoort en dus ook hoger dan mijn bovenste traptrede (weltrede). Willen ze vooralsnog ook niet netjes oplossen. Ook is er een leiding die op de verkeerde plek zit, waarbij ik ze dit een stuk of 4-5 keer heb gezegd over een periode van vele maanden, zowel mondeling op de bouwplaats als telefonisch en via digitaal bericht. Elke keer werd toegezegd dat het netjes opgelost zou worden en ik me geen zorgen hoef te maken. Maar nu we richting oplevering gaan zijn ze 180 graden gedraaid en zeggen ze het niet te gaan aanpassen. 8)7
Je kan hier toch oplever punten van maken als je het zwart op wit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bas.013 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:01:
[...]
Ja, want het verliesoppervlakte is anders. Eigenlijk had de gemeente dit moeten checken. Je kunt dat eens navragen, of bij de architect of adviesbureau die deze berekening heeft opgesteld.
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat gemeentes (in ieder geval Nijmegen) dit echt niet in detail controleren. Als er een berekening staat met een vinkje dat het klopt dan is het goed. De berekening van mijn woning in de vergunningsaanvraag klopt helemaal niks van. Dat kon ik als leek al snel aantonen, dus daar heeft vanuit de gemeente niemand goed naar gekeken.

Ook een paar pogingen gedaan om hierover met de gemeente in contact te komen, maar daar krijg je gewoon geen response op....

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 13-11-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Zoals @JackBol ook al zegt een opleverpunt van maken. Je hebt meerdere schriftelijke bevestigingen dat het erin komt en als ze daar niet aan voldoen kun je dat gewoon op laten tekenen en na 3 maanden ook nog je laatste 5% (deels) inhouden.
Geef ook vooral zsm aan dat je hier een opleverpunt van gaat maken, want nu is het wellicht nog aan te leggen met minder hak- en breekwerk dan na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
[...]

Klinkt bekend, ook expliciet douche-WTW als (niet standaard) optie bij laten zetten. Bij mij was het argument van de onderaannemer "Het is niet nodig voor de EPC dus doen we het niet".
Wat boeit mij dat ik wou gewoon een douche WTW.
JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:12:
[...]
Je kan hier toch oplever punten van maken als je het zwart op wit hebt.
Kan, maar achteraf een douche WTW bij plaatsen betekend meestal de halve of hele badkamer weer open breken.
Farmerwood schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:33:
[...]
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat gemeentes (in ieder geval Nijmegen) dit echt niet in detail controleren. Als er een berekening staat met een vinkje dat het klopt dan is het goed. De berekening van mijn woning in de vergunningsaanvraag klopt helemaal niks van. Dat kon ik als leek al snel aantonen, dus daar heeft vanuit de gemeente niemand goed naar gekeken.
Ik heb daar bij een inspectie van mijn woning door de gemeente nog nog een opmerking over gemaakt.
Heb toen gezegd: "Zolang dat ** Dronium wijst naar het logo van de architect op de tekening ** het belangrijkste op de tekening is gaat het helemaal nergens over. ** Ambtenaar knikt alleen maar bevestigend **

[ Voor 19% gewijzigd door Dronium op 13-11-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dronium schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:53:
Kan, maar achteraf een douche WTW bij plaatsen betekend meestal de halve of hele badkamer weer open breken.
Je kunt het dan altijd nog tot een schadevergoeding laten komen. Dan heb jij nog steeds geen WTW, maar is de aannemer ook niet zomaar weggekomen zijn fout/leugen/...

En door direct ook aan de aannemer te melden dat je er een opleverpunt van gaat maken hoop je in de eerste plaatst natuurlijk dat ze geen zin in dat gezeik hebben en toch die WTW nog plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Bas.013 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:01:
[...]

Thnx! Dat leek mij ook inderdaad. Via de gemeente weet ik niet of dat lukt zoals @Farmerwood ook al tegenaan liep (ben al erg lang bezig geweest om eindelijk de omgevingsvergunning te krijgen). Ik zal eens kijken of het architectenbureau mij te woord wil staan (ook even bedenken hoe ik de vraag voorleg dan). Op de EPC-berekening staat namelijk geen naam vermeld (alleen het gebruikte softwarepakket "Uniec v2.2.16.1"). Maar op enkele andere documenten staat wel de naam van het architectenbureau.
Farmerwood schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:37:
[...]

Zoals @JackBol ook al zegt een opleverpunt van maken. Je hebt meerdere schriftelijke bevestigingen dat het erin komt en als ze daar niet aan voldoen kun je dat gewoon op laten tekenen en na 3 maanden ook nog je laatste 5% (deels) inhouden.
Geef ook vooral zsm aan dat je hier een opleverpunt van gaat maken, want nu is het wellicht nog aan te leggen met minder hak- en breekwerk dan na oplevering.
Dank voor de tip @Farmerwood en @JackBol! Dat ben ik eerlijk gezegd ook zeker van plan. In het telefonische contact gisteren al aangegeven dat als we er onderling niet uit komen dat zonde zou zijn omdat het dan een opleverpunt wordt. Ze vroeg nog wel "discussiepunt bedoel je", ja dat dan. Maar hoop dat we er onderling nog uitkomen, lijkt me voor alle partijen fijner, dus heb een gesprek aangevraagd met degene die hierover daadwerkelijk de beslissing maakt. Wat wel jammer is, is dat het al een tijd loopt nu, want de badkamer zal waarschijnlijk nu al wel betegeld zijn, terwijl ik het al lange tijd geleden heb gemeld. Ook met het idee dat er toen slechts heel minimaal hak- en breekwerk nodig zou zijn. Nu zal het meer invloed hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
beesting schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:18:
[...]

Thnx! Dat leek mij ook inderdaad. Via de gemeente weet ik niet of dat lukt zoals @Farmerwood ook al tegenaan liep (ben al erg lang bezig geweest om eindelijk de omgevingsvergunning te krijgen). Ik zal eens kijken of het architectenbureau mij te woord wil staan (ook even bedenken hoe ik de vraag voorleg dan). Op de EPC-berekening staat namelijk geen naam vermeld (alleen het gebruikte softwarepakket "Uniec v2.2.16.1"). Maar op enkele andere documenten staat wel de naam van het architectenbureau.

[...]

Dank voor de tip @Farmerwood en @JackBol! Dat ben ik eerlijk gezegd ook zeker van plan. In het telefonische contact gisteren al aangegeven dat als we er onderling niet uit komen dat zonde zou zijn omdat het dan een opleverpunt wordt. Ze vroeg nog wel "discussiepunt bedoel je", ja dat dan. Maar hoop dat we er onderling nog uitkomen, lijkt me voor alle partijen fijner, dus heb een gesprek aangevraagd met degene die hierover daadwerkelijk de beslissing maakt. Wat wel jammer is, is dat het al een tijd loopt nu, want de badkamer zal waarschijnlijk nu al wel betegeld zijn, terwijl ik het al lange tijd geleden heb gemeld. Ook met het idee dat er toen slechts heel minimaal hak- en breekwerk nodig zou zijn. Nu zal het meer invloed hebben.

***members only***
Hopelijk komt het goed. Fijn om hier tips met elkaar uit te wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
[...]
Klinkt bekend, ook expliciet douche-WTW als (niet standaard) optie bij laten zetten. Bij mij was het argument van de onderaannemer "Het is niet nodig voor de EPC dus doen we het niet".
Wat boeit mij dat ik wou gewoon een douche WTW.
Exact! Maar doordat ze hebben gezegd dat het aanwezig was hebben ze me ook de kans ontnomen het als optie erbij te nemen (zeggen nu dat ze het sowieso niet aanbieden, maar lijkt me onlogisch: 1) er zijn woningen die het hebben juist vanwege de EPC, dus de inkoop en montage-ervaring hebben ze toch en 2) juist met alle wijzigingen die niet op de standaardoptielijsten stonden waren ze heel flexibel, bijna alles kon, dus waarom dit dan niet; maar snap wel dat het makkelijker is om dat nu te zeggen/beweren).
[...]
Ben ik ook bang voor. Maar wil 'm wel graag.
[...]
Ik heb daar bij een inspectie van mijn woning door de gemeente nog nog een opmerking over gemaakt.
Heb toen gezegd: "Zolang dat ** Dronium wijst naar het logo van de architect op de tekening ** het belangrijkste op de tekening is gaat het helemaal nergens over. ** Ambtenaar knikt alleen maar bevestigend **
Ja, erg jammer. En als je dan een dakkapel wilt dan is er geen detail waar niet naar gekeken moet worden :+
Farmerwood schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:02:
[...]
Je kunt het dan altijd nog tot een schadevergoeding laten komen. Dan heb jij nog steeds geen WTW, maar is de aannemer ook niet zomaar weggekomen zijn fout/leugen/...

En door direct ook aan de aannemer te melden dat je er een opleverpunt van gaat maken hoop je in de eerste plaatst natuurlijk dat ze geen zin in dat gezeik hebben en toch die WTW nog plaatsen.
Members only:
Bteq schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:25:
[...]

Hopelijk komt het goed. Fijn om hier tips met elkaar uit te wisselen!
Thnx! En klopt helemaal, al veel geleerd hier! :)

[ Voor 4% gewijzigd door beesting op 13-11-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
beesting schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:18:
[...]

[...]

***members only***
Misschien weet je het al, maar doordat de vloerhoogte niet klopt, klopt de laatste hoogte van de trede niet. Daar kunnen echt ernstig ongelukken van komen. Mensen en ongelijke trappen zijn een gevaarlijke combi.
Ze kunnen het desnoods weer omlaag frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:37:
[...]

Misschien weet je het al, maar doordat de vloerhoogte niet klopt, klopt de laatste hoogte van de trede niet. Daar kunnen echt ernstig ongelukken van komen. Mensen en ongelijke trappen zijn een gevaarlijke combi.
Ze kunnen het desnoods weer omlaag frezen.
Dank dat je het zegt, echt fijn dat iedereen meedenkt hier! :) Ik wist het in dit geval al idd en heb ze dat ook verteld. Was voor mij ook de aanleiding, nou ja dat, plus dat de tree nu niet vlak is met dat geschroefde latje in m'n duurbetaalde hardhouten trede. Dat bevestigde VEH ook (kwam toevallig ook een anekdote want die medewerker had in z'n eigen oudere huis toevallig ook zoiets en na lange tijd waren ze pas gewend en bezoek struikelt er nog steeds, dus enorm gevaarlijk). En esthetisch ook niet ok zeiden ze, daar had ik zelf nog niet eens zo bij stilgestaan :+

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zie best veel mede nieuwbouw kopers praten over een Douche WTW. Wij zitten hier ook over na te denken omdat vanuit onze bouwer er geen optie was de 180l warmtepomp te upgraden naar een hogere capaciteit. (En douche WTW was ook geen optie vanuit bouwer, er was zeer weinig mogelijk omdat ze snel willen bouwen zonder maatwerk)
Kan je echter wel in een nieuwbouw pre-fab bouw woning een douche pijp WTW plaatsen? De badkamer wordt casco opgeleverd dus dat is het probleem niet.
Ik heb geen verstand van of dat deze goot makkelijk te vervangen is.

Of is de enige optie dan een douchegoot WTW van bijvoorbeeld Joulia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:24:
[...]

Wij gaan sowieso weer voor een Forbo Coral. Ze zijn niet goedkoop maar echt wel goed. Na 3 jaar zag hij er uit als nieuw.
Ik ken dat type niet, momenteel hebben wij zo'n lel van een kokosmat van 18mm hoog.

Lijkt dit meer op zachte vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Sander1992nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:34:
Ik zie best veel mede nieuwbouw kopers praten over een Douche WTW. Wij zitten hier ook over na te denken omdat vanuit onze bouwer er geen optie was de 180l warmtepomp te upgraden naar een hogere capaciteit. (En douche WTW was ook geen optie vanuit bouwer, er was zeer weinig mogelijk omdat ze snel willen bouwen zonder maatwerk)
Kan je echter wel in een nieuwbouw pre-fab bouw woning een douche pijp WTW plaatsen? De badkamer wordt casco opgeleverd dus dat is het probleem niet.
Ik heb geen verstand van of dat deze goot makkelijk te vervangen is.

Of is de enige optie dan een douchegoot WTW van bijvoorbeeld Joulia?
Douchegoot WTW is meestal wel mogelijk, je moet alleen de inbouwdiepte kunnen halen, maar die is wel minder efficient als een pijp WTW. Voor een pijp WTW moet je in de ideale situatie de afvoer van de douche apart hebben en op de zelfde plek de koud water aanvoer. Als daar niet vanaf het begin rekening mee is gehouden loopt de prijs al hard op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik ken dat type niet, momenteel hebben wij zo'n lel van een kokosmat van 18mm hoog.

Lijkt dit meer op zachte vloerbedekking?
Is z’n zelfde mat als dat je vaak bij winkels ziet. Omdat de mat niet egaal een hoogte is reinigt hij ook het profiel onder je schoen. De meeste matten zijn wel egaal en dan poets je eigelijk alleen de onderkant van je schoon schoon.

Ikzelf loop altijd op sokken/blote voeten in huis en kan er prima overheen lopen zonder dat het irritant is.

Je zou even kunnen kijken waar een dealer zit of een willekeurige winkel binnen lopen. Als je vraagt naar de Forbo Coral weten de meeste wel waar je het over hebt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
We moeten volgende week al een keuze maken voor wand en plafond. Mijn idee is om het hele huis achteraf te dunpleisteren en te spuitlatexen, incl. Plafond.

Nu wordt in principe standaard het plafond met structuurspuitverf afgewerkt. Ik kan dit laten vervallen en dan krijg ik 800 euro retour. Wat is handig met de wetenschap dat ik later dan het plafond wil dunpleisteren en de v naden wil laten vullen? Wel of niet laten vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blik1984 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:08:
We moeten volgende week al een keuze maken voor wand en plafond. Mijn idee is om het hele huis achteraf te dunpleisteren en te spuitlatexen, incl. Plafond.

Nu wordt in principe standaard het plafond met structuurspuitverf afgewerkt. Ik kan dit laten vervallen en dan krijg ik 800 euro retour. Wat is handig met de wetenschap dat ik later dan het plafond wil dunpleisteren en de v naden wil laten vullen? Wel of niet laten vervallen?
Tuurlijk laten vervallen. Of je staat het het er zelf af te krabben of je moet je stukadoor ervoor betalen...
Vraag even als het vervalt, of de muren dan behangklaar opgeleverd worden of ruw.

Ik verwacht behangklaar, maar je kan het maar beter zwart op wit hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 14-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JackBol schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:13:
[...]

Tuurlijk laten vervallen. Of je staat het het er zelf af te krabben of je moet je stukadoor ervoor betalen...
Vraag even als het vervalt, of de muren dan behangklaar opgeleverd worden of ruw.

Ik verwacht behangklaar, maar je kan het maar beter zwart op wit hebben.
Reden van de vraag, ik dacht misschien dat het dunpleisterwerk minder zou gaan werken /scheuren als er al een eerdere structuurlaag op zit.

De plafonds worden dan ruw afgewerkt volgens de optielijst, dus niet behangklaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blik1984 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:17:
[...]

Reden van de vraag, ik dacht misschien dat het dunpleisterwerk minder zou gaan werken /scheuren als er al een eerdere structuurlaag op zit.

De plafonds worden dan ruw afgewerkt volgens de optielijst, dus niet behangklaar
Die werking heeft niet te maken met hoeveel lagen stuc er op de muur zit, maar hoeveel het huis nog werkt. Dat ga je niet tegenhouden. In ons vorige huis hebben we na 2 jaar alle scheuren en kieren gevuld met muurvuller en er weer een keer overeen geschilderd. Daar zie je nu helemaal niets meer van.

Wij hebben ook de plafonds ruw laten opleveren omdat we de v-naden dicht willen.
De stukadoor die we in de hand nemen zet de naden dicht en stuct het hele plafond met normale dikte aan stucwerk. Voor de muren hebben we de spac afwerking laten vervallen, waardoor de muren behangklaar worden opgeleverd. Onze stukadoor dunpleistert hier 2x overheen.

Alles wordt met latex geverfd opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JackBol schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:23:
[...]

Die werking heeft niet te maken met hoeveel lagen stuc er op de muur zit, maar hoeveel het huis nog werkt. Dat ga je niet tegenhouden. In ons vorige huis hebben we na 2 jaar alle scheuren en kieren gevuld met muurvuller en er weer een keer overeen geschilderd. Daar zie je nu helemaal niets meer van.

Wij hebben ook de plafonds ruw laten opleveren omdat we de v-naden dicht willen.
De stukadoor die we in de hand nemen zet de naden dicht en stuct het hele plafond met normale dikte aan stucwerk. Voor de muren hebben we de spac afwerking laten vervallen, waardoor de muren behangklaar worden opgeleverd. Onze stukadoor dunpleistert hier 2x overheen.

Alles wordt met latex geverfd opgeleverd.
Maar wat je eigenlijk zegt is dat we het plafond dan niet met dunpliester kunnen doen, maar dat “gewoon” moeten stucen. De muren kunnen dan wel via dunpleister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blik1984 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:28:
[...]

Maar wat je eigenlijk zegt is dat we het plafond dan niet met dunpliester kunnen doen, maar dat “gewoon” moeten stucen. De muren kunnen dan wel via dunpleister
Geen van de stukadoors die een offerte hebben uitgebracht hebben dunpleister op het plafond aangeboden.
Allemaal normaal stucwerk. Wellicht kan @Toppe hier iets meer over zeggen waarom ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij doen ook de hele woning dunpleisteren en latex spuiten.
Bij ons doen ze het plafond overigens wel gewoon met dunpleister.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:36
Net zoals zovelen heb ik ook nog een vraag over wand / plafond afwerking. Voor wanden gaan we voor renovlies (ivm wat meer anti-scheur). Voor het plafond willen we het liefst wel de V-naden niet meer zien (strak).

De bouwer biedt de volgende opties aan:
  • Vervallen wand- en plafondspuitwerk
  • Naden plafond dichtzetten
Wordt renovlies vaak over een eerste spuitlaag aangebracht of kan dit op een 'ruwe' muur aangebracht worden. Dus wel of niet laten vervallen van wand spuitwerk.

Voor de plafondafwerking zie ik dat er soms wordt geadviseerd de V-naden pas na een aantal jaar dicht te zetten, ivm het feit dat dan de grootste scheurvorming wel geweest is. Nu is het een optie dit door de bouwer te laten doen (dichtzetten en spuiten). Ik vind het behoorlijk prijzig, 1300 euro per verdieping. Is dit aan te raden? Of is het waarschijnlijk goedkoper dit direct door een stucadoor te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:35:
In het kader van de kookgroep discussie.. Wat ik nou weer aantref:

***members only***

Niet alleen kookgroep terwijl in de keuken tekening 400V 3 fase staat (11kw).. Maar volgens mij ook nog eens een kookgroep met 3 andere groepen. 7(8)7
Dit mag gewoon. Is een 11kW 7.6 kWkookgroep op 3 2 fase achter een 4-polige aardlek. Die telt als 1 groep en er mogen dus nog 3 andere groepen bij op diezelfde aardlek.

Edit: maar het is geen 11kW 400V nee.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 14-11-2021 13:12 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
koekjah schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:55:
Wij doen ook de hele woning dunpleisteren en latex spuiten.
Bij ons doen ze het plafond overigens wel gewoon met dunpleister.
Hoe wordt je plafond opgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Patox schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:19:
Nu is het een optie dit door de bouwer te laten doen (dichtzetten en spuiten). Ik vind het behoorlijk prijzig, 1300 euro per verdieping. Is dit aan te raden? Of is het waarschijnlijk goedkoper dit direct door een stucadoor te laten doen?
De stukadoor heeft het dicht zetten van de naden niet eens los opgenomen op de offerte, zit gewoon in de m2 prijs voor stucwerk. Ik zou er dus zeker geen 1300 voor betalen aan je aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
Blihi schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:24:
[...]

Dit mag gewoon. Is een 11kW kookgroep op 3 fase achter een 4-polige aardlek. Die telt als 1 groep en er mogen dus nog 3 andere groepen bij op diezelfde aardlek.
Volgens het typenummer is het deze
https://www.elektramat.nl...ig-2-nul-16a-b-kar-abbfg/

Dat is toch gewoon 16A. Ongeacht dat het op een 4pin aardlek zit, is een 16A kookgroep niet voldoende voor 11KW kookplaten, lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:36
JackBol schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:49:
[...]

De stukadoor heeft het dicht zetten van de naden niet eens los opgenomen op de offerte, zit gewoon in de m2 prijs voor stucwerk. Ik zou er dus zeker geen 1300 voor betalen aan je aannemer.
Thanks, ondertussen ook wat meer onderzoek gedaan en dit lijkt inderdaad zwaar aan de prijs te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:57:
[...]

Volgens het typenummer is het deze
https://www.elektramat.nl...ig-2-nul-16a-b-kar-abbfg/

Dat is toch gewoon 16A. Ongeacht dat het op een 4pin aardlek zit, is een 16A kookgroep niet voldoende voor 11KW kookplaten, lijkt mij?
Sorry verkeerd gelezen. Dit is 7.6 kW, geen 11. Is 2x16 over 2 fasen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blihi schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:10:
[...]

Sorry verkeerd gelezen. Dit is 7.6 kW, geen 11. Is 2x16 over 2 fasen.
Het lastige bij een discussies over kookgroepen is de vele misinformatie die je overal tegenkomt. Een kookgroep is niet 2x16 over 2 fasen (=4x16? 8)7 ) Maar 2 keer 16A over dezelfde fase. In dat laatste zit hem juist het probleem. Je hebt een berekenstroom van 32A die bij de meeste 3-fase hoofdaansluitingen op 25A afgezekerd is.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2021 13:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Source90 en @Blihi ze kunnen er nog een 16A automaat links bijzetten op fase 1, dan kunnen ze er een 3x230V groep (over 3 verschillende fasen) van maken, moet er wel een 3-fase kabel liggen naar de inductieplaat.
Het staat bij ons op de optie lijst ook als 3x230V aansluiting tbv koken, maar ik hoop eigenlijk wel dat ze een 3-fase alamat plaatsen...

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 14-11-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Voor aanvullende verwarring:

Kan alleen een krachtgroep 400V perilex zijn, of bereik je dat ook met een kookgroep.

Zie op mijn keukentekening dat er 400V perilex ingevuld is met "7,6-11kw aansluitwaarde."
Toen nog onduidelijk welke kookplaat. Komen ze er mee weg als het nu aangesloten is zoals bovenstaand, of moet het vanwege 400v echt krachtgroep zijn? 2x16/2x220 zit je ook aan 400V? Maar daar helemaal geen kaas van gegeten..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Source90 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:33:

Kan alleen een krachtgroep 400V perilex zijn, of bereik je dat ook met een kookgroep.

Zie op mijn keukentekening dat er 400V perilex ingevuld is meer 7,6-11kw aansluitwaarde.
Toen nog onduidelijk welke kookplaat. Komen ze er mee weg als het nu aangesloten is zoals bovenstaand, of moet het vanwege 400v echt krachtgroep zijn? 2x16/2x220 zit je ook aan 400V? Maar daar helemaal geen kaas van gegeten..
Nee met een kookgroep zit je op dezelfde fase waardoor je nooit op 400V komt, daar heb je verschillende fases voor nodig:
Afbeeldingslocatie: https://www.electricaltechnology.org/wp-content/uploads/2021/03/230V-400V-Single-Phase-Three-Phase-Power-Supply-Systems.png

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
fsfikke schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:36:
[...]

Nee met een kookgroep zit je op dezelfde fase waardoor je nooit op 400V komt, daar heb je verschillende fases voor nodig:
[Afbeelding]
Deze mag wel een pinnetje krijgen.
Kan ik ze hier ook nog mee om de oren slaan eventueel.

En anders maar achteraf aanpassen.
Moeten toch nog iets van 8 apparaten bij komen.
Alleen jammer van de 4pin, neemt zoveel ruimte in.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 14-11-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@fsfikke in het geval van @Source90 heb je toch zeker wel de beschikking over 400V, want ze gebruiken 2-fasen in de gekoppelde groep.
Het is maar de vraag of de huidige 11kW inductieplaten echt 400V nodig hebben of gewoon werken op 3x230V/16A. Ik denk het laatste.

[ Voor 42% gewijzigd door Rouske op 14-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Blik1984 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:25:
[...]

Hoe wordt je plafond opgeleverd?
Standaard, dus wel afgewerkt door de aannemer. Nooit echt bij stilgestaan om dit te laten vervallen, ga ik eens navragen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rouske schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:48:

Het is maar de vraag of de huidige 11kW inductieplaten echt 400V nodig hebben of gewoon werken op 3x230V/16A. Ik denk het laatste.
Het is volgens mij niet relevant of de kookplaat 400V is of niet. Op de technische tekening heb ik staan dat er een 400V kookplaat komt op perilex. Die installatie moet dan ook zo opgeleverd worden. Wat is anders het nut van het inleveren van een technische tekening en grof betalen voor de wijzigingen..

De vraag is, of dit 400V is. Als daar niet het geval is, dan ga ik er een opleverpunt van maken. Als het op deze manier wel 400V is, prima.
Nu nog de vraag is de VEH keurder er kaas van gegeten heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Source90 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:15:
[...]
Het is volgens mij niet relevant of de kookplaat 400V is of niet. Op de technische tekening heb ik staan dat er een 400V kookplaat komt op perilex. Die installatie moet dan ook zo opgeleverd worden. Wat is anders het nut van het inleveren van een technische tekening en grof betalen voor de wijzigingen..

De vraag is, of dit 400V is. Als daar niet het geval is, dan ga ik er een opleverpunt van maken. Als het op deze manier wel 400V is, prima.
Wat @Blihi al zei " Dit is 7.6 kW, geen 11. Is 2x16 over 2 fasen."
Dus staat er alleen 400V of staat er ook 11kW bij, want je hebt nu 2 fases bij die aansluiting, tussen deze fases heb je 400V...
Dus tja 400V is er, kan je een kookplaat van 11kW volledig gebruiken ->NEE.

Lees net terug dat er op je keuken tekening '400V 3 fase' staat, dat heb je nu niet, is nu maar 2-fase -> opleverpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:33:

Zie op mijn keukentekening dat er 400V perilex ingevuld is met "7,6-11kw aansluitwaarde."
Een 3-fase kookgroep is te herkennen aan 3 geschakelde automaten achter een 4-polig aardlekautomaat. Met name in ABB kasten kom je dat tegen. Dat is hetzelfde als 3x16A 400V ofwel 11 kW.

Het is niet slim om in de keukentekening 7,6 - 11 kW te zetten, want wat is het nu? Zoals je het nu hebt, heb je 7,6 kW geen 11 kW. Die 400 V is niet relevant voor kooktoestellen (want die gebruiken de fasen naar 0 en niet de fasen onderling. Dat is meer voor motoren bedoeld).

Een kracht-aardlekautomaat kan ook, maar hoeft voor een kooktoestel helemaal niet.

Het gebruik van 4-polige aardlekautomaten wordt afgeraden, maar het mag wel. ABB blijft ook stug kasten aanbieden waar dit systeem in zit. De meeste andere fabrikanten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rouske schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:48:
@fsfikke in het geval van @Source90 heb je toch zeker wel de beschikking over 400V, want ze gebruiken 2-fasen in de gekoppelde groep.
Ja, maar die 3x230V moeten wel over verschillende fasen komen, dus onderling 400V hebben. Anders heb je een groot probleem met de gedeelde nul.

Zorg gewoon altijd dat er in de papieren staat dat je een 11 kW kookplaat krijgt. Dan heb je daar nooit discussie over, want dan moet er een 3-fase kookgroep aangelegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:15:
[...]

Dat is maar de vraag. Sommigen wel, anderen niet. Maar als er in de papieren staat: 3-fase 400V 11 kW kookplaataansluiting, dan is dit een opleverpunt.

Staat er 3-fase 400V 7,6kW tot 11 kW, dan is het ook een opleverpunt, want je hebt nu maar 2 fase.

Mocht de VEH er niet in mee gaan, doe het dan zelf. Laat de aannemer het als punt opschrijven en zo niet, meld het dan direct via de mail. Je wilt een 11 kW kookplaat, zo staat het in de papieren, zo moet het dus aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:38:
[...]

Geen van de stukadoors die een offerte hebben uitgebracht hebben dunpleister op het plafond aangeboden.
Allemaal normaal stucwerk. Wellicht kan @Toppe hier iets meer over zeggen waarom ze dat doen.
Dunpleister breng je dunner op (duh!) en is niet bedoeld voor dikke laag diktes. Wil je die naden echt opvullen dan moet je daar fatsoenlijk band overheen leggen (Knauf Gitex!) en daaroverheen stuc.

Gitex is al vrij dik uit zichzelf en als je daar dunpleister overheen smeert blijf je het raster zien. Voordeel van Gitex ten opzichte van normaal band is dat het scheur en naad overbruggend werkt. Meeste stukadoors kiezen voor normaal band omdat het goedkoper is. Je hebt dus alleen maar 90mm breedte ipv de 250mm die Gitex heeft. Normaal band is dus stuk zwakker.

Gitex is duurder maar zou voor mij een musthave zijn.

Natuurlijk kan je ook gewoon dunpleister dik smeren maar het is er niet voor gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 14-11-2021 14:51 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:41:
[...]

Dat is maar de vraag. Sommigen wel, anderen niet. Maar als er in de papieren staat: 3-fase 400V 11 kW kookplaataansluiting, dan is dit een opleverpunt.

Staat er 3-fase 400V 7,6kW tot 11 kW, dan is het ook een opleverpunt, want je hebt nu maar 2 fase.

Mocht de VEH er niet in mee gaan, doe het dan zelf. Laat de aannemer het als punt opschrijven en zo niet, meld het dan direct via de mail. Je wilt een 11 kW kookplaat, zo staat het in de papieren, zo moet het dus aangesloten kunnen worden.
Op de tekening staat het volgende:
"Inductiekookplaat - Perilex wkd 3 fase aansl. met ra, grp
4.210 / 0 H"

3 fase staat meermaals benoemd. Ga het melden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:38:
[...]

Heeft even iets langer geduurd, maar hierbij ff een kleine "handleiding" hoe ik het meestal doe.

[Afbeelding]

@Scuderia110
Kleine update, de eerste 3 getrokken, ging perfect, geen glijmiddel nodig gehad. Volgende week de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dunpleister op plafond? Ik mag hopen dat je kanaalplaten dan niet onderling verschillen.
Bij mij zit minimaal 1 cm MP75 op het plafond, en 1 plaat is nu nog aan het drogen (enorm verschil met de rest). Plafond was zo dus scheef als het maar kon, ga je niet mooi krijgen met dunpleister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:52:
Dunpleister op plafond? Ik mag hopen dat je kanaalplaten dan niet onderling verschillen.
Bij mij zit minimaal 1 cm MP75 op het plafond, en 1 plaat is nu nog aan het drogen (enorm verschil met de rest). Plafond was zo dus scheef als het maar kon, ga je niet mooi krijgen met dunpleister.
Hetzelfde geldt voor het vanuit de bouw dichtsmeren van de vnaden, dat hebben wij ook laten doen. Het zit dicht, maar er kan/zit redelijk hoogteverschil tussen de platen. Dus je ziet alsnog een schaduw op die plekken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 17-09 10:27
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Leuk topic! Al aardig wat tijd gestoken in het lezen van alle reacties en advies hier. Super waardevol aangezien we net zijn ingeloot. Even korte inleiding:

Members only:

Alvast enkele vragen.. tekeningen en nog meer detail vragen volgen pas nadat ik alle pagina's van dit topic gelezen heb :D :P

- Hebben jullie nog een externe binnenhuis architect gebruikt voor de inrichting en direct ook het bepalen van de opties (bijv aanpassing muren, deuren etc). We hebben wele een prefab woning dus zal niet heel veel kunnen.. maar keuze keuken, inrichting/indeling en aanpassing deuren etc zou wel belangrijk moeten zijn?

- Dezelfde vraag voor een tekenaar. We hebben nu een PDF en we willen dit eigenlijk door iemand in Floorplanner of een ander tekenprogramma laten zetten. We zijn allebei niet zo technisch.. maar missen de vrijheid om met meubels / inrichting te spelen. Hoe doen jullie dit? Mijn vader zei groot laten printen en zelf gaan knippen en plakken?

- Berging isoleren is bijna 8k.. dak en muren. Lijkt me belachelijk duur. Staat los van het huis. Wel of niet zinvol? Gereedschap wat gaat roesten? Willen auto en fietsen etc daarin zetten.

- Verlaagd plafon slim om te doen versus frezen? heb je meer vrijheid met spotjes en ook geen v-naden die gaan barsten indien je het strak laat stucen? Redden we dat dan met een hoogte van 2670?

Mijn V&A

Pagina: 1 ... 51 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.