Wij laten het plafond verlagen, idd als reden dat je flexibel bent met verlichting. En dat blijf je ook, als later iets wilt veranderen aan je indeling. Hoeft maar een cm of 5 voor spots.
Ikzelf en andere in dit topic hebben ons huis digitaal laten tekenen door Ian stadt op fiverr. Ik heb daar ook de keuken en badkamer gelijk in laten tekenen.Workaholic schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:07:
Leuk topic! Al aardig wat tijd gestoken in het lezen van alle reacties en advies hier. Super waardevol aangezien we net zijn ingeloot. Even korte inleiding:
***members only***
Alvast enkele vragen.. tekeningen en nog meer detail vragen volgen pas nadat ik alle pagina's van dit topic gelezen heb![]()
![]()
- Hebben jullie nog een externe binnenhuis architect gebruikt voor de inrichting en direct ook het bepalen van de opties (bijv aanpassing muren, deuren etc). We hebben wele een prefab woning dus zal niet heel veel kunnen.. maar keuze keuken, inrichting/indeling en aanpassing deuren etc zou wel belangrijk moeten zijn?
- Dezelfde vraag voor een tekenaar. We hebben nu een PDF en we willen dit eigenlijk door iemand in Floorplanner of een ander tekenprogramma laten zetten. We zijn allebei niet zo technisch.. maar missen de vrijheid om met meubels / inrichting te spelen. Hoe doen jullie dit? Mijn vader zei groot laten printen en zelf gaan knippen en plakken?
- Berging isoleren is bijna 8k.. dak en muren. Lijkt me belachelijk duur. Staat los van het huis. Wel of niet zinvol? Gereedschap wat gaat roesten? Willen auto en fietsen etc daarin zetten.
- Verlaagd plafon slim om te doen versus frezen? heb je meer vrijheid met spotjes en ook geen v-naden die gaan barsten indien je het strak laat stucen? Redden we dat dan met een hoogte van 2670?
Verder gebruik ik hem vooral voor de maten van meubels, dus via de computer uitgevonden om een standaard bank erin te zetten en daar de maten van aan te passen. Sommige vreemde vormen vrij getekend op de "vloer". Ik doe alleen de makkelijke dingetjes en ik moet na een maandje niet gebruiken weer even de juiste knopjes vinden, maar het is niet heel moeilijk (zolang je lekker basic bezig blijft).
En ik kan nu 3d ons huis aan iedereen laten zien

Zou wel eens bouw water of stroom kunnen zijn. Hebben ze hier ook overal laten liggen. Al op meerdere plekken aangetroffen toen ik ging graven in de tuin.MadDonkey schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:59:
***members only***
Goed punt, gaf onze stucadoor ook aan. Als er teveel verloop in zit heeft het geen zin met dunpleister.Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:52:
Dunpleister op plafond? Ik mag hopen dat je kanaalplaten dan niet onderling verschillen.
Bij mij zit minimaal 1 cm MP75 op het plafond, en 1 plaat is nu nog aan het drogen (enorm verschil met de rest). Plafond was zo dus scheef als het maar kon, ga je niet mooi krijgen met dunpleister.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Maar dit weet je in principe toch niet op tijd? Of het redelijk vlak genoeg gaat zijn voor 2x spuiten?koekjah schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:38:
[...]
Goed punt, gaf onze stucadoor ook aan. Als er teveel verloop in zit heeft het geen zin met dunpleister.
Bij jullie is het ook tussen de kanaalplaten getrokken?Farmerwood schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:58:
[...]
Zou wel eens bouw water of stroom kunnen zijn. Hebben ze hier ook overal laten liggen. Al op meerdere plekken aangetroffen toen ik ging graven in de tuin.
Dat denk ik niet gezien de plekken waar ik de kabels aangetroffen heb, maar het lijkt mij wel de meest logische verklaring.MadDonkey schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:13:
[...]
Bij jullie is het ook tussen de kanaalplaten getrokken?
Je kunt sowieso opheldering vragen bij de uitvoerder op basis van die foto.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Uit de afbouwopties:
Capaciteit stadsverwarming verhogen naar CW 5
De CW-klasse van de stadsverwarming wijzigen van CW-4 naar CW-5. Bij een hogere CW-klasse ontvangt u per minuut meer warm water. Daarmee kunt u op meerdere plaatsen in huis tegelijk warm water gebruiken, zonder dat dit teveel invloed heeft op de waterhoeveelheid en de temperatuur. Bij het wijzigen van CW-4 naar CW-5 wijzigt de hoeveelheid warm water (60 graden) per minuut van ca. 7,5 naar 9 liter per minuut.
Veelal is deze wijziging nodig bij het toepassen van bijvoorbeeld een regendouche. Informeer bij de projectshowroom naar het waterverbruik van o.a. de regendouche.
Kijk eens bij bijvoorbeeld de buitenkraan hoeveel water er uit komt. Hier is de druk ook laag, dit komt omdat er in eens veel huizen zijn gebouwd en alles op de bestaande infrastructuur wordt aangesloten.
Er wordt alleen niets aan gedaan, valt binnen de marges volgens Brabant Water. Ondertussen wel aan gewend en bij de regendouche valt het mee, vooral irritant in de tuin.
Er wordt alleen niets aan gedaan, valt binnen de marges volgens Brabant Water. Ondertussen wel aan gewend en bij de regendouche valt het mee, vooral irritant in de tuin.
Druk en zetfouten voorbehouden.
De optie spreek expliciet over het warme tapwater, dus weet niet of de resultaten van zo'n test een correct beeld geven.EiT schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:09:
Kijk eens bij bijvoorbeeld de buitenkraan hoeveel water er uit komt. Hier is de druk ook laag, dit komt omdat er in eens veel huizen zijn gebouwd en alles op de bestaande infrastructuur wordt aangesloten.
Moet wel zeggen dat ook de druk van de buitenkraan me tegen valt idd. Heb een zwenksproeier gekocht dit jaar voor het gazon. Gardena beweert op de doos dat de sproeier tot 130m2 aan kan zonder verplaatsen, maar ik moet hem wel 3x verplaatsen in mijn tuin van 100 m2.
Komend voorjaar laat ik daarom een grondwaterpomp installeren.
Voor de nieuwbouw ga ik diverse kabels achteraf leggen, waaronder een deel via een mantelbuis. Deze moet uitkomen in de garage. Vanuit de garage wil ik een gat maken naar de buitenmuur voor een laadpaal en een gaatje voor PoE UTP.
Nu is de vraag, hoe kan ik deze gaten het beste dichten? Nog niet eerder doorvoer van buiten naar binnen gemaakt
Ik kwam dit product tegen:
Zijn er andere oplossingen en denk ik weer eens te complex.. Of is dit een goed product? Demo ziet er goed uit, bestaan ook al 60 jaar.. Is alleen €70
Ik zie ook dingen als "cellpack ductseal", echter wil ik niet een lekkend dak en lekkende muur hebben straks omdat ik een paar tientjes heb bespaard..
Nu is de vraag, hoe kan ik deze gaten het beste dichten? Nog niet eerder doorvoer van buiten naar binnen gemaakt
Zijn er andere oplossingen en denk ik weer eens te complex.. Of is dit een goed product? Demo ziet er goed uit, bestaan ook al 60 jaar.. Is alleen €70
Ik zie ook dingen als "cellpack ductseal", echter wil ik niet een lekkend dak en lekkende muur hebben straks omdat ik een paar tientjes heb bespaard..
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 15-11-2021 00:47 ]
Pur schuim, of gewoon wat proppen papier in je mantelbuis duwen en daarna kitten net zoals op de filmpje. 2 kokers siliconen kit kosten een tientje. Tel uit je winst.Source90 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:43:
Voor de nieuwbouw ga ik diverse kabels achteraf leggen, waaronder een deel via een mantelbuis. Deze moet uitkomen in de garage. Vanuit de garage wil ik een gat maken naar de buitenmuur voor een laadpaal en een gaatje voor PoE UTP.
[YouTube: Filoform FiloSeal+ Duct Sealing System]
Voor je dak gebruik je een dakdoorvoer en voor je muur gewoon een PVC buis die je afzaagt op de zelfde lengte als je muur dik is. Eventueel zou je ook een gat 80mm kunnen boren en dan pvc buis van 75mn er in en netjes rondom afkitten met een voeg kit in de zelfde kleur als je voegwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 15-11-2021 07:21 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wat is de diameter van de inkomende leiding op je ketel?Farmerwood schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:23:
***members only***
Uit de afbouwopties:
[...]
Gaten in een dak moet je met een fatsoenlijke dakdoorvoer afdichten. Zo'n metalen ring die op de dakbedekking gebrand wordt met daarop een champion of een 3x45 graden buis.Source90 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:43:
[YouTube: Filoform FiloSeal+ Duct Sealing System]
Gaten in de muur altijd schuin naar beneden boren en dan een buisje er doorheen. Mocht je last hebben van brekende stenen kan ik een glasboor aanbevelen. Daarmee boor je met een accumachientje nog door baksteen heen, zonder enige breuk. Als je eenmaal een begin hebt kun je van twee kanten verder boren met een grotere diameter. Die glasboortjes gaan niet heel lang mee, maar goed....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Kleine toevoeging, niet geheel onbelangrijk, betreft betonnen prefab garage. Geen bakstenen en geen dakpannen/EPDM of Bitumen.Blihi schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:44:
[...]
Gaten in een dak moet je met een fatsoenlijke dakdoorvoer afdichten. Zo'n metalen ring die op de dakbedekking gebrand wordt met daarop een champion of een 3x45 graden buis.
Gaten in de muur altijd schuin naar beneden boren en dan een buisje er doorheen. Mocht je last hebben van brekende stenen kan ik een glasboor aanbevelen. Daarmee boor je met een accumachientje nog door baksteen heen, zonder enige breuk. Als je eenmaal een begin hebt kun je van twee kanten verder boren met een grotere diameter. Die glasboortjes gaan niet heel lang mee, maar goed....
Dakdoorvoer kan ik daarmee niet branden.
Mantelbuis komt van beneden garage in.
1x 5x2,5mm kabel door andere zijde muur tbc laadkabel
1x mini gaatje voor UTP in dak. Kan eventueel ook nog via muur en dan buitenlangs omhoog.
Vanwege materiaal garage dacht ik aan dat spul hierboven.
Ik weet niet precies welke diameter het leidingwerk naar de badkamer heeft staat niet op de tekeningen die ik heb gekregen...Toppe schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:19:
[...]
Wat is de diameter van de inkomende leiding op je ketel?
Buitenkraan is 16 mm.
Heb alleen geen idee hoeveel bar druk er op dat warmtenet staat. Dat maakt een theoretische berekening lastig...
Huh? Het dak zal toch afgewerkt moeten worden. Je kunt beton niet zo aan de buitenlucht blootgesteld laten.Source90 schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:48:
[...]
Kleine toevoeging, niet geheel onbelangrijk, betreft betonnen prefab garage. Geen bakstenen en geen dakpannen/EPDM of Bitumen.
Dakdoorvoer kan ik daarmee niet branden.
Mantelbuis komt van beneden garage in.
1x 5x2,5mm kabel door andere zijde muur tbc laadkabel
1x mini gaatje voor UTP in dak. Kan eventueel ook nog via muur en dan buitenlangs omhoog.
Vanwege materiaal garage dacht ik aan dat spul hierboven.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dit staat er op de offerte:Blihi schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:36:
[...]
Huh? Het dak zal toch afgewerkt moeten worden. Je kunt beton niet zo aan de buitenlucht blootgesteld laten.
[...]
Buitenwandafwerking: waterafstotend met glasvezel versterkte hoogwaardige en kleurvaste buitenbepleistering met structuur (verwerkt in het pleisterwerk) in een nader te bepalen standaardkleur (8 standaardkleuren). Bepleistering 100 % UV bestendig en waterdicht, waarbij de wanden zijn voorzien van een extra beschermlaag (glasvlieslaag om waterdoordringing door eventuele haar-, krimpscheurtjes tot nagenoeg 100 % te reduceren). Dak in kuipuitvoering met afschot naar de achterzijde.
Wanden, vloer en dak naadloos gestort in gewapend beton met een minimale kwaliteitsklasse van C 35/45 conform NEN-EN 13978-1. Seriematig versterkte wanddiktes van minimaal 8 cm en vloerdiktes van 9-12 cm waarbij de vloerbelasting 3.50 kN/m² bedraagt en dakbelasting 2.50 kN/m² bedraagt.
Heb navraag gedaan voor het dak, wellicht kijk ik er gewoon overheen
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 15-11-2021 10:16 ]
We hebben vanuit de bouw een daklicht genomen in de uitbouw van vlakkelichtkoepel. Toen ik laatst ging kijken had ik zo mijn bedenkingen over de afwerking aan de binnenkant. Zoals op de foto zichtbaar is hebben ze aan de randen houten schotjes geplaatst. Het ziet er niet uit. De lichtstraten/ daklichten die ik tot nu toe heb gezien waren binnen gewoon strak afgewerkt. Heeft iemand hier andere ervaringen mee? Of is het terecht om hier bij de oplevering een punt van te maken? Heeft iemand tips hoe ik dit het beste zelf kan afwerken? De rest van het plafond is spack werk
:strip_exif()/f/image/k3Xy5UTo8RXcSn1Y6EkCElYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad niet fraai, zeg. Werd er iets gezegd/geschreven over de afwerking van de lichtstraat in de optielijst?MemeMaster schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:14:
We hebben vanuit de bouw een daklicht genomen in de uitbouw van vlakkelichtkoepel. Toen ik laatst ging kijken had ik zo mijn bedenkingen over de afwerking aan de binnenkant. Zoals op de foto zichtbaar is hebben ze aan de randen houten schotjes geplaatst. Het ziet er niet uit. De lichtstraten/ daklichten die ik tot nu toe heb gezien waren binnen gewoon strak afgewerkt. Heeft iemand hier andere ervaringen mee? Of is het terecht om hier bij de oplevering een punt van te maken? Heeft iemand tips hoe ik dit het beste zelf kan afwerken? De rest van het plafond is spack werk
[Afbeelding]
Ik zou er sowieso een puntje van maken, wat heb je te verliezen?
This is absolutely ridiculous
Verwijderd
Ik vind het netjes afgewerkt. Gaatjes en naden dichten en aflakken en het is helemaal goed. Zo'n houten lijst is vrij standaard volgens mij, ik heb het vaker gezien.
De lichtstraten die jij gezien hebt als strak afgewerkt zijn denk ik achteraf gewoon gestukt, dus binnenkant eerst bekleed met gipsplaten.
De lichtstraten die jij gezien hebt als strak afgewerkt zijn denk ik achteraf gewoon gestukt, dus binnenkant eerst bekleed met gipsplaten.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 15:33 ]
Via onze bouwer zijn een aantal Errata doorgevoerd, waaronder de volgende:
"Om te kunnen voldoen aan de regelgeving, zijn we genoodzaakt de aanvoer van schone lucht en de afvoer/ rioolontluchting door het dak op voldoende afstand van elkaar te plaatsen en een ander dakvak.
Gevolg is dat we leidingwerk moeten verslepen." Gevolg: "Opbouw leidingwerk langs de dakkap op de overloop / Slaapkamer 4 t.b.v. WTW-installatie en riool ontluchting"
Ik begrijp dat deze aanpassing onvermijdelijk is en ik vind opbouw leidingwerk in een technische ruimte niet zo erg, maar nu gaan er in een slaapkamer 2 buizen van ieder ongeveer 2 tot 3 meter langs de dakkap lopen.
Is het redelijk om bij de bouwer te vragen om een soort afwerking? Of kunnen we dit "eisen". In de technische omschrijving staan er wel opbouw leidingen beschreven in berging, technische ruimte en overloop, maar niet in de slaapkamers.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
"Om te kunnen voldoen aan de regelgeving, zijn we genoodzaakt de aanvoer van schone lucht en de afvoer/ rioolontluchting door het dak op voldoende afstand van elkaar te plaatsen en een ander dakvak.
Gevolg is dat we leidingwerk moeten verslepen." Gevolg: "Opbouw leidingwerk langs de dakkap op de overloop / Slaapkamer 4 t.b.v. WTW-installatie en riool ontluchting"
Ik begrijp dat deze aanpassing onvermijdelijk is en ik vind opbouw leidingwerk in een technische ruimte niet zo erg, maar nu gaan er in een slaapkamer 2 buizen van ieder ongeveer 2 tot 3 meter langs de dakkap lopen.
Is het redelijk om bij de bouwer te vragen om een soort afwerking? Of kunnen we dit "eisen". In de technische omschrijving staan er wel opbouw leidingen beschreven in berging, technische ruimte en overloop, maar niet in de slaapkamers.
[ Voor 9% gewijzigd door Karin P op 15-11-2021 16:08 ]
Laat ze dan in elk gevaal een koofje timmeren ofzoKarin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:52:
Is het redelijk om bij de bouwer te vragen om een soort afwerking?
Ah oké dat kan inderdaad. Ik denk dat ik het dan ook wel laat stuccen dan. De rest van het plafond is alleen wel spack dus misschien eerst stuck en dan spack daaroverheen.Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:00:
Ik vind het netjes afgewerkt. Gaatjes en naden dichten en aflakken en het is helemaal goed. Zo'n houten lijst is vrij standaard volgens mij, ik heb het vaker gezien.
Verwijderd
@MemeMaster Ik zou het gewoon netjes aflakken in dezelfde kleur als het hout erboven van de lichtstraat zelf. Volgens mij moet dat best mooi worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 16:22 ]
@Karin P Gewoon vragen idd. In ons project een vergelijkbaar verhaal geweest dat kopers betrof die een zolderindeling gekozen hebben. Die kregen ook zo'n erratum. Een aantal kopers hebben daarover contact opgenomen met de kopersbegeleiding, en daar is zonder al te veel gedoe uit gekomen dat er een koof omheen gemaakt wordt voor iedereen die zo'n zolderindeling heeft gekozen.
Warmtenet, dan heb je vast een warmtewisselaar in de meterkast zitten, hier stroomt het koude water doorheen en wordt verwarmd om warm (~60°) water te krijgen. Lage druk op de koud waterleiding geeft dus ook lage druk op het verwarmde water, wellicht nog iets lager omdat het eerst nog door de warmtewisselaar heen moet.Farmerwood schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:22:
[...]
Ik weet niet precies welke diameter het leidingwerk naar de badkamer heeft staat niet op de tekeningen die ik heb gekregen...
Buitenkraan is 16 mm.
Heb alleen geen idee hoeveel bar druk er op dat warmtenet staat. Dat maakt een theoretische berekening lastig...
Wat adviseren jullie voor gips/mortel om sleuven met elektra dicht te zetten?
Ben er niet zo bekend mee, maar ik lees veel over roodband, of evt een mortel maar heb echt geen idee waar je goed aan doet.
Ben er niet zo bekend mee, maar ik lees veel over roodband, of evt een mortel maar heb echt geen idee waar je goed aan doet.
[ Voor 19% gewijzigd door user_tweakers op 15-11-2021 19:47 ]
Wat voor muur is het? Als het geen beton is kan je prima roodband gebruiken.user_tweakers schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:47:
Wat adviseren jullie voor gips/mortel om sleuven met elektra dicht te zetten?
Voornamelijk prefab beton en een gibo muurToppe schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:59:
[...]
Wat voor muur is het? Als het geen beton is kan je prima roodband gebruiken.
Beton snelcementuser_tweakers schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:20:
[...]
Voornamelijk prefab beton en een gibo muur
Gibo roodband
Inmiddels een foto via de buren mogen ontvangen...Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:52:
Via onze bouwer zijn een aantal Errata doorgevoerd, waaronder de volgende:
:strip_exif()/f/image/48fbtzrcAiZOVQcrnNEMuIfr.jpg?f=fotoalbum_large)
WTF!Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
Inmiddels een foto via de buren mogen ontvangen...
[Afbeelding]
hier zou ik nooit mee akkoord gaan
Hoi.
hoooolyy shitttt.Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
[Afbeelding]
Sorry, ik wil het niet veel erger maken. Maar dit kan toch niet, dat moet de bouwer zelf ook wel snappen.
Hoe bedoel je dit? Als het niet vlak genoeg is, kan er dus geen dunpleister op en moet er gewoon stucwerk komen.Patox schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:00:
[...]
Maar dit weet je in principe toch niet op tijd? Of het redelijk vlak genoeg gaat zijn voor 2x spuiten?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Holy moly... Dat is geen klein leidinkje... Die zou ik niet 1,2,3 accepteren. Zelfs met ombouw is dit nogal massief...Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
[Afbeelding]
Edit: plus... Nu zitten beiden alsnog naast elkaar en dus in hetzelfde dakvak? Of is dit tov de af en aanvoer van de naastgelegen woning?
[ Voor 11% gewijzigd door Sinny op 15-11-2021 22:30 ]
Wel vreemd dat er nu 2 leidingen worden versleept. Je zou zeggen dat je de afblaas en rioolontluchting in het dakvlak van de technische ruimte kunt houden en alleen de buitenluchtaanzuig dan versleept naar het andere gedeelte. Hou je wel nog steeds een kanaal in het zicht.Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
[Afbeelding]
Wtf, wij hebben ook zo’n zolder. Zou er niet aan moeten denken dat ze zo de buizen hadden gemaakt.
Laat ze er maar een vliering+ trap in maken, dan kan je er nog iets mee.
Wat denkt die aannemer zelf…
Heb je ook een foto uit de andere hoek?
Hebben buren dit ook? Klopt het we wat de aannemer zegt? Misschien zijn de gaten in het dak aan de verkeerde kant gemaakt
je weet maar nooit.
Andere oplossing is na oplevering alsnog verplaatsen naar de andere kant.
Laat ze er maar een vliering+ trap in maken, dan kan je er nog iets mee.
Wat denkt die aannemer zelf…
Heb je ook een foto uit de andere hoek?
Hebben buren dit ook? Klopt het we wat de aannemer zegt? Misschien zijn de gaten in het dak aan de verkeerde kant gemaakt
Andere oplossing is na oplevering alsnog verplaatsen naar de andere kant.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Inderdaad; WTF en erger was ook onze eerste reactie. Dit is ook echt niet "langs het dakvlak". Toen ik dat las, dacht ik nog dat het eerst omhoog en daarna weer naar beneden zou gaan (ook lelijk), maar dit gaat echt dwars door de ruimte...
We willen hier dan ook niet mee akkoord gaan. Ik ben u bij de buren aan het inventariseren wat hun standpunt is.
Ik vraag me wel af of we een poot hebben om op te staan...
We willen hier dan ook niet mee akkoord gaan. Ik ben u bij de buren aan het inventariseren wat hun standpunt is.
Ik heb het in het project hier ook gezien. Bij mij valt het nog mee omdat ik een berg-zolder heb laten maken. Maar bij de buren ziet het er ook niet uit, in verschillende gradaties. Loopt er niet alleen zo'n buis door de gang maar ook nog schuin en scheef!Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:58:
Inderdaad; WTF en erger was ook onze eerste reactie. Dit is ook echt niet "langs het dakvlak". Toen ik dat las, dacht ik nog dat het eerst omhoog en daarna weer naar beneden zou gaan (ook lelijk), maar dit gaat echt dwars door de ruimte...
Bij ons waren het niet de buizen voor de aan/afvoer naar buiten maar naar de ruimtes op de 1e verdieping. Die liggen meteen onder het schuine dak en in die dakplaten kunnen ze de buizen niet wegwerken. Voor de BG ligt dat allemaal netjes in de verdiepings-vloer.
Oef, mijn huis wordt ook gebouwd door van Grootheest (hoofdaannemer is van Wanrooij).896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Maar wat een puinhoop hebben ze er van gemaakt
Pff niet te geloven dit! Alsof ze t in de laatste weken nog ff in elkaar hebben gebeukt896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Er worden veel onderaannemers ingehuurd, juist dan verwacht je van de uitvoerder controle op het werk.
Lijkt wel alsof die mannen ook niet meer de kennis hebben en letterlijk hun bouwkeet niet meer uitkomen voor één of meerdere inspectie rondes per dag…
Het hoeft er bij jou niet zo uit te zien natuurlijk.. het hangt sterk af van de onderaannemers die toevallig gekozen zijn en hoeveel werk die hebben. Daar heb je als projectklant geen invloed op. Al heb ik zo vaak overal achter aan moeten bellen, ook naar onderaannemers, dat het bijna op zelfbouw lijkt. Het is best leerzaam allemaalBlik1984 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:03:
[...]
Oef, mijn huis wordt ook gebouwd door van Grootheest (hoofdaannemer is van Wanrooij).
Maar wat een puinhoop hebben ze er van gemaakt
@896gerard vervelend om te lezen. Is het een bodemwarmtepomp? Of een lucht/lucht? Als het te koud is zou hij normaliter het elektrisch element bij moeten schakelen om te voorkomen dat het gaat vriezen binnen.
Als het een bodemwarmtepomp is dan gebruikt hij dezelfde compressor als de mijne en zou je voor de grap snachts eens in de aangrenzende kamer moeten gaan staan
.
edit:
Zoals ik het lees heb je een bron, ik zou even de bron laten controleren, die lijkt wellicht niet goed namelijk. Je woning moet gewoon op te stoken zijn vanaf 15,5 graden al duurt dat wel lang. Mijn buren hadden deze foutcode ook en problemen met de bron. Die is na oplevering door een specialistisch bedrijf doorgespoten waarna de druk ofzo gelukkig goed was en ze geen foutmelding meer hadden.
Zit er achter dat afdekplaatje in de badkamer ook daadwerkelijk 230V in een lasdoos of is het een loze leiding? Uiteindelijk simpel natuurlijk; tegel eruit en een hele nieuwe erin, dat kan erg netjes door een vakman gedaan worden en dan zie je er niets meer van.
En ipv de stekker uit je warmtepomp te halen kan je beter de (kracht)groep in je meterkast even omzetten en weer aan, scheelt je weer vissen.
Als het een bodemwarmtepomp is dan gebruikt hij dezelfde compressor als de mijne en zou je voor de grap snachts eens in de aangrenzende kamer moeten gaan staan
edit:
Zoals ik het lees heb je een bron, ik zou even de bron laten controleren, die lijkt wellicht niet goed namelijk. Je woning moet gewoon op te stoken zijn vanaf 15,5 graden al duurt dat wel lang. Mijn buren hadden deze foutcode ook en problemen met de bron. Die is na oplevering door een specialistisch bedrijf doorgespoten waarna de druk ofzo gelukkig goed was en ze geen foutmelding meer hadden.
Zit er achter dat afdekplaatje in de badkamer ook daadwerkelijk 230V in een lasdoos of is het een loze leiding? Uiteindelijk simpel natuurlijk; tegel eruit en een hele nieuwe erin, dat kan erg netjes door een vakman gedaan worden en dan zie je er niets meer van.
En ipv de stekker uit je warmtepomp te halen kan je beter de (kracht)groep in je meterkast even omzetten en weer aan, scheelt je weer vissen.
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 16-11-2021 04:21 ]
Alleen het raam verschilt, maar anders had dit zo mijn zolder kunnen zijn. Wij ervaren de ruimte als erg prettig om te zijn vanwege het hoge plafond en de ruimte die dat geeft.Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
[Afbeelding]
Tenzij je plannen hebt om er een vliering in te maken zou ik hier absoluut niet mee akkoord gaan. En als je iets van een vliering wilt zou ik die nu door de aannemer laten plaatsen.
En ook maar snel regelen, want als die gaten eenmaal in je dak zitten dan gaan ze er vast geen heel nieuw dak op zetten als die leidingen verplaatst worden en mag jij gaan hopen dat het daar niet gaat lekken...
Pff wat een verhaal joh. Ben wel spontaan een stuk minder ongelukkig met onze aannemer na het lezen van je verhaal....896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Maar zoals je in je laatste alinea ook al aangeeft heb je een huis en uiteindelijk komt het wel goed. Maar wel vast sterkte voor een nog drukke periode die zal volgen.
@896gerard Welk plan is dit? Ziet er verdacht uit als het huis wat wij afgelopen Maand gekocht hebben namelijk. Is ook wel van Wanrooij wat de ontwikkelaar is en die bouwen dezelfde types overal met een iets andere gevel. Die van ons gaat gebouwd worden door Muller bouw uit, dus wellicht wat meer hoop dat het er beter uit komt te zien wat die punten betreft zeg.
Untappd: Louwke80
Jammer dat de kwaliteit tegen valt, want ik vind de architectuur van je huis echt mooi. Veel mooier dan de blokkendoos "moderne" 2-onder-1-kap die ik gekocht heb.896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Pff wat een verhaal... Dan vallen onze opleverpunten echt wel mee896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Heb je 5 procent achter gehouden van de betaling? Wij wel, en dat staat nog steeds bij de notaris (oplevering eind mei).
We krijgen a.s. maandag de sleutel. YEEY! Nu zit ik nog wel met het opstartprotocol in mijn mik. We hebben op de begane grond vloerverwarming, en daar komt keramisch parket te liggen.
Ze beginnen met de vloer een week na oplevering, en ja dat is eigenlijk te krap, maar kon helaas niet anders. Dus normaal gesproken te kort voor een opstartprotocol (iedere dag 5 graden warmer tot 40 graden, en dan weer iedere dag 5 graden afkoelen). Voor het verwarmen naar 40 graden ga ik vandaag langs de bouwplaats om dat te regelen.
Maar ik lees echt wisselende dingen over het opstartprotocol. Sommige zeggen dat het niet nodig is omdat de dekvloer er al zo lang in zit, en ze ook al een tijd de verwarming gebruiken voor de bouwlui. Heeft hier iemand ervaring mee en/of advies daarvoor?
Ze beginnen met de vloer een week na oplevering, en ja dat is eigenlijk te krap, maar kon helaas niet anders. Dus normaal gesproken te kort voor een opstartprotocol (iedere dag 5 graden warmer tot 40 graden, en dan weer iedere dag 5 graden afkoelen). Voor het verwarmen naar 40 graden ga ik vandaag langs de bouwplaats om dat te regelen.
Maar ik lees echt wisselende dingen over het opstartprotocol. Sommige zeggen dat het niet nodig is omdat de dekvloer er al zo lang in zit, en ze ook al een tijd de verwarming gebruiken voor de bouwlui. Heeft hier iemand ervaring mee en/of advies daarvoor?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Mooi, dan ga ik er op deze manier achteraan. Het is bijzonder fijn om te horen dat dit vaker gebeurt en wat de oplossing was. Als je de enige bent heb je geen idee wat het kan zijn. Wel is het zo dat er bij ons Woningborg certificaat een a4'tje zat met de melding dat de bodemlus niet onder de woningborg garantie valt. Maar een goed werkend systeem wel, mag ik hopen.GeeMoney schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 04:16:
@896gerard
edit:
Er zit inderdaad 230V. En die tip van de krachtgroep:Zit er achter dat afdekplaatje in de badkamer ook daadwerkelijk 230V in een lasdoos of is het een loze leiding?
Louwke schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:25:
@896gerard Welk plan is dit? Ziet er verdacht uit als het huis wat wij afgelopen Maand gekocht hebben namelijk. Is ook wel van Wanrooij wat de ontwikkelaar is en die bouwen dezelfde types overal met een iets andere gevel. Die van ons gaat gebouwd worden door Muller bouw uit, dus wellicht wat meer hoop dat het er beter uit komt te zien wat die punten betreft zeg.
Members only:
Inloggen
Dankjewel. Je hebt het nu eenmaal niet altijd voor het kiezen. En de binnenkant is uiteindelijk de kant die je het meeste zietZ___Z schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:45:
[...]
Jammer dat de kwaliteit tegen valt, want ik vind de architectuur van je huis echt mooi. Veel mooier dan de blokkendoos "moderne" 2-onder-1-kap die ik gekocht heb.
Members only:
Inloggen
Wat voor verwarming is het precies? Als het een warmtepomp is, dan is de temperatuur toch niet zo hoog?OMX2000 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:20:
We krijgen a.s. maandag de sleutel. YEEY! Nu zit ik nog wel met het opstartprotocol in mijn mik. We hebben op de begane grond vloerverwarming, en daar komt keramisch parket te liggen.
Wij hebben alle ruimtes een week na oplevering in stappen van 1 graad per dag naar 23 graden gebracht en zo weer terug naar 18. Er zaten al wat zichtbare (niet voelbare) scheuren in de cementdekvloer, die waren daarna toch echt wat groter geworden, in de orde tot 1 mm. Ondanks dat het lage temperatuur verwarming is (en de vloer dus nooit zo heet wordt), ben ik toch blij dat we het hebben gedaan, anders was de egaline net gaan meescheuren.
Een vraagje om advies:
We zitten in het traject voor aanschaf van nieuwbouwwoning. Inmiddels KAO getekend aantal weken terug, stukken van de projectontwikkelaar liggen bij de notaris, en afgelopen week de hypotheek rond en daarvan de stukken ook al bij de notaris.
Eerder ook al de brief gehad dat vrijwel aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, en we hebben een termijn van 2 maanden gekregen om de financiering rond te krijgen zonder betalen van bouwrente. Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.
Nu zie ik via de postNL app dat er aangetekende post van de aannemen onderweg is. Dat lijkt me de hoerabrief!
Een paar vragen:
1. Is het in mijn voordeel om het passeren van de hypotheekakte bij de notaris zo laat mogelijk te doen, maar wel binnen de “2 maanden termijn”? Mijn idee daarbij is dat je wel profiteert van niet betalen van bouwrente, maar nog niet de dubbele maandlasten draagt.
2. Als de hypotheek deze of komende maand al passeert, kan ik daarmee de afsluitkosten van de hypotheek en notariskosten meenemen in mijn belastingaangifte van dit jaar? Volgend jaar zal ons jaarinkomen lager uitvallen dan dit jaar. Zou dus fiscaal gunstig zijn om de aftrekposten dit jaar te kunnen gebruiken.
3. We hebben een hypotheek afgesloten van 2 leningdelen. 1 annuitair, 1 aflossingvrij. Beide 50/50. Bij passeren van de hypotheekakte en overdracht grond, in welke van de leningdelen "valt" de schuld dan?
Of is het in beide leningdelen exact voor de helft?
Zijn er nog andere tips of adviezen die ik kan meenemen?
Dank!
We zitten in het traject voor aanschaf van nieuwbouwwoning. Inmiddels KAO getekend aantal weken terug, stukken van de projectontwikkelaar liggen bij de notaris, en afgelopen week de hypotheek rond en daarvan de stukken ook al bij de notaris.
Eerder ook al de brief gehad dat vrijwel aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, en we hebben een termijn van 2 maanden gekregen om de financiering rond te krijgen zonder betalen van bouwrente. Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.
Nu zie ik via de postNL app dat er aangetekende post van de aannemen onderweg is. Dat lijkt me de hoerabrief!
Een paar vragen:
1. Is het in mijn voordeel om het passeren van de hypotheekakte bij de notaris zo laat mogelijk te doen, maar wel binnen de “2 maanden termijn”? Mijn idee daarbij is dat je wel profiteert van niet betalen van bouwrente, maar nog niet de dubbele maandlasten draagt.
2. Als de hypotheek deze of komende maand al passeert, kan ik daarmee de afsluitkosten van de hypotheek en notariskosten meenemen in mijn belastingaangifte van dit jaar? Volgend jaar zal ons jaarinkomen lager uitvallen dan dit jaar. Zou dus fiscaal gunstig zijn om de aftrekposten dit jaar te kunnen gebruiken.
3. We hebben een hypotheek afgesloten van 2 leningdelen. 1 annuitair, 1 aflossingvrij. Beide 50/50. Bij passeren van de hypotheekakte en overdracht grond, in welke van de leningdelen "valt" de schuld dan?
Dank!
Zo gaat lekker bij jou896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***
Je kan de aannemer ook helemaal afbranden op de site https://bouwnu.nl/. Dat stuurde onze bouwer bij oplevering of wij daar een review achter willen laten (nog niet gedaan want nog niet alle opleverpunten zijn opgelost).
Kan je niet ook je bouwgarant/woninggarant gebeuren erbij gaan halen om opleverpunten wat te gaan versnellen?
Verder hebben wij ook een garagedeur van Hormann met dikke kras erin die (weer) vervangen moet gaan worden door ze... We wachten hier ook al een aantal weken op. Gelukkig is de deur functioneel, maar het is wel jammer.
Ik hoop wel dat je betere werklui van Hormann daar over de vloer krijgt dan wij hadden. De eerste keer bij het wisselen van de garagedeur was het echt buurman en buurman die langs kwamen. Het was zo apart dat het hilarisch was
1. Ja, zolaat mogelijk is geen dubbele lasten eerder. Zorg inderdaad wel dat je naar notaris gaat voordat de bouwrente ingaat van de bouwer. Meestal zegt de bouwer voor datum X tekenen is geen bouwrente betalen.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Een vraagje om advies:
Een paar vragen:
Dank!
2. Lijkt mij wel, je regelt alles in dit jaar.
3. Ik zou even een rekensommetje maken/informeren bij je hypotheekadviseur, die kan je het beste adviseren of er überhaupt wat te kiezen valt. Zo snel gedacht lijkt mij je aflossingsvrije deel gebruiken voor de grond.
[ Voor 52% gewijzigd door MLPN op 16-11-2021 12:02 ]
Daar heb je een flinke koof voor nodig om dat te verbergen...Karin P schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:14:
[...]
[Afbeelding]
Kijk even goed wat je gemeente je aan eventuele belastingen rekent als je op 1 januari eigenaar bent van een stuk braakliggend land.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.
Dank!
Bij ons in de wijk hebben de mensen die eind december (2019) gepasseerd hebben een rekening van 1500-2000 euro gekregen van de gemeente Nijmegen omdat die zei dat de grond nog geen bestemming had en daar zit een extra hoog belastingtarief aan vast. (Dit ondanks dat de bouwvergunningen allang afgegeven waren en de bestemming dus echt wel bekend was...
Aangezien de peildatum 1 januari is had iedereen die na die datum passeerde geen rekening van de gemeente. En per 1 januari 2021 stond er een huis en had de grond dus een woonfunctie.
Dan kun je beter na 1 Januari passeren en een kleine bouwrente incasseren.
[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 16-11-2021 12:09 ]
Heeft niet te maken met de bestemming, maar met het feit of er al met de bouw gestart is. Ik kreeg van de gemeente Ede in eerste instantie ook een aanslag tegen het tarief van 'niet woning' toen ik bezwaar maakte omdat de bouw voor 1 januari was gestart werd dit tarief aangepast naar woning. De WOZ waarde wordt dan gebaseerd op de waarde van het del dat klaar was.Farmerwood schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:07:
[...]
Kijk even goed wat je gemeente je aan eventuele belastingen rekent als je op 1 januari eigenaar bent van een stuk braakliggend land.
Bij ons in de wijk hebben de mensen die eind december (2019) gepasseerd hebben een rekening van 1500-2000 euro gekregen van de gemeente Nijmegen omdat die zei dat de grond nog geen bestemming had en daar zit een extra hoog belastingtarief aan vast.
Zie ook https://www.mijntipsenadv...sting-NLTAVGAR_EU24020801
Wij hebben nog geen reviewverzoek gekregen, mogelijk krijgen alleen tevreden klanten de linkMLPN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:56:
[...]
Zo gaat lekker bij jou.
Je kan de aannemer ook helemaal afbranden op de site https://bouwnu.nl/. Dat stuurde onze bouwer bij oplevering of wij daar een review achter willen laten (nog niet gedaan want nog niet alle opleverpunten zijn opgelost).
Kan je niet ook je bouwgarant/woninggarant gebeuren erbij gaan halen om opleverpunten wat te gaan versnellen?
"De garantietermijnen van Woningborg starten 3 maanden na oplevering van de woning" vond ik ergens. In die 3 maanden ben je aangewezen op de goedheid van de aannemer en in de meeste gevallen werkt dat ook prima, is hier op het forum te lezen. Het duurt bij ons dus nog krap 2 maanden voordat Woningborg ons kan helpen.
Let op. Volgens mij gaat het ene over voorbehoud financiering (de twee maanden). (grond/bouw) rente ben je (althans bij ons) verschuldigd vanaf twee weken na hoerabrief. Dat moment lag bij ons eerder dan het verlopen van voorbehoud financiering.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Een vraagje om advies:
Een paar vragen:
Dank!
Overigens staat in de hoerabrief vanaf wanneer je rente verschuldigd bent.
Of dit opweegt tegen datgene wat @Farmerwood aangeeft zou je dus even moeten uitzoeken. Maar ik kan me voorstellen dat het met 5-6% rente aardig hard kan gaan!
Had je de thermostaat van 18 naar 23 verhoogd met 1 graad per dag of de aanvoer temperatuur van de warmtepomp? Ik geloof dat dat laatste de manier is dat je moet doen. Als de Ta 35 graden is, zal de verwarming bij een thermostaat temperatuur van 18 graden vaker aan/uit gaan, en bij 23 langer aan zijn. Juist het aan/uit gaan zorgt voor scheurvorming dacht ik.896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:47:
[...]
Wat voor verwarming is het precies? Als het een warmtepomp is, dan is de temperatuur toch niet zo hoog?
Wij hebben alle ruimtes een week na oplevering in stappen van 1 graad per dag naar 23 graden gebracht en zo weer terug naar 18. Er zaten al wat zichtbare (niet voelbare) scheuren in de cementdekvloer, die waren daarna toch echt wat groter geworden, in de orde tot 1 mm. Ondanks dat het lage temperatuur verwarming is (en de vloer dus nooit zo heet wordt), ben ik toch blij dat we het hebben gedaan, anders was de egaline net gaan meescheuren.
Klopt, maar zoals bij heel veel dingen, het oog wil ook wat896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:32:
[...]
Dankjewel. Je hebt het nu eenmaal niet altijd voor het kiezen. En de binnenkant is uiteindelijk de kant die je het meeste ziet
In principe hoor je (hypotheekadvies)kosten sowieso af te trekken in het jaar dat je ze maakt. Echter in het aangifteprogramma van de Belastingdienst lukt dat niet, of is het mij niet gelukt in elk geval. Daar kan je het pas aftrekken als je aanvinkt dat je een hypotheek hebt lopen. Dat is pas het geval als er gepasseerd is bij de notaris.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Het kan dan dus toch nodig zijn om de hypotheek al dit jaar af te nemen. Moet je zelf even berekenen wat voordeliger is.
Die review kan je ook invullen als ze er niet om vragen hoor896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:13:
[...]
Wij hebben nog geen reviewverzoek gekregen, mogelijk krijgen alleen tevreden klanten de link![]()
"De garantietermijnen van Woningborg starten 3 maanden na oplevering van de woning" vond ik ergens. In die 3 maanden ben je aangewezen op de goedheid van de aannemer en in de meeste gevallen werkt dat ook prima, is hier op het forum te lezen. Het duurt bij ons dus nog krap 2 maanden voordat Woningborg ons kan helpen.
Members only:
Inloggen
Wat wordt gezien als 'start bouw'?deejeebv schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:11:
[...]
Heeft niet te maken met de bestemming, maar met het feit of er al met de bouw gestart is. Ik kreeg van de gemeente Ede in eerste instantie ook een aanslag tegen het tarief van 'niet woning' toen ik bezwaar maakte omdat de bouw voor 1 januari was gestart werd dit tarief aangepast naar woning. De WOZ waarde wordt dan gebaseerd op de waarde van het del dat klaar was.
Zie ook https://www.mijntipsenadv...sting-NLTAVGAR_EU24020801
Wij hebben een nieuwsbrief via mail gehad waarin wordt vermeld dat de aannemer verwacht te starten met heiwerkzaamheden omstreeks eind februari 2022.
We hebben begin november getekend voor overdracht grond bij de notaris, betekend dit nu dat ik val onder 'eigendom niet-woning' en dus een hoger tarief moet betalen?
Wat onze ervaring betreft: bij Van Wanrooij lijken de badkamers erg duur. Omdat de badkamer er verplicht in moet zitten bij oplevering, kunnen ze alles vragen, vooral hoge montagetarieven. En voor de prijs die ze dan vragen, heb je in de wereld buiten 'het Warenhuys' veel meer keus, hoe groot het daar ook is. De badkamerverkoper zei tegen ons dat hij gebonden is aan bikkelharde interne afspraken over de prijzen. Tja, dat is hun verdienmodel. Zonder de verplichte badkamer bij oplevering zou dat 'Warenhuys' heel wat minder goed draaien, want dan zouden ze op kwaliteit en op prijs moeten concurréren.
Maar wat ons vooral opviel aan Van Wanrooij was de grote haast. Alles moet snel en vroeg. Wij moesten vorig jaar juli onze badkamer weten die dit jaar oktober opgeleverd is. En we konden voor die datum maar één gesprek van 2,5 uur regelen waarin we de complete badkamer hebben moeten samenstellen. Wij hadden Tweakers en waren naar verschillende badkamerzaken geweest, maar vonden het nog vrij snel gaan. Hetzelfde gold voor de keuken, die we daar ook gedaan hebben. Door de keukencheque, die niet anders is dan een gelijkmakertje, blijft de prijs van de keuken vaak wel een paar 100 euro onder de concurrentie. Op de keuken kun je dus vaak redelijk scherp onderhandelen, als je je goed inleest. Het helpt altijd als je wat keukenmerken kent. In de ontransparante keukenwereld is kennis macht.
Members only:
Inloggen
Je hebt gelijk, wij hebben inmiddels een goede relatie met de uitvoerder opgebouwd, maar als we samen bij een trap zonder slijtstrippen staan kan hij er verder ook weinig mee beginnen. In ons geval is het een sympathieke vent die helaas moet zien te roeien met de riemen die hij heeft, de 'cultuur op de zaak is keihard' volgens hem.MLPN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:30:
[...]
Die review kan je ook invullen als ze er niet om vragen hoor. Dat is waar ook van woningborg. Wat bij mij nog hielp met opleverpunten die open staan, was om langs de bouwkeet te lopen en te vragen naar de uitvoerder (ik wist toevallig zijn naam, dus ik vroeg altijd, is dinges er). Om dan op een rustige manier te vragen of hij deze week langs kon komen. Dat werkte een stuk sneller dan braaf wachten nadat ik gemaild had.
Daar ga ik wel van uit. Bij ons is in december de fundering gemaakt, er was dus duidelijk al begonnen. De 1e termijn factuur krijg je normaal bij start bouw, als je die nog niet gehad hebt is het dus alleen een bouwperceel en geen woning in aanbouw.Krus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:13:
[...]
Wat wordt gezien als 'start bouw'?
Wij hebben een nieuwsbrief via mail gehad waarin wordt vermeld dat de aannemer verwacht te starten met heiwerkzaamheden omstreeks eind februari 2022.
We hebben begin november getekend voor overdracht grond bij de notaris, betekend dit nu dat ik val onder 'eigendom niet-woning' en dus een hoger tarief moet betalen?
Advieskosten worden pas verrekend bij de overdracht bij de notaris. Dus die kosteen maak je ook pas bij het passeren. Weet niet hoe je het dan voor het passeren wil opvoeren als kosten. Factuurdatum is namelijk ook de passeer datum.Greebs schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:29:
[...]
In principe hoor je (hypotheekadvies)kosten sowieso af te trekken in het jaar dat je ze maakt. Echter in het aangifteprogramma van de Belastingdienst lukt dat niet, of is het mij niet gelukt in elk geval. Daar kan je het pas aftrekken als je aanvinkt dat je een hypotheek hebt lopen. Dat is pas het geval als er gepasseerd is bij de notaris.
Het kan dan dus toch nodig zijn om de hypotheek al dit jaar af te nemen. Moet je zelf even berekenen wat voordeliger is.
Ditzelfde gebeurde ook in ons project. We moesten met alle geweld vóór 31-12-2020 passeren. Ergen tussen kerst en oud en nieuw heeft het notariskantoor zelfs tot in de avonduren kopers ontvangen. Twee maanden later - toen we de aanslag ontvingen - wisten we waarom dit zoveel spoed had.Farmerwood schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:07:
[...]
Kijk even goed wat je gemeente je aan eventuele belastingen rekent als je op 1 januari eigenaar bent van een stuk braakliggend land.
Bij ons in de wijk hebben de mensen die eind december (2019) gepasseerd hebben een rekening van 1500-2000 euro gekregen van de gemeente Nijmegen omdat die zei dat de grond nog geen bestemming had en daar zit een extra hoog belastingtarief aan vast. (Dit ondanks dat de bouwvergunningen allang afgegeven waren en de bestemming dus echt wel bekend was...
De gemeente Nijmegen hanteert een vrij fors percentage voor niet-woningen (0,9431%) in plaats van het percentage voor woningen (0,2111%). Die hadden we niet aan zien komen, als ik het mij goed herinner ging het inderdaad om 2000 euro.
Met de kennis van nu had ik van die 2000 euro beter de laatste week van december naar een tropisch land op vakantie kunnen gaan en bij de notaris aan moeten aangeven dat ik verhinderd was. En met alle plezier de eerste week van januari zou langskomen
Ik krijg 15 december de sleutel. Gelijk de aannemer gemaild met de vraag of ze kunnen zeggen hoe lang het duurt om het opstookprotocol te doorlopen. Maar ze doen vaag en zeggen dat we dit horen tijdens de oplevering 🙄.OMX2000 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:20:
Heb je ook een lage temperatuur vloerverwarming met warmtepomp? Zou je het volledige protocol kunnen delen? Of in ieder geval hoeveel dagen je ervoor moet uittrekken?
We hebben een warmtepomp van ecoforest mocht iemand daarvan het opstookprotocol kennen.
[ Voor 9% gewijzigd door MemeMaster op 16-11-2021 15:43 ]
Wij kregen een 'cheque' voor €6000 voor het Warenhuys. Ik ben natuurlijk ook buiten de deur wezen kijken.896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:19:
Wat onze ervaring betreft: bij Van Wanrooij lijken de badkamers erg duur. Omdat de badkamer er verplicht in moet zitten bij oplevering, kunnen ze alles vragen, vooral hoge montagetarieven. En voor de prijs die ze dan vragen, heb je in de wereld buiten 'het Warenhuys' veel meer keus, hoe groot het daar ook is.
Het verschil tussen de offerte van van Wanrooij en de andere partij was €5500 goedkoper. Dus met die cheque is het Warenhuys weer €500 goedkoper. Danzij de korting die je in de aankoopsom al betaald hebt.
Uiteindelijk maar gekozen om alles onder 1 dak af te nemen. Daardoor kunnen we ook weer een maand eerder in verhuizen wat ons een maand huur scheelt.
Dus ja, je wordt een poot uitgedraaid.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dan heb jij het denk ik over de situatie waarin je de advieskosten meefinanciert?Z___Z schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:34:
[...]
Advieskosten worden pas verrekend bij de overdracht bij de notaris. Dus die kosteen maak je ook pas bij het passeren. Weet niet hoe je het dan voor het passeren wil opvoeren als kosten. Factuurdatum is namelijk ook de passeer datum.
Wij hebben in december 2020 alle kosten gemaakt (en betaald) m.b.t. het verkrijgen van een hypotheekofferte.
In mei 2021 zijn we bij de notaris geweest, daar hebben we notariskosten gemaakt, maar is er zeker geen sprake geweest van enige verrekening van advieskosten.
Ik heb ook van Wanrooij als project leverancier voor de badkamer en een specificatie wat de items in de basis badkamer zijn (onderdeel van de VON prijs). Had jij ook een basis set en kon je hier zonder problemen zaken uit laten vervallen? Ik zou ook graag de douche thermostaat/kop, scherm en wastafel zelf willen kopen/installeren maar het zou natuurlijk jammer zijn als je daarbij gaten/kitranden krijgt omdat je de basis artikelen er eerst uit moet slopen. Vraag me af of/wat ze willen laten vervallen ivm SWK garantie. Er staat bv in de meerwerk lijst dat als ik de casco badkamer pak er dan geen SWK garantie op is (teruggave is trouwens extreem laag dus in mijn ogen niet de gewenste optie). Wil graag wat scenario's uitwerken voor het gesprek.896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:19:
[...]
Wat onze ervaring betreft: bij Van Wanrooij lijken de badkamers erg duur. Omdat de badkamer er verplicht in moet zitten bij oplevering, kunnen ze alles vragen, vooral hoge montagetarieven. En voor de prijs die ze dan vragen, heb je in de wereld buiten 'het Warenhuys' veel meer keus, hoe groot het daar ook is. De badkamerverkoper zei tegen ons dat hij gebonden is aan bikkelharde interne afspraken over de prijzen. Tja, dat is hun verdienmodel. Zonder de verplichte badkamer bij oplevering zou dat 'Warenhuys' heel wat minder goed draaien, want dan zouden ze op kwaliteit en op prijs moeten concurréren.
Maar wat ons vooral opviel aan Van Wanrooij was de grote haast. Alles moet snel en vroeg. Wij moesten vorig jaar juli onze badkamer weten die dit jaar oktober opgeleverd is. En we konden voor die datum maar één gesprek van 2,5 uur regelen waarin we de complete badkamer hebben moeten samenstellen. Wij hadden Tweakers en waren naar verschillende badkamerzaken geweest, maar vonden het nog vrij snel gaan. Hetzelfde gold voor de keuken, die we daar ook gedaan hebben. Door de keukencheque, die niet anders is dan een gelijkmakertje, blijft de prijs van de keuken vaak wel een paar 100 euro onder de concurrentie. Op de keuken kun je dus vaak redelijk scherp onderhandelen, als je je goed inleest. Het helpt altijd als je wat keukenmerken kent. In de ontransparante keukenwereld is kennis macht.
***members only***
Ik ben op dit moment nog een enorme onwetende mbt vloerverwarming. Ik heb de opzichter/werkverdeler/whatever gesproken vandaag. En hij gaf aan dat we geen CV (duh) hebben, maar "lage temperatuur verwarming". Whatever dat precies betekent. Verder ook dat ze bij een aantal huizen ook tegels hebben gelegd, en dat dat ook goed ging.MemeMaster schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:21:
[...]
Ik krijg 15 december de sleutel. Gelijk de aannemer gemaild met de vraag of ze kunnen zeggen hoe lang het duurt om het opstookprotocol te doorlopen. Maar ze doen vaag en zeggen dat we dit horen tijdens de oplevering 🙄.
Heb je ook een lage temperatuur vloerverwarming met warmtepomp? Zou je het volledige protocol kunnen delen? Of in ieder geval hoeveel dagen je ervoor moet uittrekken?
We hebben een warmtepomp van ecoforest mocht iemand daarvan het opstookprotocol kennen.
Het is wel zo dat de verwarming nu al een paar weken aan staat, ingesteld op een graad of 21. Ik check bij de sleuteloverdracht de watertemperatuur. En als die rond de 40 graden is, ga ik de dagen erna de boel langzaam (5 graden per dag) laten afkoelen.
Hier ook van Wanrooij Warenhuys.Haodeyoude schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:49:
[...]
Ik heb ook van Wanrooij als project leverancier voor de badkamer en een specificatie wat de items in de basis badkamer zijn (onderdeel van de VON prijs). Had jij ook een basis set en kon je hier zonder problemen zaken uit laten vervallen? Ik zou ook graag de douche thermostaat/kop, scherm en wastafel zelf willen kopen/installeren maar het zou natuurlijk jammer zijn als je daarbij gaten/kitranden krijgt omdat je de basis artikelen er eerst uit moet slopen. Vraag me af of/wat ze willen laten vervallen ivm SWK garantie. Er staat bv in de meerwerk lijst dat als ik de casco badkamer pak er dan geen SWK garantie op is (teruggave is trouwens extreem laag dus in mijn ogen niet de gewenste optie). Wil graag wat scenario's uitwerken voor het gesprek.
Bij ons wordt de wastafel niet gekit en lager geplaatst, zodat we daar geen last van hadden bij het plaatsen van een eigen meubel met waskom. Thermostaat standaard, HOH afstanden zijn vaak hetzelfde, daar durfde ze gewoon de adviesprijs voor te rekenen vanuit Hansgrohe, nee dank u.
Even 1000 euro bespaard met een uurtje werk voor het plaatsen van een andere thermostaatkraan die bij een andere zaak nog niet de helft kost
Onze verkoper werkte prima mee in deze opties. De meerprijzen voor grotere tegels plaatsen of vloer tegels halfhoog tegen de muur zijn wel absurd (75euro per m2 extra

Dus zoals hierboven aangegeven, kleinwerk allemaal zelf proberen te regelen. Casco met het bedrag wat je terugkrijgt is in de huidige bouwgekte niet te doen, plus vervalt de SWK garantie. Dus voor ons was de keuze makkelijk.
Al het vaste via aannemer, los sanitair spul zoveel mogelijk zelf.
Ja een beetje leuke badkamer via van Wanrooij is echt bizar duur. Bijna iedereen uit ons project klaagde erover. En best veel die een zo basic mogelijke badkamer nemen, om daarna het tegelwerk eruit te slopen en zelf of door andere leverancier te plaatsen.Sinny schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:27:
[...]
Hier ook van Wanrooij Warenhuys.
Bij ons wordt de wastafel niet gekit en lager geplaatst, zodat we daar geen last van hadden bij het plaatsen van een eigen meubel met waskom. Thermostaat standaard, HOH afstanden zijn vaak hetzelfde, daar durfde ze gewoon de adviesprijs voor te rekenen vanuit Hansgrohe, nee dank u.
Even 1000 euro bespaard met een uurtje werk voor het plaatsen van een andere thermostaatkraan die bij een andere zaak nog niet de helft kost
Onze verkoper werkte prima mee in deze opties. De meerprijzen voor grotere tegels plaatsen of vloer tegels halfhoog tegen de muur zijn wel absurd (75euro per m2 extra) Hoewel de verkoper aangaf dat dit bij de aannemer lag.
Dus zoals hierboven aangegeven, kleinwerk allemaal zelf proberen te regelen. Casco met het bedrag wat je terugkrijgt is in de huidige bouwgekte niet te doen, plus vervalt de SWK garantie. Dus voor ons was de keuze makkelijk.
Al het vaste via aannemer, los sanitair spul zoveel mogelijk zelf.
Wij hebben ietsje luxere tegels gekozen. Maar verder tevreden over de indeling. Misschien dat we over een jaartje eens een keer beton cire eroverheen doen.
Mja lastig, als ik kijk in het badkamer topic wat er voor offertes voorbij komen... Dan vind ik het stiekem meevallen en had ik erger verwacht. Wij hebben een offerte voor 8k, badkamer en wc. Hierbij moet nog wel een badkamermeubel, spiegel, andere doucheset en ander fonteintje wc in meegenomen worden.OMX2000 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:51:
[...]
Ja een beetje leuke badkamer via van Wanrooij is echt bizar duur. Bijna iedereen uit ons project klaagde erover. En best veel die een zo basic mogelijke badkamer nemen, om daarna het tegelwerk eruit te slopen en zelf of door andere leverancier te plaatsen.
Wij hebben ietsje luxere tegels gekozen. Maar verder tevreden over de indeling. Misschien dat we over een jaartje eens een keer beton cire eroverheen doen.
Maar wel duurdere tegels, duurdere wc's, een bad, en 140 hoog muurtje en andere indeling.
3.5k van die rekening gaat al naar meerwerk voor de aannemer...
Jeetje wat een verhaal zeg896gerard schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
***members only***

Overigens heb ik tijdens kijkdagen ook wel het nodige beunwerk gezien:
Members only:
Inloggen
En aangezien ik tijdens de kijkdag dus niemand van de aannemer heb kunnen spreken had ik deze punten al op de mail gezet. Na een week eindelijk een reactie:
"We sturen het door naar de uitvoerder"

Over 1,5 week de vooroplevering. Ik ben benieuwd of ze er al wat aan gedaan hebben
MLPN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:56:
[...]
1. Ja, zolaat mogelijk is geen dubbele lasten eerder. Zorg inderdaad wel dat je naar notaris gaat voordat de bouwrente ingaat van de bouwer. Meestal zegt de bouwer voor datum X tekenen is geen bouwrente betalen.
2. Lijkt mij wel, je regelt alles in dit jaar.
3. Ik zou even een rekensommetje maken/informeren bij je hypotheekadviseur, die kan je het beste adviseren of er überhaupt wat te kiezen valt. Zo snel gedacht lijkt mij je aflossingsvrije deel gebruiken voor de grond.
Inmiddels thuis en het betreft inderdaad de hoerabrief. De "sappige" details:Farmerwood schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:07:
[...]
Aangezien de peildatum 1 januari is had iedereen die na die datum passeerde geen rekening van de gemeente. En per 1 januari 2021 stond er een huis en had de grond dus een woonfunctie.
- Opschortende voorwaarden zijn vervallen per 15 november.
- Notaris zit in Capelle (gekochte woning in Zaanstad). Ze gaan op Zaterdag 18 december zoveel mogelijk kopers waarvan de hypotheek dossiers compleet zijn, de mogelijkheid geven om te komen passeren. Ons hypotheekdossier is compleet.
- Vanaf maandag 3 januari wordt de grond rentedragend (conform artikel... uit de KO).
Met jouw info Farmerwood ben ik even in het koopcontract gedoken:
Artikel uit de KO geeft aan:
Tot de koopsom behoort de vergoeding die verkopert berekent over de grondprijs.
Deze vergoeding bedraagt zes procent (6%) per jaar over:
- het bedrag van de koopsom van de grond (exclusief omzetbelasting) vanaf de datum waarop de opschortende voorwaarden zijn vervuld
Koopsom van de grond is 245K.
Kortom, als ik het goed begrijp, vanaf 3 januari is de grond rentedragend met terugwerkende kracht vanaf 15 nov. 6% over 245K = 14.700 / 365 = 40,27 per dag. 15 nov t/m 3 januari zijn 49 dagen.
D.w.z; 49 X 40,27 = 1973 euro, aftikken vanaf 3 januari en daarna 40,27 voor elke dag daarna.
Kloppen mijn aannames?
Nu even duiken in wat ik bij de gemeente Zaanstad kan vinden..
Edit:
Gevonden:
OZB eigendom woningen percentage van de WOZ-waarde:
2021 - 0,1000 %
OZB eigendom niet-woningen percentage van de WOZ-waarde:
2021 - 0,3241%
OZB gebruik niet-woningen percentage van de WOZ-waarde:
2021 - 0,2519%
Zou betekenen dat we zowel eigendom niet-woning percentage en gebruik niet-woning percentage mogen betalen.. aardig zuur
Welke WOZ-waarde kan ik redelijkerwijze hanteren voor een bouwperceel a 245K? Zelfde bedrag? Stuk lager?
[ Voor 8% gewijzigd door Batata007 op 16-11-2021 19:54 ]
In mijn woning is pas een tegelvloer gelegd.
Nu zie ik dat bij het kozijn aan de achterzijde van de woning, de binnendeurkozijnen en het toilet (de vloer is doorgelegd) een rand zit tussen de tegelvloer en de muur/kozijn.
Hoewel het niet expliciet is afgesproken, was ik er van uit gegaan dat ze dit wel zouden afkitten. Is dat een logische verwachting of is dat juist niet gebruikelijk?
:strip_exif()/f/image/Fir1n7ZFHZ3ZPEGzxxKLoysQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CmciTGTCWzMENg7hvDJstKWR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan heb ik ook nog gezien dat ze het voor elkaar hebben gekregen een gat in de deur van de wc te maken en dit hebben geprobeerd te repareren... Moet ik deze "reparatie" zo accepteren, of wat zou hierin een terechte verwachting zijn?
Nu zie ik dat bij het kozijn aan de achterzijde van de woning, de binnendeurkozijnen en het toilet (de vloer is doorgelegd) een rand zit tussen de tegelvloer en de muur/kozijn.
Hoewel het niet expliciet is afgesproken, was ik er van uit gegaan dat ze dit wel zouden afkitten. Is dat een logische verwachting of is dat juist niet gebruikelijk?
:strip_exif()/f/image/Fir1n7ZFHZ3ZPEGzxxKLoysQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CmciTGTCWzMENg7hvDJstKWR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan heb ik ook nog gezien dat ze het voor elkaar hebben gekregen een gat in de deur van de wc te maken en dit hebben geprobeerd te repareren... Moet ik deze "reparatie" zo accepteren, of wat zou hierin een terechte verwachting zijn?
:strip_exif()/f/image/AdwLanLip8ism0tvNZyojJj0.jpg?f=fotoalbum_large)
De schuld valt niet in een van de twee delen, die worden samen gevoegd in één potje. Daarvan word dan de grond, de notaris, overige kosten en mogelijk de hypotheek adviseur betaald. De rest van het geld word in het bouwdepot gestort. Vanuit het bouwdepot betaal je de termijn-bedragen aan de aannemer (wel opletten dat je alleen betaald als het werk voor die termijn ook gedaan is), en eventueel nog losse rekeningen voor dingen die niet via de aannemer lopen maar wel in de hypotheek kunnen, de keuken bijvoorbeeld.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Een vraagje om advies:
Die losse hypotheek delen worden pas weer interessant als je extra gaat aflossen, want dan moet je kiezen op welk deel je dat doet.
Als die baksteen er bij oplevering nog zit dan mag hij in de top 10 wat mij betreftDogPatch06 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:48:
[...]
Jeetje wat een verhaal zeg. Over 3,5 week levert dezelfde aannemer mijn tussenwoning op. Hopelijk is de ingehuurde deskundige deskundig genoeg
***members only***
En aangezien ik tijdens de kijkdag dus niemand van de aannemer heb kunnen spreken had ik deze punten al op de mail gezet. Na een week eindelijk een reactie:
Over 1,5 week de vooroplevering. Ik ben benieuwd of ze er al wat aan gedaan hebben

Gemeente Ede rekende om en nabij de grondprijs, dat was wel een vrije kavel , gekocht bij die zelfde gemeente.Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:39:
[...]
[...]
Welke WOZ-waarde kan ik redelijkerwijze hanteren voor een bouwperceel a 245K? Zelfde bedrag? Stuk lager?
896gerard schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:27:
[...]
Je hebt gelijk, wij hebben inmiddels een goede relatie met de uitvoerder opgebouwd, maar als we samen bij een trap zonder slijtstrippen staan kan hij er verder ook weinig mee beginnen. In ons geval is het een sympathieke vent die helaas moet zien te roeien met de riemen die hij heeft, de 'cultuur op de zaak is keihard' volgens hem.
Wij hebben dezelfde aannemer. Ze draaien 60-70 woningen met één voorman en die stuurt clubjes onderaannemers aan. Bij ons project stonden er twee metsel ploegen. Eentje deed alles scheef. De ander was eng strak. Gelukkig hadden wij die laatste!DogPatch06 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:48:
[...]
Jeetje wat een verhaal zeg. Over 3,5 week levert dezelfde aannemer mijn tussenwoning op. Hopelijk is de ingehuurde deskundige deskundig genoeg
***members only***
Het is even doorbijten. Mijn tip: deze aannemer wil richting de ontwikkelaar zo weinig mogelijk opleverpunten laten zien, dus ze gaan je opleverpunten bij de keuring proberen te samenvatten in hoofdpunten. Dus onze 71 punten via VEH (waaronder al het schilderwerk één punt was) werden er in de officiële lijst van de aannemer een stuk of 12. Na drie uur puntjes bediscussiëren had ik het totaal gehad en ben ik daarmee akkoord gegaan. Ga daar niet in mee! Elk punt op jouw lijst moet een punt op hun lijst worden, sta daarop. Uiteindelijk moest ik een heel aantal punten opnieuw melden aan de nazorg en dan moet je maar net het geluk hebben dat ze het goed overnemen op hun lijst. Als ze het komen oplossen zorg dan ook dat ze dat goed en volledig doen voordat ze het van je lijst halen.
Inmiddels lopen we tegen het einde van de lijst en ik kan niets anders zeggen dan dat ze alles goed hebben opgepakt en prima nazorg leveren. Dus, zolang je alles goed zwart op wit hebt komt het helemaal goed. En @DogPatch06 goed dat je die foto's hebt. Straks ook even aan je oplevering keurder laten zien.
Wat bedoel je precies met het gemarkeerde deel?Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:55:
Bij ons bestaat het bouwdepot toch echt uit 2 aparte delen, elk met een eigen rente vergoeding (zelfde als de betaalde rente voor dat deel).Dronium schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:59:
[...]
De schuld valt niet in een van de twee delen, die worden samen gevoegd in één potje. Daarvan word dan de grond, de notaris, overige kosten en mogelijk de hypotheek adviseur betaald. De rest van het geld word in het bouwdepot gestort. Vanuit het bouwdepot betaal je de termijn-bedragen aan de aannemer (wel opletten dat je alleen betaald als het werk voor die termijn ook gedaan is), en eventueel nog losse rekeningen voor dingen die niet via de aannemer lopen maar wel in de hypotheek kunnen, de keuken bijvoorbeeld.
Die losse hypotheek delen worden pas weer interessant als je extra gaat aflossen, want dan moet je kiezen op welk deel je dat doet.
De grond is (automatisch) betaald uit het annuïtair depotdeel (laagste rente ivm maar 2 jaar looptijd). Ook de eerste termijnen hebben we betaald uit het depotdeel met de laagste rentevergoeding, dat is nu zo goed als leeg.
Standaard zullen ze niet kitten omdat ze er denk ik vanuit gaan dat je nog plinten plaatst.Rudyy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:53:
In mijn woning is pas een tegelvloer gelegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft die deur: Als het geen gelakte deur is (en je moet dus nog schilderen) is dit normaal gesproken een prima oplossing. Dat hij niet heel netjes is dicht gesmeerd zou je nog kunnen aankaarten.
Dat doen ze dan niet overal hetzelfde . . .Rouske schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:12:
Bij ons bestaat het bouwdepot toch echt uit 2 aparte delen, elk met een eigen rente vergoeding (zelfde als de betaalde rente).
De grond is (automatisch) betaald uit het annuïtair depotdeel (laagste rente ivm maar 2 jaar looptijd). Ook de eerste termijnen hebben we betaald uit het depotdeel met de laagste rentevergoeding, dat is nu zo goed als leeg.
Ik had 3 delen, 1) ter grote van de spaarhypo van mijn vorige woning, 2) ter grote van de gespaarde waarde van die spaarhypo, 3) het bijgeleende geld. De rente was volgens mij voor alle drie de delen gelijk, in ieder geval tijdens de bouw. Misschien dat dat ook nog verschil maakt.
En dan was er nog het overbruggingskrediet voor de overwaarde van de vorige woning.
Deel 2 was met variable rente zodat het afgelost kon worden zodra de afrekening van de vorige hypotheek klaar was. (Dat ging ook niet heel soepel, ik kreeg een formulier met 2 keuzes maar uitbetalen was niet een van die twee

Fijn om al de ervaringen te lezen rondom van Wanrooij. Ik ben dus laat kunnen instappen in een bouwproject van Van Wanrooij, en heb nu welgeteld anderhalve week na tekenen KAO om de opties, elektra, sanitair en keuken te gaan regelen. Iemand een idee of er enige flexibiliteit te verwachten valt van Van Wanrooij omtrent de badkamer en keuken? Ik hoop dat we daarin iets meer tijd kunnen krijgen om daarin een goede keuze te maken.
Ga maar niet uit van flexibiliteit.Blik1984 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:28:
Fijn om al de ervaringen te lezen rondom van Wanrooij. Ik ben dus laat kunnen instappen in een bouwproject van Van Wanrooij, en heb nu welgeteld anderhalve week na tekenen KAO om de opties, elektra, sanitair en keuken te gaan regelen. Iemand een idee of er enige flexibiliteit te verwachten valt van Van Wanrooij omtrent de badkamer en keuken? Ik hoop dat we daarin iets meer tijd kunnen krijgen om daarin een goede keuze te maken.
Heel heel heel boos worden helpt overigens wel, zijn we via onze buren achter gekomen.
Die opties zijn echt een koopje, uitbouw is hier 2.5k meer en de dakkapel zelfs 6k meer.Perseus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:04:
Met enige jaloezie keek ik wel eens in dit topic. Maar gisteren kregen wij het heugelijke nieuws ook ingeloot te zijn op onze voorkeurswoning op een project waar we erg naar uitkeken! Nog weinig nieuws, anders dan dat de opties schappelijk geprijsd lijken (bijv. uitbouw €17,5k en dakkapel 2.4m €7,5k). Wel alvast enorme complimenten voor de kennis en ervaringen die jullie hier allemaal delen!
Misschien 1 vraag: Momenteel is er overal dubbelglas (in kunststof kozijnen) voorzien. Wij willen graag triple-glas. Heeft iemand dit al eens eerder met succes bij een bouwer kunnen omzetten?
Ik krijg echt het idee dat onze aannemer, Hurks, opties bewust zo duur maakt, zodat ze niet gekozen worden. En als dat wel gebeurt, dan is de winst fors.
BlaBlaBla
Ja maar plinten plaats je toch niet tussen deurkozijnen, bij raamkozijnen (die tot aan de grond lopen) en in het toilet tegen het horizontale tegelwerk aan.Toppe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:53:
[...]
Standaard zullen ze niet kitten omdat ze er denk ik vanuit gaan dat je nog plinten plaatst.
Wat betreft die deur: Als het geen gelakte deur is (en je moet dus nog schilderen) is dit normaal gesproken een prima oplossing. Dat hij niet heel netjes is dicht gesmeerd zou je nog kunnen aankaarten.
En de deur was vanuit de bouw dus al afgelakt..
Eens, maar zo denken ze waarschijnlijk wel.Rudyy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:34:
[...]
Ja maar plinten plaats je toch niet tussen deurkozijnen, bij raamkozijnen (die tot aan de grond lopen) en in het toilet tegen het horizontale tegelwerk aan.
En de deur was vanuit de bouw dus al afgelakt..
Die deur is van slechte kwaliteit, kijk maar bij je rozet, komt de lak ook al los. In dit geval is vervangen de goedkoopste optie.
Alternatief voor hun is dat we überhaupt niks bij ze gaan bestellen. Lijkt mij dat ze dat ook niet willen, want ze verdienen al zo weinig aan ons qua optiesJackBol schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:39:
[...]
Ga maar niet uit van flexibiliteit.
Heel heel heel boos worden helpt overigens wel, zijn we via onze buren achter gekomen.
En na jou komt ongetwijfeld weer iemand met een dikke overwaarde waar het allemaal niet gek genoeg kan zijnBlik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:28:
[...]
Alternatief voor hun is dat we überhaupt niks bij ze gaan bestellen. Lijkt mij dat ze dat ook niet willen, want ze verdienen al zo weinig aan ons qua opties
In hoeverre doe je zaken met je aannemer betreft de keuken en badkamer? Die gaan toch vaak via een project leverancier?
Members only:
Inloggen
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 17-11-2021 07:43 ]
Ik zou eerst ergens anders een offerte op vragen en dan op basis van die offerte aan de bouwer vragen wat de kosten zijn om het leidingwerk in orde te maken. Als je het goed wilt doen, moet de drain ingestort zijn in de cement dekvloer. Ik neem tenminste aan dat je geen verhoging wilt. Dan betaal je hier alsnog de hoofdprijs voor.Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:28:
[...]
Alternatief voor hun is dat we überhaupt niks bij ze gaan bestellen. Lijkt mij dat ze dat ook niet willen, want ze verdienen al zo weinig aan ons qua opties
En vervolgens heb je een lekkage en wijzen beide partijen naar elkaar.
EDIT: je kan maar beter nu alvast de realisatie hebben dat je overal een poot uitgedraaid gaat worden en dat je niet veel in te brengen hebt. Voor ons was het de keuken. Maar er komt nog zoveeeeeel langs straks waarbij je jezelf afvraagt waarom het zoveel moet kosten.
Maar de enige optie die je hebt is het niet te doen. In deze tijd heb je vrijwel 0 onderhandelingspositie. Daar kan je jezelf maar beter zo snel mogelijk bij neer leggen.
[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 17-11-2021 08:04 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.