Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26
Mijn ervaring is daarin toch anders @JackBol , wij hebben extern een keuken en bijkeuken laten tekenen met in de basis een siematic showroom keuken die we hadden gekocht tegen een zeer scherpe prijs. Daarop stond het leidingwerk getekend, en dat heeft de aannemer keurig verwerkt.

We hebben een deel van de apparatuur en een paar extra kasten uit dezelfde serie bijbesteld, gebruikmakend van de voucher die we hadden voor de projectgebonden keuken leverancier. Onze timmerman heeft vervolgens alles passend gemaakt en geïnstalleerd. Ik was uiteindelijk €20k all in kwijt voor een keuken die normaal €80k zou zijn. Ja, misschien had ik net een ander type grepen gekozen dan de nikkel glans die er nu op zit en één paar deurtjes anders, maar eerlijk gezegd mis ik het inzicht en had mijn eigen keuze daarin ook echt kunnen misstaan. Nu het erin zit zie ik ook wel waarom in deze setup deze nikkel glans grepen zijn gekozen.

Goed, het was even puzzelen, maar het kan dus wel, en zelfs in deze tijd van schaarse arbeid.

Edit: dit is dus de siematic beaux arts serie (bijna 13 strekkende meter kasten/blad incl de bijkeuken), met volledig ATAG apparatuur incl een hoge koelkast en aparte vriezer, inductie fornuis, aparte 3-in-1 oven, etc. Erg tevreden over

[ Voor 10% gewijzigd door nel!s op 17-11-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Wat ik vooral zwaar irritant vind in het hele proces, is dat alles gericht is om zo eenvoudig mogelijk te bouwen, maar die de bruikbaarheid of de esthetiek de woning niet ten goede komen.

In mijn woning:
1 technische ruimte op de 2e verdieping die niet in het midden, maar aan de mooiste kant van de woning is bij een raam.
2 twee kleine slaapkamers samenvoegen als optie, maar het inblaasventiel op dezelfde plek laten zitten waardoor deze in de weg zit voor een ingebouwde kast.
3 vanwege 1 ook nog eens drie leiding koven waarbij er één minder had gekund als optie 1 was gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:34:
Wij vonden bij een taatsdeur de scharnieren belangrijk, en dat de deur aan twee kanten exact hetzelfde is. We hebben nu een redelijk dure taatsdeur met Frits Jurgens taatsscharnier en profielen gemaakt van stalen platen, waardoor er geen lasnaden zichtbaar zijn. Ook is de taatsdeur aan beide kanten hetzelfde.

Ik denk wel dat ze de duurste in Nederland zijn: https://www.derooysteeldoors.com/

3500 euro voor 100x260 :P
Hier ook een offerte binnen; 4950 voor deur + zijlicht.

Deur 310x95 & zijlicht van 310x40.

Voor de liefhebbers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinny schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:08:
[...]

Hier ook een offerte binnen; 4950 voor deur + zijlicht.

Deur 310x95 & zijlicht van 310x40.

Voor de liefhebbers ;)
Nice, al eens in hun showroom geweest? Het is wel echt de Rolls Royce onder de taatsdeuren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:28:
Fijn om al de ervaringen te lezen rondom van Wanrooij. Ik ben dus laat kunnen instappen in een bouwproject van Van Wanrooij, en heb nu welgeteld anderhalve week na tekenen KAO om de opties, elektra, sanitair en keuken te gaan regelen. Iemand een idee of er enige flexibiliteit te verwachten valt van Van Wanrooij omtrent de badkamer en keuken? Ik hoop dat we daarin iets meer tijd kunnen krijgen om daarin een goede keuze te maken.
Rond die termijnen was er bij ons weinig flexibiliteit, maar daarbij bleek wel dat vooral de bouwgerelateerde dingen echt belangrijk waren: waar moet er water, afvoer, stroom, etcetera komen. Je moet vooral zorgen dat je voor het verlopen van die termijnen bij keuken en badkameradviseurs bent geweest, zij kunnen na het verlopen van de termijn nog wel vanalles want die keuken wordt echt pas veel later besteld. Wij zijn voor de keuken na ongeveer een half jaar nog een keer uitgebreid terug geweest en de exacte apparatuur in de keuken wordt zelfs nog later vastgesteld omdat dat nogal snel evolueert. Dat is overigens ons voornaamste leerpunt, die apparatuur, onze stoomoven en vaatwasser doen hun ding maar daar hadden wel iets luxere varianten van in gemogen.

Ons huis is eind 2019 opgeleverd dus wij wonen er nu al ruim anderhalf jaar. Van Wanrooij vond ik alles bij elkaar weinig flexibel (buiten de wel behoorlijk uitgebreide optielijst) maar wel altijd correct. Nazorg vanuit hun is me ook reuze meegevallen, hun eigen installatiecrew vond ik vrij dramatisch maar klachten/garantiedingen pakken ze heel soepel op en de partij die dan komt om dingen te herstellen vond ik erg kundig. Ik heb vorige week nog iemand langsgehad die de overloop in de gootsteen gefixt heeft, ik ontdekte recent dat die niet goed aangesloten was, kwam gewoon iemand voor langs die een nieuw onderdeel in zijn bus heeft lopen bijschuren totdat het wel netjes paste in onze werkblad/kraan/gootsteen combinatie.

De bouwer was voor ons van Stiphout. Die hebben behoorlijk wat steken laten vallen en het heeft anderhalf jaar geduurd voordat de laatste van onze dik 50 opleverpunten waren opgelost. Maar ook daar lag het niet aan de wil om dingen aan te pakken. De nazorg duurde op de meer ingewikkelde punten erg lang en het was logistiek enorm brak georganiseerd maar ze gingen er wel iedere keer vrolijk mee aan de slag.

Blijven communiceren is de sleutel, het zijn allemaal mensen en die maken allemaal fouten maar die willen ze bijna altijd ook graag herstellen als ze daar de kans voor krijgen. Om discussie te vermijden afspraken goed vastleggen in keuken en badkamertekeningen, en op opleverpuntenlijsten et cetera. Dingen als 'aanrechtblad uit 1 stuk' en 'deze tegel op deze wand op deze manier tegelen' hebben wij gewoon in de tekeningen laten zetten. Dus dat eilandblad van 3m x 1.2m dat in twee delen kwam is zonder enige discussie vervangen door een exemplaar uit 1 stuk.

Het enige ding dat bij ons nog niet helemaal klopt is, hoe kan het ook anders, de aansluiting van het fornuis. Ons gevaarte heeft nu wel een eigen kabel naar de meterkast en zit daar uiteindelijk netjes op een 3 fasen groep maar de afzekering klopt niet tov de huisaansluiting. Beiden zitten op 3x25 dus de selectiviteit klopt niet. Eigenlijk wil ik een electricien er gewoon een 3x16 zekering in laten zetten, dikke kans dat dat nooit tot problemen gaat leiden. Mocht dat dan met kerst toch klappen dan is een 3x20 wellicht nog een optie, voldoet ook niet maar doet meer dan 3x25 achter 3x25. Overigens is de huisaansluiting er tot nog toe niet uitgeklapt en we bakken echt wel eens een taart terwijl we water koken en een stoofpot op hebben staan en ook de wasmachine en droger draaien. Dus er lijkt heel erg veel marge in de aansluitwaardes van die apparaten te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:25:
Wat ik vooral zwaar irritant vind in het hele proces, is dat alles gericht is om zo eenvoudig mogelijk te bouwen, maar die de bruikbaarheid of de esthetiek de woning niet ten goede komen.

In mijn woning:
1 technische ruimte op de 2e verdieping die niet in het midden, maar aan de mooiste kant van de woning is bij een raam.
2 twee kleine slaapkamers samenvoegen als optie, maar het inblaasventiel op dezelfde plek laten zitten waardoor deze in de weg zit voor een ingebouwde kast.
3 vanwege 1 ook nog eens drie leiding koven waarbij er één minder had gekund als optie 1 was gekozen.
Ik heb dezelfde ervaring. Samenvoegen van 2 slaapkamers, smeren ze het inblaas ventiel die het verst is van de deur dicht ipv degene voor de deur, zodat ventilatie alleen goed werkt als de deur dicht is.
Technische ruimte is aan de achtergevel bij een raam, terwijl aan de voorgevel een ruimte is met een blinde gevel. Technische ruimte is niet boven de badkamer, waardoor de lengte van de warm water leiding langer wordt. Geen optie om de badkamer te verplaatsen naar de ruimte onder de technische ruimte, ondanks dat dit alle leidingen korter zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Hier nog wat foto's van onze laatste kijkdag. Zijn die scheuren op de derde foto zorgwekkend? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5vXf9U3U62ljxxSW7-hryBPmzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO8JP3uVejQxx1SMY9LktTaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoHZsfQsJkQx6lXguSj-Us0eLe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPt5hztd2LE3PY10Mi0FqhFb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD7Z7ei8IbHEJe4PZ9PK8bMjoVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZS1aVpCkzpEyNrU51C5ORiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U12YSQ8izgvrX7FQ3AWeuC2ajJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLeyVINFDqIhtvGclZAL1qev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmbmjElPSjmTzVw82wIkQIXY0yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDTju1etGz1vNGLEDK17bbs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDoZkLw2DZ34Rd0tovZGxzQMy1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Yo9bEGHBzMpng1uyYTXZcjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-jRR89_Yuo7ImKb7hID03Knu2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMMe1U6Z6hNeZUp5u8qpEz0z.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten is in ieder geval mooi geworden achter. Voor moet nog hout geplaatst worden. Als ik zo de opleverpunten van anderen zie, ben ik heel benieuwd naar de (verborgen) gebreken bij onze oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JlNapFrS4O9C-QvlrFQQSP8Lxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7s1XfKw2nKCtdmRipglRiZi.jpg?f=fotoalbum_large

En op deze foto toch wel flinke scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:28:
[...]

Alternatief voor hun is dat we überhaupt niks bij ze gaan bestellen. Lijkt mij dat ze dat ook niet willen, want ze verdienen al zo weinig aan ons qua opties ;)
@Toppe @JackBol @nel!s @Jheroun

De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten als dat die wordt opgedient. Na een belletje met de kopersbegeleiding vanochtend is de deadline verschoven naar 21 januari. We hebben een vrijstaande woning, en dat gaf de doorslag in dat de deadline naar achteren kon. De uitbouwopties moeten we wel voor volgende week doorgegeven hebben. Maar dat hebben we vandaag al gedaan. Helaas komt er bij de uitbouw een enorm lelijke paal in de keuken te staan omdat de constructie anders niet dragend genoeg is, waardoor we ervoor hebben gekozen om geen uitbouw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:45:
[...]

De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten als dat die wordt opgedient. Na een belletje met de kopersbegeleiding vanochtend is de deadline verschoven naar 21 januari. We hebben een vrijstaande woning, en dat gaf de doorslag in dat de deadline naar achteren kon. De uitbouwopties moeten we wel voor volgende week doorgegeven hebben. Maar dat hebben we vandaag al gedaan. Helaas komt er bij de uitbouw een enorm lelijke paal in de keuken te staan omdat de constructie anders niet dragend genoeg is, waardoor we ervoor hebben gekozen om geen uitbouw te doen.
Check even in het keukentopic. Daar zijn genoeg voorbeelden hoe een dergelijke paal weggewerkt is in het ontwerp. Ik zou een uitbouw altijd doen, namelijk.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JackBol schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:47:
[...]

Check even in het keukentopic. Daar zijn genoeg voorbeelden hoe een dergelijke paal weggewerkt is in het ontwerp. Ik zou een uitbouw altijd doen, namelijk.
Het zit net echt op een plek waardoor de mogelijkheden vrij beperkt zijn. De paal komt op 85-90 cm van de muur vandaan. Als je daar nog een ombouw omheen doet heb je een doorloop van 80-85 cm aan de zijde waar je het meeste loopt (we willen in het verlengde richting de muur namelijk een deur van garage -> keuken toevoegen.)

Aan de andere zijde van de paal 90 cm overhouden is ook geen optie, want dan hou je de lelijke paal in het midden van je ruimte en wordt het kookeiland te klein.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CmfXxrm/snip-uitbouw.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 17-11-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
[...]

Nice, al eens in hun showroom geweest? Het is wel echt de Rolls Royce onder de taatsdeuren :9
Nee wilde eerst eens een indicatie hebben ;) er gaan nog een paar offerte aanvragen uit denk ik :+

Langsgaan komt daarna wel. Ik heb nu iig een indicatie wat het ons ongeveer max gaat kosten zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:57:
[...]

Het zit net echt op een plek waardoor de mogelijkheden vrij beperkt zijn. De paal komt op 85-90 cm van de muur vandaan. Als je daar nog een ombouw omheen doet heb je een doorloop van 80-85 cm aan de zijde waar je het meeste loopt (we willen in het verlengde richting de muur namelijk een deur van garage -> keuken toevoegen.)

Aan de andere zijde van de paal 90 cm overhouden is ook geen optie, want dan hou je de lelijke paal in het midden van je ruimte en wordt het kookeiland te klein.

[Afbeelding]
Ik zou die paal denk ik in mijn kookeiland opnemen. Die 90cm is an sich genoeg om dan nog om het eiland heen te kunnen komen. Boven een eiland krijg je toch altijd iets van een koof voor de afzuiging, en als je bv de motor daarvoor op het dak van je uitbouw wilt is het eigenlijk een soort pijp van aanrecht naar koof. Je hebt hem liever helemaal niet natuurlijk maar ik zou wel mogelijkheden zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jheroun schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:12:
[...]

Ik zou die paal denk ik in mijn kookeiland opnemen. Die 90cm is an sich genoeg om dan nog om het eiland heen te kunnen komen. Boven een eiland krijg je toch altijd iets van een koof voor de afzuiging, en als je bv de motor daarvoor op het dak van je uitbouw wilt is het eigenlijk een soort pijp van aanrecht naar koof. Je hebt hem liever helemaal niet natuurlijk maar ik zou wel mogelijkheden zien :)
Afzuiging mag niet, dus wordt sowieso een Bora-achtige kookplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:15:
[...]
Correctie: De aannemer wil het niet, want het maakt het inregelen van installaties moeilijker. Al mogen ze in de praktijk voor zover ik weet dat gat gewoon dicht stoppen tijdens die metingen.

Hier zei de aannemer ook dat het niet mocht tot ik hem er een tijdje terug mee confronteerde dat de sociale huurwoningen een blok verderop (die ze zelf bouwen) wel de afzuiging in de keuken direct naar buiten hebben vanuit de bouw...

Anyway, je kan het achteraf altijd zelf doen als je wilt. Hier in de wijk ook zeker 10 huizen die dat gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Farmerwood schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:32:
[...]

Correctie: De aannemer wil het niet, want het maakt het inregelen van installaties moeilijker. Al mogen ze in de praktijk voor zover ik weet dat gat gewoon dicht stoppen tijdens die metingen.

Hier zei de aannemer ook dat het niet mocht tot ik hem er een tijdje terug mee confronteerde dat de sociale huurwoningen een blok verderop (die ze zelf bouwen) wel de afzuiging in de keuken direct naar buiten hebben vanuit de bouw...

Anyway, je kan het achteraf altijd zelf doen als je wilt. Hier in de wijk ook zeker 10 huizen die dat gedaan hebben.
Hier ook idem, vanwege de afzuiging en EPC normen een recirculatie kap -O- en diverse huizen die achteraf een gat door de gevel hebben gemaakt.

Binnenkort komt er hier ook een gat in de gevel voor normale afzuiging. Onlangs was het pannenkoeken bakken, en je halve huis verandert in 1 grote mistbank. Vervolgens alles tegen elkaar open om elkaar weer te kunnen zien, lijkt me vele malen slechter voor je EPC dan een half uur warme binnenlucht naar buiten blazen 7(8)7 Om nog maar te zwijgen over al die dampen waar je die tijd in zit. Ben ook niet van plan om ieder jaar de boel weer wit te sauzen, vond 1x het hele huis doen meer als genoeg voor de komende 5 jaar O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dakillerbean schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:42:
[...]
Hier ook idem, vanwege de afzuiging en EPC normen een recirculatie kap -O- en diverse huizen die achteraf een gat door de gevel hebben gemaakt.

Binnenkort komt er hier ook een gat in de gevel voor normale afzuiging. Onlangs was het pannenkoeken bakken, en je halve huis verandert in 1 grote mistbank. Vervolgens alles tegen elkaar open om elkaar weer te kunnen zien, lijkt me vele malen slechter voor je EPC dan een half uur warme binnenlucht naar buiten blazen 7(8)7 Om nog maar te zwijgen over al die dampen waar je die tijd in zit. Ben ook niet van plan om ieder jaar de boel weer wit te sauzen, vond 1x het hele huis doen meer als genoeg voor de komende 5 jaar O-)
Dan heb je ook geen fatsoenlijke recirculatiekap...

Wij hebben nu een Novy Fusion Pro 8740 die zowel re-circulatie als directe afzuiging mogelijk maakt. Hij hangt aan een buitenmuur en we kunnen hem indien nodig zo naar buiten door trekken boven de keukenkastjes langs als we zouden willen.

In de praktijk werkt hij echter prima en weinig last van geurtjes of mistbanken in huis. Is altijd heel snel weer weg. En met een vrouw die graagt kookt staan er voldoende afwisselende gerechten te pruttelen. En met 2 kleine kinderen ook met enige regelmaat pannenkoeken :))

[ Voor 1% gewijzigd door Farmerwood op 17-11-2021 12:55 . Reden: opmerking over geurtjes iets veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:15:
[...]

Daar zou ik even stevig op doorvragen, want dat verhaal kregen wij van de kopersbegeleider ook maar de keukenadviseur tekende het er gewoon weer in. Tijdens de kijkdagen was het gat door het dak daar nog niet voor, ik vermoed dat ze inderdaad alle EPC metingen hebben gedaan voordat dat gat er was.

Wat voor type ventilatie heb je? Wij hebben gewoon MV met roosters boven de ramen. Wellicht dat dat wel uitmaakt maar zoals anderen ook al zeggen: achteraf kan alles.

@Farmerwood Ik zou overigens niet zeggen dat wij nul luchtjes in huis hebben, punt is toch dat de MV altijd draait en dat er dus ook lucht uit de keuken door het huis heen gezogen wordt. Maar ik moet sowieso de afzuigkap eens een keer schoonmaken, ik heb die melding al 2 keer gereset :X :P

[ Voor 18% gewijzigd door Jheroun op 17-11-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Jheroun schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:51:
[...]

Daar zou ik even stevig op doorvragen, want dat verhaal kregen wij van de kopersbegeleider ook maar de keukenadviseur tekende het er gewoon weer in. Tijdens de kijkdagen was het gat door het dak daar nog niet voor, ik vermoed dat ze inderdaad alle EPC metingen hebben gedaan voordat dat gat er was.

Wat voor type ventilatie heb je? Wij hebben gewoon MV met roosters boven de ramen. Wellicht dat dat wel uitmaakt maar zoals anderen ook al zeggen: achteraf kan alles.
Ja goed, in de TO staat het als zodanig omschreven. Kopersbegeleiding spreek ik maandag pas weer. Desondanks zie ik nog steeds weinig opties met die paal. Ik vind een 80-85 cm doorgang aan die kant echt heel smal ogen in een verder superruime leefkeuken van bijna 40 m2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hier zijn ze ook net een paar weken geleden gestart. Oplevering nog steeds juni 2022...Ik ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJmGE9o22S9_6Z64G_rXJaCMn-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKRuD1VOIYVp4FB3rcQlJh0w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2dDm69tQtVFzX4yMB9i6330LmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMh7WneueDqbgSSghRRM0OEy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOPXc_RU3dANc6zyBs0pPFRf-h0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzhYB7YlSb4y23WXI9C7zi3W.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:54:
[...]

Ja goed, in de TO staat het als zodanig omschreven. Kopersbegeleiding spreek ik maandag pas weer. Desondanks zie ik nog steeds weinig opties met die paal. Ik vind een 80-85 cm doorgang aan die kant echt heel smal ogen in een verder superruime leefkeuken van bijna 40 m2
Hangt er een beetje vanaf hoe die paal is afgewerkt. En wat is nou de exacte afstand tussen muur en paal als je op die tekening meet? En wellicht is dit in hun ogen de minst onhandige plek voor die paal maar zijn er nog wel opties, kan geen kwaad om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
[...]

Het zit net echt op een plek waardoor de mogelijkheden vrij beperkt zijn.
Waarom is dat überhaupt nodig, die paal? Die breedte moet toch wel kunnen zonder extra steun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jheroun schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:45:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe die paal is afgewerkt. En wat is nou de exacte afstand tussen muur en paal als je op die tekening meet? En wellicht is dit in hun ogen de minst onhandige plek voor die paal maar zijn er nog wel opties, kan geen kwaad om te checken.
Even exact gemeten, kom op 95 cm uit. Betreft een ronde paal, kleur nog onbekend. Daar zou dan nog een ombouw omheen moeten om het netjes af te werken dus dan kom je al snel rond de 90 cm doorgang uit.

Ik ga het maandag nog een keer checken, ik neem het mee in de vragenlijst die ik aan het opstellen ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Dutchylex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:40:
Hier zijn ze ook net een paar weken geleden gestart. Oplevering nog steeds juni 2022...Ik ben benieuwd :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe groot is het project waar je in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Mathijs14 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:54:
[...]

Hoe groot is het project waar je in zit?
Volgens mij 52 huizen. Mix van vrijstaand, 2 kappers en rijtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Dutchylex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:52:
[...]

Waarom is dat überhaupt nodig, die paal? Die breedte moet toch wel kunnen zonder extra steun?
De gevel van de 1ste/2de verdieping rust vol daarbovenop, door de 1,2m extra uitbouw is de belasting op dat deel waar nu de paal komt te staan te hoog. Mocht de paal te verplaatsen zijn verwacht ik alleen dat het een klein stuk naar links/rechts kan om die druk op te kunnen blijven vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:00:
[...]

De gevel van de 1ste/2de verdieping rust vol daarbovenop, door de 1,2m extra uitbouw is de belasting op dat deel waar nu de paal komt te staan te hoog. Mocht de paal te verplaatsen zijn verwacht ik alleen dat het een klein stuk naar links/rechts kan om die druk op te kunnen blijven vangen.
Had waarschijnlijk ook gekund met een steenbalk, maar zal wel duurder zijn en/of niet in hun standaard werkwijze passen. 7.2 meter is wel een mooie breedte. Bij een "standaard" huis met 5,7 meter breedte kunnen ze ook gewoon de gevel van de bovenverdiepingen zonder pilaar bouwen. Maar ja ik ben geen bouwkundige :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 10:45
JackBol schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:47:
[...]

Als het huis groot genoeg is en er ook nog een lelijke paal bij komt, hoef je toch helemaal geen uitbouw te doen? Kost je ook nog eens een stuk tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

kepler schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:26:
[...]

Als het huis groot genoeg is en er ook nog een lelijke paal bij komt, hoef je toch helemaal geen uitbouw te doen? Kost je ook nog eens een stuk tuin.
Wanneer je verkoopt telt elke m2 mee bij de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:04:
[...]

Had waarschijnlijk ook gekund met een steenbalk, maar zal wel duurder zijn en/of niet in hun standaard werkwijze passen. 7.2 meter is wel een mooie breedte. Bij een "standaard" huis met 5,7 meter breedte kunnen ze ook gewoon de gevel van de bovenverdiepingen zonder pilaar bouwen. Maar ja ik ben geen bouwkundige :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRE_g2YshH-QOBmbOU_5ZsIblz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhQzOqWsXLkRaXfzUz9GfVo3.png?f=fotoalbum_large
Dit is onze beganegrond, en blijkbaar kan het zonder paal...Ook wij hebben een 2e verdieping en een zolder...Snap dus de verschillen niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchylex op 17-11-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 22:12
JackBol schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:29:
[...]

Onderbouwing?
En vraagprijs is niet relevant, alleen uiteindelijke verkoopprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Deleon78 op 17-11-2021 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dutchylex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
Dit is onze beganegrond, en blijkbaar kan het zonder paal...Ook wij hebben een 2e verdieping en een zolder...Snap dus de verschillen niet...
In het geval van @Blik1984 is de achtergevel van de begane grond 1,2m naar achter gezet. Deze gevel draagt normaal de achtergevel en een deel van de verdieping.

Als deze gevel naar achter gezet wordt, zal er iets anders moeten zijn dat deze druk opvangt. Daarom moet er een paal komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 10:45
[...]

Persoonlijk koop ik een huis om met plezier in te wonen, niet als investeringsobject. Wij hebben ook bewust niet gekozen voor een uitbouw omdat we de woonkamer al groot zat vinden en het zonde van tuin vonden. Ja dat levert vast minder geld op op de lange termijn, maar we kunnen het geld nu aan andere zaken besteden en meer genieten van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:35:
[...]

Onderbouwing?
En vraagprijs is niet relevant, alleen uiteindelijke verkoopprijs.
Is dit een retorische vraag? Dit is letterlijk hoe de woningmarkt vandaag werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
[...]

Snap ook niet dat je nu kiest voor extra m2 terwijl je er de komende 10-20 in zou kunnen blijven wonen.

Uitbouw is daarnaast ook nog achteraf te realiseren. Alleen mogelijk niet in dezelfde stijl en waarschijnlijk niet goedkoper..

[ Voor 42% gewijzigd door Source90 op 17-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:37:
[...]

Is dit een retorische vraag? Dit is letterlijk hoe de woningmarkt vandaag werkt.
Jouw statement is geen onderbouwing. Denk je dat dit voor elk segment geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
En een grotere tuin is ook wat waard. Onze tuin is in mijn beleving al aan de kleine kant (9x12), daar wil ik niet nog eens 15m2 afsnoepen (2,5x6) omdat dit mogelijk voor kopers over 10+ jaar interessant kan zijn / meer kan opbrengen, puur alleen om het geld.

Woongenot > mogelijke toekomstige opbrengst.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 17-11-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:40:
[...]

Jouw statement is geen onderbouwing. Denk je dat dit voor elk segment geldt?
Het is mijn ervaring. Als jij een andere hebt is dat prima.
Ik heb geen zin om me hiervoor te hoeven verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Bteq schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:42:
[Afbeelding]

En op deze foto toch wel flinke scheuren?
Ik neem aan dat je de scheuren rechts bedoelt? Ik zou hier persoonlijk niet zo van wakker liggen. Het zijn wat dwarsscheuren in smalle (gezaagde) blokken. Ik denk dat ze daarom ook gescheurd zijn: Door het (te krap?) er in te zetten. Als het niet stabiel is komt het mogelijk later wel door je stucwerk, maar het is geen dragende wand, dus constructief geen probleem. Als de situatie nu wel stabiel is (doordat de blokken er goed verlijmd inzitten), merk je er na afwerken weinig van. Wel lijken ze me wat onvlak, niet bepaald 'behangklaar'.

[ Voor 10% gewijzigd door NCSmits op 17-11-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[Afbeelding]
Hoe definitief is deze keukenopstelling al (en hoever is de bouw)?
Persoonlijk vind ik dat niet de mooiste opstelling en denk ik dat er meer uit te halen valt qua indeling van de ruimte. Dus wel benieuwd wat hier de gedachte bij is om het zo te doen.

Edit: En nadat ik de gepost heb is de plattegrond ineens veranderd naar een ander plaatje...

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 17-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:08:
[...]

Hoe definitief is deze keukenopstelling al (en hoever is de bouw)?
Persoonlijk vind ik dat niet de mooiste opstelling en denk ik dat er meer uit te halen valt qua indeling van de ruimte. Dus wel benieuwd wat hier de gedachte bij is om het zo te doen.

Edit: En nadat ik de gepost heb is de plattegrond ineens veranderd naar een ander plaatje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7uWAuj-J19PgOYUqXodL1-Oamw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJQ42kOHMhsNzkvPEnbXmu0T.png?f=fotoalbum_large
Deze had ik eerste geplaatst...Wat vind je hier niet handig aan?

Onze gedachte erachter:

- Keuken aan de drukke kant, langs een toegangsweg
- Woongedeelte aan de tuin kant
- 3 aparte zones in je woongedeelte: Eten, Koken en Zit gedeelte.
- Er komt trouwens een "taats wand" bij het keuken gedeelte omdat het anders te groot en ongezellig wordt. Dus als room divider.

En alles is al definitief maar alle meningen zijn welkom :)

Edit: Deze (plattegrond) is de definitieve versie en dit een impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwEYopTxlfLka0PpgpejFQV8kJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njR0fyofupOTYjGkxnmJIaWj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Dutchylex op 17-11-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

[Afbeelding]
Waar zit jouw gevel van 1ste verdieping en 2de verdieping? Bij mij ongeveer ter hoogte van het muurtje van jouw schuurberging. Die druk moet opgevangen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:19:
[...]

Waar zit jouw gevel van 1ste verdieping en 2de verdieping? Bij mij ongeveer ter hoogte van het muurtje van jouw schuurberging. Die druk moet opgevangen worden
Je moet ongeveer 2,4 meter vanaf de achterkant rekenen (uitbouw is 2,4 meter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Dutchylex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:21:
[...]

Je moet ongeveer 2,4 meter vanaf de achterkant rekenen (uitbouw is 2,4 meter)
mijn 2de verdieping is een rechte muur en ik heb een plat dak, zal vast en zeker ook schelen.

Maar eigenlijk maakt het verder niet uit. Ik neem aan dat de aannemer liever ook geen paal in een woning plaatst en dat de constructeur zijn werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:08
nel!s schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:11:
[...]

[...]

Wij hebben dezelfde aannemer. Ze draaien 60-70 woningen met één voorman en die stuurt clubjes onderaannemers aan. Bij ons project stonden er twee metsel ploegen. Eentje deed alles scheef. De ander was eng strak. Gelukkig hadden wij die laatste!

Het is even doorbijten. Mijn tip: deze aannemer wil richting de ontwikkelaar zo weinig mogelijk opleverpunten laten zien, dus ze gaan je opleverpunten bij de keuring proberen te samenvatten in hoofdpunten. Dus onze 71 punten via VEH (waaronder al het schilderwerk één punt was) werden er in de officiële lijst van de aannemer een stuk of 12. Na drie uur puntjes bediscussiëren had ik het totaal gehad en ben ik daarmee akkoord gegaan. Ga daar niet in mee! Elk punt op jouw lijst moet een punt op hun lijst worden, sta daarop. Uiteindelijk moest ik een heel aantal punten opnieuw melden aan de nazorg en dan moet je maar net het geluk hebben dat ze het goed overnemen op hun lijst. Als ze het komen oplossen zorg dan ook dat ze dat goed en volledig doen voordat ze het van je lijst halen.

Inmiddels lopen we tegen het einde van de lijst en ik kan niets anders zeggen dan dat ze alles goed hebben opgepakt en prima nazorg leveren. Dus, zolang je alles goed zwart op wit hebt komt het helemaal goed. En @DogPatch06 goed dat je die foto's hebt. Straks ook even aan je oplevering keurder laten zien.
Gelukkig hadden wij een Eigen Huis inspecteur die erop toezag dat alles goed ingevuld werd. Dit ging heel letterlijk, dus hij keek mee op de tablet van de aannemer om te kijken of het goed ingevuld werd. Uiteindelijk hadden wij 16 'opnamepunten', na toch ook wel discussies over de 'puntheid' van bepaalde punten.

Vandaag zijn er twee personen van de aannemer langsgeweest en die hebben alle problemen met de deuren opgelost en alle onderaannemers nog maar eens gebeld. Er is nu iets meer informatie over de ventilatie: de printplaat schijnt kapot te zijn. Vermoedelijk betekent dit dat ze alles hebben geïnstalleerd, de stekker erin hebben gedaan en verder niets. Dus of het inregelen van de ventilatie gebeurd is, is ook maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dutchylex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:19:
[...]

[Afbeelding]

Onze gedachte erachter:

- Er komt trouwens een "taats wand" bij het keuken gedeelte omdat het anders te groot en ongezellig wordt. Dus als room divider.

[Afbeelding]
Ergens jammer dat je die hele hoek van de keuken die best groot is alleen als afgezonderde keuken gebruikt. Als je daar staat te koken kun je iedereen wel zien, maar niet deelnemen aan wat daar gebeurd.

Mijn voorkeur zou er naar uitgaan om in zo'n min of meer afgesloten ruimte juist de zithoek met tv te plaatsen en een open keuken met lekkere zit/eethoek in de grote ruimte. Evt nog speelhoek erbij als er kleine kinderen zijn.
Dan blijft de 'herrie' van de tv in die ruimte en ben je toch nog beetje allemaal bij elkaar.

En zou je fietsenschuur en werkkamer niet juist om willen draaien als de voorkant de drukke straatkant is?

Met welke tool heb je dit getekend trouwens? Die toolbar onderin herken ik niet in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Onze gedachte erachter:

[Afbeelding]
Wat een mooie indeling. Die 'taatswand' is een interessante oplossing ook i.v.m. lichtinval. Je kunt toch betrokken zijn bij mensen die bijv. aan de eettafel zitten maar ook eventueel afsluiten als dat wenselijk is. En persoonlijk vind ik het ook fijn om het zitgedeelte aan de achterkant te hebben, uit het zicht van eventuele voorbijgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

[...]

[Afbeelding]

Onze gedachte erachter:

[Afbeelding]
Wel toffe indeling. Die scheidingswand is denk ik persoonlijk. Wordt dit een schuifdeur?

Heb je hier ook rekening gehouden met ventilatie? Ik zie dat je inblaasventielen in de woonkamer zitten, en je afzuiging in je keuken. Houdt je genoeg ventilatie als je de keuken vervolgens gaat afschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:10:
[...]

Ergens jammer dat je die hele hoek van de keuken die best groot is alleen als afgezonderde keuken gebruikt. Als je daar staat te koken kun je iedereen wel zien, maar niet deelnemen aan wat daar gebeurd.

Mijn voorkeur zou er naar uitgaan om in zo'n min of meer afgesloten ruimte juist de zithoek met tv te plaatsen en een open keuken met lekkere zit/eethoek in de grote ruimte. Evt nog speelhoek erbij als er kleine kinderen zijn.
Dan blijft de 'herrie' van de tv in die ruimte en ben je toch nog beetje allemaal bij elkaar.

En zou je fietsenschuur en werkkamer niet juist om willen draaien als de voorkant de drukke straatkant is?

Met welke tool heb je dit getekend trouwens? Die toolbar onderin herken ik niet in ieder geval.
Valide punt, al vinden wij het juist fijn om de woonkamer centraal te hebben. Koken is nooit ons centraal punt geweest in huis. Kwestie van smaak denk ik. Wij vonden het keuken gedeelte veel te klein voor onze zithoek en wilde ook de openhaard erbij betrekken.

Het kantoor aan de voorkant vindt ik persoonlijk fijner zodat ik direct naar de keuken kan en omdat de garagedeur daar nu 1-op-1 vervangen kon worden voor een grote raam partij. En drukte valt trouwens wel mee. Er zit nog zeker 10 meter tussen de weg en het huis en verkeer zijn vooral fietsers.

Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is. Mijn zwager/schoonzus zij gewend alles in de keuken plaats te laten vinden en hebben dus precies dezelfde opmerking gemaakt.

Edit: De tool is trouwens een plugin voor Sketchup (Enscape)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
hyb schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:23:
[...]

Wel toffe indeling. Die scheidingswand is denk ik persoonlijk. Wordt dit een schuifdeur?

Heb je hier ook rekening gehouden met ventilatie? Ik zie dat je inblaasventielen in de woonkamer zitten, en je afzuiging in je keuken. Houdt je genoeg ventilatie als je de keuken vervolgens gaat afschermen?
Dank je, leuk om te horen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:42:
En een grotere tuin is ook wat waard. Onze tuin is in mijn beleving al aan de kleine kant (9x12), daar wil ik niet nog eens 15m2 afsnoepen (2,5x6) omdat dit mogelijk voor kopers over 10+ jaar interessant kan zijn / meer kan opbrengen, puur alleen om het geld.

Woongenot > mogelijke toekomstige opbrengst.
Wij wonen in de stad en hebben nu een tuin van 4x5 ongeveer en krijgen straks een tuin van 9x11. Dat is IMHO al een enorme tuin. Zou niet weten wat ik met meer zou moeten. Het is een kwestie van perspectief. Als je huis in Groningen staat waar iedereen gewend is aan tuinen van 20x20, dan is 10x10 klein, maar in de Randstad is 100m2 tuin echt wel groot. Ook voor 2-onder-1-kap woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:27:
[...]

Wij wonen in de stad en hebben nu een tuin van 4x5 ongeveer en krijgen straks een tuin van 9x11. Dat is IMHO al een enorme tuin. Zou niet weten wat ik met meer zou moeten. Het is een kwestie van perspectief. Als je huis in Groningen staat waar iedereen gewend is aan tuinen van 20x20, dan is 10x10 klein, maar in de Randstad is 100m2 tuin echt wel groot. Ook voor 2-onder-1-kap woningen.
Niet teveel generaliseren. :P Mijn vorige huis in Groningen had een 'standaard nieuwbouwtuin' van 5x10m waar nog de oppervlakte van het houten Bouwbesluithuisje van 2x3m vanaf ging.

Nu ook een tuin van 9x11m (zonder tuinhuisje) en dat voelt idd heerlijk groot.
Maar als ik dan naar mijn moeder kijk die buitenaf woont en een perceel heeft waarbij je 2u bezig bent met een zitmaaier om de hele tuin te maaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
NCSmits schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:51:
[...]

Ik neem aan dat je de scheuren rechts bedoelt? Ik zou hier persoonlijk niet zo van wakker liggen. Het zijn wat dwarsscheuren in smalle (gezaagde) blokken. Ik denk dat ze daarom ook gescheurd zijn: Door het (te krap?) er in te zetten. Als het niet stabiel is komt het mogelijk later wel door je stucwerk, maar het is geen dragende wand, dus constructief geen probleem. Als de situatie nu wel stabiel is (doordat de blokken er goed verlijmd inzitten), merk je er na afwerken weinig van. Wel lijken ze me wat onvlak, niet bepaald 'behangklaar'.
Oke dank voor je bericht! De wanden worden behangklaar opgeleverd, dus ik ga er vanuit dat ze er nog een dunne laag overheen doen? In ieder geval zag ik best wel wat scheuren, maar mogelijk maken ze die nog dicht en is dat dan gewoon prima voor de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Z___Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:27:
[...]

Deze maat is inderdaad prima, echter moet er net als bij Farmerwood 6m2 berging af.
Die 99m2 wordt daarmee al 93m2.
Als je daar ook nog eens een uitbouw van 15m2 aftrek gaat het hard..

Dan is die 99m2 achtertuin opeens 78m2. Ik doelde op het moeten verkleinen van je achtertuin om er over onbekend aantal jaren geld uit te kunnen halen.. Ten kosten van je eigen woongenot in de tuin.

Achtertuin is ook wat waard, mijns inziens niet juist om enkel naar bebouwde m2 te kijken omdat dat geld oplevert als je het verkoopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 17-11-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:41:
[...]
Deze maat is inderdaad prima, echter moet er net als bij Farmerwood 6m2 berging af.
Die 99m2 wordt daarmee al 93m2.
Als je daar ook nog eens een uitbouw van 15m2 aftrek gaat het hard..

Dan is die 99m2 achtertuin opeens 78m2. Ik doelde op het moeten verkleinen van je achtertuin om er over onbekend aantal jaren geld uit te kunnen halen.. Ten kosten van je eigen woongenot in de tuin.

Achtertuin is ook wat waard, mijns inziens niet juist om enkel naar bebouwde m2 te kijken omdat dat geld oplevert als je het verkoopt.
Wij konden bij onze huidige (nieuwbouw-)tussenwoning ook kiezen voor een uitbouw van 2,4m in een tuin van 12x5m, maar hebben dat niet gedaan omdat we het niet konden betalen toen :P de buren hebben het wel en het voelt meteen een stuk benauwder in de tuin.

Nu we kijkers over de vloer hebben gehad voor de verkoop van dit huis is de enige opmerking over het huis dat de woonkamer wel klein is. Hierdoor daalt de woning iets in waarde, maar het is geen dealbreaker.

Dus als je twijfelt en denkt dat je ook prima toekan met een kleinere tuin zou ik het wel doen denk ik, al is het maar omdat het sowieso waardeverhogend is + in de toekomst vaak lastiger of zelfs duurder is. Als je bang bent dat de tuin te klein of hokkerig wordt zou ik het idd ook niet doen alleen maar om te speculeren op waardestijging.

Laatst overigens ook tussenwoningen gezien met een perceelgrootte van 80m2 en woonoppervlakte van 90m2 + nog de mogelijkheid voor 1,2m uitbouw.... Dan hou je écht geen tuin meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Voor een vriendin keek ik even mee naar een nieuwbouwproject (in Velsen) waar zij op in wil schrijven. Ik zie denk ik wel waar de aannemer denkt z'n geld te gaan verdienen :+ (Gaat om een uitbouw met beukmaat 5,7m -> binnenmaat 5,4m in de breedte.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxnpSe_jt2n5zJDwFDgd5IDKb8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lccy476nJIZOcbnwzzgqulbG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Greebs schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:59:
Voor een vriendin keek ik even mee naar een nieuwbouwproject (in Velsen) waar zij op in wil schrijven. Ik zie denk ik wel waar de aannemer denkt z'n geld te gaan verdienen :+ (Gaat om een uitbouw met beukmaat 5,7m -> binnenmaat 5,4m in de breedte.)

[Afbeelding]
Sow, dat zijn prijzen die ik nog niet veel ben tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Cira 2 meter kan dus ook 1,55 uitbouw zijn? Circa 3 meter kan ook 3,30 zijn? Hoezo is dat niet gespecificeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Bij mij aanbouw van 1,2m (woning van slechts 4m breed) a €15.500... +- €3.200 per m2 dat de woning groter wordt.

Bij mij is de oplevering nog wel ver weg, maar heb hier wel wat vragen over:
- Als ik gebruik maak van de 5% regeling, waarom zou dit dan bij de notaris moeten? Ik beheer zelf me bouwdepot en als de oplevering op tijd gebeurd zou ik nog gemakkelijk 3 maanden geld achter kunnen houden (binnen de 2 jaar van het geldige bouwdepot)?
- Is het ook gebruikelijk dat een notaris hier kosten voor regelt? (ik heb nog niet geïnformeerd bij de notaris)
- Wanneer je die 5% nog verschuldigd bent omdat het nog niet volledig netjes opgeleverd is, krijg je dan al de sleutels of wordt de oplevering dan verzet?

Vanavond ga ik nog 1x de aannemingsovereenkomst goed doorlezen, dat geeft ook wel meer antwoorden. Ik ben nog steeds erg blij met de "starterswoning". Toch vrij uniek in deze tijd om iets voor elkaar te krijgen als starter in je eentje.

Wat is overigens wel al tegenkwam was het volgende: "Als gevolg van veranderingen in de energiemarkt sinds 1 juli 2004, bestaat er voor de Verkrijger
vanaf deze datum de mogelijkheid om zelf een energieleverancier te kiezen."

Nu wordt mijn woning aangesloten op een aardwarmte project en dit heb ik ook ondertekend bij de notaris om energie af te nemen bij energiebedrijf HVC. Nu met die hoge gasprijzen misschien wel fijn, al is het vastrecht wel echt hoog.

Ik vraag me alleen wat er nu daadwerkelijk te kiezen valt, volgens mij kan dit niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:40

EiT

[...]

[Afbeelding]
Ga eens vragen waarom überhaupt een paal nodig is op die locatie. Misschien omdat het links schuin weg loopt? Misschien is dit een ‘goedkope’ oplossing en kan je voor een meerprijs het fatsoenlijk opgelost krijgen?

Hier is de woonkamer ook 7.5m breed en 6 meter diep, maar er loopt gewoon een stalen balk. De paal zit nu in de hal naast de meterkast.

Zo dus:
Huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUWE_PRN_im_Rrt-HbOx6qgEf4M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVfhypfY24TKTcPbXCJvajlK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pb5Ec8VotwQoX5nip18Q_1kE8o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ9qPSsiXdbTeiDLMiHDWsDs.jpg?f=fotoalbum_small

Edit: schijnbaar ergens een pagina met reacties gemist.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
EiT schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:57:
[...]

Ga eens vragen waarom überhaupt een paal nodig is op die locatie. Misschien omdat het links schuin weg loopt? Misschien is dit een ‘goedkope’ oplossing en kan je voor een meerprijs het fatsoenlijk opgelost krijgen?

Hier is de woonkamer ook 7.5m breed en 6 meter diep, maar er loopt gewoon een stalen balk. De paal zit nu in de hal naast de meterkast.

Zo dus:
Huis
[Afbeelding][Afbeelding]
De uitleg is vrij duidelijk en al meerdere keren gegeven. Er rusten 2 volledige verdiepingen op het stuk waar de paal staat. Ik ga het maandag overleggen met de kopersbegeleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
user_tweakers schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:38:
Bij mij aanbouw van 1,2m (woning van slechts 4m breed) a €15.500... +- €3.200 per m2 dat de woning groter wordt.

- Als ik gebruik maak van de 5% regeling, waarom zou dit dan bij de notaris moeten? Ik beheer zelf me bouwdepot en als de oplevering op tijd gebeurd zou ik nog gemakkelijk 3 maanden geld achter kunnen houden (binnen de 2 jaar van het geldige bouwdepot)?
- Is het ook gebruikelijk dat een notaris hier kosten voor regelt? (ik heb nog niet geïnformeerd bij de notaris)
- Wanneer je die 5% nog verschuldigd bent omdat het nog niet volledig netjes opgeleverd is, krijg je dan al de sleutels of wordt de oplevering dan verzet?

Vanavond ga ik nog 1x de aannemingsovereenkomst goed doorlezen, dat geeft ook wel meer antwoorden. Ik ben nog steeds erg blij met de "starterswoning". Toch vrij uniek in deze tijd om iets voor elkaar te krijgen als starter in je eentje.

Wat is overigens wel al tegenkwam was het volgende: "Als gevolg van veranderingen in de energiemarkt sinds 1 juli 2004, bestaat er voor de Verkrijger

Nu wordt mijn woning aangesloten op een aardwarmte project en dit heb ik ook ondertekend bij de notaris om energie af te nemen bij energiebedrijf HVC. Nu met die hoge gasprijzen misschien wel fijn, al is het vastrecht wel echt hoog.

Ik vraag me alleen wat er nu daadwerkelijk te kiezen valt, volgens mij kan dit niet eens.
Is het niet zo dat die 5% ook vanuit de bouwer als bankgarantie kan?

Maar ik denk dat @Farmerwood, @JackBol of @Blihi hier meer antwoord op kunnen geven :o

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Stadsverarming? Brrrrr. Snel eruit schoppen en een WP neerzetten.

Niet meer dan anders warmtetarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:36:
[...]

Is het niet zo dat die 5% ook vanuit de bouwer als bankgarantie kan?

Maar ik denk dat @Farmerwood, @JackBol of @Blihi hier meer antwoord op kunnen geven :o
Wie een nieuwbouwwoning koopt, mag bij de oplevering 5 % van de aanneemsom 'achterhouden' bij de notaris: de zogeheten 5%-regeling.

Hoe werkt deze regeling precies?
De 5%-regeling is het wettelijke recht van de koper van een nieuwbouwwoning om bij de oplevering 5 % van de aanneemsom in een depot te storten bij de notaris. Vind je bij de oplevering of in de eerste drie maanden na de oplevering gebreken, dan is de regeling een stok achter de deur voor de aannemer: als hij de gebreken niet herstelt, kun je de uitkering van 5 % tegenhouden.

Het achterhouden van de 5 % kan op twee manieren:

1. Via een depot
Een nieuwbouwwoning betaal je in termijnen; deze staan in de koop-/aannemingsovereenkomst vermeld. Bij een depot wordt de laatste betaaltermijn (10 %) opgesplitst: je betaalt de helft aan de aannemer, de andere 5 % zet je in een depot bij de notaris.

2. Via een bankgarantie
Een andere optie is dat de aannemer een bankgarantie stelt. Dit houdt in dat de bank garant staat voor 5 % van de aanneemsom als de aannemer zijn verplichtingen niet nakomt. De aannemer verstrekt de bankgarantie aan de notaris. Meestal attendeert hij je erop dat hij een bankgarantie heeft gesteld. In deze situatie betaal je de volledige koop-/aanneemsom aan de aannemer.

Let op: controleer vóór de oplevering bij de notaris of de aannemer inderdaad een bankgarantie heeft gesteld. Is de bankgarantie er niet of niet goed, dan kun je alsnog 5 % in een depot storten bij de notaris.

https://www.eigenhuis.nl/...g/vijf-procent-regeling#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Die notaris zorgt ervoor dat het afgehandeld wordt. Je kan ook niet de volledige 5% reserveren, slechts de waarde van de openstaande opleverpunten.

Je krijgt al wel de sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
JackBol schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:06:
[...]

Die notaris zorgt ervoor dat het afgehandeld wordt. Je kan ook niet de volledige 5% reserveren, slechts de waarde van de openstaande opleverpunten.

Je krijgt al wel de sleutel.
De 1e 3 maanden blijft de volle 5% staan, er kunnen namelijk nog opleverpunten bijkomen die nog niet eerder opgemerkt zijn. Staan er na 3 maanden nog punten open dan kun je naar waarde een deel achter laten houden door de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16

De aannemer kan kiezen voor de 5% regeling in de contracten. Dat betekent dat voor oplevering alle facturen betaald moeten zijn, anders krijg je de sleutel niet (echt niet). Bij de notaris staat een bankgarantie. Dat kost jou niets, maar je moet wel voor oplevering contact zoeken met de betreffende notaris of die bankgarantie ook echt gesteld is (dit is niet per se de notaris van het project).

Binnen 3 maanden na oplevering, als er nog opleverpunten open staan, neem je contact op met die notaris en vraag je om die bankgarantie vast te houden (eventueel niet voor het volledige bedrag).

Op die manier staat er wel degelijk druk op de aannemer (die bankgarantie kost hem geld), maar hij heeft zekerheid van betaling (want jij hebt alles betaald). Dit is een puur boekhoudkundig dingetje, waarmee de aannemers hun liquiditeit bewaken (ze hebben contant geld in kas om personeel en rekeningen van te betalen).
Ik bewonder je. Het lijkt me bijzonder lastig om dit alleen te doen.
....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Als ik gebruik maak van de 5% regeling, waarom zou dit dan bij de notaris moeten? Ik beheer zelf me bouwdepot en als de oplevering op tijd gebeurd zou ik nog gemakkelijk 3 maanden geld achter kunnen houden (binnen de 2 jaar van het geldige bouwdepot)?
Door dat geld bij de notaris te laten staan heeft de aannemer de zekerheid dat het geld er ook daadwerkelijk nog is op het moment dat alle opleverpunten opgelost zijn. En nee, daar rekent een notaris geen geld voor en je krijgt gewoon je sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:45:
[...]

Vraag of je die paal kunt verslepen. Bij ons kon dat binnen bepaalde grenzen. We moesten tenminste 2 meter uit de muur blijven, maar daarbinnen konden we zo'n kolom verschuiven. Vraag ook of ze er elektra in aan kunnen brengen en een loze leiding. Dan heb je de vrijheid om nog iets nuttigs met die paal te doen.

Wij hebben hem geïntegreerd in een TV meubel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Greebs schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:59:

[Afbeelding]
Pfffff echt bizar, hier 26K voor 2 meter uitbouw vrijstaande woning met buitenmaat 7,5 meter, over alledrie de verdiepingen wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Kiwi70 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:18:
[...]

Door dat geld bij de notaris te laten staan heeft de aannemer de zekerheid dat het geld er ook daadwerkelijk nog is op het moment dat alle opleverpunten opgelost zijn. En nee, daar rekent een notaris geen geld voor en je krijgt gewoon je sleutel.
De notaris rekent daar wel geld voor, maar bij projectbouw betaald de aannemer dat. Ik heb zelf laten bouwen en moet de kosten van de notaris zelf betalen. Als ik in meer termijnen wil betalen, omdat na de 3 maanden nog niet alles is opgelost rekent de notaris zelfs extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Blihi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:16:
[...]

De aannemer kan kiezen voor de 5% regeling in de contracten. Dat betekent dat voor oplevering alle facturen betaald moeten zijn, anders krijg je de sleutel niet (echt niet). Bij de notaris staat een bankgarantie. Dat kost jou niets, maar je moet wel voor oplevering contact zoeken met de betreffende notaris of die bankgarantie ook echt gesteld is (dit is niet per se de notaris van het project).

Binnen 3 maanden na oplevering, als er nog opleverpunten open staan, neem je contact op met die notaris en vraag je om die bankgarantie vast te houden (eventueel niet voor het volledige bedrag).

Op die manier staat er wel degelijk druk op de aannemer (die bankgarantie kost hem geld), maar hij heeft zekerheid van betaling (want jij hebt alles betaald). Dit is een puur boekhoudkundig dingetje, waarmee de aannemers hun liquiditeit bewaken (ze hebben contant geld in kas om personeel en rekeningen van te betalen).

[...]

Ik bewonder je. Het lijkt me bijzonder lastig om dit alleen te doen.

[...]
Oke bedankt, ik denk dat ik het redelijk begrijp. Dit staat trouwens in de aannemingsovereenkomst:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik alleen vreemd vind is dat als ik alles direct aan de bouwer zou betalen lijkt het als of ik geen poot meer heb om op te staan als het niet netjes afgewerkt wordt?

Werkt zo'n bankgarantie dan als een boete/dreigmiddel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Wij zitten nu +/- 18 maanden na oplevering en zijn toe aan het volledig aanpassen van het ventilatiesysteem. Onze woning is opgeleverd met een standaard type C ventilatie, dus aanvoer via raamroosters en afvoer mechanisch zonder WTW.

Ook hier heeft de installateur er een zootje van gemaakt. Net als bij @Farmerwood is er vanalles fout in de ventilatie, maar ik heb de zin niet meer om er met de aannemer over te ruzieen. Temeer omdat de oplossing bij een van de buren me niet aanstaat, daar is een tweede ventilatiebox geplaatst.

Er is een ventilatieberekening conform woningborg. Die heb ik nagemaakt en gecontroleerd. Daar komt uit:
1) Ventilatievraag grootste verblijfgebied: 258 m3/uur
2) Ventilatievraag minimale afvoer+aanvullende eisen: 195 m3/uur
3) Ventilatievraag 70% van totale verblijfsgebieden: 299 m3/uur

Het maximum is dus 299 m3/uur en volgens de tekeningen kan er 300 m3/uur afgezogen worden. Dat klopt ook met de meetwaarden bij oplevering. In dat opzicht voldoet de installatie aan de normen. So far so good.

Het bouwbesluit zegt ook dat de grootste verblijfsruimte 100% geventileerd moet kunnen worden. Dat is de woonkamer (en dat is een definitie, want de open keuken die daar aan vast zit telt niet mee). Daarvoor kom je op 134 m3/uur benodigd. Dit haalt de installatie niet. Niet in het ontwerp en niet in de uitvoering.

Daarnaast is een van de ventielen ontworpen op 75 m3/uur, maar uitgevoerd met een vrij lange 80mm leiding. Dat levert een snelheid op die meer is dan de maximale 3 m/s voor dergelijke buizen. Dat mag dus ook niet en dat blijkt wel uit de metingen, die voor dat ventiel 70 m3/uur opgeven.

Mijn conclusie: De ventilatie is maar net aan toereikend op de maximale stand. De ventilator gaat dus heel vaak op 100% draaien, omdat het CO2 niveau in de woonkamer te hoog is of de luchtvochtigheid in de badkamer. Dat betekent dat er altijd herrie van de ventilatie is en dit is behoorlijk inefficient, want er wordt warme lucht afgezogen.

Ik heb een jaar geleden al een extra ventiel aangebracht in de woonkamer met een rechtstreekse buis naar de ventilatiebox. Ik heb een seizoen met een veel lager afgestelde ventilatie gewerkt, waarbij het CO2 niveau beneden wel onder controle was, maar dat geeft vochtproblemen in de badkamer (relatieve luchtvochtigheid constant tussen de 75% en 95%).

De afgelopen week heb ik wat tests gedaan met geblokkeerde leidingen om te kijken of ik wel voldoende af kan zuigen in de verschillende ruimtes. En ja, dat kan.

Dus nu gaat de ventilatie even helemaal opnieuw. De Ducobox silent gaat er uit en er komt een Ducobox Focus voor in de plaats met zone-sturing. De badkamer, het toilet beneden en de bijkeuken worden straks op basis van luchtvochtigheid in de badkamer geventileerd. De woonkamer op CO2 in de woonkamer en de bovenverdieping op CO2 in de luchtstroom. Hiermee hoop ik de ventilatie onder controle te krijgen. Minimaal als het niet nodig is en alleen maximaal als de specifieke zone daar om vraagt. Na het douchen dus de badkamer een uurtje ofzo om de luchtvochtigheid onder de 60% te krijgen. De woonkamer alleen maximaal als het CO2 niveau boven de 1000 ppm komt, etc.

Helaas is dit geen goedkope ingreep. De benodigde componenten komen snel op zo'n 1300 euro en een lang weekend werk, maar dat is het me gewoon waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 19-09 07:36
[quote]user_tweakers schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:05:

[/quote

De waarde van een bankgarantie is bevroren kapitaal voor de aannemer, hij kan er niet over beschikken. Als jij binnen de termijn bij de notaris aangeeft dat je er gebruik van wil maken houdt de notaris de bankgarantie vast.

Een nette notaris vraagt voor het verlopen van de termijn of de bankgarantie mag vrijvallen maar hij is dat niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
user_tweakers schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:05:
[...]

Oke bedankt, ik denk dat ik het redelijk begrijp. Dit staat trouwens in de aannemingsovereenkomst:

***members only***

Wat ik alleen vreemd vind is dat als ik alles direct aan de bouwer zou betalen lijkt het als of ik geen poot meer heb om op te staan als het niet netjes afgewerkt wordt?

Ja. Een bankgarantie is een document van een bank die garandeert dat die 5% beschikbaar is indien, door een gerechtelijke uitspraak, of door een arbitrage bij Woningborg / SKW, vast komt te staan dat er een vergoeding moet komen.

Mochten er opleverpunten zijn die niet opgelost worden, dan kun je dus een bedrag vast zetten tot er een definitieve uitspraak is. Meestal laat een aannemer het daar niet op aankomen en regelt hij het gewoon. De notaris zal de bankgarantie nooit vrijgeven als jij hebt aangegeven dat niet te doen.

Wij hadden onenigheid (onder andere) over het geplaatste glas. Daar zaten heel storende productiefouten in, maar de fabrikant noemde het een producteigenschap. Het ging om behoorlijk dure ramen (4 m2 per stuk, dubbel gelaagd glas 44.2(15)44.2 voor de liefhebber). Ik heb een bedrag vast laten houden tot de aannemer, de glasleverancier en de fabrikant samen in de woonkamer stonden en het met me eens waren dat het heel storend was. Zij hebben toen onderling afgesproken hoe het een en ander verrekend werd en er zijn nieuwe ruiten geplaatst.

Het was wel nodig om de bankgarantie vast te zetten. Pas op dat moment begon de aannemer te reageren. Voor die tijd kreeg ik gewoon geen antwoord meer op mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hansgrave schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:15:
[...]

De waarde van een bankgarantie is bevroren kapitaal voor de aannemer, hij kan er niet over beschikken. Als jij binnen de termijn bij de notaris aangeeft dat je er gebruik van wil maken houdt de notaris de bankgarantie vast.

Een nette notaris vraagt voor het verlopen van de termijn of de bankgarantie mag vrijvallen maar hij is dat niet verplicht.
Ja, maar bevroren 'geleend' kapitaal en daarmee dus geen liquide middelen. Dat is de belangrijkste reden dat een aannemer daarvoor kiest in plaats van de 5% bij de koper te laten. Hij kan het betreffende geld gewoon uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Laatst online: 19-09 21:49

skate master

Autodesk Educator Expert

Mensen,

in maart gaan ze beginnen met de bouw van onze 2-kapper.
Dit is een van de 2 2-kappers welke gebouwd worden, hiervoor is een bestaand perceel in 4-en gedeeld.
De aannemer heeft ons altijd voorgehouden dat alle bomen op de percelen gekapt zouden worden.

Nu blijkt zojuist dat er toch 1 boom blijft staan. Hier hebben wij al discussie over gehad met onze toekomstige buren, zij willen deze graag behouden en wij niet. Deze boom staat op ca. 1 - 1,5 m uit de kavel grens.
Nu staat er bij het kadaster dat een boom niet binnen de 2m van de erfgrens geplant mag worden, maar er staat niets over een bestaande boom bij een nieuwe erfgrens.
Heeft iemand hier een idee over, zijn hier regels voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 19-09 07:36
Blihi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:18:
[...]

Ja, maar bevroren 'geleend' kapitaal en daarmee dus geen liquide middelen. Dat is de belangrijkste reden dat een aannemer daarvoor kiest in plaats van de 5% bij de koper te laten. Hij kan het betreffende geld gewoon uitgeven.
Bankgaranties drukken negatief op de balans, dat vinden bouwers echt niet fijn. Ze hebben met name de voorkeur voor die constructie omdat de koper al betaald heeft en de bouwer dus niet in een situatie terecht komt waarbij de koper geen geld meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:08
skate master schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:20:
Mensen,

Dit is een van de 2 2-kappers welke gebouwd worden, hiervoor is een bestaand perceel in 4-en gedeeld.
De aannemer heeft ons altijd voorgehouden dat alle bomen op de percelen gekapt zouden worden.

Nu blijkt zojuist dat er toch 1 boom blijft staan. Hier hebben wij al discussie over gehad met onze toekomstige buren, zij willen deze graag behouden en wij niet. Deze boom staat op ca. 1 - 1,5 m uit de kavel grens.
Nu staat er bij het kadaster dat een boom niet binnen de 2m van de erfgrens geplant mag worden, maar er staat niets over een bestaande boom bij een nieuwe erfgrens.
Geen idee hoe dat zit, maar bij bestaande bomen (en bestaande percelen) verjaart zoiets na 20 jaar. Als een boom al langer dan 20 jaar binnen 2 meter van de erfgrens staat, kun je als buur niet meer eisen dat die wordt weggehaald. Misschien geldt zoiets ook voor deze boom.
Ik zou het zelf wel leuk vinden, een grote oude boom. In onze nieuwbouw wijk alleen maar jonge sprieten, waardoor er in verhouding veel bestrating is.

Ik zie bij mij in de buurt trouwens ook heel veel (lei)bomen die pal tegen de erfgrens gezet worden, door hoveniersbedrijven. Ik vraag me af of ze dat allemaal met de buren afgestemd hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mensen,

Staat dit niet in de KAO? Mijn vader heeft net een appartement gekocht in een nieuwbouwcomplex dat gebouwd moet worden in plaats van een bestaand gebouw en daar staat in de documentatie precies welke bomen wel en niet blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:46:
[...]

Wie een nieuwbouwwoning koopt, mag bij de oplevering 5 % van de aanneemsom 'achterhouden' bij de notaris: de zogeheten 5%-regeling.

Hoe werkt deze regeling precies?
De 5%-regeling is het wettelijke recht van de koper van een nieuwbouwwoning om bij de oplevering 5 % van de aanneemsom in een depot te storten bij de notaris. Vind je bij de oplevering of in de eerste drie maanden na de oplevering gebreken, dan is de regeling een stok achter de deur voor de aannemer: als hij de gebreken niet herstelt, kun je de uitkering van 5 % tegenhouden.

Het achterhouden van de 5 % kan op twee manieren:

1. Via een depot
Een nieuwbouwwoning betaal je in termijnen; deze staan in de koop-/aannemingsovereenkomst vermeld. Bij een depot wordt de laatste betaaltermijn (10 %) opgesplitst: je betaalt de helft aan de aannemer, de andere 5 % zet je in een depot bij de notaris.

2. Via een bankgarantie
Een andere optie is dat de aannemer een bankgarantie stelt. Dit houdt in dat de bank garant staat voor 5 % van de aanneemsom als de aannemer zijn verplichtingen niet nakomt. De aannemer verstrekt de bankgarantie aan de notaris. Meestal attendeert hij je erop dat hij een bankgarantie heeft gesteld. In deze situatie betaal je de volledige koop-/aanneemsom aan de aannemer.

Let op: controleer vóór de oplevering bij de notaris of de aannemer inderdaad een bankgarantie heeft gesteld. Is de bankgarantie er niet of niet goed, dan kun je alsnog 5 % in een depot storten bij de notaris.

https://www.eigenhuis.nl/...g/vijf-procent-regeling#/
Ik zit even mijn KAO door te lezen en de aannemer heeft blijkbaar voor optie A ‘ter zake van deze overeenkomst is een waarborgsom verschuldigd’

Zal morgen even de notaris bellen ofzo, lijkt me dat z’n 5% regeling wettelijk geregeld is en dat een aannemer hier niet onderuit komt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:42

ChUcKiE

Dus........

weet iemand vanaf wanneer je ervoor moet zorgen dat je een contract met een energieleverancier hebt op je nieuwe adres/nieuwe woning? waarschijnlijk wordt komende week bij ons huis de aansluiting gerealiseerd en oplevering staat ergens in Q1 2022 gepland.

Hoe kiezen jullie tegenwoordig een goedkope energieleverancier als je en geen gas meer hebt en niet echt een inschatting kunt maken van de stroomafname?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ChUcKiE schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:45:
weet iemand vanaf wanneer je ervoor moet zorgen dat je een contract met een energieleverancier hebt op je nieuwe adres/nieuwe woning? waarschijnlijk wordt komende week bij ons huis de aansluiting gerealiseerd en oplevering staat ergens in Q1 2022 gepland.

Hoe kiezen jullie tegenwoordig een goedkope energieleverancier als je en geen gas meer hebt en niet echt een inschatting kunt maken van de stroomafname?
Wij nemen die van ons mee (oplevering begin december) en gebruiken dit contract op beide adressen. T.z.t. kijk ik wel wie het voordeligste is qua terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Mensen,

Bij ons stonden alle bomen die bleven staan in de juridische situatieschets. Heb je deze ook, en staat jouw boom daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:58
ChUcKiE schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:45:

Via gaslicht.com en Independer.nl check ik het jaarlijks. Ik kijk naar de hoogste terugleververgoeding (ben ook gasloos) want mijn panelen wekken ongeveer 2.500 kWh meer op dan mijn verbruik. Ik zou wel kijken of het een leverancier is die al jaren levert of net gestart is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

hyb schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:54:
[...]

Bij ons stonden alle bomen die bleven staan in de juridische situatieschets. Heb je deze ook, en staat jouw boom daar in?
Bij onze KAO is niets genoemd over de bomen.
Er zit ook geen schets bij. KAO is 5 weken geleden getekend, vandaag kregen wij het bericht van de boom welke blijft staan.
Een grote verassing voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:42

ChUcKiE

Dus........

Source90 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:51:
[...]

Wij nemen die van ons mee (oplevering begin december) en gebruiken dit contract op beide adressen. T.z.t. kijk ik wel wie het voordeligste is qua terugleveren.
Bravertal schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:56:
[...]

Via gaslicht.com en Independer.nl check ik het jaarlijks. Ik kijk naar de hoogste terugleververgoeding (ben ook gasloos) want mijn panelen wekken ongeveer 2.500 kWh meer op dan mijn verbruik. Ik zou wel kijken of het een leverancier is die al jaren levert of net gestart is.
Wij zijn nu "lid" bij Essent (ooit meerjarig vastgezet). Dan denk ik dat ik maar eens bij hen te rade ga voor onze nieuwbouwwoning en dan dus ook tijdelijk dubbel betaal en na een jaar als ik het jaarverbruik weet maar eens ga shoppen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master

skate master

Autodesk Educator Expert

roltor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:34:
[...]

Geen idee hoe dat zit, maar bij bestaande bomen (en bestaande percelen) verjaart zoiets na 20 jaar. Als een boom al langer dan 20 jaar binnen 2 meter van de erfgrens staat, kun je als buur niet meer eisen dat die wordt weggehaald. Misschien geldt zoiets ook voor deze boom.
Ik zou het zelf wel leuk vinden, een grote oude boom. In onze nieuwbouw wijk alleen maar jonge sprieten, waardoor er in verhouding veel bestrating is.

Ik zie bij mij in de buurt trouwens ook heel veel (lei)bomen die pal tegen de erfgrens gezet worden, door hoveniersbedrijven. Ik vraag me af of ze dat allemaal met de buren afgestemd hebben..
Bij ons is een bestaand perceel opgedeeld in 4 percelen.
Naar mijn idee geld verjaaring dus niet meer omdat het een nieuwe situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:11:
Wij zitten nu +/- 18 maanden na oplevering en zijn toe aan het volledig aanpassen van het ventilatiesysteem. Onze woning is opgeleverd met een standaard type C ventilatie, dus aanvoer via raamroosters en afvoer mechanisch zonder WTW.

Ook hier heeft de installateur er een zootje van gemaakt. Net als bij @Farmerwood is er vanalles fout in de ventilatie, maar ik heb de zin niet meer om er met de aannemer over te ruzieen. Temeer omdat de oplossing bij een van de buren me niet aanstaat, daar is een tweede ventilatiebox geplaatst.

Er is een ventilatieberekening conform woningborg. Die heb ik nagemaakt en gecontroleerd. Daar komt uit:
1) Ventilatievraag grootste verblijfgebied: 258 m3/uur
2) Ventilatievraag minimale afvoer+aanvullende eisen: 195 m3/uur
3) Ventilatievraag 70% van totale verblijfsgebieden: 299 m3/uur

Het maximum is dus 299 m3/uur en volgens de tekeningen kan er 300 m3/uur afgezogen worden. Dat klopt ook met de meetwaarden bij oplevering. In dat opzicht voldoet de installatie aan de normen. So far so good.

Het bouwbesluit zegt ook dat de grootste verblijfsruimte 100% geventileerd moet kunnen worden. Dat is de woonkamer (en dat is een definitie, want de open keuken die daar aan vast zit telt niet mee). Daarvoor kom je op 134 m3/uur benodigd. Dit haalt de installatie niet. Niet in het ontwerp en niet in de uitvoering.

Daarnaast is een van de ventielen ontworpen op 75 m3/uur, maar uitgevoerd met een vrij lange 80mm leiding. Dat levert een snelheid op die meer is dan de maximale 3 m/s voor dergelijke buizen. Dat mag dus ook niet en dat blijkt wel uit de metingen, die voor dat ventiel 70 m3/uur opgeven.

Mijn conclusie: De ventilatie is maar net aan toereikend op de maximale stand. De ventilator gaat dus heel vaak op 100% draaien, omdat het CO2 niveau in de woonkamer te hoog is of de luchtvochtigheid in de badkamer. Dat betekent dat er altijd herrie van de ventilatie is en dit is behoorlijk inefficient, want er wordt warme lucht afgezogen.

Ik heb een jaar geleden al een extra ventiel aangebracht in de woonkamer met een rechtstreekse buis naar de ventilatiebox. Ik heb een seizoen met een veel lager afgestelde ventilatie gewerkt, waarbij het CO2 niveau beneden wel onder controle was, maar dat geeft vochtproblemen in de badkamer (relatieve luchtvochtigheid constant tussen de 75% en 95%).

De afgelopen week heb ik wat tests gedaan met geblokkeerde leidingen om te kijken of ik wel voldoende af kan zuigen in de verschillende ruimtes. En ja, dat kan.

Dus nu gaat de ventilatie even helemaal opnieuw. De Ducobox silent gaat er uit en er komt een Ducobox Focus voor in de plaats met zone-sturing. De badkamer, het toilet beneden en de bijkeuken worden straks op basis van luchtvochtigheid in de badkamer geventileerd. De woonkamer op CO2 in de woonkamer en de bovenverdieping op CO2 in de luchtstroom. Hiermee hoop ik de ventilatie onder controle te krijgen. Minimaal als het niet nodig is en alleen maximaal als de specifieke zone daar om vraagt. Na het douchen dus de badkamer een uurtje ofzo om de luchtvochtigheid onder de 60% te krijgen. De woonkamer alleen maximaal als het CO2 niveau boven de 1000 ppm komt, etc.

Helaas is dit geen goedkope ingreep. De benodigde componenten komen snel op zo'n 1300 euro en een lang weekend werk, maar dat is het me gewoon waard.
Ik neig er ook steeds meer naar om het maar zelf op te pakken, maar omdat er ook nog minimaal 2 roosters geplaatst moeten worden, waarbij er nieuw glas in de ramen moet, gaan de kosten dan wel echt flink oplopen…
Bovendien nog steeds het voordeel van samen sterker met alle buren.

Uiteindelijk kom ik denk ik op een vergelijkbare setup uit als jij nu beschrijft. De Duco Silent vervangen door een Focus. Heeft dezelfde afmetingen en je kunt gewoon beter je afzuiging regelen. De minimale eis komt hier op 101 dm3/s waar de Silent maximaal 111 dm3/s kan leveren (indien je rekent met 0 weerstand in de leidingen). Dus je moet eigenlijk altijd op 100% draaien…

Hoe reken jij precies met die 70%? Zoals ik het lees mag je die regel alleen toepassen bij de Silent omdat die per zone kan afzuigen en dus niet bij de Silent.

Ben ook wel benieuwd hoe en waar jij dat extra kanaal gerealiseerd hebt. Vooral mijn vrouw ziet een extra ventiel, verticaal op de muur, in de woonkamer nog niet zo zitten. Maar dat lijkt wel de enige redelijke optie omdat we dan in de hoek van de trap een koof kunnen realiseren voor de buis.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hyb schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:54:
[...]

Vraag de omgevingsvergunning op. Bij ons zat daar een bomenplan bij. Enkele bomen moesten door de gemeente in stand gehouden worden.

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 21:13
Wij moeten morgen beslissen over ons nieuwbouw project en heb nog een vraag over de financiering. Ik ben bang dat ik voor de deadline hier geen antwoord meer op kan krijgen van de financieel adviseur, hopelijk kunnen jullie erbij helpen!

Wij hebben op dit moment een huis met hypotheek van X bedrag met mogelijkheid om elk jaar 10% af te lossen. Wanneer we een nieuwbouw traject starten hebben we dubbele lasten en dus nog een hypotheek van X bedrag om het huis te bouwen.

Hoe werkt dit als ons huidige huis wordt verkocht met deze twee hypotheken? We hebben er dan natuurlijk nog maar 1 nodig. Zijn we dan gebonden om onze huidige hypotheekaanbieder te kiezen, aangezien we anders een boete moeten betalen? Ik hoop dat mijn vraag helder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas19903 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:48:
Wij moeten morgen beslissen over ons nieuwbouw project en heb nog een vraag over de financiering. Ik ben bang dat ik voor de deadline hier geen antwoord meer op kan krijgen van de financieel adviseur, hopelijk kunnen jullie erbij helpen!

Wij hebben op dit moment een huis met hypotheek van X bedrag met mogelijkheid om elk jaar 10% af te lossen. Wanneer we een nieuwbouw traject starten hebben we dubbele lasten en dus nog een hypotheek van X bedrag om het huis te bouwen.

Hoe werkt dit als ons huidige huis wordt verkocht met deze twee hypotheken? We hebben er dan natuurlijk nog maar 1 nodig. Zijn we dan gebonden om onze huidige hypotheekaanbieder te kiezen, aangezien we anders een boete moeten betalen? Ik hoop dat mijn vraag helder is.
Als je je huis verkoopt, los je je hypotheek van dat huis af, zonder boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Laatst online: 10-01 18:40

Ik ben geen deskundige maar voor zover mij bekend vervalt de boete bij verkoop van de woning en wordt die hypotheek afgelost en beëindigd. Ik zou de voorwaarden even goed doorlezen van de oude hypotheek.

• Blihi
Farmerwood schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:12:
[...]

Ik neig er ook steeds meer naar om het maar zelf op te pakken, maar omdat er ook nog minimaal 2 roosters geplaatst moeten worden, waarbij er nieuw glas in de ramen moet, gaan de kosten dan wel echt flink oplopen…
Bovendien nog steeds het voordeel van samen sterker met alle buren.
Eens. Onze buren hebben dit probleem waarschijnlijk minder of niet, want alle huizen zijn anders.
Uiteindelijk kom ik denk ik op een vergelijkbare setup uit als jij nu beschrijft. De Duco Silent vervangen door een Focus. Heeft dezelfde afmetingen en je kunt gewoon beter je afzuiging regelen. De minimale eis komt hier op 101 dm3/s waar de Silent maximaal 111 dm3/s kan leveren (indien je rekent met 0 weerstand in de leidingen). Dus je moet eigenlijk altijd op 100% draaien…
Niet helemaal, want deze berekening geeft de maximumcapaciteit, niet de continu capaciteit. Maar het betekent wel dat je na het douchen een uur lang de hele woning op 100% draait, of als je bezoek hebt met stijgend CO2 niveau.
Hoe reken jij precies met die 70%? Zoals ik het lees mag je die regel alleen toepassen bij de Silent omdat die per zone kan afzuigen en dus niet bij de Silent.
Ik heb het stappenplan van Dyka gevolgd (Hoofdstuk 4 van deze pdf). Het is belangrijk onderscheid te maken tussen verblijfsruimtes en verblijfsgebieden. Je moet de grootste verblijfsruimte kunnen afzuigen met 7 dm3/s, daar moeten de ventielen op gebasseerd zijn.

Ook moet de capaciteit berekenen voor het grootste verblijfsgebied (dat kunnen meerdere ruimtes zijn) tenminste 9 dm3/s zijn en moet de capaciteit tenminste 70% van alle verblijfsgebieden samen zijn. De aanname is dat je namelijk nooit in allemaal tegelijk bent. Ik lees nergens dat dat alleen voor zonale sturing geldt.
Ben ook wel benieuwd hoe en waar jij dat extra kanaal gerealiseerd hebt. Vooral mijn vrouw ziet een extra ventiel, verticaal op de muur, in de woonkamer nog niet zo zitten. Maar dat lijkt wel de enige redelijke optie omdat we dan in de hoek van de trap een koof kunnen realiseren voor de buis.
Ik had mazzel dat ik een zacht block had in de hoek van de technische ruimte, door de vloer naar de garderobe net achter de woonkamer. Er zit dus een spirobuis in het zicht in die technische ruimte (en straks 2) en in de garderobe. In de woonkamer heb ik een extra ventiel geplaatst. Ik zal later wat foto's posten.

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23

Zoals gezegd: bij verkoop wordt de hypotheek beëindigd en vervalt de boete.

Los daarvan: tussen de deadline voor aanmelden, het tekenen van de KAO en dan nog de bedenktermijn van een week zit zo veel tijd dat je gewoon altijd moeten inschrijven. Als je dan wordt ingeloot en je hebt daarna nog vragen, heb je nog ruim tijd om die beantwoord te krijgen.

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:00:
[...]
Ik heb het stappenplan van Dyka gevolgd (Hoofdstuk 4 van deze pdf). Het is belangrijk onderscheid te maken tussen verblijfsruimtes en verblijfsgebieden. Je moet de grootste verblijfsruimte kunnen afzuigen met 7 dm3/s, daar moeten de ventielen op gebasseerd zijn.

Ook moet de capaciteit berekenen voor het grootste verblijfsgebied (dat kunnen meerdere ruimtes zijn) tenminste 9 dm3/s zijn en moet de capaciteit tenminste 70% van alle verblijfsgebieden samen zijn. De aanname is dat je namelijk nooit in allemaal tegelijk bent. Ik lees nergens dat dat alleen voor zonale sturing geldt.
Zoals ik die 70% regel vanuit het Bouwbesluit interpreteer gaat die puur over de capaciteit van de MV box. De benodigde capaciteit (die de box kan leveren) hoeft niet de volle 100% te zijn met de aanname dat je nooit in alle ruimtes tegelijk verblijft. De capaciteit per verblijfsruimte/gebied moet echter wel ten allen tijden gehaald kunnen worden als de vraag er is. Dat is dus alleen mogelijk wanneer je huis in zones verdeeld is met elk een eigen sensor EN je MVbox die zones onafhankelijk van elkaar aan kan sturen.

Mijn woning heeft op elke verdieping een eigen leiding naar de MV box en de begane grond (VG1) en eerste verdieping (VG2) hebben elk een CO2 sensor. Met een upgrade van de Silent naar de Focus zou de capaciteit van 400 m3/h dus ruim voldoende moeten zijn en kan ook alleen de badkamer afgezogen worden zonder meteen ook de begane grond mee te pakken.

Bron: Afdeling 3.6.1, Artikel 3.29, Lid 5
1.
Een verblijfsgebied heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,9 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.

2.
Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.

3.
Een verblijfsgebied en een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste de in tabel 3.28 aangegeven capaciteit per persoon.

4.
Onverminderd het eerste tot en met derde lid heeft een verblijfsgebied of een verblijfsruimte, met een opstelplaats voor een kooktoestel als bedoeld in artikel 4.38 een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 21 dm³/s.

5.
Een voorziening voor luchtverversing voor meer dan een verblijfsgebied heeft een capaciteit die niet kleiner is dan de hoogste waarde die volgens het eerste en derde lid geldt voor elk afzonderlijk verblijfsgebied. In aanvulling daarop is de capaciteit niet kleiner dan 70% van de som van de waarden die volgens het eerste, derde en vierde lid gelden voor de op die voorziening aangewezen verblijfsgebieden.
Toelichting op het artikel:
Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Bronnen:
- https://rijksoverheid.bou...2012/hfd3/afd3-6/par3-6-1
- https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:36:
[...]

Zoals ik die 70% regel vanuit het Bouwbesluit interpreteer gaat die puur over de capaciteit van de MV box. De benodigde capaciteit (die de box kan leveren) hoeft niet de volle 100% te zijn met de aanname dat je nooit in alle ruimtes tegelijk verblijft. De capaciteit per verblijfsruimte/gebied moet echter wel ten allen tijden gehaald kunnen worden als de vraag er is. Dat is dus alleen mogelijk wanneer je huis in zones verdeeld is met elk een eigen sensor EN je MVbox die zones onafhankelijk van elkaar aan kan sturen.
Ja, per ruimte, niet per gebied. Een gebied kan meerdere ruimtes bevatten, zoals bij ons: woonkamer + open keuken zijn twee ruimtes in 1 gebied. De ruimte moet tenminste 7 dm3/s geventileerd kunnen worden (53 m2 = 134 m3/uur) en dat mag dus via de open keuken. Dus twee ventielen die in de keuken samen 134 m3/uur halen is voldoende.
Mijn woning heeft op elke verdieping een eigen leiding naar de MV box en de begane grond (VG1) en eerste verdieping (VG2) hebben elk een CO2 sensor. Met een upgrade van de Silent naar de Focus zou de capaciteit van 400 m3/h dus ruim voldoende moeten zijn en kan ook alleen de badkamer afgezogen worden zonder meteen ook de begane grond mee te pakken.

Bron: Afdeling 3.6.1, Artikel 3.29, Lid 5

[...]

Toelichting op het artikel:

[...]

Bronnen:
- https://rijksoverheid.bou...2012/hfd3/afd3-6/par3-6-1
- https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
Zonaal afzuigen is inderdaad veel beter.

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:41:
[...]
Ja, per ruimte, niet per gebied. Een gebied kan meerdere ruimtes bevatten, zoals bij ons: woonkamer + open keuken zijn twee ruimtes in 1 gebied. De ruimte moet tenminste 7 dm3/s geventileerd kunnen worden (53 m2 = 134 m3/uur) en dat mag dus via de open keuken. Dus twee ventielen die in de keuken samen 134 m3/uur halen is voldoende.
De laatste berekening van de aannemer hier telde simpelweg alle capaciteiten per verblijfs-ruimte en -gebied op in het huis en daar pakten ze gewoon direct 70% van als benodigde capaciteit van de box.
Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt, want naar mijn mening voldoe je dan dus gewoon niet aan het Bouwbesluit.

Als de box dan op 100% draait (dus die 70% van wat nodig is) dan kun je onmogelijk in elke ruimte de benodigde capaciteit halen wanneer je op elke leiding evenveel afzuigt.

VG1: 68.11 m2
- VR1: 68.11 m2 (1 grote open ruimte bestaande uit keuken en woonkamer)

VG2: 44.04 m2
- VR2: 17.25 m2 (slaapkamer 1)
- VR3: 10.52 m2 (slaapkamer 2)
- VR4: 16.27 m2 (slaapkamer 3)

Totaal van VR (en dus ook VG) is 112.15 m2

Voor de optelsom van de VR's kom je dan op 112.15 * 0.7 = 78.51 dm3/s
Voor de optelsom van de VG's kom je dan op 112.15 * 0.9 = 100.94 dm3/s

De Duco Silent kan maximaal 400 m3/h aka 111.1 dm3/s afzuigen. 70% daarvan is 77.7 dm3/s. Ook hierbij geen rekening gehouden met capaciteitsverlies in de leidingen.

Ik heb in de keuken nu 2 ventielen die samen 130 m3/3 (36.11 dm3/s) afzuigen voor 68.11 m2 oppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
skate master schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:14:
[...]

Bij ons is een bestaand perceel opgedeeld in 4 percelen.
Naar mijn idee geld verjaaring dus niet meer omdat het een nieuwe situatie is.
Die boom staat er al langer dan dat dit bouwplan bestaat, lijkt me. Daarnaast is die verjaring uberhaupt niet van toepassing want het is, zoals je zelf zegt, een nieuwe situatie. Die boom wordt niet geplant in die nieuwe situatie. Hij staat er al.

Gemeentes hebben steeds striktere plannen rond behoud van bomen. Er wordt veel te makkelijk vanalles gekapt of vervangen door jonge struiken, die dan weer een paar jaar later worden weggehaald omdat voor het weghalen van struiken minder regels gelden.

Ik vind veel 'duurzame' nieuwbouwwijken behoorlijk sneu als je ziet hoeveel groen ervoor moet wijken. Ik snap dat het nu niet aan je verwachting voldoet maar ik durf te voorspellen dat je uiteindelijk heel blij gaat worden van een volwassen boom naast je huis :)

• Deleon78
Jheroun schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:07:
[...]

Die boom staat er al langer dan dat dit bouwplan bestaat, lijkt me. Daarnaast is die verjaring uberhaupt niet van toepassing want het is, zoals je zelf zegt, een nieuwe situatie. Die boom wordt niet geplant in die nieuwe situatie. Hij staat er al.

Gemeentes hebben steeds striktere plannen rond behoud van bomen. Er wordt veel te makkelijk vanalles gekapt of vervangen door jonge struiken, die dan weer een paar jaar later worden weggehaald omdat voor het weghalen van struiken minder regels gelden.

Ik vind veel 'duurzame' nieuwbouwwijken behoorlijk sneu als je ziet hoeveel groen ervoor moet wijken. Ik snap dat het nu niet aan je verwachting voldoet maar ik durf te voorspellen dat je uiteindelijk heel blij gaat worden van een volwassen boom naast je huis :)
Bomen vragen onderhoud en vormen een schaderisico. Ik ben groot fan van bomen (prachtig!), maar het is niet een kwestie van gewoon lekker laten staan en af en toe bladeren opruimen.
Uitgaande van een boom, niet een boompje ;)

Dus, geniet er van maar let goed op de toestand van de boom en vertakkingen :)
Pagina: 1 ... 53 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.