SquareOne schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:27:
[...]
Persoonlijke voorkeur voor optie C.
Voelt als meest logische opstelling. Wel een hoop loze ruimte in tussenstuk tussen keuken en woonkamer, maar dat zie je wel vaker bij die u-vormige woningen.
T.a.v. 5 pitten op je inductieplaat. Heb je er echt vijf nodig? Een nieuwe keuken biedt ook de mogelijkheid om voor een stoomoven (wellicht zelf losse oven + stoomoven) te gaan. Daarmee is zo veel mogelijk dat 5 pitten me nauwelijks noodzakelijk lijkt.
Die loze ruimte in het stuk tussen eetkamer/woonkamer vult mijn wederhelft voor de helft van het jaar op (zie foto nog toegevoegd in mijn eerste bericht)
5 pits inductieplaat is echt een grote wens, we komen hem nu zeker met verjaar- en feestdagen tekort. Het is wel het overdenken waard om te investeren in een stoomoven (nog geen ervaring mee).
Dutchylex schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:50:
[...]
Mooi huis, veel plezier de aankomende tijd met de voorbereidingen! Ik zou op die E doen. Dat is optie D maar dan de woonkamer in het grote deel en de keuken in het kleinere deel. Zoals eerder al geconcludeerd is dit een smaak dingetje.

Ik zou in ieder geval geen seconde twijfelen over de 2,4 meter uitbouw (als er natuurlijk ruimte is binnen het budget)
Of we 1,2m of 2,4m doen hangt een beetje af van wat andere kosten die de aannemer nog aan het uitwerken is. We weten dat de uitbouw beter nu kan dan later maar even 32k tegen 2,4m uitbouwen is wel gelijk een flinke deuk in het budget.
Het lastige van de keuken aan de voorkant is dat we met de (verplichte) raampartijen tot op de grond zitten die niet veranderd mogen worden. Hierdoor vonden we de keuken voor plaatsen met kookeiland minder praktisch.
Z___Z schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:08:
[...]
De impressie plattegrond is verraderlijk. De 3,3 meter aan de voorkant is niet zo groot. Ik zou de bank in de rechterkant zetten, tenzij je van een knusse woonkamer houdt.
Verder zou ik voor D gaan. Kastenwand tegenover je kookeiland is beter (betere workflow) als je graag in de keuken staat.
Ik zou de berging eerder aan de voorkant zetten dan aan de achterkant, als je van plan bent daar je fietsen neer te zetten. Hoef je niet achterom met je fiets. Ligt ook aan de ligging van je woning en welke richting je vaak op gaat met je fiets.
Eens, we gebruiken dan ook onze huidige woning vooral ter vergelijk en blokken soms ook even ruimte af om te ervaren hoe bepaalde ruimtes voelen ten aanzien van onze huidige woning. Het is klein de woonkamer maar knus zoals je zegt. We hebben getwijfeld om de keuken naar de voorkant te halen maar zien daar geen praktische invulling voor.
Wat betreft de berging staat deze los van verkeer/fietsen. De berging (ik zal hem beter benoemen als bijkeuken) zal puur voor (binnen)opslag en de wasmachine / droger bedoeld zijn. Buitenspullen als de frituurpan, fietsen e.d. komen in een schuur aan de overkapping.
Deveon schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:23:
[...]
Welkom! Wij hebben een vergelijkbare indeling en gaan voor C maar dan met de kastenwand tegen de garage aan, in het midden een lang eiland met barretje in de lengte en aan de andere kant dan de eettafel (8-10p).
De garage delen wij op in bijkeuken en aan de voorkant de berging. De muur openbreken gaat bij ons niet lukken gezien de garage niet geïsoleerd is. Aangezien onze garage hetzelfde stijl dak als het huis heeft overweeg ik om daar achteraf in de nis een kantoorruimte te realiseren (of een vliering voor opslag). De berging wordt trouwens de meeste gebruikte entree voor ons en de kinderen (veel schoenen, laarzen, jassen, kinderwagen, ect) zodat de “hoofdentree” netjes blijft wanneer er bezoek komt.
Dat is ook een van de ideeen die wij hebben met de berging (lees bijkeuken) als we deze omwisselen met het kantoor om via die weg de ingang het huis in te hebben i.p.v. via de hal. Onze kinderen weten de bijkeuken maar ook de hal nu om te toveren tot een modderpoel en dat zal de komende jaren nog niet minder worden
Je geeft aan je keuken aan de lange wand te plaatsen van de garage maar hoe ga je dan naar je berging / bijkeuken, via een deur aan de zijkant van je kastenwand?
hyb schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:32:
[...]
Gezien je wensen voor een (open) kantoor en berging is dit wel een lastige moet ik zeggen. Je mist best veel potentiele (berg)ruimte voor je keuken op deze manier.
A: Ten opzichte van de andere drie opties lijkt mij deze een stuk minder lichtinval te hebben. Ook zit je verkeersruimte (vanuit de berging) mjin inziens op een onhandige plek. Wellicht dat het omdraaien van kantoor / berging helpt? Ook afhankelijk of je mensen gaat ontvangen in je kantoor en of je veel gebruik gaat maken van je berging.
B: Meer gedurfd, maar denk bij 1.2m uitbouw beter dan A (icm je kantoor en berging). Zeker omdat je ook meer licht hebt. Moet je tijdens het koken niet al te chaotisch zijn en tussentijds willen opruimen. Anders kijk je daar vanuit de woonkamer tegenaan. De eettafel komt dan tussen keuken en kantoor? Dan heb je (en je gasten!) wel altijd vrije inkijk in je kantoor (als je glas kiest), lijkt je dat prettig? Ook hier zou omdraaien kantoor / berging een optie kunnen zijn? B geeft bij 1.2m wel veel meer mogelijkheden mbt de keuken. Je tafel staat dan wel weer in de verkeersruimte - past dit?
C: Zal vooral wat ruimer ogen dan A. De ruimte lijkt vooral te zitten in de doorloop. Ik denk dat 1m voor verkeersruimte bij A wat krap is. Dat is bij C een stuk beter. Misschien dat deze nog 10cm langer kan voor net wat extra werkruimte. Ook schermt je keukeneiland zo (gedeeltelijk) je kantoor af.
D: zelfde idee als B, maar dan gewoon wat ruimer. Ik weet niet of je hier tov van B veel mee wint, behalve dat alles net wat groter en ruimer aanvoelt. Je kunt je tafel wel beter kwijt. Beetje afhankelijk of je deze upgrade tov B 16k waard vind.
Ik zou het denk ik als volgt doen:
bij 1.2m uitbouw: optie B (de diagonale doorloop is met 97cm wel wat krap)
bij 2.4m uitbouw: optie C. D alleen als je graag een ruimere versie van B wil en je budget het ruim toelaat.
Conclusie: een erg lastige keuze!
B of D lijkt me trouwens wel prettiger koken

.
Goed uitgezet, ik reageer even op dezelfde manier als je reactie naar mij
A: Kantoor zal puur door een van ons twee gebruikt worden (komt een tweede kantoor op de 1e verdieping), Kantoor zal daarnaast ook de "game"pc herbergen en de plek waar de kinderen achter de computer mogen (+patchkast/3dprinter). Dat is ee nvan de grote zaken die we nu missen, mijn bureau stond in de open leefruimte want we waren nooit tegelijk thuis aan het werk maar nu staan daar gewoon twee bureaus (zie huidige plattegrond hieronder, bureaus staan dan 1 naast de haard en andere tegneovergestelde muur bij de tuindeuren). Berging is meer bijkeuken en bedoeld voor (binnen) opslag en de wasmachine / droger en dus niet voor fietsen e,d,
B: Voor wat betreft dat de keuken het middelpunt is dat vinden we niet erg, op dit moment zit onze keuken precies tussen woon- en eetkamer in een grote open leefruimte. (hieronder tekening bijgevoegd van onze huidige woning, komt aardig overeen met de brochure hoe we het gedaan hebben. Twee bureaus (kantoor) staan nu bij de tuindeuren. Persoonlijk heeft de keuken als middelpunt ons voorkeur omdat we daardoor contact hebben als een of beide staan te koken met de rest van het bezoek/kinderen die tv kijken e.d. VOor wrat betreft de inkijk vanaf de eetkamertafel naar kantoor heb je wel een punt inderdaad, bij bezoek en als er wat rommel ligt valt dat wel gelijk op.
C & D beide zijn inderdaad net wat ruimer en geven vaak net wat meer doorloop. Bij C doordat het eiland los kan staan en bij D doordat het kookeiland wat opschuift waardoor de doorloop ruimer is en voelt.
Duidelijke conclusie inderdaad, dat is iets waar wij nu ook al een tijdje mee worstelen maar waar we nu wel langzaam knopen moeten doorhakken.
Plattegrond huidige woning:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4OmG8eaGlIxtrLTA0lO4H38u.png?f=user_large)
kepler schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:39:
[...]
ik weet niet of je kinderen hebt (of zou wensen) en of je veel fietst. Als het antwoord ja is op 1 van die vragen, dan zou ik berging en kantoor omdraaien. Zo te zien kan je niet achterom, dus kan je in de berging geen fietsen plaatsen.
En wat hierboven ook gezegd wordt, de deur naar de berging komt dan ook op een logischere plek.
Yes 2 kinderen al in huis en meer komen er ook niet

Maar berging staat er wat verraderlijk, het is bijkeuken bedoeld voor (binnen)opslag en de wasmachine/droger. Voor fietsen willen we een schuur aan de overkapping plaatsen achter het huis.
Qua doorloop, via de garagedeuren (+besparing daar een glaswand van te maken) in de berging/bijkeuken binnenkomen zou een logischere route zijn voor de kinderen om binnen te komen waar we dan de berging/kantoor voor om moeten draaien.
user_tweakers schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:02:
[...]
Bij een uitbouw van 2,4m zou ik de keuken echt wel iets groter uitpakken. Dan kan je makkelijk een hoog bar gedeelte maken aan de keuken. De ruimte tussen keukentafel en woonkamer is ook nog 3,3m breed, daar zou je ook de keuken tafel kunnen neerzetten.
In ieder geval lekker de ruimte! Ik zou eerst beginnen met de ruimte even in te tekenen in floorplanner/sketup dat geeft een beter beeld.
Daarnaast 1,2m uitbouw met 5,7m breed voor 16k is slechts €2400 per m2.
Als je woning dat per m2 ook meer waard wordt zou ik niet twijfelen, maar je moet er natuurlijk wel budget voor hebben.
Nog groter? De kastenwand is al 5m, ik vond de prijs nu al aardig omhoog schieten door de hoeveelheid kasten
De keukentafel in de doorloop is zeker een optie alleen zitten we dan met de hobby van mijn wederhelft die echt meerdere m2's (en ieder jaar meer gezien de aanwas van nieuwe luville/lemax) nodig heeft voor haar winter- aka kerstdorp. Als die er niet was geweest denk ik dat we vrij snel voor deze optie gekozen hadden.
Qua budget kan het maar dan zul je wellicht later ergens anders toch eens wat moeten laten, het kan geen + + + som blijven. Daarom wachten we nu ook de uitwerkingen van de aannamer af met de definitieve meerprijzen voor al onze wensen in de woning en dan bepalen we of het 1,2m of 2,4m kan worden.
Floorplanner is inderdaad een hele goeie tip, een tool die we al bij onze huidige woning gebruikt hebben en nu ook al een paar keer ingezet hebben. Toch blijft het lastig en daarom dat we ook even hier kwamen vragen om wat andere inzichten / mening
[
Voor 3% gewijzigd door
lubbertkramer op 18-11-2021 20:40
]