• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:06:
[...]

De laatste berekening van de aannemer hier telde simpelweg alle capaciteiten per verblijfs-ruimte en -gebied op in het huis en daar pakten ze gewoon direct 70% van als benodigde capaciteit van de box.
Toch klopt dit wel (zie ook het document van Dyka), hoewel ook gekeken moet worden naar de losse ruimtes, zoals badkamers en naar het grootste verblijfsgebied voor de capaciteit van de afzuiging.

Per ruimte moet je 100% kunne halen, maar dat heeft geen invloed op de capaciteit van de box. Dat is een maatstaf voor het aantal ventielen, de buisdiameters en de capaciteit daarvan.
Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt, want naar mijn mening voldoe je dan dus gewoon niet aan het Bouwbesluit.

Als de box dan op 100% draait (dus die 70% van wat nodig is) dan kun je onmogelijk in elke ruimte de benodigde capaciteit halen wanneer je op elke leiding evenveel afzuigt.
Nee, dat is niet waar. Je mag die luchtstromen niet zomaar vergelijken. Als je twee of meer ruimtes hebt die met elkaar in verbinding staan, dan vetileer je de ene via de andere. Twee verblijfsruimtes die ieder 100 m3/h nodig hebben en met elkaar in verbinding staan in 1 verblijfsgebied mogen met 140 m3/h afgezogen worden. De een via de ander.
VG1: 68.11 m2
- VR1: 68.11 m2 (1 grote open ruimte bestaande uit keuken en woonkamer)

VG2: 44.04 m2
- VR2: 17.25 m2 (slaapkamer 1)
- VR3: 10.52 m2 (slaapkamer 2)
- VR4: 16.27 m2 (slaapkamer 3)

Totaal van VR (en dus ook VG) is 112.15 m2

Voor de optelsom van de VR's kom je dan op 112.15 * 0.7 = 78.51 dm3/s
Voor de optelsom van de VG's kom je dan op 112.15 * 0.9 = 100.94 dm3/s

De Duco Silent kan maximaal 400 m3/h aka 111.1 dm3/s afzuigen. 70% daarvan is 77.7 dm3/s. Ook hierbij geen rekening gehouden met capaciteitsverlies in de leidingen.

Ik heb in de keuken nu 2 ventielen die samen 130 m3/3 (36.11 dm3/s) afzuigen voor 68.11 m2 oppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Thomas19903 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:48:
Wij moeten morgen beslissen over ons nieuwbouw project en heb nog een vraag over de financiering. Ik ben bang dat ik voor de deadline hier geen antwoord meer op kan krijgen van de financieel adviseur, hopelijk kunnen jullie erbij helpen!

Wij hebben op dit moment een huis met hypotheek van X bedrag met mogelijkheid om elk jaar 10% af te lossen. Wanneer we een nieuwbouw traject starten hebben we dubbele lasten en dus nog een hypotheek van X bedrag om het huis te bouwen.

Hoe werkt dit als ons huidige huis wordt verkocht met deze twee hypotheken? We hebben er dan natuurlijk nog maar 1 nodig. Zijn we dan gebonden om onze huidige hypotheekaanbieder te kiezen, aangezien we anders een boete moeten betalen? Ik hoop dat mijn vraag helder is.
Voor je tweede huis heb je een overbruggingshypotheek (rond de 2,5%) zodat je je dubbele lasten tijdelijk kan betalen.

Als je huidige hypotheek gunstige voorwaarden heeft, kan je deze meenemen. Dan hoeft je alleen maar een hypotheekdeel bij te nemen voor de extra schuld.

Als je huidige hypotheek geen gunstige voorwaarden heeft, kan je deze inlossen bij de verkoop van het huis. De notaris verrekent dan de openstaande hypotheek met het geld dat de verkoop oplevert. Dat is boetevrij.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:45:
[...]
Toch klopt dit wel (zie ook het document van Dyka), hoewel ook gekeken moet worden naar de losse ruimtes, zoals badkamers en naar het grootste verblijfsgebied voor de capaciteit van de afzuiging.
Dit strookt voor mij dus niet met die toelichting in het Bouwbesluit waar gesteld wordt:
Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
Het Bouwbesluit vindt ik dan meer leidend dan een handleiding van een leverancier van ventilatieonderdelen.
Als ik een feestje geef en de CO2 sensor in de woonkamer om 100% capaciteit vraagt, dan krijg ik slechts x% capaciteit van de box omdat die tegelijkertijd ook afzuigt op de ventielen in de badkamer en op zolder. Dus om die 0.7 of 0.9 dm3/s te halen moet de box tegelijkertijd ook diezelfde capaciteit door het hele huis halen als ik geen zones heb in de MV box. Precies zoals het Bouwbesluit zegt.
Blihi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:45:
[...]
Nee, dat is niet waar. Je mag die luchtstromen niet zomaar vergelijken. Als je twee of meer ruimtes hebt die met elkaar in verbinding staan, dan vetileer je de ene via de andere. Twee verblijfsruimtes die ieder 100 m3/h nodig hebben en met elkaar in verbinding staan in 1 verblijfsgebied mogen met 140 m3/h afgezogen worden. De een via de ander.
[...]
Wat is dan in dit geval de definitie van met elkaar in verbinding staan? De keuken en woonkamer reken ik bij ons steeds als 1 verblijfsruimte omdat het één grote ruimte is zonder deuren. Als er een deur tussen gezeten had, dan zouden het 2 verblijfsruimtes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:14
ChUcKiE schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:45:
weet iemand vanaf wanneer je ervoor moet zorgen dat je een contract met een energieleverancier hebt op je nieuwe adres/nieuwe woning? waarschijnlijk wordt komende week bij ons huis de aansluiting gerealiseerd en oplevering staat ergens in Q1 2022 gepland.
Volgens mij hoef je pas een contract met een leverancier te hebben vanaf de dag dat je huis wordt opgeleverd. Tot dat moment zijn de gemaakte energiekosten in jouw huis voor de bouwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Mryc schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]
Volgens mij hoef je pas een contract met een leverancier te hebben vanaf de dag dat je huis wordt opgeleverd. Tot dat moment zijn de gemaakte energiekosten in jouw huis voor de bouwer.
Correct. Bij de oplevering worden de meterstanden gecontroleerd en die geef jij als bewoner door aan je leverancier als beginstand.
In feite niet anders dan wanneer je een bestaande woning overneemt van een vorige bewoner.

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:05:
[...]

Dit strookt voor mij dus niet met die toelichting in het Bouwbesluit waar gesteld wordt:
Deze twee zijn niet met elkaar in tegenspraak. Je moet ten alle tijden de ruimtes kunnen ventileren. En dat kan ook (althans op papier in mijn huis) als je van de 70% uit gaat.
Het Bouwbesluit vindt ik dan meer leidend dan een handleiding van een leverancier van ventilatieonderdelen.
Als ik een feestje geef en de CO2 sensor in de woonkamer om 100% capaciteit vraagt, dan krijg ik slechts x% capaciteit van de box omdat die tegelijkertijd ook afzuigt op de ventielen in de badkamer en op zolder. Dus om die 0.7 of 0.9 dm3/s te halen moet de box tegelijkertijd ook diezelfde capaciteit door het hele huis halen als ik geen zones heb in de MV box. Precies zoals het Bouwbesluit zegt.
Je haalt in de woonkamer wel degelijk de 0.7 dm3/s in dat geval als alles goed ingeregeld is. Maar de lucht die uit de woonkamer komt, mag via de keuken gaan en daarbij mag je dan dus niet die keuken er nog eens bij optellen. Als je met al je gasten naar de keuken gaat komt er dan verse lucht via de woonkamer. Dat is het principe.
Wat is dan in dit geval de definitie van met elkaar in verbinding staan? De keuken en woonkamer reken ik bij ons steeds als 1 verblijfsruimte omdat het één grote ruimte is zonder deuren. Als er een deur tussen gezeten had, dan zouden het 2 verblijfsruimtes zijn.
Dat zijn twee verblijfsruimtes in een verblijfsgebied (althans, op mijn tekeningen). Dat is verwarrend inderdaad, maar zo is er bij ons wel gerekend.

Onze situatie:

Benedenverdieping:

Woonkamer (7 dm3/h/m2) = 134 m3/h
Woonkeuken (9 dm3/h/m2) = 85 m3/h
Bijkeuken (7 dm3/h/m2) = 9 m3/h
Toilet = 25 m3/h

De lucht wordt afgezogen vanuit de woonkamer naar de woonkeuken en dan via vetielen in de keuken (70 m3/h gemeten), toilet (25 m3/h gemeten) en bijkeuken (50 m3/h gemeten). Dat is in totaal dus 145 m3/uur en dat is meer dan de benodigde 134 m3/uur.

Je hoeft de keuken hier niet bij de woonkamer te tellen, want dat zijn twee verblijfsruimtes in hetzelfde gebied. Als je allemaal in de keuken bent, wordt de lucht in de woonkamer niet vervuild. Ben je allemaal in de woonkamer, wordt de lucht in de keuken niet extra vervuild.

Bovenverdieping
Slaapkamer (7 dm3/h/m2) = 44 m3/h
Slaapkamer (7 dm3/h/m2) = 33 m3/h
Slaapkamer (7 dm3/h/m2) = 32 m3/h
Slaapkamer (7 dm3/h/m2) = 23 m3/h
Berging (9 dm3/h/m2) = 20 m3/h
Techniek (9 dm3/h/m2) = 15 m3/h
Badkamer = 50 m3/h

Alle ruimtes staan in verbinding met de overloop.

Het totale aangezogen volume is in de slaapkamers samen 133 m3/h. Dit wordt via de overloop afgezogen in de badkamer (50 m3/h gemeten), berging (50 m3/h gemeten) en techniek (50 m3/h gemeten). Ook hier ruim voldoende dus, want 150>133.

Waarom werkt het hier dan toch niet goed? Omdat de metingen gedaan zijn door de bouwer voordat de vloeren er in lagen en dus zijn de gaten onder de deur te klein geworden. Ook was de valdorpel van de voordeur ingetrokken, dus daar werd lucht aangezogen. De weerstand is dus veel hoger dan gepland.

Ik PM je mijn tekeningen en berekeningen wel even.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:37

EiT

Wij gooien nu gewoon een raam open. Ik vermoed dat het bij ons ook niet klopt. Of je nu 350m3 of 750m3 volume hebt. Er hangt overal dezelfde goedkoopste Duco box.

Ik zat er ook aan te denken om die van ons te vervangen, maar je komt al snel op 2000 euro uit incl. alle extra componenten.

Bij ons is nog een nadelig probleem dat die draadloze zender niet werkt als je in de keuken staat en dat wij een ensuite hebben geplaatst tussen woonkamer/keuken. Nu zit deze overigens alleen dicht als de vrouw aan het koken of aan het werk is in de keuken.

Ik had nog om een extra afzuiging gevraagd in de speelkamer(berging naast woonkamer), volgens de installateur absoluut niet noodzakelijk, waarschijnlijk kwam dat sowieso niet goed met de luchtstroom, maar stond vreemd genoeg wel op de optielijst. Gelukkig wel een rooster in het raam laten plaatsen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 20:38
Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:10:
[...]

Correct. Bij de oplevering worden de meterstanden gecontroleerd en die geef jij als bewoner door aan je leverancier als beginstand.
In feite niet anders dan wanneer je een bestaande woning overneemt van een vorige bewoner.
Hoe zou dat met zonnepanelen zitten waarbij er al stroom is teruggeleverd? Moet je dan de min stand (kan dat?) opgeven als begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

xares schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:46:
[...]

Hoe zou dat met zonnepanelen zitten waarbij er al stroom is teruggeleverd? Moet je dan de min stand (kan dat?) opgeven als begin?
Je hebt een dubbel telwerk met afname en teruglever standen. Deze moet je allemaal doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
xares schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:46:
[...]

De stroom die al is teruggeleverd voor oplevering is voor rekening van de aannemer, dus die krijgt daar een vergoeding over. Maar die paar cent zal hij of zij niet wakker van liggen.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Zijn er mensen die gebruik hebben gemaakt van de 5% regeling? https://www.eigenhuis.nl/...ing/vijf-procent-regeling

We hebben een best slordige aannemer dus ik overweeg het. Vraag me wel af wat de kosten zijn voor de notaris die hieraan mee moet werken.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:02
MemeMaster schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:20:
Zijn er mensen die gebruik hebben gemaakt van de 5% regeling?
Ja, ik. Er stonden 3 maanden na oplevering nog best veel punten open. Er moesten bijvoorbeeld nog een aantal ramen en deuren vervangen worden, waarvan ik niet kon inschatten hoeveel dat nog zou kosten. Ik heb toen de notaris die 5% laten vasthouden. Na nog eens 3 maanden heb ik dat verlaagd naar 1.000 euro. Toevallig heb ik gisteren (bijna 7 maanden na oplevering) aan de notaris gemaild dat de bankgarantie helemaal mag worden vrijgegeven.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:18
MemeMaster schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:20:
Zijn er mensen die gebruik hebben gemaakt van de 5% regeling? https://www.eigenhuis.nl/...ing/vijf-procent-regeling

We hebben een best slordige aannemer dus ik overweeg het. Vraag me wel af wat de kosten zijn voor de notaris die hieraan mee moet werken.
Bij projectbouw is dit toch standaard en zijn de kosten volgens mij voor de aannemer.
Wij hebben zelf laten bouwen en wel gebruik gemaakt van de 5% regeling. De kosten zijn 350€ ex BTW.

• Farmerwood
  • Niet online
Tnx, @Blihi. Ik ga er zsm eens goed naar kijken hoe jij de berekening gedaan hebt.
EiT schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:37:
Wij gooien nu gewoon een raam open. Ik vermoed dat het bij ons ook niet klopt. Of je nu 350m3 of 750m3 volume hebt. Er hangt overal dezelfde goedkoopste Duco box.
Luchten != ventileren! De uitvoerder hier gaf dat ook aan mensen als 'advies' om 'gewoon' regelmatig de ramen open te zetten. Als je fulltime je ramen op kiepstand zet, dan zou je dat inderdaad als alternatief kunnen zien voor roosters. Maar dat wil je niet i.v.m verwarming tot mogelijke inbraak.
En als je afzuiging niet voldoet, dan heeft een extra open raam ook weinig toegevoegde waarde. Zonder afzuiging ook geen aanzuiging tenslotte.
EiT schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:37:
Ik zat er ook aan te denken om die van ons te vervangen, maar je komt al snel op 2000 euro uit incl. alle extra componenten.
Wat zou jij allemaal willen vervangen?

Ik kom zelf op +/- 1100 euro uit voor een Duco Focus met regelkleppen voor keuken (CO2), badkamer (vocht) en zolder (CO2)
Buizen, ventielen etc kunnen hergebruikt worden.

https://www.ventilatiesho...andaarde-stekker-400m3-h/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:58
Om niet met allerlei vragen hier binnen te komen begin ik maar met een paar vragen te beantwoorden uit de TS.

Waarom de keuze voor nieuwbouw?
In 2015 een nieuwbouwwoning gekocht als doorgroeiwoning, we zaten net aan het einde van de crisis en de prijs was zeer gunstig (blijkt ook nu we naar de taxatie voor verkoop kijken. Het ging hier om een drie-onder-een kapper en dan de hoekwoning

Uiteindelijk wilden we graag doorgroeien naar een vrijstaande woning met meer ruimte maar de krapte op de woningmarkt laat alle bestaande- en nieuwbouw woningen aan ons voorbij gaan. Ook wij zijn meegegaan in het overbieden maar zelfs dat mocht niet baten.

Geluk bij een ongeluk werden we ingeloot op een nieuwbouw project voor een twee-onder-een kapper met de eisen die wij ook aan een vrijstaande woning hadden. Grote open leefruimte zoals we nu hebben maar met de mogelijkheid een afgesloten kantoor te kunnen realiseren en meer grond om de woning.

Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Twee-onder-een kapper in Biddinghuizen (tegenover Walibi :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNPPUqH25b7TeIyH-94h8yNvShI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlFwCg3H8UTJwBklYWHREQgr.jpg?f=fotoalbum_large

Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Van der Steeg en Ijsselland

Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
Zijn nog in gesprek, ruwbouw moet begin jan klaar zijn maar zoals het lijkt gaan we ruim een ton meerwerk via de aannemer realiseren

Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
Ver, er komt een technische ruimte wat het hart van de woning moet worden. De patchkast (9U) is te klein voor de wensen die wij nu hebben. Hier komt ik later nog wel op terug :)

Vraag:
Dan nu toch echt mijn vraag om jullie advies en om mee te denken. Wij komen er nog niet uit waar wij de keuken willen plaatsen, onze opties zijn teruggebracht naar twee maar daar weten we nog niet wat nu de juiste gaat zijn. Zie de tekening hieronder waaarin beide opties getekend zijn met een 1,2M uitbouw of een 2,4M uitbouw. 1,2M uitbouwen is wat we sowieso gaan doen maar 2,4M uitbouwen is de wens maar is gelijk 16K bovenop de 1,2M uitbouwen :)

Note:
- woning is 5,7m breed voor de beeldvorming
- de opening bij het kantoor wordt een schuifdeur of metalen (glas)deur
- Kantoor / berging zouden we kunnen omwisselen
- ingetekende keuken is ter illustratie door de aannemer getekend, voor optie B+D voeg ik hieronder de tekening van de keuken bij
- Berging = bijkeuken en bedoeld voor (binnen)opslag en de wasmachine/droger + mogelijke ingang bij omruil met kantoor

Optie A+C:
Voordelen:
  • Keukentafel staat vrij (heeft meer ruimte) en is gemakkelijk te verlengen bij veel visite / eters (wat regelmatig gebeurd)
  • Koffie dichtbij kantoor
  • Kan met 1,2M en scheelt dan 16K
Nadelen:
  • Nauwe doorgang naar de berging (waar wasmachine / droger komt)
  • Beperkte opslag ten aanzien van de keuken bij B+D
  • Koken op het eiland, mogelijk met koof erboven vanwege dat. afzuig in de inductie niet beschikbaar is voor 5+ pannen (voor zover ze ons vertellen)
  • Minder werkblad (we koken regelmatig samen)
Optie B+D:

Voordelen:
  • Meer opslag dan bij A+C
  • Meer werkblad door het koken in de nis is het eiland bijna volledig te gebruiken
Nadelen:
  • Minder ruimte rondom de eetkamertafel (bij tafel van 1,10m breed)
  • Beperkte ruimte om de tafel te verlengen
  • Vanwege cinewall en kersthobby (kerstdorp) wederhelft is 2,4M eigenlijk een must in onze ogen (ruimte tussen cinewall / keuken vult zij vanaf oktober met een kerstdorp (foto ter illustratie hieronder)
  • Mogelijk benauwd gevoel bij doorloop van kamer -> eetkamer (stukje hal/keuken)
Ik hoor graag wat jullie van de opties vinden, feedback, tips en allerhande just shoot :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ-ulPm3elWRtwNz3N9HClqH0eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMxeRK2khGRHWmf7lzWfKKQY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD69EXAE4lyzhOHGq2-Wbg46KCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dM45wKg2EDHh6L0Vgfx4ePGN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7YaYUOnZTUC0csUzEGNgQO6hV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tsh9265l8FZtkSx3LkV11J1g.png?f=user_large

en nog de standaard (brochure) tekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6xkj8bLLj9x-jpc5woTgqTuH5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkQwxEgXjNsN9UP6nPTGRtcc.jpg?f=fotoalbum_large

En nog de foto van de huidige opvulling die later dan aan de buitenmuur komt (tussen keuken / cinewall)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4cNSqX931PtNwf0IqjtqK6NiTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnKErfKOdJ6dnjNXx1UpgFv6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 18-11-2021 20:21 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
lubbertkramer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:11:
Om niet met allerlei vragen hier binnen te komen begin ik maar met een paar vragen te beantwoorden uit de TS.

In 2015 een nieuwbouwwoning gekocht als doorgroeiwoning, we zaten net aan het einde van de crisis en de prijs was zeer gunstig (blijkt ook nu we naar de taxatie voor verkoop kijken. Het ging hier om een drie-onder-een kapper en dan de hoekwoning

Uiteindelijk wilden we graag doorgroeien naar een vrijstaande woning met meer ruimte maar de krapte op de woningmarkt laat alle bestaande- en nieuwbouw woningen aan ons voorbij gaan. Ook wij zijn meegegaan in het overbieden maar zelfs dat mocht niet baten.

Geluk bij een ongeluk werden we ingeloot op een nieuwbouw project voor een twee-onder-een kapper met de eisen die wij ook aan een vrijstaande woning hadden. Grote open leefruimte zoals we nu hebben maar met de mogelijkheid een afgesloten kantoor te kunnen realiseren en meer grond om de woning.

[Afbeelding]

Zijn nog in gesprek, ruwbouw moet begin jan klaar zijn maar zoals het lijkt gaan we ruim een ton meerwerk via de aannemer realiseren

Ver, er komt een technische ruimte wat het hart van de woning moet worden. De patchkast (9U) is te klein voor de wensen die wij nu hebben. Hier komt ik later nog wel op terug :)

Vraag:
Dan nu toch echt mijn vraag om jullie advies en om mee te denken. Wij komen er nog niet uit waar wij de keuken willen plaatsen, onze opties zijn teruggebracht naar twee maar daar weten we nog niet wat nu de juiste gaat zijn. Zie de tekening hieronder waaarin beide opties getekend zijn met een 1,2M uitbouw of een 2,4M uitbouw. 1,2M uitbouwen is wat we sowieso gaan doen maar 2,4M uitbouwen is de wens maar is gelijk 16K bovenop de 1,2M uitbouwen :)

Note:
- ingetekende keuken is ter illustratie door de aannemer getekend, voor optie B+D voeg ik hieronder de tekening van de keuken bij

Optie A+C:
Voordelen:
  • Keukentafel staat vrij (heeft meer ruimte) en is gemakkelijk te verlengen bij veel visite / eters (wat regelmatig gebeurd)
Nadelen:
  • Koken op het eiland, mogelijk met koof erboven vanwege dat. afzuig in de inductie niet beschikbaar is voor 5+ pannen (voor zover ze ons vertellen)
  • Minder werkblad (we koken regelmatig samen grotere diners)
Optie B+D:

Voordelen:
  • Meer werkblad door het koken in de nis is het eiland bijna volledig te gebruiken
Nadelen:
  • Vanwege cinewall en kersthobby (kerstdorp) wederhelft is 2,4M eigenlijk een must in onze ogen (ruimte tussen cinewall / keuken vult zij vanaf oktober met een kerstdorp (foto ter illustratie hieronder)
  • Mogelijk benauwd gevoel bij doorloop van kamer -> eetkamer (stukje hal/keuken)
Ik hoor graag wat jullie van de opties vinden, feedback, tips en allerhande just shoot :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijke voorkeur voor optie C.
Voelt als meest logische opstelling. Wel een hoop loze ruimte in tussenstuk tussen keuken en woonkamer, maar dat zie je wel vaker bij die u-vormige woningen.

T.a.v. 5 pitten op je inductieplaat. Heb je er echt vijf nodig? Een nieuwe keuken biedt ook de mogelijkheid om voor een stoomoven (wellicht zelf losse oven + stoomoven) te gaan. Daarmee is zo veel mogelijk dat 5 pitten me nauwelijks noodzakelijk lijkt.

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi huis, veel plezier de aankomende tijd met de voorbereidingen! Ik zou op die E doen. Dat is optie D maar dan de woonkamer in het grote deel en de keuken in het kleinere deel. Zoals eerder al geconcludeerd is dit een smaak dingetje. :) Ik zou in ieder geval geen seconde twijfelen over de 2,4 meter uitbouw (als er natuurlijk ruimte is binnen het budget)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De impressie plattegrond is verraderlijk. De 3,3 meter aan de voorkant is niet zo groot. Ik zou de bank in de rechterkant zetten, tenzij je van een knusse woonkamer houdt.
Verder zou ik voor D gaan. Kastenwand tegenover je kookeiland is beter (betere workflow) als je graag in de keuken staat.

Ik zou de berging eerder aan de voorkant zetten dan aan de achterkant, als je van plan bent daar je fietsen neer te zetten. Hoef je niet achterom met je fiets. Ligt ook aan de ligging van je woning en welke richting je vaak op gaat met je fiets.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welkom! Wij hebben een vergelijkbare indeling en gaan voor C maar dan met de kastenwand tegen de garage aan, in het midden een lang eiland met barretje in de lengte en aan de andere kant dan de eettafel (8-10p).

De garage delen wij op in bijkeuken en aan de voorkant de berging. De muur openbreken gaat bij ons niet lukken gezien de garage niet geïsoleerd is. Aangezien onze garage hetzelfde stijl dak als het huis heeft overweeg ik om daar achteraf in de nis een kantoorruimte te realiseren (of een vliering voor opslag). De berging wordt trouwens de meeste gebruikte entree voor ons en de kinderen (veel schoenen, laarzen, jassen, kinderwagen, ect) zodat de “hoofdentree” netjes blijft wanneer er bezoek komt.

• Deveon
  • Niet online
Dutchylex schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:50:
[...]

Mooi huis, veel plezier de aankomende tijd met de voorbereidingen! Ik zou op die E doen. Dat is optie D maar dan de woonkamer in het grote deel en de keuken in het kleinere deel. Zoals eerder al geconcludeerd is dit een smaak dingetje. :) Ik zou in ieder geval geen seconde twijfelen over de 2,4 meter uitbouw (als er natuurlijk ruimte is binnen het budget)
Wij hadden dat ook even overwogen met een vergelijkbare woning maar kwam een meerprijs uit van €3500 inclusief een koof in de hal. Nu maar gekozen voor een ruime woonkeuken en meer een knusse TV hoek voorin.

Anoniem: 36835

Morgen komt onze levering van Regge Tegels, 3 pallets met tegels. Ze kunnen het waarschijnlijk alleen voor op de straat neerzetten omdat daar de verharding ophoudt.

Ik zie nu al tegenop om al die tegels per doos naar binnen te sjouwen. Wat weegt een doos met tegels? Zeker zo'n 20-25 kilo vermoed ik.
:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:46
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:01:
Morgen komt onze levering van Regge Tegels, 3 pallets met tegels. Ze kunnen het waarschijnlijk alleen voor op de straat neerzetten omdat daar de verharding ophoudt.

Ik zie nu al tegenop om al die tegels per doos naar binnen te sjouwen. Wat weegt een doos met tegels? Zeker zo'n 20-25 kilo vermoed ik.
haha ja daar had ik me ook in vergist :')
Al die tegels moesten dus naar binnen en naar boven, 2 dagen spierpijn gehad :D

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:32

hyb

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien je wensen voor een (open) kantoor en berging is dit wel een lastige moet ik zeggen. Je mist best veel potentiele (berg)ruimte voor je keuken op deze manier.

A: Ten opzichte van de andere drie opties lijkt mij deze een stuk minder lichtinval te hebben. Ook zit je verkeersruimte (vanuit de berging) mjin inziens op een onhandige plek. Wellicht dat het omdraaien van kantoor / berging helpt? Ook afhankelijk of je mensen gaat ontvangen in je kantoor en of je veel gebruik gaat maken van je berging.

B: Meer gedurfd, maar denk bij 1.2m uitbouw beter dan A (icm je kantoor en berging). Zeker omdat je ook meer licht hebt. Moet je tijdens het koken niet al te chaotisch zijn en tussentijds willen opruimen. Anders kijk je daar vanuit de woonkamer tegenaan. De eettafel komt dan tussen keuken en kantoor? Dan heb je (en je gasten!) wel altijd vrije inkijk in je kantoor (als je glas kiest), lijkt je dat prettig? Ook hier zou omdraaien kantoor / berging een optie kunnen zijn? B geeft bij 1.2m wel veel meer mogelijkheden mbt de keuken. Je tafel staat dan wel weer in de verkeersruimte - past dit?

C: Zal vooral wat ruimer ogen dan A. De ruimte lijkt vooral te zitten in de doorloop. Ik denk dat 1m voor verkeersruimte bij A wat krap is. Dat is bij C een stuk beter. Misschien dat deze nog 10cm langer kan voor net wat extra werkruimte. Ook schermt je keukeneiland zo (gedeeltelijk) je kantoor af.

D: zelfde idee als B, maar dan gewoon wat ruimer. Ik weet niet of je hier tov van B veel mee wint, behalve dat alles net wat groter en ruimer aanvoelt. Je kunt je tafel wel beter kwijt. Beetje afhankelijk of je deze upgrade tov B 16k waard vind.

Ik zou het denk ik als volgt doen:
bij 1.2m uitbouw: optie B (de diagonale doorloop is met 97cm wel wat krap)
bij 2.4m uitbouw: optie C. D alleen als je graag een ruimere versie van B wil en je budget het ruim toelaat.

Conclusie: een erg lastige keuze!

B of D lijkt me trouwens wel prettiger koken :9.

• kepler

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nog de foto van de huidige opvulling die later dan aan de buitenmuur komt (tussen keuken / cinewall)
[Afbeelding]
ik weet niet of je kinderen hebt (of zou wensen) en of je veel fietst. Als het antwoord ja is op 1 van die vragen, dan zou ik berging en kantoor omdraaien. Zo te zien kan je niet achterom, dus kan je in de berging geen fietsen plaatsen.

En wat hierboven ook gezegd wordt, de deur naar de berging komt dan ook op een logischere plek.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32

[Afbeelding]

Vraag:

Note:

Optie A+C:
Voordelen:
Nadelen:
Optie B+D:

Voordelen:
Nadelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij een uitbouw van 2,4m zou ik de keuken echt wel iets groter uitpakken. Dan kan je makkelijk een hoog bar gedeelte maken aan de keuken. De ruimte tussen keukentafel en woonkamer is ook nog 3,3m breed, daar zou je ook de keuken tafel kunnen neerzetten.

In ieder geval lekker de ruimte! Ik zou eerst beginnen met de ruimte even in te tekenen in floorplanner/sketup dat geeft een beter beeld.

Daarnaast 1,2m uitbouw met 5,7m breed voor 16k is slechts €2400 per m2.
Als je woning dat per m2 ook meer waard wordt zou ik niet twijfelen, maar je moet er natuurlijk wel budget voor hebben.

• lubbertkramer
SquareOne schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:27:
[...]

Persoonlijke voorkeur voor optie C.
Voelt als meest logische opstelling. Wel een hoop loze ruimte in tussenstuk tussen keuken en woonkamer, maar dat zie je wel vaker bij die u-vormige woningen.

T.a.v. 5 pitten op je inductieplaat. Heb je er echt vijf nodig? Een nieuwe keuken biedt ook de mogelijkheid om voor een stoomoven (wellicht zelf losse oven + stoomoven) te gaan. Daarmee is zo veel mogelijk dat 5 pitten me nauwelijks noodzakelijk lijkt.
Die loze ruimte in het stuk tussen eetkamer/woonkamer vult mijn wederhelft voor de helft van het jaar op (zie foto nog toegevoegd in mijn eerste bericht)

5 pits inductieplaat is echt een grote wens, we komen hem nu zeker met verjaar- en feestdagen tekort. Het is wel het overdenken waard om te investeren in een stoomoven (nog geen ervaring mee).
Dutchylex schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:50:
[...]

Of we 1,2m of 2,4m doen hangt een beetje af van wat andere kosten die de aannemer nog aan het uitwerken is. We weten dat de uitbouw beter nu kan dan later maar even 32k tegen 2,4m uitbouwen is wel gelijk een flinke deuk in het budget.

Het lastige van de keuken aan de voorkant is dat we met de (verplichte) raampartijen tot op de grond zitten die niet veranderd mogen worden. Hierdoor vonden we de keuken voor plaatsen met kookeiland minder praktisch.
Z___Z schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:08:
[...]

De impressie plattegrond is verraderlijk. De 3,3 meter aan de voorkant is niet zo groot. Ik zou de bank in de rechterkant zetten, tenzij je van een knusse woonkamer houdt.
Verder zou ik voor D gaan. Kastenwand tegenover je kookeiland is beter (betere workflow) als je graag in de keuken staat.

Ik zou de berging eerder aan de voorkant zetten dan aan de achterkant, als je van plan bent daar je fietsen neer te zetten. Hoef je niet achterom met je fiets. Ligt ook aan de ligging van je woning en welke richting je vaak op gaat met je fiets.
Eens, we gebruiken dan ook onze huidige woning vooral ter vergelijk en blokken soms ook even ruimte af om te ervaren hoe bepaalde ruimtes voelen ten aanzien van onze huidige woning. Het is klein de woonkamer maar knus zoals je zegt. We hebben getwijfeld om de keuken naar de voorkant te halen maar zien daar geen praktische invulling voor.

Wat betreft de berging staat deze los van verkeer/fietsen. De berging (ik zal hem beter benoemen als bijkeuken) zal puur voor (binnen)opslag en de wasmachine / droger bedoeld zijn. Buitenspullen als de frituurpan, fietsen e.d. komen in een schuur aan de overkapping.
Deveon schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:23:
[...]

Welkom! Wij hebben een vergelijkbare indeling en gaan voor C maar dan met de kastenwand tegen de garage aan, in het midden een lang eiland met barretje in de lengte en aan de andere kant dan de eettafel (8-10p).

De garage delen wij op in bijkeuken en aan de voorkant de berging. De muur openbreken gaat bij ons niet lukken gezien de garage niet geïsoleerd is. Aangezien onze garage hetzelfde stijl dak als het huis heeft overweeg ik om daar achteraf in de nis een kantoorruimte te realiseren (of een vliering voor opslag). De berging wordt trouwens de meeste gebruikte entree voor ons en de kinderen (veel schoenen, laarzen, jassen, kinderwagen, ect) zodat de “hoofdentree” netjes blijft wanneer er bezoek komt.
Dat is ook een van de ideeen die wij hebben met de berging (lees bijkeuken) als we deze omwisselen met het kantoor om via die weg de ingang het huis in te hebben i.p.v. via de hal. Onze kinderen weten de bijkeuken maar ook de hal nu om te toveren tot een modderpoel en dat zal de komende jaren nog niet minder worden :9

Je geeft aan je keuken aan de lange wand te plaatsen van de garage maar hoe ga je dan naar je berging / bijkeuken, via een deur aan de zijkant van je kastenwand?
hyb schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:32:
[...]

Gezien je wensen voor een (open) kantoor en berging is dit wel een lastige moet ik zeggen. Je mist best veel potentiele (berg)ruimte voor je keuken op deze manier.

A: Ten opzichte van de andere drie opties lijkt mij deze een stuk minder lichtinval te hebben. Ook zit je verkeersruimte (vanuit de berging) mjin inziens op een onhandige plek. Wellicht dat het omdraaien van kantoor / berging helpt? Ook afhankelijk of je mensen gaat ontvangen in je kantoor en of je veel gebruik gaat maken van je berging.

B: Meer gedurfd, maar denk bij 1.2m uitbouw beter dan A (icm je kantoor en berging). Zeker omdat je ook meer licht hebt. Moet je tijdens het koken niet al te chaotisch zijn en tussentijds willen opruimen. Anders kijk je daar vanuit de woonkamer tegenaan. De eettafel komt dan tussen keuken en kantoor? Dan heb je (en je gasten!) wel altijd vrije inkijk in je kantoor (als je glas kiest), lijkt je dat prettig? Ook hier zou omdraaien kantoor / berging een optie kunnen zijn? B geeft bij 1.2m wel veel meer mogelijkheden mbt de keuken. Je tafel staat dan wel weer in de verkeersruimte - past dit?

C: Zal vooral wat ruimer ogen dan A. De ruimte lijkt vooral te zitten in de doorloop. Ik denk dat 1m voor verkeersruimte bij A wat krap is. Dat is bij C een stuk beter. Misschien dat deze nog 10cm langer kan voor net wat extra werkruimte. Ook schermt je keukeneiland zo (gedeeltelijk) je kantoor af.

D: zelfde idee als B, maar dan gewoon wat ruimer. Ik weet niet of je hier tov van B veel mee wint, behalve dat alles net wat groter en ruimer aanvoelt. Je kunt je tafel wel beter kwijt. Beetje afhankelijk of je deze upgrade tov B 16k waard vind.

Ik zou het denk ik als volgt doen:
bij 1.2m uitbouw: optie B (de diagonale doorloop is met 97cm wel wat krap)
bij 2.4m uitbouw: optie C. D alleen als je graag een ruimere versie van B wil en je budget het ruim toelaat.

Conclusie: een erg lastige keuze!

B of D lijkt me trouwens wel prettiger koken :9.
Goed uitgezet, ik reageer even op dezelfde manier als je reactie naar mij :)

A: Kantoor zal puur door een van ons twee gebruikt worden (komt een tweede kantoor op de 1e verdieping), Kantoor zal daarnaast ook de "game"pc herbergen en de plek waar de kinderen achter de computer mogen (+patchkast/3dprinter). Dat is ee nvan de grote zaken die we nu missen, mijn bureau stond in de open leefruimte want we waren nooit tegelijk thuis aan het werk maar nu staan daar gewoon twee bureaus (zie huidige plattegrond hieronder, bureaus staan dan 1 naast de haard en andere tegneovergestelde muur bij de tuindeuren). Berging is meer bijkeuken en bedoeld voor (binnen) opslag en de wasmachine / droger en dus niet voor fietsen e,d,

B: Voor wat betreft dat de keuken het middelpunt is dat vinden we niet erg, op dit moment zit onze keuken precies tussen woon- en eetkamer in een grote open leefruimte. (hieronder tekening bijgevoegd van onze huidige woning, komt aardig overeen met de brochure hoe we het gedaan hebben. Twee bureaus (kantoor) staan nu bij de tuindeuren. Persoonlijk heeft de keuken als middelpunt ons voorkeur omdat we daardoor contact hebben als een of beide staan te koken met de rest van het bezoek/kinderen die tv kijken e.d. VOor wrat betreft de inkijk vanaf de eetkamertafel naar kantoor heb je wel een punt inderdaad, bij bezoek en als er wat rommel ligt valt dat wel gelijk op.

C & D beide zijn inderdaad net wat ruimer en geven vaak net wat meer doorloop. Bij C doordat het eiland los kan staan en bij D doordat het kookeiland wat opschuift waardoor de doorloop ruimer is en voelt.

Duidelijke conclusie inderdaad, dat is iets waar wij nu ook al een tijdje mee worstelen maar waar we nu wel langzaam knopen moeten doorhakken.

Plattegrond huidige woning:
620-beganegrond
kepler schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:39:
[...]
ik weet niet of je kinderen hebt (of zou wensen) en of je veel fietst. Als het antwoord ja is op 1 van die vragen, dan zou ik berging en kantoor omdraaien. Zo te zien kan je niet achterom, dus kan je in de berging geen fietsen plaatsen.

En wat hierboven ook gezegd wordt, de deur naar de berging komt dan ook op een logischere plek.
Yes 2 kinderen al in huis en meer komen er ook niet :X Maar berging staat er wat verraderlijk, het is bijkeuken bedoeld voor (binnen)opslag en de wasmachine/droger. Voor fietsen willen we een schuur aan de overkapping plaatsen achter het huis.

Qua doorloop, via de garagedeuren (+besparing daar een glaswand van te maken) in de berging/bijkeuken binnenkomen zou een logischere route zijn voor de kinderen om binnen te komen waar we dan de berging/kantoor voor om moeten draaien.
user_tweakers schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:02:
[...]

Bij een uitbouw van 2,4m zou ik de keuken echt wel iets groter uitpakken. Dan kan je makkelijk een hoog bar gedeelte maken aan de keuken. De ruimte tussen keukentafel en woonkamer is ook nog 3,3m breed, daar zou je ook de keuken tafel kunnen neerzetten.

In ieder geval lekker de ruimte! Ik zou eerst beginnen met de ruimte even in te tekenen in floorplanner/sketup dat geeft een beter beeld.

Daarnaast 1,2m uitbouw met 5,7m breed voor 16k is slechts €2400 per m2.
Als je woning dat per m2 ook meer waard wordt zou ik niet twijfelen, maar je moet er natuurlijk wel budget voor hebben.
Nog groter? De kastenwand is al 5m, ik vond de prijs nu al aardig omhoog schieten door de hoeveelheid kasten :9

De keukentafel in de doorloop is zeker een optie alleen zitten we dan met de hobby van mijn wederhelft die echt meerdere m2's (en ieder jaar meer gezien de aanwas van nieuwe luville/lemax) nodig heeft voor haar winter- aka kerstdorp. Als die er niet was geweest denk ik dat we vrij snel voor deze optie gekozen hadden.

Qua budget kan het maar dan zul je wellicht later ergens anders toch eens wat moeten laten, het kan geen + + + som blijven. Daarom wachten we nu ook de uitwerkingen van de aannamer af met de definitieve meerprijzen voor al onze wensen in de woning en dan bepalen we of het 1,2m of 2,4m kan worden.

Floorplanner is inderdaad een hele goeie tip, een tool die we al bij onze huidige woning gebruikt hebben en nu ook al een paar keer ingezet hebben. Toch blijft het lastig en daarom dat we ook even hier kwamen vragen om wat andere inzichten / mening :)

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 18-11-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gsxrrr
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:45

Wij hebben vorige week die levering gehad, ;) .
Die zijn zwaar, onze tegels, 180x30, was eigenlijk niet fatsoenlijk alleen te tillen door zowel gewicht als afmetingen, dus met zijn tweeën alles versleept.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06

Daar zie ik ook tegenop, dat viel me tegen toen ik dat in de offerte zag staan. Als het goed is komen de tegels en pvc wel op verschillende dagen, nog een beetje tijd om bij te komen.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Onze tegels komen volgende week, 120 * 120, kijk ernaar uit....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:32

hyb

@lubbertkramer

Ik wil het niet lastiger maken dan het al is. Maar heb je voor de 1.2m variant al over zoiets nagedacht? Kantoor is in dit geval niet zo toegankelijk meer, maar geeft je wel wat meer mogelijkheden aan de originele garagewand. Eventueel kantoor / berging omruilen en met schuifdeur ipv loopdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUHGqEwgmtDrG4_eBO9TdjEVTpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6FQw9ggi0TfJuBfWFiW1kM58.png?f=fotoalbum_large

De maten zijn niet helemaal exact. Maar ik denk dat er ruimte zou moeten zijn voor een kookeiland van ongeveer 2.4m of net wat kleiner, en een kastenwand van 5x60. Eventueel met nis voor wat meer werkblad. Voor versie A+ is een schiereiland ook nog altijd een optie, al zal deze dan denk ik wel wat uitsteken tov de hal. Bij B+ zit je eettafel niet zo in de looproutes van/naar je kantoor. Zoiets zou ik persoonlijk logischer vinden.

Overigens is dit soort opstelling wat meer standaard. Ook wij hebben bijvoorbeeld een loopdeur tegen de achtergevel die naar de berging gaat.

Edit: Misschien wat minder voor de hand liggend - maar volgens mij zou je zelfs je kastenwand kunnen verzinken in je kantoor (A++). >:)

[ Voor 18% gewijzigd door hyb op 18-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
lubbertkramer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:32:
[...]

Dat is ook een van de ideeen die wij hebben met de berging (lees bijkeuken) als we deze omwisselen met het kantoor om via die weg de ingang het huis in te hebben i.p.v. via de hal. Onze kinderen weten de bijkeuken maar ook de hal nu om te toveren tot een modderpoel en dat zal de komende jaren nog niet minder worden :9

Je geeft aan je keuken aan de lange wand te plaatsen van de garage maar hoe ga je dan naar je berging / bijkeuken, via een deur aan de zijkant van je kastenwand?

[...]
Onze woonkeuken is ook 5.70 breed en met uitbouw 5.40 diep. De deur naar de garage zit in het deel van de uitbouw (zonder uitbouw geen optie voor een deur..) waardoor we makkelijk 4m overhouden voor de kastenwand voor de koelkast, oven, vaatwasser, koffiehoek en twijfel nog over de spoelbak. We hebben het nu tegenover elkaar en is op zich wel prettig maar wordt misschien krap in die 4m.

Voor het eiland zal met een meter aan beide kanten ongeveer neerkomen op 3,50 bij 100-110 Nu hebben we een schiereiland van 2.70 bij 90 en geeft met brede laden echt enorm veel opbergruimte waar ook de kinderen (8,5,3) makkelijk zelfstandig hun spulletjes kunnen pakken.

Verder heb ik je post niet volledig gelezen maar kan via DM wel een afbeelding sturen van Floorplanner die ik gebruikt heb om vrouwlief de indeling te laten zien als je wilt.

PS: Ik twijfel voor het kantoor vanwege geluidsoverlast trouwens ook nog of ik niet gewoon op zolder ga zitten :+

Edit: Of gewoon exact wat @hyb net post met A+.. alleen dan met een berging voor fietsen voor en bijkeuken met wasmachine.

Edit2: Wat een prijs voor die uitbouw trouwens. Bij ons is 1.20m ook 16k maar 2.40m 20.5k. Dat was gelijk de eerste die ik aanvinkte.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-11-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Morgen even snel naar de bouwmarkt voor paar steiger planken? Kan z’n palletwagen prima overheen als de vloer egaal is :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 21:58
5 pits inductieplaat is echt een grote wens, we komen hem nu zeker met verjaar- en feestdagen tekort. Het is wel het overdenken waard om te investeren in een stoomoven (nog geen ervaring mee).
Die stoomoven moet je echt doen, ga je geen spijt van krijgen (is mijn ervaring/mening :)).

En ik ben niet de enige zie ik hier beneden

[ Voor 7% gewijzigd door Dronium op 18-11-2021 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Wij hebben zowel een 5-pits inductieplaat als een stoomoven. Kan beiden wel aanbevelen.
In ons vorige huis hadden we 4 pitten en altijd passen en meten als er een wok op het vuur stond, wat bij ons wel regelmatig het geval is. Dan past er gewoon eigelijk niks fatsoenlijk naast. En nu past het allemaal prima.

Stoomoven was een beetje een gok, maar we gebruiken hem meerdere keren per week. Groente stomen, risotto, maaltijden regenereren (ipv opwarmen in de magnetron), broodjes bakken etc etc.

Vooral dat regenereren was een grote verrassing hoeveel lekkerder het eten dan is. We koken regelmatig wat extra om op drukke dagen niet te hoeven koken en maken dus ook veelvuldig gebruik van deze optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Scuderia110 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:06:
Onze tegels komen volgende week, 120 * 120, kijk ernaar uit....
Maar je bent wel sneller klaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:10:
[...]

Maar je bent wel sneller klaar :9
Dat zei ik ook tegen de tegelzetter, maar de m2 was niet bepaald goedkoper dan 60*60 ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Scuderia110 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:41:
[...]

Dat zei ik ook tegen de tegelzetter, maar de m2 was niet bepaald goedkoper dan 60*60 ofzo :)
Vaak zelfs duurder omdat het veel intensiever is om te leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:01:
[...]

Wij hebben zowel een 5-pits inductieplaat als een stoomoven. Kan beiden wel aanbevelen.
In ons vorige huis hadden we 4 pitten en altijd passen en meten als er een wok op het vuur stond, wat bij ons wel regelmatig het geval is. Dan past er gewoon eigelijk niks fatsoenlijk naast. En nu past het allemaal prima.

Stoomoven was een beetje een gok, maar we gebruiken hem meerdere keren per week. Groente stomen, risotto, maaltijden regenereren (ipv opwarmen in de magnetron), broodjes bakken etc etc.

Vooral dat regenereren was een grote verrassing hoeveel lekkerder het eten dan is. We koken regelmatig wat extra om op drukke dagen niet te hoeven koken en maken dus ook veelvuldig gebruik van deze optie.
Risotto uit de stoomoven? Blasphemy! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-06 13:52
Toppe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:39:
[...]

Vaak zelfs duurder omdat het veel intensiever is om te leggen :)
tot 90x90 willen ze soms nog wel in der eentje leggen, bij 120x120 werken ze vaak dus met 2 en moeten ook beiden betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:42:
[...]
Risotto uit de stoomoven? Blasphemy! ;)
Zou het zelf ook niet direct gedaan hebben, maar het smaakt prima. De fabrikanten van stoomovens ‘adverteren’ er zelfs mee.

Wat ik zelf veel gebruik is de baksensor icm stoomoven. Werkt erg goed voor cake en ander gebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
badboyqxy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:50:
[...]

tot 90x90 willen ze soms nog wel in der eentje leggen, bij 120x120 werken ze vaak dus met 2 en moeten ook beiden betaald worden.
Maar daardoor kunnen ook veel dingen tegelijk gedaan worden toch? Terwijl de ene de tegels nog op maat zaagt, maakt de andere de lijm.

2 man betekent voor mij gewoon dubbel de uren, maar de helft van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-06 13:52
@NCSmits helaas niet, je hebt 2 man nodig om 1 tegel te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
badboyqxy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:15:
@NCSmits helaas niet, je hebt 2 man nodig om 1 tegel te plaatsen.
Voor het plaatsen, ja. Maar veel tijd gaat vaak zitten in de randzaken die ik beschreef. Daarnaast: 1 120x120 tegel neemt de plaats van 8 30x60 tegels. Duurt het leggen van 1 tegel met z'n 2en dan langer dan wanneer 1 van die mannetjes 4 tegels 30x60 moet leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NCSmits schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:52:
[...]
Volgens mij is deze gedachte de grootste oorzaak van vertraging in de bouw. Je kan niet elke taak zo maar verdelen over meer mensen en daarin gaat altijd overhead verloren. Tegels leggen is geen massaproductie maar maatwerk. Één persoon kan nooit een ander in de weg lopen en ken genoeg voorbeelden dat meer arbeiders niet opeens betekent dat bijvoorbeeld de lijm sneller droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Laatst online: 07-06 17:00

skate master

Autodesk Educator Expert

NCSmits schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:52:
[...]

ik heb nog nooit meegemaakt dat dit soort werkzaamheden in de helft van de tijd gaan wanneer je het met 2 man doet. Het gaat zondermeer sneller, maar de helft van de tijd kun je vergeten.
Ik denk dat je met een 15-20% tijdwinst er wel bent, als je dat al haalt.

De 2e man kan zeker zaken voorbereiden, maar er zijn ook momenten dat ze gewoon dingen samen moeten tillen of dat er 1 even niets kan doen omdat ze elkaar anders in de weg zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:16
Deveon schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:37:
[...]

Volgens mij is deze gedachte de grootste oorzaak van vertraging in de bouw. Je kan niet elke taak zo maar verdelen over meer mensen en daarin gaat altijd overhead verloren. Tegels leggen is geen massaproductie maar maatwerk. Één persoon kan nooit een ander in de weg lopen en ken genoeg voorbeelden dat meer arbeiders niet opeens betekent dat bijvoorbeeld de lijm sneller droogt.
De klassieker in deze gedachtengang is dat 3 vrouwen niet in 3 maanden 1 kind kunnen baren.

Het opleveren van een projectnieuwbouw woning laat zich overigens goed vergelijken met het krijgen van een kind. De bouw duurt ook minstens 9 maanden... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-06 13:46
Gsxrrr schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:34:
[...]

Wij hebben vorige week die levering gehad, ;) .
Die zijn zwaar, onze tegels, 180x30, was eigenlijk niet fatsoenlijk alleen te tillen door zowel gewicht als afmetingen, dus met zijn tweeën alles versleept.
Ja ik had 180x22,5 tegels. We hadden ongeveer 170m2 van dat spul, haha.

Ik heb ze maar gebeld dat ik er niet aan ging beginnen om dat zelf te verplaatsen. Antwoord was: komt wel goed. En dat kwam het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:10:
[...]

Nice, al eens in hun showroom geweest? Het is wel echt de Rolls Royce onder de taatsdeuren :9
Voor twee deuren 9900.
Bij een ander 5000 voor twee deuren.

Twee keer zo duur, dus we hebben nu 2 showroom afspraken plannen om ook eens in het echt te zien en voelen wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JackBol schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:49:
[...]

Voor twee deuren 9900.
Bij een ander 5000 voor twee deuren.

Twee keer zo duur, dus we hebben nu 2 showroom afspraken plannen om ook eens in het echt te zien en voelen wat het verschil is.
Wat mij vooral aansprak bij De Rooy is dat de taatsdeur aan beide kanten hetzelfde is, mooie subtiele glaslatten waar ze blijkbaar een patent op hebben en een Frits Jurgens taatsscharnier.

Ik ben bij Roukens geweest, wat op zich mooie deuren zijn (behalve de glaslatten), maar ik mocht even in de "Fabriek" kijken. Dat vond ik best wel amateuristisch t.o.v. het bedrijfsfilmpje van De Rooy. Daarnaast was hun scharnier een stuk minder soepel en instelbaar.

Scheelt dat wij maar 1 deuren willen en dan doen we het maar meteen goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 19-11-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:57:
[...]

Wat mij vooral aansprak bij De Rooy is dat de taatsdeur aan beide kanten hetzelfde is, mooie subtiele glaslatten waar ze blijkbaar een patent op hebben en een Frits Jurgens taatsscharnier.

Ik ben bij Roukens geweest, wat op zich mooie deuren zijn (behalve de glaslatten), maar ik mocht even in de "Fabriek" kijken. Dat vond ik best wel amateuristisch t.o.v. het bedrijfsfilmpje van De Rooy. Daarnaast was hun scharnier een stuk minder soepel en instelbaar.

Scheelt dat wij maar 1 deuren willen en dan doen we het maar meteen goed :)
De rest van het huis is ook 'goed' gedaan dus ik ga zeker niet bezuinigen op een ding dat je meerdere keren per dag aanraakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
wfvanputten schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:43:
[...]
De klassieker in deze gedachtengang is dat 3 vrouwen niet in 3 maanden 1 kind kunnen baren.
Toevallig gisteren nog tegen iemand gezegd, maar ik gebruik altijd de variant van 9 vrouwen en 1 maand.

Totaal off-topic:
Keer een management vraagstuk gehad van 5 schepen die op maandagochtend in de haven aankomen en gelost moeten worden. Lossen kost 5 mandagen en er zijn ook precies 5 mensen beschikbaar om te lossen.
Ga je ze allemaal op 1 schip aan het werk zetten of allemaal op een ander schip. Beide opties hebben hun voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
NCSmits schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:25:
[...]

Voor het plaatsen, ja. Maar veel tijd gaat vaak zitten in de randzaken die ik beschreef. Daarnaast: 1 120x120 tegel neemt de plaats van 8 30x60 tegels. Duurt het leggen van 1 tegel met z'n 2en dan langer dan wanneer 1 van die mannetjes 4 tegels 30x60 moet leggen?
Ja, zulke grote tegels zijn echt veel lastiger te leggen. Ten eerste moet het met gereedschap, want zo'n ding pak je niet even met de hand op, zeker geen vloer vol. Ten tweede heb je veel meer snijverliezen omdat je kamer zelden exact een aantal tegels breed is en dat snijden gaat niet met een tegelsnijder in die maat, dus is veel trager. Ten derde is er veel minder speling om het gebrek aan vlakheid van de vloer op te vangen. Hoe groter de tegel, hoe belangrijker egaliteit van de ondervloer en de lijmlaag.

Kortom, het leggen van zulke grote tegels is echt veel moeilijker dan gewone 30x120 of 60x60 tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie ons helpen met wat advies om een keuze te maken:

1) We twijfelen of de tuin groot genoeg is voor dit nieuwbouw project versus het huis (vrijstaand 188m2 zonder uitbouw). Makelaar geeft aan dat dit tegenwoordig normaal is voor dit type woning en nieuwbouw, zeker wanneer het in de buurt van het centrum is. Prijs is 1M. Hoe denken jullie hierover?

2) Als aanvullende vraag -> we kunnen kiezen uit uitbouw van 1.2meter of 2.4meter. 24k of 36k. Zou gaan om de gehele breedte van de woning - maar dan alleen de begane grond. Wij vinden dit aanzienlijk aan de prijs, maar daar is weinig aan te doen in deze tijd. De vraag is wat zouden jullie doen als je hierbij kijkt naar het perceel en de tuin die dan (nog) kleiner gaat worden. Ik neig naar 1.2 omdat het een optie in het midden is. We zijn overigens geen echte tuin mensen, maar met een kleintje wil je toch misschien wat meer ruimte straks?

3) We worstelen met de indeling. Neigen naar de keuken wisselen naar de andere kant (want woonkamer dan groter en privacy voor de woonkamer). Als de aannemer dit goed gaat keuren.. hoe zouden jullie de keuken dan indelen? Hoe het nu ingetekend is lijkt ons vrij saai - misschien toch eiland verticaal ipv horizontaal (waar nu het woord keuken of woonkamer staat?)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dNQ9J9Z.png

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Workaholic schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:15:

1) We twijfelen of de tuin groot genoeg is voor dit nieuwbouw project versus het huis (vrijstaand 188m2). Makelaar geeft aan dat dit tegenwoordig normaal is voor dit type woning en nieuwbouw, zeker wanneer het in de buurt van het centrum is. Hoe denken jullie hierover?
Je kunt foto's van onze tuin wel terugvinden in het topic. Die is 11,5 meter diep van pui tot schutting en 15 meter breed. Er staat alleen geen schuur in. Of dat voor jou groot genoeg is moet je natuurlijk zelf inschatten, maar ik heb ze echt kleiner gezien.
2) Als aanvullende vraag -> we kunnen kiezen uit uitbouw van 1.2meter of 2.4meter. 24k of 36k. Zou gaan om de gehele breedte van de woning - maar dan alleen de begane grond. Wij vinden dit aanzienlijk aan de prijs, maar daar is weinig aan te doen in deze tijd. De vraag is wat zouden jullie doen als je hierbij kijkt naar het perceel en de tuin die dan (nog) kleiner gaat worden. Ik neig naar 1.2 omdat het een optie in het midden is. We zijn overigens geen echte tuin mensen, maar met een kleintje wil je toch misschien wat meer ruimte straks?
Een uitbouw over 1 verdieping heeft ook nadelen. Zo wordt het lastiger om zonwering te plaatsen omdat er niet genoeg massa is. Kijk vooral of je meubels passen en of je de extra ruimte wilt gaan gebruiken en zo ja hoe. Maak meubels op papier (op schaal), knip ze uit en leg ze op de tekening, of ga full-blown Sketchup...

Meestal geldt voor uitbouw in een rijtjeshuis: Doen als het financieel kan. Maar bij een vrijstaande woning die op zich al groot genoeg is zou ik dat argument minder snel gebruiken.
3) We worstelen met de indeling. Neigen naar de keuken wisselen naar de andere kant (want woonkamer dan groter en privacy voor de woonkamer). Als de aannemer dit goed gaat keuren.. hoe zouden jullie de keuken dan indelen? Hoe het nu ingetekend is lijkt ons vrij saai - misschien toch eiland verticaal ipv horizontaal (waar nu het woord keuken of woonkamer staat?)

[Afbeelding]
Waar zit je in je huidige huis het meest? Zit je het liefst met het gezin voor de TV op de bank, of zit je het liefst met je bezoek aan de keukentafel. Die ruimte zou ik zo groot mogelijk maken en aan de achterzijde van de woning om hem zo optisch nog groter te maken, want je betrekt de tuin in de gezelligheid.

Voor een keuken aan de voorkant: ga eens praten met een onafhankelijke keukenzaak en laat je inspireren. Wellicht hebben zij goede ideeën. Zorg wel dat je eerst uitzoekt of het überhaupt mogelijk is om de keuken te verplaatsen (en wat het eventueel ongeveer kost). Dit kan niet altijd, omdat er andere luchtkanalen nodig zijn, etc.

Wat doet die deur aan de voorkant daar? Zie ik het goed dat je dus een soort tuindeur aan de voorzijde hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

1) We twijfelen of de tuin groot genoeg is voor dit nieuwbouw project versus het huis (vrijstaand 188m2 zonder uitbouw). Makelaar geeft aan dat dit tegenwoordig normaal is voor dit type woning en nieuwbouw, zeker wanneer het in de buurt van het centrum is. Prijs is 1M. Hoe denken jullie hierover?

[Afbeelding]
Ik zou eens bij de aannemer informeren of die mee wil werken aan een berging/garage aan het huis. Net naast de voordeur beginnen tot de achtergevel. Evt samen met een uitbouw.
Dan heb je minder oprit en (veel) meer tuin, mogelijkheid om binnendoor naar de berging te gaan waardoor je daar ook mogelijkheden krijgt voor een bijkeuken en/of kantoor aan huis.
En zo te zien hou je genoeg oprit over om makkelijk 2 auto's kwijt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@Workaholic ons huis (vrijstaand) kwam in de basis op 185m2, op een kavel van 365m2, op €760k von. Dat is aan de rand van Utrecht en begin 2019 getekend. Of 1M duur is hangt even af van de locatie maar mijn eerste ingeving is, nee, normaal, mits Randstad.
Krijg je achterburen? Houd daar wel even rekening mee, wij komen uit een oude arbeiderswijk en dachten dat het hier rustiger zou zijn, nou helaas pindakaas, blijkt dat 'rijke' mensen een stuk asocialer zijn (entitled.. wat is het NL woord?) als het aankomt op feestjes in de tuin tot laat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:30

vliegnerd

Nintendo fan.

@Workaholic 14,4 m2 voor 36k is 2k5 per m2. Dat is (in de randstad) goedkoop.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 21:57
Hier 170m2 op 1000m2 voor 570von, maar meer in het oosten van het land. Kavel had van mij nog hroter gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:24:
Je kunt foto's van onze tuin wel terugvinden in het topic. Die is 11,5 meter diep van pui tot schutting en 15 meter breed. Er staat alleen geen schuur in. Of dat voor jou groot genoeg is moet je natuurlijk zelf inschatten, maar ik heb ze echt kleiner gezien.
Thnx - ga ik checken. Ik kom uit op ongeveer 9.5 bij 10 met 1.2m uitbouw en 8.5/9 bij 10 met 2.4meter.
Dat is al een stuk kleiner. Je hebt dan nog wel een tuin aan de zijkant van het huis.. maar de vraag is wat je daar aan hebt? Je wilt voor de kleine natuurlijk het liefste veilig aan de achterkant of je zou schutting aan de voorkant of midden van de woning rechts moeten plaatsen oid.
Een uitbouw over 1 verdieping heeft ook nadelen. Zo wordt het lastiger om zonwering te plaatsen omdat er niet genoeg massa is. Kijk vooral of je meubels passen en of je de extra ruimte wilt gaan gebruiken en zo ja hoe. Maak meubels op papier (op schaal), knip ze uit en leg ze op de tekening, of ga full-blown Sketchup.
Meestal geldt voor uitbouw in een rijtjeshuis: Doen als het financieel kan. Maar bij een vrijstaande woning die op zich al groot genoeg is zou ik dat argument minder snel gebruiken.
Goed punt - dat wist ik niet. We gaan inderdaad is passen en meten. Ook het wel of niet kunnen verplaatsen van de keuken is medebepalend omdat we nu vooral als gezin in de woonkamer zitten op de bank en niet aan een keukentafel oid.

Sketchup gaan we zeker doen.. want die tekeningen ben ik geen groot fan van, afmetingen zijn soms onduidelijk of niet goed aangegeven.
Waar zit je in je huidige huis het meest? Zit je het liefst met het gezin voor de TV op de bank, of zit je het liefst met je bezoek aan de keukentafel. Die ruimte zou ik zo groot mogelijk maken en aan de achterzijde van de woning om hem zo optisch nog groter te maken, want je betrekt de tuin in de gezelligheid.
In de woonkamer, dus als keuken op de huidige positie blijft moeten we afwegen of de extra ruimte daar het waard is - of toch overwegen om er meer een woonkeuken van te maken met een groot keukenblok.
Wat doet die deur aan de voorkant daar? Zie ik het goed dat je dus een soort tuindeur aan de voorzijde hebt?
Ja.. vreemd ontwerp van de architect. Klopt.. deur aan de voorkant. We hebben gevraagd of het gewoon een raam tot aan de grond kan zijn ipv deur.
Farmerwood schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:41:
Ik zou eens bij de aannemer informeren of die mee wil werken aan een berging/garage aan het huis. Net naast de voordeur beginnen tot de achtergevel. Evt samen met een uitbouw.
Dan heb je minder oprit en (veel) meer tuin, mogelijkheid om binnendoor naar de berging te gaan waardoor je daar ook mogelijkheden krijgt voor een bijkeuken en/of kantoor aan huis.
En zo te zien hou je genoeg oprit over om makkelijk 2 auto's kwijt te kunnen.
Helaas.. mag niet :/. Wel een goed idee inderdaad..
vliegnerd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:58:
@Workaholic 14,4 m2 voor 36k is 2k5 per m2. Dat is (in de randstad) goedkoop.
Dit ligt niet in de randstad maar wel in de buurt van het centrum en tegen een klein stukje groen/bos aan (dus geen achterburen). Locatie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
en de huidige markt is denk ik de reden waarom het nu allemaal zo duur is.

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 19-11-2021 14:43 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@Workaholic hier verderop in de straat is eerder dit jaar een woning met *exact* dezelfde kavel en vloer oppervlak als dat van ons voor €1,3M gegaan. Bijna 2x zoveel - ik vind het tamelijk excessief, maar, in deze markt, corrigeer je voor locatie, is je prijs misschien niet heel gek.
Veluwe is ook een breed begrip trouwens, zit je aan deze kant ben je met 45min op de Zuidas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:37

EiT

@Workaholic Perceel is niet klein, huis staat er alleen onhandig op. Houd er rekening mee dat de lengte van het huis maar 7,3 meter is. Even “erker”buiten beschouwing gelaten. Dat is wel erg krap, zeker voor de verdieping er boven.

Ons huis is bijna 2x zo lang, 14m bg, 10.5m 1e en 2e verdieping, en zou die extra ruimte niet willen missen.

Persoonlijk zou ik daarom zeker 2,4m uitbouwen en dan meer gebruik maken van de ruimte om het huis om als tuin in te richten. Wij zijn ook meer binnen dan buiten mensen.

Vreemd dat ze het huis niet wat naar voren hebben gezet en de berging naast het huis. Dan had je wel genoeg diepte/tuin gehad.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
EiT schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:49:
@Workaholic Perceel is niet klein, huis staat er alleen onhandig op. Houd er rekening mee dat de lengte van het huis maar 7,3 meter is. Even erker buiten beschouwing gelaten. Dat is wel erg krap, zeker voor de verdieping er boven.

Ons huis is bijna 2x zo lang, 14m bg, 10.5m 1e en 2e verdieping, en zou die extra ruimte niet willen missen.

Persoonlijk zou ik daarom zeker 2,4m uitbouwen en dan meer gebruik maken van de ruimte om het huis om als tuin in te richten. Wij zijn ook meer binnen dan buiten mensen.

Vreemd dat ze het huis niet wat naar voren hebben gezet en de berging naast het huis. Dan had je wel genoeg diepte/tuin gehad.
Dat zal wel een fout zijn in de tekening. Ik tel ongeveer 10 meter diepte, wat nog steeds niet heel veel is voor een vrijstaand huis, maar goed wel een mooi breed huis.

Maar met je eens dat het huis wel wat verder naar voren op het kavel geplaatst mocht worden, gezien je meer hebt aan een achtertuin dan aan een voortuin. Als de garage niet in de tuin stond had je wel een mooie grote tuin.@Workaholic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
hyb schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:31:
@lubbertkramer

Ik wil het niet lastiger maken dan het al is. Maar heb je voor de 1.2m variant al over zoiets nagedacht? Kantoor is in dit geval niet zo toegankelijk meer, maar geeft je wel wat meer mogelijkheden aan de originele garagewand. Eventueel kantoor / berging omruilen en met schuifdeur ipv loopdeur.

[Afbeelding]

De maten zijn niet helemaal exact. Maar ik denk dat er ruimte zou moeten zijn voor een kookeiland van ongeveer 2.4m of net wat kleiner, en een kastenwand van 5x60. Eventueel met nis voor wat meer werkblad. Voor versie A+ is een schiereiland ook nog altijd een optie, al zal deze dan denk ik wel wat uitsteken tov de hal. Bij B+ zit je eettafel niet zo in de looproutes van/naar je kantoor. Zoiets zou ik persoonlijk logischer vinden.

Overigens is dit soort opstelling wat meer standaard. Ook wij hebben bijvoorbeeld een loopdeur tegen de achtergevel die naar de berging gaat.

Edit: Misschien wat minder voor de hand liggend - maar volgens mij zou je zelfs je kastenwand kunnen verzinken in je kantoor (A++). >:)
Bedankt voor het meedenken en ons even out of the box trekken maar we vinden het geen optie. Hierdoor is het idee van een kantoor open aan de leefruimte weg en is het een afgezonderd iets. We willen het kantoor kunnen afsluiten indien nodig maar verder moet het een open ruimte zijn met de rest van de woning. Het kantoor zal namelijk gelijk gebruikt worden door mij in de avonduren om te werken aan de huisautomatisering of te gamen terwijl wederhelft ergens elders in de leefruimte aanwezig is.

Onze berging gaat wat meer bijkeuken zijn dan berging, opslag voor fietsen e.d. komt in de schuur aan de veranda.
Deveon schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:44:
[...]

Onze woonkeuken is ook 5.70 breed en met uitbouw 5.40 diep. De deur naar de garage zit in het deel van de uitbouw (zonder uitbouw geen optie voor een deur..) waardoor we makkelijk 4m overhouden voor de kastenwand voor de koelkast, oven, vaatwasser, koffiehoek en twijfel nog over de spoelbak. We hebben het nu tegenover elkaar en is op zich wel prettig maar wordt misschien krap in die 4m.

Voor het eiland zal met een meter aan beide kanten ongeveer neerkomen op 3,50 bij 100-110 Nu hebben we een schiereiland van 2.70 bij 90 en geeft met brede laden echt enorm veel opbergruimte waar ook de kinderen (8,5,3) makkelijk zelfstandig hun spulletjes kunnen pakken.

Verder heb ik je post niet volledig gelezen maar kan via DM wel een afbeelding sturen van Floorplanner die ik gebruikt heb om vrouwlief de indeling te laten zien als je wilt.

PS: Ik twijfel voor het kantoor vanwege geluidsoverlast trouwens ook nog of ik niet gewoon op zolder ga zitten :+

Edit: Of gewoon exact wat @hyb net post met A+.. alleen dan met een berging voor fietsen voor en bijkeuken met wasmachine.

Edit2: Wat een prijs voor die uitbouw trouwens. Bij ons is 1.20m ook 16k maar 2.40m 20.5k. Dat was gelijk de eerste die ik aanvinkte.
Ik doe je zo even een DM voor je tekeningen :) Wij denken nu ook aan een schiereiland en dan optie A/C (bij C dan langer kookeiland). en dan de bijkeuken/berging om te wisselen met kantoor. Hierdoor schermen we het kantoor iets meer af op inkijk maar toch open en verbonden en is de doorloop naar de bijkeuken beter.

Vanmorgen toevallig bij Bruynzeel geweest en daar ook gekeken naar de brede laden in het schiereiland, dat zag er inderdaad goed uit! Met hun ook gesproken om bovenop de kastenwand nog een touch kast te plaatsen (echt de hoogte in te werken) om zo nog wat meer opslag te realiseren in optie A/C

Onderstaande met Bruynzeel getekend (zij werken het nog verder uit) waar de doorloop tussen de kastenwand en het eiland 1,3m is en het schiereiland 3,3m is geworden. Dit is optie C (2,4m) uitbouwen en vooralsnog lijkt dit de beste optie te gaan worden waar we dan de berging/bijkeuken omdraaien met het kantoor en door de 1,3m tussen kastenwand/schiereiland een brede doorloop naar de wasmachine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kG1tW_863WkZ38CJcE7IgQg5vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0ZGA3qbjIdg9gwIBwOODefr.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn betere prijzen voor een uitbouw, dan was het hier ook een nobrainer geweest en gelijk 2.4m.
Dronium schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:55:
[...]

Die stoomoven moet je echt doen, ga je geen spijt van krijgen (is mijn ervaring/mening :)).

En ik ben niet de enige zie ik hier beneden
vanmorgen even gekeken toen we bij bruynzeel waren en het lijkt inderdaad een mooie optie, thanks voor de tip! We zullen dit weekend eens nader onderzoek doen. We doen er dan gelijk een warmhoud lade bij :9
Farmerwood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:01:
[...]

Heb je een 5-pits met ingebouwde afzuig of afzuigkap erboven? Hier inderdaad hetzelfde probleem met de huidige 4-pits inductie dat we regelmatig ruimte tekort hebben

Maar goed om te horen je positieve ervaring, wij staan eigenlijk net zo onbekend tegenover de stoomoven zoals jullie stonden als de gok.

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 19-11-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

[Afbeelding]
Wij hebben een vergelijkbare kavel en een vergelijkbaar vraagstuk gehad.

Uiteindelijk gekozen voor 3,8m uitbouw, waardoor onze tuin nu ongeveer 8 meter diep is. Ik moet zeggen als ik de plaatjes zie van onze woning op de kavel, ik wel twijfel of we niet beter 2.4 meter hadden moeten doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:53:
[...]

Dat zal wel een fout zijn in de tekening. Ik tel ongeveer 10 meter diepte, wat nog steeds niet heel veel is voor een vrijstaand huis, maar goed wel een mooi breed huis.

Maar met je eens dat het huis wel wat verder naar voren op het kavel geplaatst mocht worden, gezien je meer hebt aan een achtertuin dan aan een voortuin. Als de garage niet in de tuin stond had je wel een mooie grote tuin.@Workaholic
Hierbij de tekening van de 3de verdieping. Zoals je ziet staat hier wel 11 meter (en dan zonder erker en uitbouw van 1,2 of 2,4 meter). Ik ben dus niet de enige die moeite heeft met deze tekeningen..

Als je kijkt naar de andere tekening staat er bij het keuken gedeelte nog 3860 aan de linkerkant. Ze hadden van mij het wat duidelijker mogen maken allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2BABT59.png

Ik ga nog is kijken of ze de berging naar voren willen schuiven (dus evenredig aan het huis) en een kleinere oprit. Dan zou misschien wel mogen (want berging is ook prefab). Dan zou je effectief een bredere achtertuin hebben en er kunnen nog steeds 2 auto's naast staan.

Als dit mag dan denk ik het beste om 2,4 te kiezen ipv 1,2. En als het zo blijft denk dat 1,2m de beste middenoplossing is en 11 + 1,2 meter voor de lengte van de woning niet verkeerd is.

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 19-11-2021 15:22 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Workaholic schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:16:
[...]

Hierbij de tekening van de 3de verdieping. Zoals je ziet staat hier wel 11 meter (en dan zonder erker en uitbouw van 1,2 of 2,4 meter). Ik ben dus niet de enige die moeite heeft met deze tekeningen..

Als je kijkt naar de andere tekening staat er bij het keuken gedeelte nog 3860 aan de linkerkant. Ze hadden van mij het wat duidelijker mogen maken allemaal.

[Afbeelding]
11 meter is inclusief die uitbouw aan de voorkant, dus mijn 10 meter schatting was niet zo slecht :P

Maar zonder uitbouw is je huis achter de hal maar 3 meter vanaf de hal tot aan de achtergevel? In dat geval zou ik zeker gaan voor die 2,4 meter uitbouw. 3 meter is klein, 4,2 meter is wel aardig, maar voor een huis van het formaat wat je gekocht hebt niet echt groot te noemen.

Ik vind dit eigenlijk altijd het grote nadeel van U vorm huizen (hebben wij ook gekocht) ten opzichte van L vorm huizen. Als je huis niet een dikke 12 meter diep is dan houd je zowel aan de voorkant als aan de achterkant een ruimte over die minder dan 4 meter diep is, wat een net niet maat is voor zowel woonkamer als keuken. Plus je heb naast de hal een soort van loze verkeersruimte waar je niet zoveel mee kan. Wellicht zou hierbij een interieur ontwerper iets van kunnen maken, maar ik heb bij niemand deze ruimte goed benut gezien. Meestal staat er of een kast of een eettafel, waarbij die eettafel dus in het donkerste stukje van je huis staat (bij vrijstaand natuurlijk niet, want dan kan daar een raam zijn zoals bij @Workaholic ).
Ik had liever de voordeur aan de voorkant gehad bij ons huis, maar ja bij projectbouw heb je niet zoveel te kiezen, dus heb mezelf er maar bij neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Z___Z schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:24:
[...]

11 meter is inclusief die uitbouw aan de voorkant, dus mijn 10 meter schatting was niet zo slecht :P

Maar zonder uitbouw is je huis achter de hal maar 3 meter vanaf de hal tot aan de achtergevel? In dat geval zou ik zeker gaan voor die 2,4 meter uitbouw. 3 meter is klein, 4,2 meter is wel aardig, maar voor een huis van het formaat wat je gekocht hebt niet echt groot te noemen.

Ik vind dit eigenlijk altijd het grote nadeel van U vorm huizen (hebben wij ook gekocht) ten opzichte van L vorm huizen. Als je huis niet een dikke 12 meter diep is dan houd je zowel aan de voorkant als aan de achterkant een ruimte over die minder dan 4 meter diep is, wat een net niet maat is voor zowel woonkamer als keuken. Plus je heb naast de hal een soort van loze verkeersruimte waar je niet zoveel mee kan. Wellicht zou hierbij een interieur ontwerper iets van kunnen maken, maar ik heb bij niemand deze ruimte goed benut gezien. Meestal staat er of een kast of een eettafel, waarbij die eettafel dus in het donkerste stukje van je huis staat (bij vrijstaand natuurlijk niet, want dan kan daar een raam zijn zoals bij @Workaholic ).
Ik had liever de voordeur aan de voorkant gehad bij ons huis, maar ja bij projectbouw heb je niet zoveel te kiezen, dus heb mezelf er maar bij neergelegd.
Ik dacht ook altijd; zo'n u-vorm lijkt me niks. Maar check dit: https://www.studioliv.nl/residentie-nabij-den-bosch

Kost wat, maar dan heb je ook wat! (moet maar net je smaak zijn maar ik ga hier heel lekker op :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:27:
[...]

Ik dacht ook altijd; zo'n u-vorm lijkt me niks. Maar check dit: https://www.studioliv.nl/residentie-nabij-den-bosch

Kost wat, maar dan heb je ook wat! (moet maar net je smaak zijn maar ik ga hier heel lekker op :P )
Ziet er stijlvol uit, maar krappe woonkamer door de U-vorm, midden is verkeersruimte geworden met een kast. Woonkeuken is wel mooi, maar dit huis is meer dan 12 meter lang, of heeft een grote uitbouw aan de achterkant waardoor dit mogelijk is. Dus dit bevestigt voor mij mijn vooroordeel over U-vormige begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Z___Z schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:31:
[...]

Ziet er stijlvol uit, maar krappe woonkamer door de U-vorm, midden is verkeersruimte geworden met een kast. Woonkeuken is wel mooi, maar dit huis is meer dan 12 meter lang, of heeft een grote uitbouw aan de achterkant waardoor dit mogelijk is. Dus dit bevestigt voor mij mijn vooroordeel over U-vormige begane grond.
Agree. Denk dat het iets groter is. Achterkant met keuken is wel een meter of 5 a 5,5 meter, doorgang 3,5 a 4 meter, woonkamer 4 meter a 4,5 meter? Dan komt je uit op 12,5 a 14 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het komt mij allemaal iets te krap over met die donkere kleuren, kasten die veel ruimte innemen en ook dat je tegen je aanrecht aanloopt richting de keuken vind ik niets. Als je het mij vraagt is er teveel uitgeven aan afwerking maar zou het beter passen in een grotere woning.

Om even in de U-vorm discussie te mengen zitten wij nu met de volgende indeling ingedachte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubzZOLiXdQRpZK6LIcs16R44ywg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufZr8dfZXT5UyxUPmev6JttW.jpg?f=fotoalbum_large

De U vorm zorgt voor een mooie ruime woonkeuken, maar mis toch wat diepte voor de TV ruimte. De ramen tot de grond aan de voorkant helpt ook niet echt om fatsoenlijk een bank kwijt te kunnen. Voor nu is het met name een schets maar willen eigenlijk nog een interieur architect onder de arm nemen om er een compleet plan van te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Deveon op 19-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
[...]

Prachtig gestyled, maar wat een ruimteverspilling zo. Prima als je kinderen de deur uit zijn, maar bijvoorbeeld voor een gezin met (kleine) kinderen is dit toch waardeloos? Zo'n groot huis en alsnog krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
[...]

Ik ga hier ook heel lekker op zeg :9~ . Ik vraag me wel af, tot op welke hoogte staat de luxe aankleding van de binnenkant in verhouding met de waarde van het appartement. Ik gok dat het om een luxe complex gaat in Vught. Maar kosten nog moeite zijn bespaard in dit geval zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blihi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:24:
[...]

Wat volgens mij in de praktijk best handig kan zijn, als er bv een avondzonnetje staat op die kant. Dan stap je daar direct je terras op.

Onze kinderen spelen ook heel vaak aan de voorkant van het huis (met andere kinderen), dus is in zijn geval een deur daar ook handig. Mits er kinderen in het spel zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
We hebben het verzoek van de aannemer gekregen om de optielijsten te ondertekenen. Wij hebben gekozen voor een dubbele deur incl. zijlichten. Echter blijkt na navraag bij de aannemer dat we geen keuze hebben om de actieve loopdeur te wijzigen. Dit is echter een flinke tegenvaller, omdat de standaard loopdeur grotendeels achter de bank zit, terwijl de niet actieve deur volledig vrij staat en precies in het verlengde van de looplijn ligt.

Is het mogelijk om dit na oplevering nog te wijzigen of moet dan de complete deur vervangen worden?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:56:
[...]
Heb je een 5-pits met ingebouwde afzuig of afzuigkap erboven? Hier inderdaad hetzelfde probleem met de huidige 4-pits inductie dat we regelmatig ruimte tekort hebben

Maar goed om te horen je positieve ervaring, wij staan eigenlijk net zo onbekend tegenover de stoomoven zoals jullie stonden als de gok.
Wij hebben onderstaande opstelling nu.
Bosch PVW895FC5E kookplaat met een Novy Fusion Pro 8740

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHFPjr_qIxRH0QXDKPbN2nLnCdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxgCmYJBCE9YahVqhPsTScCa.jpg?f=fotoalbum_large

Er direct naast 2 ovens. Ook beide Bosch. Stoomoven/oven en een Oven/Magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Farmerwood schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:09:
[...]

Wij hebben onderstaande opstelling nu.
Bosch PVW895FC5E kookplaat met een Novy Fusion Pro 8740

[Afbeelding]

Er direct naast 2 ovens. Ook beide Bosch. Stoomoven/oven en een Oven/Magnetron
Mooie kleur! Wij denken over soortgelijk maar dan in combi met houtlook.

Waarom heb je naast de stoomoven nog een combi, capaciteit of toch voor de magnetron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Wij combineren een oven in een ATAG fornuis met een ATAG 3-in1 in de ombouw. Dat werkt echt als een trein bij elkaar!

Soms gebruik ik de stoom pan nog als er alleen groenten in gaan, zoals nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvvn2Q2iiCPZ7yTe_GaMsKBjOE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qh48cYXLfmOK0uLsEbBE05uK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 17:59
JackBol schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:16:
[...]

De rest van het huis is ook 'goed' gedaan dus ik ga zeker niet bezuinigen op een ding dat je meerdere keren per dag aanraakt :)
Wij zijn uiteindelijk ook voor De Rooy gegaan, hele mooie showroom inderdaad. Hun productieruimte was echt heel netjes, totaal tegenovergestelde van bij Steellife.

Waar we ons echt aan stoorden was hoe de deur van Steellife nazwabbert - scharnier kon nog wel langzamer afgesteld worden - maar het nazwabberen zou altijd blijven zeiden ze. Daarnaast heb je bij De Rooy geen lasnaden en is Steellife 'maar' 15% goedkoper. Ik vond de Gewoongers deur zelfs mooier dan Steellife, alleen als je wilt customizen kom je op dezelfde prijzen als stalen deuren.

Steellife: https://streamable.com/9pm7vd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3IE_KE4DFmcZ100bxohGp0IFQ4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vIq3iIuHBKtZAPHWaP2zONpN.gif?f=fotoalbum_tile
De Rooy: https://streamable.com/5ysl7t
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYg-0cFc4pVvgQGoXaq9cXnb9Ug=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TbDtyD0rLpvKwuTzCtGAjz6y.gif?f=fotoalbum_tile

offtopic:
Mooie was ook nog dat we een mail kregen van Steellife, of de offerte nog open moest blijven. Toen ik zei dat het gesloten kon worden kreeg ik als reactie dat ze mijn gegevens wel zouden doorgeven aan hun zusterbedrijf Aluxdoors, voor een offerte voor een voordeligere aluminium deur. Uiteraard gereageerd dat we elders geslaagd zijn om vervolgens alsnog de offerte te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 16:30
Piknikker schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:24:
[...]

Wij zijn uiteindelijk ook voor De Rooy gegaan, hele mooie showroom inderdaad. Hun productieruimte was echt heel netjes, totaal tegenovergestelde van bij Steellife.

Waar we ons echt aan stoorden was hoe de deur van Steellife nazwabbert - scharnier kon nog wel langzamer afgesteld worden - maar het nazwabberen zou altijd blijven zeiden ze. Daarnaast heb je bij De Rooy geen lasnaden en is Steellife 'maar' 15% goedkoper. Ik vond de Gewoongers deur zelfs mooier dan Steellife, alleen als je wilt customizen kom je op dezelfde prijzen als stalen deuren.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

offtopic:
Mooie was ook nog dat we een mail kregen van Steellife, of de offerte nog open moest blijven. Toen ik zei dat het gesloten kon worden kreeg ik als reactie dat ze mijn gegevens wel zouden doorgeven aan hun zusterbedrijf Aluxdoors, voor een offerte voor een voordeligere aluminium deur. Uiteraard gereageerd dat we elders geslaagd zijn om vervolgens alsnog de offerte te ontvangen.
Dank! Ik gruwel haast meteen al van die lasnaad.... Had eigenlijk niet verwacht dat ik het direct zo erg zou vinden...

Was hier ook niet iemand bij PV windows geweest in Bemmel? Heb even gezocht maar kon het zo snel niet terug vinden. Die gebruiken ook FritsJurgens.

Daar wil ik zelf ook nog even gaan kijken en offerte opvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
Helaas zit ik in een vervelend gesprek met de bouwheer. Omdat ik nogal technisch onderlegd ben, zeker op vlak van HVAC en elektriciteit wou ik die onderwerpen lekker zelf doen om me te vrijwaren van beunhaas praktijken. Met de verkopersmakelaar had ik afgestemd dat ik dit zelf kon doen. Vooral de warmtepomp is belangrijk omdat je anders met een hoop nutteloos materiaal zit, de elektra valt achteraf nog wel aan te passen.

Nu zegt de bouwheer dat ze dat niet willen toestaan. Na aandringen schermen ze met "het bouwbesluit is aangepast, we moeten het zo opleveren". Wat is jullie visie? Verkopen ze warme lucht of is dat inderdaad aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Rudyy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:20:
Er wordt bij mij bijna een tegelvloer gelegd, en ik moet nu beslissen wat ik open wil laten voor een verzakte droogloopmat (het moet wel, ook vanwege het luik naar de kruipruimte).

Er zijn een paar mogelijkheden, en ik vind het een hele lastige keuze. Voor welke kleur zouden jullie gaan?

[Afbeelding]
Zit het hetzelfde dilemma, ik denk dat ik het door laat tegelen tot het kruipluik en dan de mat eroverheen leg, dan kan ik altijd nog wisselen naar een grotere of kleinere mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
lubbertkramer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:20:
[...]
Mooie kleur! Wij denken over soortgelijk maar dan in combi met houtlook.

Waarom heb je naast de stoomoven nog een combi, capaciteit of toch voor de magnetron?
Tnx. De kleur is Tmatt Blu. Zijn er nog steeds erg blij mee.

We wilden met 2 kleine kinderen graag nog wel een magnetron erbij omdat dat toch altijd nog we handig is.

Twee ovens is ook best vaak handig, maar blijft wel een luxeding hoor. Toevallig vanavond nog gebruikt. Hadden bezoek (met kinderen) en gingen zelf pizza maken. Konden nu in beide ovens (45 cm hoog) 2 bakplaten vol pizza kwijt. Die komen er allemaal goed uit. Als je in 1 60cm oven 3 of 4 pizza's mikt gaat dat denk ik toch minder goed met de onder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
larsg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:21:
Helaas zit ik in een vervelend gesprek met de bouwheer. Omdat ik nogal technisch onderlegd ben, zeker op vlak van HVAC en elektriciteit wou ik die onderwerpen lekker zelf doen om me te vrijwaren van beunhaas praktijken. Met de verkopersmakelaar had ik afgestemd dat ik dit zelf kon doen. Vooral de warmtepomp is belangrijk omdat je anders met een hoop nutteloos materiaal zit, de elektra valt achteraf nog wel aan te passen.

Nu zegt de bouwheer dat ze dat niet willen toestaan. Na aandringen schermen ze met "het bouwbesluit is aangepast, we moeten het zo opleveren". Wat is jullie visie? Verkopen ze warme lucht of is dat inderdaad aangepast?
Het huidige Bouwbesluit is volgens mij uit 2012, maar er zijn wel nog wat toevoegingen geweest.

Er zijn, ook hier in dit topic, best wel wat voorbeelden te vinden van aannemers die zeggen niet mee te kunnen/mogen werken aan casco opleveren van zaken en dan met het Bouwbesluit schermen, terwijl het bij andere aannemers gewoon kan. Dus er lijkt wel wat willekeur in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 08:29
Ik ben bezig met mijn elektra plan en twijfel nu een beetje waar in huis ik overal access points ga nodig hebben, dit voor de loze leidingen.

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
2. Tegen het plafon van de 1e verdieping, waar plaatsen jullie die, in het midden, of ergens in een hoek?
3. Op zolder
4. Misschien in de garage, maar dat lijkt mij ergens niet nodig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:03:
Ik ben bezig met mijn elektra plan en twijfel nu een beetje waar in huis ik overal access points ga nodig hebben, dit voor de loze leidingen.

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
2. Tegen het plafon van de 1e verdieping, waar plaatsen jullie die, in het midden, of ergens in een hoek?
3. Op zolder
1 niet tegen het plafond, 2 en 3 wel, 4 niet maar misschien wel een voor buiten (overkapping oid). Gewoon in het midden vd verdieping bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
larsg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:21:
Met de verkopersmakelaar had ik afgestemd dat ik dit zelf kon doen.
Die roepen alles om je te verkopen, kan je totaal niet van op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
3. Op zolder
Mijn eigen idee was naast de brandmelder op verdieping 2 en 3. Centrale plek in het huis, en daarmee heb je per verdieping echt wel een prima wifi-verbinding voor op je telefoon. Daarnaast was mijn idee sowieso om naar iedere slaapkamer een loze leiding te leggen voor in de toekomst een UTP-kabel. Ik verwacht niet dat we ooit een CAI-kabel nodig gaan hebben, dus 1 loze leiding zou afdoende moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 21:01
Piknikker schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

offtopic:
Goed om te horen dat Gewoongers er nog beter uitzag dan Steellife, al is GG wel aluminium dacht ik.

Vond het contact met Steellife al niet zo fijn, denk dat ik mijzelf een showroom bezoek kan besparen als ik dit lees.

Wij hebben nu een offerte van GG en prijs valt allerzins mee met 1700€. Vind het er prima uitzien in de showroom. Ook offerte opgevraagd bij de Rooy, al gok ik dat ik op driemaal de prijs uitkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
3. Op zolder
Ik heb een acces point in de trapkast, in een kastje op overloop op de 1e en in de berging op zolder. Zo hangen ze nergens in zicht en prima bereik.

Het enige is dat het signaal (iig wifi5/6) heel slecht door dragende muren komt. Daar moet je wel rekening mee houden. We hebben een dragende muur naast de trap, daarachter dus minder goed bereik

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
3. Op zolder
Je zou kunnen overwegen om in wall HD accesspoints van ubiquiti te pakken. Deze hoef je niet op het plafond or dergelijke te monteren en zien er erg strak uit. Gewoon naast een stopcontact met bijkomend voordeel dat je dan ook wat extra porten hebt voor eventueel bekabelde zaken (achter tv meubel). Hierbij een voorbeeld van hoe ik het nu in mijn huidige woning heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/60nn3NX/68440089-A3-EB-4-A04-ADFD-E61-BAFA7703-E.jpg

Hierbij moet je dan de twee netwerk aansluitingen hiernaast wegdenken omdat je deze niet nodig hebt. Deze accesspoint heeft al 4 aansluitingen aan de onderkant en het blauwe lampje kan ook uit. Zijn erg goed en zorgen voor super dekking omdat je ze juist kan plaatsen in de ruimte waar je het meest bent en of vaste hardware hebt. Denk aan woonkamer, kantoor, slaapkamer (die voldoende is voor de hele verdieping) en zolder.

Ze passen overigens met een kleine aanpassing ook op een dubbelraampje (dus stroom en daarnaast (of daar overheen deze)

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 20-11-2021 07:28 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:03

Het idee is nu:
1. In de woonkamer
3. Op zolder
Ik zou het niet in de woonkamer doen. Wij hebben ze laten plaatsen in de hal, overloop verdieping 1 en 2. Gewoon naast de brandmelders.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Bravertal schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:12:
[...]

Ik zou het niet in de woonkamer doen. Wij hebben ze laten plaatsen in de hal, overloop verdieping 1 en 2. Gewoon naast de brandmelders.
Ik heb het wel gedaan, naast een lichtpunt, anders zou ik er geen bereik van hebben achter in de tuin ben ik bang. Nu heb ik 90% WiFi signaal daar.

Het is niet echt storend en je kunt de LED ring op de ap Lite uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Hier zijn we inmiddels bijna twee maanden verder sinds oplevering. We zijn nog niet verhuisd, mede door een lekkage incl gevolgschade, maar nu ook weer een verprutste keuken. Ze hebben de vloer gesloopt tijdens montage, o.a. de afvoer is niet goed en ze proberen dat op mij af te wentelen. Ik heb ze naar de aannemer gestuurd, die komt nu maandag weer langs, maar alleen voor het loodgieterswerk en niet voor de andere punten. We zijn dan 2,5 week verder na keukenlevering en ik heb nog op niets een definitief antwoord gekregen (drie telefoontjes en een mail verder). Ik overweeg om maandag de rechtsbijstand te gaan bellen ivm de keuken en dit voor te leggen, of zien jullie nog andere opties?

Overigens wel een vervelende tijd zo. Bij praktisch elke klus zijn er grote fuckups gemaakt. Tot nu toe hebben alleen de hovenier en de stukadoor hun werk goed gedaan. Iets wat een leuke start zou moeten zijn, krijgt wel een vervelend randje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
nel!s schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:36:
[...]

Ik heb het wel gedaan, naast een lichtpunt, anders zou ik er geen bereik van hebben achter in de tuin ben ik bang. Nu heb ik 90% WiFi signaal daar.

Het is niet echt storend en je kunt de LED ring op de ap Lite uitzetten.
Wij hebben triple glas, daar komt geen signaal door heen :D Je hebt ook een outdoor accespoint als je goed bereik wil in de tuin.

Wij verwachten geen wifi in de tuin nodig te hebben, op dit moment zie ik nog geen reden daarvoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:06

ChUcKiE

Dus........

Workaholic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:18:
[...]

Je zou kunnen overwegen om in wall HD accesspoints van ubiquiti te pakken. Deze hoef je niet op het plafond or dergelijke te monteren en zien er erg strak uit. Gewoon naast een stopcontact met bijkomend voordeel dat je dan ook wat extra porten hebt voor eventueel bekabelde zaken (achter tv meubel). Hierbij een voorbeeld van hoe ik het nu in mijn huidige woning heb.

[Afbeelding]

Hierbij moet je dan de twee netwerk aansluitingen hiernaast wegdenken omdat je deze niet nodig hebt. Deze accesspoint heeft al 4 aansluitingen aan de onderkant en het blauwe lampje kan ook uit. Zijn erg goed en zorgen voor super dekking omdat je ze juist kan plaatsen in de ruimte waar je het meest bent en of vaste hardware hebt. Denk aan woonkamer, kantoor, slaapkamer (die voldoende is voor de hele verdieping) en zolder.

Ze passen overigens met een kleine aanpassing ook op een dubbelraampje (dus stroom en daarnaast (of daar overheen deze)
Die ga ik ook twee, naast twee AP’s gebruiken. Ook achter de TV en 1 op “kantoor”. Jammer dat er nog geen WiFi 6 uitvoering van is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
kepler schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:44:
[...]

Wij hebben triple glas, daar komt geen signaal door heen :D Je hebt ook een outdoor accespoint als je goed bereik wil in de tuin.

Wij verwachten geen wifi in de tuin nodig te hebben, op dit moment zie ik nog geen reden daarvoor :D
Wij ook triple glas. Daar gaat het signaal prima doorheen. Beton muren is lastiger, vandaar niet in de hal bij ons maar in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nel!s schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:32:
[...]

Wij ook triple glas. Daar gaat het signaal prima doorheen. Beton muren is lastiger, vandaar niet in de hal bij ons maar in de woonkamer.
Heb je betonnen muren in je huis dan? Wij zetten de WiFi bg in de meterkast, want die is ongeveer in het midden van het huis. Muurtjes zijn 7 cm blokken dus denk daar geen problemen mee te krijgen. Boven in de inloopkast en op zolder in de technische ruimte. Dus alles uit het zicht in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Bravertal schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:12:
[...]

Rooki vraag. Hier ook met electra plan bezig en wij hebben in iedere kamer een Cat6 aansluiting. Zijn extra AP's dan nog nuttig? Of kun je die APs ook aansluiten op een Cat6 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWrlO8Mo2NcFUsR-T1iw4_Ab0SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lahakoERTlb6K1fizpaNHXrL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, 2000kg aan tegels staan binnen. Wat een klus. Alleen nu las ik achteraf ergens dat je ze beter op hun kant kan stapelen. :/ Ik heb nu het merendeel gewoon plat opgestapeld in lagen van 3 / 4 pakken, maar blijkbaar heb je dan risico dat de onderste gaan knappen. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om weer alles te verplaatsen :+ 1 pak is 30kg.

Heeft iemand hier ze ook gewoon plat gestapeld zonder probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
nel!s schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:32:
[...]

Apart, ik heb echt nul bereik buiten, tenzij ik de deur open zet :D
Pagina: 1 ... 54 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.