Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Met de stijgende hypotheekrentes ben ik aan het rondkijken naar hypotheekverstrekkers die nog niet zijn gestegen, zoals bijv. https://www.lloydsbank.nl/

De geldigheid van hun hypotheekofferte is alleen maar 3 maanden, is 3 maanden tegenwoordig nog steeds te weinig bij een nieuwbouwhuis?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:01
Ja mogelijk wel. Bij ons gelden de ontbindende voorwaarden 9 maanden en een uitstel van 3 maanden. Tel daarbij op de 6 weken voor passeren bij de notaris dan zit je al op een jaar en 6 weken wat het kan duren. Nu hebben we zelf de voorwaarden er in dat we 2 maanden hebben om de financiering rond te hebben. Dus winnen we 2 maanden tijd als het ware. Maar een geldiigheid van 12 maanden is wel wat we nodig hebben in ons geval. Of je moet de hypotheek erg laat aan gaan vragen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:58
Strider schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:18:
Met de stijgende hypotheekrentes ben ik aan het rondkijken naar hypotheekverstrekkers die nog niet zijn gestegen, zoals bijv. https://www.lloydsbank.nl/

De geldigheid van hun hypotheekofferte is alleen maar 3 maanden, is 3 maanden tegenwoordig nog steeds te weinig bij een nieuwbouwhuis?
Dat hangt van een aantal factoren af;

- hoe snel verwacht je bij de notaris te zitten vanaf ontvangen hypotheekofferte
- is de hypotheekofferte te verlengen, zo ja wat zijn de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Louwke schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:23:
Ja mogelijk wel. Bij ons gelden de ontbindende voorwaarden 9 maanden en een uitstel van 3 maanden. Tel daarbij op de 6 weken voor passeren bij de notaris dan zit je al op een jaar en 6 weken wat het kan duren. Nu hebben we zelf de voorwaarden er in dat we 2 maanden hebben om de financiering rond te hebben. Dus winnen we 2 maanden tijd als het ware. Maar een geldiigheid van 12 maanden is wel wat we nodig hebben in ons geval. Of je moet de hypotheek erg laat aan gaan vragen.
12 maanden? Dat is lang zeg. Dat zou betekenen dat welke hypotheekverstrekker je ook kiest, je niet ontkomt aan 1x verlengen.

Het nadeel van verlengen is dat bij een stijgende hypotheekrente je weer te maken kunt gaan krijgen met extra kosten, dat wilde ik eigenlijk voorkomen :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:01
Strider schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

12 maanden? Dat is lang zeg. Dat zou betekenen dat welke hypotheekverstrekker je ook kiest, je niet ontkomt aan 1x verlengen.

Het nadeel van verlengen is dat bij een stijgende hypotheekrente je weer te maken kunt gaan krijgen met extra kosten, dat wilde ik eigenlijk voorkomen :)
12 Maanden ja vanwege die ontbindende voorwaarden. Wil niet zeggen dat het sneller kan, maar worst case 12 maanden dus. Bij de Rabobank met Plus voorwaarden is hij 12 maanden geldig. Betaal je wel wat extra rente per maand geloof ik. Zo kun je dan per jaar ook extra meer boetevrij aflossen mocht je willen en wat meer extra's.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben van onze vlek/beschadiging op de gevel een officiële melding gemaakt. Onze oplevering was 30 september, de bankgarantie verloopt dus 30 december.

Moet ik nu de notaris alvast informeren dat ik dit wil vasthouden i.v.m. dit gebrek? Of is het gebruikelijk dit pas tegen het eind van verlopen te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:28:
[...]

Dus je koopt een huis met twee parkeerplaatsen in een autoluw hofje, maar omdat je graag allebei zonder gedoe meteen wilt wegrijden, parkeer je je auto standaard op een van de plekken voor algemeen gebruik. Je onttrekt dus eigenlijk een parkeerplaats aan het autoluwe hofje. Is dat niet wat asociaal?
Als je een huis met parkeerplek koopt betaal je nog steeds net zoveel gemeentelijke belastingen. Openbare parkeerplekken zijn precies dat: openbaar. In de akte staat over het algemeen dat je de parkeerplaats op eigen terrein in stand moet houden (als in, je mag het niet bij je tuin betrekken, er een schutting om zetten of een schommel op plaatsen). Gemeentes stimuleren parkeerplekken op eigen terrein omdat ze hopen dat mensen dan minder gebruik van openbare plaatsen maken, maar dat is zeker geen verplichting.

Genoeg opritten die verschrikkelijk onhandig zijn. Dat geldt ook voor die van ons, geschakelde woning dus de oprit zit tussen 2 muren in. Zit ongeveer 2,5 meter tussen en dan zit er ook nog een regenpijp aan de binnenkant |:( Met de auto op de oprit kan je er met een fiets niet normaal langs lopen. Wij parkeren als er plek is dus regelmatig op een openbare plek. Ik ben wel steeds aan het puzzelen wat een wel een handige plek om op de oprit te parkeren is want als we een auto met stekker krijgen wil ik hem uiteraard op de oprit opladen. Als iemand een wat smallere electrische auto gaat maken zijn wij snel om denk ik ;)

Nou hebben wij 1 auto en geen 2 zoals de meeste andere mensen in de wijk dus dat wij ook 1 auto regelmatig op een openbare plek hebben staan vind ik verre van asociaal. Als de oprit een halve meter breder was stond hij overigens gewoon altijd op onze oprit, dan had ik er geen last van maar kennelijk zijn er weinig praktische eisen over hoe groot een oprit moet zijn in het bouwbesluit.

Hier hebben wij uiteraard discussie in de wijk over gehad, vooral vanuit buren die helemaal geen parkeerplek op eigen terrein hebben maar wel 2 auto's die ze alletwee voor de deur willen hebben. Na een paar keer uitleggen hoe onhandig onze oprit is en dat er nog steeds >1 openbare parkeerplek per huis over is als wij er eentje gebruiken (zijn er 2 voor ons huis) is de angel daar gelukkig uit.

Ik verbaas me wel over de kennelijke luiheid van veel mensen, binnen 100 meter zijn 4 plekken bijna altijd vrij. Bewoners daar hebben maar 1 auto en de opritten daar zijn een stukje breder. Waar komt die dwangneurose om je auto's voor de deur te hebben toch vandaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:28:
Wij hebben van onze vlek/beschadiging op de gevel een officiële melding gemaakt. Onze oplevering was 30 september, de bankgarantie verloopt dus 30 december.

Moet ik nu de notaris alvast informeren dat ik dit wil vasthouden i.v.m. dit gebrek? Of is het gebruikelijk dit pas tegen het eind van verlopen te doen?
Waarschijnlijk staat jouw bankgarantie bij dezelfde notaris in Doetichem als die van mij.
Het is voldoende om een paar dagen voor het aflopen van de bankgarantie een mailtje te sturen met de gegevens van je huis, opleverdatum, servicemelding nr waar het om gaat en het bedrag dat je vast wilt houden.

Zorg dat je qua dagen wat marge houdt zodat ze ook voor de dag dat het afloopt kunnen bevestigen. Dat gebeurde bij mij nog dezelfde dag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Jheroun schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
Als je een huis met parkeerplek koopt betaal je nog steeds net zoveel gemeentelijke belastingen. Openbare parkeerplekken zijn precies dat: openbaar. In de akte staat over het algemeen dat je de parkeerplaats op eigen terrein in stand moet houden (als in, je mag het niet bij je tuin betrekken, er een schutting om zetten of een schommel op plaatsen). Gemeentes stimuleren parkeerplekken op eigen terrein omdat ze hopen dat mensen dan minder gebruik van openbare plaatsen maken, maar dat is zeker geen verplichting.
Het gaat mij niet zozeer om de verplichting of het belastinggeld, maar om het argument (geen zin om te wisselen) in combinatie met het autoluwe karakter van het hofje. Die parkeerplaatsen bij de huizen zijn niet voor niets zo bedacht en berekend, denk ik dan. Anders hadden ze bijvoorbeeld wel kortere tuinen en ruimte voor 1 parkeerplaats per woning gemaakt, en meer plaatsen in de hof. Parkeernorm is vast hoger gehanteerd dan 1 per woning, dus waarschijnlijk gaat het ergens knellen als mensen niet op eigen terrein parkeren.
Verder denk ik dat er nog wel wat andere oplossingen denkbaar zijn dan de auto’s wisselen bij thuiskomst of vertrek, maar iets zegt me dat hier helemaal niet naar andere oplossingen gekeken wil worden. Zolang niemand in de hof piept, hoeft dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update over onze vlek op de gevel. Ik word er niet vrolijk van.

Voor oplevering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvwgMO6NHQEOj3Dmpxbs8EXXYlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSdDNr6BmKzUj4o6EqFv3IPA.jpg?f=fotoalbum_large
Na oplevering (staalborstel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWnV-78_I0zD4pxSf1UAXGtXps8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRpciXMlKS9v9K7uJE7ch0A7.jpg?f=fotoalbum_large
Na bijkleuren (met zwarte kleurstof, veel te zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R5Sfbh4vWF6Zu1U6Jbd60ba4cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFxuXSb5qpFrvhzbC2HFpSVm.jpg?f=fotoalbum_large
Na bijkleuren (rode kleurstof)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tpCi49M6NIgRHMNqhLpIRCm9Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F13Nppui2YPWzrxoNWSeXRON.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is de aannemer redelijk aan het prutsen. Wat moet ik nu doen? Aansturen op een deel opnieuw metselen? Wat voor gevolgen heeft dat voor kleurverschil in voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Toke_gt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:03:Het gaat mij niet zozeer om de verplichting of het belastinggeld, maar om het argument (geen zin om te wisselen) in combinatie met het autoluwe karakter van het hofje.
Wil best een jaar ruilen en kijken of jij nog zin hebt om 300 dagen per jaar en auto te verzetten in elk seizoen. Ik vind het een slecht ontwerp en armoe.
Die parkeerplaatsen bij de huizen zijn niet voor niets zo bedacht en berekend, denk ik dan.
Ik vraag mij af of er überhaupt is nagedacht over bepaalde aspecten.
Wij zijn regelmatig in de wijk werden kijken bij de andere fases, met dezelfde opzet. In de avond zie je zelden twee auto's bij de 2^1 staan en de parkeerplekken waren nimmer vol.
Men zou zeggen dat ze leren/kijken naar vorige fases..
Anders hadden ze bijvoorbeeld wel kortere tuinen en ruimte voor 1 parkeerplaats per woning gemaakt, en meer plaatsen in de hof.
Had mijn voorkeur gehad, als gezegd, zijn er volgens mij wel meer dingen ingetekend for de stagiair.
[...]Verder denk ik dat er nog wel wat andere oplossingen denkbaar zijn dan de auto’s wisselen bij thuiskomst of vertrek, maar iets zegt me dat hier helemaal niet naar andere oplossingen gekeken wil worden.
Try me. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:07:

Voor oplevering
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zoals je kunt zien is de aannemer redelijk aan het prutsen. Wat moet ik nu doen? Aansturen op een deel opnieuw metselen? Wat voor gevolgen heeft dat voor kleurverschil in voegen?
Wat een prutswerk. Wellicht een derde partij/onafhankelijke metselaar, met wel een reputatie hoog te houden, vragen of hij de situatie wilt bekijken en de werkzaamheden wilt noteren? Na drie keer herstellen ben je ook wel klaar met het mannetje met de staalborstel |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Source90 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:23:
[...]
Wil best een jaar ruilen en kijken of jij nog zin hebt om 300 dagen per jaar en auto te verzetten in elk seizoen. Ik vind het een slecht ontwerp en armoe[/quote]
ik denk niet dat je met mij wilt ruilen. Mijn parkeerplaats is een half blokje om.

[...]
Wij zijn regelmatig in de wijk werden kijken bij de andere fases, met dezelfde opzet. In de avond zie je zelden twee auto's bij de 2^1 staan en de parkeerplekken waren nimmer vol.
Hopelijk is dat straks bij jullie ook zo, dan is er voor niemand een issue.

[...]
Try me. Ben benieuwd.
Een suggestie: je partner parkeert twee uurtjes in de hof, als jij thuiskomt, rij je daarna haar auto op de oprit. Staat ie maar twee uurtjes op hof ipv hele avond. Toch wat socialer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:07:

Voor oplevering
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voegen verkleuren gegarandeerd, als je nu een nieuw stuk er in laat zetten ga je dat zien maar met een week of 6 zal het al grotendeels het zelfde zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:19
Kan iemand ons een goede zaak aanraden ten behoeve van de bouw van een inloop-/inbouwkast?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:26
@Verwijderd

Ik zou je aannemer eens naar https://www.gevelgoeroe.nl/ laten kijken dan.

Ik heb ze in actie gezien, en daarna niks er meer van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Louwke schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

12 Maanden ja vanwege die ontbindende voorwaarden. Wil niet zeggen dat het sneller kan, maar worst case 12 maanden dus. Bij de Rabobank met Plus voorwaarden is hij 12 maanden geldig. Betaal je wel wat extra rente per maand geloof ik. Zo kun je dan per jaar ook extra meer boetevrij aflossen mocht je willen en wat meer extra's.
Wij hebben een geldigheid van 9 maanden (niet verlengbaar). In principe hebben ze 9 maanden voor de ontbindende voorwaarden maar mogen ze nog 1x 3 maanden uitstel vragen, op dat moment kunnen wij ook nog uitstappen (wel wat gemaakte kosten natuurlijk). Of we moeten opnieuw financiering gaan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob-T6 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:45:
@Verwijderd

Ik zou je aannemer eens naar https://www.gevelgoeroe.nl/ laten kijken dan.

Ik heb ze in actie gezien, en daarna niks er meer van gezien.
Thanks, ik heb ze gelijk even gemaild. Eens kijken wat zoiets kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Kijk, dit zijn leuke oplossingen. Dat het minimaal 75k kost is weer jammer. Toch net wat aan de hoge kant, dan maar "asociaal" onder de boom parkeren en 75k in mijn zak houden.

Maar zeker een tof idee. Voor ~30k had ik het serieus overwogen. Heb ik wel over voor een James bond gimmick.
Of het vrouwtje stangen door hem omhoog te zetten als ze er bovenop staat :7

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 28-10-2021 16:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:33
Gelukkig heb ik een scherpe vriendin. De eerste huizen van ons project hebben al flink wat metselwerk. Viel haar op dat de stenen van een vergelijkbare woning als de onze (waar net de 1e verdieping erop gelegd is) niet goed waren. Steentjes bij kozijnen etc zouden anders zijn en dat was niet het geval.

Voor de zekerheid maar de kopersbegeleider berichtje gestuurd, die zou het navragen. En idd, fout van de bouw. Woningen die nu al metselwerk hebben worden hersteld.

Eigenlijk heeft mn vriendin wel een bonus verdient, omdat het heel wat meer geld gekost had voor het project als ze overal het verkeerde metselwerk hadden gehad.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
Strider schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:18:

Mij werd door de projectontwikkelaar geadviseerd minimaal 9 maanden voor de geldigheid aan te houden i.v.m. mogelijke bezwaren die nog konden komen waardoor e.e.a. vertraagd zou kunnen worden. Gelukkig geen bezwaren gehad maar heeft het nog 6 maanden geduurd voordat ik bij de notaris langs mocht.

Als ze in jouw project al gestart zijn met bouwen kan ik mij voorstellen dat het wel een stuk vlugger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Takkeding schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Mij werd door de projectontwikkelaar geadviseerd minimaal 9 maanden voor de geldigheid aan te houden i.v.m. mogelijke bezwaren die nog konden komen waardoor e.e.a. vertraagd zou kunnen worden. Gelukkig geen bezwaren gehad maar heeft het nog 6 maanden geduurd voordat ik bij de notaris langs mocht.

Als ze in jouw project al gestart zijn met bouwen kan ik mij voorstellen dat het wel een stuk vlugger gaat.
De bouw is hier nog niet gestart, waarom heeft het bij jou alsnog 6 maanden geduurd?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Strider schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:43:
[...]

De bouw is hier nog niet gestart, waarom heeft het bij jou alsnog 6 maanden geduurd?
Er zijn hier mensen die belachelijk lang op start bouw hebben moeten wachten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Bij ons 9 maanden. Aannemer had simpel weg geen haast om naar de notaris te gaan.

Als we eerder naar de notaris zouden gaan omdat hij geld nodig wat was er iets mis met zijn onderneming vindt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Bij ons was er dus sprake van een bezwaarmaker. Het werd even allemaal heel krap en stressvol met de offerte van 6 maanden, zeker omdat het in die periode even slecht uit zou komen om een nieuwe te verkrijgen. Als we het over zouden moeten doen was ik zeker voor 9-12 maanden gegaan. Had heel wat stress bespaard. Jammer van die centen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

[...]

Heb je de hoera brief al gehad? Bouw je conform woningborg/swk? Dan moeten ze na 6 maanden starten.
Hier staat ook vermeld wat start bouw inhoudt, niet alleen een hekje zetten en wat palen slaan.

Wij zitten inmiddels bijna op 6 maanden en hebben deze week eindelijk de uitnodiging voor de start bouw gehad. Twee weken voordat de termijn verloopt.
Ontwikkelaar gaf aan dat dit kwam door tekort aan mensen en middelen....

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij hebben de mail gekregen voor de voorschouw, super fijn! 12 november mogen we komen kijken,
We zitten in de wijk halverwege de routing, er zijn al een aantal woningen opgeleverd.

Het viel mij (en anderen) op dat er een kier zit tussen de trap en de muur. Je kan er niet doorheen kijken en er komt ook geen licht doorheen, dus hij zit ergens stevig tegen de muur aan.
Maar is dit normaal? (kier niet opgemeten maar is onder de centimeter.)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JzZkmrV/Whats-App-Image-2021-10-29-at-08-22-07.jpg

De ene zegt "dat is bewust om kraken tegen te gaan" de ander zegt "dit moet opgelost worden, het moet gewoon netjes tegen de muur zitten"

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

koekjah schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Heb je de hoera brief al gehad? Bouw je conform woningborg/swk? Dan moeten ze na 6 maanden starten.
Hier staat ook vermeld wat start bouw inhoudt, niet alleen een hekje zetten en wat palen slaan.

Wij zitten inmiddels bijna op 6 maanden en hebben deze week eindelijk de uitnodiging voor de start bouw gehad. Twee weken voordat de termijn verloopt.
Ontwikkelaar gaf aan dat dit kwam door tekort aan mensen en middelen....
En dat zal nog steeds zo zijn, maar de start langer uitstellen gaat vanaf dat moment meer kosten dan met minder personeel er langer over doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mad-Matt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:47:
Wij hebben de mail gekregen voor de voorschouw, super fijn! 12 november mogen we komen kijken,
We zitten in de wijk halverwege de routing, er zijn al een aantal woningen opgeleverd.

Het viel mij (en anderen) op dat er een kier zit tussen de trap en de muur. Je kan er niet doorheen kijken en er komt ook geen licht doorheen, dus hij zit ergens stevig tegen de muur aan.
Maar is dit normaal? (kier niet opgemeten maar is onder de centimeter.)

[Afbeelding]

De ene zegt "dat is bewust om kraken tegen te gaan" de ander zegt "dit moet opgelost worden, het moet gewoon netjes tegen de muur zitten"
Dat hoort zo, er komt nog een latje overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook zo'n kier, geen latje. Die kier kit je dicht bij het afwerken van je muur / trap. Liever wat ruimte, dan de strak tegen de muur. Dan gaat hij gegarandeerd kraken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 21:16
@Mad-Matt Wat ziet zo'n trap er al afgetrapt uit. 😕 Ik heb bewust gekozen om niet de optie vanuit het project de Next-Step trap af te nemen, omdat er na oplevering nog zoveel over de trap gelopen wordt door werkers. Pas als alle grote werkzaamheden zijn gedaan gaan we pas een oplossing zoeken voor de trap.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Helaas loopt het project waarvoor we zijn ingeloot (Grasbuurt 1, Schoemakerplantage, Delft) vertraging op, ik gok minimaal een kwartaal. Bouwnummers 45-73 liggen zo'n 150 meter van de A13, zonder geluidsscherm ertussen. De "dove gevel" voldoet blijkbaar niet voldoende. Vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat ze het bestaande geluidsscherm niet gewoon een paar honderd meter verlengen, scheelt een hoop onwenselijke noodgrepen zoals een voorgevel waar de ramen niet open kunnen (voordeur wel uiteraard 8) ) en een kamer op de 1e verdieping die officieel niet als slaapkamer mag worden aangeduid vanwege de geluidsbelasting. Het huis waar wij een optie op hebben ligt er overigens weer een stuk achter, dus deze rijwoningen zijn ons "geluidsscherm" :+
Citaat uit de email die ik kreeg:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

JackBol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

En dat zal nog steeds zo zijn, maar de start langer uitstellen gaat vanaf dat moment meer kosten dan met minder personeel er langer over doen....
Klopt. Alleen voor onze woning zou het de aannemer al ongeveer 75 euro per kalenderdag kostten.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tinuz___ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:05: Vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat ze het bestaande geluidsscherm niet gewoon een paar honderd meter verlengen, scheelt een hoop onwenselijke noodgrepen zoals een voorgevel waar de ramen niet open kunnen (voordeur wel uiteraard 8) ) en een kamer op de 1e verdieping die officieel niet als slaapkamer mag worden aangeduid vanwege de geluidsbelasting. Het huis waar wij een optie op hebben ligt er overigens weer een stuk achter, dus deze rijwoningen zijn ons "geluidsscherm" :+
Waarom moet de gemeente/provincie hier voor opdraaien qua kosten dan?

Er is nog geen vergunning afgegeven, als koper weet je dus dat er altijd nog een risico is. Dat doorgaans een vergunning zonder al te veel problemen wordt verstrekt is natuurlijk geen aanleiding om er vanuit te gaan dat het gegarandeerd goed gaat.

Kosten geluidswal / aantal woningen = meerprijs. Weet zeker dat iedereen gaat steigeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 29-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Ik zou persoonlijk ook niet heel graag 150m van een snelweg wonen.

Qua geluid uiteraard, maar ook qua gezondheid lijkt mij dat niet een prettig idee (fair enough, ik woon nu ook 150m van de ring van Amsterdam...).

Qua toegangswegen wel lekker praktisch aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Kosten geluidswal / aantal woningen = meerprijs. Weet zeker dat iedereen gaat steigeren.
Dit lijkt mij geen kosten van de gemeente of provincie maar van de projectontwikkelaar. Dit had in de aangeboden prijzen meegenomen moeten worden maar weet niet of het achteraf als meerwerk gerekend mag worden, zonder voldoet de woning namelijk simpelweg niet. Overigens als die de kop van de aannemer gaat kosten is de vraag wel of je niet beter een beetje extra kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Zoals @Requiem19 zegt moet je wel goed overwegen of je zo dicht bij een snelweg wilt wonen. 150m is erg dichtbij.

GGD adviseert meer dan 300m.
https://ggdleefomgeving.n...n-gezonde-luchtkwaliteit/

Wij hadden, voor onze huidige woning, ingeschreven voor een woning die ook te dicht bij een snelweg lag. Stond natuurlijk nergens in de brochure, tot wij zondags even waren kijken hoe de 1e fase er bij stond.
Toen de makelaar maandag belde dat wij een optie hadden, deze direct afgewezen.
Deze woning/wijk had ook nog een ander groot nadeel, maar beide waren nadelig genoeg om direct af te wijzen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Iets met waarborgen van de leefbaarheid of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
[...]

Er is nog geen vergunning afgegeven, als koper weet je dus dat er altijd nog een risico is. Dat doorgaans een vergunning zonder al te veel problemen wordt verstrekt is natuurlijk geen aanleiding om er vanuit te gaan dat het gegarandeerd goed gaat.

Ik zeg ook niet dat de gemeente of de provincie voor die kosten op moet draaien, meer dat het toch redelijk common sense is om een geluidsscherm tussen een snelweg en een nabijgelegen woonwijk te plaatsen.
Maar goed als de kosten mee worden genomen: als je dit verdeelt over alle woningen in de wijk denk ik dat dat nog best mee valt. Je bespaart ook weer kosten voor speciale benodigde aanpassingen aan de woningen en de woningen/wijk worden daarmee leefbaarder.
Even een snel rekensommetje: 500m extra geluidswal, 6m hoog, kostbrijs ongeveer 500€/m², komt neer op 1.5M€. In totaal komen er meen ik zo'n 600 huizen in de wijk, dus €2500 meerkosten per woning (besparingen niet eens meegerekend).
Peanuts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tinuz___ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zeg ook niet dat de gemeente of de provincie voor die kosten op moet draaien, meer dat het toch redelijk common sense is om een geluidsscherm tussen een snelweg en een nabijgelegen woonwijk te plaatsen.
Maar goed als de kosten mee worden genomen: als je dit verdeelt over alle woningen in de wijk denk ik dat dat nog best mee valt. Je bespaart ook weer kosten voor speciale benodigde aanpassingen aan de woningen en de woningen/wijk worden daarmee leefbaarder.
Even een snel rekensommetje: 500m extra geluidswal, 6m hoog, kostbrijs ongeveer 500€/m², komt neer op 1.5M€. In totaal komen er meen ik zo'n 600 huizen in de wijk, dus €2500 meerkosten per woning (besparingen niet eens meegerekend).
Peanuts
Maar is het dan 'eerlijk' dat de woningen achteraan het project even veel bijdragen als de woningen die er nu direct last van hebben?

Daarnaast vraag ik me af of je een 6m hoge geluidswal x500m in 2021 (of 2022) nog voor zulke bedragen kunt neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Iets met waarborgen van de leefbaarheid of zo?
Dus omdat een ontwikkelaar, waarschijnlijk, niet goed heeft opgelet moet de gemeente/provincie nu opdraaien voor de kosten om zijn fout goed te maken? Ja, onder aan de streep zal er wel betaald worden maar het is natuurlijk te gek voor woorden.

Geluidswal kost al snel 1.5M voor 500m. Dat zijn bedragen die een ontwikkelaar niet ‘even’ kan ophoesten. Je failliet laten verklaren is dan een hele makkelijke oplossing natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
EiT schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:35:
Zoals @Requiem19 zegt moet je wel goed overwegen of je zo dicht bij een snelweg wilt wonen. 150m is erg dichtbij.

GGD adviseert meer dan 300m.
https://ggdleefomgeving.n...n-gezonde-luchtkwaliteit/

Wij hadden, voor onze huidige woning, ingeschreven voor een woning die ook te dicht bij een snelweg lag. Stond natuurlijk nergens in de brochure, tot wij zondags even waren kijken hoe de 1e fase er bij stond.
Toen de makelaar maandag belde dat wij een optie hadden, deze direct afgewezen.
Deze woning/wijk had ook nog een ander groot nadeel, maar beide waren nadelig genoeg om direct af te wijzen.
Voordelen bij dit project zijn wel dat er nog een 3/4 dubbele bomenrij langs de snelweg loopt, dit dempt al iets, met name als de bomen bladdragend zijn uiteraard. En de gemiddelde windrichting is ook gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Maar is het dan 'eerlijk' dat de woningen achteraan het project even veel bijdragen als de woningen die er nu direct last van hebben?

Daarnaast vraag ik me af of je een 6m hoge geluidswal x500m in 2021 (of 2022) nog voor zulke bedragen kunt neerzetten?
Inderdaad. Volgens mij is het goedkoper om de gedupeerde af te kopen en geen woningen op die locatie te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Toppe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Geluidswal kost al snel 1.5M voor 500m. Dat zijn bedragen die een ontwikkelaar niet ‘even’ kan ophoesten. Je failliet laten verklaren is dan een hele makkelijke oplossing natuurlijk.
Ik heb me wel vaker verbaasd om die prijzen. Waarom is zo'n wal zo duur? (Vraag uit onwetendheid, niet uit ongenoegen).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinuz___
Requiem19 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Ja, want zelfs woningen die verder naar achteren liggen hebben formeel beperkingen qua bestemming van de ruimtes. Zo mogen de zolderruimtes formeel niet als slaapkamer worden bestempeld om die reden. En zoals ik al aangaf: leefbaarheid van de hele wijk wordt beter
Prijzen heb ik even snel gegoogeld, maar al is het het dubbele, dan nog is het peanuts voor huizen van meer dan 500k€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Toppe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:43:
[...]
Inderdaad. Volgens mij is het goedkoper om de gedupeerde af te kopen en geen woningen op die locatie te bouwen.
Ik weet niet welke straat je hier inslaat, maar er is nog niemand gedupeerd en de locatie lijkt me op zich prima geschikt om woningen te bouwen. Grond is schaars, zeker in (de buurt van) steden dus dat ze hier woningen ontwikkelen vind ik zo gek nog niet.
Wat ik alleen niet snap is dat er helemaal aan het begin van het traject al niet is bedacht om een geluidsscherm (of wal) aan te leggen, zoals volgens mij heel gebruikelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Tinuz___ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Voordelen bij dit project zijn wel dat er nog een 3/4 dubbele bomenrij langs de snelweg loopt, dit dempt al iets, met name als de bomen bladdragend zijn uiteraard. En de gemiddelde windrichting is ook gunstig
Gaat niet om geluid maar om uitlaatgassen, fijnstof etc. Zie ook: https://www.rivm.nl/ggd-r...teit-invloed-drukke-wegen
Meeste onderzoeken gaan over 100m, maar dat geeft genoeg aan dat dichtbij wonen schadelijk is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
EiT schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:54:
[...]
Gaat niet om geluid maar om uitlaatgassen, fijnstof etc. Zie ook: https://www.rivm.nl/ggd-r...teit-invloed-drukke-wegen
Meeste onderzoeken gaan over 100m, maar dat geeft genoeg aan dat dichtbij wonen schadelijk is.
Goed punt, uitlaatgassen en fijnstof moet je zeker ook in ogenschouw nemen. Echter blijkt in deze casus dat de omgevingsvergunning puur op geluidshinder afgeketst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tinuz___ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Ik weet niet welke straat je hier inslaat, maar er is nog niemand gedupeerd en de locatie lijkt me op zich prima geschikt om woningen te bouwen. Grond is schaars, zeker in (de buurt van) steden dus dat ze hier woningen ontwikkelen vind ik zo gek nog niet.
Wat ik alleen niet snap is dat er helemaal aan het begin van het traject al niet is bedacht om een geluidsscherm (of wal) aan te leggen, zoals volgens mij heel gebruikelijk is
Ik bedoel het niet negatief hè ;)

Een beetje ontwikkelaar kijkt als het goed is wel naar dit soort zaken, mede omdat daardoor de verkoopprijs wordt bepaald.

Als het inderdaad rond de €2500 per woning is dan hadden ze de verkoopprijs duurder kunnen maken en is er geen haan die er naar kraait. Mocht in in z’n situatie zitten en de ontwikkelaar wil even €2500 extra voor een geluidswal waar ik weinig tot geen belang bij heb zou ik weigeren.

Ik vind het wel een interessante zaak en ben benieuwd naar de afloop :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinuz___
Toppe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:58:
[...]
Ik bedoel het niet negatief hè ;)

Een beetje ontwikkelaar kijkt als het goed is wel naar dit soort zaken, mede omdat daardoor de verkoopprijs wordt bepaald.

Als het inderdaad rond de €2500 per woning is dan hadden ze de verkoopprijs duurder kunnen maken en is er geen haan die er naar kraait. Mocht in in z’n situatie zitten en de ontwikkelaar wil even €2500 extra voor een geluidswal waar ik weinig tot geen belang bij heb zou ik weigeren.

Ik vind het wel een interessante zaak en ben benieuwd naar de afloop :+
Precies, als je pas (ver) na het tekenen nog eens met dergelijke meerkosten wordt geconfronteerd ga je uiteraard wel steigeren, maar als het meteen al bij het intekenen was meegenomen had er geen haan naar gekraaid. Ook bij dit project was de belangstelling vele malen groter dan het aanbod, dus er was nog best wat rek in de vraagprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Ook best kans toch dat die wal wel is ingecalculeerd, maar dat ze het eerst zonder geprobeerd hebben? Indien het lukt een meevaller voor de projectontwikkelaar, zo niet, is het ingecalculeerd.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

What else is new, ze hebben al jaren moeite met MijnObvion goed te laten functioneren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

What else is new, ze hebben al jaren moeite met MijnObvion goed te laten functioneren :+
Hoe moeilijk kan het zijn. Maar nu weet ik dus waarom ik dagelijks best veel geld van het depot zie verdwijnen. Raak iets van €500 per week kwijt vinden ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:07:
Ook best kans toch dat die wal wel is ingecalculeerd, maar dat ze het eerst zonder geprobeerd hebben? Indien het lukt een meevaller voor de projectontwikkelaar, zo niet, is het ingecalculeerd.
Zou kunnen. Alleen waarom dan niet gewoon een brief de deur uit dat, vanwege de vergunning, een geluidswal geplaatst moet worden langs de snelweg en dat ze hier zsm mee starten.

Er zullen ongetwijfeld een paar mensen gaan bellen/mailen na z’n mail of brief. Denk dat ze bij de ontwikkelaar niet al op maandag middag beginnen met de borrel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:54:
Hier ook zo'n kier, geen latje. Die kier kit je dicht bij het afwerken van je muur / trap. Liever wat ruimte, dan de strak tegen de muur. Dan gaat hij gegarandeerd kraken.
Euh.
Nee.

Als een trap kraakt, dan is hij niet vast genoeg gezet.
Zo'n gat kan je gerust met een afwerklatje op de wang dichtmaken. Dichtkitten doe je wanneer je niet meer als enkele millimeters spel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
[...]

Ze hadden het heel kort toegelicht, de gemeente had verlenging aangevraagd voor het goedkeuren van de vergunningen. Daardoor konden ze een stuk later de start bouw plannen. Eind volgende maand beginnen ze eindelijk! Oktober 2020 bericht gehad dat ik in geloot was.

[ Voor 13% gewijzigd door Takkeding op 29-10-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Iemand misschien nog tips voor het volgende.
De stucadoors zijn pas bij mij langs geweest, vandaag wat stopcontacten weer vrij gemaakt en bij het opvegen van de troep viel me op dat er leidingen bloot zijn komen te liggen (2 Tie-wraps die nu pas opvallen heb ik rood omcirkeld, waarbij diegene rechtsboven zelfs iets boven de vloer uitkomt).
Dit ligt midden voor de deuropening van een slaapkamer en het zit recht boven de meterkast.
Waarschijnlijk dus veel buizen en ze hebben de bocht niet kleiner kunnen maken of iets dergelijks, doet er verder ook eigenlijk niet toe.

Weet iemand of hier bepaalde eisen aan zijn? (zelf alleen nen 2741 gevonden welke 25mm aangeeft, maar of dit verplicht is...)
En tips om het op te lossen? Het ligt misschien iets meer dan 1 mm (ook weer geen 2...) onder de "dekvloer". Ik ben bang dat wat egaline of iets dergelijks hetzelfde effect heeft, tenzij de gehele vloer gedaan wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIgUld_4NXDnDFO8m1puig1rdCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSdIwMRd7MjJ3CjyiJKHgs4t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Stormstar3 op 30-10-2021 19:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rachel24
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Hi allemaal,

Via een vriendin ben ik op dit topic uitgekomen. Onlangs te horen gekregen dat ik een nieuwbouw woning gegund heb gekregen. Spannend, want het is mijn eerste koophuis. Tot nu toe enkel een appartement gehuurd. Ik lees graag mee om ervaringen op te doen en als ik wat kennis heb opgedaan om deze hier te delen.

Is een voorstelrondje gewenst? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Rachel24 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:56:
Hi allemaal,

Via een vriendin ben ik op dit topic uitgekomen. Onlangs te horen gekregen dat ik een nieuwbouw woning gegund heb gekregen. Spannend, want het is mijn eerste koophuis. Tot nu toe enkel een appartement gehuurd. Ik lees graag mee om ervaringen op te doen en als ik wat kennis heb opgedaan om deze hier te delen.

Is een voorstelrondje gewenst? :-)
Hi Rachel, van harte met je nieuwbouw woning. Voor mij is het ook mijn eerste nieuwbouw woning (appartement). Ik heb mij voornamelijk bezig gehouden met de start post van dit topic om mijzelf op weg te helpen. En natuurlijk zoeken binnen dit topic en eventueel vragen stellen. Pas later in het proces heb ik mij voorgesteld, met wat leuke gegevens over de woning.
Heel veel leesplezier en succes en een voorstelrondje kan altijd ofcourse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
OK, weet niet of dit helemaal de juiste plek is, maar wellicht wel erg handig of andere minder technisch aangelegde mensen die hier rondhangen of dit in de toekomst doen.

Mijn oplevering komt dichtbij, we hebben heel veel 19mm loze leidingen in de woning laten maken waar kabels doorheen moeten. De COAX hebben we ook laten vervallen, er is glasvezel dus dat leek me niet meer nodig.

Ik wil dus een poging gaan wagen om zelf 2 kabels door die leidingen te trekken, ik heb geprobeerd om de nodige info te verzamelen maar dat is toch lastig. Uit het LAN-topic heb ik gehaald dat deze kabels goed zijn: BELDEN 7965E Grijs UTP PVC Cat6 U/UTP CPR ECA. Hier wil ik dan 2 dozen van bestellen (2 kabels tegelijk trekken wordt dan een stuk makkelijker).

Maar wat voor trekveer, trekkous, kabelglijmiddel etc ik moet gebruiken kom ik nog niet uit. Mijn idee is om het een beetje toekomstproof te krijgen en daarom goede spullen te gebruiken, afmonteren laat ik door iemand doen die er wel verstand van heeft :)

Ik besteed alles uit, maar dit lijkt me een leuke klus om zelf te proberen. Kortom wie heeft er een handleiding voor dummies, tips & tricks en welke materialen aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:08
Scuderia110 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:18:
OK, weet niet of dit helemaal de juiste plek is, maar wellicht wel erg handig of andere minder technisch aangelegde mensen die hier rondhangen of dit in de toekomst doen.

Mijn oplevering komt dichtbij, we hebben heel veel 19mm loze leidingen in de woning laten maken waar kabels doorheen moeten. De COAX hebben we ook laten vervallen, er is glasvezel dus dat leek me niet meer nodig.

Ik wil dus een poging gaan wagen om zelf 2 kabels door die leidingen te trekken, ik heb geprobeerd om de nodige info te verzamelen maar dat is toch lastig. Uit het LAN-topic heb ik gehaald dat deze kabels goed zijn: BELDEN 7965E Grijs UTP PVC Cat6 U/UTP CPR ECA. Hier wil ik dan 2 dozen van bestellen (2 kabels tegelijk trekken wordt dan een stuk makkelijker).

Maar wat voor trekveer, trekkous, kabelglijmiddel etc ik moet gebruiken kom ik nog niet uit. Mijn idee is om het een beetje toekomstproof te krijgen en daarom goede spullen te gebruiken, afmonteren laat ik door iemand doen die er wel verstand van heeft :)

Ik besteed alles uit, maar dit lijkt me een leuke klus om zelf te proberen. Kortom wie heeft er een handleiding voor dummies, tips & tricks en welke materialen aan te schaffen.
onze tweakers in dit topic Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 weten daar echt alles van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Laatst online: 20:16
Ook maar eens introduceren

Waarom de keuze voor nieuwbouw?
We hebben op het moment op een nogal drukke plek en we hebben na onze eerste dochter een tweeling gekregen, een beetje extra ruimte komt dan goed van pas.
Wat voor woning wordt het? en waar staat ie dan?
Een twee onder één kap in Uithoorn
Wie is de projectontwikkelaar/aannemer?
Aannemer in Ooms Bouw
Hoeveel meerwerk hebben jullie door de aannemer laten uitvoeren?
We zitten nu op de 23k
Welke meerwerken hebben jullie door derden laten uitvoeren?
Zonnepanelen ga ik zelf doen, keuken door keukenboer. Vloer op begane grond laten we doen. Op de verdiepingen gaan we zelf doen.
Hoe ver gaan jullie met bekabeling en Domotica?
In elk geval netwerk naar elke verdieping en één extra naar werkkamer
Wat gaan jullie zelf nog doen?
Zelf de netwerkbekabeling trekken etc. Vloer op 1e verdieping en verven zelfde voor de zolder.
Hoe hebben jullie dat gefinancieerd?
Hypotheek en wat eigen geld
Welke afwerkingen hebben jullie gekozen?
Nog niet besloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Laatst online: 20:16
En ik heb gelijk een vraag die ik erin gooi.
Voor de aanpassingen van de keuken wordt door de bouwer €4200,- gerekend. Dat is het aanpassen van het electrische systeem en verleggen van de vloerverwarming.
Dat vinden we nogal veel maar de bouwer kan/wil de kosten niet specificeren.
Dat is toch vreemd? Ik wil gewoon graag weten waarvoor ik betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vraagje (ik ga er vanuit dat @Toppe hier wel het antwoord op weet :) )

We hebben een hele grote pui (bijna 7m) op het zuiden, waar de keuken aansluit op het terras.
Om die reden willen we de keukentegel doortrekken naar het terras. De keukentegel is keramisch, 60x120x0.9cm. Geen standaard buitentegel dus.

De leverancier geeft in de offerte aan: "- Tegels terras, ca. 46 m2, leggen van binnentegel is mogelijk indien sprake is van een gestorte betonvloer die vlak is afgewerkt."
Het gaat om een een oppervlakte van 12x4m ongeveer. De ondergrond is momenteel aarde.

Ik heb ze gevraagd of ze ook de betonvloer kunnen leveren, maar daar heb ik nog geen bevestigend antwoord op gehad.

Als ik dit in eigen beheer moet laten doen, wat is dan van belang en waar moet ik beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tegelfabrikant maakt toevallig niet een buiten variant van dezelfde tegel? Kwamen wij per toeval achter dat dat bij onze tegel wel zo is. Maarja, is betonlook, en om over een gevlinderde betonvloer te tegelen is ook weer zoiets, zonde van het geld…. Coating erover et voila.

Verder zou ik de vraag bij een aannemer neerleggen, liefst eentje gespecialiseerd in beton(vloeren), vlinderen zal wel nodig zijn gok ik om er direct overheen te tegelen. Alhoewel 4m wel in 1 of 2 halen goed te rijen is….

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-10-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 05:57
@JackBol laat je buiten ook funderen door de aannemer? Dat lijkt mij dan wel net zo praktisch en mooi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09

Trekveer zou ik een metalen veer met binnenveer van 20m pakken, bv deze. Heb al ettelijke km's aan utp getrokken maar bijna altijd zonder trekkous, netjes bevestigen aan de veer en goed samenwerken (1 invoeren en 1 trekken, bij voorkeur van boven naar beneden).
Glijmiddelen staan ook wel op bovenstaande website.
Weet niet hoeveel je moet trekken maar 2 tubes moet denk ik wel genoeg zijn.
Weet je al welke binnenwerken je neemt? Anders zou ik deze adviseren

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27
iTmen79 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:27:
Voor de aanpassingen van de keuken wordt door de bouwer €4200,- gerekend. Dat is het aanpassen van het electrische systeem en verleggen van de vloerverwarming.
Welkom in de wereld die nieuwbouw heet 8)

Voor de meesten van ons is het de grootste uitgave die we ooit doen, maar voor de aannemer is het dagelijks werk. Wij willen alles precies weten, de aannemer wil zo min mogelijk informatie geven want dat geeft hem de meeste ruimte om zaken "in het werk" op te lossen.

Is het iets wat je zelf makkelijk na oplevering kunt (laten) doen loont het de moeite om te kijken wat het dan zou kosten en dat eens te vergelijken. Is het iets wat achteraf niet of amper gedaan kan worden (zoals hier de aanpassiing vloerverwarming) dan is het helaas vaak slikken of stikken.

Heb je in je keuken veel extra aansluitingen nodig of is het alleen verplaatsen van?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27
Annuk schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Trekveer zou ik een metalen veer met binnenveer van 20m pakken, bv deze. Heb al ettelijke km's aan utp getrokken maar bijna altijd zonder trekkous, netjes bevestigen aan de veer en goed samenwerken (1 invoeren en 1 trekken, bij voorkeur van boven naar beneden).
Glijmiddelen staan ook wel op bovenstaande website.
Weet niet hoeveel je moet trekken maar 2 tubes moet denk ik wel genoeg zijn.
Weet je al welke binnenwerken je neemt? Anders zou ik deze adviseren
@Scuderia110
Een trekveer is altijd handig maar misschien niet noodzakelijk. Hier heeft mijn zwager overal 2x UTP door 16mm leidingen getrokken aan de controle draad die er (meestal) inzit, geen glijmiddel nodig gehad. Maar goed voor hem is kabels trekken bijna dagelijks werk.

Ik zou als je een trekveer gebruikt in ieder geval de trekveer in de leiding trekken met die controledraad. En zorg dat je met tweeën bent, zodra het niet 100% soepel loop kan er eentje trekken en de ander al duwend invoeren. Als je moet gaan forceren is het meestal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GeeMoney schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:17:
@JackBol laat je buiten ook funderen door de aannemer? Dat lijkt mij dan wel net zo praktisch en mooi?
Dat doet ie niet, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:13:
Tegelfabrikant maakt toevallig niet een buiten variant van dezelfde tegel?
Nee helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
JackBol schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:42:

We hebben een hele grote pui (bijna 7m) op het zuiden, waar de keuken aansluit op het terras.
Om die reden willen we de keukentegel doortrekken naar het terras. De keukentegel is keramisch, 60x120x0.9cm. Geen standaard buitentegel dus.

De leverancier geeft in de offerte aan: "- Tegels terras, ca. 46 m2, leggen van binnentegel is mogelijk indien sprake is van een gestorte betonvloer die vlak is afgewerkt."
Het gaat om een een oppervlakte van 12x4m ongeveer. De ondergrond is momenteel aarde.

Ik heb ze gevraagd of ze ook de betonvloer kunnen leveren, maar daar heb ik nog geen bevestigend antwoord op gehad.

Als ik dit in eigen beheer moet laten doen, wat is dan van belang en waar moet ik beginnen?
Onze tegelfabrikant had een speciale buitenversie van de tegel beschikbaar (EKHO Supergres Silk). Die is er dus in 1 cm dikte voor binnen en 2 cm dikte voor buiten. Het terras buiten is gelegd op een puinbed van 15 cm, met daarop ongeveer 5 cm granulaat waar de tegels met speciale lijm op gebrand zijn. Beslist geen werkje voor de doe-het-zelver (en zelfs de hovenier had het er hier lastig mee omdat het bloedheet was en dan droogt het spul te snel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Ja, welkom in de nieuwbouw. Maar die kosten kunnen we wel specificeren inmiddels:

- Verleggen leidingen / vloerverwarming 100 euro
- Maken van nieuwe tekeningen van leidingen / vloerverwarming 100 euro
- Controleren van nieuwe tekeningen van leidingen / vloerverwarming 100 euro
- Nog een keer controleren van nieuwe tekeningen van leidingen / vloerverwarming 100 euro
- Uitprinten en zeker weten dat iedereen de juiste tekeningen heeft: 0 euro (wat dat doen we niet)
- Herstelkosten omdat leidingen en vloerverwarming in eerste instantie fout zijn uitgevoerd omdat niemand met de juiste versie van de tekeningen stond te werken: 3000 euro.
- BTW en marge: 800 euro.

Dan ben je er wel ;)

Maar serieus: Opties zijn in de bouw vreselijk duur omdat ze afwijken van de standaard. Die afwijking kost tijd van heel veel mensen op kantoor en op de bouwplaats. Het is vele malen goedkoper om 100 keer hetzelfde te bouwen, want dan hoeft er niemand over na te denken.

Daarbij worden opties gebruikt om verliesposten te dekken. Zo kan het zomaar zijn dat er bij de oorspronkelijke calculaties iets over het hoofd gezien is en dat moet nu terugverdiend worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Blihi

Cat 6 is in een huis echt overdreven, Cat 5e is goed genoeg, maar de handleiding voor Dummies:

Trek kabels met een simpele nylon trekveer. Die dingen kosten niets en je trekt met de signaaldraad die nylon veer er in en dan met die veer de twee UTP kabels. Afhankelijk van hoe gemakkelijk die nylon veer er doorheen gaat, kun je wel inschatten of het gemakkelijk wordt om twee kabels te trekken.

Als je die veer er doorheen trekt met de signaaldraad, trek je ook een stuk nylonkoord mee (metselkoord of iets dergelijks). Mocht dan onverhoopt toch de verbinding tussen de UTP kabels en de trekveer stuk gaan, kun je met dat koord die veer er opnieuw doorheen halen (en ook weer een nieuw koordje natuurlijk). Als je UTP eenmaal zit kan het koord er uit.

Kabelglijmiddel is essentieel. Koop zo'n fles en laat iemand bij het invoeren van de kabels ze door een handdoek glijden met dit middel er op. Niet de eerste 20 cm, want dat geeft zo'n geklieder bij montage.

Rol de kabels uit voordat je ze trekt, dus trek ze niet uit doos. Die kabels zitten opgerold en dan gaan ze in de buis om elkaar heen draaien, dat is vervelend.

De kabels aan de veer maken doe je door 10 cm mantel te strippen en de losse aders 7 cm door het oog van de veer te steken. Dat kan met twee kabels tegelijk van twee kanten. Dan buig je ze om, draai je ze wat om elkaar heen en doe je een stukje elektratape of ductape om het bundeltje kabels net achter het oogje. Als je rustig, met twee personen werkt trek je die niet los.

Werk altijd met twee man/vrouw en zorg dat je met elkaar kunt praten (portofoon of telefoon op speaker). Ik vind het het gemakkelijkst om van beneden naar boven te trekken, dus je voert de kabels in de meterkast in en trekt ze naar het stopcontact toe. Zet nu heel rustig spanning op de veer en laat de persoon beneden de kabels er in duwen. Omdat daar glijmiddel aan zit krijg je vieze handen, dus handschoenen zijn aan te bevelen. De veer houdt er spanning op, maar echt trekken zul je, als het goed is, niet hoeven. Het kan wel als het nodig is.

Qua gereedschap heb je het volgende nodig:
- Nylon trekveer
- Netwerk installatie toolkit (deze heb ik) met een LSA tang, een tester en krimptang

Qua materiaal:
- Kabel. Koop goede koperen kabels met vaste kern, geen CCA of CPA. Dat is goedkoper omdat het eigenlijk aluminium is met een laagje koper er op. Ik heb twee dozen met ingebouwde haspel gebruikt, die hoef je niet eerst uit te rollen en kun je uit doos trekken bijvoorbeeld deze. Twee dozen betekent twee kabels tegelijk trekken.
- Patchkast voor in de meterkast. Ga geen plugjes op die kabels krimpen, maar schroef een patchpaneel tegen de muur van de meterkast en werk met patchkabels verder. Ik heb deze.
- Wanddozen. Deze zijn CAT6 en universeel. Passen op vrijwel elk merk inbouwmateriaal.
- Patchkabels om in de meterkast de verbindingen te maken tussen patchpaneel en switches (gebruik daar een mooie manages switch voor en eventueel ook eentje met PoE). Let ook op dat je geen CCA of CPA patchkabels koopt. Bij netwerkwinkel.com verkopen ze die niet, dus daar zit je altijd goed.

Oh, en die patchpanelen en inbouwelementen zet je vast met dat LSA tooltje. Werkt heel gemakkelijk. Je zet het adertje op het juiste gaatje en dan duw je het er in met dat tooltje, dat ook meteen het restantje afknipt. Voordat je alles dicht maakt, even testen met de tester, want het is een ellende om die wanddozen weer open te maken als je ze op elkaar geklikt hebt (been there).

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 31-10-2021 06:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:12:
[...]

Cat 6 is in een huis echt overdreven, Cat 5e is goed genoeg, maar de handleiding voor Dummies:
Prijs verschil is vaak minimaal en dus zou ik zelf ook de voorkeur aan CAT6 geven.

En een LSA tang: Krone. Die goedkope meuk drukt vaak je ander er niet in en knippen werkt alleen als ader recht uit de LSA strook komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 31-10-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:42:

Een aannemer uitnodigen die een vloer kan storten. Maar het is niet even wat zakken zandcement aanmaken en die leeg kiepen.

Afhankelijk van je ondergrond (zand, klei, veen, ed) ontkom je niet aan het slaan/boren van palen om verzakkingen tegen te gaan. Je moet ook rekening houden dat die gestort wordt met bouwstaal(matten) anders krijg je van die mooie scheuren er in.

Daarbij vindt ik het wel een gewaagde uitspraak om te zeggen dat je die tegel (9mm he!) zomaar door kan leggen naar buiten aangezien je zeker rekening moet houden met het weer. Je tegel krijgt buiten veel meer op z’n flikker.

Weet je exact wie de fabrikant is? Ik zou daar beginnen met navraag te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:24:
[...]

Prijs verschil is vaak minimaal en dus zou ik zelf ook de voorkeur aan CAT6 geven.
Klopt. Maar soms kom je een leuke aanbieding tegen en dan kan 5e ook een prima keuze zijn.
En een LSA tang: Krone. Die goedkope meuk drukt vaak je ander er niet in en knippen werkt alleen als ader recht uit de LSA strook komt.
Als je dagelijks met dat spul aan de gang gaat, ja. Maar ik heb met dat goedkope setje het hele huis (en dat van mijn broertje) prima van kabels kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:30:
Weet je exact wie de fabrikant is? Ik zou daar beginnen met navraag te doen.
De tegelleverancier heeft aangegeven dat ze met de leverancier hebben gechecked en dat het kan op een betonvloer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:45:
[...]

Klopt. Maar soms kom je een leuke aanbieding tegen en dan kan 5e ook een prima keuze zijn.
Ik zou stoppen met Cat5e aan te raden.
10G voor thuisgebruik staat om de hoek, dat gaat echt wel binnen 10 jaar de norm worden. En ik hoop dat je je UTP voor langer in de muur wil laten zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 31-10-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:45:
[...]

De tegelleverancier heeft aangegeven dat ze met de leverancier hebben gechecked en dat het kan op een betonvloer.
Dan is het, zoals @Toppe ook al zegt: echt een fundering maken.

Dus eventueel met palen, wapeningsstaal, etc. Dat is geen eenvoudige klus. Kan er een betonwagen in de buurt komen? Dat is al veel goedkoper, anders heb je een betonpomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:47:
[...]

Dan is het, zoals @Toppe ook al zegt: echt een fundering maken.

Dus eventueel met palen, wapeningsstaal, etc. Dat is geen eenvoudige klus. Kan er een betonwagen in de buurt komen? Dat is al veel goedkoper, anders heb je een betonpomp nodig.
Ja de betonwagen zou nu nog langs het huis kunnen oprijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:46:
[...]

Ik zou stoppen met Cat5e aan te raden.
10G voor thuisgebruik staat om de hoek, dat gaat echt wel binnen 10 jaar de norm worden. En ik hoop dat je je UTP voor langer in de muur wil laten zitten.
De snelste verbinding die ik hier van buiten kan krijgen is 1Gbit glasvezel. Ik heb een 100 Mbit abonnement en nog nooit klachten gekregen, ook niet in de tijd dat er met vier man thuis gewerkt/gestudeerd werd.

Maar goed, voor het prijsverschil nieuw hoef je het niet te laten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:48:
[...]

Ja de betonwagen zou nu nog langs het huis kunnen oprijden.
Een betonwagen met kruiwagens of een pomp past altijd wel. Een betonpomp (bv Faber) gaat gewoon over het dak heen.

Je moet ook meer rekening houden met een graafmachine om de fundering uit te graven en een machine om palen te voren mocht dat noodzaak zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Dronium schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:49:
[...]

@Scuderia110
Een trekveer is altijd handig maar misschien niet noodzakelijk. Hier heeft mijn zwager overal 2x UTP door 16mm leidingen getrokken aan de controle draad die er (meestal) inzit, geen glijmiddel nodig gehad. Maar goed voor hem is kabels trekken bijna dagelijks werk.

Ik zou als je een trekveer gebruikt in ieder geval de trekveer in de leiding trekken met die controledraad. En zorg dat je met tweeën bent, zodra het niet 100% soepel loop kan er eentje trekken en de ander al duwend invoeren. Als je moet gaan forceren is het meestal fout.
Eens niet perse noodzakelijk een trekveer, maar als je niet goed weet hoe je moet knopen of de controledraad is alleen een stukje nylon (soms wordt er wel 1,5mm^2 schakeldraad gebruikt), maar dan is een trekveer mijns inziens verstandiger, tevens kan je die later ook weer gebruiken :)

Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:12:
[...]

Tegenwoordig altijd Cat6 of Cat6a, cat6 kost je ong 45 voor 100m in NL (soms ook nog stukken goedkoper wel, bv amazon basics cat6 op amazon.de momenteel), en je zit er neem ik aan niet op te wachten om spoedig dit klusje weer te gaan doen.
Trek kabels met een simpele nylon trekveer. Die dingen kosten niets en je trekt met de signaaldraad die nylon veer er in en dan met die veer de twee UTP kabels. Afhankelijk van hoe gemakkelijk die nylon veer er doorheen gaat, kun je wel inschatten of het gemakkelijk wordt om twee kabels te trekken.
Haal voor die paar knaken nou direct een goede metalen trekveer, als je wel vast zit oid kan je daar nog een beetje druk mee zetten om er wel door te komen (te krappe bocht oid), dat lukt je niet met een nylon versie, je gebruikt toch ook geen schroevendraaier met een plastic kling :?
Als je die veer er doorheen trekt met de signaaldraad, trek je ook een stuk nylonkoord mee (metselkoord of iets dergelijks). Mocht dan onverhoopt toch de verbinding tussen de UTP kabels en de trekveer stuk gaan, kun je met dat koord die veer er opnieuw doorheen halen (en ook weer een nieuw koordje natuurlijk). Als je UTP eenmaal zit kan het koord er uit.
Nergens voor nodig zo'n extra draad, werkt je alleen maar tegen een wat ik hierboven al zei, daarom pak je een metalen trekveer.
Kabelglijmiddel is essentieel. Koop zo'n fles en laat iemand bij het invoeren van de kabels ze door een handdoek glijden met dit middel er op. Niet de eerste 20 cm, want dat geeft zo'n geklieder bij montage.

Rol de kabels uit voordat je ze trekt, dus trek ze niet uit doos. Die kabels zitten opgerold en dan gaan ze in de buis om elkaar heen draaien, dat is vervelend.
Glijmiddel is totaal niet essentieel, maar het vergemakkelijkt het werk soms wel.
Als je de kabels uit het hart van de doos trekt zoals "het hoort" zitten ze nooit opgerold oid. Als je inderdaad aan de verkeerde kant begint bij zo'n doos (buitenkant) dan ben je indd de lul.
De kabels aan de veer maken doe je door 10 cm mantel te strippen en de losse aders 7 cm door het oog van de veer te steken. Dat kan met twee kabels tegelijk van twee kanten. Dan buig je ze om, draai je ze wat om elkaar heen en doe je een stukje elektratape of ductape om het bundeltje kabels net achter het oogje. Als je rustig, met twee personen werkt trek je die niet los.
Bijna goed....
Per kabel 2 aderparen kruislings door het oog en om elkaar wikkelen, andere 2 aderparen (en het kabelkruis) eruit knippen.
En gebruik NOOIT! Tape als je dat losschiet ben je de lul want dat blijft in je buis zitten.
Tape om kabels is de allergrootste prutser/beunhaas tip die er is!
Werk altijd met twee man/vrouw en zorg dat je met elkaar kunt praten (portofoon of telefoon op speaker). Ik vind het het gemakkelijkst om van beneden naar boven te trekken, dus je voert de kabels in de meterkast in en trekt ze naar het stopcontact toe. Zet nu heel rustig spanning op de veer en laat de persoon beneden de kabels er in duwen. Omdat daar glijmiddel aan zit krijg je vieze handen, dus handschoenen zijn aan te bevelen. De veer houdt er spanning op, maar echt trekken zul je, als het goed is, niet hoeven. Het kan wel als het nodig is.
Indd 2 personen, telefoon of portofoon kan maar bij een gemiddelde woning werkt gewoon roepen ook wel (tenzij er nog 3 bouwvakkers oid bezig zijn in je woning).
Van beneden naar boven of andersom kan altijd, beide hebben voordelen.
Van beneden naar boven hoef je niet telkens je dozen met kabel te verplaatsen.
Van boven naar beneden helpt de zwaartekracht beetje mee en als het wel klem zit kan je evt nog een beetje aan de trekveer hangen in de meterkast.
Qua gereedschap heb je het volgende nodig:
- METALEN trekveer
- Netwerk installatie toolkit (deze heb ik) met een LSA tang, een tester en krimptang

Qua materiaal:
- Kabel. Koop goede koperen kabels met vaste kern, geen CCA of CPA. Dat is goedkoper omdat het eigenlijk aluminium is met een laagje koper er op. Ik heb twee dozen met ingebouwde haspel gebruikt, die hoef je niet eerst uit te rollen en kun je uit doos trekken bijvoorbeeld deze. Twee dozen betekent twee kabels tegelijk trekken.
- Patchkast voor in de meterkast. Ga geen plugjes op die kabels krimpen, maar schroef een patchpaneel tegen de muur van de meterkast en werk met patchkabels verder. Ik heb deze.
- Wanddozen. Deze zijn CAT6 en universeel. Passen op vrijwel elk merk inbouwmateriaal.
- Patchkabels om in de meterkast de verbindingen te maken tussen patchpaneel en switches (gebruik daar een mooie manages switch voor en eventueel ook eentje met PoE). Let ook op dat je geen CCA of CPA patchkabels koopt. Bij netwerkwinkel.com verkopen ze die niet, dus daar zit je altijd goed.

Oh, en die patchpanelen en inbouwelementen zet je vast met dat LSA tooltje. Werkt heel gemakkelijk. Je zet het adertje op het juiste gaatje en dan duw je het er in met dat tooltje, dat ook meteen het restantje afknipt. Voordat je alles dicht maakt, even testen met de tester, want het is een ellende om die wanddozen weer open te maken als je ze op elkaar geklikt hebt (been there).
Als @Scuderia110 de Belden Cat6 koopt bij Sandervunderink.nl kan hij daar praktisch alles in 1x kopen inclusief patchkabels, rutenbeck inbouwelementen en tools.

@Scuderia110 ga aub zelf geen patchkabels maken maar koop deze kant en klaar, is kwalitatief beter en scheelt je veel tijd en werk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geven jullie gewoon de sleutel af aan een stukadoor/schilder/whatever die je niet echt kent? Ik ben niet zo bang dat ze iets jatten uit een leeg huis, maar ze kunnen zo'n sleutel gewoon laten bijmaken of "kwijtraken".

Volgende week begint de stukadoor van gewoon een erkend eenmans stukadoorsbedrijf, maar om daar nou 1.5 week bij thuis te blijven heb ik ook geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Voor dat geld liet ik de vloerverwarming lekker onder de keuken door lopen. Kan helemaal geen kwaad en gebeurt erg vaak. Heb het zelf ook hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 07:23

vliegnerd

Nintendo fan.

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:33:
Geven jullie gewoon de sleutel af aan een stukadoor/schilder/whatever die je niet echt kent? Ik ben niet zo bang dat ze iets jatten uit een leeg huis, maar ze kunnen zo'n sleutel gewoon laten bijmaken of "kwijtraken".
Voor 3 tientjes een tijdelijke cilinder in het slot va de voordeur monteren?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Stormstar3 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:21:
Iemand misschien nog tips voor het volgende.
Dit komt heel vaak voor in de woningbouw. Niet dat het zo hoort maar het is aan de deur minder dramatisch daar er geen zware voorwerpen zullen komen te staan, die de e-buizen kunnen doen knellen/pletten of breken en daarmee de getrokken draden kunnen beschadigen met als gevolg een risico van kortsluiting en brand.

De leidingen horen eigenlijk niet in de dekvloer maar in de betonnen dragende vloer. Iemand zal niet tijdig genoeg zijn werk hebben verricht tijdens de ruwbouw.
Oplossen kun je het met een http://www.pakor.eu/wp-co...eparatiemortel3C-2015.pdf
kunstharsmortel / reparatie die je nadat je de e buizen iets meer hebt vrijgemaakt en ook stofvrij hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:33:

Volgende week begint de stukadoor van gewoon een erkend eenmans stukadoorsbedrijf, maar om daar nou 1.5 week bij thuis te blijven heb ik ook geen zin in.
En wat is daar anders aan dan tijdens de bouw? Ook toen zijn er tig ZZP‘ers bezig geweest die je sleutel in handen hebben gehad.

Ik had het plan om na oplevering alle cilinders te vervangen en meteen de nieuwe tuinpoor mee te pakken, maar is er nog niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

En wat is daar anders aan dan tijdens de bouw? Ook toen zijn er tig ZZP‘ets bezig geweest die je sleutel in handen hebben gehad.

Ik had het plan om na oplevering alle cilinders te vervangen en meteen de nieuwe tuinpoor mee te pakken, maar is er nog niet van gekomen.
Hier ook hetzelfde. Heb al enkele Mauer sloten op het oog. Geef straks met gerust hart de sleutel aan alle partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

En wat is daar anders aan dan tijdens de bouw? Ook toen zijn er tig ZZP‘ets bezig geweest die je sleutel in handen hebben gehad.
Nee hoor. Er zat heel lang een bouwdeur in met bouwcilinder in, en de van uiteindelijke cilinder heeft alleen de uitvoerder sleutels in handen gehad. Die deed 's ochtends de deuren open en om half 5 de deuren weer dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:49:
[...]

De snelste verbinding die ik hier van buiten kan krijgen is 1Gbit glasvezel. Ik heb een 10 Mbit abonnement en nog nooit klachten gekregen, ook niet in de tijd dat er met vier man thuis gewerkt/gestudeerd werd.

Maar goed, voor het prijsverschil nieuw hoef je het niet te laten denk ik.
Cat5e moet je ook niet meer willen ivm PoE(+) devices.
En dat je verbinding van en naar buiten geen 10gbit is wil niet zeggen dat je intern tussen je devices dan ook maar concessies moet doen.
Prijsverschil is verwaarloosbaar en ik zou zelf altijd Cat6a nemen vanwege PoE+ certificering.
Daar kun je dus 15watt devices op aansluiten met een geschikte switch zonder dat je dus ergens stroom nodig hebt. Ideaal voor bijvoorbeeld camera’s en/of deurbellen en de meeste accesspoints tegenwoordig. (Ring uitgezonderd)

Ik ken inderdaad ook mensen die na oplevering alle cilinders weer hebben vervangen maar dat ging mij ook even te ver.
Hier zaten tijdelijke bouw cilinders in de voor en achterdeur (andere deuren konden niet open) en bij de overdracht zijn ter plekke de cilinders geplaatst en sleutels overhandigd. Ergens houd het op en als ze binnen willen komen dan redden ze dat toch wel, er is voor een normale prijs geen cilinder te koop die niet makkelijk te kraken is.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 31-10-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Cat5e moet je ook niet meer willen ivm PoE(+) devices.
En dat je verbinding van en naar buiten geen 10gbit is wil niet zeggen dat je intern tussen je devices dan ook maar concessies moet doen.
Prijsverschil is verwaarloosbaar en ik zou zelf altijd Cat6a nemen vanwege PoE+ certificering.
Daar kun je dus 15watt devices op aansluiten met een geschikte switch zonder dat je dus ergens stroom nodig hebt. Ideaal voor bijvoorbeeld camera’s en/of deurbellen. (Ring uitgezonderd)

Ik ken inderdaad ook mensen die na oplevering alle cilinders weer hebben vervangen maar dat ging mij ook even te ver.
Hier zaten tijdelijke bouw cilinders in de voor en achterdeur (andere deuren konden niet open) en bij de overdracht zijn ter plekke de cilinders geplaatst en sleutels overhandigd. Ergens houd het op en als ze binnen willen komen dan redden ze dat toch wel, er is voor een normale prijs geen cilinder te koop die niet makkelijk te kraken is.
Ik weet wel dat bijvoorbeeld 2 Cat 5e kabels (ik spreek uit ervaring) gemakkelijk door de standaard 5/8 (16 mm) buizen getrokken kunnen worden over meer dan 10-15 meter. Is dat ook zo bij Cat 6(a) kabels? Of maakt het niet veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Dutchylex schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Ik weet wel dat bijvoorbeeld 2 Cat 5e kabels (ik spreek uit ervaring) gemakkelijk door de standaard 5/8 (16 mm) buizen getrokken kunnen worden over meer dan 10-15 meter. Is dat ook zo bij Cat 6(a) kabels? Of maakt het niet veel uit?
Nee, dat maakt in principe niet uit.
Ik heb hier in zeker 15 loze leidingen gewoon 2x cat6a getrokken van een 300m haspel :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55
Ik heb voor cat6 gekozen van Hirschmann in plaats van cat 6a of 7 die twee laatste zijn een goede milimeter groter in doorsnede zijn dan de cat 6 kabel en ik denk dat ik goede keuze heb gemaakt, omdat ik 19mm flex tegenkwam tijdens de kijkdag. ik hoop dat ik daar 2 cat 6 kabels doorheen kan trekken. Tot 35 meter gaat 10Gbit over cat 6 dus dat zou goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@jessy100 @Annuk @Dronium @Blihi @Toppe @GeeMoney @Dutchylex @wortelsoft

Hartelijk dank voor de reacties, in elk geval een stuk wijzer geworden, hoewel de meningen nog wat verschillen. Wat me nog niet helemaal duidelijk is hoe ik de kabels aan de trekveer en/of kous moet bevestigen, maar youtube gaat me daar ook vast mee helpen.

Verder vraag ik me nog af wanneer ik dit het beste kan doen, na de stucadoor en voor de schilder? Of kabels voor de schilder en afmonteren na het schilderen laten doen?

Ik zal in elk geval laten weten hoe het verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Annuk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Eens niet perse noodzakelijk een trekveer, maar als je niet goed weet hoe je moet knopen of de controledraad is alleen een stukje nylon (soms wordt er wel 1,5mm^2 schakeldraad gebruikt), maar dan is een trekveer mijns inziens verstandiger, tevens kan je die later ook weer gebruiken :)
Hier waren alle controledraden inderdaad 1,5 mm^2 schakeldraad. Maar heb het ook gezien dat het gewoon twee losse stukjes waren die van beide kanten een meter de buis ingeschoven waren. Weg 'controledraad' dus.
Tegenwoordig altijd Cat6 of Cat6a, cat6 kost je ong 45 voor 100m in NL (soms ook nog stukken goedkoper wel, bv amazon basics cat6 op amazon.de momenteel), en je zit er neem ik aan niet op te wachten om spoedig dit klusje weer te gaan doen.
En dan via Amazon een mooie CCA of CPA kabel kopen zeker.... Wel even goed opletten dat je vaste kern koopt. Dat kost je echt meer dan 45 euro per 100 meter. Ik schat drie keer zoveel.
Haal voor die paar knaken nou direct een goede metalen trekveer, als je wel vast zit oid kan je daar nog een beetje druk mee zetten om er wel door te komen (te krappe bocht oid), dat lukt je niet met een nylon versie, je gebruikt toch ook geen schroevendraaier met een plastic kling :?
Mijn ervaring is dat je zo'n metalen trekveer er ook echt niet doorheen duwt als er knikken in zitten en hard trekken gaat ook echt niet, dan vervormen ze. Dan moet je eigenlijk al naar de duurdere versies, met binnenkabel en invoergereedschap. En dat kost net iets meer dan een paar knaken.

Die nylon veer gebruik ik echt alleen als het gaat om met de signaaldraad er doorheen te halen.
Nergens voor nodig zo'n extra draad, werkt je alleen maar tegen een wat ik hierboven al zei, daarom pak je een metalen trekveer.
Tja, mijn ervaring is anders. Nu hangt het natuurlijk van de lengte af (en de lengte van het liggende deel), het aantal bochten, etc. Maar he, ieder z'n ding. Ik heb ook van die metalen dingen en die gebruik ik ook als er geen signaaldraad (meer) is.
Glijmiddel is totaal niet essentieel, maar het vergemakkelijkt het werk soms wel.
Als je de kabels uit het hart van de doos trekt zoals "het hoort" zitten ze nooit opgerold oid. Als je inderdaad aan de verkeerde kant begint bij zo'n doos (buitenkant) dan ben je indd de lul.
Die opgerolde dozen zijn dus echt ondingen. Van het middenuit er uit trekken levert altijd kabels op die in elkaar draaien. Er zijn veel mooiere dozen te krijgen met kabel op een haspel in de door. Maar anders is uitrollen en recht leggen echt de moeite waard.

Ik heb zelf een haspel gemaakt met 4 x 2.5 mm^2 elektradraad er op. Sindsdien nooit meer gedoe gehad met knopen in de losse kabels.
Bijna goed....
Per kabel 2 aderparen kruislings door het oog en om elkaar wikkelen, andere 2 aderparen (en het kabelkruis) eruit knippen.
Als je oog groot genoeg is, waarom zou je de verbinding dan verzwakken?
En gebruik NOOIT! Tape als je dat losschiet ben je de lul want dat blijft in je buis zitten.
Tape om kabels is de allergrootste prutser/beunhaas tip die er is!
OK. Nooit last van gehad, maar jij blijkbaar wel. Stukje schilderstape is bij mij nog nooit losgeschoten.
Indd 2 personen, telefoon of portofoon kan maar bij een gemiddelde woning werkt gewoon roepen ook wel (tenzij er nog 3 bouwvakkers oid bezig zijn in je woning).
Van beneden naar boven of andersom kan altijd, beide hebben voordelen.
Van beneden naar boven hoef je niet telkens je dozen met kabel te verplaatsen.
Van boven naar beneden helpt de zwaartekracht beetje mee en als het wel klem zit kan je evt nog een beetje aan de trekveer hangen in de meterkast.
Hangen aan een trekveer met daaraan 2 UTP kabels ieder met 4 adertjes in het oog? Dat trek je de boel zeker stuk en heb je een lege leiding. Helemaal als je er niet even een nylon draadje in getrokken hebt.
Als @Scuderia110 de Belden Cat6 koopt bij Sandervunderink.nl kan hij daar praktisch alles in 1x kopen inclusief patchkabels, rutenbeck inbouwelementen en tools.
De Belden Cat6 van 100 meter voor 50 euro is dus geen 10 Gbit kabel. De 10 Gbit versie is twee keer zo duur en niet leverbaar.

Oh, en kabelglijmiddel wel even zoeken, die is er al vanaf 7 euro per tube op die site.
@Scuderia110 ga aub zelf geen patchkabels maken maar koop deze kant en klaar, is kwalitatief beter en scheelt je veel tijd en werk.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Ik vraag me echt af wat je met 10Gbit moet in een thuis situatie. €50 voor CAT6 Belden kabel is tot 1 Gbit netwerken, volgens mij ruim voldoende voor een thuis situatie. Maar ik hoor graag de tegenargumenten.
Pagina: 1 ... 45 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.