Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 22:05
Je hebt gelijk ik had beter moeten lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 01:36:
Wij hebben een optie op een nieuwbouwwoning, maar de twijfel slaat wel wat toe, vooral omdat we de woonkamer vrij gek ingedeeld vinden en het niet echt kloppend kunnen krijgen samen met de keuken en vooral de eettafel.

Dit is toch best een onlogisch ingetekende woning toch? De ramen bij de keuken zijn tot de vloer, dus daar kun je geen L-vormige keuken in kwijt. De deuren zitten ook wat in de weg. Onder de trap zit een trapkast in de woonkamer.

All-in-all is de keuze niet echt reuze op de woningmarkt nu, maar de woning is vrij prijzig voor ons. De bovenverdiepingen bieden veel ruimte (2 volledige woonlagen, geen puntdak), dus dat is wel fijn.

[Afbeelding]
Zo'n vreemde woning is dit toch niet? Gewoon de 'standaard' rijwoning met een +-5m bij 9m L-indeling en de hal/WC/Trap in een blok linksonderin?

Elke woning komt met een concessie, zeker met je budget en projectbouw rijtjeswoningen. Als je écht een lange tafel + grote zithoek zoekt dan is dit gewoon niet je woning . Tenzij je nog kunt uitbouwen naar achteren.

Het enige vreemde zouden de ramen tot de grond zijn. Maar dat levert ook weer heel veel licht en een ruim gevoel op. Het is ook niet vreemd om de bank deels voor het raam te zetten. Zet hem dan wel zo'n 30-50cm van het raam af voor het ruimte effect, doen ze zelfs in de duurste villa's nog.

Een keuken past er ook prima in. Je kunt de koel/vriescombi of een grote kast plaatsen achter de deur en dan een laag blad langs de overzijde. Er kan ook nog een mooie ondiepe vitrine kast op de wand van de WC/trapopgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10
Mr. Stom schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:16:
[...]

Zo'n vreemde woning is dit toch niet? Gewoon de 'standaard' rijwoning met een +-5m bij 9m L-indeling en de hal/WC/Trap in een blok lingsonderin?
Meestal zie je een hal met toilet, trap en deur naar de woonkamer/keuken. Dat kleine halletje voor de trap is wel apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Mr. Stom schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:16:
[...]

Zo'n vreemde woning is dit toch niet? Gewoon de 'standaard' rijwoning met een +-5m bij 9m L-indeling en de hal/WC/Trap in een blok linksonderin?

Elke woning komt met een concessie, zeker met je budget en projectbouw rijtjeswoningen. Als je écht een lange tafel + grote zithoek zoekt dan is dit gewoon niet je woning . Tenzij je nog kunt uitbouwen naar achteren.

Het enige vreemde zouden de ramen tot de grond zijn. Maar dat levert ook weer heel veel licht en een ruim gevoel op. Het is ook niet vreemd om de bank deels voor het raam te zetten. Zet hem dan wel zo'n 30-50cm van het raam af voor het ruimte effect, doen ze zelfs in de duurste villa's nog.

Een keuken past er ook prima in. Je kunt de koel/vriescombi of een grote kast plaatsen achter de deur en dan een laag blad langs de overzijde. Er kan ook nog een mooie ondiepe vitrine kast op de wand van de WC/trapopgang.
Ja, ik vind die extra deur in de keuken wel wat lastig, want je beperkt de keukenmogelijkheden niet enkel door die deur, maar ook door die lange ramen, daar hadden ze wat mij betreft wel beter over mogen nadenken.

Maar goed, beggars can't be choosers, maar als ik andere opgeleverde nieuwbouwwoningen zie, doen ze dat toch een stuk logischer en praktische mijns inziens.

Ik kan er nog vanaf hoor, maar de woningen biedt wel weer wat andere voordelen, dus het is even flink afwegen. Het was meer een reality check of dit nog gewoon een best onhandige woonkamer is ik trek wel de conclusie dat dit het geval is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 23:18
Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ja, ik vind die extra deur in de keuken wel wat lastig, want je beperkt de keukenmogelijkheden niet enkel door die deur, maar ook door die lange ramen, daar hadden ze wat mij betreft wel beter over mogen nadenken.

Maar goed, beggars can't be choosers, maar als ik andere opgeleverde nieuwbouwwoningen zie, doen ze dat toch een stuk logischer en praktische mijns inziens.

Ik kan er nog vanaf hoor, maar de woningen biedt wel weer wat andere voordelen, dus het is even flink afwegen. Het was meer een reality check of dit nog gewoon een best onhandige woonkamer is ik trek wel de conclusie dat dit het geval is.
(Project)woningen worden ontworpen en getekend door architekten. Als ik af ga op wat er in dit topic allemaal voorbij komt heeft een groot deel van die archtecten geen kennis van of anders een hekel aan:
  • Praktisch
  • Logisch
  • Werkbaar
  • Realiteit
  • Nadenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 20:53
Dronium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:25:
(Project)woningen worden ontworpen en getekend door architekten. Als ik af ga op wat er in dit topic allemaal voorbij komt heeft een groot deel van die archtecten geen kennis van of anders een hekel aan:
  • Praktisch
  • Logisch
  • Werkbaar
  • Realiteit
  • Nadenken
Tegelijkertijd verwachten we wel dat de woningen die ze ontwerpen voldoen aan regelgeving en gebruikswensen van deze tijd. En dan kom je altijd tot een compromis, het is onmogelijk om projectmatig een huis te ontwerpen dat voor iedereen 100% voldoet.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Wij hebben een optie op een nieuwbouwwoning, maar de twijfel slaat wel wat toe, vooral omdat we de woonkamer vrij gek ingedeeld vinden en het niet echt kloppend kunnen krijgen samen met de keuken en vooral de eettafel.

Dit is toch best een onlogisch ingetekende woning toch? De ramen bij de keuken zijn tot de vloer, dus daar kun je geen L-vormige keuken in kwijt. De deuren zitten ook wat in de weg. Onder de trap zit een trapkast in de woonkamer.
Het is een standaardindeleing die al sinds jaar en dag wordt toegepast in de Nederlandse woningbouw.

In deze variatie is voor gekozen om de trap met een deur in de woonkamer uit te laten komen en zijn de ramen extra lang gemaakt voor meer licht. Het toilet en de hal zijn daardoor ook iets groter geworden. De compromis is dat hiermee de keukenopstelling relatief klein is.

Met een beetje creatieve blik zijn er nog wel andere mogenlijkheiden. Je kan de keuken naar het midden zetten en dan de eetkamer op de plek van de huidige keuken. Dit vergt wel wat aanpassingen aan het leidingwerk en kost je wel wat effort om de keukenleverancier en aannemer op 1 lijn te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Ascension schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:18:
Meestal zie je een hal met toilet, trap en deur naar de woonkamer/keuken. Dat kleine halletje voor de trap is wel apart.
Dat is een vereiste uit het huidige bouwbesluit om een deur voor de trap te kunnen plaatsen. Er moet 80 cm ruimte zijn tussen de trap en de deur.
(de opstellers gaan er vanuit dat het minder gevaarlijk is om bij het valllen van de trap op de grond te landen dan tegen een deur aan te vallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
[...]

Die extra deur in de keuken maakt het niet makkelijker, maar dat is dan ook het enige.

Ik heb hier ook zo'n L indeling (tweekap). Niet de extra deur.

Maar hier zit vervolgens zo'n zelfde raam aan de voorkant tot de grond én zo'n raam op de zijwand (dus recht tegenover de plaats waar jouw extra deur zit).

Het vergt gewoon wat creatief inpassen, maar er past gewoon een prima keuken in. Je zult alleen 'out of the box' van het standaard keukeneiland of de L keuken moeten denken. Hier heb ik het keukenblad voor het zijraam door laten lopen, waardoor daar nu een barretje zit. (dus onderkast, open gedeelte met twee krukken en weer onderkast - met daaroverheen een doorgetrokken keukenblad)

Als die extra deur er niet had gezeten dan was de WC een kwartslag gedraaid en was je met een lange hal naast je trapkast je woning binnengekomen. Zo'n dichte trapkast is ook echt een standaard gegeven.

Maargoed, uiteindelijk komt het gewoon neer op de vraag of je op de gewenste locatie voor jouw budget een woning kunt krijgen die aan meer van je wensen voldoet?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Stom op 15-11-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Arwen. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:20:
Ik zou graag jullie mening willen hebben over aantal punten t.a.v. ons nog te bouwen nieuwbouwhuis. Zie ook tekening bijgevoegd.

***members only***
Voor puntje 1 zal ik me niet al te druk maken. Hier staat de boiler op de bg en het is echt seconde-werk voordat er warm water uit de kraan komt.

De afwezigheid van een aparte zone (punt 2) kan best wel eens een praktische reden hebben: dat het niet mogelijk is om vanaf de verdelere een aparte zone aan te leggen zonder de andere zones te beinvloeden.

Punt 3: welke deur zat er oorspronkel tussen de berging en (ik denk) woonkamer/keuken? Die deur moet je eigenlijk laten verplaatsen naar de deur tussen je nieuwe hal en berging. En waar die deur zat komt dan juist een reguliere binnendeur. Ofwel de twee binnendeuren in de hal omwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 23-06 19:35

All-in-all is de keuze niet echt reuze op de woningmarkt nu, maar de woning is vrij prijzig voor ons. De bovenverdiepingen bieden veel ruimte (2 volledige woonlagen, geen puntdak), dus dat is wel fijn.

[Afbeelding]
Is een schiereiland geen optie? Mijn indeling/keuken is ook niet zo praktisch...Inderdaad ook deuren, groot raam...En een groot toilet >:)

Zie mijn keuken indeling en plattegrond onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1u6y_UIsPr27pZtQdmDjInm60Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jWu9hkBp6qMSlBSuInTHIQYI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOQJ1Y9IatR4diofq22jcDvlIa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ptc5nz5sXlnBfvbRN2F5YXeS.png?f=fotoalbum_large

65+30+90+30 = 215 heb je nog bijna een meter doorloop in jou situatie....Linksonder doe je dan losstaande hoge kast met oven(s), rechtsonder hoge kast met koelkast.....

Geen idee hoe groot de koof exact is, maar om de rand van je eiland gelijk te trekken met de koof lijkt mij ook een strakke oplossing!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEjmFkhfa3b3oF09CQC3SVORhiI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FyM9IFO7eRx9QIrJMAXeFMvN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-06 16:22
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje mee aan het lezen op het forum en heb vandaag een gesprek gehad verkoopmakelaar over een nieuwbouwproject in de buurt.

Onderdeel van dit gesprek was het doornemen van de conceptuele aannemingsovereenkomst.
Ik heb echter echter een vraag over de bouwrente als vermeld in deze overeenkomst.

De kosten van de bouw (circa 240K, exclusief de grond) zijn verdeeld over de volgende termijnen: Te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer- 20%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwe 1e verdiepingsvloer-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwe 2e verdiepingsvloer-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van het dak van de woning-15%
te declareren bij het leveren en aanbrengen van de PV panelen-€3.500,-
Te declareren na het aanbrengen van de dekvloeren- 10%
Te declareren na het gereedkomen van het stuc- spuit en tegelwerk-15%
te declareren bij oplevering van de woning, te betalen voor oplevering van de woning-10%

Over de Bouwrente is het volgende opgenomen:

Zolang de levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar

Betekent dit in het kort dat ik, voordat de eerste termijn gefactureerd wordt, 6% rente verschuldigd ben over het totaalbedrag van €240K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ramno1998 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:36:
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje mee aan het lezen op het forum en heb vandaag een gesprek gehad verkoopmakelaar over een nieuwbouwproject in de buurt.

Onderdeel van dit gesprek was het doornemen van de conceptuele aannemingsovereenkomst.
Ik heb echter echter een vraag over de bouwrente als vermeld in deze overeenkomst.

De kosten van de bouw (circa 240K, exclusief de grond) zijn verdeeld over de volgende termijnen: Te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer- 20%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwe 1e verdiepingsvloer-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwe 2e verdiepingsvloer-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdiepingen-7,5%
Te declareren na het gereedkomen van het dak van de woning-15%
te declareren bij het leveren en aanbrengen van de PV panelen-€3.500,-
Te declareren na het aanbrengen van de dekvloeren- 10%
Te declareren na het gereedkomen van het stuc- spuit en tegelwerk-15%
te declareren bij oplevering van de woning, te betalen voor oplevering van de woning-10%

Over de Bouwrente is het volgende opgenomen:

Zolang de levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar

Betekent dit in het kort dat ik, voordat de eerste termijn gefactureerd wordt, 6% rente verschuldigd ben over het totaalbedrag van €240K?
Wanneer aan alle opschortende voorwaarden wordt voldaan krijg je de hoerabrief. Vaak heb je dan 2 weken de tijd om naar de notaris te gaan en dan ben je nog geen rente verschuldigd. Wanneer je echter na die tijd gaat dan ben je wel de rente verschuldigd. De precieze termijn zal in de overeenkomst staan.

Hetzelfde is met de termijnbedragen, ook daarbij een periode van veelal 14 dagen. Zo lang je op tijd betaald allemaal geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramno1998
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-06 16:22
svenie3000 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:02:
[...]

Wanneer aan alle opschortende voorwaarden wordt voldaan krijg je de hoerabrief. Vaak heb je dan 2 weken de tijd om naar de notaris te gaan en dan ben je nog geen rente verschuldigd. Wanneer je echter na die tijd gaat dan ben je wel de rente verschuldigd. De precieze termijn zal in de overeenkomst staan.

Hetzelfde is met de termijnbedragen, ook daarbij een periode van veelal 14 dagen. Zo lang je op tijd betaald allemaal geen probleem :)
Hoi Sven, heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Volgens de aannemer begint de bouw over circa 6 maanden.

Indien ik dus alles geregeld krijg voordat de bouw aanvangt, krijg ik alleen te maken met renteverlies tijdens de bouw. Begrijp ik dat goed zo? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 18:29
1) Verwarming in de berging van 7 m2 die geschakeld is aan het huis. Berging is onverwarmd en heeft natuurlijke ventilatie. Ik heb de optie hier vloerverwarming te laten plaatsen, wapeningsnetten standaard +1k / gegalvaniseerd +1.3k. Deze VV krijgt dan geen eigen thermostaat en wordt gekoppeld aan de VV in de woonkamer. Als wij de berging willen gebruiken voor opslag van spullen en fietsen, is deze vloerverwarming dan wenselijk of overbodig? Ik weet ook niet goed hoe (on)handig het is dat deze gekoppeld is aan de VV van de woonkamer.

3) We kunnen in de berging een vloerluik laten aanbrengen (+300) omdat de kruipruimte van de berging niet standaard bereikbaar is vanuit de kruipruimte van de woning. Er is ook een optie (nog een keer +300) om een kruipluik te laten aanbrengen zodat de kruipruimte van de berging wel te bereiken is vanuit de woning. Ik was sowieso van plan het vloerluik te laten plaatsen, maar vraag me af of er nog iets van toegevoegde waarde is om ook dat kruipluik ook te realiseren.

4) Klein raam laten plaatsen in de badkamer (+1.1k). Hiermee voelt de badkamer denk ik wat minder aan als een hok, maar aan de andere kant lees ik ook online dat voor de ventilatie het juist niet handig is om een raam open te zetten in de badkamer omdat de koude buitenlucht voor extra condensvorming zorgt met meer vocht/schimmelvorming tot gevolg. Extra nadeel is dat het raampje de gewenste indeling van de badkamer ook wel moeilijker lijkt te maken, tenzij we de wasbak voor het raam willen plaatsen. Thoughts?
Iemand hier nog input op deze punten? Ik snap dat 1 (VV in berging) en 4 (raam in badkamer) subjectief zijn, maar hoor liever jullie gedachten dan die van een verkoper/kopersbegeleider :+

Voor punt 3) (vloerluik + kruipluik), daar heb ik echt geen verstand van en heb nog nooit wat gedaan met een kruipruimte, dus daar zijn alle inzichten welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
spatialfabric schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:42:
@Belecthor Wie is de verkoper en bouwende partij? want dit belabberde niveau zie ik zelden. Ik vermoed (hoop?) dat dit een ontwikkelende bouwer is, zonder architect.

Als laatste: krijg je een WTW installatie? Ik zie in de keuken 2 vermoedelijke aanvoer punten. Dat is niet ideaal
Wat een overdreven reactie. Zulke woningen kom je enorm vaak tegen. Dat het praktischer kan daar ben ik het mee eens. Je doet een beetje alsof je enorm ervaren in de bouwwereld bent maar je uitspraken bewijzen eigenlijk het tegendeel.

Dat er Type-C in deze woning zit zou je opzich op basis van de tekening ook wel kunnen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door KerstRunner op 15-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 16:50
Ramno1998 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:21:
[...]

Hoi Sven, heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Volgens de aannemer begint de bouw over circa 6 maanden.

Indien ik dus alles geregeld krijg voordat de bouw aanvangt, krijg ik alleen te maken met renteverlies tijdens de bouw. Begrijp ik dat goed zo? :*)
Nee er is een bepaalde datum waarop de grond aan je overgedragen moet worden. Stel dat je dan toevallig op wereldreis bent en dan 2 maanden later pas tekent bij de notaris, dan ben je 2 maanden rente kwijt aan extra kosten aangezien de ontwikkelaar/aannemer de grond langer moeten financieren. Het gaat om het overdragen van de grond, dus de rentekosten worden berekend over de grond waarde.

Als de grond 200k is en de uitstelrente 6% is dan ben je per jaar 12k kwijt of 1k per maand. Zolang je geen oponthoudt genereert bij de notaris door laat/verkeerde papieren aan te leven of de passeerdatum verplaatst heb je die kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-06 09:28
Aubergine schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:53:
[...]

Exact. Middels ventiel op het dak.

Het tweede afvoerventiel in de berging die koud lucht krijgt via een rooster in de berging is m.i.i dan ook gewoon een lek? Een koudebrug.
Dat is inderdaad zeer bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
@Aubergine zit je garage wil binnen de warme schil van je woning?
Dus wordt deze ook verwarmd enis geisoleerd? Geen 'buitendeur' van je woning naar garage?

[ Voor 41% gewijzigd door Draakje5 op 15-11-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:39:
[...]

Iemand hier ervaring mee die er een binnendeur in heeft zitten? ( zelf wel, maar bij een huis uit 1970..)
Ik twijfel ook nog. Het gaat om een ruimte van 3x3. Elektrische radiator is een optie.

Moet ik daar nou echt een buitendeur inzetten of is een binnendeur met de huidige isolatiestandaarden ok?

Met een buitendeur blijft de ruimte koud. Met een binnendeur komt er nog enigszins warmte heen.
Heb ook een binnendeur. Die ruimte is snel op temperatuur. Deur dicht houdt flink warmte en koude tegen. Alleen bij koken (afz naar buiten) wel flink tocht. Waarschijnlijk omdat we in de bijkeuken losse ventilatie hebben en dus een gat naar buiten. Het grootste nadeel vind ik de vloer. Die blijft heel koud ondanks dat het beton geïsoleerd is (onderkant, op dekvloer ligt pvc). Mogelijk als ik daar elektrisch bijstook op 20/21 dat de vloer langzaam warmte opneemt. Maar eigenlijk verwarm ik er zelden. Ik denk dat met een tochtstrip oid een groot gedeelte van de kou wel buiten de woonkamer blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024

[Afbeelding]
Mijn zus heeft ook zo’n woning (uit 1980) maar heeft 360cm in die keukennis. Heeft daarom ruimte voor een kookeiland met kastenwand. Dat heb jij niet helaas. Ik zie ook heel veel nieuwbouwwoningen hier die dezelfde indeling hebben.

De vraag is of je perse een keukeneiland wil. Met een l l opstelling red je het wel makkelijk in die keuken. Tafel kan dan aan de oostmuur in het midden. Zeker als je woonkamer nog gaat uitbouwen.

Zoiets, komen die hoge ramen ook mooi uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8EjqVrly0RkYm4D9hb1rX7c5DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wpUbiot9pwyLPCh5sXGAjBB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door YKla op 15-11-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 17:21

[Afbeelding]
Maar wat is nu het rare aan deze woonkamer indeling?
Lijkt mij vrij normaal.
Wat wil je er allemaal in kwijt?
Het is nagenoeg een vierkant van 5,27 x 5,27?
Waar dan de trapkast vanaf gaat en waar je ook de eettafel in kwijt moet, maar moet die het ingetekende formaat hebben of volstaat 4 stoelen ook.

Tja, die deur in de keuken, persoonlijk zou ik de wc gedraaid willen hebben en dan een lange gang, dan kan je op die wand in de keuken een hoge kasten rij plaatsen.
Maar dan nog blijft de woonkamer hetzelfde vierkant...

Hier trouwens 50cm per kant grotere woonkamer, meer dan ruim zat, maar onze eettafel staat in de ruimte tussen woonkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rouske schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:43:
[...]

Maar wat is nu het rare aan deze woonkamer indeling?
Lijkt mij vrij normaal.
Wat wil je er allemaal in kwijt?
Het is nagenoeg een vierkant van 5,27 x 5,27?
Waar dan de trapkast vanaf gaat en waar je ook de eettafel in kwijt moet, maar moet die het ingetekende formaat hebben of volstaat 4 stoelen ook.

Tja, die deur in de keuken, persoonlijk zou ik de wc gedraaid willen hebben en dan een lange gang, dan kan je op die wand in de keuken een hoge kasten rij plaatsen.
Maar dan nog blijft de woonkamer hetzelfde vierkant...

Hier trouwens 50cm per kant grotere woonkamer, meer dan ruim zat, maar onze eettafel staat in de ruimte tussen woonkamer en keuken.
Kan mij er wel in vinden. Als je een parallel keuken neemt, zoals YKla hierboven als voorbeeld heeft gepost, en een onderbreking in de kastenwand maakt (moet maken) voor de deur, kom je letterlijk tussen twee keukenkasten je woning binnen.

Effectief zou je maar een klein deel kunnen gebruiken voor hoge kasten, vanwege de deur van de hal die letterlijk in het midden van je keuken uitkomt.

@Belecthor wellicht nog een overweging waard om te kijken naar een woon/leef keuken in het grote deel en in het "keukendeel" een zithoek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Source90 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:02:
[...]
Kan mij er wel in vinden. Als je een parallel keuken neemt, zoals YKla hierboven als voorbeeld heeft gepost, en een onderbreking in de kastenwand maakt (moet maken) voor de deur, kom je letterlijk tussen twee keukenkasten je woning binnen.

Effectief zou je maar een klein deel kunnen gebruiken voor hoge kasten, vanwege de deur van de hal die letterlijk in het midden van je keuken uitkomt.

@Belecthor wellicht nog een overweging waard om te kijken naar een woon/leef keuken in het grote deel en in het "keukendeel" een zithoek maken.
Ja, ik denk dat ik dit project niet ga doen en de optie afblaas. Teveel vage keuzes in de indeling en ik lees net in het contract dat we 7% rente moeten betalen over de grond voor een aantal maanden, omdat we relatief laat in het project instappen. Dit is de eerste keer dat ze dit gecommuniceerd hebben in stukken waarin we dit uit konden halen.

[ Voor 62% gewijzigd door Belecthor op 15-11-2024 23:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Mijns inziens was dit veel logischer qua indeling;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k4jEzqcZd2talvyDZEGn8m4IoI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/zWNSU8H7fzAzFDSBxNf4bgx2.webp?f=user_large ---> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5jttFZX_NXepZxlR6sTgiq8854=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W0Nzr0wEyfL6YNz7X9vq6AgM.png?f=user_large

1 deur minder, meer ruimte in de keuken, geen onnodige hal voor de trap, geen deur die uitkomt in de keuken.

IMNAA, ik ben geen architect :+

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 15-11-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Source90 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:08:

[Afbeelding]

1 deur minder, meer ruimte in de keuken, geen onnodige hal voor de trap, geen deur die uitkomt in de keuken.

Ja, opvallend dat ze deze keuzes hebben gemaakt. Ik heb niet het idee dat ze hun beste resources ingezet hebben voor dit project.
YKla schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:22:
[...]

Mijn zus heeft ook zo’n woning (uit 1980) maar heeft 360cm in die keukennis. Heeft daarom ruimte voor een kookeiland met kastenwand. Dat heb jij niet helaas. Ik zie ook heel veel nieuwbouwwoningen hier die dezelfde indeling hebben.

De vraag is of je perse een keukeneiland wil. Met een l l opstelling red je het wel makkelijk in die keuken. Tafel kan dan aan de oostmuur in het midden. Zeker als je woonkamer nog gaat uitbouwen.

Zoiets, komen die hoge ramen ook mooi uit..

[Afbeelding]
Dit kan niet, omdat er een deur zit ter hoogte van die rechterkast. Een kleine kast zou kunnen, maar dan loop je gelijk tegen een kast aan als je je huis betreed.

[ Voor 44% gewijzigd door Belecthor op 15-11-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
Source90 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:08:
[Afbeelding] ---> [Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FemNao7WpvC9OvuOFTWH8SjEPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7SKMeTrJ7VP0zaVJ7Dl4msC.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets dus idd...met eventueel de uitbouw van 120cm of 240cm erbij nog. In de stippellijn de eventuele trapkast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lupadi
Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:06:
[...]

Ja, ik denk dat ik dit project niet ga doen en de optie afblaas. Teveel vage keuzes in de indeling en ik lees net in het contract dat we 7% rente moeten betalen over de grond voor een aantal maanden, omdat we relatief laat in het project instappen. Dit is de eerste keer dat ze dit gecommuniceerd hebben in stukken waarin we dit uit konden halen.
Ik wil je niet (opnieuw) aan het twijfelen brengen maar aangezien jullie laat ingestapt zijn zul je een van de laatste woningen hebben die nog verkocht moet worden, ik denk dat je over die rente prima kunt onderhandelendelen, als ze zeggen dat het allemaal moeilijk is en niet kan dan zeg je gewoon alsnog af mogen ze dat proces met de volgende doorlopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 21:10

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Lupadi schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 05:34:
[...]

Ik wil je niet (opnieuw) aan het twijfelen brengen maar aangezien jullie laat ingestapt zijn zul je een van de laatste woningen hebben die nog verkocht moet worden, ik denk dat je over die rente prima kunt onderhandelendelen, als ze zeggen dat het allemaal moeilijk is en niet kan dan zeg je gewoon alsnog af mogen ze dat proces met de volgende doorlopen ;)
Ik stapte ook heel laat in bij mijn project waardoor ik een paar maanden later bij de notaris zat dan de buren. De projectmakelaar gaf zelf de tip om te vragen om die rente te laten vervallen en dat deed de ontwikkelaar inderdaad. Met mijn huis verkocht zaten ze net over de grens om te beginnen, dus ze waren soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Bteq schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:15:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets dus idd...met eventueel uitbouw erbij nog.
Ja, dit is exact hoe ik het zou willen. Raar dat ze in de woning van ons een extra random deur erin geplaatst hebben, terwijl het ogenschijnlijk nergens voor nodig was, zowel esthetisch als praktisch onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:00

aex351

I am the one

Bteq schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:15:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets dus idd...met eventueel uitbouw erbij nog.
Er is geen trappenkast ingetekend (zie de stippenlijntjes). Dat is wel altijd handig om te hebben. Alleen dan zonder uitbouw zit je met een woonkamer van 2,8 meter breed. Dat is best smal.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:11:
[...]

Ja, opvallend dat ze deze keuzes hebben gemaakt. Ik heb niet het idee dat ze hun beste resources ingezet hebben voor dit project.
Mag de stagaire ook eens wat doen in plaats van alleen koffie halen :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik zie nog iets opvallends in het contract: er wordt gerept over een 'Vereniging van Beheer'. Ze zijn vergeten de inhoudelijke stukken te leveren, maar in het kort staat er wel in het kort dat wij als kopers het beheer en zo nodig vervanging moeten regelen van alle Hedera schuttingen en overige mandelig terrein. Ik ken wel een VvE, maar ik ben hier niet zo mee bekend. Is dit uitzonderijk of gebeurt dit vaker?

Ik weet de kosten hiervan niet, maar het verrast me wel, ook weer raar dat ik daar nu pas achter kom vind ik en ze het nooit eerder benoemd hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-06 13:53
Belecthor schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:57:
Ik zie nog iets opvallends in het contract: er wordt gerept over een 'Vereniging van Beheer'. Ze zijn vergeten de inhoudelijke stukken te leveren, maar in het kort staat er wel in het kort dat wij als kopers het beheer en zo nodig vervanging moeten regelen van alle Hedera schuttingen en overige mandelig terrein. Ik ken wel een VvE, maar ik ben hier niet zo mee bekend. Is dit uitzonderijk of gebeurt dit vaker?

Ik weet de kosten hiervan niet, maar het verrast me wel, ook weer raar dat ik daar nu pas achter kom vind ik en ze het nooit eerder benoemd hebben.
Zo te zien ben je redenen aan het zoeken om er niet mee door te gaan, ik zou zeggen als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Je hoeft daarvoor geen extra redenen te zoeken en/of verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
NuEffeNiet schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:19:
[...]

Zo te zien ben je redenen aan het zoeken om er niet mee door te gaan, ik zou zeggen als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Je hoeft daarvoor geen extra redenen te zoeken en/of verzinnen.
Ik snap je aanname, maar ik ken een Verenging van beheer oprecht niet. Als ik er naar zoek, dan krijg ik ook geen resultaat. Maandag kan ik de makelaar bellen, maar voor nu was ik benieuwd of andere dit ook kennen. Het is wel weer een niet eerder gecommuniceerde kostenpost, dat is natuurlijk nooit een leuke verrassing.

Edit: ik kan er wel iets over vinden overigens van andere projecten en het is geen VvE, maar het kent wel een betalingsverplichting.

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 16-11-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Belecthor schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:22:
[...]

Ik snap je aanname, maar ik ken een Verenging van beheer oprecht niet. Als ik er naar zoek, dan krijg ik ook geen resultaat. Maandag kan ik de makelaar bellen, maar voor nu was ik benieuwd of andere dit ook kennen. Het is wel weer een niet eerder gecommuniceerde kostenpost, dat is natuurlijk nooit een leuke verrassing.

Edit: ik kan er wel iets over vinden overigens van andere projecten en het is geen VvE, maar het kent wel een betalingsverplichting.
Ik hang hier al een tijdje rond (duurt lang het bouwen van een huis :+) volgens mij is er een tijd geleden wat langs gekomen toen ging het vooral over mandelige parkeer dingen maar het idee is het zelfde, als het alleen het hekwerk en misschien wat bestrating is dan zal het wel te overzien zijn. Even zoeken op beheerstichting of beheervereniging in dit topic (of mandelig) kon het het waarschijnlijk wel tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 20:08
Wij hebben vorige week ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Ik heb een vraag over de Itho warmtepomp WPu 5g in combinatie met de Spider thermostaat. Misschien een gekke vraag, maar ik begrijp de logica nog niet helemaal.

Bij oplevering stond de temperatuur ingesteld op 20 graden. De volgende dag dacht ik dat dit wat hoog was, aangezien we voorlopig alleen nog wat klussen in het huis doen. Daarom heb ik de temperatuur verlaagd naar 18 graden. Tot mijn verbazing schakelde het systeem een paar dagen later over naar koelmodus. Is dit normaal? Probeert het systeem van 20 naar 18 graden te gaan door te koelen?

Daarnaast merk ik dat ik de temperatuur niet lager kan instellen dan 20 graden. Dat lijkt het minimum te zijn op de thermostaat. Kan iemand uitleggen hoe dit systeem precies werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Belecthor schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:57:

Bij onze toekomstige woning is er een mandelig parkeerhof, waar straks een beheersvereniging voor opgericht moet worden door de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
raduf schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:57:
Wij hebben vorige week ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Ik heb een vraag over de Itho warmtepomp WPu 5g in combinatie met de Spider thermostaat. Misschien een gekke vraag, maar ik begrijp de logica nog niet helemaal.

Bij oplevering stond de temperatuur ingesteld op 20 graden. De volgende dag dacht ik dat dit wat hoog was, aangezien we voorlopig alleen nog wat klussen in het huis doen. Daarom heb ik de temperatuur verlaagd naar 18 graden. Tot mijn verbazing schakelde het systeem een paar dagen later over naar koelmodus. Is dit normaal? Probeert het systeem van 20 naar 18 graden te gaan door te koelen?

Daarnaast merk ik dat ik de temperatuur niet lager kan instellen dan 20 graden. Dat lijkt het minimum te zijn op de thermostaat. Kan iemand uitleggen hoe dit systeem precies werkt?
Dan staat je bediening waarschijnlijk op koelen en verwarmen. Gewoon alleen op verwarmen zetten dan doet het niks op 18gr als het 20gr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 23:18
Belecthor schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat er weinig verschil gaat zijn met een VVE. Het gaat over een mandelig terrein, waar je samen met je buren eigenaar van bent. Die VvB is er dus voor hetzelfde als een VvE, om er voor te zorgen dat iedereen evenredig bij moet dragen aan de kosten van onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Draakje5 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:24:
[...]

Dan staat je bediening waarschijnlijk op koelen en verwarmen. Gewoon alleen op verwarmen zetten dan doet het niks op 18gr als het 20gr is.
Verwarmen of koelen is niet iets dat ik zelf kies. Bij een WPU 5g schakelt dit automatisch, dus ik heb hier geen controle over. Ik wil alleen de logica begrijpen: wat triggert het systeem om over te schakelen naar koelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:01
raduf schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:15:
[...]

Verwarmen of koelen is niet iets dat ik zelf kies. Bij een WPU 5g schakelt dit automatisch, dus ik heb hier geen controle over. Ik wil alleen de logica begrijpen: wat triggert het systeem om over te schakelen naar koelen?
Wanneer de temperatuur voor 24 uur lager of hoger ingesteld staat als de gemeten temperatuur schakelt deze naar koelen of verwarmen.

Staat overigens ook in de handleiding :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:04
[...]

Heb je geen temperatuursensor buiten? Die zou dat in deze tijd van het jaar moeten blokkeren.

Verder is de blokkade van minimaal 20 graden alleen sprake van in koelmodus, in verwarmmodus is 18 het minimale.

Evt temperatuur in kleinere stapjes verlagen. Zonder de tweakers itho add-on heb je vrij weinig controle over de wpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
Draakje5 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:34:
@Aubergine zit je garage wil binnen de warme schil van je woning?
Dus wordt deze ook verwarmd enis geisoleerd? Geen 'buitendeur' van je woning naar garage?
Berging is wel geïsoleerd en wordt verwarmd. Er is geen deur van de woning naar de garage. We kunnen daar enkel via de tuin komen.

Volgens de opleverinspecteur mag het omdat de berging wordt gezien als verwarmde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Bedankt. Dat weet ik uit de handleiding. Maar wat mij in de war brengt, is waarom in de koelmodus mijn minimale temperatuur nu 20°C is? Maar ik zie dat @SlayaStone heeft gereageerd. Waarschijnlijk is het gewoon een algemene instelling (18°C voor verwarmen en 20°C voor koelen, als minimum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:47:
[...]

Berging is wel geïsoleerd en wordt verwarmd. Er is geen deur van de woning naar de garage. We kunnen daar enkel via de tuin komen.

Volgens de opleverinspecteur mag het omdat de berging wordt gezien als verwarmde ruimte.
Bijzonder. Ik zou er toch nog eens navraag over doen, bijvoorbeeld bij VEH. Een ventilatierooster hoort niet thuis in type D ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
raduf schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:13:
Bedankt. Dat weet ik uit de handleiding. Maar wat mij in de war brengt, is waarom in de koelmodus mijn minimale temperatuur nu 20°C is? Maar ik zie dat @SlayaStone heeft gereageerd. Waarschijnlijk is het gewoon een algemene instelling (18°C voor verwarmen en 20°C voor koelen, als minimum).
Bij koelen stroomt er water van 18 graden door de vloer, kouder kan niet om condensvorming te voorkomen. Temperatuurverschillen tussen het water en de omgeving moeten groot genoeg zijn om enige warmteopname te hebben. Dus vandaar minimaal 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
[...]

Normaliter kan je toch altijd kiezen tussen verschillende modi waaronder eentje automatisch of auto wp ofzoiets.
Het lijkt me bijzonder vreemd dat je hier zelf niets aan kunt veranderen dus ik zou toch eens in de handleidingen gaan speuren. Lijkt me niet dat je nu wil dat de wp gaat koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:01
PrixV schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:47:
[...]

Normaliter kan je toch altijd kiezen tussen verschillende modi waaronder eentje automatisch of auto wp ofzoiets.
Het lijkt me bijzonder vreemd dat je hier zelf niets aan kunt veranderen dus ik zou toch eens in de handleidingen gaan speuren. Lijkt me niet dat je nu wil dat de wp gaat koelen.
De gebruikers instellingen van die itho is erg beperkt. Wij hebben hem ook en vanaf de thermostaat kun je eigenlijk alleen de temperatuur en warm water instelling aanpassen. (Wanneer die verwarmt, comfort staat of eco etc…)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:17
Voor de mensen met een Itho warmtepomp (of wtw) raad ik aan om de add-on Module van Arjen te kopen en aan te sluiten en helemaal als je handig bent met HomeAssistant of een andere vorm van home automation:

Specifiek voor Itho WPU aansturing en uitlezen:
Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Algemene add-on topic ook geschikt voor ventilatie:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Onder het mom, ik heb hem zelf ook ;).
Geeft echt heel veel inzicht en mogelijkheden tot uitlezen en zelfs aansturen.

Zonder buiten sensor en het verlagen van het setpoint springt de pomp inderdaad in koel modus, dat wil echter niet direct zeggen dat hij ook echt aan het koelen is, dat is wel uit te lezen via de add-on . Maar neem het topic even goed door, vooral de wpu specifieke, dan zal je een stuk beter begrijpen hoe het een en ander werkt.

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 17-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-06 18:16
Ik ben inmiddels beland bij het 'hoofdstuk' maatwerk. Kan iemand een interieurbouwer aanbevelen voor regio Almere en omstreken? (ps ; ik heb reeds gezocht, en ook al met enkele contact gehad, ben benieuwd naar referenties waarbij iemand een goede ervaring heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
GeeMoney schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:27:
Voor de mensen met een Itho warmtepomp (of wtw) raad ik aan om de add-on Module van Arjen te kopen en aan te sluiten en helemaal als je handig bent met HomeAssistant of een andere vorm van home automation:

Specifiek voor Itho WPU aansturing en uitlezen:
Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

Algemene add-on topic ook geschikt voor ventilatie:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Onder het mom, ik heb hem zelf ook ;).
Geeft echt heel veel inzicht en mogelijkheden tot uitlezen en zelfs aansturen.

Zonder buiten sensor en het verlagen van het setpoint springt de pomp inderdaad in koel modus, dat wil echter niet direct zeggen dat hij ook echt aan het koelen is, dat is wel uit te lezen via de add-on . Maar neem het topic even goed door, vooral de wpu specifieke, dan zal je een stuk beter begrijpen hoe het een en ander werkt.
Bedankt!

Ik zal ernaar kijken, maar op dit moment heb ik al genoeg aan mijn hoofd met het oplossen van zaken rondom de nieuwbouw. Zodra alles geregeld is, zal ik me verder verdiepen in de WPU 5G. Ik ben nlij dat het "normaal" werkt voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Draakje5 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:34:
[...]

Bijzonder. Ik zou er toch nog eens navraag over doen, bijvoorbeeld bij VEH. Een ventilatierooster hoort niet thuis in type D ventilatie.
Ik heb net de TO erbij gepakt. Blijkbaar staat nergens expliciet type D. Dus ze komen er mee weg jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:27
Aubergine schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:41:
[...]

Ik heb net de TO erbij gepakt. Blijkbaar staat nergens expliciet type D. Dus ze komen er mee weg jammer genoeg.
Hoeft nergens te staan. Luchtdicht bouwen is gewoon de norm nu.

Heb je WTW ventilatie? Dat is type D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Blihi schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:44:
[...]

Op basis waarvan? Type C wordt namelijk nog steeds opgeleverd zie ik zo hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Nu online
Blihi schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:44:
[...]

Wij krijgen eind 2026 nog type C opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-06 23:28
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het koperskeuzetraject, en dan met name de termijnen waarbinnen alles beslist moest worden:
- Hoe lang voor start bouw nam de kopersbegeleider contact met je op?
- Moest je snel beslissen?
- Moest je direct over alles beslissen of mochten sommige zaken ook later?

De aanleiding voor mijn vraag is dat ons project in maart 25 gaat starten, maar wij tot op heden nog niets hebben vernomen aangaande het meerwerk. M.i. nogal krap als alles nog besproken en besteld moet worden, zeker gezien de feestdagen die eraan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
De zytholoog schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:00:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het koperskeuzetraject, en dan met name de termijnen waarbinnen alles beslist moest worden:

De aanleiding voor mijn vraag is dat ons project in maart 25 gaat starten, maar wij tot op heden nog niets hebben vernomen aangaande het meerwerk. M.i. nogal krap als alles nog besproken en besteld moet worden, zeker gezien de feestdagen die eraan komen.
Bij ons waren de datums al wel vrij snel bekend, echter hebben we voor veel afspraken (keuken, badkamer bv) gewoon proactief gebeld voor een afspraak i.p.v gewacht tot zij contact opnemen.

Na elke deadline was er niks meer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:37

Ligt aan het project denk ik, maar vanuit onze ervaring. Wij hebben een woning gekocht in een project wat eind Q1/ begin Q2 25 zal starten met de bouw. Wij zijn in juli of augustus gebeld voor een afspraak voor keuken+badkamer en in september voor kopersbegeleider. Wij zijn toen respectievelijk in september en oktober langs geweest voor de gesprekken.

Voor de ruwbouw hebben wij ook de sluitingsdatum al doorgekregen en dat is eind januari 25. En toen dat bekend werd gemaakt hadden wij nog 100+ dagen om dus na te denken over welke keuzes we wouden maken. Nu zijn er niet heel veel keuzes voor optielijst 1 , in ons geval althans. Maar die zijn prima te doen in die tijd. Elektra e.d. is pas optielijst 2 en dat is wel wat meer plannen voor mijn gevoel en nu dus ook al mee bezig.

Bij ons eerste gesprek met kopersbegeleider zijn beetje alle basics doorgelopen, als we al dingen definitief wisten konden we die toen al vastleggen. Maar we werden niet gepusht ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:53

Bij ons is het (helaas) nog krapper… Onze bouw begint dit jaar nog en we hebben nog geen gesprekken gevoerd. We hebben zelfs nog geen datums. Dit is uitzonderlijk en ik verwacht dan ook dat de bouw vertraging op zal lopen. Het kan dus altijd erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Nu online

Bij ons werden direct bij de optantenavond deadlines voor het meerwerk bekend gemaakt. Ongeveer 2/3 maanden voor start bouw moet al het meerwerk definitief zijn bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke

Wat houd je tegen om al rond te gaan kijken voor je keuken en/of badkamer? Daar gaat vaak het meeste werk in zitten.

Kopersbijeenkomst was hier half September, toen werden alle termijnen bekend gemaakt. Keuken/sanitair/meerwerk loopt eind deze week af. Ongeveer twee maanden de tijd voor gehad dus, meerwerk keuzes trappen/deuren en het tegelwerk komt pas eind later...eind februari.

Enige wat hier erg krap was waren de ruwbouw opties, of ik dat even snel in drie dagen nog kon beslissen voordat de bouwvak begon. Ik was echter wel de laatste die tekende binnen deze fase van het project.

Hier is ook de bedoeling dat ze in januari gaan beginnen, geen idee of dat echt gaat gebeuren. Zou halverwege november getekend worden bij de notaris maar dat gaat pas volgende maand gebeuren...waarschijnlijk duurde het voor belasten van de grond langer dan verwacht.

Ook wel lastig, hypotheekvoorstel loopt 30 November af....nu keuze maken om te verlengen met twee maanden of opnieuw snel snel het traject nogmaals te doorlopen voor lagere rente. Weet niet of de besparing qua geld de extra stress waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22
nooberke schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:19:
[...]
Ook wel lastig, hypotheekvoorstel loopt 30 November af....nu keuze maken om te verlengen met twee maanden of opnieuw snel snel het traject nogmaals te doorlopen voor lagere rente. Weet niet of de besparing qua geld de extra stress waard is :)
Bij verlengen van een offerte krijg je toch ook gewoon de laagste rente in de periode van de offerte? OM te voorkomen dat klanten bij elke daling maar weer een nieuwe offerte aanvragen.
Zoiets zou in je voorwaarden moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
jvdmeer schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:25:
[...]

Bij verlengen van een offerte krijg je toch ook gewoon de laagste rente in de periode van de offerte? OM te voorkomen dat klanten bij elke daling maar weer een nieuwe offerte aanvragen.
Zoiets zou in je voorwaarden moeten staan.
Dat verschilt mogelijk per verstrekker? Lijkt dat het enige voordeel is dat ik geen boete van 0,25% hoef te betalen...Moet zeggen dat ik het ook beetje vreemd vind, voor alle partijen is verlengen minder werk dan opnieuw door de mallemolen gaan.

Dit staat er in de voorwaarden (Centraal Beheer Thuis hypotheek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RBxMIQRoohq9Run0lDsUh3tXn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pZFrguoUOWkLXDD9eOIiYQ3C.png?f=user_large

Mijn hypotheekadviseur reageerde erg laconiek...ah joh die paar tientjes...maar over een langere periode gaat het toch om best wel wat geld. Hij is nu op vakantie, geloof dat hij donderdag weer terug is...

Gaat om 0,19% rente op de nieuwe hypotheek, en waarschijnlijk is de rente op de overbrugging ook gezakt.

[ Voor 15% gewijzigd door nooberke op 18-11-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
nooberke schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:19:
[...]

Wat houd je tegen om al rond te gaan kijken voor je keuken en/of badkamer? Daar gaat vaak het meeste werk in zitten.

Kopersbijeenkomst was hier half September, toen werden alle termijnen bekend gemaakt. Keuken/sanitair/meerwerk loopt eind deze week af. Ongeveer twee maanden de tijd voor gehad dus, meerwerk keuzes trappen/deuren en het tegelwerk komt pas eind later...eind februari.

Enige wat hier erg krap was waren de ruwbouw opties, of ik dat even snel in drie dagen nog kon beslissen voordat de bouwvak begon. Ik was echter wel de laatste die tekende binnen deze fase van het project.

Hier is ook de bedoeling dat ze in januari gaan beginnen, geen idee of dat echt gaat gebeuren. Zou halverwege november getekend worden bij de notaris maar dat gaat pas volgende maand gebeuren...waarschijnlijk duurde het voor belasten van de grond langer dan verwacht.

Keuken hebben we al gekozen gelukkig. In de eerste documentatie die we kregen stond vermeld wie de projectleverancier was, dus daar konden we zelf al achteraan. Wat betreft de badkamer hebben we wel een overzicht van het standaard sanitair, maar het is niet te achterhalen wie dit gaat plaatsen. Ook is niet bekend wat we terugkrijgen bij casco oplevering. We hebben verder een lijst gekregen met standaard meerwerkopties, maar daar willen we deels van afwijken. We worden nu wat onrustig omdat we graag inzichtelijk willen hebben welke plannen haalbaar zijn en welke niet, zowel voor de bouwer als voor ons financieel.

Qua hypotheek zaten wij overigens in dezelfde situatie. Offerte liep op 7 november af, terwijl het tekenen mogelijk pas in januari 2025 zou zijn. De hypotheekadviseur was er niet zo'n voorstander van om een nieuwe aanvraag in te dienen, maar ik weet niet in wiens belang hij dacht :P. Gelukkig kunnen we morgen al gaan tekenen, dus hoef ik me hier niet meer druk om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
nooberke schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:51:
[...]

Dat verschilt mogelijk per verstrekker? Lijkt dat het enige voordeel is dat ik geen boete van 0,25% hoef te betalen...Moet zeggen dat ik het ook beetje vreemd vind, voor alle partijen is verlengen minder werk dan opnieuw door de mallemolen gaan.

Dit staat er in de voorwaarden (Centraal Beheer Thuis hypotheek)
[Afbeelding]

Mijn hypotheekadviseur reageerde erg laconiek...ah joh die paar tientjes...maar over een langere periode gaat het toch om best wel wat geld. Hij is nu op vakantie, geloof dat hij donderdag weer terug is...

Gaat om 0,19% rente op de nieuwe hypotheek, en waarschijnlijk is de rente op de overbrugging ook gezakt.
Van wat ik heb begrepen verschilt dat inderdaad per verstrekker (dagrente/offerterente). Bij ons kon na 3 maanden gratis worden verlengd met 9 maanden, alleen de rente wordt dan als het ware vastgeklikt. Dus als je in de eerste drie maanden gaat passeren dan betaal je de dagrente als die lager is dan de offerterente, daarna betaal je altijd de rente die op 3 maanden is 'vastgeklikt'. Je krijgt overigens ook een boete als je verlengd en vervolgens alsnog afziet van de hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:21

Wij hebben hier helaas zeer slechte ervaringen mee.
WIj zijn later aangehaakt in het project vanwege het beschikbaar komen van een woning. Wij hebben in 4 weken tijd alle ruwbouw meerwerk keuzes moeten maken. En in 4 weken tijd de keuzes voor badkamer en keuken indeling moeten doorgeven.

Terwijl ze vervolgens pas een half jaar later zijn begonnen om de eerste schep in de grond te zetten.

Achteraf hadden we bepaalde dingen vanuit de bouw zeker anders willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
media-richard schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:27:
[...]

Wij hebben hier helaas zeer slechte ervaringen mee.
WIj zijn later aangehaakt in het project vanwege het beschikbaar komen van een woning. Wij hebben in 4 weken tijd alle ruwbouw meerwerk keuzes moeten maken. En in 4 weken tijd de keuzes voor badkamer en keuken indeling moeten doorgeven.

Terwijl ze vervolgens pas een half jaar later zijn begonnen om de eerste schep in de grond te zetten.

Achteraf hadden we bepaalde dingen vanuit de bouw zeker anders willen doen.
Hier net zo. We stapten heel laat in en hadden dus nog maar een paar weken (2!) voor de ruwbouw, omdat ze het voor ons uitgesteld hadden. Vervolgens daarna nog maar een 3 weken voor de meerwerkopties. We hebben dus in een paar weken tijd de keuken en badkamer in laten tekenen, maar nog niks besteld. We wisten dus al wel wat/waar kwam, maar niks gekocht. Wel gek om >2 jaar vooraf al te moeten indienen waar je stroom en netwerkaansluitingen komen, waar je bed komt, je bureau's e.d.... En lastig ook wel. We hebben het dus in november 2022 gekocht en hopelijk de sleutel in januari 2025.
Kijken of we, wat we toen allemaal bedacht hadden, nog blij mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Mij viel de afwerking van de douchedrain zojuist op. Wellicht dat anderen hier meer ervaring mee hebben:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klop deze afvoer? Ik dacht dat je in de hoeken de tegels diagonaal afsnijdend naar de drain moest laten lopen voor een optimale afvoer zoals hieronder. Bij ons zijn er nu gewoon rechthoekige blokjes (op afschot) eromheen gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VboirVilUtq66Nvi9CepLaaGMLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/f3xmdPRWryJT8uUVXgucPgeG.webp?f=user_large

Of is dat niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Aubergine schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:45:
Mij viel de afwerking van de douchedrain zojuist op. Wellicht dat anderen hier meer ervaring mee hebben:

***members only***

Klop deze afvoer? Ik dacht dat je in de hoeken de tegels diagonaal afsnijdend naar de drain moest laten lopen voor een optimale afvoer zoals hieronder. Bij ons zijn er nu gewoon rechthoekje blokjes (op afschot) eromheen gezet.

[Afbeelding]

Of is dat niet nodig?
Dit is min of meer wel gebruikelijk als de standaard is mijn ervaring. Mijn huidige badkamer heeft hetzelfde en het water loopt prima weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
FredvZ schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:49:
[...]

Dit is min of meer wel gebruikelijk als de standaard is mijn ervaring. Mijn huidige badkamer heeft hetzelfde en het water loopt prima weg.
Hier ook zo, en water loopt ook prima weg en tegels sluiten ook prima aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

***members only***

Klop deze afvoer? Ik dacht dat je in de hoeken de tegels diagonaal afsnijdend naar de drain moest laten lopen voor een optimale afvoer zoals hieronder. Bij ons zijn er nu gewoon rechthoekige blokjes (op afschot) eromheen gezet.

[Afbeelding]

Of is dat niet nodig?
Ik vind je huidige situatie mooier. Dit hadden we ook in onze vorige woning en dat ging prima. Nu hebben we de tweede situatie. Werkt ook prima, maar vind het persoonlijk minder mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

***members only***

[Afbeelding]

Of is dat niet nodig?
Kan prima.

Ik zou mij meer irriteren aan die tegel die aan de linkerkant net niet aansluit op de wandtegel. Had dan voor een wat grotere afstand gekozen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
[...]

Kan prima.

Ik zou mij meer irriteren aan die tegel die aan de linkerkant net niet aansluit op de wandtegel. Had dan voor een wat grotere afstand gekozen denk ik dan.
Ja dat de voegen van de vloer en muur gelijk zouden lopen koste weer extra :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:56:
[...]

Ik vind je huidige situatie mooier. Dit hadden we ook in onze vorige woning en dat ging prima. Nu hebben we de tweede situatie. Werkt ook prima, maar vind het persoonlijk minder mooi.
Zoals op de tweede foto is het ook gewoon niet mooi...
Wij hebben de tweede en is dik in orde.

Ik zou de eerste doen in een kleine douche en de twede in een grote douch/dubbele douche dan word het een stuk mooier van met de schuine tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:18
@Aubergine: "... dat de voegen van de vloer en muur gelijk zouden lopen ..."
Dit heet strokend leggen of strokend aangebracht. Dit is inderdaad een veel bewerkelijkere wijze van betegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LvanStaalduinen schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:04:
@Aubergine: "... dat de voegen van de vloer en muur gelijk zouden lopen ..."
Dit heet strokend leggen of strokend aangebracht. Dit is inderdaad een veel bewerkelijkere wijze van betegelen.
Correct. Maar als je het niet strokend aanlegt moet je het natuurlijk niet zo leggen dat het net lijkt of het een cm te kort gesneden is. Dan pak je ruwweg de lengte van de helft van de tegel, dan valt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Leuke casus…

Recent eigenaar geworden van een nieuwbouwhuis met een gezamenlijke steeg achter de woning waar ik ook deels eigenaar van ben. Nu blijkt het afschot tussen de steeg en het huis tussen de 1-3cm te zitten. Ter indicatie de tuin is zo’n 9 meter diep. Bovenstaande is aangekaart bij de ontwikkelaar maar die geeft aan dit dit conform de omgevingsvergunnig is en dat het bouwbesluit hier niks over zegt. Kan ik hier nog wat mee? Voor de afwatering zou ik een afschot van zo’n 1cm per meter verwachten. Hetgeen ik best kan creëren in de tuin maar dan loopt het water tegen de opsluitbanden van de steeg.

Enige optie die ik momenteel zie om gezamenlijk met de eigenaren van de steeg het zelf aan te passen. Beetje zonde omdat de stratenmakers gewoon nog rondlopen in het project…

[ Voor 12% gewijzigd door SL65 op 18-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:07
Soeski schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:37:
[...]

Hier net zo. We stapten heel laat in en hadden dus nog maar een paar weken (2!) voor de ruwbouw, omdat ze het voor ons uitgesteld hadden. Vervolgens daarna nog maar een 3 weken voor de meerwerkopties. We hebben dus in een paar weken tijd de keuken en badkamer in laten tekenen, maar nog niks besteld. We wisten dus al wel wat/waar kwam, maar niks gekocht. Wel gek om >2 jaar vooraf al te moeten indienen waar je stroom en netwerkaansluitingen komen, waar je bed komt, je bureau's e.d.... En lastig ook wel. We hebben het dus in november 2022 gekocht en hopelijk de sleutel in januari 2025.
Kijken of we, wat we toen allemaal bedacht hadden, nog blij mee zijn :)
Betekent dit dan dat je ruim twee jaar dubbele woonlasten had?! Daar zou ik heel verdrietig van worden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
tjubbie schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:52:
[...]

Betekent dit dan dat je ruim twee jaar dubbele woonlasten had?! Daar zou ik heel verdrietig van worden :-(
Nou, geen twee jaar gelukkig, maar slechts van december 2022 tot en met juni 2024 ;)
Twee hypotheken dus inderdaad. De dikke schuld op papier hakte er wel in. Gelukkig kregen we weer rente op het bouwdepot en is een groot deel van de hypotheek ook aflossing, dus al met al was het te doen. Maar - blij dat het over is (huis verkocht en wonen nu tijdelijk ergens in een bungalowtje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
tjubbie schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:52:
[...]

Bij ons gaan ze “de eerste woningen in het tweede kwartaal” opleveren, grond passeren was Juni 2023, ik denk dat wij net niet aan die 2 jaar gaan komen maar mensen die helemaal achteraan zitten in de fase gaan daar denk ik dik overheen. Dus heel ongewoon is het (denk ik) niet om 2 jaar “dubbele” lasten te hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-06 20:19
Lupadi schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:15:
[...]

Bij ons gaan ze “de eerste woningen in het tweede kwartaal” opleveren, grond passeren was Juni 2023, ik denk dat wij net niet aan die 2 jaar gaan komen maar mensen die helemaal achteraan zitten in de fase gaan daar denk ik dik overheen. Dus heel ongewoon is het (denk ik) niet om 2 jaar “dubbele” lasten te hebben
Wat een verschillen. Wij hebben in april 2024 getekend. September naar de notaris, deze maand start bouw en verwachte oplevering Q2 2025 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:55
Getekend Aug 2022, Start hypotheek April 2023, oplevering eind Oktober 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-06 14:57
Juli 2024 getekend, wachten nog op start hypotheek bouw al wel begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Arwen. schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:17:
[...]

Wat een verschillen. Wij hebben in april 2024 getekend. September naar de notaris, deze maand start bouw en verwachte oplevering Q2 2025 😅
Wauw dat is snel! Is dat wel reguliere bouw?

Getekend Juli 2024, volgende maand naar de notaris, Jan' 25 gaan ze als het goed is beginnen. En dan hopelijk Q2 2026 oplevering. Bijna dubbel zo lange doorlooptijd :X

Ik merk dat de onzekerheid over de opbrengst huidige woning en de lastig te voorspellen kosten/duur van de dubbele maandlasten mij wel wat onzeker maakt. In ieder geval good excuus om een beetje zuinig te leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 17:24
ik durf wel te gokken dat wij de kortste doorlooptijd/dubbele lasten hebben:
getekend april 2024, notaris september 2024, oplevering november 2024 :)

we zijn dan ook pas ingestapt toen de bouw al begonnen was.

[ Voor 17% gewijzigd door veertje35 op 19-11-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
nooberke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
[...]
Ik merk dat de onzekerheid over de opbrengst huidige woning en de lastig te voorspellen kosten/duur van de dubbele maandlasten mij wel wat onzeker maakt. In ieder geval good excuus om een beetje zuinig te leven :P
We denken nu dat dit jaar de huizenprijzen zullen stijgen met 8,5% en in 2025 met 7%
Bron: abnamro.nl

Ik zou me niet zo druk maken als je al een taxatie hebt of gewoon uit gaat van woz (maar begrijp je volledig) :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 19-11-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Draakje5 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:08:
[...]

[...]

Bron: abnamro.nl

Ik zou me niet zo druk maken als je al een taxatie hebt of gewoon uit gaat van woz (maar begrijp je volledig) :-)
Beetje de aard van het beestje ook, ik neem niet graag risico's. Misschien wel eerder verkopen om duidelijkheid te hebben, dan kan ik bij mijn partner intrekken...Maar als de huizenprijzen zo blijven stijgen loont het ook amper om eerder te verkopen. Uiteindelijk voelt het ook als een soort van gokken.
veertje35 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:06:
ik durf wel te gokken dat wij de kortste doorlooptijd/dubbele lasten hebben:
getekend april 2024, notaris september 2024, oplevering november 2024 :)

we zijn dan ook pas ingestapt toen de bouw al begonnen was.
Had je waarschijnlijk geen keuze meer in de ruwbouw opties? Wanneer is de oplevering, spannend O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Als de bouw al gestart is kun je doorgaans niks meer kiezen. We hebben ook mensen in ons project die gekocht hebben wat de bouwer al besloten had, daar moet je het mee doen. Dus zelf de stopcontacten verplaatsen, geen dakkappelen meer mogelijk, geen uitbouw. Sommige woningen werden al met uitbouw of dakkapel gebouwd door de bouwer dus had je ook geen keuze meer.
Sowieso als de bouw al gestart is en je stapt in betaal je ook nog boeterente - maar je hebt wel sneller je huis :)
Verkopen van de woning ging bij ons veel sneller dan verwacht, we namen er echt een jaar voor - gezien het uniekere object ook - maar het was in 2 weken verkocht. Gelukkig wilden de huidige bewoners nog wel een tijdje wachten, dus hoeven we maar een maand of 9 te overbruggen in onze "stacaravan" van 40m2 (Juli 2024 tot en met maart 2025).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 17:24
nooberke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:28:
[...]

Had je waarschijnlijk geen keuze meer in de ruwbouw opties? Wanneer is de oplevering, spannend O+
nee de ruwbouw opties zijn 'voor ons gemaakt'. Gelukkig hadden we het zelf 90% hetzelfde gedaan achteraf. Het viel me verder mee hoeveel er nog te kiezen was (al moesten we wel snel keuzes maken natuurlijk).

Eind deze week oplevering, daarna meteen het weekend klussen :D

Boeterente hebben we (gelukkig) er uit kunnen onderhandelen.

[ Voor 5% gewijzigd door veertje35 op 19-11-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Laatst online: 23-06 20:46
nooberke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:28:
[...]

Beetje de aard van het beestje ook, ik neem niet graag risico's. Misschien wel eerder verkopen om duidelijkheid te hebben, dan kan ik bij mijn partner intrekken...Maar als de huizenprijzen zo blijven stijgen loont het ook amper om eerder te verkopen. Uiteindelijk voelt het ook als een soort van gokken.

[...]
Hier exact hetzelfde. Inmiddels koopakte en al getekend, gang naar notaris december en oplevering zomer 2026.
Wij gaan ons huis naar verwachting maart/april 2025 te koop zetten (al wel de offertes van de makelaars ontvangen). Wij willen dan ook de zekerheid van het verkocht hebben.
Is dat de slimste keuze? Misschien niet, maar onzekerheid over zo'n groot financieel iets ligt mij niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Sincere1983 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:08:
[...]

Hier exact hetzelfde. Inmiddels koopakte en al getekend, gang naar notaris december en oplevering zomer 2026.
Wij gaan ons huis naar verwachting maart/april 2025 te koop zetten (al wel de offertes van de makelaars ontvangen). Wij willen dan ook de zekerheid van het verkocht hebben.
Is dat de slimste keuze? Misschien niet, maar onzekerheid over zo'n groot financieel iets ligt mij niet lekker.
Goede nachtrust is ook belangrijk ;)

Waar ga je de tussenliggende periode verblijven? Neem aan dat je niet gaat verkopen met een overdrachtsdatum meer dan een jaar in de toekomst? Tijdelijke woonruimte ligt ook niet voor het grijpen.

Keuzes keuzes keuzes, ik neem voorlopig nog even de tijd, keuzes maakt is niet mijn sterkte kant :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Het is altijd achteraf, wij hebben in mijn ogen "te vroeg" verkocht. Nu zou het appartement voor veel meer verkocht kunnen worden. Maar - dan hadden we misschien ook langer dubbele lasten gehad (of, meer dan nu), dus ergens ligt die grens.
De zekerheid van de verkoop gaf voor mijn partner de doorslag, ik ben in dat opzicht meer een gokker en durfde het nog wel aan te wachten. De zekerheid van verkoop is aan de andere kant ook lekker, maar als je dan ziet dat je inmiddels 90K meer "had kunnen krijgen" terwijl je nieuwe huis nog altijd niet klaar is, voelt toch... ongemakkelijk. Had kunnen krijgen tussen haakjes want je moet het nog wel zien te verkopen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:01
Donderdag oplevering. Heb er zin in. Als het goed is geen grote problemen dus dat is fijn. Uiteindelijk oktober 2022 getekend bij notaris dus iets meer dan twee jaar gewacht. Ervaring met verkoop van onze eigen woning was ruk, maar het is rond. Eind december overdracht van onze huidige huis dus iets meer dan een maand voor de werkzaamheden: muren/plafonds -> vloeren -> keuken en dan vlak voor kerst verhuizen. Overigens schrik ik soms wel van het meerwerk hier. Wij hebben voor deze drie klussen + interne dingen als deuren en trappen uiteindelijk 60k uitgegeven op een woning van 540k von. We hebben dan wel niet gekozen voor dingen als een dakkapel en uitbouw omdat we van 100m2 naar 150m2 gaan en we niet kunnen voorstellen dat dit niet genoeg is. Dat zou de boel natuurlijk flink duurder maken.

Nog een maandje dubbele lasten en zelfs nog meer omdat je ook dubbele energie en verzekering moet hebben nu, maar het licht is te zien aan het eind van de tunnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
DennisCle schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:42:
Donderdag oplevering. Heb er zin in. Als het goed is geen grote problemen dus dat is fijn. Uiteindelijk oktober 2022 getekend bij notaris dus iets meer dan twee jaar gewacht. Ervaring met verkoop van onze eigen woning was ruk, maar het is rond. Eind december overdracht van onze huidige huis dus iets meer dan een maand voor de werkzaamheden: muren/plafonds -> vloeren -> keuken en dan vlak voor kerst verhuizen. Overigens schrik ik soms wel van het meerwerk hier. Wij hebben voor deze drie klussen + interne dingen als deuren en trappen uiteindelijk 60k uitgegeven op een woning van 540k von. We hebben dan wel niet gekozen voor dingen als een dakkapel en uitbouw omdat we van 100m2 naar 150m2 gaan en we niet kunnen voorstellen dat dit niet genoeg is. Dat zou de boel natuurlijk flink duurder maken.

Nog een maandje dubbele lasten en zelfs nog meer omdat je ook dubbele energie en verzekering moet hebben nu, maar het licht is te zien aan het eind van de tunnel.
Spannend en veel plezier alvast!
Wij tikken uiteindelijk wel de 2 ton meerwerk aan ja, maar dat is met twee dakkapellen, uitbouw, balkon + trap de tuin in extra, keuken, badkamer, loze leidingen, extra stroom/groepenkast uitbreiding, extra zonnepanelen... en dan vergeet ik vast nog wat. En dan moet je tuin nog!

Wij gaan iets kleiner wonen maar vooral anders - we komen van een appartement en nu naar een huis met trappen. Weet je, je bent 50, dan wordt het tijd om je levensloopbestendige woning in te ruilen voor eentje die dat niet is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:00

aex351

I am the one

Members only:

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 18:29
Zoals velen van jullie ongetwijfeld ook weten is het bouwbesluit per 1 januari 2024 vervangen door Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Ik heb zelf de KO en AO voor mijn nieuwbouwwoning getekend in augustus 2024.

1) Ik neem aan dat ik er nu vanuit mag gaan dat Bbl van toepassing is op mijn koop? Ik vraag dit specifiek omdat mijn nieuwbouwwoning onderdeel uitmaakt van een groter nieuwbouwplan waar woningen in verschillende fases worden gebouwd, en er al veel fases voor 1 januari 2024 zijn opgeleverd. Het bestemmingsplan voor de nieuwbouwwijk is in 2016 al onherroepelijk in werking getreden en ze zijn begonnen met het bouwen van de eerste huizen in 2017/2018.

2) Zijn er in de Bbl nog veranderingen opgenomen in de regels t.o.v. van het oude bouwbesluit die voor mij als koper voordelig uitpakken en waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld dat de Bbl betere isolatie of ventilatie is vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Wij krijgen van onze schutting leverancier te horen dat de eerste paal tegen de muur aan gemonteerd moet worden. Dit omdat de fundering bij nieuwbouw altijd breder is dan het huis zelf.

Wij moeten dus toestemming geven dat ze in de muur mogen gaan boren. Hoe gebruikelijk is dit? Bij mijn ouders is de eerste paal gewoon de grond in gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Laatst online: 23-06 20:46
Hele andere vraag.

Onze snuggere aannemer heeft hun verkooptekening op formaat A1 (daarbij staat de schaal ook nog genoemd als 1:50 / 1:100) getekend. Weet iemand wellicht een mogelijkheid deze vanuit pdf te verschalen naar A3?

Ik kan wel op A1 plotten op werk. Maar ik hou er van om af en toe wat te kunnen schetsen, dus is fijner als ik dit op A3 kan doen en dan wel gelijk de juiste maat heb. Scheelt wat plotwerk elke keer.

[ Voor 7% gewijzigd door Sincere1983 op 19-11-2024 16:42 ]

Pagina: 1 ... 319 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.