Vaag artikel, zal best eens mis gaan maar bij het gros zal het gewoon juist geïnstalleerd zijn en geen geluidsoverlast veroorzaken.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
En toch is ook een type-d ventilatiesysteem niet heilig: https://www.tno.nl/media/...ansventilatie-met-wtw.pdf
Dat betreft een artikel uit 2008. Als dat je enige artikel is dan valt het dus wel meeDj-sannieboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
En toch is ook een type-d ventilatiesysteem niet heilig: https://www.tno.nl/media/...ansventilatie-met-wtw.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door tjubbie op 09-11-2024 19:33 ]
Het volledige onderzoek: https://www.rivm.nl/sites...ingen%20(RIGO%202009).pdftjubbie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:31:
[...]
Dat betreft een artikel uit 2008. Als dat je enige artikel is dan valt het dus wel mee
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-11-2024 20:00 ]
Uit 2009… een eeuwigheid geleden. Om daar de conclusie uit te trekken dat deze vorm van ventilatie ‘niet heilig is’ vind ik wat overdreven. Misschien toen niet…Dj-sannieboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:00:
[...]
Het volledige onderzoek: https://www.rivm.nl/sites...ingen%20(RIGO%202009).pdf
Een artikel uit 2008.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:56:
Ik kan er weinig aan doen, maar wij krijgen Type C mechanische ventilatie. Iemand tips om hier zo min mogelijk ongemakken van te ervaren?
Wat een overtrokken reacties allemaal zeg over ventilatie type-c. Er valt prima te leven met ventilatie roosters en mechanische afzuiging. Het is echt niet overal dat je een enorme koudeval hebt. Alsof iedereen met ventilatie type-C allemaal rondloopt met een koltrui om de schade te beperken.
Wat je kunt overwegen is om te kijken of de mechanische ventilatie kan worden uitgevoerd met CO2,VOC en H2O sensoren. Dan is de afzuiging minimaal als het binnenklimaat goed is gaat hij harder afzuigen bij hogere waardes CO2, VOC of H2O. Hierdoor beperk je dat er te veel koude lucht wordt aangezogen door de roosters.
Wij zijn hier persoonlijk erg tevreden over en hebben geen last van koude val of tocht.
Wat je kunt overwegen is om te kijken of de mechanische ventilatie kan worden uitgevoerd met CO2,VOC en H2O sensoren. Dan is de afzuiging minimaal als het binnenklimaat goed is gaat hij harder afzuigen bij hogere waardes CO2, VOC of H2O. Hierdoor beperk je dat er te veel koude lucht wordt aangezogen door de roosters.
Wij zijn hier persoonlijk erg tevreden over en hebben geen last van koude val of tocht.
Heb mechanische ventilatie met een Duco Silent box en heb de Open Air mini geïnstalleerd. Hiermee kan ik de ventilatie mer Home Assistant aansturen. Aanrader als je al van plan bent om HA te draaien, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099830
Vanavond lopen vloeken, nieuwbouw is donderdag opgeleverd. Denk vanavond trek ik ff een trekkabel met de controle draad mee nou vergeet het maar de controledraad brak vrij snel echt slappe rommel.
Blijkt ook dat ze de beschermkapjes gewoon inslaan en de restanten in je inbouwdoos laten zitten, met als gevolg dat die dus in je pijpje kunnen komen en dat zijn best scherpe dingen.
Uiteindelijk met veel glijmiddel er wel doorheen gekomen en de drie draden kunnen trekken.
Blijkt ook dat ze de beschermkapjes gewoon inslaan en de restanten in je inbouwdoos laten zitten, met als gevolg dat die dus in je pijpje kunnen komen en dat zijn best scherpe dingen.
Uiteindelijk met veel glijmiddel er wel doorheen gekomen en de drie draden kunnen trekken.
:strip_exif()/f/image/iG7ykmJ7tgtCAtAIQ943fJMm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door leeri003 op 10-11-2024 22:36 ]
Heel herkenbaar. Hier bijna 4 jaar geleden precies hetzelfde...leeri003 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:52:
Vanavond lopen vloeken, nieuwbouw is donderdag opgeleverd. Denk vanavond trek ik ff een trekkabel met de controle draad mee nou vergeet het maar de controledraad brak vrij snel echt slappe rommel.
Blijkt ook dat ze de beschermlaagjes gewoon inslaan en de restanten in je inbouwdoos laten zitten, met als gevolg dat die dus in je pijpje kunnen komen en dat zijn best scherpe dingen.
[Afbeelding]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Onze aannemer nu weigert zelfs om loze leidingen te leggen omdat ze niet durven garanderen dat het goed gaat. De optie stond niet op de lijst en bij navragen was het antwoord ook nee. Wel bedraade opties uiteraard.
Ik hoop dat je huis blijft staan als loze leidingen leggen te complex voor ze is.auditor86 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:35:
Onze aannemer nu weigert zelfs om loze leidingen te leggen omdat ze niet durven garanderen dat het goed gaat. De optie stond niet op de lijst en bij navragen was het antwoord ook nee. Wel bedraade opties uiteraard.
Loze leidingen moet met gladde buis.auditor86 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:35:
Maar de onderaannemers smijten overal flexbuis in met 27 bochten per verdieping. En dan gaat er geen kabel meer doorheen.
Als de kabel er al inzit is dat geen probleem.
Vandaar dat ze dit zo willen… helaas.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Denk het wel. Reden die ze aangaven is dat er kennelijk te vaak ook dingen mis gaan doordat het allemaal in beton gegoten wordt, waarna de loze leidingen soms niet goed bruikbaar waren.SquareOne schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:37:
[...]
Ik hoop dat je huis blijft staan als loze leidingen leggen te complex voor ze is.
Lijkt me eerder een argument om extra geld te verdienen met voorbedrade leidingen.auditor86 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:37:
[...]
Denk het wel. Reden die ze aangaven is dat er kennelijk te vaak ook dingen mis gaan doordat het allemaal in beton gegoten wordt, waarna de loze leidingen soms niet goed bruikbaar waren.
Nog nooit van gehoord en bij de 30 loze leidingen van afgelopen 2huizen ook nooit problemen mee gehad.
Het gaat regelmatig mis. Stukje plastic tegen een dikke laag beton. Of 80kg bouwvakker. Of apparatuur.Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:42:
[...]
Lijkt me eerder een argument om extra geld te verdienen met voorbedrade leidingen.
Nog nooit van gehoord en bij de 30 loze leidingen van afgelopen 2huizen ook nooit problemen mee gehad.
Het probleem is dan vervolgens niet dat het mis gaat, maar dat men het hier gelijk over schadevergoedingen heeft etc. Dan maak je het niet aantrekkelijk om als aannemer je best te doen voor de koper...
In dit topic zie ik allerlei termen voorbij komen, zoals RC-waarde, WTW, COP, enzovoort, maar als leek zeggen die termen me niet zoveel. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel de temperatuur bij jullie binnen daalt tijdens de nacht bij buitentemperaturen zoals we die de afgelopen dagen hadden (ongeveer 5 °C), zonder dat de verwarming aangaat uiteraard.
Bij ons daalt de temperatuur beneden ongeveer 0,5 graden (van 20 naar 19,5 °C) en op 1ste verdieping en zolder tussen 0,1 en 0,2 graden, ook bij begintemperatuur 20 °C .
Bij ons daalt de temperatuur beneden ongeveer 0,5 graden (van 20 naar 19,5 °C) en op 1ste verdieping en zolder tussen 0,1 en 0,2 graden, ook bij begintemperatuur 20 °C .
Bij een warmtepomp wordt het afgeraden om continue de temperatuur te wijzigen (ofwel; nachtschema). Eer het afgekoeld of opgewarmd is ben je een halve nacht/dag verder.ZwarteGatSnack schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:34:
In dit topic zie ik allerlei termen voorbij komen, zoals RC-waarde, WTW, COP, enzovoort, maar als leek zeggen die termen me niet zoveel. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel de temperatuur bij jullie binnen daalt tijdens de nacht bij buitentemperaturen zoals we die de afgelopen dagen hadden (ongeveer 5 °C), zonder dat de verwarming aangaat uiteraard.
Klopt, standaard niet. Maar als je de wp echt wilt tunen en een hoge COP wilt halen dan is het echt wel de overweging waard om zo te zorgen het de WP overdag een mooie lange run maakt in plaats van in de nacht want dan krijg je gewoon een betere cop. Het zelfde met het plannen van je warm water dan wel legionella runs (als je die al wilt).Source90 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:40:
[...]
Bij een warmtepomp is het niet aangeraden om continue de temperatuur te wijzigen (ofwel; nachtschema). Eer het afgekoeld of opgewarmd is ben je een halve nacht/dag verder.
Maar goed daar zijn zoo veel mooie topics voor te vinden hier
Heb dat in mijn huis (bouwjaar 2020, vergunning nog 2018) getest tijdens een paar nachten (mogelijk ook dagen) lichte vorst:ZwarteGatSnack schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:34:
Een graad afkoelen duurde ongeveer 72 uur. Isolatie en ventilatie scoren gelukkig een dikke PLUS.
Het is bij een WP niet aan te rade om grote temperatuur verschillen te vragen tussen dag en nacht. Wij hebben nu 4 jaar lang een lucht/water systeem en in de nacht gaat die gewoon naar 19 en overdag tussen 20 en 21 en dit gaat perfect. Dan is die bijna de hele nacht uit en in de ochtend maakt hij een lange run. En in de middag mag die naar 21 gaan, maar meestal met hulp van de zon en de hogere buiten temperatuur is de COP hoog. En dan om 9 uur in de avond los naar 19 graden. Een goed geïsoleerd huis verliest niet snel warmte. Ons huis uit 2000 heeft geen vloerverwarming en zijn van een COP van 3.3 naar 4.1 gegaan. Ook de warm water tank is op 45 graden en is bijna iedere of om de dag 'leeg'.Source90 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:40:
[...]
Bij een warmtepomp wordt het afgeraden om continue de temperatuur te wijzigen (ofwel; nachtschema). Eer het afgekoeld of opgewarmd is ben je een halve nacht/dag verder.
Wij hebben een optie gekregen op een nieuwbouwwoning
We kwamen er op de bestaande markt niet tussen en werden steeds overboden. Nu een gelijkwaardig huis voor een (stuk) lagere prijs dan de bestaande bouw, terwijl het helemaal nieuw is. Raar eigenlijk.
Het is een mooie woning met op elke verdieping vloerverwarming, wat erg luxe aanvoelt vergeleken met ons oude jaren '30 huis nu.
Toch zijn er wat bijzonderheden, ben benieuwd wat jullie er van denken:
- BPD woningfonds hangt erboven en Kuin is de aannemer. Dit is een traditionele aannemer met vrijwel geen prefab. Ze bouwen naast de koopwoningen ook een aantal kleinere middenhuur woningen achter ons. Is het positief dat er zo'n BPD fonds boven zit? De makelaar zegt dat ze veeleisend zijn en dat dit de snelheid en kwaliteit van de bouw ten goede komt, maar ik weet niet of dat makelaarspraatjes zijn of dit echt zo is.
- De woning heeft de ouderwetse type-c ventilatie en ze bieden geen optie tot het inbouwen van type-d ventilatie. Ik vind het bizar dat een nieuwbouwwoning uit nota bene 2024 hier nog mee uitgerust wordt en als ik dit topic zo doorlees is de consensus ook dat type-c niet goed is. Heel raar dat je een huis ontzettend goed isoleert en er dan feitelijk gaten in prikt voor lucht. Qua geluidsisolatie is het ook niet prettig.
- De woning heeft iets minder ramen dan we zouden willen en geen optie om meer ramen toe te voegen als meerwerk. Dit doen ze om het A++++ label te kunnen geven, maar het voelt toch wel alsof ze veel shortcuts genomen hebben om de prijs laag te houden en koste wat kost dit label te behalen en dan wel wtw niet aan te bieden..
- Dit is de eerste keer dat we nieuwbouw kopen en zo'n meerwerklijst is toch wel schrikken. We zitten zonder al te gek te doen al gauw op 90k extra kosten incl. keuken, vloeren, electra.
Wij hebben nog niet definitief getekend en hebben wel twijfels nog. Het is wel een mooie woning en voldoet verder aan veel van onze eisen, met eigen oprit, prima tuin, aan het water, etc. Ik weet niet of ik spijt ga krijgen van die ventilatie.
Al met al, wat denken jullie als je dit zo leest? Zijn mijn zorgen terecht?

We kwamen er op de bestaande markt niet tussen en werden steeds overboden. Nu een gelijkwaardig huis voor een (stuk) lagere prijs dan de bestaande bouw, terwijl het helemaal nieuw is. Raar eigenlijk.
Het is een mooie woning met op elke verdieping vloerverwarming, wat erg luxe aanvoelt vergeleken met ons oude jaren '30 huis nu.
- BPD woningfonds hangt erboven en Kuin is de aannemer. Dit is een traditionele aannemer met vrijwel geen prefab. Ze bouwen naast de koopwoningen ook een aantal kleinere middenhuur woningen achter ons. Is het positief dat er zo'n BPD fonds boven zit? De makelaar zegt dat ze veeleisend zijn en dat dit de snelheid en kwaliteit van de bouw ten goede komt, maar ik weet niet of dat makelaarspraatjes zijn of dit echt zo is.
- De woning heeft de ouderwetse type-c ventilatie en ze bieden geen optie tot het inbouwen van type-d ventilatie. Ik vind het bizar dat een nieuwbouwwoning uit nota bene 2024 hier nog mee uitgerust wordt en als ik dit topic zo doorlees is de consensus ook dat type-c niet goed is. Heel raar dat je een huis ontzettend goed isoleert en er dan feitelijk gaten in prikt voor lucht. Qua geluidsisolatie is het ook niet prettig.
- De woning heeft iets minder ramen dan we zouden willen en geen optie om meer ramen toe te voegen als meerwerk. Dit doen ze om het A++++ label te kunnen geven, maar het voelt toch wel alsof ze veel shortcuts genomen hebben om de prijs laag te houden en koste wat kost dit label te behalen en dan wel wtw niet aan te bieden..
- Dit is de eerste keer dat we nieuwbouw kopen en zo'n meerwerklijst is toch wel schrikken. We zitten zonder al te gek te doen al gauw op 90k extra kosten incl. keuken, vloeren, electra.
Wij hebben nog niet definitief getekend en hebben wel twijfels nog. Het is wel een mooie woning en voldoet verder aan veel van onze eisen, met eigen oprit, prima tuin, aan het water, etc. Ik weet niet of ik spijt ga krijgen van die ventilatie.
Van harte gefeliciteerd, leuk!Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:27:
Wij hebben een optie gekregen op een nieuwbouwwoning![]()
Ik kan niet alles beantwoorden, maar wat betreft de ventilatie zou ik me zelf niet zo druk maken maar dit is heel erg subjectief, tuurlijk had ik ook liever Type D gehad in onze nieuwe woning, maar je moet het ook maar net treffen is mijn ervaring.
Het is allemaal projectbouw en dat is gewoon een standaard woning uit hun portefeuille. vandaar kunnen er ook geen extra ramen in, valt allemaal buiten het standaard ontwerp, als je dat echt zou willen kun je beter een kavel kopen en zelf gaan bouwen denk ik?
Voor wat betreft het meerwerk, daar komt nog wel wat meer bij denk ik.. ;-) Maar dan is het wel helemaal naar jullie eigen wens als het goed is.
Misschien heb je daar wel een terecht punt, ik zat helemaal niet op een schopstoel om een ander huis te kopen en was eigenlijk ook niet actief op zoek naar een andere woning. Kan mijn situatie daarom niet echt vergelijken met mensen die met veel pijn en moeite iets hebben kunnen bemachtigen op de huidige woning markt. Ventilatie/kou is de grootste uitdaging in mijn huidige starterswoning uit 1990 met ventilatie type C, vandaar dat ventilatie type D voor mij wel echt een must was.KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:46:
Wij zijn ook ontzettend blij dat we überhaupt een toewijzing hebben gekregen, gezien de enorme krapte in de markt. Soms lijkt het erop dat (toekomstige) nieuwbouwkopers na de toewijzing de waarde hiervan snel vergeten, en dat de keuzevrijheid en inspraakmogelijkheden hen soms wat zelfingenomen maken. Zo’n toewijzing is een kwestie van kans en gunfactor, niet iets dat je je in deze markt echt kunt toe eigenen.
Mijn broer was actief op zoek, en in die zoektocht kwamen we dit nieuwbouwproject tegen. Ik schreef mij erg laat (terwijl alles al maanden verkocht/onder optie stond) in met het idee...dan sta ik misschien bovenaan bij de volgende fases en krijg ik alle informatie direct wanneer het beschikbaar is. Totaal geen verwachting erbij gehad dat ik nog enigszins kans had op een huis.
Krijg je in de vakantie ineens belletje van makelaar, ja er is iemand afgehaakt, je had dit bouwnummer als favoriet opgegeven, heb je nog interesse....dan moet je opeens snel knopen gaan doorhakken.
Geen idee hoe die makelaars werken, mijn broer had veel eerder ingeschreven en nooit wat gehoord. Wel had ik een relatief ongunstig bouwnummer (kleinste tuin, gekoppeld met garage aan huis van ander type/kleur steen) als favoriet genoteerd...Dat zullen er vast niet veel gedaan hebben...
Dit is wat mij betreft een goed advies voor zowel ventilatie type C als D, zorg voor sensoren op de juiste plekken. Dan ververs je de lucht wanneer nodig en zit je niet in je eigen CO2, CO2 meters zijn echt niet goed voor je gemoedsrust kan ik uit eigen ervaring vertellen.Aurum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:32:
Wat een overtrokken reacties allemaal zeg over ventilatie type-c. Er valt prima te leven met ventilatie roosters en mechanische afzuiging. Het is echt niet overal dat je een enorme koudeval hebt. Alsof iedereen met ventilatie type-C allemaal rondloopt met een koltrui om de schade te beperken.
Hoe groot is de kans dat je nog iets vergelijkbaars gaat vinden op niet al te lange termijn? Afhankelijk van de regio verkoopt alle recente bouw waarschijnlijk ver boven de vraagprijs met een flink aantal bieders...Als je een "regulier" huis koopt is de kans ook groot dat het huis niet perfect zal zijn. Een nieuwbouwhuis met type-C zal nog altijd een stuk comfortabeler zijn dan de meeste wat oudere huizen...die zullen ook veelal type-C hebben.Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:27:
BPD is de projectontwikkelaar ook bij ons (deel)project. In ons geval hebben ze de opdracht vanuit de gemeente gekregen om een wijk te ontwikkelen met huizen die overeenkomen met de wensen vanuit de gemeente.Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:27:
Zij bepalen uiteindelijk welke aannemer welke huizen is gaan bouwen en naar ik begreep is dat op basis van een totaalpakket. Ik begrijp dat BPD een aantal modelwoningen heeft, waarbij de aannemers daar op in kunnen tekenen met natuurlijk een prijs, maar ook "uitrusting" zoals vloerverwarming, type balansventilatie, keuken/badkamer etc... Aannemers mogen afwijken van wat ze als basis in hun offerte hebben aangegeven, waarbij de inhoud van de offerte als minimum geldt. Beter als meerwerk mag dus altijd, maar voor aanpassingen aan het uiterlijk van de woning moet BPD wel toestemming geven. (Wat volgens onze aannemer ze nooit doen)
Niks mis met Type C verder, hele generaties zijn er groot mee geworden. maar er is een betere optie en dat is D. je kan later altijd alles verbouwen. ja dat kost geld, tijd en levert rommel op maar het kan altijd. Dan maak je er type D van.Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:27:
Meer ramen maakt je label lager? Bijzondere redenatie.
Welke zorgen heb je dan? Alleen die ventilatie? verder lees ik geen zorgen in je post. je gaat het wel of niet kopen van een huis toch niet laten afhangen van het type ventilatie?
Meerwerklijst kun je ook kiezen voor minder zaken en later dingen aanpakken, een iets goedkopere optie kiezen, etc.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Type C bestaat minder lang dan jij denkt lijkt het.No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:13:
[...]
Niks mis met Type C verder, hele generaties zijn er groot mee geworden. maar er is een betere optie en dat is D. je kan later altijd alles verbouwen. ja dat kost geld, tijd en levert rommel op maar het kan altijd. Dan maak je er type D van.en later dingen aanpakken, een iets goedkopere optie kiezen, etc.
Woningen uit bv de jaren 70 hebben nog 'natuurlijke ventilatie' via alle kieren en spleten in de woningen. Dat wordt voor zover mij bekend 'Type A' genoemd. En daarna kwam nog type B. (Mechanische toevoer en natuurlijke afvoer)
Type B werd grofweg 10 jaar geleden ook nog toegepast zag ik laatst bij tekeningen uit mijn gemeente.
Edit:
Leesvoer: https://www.dyka.nl/oplos...ilatie/ventilatiesystemen
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 11-11-2024 11:23 ]
Type B is in Nederland nooit in huizen geplaatst. (edit- Ik heb dat nog nooit in een huis gezien en ik heb voor mijn werk heel erg veel huizen bekeken) Type c werd in de jaren 70 geïntroduceerd, toen werd er ook voor het eerst echt geïsoleerd bij de bouw. Typce c wordt nu dus nog steeds gebruikt totdat er eindelijk eens regelgeving komt om dat ook uit te bannen.Farmerwood schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:22:
[...]
Type C bestaat minder lang dan jij denkt lijkt het.![]()
Woningen uit bv de jaren 70 hebben nog 'natuurlijke ventilatie' via alle kieren en spleten in de woningen. Dat wordt voor zover mij bekend 'Type A' genoemd. En daarna kwam nog type B. (Mechanische toevoer en natuurlijke afvoer)
Type B werd grofweg 10 jaar geleden ook nog toegepast zag ik laatst bij tekeningen uit mijn gemeente.
Edit:
Leesvoer: https://www.dyka.nl/oplos...ilatie/ventilatiesystemen
[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 11-11-2024 11:37 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dit voor mij ook de reden waarom ik zoveel mogelijk zelf doe. Als ik soms de fotos zie van de buizenspaghetti met de strekking 'ze dat tegenwoordig overal zo doen' komt er toch een traantje op....vliegnerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:50:
[...]
Loze leidingen moet met gladde buis.
Maar de onderaannemers smijten overal flexbuis in met 27 bochten per verdieping. En dan gaat er geen kabel meer doorheen.
Als de kabel er al inzit is dat geen probleem.
Vandaar dat ze dit zo willen… helaas.
Zal ook zeker verschil zitten in een L/W en W/W warmtepomp. Die eerste is meer een airco-idee toch? Zal sneller warmtevraag beantwoorden dan een W/W WP lijkt mij.remcoVer schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:58:
[...]
Het is bij een WP niet aan te rade om grote temperatuur verschillen te vragen tussen dag en nacht. Wij hebben nu 4 jaar lang een lucht/water systeem en in de nacht gaat die gewoon naar 19 en overdag tussen 20 en 21 en dit gaat perfect. Dan is die bijna de hele nacht uit en in de ochtend maakt hij een lange run. En in de middag mag die naar 21 gaan, maar meestal met hulp van de zon en de hogere buiten temperatuur is de COP hoog. En dan om 9 uur in de avond los naar 19 graden. Een goed geïsoleerd huis verliest niet snel warmte. Ons huis uit 2000 heeft geen vloerverwarming en zijn van een COP van 3.3 naar 4.1 gegaan. Ook de warm water tank is op 45 graden en is bijna iedere of om de dag 'leeg'.
In april 2022 zijn wij ingetrokken in onze woning en toen ook een kWh meter geplaatst. Tot heden is er 2.643 kWh gebruikt, over 2 jaar en 7 maanden (955 dagen). Dat komt neer op ongeveer 2,7 per dag voor verwarming en warm water. Vind ik wel meevallen (incl. 2 winters).
![]() |
[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 11-11-2024 11:58 ]
Wat voor type woning betreft het? (Bijvoorbeeld vrijstaand, appartement, etc.)Source90 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:57:
[...]
Zal ook zeker verschil zitten in een L/W en W/W warmtepomp. Die eerste is meer een airco-idee toch? Zal sneller warmtevraag beantwoorden dan een W/W WP lijkt mij.
In april 2022 zijn wij ingetrokken in onze woning en toen ook een kWh meter geplaatst. Tot heden is er 2.643 kWh gebruikt, over 2 jaar en 7 maanden (955 dagen). Dat komt neer op ongeveer 2,7 per dag voor verwarming en warm water. Vind ik wel meevallen (incl. 2 winters).
[Afbeelding]
Hoe werkt een kWh-meter precies? Wordt daarbij het directe eigen verbruik van zonnepanelen meegeteld?
Je hangt de kWh meter tussen de groep en de WP in. Deze meet dan alleen het verbruik van je WP en haalt je opgeleverde zonnestroom er niet van af. Zo weet je precies wat je stook kosten zijn.ZwarteGatSnack schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:56:
[...]
Hoe werkt een kWh-meter precies? Wordt daarbij het directe eigen verbruik van zonnepanelen meegeteld?
Daarnaast kan je een kWh meter tussen de groep en de ZP omvormer hangen, maar meestal kan je deze wel op een andere manier uitlezen waardoor je dat niet hoeft aan te schaffen.
Als laatste kun je gebruik maken van de p1 poort op je energie meter om je totale energie / terug levering te bekijken (dit kan ook via je energie boer, duurt alleen langer voor dat je inzicht hebt)
Betreft 2^1 kap van circa 165m2. W/W warmtepomp met eigen bron van Nibe.ZwarteGatSnack schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:56:
[...]
Wat voor type woning betreft het? (Bijvoorbeeld vrijstaand, appartement, etc.)
Meter zit direct voor warmtepomp, opbrengst PV (of anders gezegd, herkomst energie) wordt niet verrekend. Dat gebeurt pas bij de meter van de netbeheerder.
Zoals @vormulier ook aangeeft kan je de rest via andere manieren uitlezen. Heb een stekker meter voor de Quooker, mijn pc en de WTW.
P1 lees ik uit via de Homewizard P1 meter. Zonnepanelen kan ik uitlezen via de app van de omvormer. Laadpaal heeft ook een eigen meter in de app.
Zelfs in de maand november brengen de PV meer op dan de WP verbruikt (temperatuur staat altijd op 21*c, geen avondprogramma).
:strip_exif()/f/image/B8pU6eLj3OtsR3A4OZG8qBb7.jpg?f=fotoalbum_large)
Desalniettemin wellicht wel het onderzoeken waard om de WP enkel te verwarmen overdag tijdens zonuren, zodra het salderen (/geen terugleverboete) uit ons energiecontract verdwijnt.
[ Voor 57% gewijzigd door Source90 op 11-11-2024 16:43 ]
2600 kWh voor 955 dagen vind ik ook niet veel. Wel jammer dat je met zo'n kwh meter geen onderscheid kan maken tussen warm water en verwarmen/koelen.Source90 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:07:
[...]
Betreft 2^1 kap van circa 165m2. W/W warmtepomp met eigen bron van Nibe.
Meter zit direct voor warmtepomp, opbrengst PV (of anders gezegd, herkomst energie) wordt niet verrekend. Dat gebeurt pas bij de meter.
Zoals @vormulier ook aangeeft kan je de rest via andere manieren uitlezen. Heb een stekker meter voor de Quooker, mijn pc en de WTW.
P1 lees ik uit via de Homewizard P1 meter. Zonnepanelen kan ik uitlezen via de app van de omvormer. Laadpaal heeft ook een eigen meter in de app.
Zelfs in de maand november brengen de PV meer op dan de WP verbruikt (temperatuur staat altijd op 21*c, geen avondprogramma).
[Afbeelding]
Desalniettemin wellicht wel het onderzoeken waard om de WP enkel te verwarmen overdag tijdens zonuren, zodra het salderen (/geen terugleverboete) uit ons energiecontract verdwijnt.
Allereerst, gefeliciteerd! Uiteindelijk vullen de keuken, vloeren, wandafwerking, badkamer-meerwerk, uitbouw en overig meerwerk dit gat wel op tussen bestaande bouw en nieuwbouw.Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:27:
Nu een gelijkwaardig huis voor een (stuk) lagere prijs dan de bestaande bouw, terwijl het helemaal nieuw is. Raar eigenlijk.
We zitten zonder al te gek te doen al gauw op 90k extra kosten incl. keuken, vloeren, electra.
En dan komen er later in het aankoopproces nog een hoop verborgen kosten naar boven. Wij schrokken het meeste van kosten voor deuren laten aanpassen..
[ Voor 12% gewijzigd door KerstRunner op 11-11-2024 16:27 ]
Hier rekenen we op dit moment bijna 2 ton aan meerwerk t.o.v. VON vraagprijs.....
Wij hebben €125k meerwerk begroot, o.a. vanwege een uitbouw (€28k) en zolderindeling (€10k).
Uitbouw, extra leidingen, stopcontacten en andere indeling was +10%, badkamer en keuken nog eens +10%, vloeren, deuren, trappen, stoffering, lampen en buiten (oprit, schutting) nogmaals +10%
De VON prijs is een vanaf prijs, net als bij nieuwe auto's in de showroom, je komt al gauw 30% hoger uit dan de geadverteerde prijs! Zeker met keukens, badkamers en vloeren kun je het makkelijk duur maken.
Maar wel een goede investering, je hebt alles nieuw en (meestal) helemaal naar wens, en lange tijd geen of weinig onderhoud.
De VON prijs is een vanaf prijs, net als bij nieuwe auto's in de showroom, je komt al gauw 30% hoger uit dan de geadverteerde prijs! Zeker met keukens, badkamers en vloeren kun je het makkelijk duur maken.

Maar wel een goede investering, je hebt alles nieuw en (meestal) helemaal naar wens, en lange tijd geen of weinig onderhoud.
Ik vond de zolderindeling bij ons al duur, 5.5k... Krijg je er een verdieping bij?Dj-sannieboy schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:00:
Wij hebben €125k meerwerk begroot, o.a. vanwege een uitbouw (€28k) en zolderindeling (€10k).
Was het maar zo’n feest.KerstRunner schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:18:
[...]
Ik vond de zolderindeling bij ons al duur, 5.5k... Krijg je er een verdieping bij?
Betreft 2 wanden, met kozijn en deur en elektra. Hierdoor krijgen wij op zolder 2 kamers en daartussen een ruimte voor de wasmachine/droger.
Wij hebben aanstaande donderdag de oplevering en er vielen ons tijdens de vooroplevering twee zaken op:
1. We hebben een type D WTW-systeem, wat normaal gesproken volledig gesloten hoort te zijn. In de berging zit een afvoerventiel dat is aangesloten op de WTW. De luchttoevoer van de berging gaat via een rooster in de buitendeur. Dit betekent toch dat er koude lucht van buiten wordt aangezogen? Kan dit wel bij een type D WTW? Dit heeft toch effect op het rendement van het WTW-systeem?
2. Naast de zonnepanelen op het dak liggen er ook twee panelen op de berging. Volgens de vooropleverings-opzichter zijn deze allemaal aangesloten op dezelfde string en zou dit het opwekvermogen niet beperken. De panelen zijn volgens hem serieel geschakeld, niet parallel. Maar dat kan toch niet? Bij seriegeschakelde panelen moeten ze immers onder exact dezelfde hoek liggen. De twee panelen op de berging krijgen bijvoorbeeld veel eerder schaduw, wat volgens mij invloed heeft op het rendement van het hele systeem?
1. We hebben een type D WTW-systeem, wat normaal gesproken volledig gesloten hoort te zijn. In de berging zit een afvoerventiel dat is aangesloten op de WTW. De luchttoevoer van de berging gaat via een rooster in de buitendeur. Dit betekent toch dat er koude lucht van buiten wordt aangezogen? Kan dit wel bij een type D WTW? Dit heeft toch effect op het rendement van het WTW-systeem?
2. Naast de zonnepanelen op het dak liggen er ook twee panelen op de berging. Volgens de vooropleverings-opzichter zijn deze allemaal aangesloten op dezelfde string en zou dit het opwekvermogen niet beperken. De panelen zijn volgens hem serieel geschakeld, niet parallel. Maar dat kan toch niet? Bij seriegeschakelde panelen moeten ze immers onder exact dezelfde hoek liggen. De twee panelen op de berging krijgen bijvoorbeeld veel eerder schaduw, wat volgens mij invloed heeft op het rendement van het hele systeem?
Heeft iemand ervaring met Type C(+) ventilatie (ventilatieroosters in het raamkozijn) in combinatie met vloerverwarming en dan specifiek op de slaapkamers en kamers op zolder? Op de begane grond hebben we standaard al vloerverwarming.
Wij hebben de mogelijkheid de losse radiatoren als meerwerk te laten vervangen door vloerverwarming, waarbij elke kamer zijn eigen thermostaat krijgt. Wat ons hieraan aanspreekt is een warme vloer in de winter, dat lijkt ons fijn voor de kinderen. Ook dat koude frisse lucht die via het ventilatierooster binnenkomt op een slaapkamer niet eens erg vervelend hoeft te zijn, ik slaap zelf namelijk graag op een koele slaapkamer. Dus ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk.
P.S. Dit is niet bedoelt om de hele discussie tussen Type C en Type D ventilatie weer aan te zwengelen.
Wij hebben de mogelijkheid de losse radiatoren als meerwerk te laten vervangen door vloerverwarming, waarbij elke kamer zijn eigen thermostaat krijgt. Wat ons hieraan aanspreekt is een warme vloer in de winter, dat lijkt ons fijn voor de kinderen. Ook dat koude frisse lucht die via het ventilatierooster binnenkomt op een slaapkamer niet eens erg vervelend hoeft te zijn, ik slaap zelf namelijk graag op een koele slaapkamer. Dus ben benieuwd naar ervaringen in de praktijk.
P.S. Dit is niet bedoelt om de hele discussie tussen Type C en Type D ventilatie weer aan te zwengelen.
Precies zo hebben wij het ook. Heb nieuwe meterkast opgehangen. Ons huis is geschakelde woning met een garage (en slaapkamer boven onverwarmde garage) uit 2000. En stoken ongeveer 6kw/u per dag gemiddeld over 4 jaar. Daarnaast hebben we ook Airco L/L dus, voornamelijk om mee te koelen en drogen, maar af en toe even kort bij verwarmen.vormulier schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:05:
[...]
Je hangt de kWh meter tussen de groep en de WP in. Deze meet dan alleen het verbruik van je WP en haalt je opgeleverde zonnestroom er niet van af. Zo weet je precies wat je stook kosten zijn.
Daarnaast kan je een kWh meter tussen de groep en de ZP omvormer hangen, maar meestal kan je deze wel op een andere manier uitlezen waardoor je dat niet hoeft aan te schaffen.
Als laatste kun je gebruik maken van de p1 poort op je energie meter om je totale energie / terug levering te bekijken (dit kan ook via je energie boer, duurt alleen langer voor dat je inzicht hebt)
- De vloer is niet warm met LTVVTiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:01:
Heeft iemand ervaring met Type C(+) ventilatie (ventilatieroosters in het raamkozijn) in combinatie met vloerverwarming en dan specifiek op de slaapkamers en kamers op zolder? Op de begane grond hebben we standaard al vloerverwarming.
- Eigen thermostaat, maar ook master? Of alleen als er vraag is vanuit de woonkamer/master?
@Tiuri Wij hebben een woning uit 2019 met type C ventilatie en overal vloerverwarming.
Op de slaapkamers staat de vloerverwarming helemaal uit.
's Nachts hebben we meestal het raam op de kiepstand, overdag dicht (en de roosters altijd open). En dan nog is het overdag een graad of 18 a 19. Ik hoor de kinderen nooit klagen dat het te koud is.
's Nachts hebben we meestal het raam op de kiepstand, overdag dicht (en de roosters altijd open). En dan nog is het overdag een graad of 18 a 19. Ik hoor de kinderen nooit klagen dat het te koud is.
Thanks! Bij ons valt dat gelukkig mee en zijn vergelijkbare woningen in de bestaande markt nog een stuk duurder dan wat wij begroot hebben.KerstRunner schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:25:
[...]
Allereerst, gefeliciteerd! Uiteindelijk vullen de keuken, vloeren, wandafwerking, badkamer-meerwerk, uitbouw en overig meerwerk dit gat wel op tussen bestaande bouw en nieuwbouw.
En dan komen er later in het aankoopproces nog een hoop verborgen kosten naar boven. Wij schrokken het meeste van kosten voor deuren laten aanpassen..
Ik verwacht eigenlijk geen bijzonderheden als het gaat om de meerwerklijst, want ik heb veel al besproken en de behoorlijk uitgebreide begroting ook doorgenomen met de hypotheekadviseur en heb nog een extra post met 'onvoorzien'. Zaken als deuren en kozijnen plaatsen, elektra, e.d. zouden niet voor verrassingen moeten zorgen, omdat dit allemaal op de optielijst staat en we weten wat voor keuken, vloeren, wandafwerking we willen (en kennen de kosten uit eerdere verbouwingen). Of zie ik wat over het hoofd?
Wow.. Ik vermoed dat jij in een hogere categorie zit met je woningSincere1983 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:46:
Hier rekenen we op dit moment bijna 2 ton aan meerwerk t.o.v. VON vraagprijs.....
[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 11-11-2024 19:15 ]
Geen warme vloer met vloerverwarming?Deleon78 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:09:
[...]
- De vloer is niet warm met LTVV
- Eigen thermostaat, maar ook master? Of alleen als er vraag is vanuit de woonkamer/master?
Ter veruidelijking:
- De woning heeft stadswarmte, vloerverwarming is daar ook op aangesloten, niet via een warmtepomp.
- Dat weet ik niet, dat staat niet in die termen in de meerwerklijst beschreven. Hieronder hoe de bouwer het omschrijft
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Thanks! Dit interpreteer ik als dat je het eigenlijk te warm vindt? Denk je dat dit komt door de vloerverwarming, en dat het beter zou zijn met losse radiatoren die je helemaal dicht kan draaien? Ik weet niet of je de temperatuur in jouw huis per kamer kan instellen.Out.of.Control schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:09:
@Tiuri Wij hebben een woning uit 2019 met type C ventilatie en overal vloerverwarming.
Je zult niet perse warme vloer voelen bij lage temperatuur vloerverwarming.Tiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:35:
[...]
Geen warme vloer met vloerverwarming?
Ter veruidelijking:
- De woning heeft stadswarmte, vloerverwarming is daar ook op aangesloten, niet via een warmtepomp.
- Dat weet ik niet, dat staat niet in die termen in de meerwerklijst beschreven. Hieronder hoe de bouwer het omschrijft
***members only***
Klopt ook want water wat er door heen gaat is dan vaak niet veel warmer dan 20-25 graden. Kortom de vloer voelt zelfs koud aan.
Dit is in onze huidige woning uit 2019 ook het geval.
OK dit hoor ik echt voor het eerst.. ik hoor vooral "warme voeten met vloerverwarming". Dus als je vloerverwarming hebt voelt je vloer kouder aan dan als je een radiator hebt die aan de muur bevestigd is?perspectivebass schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:39:
[...]
Je zult niet perse warme vloer voelen bij lage temperatuur vloerverwarming.
Klopt ook want water wat er door heen gaat is dan vaak niet veel warmer dan 20-25 graden. Kortom de vloer voelt zelfs koud aan.
Dit is in onze huidige woning uit 2019 ook het geval.
Ik weet ook niet of dit nog anders is omdat we op stadswarmte aangesloten zijn, geen idee of dat warme/hete water wat binnenkomt wordt gemengd met koeler water voordat het de vloerverwarmingsbuizen in gaat.
Nee dit gaat specifiek over LTVV. Lage Temperatuur Vloer Verwarming. Een techniek die er in combinatie met een warmtepomp voor zorgt dat het warmhouden van je woning weinig energie kost.Tiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:46:
[...]
OK dit hoor ik echt voor het eerst.. ik hoor vooral "warme voeten met vloerverwarming". Dus als je vloerverwarming hebt voelt je vloer kouder aan dan als je een radiator hebt die aan de muur bevestigd is?
Ik weet ook niet of dit nog anders is omdat we op stadswarmte aangesloten zijn, geen idee of dat warme/hete water wat binnenkomt wordt gemengd met koeler water voordat het de vloerverwarmingsbuizen in gaat.
/f/image/HwEJ3b9iObVh0yboYPNz9lG7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door KerstRunner op 11-11-2024 20:07 ]
Wellicht wel met stadsverwarming, volgens mij gaat daar een behoorlijke warmte doorheen i.t.t. vloerverwarming in eigen beheer.Tiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:46:
[...]
OK dit hoor ik echt voor het eerst.. ik hoor vooral "warme voeten met vloerverwarming". Dus als je vloerverwarming hebt voelt je vloer kouder aan dan als je een radiator hebt die aan de muur bevestigd is?
Gemiddelde lichaamstemperatuur schommelt tussen 36.5°C en 37.5°C, als je op een vloerverwarming loopt (wij hebben tegels, voelen sowieso al kouder aan), zal dat bij ons niet als warm aanvoelen. Gaat hier gemiddeld 22-24°c doorheen:
![]() |
Heb hier aanvoertemperaturen van bijna het dubbele als bovenstaand langs zien komen met stadsverwarming, dan kan ik begrijpen dat je warme voeten ervaart (als de aanvoertemperatuur hoger is dan je eigen lichaamstemperatuur).
Nee hoor, ik vind het prima zo. Met een zomerdekbed is het prima, en als het 's nachts echt koud is gooi ik er een dun fleece dekentje overheen.Tiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:37:
[...]
Thanks! Dit interpreteer ik als dat je het eigenlijk te warm vindt? Denk je dat dit komt door de vloerverwarming, en dat het beter zou zijn met losse radiatoren die je helemaal dicht kan draaien? Ik weet niet of je de temperatuur in jouw huis per kamer kan instellen.
Mijn vrouw heeft een veel dikkere dekbed en vindt het vaak alsnog koud. Kortom: het is nogal persoonlijk.
Hoe bevestig je een Wilgenmat het beste tegen een hekwerk aan. Met Tie-wraps of ijzerdraad?
BlaBlaBla
Natuurlijk touw?Strider schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:52:
Hoe bevestig je een Wilgenmat het beste tegen een hekwerk aan. Met Tie-wraps of ijzerdraad?
Ik heb ijzerdraad gebruikt voor onze bamboe mat. Die was ook met ijzerdraad gevlochten. Na 3 jaar begon hij wel door te roesten helaas en hebben we hem tijdens een storm moeten los knippen omdat de wind hem helemaal kapot trok. Gelukkig was de hedera al goed dekkend geworden, dus hebben we er niks terug geplaatst daarna.Strider schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:52:
Toch had ik in een vorig appartement in Nederland type B.No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:
[...]
Type B is in Nederland nooit in huizen geplaatst.
Bij om is de aansluiting naar het riool blijkbaar prutswerk geweest. Ze gaan het nu overal controleren. Bij de overburen was het helemaal niet aangesloten, met alle gevolgen van dien.
Dat zal al wel wat schelen inderdaad. Onze woning word in basis 180m2 en perceel ong. 350m2. Wij rekenen met onderstaande:Belecthor schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:11:
Wow.. Ik vermoed dat jij in een hogere categorie zit met je woningWij hebben gewoon een rijwoning van ~150m2 en we doen geen uitbouw ivm de tuin. Ik denk niet dat we boven de ton meerwerk uitkomen. De zolder is al standaard gebouwd met kamers (geen schuin dak).
Aanbouw 2,4mtr 33k
Luxere keuken: 25k (8k cheque in project).
Luxere badkamer: 18k
vloerbekleding gehele woning: 20k
Wandbekleding gehele woning: 15k
Aanvullende opties (onverwachtse kosten): 20k
Trapbekleding: 5k
Tuin: 20k
dakraam 2,2k
Aparte toiletruimte 2e verdieping: 7k
Deurkozijn berging/woning: 3k
Stalen kozijnen wijzigen en stompe deuren ipv. opdek: 8k
V-naden dichtzetten: 3k
Massieve binnendeuren: 1,5k
Vloerverwarming doorleggen in berging: 3k
Al zullen een stel van de opties voor jou ook van toepassing zijn (alleen wat lager uitvallen ivm. aantal m2).
Er zit ook een groot verschil in wat je meeneemt in je lijstje. Een keuken, badkamer en tuin bijvoorbeeld zou ik niet rekenen als extra opties bij de aannemer en dus aankoopsom.Sincere1983 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:38:
[...]
Dat zal al wel wat schelen inderdaad. Onze woning word in basis 180m2 en perceel ong. 350m2. Wij rekenen met onderstaande:
Aanbouw 2,4mtr 33k
dakraam 2,2k
Al zullen een stel van de opties voor jou ook van toepassing zijn (alleen wat lager uitvallen ivm. aantal m2).
Ruwbouw opties en de aankoop is wat je vaak ziet in een lijstje en daarnaast aankleding en keuken/badkamer met tuin in een lijstje.
Ja die kosten zijn wel wat hoger, maar idd een grotere woning en perceel. Onze keuken gaat niet via de aannemer en is daarom goedkoper (15k). De luxere badkamer is 14k. We proberen ook te besparen door de de vloeren zelf te leggen (7k) en wanden doen we zelf (5k). De enige vergelijkbare post qua prijs is de wijziging van de kozijnen en (stompe) deuren naar hardhout (7k).Sincere1983 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:38:
[...]
Dat zal al wel wat schelen inderdaad. Onze woning word in basis 180m2 en perceel ong. 350m2. Wij rekenen met onderstaande:
Aanbouw 2,4mtr 33k
dakraam 2,2k
Ik zit ook op een warmtenet. het water komt met 70-75 graden binnen. De thermostaat in de verdeler van de vloerverwarming brengt dat terug naar 35-40 graden, maar de vloer wordt echt niet zo warm.Tiuri schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:46:
[...]
De tegels in het toilet en badkamer voelen wel beduidend warmer aan dan de PVC-vloer in de woonkamer/keuken, maar niemand loopt met warme blote voeten rond hoor.
Bedankt @Farmerwood voor dat extra inzicht. Dan lijkt het in mijn geval niet echt de moeite waard om voor vloerverwarming te gaan als dat resulteert in een meerprijs van 10k+.
Wij hebben ons inmiddels door de lijst met meerwerkopties geworsteld en ook al wat vragen gesteld aan de kopersbegeleiding maar we blijven toch nog met wat vragen zitten waar we liever objectief advies voor krijgen
Ik hoop dat jullie op onderstaande punten wat input kunnen geven.
1) Verwarming in de berging van 7 m2 die geschakeld is aan het huis. Berging is onverwarmd en heeft natuurlijke ventilatie. Ik heb de optie hier vloerverwarming te laten plaatsen, wapeningsnetten standaard +1k / gegalvaniseerd +1.3k. Deze VV krijgt dan geen eigen thermostaat en wordt gekoppeld aan de VV in de woonkamer. Als wij de berging willen gebruiken voor opslag van spullen en fietsen, is deze vloerverwarming dan wenselijk of overbodig? Ik weet ook niet goed hoe (on)handig het is dat deze gekoppeld is aan de VV van de woonkamer.
2) We hebben de optie de beglazing te vervangen door "veiligheidsglas" conform richtlijnen in NEN 3569 voor +1.4k. Hiervoor wordt de beglazing aangepast in alle gevelkozijnen/ramen welke lager dan 85 cm vanaf de vloer zitten. De kopersbegeleiding geeft aan dat er geen verschil is in isolatiewaarde, het is puur voor de veiligheid dat het glas niet kapot springt uit het kozijn maar breekt in het kozijn. Wij hebben wel veel verdiepingshoge ramen, is dit dan de moeite waard?
3) We kunnen in de berging een vloerluik laten aanbrengen (+300) omdat de kruipruimte van de berging niet standaard bereikbaar is vanuit de kruipruimte van de woning. Er is ook een optie (nog een keer +300) om een kruipluik te laten aanbrengen zodat de kruipruimte van de berging wel te bereiken is vanuit de woning. Ik was sowieso van plan het vloerluik te laten plaatsen, maar vraag me af of er nog iets van toegevoegde waarde is om ook dat kruipluik ook te realiseren.
4) Klein raam laten plaatsen in de badkamer (+1.1k). Hiermee voelt de badkamer denk ik wat minder aan als een hok, maar aan de andere kant lees ik ook online dat voor de ventilatie het juist niet handig is om een raam open te zetten in de badkamer omdat de koude buitenlucht voor extra condensvorming zorgt met meer vocht/schimmelvorming tot gevolg. Extra nadeel is dat het raampje de gewenste indeling van de badkamer ook wel moeilijker lijkt te maken, tenzij we de wasbak voor het raam willen plaatsen. Thoughts?
Wij hebben ons inmiddels door de lijst met meerwerkopties geworsteld en ook al wat vragen gesteld aan de kopersbegeleiding maar we blijven toch nog met wat vragen zitten waar we liever objectief advies voor krijgen
1) Verwarming in de berging van 7 m2 die geschakeld is aan het huis. Berging is onverwarmd en heeft natuurlijke ventilatie. Ik heb de optie hier vloerverwarming te laten plaatsen, wapeningsnetten standaard +1k / gegalvaniseerd +1.3k. Deze VV krijgt dan geen eigen thermostaat en wordt gekoppeld aan de VV in de woonkamer. Als wij de berging willen gebruiken voor opslag van spullen en fietsen, is deze vloerverwarming dan wenselijk of overbodig? Ik weet ook niet goed hoe (on)handig het is dat deze gekoppeld is aan de VV van de woonkamer.
2) We hebben de optie de beglazing te vervangen door "veiligheidsglas" conform richtlijnen in NEN 3569 voor +1.4k. Hiervoor wordt de beglazing aangepast in alle gevelkozijnen/ramen welke lager dan 85 cm vanaf de vloer zitten. De kopersbegeleiding geeft aan dat er geen verschil is in isolatiewaarde, het is puur voor de veiligheid dat het glas niet kapot springt uit het kozijn maar breekt in het kozijn. Wij hebben wel veel verdiepingshoge ramen, is dit dan de moeite waard?
3) We kunnen in de berging een vloerluik laten aanbrengen (+300) omdat de kruipruimte van de berging niet standaard bereikbaar is vanuit de kruipruimte van de woning. Er is ook een optie (nog een keer +300) om een kruipluik te laten aanbrengen zodat de kruipruimte van de berging wel te bereiken is vanuit de woning. Ik was sowieso van plan het vloerluik te laten plaatsen, maar vraag me af of er nog iets van toegevoegde waarde is om ook dat kruipluik ook te realiseren.
4) Klein raam laten plaatsen in de badkamer (+1.1k). Hiermee voelt de badkamer denk ik wat minder aan als een hok, maar aan de andere kant lees ik ook online dat voor de ventilatie het juist niet handig is om een raam open te zetten in de badkamer omdat de koude buitenlucht voor extra condensvorming zorgt met meer vocht/schimmelvorming tot gevolg. Extra nadeel is dat het raampje de gewenste indeling van de badkamer ook wel moeilijker lijkt te maken, tenzij we de wasbak voor het raam willen plaatsen. Thoughts?
@Tiuri raar dat ze veiligheidsglas als optie bieden, hier was dat standaard op ramen waar er een risico is dat je er doorheen kan vallen. Is dus kennelijk niet verplicht vanuit bouwbesluit?
Klopt, dit stond er in onze technische omschrijving:Ascension schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:26:
@Tiuri raar dat ze veiligheidsglas als optie bieden, hier was dat standaard op ramen waar er een risico is dat je er doorheen kan vallen. Is dus kennelijk niet verplicht vanuit bouwbesluit?
Members only:
Inloggen
Ik vond dit lijstje in de OP best handig:
- geen inbouwdozen van 50mm diep
- alle loze leidingen blijven 19mm, en 25mm is niet mogelijk
- geen starre buis
- geen flexbuis met low friction coating
- verbreden van leiding tbv deurbel naar 25mm is niet mogelijk, en het is niet bekend wat wél geplaatst gaat worden
In het algemeen valt het me echt tegen hoe terwille onze aannemer is als je iets vraagt wat afwijkt van de aangeboden meerwerkopties. Onze huidige woning hebben we een halfjaar lang gerenoveerd en toen hadden we alle vrijheid, maar nu voelt het echt alsof we een woning van de lopende band krijgen straks. Zelfs een wandje verplaatsen van één van de slaapkamers om ruimte te creëren voor een extra slaapkamer is onmogelijk, terwijl het wandje wel gewoon verplaatst kan worden als je kiest voor een 2e badkamer op de 1e verdieping. Ook het NIET plaatsen van dat wandje was onmogelijk, dus moeten we na oplevering meteen een muur uit gaan breken ...
Wat dan wél weer kon was loze leidingen in het plafond laten plaatsen tbv access points, terwijl ik er weinig hoop op had dat dat goedgekeurd zou worden.
Alleen, onze aannemer heeft alle verzoeken afgewezen:
- Vraag de aannemer 50mm dozen ipv 40mm dozen te gebruiken.
- Vraag de aannemer om 25mm buis naar zolder te gebruiken.
- Vraag de aannemer om zoveel mogelijk 19mm of 25mm buis te gebruiken.
- Vraag de aannemer om het gebruik van flexbuis zoveel mogelijk tot het minimum te beperken.
- Vraag de aannemer om loze leidingen alleen met starre buis uit te voeren.
- geen starre buis
- verbreden van leiding tbv deurbel naar 25mm is niet mogelijk, en het is niet bekend wat wél geplaatst gaat worden
In het algemeen valt het me echt tegen hoe terwille onze aannemer is als je iets vraagt wat afwijkt van de aangeboden meerwerkopties. Onze huidige woning hebben we een halfjaar lang gerenoveerd en toen hadden we alle vrijheid, maar nu voelt het echt alsof we een woning van de lopende band krijgen straks. Zelfs een wandje verplaatsen van één van de slaapkamers om ruimte te creëren voor een extra slaapkamer is onmogelijk, terwijl het wandje wel gewoon verplaatst kan worden als je kiest voor een 2e badkamer op de 1e verdieping. Ook het NIET plaatsen van dat wandje was onmogelijk, dus moeten we na oplevering meteen een muur uit gaan breken ...
Wat dan wél weer kon was loze leidingen in het plafond laten plaatsen tbv access points, terwijl ik er weinig hoop op had dat dat goedgekeurd zou worden.
[ Voor 8% gewijzigd door gday op 12-11-2024 16:29 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
@Ascension zoals @svenie3000 ook aangeeft staat er iets soortgelijks in onze TO.
Ze besparen dus overal waar ze wettelijk in staat zijn te kunnen besparen. Ik had zelf wel het idee dat in een nieuwbouwwoning het glas dik genoeg zou moeten zijn, er komt HR isolatieglas (triple glas) in. Maarja, je wilt ook niet dat je kinderen door het raam naar buiten vliegen op de 1e verdieping, dus ik weet niet hoe (on)zinnig deze optie is en het kost toch weer extra geld.
@gday helaas heel herkenbaar dit. Probleem is ook dat onze woning zelf in een hoog segment valt, maar dat bijna 70% daarvan naar de prijs van de grond gaat en maar 30% naar de bouwer. Dus gevoelsmatig betaal ik veel geld en verwacht ik daar flexibiliteit voor terug, maar die bouwer ziet daar niet veel van terug en zal dus het liefst zo veel mogelijk voor prefab oplossingen gaan, daar zit denk ik een discrepantie tussen beide partijen.
Members only:
Inloggen
Ze besparen dus overal waar ze wettelijk in staat zijn te kunnen besparen. Ik had zelf wel het idee dat in een nieuwbouwwoning het glas dik genoeg zou moeten zijn, er komt HR isolatieglas (triple glas) in. Maarja, je wilt ook niet dat je kinderen door het raam naar buiten vliegen op de 1e verdieping, dus ik weet niet hoe (on)zinnig deze optie is en het kost toch weer extra geld.
@gday helaas heel herkenbaar dit. Probleem is ook dat onze woning zelf in een hoog segment valt, maar dat bijna 70% daarvan naar de prijs van de grond gaat en maar 30% naar de bouwer. Dus gevoelsmatig betaal ik veel geld en verwacht ik daar flexibiliteit voor terug, maar die bouwer ziet daar niet veel van terug en zal dus het liefst zo veel mogelijk voor prefab oplossingen gaan, daar zit denk ik een discrepantie tussen beide partijen.
Ik heb inmiddels achter mijn nieuwbouwhuis een overkapping met getinte glazen schuifdeuren laten plaatsen. Verlichting van de overkapping komt uit het lichtpunt van de achtergevel (die lamp is nog te bedienen met Hue). Helaas echt heel stom geen buitenstopcontact gepakt, alhoewel ik ze sowieso hoger wil laten plaatsen. Wat adviseren jullie mij:
Stroom via de schuur naar de overkapping leggen?
Boren via de gevel en zo via een schakelaar van binnen stroom doorleggen?
Andere tips en/of oplossingen?
Alvast dank!
Stroom via de schuur naar de overkapping leggen?
Boren via de gevel en zo via een schakelaar van binnen stroom doorleggen?
Andere tips en/of oplossingen?
Alvast dank!
Haha nee we mogen ook verschillen van mening, maar ik vind het echt meevallen/niet eens opvallen. En goed, bijvoorbeeld in de avond hangen er ook inbetweens en dikke gordijnen voor, maar ik voel echt niet een kou over mijn rug of iets. Misschien ben ik 1 van de weinigen, maar ik vind het gewoon prima zo die C ventilatie.Wolly schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:18:
[...]
Hoop dat het dan voor alle huidige huizen zo is, ik heb de ervaring dat het een kille bedoening is met die roosters open
Dat lijstje zou ook beter passen in het zelfbouw topic dan het projectbouw topic. Want de naam zegt het al. Vrijwel altijd is het seriematig en zit de aannemer niet te wachten op uitzonderingen.gday schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:16:
[...]
- geen starre buis
Hoe bedoel je een d systeem is volledig gesloten? Ergens moet er nog altijd verse (koude) lucht naar binnen gezogen worden. Die wordt dan in de wtw opgewarmd met de warme lucht die uit de woning gezogen wordtAubergine schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:36:
Wij hebben aanstaande donderdag de oplevering en er vielen ons tijdens de vooroplevering twee zaken op:
Denk dat jij het hebt over doorval veilig glas ( nen 6702) dat is een eis van bouwbesluit. Simpel gezegd zorgt dit ervoor dat je glas sterker is wanneer je een val zou kunnen maken als je door het glas valt (bijv op een verdieping naar buiten toe)Ascension schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:26:
[/quote]
Of het het waard is een subjectieve vraag. Het is een stukje veiligheid wat je koopt. Verschil is dat als je door het glas heen loopt / valt je geen ernstige verwondingen oploopt omdat het glas aan elkaar blijft plakken. Of je het nodig vind hangt af hoe hoog jij de kans schat dat dit gebeurt (bijvoorbeeld met kinderen).
[/quote]
Of het het waard is een subjectieve vraag. Het is een stukje veiligheid wat je koopt. Verschil is dat als je door het glas heen loopt / valt je geen ernstige verwondingen oploopt omdat het glas aan elkaar blijft plakken. Of je het nodig vind hangt af hoe hoog jij de kans schat dat dit gebeurt (bijvoorbeeld met kinderen).
Hier ook type C ventilatie in een huis uit 2016 en ons nog te bouwen huis gaat het ook weer 'gewoon' krijgen. Ik heb ook 0 last van koude en/of geluidsoverlastBteq schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:15:
[...]
Haha nee we mogen ook verschillen van mening, maar ik vind het echt meevallen/niet eens opvallen. En goed, bijvoorbeeld in de avond hangen er ook inbetweens en dikke gordijnen voor, maar ik voel echt niet een kou over mijn rug of iets. Misschien ben ik 1 van de weinigen, maar ik vind het gewoon prima zo die C ventilatie.
Exact. Middels ventiel op het dak.Danferno schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:39:
[...]
Hoe bedoel je een d systeem is volledig gesloten? Ergens moet er nog altijd verse (koude) lucht naar binnen gezogen worden. Die wordt dan in de wtw opgewarmd met de warme lucht die uit de woning gezogen wordt
Het tweede afvoerventiel in de berging die koud lucht krijgt via een rooster in de berging is m.i.i dan ook gewoon een lek? Een koudebrug.
Onze aannemer was daarin vergelijkbaar. Alles was mogelijk, mits binnen de normen die zij hebben opgesteld. Sommige zaken kwamen overeen met bovenstaand en sommige niet. Een deur weglaten ging daarentegen weer erg gemakkelijk. Kregen er overigens geen geld voor "terug", maar hoefden ook niet extra te betalen voor die deur in het pakket (Svedex).gday schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:16:
[...]
- geen starre buis
Vloerverwarming in de badkamer en wc's zit er zelden in en is geen bouwbesluit ook. Wij doen het nu achteraf met een elektramat, want het is niet eens een meerwerkoptie. Kan gewoon niet. Er hangt een elektrische radiator, en die is dan weer wel verplicht (bouwbesluit).... dus mogelijk halen we die weer weg daarna.Aubergine schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:03:
[...]
Wow dit heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me wel handig?
[ Voor 4% gewijzigd door Soeski op 13-11-2024 13:11 ]
Die elektrische radiator is ook niet verplicht. Het is verplicht de ruimte op 22 graden te kunnen stoken. Daarvoor heeft de vloer meestal te weinig capaciteit in combinatie met een warmtepomp. Dus die radiator is voor (extra) capaciteit.Soeski schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:10:
[...]
Vloerverwarming in de badkamer en wc's zit er zelden in en is geen bouwbesluit ook. Wij doen het nu achteraf met een elektramat, want het is niet eens een meerwerkoptie. Kan gewoon niet. Er hangt een elektrische radiator, en die is dan weer wel verplicht (bouwbesluit).... dus mogelijk halen we die weer weg daarna.
Z___Z schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:23:
[...]
Die elektrische radiator is ook niet verplicht. Het is verplicht de ruimte op 22 graden te kunnen stoken. Daarvoor heeft de vloer meestal te weinig capaciteit in combinatie met een warmtepomp. Dus die radiator is voor (extra) capaciteit.
verplicht in die zin dat we 'm niet weg konden laten en dat deze aangesloten MOET worden door ERA, anders voldoet de woning niet. Hij kon ook niet verplaatst worden, dus je moest er met je badkamerdesign wel rekening mee houden dat daar een radiator gemonteerd wordt. Dat je 'm daarna weghaalt moet je zelf weten (en alsnog je design aanpast), maar dan voldoet je huis niet meer kregen we te horen. Da's niet erg na oplevering trouwens.
Wat is de meerwaarde van VV in de badkamer t.o.v. die elektrische radiator? Op de vorige pagina in het draadje juist hadden geconcludeerd dat VV i.c.m. een warmtepomp en stadswarmte niet leidt tot een warme vloer. Is dit voor een badkamer anders?
In ons project met stadswarmte heb ik de mogelijkheid om als meerwerk VV te laten leggen op de hele 1e verdieping (2 slaapkamers + badkamer, elk met eigen thermostaat) of alleen op de badkamer elektrische vloerverwarming.
In ons project met stadswarmte heb ik de mogelijkheid om als meerwerk VV te laten leggen op de hele 1e verdieping (2 slaapkamers + badkamer, elk met eigen thermostaat) of alleen op de badkamer elektrische vloerverwarming.
“Warme voeten” is een ruim begrip natuurlijk. Met vloerverwarming zal de vloer in ieder geval niet snel “koud” aanvoelen. Wij hebben op de begane grond VV in combinatie met een PVC vloer, waardoor de vloer niet meer dan 27 graden mag worden. Het voelt niet heel warm aan, maar het is wel degelijk een stuk comfortabeler dan een koude vloerTiuri schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:47:
Wat is de meerwaarde van VV in de badkamer t.o.v. die elektrische radiator? Op de vorige pagina in het draadje juist hadden geconcludeerd dat VV i.c.m. een warmtepomp en stadswarmte niet leidt tot een warme vloer. Is dit voor een badkamer anders?
Wij krijgen in onze badkamer VV en een elektrische handdoekradiator. De radiator vinden wij handig om handdoeken op te hangen en te drogen.
(Momenteel hebben wij een badkamer zonder VV en alleen een grote handdoekradiator)
[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-11-2024 15:10 ]
Het ligt er maar aan wat je een warme vloer noemt. Met VV heb je in ieder geval geen koude vloer. Als de vloer 22 graden is zal de lucht erboven ook opwarmen tot 22 graden en dat vult uiteindelijk de hele ruimte.Tiuri schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:47:
Ik zou zeker VV laten leggen op de 1e verdieping, als het goed is komen dan de radiatoren te vervallen.
'Niet warm' is natuurlijk niet meteen gelijk aan '(steen)koud'.Tiuri schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:47:
Wij hebben in de badkamer vloerverwarming als 'bijverwarming' en dat is wel genoeg om de boel daar op 18-20 graden te houden zonder de losse radiator aan te zetten. En daarbij het voordeel dat de vloer niet koud is. (Maar dus ook niet heel warm.)
Edit: beetje spuit 11 als 3de in een minuut met deze reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 13-11-2024 15:04 ]
Wij konden in de slaapkamers voor 4500 euro de radiatoren laten vervallen en vloerverwarming krijgen. Ben nog steeds wel blij dat we dat niet gedaan hebben.Blurk62 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:02:
[...]
Ik zou zeker VV laten leggen op de 1e verdieping, als het goed is komen dan de radiatoren te vervallen.
We stoken eigenlijk nooit in de slaapkamers en slapen zelfs, ook in de winter, met de ramen op kiepstand. De radiatoren staan ook maar heel sporadisch aan. Eigenlijk alleen bij onze oudste als die overdag een keer een uurtje in zijn kamer aan het spelen is. En dan is juist die radiator handig, want die stookt het ook snel warm daar.
Moet ik er misschien als kanttekening bij zetten dat de mannen in ons gezin het eigenlijk nooit koud hebben. je kan ons in zwembroek op de Noordpool zetten bij wijze van.
[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 13-11-2024 15:08 ]
Ik denk dat wij de enige zijn die blij zijn met de elektrische radiator.Tiuri schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:47:
Drogen handdoeken, de kinderen die vaak zeiknat van buiten komen met jassen die we daar aan drogen etc.
Ik zou graag jullie mening willen hebben over aantal punten t.a.v. ons nog te bouwen nieuwbouwhuis. Zie ook tekening bijgevoegd.
Members only:
Inloggen
Ik kan niet op alles reageren, maar een gewone deur tussen een verwarmd en onverwarmd deel is geen aanrader. Zelfs niet als het onverwarmde deel is geïsoleerd.
Als daar nl geen warmtebron inzit, dan is er ook geen warmte in dat deel en wordt het uiteindelijk alsnog veel kouder, dan je met een gewone tussendeur kan opvangen.
Als daar nl geen warmtebron inzit, dan is er ook geen warmte in dat deel en wordt het uiteindelijk alsnog veel kouder, dan je met een gewone tussendeur kan opvangen.
Arwen. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:20:
Ik zou graag jullie mening willen hebben over aantal punten t.a.v. ons nog te bouwen nieuwbouwhuis. Zie ook tekening bijgevoegd.
***members only***
Inmiddels in onze woning getrokken en we hebben voor de woonkamer raambekleding nodig.
Vandaag iemand over de vloer gehad en op advies van een vriendin die interieurstylist is hebben we gekozen voor de combinatie vitrage/voile en overgordijnen, beide in wave-vorm.
Nu vraag ik mij alleen af of dat niet teveel is samen. In principe wil ik overdag wel graag altijd iets half dicht hebben voor een raam, dus vandaar de vitrage. Voor de avond vind ik overgordijnen dan handig vanwege de privacy en isolerende werking. Bovendien vind ik het gezellig.
Ik vraag me alleen af: is dat niet teveel van het goede? In-betweens hebben we het ook over gehad, maar dat voelt het net-niet ofzo. Jaloezieën zijn geen optie vanwege het gewicht en dat we toch vaak door die deur moeten. Elke keer die jaloezieën optrekken is niet praktisch.
Iemand ideeen of gewoon vitrage+overgordijnen (semi transparant) doen?
Vandaag iemand over de vloer gehad en op advies van een vriendin die interieurstylist is hebben we gekozen voor de combinatie vitrage/voile en overgordijnen, beide in wave-vorm.
Nu vraag ik mij alleen af of dat niet teveel is samen. In principe wil ik overdag wel graag altijd iets half dicht hebben voor een raam, dus vandaar de vitrage. Voor de avond vind ik overgordijnen dan handig vanwege de privacy en isolerende werking. Bovendien vind ik het gezellig.
Ik vraag me alleen af: is dat niet teveel van het goede? In-betweens hebben we het ook over gehad, maar dat voelt het net-niet ofzo. Jaloezieën zijn geen optie vanwege het gewicht en dat we toch vaak door die deur moeten. Elke keer die jaloezieën optrekken is niet praktisch.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Gewoon doen, mooi tochTHE_BASE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:40:
Inmiddels in onze woning getrokken en we hebben voor de woonkamer raambekleding nodig.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Wij hebben een optie op een nieuwbouwwoning, maar de twijfel slaat wel wat toe, vooral omdat we de woonkamer vrij gek ingedeeld vinden en het niet echt kloppend kunnen krijgen samen met de keuken en vooral de eettafel.
Dit is toch best een onlogisch ingetekende woning toch? De ramen bij de keuken zijn tot de vloer, dus daar kun je geen L-vormige keuken in kwijt. De deuren zitten ook wat in de weg. Onder de trap zit een trapkast in de woonkamer.
All-in-all is de keuze niet echt reuze op de woningmarkt nu, maar de woning is vrij prijzig voor ons. De bovenverdiepingen bieden veel ruimte (2 volledige woonlagen, geen puntdak), dus dat is wel fijn.
Dit is toch best een onlogisch ingetekende woning toch? De ramen bij de keuken zijn tot de vloer, dus daar kun je geen L-vormige keuken in kwijt. De deuren zitten ook wat in de weg. Onder de trap zit een trapkast in de woonkamer.
All-in-all is de keuze niet echt reuze op de woningmarkt nu, maar de woning is vrij prijzig voor ons. De bovenverdiepingen bieden veel ruimte (2 volledige woonlagen, geen puntdak), dus dat is wel fijn.
[ Voor 45% gewijzigd door Belecthor op 16-11-2024 16:26 ]
Wij hebben ook LTVV in combinatie met marmoleum en wanneer de verwarming aan staat merk je echt wel dat de vloer warm wordt. Ik was bang dat dit effect helemaal verdwenen zou zijn maar dat is zeker niet het geval. Ook in de badkamer met tegels voel je een warme vloer. Heel comfortabel. Gezien de temperatuur laag is heb ik wel het idee dat het warme gevoel vrij snel ook echt weg is wanneer de verwarming op temperatuur is.Tiuri schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:47:
Ik zou daarnaast altijd kiezen voor een raampje in de badkamer en daar omheen werken. Voor ons is een badkamer zonder daglicht echt een no-go en een showstopper bij het kopen van een woning.
Deels is het misschien ook accepteren dat je geen groot kookeiland met kastenwand kwijt kan in een rijwoning, als deze woning al hoog in je budget zit krijg je ergens anders dan iets beters/groters voor het zelfde budget?Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 01:36:
Wij hebben een optie op een nieuwbouwwoning, maar de twijfel slaat wel wat toe, vooral omdat we de woonkamer vrij gek ingedeeld vinden en het niet echt kloppend kunnen krijgen samen met de keuken en vooral de eettafel.
[Afbeelding]
Dat gezegd hebbende zie ik zo snel 2 opties als je de huidige keuken niet acceptabel vindt,
1. Je zet hem toch voor het raam en vraagt de bouwer het kozijn op te delen zodat alleen het bovenste deel open kan, het onderste deel plak je gewoon af verlies je wel wat licht in je huis.
2. Je maakt een parallel opstelling waar je “achter” de deur in dat hoekje de koffie machine zet
Iemand hier ervaring mee die er een binnendeur in heeft zitten? ( zelf wel, maar bij een huis uit 1970..)d_marf schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:31:
Ik kan niet op alles reageren, maar een gewone deur tussen een verwarmd en onverwarmd deel is geen aanrader. Zelfs niet als het onverwarmde deel is geïsoleerd.
[...]
Ik twijfel ook nog. Het gaat om een ruimte van 3x3. Elektrische radiator is een optie.
Moet ik daar nou echt een buitendeur inzetten of is een binnendeur met de huidige isolatiestandaarden ok?
Met een buitendeur blijft de ruimte koud. Met een binnendeur komt er nog enigszins warmte heen.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 15-11-2024 06:40 ]
@Belecthor ik ben het met je eens dat dit een zeer onhandige indeling is. Ook eentje die ontzettend lastig achteraf aan te passen is. Wie is de verkoper en bouwende partij? want dit belabberde niveau zie ik zelden. Ik vermoed (hoop?) dat dit een ontwikkelende bouwer is, zonder architect.
Dat gezegd hebbende, de markt is inderdaad erg lastig. Zijn de kamers boven en badkamer wel goed ingedeeld en staat de woning in een buurt waar je graag zou willen wonen? Dan zou je een aantal (grote) aanpassingen kunnen overwegen die de indeling beter maken:
- wissel de keuken en eettafel van plek.
-de muur tussen de keuken en hal over de gehele lengte zo’n 40cm naar links verplaatsen (het toilet moet minimaal 1.20m zijn, de toilet deur moet dan ook verplaatst worden). Je krijgt dan net genoeg ruimte om een comfortabel kookeiland te plaatsen, eventueel met je eettafel in het verlengde. Mooi taak voor een keukenboer om dat goed in te tekenen.
- verwijder het halletje naar de trap. Dat is nu heel nauw en ongemakkelijk. Een goede denk oefening is: hoe krijg ik mijn bed en wasmachine naar boven?
Als laatste: krijg je een WTW installatie? Ik zie in de keuken 2 vermoedelijke aanvoer punten. Dat is niet ideaal: verse lucht zal nu direct in het afzuigpunt van het toilet en keuken verdwijnen. Het zou beter zijn als deze aanvoerpunten in de woonkamer zouden zitten.
Dat gezegd hebbende, de markt is inderdaad erg lastig. Zijn de kamers boven en badkamer wel goed ingedeeld en staat de woning in een buurt waar je graag zou willen wonen? Dan zou je een aantal (grote) aanpassingen kunnen overwegen die de indeling beter maken:
-de muur tussen de keuken en hal over de gehele lengte zo’n 40cm naar links verplaatsen (het toilet moet minimaal 1.20m zijn, de toilet deur moet dan ook verplaatst worden). Je krijgt dan net genoeg ruimte om een comfortabel kookeiland te plaatsen, eventueel met je eettafel in het verlengde. Mooi taak voor een keukenboer om dat goed in te tekenen.
- verwijder het halletje naar de trap. Dat is nu heel nauw en ongemakkelijk. Een goede denk oefening is: hoe krijg ik mijn bed en wasmachine naar boven?
Als laatste: krijg je een WTW installatie? Ik zie in de keuken 2 vermoedelijke aanvoer punten. Dat is niet ideaal: verse lucht zal nu direct in het afzuigpunt van het toilet en keuken verdwijnen. Het zou beter zijn als deze aanvoerpunten in de woonkamer zouden zitten.
Thanks voor het meedenken!spatialfabric schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:42:
@Belecthor ik ben het met je eens dat dit een zeer onhandige indeling is. Ook eentje die ontzettend lastig achteraf aan te passen is. Wie is de verkoper en bouwende partij? want dit belabberde niveau zie ik zelden. Ik vermoed (hoop?) dat dit een ontwikkelende bouwer is, zonder architect.
Volgens mij komt de architect van BPD of Kuin. Beide grote partijen, maar goed, dat zegt blijkbaar niets.
Zaken verplaatsen gaat héél moeilijk bij deze aannemer helaas, dus zo de hal verbouwen gaat niet lukken. We hebben type-c ventilatie overigens, geen WTW.
Aan de overkant van de keuken zou ik nog een (klein) keukenkastje kunnen plaatsen, denk ik. Een kookeiland is wat ons betreft niet nodig, zeker in zo'n relatief kleine woonkamer.
Ja, de ramen bedekken hebben we inderdaad ook over nagedacht, alleen vinden we dat ook wel weer zonde van de lichtinval, daar zit ook wat twijfel.Lupadi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 05:42:
[...]
Deels is het misschien ook accepteren dat je geen groot kookeiland met kastenwand kwijt kan in een rijwoning, als deze woning al hoog in je budget zit krijg je ergens anders dan iets beters/groters voor het zelfde budget?
Dat gezegd hebbende zie ik zo snel 2 opties als je de huidige keuken niet acceptabel vindt,
1. Je zet hem toch voor het raam en vraagt de bouwer het kozijn op te delen zodat alleen het bovenste deel open kan, het onderste deel plak je gewoon af verlies je wel wat licht in je huis.
2. Je maakt een parallel opstelling waar je “achter” de deur in dat hoekje de koffie machine zet
All-in-all kost deze woning ons incl. meerwerk zo'n 520k, dus we zitten aan de onderkant van de nieuwbouwwoningmarkt, maar weinig geld vind ik het ook niet. Helaas is bestaande bouw minstens zo duur, maar dan moet je doorgaans ook nog zaken aanpassen.
[ Voor 22% gewijzigd door Belecthor op 15-11-2024 07:17 ]
Is die 520 de V.o.n. Prijs? Dan kom je al snel ergens tussen de 570 en 625 uit met al het meer werkBelecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:09:
[...]
Thanks voor het meedenken!
Volgens mij komt de architect van BPD of Kuin. Beide grote partijen, maar goed, dat zegt blijkbaar niets.
Zaken verplaatsen gaat héél moeilijk bij deze aannemer helaas, dus zo de hal verbouwen gaat niet lukken. We hebben type-c ventilatie overigens, geen WTW.
Aan de overkant van de keuken zou ik nog een (klein) keukenkastje kunnen plaatsen, denk ik. Een kookeiland is wat ons betreft niet nodig, zeker in zo'n relatief kleine woonkamer.
[...]
Ja, de ramen bedekken hebben we inderdaad ook over nagedacht, alleen vinden we dat ook wel weer zonde van de lichtinval, daar zit ook wat twijfel.
All-in-all kost deze woning ons incl. meerwerk zo'n 520k, dus we zitten aan de onderkant van de nieuwbouwwoningmarkt, maar weinig geld vind ik het ook niet. Helaas is bestaande bouw minstens zo duur, maar dan moet je doorgaans ook nog zaken aanpassen.
Wel een lekker ruim toilet, kan je flink de benen strekken!Belecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 01:36:
Of als je echt te dronken bent om op te staan lukt een dutje doen ook nog wel met je voeten onder de pot 😂Ascension schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:57:
[...]
Wel een lekker ruim toilet, kan je flink de benen strekken!
Incl. meerwerk staat er.Lupadi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
[...]
Is die 520 de V.o.n. Prijs? Dan kom je al snel ergens tussen de 570 en 625 uit met al het meer werk
@Belecthor
Ik vind de ruimte toilet op BG en ruime (brede) hal wel echt een plus. Verder blijft zo'n woonkamer en keuken klein, maar eenzelfde opzet zie ik hier ook bij de projecten in de tussenwoningen.
Mogelijk kun je de ruimte onder de trap nog leuk benutten of de TV tussen de 2 ramen zetten bij je achtergevel.
Ja, het is toch wel een aardige hoeveelheid concessies die we moeten doen. Bizar dat dit soort huizen een aantal jaren geleden voor onder de 300k gebouwd werden.Draakje5 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:59:
[...]
Incl. meerwerk staat er.
@Belecthor
Ik vind de ruimte toilet op BG en ruime (brede) hal wel echt een plus. Verder blijft zo'n woonkamer en keuken klein, maar eenzelfde opzet zie ik hier ook bij de projecten in de tussenwoningen.
Mogelijk kun je de ruimte onder de trap nog leuk benutten of de TV tussen de 2 ramen zetten bij je achtergevel.
Stenen worden niet opgegeten door inflatieBelecthor schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:05:
[...]
Ja, het is toch wel een aardige hoeveelheid concessies die we moeten doen. Bizar dat dit soort huizen een aantal jaren geleden voor onder de 300k gebouwd werden.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.