Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:10
TNThomas schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:01:
Wanneer zijn jullie de eerste keer gaan praten met een stukadoor en vloerenlegger? Is het slim dit al te doen als de bouw net is gestart?
Indien je al partijen in gedachte hebt, kan je vragen tot welke datum ze op dit moment geboekt zijn.

Bij ons is het al weer bijna 3 jaar geleden, met COVID. Toen was het vechten voor vaklui met agenda's die volgeboekt waren voor een jaar tot anderhalf na dato 8)7
Niemand op vakantie, dan maar aan de verbouwing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:01
Goedemiddag allen,

Wij hebben deze week de koop-/aanneemovereenkomst ondertekend voor onze tussenwoning met muurkapel van 125m2 (+ 12,5m2 aanbouw) die eind 2026 wordt opgeleverd. De woning heeft energielabel A++++ en beschikt over een lucht-water warmtepomp en lage temperatuur vloerverwarming in de gehele woning minus badkamer en zolder. Het sanitair moeten we verplicht bij de aannemer afnemen. Deze zitten er ook al zeer standaard in in het aankoopbedrag. We willen alleen extra gaan betalen voor mooiere tegels en later zelf het badkamermeubel etc. vervangen. De keuken willen we zo ver nu bekend bij de IKEA gaan kopen en laten installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtbQj47mCnj_HGrHZtp5HvyibNU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg1KVQ01Vqk6pJn9C13McvLU.jpg?f=user_large

Betreft meerwerk hebben we tot op heden gecalculeerd de uitbouw van 2.4m (23k), dubbele deuren met twee zijlichten(2.4k), de badkamer met 50cm vergroten (1.1k), vloerverwarming in de badkamer(1.2k), buitenkraan en schrobput (1.1k) én een zwikje elektra meerwerk zoals min. 14 loze leidingen en mantelbuis 50mm naar voor en achter (i.v.m. geen toegankelijke kruipruimte) (3.2k).

Ik ga als elektricien zijnde na oplevering zelf meer sleuven maken en elektra trekken. De grote hoeveelheid loze leidingen zijn voor iedere ruimte én een stuk of 6 op zolder voor toekomstige thuisbatterij en andere toekomstplannen. De afwerking van de wanden willen we naderhand zelf doen, sleuven dicht smeren, voorbewerken, glasvliesbehang en schilderen. Ook de beplating op zolder willen we zelf afwerken én in de toekomst misschien een wand plaatsen voor een extra slaapkamer (deze kost bij bouw 5.5k...). Ook de vloer willen we zelf gaan leggen. De vurenhouten trappen zijn fabrieksmatig gegrond dus die willen we zelf gaan lakken. Misschien willen we op de open zoldertrap stootborden laten plaatsen i.v.m. kinderen.

Ik ben ben benieuwd wat voor onvoorziene kosten we nog tegenaan gaan lopen. Zo ver ik nu kan bedenken schieten me alleen nog de deuren te binnen. Dat zijn 'saaie' witte opdek deuren.

Maar al met al, vanaf nu ga ik dit topic nauwlettend in de gaten houden. Ik hou jullie in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
KerstRunner schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:02:
Goedemiddag allen,

Wij hebben deze week de koop-/aanneemovereenkomst ondertekend voor onze tussenwoning met muurkapel van 125m2 (+ 12,5m2 aanbouw) die eind 2026 wordt opgeleverd. De woning heeft energielabel A++++ en beschikt over een lucht-water warmtepomp en lage temperatuur vloerverwarming in de gehele woning minus badkamer en zolder. Het sanitair moeten we verplicht bij de aannemer afnemen. Deze zitten er ook al zeer standaard in in het aankoopbedrag. We willen alleen extra gaan betalen voor mooiere tegels en later zelf het badkamermeubel etc. vervangen. De keuken willen we zo ver nu bekend bij de IKEA gaan kopen en laten installeren.

[Afbeelding]

Betreft meerwerk hebben we tot op heden gecalculeerd de uitbouw van 2.4m (23k), dubbele deuren met twee zijlichten(2.4k), de badkamer met 50cm vergroten (1.1k), vloerverwarming in de badkamer(1.2k), buitenkraan en schrobput (1.1k) én een zwikje elektra meerwerk zoals min. 14 loze leidingen en mantelbuis 50mm naar voor en achter (i.v.m. geen toegankelijke kruipruimte) (3.2k).

Ik ga als elektricien zijnde na oplevering zelf meer sleuven maken en elektra trekken. De grote hoeveelheid loze leidingen zijn voor iedere ruimte én een stuk of 6 op zolder voor toekomstige thuisbatterij en andere toekomstplannen. De afwerking van de wanden willen we naderhand zelf doen, sleuven dicht smeren, voorbewerken, glasvliesbehang en schilderen. Ook de beplating op zolder willen we zelf afwerken én in de toekomst misschien een wand plaatsen voor een extra slaapkamer (deze kost bij bouw 5.5k...). Ook de vloer willen we zelf gaan leggen. De vurenhouten trappen zijn fabrieksmatig gegrond dus die willen we zelf gaan lakken. Misschien willen we op de open zoldertrap stootborden laten plaatsen i.v.m. kinderen.

Ik ben ben benieuwd wat voor onvoorziene kosten we nog tegenaan gaan lopen. Zo ver ik nu kan bedenken schieten me alleen nog de deuren te binnen. Dat zijn 'saaie' witte opdek deuren.

Maar al met al, vanaf nu ga ik dit topic nauwlettend in de gaten houden. Ik hou jullie in de gaten!
Geen vloerverwarming in je badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:49:
[...]

Geen vloerverwarming in je badkamer?
Niet standaard. Willen we als meerwerk meenemen voor 1.1k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
KerstRunner schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:40:
[...]

Wow dit heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me wel handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:50

Cordon

Lievelings jankert

TNThomas schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:01:
Wanneer zijn jullie de eerste keer gaan praten met een stukadoor en vloerenlegger? Is het slim dit al te doen als de bouw net is gestart?
Half jaartje van tevoren. Was genoeg plek, maar het weten wie wat gaat doen voor je je inmeetdag hebt, is wel handig. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13
KerstRunner schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:40:
Dat is wel vreemd. Ik zou ze dan toch even vragen hoe ze het voor zich zien dat de standaarduitvoering voldoet aan het bouwbesluit.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:40
Oepsie wel zo handig om mijn stroomleverancier op de hoogte te brengen dat ik ga verhuizen, hopelijk heb ik wel nog stroom in het nieuwe huis aanstaande donderdag is de oplevering al.

Had wel water aangevraagd maar stroom nog niet geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
FredvZ schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is wel vreemd. Ik zou ze dan toch even vragen hoe ze het voor zich zien dat de standaarduitvoering voldoet aan het bouwbesluit.
Waarschijnlijk elektrische radiator? Dacht dat mijn nieuwbouwwoning karig was zonder tripple glas, douche wtw of keuken(check) maar geen vloerverwarming in de badkamer is wel erg schraal... En daar dan 1100 euro voor durven vragen |:(

Hier leggen ze netjes (kosteloos) de vloerverwarming door in de ruimte die vrijkomt omdat ik 't bad laat vervallen... Soms ben je toch weer positief verrast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Leuk huis om te zien overigens met die muurkapel

[ Voor 84% gewijzigd door nooberke op 04-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
leeri003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:46:
Oepsie wel zo handig om mijn stroomleverancier op de hoogte te brengen dat ik ga verhuizen, hopelijk heb ik wel nog stroom in het nieuwe huis aanstaande donderdag is de oplevering al.
Stroom en water worden werkend opgeleverd door de aannemer. Ongeacht of je wel geen abo op tijd hebt afgesloten. Wel aan te raden natuurlijk, scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nooberke schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:49:
[...]
maar geen vloerverwarming in de badkamer is wel erg schraal... En daar dan 1100 euro voor durven vragen |:(
Bij ons was het ook een optie (ik meen 800 euro) en lang niet iedereen heeft het afgenomen.

De standaard radiator (op warmtenet) is makkelijk in staat de temperatuur te halen. Zelfs met alles uit komt het eigenlijk nooit onder de 18 graden in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
nooberke schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:49:
Waarschijnlijk elektrische radiator?
Dan sta je effectief dus altijd een koude badkamer. Of je moet in staat zijn om altijd vooraf in te kunnen schatten dat je dat badkamer wil gebruiken, zodat je de verwarming op tijd aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hier ook geen vloerverwarming in de badkamer, alleen electrische radiator, en die staat lekker laag. Nu rond de 15 graden, terwijl de rest van de ruimtes boven de 20 graden is. Was ook geen optie om wel vloerverwarming te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Diablow op 04-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Aubergine schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:03:
[...]

De badkamer wordt standaard verwarmd met zo'n elektrische wandradiator-ding. Weet even niet hoe je dat noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-06 11:10
FredvZ schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:56:
[...]

Dan sta je effectief dus altijd een koude badkamer. Of je moet in staat zijn om altijd vooraf in te kunnen schatten dat je dat badkamer wil gebruiken, zodat je de verwarming op tijd aan kan zetten.
Of je zet de radiator even op boost voor 5 minutjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnionNebula
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-06 09:49
Aubergine schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:03:
[...]

Bij ons appartementencomplex geen vloerverwarming in de badkamer en de toilet en ook geen optie om het als meerwerk mee te nemen. Badkamer krijgt een elektrische radiator met eigen thermostaat, toilet verder niets. Blijkbaar minder vanzelfsprekend dan ik dacht :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik ben momenteel aan het inventariseren waar er nog extra wcd’s, loze leidingen, lichtpunten, etc moeten komen.

Hoe hebben jullie dit op de tekening aangegeven?

Het is een PDF dus makkelijk zaken selecteren, kopieren en wijzigen gaat niet. Natuurlijk kan ik er een afbeelding van maken en in Paint aan de slag.

Uitprinten kan, maar moet wel op A3 voor de juiste schaal. Inscannen wordt dan weer een uitdaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-11-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 10:59
Kookwekkert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat ze in de muur géén 19mm buis hebben gelegd? Die buizen zitten op het moment van opleveren toch al in de behangklare muren, of niet?
Mijn woning is casco opgeleverd (dus ook zonder stucwerk). Dat zou je bij een tussentijds kijkmoment kunnen spotten. Inmiddels is alles verlegd en heb ik nu een 19 mm buis door en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:32:
Ik ben momenteel aan het inventariseren waar er nog extra wcd’s, loze leidingen, lichtpunten, etc moeten komen.

Het is een PDF dus makkelijk zaken selecteren, kopieren en wijzigen gaat niet. Natuurlijk kan ik er een afbeelding van maken en in Paint aan de slag.

Uitprinten kan, maar moet wel op A3 voor de juiste schaal. Inscannen wordt dan weer een uitdaging.
Even uit printen op een a4tje en lekker krabellen. Daarna word het een gesprek met je koop begeleider en die tekent het in met software. Als je dit al wilt doen voor de begeleider, zal je even moeten uitzoeken welke software ze gebruiken zodat ze je bestand kunnen openen straks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 21-06 07:39

ik heb met de tekentool in acrobat allemaal dingen zitten intekenen, op papier gaat het waarschijnlijk sneller en makkelijker als je weet waar alles moet, je kunt alleen niet achteraf dingen veranderen
paint is ook een goede optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:40
Energiecontract is geregeld, als ik afzag van mijn herroepingsrecht werd ik morgen aangesloten, viel dus allemaal wel mee en ben tevreden met Tibber als leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

vormulier schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:33:
[...]

Even uit printen op een a4tje en lekker krabellen. Daarna word het een gesprek met je koop begeleider en die tekent het in met software. Als je dit al wilt doen voor de begeleider, zal je even moeten uitzoeken welke software ze gebruiken zodat ze je bestand kunnen openen straks :)
Gesprek met de bouwbegeleider hebben we al gehad, maar we willen nog wat zaken aanpassen dus zoek even de beste (en makkelijkste manier) om dit te doen.
Lupadi schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
[...]

ik heb met de tekentool in acrobat allemaal dingen zitten intekenen, op papier gaat het waarschijnlijk sneller en makkelijker als je weet waar alles moet, je kunt alleen niet achteraf dingen veranderen
paint is ook een goede optie ;)
Ik ga even stoeien met die tekentool, thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
leeri003 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:53:
Energiecontract is geregeld, als ik afzag van mijn herroepingsrecht werd ik morgen aangesloten, viel dus allemaal wel mee en ben tevreden met Tibber als leverancier.
Dat kan helemaal niet volgens de Richtlijn Consumentenrechten van de EU :+, als je annuleert moet je wel betalen voor de geleverde stroom maar vrijwillig afzien van het heroepingsrecht is geen optie bij het afsluiten van een energiecontract.

dus als het toch niet bevalt kun je er nog onderuit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke

Hier concept A3 bouwtekeningen (inclusief verwerkte ruwbouwopties voor mijn bouwnummer) gekregen op de eerste kopersbijeenkomst, vervolgens hier met potlood de aantekeningen op gemaakt en op kantoor weer in A3 gescanned

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 00:39

Wij kregen van de bouwer het advies om hier Bluebeam voor te gebruiken.
Dat werkte inderdaad heel prettig omdat je overal labels en maten bij kunt zetten. Ook kun je hiermee juist wel allerlei zaken (wcd, schakelaar, loze leiding) van de oorspronkelijke pdf selecteren, kopiëren en wijzigen.
De trial versie is maar een paar weken te gebruiken dus je moet wel al een goed idee hebben wat je wilt aanpassen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Server rek in de trapkast gepland? :P
Tip: Laat die WCD dan op een eigen groep zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zou ook duidelijk zijn. Het vermelden van een 'plusminus' teken geeft alleen maar verwarring en vrijbrief om er van af te wijken. Als het 25cm is, gewoon 25cm en niet plusminus 25cm.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 06-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
KerstRunner schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:02:
Ook de beplating op zolder willen we zelf afwerken én in de toekomst misschien een wand plaatsen voor een extra slaapkamer (deze kost bij bouw 5.5k...).
Let ook op de ventilatie van die extra slaapkamer. Hier op zolder hebben we ook zelf - na de bouw - een extra ruimte gemaakt. Maar daar zit dus geen WTW-inblaasventiel. In die ruimte is het vervolgens muf en deze zou je echt niet als slaap-/werkkamer kunnen gebruiken (veelal 1000 ppm+).

Inmiddels één bestaand WTW-inblaasventiel gebruikt om - via een koof - in die kamer uit te komen.

Zorg dus niet alleen voor een wandje maar ook voor ventilatie.

Alternatief: krijg je voor die 5.5k ook een aangepast ventilatieplan met een extra inblaasventiel/aangepaste WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 00:39
Farmerwood schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:34:
[...]

Server rek in de trapkast gepland? :P
Tip: Laat die WCD dan op een eigen groep zetten.
Helaas moet je over dit soort dingen veel te vroeg beslissen. Ons idee was eerst om een losse vriezer te plaatsen (gaan we niet doen), of een losse magnetron (gebruiken we zelden, komt misschien in een keukenkastje boven de oven zoals we in het keukentopic zagen), of inderdaad een server, nas en/of accesspoint (wordt PoE). Als we besluiten de tv aan trapkastwand te hangen ipv op de lange muur kan ik de kabels mooi door de wand heen voeren. Ik heb nog nooit te veel wandcontactdozen of loze leidingen gehad, wel te weinig of op de verkeerde plek ;)
Een WCD op een eigen groep was een goed idee geweest, dat bedacht ik zelf ook, helaas pas na de sluitingsdatum. De best grote trapkast is misschien een mooie plek om over een paar jaar een thuisaccu op te hangen.
Draakje5 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:58:
Ik zou ook duidelijk zijn. Het vermelden van een 'plusminus' teken geeft alleen maar verwarring en vrijbrief om er van af te wijken. Als het 25cm is, gewoon 25cm en niet plusminus 25cm.
Je hebt helemaal gelijk, daar hadden we niet goed over nagedacht. Wat we in onze tekening hebben gezet is door de bouwer overgenomen in een formele meerwerkbouwtekening, hier staan geen "plusminussen" in.
Inmiddels al een kijkmiddag gehad en de maten blijken eng nauwkeurig te kloppen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Blurk62 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:28:
Helaas moet je over dit soort dingen veel te vroeg beslissen. Ons idee was eerst om een losse vriezer te plaatsen (gaan we niet doen), of een losse magnetron (gebruiken we zelden, komt misschien in een keukenkastje boven de oven zoals we in het keukentopic zagen), of inderdaad een server, nas en/of accesspoint (wordt PoE).
Herkenbaar. Wij stonden een paar weken terug op een kijkmiddag te staren naar een paar extra stopcontacnten, "Waarom hadden we die ook alweer besteld :? "

En bij de volgende kamer: "Oh, hier hadden eigenlijk nog wel een paar extra stopcontacten gekund"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Mr. Stom schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:44:
[...]

Let ook op de ventilatie van die extra slaapkamer. Hier op zolder hebben we ook zelf - na de bouw - een extra ruimte gemaakt. Maar daar zit dus geen WTW-inblaasventiel. In die ruimte is het vervolgens muf en deze zou je echt niet als slaap-/werkkamer kunnen gebruiken (veelal 1000 ppm+).

Inmiddels één bestaand WTW-inblaasventiel gebruikt om - via een koof - in die kamer uit te komen.

Zorg dus niet alleen voor een wandje maar ook voor ventilatie.

Alternatief: krijg je voor die 5.5k ook een aangepast ventilatieplan met een extra inblaasventiel/aangepaste WTW?
Volgensmij krijgen we geen WTW. Is dat een heel gemis? Is dat de moeite waard om te vragen aan de aannemer of is daar een geheel andere infrastructuur voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcsN0HBy71dnfoSK0otR_nzpGck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cHSperk5zOWi6U7cTa1dn7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:04:
[...]

Volgensmij krijgen we geen WTW. Is dat een heel gemis? Is dat de moeite waard om te vragen aan de aannemer of is daar een geheel andere infrastructuur voor nodig?

[Afbeelding]
Je krijgt type c ventilatie, dat gaat project never nooit wijzigen in type d. Daarvoor is een heel buizen systeem nodig over alle verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:04:
[...]

[Afbeelding]
Dan heb je type C met roosters in de ramen. Dat is een stuk makkelijker omdat je geen buizenstelsel door de woning hebt lopen. Als die extra kamer een raam heeft met roosters van voldoende grootte dan zul je - zeg ik als leek - weinig problemen hebben met een slechte luchtkwaliteit.

Ik vraag we dan wel af wat ze wél doen als dit maar liefst 5,5k kost en ik zou dit dus lekker zelf achteraf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Even een vraagje; wie is er verantwoordelijk voor de aansluiting tekening met offerte meerwerk?

Ik heb in de mailwisseling vernomen tussen engineer en kopersbegeleiding dat er zaken op de offerte missten die wel op de tekening staan. Stel dat dit nu weer het geval is, wat is dan lijdend? De tekening of de offerte?

Ik vraag het omdat op de offerte bv geen post voor ombouwen 2 naar 3 fase stond. Dat zou kopersbegeleiding aanpassen maar hebben ze volgens mij nu weer vergeten. Niet dat ik zo met een 2 fase aansluiting zit. Op de keukentekening staat t wel duidelijk aangegeven.

[ Voor 29% gewijzigd door YKla op 07-11-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
.

[ Voor 99% gewijzigd door YKla op 07-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Mr. Stom schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:45:
[...]

Dan heb je type C met roosters in de ramen. Dat is een stuk makkelijker omdat je geen buizenstelsel door de woning hebt lopen. Als die extra kamer een raam heeft met roosters van voldoende grootte dan zul je - zeg ik als leek - weinig problemen hebben met een slechte luchtkwaliteit.

Ik vraag we dan wel af wat ze wél doen als dit maar liefst 5,5k kost en ik zou dit dus lekker zelf achteraf doen.
Een wand inclusief kozijn en deur plaatsen, verlichtingspunten, stopcontacten en lichtschakelaars verplaatsen – dat is het zo'n beetje. Ik vermoed dat de meeste mensen die nieuwbouw kopen en alles meteen goed willen hebben, toch voor deze optie kiezen. Maar iedereen met een beetje technisch inzicht begrijpt dat het verleggen van wat elektra en het plaatsen van een niet-geïsoleerde binnenwand met deur geen 5.5k hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
YKla schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:14:
Even een vraagje; wie is er verantwoordelijk voor de aansluiting tekening met offerte meerwerk?

Ik heb in de mailwisseling vernomen tussen engineer en kopersbegeleiding dat er zaken op de offerte missten die wel op de tekening staan. Stel dat dit nu weer het geval is, wat is dan lijdend? De tekening of de offerte?

Ik vraag het omdat op de offerte bv geen post voor ombouwen 2 naar 3 fase stond. Dat zou kopersbegeleiding aanpassen maar hebben ze volgens mij nu weer vergeten. Niet dat ik zo met een 2 fase aansluiting zit. Op de keukentekening staat t wel duidelijk aangegeven.
Waar je je handtekening onder zet, is leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Source90 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:20:
[...]

Je krijgt type c ventilatie, dat gaat project never nooit wijzigen in type d. Daarvoor is een heel buizen systeem nodig over alle verdiepingen.
Mooi kut! Ik lees dat veel mensen hun voorkeur geven aan een WTW installatie. Zit ik dan met m'n A++++ woning met lage temperatuur vloerverwarming en ventilatieroosters die kou naar binnen zuigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:40:
[...]

Ik heb getekend voor zowel de tekening als de offerte. Dus beide bijlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:27
Draakje5 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:40:
[...]

Maar zoals ik het begrijp zet hij zijn handtekening onder beide. Ik heb het zelf ook een keer gehad dat een optie wel op de nieuwe technische tekening stond, maar niet op de meerwerklijst. Na de kopersbegeleider er op te wijzen was het aangepast, maar ben inderdaad ook wel benieuwd. Je tekent namelijk iets tegenstrijdigs aangezien het op het ene wel staat en ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
YKla schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:45:
[...]

Ik heb getekend voor zowel de tekening als de offerte. Dus beide bijlagen.
Als ik me goed herinner stond er bij ons in de kleine lettertjes van de tekening dat de omschrijvingen altijd leidend zijn.
Zoiets zal er bij jou vast ook staan. Dat geldt natuurlijk met name voor tegenstrijdigheden. Als er meer op de tekening staat wordt het wellicht een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Farmerwood schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:48:
[...]

Als ik me goed herinner stond er bij ons in de kleine lettertjes van de tekening dat de omschrijvingen altijd leidend zijn.
Zoiets zal er bij jou vast ook staan. Dat geldt natuurlijk met name voor tegenstrijdigheden. Als er meer op de tekening staat wordt het wellicht een ander verhaal.
Dat lijkt me wel. Op een tekening heb ik visueel wat waar zit. In zon optielijst staat 20x stopcontact, de ene keer wel geschakeld en de andere keer niet. Dan moet ik de volledige offerte gaan duiden op zaken waar ik de technische kennis niet voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:41:
[...]

Mooi kut! Ik lees dat veel mensen hun voorkeur geven aan een WTW installatie. Zit ik dan met m'n A++++ woning met lage temperatuur vloerverwarming en ventilatieroosters die kou naar binnen zuigen..
Ook wel benieuwd wat ze dan wel "erg goed" doen om de norm toch te halen? WTW heeft aardige invloed op het comfort/verbruik en de energiebehoefte bij lage buitentemperaturen. Ik baal persoonlijk dat ik geen tripple glas of douche WTW krijg, maar mechanische ventilatie type-C zou voor mij wel echt een afknapper zijn geweest.

Jammer dat het bouwbesluit dat soort voorzieningen niet gewoon afdwingt, het zijn allemaal "verkeerde" bezuinigingen van de aannemer.

Overigens zegt die A++++ ook niet zoveel, geloof dat mijn ouders met een een gerenoveerd all-electric huis uit 1979 ook A++++ zouden halen met de 26 zonnepanelen op het dak terwijl dat bij lange na niet te vergelijken is met nieuwbouw ;)

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 07-11-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nooberke schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:20:
[...]
Jammer dat het bouwbesluit dat soort voorzieningen niet gewoon afdwingt, het zijn allemaal "verkeerde" bezuinigingen van de aannemer.
De aannemer doet (helaas alleen) wat hij moet doen. Voldoen aan EPC/BENG.

Het is hier al eerder ter sprake geweest.
Onze hele wijk/stadsdeel b.v zit op een warmtenet en omdat dat in theorie super groen is (er wordt afval verbrandt...) scoor je al zo hoog voor die EPC dat je makkelijk met ventilatie type C af kan en dat is weer veel goedkoper aan te leggen. En dus hebben alle huizen hier ventilatieroosters.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 07-11-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
@Farmerwood is dat de echte reden of is het dat een groot deel van de Waalsprong gebouwd is onder bouwbesluit 2012. Nieuwe woningen zie namelijk wel degelijk met balans ventilatie gebouwd worden. Helaas viel onze woning ook nog net onder de 2012 eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
nooberke schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:20:
[...]
mechanische ventilatie type-C zou voor mij wel echt een afknapper zijn geweest.
Dat vind ik een groot statement. Alsof je nieuwbouw woningen voor het kiezen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:02:
[...]

Dat vind ik een groot statement. Alsof je nieuwbouw woningen voor het kiezen hebt.
Ons toekomstige huis (bouw start Q1 2025) krijgt ook een type-C ventilatie. Wij hadden liever type-D gehad, maar helaas is dat geen mogelijkheid.

Een afknapper is het echter niet, want wij zijn erg blij dat wij ingeloot waren voor deze woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:45:
@Farmerwood is dat de echte reden of is het dat een groot deel van de Waalsprong gebouwd is onder bouwbesluit 2012. Nieuwe woningen zie namelijk wel degelijk met balans ventilatie gebouwd worden. Helaas viel onze woning ook nog net onder de 2012 eisen.
Dat gevoel heb ik wel ja. Ook veel woningen in de Waalsprong die pas recent opgeleverd zijn hebben ventilatie type C.

En in 2020-2021, toen mijn woning gebouwd werd, las ik hier al heel veel mensen die type D en WTW hebben. (Icm warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Farmerwood schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:38:
[...]

Dat gevoel heb ik wel ja. Ook veel woningen in de Waalsprong die pas recent opgeleverd zijn hebben ventilatie type C.

En in 2020-2021, toen mijn woning gebouwd werd, las ik hier al heel veel mensen die type D en WTW hebben. (Icm warmtepomp)
Mag toch hopen dat ze in hof van Holland allemaal een WTW hebben met fijnstoffilters..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KerstRunner schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:02:
[...]

Dat is toch ook zo? Ik zou niet op een woning inschrijven als er continu koude lucht over mijn rug loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KerstRunner
Wolly schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:29:
[...]

Dat is toch ook zo? Ik zou niet op een woning inschrijven als er continu koude lucht over mijn rug loopt.
Wat een toneelspel. Alsof in ieder huis met ventilatieroosters mensen in de kou zitten.
Dj-sannieboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:46:
[...]
Een afknapper is het echter niet, want wij zijn erg blij dat wij ingeloot waren voor deze woning.
Wij zijn ook ontzettend blij dat we überhaupt een toewijzing hebben gekregen, gezien de enorme krapte in de markt. Soms lijkt het erop dat (toekomstige) nieuwbouwkopers na de toewijzing de waarde hiervan snel vergeten, en dat de keuzevrijheid en inspraakmogelijkheden hen soms wat zelfingenomen maken. Zo’n toewijzing is een kwestie van kans en gunfactor, niet iets dat je je in deze markt echt kunt toe eigenen.

[ Voor 50% gewijzigd door KerstRunner op 07-11-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:48
Hallo tweakers! Graag jullie hulp bij het volgende: wij zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Geen projectbouw maar vrij ontwerp. Het huis wordt volgens de hoogst haalbare duurzame en circulaire normen gebouwd. Op voorhand wisten we dat het duurder zou worden dan via bv een catalogusbouwer maar verschil begint nu wel erg op te lopen. Op basis van de 1e calculatie een aantal zaken die opvallen en waarvan ik hoop dat jullie mij alvast wat feedback kunnen geven om de juiste discussie met de aannemer te voeren.

1. De aannemer is in de calculatie uitgegaan van mechanische ventilatie (luchtafzuiging en ventilatie dmv roosters). Ons inziens niet passend gelet op de duurzaamheids kenmerken maar lijkt meer een poging de kosten nog wat te drukken. Een wtw zou hier meer op zijn plaats zijn.

2. Voor de aanleg van 114m2 (alleen bg) vv en een ecofrost full electric warmtepomp wordt 36.000 gecalculeerd. Meerprijs 300l boilervat 2100 euro en meerprijs WW-warmtepomp 6000 euro, meerprijs 96m2 vv 1e verdieping 9000 euro. Volgens de aannemer is vloerverwarming niet nodig op de 1e verdieping (woning heeft ook nog een 2e verdieping). Gelet op de totale stichtingskosten vh huis vinden wij het gevoelsmatig al niet ok om geen vv op de 1e etage neer te leggen maar los daarvan vinden wij de basisprijs van 36k voor de warmtepomp en vv op de bg zeer fors. Gelet op de gemiddelde prijzen voor de aanleg van vv zou er sprake zijn van een enorm dure wp. Prijzen van de ecofrost zijn echter moeilijk te vinden. Aannemer is zelf zeer enthousiast over het merk alleen hier op het forum heb ik niet het idee dat die mening door iedereen wordt gedeeld.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reactie is op bovenstaande punten!

[ Voor 4% gewijzigd door Sjors81 op 08-11-2024 00:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Sjors81 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:12:
Hallo tweakers! Graag jullie hulp bij het volgende: wij zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Geen projectbouw maar vrij ontwerp.
Dan kan je beter in dit topic terecht:
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

@twain4me kan je de topic waarschuwing aanpassen naar deel 3 van eigen woning?

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 08-11-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 22:44
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie op basis van deze technische omschrijving en plattegrond verwachten dat de onbenoemde ruimte wel of niet vloerverwarming heeft?
De onbenoemde ruimte bevindt zich op de 1e en tevens bovenste verdieping (erboven zit wel nog een vlizoruimte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSu8VUDiphWwUJfshWnJr8fzp6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tSaomhp15tRwKWNiiV3UOns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXmUFSx114pj6ZtqPyV3dRqFMSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuZAHe65WsMUYKwypO6ivBm0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:40:
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie op basis van deze technische omschrijving en plattegrond verwachten dat de onbenoemde ruimte wel of niet vloerverwarming heeft?
De onbenoemde ruimte bevindt zich op de 1e en tevens bovenste verdieping (erboven zit wel nog een vlizoruimte)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel maar niet na te regelen, o.a. omdat de cv verdeler in die ruimte zit 😅, de HoH van die buizen zal alleen groter zijn als in de verblijfruimtes

[ Voor 3% gewijzigd door Lupadi op 08-11-2024 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Wij hebben niet alleen ventilatieroosters, maar hebben ook heel veel ramen (bijna permanent) op kiep- of ventilatie stand staan. Zeker in de slaapkamers.
Dat kan met type C een stuk makkelijker dan met type D zonder dat dit het systeem beïnvloed.

Persoonlijk ervaar ik geluid(soverlast) als enige echte nadeel aan het type-c systeem.
In onze schuifpui zit 3.5m ventilatierooster en daar doorheen kun je gewoon een gesprek voeren met degenen die aan de andere kant in de tuin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

vliegnerd

Nintendo fan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet, denk ik. Waarom zou de bouwer vv aanleggen in een ruimte waar dat niet moet?
In mijn technische ruimte zit de verdeler maar geen verwarming.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-06 13:28

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Het is snel gegaan: een jaar geleden was het nog een gat in de grond vol water, en deze week de sleutel gekregen van mijn 2 onder 1 kapper in Brandevoort. Het eerste straatje van het project is nu klaar, dus voorlopig nog een tijdje in de rommel.

De oplevering ging goed, de VEH inspecteur kon nog best wat vinden, punten die ik zelf had gemist, dus de opleverkeuring was zeker de moeite waard. Komende weken wordt er geschilderd, vloeren binnen en oprit gelegd en de keuken geplaatst, en als het goed gaat hopelijk nog voor kerst verhuizen! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
vliegnerd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:39:
[...]

Niet, denk ik. Waarom zou de bouwer vv aanleggen in een ruimte waar dat niet moet?
In mijn technische ruimte zit de verdeler maar geen verwarming.
Klopt, er blijkt dus inderdaad geen vv in te zitten. Maar op basis van technische omschrijving is dat wel verwarrend: zolder, halletje etc moeten 18 graden kunnen worden, maar deze (grote!) ruimte heeft een lagere status dan een halletje?

Je zou deze ruimte als zolder kunnen zien. In TO staat bijv: " de binnenunit (van de warmtepomp) staat op zolder". En bij andere huizen met 3 verdiepingen uit dit project heeft de zolder wel vloerverwarming...

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:03:
[...]

Klopt, er blijkt dus inderdaad geen vv in te zitten. Maar op basis van technische omschrijving is dat wel verwarrend: zolder, halletje etc moeten 18 graden kunnen worden, maar deze (grote!) ruimte heeft een lagere status dan een halletje?

Je zou deze ruimte als zolder kunnen zien. In TO staat bijv: " de binnenunit (van de warmtepomp) staat op zolder". En bij andere huizen met 3 verdiepingen uit dit project heeft de zolder wel vloerverwarming...

Of zie ik iets over het hoofd?
Op een zolderruimte is toch ook geen vloerverwarming vereist?
Of daar nu de warmtepomp binnenunit staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Draakje5 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:30:
[...]

Op een zolderruimte is toch ook geen vloerverwarming vereist?
Of daar nu de warmtepomp binnenunit staat of niet.
Naja in de technische omschrijving staat dat het op zolder 18 graden moet kunnen worden als het buiten -10 graden is. Zonder verwarming gaat dat toch niet lukken?
Voor duidelijkheid, er wordt dus ook geen radiator in de onbemoemde ruimte geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
[...]

Naja in de technische omschrijving staat dat het op zolder 18 graden moet kunnen worden als het buiten -10 graden is. Zonder verwarming gaat dat toch niet lukken?
Voor duidelijkheid, er wordt dus ook geen radiator in de onbemoemde ruimte geplaatst.
Ik denk dat je zolder prima op 18 graden kan houden als je maar heet genoeg stookt op de BG en 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
[...]

Je onbenoemde ruimte krijgt ook geen CO2/MV zie ik.
Daar komt op 99% zeker dus ook geen vloerverwarming.
Ik zou dat ten alle tijde wel nemen, desnoods met bijbetalen, helemaal als er ook gekoeld kan worden.
Opteren dus om er slaapkamers van te laten maken, dan komt er ook ventilatie en voldoende daglicht met dus vloerverwarming/koeling maar houd natuurlijk dan wel rekening met een extra bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Onze woning is sinds 1,5 maand opgeleverd en we zijn nog flink bezig. Verbaas me alleen over hoe snel er schade komt op renovlies. Het lijkt alsof elke vakman die hier komt, schade achterlaat. Groot gedeelte hiervan kan je overschilderen, maar er is ook een deel wat echt schade is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-06 13:28

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

GeeMoney schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:00:
[...]
Je onbenoemde ruimte krijgt ook geen CO2/MV zie ik.
Daar komt op 99% zeker dus ook geen vloerverwarming.
Ik zou dat ten alle tijde wel nemen, desnoods met bijbetalen, helemaal als er ook gekoeld kan worden.
Opteren dus om er slaapkamers van te laten maken, dan komt er ook ventilatie en voldoende daglicht met dus vloerverwarming/koeling maar houd natuurlijk dan wel rekening met een extra bedrag.
Mijn zolder (onbenoemde ruimte) heeft wel VV maar geen luchttoevoer, wel een afvoer in de technische ruimte waar de WTW staat.

Buren hebben wel slaapkamers gemaakt op hun zolder en die hebben alleen luchttoevoer via open ramen. Alle huizen hier hebben ventilatie type D, dus zonder ventilatieroosters in de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marit1995
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-02 07:18
Wij hebben de deur van de gang naar de woonkamer laten vervallen, inclusief het kozijn. Daar laten we een taatsdeur in plaatsen. Maar ze hebben het dus ook totaal niet afgewerkt, echt ontzettend slordig. Geen hoekprofielen ook. Is dit normaal? Of moeten we daar een puntje van maken met de oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Olivertwist278 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:49:
Onze woning is sinds 1,5 maand opgeleverd en we zijn nog flink bezig. Verbaas me alleen over hoe snel er schade komt op renovlies. Het lijkt alsof elke vakman die hier komt, schade achterlaat. Groot gedeelte hiervan kan je overschilderen, maar er is ook een deel wat echt schade is
Moet je voorstellen hoeveel schade je zou hebben met stucwerk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 19:55
Marit1995 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:11:
Wij hebben de deur van de gang naar de woonkamer laten vervallen, inclusief het kozijn. Daar laten we een taatsdeur in plaatsen. Maar ze hebben het dus ook totaal niet afgewerkt, echt ontzettend slordig. Geen hoekprofielen ook. Is dit normaal? Of moeten we daar een puntje van maken met de oplevering?
Het lijkt me inderdaad normaal als iets vervalt, dat ze het niet op een andere manier maken maar laten zoals het zou zijn zonder.
Maar vragen kan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
KerstRunner schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
[...]

Moet je voorstellen hoeveel schade je zou hebben met stucwerk..
Dat is tenminste makkelijk te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:24:
[...]

Dat is tenminste makkelijk te herstellen.
Maar beschadigd dus ook weer sneller. Soort vicieuze cirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05
mkrmr schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:00:
[...]

Mijn zolder (onbenoemde ruimte) heeft wel VV maar geen luchttoevoer, wel een afvoer in de technische ruimte waar de WTW staat.

Buren hebben wel slaapkamers gemaakt op hun zolder en die hebben alleen luchttoevoer via open ramen. Alle huizen hier hebben ventilatie type D, dus zonder ventilatieroosters in de ramen.
Bij ons was dat ook zo. Nadat we de zolder verbouwd hebben en er slaapkamers gemaakt hebben, heb ik de kamers ook aangesloten op de ventilatie. Juist in een ruimte waar je slaapt of werkt wil je wel goeie lucht hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:36
Nu het onderwerp toch is aangesneden... Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in muurafwerking. Wat waren/zijn voor jullie de redenen om voor stucwerk, dunpleister of renovlies te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-06 11:30

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij -10 een temperatuur behouden van 18c zonder vv? Lijkt mij stug?

Bij ons was het zo dat de onbenoemde ruimte wel vloerverwarming kreeg, maar de lussen verder uit elkaar zouden liggen. Bij het maken van een slaapkamer werden de lussen dichter op elkaar gelegd zodat je 22c kon halen. Is dat niet in jouw ruimte dan ook het geval, dat er wel vloerverwarming ligt, maar de lussen verder uit elkaar liggen?

18c garanderen bij een temperatuur van -10 klinkt mij niet logisch? Of tegenwoordig met alle isolatie kan het, maar bijvoorbeeld een week lang -10 en dan 18c garanderen zonder vv…..

Edit: ik zie nu staan in je plaatje : zolder (bij open verbinding). Dan gaan ze ervan uit als je geen vv hebt dat je de deur open laat? Dan kan het 18 graden worden?

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 08-11-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:12
Bij ons was de zolder ook 18 graden, maar lag er wel vloerverwarming. Alleen met grote lusafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
SillBro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Bij ons was het zo dat de onbenoemde ruimte wel vloerverwarming kreeg, maar de lussen verder uit elkaar zouden liggen. Bij het maken van een slaapkamer werden de lussen dichter op elkaar gelegd zodat je 22c kon halen. Is dat niet in jouw ruimte dan ook het geval, dat er wel vloerverwarming ligt, maar de lussen verder uit elkaar liggen?

18c garanderen bij een temperatuur van -10 klinkt mij niet logisch? Of tegenwoordig met alle isolatie kan het, maar bijvoorbeeld een week lang -10 en dan 18c garanderen zonder vv…..

Edit: ik zie nu staan in je plaatje : zolder (bij open verbinding). Dan gaan ze ervan uit als je geen vv hebt dat je de deur open laat? Dan kan het 18 graden worden?
Ja dat over de lussen heb ik nagevraagd, er ligt helaas gewoon helemaal geen vloerverwarming. (Behalve dan heel klein stukje van wat er vanuit de gang naar de technische installatie loopt). Probleem is dus dat de garantie van 18 graden bij -10 alleen geldt voor "zolder". "Onbenoemde ruimte" staat niet in het lijstje. Volgens kopersbegeleiding hadden we dan kunnen weten dat er niks ligt, en dat er geen enkele specifieke temperatuur gehaald moet kunnen worden. Wij vinden dat heel raar, maar dat zou aan onze beperkte voorkennis kunnen liggen.... (eerste koophuis & dus ook eerste nieuwbouwhuis).

Om vloerverwarming bij te leggen incl naregeling vragen ze 3500 euro, wat me dan weer als veel voorkomt voor het uitbreiden van de vv die al op de verdieping aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SillBro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Een open verbinding van slaapkamers naar zolder, een goed geisoleerd dak, ramen gesloten, wtw systeem, een stooktemperatuur van 21 graden op de slaapkamers, volgens mij moet je dan best prima 18 graden kunnen hanteren op de zolder.

Ik meen te herinneren dat ik op zolder, in mijn huis uit 2006, met het stoken van 18 graden op de slaapkamers, het op zolder prima op een graad of 16 kon houden. Laat staan met een huis dat met de huidige standaarden geisoleerd is, een wtw heeft en waarbij je dus uitgaat van 21gr stoken op slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

vliegnerd

Nintendo fan.

Onbenoemde ruimte is voor techniek en opslag. Voor mensen / werken / slapen niet geschikt.

Of beter: de eisen uit bouwbesluit aangaande ventilatie en verwarming gelden er niet.

[ Voor 33% gewijzigd door vliegnerd op 08-11-2024 14:03 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Draakje5 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:53:
[...]

Een open verbinding van slaapkamers naar zolder, een goed geisoleerd dak, ramen gesloten, wtw systeem, een stooktemperatuur van 21 graden op de slaapkamers, volgens mij moet je dan best prima 18 graden kunnen hanteren op de zolder.

Ik meen te herinneren dat ik op zolder, in mijn huis uit 2006, met het stoken van 18 graden op de slaapkamers, het op zolder prima op een graad of 16 kon houden. Laat staan met een huis dat met de huidige standaarden geisoleerd is, een wtw heeft en waarbij je dus uitgaat van 21gr stoken op slaapkamers.
Wij hebben mechanische ventilatie type c, dus zonder wtw. Maar de zolders van andere huizen in dit project hebben dan ook wél vv. Alleen daar staat dan op het kaartje "zolder" ipv " onbenoemde ruimte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
borft schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:50:
[...]

Bij ons was dat ook zo. Nadat we de zolder verbouwd hebben en er slaapkamers gemaakt hebben, heb ik de kamers ook aangesloten op de ventilatie. Juist in een ruimte waar je slaapt of werkt wil je wel goeie lucht hebben natuurlijk
Hoeveel kostte het om de kamer op een later moment aangesloten te krijgen op de ventilatie? Was dat type c of d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:23:
[...]

Wij hebben mechanische ventilatie type c, dus zonder wtw. Maar de zolders van andere huizen in dit project hebben dan ook wél vv. Alleen daar staat dan op het kaartje "zolder" ipv " onbenoemde ruimte".
Weet jij zo wat dat kostte? VV doorleggen op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05
helen88 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:25:
[...]

Hoeveel kostte het om de kamer op een later moment aangesloten te krijgen op de ventilatie? Was dat type c of d?
Ik heb balansventilatie, met wtw, dus type d. Kosten vielen wel mee volgens mij, hele berg met buizen, kopelingen, bevestiginsbeugels en inblaasventielen. Die had ik ergens online besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
TNThomas schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:30:
Nu het onderwerp toch is aangesneden... Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in muurafwerking. Wat waren/zijn voor jullie de redenen om voor stucwerk, dunpleister of renovlies te kiezen?
Wij hebben gekozen voor 200 grams renovlies. Ten eerste was het een kostenoverweging. We hebben het namelijk zelf "behangen". Ten tweede: hopelijk minder scheurvorming. Maar aangezien we hier pas 1,5 mnd wonen kan ik daar nog weinig over zeggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Sharonh schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
[...]

Wij hebben gekozen voor 200 grams renovlies. Ten eerste was het een kostenoverweging. We hebben het namelijk zelf "behangen". Ten tweede: hopelijk minder scheurvorming. Maar aangezien we hier pas 1,5 mnd wonen kan ik daar nog weinig over zeggen :P
Het is een beetje magie en geluk.

Mijn ouders 1 jeer eerder een huis, diverse scheuren / stukken die bol staan.
Hier bij mij zelfde behangers, zelfde behang nergens last van.

Het is maar het hoe of wat er zijn gewoon te veel variabelen om te zeggen "zo voorkom je scheuren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:39
Aanhakend op bovenstaande muur afwerking vraag, zijn er mensen hier die meteen hebben geverfd? (Dwz schuren voorstrijk verven)
En wat zijn de ervaringen?
Wij willen eerst verven en de scheuren afwachten voor we evt gaan stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
veertje35 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:41:
Aanhakend op bovenstaande muur afwerking vraag, zijn er mensen hier die meteen hebben geverfd? (Dwz schuren voorstrijk verven)
Hebben wij ook even overwogen, maar we zien ons na 1 of 2 jaar niet nog alle muren laten stuken wanneer alle meubels al erin staan. Er zijn stukadoors die ‘scheurgarantie’ geven en na 2 jaar eenmalig scheuren komen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Van deze dans word je allicht niet gelukkig, hoelang ga je dan wachten? een scheur laat zich niet plannen.
Daarnaast als je lekker in je woonkamer alles hebt opgehangen ga je dan weer en soort van "verhuizing" door om je muren leeg te halen voor de stuc?

Allicht beter om alles gewoon van te voren te doen en de scheurtjes gewoon voorlief te nemen (het is niet als of ze nu super groot worden ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Wij hebben in onze huidige nieuwbouw gestuct en gaan nu voor renovlies. Stuc erg veel scheuren. Al denk ik dat t ook uitmaakt of je bijvoorbeeld cellenbeton of prefab muren hebt. Buren hebben renovlies en dat oogt net zo strak maar minder scheuren. Laatstgenoemde is ook een stuk voordeliger tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
YKla schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:43:
[...]

Wij hebben in onze huidige nieuwbouw gestuct en gaan nu voor renovlies. Stuc erg veel scheuren. Al denk ik dat t ook uitmaakt of je bijvoorbeeld cellenbeton of prefab muren hebt. Buren hebben renovlies en dat oogt net zo strak maar minder scheuren. Laatstgenoemde is ook een stuk voordeliger tegenwoordig.
Wat zorgt meestal voor minder scheuren, prefab of zoiets als cellenbeton?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:38
In ons prefab huis uit 2018 hebben we maar 1 scheurtje in het stucwerk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Echter is het stucwerk enorm gevoelig. Daar hadden we niet bij stil gestaan, overal deuken, beschadigde hoekjes en op 1 stuk langs een raam is te weinig primer gebruikt en laat het los.

In het huis dat we nu bouwen waarschijnlijk renovlies vanwege kosten en beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Het was meer werk dan we dachten, maar we zijn er wel blij mee. Er zijn wel een paar plaatsen, zoals bij de buitenkraan, waar je goed kan zien dat het niet vlak is. We wonen er nu een paar maanden, en er zijn een paar kleine scheurtjes zichtbaar. Die gaan we wel een keer herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 19:55
auditor86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:03:
In ons prefab huis uit 2018 hebben we maar 1 scheurtje in het stucwerk.

***members only***

Echter is het stucwerk enorm gevoelig. Daar hadden we niet bij stil gestaan, overal deuken, beschadigde hoekjes en op 1 stuk langs een raam is te weinig primer gebruikt en laat het los.

In het huis dat we nu bouwen waarschijnlijk renovlies vanwege kosten en beschadigingen.
Hoe verwacht je dat renovlies reageert op dezelfde schadeveroorzakende acties?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
[...]

Jezus wat overdreven zeg. Ik zit nu 2 jaar in een nieuwbouwwoning met ventilatieroosters (A++++, vloerverwarming en vloerkoeling, 16 zonnepanelen a325, tuin op het zuiden) en ik ben juist blij dat er lucht op deze manier binnenkomt. Kou over de rug loopt? Nou misschien als mijn schoonmoeder op bezoek komt, maar niet door die ventilatieroosters hoor! Geloof me, dat is niet overdreven _O- .

[ Voor 3% gewijzigd door Bteq op 09-11-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bteq schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:49:
[...]

Jezus wat overdreven zeg. Ik zit nu 2 jaar in een nieuwbouwwoning met ventilatieroosters (A++++, vloerverwarming en vloerkoeling, 16 zonnepanelen a325, tuin op het zuiden) en ik ben juist blij dat er lucht op deze manier binnenkomt. Kou over de rug loopt? Nou misschien als mijn schoonmoeder op bezoek komt, maar niet door die ventilatieroosters hoor! Geloof me, dat is niet overdreven _O- .
Hoop dat het dan voor alle huidige huizen zo is, ik heb de ervaring dat het een kille bedoening is met die roosters open ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:18:
[...]
Hoop dat het dan voor alle huidige huizen zo is, ik heb de ervaring dat het een kille bedoening is met die roosters open ;)
E.e.a hangt samen met je inrichting van de woning.
Als je bv een bank recht onder een rooster zet, wat bij onze vorige woning niet anders kon, dan kun je in de wintermaanden zeker wel kou ervaren. Maar dat was ook snel opgelost met plissé gordijnen die we tot achter de bank lieten zakken.

Zoals eerder aangegeven is mijn enige echt nadeel van de roosters het geluid dat er doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Deleon78 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:59:
[...]

Hoe verwacht je dat renovlies reageert op dezelfde schadeveroorzakende acties?
Ik hoop beter, maar als ik het mis heb hoor ik het graag. Ik kan nog keuzes maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
Farmerwood schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:39:
[...]

E.e.a hangt samen met je inrichting van de woning.
Als je bv een bank recht onder een rooster zet, wat bij onze vorige woning niet anders kon, dan kun je in de wintermaanden zeker wel kou ervaren. Maar dat was ook snel opgelost met plissé gordijnen die we tot achter de bank lieten zakken.

Zoals eerder aangegeven is mijn enige echt nadeel van de roosters het geluid dat er doorheen komt.
En de omgeving. In ons huidige huis hebben we met type C helaas erg veel last van de koudeval en tocht. De roosters staan vol op de wind, die voel je erg goed en gordijnen zijn boven het aanrecht helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
auditor86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
[...]

Ik hoop beter, maar als ik het mis heb hoor ik het graag. Ik kan nog keuzes maken :)
Lijkt mij ook veel minder gevoelig voor deuken dan stuc. Hier renovlies dus kan stuc niet vergelijken.

Stuc is een laag gips van een paar millimeter, terwijl renovlies direct op het harde beton/cellenblokken zit. Vergelijkbaar met een vuistslag tegen een betonnen muur met een blaadje papier en diezelfde vuistslag tegen een muur met een stuk karton. Karton geeft mee en deukt in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hier ook gewoon tocht langs de nek hoor in de vorige woning met ventilatieroosters en MV.

Nu een WTW en wat een wereld van verschil. Geen koude tocht meer. En ik kan de binnenkomende lucht filteren met een fijnstoffilter.

Enige waar ik van baal is houtstook lucht die door de WTW de woning in komt. Maar daar kun je ook nog koolstoffilters tussen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

En toch is ook een type-d ventilatiesysteem niet heilig: https://www.tno.nl/media/...ansventilatie-met-wtw.pdf
Pagina: 1 ... 317 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.