rufio64 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Zoals door anderen aangegeven is dit qua prijs/m2 een nobrainer. Wij hebben dit wel gedaan (2.4m) en er geen spijt van, ook niet qua meer binnenruimte aan de achterzijde. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
We gaan binnenkort bij vrienden met een groot perceel even wat draadjes e.d. spannen om te visualiseren wat 1,2 meter meer woning en kleinere tuin gaat betekeken. Bij 2,4 zit er nog geen 3 meter dus de achtergevel en de berging.
zie ook:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wij hebben er twee laten trekken (om elektra en water te kunnen scheiden), maar dat was meer 'voor de toekomst', momenteel gebruiken we beide (nog) niet. Voor elektra voor bijv tuinverlichting ben je misschien beter af met een stopcontact aan de achtergevel waar je een 12 volt systeem op kan zetten. Maar als je spannendere plannen hebt dan kan elektra trekken door een mantelbuis best een optie zijn.
We lieten wel al los waarschijnlijk extra elektra aanleggen voor de tuin (10 meter kabel e.d. met aparte aansluiting meterkast). Dus hele spannenden dingen zullen we verder niet doen.
Hangt er vanaf wat je met je zolder wilt doen. Wij hebben er vloerverwarming en ventilatie laten aanleggen, dus het is echt een extra stuk woonruimte voor ons. Als je vloerverwarming laat leggen is het handiger om indeling door de aannemer te laten doen ivm het leggen van die verwarming en de thermostaten per ruimte, eveneens als je extra ventilatie laat aanleggen, want dat heeft ook weer invloed op de WTW unit. Doe je dat allemaal niet, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het achteraf laten doen (of zelf doen) ook prima kan. Wij zijn iig wel tevreden met het resultaat van wat de aannemer heeft gedaan (bijvoorbeeld ook een overloop met een verlaagd plafond, etc ...).
Vloerverwarming is aanwezig op elke verdieping maar wel minder lussen op zolder (en dit is niet aan te passen). Temperatuur die ze aangeven is 18 graden. Qua ventilatie e.d. moet ik navraag doen, ik zie op de tekeningen geen icoontjes voor MV die elders wel aanwezig zijn + ook geen thermostaat.
Dubbele deur zou ik doen, is relaxed, zeker als je meer tuinruimte wil. Overweeg er (door een derde partij later) een hordeur in te laten zetten (bijvoorbeeld een harmonica model), heb je niet meteen alle fauna binnen. Ik heb zelf een hekel aan schuifpuien, maar ik zie dat veel mensen dat juist doen, is een redelijk alternatief. Het nadeel van openslaande deuren is dat je door de draaicirkel wat ruimte moet houden op je terras (en dus geen dingen direct in die draaicirkel naar buiten kan zetten. Op zich is daar prima om heen te werken, met een tuin met een beetje diepte.
Dit zal dan afhankelijk gaan zijn of we toch voor de uitbouw gaan. Qua hoeveel ruimte er dan nog over is op het terras
Mijn gok is dat dat een smal raam is dat een lichtstreep geeft, op zich is dat best prima, maar het hangt ook van je zolderindeling af. Als je wanden gaat plaatsen moet je bedenken waar je licht wil laten binnenvallen.
Wij hebben een dakraam laten plaatsen door de aannemer, met name omdat een dakraam niet heel duur is, en het makkelijker is met plaatsing van zonnepanelen (waarop het invloed heeft).
Niet heel breed inderdaad, denk 750mm bij 1750mm
Prima keuze, wij hebben alleen achter, maar kunnen ook door de garage heen met een slang, dus maakt minder uit voor ons. Een buitenkraan is gewoon erg handig om te hebben als je een beetje een buitenruimte hebt met groen.
kraan aan voorzijde was ook voornamelijk met het oog op als het kan de auto wassen en dat je dan niet helemaal door de zijtuin enz hoeft.
Worden er standaard helemaal geen panelen gelegd? Geen EPC / nul-op-de-meter by default? Als je zelf later zonnepanelen wilt leggen moet je bedenken of je ze geintegreerd wil, of op de dakpannen, of je een omvormer hebt waar extra panelen op gedaan kunnen worden, of een nieuw bij moet plaatsen (en zo ja: waar) en inderdaad leidingen leggen die over het dak gaan. Als je dat achteraf wil laten doen, zou ik al eens om tafel gaan zitten met een partij die dat kan leveren en leggen. Qua kosten kun je dan ook je vraag beantwoorden of achteraf goedkoper is.
Klopt, standaard is de woning A+++ zonder panelen. In theorie zou het pakket van 6 de woning energieneutraal kunnen maken naar A++++, maar dit konden we niet bij de hypotheek gebruiken om meer te lenen omdat het niet gegarandeerd was. De A+++ namelijk wel. We hebben extra geleend voor eventuele panelen bij aannemer of elders ook met het oog op regelgeving, terugleverkosten etc.
Vraag even wat voor MV/WTW unit je krijgt, vaak kun je van hetzelfde merk zelf achteraf los zo een controller kopen en zelf koppelen, dat scheelde bij ons de helft van de prijs.
Zal eens kijken of ze dat door willen geven.
Ik zou goed checken of er niet een los boilervat bij wordt geplaatst, ik zou het alleen doe als het een geintegreerd vat is.
Zal dit eens navragen, volgens mij hebben ze ons toen enkel een voorbeeld van de warmtepomp laten zien. Deze was vrij groot en komt in een aparte kast op de BG te staan. Lijkt me niet dat daar nog een los boilervat bij komt. Maar dit is ook nog niet ingedeeld op de tekeningen.
Denk aan alles wat veel moeite kost later, dingen als: leidingen freezen, stukken bijbouwen, etc ... die dingen kun je het handigste door de aannemer laten doen. Wat ik niet in je lijstje zie zijn dingen als extra stopcontacten (zijn er standaard altijd te weinig, 1 elektra punt per wand is een goed startpunt), wifi punten, ethernet aansluitingen, wandlicht aansluitpunten, buitenlicht aansluitingen, extra loze leidingen voor flexibiliteit.
Klopt stopcontacten e.d. viel onder een latere optielijst dus waren we nu nog niet erg mee bezig. Wel weten we dat we hier wat extra van willen toevoegen, ook omdat de standaard lichtpunten niet verplaatst kunnen worden. Ook minimaal 1 loze leiding naar elke slaapkamer voor internet. Wou nog kijken om op de overloop e.d. wifipunten op te hangen. Ook voor de achtergevel is 1 standaard buitenlamp. Dit willen we uitbreiden naar 2 + misschien ook lampen aan de zijgevel. Maar dat is voor latere zorg

Heel herkenbaar, krijgt snel een soort 'upsell/upgrade' fatigue. Hopelijk helpt dit enigszins.
Algemene tips:
- Ga per ruimte door het plattegrond van je woning: Hoe ga je de ruimte indelen en gebruiken? Waar moeten dan aansluitingen en licht zitten?
- Ga per taak door je woning heen: hoe ga je je was doen? waar zit dan de wasmachine, waar zet je je was neer? Is daar ruimte?
- Richt je op 80% goed krijgen ipv 100% (je vergeet altijd wel iets, of er veranderd iets, sommige dingen kunnen best goed achteraf gedaan worden)
- Voor een aantal dingen betaal je relatief 'teveel' (aan de aannemer), maar daar krijg je minder zorg voor terug en/of een aantal dingen kun je niet echt gemakkelijk meer achteraf zelf doen of laten doen (zoals een uitbouw). Het is een beetje de projectbouw 'tax' die er in die zin bijhoort.
- Houd er sowieso rekening mee dat er dingen misgaan, dat hoort er ook bij met iets van enige complexiteit, het gaat vooral om hoe dat hersteld wordt.
- Vraag rond, zijn er eerdere fasen geweest in je bouwproject? Wat zijn hun learnings?
Bedankt voor de reactie, moeten even kijken hoe de eerdere fases zijn gegaan, zijn niet echt bekend in het dorpje waar we nu gaan wonen. Wel dat er dus eerdere fases zijn geweest.
Mochten er hier mensen zijn uit eerdere fases e/o ervaringen met onze ontwikkelaar:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen