Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14
auditor86 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Het kadaster is zeker geen adviseur hierin. Het kadaster is bepalend hierin en wanneer je ergens nier uit komt wat betreft erfgrens zijn zij het die de beslissing nemen.

Het is uiteindelijk ook het kadaster dat de definitieve bepaling van de erfgrens doet.
Zeker wel. Als jij met je buurman erfgrens X afspreekt dan neemt het kadaster dat over. En dat kan en mag anders zijn dan de voorlopige grens.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 26-10-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15
@Riderider ik zou zeker een aantal loze leidingen naar zolder doen, via de koof kom je niet meer gemakkelijk in je meterkast.
Handig voor als je daar later een kamer van wilt maken en inderdaad voor data, wifi, zonnepanelen of rookmelder of wat je maar wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
helen88 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:53:
Heel interessant om al jullie overwegingen te lezen - zo herkenbaar!

We hebben nog een andere vraag:

In de oorspronkelijke indeling van onze badkamer is een plek voor een wasmachine ingetekend. Als alternatief zou er ook een bad kunnen op die plek, al is dit wel aan de krappe kant qua doorloop ruimte.

Er is ook nog een kleine kamer van 5m2 waarvoor we op dit moment nog geen bestemming hebben (in de toekomst misschien ooit mini kinderkamer of werk hok :') ), en waar we waarschijnlijk voorlopig de wasmachine willen neerzetten (ook omdat het misschien iets beter is om een wasmachine niet in de badkamer te hebben qua hoeveelheid vocht?)

De plek in de badkamer willen we nu het liefst zo inrichten dat we hier in de toekomst nog kunnen kiezen of we er een bad plaatsen, of toch ooit de wasmachine naar terug verplaatsen. (we hebben geen zolder)

We hadden bedacht het volgende te kunnen doen:
- wasmachine aansluiting + bijbehorend stopcontact verplaatsen naar kleine kamer a 772 euro
- in hoek van de badkamer een bad aansluiting plaatsen (dus warm/koud water en afvoer), nog zonder bad, a 1142 euro
- in hoek van badkamer een loze leiding plaatsen, waar we stroomkabel doorheen kunnen halen als we op deze plek toch ooit weer de wasmachine willen zetten, a 200 euro.
- deur iets verplaatsen, a 125 euro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar de grote vraag is natuurlijk: kan je een bad aansluiting zonder heel veel geld en moeite aanpassen naar een wasmachine aansluiting?
De kraan zit op een andere plek, maar dat is wel op te lossen.

Let vooral ook op de riolering. Die zit bij een bad meestal ergens midden in de vloer en niet mooi in de hoek.

Als je exact kunt afspreken waar de riolering uit de vloer komt, dan kan het eventueel. Maar bij een bad moet je rekening houden met de poten van het bad.
En wat vinden jullie van deze prijzen? Is dit redelijk?

(Weet iemand trouwens wat die "d" betekent op de badkamer tekening?)
Schakelaar d bedient een lichtpunt ofzo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
Misayo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:38:
Uitbouw gingen we niet doen is vrij duur (18k voor 1,2 of 25k voor 2,4m) en we hebben liever die extra ruimte voor de tuin.
Zoals door anderen aangegeven is dit qua prijs/m2 een nobrainer. Wij hebben dit wel gedaan (2.4m) en er geen spijt van, ook niet qua meer binnenruimte aan de achterzijde. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Mantelpijpsparing is geadviseerd, maar hoeveel is slim? zijn 100 euro per stuk
Wij hebben er twee laten trekken (om elektra en water te kunnen scheiden), maar dat was meer 'voor de toekomst', momenteel gebruiken we beide (nog) niet. Voor elektra voor bijv tuinverlichting ben je misschien beter af met een stopcontact aan de achtergevel waar je een 12 volt systeem op kan zetten. Maar als je spannendere plannen hebt dan kan elektra trekken door een mantelbuis best een optie zijn.
Wandjes voor indeling zolder, is waarschijnlijk goedkoper om dit achteraf zelf te doen (aannemer vraagt 2.2 tot 4.4k afhankelijk van de indeling)?
Hangt er vanaf wat je met je zolder wilt doen. Wij hebben er vloerverwarming en ventilatie laten aanleggen, dus het is echt een extra stuk woonruimte voor ons. Als je vloerverwarming laat leggen is het handiger om indeling door de aannemer te laten doen ivm het leggen van die verwarming en de thermostaten per ruimte, eveneens als je extra ventilatie laat aanleggen, want dat heeft ook weer invloed op de WTW unit. Doe je dat allemaal niet, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het achteraf laten doen (of zelf doen) ook prima kan. Wij zijn iig wel tevreden met het resultaat van wat de aannemer heeft gedaan (bijvoorbeeld ook een overloop met een verlaagd plafond, etc ...).
I.p.v. een enkele tuindeur kunnen we kiezen voor enkel of een schuifpui, voorkeur gaat nu richting dubbele tuindeur.
Dubbele deur zou ik doen, is relaxed, zeker als je meer tuinruimte wil. Overweeg er (door een derde partij later) een hordeur in te laten zetten (bijvoorbeeld een harmonica model), heb je niet meteen alle fauna binnen. Ik heb zelf een hekel aan schuifpuien, maar ik zie dat veel mensen dat juist doen, is een redelijk alternatief. Het nadeel van openslaande deuren is dat je door de draaicirkel wat ruimte moet houden op je terras (en dus geen dingen direct in die draaicirkel naar buiten kan zetten. Op zich is daar prima om heen te werken, met een tuin met een beetje diepte.
Dakkapel laten we achterwege, al vaker gehoord dat dit later veel goedkoper kan.
Dat klopt, het scheelde bij ons een factor vier in de kosten om het achteraf te laten doen. Overleg het wel met je aannemer als er zonnepanelen komen op de zijde waar je het dakkapel wil plaatsen, die moeten soms anders gelegd worden om er rekening mee te houden. Ik zou dat dus ruim van te voren plannen door bij 1-3 dakkapel partijen langs te gaan. Op die manier kan de dakkapel vrij snel nadat je de sleutels krijgt geplaatst worden. Houd er rekening mee dat je wel een aantal zaken zelf moet doen, dat kan zijn het storten van een extra stukje dekvloer, het afwerken van de dakkapel aan de binnenzijde (met name de onderzijde is wel wat werk), en eventueel de steunbalk.
Gaat hetzelfde op voor een dakraam? ... Er is wel al licht op zolder in de vorm van een 1750mm hoog raam op de zijgevel
Mijn gok is dat dat een smal raam is dat een lichtstreep geeft, op zich is dat best prima, maar het hangt ook van je zolderindeling af. Als je wanden gaat plaatsen moet je bedenken waar je licht wil laten binnenvallen.
Wij hebben een dakraam laten plaatsen door de aannemer, met name omdat een dakraam niet heel duur is, en het makkelijker is met plaatsing van zonnepanelen (waarop het invloed heeft).
Schrobput - 1 voor de achtergevel, wel of niet doen?
Zeker als je wat grotere tuin hebt, is dat best relaxed om te hebben. Een schrobputje met een vorstvrije buitenkraan. Hebben wij ook gedaan.
Buitenkraan - zowel voor als achter.
Prima keuze, wij hebben alleen achter, maar kunnen ook door de garage heen met een slang, dus maakt minder uit voor ons. Een buitenkraan is gewoon erg handig om te hebben als je een beetje een buitenruimte hebt met groen.
PV-pannelen, heel erg in dubio om dit nu of later te laten doen. Voor 6 stuks en dan is onze woning schijnbaar energieneutraal vragen ze bijna 4.5k. Dit kan later volgens mij veel goedkoper, maar hoeveel loze leidingen etc moet ik dan naar zolder laten doen ter voorbereiding + eventuele andere dingen, groepen ofzo?[
Worden er standaard helemaal geen panelen gelegd? Geen EPC / nul-op-de-meter by default? Als je zelf later zonnepanelen wilt leggen moet je bedenken of je ze geintegreerd wil, of op de dakpannen, of je een omvormer hebt waar extra panelen op gedaan kunnen worden, of een nieuw bij moet plaatsen (en zo ja: waar) en inderdaad leidingen leggen die over het dak gaan. Als je dat achteraf wil laten doen, zou ik al eens om tafel gaan zitten met een partij die dat kan leveren en leggen. Qua kosten kun je dan ook je vraag beantwoorden of achteraf goedkoper is.
Extra bediening MV badkamer, lijkt me handig om dit wel te doen zodat dit vanuit de badkamer geregeld kan worden
Vraag even wat voor MV/WTW unit je krijgt, vaak kun je van hetzelfde merk zelf achteraf los zo een controller kopen en zelf koppelen, dat scheelde bij ons de helft van de prijs.
Boilervat vergroten van 150 naar 200liter kost bijna 500 euro, denk wel dat dit slim is, 150 was ongeveer 33 min warm water werd er gezegd.
Ik zou goed checken of er niet een los boilervat bij wordt geplaatst, ik zou het alleen doe als het een geintegreerd vat is.
We twijfelen dus vooral over wat kunnen we beter nu achterwege laten wat wel slim e/o fijn is om te hebben maar later bijvoorbeeld goedkoper gedaan kan worden. Zoals inderdaad een dakkapel.
Denk aan alles wat veel moeite kost later, dingen als: leidingen freezen, stukken bijbouwen, etc ... die dingen kun je het handigste door de aannemer laten doen. Wat ik niet in je lijstje zie zijn dingen als extra stopcontacten (zijn er standaard altijd te weinig, 1 elektra punt per wand is een goed startpunt), wifi punten, ethernet aansluitingen, wandlicht aansluitpunten, buitenlicht aansluitingen, extra loze leidingen voor flexibiliteit.
Elk advies of opmerkingen zijn welkom, dit is ons eerste koophuis en zien soms door de bomen het bos niet meer.
Heel herkenbaar, krijgt snel een soort 'upsell/upgrade' fatigue. Hopelijk helpt dit enigszins.

Algemene tips:
  • Ga per ruimte door het plattegrond van je woning: Hoe ga je de ruimte indelen en gebruiken? Waar moeten dan aansluitingen en licht zitten?
  • Ga per taak door je woning heen: hoe ga je je was doen? waar zit dan de wasmachine, waar zet je je was neer? Is daar ruimte?
  • Richt je op 80% goed krijgen ipv 100% (je vergeet altijd wel iets, of er veranderd iets, sommige dingen kunnen best goed achteraf gedaan worden)
  • Voor een aantal dingen betaal je relatief 'teveel' (aan de aannemer), maar daar krijg je minder zorg voor terug en/of een aantal dingen kun je niet echt gemakkelijk meer achteraf zelf doen of laten doen (zoals een uitbouw). Het is een beetje de projectbouw 'tax' die er in die zin bijhoort.
  • Houd er sowieso rekening mee dat er dingen misgaan, dat hoort er ook bij met iets van enige complexiteit, het gaat vooral om hoe dat hersteld wordt.
  • Vraag rond, zijn er eerdere fasen geweest in je bouwproject? Wat zijn hun learnings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-06 23:46
rufio64 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Zoals door anderen aangegeven is dit qua prijs/m2 een nobrainer. Wij hebben dit wel gedaan (2.4m) en er geen spijt van, ook niet qua meer binnenruimte aan de achterzijde. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
We gaan binnenkort bij vrienden met een groot perceel even wat draadjes e.d. spannen om te visualiseren wat 1,2 meter meer woning en kleinere tuin gaat betekeken. Bij 2,4 zit er nog geen 3 meter dus de achtergevel en de berging.

zie ook:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wij hebben er twee laten trekken (om elektra en water te kunnen scheiden), maar dat was meer 'voor de toekomst', momenteel gebruiken we beide (nog) niet. Voor elektra voor bijv tuinverlichting ben je misschien beter af met een stopcontact aan de achtergevel waar je een 12 volt systeem op kan zetten. Maar als je spannendere plannen hebt dan kan elektra trekken door een mantelbuis best een optie zijn.
We lieten wel al los waarschijnlijk extra elektra aanleggen voor de tuin (10 meter kabel e.d. met aparte aansluiting meterkast). Dus hele spannenden dingen zullen we verder niet doen.
Hangt er vanaf wat je met je zolder wilt doen. Wij hebben er vloerverwarming en ventilatie laten aanleggen, dus het is echt een extra stuk woonruimte voor ons. Als je vloerverwarming laat leggen is het handiger om indeling door de aannemer te laten doen ivm het leggen van die verwarming en de thermostaten per ruimte, eveneens als je extra ventilatie laat aanleggen, want dat heeft ook weer invloed op de WTW unit. Doe je dat allemaal niet, dan zou ik me kunnen voorstellen dat het achteraf laten doen (of zelf doen) ook prima kan. Wij zijn iig wel tevreden met het resultaat van wat de aannemer heeft gedaan (bijvoorbeeld ook een overloop met een verlaagd plafond, etc ...).
Vloerverwarming is aanwezig op elke verdieping maar wel minder lussen op zolder (en dit is niet aan te passen). Temperatuur die ze aangeven is 18 graden. Qua ventilatie e.d. moet ik navraag doen, ik zie op de tekeningen geen icoontjes voor MV die elders wel aanwezig zijn + ook geen thermostaat.
Dubbele deur zou ik doen, is relaxed, zeker als je meer tuinruimte wil. Overweeg er (door een derde partij later) een hordeur in te laten zetten (bijvoorbeeld een harmonica model), heb je niet meteen alle fauna binnen. Ik heb zelf een hekel aan schuifpuien, maar ik zie dat veel mensen dat juist doen, is een redelijk alternatief. Het nadeel van openslaande deuren is dat je door de draaicirkel wat ruimte moet houden op je terras (en dus geen dingen direct in die draaicirkel naar buiten kan zetten. Op zich is daar prima om heen te werken, met een tuin met een beetje diepte.
Dit zal dan afhankelijk gaan zijn of we toch voor de uitbouw gaan. Qua hoeveel ruimte er dan nog over is op het terras
Mijn gok is dat dat een smal raam is dat een lichtstreep geeft, op zich is dat best prima, maar het hangt ook van je zolderindeling af. Als je wanden gaat plaatsen moet je bedenken waar je licht wil laten binnenvallen.
Wij hebben een dakraam laten plaatsen door de aannemer, met name omdat een dakraam niet heel duur is, en het makkelijker is met plaatsing van zonnepanelen (waarop het invloed heeft).
Niet heel breed inderdaad, denk 750mm bij 1750mm
Prima keuze, wij hebben alleen achter, maar kunnen ook door de garage heen met een slang, dus maakt minder uit voor ons. Een buitenkraan is gewoon erg handig om te hebben als je een beetje een buitenruimte hebt met groen.
kraan aan voorzijde was ook voornamelijk met het oog op als het kan de auto wassen en dat je dan niet helemaal door de zijtuin enz hoeft.
Worden er standaard helemaal geen panelen gelegd? Geen EPC / nul-op-de-meter by default? Als je zelf later zonnepanelen wilt leggen moet je bedenken of je ze geintegreerd wil, of op de dakpannen, of je een omvormer hebt waar extra panelen op gedaan kunnen worden, of een nieuw bij moet plaatsen (en zo ja: waar) en inderdaad leidingen leggen die over het dak gaan. Als je dat achteraf wil laten doen, zou ik al eens om tafel gaan zitten met een partij die dat kan leveren en leggen. Qua kosten kun je dan ook je vraag beantwoorden of achteraf goedkoper is.
Klopt, standaard is de woning A+++ zonder panelen. In theorie zou het pakket van 6 de woning energieneutraal kunnen maken naar A++++, maar dit konden we niet bij de hypotheek gebruiken om meer te lenen omdat het niet gegarandeerd was. De A+++ namelijk wel. We hebben extra geleend voor eventuele panelen bij aannemer of elders ook met het oog op regelgeving, terugleverkosten etc.
Vraag even wat voor MV/WTW unit je krijgt, vaak kun je van hetzelfde merk zelf achteraf los zo een controller kopen en zelf koppelen, dat scheelde bij ons de helft van de prijs.
Zal eens kijken of ze dat door willen geven.
Ik zou goed checken of er niet een los boilervat bij wordt geplaatst, ik zou het alleen doe als het een geintegreerd vat is.
Zal dit eens navragen, volgens mij hebben ze ons toen enkel een voorbeeld van de warmtepomp laten zien. Deze was vrij groot en komt in een aparte kast op de BG te staan. Lijkt me niet dat daar nog een los boilervat bij komt. Maar dit is ook nog niet ingedeeld op de tekeningen.
Denk aan alles wat veel moeite kost later, dingen als: leidingen freezen, stukken bijbouwen, etc ... die dingen kun je het handigste door de aannemer laten doen. Wat ik niet in je lijstje zie zijn dingen als extra stopcontacten (zijn er standaard altijd te weinig, 1 elektra punt per wand is een goed startpunt), wifi punten, ethernet aansluitingen, wandlicht aansluitpunten, buitenlicht aansluitingen, extra loze leidingen voor flexibiliteit.
Klopt stopcontacten e.d. viel onder een latere optielijst dus waren we nu nog niet erg mee bezig. Wel weten we dat we hier wat extra van willen toevoegen, ook omdat de standaard lichtpunten niet verplaatst kunnen worden. Ook minimaal 1 loze leiding naar elke slaapkamer voor internet. Wou nog kijken om op de overloop e.d. wifipunten op te hangen. Ook voor de achtergevel is 1 standaard buitenlamp. Dit willen we uitbreiden naar 2 + misschien ook lampen aan de zijgevel. Maar dat is voor latere zorg :P
Heel herkenbaar, krijgt snel een soort 'upsell/upgrade' fatigue. Hopelijk helpt dit enigszins.

Algemene tips:
  • Ga per ruimte door het plattegrond van je woning: Hoe ga je de ruimte indelen en gebruiken? Waar moeten dan aansluitingen en licht zitten?
  • Ga per taak door je woning heen: hoe ga je je was doen? waar zit dan de wasmachine, waar zet je je was neer? Is daar ruimte?
  • Richt je op 80% goed krijgen ipv 100% (je vergeet altijd wel iets, of er veranderd iets, sommige dingen kunnen best goed achteraf gedaan worden)
  • Voor een aantal dingen betaal je relatief 'teveel' (aan de aannemer), maar daar krijg je minder zorg voor terug en/of een aantal dingen kun je niet echt gemakkelijk meer achteraf zelf doen of laten doen (zoals een uitbouw). Het is een beetje de projectbouw 'tax' die er in die zin bijhoort.
  • Houd er sowieso rekening mee dat er dingen misgaan, dat hoort er ook bij met iets van enige complexiteit, het gaat vooral om hoe dat hersteld wordt.
  • Vraag rond, zijn er eerdere fasen geweest in je bouwproject? Wat zijn hun learnings?
Bedankt voor de reactie, moeten even kijken hoe de eerdere fases zijn gegaan, zijn niet echt bekend in het dorpje waar we nu gaan wonen. Wel dat er dus eerdere fases zijn geweest.

Mochten er hier mensen zijn uit eerdere fases e/o ervaringen met onze ontwikkelaar:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rufio64
  • Laatst online: 14:28
Misayo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:23:
Vloerverwarming is aanwezig op elke verdieping maar wel minder lussen op zolder (en dit is niet aan te passen). Temperatuur die ze aangeven is 18 graden. Qua ventilatie e.d. moet ik navraag doen, ik zie op de tekeningen geen icoontjes voor MV die elders wel aanwezig zijn + ook geen thermostaat.
MV is vaak een meerkwerkoptie op zolder en zit er niet standaard (ik ga even uit van Type D ventilatie, dat is ook lastiger achteraf aan te leggen als je nu niet voor een ruimte opdeling kiest). Geen aparte thermostaat is wel wat merkwaardig. Vaak wordt de zolder een "onbenoemde ruimte", en hoeft deze inderdaad niet te voldoen aan zeg 21 graden, bij ons staat het echter wel zo in de opleverdocumenten, mogelijk omdat het bij verwarming en ventilatie in ons geval beide om meerwerkopties ging.
Dit zal dan afhankelijk gaan zijn of we toch voor de uitbouw gaan. Qua hoeveel ruimte er dan nog over is op het terras
3 meter klinkt inderdaad als wat krap qua diepte, maar als je er alleen wat tegels inlegt en verder weinig eisen hebt zou het wellicht kunnen. Goed om te kijken of je dat wat lijkt. Denk dat je vooral moet nadenken over waar je meer tijd doorbrengt en meer waarde aan hecht, dat is voor iedereen verschillend.
kraan aan voorzijde was ook voornamelijk met het oog op als het kan de auto wassen en dat je dan niet helemaal door de zijtuin enz hoeft.
Daar kan het handig voor zijn, evenals voor een voortuin. Er zijn bij ons in het project mensen die het wel en die het niet hebben gedaan. Soms mag je overigens de auto niet wassen met schoonmaakmiddelen ivm bodemfiltratie, misschien iets om even naar te kijken.
Zal dit eens navragen, volgens mij hebben ze ons toen enkel een voorbeeld van de warmtepomp laten zien. Deze was vrij groot en komt in een aparte kast op de BG te staan. Lijkt me niet dat daar nog een los boilervat bij komt. Maar dit is ook nog niet ingedeeld op de tekeningen.
Ik kan je aanraden dit goed te checken. Een buurman hier heeft een meerwerkoptie voor een groter vat gedaan en kreeg er een (onzuinige) aparte boiler bij, terwijl de aannemer aanvankelijk 'vaag' deed over de oplossing. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar dat soort dingen gebeuren wel. Weet waar je voor tekent.
... Wou nog kijken om op de overloop e.d. wifipunten op te hangen ...
Voor wifipunten heb je tools waar je muren en dergelijk kan intekenen om eens te kijken waar je ze het beste kan hangen. Dat heeft mij wel geholpen met bepalen waar ze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
rufio64 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Qua kosten en extra binnenruimte bijna een nobrainer inderdaad, maar @Misayo geeft ook al dat zijn tuin daarna nog maar 4 meter diep is. Dat is wel echt serieus postzegelformaat en dan eindig je snel met een klein omheind terras. Als dat dan ook nog aan de noord-zijde ligt dan offer je echt je hele tuin op.

In dat geval zou ik het zeker goed overwegen of die extra ruimte in huis het opofferen van je tuin waard is.

Onze tuin ging van 11m diep naar 8.5m diep en de keuze was daardoor een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14
[...]

We gaan binnenkort bij vrienden met een groot perceel even wat draadjes e.d. spannen om te visualiseren wat 1,2 meter meer woning en kleinere tuin gaat betekeken. Bij 2,4 zit er nog geen 3 meter dus de achtergevel en de berging.

zie ook:

***members only***

[...]

We lieten wel al los waarschijnlijk extra elektra aanleggen voor de tuin (10 meter kabel e.d. met aparte aansluiting meterkast). Dus hele spannenden dingen zullen we verder niet doen.

[...]

[...]

[...]
Niet heel breed inderdaad, denk 750mm bij 1750mm

[...]

[...]

Klopt, standaard is de woning A+++ zonder panelen. In theorie zou het pakket van 6 de woning energieneutraal kunnen maken naar A++++, maar dit konden we niet bij de hypotheek gebruiken om meer te lenen omdat het niet gegarandeerd was. De A+++ namelijk wel. We hebben extra geleend voor eventuele panelen bij aannemer of elders ook met het oog op regelgeving, terugleverkosten etc.

[...]

Zal eens kijken of ze dat door willen geven.

[...]

[...]

Klopt stopcontacten e.d. viel onder een latere optielijst dus waren we nu nog niet erg mee bezig. Wel weten we dat we hier wat extra van willen toevoegen, ook omdat de standaard lichtpunten niet verplaatst kunnen worden. Ook minimaal 1 loze leiding naar elke slaapkamer voor internet. Wou nog kijken om op de overloop e.d. wifipunten op te hangen. Ook voor de achtergevel is 1 standaard buitenlamp. Dit willen we uitbreiden naar 2 + misschien ook lampen aan de zijgevel. Maar dat is voor latere zorg :P

[...]

Bedankt voor de reactie, moeten even kijken hoe de eerdere fases zijn gegaan, zijn niet echt bekend in het dorpje waar we nu gaan wonen. Wel dat er dus eerdere fases zijn geweest.

Mochten er hier mensen zijn uit eerdere fases e/o ervaringen met onze ontwikkelaar:
***members only***
In jullie geval zou ik de uitbouw achterwege laten, de tuin is gewoon aan de minimale kant om enigzins het een buitenruimte te kunnen noemen. Op basis van je tekening lijkt het dat je met een uitbouw moet gaan uitkijken dat de deuren van de berging en huis elkaar niet raken bij openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-06 23:46
Farmerwood schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Qua kosten en extra binnenruimte bijna een nobrainer inderdaad, maar @Misayo geeft ook al dat zijn tuin daarna nog maar 4 meter diep is. Dat is wel echt serieus postzegelformaat en dan eindig je snel met een klein omheind terras. Als dat dan ook nog aan de noord-zijde ligt dan offer je echt je hele tuin op.

In dat geval zou ik het zeker goed overwegen of die extra ruimte in huis het opofferen van je tuin waard is.

Onze tuin ging van 11m diep naar 8.5m diep en de keuze was daardoor een stuk makkelijker.
Ja de achtertuin is nu ongeveer 60m2, dus met een uitbouw van 1,2m zou er nog iets van 52m2 over blijven. Opzich valt het dan nog mee. Bij onze hoekwoning kan je dit nog wel doen denk ik, de tussenwoningen daarentegen houden inderdaad heel weinig over dan.

Andere woning waar we voor waren ingeschreven had een perceel van 140 waarbij de tuin dus aanzienlijk dieper was omdat het een tussenwoning betrof.

Ik vond het sowieso een kleine tuin maar dat komt omdat ik oorspronkelijk uit het noorden kom en iedereen die ik ken een vrijstaande woning met enorm veel grond heeft. Dus alles voelt al 'klein', maar wat extra ruimte binnen is ook niet verkeerd.
Krijgertje1979 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

In jullie geval zou ik de uitbouw achterwege laten, de tuin is gewoon aan de minimale kant om enigzins het een buitenruimte te kunnen noemen. Op basis van je tekening lijkt het dat je met een uitbouw moet gaan uitkijken dat de deuren van de berging en huis elkaar niet raken bij openzetten.
Nou gelukkig zit de deur van de berging aan de zijkant dus dat kan niet.

Denk dat het nog wel een buintenruimte te noemen is, totale tuin is rond de 95m2 inclusief voor, zij en achter. Waarvan het achterstuk ongeveer 60m2 zal zijn. Ik kan er geen pony laten rondlopen voor m'n dochter maar een leuke zithoek, klein speeltoestel en een BBQ moet wel lukken denk ik. Met nog wat ruimte voor groen.

Denk dat we het eens life-size gaan uitlijnen bij vrienden in de tuin hoe het er in het echt uit ziet. Dit vind ik het grootste nadeel aan nieuwbouw, alles vanaf tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-06 23:23
Ma de oplevering gaan wij alle deuren zelf vervangen, omdat een alternatief via de aannemer erg duur was. Ze laten vervallen kon helaas niet. Dus nu maar verkopen. Iemand enig idee waar dat gunstig is? Op markplaats zie ik ze gaan voor een fractie van wat het ons gekost heeft, maar wel compleet aan de andere kant van het land. Ik dacht wellicht is er een bedrijf dat dit soort deuren inkoopt, maar ik kan alleen bedrijven vinden voor oude deuren. Iemand ideeën? Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:04
Misayo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Voor de uitbouw zit ik nog te twijfelen, partner wil het eigenlijk niet want te duur en is dan bang dat we straks dan het huis niet af krijgen in combinatie met spaargeld. Het is namelijk voor 1.2m wel meer dan 1/3 van het bouwdepot en 1/4 van het totale budget + spaargeld. Ook vind ik het lastig vanaf tekening te zien hoe veel tuin we echt hebben:

***members only***

Op basis van de situatietekening is de woning 9,5 lang bij 5,5 breed voor de buitenmaat. Op de interne tekeningen is de woning 4.8 breed bij 8.8 lang. Dus dan hebben wij tussen de berging en de achtermuur 5.2m, dit zou dan 4 worden met de 1.2m aanbouw. Zoals je kan zien, het is al geen hele diepe of brede tuin, ongeveer 2m aan de zijkant van de woning.

[...]
Ik heb een tussenwoning met een perceel van 125 m2, met uitbouw van 2,4 m. De achtertuin is ongeveer 35m2, waarvan 6 m2 voor de berging (basic houten schuurtje).
De tuin is niet groot, maar alles past er in. Terras, plek voor 3 kliko's, zandbak, gras en zelfs meerdere grote struiken en bomen, waarvan 1 ongeveer 4 meter hoog.
Onze berging is wel een kwartslag gedraaid, dus staat dan relatief dicht bij het huis, maar is minder breed.

Ik zie dat jij aan de zijkant nog wat extra tuin hebt, dat is een voordeel.
Het is denk ik een afweging, wat vind je belangrijker, een grotere tuin of een grotere woonkamer.
Wij zijn erg blij met onze uitbouw. Met 2 kleine kinderen hebben we nu veel meer ruimte binnen, en buiten spelen we in het gemeentegroen 50 meter van ons huis.
Het blijft een persoonlijke afweging. Wat ik een prima tuin vind, kan voor iemand anders een klein postzegeltje zijn.
Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:46
Als ik verschillende reacties in dit topic goed begrijp is het altijd beter om een perilex aansluiting aan te sluiten op 3-fase. We hebben deze optie in de optielijst staan voor €275,00:
De standaard perilex 2x230V kookplaat aansluiting (max. aansluitwaarde 7,4Kw) verzwaren naar een perilex 400V kookplaat aansluiting (max. aansluitwaarde 11Kw).

De keukenleverancier geeft aan dat het niet nodig is om te verzwaren (BORA PURE M). Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
Riderider schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:15:
Als ik verschillende reacties in dit topic goed begrijp is het altijd beter om een perilex aansluiting aan te sluiten op 3-fase. We hebben deze optie in de optielijst staan voor €275,00:
De standaard perilex 2x230V kookplaat aansluiting (max. aansluitwaarde 7,4Kw) verzwaren naar een perilex 400V kookplaat aansluiting (max. aansluitwaarde 11Kw).

De keukenleverancier geeft aan dat het niet nodig is om te verzwaren (BORA PURE M). Wat is nu wijsheid?
Aangeven dat een kookgroep bij een 3-fase hoofdaansluiting niet conform NEN1010 is, en ze dit daarom zonder doorbelasting moeten aanpassen naar een 3-fase perilex aansluiting.

Zie verder: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:27
Davidshadow13 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Aangeven dat een kookgroep bij een 3-fase hoofdaansluiting niet conform NEN1010 is, en ze dit daarom zonder doorbelasting moeten aanpassen naar een 3-fase perilex aansluiting.

Zie verder: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
verwijderd

[ Voor 49% gewijzigd door svenie3000 op 29-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
svenie3000 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Dat ligt er volgens mij aan hoe het aangesloten wordt, wordt de kookgroep over 1 fase aangesloten dan is het inderdaad niet conform NEN. Als ze het echter verdelen over 2 fasen dan is het wel toegestaan. Volgens mij moet er dan wel een brug in de kookplaat losgekoppeld worden.

[Afbeelding]
Ik weet niet waar dit plaatje vandaan komt, maar het klopt in ieder geval niet. De opmerking is fout: Bij 2-fases moeten de nul-aders juist wel gekoppeld worden, liefst al boven de automaten. Anders kan het zomaar zijn dat bij sluiting een van de automaten niet afschakelt.

Dus dit plaatje is echt fout en het zou goed zijn dat even weg te halen, voordat iemand dit als correct gaat zien.

Hoe moet het dan wel?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1dxkvtevF1cLP7NxomJpvpTS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 29-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Hoewel bovenstaande reactie over de NEN helemaal correct is bewijst het feit dat er een heel topic over is dat gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende zaken zijn.

275 euro is niet eens een heel gekke prijs voor die verzwaring, dus je kunt ook overwegen het gewoon te doen. Het is niet perse nodig voor die kookplaat om 3-fases beschikbaar te hebben, maar hij werkt er wel gewoon op. Draait hier al 3.5 jaar prima. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Vraag de aannemer wat hij precies gepland heeft om aan te leggen: Een kookgroep op 1 fase (5.6 kW), een kookgroep op 2 fase (7.4 kW) of een kookgroep op 3-fase (11 kW).

Mocht de aannemer zeggen dat hij een kookgroep op 1 fase van 7.4 kW gaat aanleggen moet je doorvragen, want dat kan niet bij een 3x25A hoofdaansluiting!

Als de keukenzaak zegt dat 7.4 kW genoeg is, dan prima. 11 kW is altijd geschikt, dus daarmee kun je nooit fout zitten en eigenlijk zouden aannemers moeten stoppen met die onzinnige kookgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24
Blihi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Vraag de aannemer wat hij precies gepland heeft om aan te leggen: Een kookgroep op 1 fase (5.6 kW), een kookgroep op 2 fase (7.4 kW) of een kookgroep op 3-fase (11 kW).

Mocht de aannemer zeggen dat hij een kookgroep op 1 fase van 7.4 kW gaat aanleggen moet je doorvragen, want dat kan niet bij een 3x25A hoofdaansluiting!

Als de keukenzaak zegt dat 7.4 kW genoeg is, dan prima. 11 kW is altijd geschikt, dus daarmee kun je nooit fout zitten en eigenlijk zouden aannemers moeten stoppen met die onzinnige kookgroepen.
Ik geef altijd als tip mee dat er gewoon vanuit de keuken leverancier een 11kW perilex ingetekend moet worden, dan is er geen enkele discussie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
Blihi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Ik weet niet waar dit plaatje vandaan komt, maar het klopt in ieder geval niet. De opmerking is fout: Bij 2-fases moeten de nul-aders juist wel gekoppeld worden, liefst al boven de automaten. Anders kan het zomaar zijn dat bij sluiting een van de automaten niet afschakelt.

Dus dit plaatje is echt fout en het zou goed zijn dat even weg te halen, voordat iemand dit als correct gaat zien.

Hoe moet het dan wel?:

[Afbeelding]
Ik heb een toevoeging geplaatst en het plaatje verwijderd, het gaat daarbij om een fornuisgroep aardlekautomaat in mijn plaatje:

https://installo.nl/fornu...kautomaat-aansluiten/amp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Ik geef altijd als tip mee dat er gewoon vanuit de keuken leverancier een 11kW perilex ingetekend moet worden, dan is er geen enkele discussie namelijk.
Klopt sowieso!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
svenie3000 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb een toevoeging geplaatst en het plaatje verwijderd, het gaat daarbij om een fornuisgroep aardlekautomaat in mijn plaatje:

https://installo.nl/fornu...kautomaat-aansluiten/amp/
Nog erger. Dit gedrocht moet je helemaal niet in je groepenkast willen hebben. Hier kan namelijk een aardlek van 59 mA lopen voordat dit apparaat afschakelt, zolang dat maar netjes verdeeld wordt over de twee automaten. Dit ding mag dus niet toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
GeeMoney schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Snap ik, maar dan betaal je alsnog de kosten (€275,00 in dit geval) voor een 'upgrade' naar een 11kW perilex aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Riderider schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Snap ik, maar dan betaal je alsnog de kosten (€275,00 in dit geval) voor een 'upgrade' naar een 11kW perilex aansluiting.
"Choose your battles wisely"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadeweeh
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
In januari gaan ze beginnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning. Vrijstaand met garage/berging op een perceel van +/- 510 m2. De basiswoning is 164m2. We zijn nog niet bij de bouwer geweest om het meerwerk te bespreken, maar dit zijn zo'n beetje de grootste posten qua meerwerk die nu op ons lijstje staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmzoBXN_Q2jETsx2J7vVPDlEZxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hDUvyl3RX8d35qrJ1ZKhI3J1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T306xb4ya2NT-bt48TY-dwhuV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtDvdwDQ496ikSBtjVd0WANW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QwgGnj61LhNgS-JTDpO3ZI4reE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bNn6PPZDyIefojgTs2EUemFR.png?f=fotoalbum_large

€42.000 - Verlengen hoofgebouw met 1,75m (Dit is voor de volledige woning. Dus BG, 1e en 2e etage)
Hiermee gaat de totale vloeroppervlakte een ruime 25m2 omhoog naar +/- 190m2

€19.000 - Erker aan de linkerzijde van de woning.
Dit is het punt waar we heel lang over getwijfeld hebben. Het is 100 diep en 400 breed. In totaal dus maar 4m2 erbij voor een relatief groot bedrag, maar het geeft veel licht op de plek waar de eettafel komt te staan en als we de eettafel in de lengterichting van de erker zetten komen we veel mooier uit met het plaatsen van de eettafel. Gevalletje: Je doet het nu of waarschijnlijk nooit meer.

€11.000 - Isoleren berging + verlengen berging met 1m + isoleren verlenging.

€6.500 - Zolderindeling

€9.600 - 1 dakkapel op zolder (onderste kamer op plattegrond)

Verder een heel pallet aan extra stopcontacten en loze leidingen. Het wordt onze 2e nieuwbouwwoning en de eerste keer verklaarde mijn vrouw me voor gek dat ik in elke ruimte tenminste 1 loze leiding wilde, maar dat is de afgelopen jaren altijd zeer goed van pas gekomen.

Badkamer laten we casco opleveren. We moeten nog even overleggen met de bouwer of ze dit (mogen) doen. We hebben ons laten vertellen dat dit wel eens wat discussie geeft bij het aansluiten van - met name - het water. Wordt daardoor waarschijnlijk ook zonder dekvloer opgeleverd.

Bij oplevering laten we de plafonds stucen en de wanden doen met dunpleister.

We twijfelen nog over:
  • Hardhouten binnendeurkozijnen met stompe deuren: Zijn €345 per kozijn+deur (maal 11 deuren). Ze zijn vervolgens alleen in de grondverf gezet. Ik moet nog even uitrekenen wat het ons kost als we de standaardkozijnen laten zetten en de boel na oplevering laten vervangen met afgelakte kozijnen en deuren. Er zal dan ook nog wel wat extra gestuuct moeten worden rondom de kozijnen.
Ik heb nog geen duidelijk beeld bij het juiste meerwerk voor:
  • Camera-bewaking aan de voorzijde van de berging en achterzijde van de berging/achterzijde van de woning. Ik heb nu 2 camera's hangen op de wifi met een bekabeld mesh netwerk van TP-link Deco. Dat werkt prima. Heb ik dan een loze leiding nodig naar een punt op de buitengevel voor een stroomkabel? Of een extra stroompunt op de buitengevel?
  • We willen op termijn ook een tuinkamer/serre in de tuin met een glazen schuifwand. Ook hier wil ik elektra en bekabeld internet. Ook hier is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Misschien een funderingsdoorvoer met meterkastplaat en dan een buis ingraven in de tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@kadeweeh ik heb hier bij onze vrijstaande woning met garage gekozen voor een uitbouw van 3,40m en een erker.
Erker was in verhouding fors aan de prijs maar we zijn er wel echt super blij mee. Het geeft een veel ruimtelijke gevoel, een bak licht en wij hebben er ook de eettafel staan en daardoor blijft je doorloop van de voor naar achterzijde ook open. Heerlijk.
Bij je zolderindeling zou ik mee laten nemen dat het verblijfsruimte/slaapkamers moeten worden, dan krijg je namelijk ook verwarming/koeling en (nog belangrijker) ventilatie in die ruimtes.

Mijn garage heb ik met 4.60m verlengd (bijkeuken gerealiseerd) en ook 1.20m verbreedt en ook laten isoleren met mechanische afzuiging ook.
Gereedschap, maaimachine etc. en mijn motor en accu's komen niet onder de 10 graden zonder actieve verwarming.

GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-10-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
kadeweeh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:37:
In januari gaan ze beginnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning. Vrijstaand met garage/berging op een perceel van +/- 510 m2. De basiswoning is 164m2. We zijn nog niet bij de bouwer geweest om het meerwerk te bespreken, maar dit zijn zo'n beetje de grootste posten qua meerwerk die nu op ons lijstje staan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

€42.000 - Verlengen hoofgebouw met 1,75m (Dit is voor de volledige woning. Dus BG, 1e en 2e etage)

Dit is het punt waar we heel lang over getwijfeld hebben. Het is 100 diep en 400 breed. In totaal dus maar 4m2 erbij voor een relatief groot bedrag, maar het geeft veel licht op de plek waar de eettafel komt te staan en als we de eettafel in de lengterichting van de erker zetten komen we veel mooier uit met het plaatsen van de eettafel. Gevalletje: Je doet het nu of waarschijnlijk nooit meer.

€6.500 - Zolderindeling

Verder een heel pallet aan extra stopcontacten en loze leidingen. Het wordt onze 2e nieuwbouwwoning en de eerste keer verklaarde mijn vrouw me voor gek dat ik in elke ruimte tenminste 1 loze leiding wilde, maar dat is de afgelopen jaren altijd zeer goed van pas gekomen.

Badkamer laten we casco opleveren. We moeten nog even overleggen met de bouwer of ze dit (mogen) doen. We hebben ons laten vertellen dat dit wel eens wat discussie geeft bij het aansluiten van - met name - het water. Wordt daardoor waarschijnlijk ook zonder dekvloer opgeleverd.

We twijfelen nog over:
  • Hardhouten binnendeurkozijnen met stompe deuren: Zijn €345 per kozijn+deur (maal 11 deuren). Ze zijn vervolgens alleen in de grondverf gezet. Ik moet nog even uitrekenen wat het ons kost als we de standaardkozijnen laten zetten en de boel na oplevering laten vervangen met afgelakte kozijnen en deuren. Er zal dan ook nog wel wat extra gestuuct moeten worden rondom de kozijnen.
  • Camera-bewaking aan de voorzijde van de berging en achterzijde van de berging/achterzijde van de woning. Ik heb nu 2 camera's hangen op de wifi met een bekabeld mesh netwerk van TP-link Deco. Dat werkt prima. Heb ik dan een loze leiding nodig naar een punt op de buitengevel voor een stroomkabel? Of een extra stroompunt op de buitengevel?
  • We willen op termijn ook een tuinkamer/serre in de tuin met een glazen schuifwand. Ook hier wil ik elektra en bekabeld internet. Ook hier is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Misschien een funderingsdoorvoer met meterkastplaat en dan een buis ingraven in de tuin?
Pfff ik ben wel jaloers hoor. Die uitbouw zou ik altijd doen, vooral omdat het over alle verdiepingen geldt.
Maar als ik je tekening goed lees dan is de woning 5.96m breed en 1.75x5.96 levert volgens mijn rekenmachine toch 31.29m2 extra ruimte op, maar hoe dan ook, behalve dat de investering zich toch wel terugverdient qua meerwaarde, omdat het op alle verdiepingen is, gaat het ook veel ruimer aanvoelen.

Voor je camerabewaking zou een bekabelde (POE) verbinding normaal gesproken het beste zijn, maar zolang je wifi goed door de buitenmuur heen komt is een loze leiding voldoende of als het qua meerprijs meevalt kun je er direct een stroomkabel op laten trekken.

Voor je toekomstige tuinkamer, dit wilden we ook en daarom hebben we een 75mm mantelbuis naar de buitenmuur laten leggen. Daar hebben we nadat de tuinkamer geplaatst een dubbele buitenkabel door laten trekken, waar de electra en data voor de tuinkamer, houten berging en tuinverlichting op aangesloten zitten. Ben blij dat ik dit advies hier op dit forum heb gekregen, want als ik het was vergeten dan was het een stuk lastiger geweest om het achteraf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 00:01
Riderider schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Hoeveel tonnen leg je neer voor je nieuwbouwwoning? In verhouding en uitgesmeerd over 30 jaar is die €275 peanuts. Al dat soort pinda's bij elkaar loopt natuurlijk wel op, maar dan nog. Niet doen is een verkeerde bezuiniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
Blurk62 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Hoeveel tonnen leg je neer voor je nieuwbouwwoning? In verhouding en uitgesmeerd over 30 jaar is die €275 peanuts. Al dat soort pinda's bij elkaar loopt natuurlijk wel op, maar dan nog. Niet doen is een verkeerde bezuiniging.
Je hebt helemaal gelijk. Helder - thx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

€6.500 - Zolderindeling

We twijfelen nog over:
Voor je camera's kun je het beste voor modellen met PoE gaan. Er moet toch minstens één kabel naar toe. Bij een nieuwe woning zou ik er niet vanuit gaan dat een WIFI-signaal fatsoenlijk door de vloer(en) of buiten muren heen komt. En het netwerk verkeer over de kabel is een stuk moeilijker te verstoren dan wanneer dat door de ether reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding]

[...]

Je huis is vrijwel identiek aan meerdere woningen bij ons in de wijk hier. De 1ste etage is identiek aan mijn orginele bouwtekening.

Erker: Iedereen hier in de wijk die het niet gedaan heeft, heeft er achteraf spijt van. Precies om de reden die je zelf al aangeeft. De eettafel kun je veel fijner kwijt en het veranderd je woonkamer/keuken heel erg in positieve zin. Dus als je het geld kan missen zou ik het zeker doen.

Ik heb bij ons op de eerste verdieping met de slaapkamers de indeling om laten gooien. Kostte me 950 euro en nog steeds blij mee.
De inloopkast geschrapt en aan beiden kanten van de muur staat nu een 2m brede PAX-kast met een zee aan ruimte. Om te voorkomen dat slaapkamer 3 een lang smal hok werd ook de muur tussen slaapkamer 2 en 3 verplaatst. Beiden hebben daardoor nu ook 2 ramen. De deur van slaapkamer 2 'in de gang' gezet voor extra ruimte in die kamer.
Waar veel mensen in de wijk deels op zolder slapen en op de eerste verdieping nu 2 slaapkamers en een werkkamer hebben, hebben wij boven een gigantische speel/werk-kamer van 30m2 en beide kinderen hebben een prima slaapkamer.
Enige jammere is dat in slaapkamer 2 ons tweepersoons bed( 180 breed) niet lekker past, want anders waren wij daar gaan slapen zodat beide kinderen (nu 4 en 6) een even grote kamer zouden hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSYTqYPTI8Z_U-HfoI_DSk9ne9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRwuS30HlY1FMtz5w0mWwz4u.png?f=fotoalbum_large

De indeling van de badkamer uiteindelijk niet aagepast. De aannemer vroeg veel te veel geld voor het verplaatsen van leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadeweeh
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Pfff ik ben wel jaloers hoor. Die uitbouw zou ik altijd doen, vooral omdat het over alle verdiepingen geldt.
Maar als ik je tekening goed lees dan is de woning 5.96m breed en 1.75x5.96 levert volgens mijn rekenmachine toch 31.29m2 extra ruimte op, maar hoe dan ook, behalve dat de investering zich toch wel terugverdient qua meerwaarde, omdat het op alle verdiepingen is, gaat het ook veel ruimer aanvoelen.
Ja, POE is inderdaad ook nog een goede optie.

Ik reken de zolder niet over de volledige breedte mee, aangezien je daar aan beide zijden met een schuine wand zit, vandaar iets conservatiever qua aantal m2. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:22
Misschien dat jullie mij hier kunnen helpen.

Met ons project zijn er 12 zonnepanelen van 430 wp per paneel geplaatst.
Totaal is dit dus 5160 wp.
Het dak staat onder een helling van 45 graden en is gericht op ongeveer 200graden zuid.
Geen bomen of andere objecten dat schaduw kan veroorzaken en de panelen zijn in serie geschakeld.

Nu was er een omvormer geplaatst van 5,0 kwh (Solax type X1-5.0-t-boost).
Echter is dit onlangs vervangen voor een 3,6 kwh omvormer (Solax, type X1-3.6-mini).
De reden is:
Helaas heeft de installateur de verkeerde gegevens doorgegeven. Er is een ander type omvormer geplaatst die beter past bij het vermogen van het aantal panelen wat geplaatst is. De installateur heeft dit berekend.
Nu lees ik hier dus verschillende verhalen over m.b.t. onder- en bovendimensioneren.
Het lijkt mij en van enkele energieleveranciers (navraag gedaan) dat deze omvormer eigenlijk te klein is voor het totaal aantal wattage van de panelen.

Mijn vraag is dus of dit niet te klein is?
Zo ja, hoe kan ik dit het beste oppakken om dit dan te laten verhelpen?
In de technische omschrijving lees ik niks over het type omvormer. Er staat alleen dat er een omvormer geplaatst wordt dat past bij het aantal zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teert300
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-06 17:14
Jasperv90 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:52:

Het dak staat onder een helling van 45 graden en is gericht op ongeveer 200graden zuid.
Geen bomen of andere objecten dat schaduw kan veroorzaken en de panelen zijn in serie geschakeld.

Echter is dit onlangs vervangen voor een 3,6 kwh omvormer (Solax, type X1-3.6-mini).
De reden is:
[...]

Nu lees ik hier dus verschillende verhalen over m.b.t. onder- en bovendimensioneren.
Het lijkt mij en van enkele energieleveranciers (navraag gedaan) dat deze omvormer eigenlijk te klein is voor het totaal aantal wattage van de panelen.

In de technische omschrijving lees ik niks over het type omvormer. Er staat alleen dat er een omvormer geplaatst wordt dat past bij het aantal zonnepanelen.
Hier de datasheet van de omvormer: https://emergosolar.nl/cd...pdf?v=2920548151236771459

Maximaal ingangsvermogen is 5400Wp. Technisch gezien mag dit dus, maar of het wenselijk is blijft een punt. Ik geloof dat 10 @ 20% overdimensionering gangbaar is, dus dan wil je toch wel een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:25
In de BENG-berekening van onze woning lees ik dat de HR++ ramen incl. hardhouten kozijnen een isolatiewaarde van 1,5 W/m2K hebben. Dit leek me in eerste instantie erg hoog, maar toen las ik dat het incl. kozijn is. Is dit dan een normale waarde of alsnog aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:40
TNThomas schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:40:
In de BENG-berekening van onze woning lees ik dat de HR++ ramen incl. hardhouten kozijnen een isolatiewaarde van 1,5 W/m2K hebben. Dit leek me in eerste instantie erg hoog, maar toen las ik dat het incl. kozijn is. Is dit dan een normale waarde of alsnog aan de hoge kant?
Zie dit bericht en de berichten daarna:
Rene85 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

HR++ ligt een stuk lager (0,9-1,2). Waarde zal met (houten) kozijn zijn, dan is het totaal een stuk hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 30-10-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:09

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

[...]

***members only***

Wij hebben de kraan aan de achterkant van de woning maar dan wel om de hoek in de zijtuin zodat hij niet echt in de weg zit en je dus naar voor en naar achter kunt met een tuinslang.

Op jou tekening op de plek waar de lijn loopt van de pijlen '956.95 cm'.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Nou wij hebben maandag de vooroplevering gehad en zag er heel goed uit allemaal. Alleen een barst in het kiepraam op zolder dat verholpen moet worden. Heel overzichtelijk. Moet wel nog ff via VEH regelen dat we volgende maand bij de oplevering iemand meenemen, maar verwacht dat die dus weinig zal hoeven/kunnen opmerken. Geeft wel een gerust gevoel.

Ook leuk om de badkamer te zien die we twee jaar geleden hebben uitgekozen, maar geen tekening van hadden. Is erg goed gelukt vinden we zelf.

Straks een maand de tijd voor vloeren, muren, plafonds en keuken. Beetje krappe tijdlijn, maar gaat vast lukken.

Zie hier trouwens niet een groot 'lampen/verlichting' topic. Van de week in wat lampenzaken geweest en wat een verschrikking allemaal. Ben bang dat ik toch een beetje een yup/kakker ben. Waar koppen yuppen tegenwoordig hun trendy lampen? Had even onderschat hoeveel we er nog moeten aanschaffen, haha.

Edit: Oh, en was even verrast dat de trap onafgewerkt wordt geleverd. Ik heb hier geloof ik weleens gelezen over verf die ook helpt tegen kraken van vuren houten trap. Daar moet ik even achteraan anders gaat dat maandenlang niet gebeuren (ken mezelf).

[ Voor 13% gewijzigd door DennisCle op 30-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:56
DennisCle schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:03:
Nou wij hebben maandag de vooroplevering gehad en zag er heel goed uit allemaal. Alleen een barst in het kiepraam op zolder dat verholpen moet worden. Heel overzichtelijk. Moet wel nog ff via VEH regelen dat we volgende maand bij de oplevering iemand meenemen, maar verwacht dat die dus weinig zal hoeven/kunnen opmerken. Geeft wel een gerust gevoel.

Ook leuk om de badkamer te zien die we twee jaar geleden hebben uitgekozen, maar geen tekening van hadden. Is erg goed gelukt vinden we zelf.

Straks een maand de tijd voor vloeren, muren, plafonds en keuken. Beetje krappe tijdlijn, maar gaat vast lukken.

Zie hier trouwens niet een groot 'lampen/verlichting' topic. Van de week in wat lampenzaken geweest en wat een verschrikking allemaal. Ben bang dat ik toch een beetje een yup/kakker ben. Waar koppen yuppen tegenwoordig hun trendy lampen? Had even onderschat hoeveel we er nog moeten aanschaffen, haha.

Edit: Oh, en was even verrast dat de trap onafgewerkt wordt geleverd. Ik heb hier geloof ik weleens gelezen over verf die ook helpt tegen kraken van vuren houten trap. Daar moet ik even achteraan anders gaat dat maandenlang niet gebeuren (ken mezelf).
Voor lampen kijk ik graag op de nordic nest website, of in de heel te dure design winkel in de stad. Groetjes van een Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Source90 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Zie dit bericht en de berichten daarna:
Rene85 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

HR++ ligt een stuk lager (0,9-1,2). Waarde zal met (houten) kozijn zijn, dan is het totaal een stuk hoger.
Dan lijkt de 1,5 inclusief hardhouten kozijnen inderdaad niet zo vreemd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

Hier in de woonkamer een keuken IKEA krusning hangen. Iedereen die voor het eerst binnen kwam vroeg naar de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

Gemiddeld heeft een nieuwbouw woning wel minstens 20 opleverpunten.. dus VEH zal waarschijnlijk nog genoeg zien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Draakje5 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Gemiddeld heeft een nieuwbouw woning wel minstens 20 opleverpunten.. dus VEH zal waarschijnlijk nog genoeg zien ;-)
Ja er waren wel wat kleine dingen naast het gescheurde raam hoor, maar dat was het enige dat ik dacht daar moet echt wat aan gedaan worden. Rest was afwerking en schoonmaken.
veertje35 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Voor lampen kijk ik graag op de nordic nest website, of in de heel te dure design winkel in de stad. Groetjes van een Yup.
Haha, thanks ik zal eens kijken.
El-Vder schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Hier in de woonkamer een keuken IKEA krusning hangen. Iedereen die voor het eerst binnen kwam vroeg naar de lampen.
Grappig ding ja! We waren wel bij de Ikea laatst, maar zagen toen niet direct iets dat aansprak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57
Die van ons waren meer uit nood geboren, aangezien we nog niks hadden en een paar peertjes een beetje treurig vonden. Inmiddels hangen ze al een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:43
Wij hebben laatst een kijkmiddag gehad waarbij inmiddels de WTW-ventilatie geplaatst bleek te zijn; een Orcon HRC-300-EcoMax. Deze heeft een capaciteit van 300m3/h. Het nieuwe huis heeft 191m2 woonoppervlak.
Nu viel het me op dat dit nog minder is dan de WTW-ventilatie in onze huidige woning uit 2018. Die heeft een capaciteit van 350m3/h, terwijl het woonoppervlak een stuk kleiner is (115 m2).

Lijkt me dat die Orcon in het nieuwe huis wel erg klein gedimensioneerd is. Iemand ervaring met wat een gangbare capaciteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:25

Wij hebben inmiddels al een jaar een soort stucloper (primacover) op de trap liggen, werkt prima hoor :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-06 09:03
LuXFluX schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:08:
Wij hebben laatst een kijkmiddag gehad waarbij inmiddels de WTW-ventilatie geplaatst bleek te zijn; een Orcon HRC-300-EcoMax. Deze heeft een capaciteit van 300m3/h. Het nieuwe huis heeft 191m2 woonoppervlak.
Nu viel het me op dat dit nog minder is dan de WTW-ventilatie in onze huidige woning uit 2018. Die heeft een capaciteit van 350m3/h, terwijl het woonoppervlak een stuk kleiner is (115 m2).

Lijkt me dat die Orcon in het nieuwe huis wel erg klein gedimensioneerd is. Iemand ervaring met wat een gangbare capaciteit is?
Je zou een meetrapport moeten ontvangen waarmee je kunt controleren of het voldoet aan de minimale eisen van het Bouwbesluit (https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/).

Als ik het vergelijk met onze situatie (146 m² en HRC-400-Maxcomfort), lijkt het vrij krap gedimensioneerd.

Edit: loopt een topic over: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 9% gewijzigd door Midan op 31-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoov
  • Laatst online: 17-06 19:26
Jasperv90 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:52:

De reden is:
[...]

Onze woning is in mei opgeleverd, we hebben toen 13 panelen van 445Wp laten plaatsen, ook bijna pal op Zuid en zonder schaduw vanuit bomen of andere huizen. De zonnepaneel leverancier had eerst een 4kwh omvormer aangeboden voor 12 panelen maar toen er 13 panelen bleken te passen heb ik om een 5kwh omvormer gevraagd. Daar ben ik nu heel blij mee want zelfs met de 5kwh omvormer topt hij af en toe een beetje af. Een 3,6kw omvormer lijkt mij in jullie situatie te klein, ik zou zeker aansturen op een grotere omvormer. De vereiste opstartspanning is vaak ook nog eens hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
LuXFluX schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:08:

Het klinkt inderdaad als erg/te krap, maar het hangt er ook vanaf of en, zo ja hoe, het huis in zones verdeeld is. Dan komt de zogenaamde 70% regel om de hoek kijken.

Zorg inderdaad dat je het meetrapport gezien hebt voor je je handtekening voor de oplevering zet. Anders wordt het direct een opleverpunt.

Bij ons zei de uitvoerder dat het op de USB-stick stond die we bij oplevering kregen. Die kon ik ter plekke niet bekijken omdat ik geen laptop mee had. Achteraf te goed van vertrouwen geweest, want het bestand stond er niet op. En dat bleek achteraf omdat het ook nooit bestaan heeft....

En inmiddels wachten we al bijna 4 jaar op de juridische molen om het opgelost te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vandaag zijn ze bij ons langs geweest om de gehele installatie opnieuw in te meten. Vanuit de bouw klopte er helemaal niets van. Hoofdslaapkamer was geknepen en kwam zelfs minder lucht uit dan zou moeten volgens besluit. Nu alles opnieuw ingesteld met meetrapport. Slaapkamer is bijna verdriedubbeld qua luchtverplaatsing op stand 3. Stand 2 is nu wat stand 3 eerst was. Woonkamer stond allemaal hetzelfde (wat mij onlogisch lijkt) en stond veel te ver open (waardoor de slaapkamers geknepen werden). Die nu dichtgedraaid.

Gelijk maar alle kanalen laten reinigen, kwam ook verrassend veel stof uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
Source90 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:11:
Vandaag zijn ze bij ons langs geweest om de gehele installatie opnieuw in te meten. Vanuit de bouw klopte er helemaal niets van. Hoofdslaapkamer was geknepen en kwam zelfs minder lucht uit dan zou moeten volgens besluit. Nu alles opnieuw ingesteld met meetrapport. Slaapkamer is bijna verdriedubbeld qua luchtverplaatsing op stand 3. Stand 2 is nu wat stand 3 eerst was. Woonkamer stond allemaal hetzelfde (wat mij onlogisch lijkt) en stond veel te ver open (waardoor de slaapkamers geknepen werden). Die nu dichtgedraaid.

Gelijk maar alle kanalen laten reinigen, kwam ook verrassend veel stof uit.
Zelf een nieuwe partij voor ingehuurd? Wat was de aanleiding? Het aanvankelijke meetrapport klopte dus niet? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Zelf een nieuwe partij voor ingehuurd? Wat was de aanleiding? Het aanvankelijke meetrapport klopte dus niet? :o
Er was geen meetrapport :o
Inderdaad zelf een partij ingeschakeld, gelijk voor de halve straat onderhoud geregeld voor een leuke staffelkorting en "initiatief korting" voor mijzelf :+

Woning is in dec/2021 opgeleverd, wij zijn er pas april/2022 ingegaan na alle werkzaamheden (dat was al maand 5). In de tussentijd meermaals het inmeetrapport opgevraagd maar nooit gekregen, kreeg enkel die van de vloerverwarming na heel veel moeite.

Had (en heb nog steeds) er geen kaas van gegeten, en pas na intrekken in de woning en (voornamelijk bij mevr.) hoofdpijn in de ochtend. Hierna een Co2 meter geplaatst, bleek enorm hoog te zijn. Toen een Co2 meter van Orcon (ons merk WTW) geplaatst, welke bijna direct in de avond naar max liet schieten (met aardig wat geluid tot gevolg).

Ik ben toen alle ventielen nagelopen en zag dat bijna alles op dezelfde waarde stond. Slaapkamer was bijna dicht. Hieropvolgend zelf de dipswitches (waardes van standen) aangepast zodat er meer luchtstroom op stand 1 en 2 was. Scheelde behoorlijk en PPM was een stuk lager.

Voor onderhoud maar gelijk compleet inregelen laten doen, bleek inderdaad dat alles waarschijnlijk niet was ingeregeld. Slaapkamer stond ook niet goed maar daar had ik zelf aan geknutseld natuurlijk.

Krijg het rapport nog in de mail, hij had het erover dat de slaapkamer enorm geknepen was omdat alles (onnodig) naar de woonkamer ging. Woonkamer staat nu bijna dicht maar haalt nog steeds ruim de waarde volgens het besluit. Hierdoor veel meer capaciteit in de slaapkamers. Waarde eerst was 24m³/h, nu staat slaapkamer op 63m³/h (op maximale stand gemeten).

Berekening die zij gebruiken is m² × 3,26 = m³/h.

Achteraf had ik er (net als mede-Tweakers hier) meer werk van moeten maken dat er geen inregelrapport was, heb ik in verzuimd door alle andere taken die open stonden na oplevering.

Nogmaals; ik heb er geen verstand van, enige was ik kan waarnemen is dat er op stand 2 (bijna geluidloos) meer lucht uit het slaapkamerventiel komt dan voorheen op stand 3 (herrie).

(@aannemer waarom in Godsnaam 1 inblaasventieltje BIJ DE DEUR voor een slaapkamer van 20m². De monteur kon er met zijn hoofd ook niet bij wie dat bedacht had. De woonkamer is 40m² en heeft 4 inblaasventielen 8)7

Wij hebben trouwens een Orcon HRC-400 EcoMax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:22
Timoov schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Onze woning is in mei opgeleverd, we hebben toen 13 panelen van 445Wp laten plaatsen, ook bijna pal op Zuid en zonder schaduw vanuit bomen of andere huizen. De zonnepaneel leverancier had eerst een 4kwh omvormer aangeboden voor 12 panelen maar toen er 13 panelen bleken te passen heb ik om een 5kwh omvormer gevraagd. Daar ben ik nu heel blij mee want zelfs met de 5kwh omvormer topt hij af en toe een beetje af. Een 3,6kw omvormer lijkt mij in jullie situatie te klein, ik zou zeker aansturen op een grotere omvormer. De vereiste opstartspanning is vaak ook nog eens hetzelfde.
Bedankt voor je reactie.
Ondertussen heb ik een reactie gehad van de aannemer en is hun reactie dat dit dus technisch voldoende is (volgens de installateur). Verder geen reactie of dit een nette oplossing is.
Nu heb ik en enkele buren ook contact gehad met Vereniging eigen Huis.
Hun zonnepanelen-afdeling gaat het nu oppakken en bekijken, waarna zij een advies gaan uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Je kan zelf berekenen of de wtw voldoet of niet? Die van ons heeft 400m3 capaciteit.

Ik kwam ergens uit op 340m3 voor de woning als minimale eis. ( toilet = .. m3, badkamer = (minimaal) ..m3, per m2 oppervlakte = zoveel m3 enz.
Zoals Source90 dus ook al zegt.

Onze woning heeft 174m2 woonoppervlak ( de garage die ik bij de woning heb getrokken niet meegerekend). 300m3 capaciteit voor een woning van meer dan 190m2 woonoppervlak klinkt wel aardig klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:44:
Je kan zelf berekenen of de wtw voldoet of niet? Die van ons heeft 400m3 capaciteit.

Ik kwam ergens uit op 340m3 voor de woning als minimale eis. ( toilet = .. m3, badkamer = (minimaal) ..m3, per m2 oppervlakte = zoveel m3 enz.

Onze woning heeft 174m2 woonoppervlak ( de garage die ik bij de woning heb getrokken niet meegerekend). 300m3 capaciteit voor een woning van meer dan 190m2 woonoppervlak klinkt wel aardig klein.
Gaat er volgens mij dan ook om wat onbenoemde ruimtes zijn. Onze zolder heeft bijvoorbeeld wel vloerverwarming/koeling maar geen ventilatie toevoer (alleen afvoer, voor wasmachine/droger). Daarbij ook slechts 1 raam.
Ben niet genoeg op de hoogte of je die dan mag meenemen in de berekening (voor de volle pond). Is bij ons ook al 25m² (en veel meer kubieke meter, omdat het puntdak ruim boven de 2,60m uitkomt).

Volgens de berekening van deze monteur zouden wij een ventilatiebehoefte van 243,5 (toevoer) en 223,15 (afvoer) m³/h moeten hebben, wat nu ingesteld is op 297 m³/h (toevoer) en 281 m³/h (afvoer). (met argument dat zij de badkamer en keuken overdimensioneren vanwege vocht/kooklucht, op basis van afmetingen had dit minder moeten zijn).

Met de berekening uit mijn vorige post, denk ik niet dat je elke ruimte mag meerekenen. Wij hebben 170m², dat zou met de formule van 3,26 maal oppervlakte ver daarboven moeten uitkomen (of je moet toevoer/afvoer bij elkaar optellen, dan kom je in de buurt?).
Zoals gezegd, zelf weinig kaas van gegeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 31-10-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Wij horen verhalen dat je een schutting op de erfgrens kan plaatsen als het aangrenzende perceel nog niet verkocht is. Het zou gebruikelijk zijn dat de ontwikkelaar de helft van de kosten bijdraagt en dit verrekent in de verkoopprijs van het perceel.

In hoeverre klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Draakje5 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:44:

Hoe bereken je dit? Onze WTW heeft een debiet van 350m2/h. Is dat gewoon kwestie van delen door 2,6 (plafondhoogte) en dus concluderen dat dit voldoende is voor 140m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:10
Aubergine schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:16:
Wij horen verhalen dat je een schutting op de erfgrens kan plaatsen als het aangrenzende perceel nog niet verkocht is. Het zou gebruikelijk zijn dat de ontwikkelaar de helft van de kosten bijdraagt en dit verrekent in de verkoopprijs van het perceel.

In hoeverre klopt dit?
Nog nooit van gehoord! Dat zegt echter niet verl misschien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:04
Source90 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:49:
...
Berekening die zij gebruiken is m² × 3,26 = m³/h.
...
Dit getal komt uit het Bouwbesluit en geldt dus voor nieuw te bouwen woningen:
Hfdst. 3 > Afdeling 3.6 Luchtverversing

Het eerste lid gaat voor een verblijfsgebied van een woonfunctie uit van een voorgeschreven capaciteit van 0,9 dm³/s per m² vloeroppervlakte.
Even omrekenen: 0,9 dm³/s > 3,24 m³/h per m² vloeroppervlakte

Het Bouwbesluit geeft niet aan wat de ventilatie-eisen zijn in de specifieke ruimtes van nieuwbouwwoningen. Dit staat wel in de NEN 1087.
Ik weet alleen niet of de NEN 1087 een wettelijke eis is die aannemers moeten volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Deleon78 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Nog nooit van gehoord! Dat zegt echter niet verl misschien :)
Deze situatie gold ook voor onze buren die een tuin hebben welke grenst aan een niet verkocht perceel (onduidelijk of die ooit nog verkocht gaat worden). Zij hebben op eigen kosten een hek aangelegd omdat zowel de ontwikkelaar als de aannemer 0 op het rekest gaven.

[ Voor 1% gewijzigd door Krijgertje1979 op 31-10-2024 17:41 . Reden: kromme zin... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17
Source90 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Gaat er volgens mij dan ook om wat onbenoemde ruimtes zijn. Onze zolder heeft bijvoorbeeld wel vloerverwarming/koeling maar geen ventilatie toevoer (alleen afvoer, voor wasmachine/droger). Daarbij ook slechts 1 raam.
Ben niet genoeg op de hoogte of je die dan mag meenemen in de berekening (voor de volle pond). Is bij ons ook al 25m² (en veel meer kubieke meter, omdat het puntdak ruim boven de 2,60m uitkomt).

Volgens de berekening van deze monteur zouden wij een ventilatiebehoefte van 243,5 (toevoer) en 223,15 (afvoer) m³/h moeten hebben, wat nu ingesteld is op 247 m³/h (toevoer) en 281 m³/h (afvoer). (met argument dat zij de badkamer en keuken overdimensioneren vanwege vocht/kooklucht).

Met de berekening uit mijn vorige post, denk ik niet dat je elke ruimte mag meerekenen. Wij hebben 170m², dat zou met de formule van 3,26 maal oppervlakte ver daarboven moeten uitkomen (of je moet toevoer/afvoer bij elkaar optellen, dan kom je in de buurt?).
Zoals gezegd, zelf weinig kaas van gegeten.
Lijkt me dat toevoer en afvoer gelijk moet zijn, anders moet lucht aan of afgevoerd worden via kieren, of andere openingen die dar niet voor voorzien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
deejeebv schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Lijkt me dat toevoer en afvoer gelijk moet zijn, anders moet lucht aan of afgevoerd worden via kieren, of andere openingen die dar niet voor voorzien zijn.
Klopt, het (toevoer) is 297 als ik het optel.
Ik las het handschrift van de monteur als 247 i.p.v. 297 :Y)

Members only:

Hij had het wel over hoger ingeregeld dan bouwbesluit, ik gok dat dit dan op de afmetingen van de ruimte slaat.
Badkamer is 9m2, dat maal 3,26 = 29,34 m3/h, terwijl de badkamer op 70m3/u is ingeregeld nu.

[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 31-10-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert1980
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-10-2024
spam

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 31-10-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Krijgertje1979 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Deze situatie gold ook voor onze buren die een tuin hebben welke grenst aan een niet verkocht perceel (onduidelijk of die ooit nog verkocht gaat worden). Zij hebben op eigen kosten een hek aangelegd omdat zowel de ontwikkelaar als de aannemer 0 op het rekest gaven.
Dit is inderdaad ook wat ik zou verwachten.
Wel interessant als de andere koper straks een andere schutting wil en je het op de erfgrens hebt gezet…

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 31-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Source90 de minimale afzuiging volgens het bouwbesluit voor een badkamer is ca 50m3/h.

Er zijn diverse regels die wat luchtverversing betreft van toepassing zijn. Deze zijn ook online te vinden.

https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6

Op Youtube kun je ook een interessante video van Zehnder vinden over het maken van een ventilatieplan waar de diverse regels besproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
We hebben de wtw ook extern laten doormeten en afstellen. Niet zulke grote verschillen, maar slaapkamers en badkamer zijn merkbaar verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Deleon78 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Wel interessant als de andere koper straks een andere schutting wil en je het op de erfgrens hebt gezet…
Op de grens met ons staat een nette schutting die we samen hebben uitgekozen.
Ik vermoed dat mijn buren bij een nieuwe buurman een nette schutting dan ook laten plaatsen naar smaak van beiden waar beide ook aan kunnen bijdragen.

Het hek is meer een noodzaak aangezien anders jan en alleman zomaar de tuin in kan wandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:29:
[...]

Op de grens met ons staat een nette schutting die we samen hebben uitgekozen.
Ik vermoed dat mijn buren bij een nieuwe buurman een nette schutting dan ook laten plaatsen naar smaak van beiden waar beide ook aan kunnen bijdragen.

Het hek is meer een noodzaak aangezien anders jan en alleman zomaar de tuin in kan wandelen.
Ahh een hek. Dat is inderdaad wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 17:10
Source90 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

(@aannemer waarom in Godsnaam 1 inblaasventieltje BIJ DE DEUR voor een slaapkamer van 20m². De monteur kon er met zijn hoofd ook niet bij wie dat bedacht had. De woonkamer is 40m² en heeft 4 inblaasventielen 8)7
Bij mijn woning staan ook alle WTW-ventielen van de slaapkamers vlak bij de deuren ingetekend, voelt ook absoluut niet logisch...heb er weinig vertrouwen in dat als ik er over klaag er wat aan gaat veranderen.... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23fU3srLMhB1hdMCPrDs1-OPapA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ugZvHZizve2GMjtRd7eTDL5a.png?f=fotoalbum_large

Niet bevorderlijk voor de luchtstroom/circulatie dieper in de slaapkamer lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
nooberke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
[...]

Bij mijn woning staan ook alle WTW-ventielen van de slaapkamers vlak bij de deuren ingetekend, voelt ook absoluut niet logisch...heb er weinig vertrouwen in dat als ik er over klaag er wat aan gaat veranderen.... 8)7

[Afbeelding]

Niet bevorderlijk voor de luchtstroom/circulatie dieper in de slaapkamer lijkt mij
Ik begrijp die logica ook niet helemaal, maar zo zie ik het overal. Iets van, de kortste weg of goedkoopste uitvoering?

Als wij met deur open slapen, dan gaat natuurlijk een (groot) deel van de verse lucht direct weer de overloop op...

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 01-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Draakje5 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:30:
[...]

Ik begrijp die logica ook niet helemaal, maar zo zie ik het overal. Iets van, de kortste weg of goedkoopste uitvoering?
Dit... waarschijnlijk splitsen ze de buizen vanuit de koof in het midden, dan is dit een stuk minder meters aan buis dan als je ze netjes richting een hoek zou brengen....Ik heb hier persoonlijk wel moeite mee...Ik hoop eigenlijk wel zonder raam open te kunnen slapen (met een co2 gestuurde sensor in de slaapkamer)

Slaapkamer twee kantoor voor het raam...zit je er nog verder vanaf....

Iemand enig idee hoe goed de luchtverplaatsing nou is binnen zo'n ruimte? Gevoelsmatig trekt alles meteen onder de deur richting de afzuigingen...

Beneden gaan ze wel netjes voor de uiteindes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DXyA7M2pIwBxkPYEyiZlwP0QjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NztwPDtppM9mmyDpiAdH1vPU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Deleon78 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Volgens https://www.kadasterdata.nl/perceelsgrenzen/erfgrensregels hebben ze dan pech (wel alleen in het geval van nieuwbouw).

Als u een nieuwbouwwoning heeft gekocht en de kavel naast dat van u is nog niet verkocht, dan heeft u het recht een schutting te plaatsen op de erfgrens. Wanneer de kavel na verloop van tijd wel bewoond is, dan kunt u de buren niet verplichten om mee te betalen aan de schutting. De buren kunnen op hun beurt u niet verplichten de schutting te verwijderen. Ze kunnen wel een schutting plaatsen tégen uw schutting, op hun eigen perceel.

Dus je betaalt hem wel helemaal zelf, maar dan blijft hij ook gewoon op de erfgrens staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nooberke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:44:
[...]

Dit... waarschijnlijk splitsen ze de buizen vanuit de koof in het midden, dan is dit een stuk minder meters aan buis dan als je ze netjes richting een hoek zou brengen....Ik heb hier persoonlijk wel moeite mee...Ik hoop eigenlijk wel zonder raam open te kunnen slapen (met een co2 gestuurde sensor in de slaapkamer)

Slaapkamer twee kantoor voor het raam...zit je er nog verder vanaf....

Iemand enig idee hoe goed de luchtverplaatsing nou is binnen zo'n ruimte? Gevoelsmatig trekt alles meteen onder de deur richting de afzuigingen...

Beneden gaan ze wel netjes voor de uiteindes:[Afbeelding]
Maakt niet uit, de lucht blijft eerst aan het plafond plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Z___Z schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:59:
[...]

Maakt niet uit, de lucht blijft eerst aan het plafond plakken.
Thanks! Dat is weer een zorg minder!

Met nog 21 dagen te gaan voor de meerwerkopties/badkamer/keuken was de stress toch wel een beetje te voelen deze week. Keuken is rond, badkamer zo goed als...meerwerkopties moet ik gaan intekenen...

Voelt raar om nu een deadline te hebben terwijl oplevering waarschijnlijk pas over anderhalf jaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Als mijn kennis mij niet in de steek laat: zie ik hier nou een 2-polige aardlek bij een 3 fase aansluiting? Dat kan toch niet?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:10:
Als mijn kennis mij niet in de steek laat: zie ik hier nou een 2-polige aardlek bij een 3 fase aansluiting? Dat kan toch niet?

***members only***
Op deze manier is er niks mis mee.
Als je een 3fase aardlek had gehad dan was je kookgroep verkeerd.
Met mijn vergrootglas zie ik dat het een PV groep is. Heb dus niks gezegd :)

Maar goed daar zijn zat andere topics voor te vinden :D

[ Voor 9% gewijzigd door vormulier op 01-11-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NACrat schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:52:
[...]

Volgens https://www.kadasterdata.nl/perceelsgrenzen/erfgrensregels hebben ze dan pech (wel alleen in het geval van nieuwbouw).

Als u een nieuwbouwwoning heeft gekocht en de kavel naast dat van u is nog niet verkocht, dan heeft u het recht een schutting te plaatsen op de erfgrens. Wanneer de kavel na verloop van tijd wel bewoond is, dan kunt u de buren niet verplichten om mee te betalen aan de schutting. De buren kunnen op hun beurt u niet verplichten de schutting te verwijderen. Ze kunnen wel een schutting plaatsen tégen uw schutting, op hun eigen perceel.

Dus je betaalt hem wel helemaal zelf, maar dan blijft hij ook gewoon op de erfgrens staan.
Ik kan dit niet zomaar geloven, de woning ernaast heeft toch ook een (project)eigenaar? Het lijkt mij dat beide eigenaren akkoord moeten geven op een bouwsel op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
vormulier schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:42:
[...]

Op deze manier is er niks mis mee.
Als je een 3fase aardlek had gehad dan was je kookgroep verkeerd.
Met mijn vergrootglas zie ik dat het een PV groep is. Heb dus niks gezegd :)

Maar goed daar zijn zat andere topics voor te vinden :D
Achrer een 3fase aansluiting mag toch geen 2 polige aardlek? Of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:46:
[...]

Achrer een 3fase aansluiting mag toch geen 2 polige aardlek? Of wel?
Dat mag hoor, je bent niet verplicht om een 3 fasen aardlek op te hangen.

Maar voor meer vragen omtrent je electra zijn andere topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:43:
[...]

Ik kan dit niet zomaar geloven, de woning ernaast heeft toch ook een (project)eigenaar? Het lijkt mij dat beide eigenaren akkoord moeten geven op een bouwsel op de erfgrens.
Een projectontwikkelaar zal het weinig uitmaken wat voor schutting er komt te staan er van uitgaande dat het gewoon iets normaal degelijks is. Er zal er toch 1 moeten komen. Kan moeilijk verwachten dat iemand maar naar een kale vlakte blijft kijken totdat een kavel verkocht is om pas dan een gezamelijke schutting te zetten. En late kopers hebben dat maar te accepteren. Net zoals wanneer je een ouder huis koopt. Als daar een degelijke schutting op de erfgrens staat dan heb je daar ook weinig meer over te zeggen als nieuwe eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NACrat schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
[...]

Een projectontwikkelaar zal het weinig uitmaken wat voor schutting er komt te staan er van uitgaande dat het gewoon iets normaal degelijks is. Er zal er toch 1 moeten komen. Kan moeilijk verwachten dat iemand maar naar een kale vlakte blijft kijken totdat een kavel verkocht is om pas dan een gezamelijke schutting te zetten.
Dat vraag ik mij dus af. De ontwikkelaar is gewoon eigenaar en heeft dus een 50% stem in bebouwing op de erfgrens.
En late kopers hebben dat maar te accepteren. Net zoals wanneer je een ouder huis koopt. Als daar een degelijke schutting op de erfgrens staat dan heb je daar ook weinig meer over te zeggen als nieuwe eigenaar.
Als je een ouder huis koopt met schutting op de erfgrens hebben beide eigenaren dat in de regel met elkaar afgestemd, dat is dus een hele andere situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

twi schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:49:
Na zeven maanden wonen in ons huis, en twee pogingen van de aannemer om de schuifpui te repareren, helaas wat minder nieuws.
***members only***
Iemand iets soortgelijks meegemaakt, waarbij herstelwerkzaamheden aan het huis na zo'n lange tijd mogelijke extra kosten met zich mee brengt? Hoe is dit bij jullie opgelost?
Volgende poging vandaag gedaan om de schuifdeuren beter aan te laten sluiten. De dorpel die bol zou staan is beter ondersteund, maar dat brengt geen verschil in het sluiten.

Inmiddels is er een houtje-touwtje (bijna letterlijk) toegepast, die het probleem met het sluiten gelijk heeft verholpen:
Members only:

Conclusie, de "vaste" deur in de schuifpui wordt niet vast genoeg gezet, wanneer deze is gesloten (zelfs als deze op slot is). Bij het dicht doen, verschuift deze altijd wel een stukje, wat zorgt voor kieren en/of slechte sluiting. Deze wordt niet geankerd met stalen pennen bij het sluiten.

Aannemer heeft van alles geprobeerd, maar ze zullen toch met de fabrikant in conclaaf moeten voor een oplossing. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Altijd leuk dat soort gedoe. We hebben een keuken een raam, wat eigenlijk alleen een kiepraam zou zijn volgens de tekening. Echter kun je hem ook draaien. Maar dat werkt niet goed. Gisteren met 5 man sterk naar lopen kijken, maar nog steeds niet opgelost. Er is gewoon te weinig ruimte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:46
Wolly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:17:
[...]

Dat vraag ik mij dus af. De ontwikkelaar is gewoon eigenaar en heeft dus een 50% stem in bebouwing op de erfgrens.

[...]

Als je een ouder huis koopt met schutting op de erfgrens hebben beide eigenaren dat in de regel met elkaar afgestemd, dat is dus een hele andere situatie.
Warom zou de ontwikkelaar eigenaar van het onverkochte kavel zijn?
Bij ons project grenzen sommige kavels aan vrije kavels of kavels van andere projecten die soms wel al verkocht zijn en soms nog lang niet verkocht.

Aan de andere kant is er binnen ons project ook een fase 2, waarvan nog niks verkocht is. Die kavels grenzen echter allemaal aan huizen die al meer dan een jaar bewoond zijn. Daar staan ook al gewoon schuttingen etc. En ik snap best dat die mensen niet nog eens 2 jaar gaan wachten tot er eindelijk iemand in het huis naast hun komt wonen, waarvan nu niet eens vast staat of het überhaupt gebouwd zal worden.

Wij hebben met ons huidige huis uit 2018 daar nog wel wat gedoe mee gehad.
Aan 1 kant grenst onze tuin aan een kavel dat verkocht was aan een grote investeringsmaatschappij voor de verhuur. Tijdens de bouw hebben we contact met hen gezocht over de erfafscheiding en een gedeeld pad tussen. Onze huizen. Hier kregen we een afwijzende reactie, ze gingen alles zelf regelen en niet in overleg met buren. Ik fronste mijn wenkbrouwen en dacht oké dan blijven ze op hun eigen kavels en van de erfgrens af.

Ons huis werd een paar weken eerder opgeleverd dan hun blok. Ineens zie ik mannen van de aannemer in mijn tuin en die van het kavel naast ons een lelijk hek plaatsen op de erfgrens en ze beginnen op mijn kavel klimop te planten tegen dat hek, en een beukenhaag tussende huizen, waardoor ik niet meer fatsoenlijk langs mijn huis kon over mijn eigen kavel. Ook het pad wat ik wou aanleggen langs het huis, over eigen grond zou niet meer kunnen. Dus ik vraag ze waarom ze dat doen. Was zo afgesproken met de investeerders....

Ik ben de telefoon en e-mail ingekropen. Met de vraag waarom ze dat niet even overleggen voordat ze op de erfgrens een hek zetten en in mijn tuin planten. Krijg een paar dagen later reactie; dat is zo afgesproken met de aannemer en ze sturen me een tekening mee waar het op staat. Tja maar de aannemer heeft dat dus nooit met mij overlegd. In mijn tekeningen stond ook niks. Mijn eigen tekeningen stonden vol met andere grondvoorwaadde, recht van overpad, verplichtingen over en weer, allemaal helemaal dicht getimmerd, maar deze erfafscheiding stond er niet in.

Hun tekening was ook gedateerd nadat mijn kavel al gepasseerd was bij de notaris.
Heb ze toen vriendelijke gewezen dat er niks in mijn papieren staat over dat hek en de aannemer pok niet de eigenaar was toen ze dat afspraken.
Heb ze 2 weken gegeven het op te lossen en dat ik anders de rechtsbijstand het zou laten oplossen. Het hek mochten ze van me laten staan. Mits de klimop naar hun kavel ging. Net als de beukenhaag zodat ik mijn pad kon aanleggen op mijn kavel. Nooit reactie gehaf maat week later was alles opgelost.

[ Voor 50% gewijzigd door auditor86 op 02-11-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
Het kiezen van de deuren is (ook) bij Berkvens deuren aangesloten. Nu was er eventueel een optie om alle kozijnen + deuren te laten vervallen voor 120 euro per deur. De deadline hiervoor is reeds verstreken, op 15 oktober. Dat hebben wij ons afgelopen week pas gerealiseerd en de projectontwikkelaar heeft inderdaad bevestigd dat de deadline inderdaad is verstreken en hier niets meer in kan betekenen.

Voor stompe deuren + houten kozijnen via Berkvens betalen wij ruim 900 euro per deur. Mogelijk willen wij de deuren achteraf (laten) plaatsen. Echter, door het verstrijken van de deadline krijgen we in dit geval geen 8 * 120 euro meer terug én moeten we de stalen kozijnen + opdek deuren er na oplevering uit (laten) slopen.

Wij vinden het een beetje absurd dat we die keuze zo vroeg in het traject moesten maken, omdat we geen toegang hadden tot Berkvens, de prijzen niet wisten én de deuren nooit in het echt hadden kunnen zien. Moeten wij hier een punt van maken of ons verlies nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
auditor86 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:49:
[...]

Warom zou de ontwikkelaar eigenaar van het onverkochte kavel zijn?
Bij ons project grenzen sommige kavels aan vrije kavels of kavels van andere projecten die soms wel al verkocht zijn en soms nog lang niet verkocht.
Ik ging uit van standaard rijwoningen. Je kan inderdaad ook situaties bedenken waar er geen gebouwd huis naast staat, maar er is wel altijd sprake van een erfgrens en een ander eigenaar.
Aan de andere kant is er binnen ons project ook een fase 2, waarvan nog niks verkocht is. Die kavels grenzen echter allemaal aan huizen die al meer dan een jaar bewoond zijn. Daar staan ook al gewoon schuttingen etc. En ik snap best dat die mensen niet nog eens 2 jaar gaan wachten tot er eindelijk iemand in het huis naast hun komt wonen, waarvan nu niet eens vast staat of het überhaupt gebouwd zal worden.

Wij hebben met ons huidige huis uit 2018 daar nog wel wat gedoe mee gehad.
Aan 1 kant grenst onze tuin aan een kavel dat verkocht was aan een grote investeringsmaatschappij voor de verhuur. Tijdens de bouw hebben we contact met hen gezocht over de erfafscheiding en een gedeeld pad tussen. Onze huizen. Hier kregen we een afwijzende reactie, ze gingen alles zelf regelen en niet in overleg met buren. Ik fronste mijn wenkbrouwen en dacht oké dan blijven ze op hun eigen kavels en van de erfgrens af.

Ons huis werd een paar weken eerder opgeleverd dan hun blok. Ineens zie ik mannen van de aannemer in mijn tuin en die van het kavel naast ons een lelijk hek plaatsen op de erfgrens en ze beginnen op mijn kavel klimop te planten tegen dat hek, en een beukenhaag tussende huizen, waardoor ik niet meer fatsoenlijk langs mijn huis kon over mijn eigen kavel. Ook het pad wat ik wou aanleggen langs het huis, over eigen grond zou niet meer kunnen. Dus ik vraag ze waarom ze dat doen. Was zo afgesproken met de investeerders....

Ik ben de telefoon en e-mail ingekropen. Met de vraag waarom ze dat niet even overleggen voordat ze op de erfgrens een hek zetten en in mijn tuin planten. Krijg een paar dagen later reactie; dat is zo afgesproken met de aannemer en ze sturen me een tekening mee waar het op staat. Tja maar de aannemer heeft dat dus nooit met mij overlegd. In mijn tekeningen stond ook niks. Mijn eigen tekeningen stonden vol met andere grondvoorwaadde, recht van overpad, verplichtingen over en weer, allemaal helemaal dicht getimmerd, maar deze erfafscheiding stond er niet in.

Hun tekening was ook gedateerd nadat mijn kavel al gepasseerd was bij de notaris.
Heb ze toen vriendelijke gewezen dat er niks in mijn papieren staat over dat hek en de aannemer pok niet de eigenaar was toen ze dat afspraken.
Heb ze 2 weken gegeven het op te lossen en dat ik anders de rechtsbijstand het zou laten oplossen. Het hek mochten ze van me laten staan. Mits de klimop naar hun kavel ging. Net als de beukenhaag zodat ik mijn pad kon aanleggen op mijn kavel. Nooit reactie gehaf maat week later was alles opgelost.
Fijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Riderider schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:41:
Wij vinden het een beetje absurd dat we die keuze zo vroeg in het traject moesten maken, omdat we geen toegang hadden tot Berkvens, de prijzen niet wisten én de deuren nooit in het echt hadden kunnen zien. Moeten wij hier een punt van maken of ons verlies nemen?
Als je de deadline wat beter in de gaten had gehouden had je zelf wel wat haast achter bovenstaande punten gezet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Je wist toch precies wanneer de deadline was. Je had prima Berkvens al kunnen benaderen voor een showroom bezoek, dus tsja, dit is wel je eigen keuze. Je zou hoogstens de aannemer kunnen vragen de kozijnen niet te plaatsen, dan hoef je ze in elk geval niet eruit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38
Het kiezen van de deuren is (ook) bij Berkvens deuren aangesloten. Nu was er eventueel een optie om alle kozijnen + deuren te laten vervallen voor 120 euro per deur. De deadline hiervoor is reeds verstreken, op 15 oktober. Dat hebben wij ons afgelopen week pas gerealiseerd en de projectontwikkelaar heeft inderdaad bevestigd dat de deadline inderdaad is verstreken en hier niets meer in kan betekenen.

Voor stompe deuren + houten kozijnen via Berkvens betalen wij ruim 900 euro per deur. Mogelijk willen wij de deuren achteraf (laten) plaatsen. Echter, door het verstrijken van de deadline krijgen we in dit geval geen 8 * 120 euro meer terug én moeten we de stalen kozijnen + opdek deuren er na oplevering uit (laten) slopen.

Zoals 2 anderen aanstipten... Je geeft het zelf aan in de eerste alinea.
"Niet gerealiseerd hadden" Dat had je dus wel moeten realiseren.

Je koopt een huis, dan wil je toch weten wanneer wat gedaan wordt, tegen welke prijs en welke opties er zijn? Alles, maar dan ook alles opvragen en navragen, en wellicht dat je dan nog steeds iets vergeet.

Ik zou vragen om de kozijnen niet te plaatsen als jullie perse stompe deuren willen.
Ik zou het doen, is een meerwaarde voor je huis voor de meesten.
Nu even door de zure appel heen bijten, anders heb je er altijd sppijt van.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
én moeten we de stalen kozijnen + opdek deuren er na oplevering uit (laten) slopen.
Beetje zoeken op de site van Berkvens dan kun je de montage instructies zo vinden. Eruit halen is een fluitje van een cent. O.a. lange inbus nodig en een tangetje om de dopjes te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke

Hier doen ze dat ook zo...."mijn deur" pas open nadat je de meerwerk opties hebt gekozen.

Ik dacht beneden ook nog twee andere deuren te kiezen maar als dat 900 euro per deur moet gaan kosten... Helemaal gek...

Kan je een indicatie geven wat andere zaken kosten in de berkvens portal? Bijvoorbeeld binnendeur met glas of ander beslag? Ben nu wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
nooberke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:17:
[...]

Hier doen ze dat ook zo...."mijn deur" pas open nadat je de meerwerk opties hebt gekozen.

Ik dacht beneden ook nog twee andere deuren te kiezen maar als dat 900 euro per deur moet gaan kosten... Helemaal gek...

Kan je een indicatie geven wat andere zaken kosten in de berkvens portal? Bijvoorbeeld binnendeur met glas of ander beslag? Ben nu wel nieuwsgierig.
Het is 800 euro met nog het standaard stalen kozijn met bovenlicht. Deurklinken zijn +- 60 euro extra voor zwarte klinken. Verder kosten vervolgens zwarte scharnieren, plus stompe deuren nog eens 110 euro extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8lXIErrWg-piyAqzaEc87jSFOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yu5MPLQhAyQPrl8LOdH5GI1o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door svenie3000 op 02-11-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze deuren inc kozijnen via een aannemer waren qua prijs niet veel anders dan die 900 euro die jij noemt, inclusief laten plaatsen, hang en sluitwerk en schilderen.
(Wel massieve deuren, geen karton).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2024 18:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik kan er niet zo gauw iets over vinden, maar zijn er ergens vragenlijsten te vinden voor vragen die je kan stellen aan de kopersbegeleider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
svenie3000 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:25:
[...]

Het is 800 euro met nog het standaard stalen kozijn met bovenlicht. Deurklinken zijn +- 60 euro extra voor zwarte klinken. Verder kosten vervolgens zwarte scharnieren, plus stompe deuren nog eens 110 euro extra.

[Afbeelding]
Bedankt!

Gaan het zien, geloof dat hier over een week of drie de portal open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:26:
Ik kan er niet zo gauw iets over vinden, maar zijn er ergens vragenlijsten te vinden voor vragen die je kan stellen aan de kopersbegeleider?
Je hoeft geen vragen te bedenken toch?
Vraag wat je wilt weten!

Waar wil je meer over weten, misschien kunnen we helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:52:
[...]

Je hoeft geen vragen te bedenken toch?
Vraag wat je wilt weten!

Waar wil je meer over weten, misschien kunnen we helpen?
Was vooral in algemene zin. Wat zijn dingen die gauw vergeten worden maar toch belangrijk kunnen zijn. Heb al aardig wat zaken opgesomd voor ons specifiek, maar bij deze:
- Deur positie naar berging (100mm uit wand akkoord)?
- Kan de vloerverwarming doorgelegd worden in de berging?
- Voorbereidingen voor domotica (loze buizen naar de kamers).
- Cat 6 ipv. Cat5e?
- Diepere inbouwdozen (wat is de diepte)?
- Zijn er opties voor een waterontharder en wat is hiervoor aan voorbereidingen voor nodig?
- Gaan er thuisbatterijen als optie komen?
- Afstemming aansluitingen keuken doen jullie? Wat zouden jullie minimaal nodig hebben als wij tóch een andere keukenaannemer kiezen (leidingplan/aansluitplan etc)?
- Stopcontacten buiten? En wat betekenen de verschillende opties onder elektra vwb. Buitenverlichting?
- Laadpaal (dubbele) onder carport nodig, aansluitingen al leggen?
- Kan de goot in de badkamer aangepast worden (géén goot) of is dat in afstemming met Huysinc?
- Merk en type deuren+deurbeslag bekend?
- Wat is de breedte van de openslaande deuren en de totale glaspartij?
- Zijn de ramen op de 1e en 2e verdieping volledig open te zetten, het lijken een soort Franse balkons?
- Welke klasse behangklaar?
- Oplevering incl. keuken en badkamer?
- Wanneer beslissingsmoment meerwerken? voor keuken en badkamer etc.?
- Wanneer beslissingsmoment voor keuken en badkamer etc.?
- Wanneer zouden wij er al iemand in kunnen sturen (denk aan stucadoor bijv.).
- Hoe ziet optie BK53 eruit (aparte toiletruimte 2e verdieping)? En alternatief van toilet op badkamer?
- Hoe is het trapaanzicht (open aan onderzijde?), kan hier een trapkast komen?
- Posities lichtpunten etc? (dit ivm. Mogelijk verplaatsen).
- Kan de verkooptekening in dwg gedeeld worden?
- Wat is er standaard voorzien aan WCDs voor de keuken?
- Zijn er beperkingen voor de positie extra UTP aansluiting (E06)?
- Is er UTP/CAI op de slaapkamers aanwezig?
- Zijn er al samples beschikbaar van de verschillende materialen (bakstenen, vensterbanken, schakelmateriaal etc.)
- Fabrikanten/typelijst van alle gebruikte materialen al beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:57:
[...]

Was vooral in algemene zin. Wat zijn dingen die gauw vergeten worden maar toch belangrijk kunnen zijn. Heb al aardig wat zaken opgesomd voor ons specifiek, maar bij deze:
[.. lange lijst ..]
Dat is inderdaad al een mooi lijstje met vragen, dat zijn ook het type vragen waarvoor je bij de kopersbegeleiding terecht kan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:57:
[...]

- Deur positie naar berging (100mm uit wand akkoord)?
- Kan de vloerverwarming doorgelegd worden in de berging?
- Voorbereidingen voor domotica (loze buizen naar de kamers).
- Cat 6 ipv. Cat5e?
- Diepere inbouwdozen (wat is de diepte)?
- Zijn er opties voor een waterontharder en wat is hiervoor aan voorbereidingen voor nodig?
- Gaan er thuisbatterijen als optie komen?
- Afstemming aansluitingen keuken doen jullie? Wat zouden jullie minimaal nodig hebben als wij tóch een andere keukenaannemer kiezen (leidingplan/aansluitplan etc)?
- Stopcontacten buiten? En wat betekenen de verschillende opties onder elektra vwb. Buitenverlichting?
- Laadpaal (dubbele) onder carport nodig, aansluitingen al leggen?
- Kan de goot in de badkamer aangepast worden (géén goot) of is dat in afstemming met Huysinc?
- Merk en type deuren+deurbeslag bekend?
- Wat is de breedte van de openslaande deuren en de totale glaspartij?
- Zijn de ramen op de 1e en 2e verdieping volledig open te zetten, het lijken een soort Franse balkons?
- Welke klasse behangklaar?
- Oplevering incl. keuken en badkamer?
- Wanneer beslissingsmoment meerwerken? voor keuken en badkamer etc.?
- Wanneer beslissingsmoment voor keuken en badkamer etc.?
- Wanneer zouden wij er al iemand in kunnen sturen (denk aan stucadoor bijv.).
- Hoe ziet optie BK53 eruit (aparte toiletruimte 2e verdieping)? En alternatief van toilet op badkamer?
- Hoe is het trapaanzicht (open aan onderzijde?), kan hier een trapkast komen?
- Posities lichtpunten etc? (dit ivm. Mogelijk verplaatsen).
- Kan de verkooptekening in dwg gedeeld worden?
- Wat is er standaard voorzien aan WCDs voor de keuken?
- Zijn er beperkingen voor de positie extra UTP aansluiting (E06)?
- Is er UTP/CAI op de slaapkamers aanwezig?
- Zijn er al samples beschikbaar van de verschillende materialen (bakstenen, vensterbanken, schakelmateriaal etc.)
- Fabrikanten/typelijst van alle gebruikte materialen al beschikbaar?
Ik zou vooral focussen op zaken die anders moeten. Extra informatie waar je niks mee kan en gaat doen, zoals samples van baksteen of merk binnenbeslag? Wat ga je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Nu online
Deleon78 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:49:
[...]

Ik zou vooral focussen op zaken die anders moeten. Extra informatie waar je niks mee kan en gaat doen, zoals samples van baksteen of merk binnenbeslag? Wat ga je er mee doen?
De stenen niet direct iets, maar bijv. schakelmateriaal, deurbeslag etc. zou nog wijzigbaar kunnen zijn (en mits niet via aannemer dan wellicht achteraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Wanneer zijn jullie de eerste keer gaan praten met een stukadoor en vloerenlegger? Is het slim dit al te doen als de bouw net is gestart?
Pagina: 1 ... 316 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.