Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:30

Cordon

Lievelings jankert

Cordon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:47:
Morgen de oplevering, vind het maar wat spannend. :P

Het duurt nog even voor de aannemers de muren en vloeren doen, maar hebben jullie de ramen afgeplakt oid? Of wat raden jullie aan? :P
Wat een gedoe zo’n oplevering. Keurder van VEH mee, die met de opzichter aan kwam lopen, dus die waren al vriendjes. Maar toch nog wat extra opleverpunten gevonden, waarbij er maar 4 overbleven die ze niet konden oplossen direct. Dus al met al valt het mee, en alles zit niet in de weg voor het stuccen, vloer leggen en dergelijke. Nu 2 weken wachten tot alle aannemers beginnen en begin december verhuizen! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Na zeven maanden wonen in ons huis, en twee pogingen van de aannemer om de schuifpui te repareren, helaas wat minder nieuws.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Iemand iets soortgelijks meegemaakt, waarbij herstelwerkzaamheden aan het huis na zo'n lange tijd mogelijke extra kosten met zich mee brengt? Hoe is dit bij jullie opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Is een bouwbedrijf verplicht voor oplevering woning het opstook protocol te volgen? Ik heb begrepen dat wij dit zelf moeten gaan, vraag me alleen af hoe we dit moeten gaan doen, je kan het watertemperatuur niet aanpassen we zijn aangesloten op warmte net.

[ Voor 3% gewijzigd door moca007 op 19-10-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:26
moca007 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:42:
Is een bouwbedrijf verplicht voor oplevering woning het opstook protocol te volgen? Ik heb begrepen dat wij dit zelf moeten gaan, vraag me alleen af hoe we dit moeten gaan doen, je kan het watertemperatuur niet aanpassen we zijn aangesloten op warmte net.
Nee, dat is geen verplichting voor de aannemer.
En jawel je kan je temperatuur van binnenkomend water wel regelen en hoger zetten. Bij je verdeler zit een knop voor de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Draakje5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Nee, dat is geen verplichting voor de aannemer.
En jawel je kan je temperatuur van binnenkomend water wel regelen en hoger zetten. Bij je verdeler zit een knop voor de temperatuur.
Ah dat was mij niet bekend, is er een handleiding / werkwijze om het opstoken uit te voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

fmb

moca007 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Ah dat was mij niet bekend, is er een handleiding / werkwijze om het opstoken uit te voeren?
Bij je verwarming zal vast een handleiding zitten waarin staat hoe je de watertemperatuur in je verwarmingssysteem kan regelen. Als alternatief kun je ook gewoon de ruimte thermostaten gebruiken.

Een opstookprotocol is makkelijk te vinden:
* zoek in dit topic op opstookprotocol en kijk wat je tegenkomt
* Google
* vaak krijg je ook wat van de partij die de vloer komt leggen

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
- edit -

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 20-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvdbrink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 22:12
Rene85 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Ik kwam dit online tegen, dus lijkt gewoon te bestaan. Voelt wel wat gek om van zo’n beetje het beste HR++ glas naar bijna het minst goede HR+++ te gaan.

[Afbeelding]
Vind het zelf eigenlijk niet zown gek bedrag.
Ik vermoed dat ze hier en daar het raam / deurhout moeten verzwaren. Standaard zit dubbelglas op een u waarde van 1,1. Die kan je naar 1,0 krijgen door een andere coating toe te passen of rand isolatie. Je kan ook xeon gas gevulde spouw toepassen maar dat is gigantisch duur.

Triple glas is Standaard 0,7 (13mm / 15mm spouw x2). Ik vermoed dat ze 0,8 aangegeven omdat er een situatie voorkomt (waarschijnlijk een deur met letselwerende beglazing) waar ze een dunnere spouw toepassen. Extra isolerende maatregelen om naar u 0,5 te gaan is erg duur en is niet rendabel in de meeste situaties.

Overigens weert triple beglazing niet meer geluid.
Geluid weer je in standaard glas dmv spouw en massa (glasdikte). Je massa gaat wel omhoog, maar er worden meestal smallere spouw toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
kevinvdbrink schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 05:54:
[...]

Vind het zelf eigenlijk niet zown gek bedrag.
Ik vermoed dat ze hier en daar het raam / deurhout moeten verzwaren. Standaard zit dubbelglas op een u waarde van 1,1. Die kan je naar 1,0 krijgen door een andere coating toe te passen of rand isolatie. Je kan ook xeon gas gevulde spouw toepassen maar dat is gigantisch duur.

Triple glas is Standaard 0,7 (13mm / 15mm spouw x2). Ik vermoed dat ze 0,8 aangegeven omdat er een situatie voorkomt (waarschijnlijk een deur met letselwerende beglazing) waar ze een dunnere spouw toepassen. Extra isolerende maatregelen om naar u 0,5 te gaan is erg duur en is niet rendabel in de meeste situaties.

Geluid weer je in standaard glas dmv spouw en massa (glasdikte). Je massa gaat wel omhoog, maar er worden meestal smallere spouw toegepast.
Thanks! Als je zegt dat het bedrag niet zo gek is, is dat gebaseerd op prijzen bij andere (nieuwbouw) projecten? Of anders gezegd: hoe lang duurt het dat je deze 3.2k ‘terugverdiend’ hebt dmv lagere stookkosten? Is deze berekening op een bierviltje te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:08
Rene85 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Thanks! Als je zegt dat het bedrag niet zo gek is, is dat gebaseerd op prijzen bij andere (nieuwbouw) projecten? Of anders gezegd: hoe lang duurt het dat je deze 3.2k ‘terugverdiend’ hebt dmv lagere stookkosten? Is deze berekening op een bierviltje te maken?
Los van de kosten heb je ook nog een stukje comfort, over het algemeen heb je met triple glas minder koudeval. Het extra comfort is natuurlijk moeilijk uit te drukken in geld, maar ik zou het persoonlijk lekker doen als je het kan betalen. Je doet het achteraf in ieder geval niet meer voor 3k.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdbrink
[...]

Terugverdientijd is lastig te bepalen. Zelf denk ik dat het snel terug verdient als je mee zou nemen dat je huis meer waard wordt icm de besparing.

Prijzen dacht ik zo, 30m2 kozijn x 35€ + wat werkvoorbereiding. Is circa 2k. Dut keer 1,5 voor staart kosten (13%) btw en verkoop opslag (50%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:42
kevinvdbrink schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Terugverdientijd is lastig te bepalen. Zelf denk ik dat het snel terug verdient als je mee zou nemen dat je huis meer waard wordt icm de besparing.

Prijzen dacht ik zo, 30m2 kozijn x 35€ + wat werkvoorbereiding. Is circa 2k. Dut keer 1,5 voor staart kosten (13%) btw en verkoop opslag (50%)
Op basis waarvan trek je de conclusie dat je huis meer waard wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
Hogere isolatie betekent minder verwarming nodig. Dat zorgt voor besparing in aanschaf van het systeem, besparing in gebruik en in een hoger energielabel.

De energielabels spelen nogal een rol in huizenprijzen tegenwoordig, maar of je die 3,2k echt terug verdient en zo ja op welke termijn, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:07:
Hogere isolatie betekent minder verwarming nodig. Dat zorgt voor besparing in aanschaf van het systeem, besparing in gebruik en in een hoger energielabel.

De energielabels spelen nogal een rol in huizenprijzen tegenwoordig, maar of je die 3,2k echt terug verdient en zo ja op welke termijn, dat weet ik niet.
Energielabel ben ik het zeker mee eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvdbrink
[...]

Vergeten bij te vermelden dat ik die richtprijzen
heb vermeld bij een opdrachtgever van ons.

Werk als calculator bij een aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 15:45
Deleon78 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Op basis waarvan trek je de conclusie dat je huis meer waard wordt?
Investering in je huis zijn vaak exact dat, investeringen. Zeker zaken die niet echt slijten en niet erg smaakgevoelig zijn, kan je bijna rechtstreeks bij de verwachtte verkoopwaarde van je huis bijtellen. Moderne isolatie kan gerust 25-50 jaar meegaan bijvoorbeeld en iedereen apprecieert lagere stookkosten.

Een tegenvoorbeeld zijn keukens en badkamers, die zijn vaak zo smaakgevoelig dat je financieel zelden veel terugziet van upgrades daar (maar qua gebruiksgenot dan weer een groot verschil natuurlijk).

Uiteraard, als er morgen een nieuw glasprofiel uitgevonden wordt dat 10x goedkoper is voor hetzelfde resultaat, dan gaat dat ballonnetje niet op, maar dat lijkt me eerder sterk. Gaat er uiteraard ook vanuit dat je dit al dan niet indirect vermeldt tijdens het verkoopspraatje, de gemiddelde koper zal het wrs niet uit zichzelf opmerken

[ Voor 8% gewijzigd door Danferno op 21-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Danferno schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Investering in je huis zijn vaak exact dat, investeringen. Zeker zaken die niet echt slijten en niet erg smaakgevoelig zijn, kan je bijna rechtstreeks bij de verwachtte verkoopwaarde van je huis bijtellen. Moderne isolatie kan gerust 25-50 jaar meegaan bijvoorbeeld en iedereen apprecieert lagere stookkosten.

Een tegenvoorbeeld zijn keukens en badkamers, die zijn vaak zo smaakgevoelig dat je financieel zelden veel terugziet van upgrades daar (maar qua gebruiksgenot dan weer een groot verschil natuurlijk).

Uiteraard, als er morgen een nieuw glasprofiel uitgevonden wordt dat 10x goedkoper is voor hetzelfde resultaat, dan gaat dat ballonnetje niet op, maar dat lijkt me eerder sterk. Gaat er uiteraard ook vanuit dat je dit al dan niet indirect vermeldt tijdens het verkoopspraatje, de gemiddelde koper zal het wrs niet uit zichzelf opmerken
Ik denk niet dat de waardebepaling van woningen zo gedaan worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
In de huidige woningmarkt gaat dubbel of trippel glas weinig verschil maken bij verkoop denk ik. Doe het vooral voor het extra comfort en maak er geen business case van zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobSau
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:31
vraag over dakkapel plaatsen

bij ons is een dakkapel laten plaatsen tijdens de bouw 20.000 + 11.000 om 2 kamers te creeeren

ik vind dit nogal wat, 31.000 en dan komt er aan de andere zijde nog een velux dakraam bij voor 1800eur, 2e dakkapel kan niet ivm verplicht aantal zonnepanelen ivm energielabel...

die 2 kamer voorbereiding voeren ze alleen uit als ik een dakkapel neem.
en dit houd dan onderander de vloerverwarming ect in

als ik zelf een dakkapel zou plaatsen dan heb ik dus geen vloerverwarming boven...
dus nu toch echt in grote twijfel, maar dus 43000 voor dakkapel + vloerverwarming en dakraam vind ik extreem duur

ik zie in de bouw van de andere woningen dat niemand heeft gekozen voor een dakkapel??? zouden die het toch allemaal achteraf doen?? kan me niet voorstellen dat er door andere geen intresse is in een dakkapel??? wordt toch wel een heel donkere zolder zonder ramen en dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
RobSau schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:27:
vraag over dakkapel plaatsen

bij ons is een dakkapel laten plaatsen tijdens de bouw 20.000 + 11.000 om 2 kamers te creeeren

ik vind dit nogal wat, 31.000 en dan komt er aan de andere zijde nog een velux dakraam bij voor 1800eur, 2e dakkapel kan niet ivm verplicht aantal zonnepanelen ivm energielabel...

die 2 kamer voorbereiding voeren ze alleen uit als ik een dakkapel neem.
en dit houd dan onderander de vloerverwarming ect in

als ik zelf een dakkapel zou plaatsen dan heb ik dus geen vloerverwarming boven...
dus nu toch echt in grote twijfel, maar dus 43000 voor dakkapel + vloerverwarming en dakraam vind ik extreem duur

ik zie in de bouw van de andere woningen dat niemand heeft gekozen voor een dakkapel??? zouden die het toch allemaal achteraf doen?? kan me niet voorstellen dat er door andere geen intresse is in een dakkapel??? wordt toch wel een heel donkere zolder zonder ramen en dakkapel
Ik heb drie dakramen van Velux laten plaatsen ná oplevering. Kostte totaal €3000.
Bouwer vroeg €2500 per stuk. 8)7

Ze hebben een monopolie en kunnen vragen wat ze willen, helaas..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Zijn er hier mensen die een tijdelijke oprit hebben gerealiseerd? Hoe kan je dat het goedkoopst doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 12:34

IkWilbert

Het is mij!

Aubergine schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:33:
Zijn er hier mensen die een tijdelijke oprit hebben gerealiseerd? Hoe kan je dat het goedkoopst doen?
Wij hebben hier rijplaten voor gebruikt. Gehuurd via iemand uit de buurt die we via marktplaats gevonden hadden

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mensen willen vaak wel af van hun tegels:

https://www.gratisaftehalen.nl/zoek/tegel

Ellende is alleen dat je ze daarna eventueel moet laten afvoeren (of je hovenier doet dat voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
IkWilbert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Wij hebben hier rijplaten voor gebruikt. Gehuurd via iemand uit de buurt die we via marktplaats gevonden hadden
Een stuk tenttapijt werkt ook heel goed. Van dat spul met gaatjes er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Laten afgraven. Vullen met puin.
Parkeren / lopen over het puin. Evt pad aanleggen voor naar je voordeur.

Nu heb je eigenlijk geen extra kosten ( uitgaande dat je op een later moment wit zand en verharding aan brengt ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
LuPo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Ik heb drie dakramen van Velux laten plaatsen ná oplevering. Kostte totaal €3000.

Heb je toevallig een adresje hiervoor. Wij hebben juist spijt het niet via de bouw te hebben gedaan, maar moesten ergens een grens in het budget trekken.

Hebben nu offertes van tussen de 6 en 7000 euro liggen voor 4 ramen. Terwijl het tijdens de bouw 1350 per raam was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
media-richard schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Heb je toevallig een adresje hiervoor. Wij hebben juist spijt het niet via de bouw te hebben gedaan, maar moesten ergens een grens in het budget trekken.

Hebben nu offertes van tussen de 6 en 7000 euro liggen voor 4 ramen. Terwijl het tijdens de bouw 1350 per raam was.
Dakraam Techniek uit Berkel en Rodenrijs
Verhoef Dakramen uit Leiderdorp.

Zaten beiden rond dezelfde prijs. Let wel, dit is inmiddels 3,5 jaar geleden bij oplevering van ons huis. :)
Ik heb voor Verhoef gekozen en het werk is super uitgevoerd, geen klachten.

[ Voor 6% gewijzigd door LuPo op 21-10-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 17:44
keeperson schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:46:
[...]

p.s. laat je niet oplichten zoals ze dat mij hebben gedaan. Ze hebben 19 mm in het betondek gebruikt en 16 mm in de muren. Zelfs voor een perilex stopcontact. Wat dus niet mag volgens de NEN1010. Je mag maximaal 4 2,5 mm² kabels door een 16 mm buis trekken en je hebt er 5 nodig voor krachtstroom.
Hoe ben je erachter gekomen dat ze in de muur géén 19mm buis hebben gelegd? Die buizen zitten op het moment van opleveren toch al in de behangklare muren, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Kookwekkert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat ze in de muur géén 19mm buis hebben gelegd? Die buizen zitten op het moment van opleveren toch al in de behangklare muren, of niet?
Behangklare muren zijn gewoon de onbewerkte muren (mogelijk dat ze wel al wat gaten grof gevuld hebben). Ik zou verwachten dat je de freespaden gewoon ziet.
Maar belangrijker, ik neem aan dat de buis ergens uitkomt. Dat kan je toch zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Diablow schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:22:
We hebben de badkamer compleet laten opleveren. Echter zijn er door werken van de muren, na 3 maanden, nu 4 tegels met een scheur erin. Dat lijkt me niet de bedoeling..
Om hier nog even op terug te komen. Mede door een gelukje dat de tegelzetter er de volgende dag toch als was, is het in een paar dagen opgelost. Helemaal top dus. Sommige andere punten, zoals ramen die niet goed sluiten staan nog wel open. Maar ik hoorde dat ze verderop het na twee jaar nog steeds niet hebben opgelost. Gelukkig een stuk minder erg dan wat hier af en toe voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Draakje5 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:03:
[...]
Laten afgraven. Vullen met puin.
Parkeren / lopen over het puin. Evt pad aanleggen voor naar je voordeur.
Ik had vanuit het project al gebroken puin voor de hele oprit besteld, dus hopelijk is dat minder modderig tot de aanleg van de bestrating.

Morgen de vooroplevering (voorschouw), dus benieuwd hoe alles erbij ligt, afgelopen weekend leek het helemaal af aan de buitenkant, alleen de luiken waren nog niet opgehangen.

Nog tips voor vragen die ik zou moeten stellen? Zelf dacht ik aan vragen om de verwarming al aan te zetten, ik heb na oplevering geen tijd voor het opstookprotocol. De stukadoor begint de eerste dag na oplevering en die heeft aangegeven dat zolang hij bezig is er niet opgestookt mag worden, dat kan ik me wel voorstellen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:52
mkrmr schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik had vanuit het project al gebroken puin voor de hele oprit besteld, dus hopelijk is dat minder modderig tot de aanleg van de bestrating.

Morgen de vooroplevering (voorschouw), dus benieuwd hoe alles erbij ligt, afgelopen weekend leek het helemaal af aan de buitenkant, alleen de luiken waren nog niet opgehangen.

Nog tips voor vragen die ik zou moeten stellen? Zelf dacht ik aan vragen om de verwarming al aan te zetten, ik heb na oplevering geen tijd voor het opstookprotocol. De stukadoor begint de eerste dag na oplevering en die heeft aangegeven dat zolang hij bezig is er niet opgestookt mag worden, dat kan ik me wel voorstellen. :|
Zij de muren we droog genoeg voor de stukadoor. Bij ons vorige huis in 2017 hebben we daar toch echt nog wel even een week voor gestookt om wat vocht er uit te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

auditor86 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Zij de muren we droog genoeg voor de stukadoor. Bij ons vorige huis in 2017 hebben we daar toch echt nog wel even een week voor gestookt om wat vocht er uit te krijgen
Goed punt, denk dat het wel kan.

Het huis is al sinds begin mei dicht en in juli heeft de aannemer al zijn stucwerk gedaan, het heeft dus de hele zomer en najaar kunnen drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-06 15:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0oSOuWU4sVqrr6iZxnyTv-U3uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoCxQFNmTqaOewNWkfZlOvz2.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs een rondje gedaan om te kijken hoe het ervoor staat.
Zouden jullie je druk maken om het stukje uitslag op de latei en of het stukje voeg dat vergeten wordt. Nu zijn we er nog vroeg bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Eastblocker99 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:14:
[Afbeelding]

Zouden jullie je druk maken om het stukje uitslag op de latei en of het stukje voeg dat vergeten wordt. Nu zijn we er nog vroeg bij.
Als de uitslag straks nog zichtbaar is kun je het evt laten behandelen en noteren bij de oplevering.

Die hele strook voegsel die vergeten is, is wel een beetje vreemd. maargoed dat kan voor nu geen kwaad. Ook dat zou ik gewoon afwachten wat de aannemer er mee doet en evt bij oplevering melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:27
Eastblocker99 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:14:
[Afbeelding]

Niet druk om maken. Zowel de latei niet als de bewust open stootvoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
ThePsycho schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Los van de kosten heb je ook nog een stukje comfort, over het algemeen heb je met triple glas minder koudeval. Het extra comfort is natuurlijk moeilijk uit te drukken in geld, maar ik zou het persoonlijk lekker doen als je het kan betalen. Je doet het achteraf in ieder geval niet meer voor 3k.
Nog niet genoemd volgens mij, maar met name het comfort van geluidswering is echt fantastisch met triple glas. Als je omgevingsgeluid verwacht of zelf niet goed tegen geluid kunt, is het wel een aanrader.

Wij wonen midden in de stad, voetbalstadion om de hoek en je hoort niets totdat je een raam open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
millerman_sf schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Nog niet genoemd volgens mij, maar met name het comfort van geluidswering is echt fantastisch met triple glas. Als je omgevingsgeluid verwacht of zelf niet goed tegen geluid kunt, is het wel een aanrader.

Wij wonen midden in de stad, voetbalstadion om de hoek en je hoort niets totdat je een raam open zet.
Dat was al genoemd, maar compleet tegenovergesteld met wat jij zegt :|
kevinvdbrink schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 05:54:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:33
Wolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

[...]
Ik kan bevestingen dat het juiste glas (al dan niet triple) inderdaad een wereld van verschil maakt. Bij een vriend gezeten waar voor op straat een beachvolley tournooi bezig was. Inclusief knallende muziek, speaker toren op 20 a 25 meter, een takke herrie binnen. Je moest hard roepen om elkaar te kunnen verstaan.

Boven raampje dicht gedaan en je hoorde alleen nog zachtjes de bas door komen. Fluisterend een gesprek voeren was weer gewoon mogelijk mocht je dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvdbrink
Wolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

[...]
Geluid is een uitgebreide materie. Er zijn een aantal bepalende factoren die bepalen hoe geluidwerend een gevel is. Deze link geeft je een samenvatting t.a.v. geluid en beglazing.

https://www.google.com/ur...Vaw1qf_jq6b4XT9bCBvXEHzsb

Hierin lees je zelfs dat in sommige gevallen triple glas (voornamelijk in geval van een smallere spouw en symmetrische beglazing ) minder goede geluidwerende eigenschappen bezit.
Je weet het pas zeker zodra je de Rw waarde van pakketten kan vergelijken.

Ik ken natuurlijk de specificaties en vergelijking niet van millerman. Ik baseer mijn bevindingen op wat de bouwfysische adviseurs ons aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Geluid weren doe je over het algemeen met massa. Je ziet dat ook in die tabel: Zodra er een gelaagde ruit 44.2 in zit gaat de geluidwerendheid omhoog. Die platen zijn gewoon enorm zwaar.

Zeker bij appartementen zijn ruiten vaak uitgevoerd als gelaagd glas, wegens de verplichte beveiliging tegen doorvallen. Gelaagd glas is (veel) zwaarder en daarmee dus geluidswerender.

Daarbij heeft elke glasplaat en eigenfrequentie: De specifieke frequentie waarbij die glasplaat gaat trillen en dus geluid zelfs kan versterken. Twee platen van verschillende dikte achter elkaar in een ruit geeft extra bescherming tegen geluid.

De ramen hier zijn allemaal 44.2 of 33.2 zowel binnen als buiten, dus dat zijn echt enorm zware, lompe ruiten (de grootste wegen bijna 400 kg en zijn al een paar keer vervangen onder garantie wegens productiefouten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste allen,

Vraagje, een collega is in de running voor een nieuwbouwappartement met een WKO-systeem voor verwarming en warm water. Ik kan zelf de tarieven per GJ moeilijk duiden, in de zin dat ik niet in kan schatten hoeveel GJ warmte een nieuwbouw appartement nodig zou hebben. Is er een manier om in te zien met hoeveel GJ er bijvoorbeeld gerekend is voor het energielabel? Of voor de aanvraag omgevingsvergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@HollovVpo1nt beetje afhankelijk van de grootte van het appartement en hoeveel bewoners. Tapwater gebruikt vrij weinig energie. Voor een 200m2 tussenwoning met 2 personen zit ik gemiddeld op 25GJ. In onze vorige woning op 20GJ. Denk dat je met een modern appartement waarschijnlijk nog lager zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:13
HollovVpo1nt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:06:
Beste allen,

Vraagje, een collega is in de running voor een nieuwbouwappartement met een WKO-systeem voor verwarming en warm water. Ik kan zelf de tarieven per GJ moeilijk duiden, in de zin dat ik niet in kan schatten hoeveel GJ warmte een nieuwbouw appartement nodig zou hebben. Is er een manier om in te zien met hoeveel GJ er bijvoorbeeld gerekend is voor het energielabel? Of voor de aanvraag omgevingsvergunning?
Het ligt ook redelijk veel aan hoe warm je het wilt hebben binnen in het appartement. Gemiddeld is het bij ons tussen de 22/23 graden. Gaat dan om een appartement van +-80 m2, huishouden van 2 en hebben in 2023 totaal 7.1GJ verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dank voor de reacties. Het was vooral een dreun om te zien dat de vaste kosten al €100,- per maand zijn voor de WKO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
HollovVpo1nt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:41:
Dank voor de reacties. Het was vooral een dreun om te zien dat de vaste kosten al €100,- per maand zijn voor de WKO...
Voor de helft van die vaste kosten verwarm ik mijn 2 kapper en heb ik warm tap water het hele jaar door...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
Niet weer een stadsverwarming discussie he, die is al genoeg gevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:18
Wij zijn inmiddels ook bezig met onze aannemer en een eerste gesprek met kopersbegeleiding gaat ook komen.

Nou zou ik onze nieuwbouw woning ook slimmer willen uitvoeren. Hierbij denk ik dan vooral aan:
- Weermeter buiten die informatie geeft.
- KNMI/buienradar informatie ontvangen.
- Lichten automatisch bedienen (binnen en buiten waarvan buiten met lichtsensor).
- Melding wasmachine en/of droger gereed (die staan namelijk op de 2e verdieping).
- Info WTW/Warmtepomp/technische ruimte.
- Info planten (vochtmeter).
- Deurbel.
- Gordijnen.
- Etc.

Nou was ik al voornemens om naar elke verdieping een cat6/5e kabel te laten leggen zodat we goede draadloze dekking hebben.
Maar, wat moet ik vooral verder rekening mee houden? Het liefst zou ik ook 1 centrale plek hebben waar een scherm(pje) hangt waar ik alles op kan zien.
Zijn er mensen die al met dit bijltje gehakt hebben en dus tips hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ascension schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:56:
Niet weer een stadsverwarming discussie he, die is al genoeg gevoerd.
offtopic:
Nope, geen stadsverwarming discussie. Wel WKO-discussie :P Grapje, ik zal het topic niet verder vervuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Sincere1983 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:01:
Wij zijn inmiddels ook bezig met onze aannemer en een eerste gesprek met kopersbegeleiding gaat ook komen.

Nou zou ik onze nieuwbouw woning ook slimmer willen uitvoeren. Hierbij denk ik dan vooral aan:
- Lichten automatisch bedienen (binnen en buiten waarvan buiten met lichtsensor).
- Melding wasmachine en/of droger gereed (die staan namelijk op de 2e verdieping).
- Deurbel.
- Gordijnen.
- Etc.

Nou was ik al voornemens om naar elke verdieping een cat6/5e kabel te laten leggen zodat we goede draadloze dekking hebben.
Maar, wat moet ik vooral verder rekening mee houden? Het liefst zou ik ook 1 centrale plek hebben waar een scherm(pje) hangt waar ik alles op kan zien.
De enige tip die ik kan geven is een stukje ervaring: ik heb vanuit de aannemer zelf veel voorzieningen uit voorbereiding opgenomen en daar de kosten voor gemaakt, terwijl er op product niveau oplossingen bestaad die geen gebruik maken van die voorzieningen. Anders gezegd:
-> elektrisch bedienbare gordijnen? Geen dure rails voor nodig, prima te doen met Switchbot of variant
-> Elektrische rolluiken buiten? Ik heb overal loze leidingen geplaatst voor bedrade rolluiken/zonwering buiten, maar er zijn voldoende rolluiken met ingebouwde zonnecollector die "draadloos" zijn.

Etc.

Je moet dus voor jezelf de afweging maken voor elke punten je de voorbereiding van de aannemer nodig hebt en wat je achteraf zelf kunt 'verslimmen'. Ik heb in elk geval niet bezuinigd op de loze leidingen binnenshuis én het aantal stopcontacten, van van daaruit uit kun je alle kanten op met je domotica.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

- Deurbel.
- Gordijnen.
- Etc.

Wat ik gedaan heb:
- Loze leidingen naar alle kamers in het huis.
- Voor rolluiken stroompunt met schakelaar naast de betreffende ramen. Doordat ik de aansturing nu met een Shelly doe en een simpele motor ben ik netto veel goedkoper uit dan een draadloze oplossing (met accu)
- Voor de wasdroger gebruik ik een slimme stekker met stroommeting. Die detecteert of de wasdroger klaar is en stuurt me een pushmelding. (Wasmachine is HomeConnect van Siemens en kan dit zelf via de wifi)
- Buitenlampen hebben deels een schemerschakelaar en deels een Shelly schakelaar die ik schakel op basis van dag/nacht.
- In de woonkamer heb ik naast de thermostaat een loze loze leiding op 150 cm hoogte laten aanbrengen. Door die leiding loopt een voedingskabel voor de tablet die daar nu op de muur zit in een houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

- Deurbel.
- Gordijnen.
- Etc.

Wij nemen vergelijkbare dingen mee in ons huis. Het meeste gaan we aansturen met Phlips Hue/Zigbee en Home Assistant. Er komt straks in de keuken een Google Pixel met daarop een dashboard om het hele huis te besturen.

Voor intenet/wifi heb ik alle loze leidingen in de techniekruimte uit laten komen, waar een 19" rackje komt een switch en een kleine server.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 22:44
Hoi allemaal,
we hebben net een nieuwbouw huis gekocht en moeten dit weekend onze meerwerk keuzes doorgeven (stress!).

1 van de overwegingen is om nu al een dakkapel te plaatsen, of pas later.

Dit zijn de specificaties:

Dakkapel achterzijde ca. 1,4m. x 4,9m. € 17.750,00
- de buitenzijde van de dakkapel wordt gebouwd met een plat dak, waterdichte
bedekking en afgewerkte dakranden.
- de draagconstructie voor de dakkapel is van hout gemaakt, dat onbehandeld
blijft (u kunt er zelf voor kiezen deze af te werken, bijvoorbeeld door deze te
schilderen).
- Het plafond van de dakkapel aan de binnenzijde wordt voorzien van gipsplaten
met zichtbare naden;
- Aan de buitenzijde van de dakkapel worden de zijwangen gerealiseerd met
onderhoudsarm plaatmateriaal, passend bij de kleurstelling van de woning.

Wat denken jullie? Doen of niet?

Redenen die ik kan bedenken om het later te doen:
- nog hogere dakkapel (bijv 1.75m ipv 1.4m)
- goedkoper?

Redenen om het nu te doen:
- garanties?
- heeft het invloed op energieprestatie etc?

Graag jullie advies :-) we hebben 0 ervaringen hiermee dus er komt erg veel op ons af haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobSau
LuPo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Als ik het achteraf ga doen dan ligt alleen mijn dak ineens vol zonnepanelen.
en vloerverwarming boven willen ze alleen realiseren als ik kies voor minimaal 1 dakkapel of minimaal 2 dakramen en dan in combinatie met het plaatsen van wanden om 1 of 2 kamers + overloop te realiseren..

die wandjes en dakkapel zou ik zelf wel achteraf kunnen realiseren, maar de vloerverwarming wordt lastiger als er geen voorbereidingen zijn getroffen...

met dakkapel achteraf plaatsen gaven ze ook aan dat achteraf lastiger wordt ivm overhangende dakrand???? mijn dak is zeg maar iets lager als de vloer van de verdieping

[ Voor 10% gewijzigd door RobSau op 24-10-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
RobSau schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

Als ik het achteraf ga doen dan ligt alleen mijn dak ineens vol zonnepanelen.
en vloerverwarming boven willen ze alleen realiseren als ik kies voor minimaal 1 dakkapel of minimaal 2 dakramen en dan in combinatie met het plaatsen van wanden om 1 of 2 kamers + overloop te realiseren..

die wandjes en dakkapel zou ik zelf wel achteraf kunnen realiseren, maar de vloerverwarming wordt lastiger als er geen voorbereidingen zijn getroffen...

met dakkapel achteraf plaatsen gaven ze ook aan dat achteraf lastiger wordt ivm overhangende dakrand???? mijn dak is zeg maar iets lager als de vloer van de verdieping
Ja, dan snap ik wel dat je het toch doet. Ik had standaard vloerverwarming op de zolderverdieping. Dus voor mij was de keuze makkelijk(er).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:39
helen88 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:23:
Hoi allemaal,
we hebben net een nieuwbouw huis gekocht en moeten dit weekend onze meerwerk keuzes doorgeven (stress!).

schilderen).
met zichtbare naden;

- goedkoper?

- garanties?

Graag jullie advies :-) we hebben 0 ervaringen hiermee dus er komt erg veel op ons af haha.
Als je voor gemak wilt gaan kan je het door de aannemer laten doen, naderhand was in ons geval goedkoper voor meer. Als je het naderhand doet kan je de aannemer misschien al aanpassingen aan de constructie laten doen, verzwaren gordingen, nadenken over verleggen eventuele panelen? Daarnaast moet je rekening houden dat je ook nog op zoek moet gaan naar een betrouwbare partij die het dakkapel naderhand voor je gaat zetten. Dit vond ik persoonlijk het moeilijkst omdat je wisselende verhalen hoort van diverse partijen(hier staat ook een heel topic over op tweakers). In dit topic worden verschillende tips gegeven ook mbt garanties wat je zeker op papier moet laten zetten. Denk er ook aan als je het later doet dat je nog een keer in de rotzooi komt te zitten, ik weet niet of dit op je zolder is maar anders kan je het later combineren met het indelen van je zolder. Je zou er dan voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld je Ytong blokken door diezelfde kraan die nodig is voor het dakkapel door het gat in je dak naar boven kunnen laten tillen.
Er zijn dus voors en tegens
"Het grote dakkapel (offertes) topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwbouw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:25
Bij ons de oplevering inmiddels inzicht! Bij een paar van de eerste huizen is echter meteen ingebroken en is gereedschap van werklui en losliggende items zoals een regendouche buit gemaakt. Wij willen daarom zsm camera's ophangen buiten en lampen installeren die aangaan op beweging. Nu kom ik niet helemaal uit dat laatste.

Er zijn volgens mij meerdere opties: een lamp met een eigen sensor, een peertje met een sensor of een externe sensor zoals die van Philips Hue. Nu vraag ik mij af hoe precies je die kan afstellen. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Stituatieschets: wij hebben een tweekapper met de ingang aan straatzijde, maar de buren waar onze oprit aan grenst hebben hun ingang aan de zijde van ons huis praktisch tegenover een van onze buitenlampen. Is er een manier om te voorkomen dat onze lampen ook aanschieten als zij thuis komen dan wel te voet of met de auto? Of moet ik toch kiezen voor een lamp met een lichtsensor die standaard in het donker aangaat? Ik weet niet of ik daar blij van wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobSau
Nieuwbouw huis gekocht, bouw start Q1 2025, verwachte oplevering Q2 2026
hoe gaan jullie hier nu mee om wat betreft oude woning te koop zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nieuwbouw schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:48:
Bij ons de oplevering inmiddels inzicht! Bij een paar van de eerste huizen is echter meteen ingebroken en is gereedschap van werklui en losliggende items zoals een regendouche buit gemaakt. Wij willen daarom zsm camera's ophangen buiten en lampen installeren die aangaan op beweging. Nu kom ik niet helemaal uit dat laatste.
Het enige wat echt helpt is zorgen dat je er gaat slapen. Ik heb de dag na oplevering een matras in de hal gelegd en ben daar gaan wonen.

Hier werd ook bij een van de kavels in de eerste week de keuken weggehaald. De schilders hadden een raampje open laten staan en dat was genoeg om binnen te komen. Om weer buiten te komen met alle apparatuur zijn twee schuifpuien gesloopt (die hebben ze niet open gekregen) en daarna de voordeur (die hebben ze wel open gekregen).
Er zijn volgens mij meerdere opties: een lamp met een eigen sensor, een peertje met een sensor of een externe sensor zoals die van Philips Hue. Nu vraag ik mij af hoe precies je die kan afstellen. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Ga voor goedkoop. Begin met een eenvoudige houten paal met sensor en goedkope spots midden in de tuin.
Stituatieschets: wij hebben een tweekapper met de ingang aan straatzijde, maar de buren waar onze oprit aan grenst hebben hun ingang aan de zijde van ons huis praktisch tegenover een van onze buitenlampen. Is er een manier om te voorkomen dat onze lampen ook aanschieten als zij thuis komen dan wel te voet of met de auto? Of moet ik toch kiezen voor een lamp met een lichtsensor die standaard in het donker aangaat? Ik weet niet of ik daar blij van wordt..
Het gaat nu vooral om een tijdelijke oplossing. Dus, zo goedkoop mogelijk. Later kun je er goed over nadenken. Verlichting die de hele nacht brandt geeft wel het beste resultaat, maar ook een 100 Watt LED spot die vol in de bakkes schijnt als je de oprit op loopt schrikt lekker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RobSau schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:56:
Goede vraag, wij lopen tegen hetzelfde aan. Bij ons oplevering eind Q1.

Wij zelf gaan pas in de zomervakantie het verkoopproces starten. Dan kunnen de prijzen nog wat stijgen (hopelijk.. ;-) ) en daarentegen heeft veel eerder te koop zetten weinig zin vermoed ik. Of je moet iemand kunnen vinden die een jaar wachten tot oplevering geen punt vind, dan kun je voor zekerheid gaan, maar ik denk dat je dan een groot deel van je verkooppotentieel weggooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Zolang de prognose is dat huizenprijzen blijven stijgen zal ik lekker blijven zitten en de woning een maand of 6 voor verwachte oplevering op z'n vroegst te koop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Wij vonden het belangrijk om niet twee keer te hoeven verhuizen. We hebben daarom gewacht met ons huis te koop zetten tot we een definitieve opleverdatum hadden. Maar we hadden wel in de maanden ervoor alles al voorbereid: makelaar in de arm genomen, foto's, plattegronden en advertentietekst laten maken. Dus een paar dagen nadat we de opleverdatum hadden gekregen, ging het huis online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 14:54
helen88 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:23:
Hoi allemaal,

schilderen).
met zichtbare naden;

- goedkoper?

- garanties?

Dat hangt heeel erg af van julie.

Om toch een indicatie te geven.
https://kampmanbv.nl/dakkapel-kosten/5-meter/

5 meter dakkapel vanaf 5500,- Stel je rekent met allerlei extras op ongeveer 7500,- wellicht zelfs 10k.
Is dat het verschil waard? Dat kunnen alleen jullie zeggen.

Voor om het met de huidige aannamer te doen.
Alles in 1
Snel, gemakkelijk en handig met garantie (1 partij doet alles)

Nadelen.
DUUUR, echt duur.
Minder keuze. Naderhand doen kun je letterlijk alles kiezen.

Om rekening mee te houden.
Als de dakkapel aan de voorkant is, dan kan de gemeente lastig doen, dan is het handig via de huidige aannemer.(zij hebben ook al omgevingsvergunning e.d.)

Bij ons in de buurt, zal het 50/50 zijn. Met de bouw of achteraf.
Omdat het echt heel veel geld scheelde, achteraf doen.
Omdat ze het niet durfden / geen gezeik willen, gelijk mee laten plaatsen.

Overigens heeft geen van diegene die het later hebben laten doen, gezeik gehad.

My2cents: Achteraf.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:37
Loft schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Dat hangt heeel erg af van julie.

Om toch een indicatie te geven.
https://kampmanbv.nl/dakkapel-kosten/5-meter/

5 meter dakkapel vanaf 5500,- Stel je rekent met allerlei extras op ongeveer 7500,- wellicht zelfs 10k.
Is dat het verschil waard? Dat kunnen alleen jullie zeggen.
Denk eerder aan 15-20k voor 5 meter breed. Het ding moet ook worden afgewerkt binnen. Dat zit vaak niet in de offerte.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:39
utbone schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Denk eerder aan 15-20k voor 5 meter breed. Het ding moet ook worden afgewerkt binnen. Dat zit vaak niet in de offerte.
Bovenstaand kan ik beamen.
Verschillende offertes opgevraagd en ons 3m dakkapel was 11k met specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 14:54
utbone schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Daarom ook die link met verschillende onderdelen en prijzen.
En het origineel via de aannemer is ook niet afgewerkt. Het is waterdicht en gipsplaten, maar niet afgewerkt, niet eens schilderklaar, niet betimmert, enz...

Lastig vergelijken.
Met 5500 voor dakkapel, 2000 uurloon en 2500 aan materiaal kom je ver in 1 week.

Uiteindelijk is het een afweging die zij zelf maken.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 12:34

IkWilbert

Het is mij!

Tja dat is echt een persoonlijke keuze... Wij hebben ons oude huis vrij snel verkocht want de markt ging toen de verkeerde kant op en de hypotheek rente ging de lucht in.
Wij hebben toen 8 maand in een chalet gezeten op een camping in de buurt met twee volwassen en twee kinderen. Ik zou dat niet snel weer doen haha.
Je kunt ook wachten tot op het laatst en dan kijken of het mogelijk is om 1 op 1 over te gaan al is dat lastig want de oplevering kan ook ineens verschoven worden en dan kom je in de knoei.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Wat andere ook al zeggen, ik zou gewoon snel iets tijdelijks ophangen. Voor paar tientjes iets met beweging sensor kopen. Daarna kan je verder kijken.

Wat betreft cameras, ik had direct bij oplevering een aantal nep cameras opgehangen. Ik was dus de eerste met 'cameras'. Als ze goed kijken zullen ze het vast zien, maar ik denk dat ze dan eerder kiezen voor een huis zonder camera.

Nu heb ik geen cameras trouwens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:18
HollovVpo1nt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:07:
[...]

De enige tip die ik kan geven is een stukje ervaring: ik heb vanuit de aannemer zelf veel voorzieningen uit voorbereiding opgenomen en daar de kosten voor gemaakt, terwijl er op product niveau oplossingen bestaad die geen gebruik maken van die voorzieningen. Anders gezegd:
-> elektrisch bedienbare gordijnen? Geen dure rails voor nodig, prima te doen met Switchbot of variant
-> Elektrische rolluiken buiten? Ik heb overal loze leidingen geplaatst voor bedrade rolluiken/zonwering buiten, maar er zijn voldoende rolluiken met ingebouwde zonnecollector die "draadloos" zijn.

Etc.

Je moet dus voor jezelf de afweging maken voor elke punten je de voorbereiding van de aannemer nodig hebt en wat je achteraf zelf kunt 'verslimmen'. Ik heb in elk geval niet bezuinigd op de loze leidingen binnenshuis én het aantal stopcontacten, van van daaruit uit kun je alle kanten op met je domotica.
Ik had voor mezelf al in ieder geval opgeschreven dat ik inderdaad moet kijken naar voldoende loze leidingen naar verschillende tactische plekken. Het huis word al ruim voorzien in stopcontacten, dat scheelt al een hoop. Heb hier wel nog de vraag aan de aannemer om diepere inbouwdozen te gebruiken en wellicht om er een 0-draad bij te trekken (mits ze dit niet doen) want ik begrijp dat dit voor bijv. Shelly nodig is?
Farmerwood schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Wat ik gedaan heb:
- Voor rolluiken stroompunt met schakelaar naast de betreffende ramen. Doordat ik de aansturing nu met een Shelly doe en een simpele motor ben ik netto veel goedkoper uit dan een draadloze oplossing (met accu)
- Voor de wasdroger gebruik ik een slimme stekker met stroommeting. Die detecteert of de wasdroger klaar is en stuurt me een pushmelding. (Wasmachine is HomeConnect van Siemens en kan dit zelf via de wifi)
- Buitenlampen hebben deels een schemerschakelaar en deels een Shelly schakelaar die ik schakel op basis van dag/nacht.
- In de woonkamer heb ik naast de thermostaat een loze loze leiding op 150 cm hoogte laten aanbrengen. Door die leiding loopt een voedingskabel voor de tablet die daar nu op de muur zit in een houder.
- Rolluiken zullen bij ons niet komen (verwacht ook in de toekomst niet).
- Slimme stekker is ook een goed idee, die werken via Wifi neem ik aan? Dan zal ik dat gebruiken voor wasmachine en droger en dan inderdaad met een pushmelding op telefoon en/of vaste tablet op de muur.
- Buitenlampen heb ik eenzelfde idee. Heb je dit dan per lamp met een Shelly uitgevoerd of centraal voor alle lampen?
- Goed idee om een loze leiding naast de thermostaat te laten uitkomen en daar een voeding in te laten leggen. Heb je een iPad of bijv. van Shelly ook het scherm?
FredvZ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Wij nemen vergelijkbare dingen mee in ons huis. Het meeste gaan we aansturen met Phlips Hue/Zigbee en Home Assistant. Er komt straks in de keuken een Google Pixel met daarop een dashboard om het hele huis te besturen.

Voor intenet/wifi heb ik alle loze leidingen in de techniekruimte uit laten komen, waar een 19" rackje komt een switch en een kleine server.
Doe je dit allemaal zelf of laat je dit doen? Ik ben enigzins thuis in de apparatuur maar totaal niet in datgene wat er achter zit dus daar wil ik vooral niet zelf aan beginnen. Wel wil ik alvast de voorbereidingen hebben liggen voor als ik iemand dit wil laten doen het er allemaal al is.
Wat en hoe doe je de aansturing in dat geval? Draadloos allemaal? En vanuit waar laat je loze leidingen naar de technische ruimte lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het begint natuurlijk bij je ramen op slot doen en alles goed dicht zetten.

Hoe vaak ik wel niet ramen open zie staan ( op kiepstand ) in een nieuwbouwwijk waar men nog niet woont, maar vervolgens wel dozen met apparatuur en gereedschap heeft staan. Dan vraag je er haast om..

Hier in de wijk hebben ze een deur proberen te forceren, de deur was gehavend, maar ze zijn niet binnen gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 24-10-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45
Bij ons start bouw Q1 2024 verwachte oplevering Q2 2025, wij gaan waarschijnlijk eind Q1 het huis te koop zetten, en eind van het jaar/begin Q1 met de makelaar alles in orde maken. ik had het zelf liever iets eerder gedaan maar een jaren 30 woning in de winter te koop zetten is niet optimaal ;), na oplevering hebben we nog minimaal 3 maanden nodig om er te gaan wonen dus zouden we ruim op tijd moeten zijn (er vanuit gaande dat we het snel verkopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

- Rolluiken zullen bij ons niet komen (verwacht ook in de toekomst niet).
- Slimme stekker is ook een goed idee, die werken via Wifi neem ik aan? Dan zal ik dat gebruiken voor wasmachine en droger en dan inderdaad met een pushmelding op telefoon en/of vaste tablet op de muur.
- Buitenlampen heb ik eenzelfde idee. Heb je dit dan per lamp met een Shelly uitgevoerd of centraal voor alle lampen?
- Goed idee om een loze leiding naast de thermostaat te laten uitkomen en daar een voeding in te laten leggen. Heb je een iPad of bijv. van Shelly ook het scherm?

[...]
Slimme stekker die ik gebruik werkt via Wifi ja. (Shelly)
De lampen die ik zelf wil kunnen schakelen hebben allemaal een Shelly idd en die schakel ik via mijn Homey Pro.
Ik heb een Samsung Tablet aan de muur hangen. Goedkoper dan een iPad en wat meer mogelijkheden qua software. (Zeg ik als iemand die verder alles van Apple heeft in huis.)
Kan het even niet nazoeken, maar volgens mij heb ik deze magnetische muurhouder: Klik en in de inbouwdoos zit een 230V to USB unit voor de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
Sincere1983 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:26:
Doe je dit allemaal zelf of laat je dit doen? Ik ben enigzins thuis in de apparatuur maar totaal niet in datgene wat er achter zit dus daar wil ik vooral niet zelf aan beginnen. Wel wil ik alvast de voorbereidingen hebben liggen voor als ik iemand dit wil laten doen het er allemaal al is.
Wat en hoe doe je de aansturing in dat geval? Draadloos allemaal? En vanuit waar laat je loze leidingen naar de technische ruimte lopen?
Op het leggen van de leidingen doe ik alles zelf. Philips Hue is erg gebruiksvriendelijk en met de app snel in te stellen. Andere dingen met Home Assistant zijn wat complexer en soms een flinke zoektocht.

Vanuit Hue is de verlichting en allerlei schakelaars te bedienen. Tegenwoordig hebben ze ook van alles als schakelaar op de muur. Daarnaast komt alles ook in Home Assistant voor de meer complexe zaken, zoals ventilator als de CO2 te hoog komt of lamp laten branden als wasmachine draait (en een andere kleur als de was klaar is).

De loze leidingen gaan naar de meterkast, woonkamer, keuken, plafond eerste verdieping en strategische posities op de muren tussen slaapkamers zodat met 1 leiding 2 kamers te voorzien zijn van een vaste verbinding. Na oplevering komen er nog kabels naar buiten voor wifi in de tuin.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Kneepie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

Als je voor gemak wilt gaan kan je het door de aannemer laten doen, naderhand was in ons geval goedkoper voor meer. Als je het naderhand doet kan je de aannemer misschien al aanpassingen aan de constructie laten doen, verzwaren gordingen, nadenken over verleggen eventuele panelen? Daarnaast moet je rekening houden dat je ook nog op zoek moet gaan naar een betrouwbare partij die het dakkapel naderhand voor je gaat zetten. Dit vond ik persoonlijk het moeilijkst omdat je wisselende verhalen hoort van diverse partijen(hier staat ook een heel topic over op tweakers). In dit topic worden verschillende tips gegeven ook mbt garanties wat je zeker op papier moet laten zetten. Denk er ook aan als je het later doet dat je nog een keer in de rotzooi komt te zitten, ik weet niet of dit op je zolder is maar anders kan je het later combineren met het indelen van je zolder. Je zou er dan voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld je Ytong blokken door diezelfde kraan die nodig is voor het dakkapel door het gat in je dak naar boven kunnen laten tillen.
Er zijn dus voors en tegens
"Het grote dakkapel (offertes) topic"
Thanks voor reactie!

Panelen komen gelukkig aan de andere kant van het dak te liggen, dus daar hebben we geen last van.

Eerste offerte binnen, inclusief afwerking rond de 14000, voor even breed en iets hoger (175cm ipv 140cm). Weet alleen niet of dit verder een betrouwbare partij is (weinig reviews terwijl ze wel al lang bestaan)... Goed om te weten dat er een speciaal dakkapel topic is, daar ga ik verder kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Loft schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Daarom ook die link met verschillende onderdelen en prijzen.
En het origineel via de aannemer is ook niet afgewerkt. Het is waterdicht en gipsplaten, maar niet afgewerkt, niet eens schilderklaar, niet betimmert, enz...

Lastig vergelijken.
Met 5500 voor dakkapel, 2000 uurloon en 2500 aan materiaal kom je ver in 1 week.

Uiteindelijk is het een afweging die zij zelf maken.
Klopt bij aannemer wordt het volgens mij ook niet afgewerkt... ten minste, die indruk krijg ik uit de beschrijving.
Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdbrink
Farmerwood schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Wat ik gedaan heb:
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning waarin ik binnenkort mijn leidingwerk moet aangeven.

Ik vroeg me toch een aantal dingen af over jouw oplossing van de rolluiken.
ik vroeg me af of dit echt goedkoper is t.o.v. een draadloze oplossing. Ik betaal namelijk €165,- per loze leiding, en dan zou ik ook een extra schakelaar moeten aanschaffen om ze te kunnen bedienen ( circa 210 euro) ? Of is het zo dat alle loze leidingen naar de meterkast gaan en vanuit daar aangestuurd kunnen worden via een draadloze module icm een afstandsbediening?

begrijp ik goed dat je naast elk raam een loze leiding moet regelen of zou je ze kunnen combineren als ze dicht bij elkaar staan?

Ik hoor het graag want ik heb hier 0 ervaring mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kevinvdbrink schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Ik ben bezig met een nieuwbouw woning waarin ik binnenkort mijn leidingwerk moet aangeven.

Ik vroeg me toch een aantal dingen af over jouw oplossing van de rolluiken.
ik vroeg me af of dit echt goedkoper is t.o.v. een draadloze oplossing. Ik betaal namelijk €165,- per loze leiding, en dan zou ik ook een extra schakelaar moeten aanschaffen om ze te kunnen bedienen ( circa 210 euro) ? Of is het zo dat alle loze leidingen naar de meterkast gaan en vanuit daar aangestuurd kunnen worden via een draadloze module icm een afstandsbediening?

begrijp ik goed dat je naast elk raam een loze leiding moet regelen of zou je ze kunnen combineren als ze dicht bij elkaar staan?

Ik hoor het graag want ik heb hier 0 ervaring mee
Een "Jaloezieschakelaar met voedingspunt nabij het kozijn voor een rolluik" was bij ons 210 euro. (in 2019)
Daarvoor kreeg je een jaloezieschakelaar op 230V en een loze leiding vanaf de schakelaar naar buiten in een hoek van het kozijn.
Een loze leiding was 185 euro, dus de meerprijs van 25 euro viel erg mee.

Voor 20 euro per kozijn heb ik daar een Shelly 2.5 in gezet.

De rolluiken konden uitgerust worden met de meest simpele motor en dat scheelde me 150 euro per rolluik. (7 rolluiken).
Daarnaast geen gedoe met extra kastjes om met Somfy IO te kunnen communiceren vanuit de Home automation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mj8bIhw5cjO1tCZcjfVyLwSepg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iBcGUkCGTnyDiCg6jZttgQSK.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 25-10-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als er niemand in de buurt woont zal een camera of lamp ook niet veel helpen. Nieuwbouwwijken zonder bewoners zijn super aantrekkelijk voor dieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Hoe zit het nou met het bepalen van de erfgrens bij oplevering? Komt het kadaster dat doen? Of is het iets wat de buren onderling uit moeten vechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:10:
Hoe zit het nou met het bepalen van de erfgrens bij oplevering? Komt het kadaster dat doen? Of is het iets wat de buren onderling uit moeten vechten?
Het kadaster kan adviseren.

Uiteindelijk ben jij het met de buurman/vrouw die de grens bepaald en akkoord op moet geven.
Als jij zegt de grens ligt bij .... en de buurman is het er mee eens, dan wordt dat als definitieve grens opgemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Aubergine schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:10:
Als het goed is zet de aannemer dat uit. Hij kan dat zelfs door het kadaster laten doen. Er staan houten piketpaaltjes in het veld en vlak daarbij zitten stalen pennen in de grond en die pennen zijn de grens.

Nadat je de schutting hebt gezet komt het kadaster inmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Blihi schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Als het goed is zet de aannemer dat uit. Hij kan dat zelfs door het kadaster laten doen. Er staan houten piketpaaltjes in het veld en vlak daarbij zitten stalen pennen in de grond en die pennen zijn de grens.

Nadat je de schutting hebt gezet komt het kadaster inmeten.
Zo dus bij mij gezien deze week, en op het huis ook nog een streepje met krijt als extra markering.

En ja het klopt dat er een bocht in zit, dat staat ook al op de tekeningen die ik had gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7hTjPFYGnTjq_mkpIcpcpVBa4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFXMBOWpYUZTJ5xN19FHIEfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hier ook, paaltjes, en die zijn gebruikt om de schuttingen goed te zetten. Samen met het gegeven dat de achterkant van een aantal bergingen precies op de erfgrens staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auditor86
Draakje5 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Het kadaster kan adviseren.

Uiteindelijk ben jij het met de buurman/vrouw die de grens bepaald en akkoord op moet geven.
Als jij zegt de grens ligt bij .... en de buurman is het er mee eens, dan wordt dat als definitieve grens opgemeten.
Het kadaster is zeker geen adviseur hierin. Het kadaster is bepalend hierin en wanneer je ergens nier uit komt wat betreft erfgrens zijn zij het die de beslissing nemen.

Het is uiteindelijk ook het kadaster dat de definitieve bepaling van de erfgrens doet.

Bij ons eerste nieuwbuis huis waren voor en tijdens de bouw de erfgrenzen nog niet definitief ingemeten door het kadaster en kwamen ze een paar maanden na oplevering langs en hebben zij alles officieel ingemeten en is het zoals toen ingemeten vastgelegd in de kadastrale kaarten.
De tijdelijke erfgrens bleek ook exact te kloppen met de definitieve, dus was puur formaliteit.

Bij het huis dat we nu aan het bouwen zijn gaat het andersom.
Op een bepaald moment zagen we op het bouwterrein ineens nieuwe piket paaltjes, en even later zagen we de kadastrale kaarten ook aangepast. Het grote kavel was gesplitst in de 8 kavels voor onslze huizen. In ons papierwerk staat nu ook dat de grenzen al definitief vastgesteld zijn. Nu dus goed opletten dat de aannemer met het bouwen het ook goed doet en het huis van de buren niet op ons kavel komt :) anders moet het kadaster later terug komen en moeten we met de buren en aannemer dingen gaan regelen over vergoedingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Wij zagen dit vandaag opeens aan de gevel hangen:

Members only:

Iemand enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:55
Wij zijn aan het kijken welke opties wij willen hebben voor onze nieuwbouwwoning (hoek-). Sluitingsdatum voor de ruwbouw is eind januari. Dit zijn de opties en nu zijn we eigenlijk op zoek naar wat advies:
  • [Uitbouw gingen we niet doen is vrij duur (18k voor 1,2 of 25k voor 2,4m) en we hebben liever die extra ruimte voor de tuin.
  • Mantelpijpsparing is geadviseerd, maar hoeveel is slim? zijn 100 euro per stuk
  • Wandjes voor indeling zolder, is waarschijnlijk goedkoper om dit achteraf zelf te doen (aannemer vraagt 2.2 tot 4.4k afhankelijk van de indeling)?
  • I.p.v. een enkele tuindeur kunnen we kiezen voor enkel of een schuifpui, voorkeur gaat nu richting dubbele tuindeur.
  • Dakkapel laten we achterwege, al vaker gehoord dat dit later veel goedkoper kan
  • Gaat hetzelfde op voor een dakraam? we wouden nu een van 1140x1180mm doen voor bijna 2.5k en het is dan een basic Fakro raam specifiek voor prefab volgens mij - zijn maar 4 plekken waar we deze kunnen laten plaatsen. Er is wel al licht op zolder in de vorm van een 1750mm hoog raam op de zijgevel
  • Schrobput - 1 voor de achtergevel, wel of niet doen?
  • Buitenkraan - zowel voor als achter
  • PV-pannelen, heel erg in dubio om dit nu of later te laten doen. Voor 6 stuks en dan is onze woning schijnbaar energieneutraal vragen ze bijna 4.5k. Dit kan later volgens mij veel goedkoper, maar hoeveel loze leidingen etc moet ik dan naar zolder laten doen ter voorbereiding + eventuele andere dingen, groepen ofzo?
  • Extra bediening MV badkamer, lijkt me handig om dit wel te doen zodat dit vanuit de badkamer geregeld kan worden
  • Boilervat vergroten van 150 naar 200liter kost bijna 500 euro, denk wel dat dit slim is, 150 was ongeveer 33 min warm water werd er gezegd.
We twijfelen dus vooral over wat kunnen we beter nu achterwege laten wat wel slim e/o fijn is om te hebben maar later bijvoorbeeld goedkoper gedaan kan worden. Zoals inderdaad een dakkapel.

Elk advies of opmerkingen zijn welkom, dit is ons eerste koophuis en zien soms door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:42
Aubergine schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:37:

***members only***

Vermoed een buiten (temperatuur)sensor van de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:42
Misayo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:38:
Wij zijn aan het kijken welke opties wij willen hebben voor onze nieuwbouwwoning (hoek-). Sluitingsdatum voor de ruwbouw is eind januari. Dit zijn de opties en nu zijn we eigenlijk op zoek naar wat advies:
  • [Uitbouw gingen we niet doen is vrij duur (18k voor 1,2 of 25k voor 2,4m) en we hebben liever die extra ruimte voor de tuin.
  • Mantelpijpsparing is geadviseerd, maar hoeveel is slim? zijn 100 euro per stuk
  • Wandjes voor indeling zolder, is waarschijnlijk goedkoper om dit achteraf zelf te doen (aannemer vraagt 2.2 tot 4.4k afhankelijk van de indeling)?
  • I.p.v. een enkele tuindeur kunnen we kiezen voor enkel of een schuifpui, voorkeur gaat nu richting dubbele tuindeur.
  • Dakkapel laten we achterwege, al vaker gehoord dat dit later veel goedkoper kan
  • Gaat hetzelfde op voor een dakraam? we wouden nu een van 1140x1180mm doen voor bijna 2.5k en het is dan een basic Fakro raam specifiek voor prefab volgens mij - zijn maar 4 plekken waar we deze kunnen laten plaatsen. Er is wel al licht op zolder in de vorm van een 1750mm hoog raam op de zijgevel
  • PV-pannelen, heel erg in dubio om dit nu of later te laten doen. Voor 6 stuks en dan is onze woning schijnbaar energieneutraal vragen ze bijna 4.5k. Dit kan later volgens mij veel goedkoper, maar hoeveel loze leidingen etc moet ik dan naar zolder laten doen ter voorbereiding + eventuele andere dingen, groepen ofzo?
  • Extra bediening MV badkamer, lijkt me handig om dit wel te doen zodat dit vanuit de badkamer geregeld kan worden
  • Boilervat vergroten van 150 naar 200liter kost bijna 500 euro, denk wel dat dit slim is, 150 was ongeveer 33 min warm water werd er gezegd.
We twijfelen dus vooral over wat kunnen we beter nu achterwege laten wat wel slim e/o fijn is om te hebben maar later bijvoorbeeld goedkoper gedaan kan worden. Zoals inderdaad een dakkapel.

Elk advies of opmerkingen zijn welkom, dit is ons eerste koophuis en zien soms door de bomen het bos niet meer.
Uitbouw: ben je al uit bedenk alleen dat dit de goedkoopste vierkante meters zijn die je ooit kunt krijgen. Stel woning 5m breed is de uitbouw van 1.2 meter 3k/m2.

Mantel pijp is makkelijk als je echt veel met elektra/utp in tuin wil doen. Wij hebben het niet en mis het ook niet. Maar zal persoonlijk zijn.

Worden voor zolder indeling alleen wanden gezet of wordt ook ventilatie etc aangepast. Anders niet perse heel duur. 2e is het heel goedkoop.

Wij hebben nu dubbele tuindeur maar gebruiken alleen de loop deur, doen nooit beide deuren open omdat de dagen dat je dat zou willen ik de warmte liever buiten hou gezien binnen lekker koel is door de (vloer)koeling.

Dakkapel achteraf inderdaad lekker achteraf doen.

Heb geen schrobput. Mis het ook niet. We hebben erg groene tuin dus meeste water loopt gewoon de border in.

Buitenkraan is mooist tijdens de bouw. Wij hebben alleen achter. Vind dat voldoende. Met een hoekhuis en lange slang kun je altijd rondom.

Pv panelen kunnen waarschijnlijk wel goedkoper achteraf. Extra groep kan de installateur voor de pv panelen ook wel plaatsen.

Als het systeem draadloos is heb je geen extra schakelaar nodig. Kun je achteraf makkelijk koppelen.

200 liter zou ik doen. Je wil niet had ik maar grotere boiler gehad denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aubergine schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:37:

***members only***

Inderdaad temperatuursensor van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
perspectivebass schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Uitbouw: ben je al uit bedenk alleen dat dit de goedkoopste vierkante meters zijn die je ooit kunt krijgen. Stel woning 5m breed is de uitbouw van 1.2 meter 3k/m2.
Voor de uitbouw zit ik nog te twijfelen, partner wil het eigenlijk niet want te duur en is dan bang dat we straks dan het huis niet af krijgen in combinatie met spaargeld. Het is namelijk voor 1.2m wel meer dan 1/3 van het bouwdepot en 1/4 van het totale budget + spaargeld. Ook vind ik het lastig vanaf tekening te zien hoe veel tuin we echt hebben:

Members only: title

Op basis van de situatietekening is de woning 9,5 lang bij 5,5 breed voor de buitenmaat. Op de interne tekeningen is de woning 4.8 breed bij 8.8 lang. Dus dan hebben wij tussen de berging en de achtermuur 5.2m, dit zou dan 4 worden met de 1.2m aanbouw. Zoals je kan zien, het is al geen hele diepe of brede tuin, ongeveer 2m aan de zijkant van de woning.
Worden voor zolder indeling alleen wanden gezet of wordt ook ventilatie etc aangepast. Anders niet perse heel duur. 2e is het heel goedkoop.
Zoals het omschreven staat:
- aanbrengen en vlak afwerken van scheidingswanden uitgevoerd als frame voorzien van isolatie en gipsbeplating;
- verplaatsen van stalen binnendeurkozijn en aanpassen hoogte ivm. aanwezige hoogte van mv-kast/wasruimte;
- verplaatsen wasmachine aansluiting;
- aanpassen elektrische installatie conform optietekening;
- geen werkzaamheden aan de dakplaten, deze blijven zoals aangegeven in de technische omschrijving.
De gecreëerde onbenoemde ruimten voldoen qua regelgeving niet aan de eisen van een slaapkamer.
Dit is dan de goedkoopste waarbij ze een wandje doortrekken over de hele lengte van de zolder zodat de wasmachine ook bij de technische ruimte komt waar WTW en boiler etc staat.
Wij hebben nu dubbele tuindeur maar gebruiken alleen de loop deur, doen nooit beide deuren open omdat de dagen dat je dat zou willen ik de warmte liever buiten hou gezien binnen lekker koel is door de (vloer)koeling.
Goed punt, ik verwacht ook niet dat we deze behalve het voorjaar als binnen en buiten nagenoeg gelijk is qua temperatuur echt beide zullen openzetten. Is misschien meer gewoon voor de looks dan echt iets anders.
Heb geen schrobput. Mis het ook niet. We hebben erg groene tuin dus meeste water loopt gewoon de border in.
Zijn ook van plan er een voornamelijk groene tuin van te maken. Kopersbegeleider gaf aan dat je zo nog wel iets had wat op de riolering aangesloten was. Aangezien verder alles op eigen grond kwam qua afvoering enz.

Buitenkraan is mooist tijdens de bouw. Wij hebben alleen achter. Vind dat voldoende. Met een hoekhuis en lange slang kun je altijd rondom.
Pv panelen kunnen waarschijnlijk wel goedkoper achteraf. Extra groep kan de installateur voor de pv panelen ook wel plaatsen.
Dank, zoiets dacht ik ook al. Zal voornamelijk dan wat extra loze leidingen richting zolder zijn dan om het netjes weg te werken.
Als het systeem draadloos is heb je geen extra schakelaar nodig. Kun je achteraf makkelijk koppelen.
Dit klinkt mij als draadloos, maar wel dat ze het op een vaste plek in de woning willen zetten (naast de aanwezige schakelaar in de woonkamer).

Het leveren van een extra schakelaar (RF-zender) voor de bediening van de mechanische ventilatie.
Dit is een losse zender welke door u op elke gewenste plaats kan worden aangebracht.
200 liter zou ik doen. Je wil niet had ik maar grotere boiler gehad denken.
Ja voor de 500 euro willen we dat later niet hebben inderdaad. Iets wat nu nog voldoende is zal wellicht anders zijn zodra kinderen pubers zijn en lang staan te douchen

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Misayo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:38:

Doen ze ook iets met vloerverwarming op zolder als je die optie voor de zolder kiest? Standaard zal de zolder waarschijnlijk als "onbenoemde" ruimte aangegeven zijn, die hoeven niet zo warm te zijn in de winter, dus leggen ze er minder vloerverwarmingslussen.

Wanneer het officiële slaapkamers worden moeten ze aan andere eisen voldoen en zul je dus ook meer verwarmingscapaciteit krijgen. Ook met koelen zal dat natuurlijk effect hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
auditor86 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Doen ze ook iets met vloerverwarming op zolder als je die optie voor de zolder kiest? Standaard zal de zolder waarschijnlijk als "onbenoemde" ruimte aangegeven zijn, die hoeven niet zo warm te zijn in de winter, dus leggen ze er minder vloerverwarmingslussen.

Wanneer het officiële slaapkamers worden moeten ze aan andere eisen voldoen en zul je dus ook meer verwarmingscapaciteit krijgen. Ook met koelen zal dat natuurlijk effect hebben
Het is een onbenoemde ruimte inderdaad. In de technische omschrijving staat dat de zolder 18 kan zijn bij een buitentemperatuur van -10. De slaapkamers en woonkamer bijvoorbeeld geven ze 22 graden aan. Dus waarschijnlijk minder lussen.

Ook als je wel kiest voor een dakkapel geven ze expliciet aan dat de temperatuur blijft zoals omschreven maar dat wel de capaciteit van de warmtepomp aangepast zal worden.

Ben ook benieuwd hoe dat zit mocht ik dit over 10 jaar alsnog willen, hoe makkelijk dit nog aan te passen is in de warmtepomp. We zullen sowieso met infrarood kacheltjes moeten werken in de winter denk ik als het ooit een slaapkamer zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Misayo warme lucht stijgt dus zo koud zal het niet worden op zolder. Als je er alleen gaat slapen zal het wel meevallen.

Airco op zolder is ook een goed alternatief trouwens, kan je zowel mee verwarmen als mee koelen. Heb m’n kantoor op zolder en gebruik de normale verwarming daar nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Heel interessant om al jullie overwegingen te lezen - zo herkenbaar!

We hebben nog een andere vraag:

In de oorspronkelijke indeling van onze badkamer is een plek voor een wasmachine ingetekend. Als alternatief zou er ook een bad kunnen op die plek, al is dit wel aan de krappe kant qua doorloop ruimte.

Er is ook nog een kleine kamer van 5m2 waarvoor we op dit moment nog geen bestemming hebben (in de toekomst misschien ooit mini kinderkamer of werk hok :') ), en waar we waarschijnlijk voorlopig de wasmachine willen neerzetten (ook omdat het misschien iets beter is om een wasmachine niet in de badkamer te hebben qua hoeveelheid vocht?)

De plek in de badkamer willen we nu het liefst zo inrichten dat we hier in de toekomst nog kunnen kiezen of we er een bad plaatsen, of toch ooit de wasmachine naar terug verplaatsen. (we hebben geen zolder)

We hadden bedacht het volgende te kunnen doen:
- wasmachine aansluiting + bijbehorend stopcontact verplaatsen naar kleine kamer a 772 euro
- in hoek van de badkamer een bad aansluiting plaatsen (dus warm/koud water en afvoer), nog zonder bad, a 1142 euro
- in hoek van badkamer een loze leiding plaatsen, waar we stroomkabel doorheen kunnen halen als we op deze plek toch ooit weer de wasmachine willen zetten, a 200 euro.
- deur iets verplaatsen, a 125 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FenP5pY9-Nr8xInq1oQeROAFQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j3wdZACsfjwKY806aUVKNVdj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBCNNSUqJCWW3xBdcjLsmqtF2DM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E60V3vnNAjwx3ri66cdRpFdF.jpg?f=user_large

Maar de grote vraag is natuurlijk: kan je een bad aansluiting zonder heel veel geld en moeite aanpassen naar een wasmachine aansluiting?

En wat vinden jullie van deze prijzen? Is dit redelijk?

(Weet iemand trouwens wat die "d" betekent op de badkamer tekening?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misayo
helen88 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:53:

Zoals ik dat op onze tekening zie staat dit voor data (loos). Dus ik heb dat gezien als een loze leiding (voor eventueel data). Wij hebben er bijvoorbeeeld 2 op onze slaapkamer op de tekening.

Beetje gek in een badkamer, maar wellicht is dat gewoon standaard aanduiding voor een loze leiding. Staat ook op 1 van je tekeningen DATA

[ Voor 5% gewijzigd door Misayo op 26-10-2024 22:29 . Reden: Niet gezien dat het aan een schakelaar zat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-06 19:37
Heel interessant om al jullie overwegingen te lezen - zo herkenbaar!

We hebben nog een andere vraag:

In de oorspronkelijke indeling van onze badkamer is een plek voor een wasmachine ingetekend. Als alternatief zou er ook een bad kunnen op die plek, al is dit wel aan de krappe kant qua doorloop ruimte.

Er is ook nog een kleine kamer van 5m2 waarvoor we op dit moment nog geen bestemming hebben (in de toekomst misschien ooit mini kinderkamer of werk hok :') ), en waar we waarschijnlijk voorlopig de wasmachine willen neerzetten (ook omdat het misschien iets beter is om een wasmachine niet in de badkamer te hebben qua hoeveelheid vocht?)

De plek in de badkamer willen we nu het liefst zo inrichten dat we hier in de toekomst nog kunnen kiezen of we er een bad plaatsen, of toch ooit de wasmachine naar terug verplaatsen. (we hebben geen zolder)

We hadden bedacht het volgende te kunnen doen:
- wasmachine aansluiting + bijbehorend stopcontact verplaatsen naar kleine kamer a 772 euro
- in hoek van de badkamer een bad aansluiting plaatsen (dus warm/koud water en afvoer), nog zonder bad, a 1142 euro
- in hoek van badkamer een loze leiding plaatsen, waar we stroomkabel doorheen kunnen halen als we op deze plek toch ooit weer de wasmachine willen zetten, a 200 euro.
- deur iets verplaatsen, a 125 euro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar de grote vraag is natuurlijk: kan je een bad aansluiting zonder heel veel geld en moeite aanpassen naar een wasmachine aansluiting?

En wat vinden jullie van deze prijzen? Is dit redelijk?

Die "d" refereert waarschijnlijk naar iets in de legenda. Vaak verwijzen deze letters ook van een lichtschakelaar naar de bijbehorende letter op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
We hebben inmiddels het gros van de elektra punten bepaald. De deadline voor de elektra sluit over een week. Hebben jullie nog opmerkingen en/of tips?

Begane grond:
- Leiding plan van de keuken is hier nog niet verwerkt, omdat we begin volgende week het leiding plan ontvangen.
- De TV wordt links op de lange muur geplaatst.
- De ingetekende keuken komt niet helemaal overeen, maar conform onze keuken zit de wandcontactdoos tussen de spoelbak en de inductieplaat zit vrij dichtbij de spoelbak. Zouden jullie deze verplaatsen richting de inductieplaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdfjgT-Qrd7GnnJVZlrGicvrTDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J0h2H9zD1BmMGgYH6KiS7jK5.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping
- We zijn met zijn tweeën zonder kinderen. Dus slaapkamer 1 zal onze slaapkamer worden. Slaapkamer 2 een 'inloopkast' en slaapkamer 3 een kantoorruimte.
- We hebben naar iedere kamer een loze leiding laten plaatsen t.b.v. een internetaansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpJ5k_U9AeRZLsvSLYbkHTgUVjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljDrsdklwq3UEPrT7IOVLFdh.png?f=fotoalbum_large

Zolder
- We gaan in eerste instantie nog niets met de zolder doen. Zouden jullie nog loze leidingen plaatsen voor een eventuele droger of zonnepanelen? Of kan dit altijd eenvoudig achteraf via de koof?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjvz64_EcoNEXdCngNi9FXuV_ZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8W7pCIrQHH5LfF4Bnyl6shMi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Riderider op 26-10-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:30

Cordon

Lievelings jankert

God, als zo’n bouwer het geld binnen heeft (op de 5% na), gaan ze wel moeilijk doen. :’)

We zagen van de week opeens enorm veel schadepuntjes aan kozijnen, maar blijkbaar moest dit binnen 48 uur gemeld worden (nooit gemeld, nergens terug te vinden). Dus ze gaan moeilijk doen. Of ze zeggen dat het eigen schuld is door eigen werkzaamheden, wat niet kan, want we hebben nog niks geklust. Niemand was dit opgevallen tijdens de oplevering, dat moest allemaal zo gehaast. 8)7

Vandaag dus wel het eerste werk gedaan, alle stopcontacten en thermostaten van de muur halen voor het stucwerk. Valt er bij een thermostaat zo de batterijen er uit, blijkt dat ding zo lam te zijn als wat, waarin de batterijen zitten. Dit moet de installateur wel gezien hebben, maar dacht “zolang die het doet…”. Dus ook weer gemeld, al is dit een garantiepunt vanuit de warmtepompleverancier.

Maar al die kleine foutjes, gedoetjes enzo. Je wordt er moe van. Ze hebben gewoon opeens volle vaart alles willen opleveren, omdat de volgende fase gebouwd moet worden.

Vanaf aankomende week eindelijk de echte klus er in! Over 5,5 week moet alles af zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:16

Die d hoort bij de lichtschakelaar en is hoogstwaarschijnlijk voor het plafondpunt. Bij de wastafel staat namelijk ook een schakelaar met e deze is voor het wandpunt boven de wastafel.

Bijzonder dat er standaard data in de badkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Iemand ervaring met de Brink pure induct of een alternatief?

https://www.brinkclimates...n/accessoires/pure-induct
Pagina: 1 ... 315 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.