Hallo medetweakers
Ik ben onlangs begonnen aan het aankoopproces van een nieuwbouw huis (2-onder-1-kap), zojuist het eerste verkoopgesprek gehad. Intussen al redelijk in kaart welke opties ik zou willen.
Beneden zou ik graag een aanbouw plaatsen (3 meter, waardoor de muur gelijk komt met de garage).
De royale ruimte die vrijkomt in de achterkamer zou ik graag benutten als zithoek met zicht op de tuin.
Hiervoor zal de keuken dan moeten worden verplaatst naar de voorkant van de woonkamer (zie plaatje hieronder).
De optie om de keuken elders te plaatsen staat
niet genoemd in de keuzelijst.
In het gesprek met de makelaar naar voren gekomen dat het een prefab huis betreft en dat om deze reden het niet mogelijk is om de keuken op een afwijkende plaats te installeren.
Voor mij was dit een behoorlijke teleurstelling, ik snap dat er wat elektriciteitsleidingen en waterleidingen moeten worden gelegd en dat dit onder meerkosten valt, maar dat het niet mogelijk was had ik niet zien aankomen.
He argument dat genoemd werd is dat de WTW installatie in de achterkant van de woonkamer als afzuiging werkt en aan de voorkant lucht de ruimte in blaast, dit omkeren was niet mogelijk. Technisch gezien begrijp ik dat niet, want volgens mij gaan beide buizen in het trappenhuis omhoog richting zolder, omkeren lijkt mij een fluitje van een cent.
Ik twijfel nu of ik het hierbij moet laten zitten, of dat het toch kans maakt als ik het direct met de aannemer opneem. Ik zit nog helemaal in het voortraject, niks getekend en geen aannemer gesproken. Contact opnemen in dit stadium leek mij daarom een beetje vreemd, van de andere kant heb ik straks mogelijk getekend voor een huis met de indeling die ik eigenlijk niet wil hebben. En als er al getekend is, waarom zou de aannemer zich nog flexibel opstellen?
Ik ben benieuwd of jullie een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of advies hebben hoe de aannemer zo ver te krijgen om mijn wens in vervulling te laten gaan. Alvast bedankt!
Situatie schets: