Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
kalmma schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:48:
Dit is in Gouda grondwater staat hier wel hoger normaal maar het gaat specifiek om de bovenlaag die is wel apart eronder is het gewon helder tot op de bodem namelijk.

[...]
Lijm resten. Bouw afval, pur restanten?

Je zou de boven laag kunnen weg pompen het riool in als je er last van hebt en kijken of het dan wegblijft. Ik zou me er verder niets achter zoeken ofzo en gewoon laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:27
Bedankt allemaal voor de hulp m.b.t. mijn wifi-vragen! :)

@Draakje5 Welke deurbel gebruik jij? Een deurbel met UTP klinkt namelijk interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:08
TNThomas schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:58:
Bedankt allemaal voor de hulp m.b.t. mijn wifi-vragen! :)

@Draakje5 Welke deurbel gebruik jij? Een deurbel met UTP klinkt namelijk interessant.
Ik heb camera's van Hikvision.. dus wilde min of meer ook de deurbel van hetzelfde merk. Hikvision dus.
Zou naar andere merken kijken als je niet aan dit merk gebonden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:12
Draakje5 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Ik heb camera's van Hikvision.. dus wilde min of meer ook de deurbel van hetzelfde merk. Hikvision dus.
Zou naar andere merken kijken als je niet aan dit merk gebonden bent.
Waarom als ik vragen mag, ik wilde ook camera’s van hikvision in ons nieuwbouw huis ophangen en overweeg ook de deurbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
whipcheck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Waarom als ik vragen mag, ik wilde ook camera’s van hikvision in ons nieuwbouw huis ophangen en overweeg ook de deurbel.
Soms dan merken we dat de deurbel op de telefoon 5 seconden later pas over gaat dan wanneer men er op drukt. Of bij mij direct en mijn vrouw pas 10 seconden later. Niemand die ons kan vertellen waarom.
Schijnt ook wel bij andere merken voor te komen, maar dit viel me in ieder geval tegen.

Camera's en beeld en app hiervoor wel echt top van Hikvision.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 04-10-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:12
Draakje5 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Soms dan merken we dat de deurbel op de telefoon 5 seconden later pas over gaat dan wanneer men er op drukt. Of bij mij direct en mijn vrouw pas 10 seconden later. Niemand die ons kan vertellen waarom.
Schijnt ook wel bij andere merken voor te komen, maar dit viel me in ieder geval tegen.

Camera's en beeld en app hiervoor wel echt top van Hikvision.
Ok, dit hebben we nu ook met eufy. Eufy gaat via wifi, ik hoopte de lag minder zou zijn met een poe deurbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:58
Ik heb dus wel gewoon een AP in het plafond. Ik heb toch al overal brandmelders en ventilatiegaten dus ik dacht dat die AP er dan ook wel bij kon. Laten we eerlijk zijn, hoe vaak kijk je in de gang naar het plafond?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:53
Blik1984 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:54:
Ik heb dus wel gewoon een AP in het plafond. Ik heb toch al overal brandmelders en ventilatiegaten dus ik dacht dat die AP er dan ook wel bij kon. Laten we eerlijk zijn, hoe vaak kijk je in de gang naar het plafond?
Eigenlijk best vaak, maar er hangt dan ook een hele mooie AP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Nog een vervolgvraag m.b.t. een videodeurbel: zijn er zaken om de aannemer te vragen? Is het bijvoorbeeld slim om de standaard schel/gong niet (of in de meterkast) te laten plaatsen om een gat in de muur te voorkomen als ik toch een ‘slimme chime’ ga gebruiken? Of om al een zwaardere trafo te laten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

TNThomas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:57:
Nog een vervolgvraag m.b.t. een videodeurbel: zijn er zaken om de aannemer te vragen? Is het bijvoorbeeld slim om de standaard schel/gong niet (of in de meterkast) te laten plaatsen om een gat in de muur te voorkomen als ik toch een ‘slimme chime’ ga gebruiken? Of om al een zwaardere trafo te laten plaatsen?
Je wil toch juist wel een gat in de muur, zodat je de slimme deurbel bedraad kan aansluiten?

Ik had hier geen idee van / niet over nagedacht. Dan krijg je dus zo’n 433mhz draadloze deurbel zonder draad naar de voordeur. Dat is na oplevering heel lastig aan te leggen.

In mijn geval had ik dit bij de elektra opties moeten regelen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
vliegnerd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Je wil toch juist wel een gat in de muur, zodat je de slimme deurbel bedraad kan aansluiten?

Ik had hier geen idee van / niet over nagedacht. Dan krijg je dus zo’n 433mhz draadloze deurbel zonder draad naar de voordeur. Dat is na oplevering heel lastig aan te leggen.

In mijn geval had ik dit bij de elektra opties moeten regelen.
Klopt! De buis van de meterkast naar de bel is natuurlijk nodig, maar het gat boven de deur van de meterkast voor de schel/gong (dat trrrrring-ding) kan ik mogelijk beter weglaten. Echter ben ik niet handig op dit vlak en hoor ik dus graag wat meningen en ervaringen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons zat de gong in de meterkast. Niet op de muur in de hal.

Als je UTP wilt gebruiken zou ik een loze leiding laten leggen. Door die (meestal) flexbuizen van de deurbel krijg je niks getrokken. En soms zit de deurbel ook nog eens te laag voor eenvideodeurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:59:
Bij ons zat de gong in de meterkast. Niet op de muur in de hal.

Als je UTP wilt gebruiken zou ik een loze leiding laten leggen. Door die (meestal) flexbuizen van de deurbel krijg je niks getrokken. En soms zit de deurbel ook nog eens te laag voor eenvideodeurbel.
Hier had ik nog niet aan gedacht, maar dit lijkt me de beste oplossing. Bedankt!

Ik wil graag een PoE deurbel, dus een enkel een CAT6 is nodig. Dan vraag ik de aannemer om geen bel, trafo en gong te plaatsen. Enkel een starre loze leiding is dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Hier had ik nog niet aan gedacht, maar dit lijkt me de beste oplossing. Bedankt!

Ik wil graag een PoE deurbel, dus een enkel een CAT6 is nodig. Dan vraag ik de aannemer om geen bel, trafo en gong te plaatsen. Enkel een starre loze leiding is dan voldoende.
Let wel op dat je los van Cat6 ( in ieder geval bij de hikvision) ook een beldraad moet trekken voor je trafo/gong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 162% gewijzigd door Aubergine op 05-10-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Aubergine schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:36:
Wij willen een wcd doortrekken naar een andere wand. Kan je dit gewoon 3 meter horizontaal in een draagmuur frezen?

Het gaat dus om deze muur, die volgens de tekening een draagmuur is:

***members only***
Kan het ? Ja dat kan, Is het verstandig ? Nee niet echt.. Gezien dat het de BG is kan je niet door de kruipruimte? Lijkt mij een veel verstandigere optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Nu het weer donkerder wordt is het hier tijd om de buitenverlichting wat prio te geven. We hebben 2 lampen gekocht maar natuurlijk totaal niet nagedacht of deze makkelijk te monteren zijn...

Dit is onze buitenmuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7Q8ScGmI49CUJuWt5DrW2tzdyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l8qxyKmNHrluE79vvpu5nCie.png?f=fotoalbum_medium

Dit is de bevestigingsplaat van de lamp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waj5rxUj4Jl3D-oXByekL7-ygpY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGsD6DrWlCGyydumKIZ9RA7N.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is het kapje van de muur op de bevestigingsplaat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRWOoiwQyEnA3U2e_Uxcx6jQwOo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oOskVh7MHvYB9KJRXupVE7hJ.png?f=fotoalbum_medium

Hoe kan ik dit nou netjes bevestigen? Kan ik 2 gaatjes boren in de achterplaat van de lamp en dan de schroeven van de doos gebruiken?

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Bedroevende situatie mbt ventilatiekoker kruipruimte.. wat is wijsheid?

6mnd voor oplevering:
Ik informeer aannemer dat ventilatieroosters kruipruimte vergeten zijn van de garage.
Aannemer plaatst uiteindelijk de ventilatieroosters tijdens de bouw bij de garage. 1 van de 2 wordt verplaatst omdat deze in de weg zit voor het deurkozijn van de garage, naar de zijgevel.

(voor)oplevering:
Ik geef aan dat het (verplaatste) ventilatiekoker niet juist is aangebracht. Ik kijk namelijk vanuit het rooster direct op de isolatie (conclusie: er zit alleen een rooster in maar geen koker naar de kruipruimte).

Oplevering:
Er is wat metselwerk verwijderd en de koker zit er achter. Ik zie geen glimmende isolatie meer.

3mnd na oplevering:
Voor deadline welk bedrag er bij de notaris vastgelegd moet worden, controleer ik de kruipruimte. Ik constateer dat er geen doorvoer is gemaakt naar de kruipruimte, vanaf de ventilatiekoker aan de gevel.
Dit meld ik.

4mnd na oplevering:
Aannemer (metselaars) komen terug en maken doorvoer vanuit de kruipruimte. Ze hebben echter geen koker bij om deze netjes aan te laten sluiten. Dus ik laat ze nog terug komen.

6mnd na oplevering (afgelopen vrijdag):
Aannemer komt langs met de koker. Ze plaatsen de koker in de kruipruimte na enig gemompel dat deze niet verder doorgedrukt kan worden, bevestigen ze aan mij dat deze nu goed zit.

Ik controleer gisteren (zaterdag) de ventilatiekoker in de kruipruimte en constateer (zie foto's) dat deze gewoon los tegen de isolatie zit geschoven.

Deze metselaars wil ik niet meer langs hebben, er zijn genoeg kansen geweest om het op te lossen maar klaarblijkelijk vinden ze het belangrijker om men op te lichten door half werk af te leveren dan de tijd te nemen het goed op te lossen. Kan ik van de aannemer eisen dat hij nu een ander bedrijf stuurt die het wel kan oplossen? Wat zouden jullie doen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 06-10-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Enkele posts geleden was er wat discussie over thermostaten en daardoor ben ik onze tekening gaan checken. Wij krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming (incl. berging en zolder). Ik zie één thermostaat in de woonkamer en één per slaapkamer. Maar geen voor de berging, zolder en badkamer. Is het normaal dat deze geen aparte thermostaat krijgen en doen die ruimtes dan altijd mee met de verwarming van de woonkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:50

Cordon

Lievelings jankert

TNThomas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:47:
Enkele posts geleden was er wat discussie over thermostaten en daardoor ben ik onze tekening gaan checken. Wij krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming (incl. berging en zolder). Ik zie één thermostaat in de woonkamer en één per slaapkamer. Maar geen voor de berging, zolder en badkamer. Is het normaal dat deze geen aparte thermostaat krijgen en doen die ruimtes dan altijd mee met de verwarming van de woonkamer?
Badkamer gaat meestal ‘mee’ met de woonkamer, berging is volgens mij gekoppeld aan een kamer of word gegarandeerd op temperatuur x. Zolder, geen idee. Meestal staat zoiets in de technische omschrijving,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:03
De badkamer heeft bij ons ook geen eigen thermostaat. De berging wel. Zolder is bij ons niet verwarmd dus daar ook niet. Zouden we voor vloerverwarming op de zolder kiezen dan wordt die standaard met thermostaat geleverd.

Thermostaten hangen bij ons: woonkamer, berging, kantoor en 1 per slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07:54
Bij ons heeft de badkamer wel een eigen thermostaat.

Net als alle slaapkamers.
Het is wel allemaal master/slave. Waarbij de woonkamer de master is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:56
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een badkamer van 225cm bij 210cm.
De woning wordt (helaas) met badkamer opgeleverd. Vanwege de belachelijke prijzen (UHUW), gaan wij de badkamer casco op laten leveren en dan zelf eruit slopen óf overheen plakken.

1. Wat is nou de ideale indeling? Wij zouden bij voorkeur het muurtje achter de wc iets smaller maken (80cm ipv 90cm) zodat de douche wat breder is.
2. Zouden jullie de radiator verplaatsen naar de deur (of langs wc/tegen de schacht?), zodat er meer ruimte is voor het badmeubel?
3. Wat zouden jullie met de lichtpunten doen?
4. Zijn er écht dingen waar we nu al rekening mee moeten houden omdat dat na oplevering (bijna) niet meer gaat?

Kortom: open voor allerlei feedback!

Plattengrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da4vdv7DycvUVSATrNpay3d99mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AHBNiBs7sERCKuiXcP60KXr.jpg?f=fotoalbum_large

Indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCvNb9VLeo_asENUjIIpi2lZLbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kujTn20zBKkzBdFx0uL8Lhmn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:28
auditor86 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:06:
Bij ons heeft de badkamer wel een eigen thermostaat.

Net als alle slaapkamers.
Het is wel allemaal master/slave. Waarbij de woonkamer de master is.
En je hebt een (bodem)warmtepomp ?
Of dient die thermostaat toevallig een elektrische vloerverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
GeeMoney schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

En je hebt een (bodem)warmtepomp ?
Of dient die thermostaat toevallig een elektrische vloerverwarming ?
Nee gewoon lucht/water warmtepomp en gewone vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:07
Draakje5 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:54:
Bedroevende situatie mbt ventilatiekoker kruipruimte.. wat is wijsheid?

6mnd voor oplevering:
Ik informeer aannemer dat ventilatieroosters kruipruimte vergeten zijn van de garage.
Aannemer plaatst uiteindelijk de ventilatieroosters tijdens de bouw bij de garage. 1 van de 2 wordt verplaatst omdat deze in de weg zit voor het deurkozijn van de garage, naar de zijgevel.

(voor)oplevering:
Ik geef aan dat het (verplaatste) ventilatiekoker niet juist is aangebracht. Ik kijk namelijk vanuit het rooster direct op de isolatie (conclusie: er zit alleen een rooster in maar geen koker naar de kruipruimte).

Oplevering:
Er is wat metselwerk verwijderd en de koker zit er achter. Ik zie geen glimmende isolatie meer.

3mnd na oplevering:
Voor deadline welk bedrag er bij de notaris vastgelegd moet worden, controleer ik de kruipruimte. Ik constateer dat er geen doorvoer is gemaakt naar de kruipruimte, vanaf de ventilatiekoker aan de gevel.
Dit meld ik.

4mnd na oplevering:
Aannemer (metselaars) komen terug en maken doorvoer vanuit de kruipruimte. Ze hebben echter geen koker bij om deze netjes aan te laten sluiten. Dus ik laat ze nog terug komen.

6mnd na oplevering (afgelopen vrijdag):
Aannemer komt langs met de koker. Ze plaatsen de koker in de kruipruimte na enig gemompel dat deze niet verder doorgedrukt kan worden, bevestigen ze aan mij dat deze nu goed zit.

Ik controleer gisteren (zaterdag) de ventilatiekoker in de kruipruimte en constateer (zie foto's) dat deze gewoon los tegen de isolatie zit geschoven.

Deze metselaars wil ik niet meer langs hebben, er zijn genoeg kansen geweest om het op te lossen maar klaarblijkelijk vinden ze het belangrijker om men op te lichten door half werk af te leveren dan de tijd te nemen het goed op te lossen. Kan ik van de aannemer eisen dat hij nu een ander bedrijf stuurt die het wel kan oplossen? Wat zouden jullie doen?

***members only***
Tja leveren van prutswerk is nou eenmaal makkelijk. Hoe moeilijk kan het zijn als het je werk is. Als je het zelf kan oplossen zou ik dat doen en het filmen en dan vervolgens je uren 'declareren' bij de aannemer. Ik zou hem wel eerst een melding hiervan maken dat je dit gaat doen en dat jouw uurloon waarschijnlijk wat hoger ligt dan zijn prutsers. Het filmen is alleen als bewijs mocht je hier later iets aan nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Riderider schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:42:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een badkamer van 225cm bij 210cm.
De woning wordt (helaas) met badkamer opgeleverd. Vanwege de belachelijke prijzen (UHUW), gaan wij de badkamer casco op laten leveren en dan zelf eruit slopen óf overheen plakken.
We hebben wel alles via UHUW gedaan, uit zowel duurzaamheids overwegingen als ook weinig tijd van sleutel tot verhuis. Ik zou zelf iig een muurtje met nis aan de zijkant van de douche laten zetten, en eventueel voor grotere vloertegels kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:37
Wij hebben master-master naregeling via een optie. Daarbij heeft de woonkamer en -keuken, de badkamer en alle vijf de slaapkamers een eigen thermostaat.
De entree, berging en technische ruimte, welke ook op de begane grond zitten, doen mee met de thermostaat van de woonkamer. De verdeler op de begane grond staat echter wel zo ingesteld dat de meeste flow richting woonkamer/-keuken gaat.
Het betreft het Watts Vision systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door witterholt op 07-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 20:08
Voor mij is het nog steeds niet duidelijk wat de regels zijn met betrekking tot het gebruik van een deurbel en een camera (ik heb dit artikel gelezen review: Draadloze cameradeurbellen - Zien wie er voor de deur staat), maar ik kom niet tot een conclusie. Als ik een deurbel wil installeren bij mijn nieuwbouw, moet ik dan toestemming vragen aan de buren aan de overkant? Of kan ik hem gewoon installeren en hopen dat niemand klaagt? Wat doen de meesten van jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
raduf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:52:
Voor mij is het nog steeds niet duidelijk wat de regels zijn met betrekking tot het gebruik van een deurbel en een camera (ik heb dit artikel gelezen review: Draadloze cameradeurbellen - Zien wie er voor de deur staat), maar ik kom niet tot een conclusie. Als ik een deurbel wil installeren bij mijn nieuwbouw, moet ik dan toestemming vragen aan de buren aan de overkant? Of kan ik hem gewoon installeren en hopen dat niemand klaagt? Wat doen de meesten van jullie?
Hier hangt de wijk vol, maar niemand heeft mij ooit iets gevraagd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
raduf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:52:
Gewoon ophangen. En zorgen dat het niks opneemt als het ook op je buren gericht staat.

Hier hangt de wijk ook vol met deurbellen en camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 09:02
Hoi allen, vraagje over internet, ik kon onze precieze situatie niet terugvinden: nieuwbouwhuis met twee verdiepingen is opgeleverd. Vloer en muren zijn gedaan. Maar wat nu met het internet? We hebben er de ballen verstand van. Er ligt kpn glasvezel. En we willen gewoon beetje filmpjes streamen en gamen.

Destijds hebben we geen kabels naar de 1e en 2e verdieping laten trekken. Iemand bij een innovatie-team van een grote internetaanbieder had mij verteld dat we over twee jaar per verdieping een router kunnen doen met een sim kaart erin ("draadloos is de toekomst"). Nu is het twee jaar later en kom ik deze aanpak nou niet bepaald overal tegen op fora. Lijkt mij ook nogal duur.

Het is te laat om extra kabels te trekken denk ik.

Mesh
Moeten we dan een mesh netwerk kiezen (toevallig nu op Amazon een goede aanbieding voor een drietal TP-Link Deco X50 WiFi 6)? Kpn biedt ook SuperWifiPunten aan. Gelezen dat dit dan als Mesh functioneert in mijn geval. Die huur ik dan. Kan ik net zo goed TP-link kopen.

Ap
Een AP moet bekabeld worden toch? Dus lijkt mij geen optie.

Powerline
Of powerline adapters? Is dat niet old school? Op tweakers lees ik dat de ruis op een stroomkabel zorgt voor lage snelheden.

Excuus voor een lazy-lijkende post. Ik heb echt flink gegoogled maar dit is niet mijn pakkie an.

[ Voor 17% gewijzigd door PaulMauge op 09-10-2024 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:47
PaulMauge schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:34:
Hoi allen, vraagje over internet, ik kon onze precieze situatie niet terugvinden: nieuwbouwhuis met twee verdiepingen is opgeleverd. Vloer en muren zijn gedaan. Maar wat nu met het internet? We hebben er de ballen verstand van. Er ligt kpn glasvezel. En we willen gewoon beetje filmpjes streamen en gamen.

Destijds hebben we geen kabels naar de 1e en 2e verdieping laten trekken. Iemand bij een innovatie-team van een grote internetaanbieder had mij verteld dat we over twee jaar per verdieping een router kunnen doen met een sim kaart erin ("draadloos is de toekomst"). Nu is het twee jaar later en kom ik deze aanpak nou niet bepaald overal tegen op fora. Lijkt mij ook nogal duur.

Het is te laat om extra kabels te trekken denk ik. Moeten we dan een mesh netwerk kiezen? Een AP moet bekabeld worden toch?
Of iets van powerline adapters?

Excuus voor een lazy-lijkende post. Ik heb echt flink gegoogled maar dit is niet mijn pakkie an.
Heb je wel bijv een coax aansluiting op de verdiepingen? Anders zou je een utp daar goed aan vast kunnen maken en dan je coaxkabel verwijderen. Heb je daarna in de leiding dus een utp-kabel liggen. Dan kan je op de utp bijv een AP hangen. Misschien niet de mooiste oplossing maar dat heb ik hier ook gedaan en werkt als een malle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulMauge
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 09:02
tjubbie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:40:
[...]

Heb je wel bijv een coax aansluiting op de verdiepingen? Anders zou je een utp daar goed aan vast kunnen maken en dan je coaxkabel verwijderen. Heb je daarna in de leiding dus een utp-kabel liggen. Dan kan je op de utp bijv een AP hangen. Misschien niet de mooiste oplossing maar dat heb ik hier ook gedaan en werkt als een malle
We hebben alleen de thermostaten per slaapkamer. Die eraf halen en kijken of daar een extra kabel op kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:32
Wij hebben ook geen loze leidingen naar andere verdiepingen (middenwoning, 2016) en heb begin dit jaar voor 80 euro een setje TP-LINK AC1200 gekocht met 3 units. 80 euro bij Karwei met zo’n 20% kortingscode. Weinig over te melden, heb binnen overal prima netwerk. Staan in de meterkast, slaapkamer achter en recht daarboven op zolder.

Edit: TP-link. Edit 2: AC-1200.

[ Voor 4% gewijzigd door Stufferdt op 09-10-2024 08:08 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:32

j4y

Hoi allen, vraagje over internet

Trapkoof open maken op zolder, kabeltje naar beneden hengelen, in de trapkast opvissen, gaatje naar de kruipruimte in de trapkast (maar met een beetje geluk hebben ze gaten voor andere leidingen daar ruim geboord en kun je het internet kabeltje er zo bij naast duwen), meterkast weer naar boven. De AP boven op de trapkoof gezet en wifi op 1e en zolder werkt beide goed.

En in ons geval had in ieder geval de grootste slaapkamer een loze leiding gratis dus check dat voor de zekerheid of er toch niet ergens een afdekplaatje zit.

[ Voor 16% gewijzigd door j4y op 09-10-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent_Pinguin
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06 16:10
Wij hebben ook geen loze leidingen maar k heb een extra utp kabel kunnen trekken naast de aardekabel van de zonnepanelen..trekveer ging er prima langs..zit bij ons op de 2e etage en komt gewoon in de meterkast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mocht je echt geen loze leiding kunnen trekken, dan zou ik gewoon voor een powerline optie kiezen. Heb ik jarenlang in mijn oude huis gehad en het werkte uiteindelijk prima. Is mesh/AP beter? Absoluut. Maar als dat niet kan is powerline een aardig alternatief.

Repeaters zou ik ver van wegblijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:43

Mesh
Moeten we dan een mesh netwerk kiezen (toevallig nu op Amazon een goede aanbieding voor een drietal TP-Link Deco X50 WiFi 6)? Kpn biedt ook SuperWifiPunten aan. Gelezen dat dit dan als Mesh functioneert in mijn geval. Die huur ik dan. Kan ik net zo goed TP-link kopen.

Ap
Een AP moet bekabeld worden toch? Dus lijkt mij geen optie.

Powerline
Of powerline adapters? Is dat niet old school? Op tweakers lees ik dat de ruis op een stroomkabel zorgt voor lage snelheden.

Die persoon van het innovatie team had er dan helaas niet zoveel kaas van gegeten. In een nieuwbouw altijd een loze leiding doen zodat je ook een Mesh een wired backhaul kan geven, met de wireless backhaul die je nu moet gebruiken is prima voor wat streamen etc. maar voor echt gamen zal dit niet ideaal zijn.

Opties die je nu nog hebt zijn inderdaad die je opnoemt of kijken of je nog ergens loze leiding kunt trekken. Bij mij nieuwbouwhuis hadden ze in de hoek bij de trap een loze ruimte naar boven voor alle afzuigingen en heb ik zodoende via de kruipruimte nog iets nara zolder kunnen brengen (Stroom en 5 UTP kabels).

Lang verhaal kort. Powerline is inderdaad heel wisselend, kan goed werken, kan ook niet werken, weet je pas tot je het probeert. Accesspoint is inderdaad bekabeld en dan hou je de Mesh nog over, op elke verdieping 1 unit neerzetten en beetje proberen waar je het beste bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 15:27

neliss

h00t h00t!

Hallo medetweakers ;)

Ik ben onlangs begonnen aan het aankoopproces van een nieuwbouw huis (2-onder-1-kap), zojuist het eerste verkoopgesprek gehad. Intussen al redelijk in kaart welke opties ik zou willen.
Beneden zou ik graag een aanbouw plaatsen (3 meter, waardoor de muur gelijk komt met de garage).
De royale ruimte die vrijkomt in de achterkamer zou ik graag benutten als zithoek met zicht op de tuin.
Hiervoor zal de keuken dan moeten worden verplaatst naar de voorkant van de woonkamer (zie plaatje hieronder).

De optie om de keuken elders te plaatsen staat niet genoemd in de keuzelijst.
In het gesprek met de makelaar naar voren gekomen dat het een prefab huis betreft en dat om deze reden het niet mogelijk is om de keuken op een afwijkende plaats te installeren.
Voor mij was dit een behoorlijke teleurstelling, ik snap dat er wat elektriciteitsleidingen en waterleidingen moeten worden gelegd en dat dit onder meerkosten valt, maar dat het niet mogelijk was had ik niet zien aankomen.
He argument dat genoemd werd is dat de WTW installatie in de achterkant van de woonkamer als afzuiging werkt en aan de voorkant lucht de ruimte in blaast, dit omkeren was niet mogelijk. Technisch gezien begrijp ik dat niet, want volgens mij gaan beide buizen in het trappenhuis omhoog richting zolder, omkeren lijkt mij een fluitje van een cent.

Ik twijfel nu of ik het hierbij moet laten zitten, of dat het toch kans maakt als ik het direct met de aannemer opneem. Ik zit nog helemaal in het voortraject, niks getekend en geen aannemer gesproken. Contact opnemen in dit stadium leek mij daarom een beetje vreemd, van de andere kant heb ik straks mogelijk getekend voor een huis met de indeling die ik eigenlijk niet wil hebben. En als er al getekend is, waarom zou de aannemer zich nog flexibel opstellen?
Ik ben benieuwd of jullie een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of advies hebben hoe de aannemer zo ver te krijgen om mijn wens in vervulling te laten gaan. Alvast bedankt!

Situatie schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o90TG6lFDtIkpXmwjhAuWxrPL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLqxPbtEMyLt370RZb12UjDg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 15:45
neliss schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:42:
Hallo medetweakers ;)

Ik ben onlangs begonnen aan het aankoopproces van een nieuwbouw huis (2-onder-1-kap), zojuist het eerste verkoopgesprek gehad. Intussen al redelijk in kaart welke opties ik zou willen.
Beneden zou ik graag een aanbouw plaatsen (3 meter, waardoor de muur gelijk komt met de garage).
De royale ruimte die vrijkomt in de achterkamer zou ik graag benutten als zithoek met zicht op de tuin.
Hiervoor zal de keuken dan moeten worden verplaatst naar de voorkant van de woonkamer (zie plaatje hieronder).

In het gesprek met de makelaar naar voren gekomen dat het een prefab huis betreft en dat om deze reden het niet mogelijk is om de keuken op een afwijkende plaats te installeren.
Voor mij was dit een behoorlijke teleurstelling, ik snap dat er wat elektriciteitsleidingen en waterleidingen moeten worden gelegd en dat dit onder meerkosten valt, maar dat het niet mogelijk was had ik niet zien aankomen.
He argument dat genoemd werd is dat de WTW installatie in de achterkant van de woonkamer als afzuiging werkt en aan de voorkant lucht de ruimte in blaast, dit omkeren was niet mogelijk. Technisch gezien begrijp ik dat niet, want volgens mij gaan beide buizen in het trappenhuis omhoog richting zolder, omkeren lijkt mij een fluitje van een cent.

Ik twijfel nu of ik het hierbij moet laten zitten, of dat het toch kans maakt als ik het direct met de aannemer opneem. Ik zit nog helemaal in het voortraject, niks getekend en geen aannemer gesproken. Contact opnemen in dit stadium leek mij daarom een beetje vreemd, van de andere kant heb ik straks mogelijk getekend voor een huis met de indeling die ik eigenlijk niet wil hebben. En als er al getekend is, waarom zou de aannemer zich nog flexibel opstellen?
Ik ben benieuwd of jullie een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of advies hebben hoe de aannemer zo ver te krijgen om mijn wens in vervulling te laten gaan. Alvast bedankt!

Situatie schets:

[Afbeelding]
Dat ligt er aan met wie je het verkoop gesprek gehad hebt, als het de makelaar was dan zou ik dat zeker nog doen met de aannemer, er valt meestal wel wat te regelen (mits je maar genoeg betaald) het nadeel dat je hebt is dat de markt behoorlijk aangetrokken is dus voor jou 3 anderen ;)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
perspectivebass schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Hier hangt de wijk vol, maar niemand heeft mij ooit iets gevraagd :9
Hier hangt de wijk ook vol (wij idem) en niemand vraagt elkaar iets. Ik heb het idee dat mensen het wel prettig vinden dat er zoveel cameratoezicht is. Overigens heb ik bij al mijn camera's en deurbellen zones ingesteld waardoor hij de overburen niet standaard opneemt. Enkel komt hun huis in beeld wanneer er iemand voor mijn deurbel langsrijdt of loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:10
PrixV schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Hier hangt de wijk ook vol (wij idem) en niemand vraagt elkaar iets. Ik heb het idee dat mensen het wel prettig vinden dat er zoveel cameratoezicht is. Overigens heb ik bij al mijn camera's en deurbellen zones ingesteld waardoor hij de overburen niet standaard opneemt. Enkel komt hun huis in beeld wanneer er iemand voor mijn deurbel langsrijdt of loopt.
Hier hangt de wijk ook behoorlijk vol, maar ik voel me eerlijk gezegd juist niet prettig bij. Natuurlijk kan je het zo instellen, maar ik betwijfel ten zeerste of iedereen dat doet.

Onze buurman heeft het netjes gevraagd trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
kepler schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Hier hangt de wijk ook behoorlijk vol, maar ik voel me eerlijk gezegd juist niet prettig bij. Natuurlijk kan je het zo instellen, maar ik betwijfel ten zeerste of iedereen dat doet.

Onze buurman heeft het netjes gevraagd trouwens.
Ik weet ook niet of iedereen het doet trouwens hoor. Ik vind anders al die meldingen vooral heel irritant.
Maar ik vind het zelf wel prettig en hoor nooit geklaag als er camerabeelden in de app door anderen wordt gedeeld wanneer er vreemde zaken in de wijk gebeuren. Maar heb geen enquete gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:35
Blik1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:22:
Mocht je echt geen loze leiding kunnen trekken, dan zou ik gewoon voor een powerline optie kiezen. Heb ik jarenlang in mijn oude huis gehad en het werkte uiteindelijk prima. Is mesh/AP beter? Absoluut. Maar als dat niet kan is powerline een aardig alternatief.

Repeaters zou ik ver van wegblijven
Heb mij er niet heel erg in verdiept, maak zelf geen gebruik van powerline adapters, maar was er niet een beperking of negatieve invloed als je over meerdere fases gaat?
Beneden is vrijwel altijd een andere fase dan de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Source90 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 01:44:
[...]

Heb mij er niet heel erg in verdiept, maak zelf geen gebruik van powerline adapters, maar was er niet een beperking of negatieve invloed als je over meerdere fases gaat?
Beneden is vrijwel altijd een andere fase dan de slaapkamers.
Klopt, de adapters moeten op dezelfde fase zitten.

Bij mij zijn 2 van de 3 fases juist verdeeld over voorkant/achterkant van het huis. Dus bij mij zou dat in principe geen probleem zijn. Maar weet niet hoe normaal dat is eigenlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:33
Yes eindelijk verlossende bericht van de oplevering 7 nov gaat het gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:48
Hallo medetweakers ;)

Situatie schets:

[Afbeelding]
Zou je dit wel willen?
De plattegrond lijkt op onze nieuwbouwwoning en daar komt de keuken juist achterin (daar overigens wel de optie de keuken naar voren te halen voor ik meen 2500euro meerprijs). Wij willen dit juist achter omdat je dan met de open deuren lekker buiten kan tafelen en je de keuken bij de hand hebt. Dan hoef je niet continu door je huis te banjeren als je buiten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hallo medetweakers ;)

Situatie schets:

[Afbeelding]
Wij hebben eenzelfde soort woning en ook de keuken naar de voorzijde laten verplaatsen door de aannemer.

Ik moet zeggen dat we erg blij zijn met deze keuze en de keuken ook echt niet achter willen.

- grotere leefruimte
- heerlijk naar buiten kijken (straat) tijdens koken
- ruimte is groot zat
- in de pyjama lekker achter in de woning zitten zonder dat we direct van de straat in het zicht zitten. Of uberhaupt overdag. Ik heb liever dat men me aan de eettafel zit dan met de zak chips op de bank 8)

Lees bij alles waar de makelaar of aannemer zegt is niet mogelijk: "kost ons te veel geld/moeite". Natuurlijk kan het verplaatsen wel, maar waarschijnlijk wilt de aannemer geen wijzigingen maken in de dekvloeren of ventilatieschachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenJ
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:30
Hallo medetweakers ;)

Situatie schets:

[Afbeelding]
Wij hebben eenzelfde situatie meegemaakt. Ook prefab en de optie ook niet beschikbaar op de standaard meerwerklijst. De aannemer liet weten dat de leidingen prima waren om te leggen. Wat wel gecontroleerd moest worden was de omlegging van de mechanische ventilatie.

Uiteindelijk was dit via meerwerk te realiseren. Het hangt dus een beetje af van de aannemer en of ze maatwerk willen leveren of niet. In ons geval gaat de mechanische ventilatie ook via het trappenhuis omhoog, maar i.p.v. de rechterkant van de trap nu via links. Aangezien het systeem op zolder aangesloten moest worden aan de rechterzijde zit er op zolder nu een koof.
Een WTW is niet helemaal hetzelfde als MV, maar het lijkt me sterk dat het bij WTW technisch niet mogelijk zou zijn om het om te draaien.

Wij hebben overigens wel getekend en later pas met de aannemer deze wens doorgenomen. Maar dit was ook omdat wij ermee zouden kunnen leven als het niet had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Hallo,

Over een paar weken krijgen we ons woning opgeleverd en ben opzoek naar een bedrijf / instantie die de woning kan keuren tijdens de oplevering.

Nou weet ik dat je via veh dit kan regelen, alleen ben ik beetje huiverig hierom, vooral omdat het bouwbedrijf in de laatste drie briefen refereert naar veh, ook hoorde ik van wat mensen in ons omgeving dat er vaak een de zelfde keurder in de omgeving komt en men elkaar kent.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
moca007 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:48:
Hallo,

Over een paar weken krijgen we ons woning opgeleverd en ben opzoek naar een bedrijf / instantie die de woning kan keuren tijdens de oplevering.

Nou weet ik dat je via vve dit kan regelen, alleen ben ik beetje huiverig hierom, vooral omdat je het bouwbedrijf in de laatste drie briefen refereert naar vve, ook hoorde ik van wat mensen in ons omgeving dat er vaak een de zelfde keurder in de omgeving komt en men elkaar kent.

Wat is jullie ervaring?
Je bedoelt waarschijnlijk veh (vereniging eigen huis), zoek eens terug in dit topic op VEH of keuren/keuring, is al vaak besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Source90 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk veh (vereniging eigen huis), zoek eens terug in dit topic op VEH of keuren/keuring, is al vaak besproken.
Klopt type foutje, reeds aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

moca007 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:48:
Hallo,

Nou weet ik dat je via veh dit kan regelen, alleen ben ik beetje huiverig hierom, vooral omdat het bouwbedrijf in de laatste drie briefen refereert naar veh, ook hoorde ik van wat mensen in ons omgeving dat er vaak een de zelfde keurder in de omgeving komt en men elkaar kent.

Wat is jullie ervaring?
Je zou eens kunnen kijken in het 'Nederlands Register Bouwkundig Inspecteurs' op NRBI.nl.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-06 20:30
Riderider schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:42:

1. Wat is nou de ideale indeling? Wij zouden bij voorkeur het muurtje achter de wc iets smaller maken (80cm ipv 90cm) zodat de douche wat breder is.
Je kunt ook de muur van de wc juist gebruiken/doortrekken om daar je douchewand op te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GILEZJbre9zTdRN-CLnsR4WUaaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iZUWK1SImUUoEzwnHbUaywv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXf9N_yB6_0P8bzdDIlVTXCk1j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afBF0NZJDApdiibyRI0qoMbg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:44
Mrs.Koifim schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:15:
[...]

Je kunt ook de muur van de wc juist gebruiken/doortrekken om daar je douchewand op te plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je ook doet, die kranen aan het hoofdeind van het bad sowieso verplaatsen (naar midden van lange zijde op de muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 19:46
Recent hebben wij een kijkje kunnen nemen in onze nieuwbouwwoning. Erg gaaf :) We verbaasde ons wel over de aanleg van de vloerverwarming op zolder, dus vandaar een vraag daarover.

In onze nieuwbouwwoning met grond warmtepomp hebben we op zolder een vloerverwarming genomen als optie. Op de BG en 1e verdieping zit er ook vloerverwarming. Allebei met vier groepen. Op de BG is er 1 thermostaat voor het naregelen v.d. temp. Op de zolder hebben we maar 2 groepen. Dit verbaasde mij.

De zolder heeft een oppervlakte van ongeveer 43m2. Als ik zo kijk op internet zou je dan 4 groepen moeten hebben als hoofdverwarming (10m2 per groep). Nu gaat het op internet vaak over renovatie en niet over nieuwbouw. Kan me dus voorstellen dat er in een goed geisoleerde woning minder nodig is. Aan de andere kant is het dan wel vreemd dat er 4 groepen zijn op de 1e verdieping en BG, terwijl die ongeveer hetzelfde oppervlak hebben. Op de BG is er ook geen sprake van zone verwarming wat het aantal groepen zou kunnen verklaren.

Zijn twee groepen voldoende om deze ruimte te kunnen verwarmen? Is er ergens meer over terug te vinden qua warmteverlies/opbrengst bij BENG woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:17
Mrs.Koifim schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je geen wasbak nodig ?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 17:54
QBiT schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:28:
Recent hebben wij een kijkje kunnen nemen in onze nieuwbouwwoning. Erg gaaf :) We verbaasde ons wel over de aanleg van de vloerverwarming op zolder, dus vandaar een vraag daarover.

In onze nieuwbouwwoning met grond warmtepomp hebben we op zolder een vloerverwarming genomen als optie. Op de BG en 1e verdieping zit er ook vloerverwarming. Allebei met vier groepen. Op de BG is er 1 thermostaat voor het naregelen v.d. temp. Op de zolder hebben we maar 2 groepen. Dit verbaasde mij.

De zolder heeft een oppervlakte van ongeveer 43m2. Als ik zo kijk op internet zou je dan 4 groepen moeten hebben als hoofdverwarming (10m2 per groep). Nu gaat het op internet vaak over renovatie en niet over nieuwbouw. Kan me dus voorstellen dat er in een goed geisoleerde woning minder nodig is. Aan de andere kant is het dan wel vreemd dat er 4 groepen zijn op de 1e verdieping en BG, terwijl die ongeveer hetzelfde oppervlak hebben. Op de BG is er ook geen sprake van zone verwarming wat het aantal groepen zou kunnen verklaren.

Zijn twee groepen voldoende om deze ruimte te kunnen verwarmen? Is er ergens meer over terug te vinden qua warmteverlies/opbrengst bij BENG woningen?
Bij ons werd de zolder niet als slaapkamer gerekend waardoor het er in de berekening maar 18 graden hoeft te worden, dus dan worden de lussen veel verder uit elkaar gelegd. Wij moesten wat bijbetalen om het wel dicht op elkaar te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
QBiT schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:28:

Zoals @SlayaStone ook al zegt eerst eens even goed kijken hoe de kamer in de papieren staat en welke temperatuur er gegarandeerd moet worden met die verwarming.
Termen als 'verblijfsruimte' (hieronder vallen de slaapkamers) en 'onbenoemde ruimte' (vaak standaard voor een zolder) zijn hierbij key.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003
Vloerwarming bij ons op de zolder zou €4400 extra kosten, de vloerverwarming van de garage weglaten leverde een korting van €1200 op, de bouwbedrijven weten wel wat ze rekenen.
Oppervlakte van beide was ongeveer hetzelfde en het verwarmingsapparaat staat op zolder, misschien later nog maar eens doen. De garage verwarmen vonden we zonde wel gekozen voor geïsoleerde garage.

[ Voor 12% gewijzigd door leeri003 op 12-10-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 19:46
Farmerwood schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Zoals @SlayaStone ook al zegt eerst eens even goed kijken hoe de kamer in de papieren staat en welke temperatuur er gegarandeerd moet worden met die verwarming.
Termen als 'verblijfsruimte' (hieronder vallen de slaapkamers) en 'onbenoemde ruimte' (vaak standaard voor een zolder) zijn hierbij key.
Helaas lijkt dit het te zijn idd. :( De zolder is een onbenoemde ruimte. In de optie omschrijving staat niet vermeld wat de temperatuur is. Weer een gevalletje had je dit redelijkerwijs moeten weten. Maar eens even wachten waar de bouwer mee komt. Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door QBiT op 13-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
QBiT schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Helaas lijkt dit het te zijn idd. :( De zolder is een onbenoemde ruimte. In de optie omschrijving staat niet vermeld wat de temperatuur is. Weer een gevalletje had je dit redelijkerwijs moeten weten. Maar eens even wachten waar de bouwer mee komt. Dank!
Je zou wel verwachten dat wanneer je vloerverwarming in ruimte laat plaatsen waar deze standaard niet zit, je wel een minimale temperatuur mag verwachten die anders is dan de standaard temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:20
perspectivebass schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Je zou wel verwachten dat wanneer je vloerverwarming in ruimte laat plaatsen waar deze standaard niet zit, je wel een minimale temperatuur mag verwachten die anders is dan de standaard temperatuur.
Want? Omdat dat jou beter uitkomt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Deleon78 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Want? Omdat dat jou beter uitkomt? :)
Nee hoor, bij mij is zolder gewoon gegarandeerd 22 graden met vloerverwarming.

Maar het is toch gewoon slangenolie verkoop als je vloerverwarming laat leggen maar nog steeds de zelfde standaard hanteert? Want wet verkoop je dan? Wat is dan het voordeel voor de klant? Dan laat je mensen gewoon betalen voor iets wat ze al krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
perspectivebass schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Maar het is toch gewoon slangenolie verkoop als je vloerverwarming laat leggen maar nog steeds de zelfde standaard hanteert? Want wet verkoop je dan? Wat is dan het voordeel voor de klant? Dan laat je mensen gewoon betalen voor iets wat ze al krijgen.
Waarom is het slangenolie? Omdat jij niet weet waar je mee bezig bent?
Ik zeg niet dat het goed is, maar de aanname dat alles maar in je schoot geworpen moet worden vind ik niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tja vloerverwarming op zolder.
Ik heb hem hier op 75% dichtgedraaid. Warmte stijgt toch naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-06 20:30
Loft schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Heb je geen wasbak nodig ?
Haha, dit was een plattegrond van onze vorige woning. Wasbak deden we zelf na oplevering en staat er daarom niet op. De afbeelding was vooral om een beetje beeld te geven ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 20:55
perspectivebass schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Kan het niet zijn dat je met deze optie de standaard radiatoren vervangt door vloerverwarming? Dan vind ik het niet gek dat het vermogen van deze verwarming niet wordt geupgrade.
Draakje5 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:03:
Tja vloerverwarming op zolder.
Ik heb hem hier op 75% dichtgedraaid. Warmte stijgt toch naar boven.
Onze vloerverwarming op zolder ligt 30cm uit elkaar, in de rest van het huis 15 cm.
Ik merk echt verschil, het is op zolder een stuk frisser in de winter, ondanks dat de warmte opstijgt.
Verschilt blijkbaar per situatie.
I.v.m. het thuiswerken van tegenwoordig, zou ik wel graag die upgrade hebben gehad (wij konden destijds niets meer kiezen, aangezien de bouw al gestart was toen wij het huis kochten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
roltor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Kan het niet zijn dat je met deze optie de standaard radiatoren vervangt door vloerverwarming? Dan vind ik het niet gek dat het vermogen van deze verwarming niet wordt geupgrade.

[...]

Onze vloerverwarming op zolder ligt 30cm uit elkaar, in de rest van het huis 15 cm.
Ik merk echt verschil, het is op zolder een stuk frisser in de winter, ondanks dat de warmte opstijgt.
Verschilt blijkbaar per situatie.
I.v.m. het thuiswerken van tegenwoordig, zou ik wel graag die upgrade hebben gehad (wij konden destijds niets meer kiezen, aangezien de bouw al gestart was toen wij het huis kochten).
Heb je dan een raam op zolder vaak open staan?

Ik heb pas sinds feb 2024 de sleutel, maar van de meeste bewoners hier eigenlijk alleen maar gehoord dat de zolder soms erg warm nog kon zijn.
De ontwerptemperatuur van onze zolder is ook 18gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 20:55
Draakje5 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Heb je dan een raam op zolder vaak open staan?

Ik heb pas sinds feb 2024 de sleutel, maar van de meeste bewoners hier eigenlijk alleen maar gehoord dat de zolder soms erg warm nog kon zijn.
De ontwerptemperatuur van onze zolder is ook 18gr.
Nee, de ramen zijn bijna altijd dicht, we hebben WtW ventilatie. Huis is uit 2020, dus iets minder goed geïsoleerd denk ik. Al verwacht ik niet dat dat verschil de verklaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 17:54
Wij hebben zolder op 15cm laten leggen vooral voor de koelcapaciteit in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 15:45
roltor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:13:
[...]

Nee, de ramen zijn bijna altijd dicht, we hebben WtW ventilatie. Huis is uit 2020, dus iets minder goed geïsoleerd denk ik. Al verwacht ik niet dat dat verschil de verklaring is.
Idem hier, toch best spijt van dat we niet gekozen hebben voor volledige vvw op zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
We hebben de badkamer compleet laten opleveren. Echter zijn er door werken van de muren, na 3 maanden, nu 4 tegels met een scheur erin. Dat lijkt me niet de bedoeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 21:34
Dag allemaal,

Wij zijn 2 weken geleden bij de notaris geweest om te tekenen, het begint al reëler te worden :D.
We zijn ook nog bezig met onze inrichting, wat willen we, en wat niet.

Nu blijft 1 punt steeds terugkeren, de katten. Het liefste willen we een luikje naar buiten in de achterdeur. (We hebben geen garage of seperate aanbouw, de achterdeur zit in de woonkamer)

Nu lijkt het me dus niet slim om gelijk in die nieuwe deur een luikje te maken, omdat we zo rommelen met de isolatiewaarde, klopt deze aanname?

Mijn vraag is dus aan de katten eigenaren, hoe hebben jullie dat gedaan?

Ons plan is wel om de tuin af te zetten zodat ze binnen onze omgeving blijven en de buren er geen last van hebben.

Wellicht dat we nog een serre willen aanbouwen, met ook daar een kattenluikje, het idee is dan om de kattenbakken in een schuur te zetten, we laten nog een additionele schuur bijbouwen naast het huis achter de oprit, zodat de achtertuin en oprit ook gescheiden is.
Een garage aanbouwen is door de prijs op het moment ook niet mogelijk, en ook niet realistisch omdat de deur naar de garage toe vanuit de woning op een rot plek zou zitten.

We hebben 4 katten, dus hebben ook al meerdere bakken nodig, in ons huis nu staat alles in een kleine aanbouw achter het huis, zodat we ook geen geur hebben, maar gezien de rating van het huis durven we datzelfde concept met een luikje niet goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Heb je geen geisoleerde kattenluikjes?
Het zal niet meer of minder tochten dan het klepje van je brievenbus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
@_dizzy_ toevallig las ik laatst hier op Tweakers over een kattenluik die zelfs voor Passieve huizen geschikt is.
Het ging toen over deze;

https://www.thepetflap.com/

Zie ook:
https://gathering.tweaker...er_keywords%5D=Kattenluik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Morgen de oplevering, vind het maar wat spannend. :P

Het duurt nog even voor de aannemers de muren en vloeren doen, maar hebben jullie de ramen afgeplakt oid? Of wat raden jullie aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:31
Cordon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:47:
Morgen de oplevering, vind het maar wat spannend. :P

Het duurt nog even voor de aannemers de muren en vloeren doen, maar hebben jullie de ramen afgeplakt oid? Of wat raden jullie aan? :P
Ik heb de ramen niet afgeplakt en het aan de schilder/renovliezer gelaten om de kozijnen en dergelijke al dan niet af te plakken.
Heb wel de vloer afgeplakt voor de schilder/renovliezer afhankelijk van hun behoefte. Renovliezer wilde de laatste 10 cm van de vloer tot aan de wand bereikbaar hebben, de schilder juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ramen hoef je niet af te plakken. Stuc krijg je overal zo af met een nat doekje of krabbertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Homer-Simpson schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Ik heb de ramen niet afgeplakt en het aan de schilder/renovliezer gelaten om de kozijnen en dergelijke al dan niet af te plakken.
Heb wel de vloer afgeplakt voor de schilder/renovliezer afhankelijk van hun behoefte. Renovliezer wilde de laatste 10 cm van de vloer tot aan de wand bereikbaar hebben, de schilder juist niet.
Ah, dacht zoiets een keer te lezen ivm inbraak (al zie je helemaal niks op de laagste verdieping, keuken komt pas eind volgende maand). :P

Schilder/Stuc'er gaan de vloer gelukkig afdekken. :D Moeten zelf alleen stucloper neerleggen als de keuken komt. Om de vloer te beschermen, maar dat is pas later.

Nou dan word het een rustig opleveringetje (hopelijk). Zo spannend, zenuwen overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

leeri003 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:38:
Vloerwarming bij ons op de zolder zou €4400 extra kosten, de vloerverwarming van de garage weglaten leverde een korting van €1200 op, de bouwbedrijven weten wel wat ze rekenen.
Oppervlakte van beide was ongeveer hetzelfde en het verwarmingsapparaat staat op zolder, misschien later nog maar eens doen. De garage verwarmen vonden we zonde wel gekozen voor geïsoleerde garage.
Bij mij zitten de palen er sind sgisteren in _/-\o_ .
Mag ook wel want heb het huis al in januari gekocht.

Maar wat jij zegt klopt. Bij mij zou het voor 1 onbenoemde ruimte op zolder van 20m2 €6000 extra kosten (de andere kamer op zolder was al een slaapkamer). Daadwerkelijke kosten zijn nog geen €1000.

Heb zelf nu gekozen voor het aanleggen van een ventilatieventiel zodat er toch semi warme lucht (ca 18 graden) ingeblazen wordt door de wtw en een loze leiding naar de meterkast zodat ik een elektrische radiator kan plaatsen dat was bij elkaar €500. En volgens mij wordt het op zolder sowieso niet koud.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Draakje5 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Wij hebben eenzelfde soort woning en ook de keuken naar de voorzijde laten verplaatsen door de aannemer.

Ik moet zeggen dat we erg blij zijn met deze keuze en de keuken ook echt niet achter willen.

- grotere leefruimte
- heerlijk naar buiten kijken (straat) tijdens koken
- ruimte is groot zat
- in de pyjama lekker achter in de woning zitten zonder dat we direct van de straat in het zicht zitten. Of uberhaupt overdag. Ik heb liever dat men me aan de eettafel zit dan met de zak chips op de bank 8)

Lees bij alles waar de makelaar of aannemer zegt is niet mogelijk: "kost ons te veel geld/moeite". Natuurlijk kan het verplaatsen wel, maar waarschijnlijk wilt de aannemer geen wijzigingen maken in de dekvloeren of ventilatieschachten.
Dit inderdaad. Overigens zal de moeilijkheid er meer in zitten dat er 4 inblaas voorzitten en 2 afzuig achter.
Je kunt het natuurlijk zelf gaan realiseren want je hebt ene buiten muur maar de luchtregeling krijg je nooit meer goed. In zekere zin zuig je dan de kooklucht naar je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:07
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

Bij mij zitten de palen er sind sgisteren in _/-\o_ .
Mag ook wel want heb het huis al in januari gekocht.

Maar wat jij zegt klopt. Bij mij zou het voor 1 onbenoemde ruimte op zolder van 20m2 €6000 extra kosten (de andere kamer op zolder was al een slaapkamer). Daadwerkelijke kosten zijn nog geen €1000.

Heb zelf nu gekozen voor het aanleggen van een ventilatieventiel zodat er toch semi warme lucht (ca 18 graden) ingeblazen wordt door de wtw en een loze leiding naar de meterkast zodat ik een elektrische radiator kan plaatsen dat was bij elkaar €500. En volgens mij wordt het op zolder sowieso niet koud.
Heb je nog geluk. Bij ons getekend in Aug 23 en notaris in Feb 24, en de palen zitten er sinds vorige week in. Bij ons is de zolder ok een vraag, gaan we zelf/laten doen. Ze vroegen 19k voor een paar muren en deuren. We hebben dus aardig wat electra langs de zijmuren laten leggen zodat we flexibel zijn met de muren.
Wij hebben nu een IR-verwarming (paneel) in de badkamer, dat is velen malen sneller dan een gewone electrische radiator. (Heat4all uit Oostenrijk). Die kun je ook aan het plafond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wij hebben de optie om al het glas van HR++ u-waarde 1.0 naar HR+++ u-waarde 0,8 (0,9 voor openslaande deuren achter) te gaan voor een meerprijs van 3,2k EUR. Huis is ong 170m2. Lijkt me een vrij slechte deal? Zou toch op minst naar 0,5 a 0,6 willen en dan nog is 3,2k aardig wat geld. Zijn er mensen die deze upgrade zouden doen ondanks de geringe isolatiewinst?

[ Voor 4% gewijzigd door Rene85 op 17-10-2024 09:26 . Reden: Toevoeging info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rene85 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:25:
Wij hebben de optie om al het glas van HR++ u-waarde 1.0 naar HR+++ u-waarde 0,8 (0,9 voor openslaande deuren achter) te gaan voor een meerprijs van 3,2k EUR. Huis is ong 170m2. Lijkt me een vrij slechte deal? Zou toch op minst naar 0,5 a 0,6 willen en dan nog is 3,2k aardig wat geld. Zijn er mensen die deze upgrade zouden doen ondanks de geringe isolatiewinst?
Ja al was het maar omdat je hang en sluitwerk dan ook geschikt is voor eventueel nog dikker tripple glas.
mee eens dat ik dan ook liever voor nog beter glas zou kiezen mara procentueel is het 20% beter en je hebt veel betere geluidsdemping.

Overigens HR++ glas met een u waarde van 1 ken ik niet. Ik zou willen dat ze het bij mij aanboden.
Net opgezocht en in mijn TO staat nergens een U waarde benoemd. Dat is ergens ook wel raar.
De glasopeningen in de buitenkozijnen, -ramen
en- deuren van de woning worden voorzien van
geïsoleerde transparante dubbele beglazing.

[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Overigens HR++ glas met een u waarde van 1 ken ik niet.

[...]
Ik kwam dit online tegen, dus lijkt gewoon te bestaan. Voelt wel wat gek om van zo’n beetje het beste HR++ glas naar bijna het minst goede HR+++ te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBMzpzQpBWD_vW6hP_xraxDaJQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPEs57iFYfjEuYrfucbDklNc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rene85 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Ik kwam dit online tegen, dus lijkt gewoon te bestaan. Voelt wel wat gek om van zo’n beetje het beste HR++ glas naar bijna het minst goede HR+++ te gaan.

[Afbeelding]
Snap ik maar let wel op dat de u waarde voor het gehele kozijn geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

[Afbeelding]
Volgens de TO van onze nog te bouwen woning wordt er HR++ glas geplaatst.

In ons voorlopig energielabel staat het volgende over ramen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCq7ucQi3body3kPfap0ojKBjPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvMIliAZE2nnMXrqH3C1LwKN.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen optie in de optie lijst voor een upgrade naar HR+++.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Kreeg een herinnering voor termijn factuur van de bouw, echter de boel is nog niet waterdicht gevraagd dat ze dat even aan willen toen dat het wel waterdicht was.
Reactie als het maar betaald is voor de opleverdatum (7 november) prima dan wacht ik wel met betalen tot 6 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
leeri003 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:08:
Kreeg een herinnering voor termijn factuur van de bouw, echter de boel is nog niet waterdicht gevraagd dat ze dat even aan willen toen dat het wel waterdicht was.
Reactie als het maar betaald is voor de opleverdatum (7 november) prima dan wacht ik wel met betalen tot 6 november.
Als het maar waterdicht is met de oplevering dan :+

Vaak moet je de laatste termijn(en) x dagen voor oplevering betaald hebben. Kan me voorstellen dat een betaling op 6 nov, met oplevering op 07 november om 09:00 voor wat problemen/uitdagingen bij de aannemer zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik verbaas me er meer over dat het huis 3 weken voor oplevering nog niet waterdicht is. :?
Dat was bij ons halverwege de bouw al het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Farmerwood schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:58:
Ik verbaas me er meer over dat het huis 3 weken voor oplevering nog niet waterdicht is. :?
Dat was bij ons halverwege de bouw al het geval.
Inderdaad, waterdicht is het meestal voordat ze met dekvloeren, elektra, trappen etc aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:17
MarcoC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Heb je wel op verschillende punten een netwerkaansluiting laten aanleggen? Anders zal het in je nieuwe huis weer drama worden en moet je eerst kijken of je niet op 1 of andere manier kabels kunt trekken.

Ik ben zelf erg tevreden over Omada maar het vereist wel enige kennis van netwerken. Als je er geen verstand van hebt en ook geen interesse in hebt om die kennis op te doen kan je het beste een TP-Link Deco wifi-systeem kopen of gewoon de wifi-punten van je provider gebruiken :) .
Ik heb uiteindelijk hier gewoon voor de TP-Link (deco m4) gekozen (6 stuks) Dit werkt prima maar in de tuin is het dus niets.

Nu wil ik ook met shelly schakelaars gaan werken voor mijn tuinverlichting en heb ik dus wel goede Wifi in de tuin nodig (circa 25 meter van router in een goed geïsoleerd huis).

Nu dacht ik aan powerline adapter, werkt dit goed of weten jullie een betere optie (en eenvoudig)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Quito schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb uiteindelijk hier gewoon voor de TP-Link (deco m4) gekozen (6 stuks) Dit werkt prima maar in de tuin is het dus niets.

Nu wil ik ook met shelly schakelaars gaan werken voor mijn tuinverlichting en heb ik dus wel goede Wifi in de tuin nodig (circa 25 meter van router in een goed geïsoleerd huis).

Nu dacht ik aan powerline adapter, werkt dit goed of weten jullie een betere optie (en eenvoudig)?
Uitbreiden met een outdoor versie?
https://www.tp-link.com/n...rking/omada-wifi-outdoor/

Zeker als je een loze leiding/mantelbuis/aansluiting buiten hebt, bedraad aansluiten.

Alternatief is om een Shelly gateway in de berging/garage (indien aanwezig) te hangen. Die hebben vaak net wat meer WIFI bereik. Verlichting kan dan daarop meeliften.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 17-10-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
auditor86 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Inderdaad, waterdicht is het meestal voordat ze met dekvloeren, elektra, trappen etc aan de slag gaan.
De achterdeur en de deuren van de garage zaten er nog niet in, nu hopelijk wel we gaan morgen weer even kijken. Dekvloeren zijn al klaar maar zou wel lekker zijn als de boel waterdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
[...]

[Afbeelding]
Volgens de TO heb ik HR+++ glas en volgens mijn energielabel heb ik een U-waarde van 1,1. Dus afbeelding klopt niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Volgens de TO heb ik HR+++ glas en volgens mijn energielabel heb ik een U-waarde van 1,1. Dus afbeelding klopt niet helemaal.
Of je TO of energielabel kloppen niet :+
Kijk eens aan de binnenkant van je ramen, op de zilveren lijst?

Hier ook een foutief energielabel ontvangen en laten corrigeren van A+++ naar A++++
Desondanks geeft ons nieuwe energielabel (2022) nog steeds 1,4uw aan, terwijl op de ramen 1,1uw staat.
Mogelijk ook te maken met isolatiewaarde van kozijn (die kan ik niet terugvinden)?

Wij hebben houten kozijnen en daarmee automatisch een hoge waarde. De architect vond kunststof niet mooi bij deze bouw |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX4QeyJ31MWkIPvo9FGTvEIvKNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJFnc23VHggLFnPg5Iszz1KE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 17-10-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Source90 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:18:
[...]
Of je TO of energielabel kloppen niet :+
Kijk eens aan de binnenkant van je ramen, op de zilveren lijst?

Hier ook een foutief energielabel ontvangen en laten corrigeren van A+++ naar A++++
Desondanks geeft ons nieuwe energielabel (2022) nog steeds 1,4uw aan, terwijl op de ramen 1,1uw staat.
Mogelijk ook te maken met isolatiewaarde van kozijn (die kan ik niet terugvinden)?

Wij hebben houten kozijnen en daarmee automatisch een hoge waarde. De architect vond kunststof niet mooi bij deze bouw |:(
[Afbeelding]
Vanuit energielabel (A++++):
Members only:

In TO staat volgende:
Members only:

De woning is nog niet opgeleverd. Zal bij vooroplevering eens gaan gluren. Waar kan je dat precies zien? Staat dat echt gedrukt in de zilveren binnenlijst?

-edit-

Kozijnen zijn wel van hout ja, waarschijnlijk zal dat het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Kan je inderdaad in de binnenlijst zien (of in jouw geval, dan in één van de twee binnenlijsten, met 3 glaspanelen?)

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgd/dubbelglas_7_datumstempel_www_fosag_nl.jpg
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml

Wat voor kozijnen krijgen jullie? Zie ook mijn edit; mogelijk dat een houten kozijn het gemiddelde isolatiewaarde-getal naar beneden haalt?
Al worden in bovenstaande link weer andere waardes genoemd voor hout. Zelf niet thuis in de materie om te weten wat klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 17-10-2024 19:03 ]

Pagina: 1 ... 314 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.