Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Imperium schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:38:
[...]

Hoe casco is casco bij jou? Bij ons betekend dat ook geen dekvloer. Dus er wordt vloerverwarming gelegd in een soort stalen mat, alle aansluitingen in de hoek, en succes er mee. Heb jij zelf ook je dekvloer moeten regelen?
Dekvloer regelen stelt echt niets voor. Als je door een aannemer je badkamer laat maken is dit juist ideaal. Ze kunnen eventueel nog zaken wijzigen qua indeling van de badkamer en storten daarna gewoon de dekvloer. Ideaal uitgangspunt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:22:
[...]

Dat is bizar duur. Dit doe je allemaal zelf voor een paar tientjes aan materiaal.

Bijvoorbeeld 3-fase Perilex ipv kookgroep: Daarvoor hoeft niets te veranderen aan het stopcontact zelf, niets aan de kabel die er naartoe gaat, maar alleen een component in de meterkast. Dat koop je voor een euro of 100 online (https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/).

Dan kun je de automaten van de bestaande kookgroep meteen hergebruiken voor quooker in oven.

Moet je alleen even twee loze leidingen laten leggen bij de bouw.

Die extra kosten zijn echt schofterig.
Het kan altijd duurder, wij waren voor het aanpassen van leidingwerk en elektra in de keuken 3k kwijt. Dat was voor het verplaatsen van een paar stopcontacten, 1 extra ovengroep en 1 extra koudwateraansluiting + afvoer. Kookplaat is een "gewone" kookgroep (2 groepen) op 1 fase. In de praktijk is die groep nog nooit over de 25A gegaan voor wat het waard is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Als je denkt dat je zelf de slechtste aannemer hebt gehad en dan dit tegen komt. 7(8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhzjzVLyIyVKRSJe6hJEYEK0wgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpPXd1B9FS1g4hJOlfkReTyx.jpg?f=fotoalbum_large

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:03:
Schuifdeur heeft ook vooral een voordeel als je een hele kleine tuin hebt. Je wil normaal ook niet iets vlak voor/naast de opening van je deur hebben staan als dat niet nodig is. Een normale deur is ook veel sneller en lichter te openen.
Wij krijgen een grote tuin, maar ook bewust gekozen voor een schuifdeur. Nu hebben we openslaande deuren, maar in praktijk zetten we die toch nooit helemaal open. De deur op een kiertje zetten kan vaak niet en vaak monteer je toch een hor dus dat 'binnenbuiten gevoel valt in de praktijk ook nog wel tegen.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Misschien een rare vraag, maar hebben jullie ook maar één thermostaat in het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 18:08
keeperson schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:03:
Misschien een rare vraag, maar hebben jullie ook maar één thermostaat in het huis?
Ja.
Maar met wat meer context komt er een zinniger antwoord :)

• Draakje5
Nee. 4.
1 master in de woonkamer aan de muur en 3 draadloze voor de slaapkamers .

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Wij hebben er zelfs 6, woonkamer en alle slaapkamers. Nog geen idee hoe goed dat werkt, want is nog niet nodig geweest de verwarming aan te zetten.

• keeperson
  • Nu online
Ik heb er één in de woonkamer op de begane grond hangen en verder nergens in het huis. Het gaat om een tweekapper met drie verdiepingen, waarvan de eerste twee (vloer)verwarming hebben.

• Draakje5
keeperson schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:39:
Ik heb er één in de woonkamer op de begane grond hangen en verder nergens in het huis. Het gaat om een tweekapper met drie verdiepingen, waarvan de eerste twee (vloer)verwarming hebben.
Wat is de uitleg geweest over hoe je verdieping 1 en evt zolder warm moet krijgen?
Lijkt me toch niet dat ze meegaan op je woonkamer als die op 21gr staat?
Misschien wat meer informatie en foto's delen van welk systeem je hebt.

• keeperson
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:48:
[...]

Wat is de uitleg geweest over hoe je verdieping 1 en evt zolder warm moet krijgen?
Lijkt me toch niet dat ze meegaan op je woonkamer als die op 21gr staat?
Misschien wat meer informatie en foto's delen van welk systeem je hebt.
De uitleg - hoe ik hem begrepen heb - is dat je een temperatuur instelt en that's it. Daar staat het hele huis dan op en je hoeft de thermostaat niet verder aan te raken. Alleen dat je in de zomer de thermostaat én warmtepomp op koelingsmodus moet instellen.

Wat betreft de informatie en foto's, wat zou je graag willen hebben en zien?

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32
keeperson schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:57:
[...]

De uitleg - hoe ik hem begrepen heb - is dat je een temperatuur instelt en that's it. Daar staat het hele huis dan op en je hoeft de thermostaat niet verder aan te raken. Alleen dat je in de zomer de thermostaat én warmtepomp op koelingsmodus moet instellen.

Wat betreft de informatie en foto's, wat zou je graag willen hebben en zien?
Ja, dat is een hele gebruikelijke oplossing.
bijvoorbeeld 21 graden in de woonkamer , 18/19 in de slaapkamer en dan dan x temperatuur op zolder. Die verhoudingen blijven dan gelijk als je de woonkamer op 22 zet.

Standaard en makkelijk op te zetten, en kost weinig. Nadeel, je bent minder flexibel.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
keeperson schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:57:
[...]

Dat kan natuurlijk niet met maar 1 thermostaat. Die meet alleen de temperatuur in de ruimte waar die hangt en past daar je verwarming op aan. Dus het kan zijn dat het in je woonkamer 20 graden is maar in de slaapkamer 16 graden. Je wil je temperatuur per ruimte kunnen regelen zodat je niet je slaapkamer ongewenst op stookt of dat je kinderen huiswerk moeten maken in een koude slaapkamer.

• Loft
Ascension schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:44:
[...]

Dat kan natuurlijk niet met maar 1 thermostaat. Die meet alleen de temperatuur in de ruimte waar die hangt en past daar je verwarming op aan. Dus het kan zijn dat het in je woonkamer 20 graden is maar in de slaapkamer 16 graden. Je wil je temperatuur per ruimte kunnen regelen zodat je niet je slaapkamer ongewenst op stookt of dat je kinderen huiswerk moeten maken in een koude slaapkamer.
Wat je wilt en wat het is kunnen 2 verschillende dingen zijn ;)

Het is helaas wel gebruikelijk in sommige bouw om dat zo te regelen. Dat gebeurd al jaren. Hadden mijn ouders in hun jaren 70-woning al :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:45:
Als je denkt dat je zelf de slechtste aannemer hebt gehad en dan dit tegen komt. 7(8)7 [Afbeelding]
Aan de daktrim, de dilitaie en het voegwerk te zien een een aftermarket aanbouw. Kan zelfs zo zijn dat bewoners niet wilde dat er iets aan het bestaande dak werdt gedaan ivm angst voor garantie (ik heb wel raarder meegemaakt, angst is immers een slechte raadgever.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
We hebben er eentje in de woonkamer (master), in de slaapkamers op de eerste verdieping(waarvan 1 master) en in de badkamer. De twee masters kunnen de warmte/koeltelevering van de warmtepomp activeren. Op alle verdiepingen hebben we vloerverwarming/koeling.

Op de tweede verdieping hebben we ook slaapkamers, maar geen thermostaten. Achteraf de verkeerde keuze, de temperatuur is daar nu slecht te regelen.

Voor ons nieuwe huis gaan we voor een master-thermostaat in alle kamers. Onze behoefte met hobby's, thuiswerken etc. vragen meer dan alleen een enkele master-thermostaat.

Spel en typfouten voorbehouden

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Dit wil je niet, naja,, Master / master wil je niet... Een mooi systeem zou zijn om je huis in max 2 zones te verdelen met en deur bij de trap. (en dus max 2 thermostaten) dan heeft de WP voldoende flow om zijn ding te kunnen doen en dan gaat je energie verbruik al snel 2/3e naar beneden..

Ik hebn mijn huis hier op 21, en heb het zelfde verbruik als een buurman die het op 17/18/19 (afhankelijk van de ruimte) houd. ik krijg dus veel meer warmte voor mijn geld.

Dus 1 thermostaat is zo slecht nog niet. Deur bij de trap en een extra zone regelen op de slaapvertrekken (in de hal ofzo) en dan klaar :)

• vormulier
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:33:
[...]

Voor ons nieuwe huis gaan we voor een master-thermostaat in alle kamers. Onze behoefte met hobby's, thuiswerken etc. vragen meer dan alleen een enkele master-thermostaat.
1 thermostaat in de hal van de slaap vertrekken is echt veel beter, dan houd je die hele verdieping net zoals je woonkamer op peil. En veel beter voor je WP. Daar gaat hij veel langer van mee :)

• picaxew
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 21:27
Hoi,

Ik wil even vragen, misschien heeft hier iemand toch wat expertise.

Huidige situatie:
- rode stippellijn: het is een plantenbak tussen twee balkons, er is een afvoer onder de plantenbak, water loopt hier helaas niet goed af
- blauw: veel te veel water op balkon na het regenen, water blijft in het midden (gootzone), water bereikt de rand niet, de aannemer erkent het probleem en is bereid het te herstellen, zie ook de foto met rode markering waar het resterende water is

Voorstellen van de aannemer:
- rode lijn: een extra afvoer maken, verdiept in de gootzone om zo een betere afwatering te krijgen van het water dat nu blijft staan in die gootzone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdNY0YhlGm0bia5ufao3zm0eo1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BHwvHfaFbQWEKYRC3keyF8aM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulj61E7JLYvZV7vInaJGwGnWjj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4blSq9XltWbzN9NvhVgFDvSH.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben de aannemer gevraagd waarom we niet de huidige afvoer kunnen verdiepen, antwoord was “Als we de afvoer verdiept in het platdak moeten maken, zijn we op slopershoogte”.

Mijn vraag en misschien iemand mede-Tweakers wel de expertise heeft:
- Denk je dat de extra afvoer toch gaat helpen?
- Heb je nog andere ideeën hoe we het te veel water probleem kunnen oplossen, liever zal ik natuurlijk niet een extra afvoer buiten zichtbaar maken

Alvast heel veel dank! _/-\o_

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
vormulier schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:59:
[...]

1 thermostaat in de hal van de slaap vertrekken is echt veel beter, dan houd je die hele verdieping net zoals je woonkamer op peil. En veel beter voor je WP. Daar gaat hij veel langer van mee :)
Dan ga je ervan uit dat je alle vertrekken op de verdieping naar dezelfde temperatuur wilt verwarmen. Dat is natuurlijk niet altijd zo, als je in een kamer thuis werkt, en in de andere alleen maar slaapt wil je de werkkamer verwarmen, de slaapkamer niet.
Ook kan het gebruik van kamers in de loop van de tijd veranderen.
Een regeling per kamer geeft dan meer mogelijkheden.

• Loft
picaxew schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:37:
Hoi,

Huidige situatie:
- rode stippellijn: het is een plantenbak tussen twee balkons, er is een afvoer onder de plantenbak, water loopt hier helaas niet goed af
- blauw: veel te veel water op balkon na het regenen, water blijft in het midden (gootzone), water bereikt de rand niet, de aannemer erkent het probleem en is bereid het te herstellen, zie ook de foto met rode markering waar het resterende water is

- rode lijn: een extra afvoer maken, verdiept in de gootzone om zo een betere afwatering te krijgen van het water dat nu blijft staan in die gootzone

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben de aannemer gevraagd waarom we niet de huidige afvoer kunnen verdiepen, antwoord was “Als we de afvoer verdiept in het platdak moeten maken, zijn we op slopershoogte”.

- Heb je nog andere ideeën hoe we het te veel water probleem kunnen oplossen, liever zal ik natuurlijk niet een extra afvoer buiten zichtbaar maken

Een extra afvoer gaat alleen helpen als deze op het laagste punt zit. Water gaat niet ineens magsch naar een andere afvoer als die niet lager is dan de bestaande

Ik weet niet hoeveel cnetimeter afschot je nu hebt, of hoeveel verschil je hebt met de vloer van het balkon.
Een andere optie wellicht, is het vloer van het balkon verhogen als dat kan, dan kan de goot wellicht ook beter op afschot.. Veeeel grotere ingreep en je moet wel de ruimte hebben qua vloerhoogte.

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:54
Een vraag voor degenen die hun badkamer casco (hebben) laten opleveren, hoe hebben jullie dat gedaan met de planning van de aannemer? Wij weten alleen dat de oplevering rondom de bouwvak 2025 plaats zal vinden, maar de definitieve datum zal pas 2 weken voor oplevering bekend zijn.
Wat is jullie ervaring met het maken van afspraken hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Stockbaard schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:23:
Een vraag voor degenen die hun badkamer casco (hebben) laten opleveren, hoe hebben jullie dat gedaan met de planning van de aannemer? Wij weten alleen dat de oplevering rondom de bouwvak 2025 plaats zal vinden, maar de definitieve datum zal pas 2 weken voor oplevering bekend zijn.
Wat is jullie ervaring met het maken van afspraken hierover?
In eerste instantie "ongeveer" benoemd en dan constant updates ook sturen aan de aannemer van de badkamer. Hoe dichterbij we kwamen hoe beter ik kon schatten wanneer de volgende huizen opgeleverd zouden worden. Uiteindelijk begon de aannemer van de badkamer 1 dag later dan ik had uitgerekend.

• picaxew
Loft schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:46:
[...]

Een extra afvoer gaat alleen helpen als deze op het laagste punt zit. Water gaat niet ineens magsch naar een andere afvoer als die niet lager is dan de bestaande

Ik weet niet hoeveel cnetimeter afschot je nu hebt, of hoeveel verschil je hebt met de vloer van het balkon.
Een andere optie wellicht, is het vloer van het balkon verhogen als dat kan, dan kan de goot wellicht ook beter op afschot.. Veeeel grotere ingreep en je moet wel de ruimte hebben qua vloerhoogte.
Heel erg bedankt!

Ik geloof dat jouw suggestie was inderdaad beoordeeld door de aannemer, maar ze willen er niet mee akkoord gaan.

Omdat ik niet zeker was over de extra afvoer, heb ik gesprekken gehad met de aannemer, en toen vertelde de aannemer me om contact op te nemen met Woningborg voor bemiddeling, wat ik deed. Grappig genoeg kwam Woningborg terug met de mededeling dat ze alleen bemiddelen als er een meningsverschil is over de vraag of het probleem moet worden opgelost, en dat ze niet bemiddelen in de daadwerkelijke oplossing. Woningborg zei wel dat de aannemer wettelijk gezien het probleem moet oplossen, maar de oplossing is ook aan de aannemer. Omdat we het erover eens zijn dat er een probleem is dat moet worden opgelost, moeten we de aannemer de kans geven om het op te lossen.
Daarna krijg ik een gevoel dat de aannemer echt agressief wordt, en nu krijg ik te horen dat ik ofwel het voorstel om een ​​extra afvoer toe te voegen moet accepteren, of dat ze niets meer doen.

Heeft iemand enig idee wat ik hier het beste mee kan doen? Bedankt! _/-\o_

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
picaxew schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:24:
[...]

Heel erg bedankt!

Ik geloof dat jouw suggestie was inderdaad beoordeeld door de aannemer, maar ze willen er niet mee akkoord gaan.

Omdat ik niet zeker was over de extra afvoer, heb ik gesprekken gehad met de aannemer, en toen vertelde de aannemer me om contact op te nemen met Woningborg voor bemiddeling, wat ik deed. Grappig genoeg kwam Woningborg terug met de mededeling dat ze alleen bemiddelen als er een meningsverschil is over de vraag of het probleem moet worden opgelost, en dat ze niet bemiddelen in de daadwerkelijke oplossing. Woningborg zei wel dat de aannemer wettelijk gezien het probleem moet oplossen, maar de oplossing is ook aan de aannemer. Omdat we het erover eens zijn dat er een probleem is dat moet worden opgelost, moeten we de aannemer de kans geven om het op te lossen.
Daarna krijg ik een gevoel dat de aannemer echt agressief wordt, en nu krijg ik te horen dat ik ofwel het voorstel om een ​​extra afvoer toe te voegen moet accepteren, of dat ze niets meer doen.

Heeft iemand enig idee wat ik hier het beste mee kan doen? Bedankt! _/-\o_
Lijkt me niet zo moeilijk, de aannemer moet het probleem oplossen. Als zijn oplossing het probleem niet oplost zal hij met een andere oplossing moeten komen. Geef dat ook duidelijk aan.

• picaxew
deejeebv schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:51:
[...]

Lijkt me niet zo moeilijk, de aannemer moet het probleem oplossen. Als zijn oplossing het probleem niet oplost zal hij met een andere oplossing moeten komen. Geef dat ook duidelijk aan.
Dankjewel!

Denk dat ik kan ook aangeven dat als de oplossing niet werkt, moet ze ook alles terug herstellen, want ze gaan nu natuurlijk gaatjes openen op de buiten muren (en als de oplossing niet werkt, worden die dus onnodige gaatjes en onnodige afvoer?)

Nogmaals dank allemaal 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• picaxew
Draakje5 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:45:
Als je denkt dat je zelf de slechtste aannemer hebt gehad en dan dit tegen komt. 7(8)7 [Afbeelding]
Ik moet echt heel hard lachen, want binnenkort gaat mijn aannemer nog wat extra afvoer en pijp aanleggen buiten mijn huis. Spannend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:18
picaxew schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:37:
Hoi,

Huidige situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ze zeker weten dat die rode dieper komt te liggen dan die afvoer onder de plantenbak, lijkt me dit een prima oplossing. Ga er dan wel vanuit dat ze bij het door de gevel gaan niet door isolatie van de onderburen gaan, want als er dan condens op die hwa komt, kun je daar wel weer eens gezeik mee krijgen.

Is het een woning of een appartement? Zie je de extra afvoer zelf zeg maar, of zien alleen de mensen die voorbij lopen het?

Verder: dat van slopershoogte begrijp ik wel. Die afvoer zit ergens ingestort waarschijnlijk.. Als je dat zou aanvechten, wordt dat ook lastig omdat het waarschijnlijk niet redelijk is te verwachten (en ja, zo kan de arbitrage echt redeneren) dat het halve balkon gesloopt wordt voor een paar cm extra afschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
Wij krijgen in ons huis vloerverwarming/koeling. Ik heb totaal geen verstand van zo een systemen en ben dus wat ‘onderzoek’ aan het doen. Echter wordt één ding me niet duidelijk, namelijk een pompschakelaar. Hierover heb ik wat vragen:
  • Raden jullie een pompschakelaar aan?
  • Is een pompschakelaar (nog) nodig bij moderne vloerverwarming/koeling?
  • Is een pompschakelaar überhaupt mogelijk i.c.m. vloerkoeling?

[ Voor 4% gewijzigd door TNThomas op 29-09-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
TNThomas schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:03:
Wij krijgen in ons huis vloerverwarming/koeling. Ik heb totaal geen verstand van zo een systemen en ben dus wat ‘onderzoek’ aan het doen. Echter wordt één ding me niet duidelijk, namelijk een pompschakelaar. Hierover heb ik wat vragen:
  • Raden jullie een pompschakelaar aan?
  • Is een pompschakelaar (nog) nodig bij moderne vloerverwarming/koeling?
  • Is een pompschakelaar überhaupt mogelijk i.c.m. vloerkoeling?
Nieuwbouw, dus ik ga uit van een warmtepomp die de vv voorziet van zijn water. Het antwoord is dan:
  • Nee
  • Nee
  • Misschien als Hack
De pomp is (bij mij iig) geintegreerd in de warmtepomp en die regelt ook het in-, uit-schakelen en hoeveel er doorheen gaat.

Vroeger had men een pompschakelaar omdat zo'n pomp een stroom-vreter was en het geen nut had om in de zomer iets rond te pompen. De pomp in mijn vorige woning (stadsverwarming) verbruikte per jaar al minder dan 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Dronium schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:26:
[...]

Nieuwbouw, dus ik ga uit van een warmtepomp die de vv voorziet van zijn water. Het antwoord is dan:
  • Nee
  • Nee
  • Misschien als Hack
De pomp is (bij mij iig) geintegreerd in de warmtepomp en die regelt ook het in-, uit-schakelen en hoeveel er doorheen gaat.

Vroeger had men een pompschakelaar omdat zo'n pomp een stroom-vreter was en het geen nut had om in de zomer iets rond te pompen. De pomp in mijn vorige woning (stadsverwarming) verbruikte per jaar al minder dan 10 kWh.
Warmtepomp inderdaad. Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Wij twijfelen of we vloerverwarming onder het schiereiland in de keuken willen plaatsen, voor het geval we de keuken ooit willen aanpassen.

Zijn er nadelen aan het doortrekken van vloerverwarming onder het kookeiland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:08
[...]

Wij hebben de vloerverwarming van de slaapkamers bijna helemaal dichtgedraaid, zo zijn onze kamers wat frisser, de vloer nog aangenaam en de rest van het huis warm. Enkel een thermostaat op de gelijkvloers en een warmtepomp die heel stabiel kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

Eix

Aubergine schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:34:
Zijn er nadelen aan het doortrekken van vloerverwarming onder het kookeiland?
Ik zie twee nadelen:
1: Mogelijk dat apparatuur op een plek komt te staan waar je idealiter geen vloerverwarming wilt. Zo heb ik na de bouw de keuken nog aangepast waardoor er nu een vriezer op een stuk vloer met vloerverwarming staat. Dat is niet ideaal. Tegelijkertijd, gegeven dat het lage temperatuur vloerverwarming is heb ik niet het idee dat het een (significant) verschil maakt in het energieverbruik.
2: Als je op een later moment de keuken wil aanpassen dan kan dat bij een kookeiland in combinatie met vloerverwarming wel problematisch zijn. Dan denk ik aan een extra leiding via de kruipruimte door de vloer naar het betreffende eiland. Je mag uiteraard niet boren in de vloer bij vloerverwarming. Tegelijkertijd, als de woning ook geen kruipruimte heeft dan is het sowieso al een lastig(er) verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Wij hebben de vloerverwarming onder het eiland weggelaten (nieuwbouw) keuken staat er voor langere tijd.
De kastjes en wat erin zit verwarmen leek ons niet handig.
Moet nu wel even kijken waar de verwarming niet zit want ga zelf de keuken plaatsen tijdje terug met de uitvoerder het wel afgetekend maar daar zit nu een dekvloer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:05
leeri003 schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:08:
Wij hebben de vloerverwarming onder het eiland weggelaten (nieuwbouw) keuken staat er voor langere tijd.
De kastjes en wat erin zit verwarmen leek ons niet handig.
Moet nu wel even kijken waar de verwarming niet zit want ga zelf de keuken plaatsen tijdje terug met de uitvoerder het wel afgetekend maar daar zit nu een dekvloer overheen.
warmtebeeld camera?

of ff natspuiten en de vloer opstoken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Ja heb een warmte infrarood meter ding van de Lidl gekocht dat is niet zo duur, vroeger had mijn zoon en cat telefoon met warmtebeeld camera dat werkte fantastisch. Helaas is dat toestel weg.
Voordeel is wel dat ik de afmetingen wel ongeveer weet maar wil geen risico lopen dat ik per ongeluk in vloerverwarming zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:57
leeri003 schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:21:
Ja heb een warmte infrarood meter ding van de Lidl gekocht dat is niet zo duur, vroeger had mijn zoon en cat telefoon met warmtebeeld camera dat werkte fantastisch. Helaas is dat toestel weg.
Voordeel is wel dat ik de afmetingen wel ongeveer weet maar wil geen risico lopen dat ik per ongeluk in vloerverwarming zit.
Ik heb voor ons nieuwe huis een HTI HT-18+ warmtebeeld camera gekocht. Omdat ik graag wil zien waar wat zit en hoe er mogelijk thermische lekkages zijn die niet mogen zijn. Was iets van 200 en vond ik wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
remcoVer schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:13:
[...]

Ik heb voor ons nieuwe huis een HTI HT-18+ warmtebeeld camera gekocht. Omdat ik graag wil zien waar wat zit en hoe er mogelijk thermische lekkages zijn die niet mogen zijn. Was iets van 200 en vond ik wel de moeite waard.
Maar heeft het je wat gebracht?
Ik heb zo"n ding van 800 euro geleend. Maar uiteindelijk heeft het me niks opgebracht, behalve misschien wat zekerheid dat ik geen grote lekkages zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:47
Draakje5 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:30:
[...]

Ik heb zo"n ding van 800 euro geleend. Maar uiteindelijk heeft het me niks opgebracht, behalve misschien wat zekerheid dat ik geen grote lekkages zag.
Dan heeft het toch precies gebracht wat je wilde: gemoedsrust en zekerheid.
Wat had je verwacht dat het nog meer zou brengen toen je het kocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
Afgelopen weekend hebben wij weer een belangrijke stap gezet in ons nieuwbouwproject. We zijn akkoord gegaan met de sanitairofferte. We zijn tevreden met de badkamer die geleverd gaat worden, maar hebben wel een beetje een vervelend gevoel bij de gang van zaken en ik ben benieuwd of andere een vergelijkbare ervaring hebben. We hadden de optie om een standaard badkamer af te nemen, de standaard badkamer aan te passen of het geheel casco op te laten leveren. Bij casco wordt er overal vloerverwarming neergelegd en is er geen aan/afvoer voor een bad. Dit zagen wij niet echt zitten dus zijn we voor de optie gegaan om de standaard badkamer naar wens aan te passen. Door de prijzen hebben we het gehouden bij tegelwerk en loodgieterswerk.

In de standaard badkamer heb je dus al betaald voor tegels en montage daarvan. Je betaald alleen voor de meerprijs van de gekozen tegel. Dit kwam bij ons echt wel heel erg hoog uit vonden wij zelf. De 60x60 tegel werd verkocht voor 62,50 per vierkante meter en montage van de tegel op de wand was 152 euro. Dit geeft een prijs van 214,50 per vierkante meter (120 tegels waren nog 80 euro per vierkante meter duurder). Daar ging nog wel een verrekening overheen omdat we in feite al betaald hadden voor het tegelwerk en dit alleen de meerprijs betreft waardoor een bedrag van 124,50 per vierkante meter over blijft. Naar ons idee is dit wel heel erg ruim berekend en ruimte om erover te onderhandelen is er niet. De projectleverancier zegt dat het aannemersprijzen zijn en met de aannemer zit je niet aan tafel over het sanitair. Je moet het dus wel accepteren of ervoor kiezen om het zelf te doen na oplevering, maar dan moet je het nieuwe tegelwerk er weer afslopen en kom je financieel waarschijnlijk niet heel veel anders uit. Ze verkopen het als verrekening/korting, maar het lijkt er meer op dat ze gezocht hebben naar een prijspunt waarmee je aardig klem zit. Heel hoog maar het ergens anders laten doen levert vooral meer zorgen op. Daarom toch getekend.

Bij de keuken hadden we een vergelijkbare ervaring maar was het wel makkelijk om naar een andere leverancier te gaan. Het zijn vooral 2 punten die ons weerhouden hebben om het niet te doen:

- Met vloerverwarming is het bijna niet te doen om de afvoer van het bad naar de juiste plek te krijgen of je moet de vloerverwarming er weer helemaal uitslopen.
- Door woningborg gaan we bij het toevoegen van een bad via het project gratis naar het grotere buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Flying35 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:19:
Afgelopen weekend hebben wij weer een belangrijke stap gezet in ons nieuwbouwproject. We zijn akkoord gegaan met de sanitairofferte. We zijn tevreden met de badkamer die geleverd gaat worden, maar hebben wel een beetje een vervelend gevoel bij de gang van zaken en ik ben benieuwd of andere een vergelijkbare ervaring hebben. We hadden de optie om een standaard badkamer af te nemen, de standaard badkamer aan te passen of het geheel casco op te laten leveren. Bij casco wordt er overal vloerverwarming neergelegd en is er geen aan/afvoer voor een bad. Dit zagen wij niet echt zitten dus zijn we voor de optie gegaan om de standaard badkamer naar wens aan te passen. Door de prijzen hebben we het gehouden bij tegelwerk en loodgieterswerk.

In de standaard badkamer heb je dus al betaald voor tegels en montage daarvan. Je betaald alleen voor de meerprijs van de gekozen tegel. Dit kwam bij ons echt wel heel erg hoog uit vonden wij zelf. De 60x60 tegel werd verkocht voor 62,50 per vierkante meter en montage van de tegel op de wand was 152 euro. Dit geeft een prijs van 214,50 per vierkante meter (120 tegels waren nog 80 euro per vierkante meter duurder). Daar ging nog wel een verrekening overheen omdat we in feite al betaald hadden voor het tegelwerk en dit alleen de meerprijs betreft waardoor een bedrag van 124,50 per vierkante meter over blijft. Naar ons idee is dit wel heel erg ruim berekend en ruimte om erover te onderhandelen is er niet. De projectleverancier zegt dat het aannemersprijzen zijn en met de aannemer zit je niet aan tafel over het sanitair. Je moet het dus wel accepteren of ervoor kiezen om het zelf te doen na oplevering, maar dan moet je het nieuwe tegelwerk er weer afslopen en kom je financieel waarschijnlijk niet heel veel anders uit. Ze verkopen het als verrekening/korting, maar het lijkt er meer op dat ze gezocht hebben naar een prijspunt waarmee je aardig klem zit. Heel hoog maar het ergens anders laten doen levert vooral meer zorgen op. Daarom toch getekend.

Bij de keuken hadden we een vergelijkbare ervaring maar was het wel makkelijk om naar een andere leverancier te gaan. Het zijn vooral 2 punten die ons weerhouden hebben om het niet te doen:

- Met vloerverwarming is het bijna niet te doen om de afvoer van het bad naar de juiste plek te krijgen of je moet de vloerverwarming er weer helemaal uitslopen.
- Door woningborg gaan we bij het toevoegen van een bad via het project gratis naar het grotere buffervat.
Gefeliciteerd! Je had je even af moeten vragen of de dekvloer er al in zit bij die vvw. Dat is in een casco badkamer waar alles nog moet namelijk vrij lastig…. Dan had je overal wel kunnen komen met een handige klusser zonder de dekvloer. Meestal zit die dekvloer er niet in of is dat vervolgens het ding wat je moet afdwingen.

Voor de keuken moet je ver in het vooruit werken en heb je dan bij oplevering de leidingen en afvoeren op de juiste plek op basis van je tekeningen. Althans: dat was bij ons zo en heel correct gedaan.

Enfin, keuzes gemaakt, nu wachten ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Miezie schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:40:
[...]

Gefeliciteerd! Je had je even af moeten vragen of de dekvloer er al in zit bij die vvw. Dat is in een casco badkamer waar alles nog moet namelijk vrij lastig…. Dan had je overal wel kunnen komen met een handige klusser zonder de dekvloer. Meestal zit die dekvloer er niet in of is dat vervolgens het ding wat je moet afdwingen.

Voor de keuken moet je ver in het vooruit werken en heb je dan bij oplevering de leidingen en afvoeren op de juiste plek op basis van je tekeningen. Althans: dat was bij ons zo en heel correct gedaan.

Enfin, keuzes gemaakt, nu wachten ;).
Het maakt nu niet meer uit want de keuze is gemaakt, maar de dekvloer werd bij ons bij de keuze voor casco wel aangebracht.

Twee van de puntjes uit de beschrijving van de casco optie waren onder andere:
- Dekvloer wordt aangebracht, de dekvloer ter plaatse van de douche hoek wordt gespaard (douche/draingoot komt te vervallen);
- Vloerverwarming wordt WEL aangebracht;

Bij de keuken hadden we eigenlijk helemaal geen probleem om naar een andere leverancier te gaan. Daar zat wel een waardebon aan gekoppeld (4K) maar die waardebon was bij lange na niet toereikend om enigszins concurrerend te kunnen zijn. En daarnaast was er voor de projectleverancier nog een voordeel te behalen met het verleggen van het bestaande leidingwerk, maar omdat de basiskeuken zo karig was uitgevoerd was dat voordeel ook maar klein. Uiteindelijk zijn we bij een interieurbouwer uitgekomen en zitten we alsnog ver onder de prijs die de projectleverancier kon bieden terwijl de keuken van de interieurbouwer zowel op apparatuur als bladkeuze als kasten luxer is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:38
Misschien niet helemaal in de context van nieuwbouw, maar wij hebben dit jaar de sleutel gekregen van onze 2 onder 1 kap. Hier zit alleen (helaas) de trap in de het midden van de woning. Nu willen wij de trap afsluiten voor het geluid naar boven.

Iemand die dit ook heeft gedaan of tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
media-richard schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:17:
Misschien niet helemaal in de context van nieuwbouw, maar wij hebben dit jaar de sleutel gekregen van onze 2 onder 1 kap. Hier zit alleen (helaas) de trap in de het midden van de woning. Nu willen wij de trap afsluiten voor het geluid naar boven.

Plattegrond hoe die trap precies zit?
WIl je beneden afsluiten, of boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
De oplevering komt dichtbij. Eind november de sleutel. Heb ik me nou vergist of ging er hier een checklist rond wat je allemaal moet regelen? Heb in ieder geval alvast de energieleverancier geregeld en de aanbieding van KPN gepakt voor internet+tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:00
DennisCle schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:30:
De oplevering komt dichtbij. Eind november de sleutel. Heb ik me nou vergist of ging er hier een checklist rond wat je allemaal moet regelen? Heb in ieder geval alvast de energieleverancier geregeld en de aanbieding van KPN gepakt voor internet+tv.
Verzekeringen is ook wel handig :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• media-richard
SquareOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:21:
[...]

Plattegrond hoe die trap precies zit?
WIl je beneden afsluiten, of boven?
Wij twijfelen heel erg of we dit beneden of boven moeten.

De plattegronden van de begane grond en 1e verdieping.
Wij hebben al gekozen voor een trapkast en een extra wand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzmuIK5Wf7lTLM-ogips0SxKxeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WtnAP9ZzG7j7WLnjZTVDYiLo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z16v7hxgDsiGwwrJjJTT7vNwsTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ek38er8jmBZhAt2LCZg77PZw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
media-richard schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:55:
[...]

Wij twijfelen heel erg of we dit beneden of boven moeten.

De plattegronden van de begane grond en 1e verdieping.
Wij hebben al gekozen voor een trapkast en een extra wand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel de plattegrond van onze woning :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXB3XyJuRC2uNvqBwTtowSNXcw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sGdVRgJs1BPcjQ2VkThOm7c0.png?f=user_large
Ik zit met eenzelfde soort probleem.

Bij jullie lijkt de trap te eindigen vóór het uiteinde van de muur aan de zijkant. Kun je daar niet een deurkozijn tussen laten plaatsen?

Bij ons komt de onderste traptrede helemaal gelijk met het muurtje aan de zijkant. Waardoor een kozijn ervoor plaatsen niet echt fraai wordt. Dan staat die deur niet gelijk met de deur van de trapkast.

Andere mensen hier in het project hebben er een schuifdeur voor gezet. Maar dan zit die weer altijd voor de trapkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• media-richard
SquareOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:04:
[...]

Lijkt wel de plattegrond van onze woning :o
[Afbeelding]
Ik zit met eenzelfde soort probleem.

Bij jullie lijkt de trap te eindigen vóór het uiteinde van de muur aan de zijkant. Kun je daar niet een deurkozijn tussen laten plaatsen?

Bij ons komt de onderste traptrede helemaal gelijk met het muurtje aan de zijkant. Waardoor een kozijn ervoor plaatsen niet echt fraai wordt. Dan staat die deur niet gelijk met de deur van de trapkast.

Andere mensen hier in het project hebben er een schuifdeur voor gezet. Maar dan zit die weer altijd voor de trapkast.
De trap steekt iets uit. We hebben nu in ons hoofd om de muur iets uit te verlengen en om in het tussenstukje tussen de trap en trapkast een vakkenkast te maken zodat dit dicht is.

Maar we wonen er inmiddels al in en dan zien we die muur met 10cm verlengen toch wel als een uitdaging. Aangezien dat dan weer het nodige werk oplevert.

Hebben nu dus ook al nagedacht om op de 1e verdieping 2 schuifdeuren te maken voor beide trappen om het af te sluiten.

Het is voornamelijk zodat onze dochter rustig kan slapen terwijl wij visite hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Grappig, onze indeling is gelijkwaardig en wij zitten met eenzelfde dilemma. Een kozijn en deur voor de trap op de begane grond zou in principe kunnen alleen wordt het allemaal wel erg krap en waarschijnlijk niet mooi. Ons huis wordt namelijk een stuk minder breed (4,80 binnenmaat).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-09-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Kun je niet de hal vergroten door de muur (eventueel met glazen wand) door te trekken richting te trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
Lupadi schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:38:
Kun je niet de hal vergroten door de muur (eventueel met glazen wand) door te trekken richting te trap?
Inderdaad, of juist twee deuren maken tussen de gang en trap. Dan uiteraard de huidige deuren weg laten

Edit: eventueel dan ook de looprichting van de trap omdraaien (maar dat kan vast niet...) en de deur naar de trapkast in de keuken laten uitkomen

[ Voor 18% gewijzigd door kepler op 30-09-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
media-richard schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:17:

Hou goed in de gaten dat wtw vaak werkt met spleten onder deuren.

En geluid kan overigens ook via die buizen hoorbaar zijn, al naar gelang het volume van je visite.

Gelukkig slapen mijn kinderen overal doorheen, kwestie van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben min of meer de zelfde indeling.

Alle slaapkamer deuren zijn bij ons geluidswerend, dat zou moeten helpen, maar helemaal geloven doe ik dat niet want ze moeten immers ook lucht doorlaten voor de ventilatie.

Wij laten ruimte voor een glazen schuifdeur tussen de woonkamer en keuken, waarbij we de trap dus bij de keuken insluiten. Die deur staat dan dus permanent open ivm de ventilatie / WTW, maar als er eens visite is kunnen we hem dicht schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:57
Draakje5 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:30:
[...]

Voor de nieuwbouw nog niets, want ze hebben net pas de palen de grond in geboord. Maar huidige huis, kijken naar warmte lekkage, leidingwerk in de vloer. We hebben de gas cv er uit gehaald en een L/W warmtepomp geïnstalleerd, 4 jaar geleden. En dan is het toch spelen om de boel zo efficient mogelijk te maken zonder vloerverwarming. Draaien nu COP rond de 4.2 over het jaar voor een huis uit 2000.
Maar ook electra is handig, om warmte te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Nee, 7 master thermostaten, maar helpt dat?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:03:
Schuifdeur heeft ook vooral een voordeel als je een hele kleine tuin hebt. Je wil normaal ook niet iets vlak voor/naast de opening van je deur hebben staan als dat niet nodig is. Een normale deur is ook veel sneller en lichter te openen.
Een ander voordeel is dat je een schuifpui op iedere kier open kunt zetten. 's Zomers staat hij hier gewoon de hele dag open, over de volle breedte (kleine 2 meter opening). In het voor- en najaar is de kier meestal een cm of 50 a 60, groot genoeg om doorheen te lopen. 's Winters staat hij soms op een kier van een paar cm, puur om wat extra te ventileren, bijvoorbeeld tijdens het bakken van garnalen in de keuken. Dan kan de afzuigkap zijn werk net iets gemakkelijker doen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hansel_
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:34
*knip*

[ Voor 105% gewijzigd door twain4me op 01-10-2024 14:49 . Reden: op deze manier lijkt het wel heel erg op reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:12
LordBusiness schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:03:
[...]
Ik raad je aan even te bellen. Meestal kun je wel zo'n 15% korting krijgen vanuit een buurtkadoos box bijvoorbeeld, bron. De code werkt nog steeds:

***members only***

Hier trouwens ook goeie ervaring, incl. plaatsen en afkitten. Super netjes gewerkt en geen 1 overgang zichtbaar op verzoek.
In het kader van durf te vragen: vorig jaar deze code nog kunnen gebruiken. Iemand die toevallig een nieuwe code heeft? Tevreden over de levering en zou graag nog een bestelling willen plaatsen. Maar een beetje extra korting is natuurlijk altijd mooi meegnomen :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Blihi schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Nee, 7 master thermostaten, maar helpt dat?
Met meerdere thermostaten kun je nog enige invloed uitoefenen op verwarmen of koelen over de ruimtes heen (al is het verschil in temp niet groot). Bij slechts 1 thermostaat ben je altijd alles vol aan het stoken of koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 01-10-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Met meerdere thermostaten kun je nog enige invloed uitoefenen op verwarmen of koelen over de ruimtes heen (al is het verschil in temp niet groot). Bij slechts 1 thermostaat ben je altijd alles vol aan het stoken of koelen.
Niet als je groepen sluit / knijpt. Maar volgens mij gaan 7 groepen wel tegen het principe in van LTV in combinatie met verwarmen van massa?
Interessante vraag wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Deleon78 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Niet als je groepen sluit / knijpt. Maar volgens mij gaan 7 groepen wel tegen het principe in van LTV in combinatie met verwarmen van massa?
Interessante vraag wmb.
Ik heb er hier 6 en het voordeel daarmee is dus dat ik nu handmatig geen lussen hoef te knijpen of openen maar ik zet gewoon de thermostaten in de ruimtes die ik dus "warm" wil hebben op 20,5 en de ruimtes die niet hoeven te verwarmen zet je op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Interessante vraag wmb.
Voordeel van losse thermostaten is dat je controle hebt over de flow. Zeker als je ook koeling hebt is dat belangrijk. Want voor verwarmen kan je eventueel de flow regelen door te knijpen, maar de ruimtes die je knijpt wil je blijkbaar het minst warm hebben en dus waarschijnlijk het meest koelen. Dan kan je 2x per jaar zitten klooien met de flow, terwijl dit automatisch kan met thermostaat per ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Z___Z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Voordeel van losse thermostaten is dat je controle hebt over de flow. Zeker als je ook koeling hebt is dat belangrijk. Want voor verwarmen kan je eventueel de flow regelen door te knijpen, maar de ruimtes die je knijpt wil je blijkbaar het minst warm hebben en dus waarschijnlijk het meest koelen. Dan kan je 2x per jaar zitten klooien met de flow, terwijl dit automatisch kan met thermostaat per ruimte.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar hier heeft het letterlijk 1 minuut geduurd om na het koelseizoen de badkamer terug open te draaien en de slaapkamers terug dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
@GeeMoney @Z___Z
Dus om twee keer per jaar een handmatige handeling te voorkomen, heb je 6+ thermostaten?

Maar goed, niks mis met automatiseren.

Ik vroeg me echter iets heel anders af:
Wat doet dit met het verwarmingsprincipe van ltv en massa verwarmen? Kan me niet voorstellen dat het efficient is, maar nogmaals, het is maar een vraag en wat boerenverstand (wat vaak genoeg niet behulpzaam is in complexe systemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De thermostaten zitten op een regelaar die de flow per vloerlus regelt. Op die manier wordt er nooit teveel warmte afgegeven en werkt het systeem efficient.

's Zomers wordt er vooral boven gekoeld en beneden veel minder. 's Winters wordt er vooral beneden verwarmd en boven nauwelijks.

Ik haal een SCOP van 4.9 voor verwarmen en daar ben ik heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:04:
De thermostaten zitten op een regelaar die de flow per vloerlus regelt. Op die manier wordt er nooit teveel warmte afgegeven en werkt het systeem efficient.

's Zomers wordt er vooral boven gekoeld en beneden veel minder. 's Winters wordt er vooral beneden verwarmd en boven nauwelijks.

Ik haal een SCOP van 4.9 voor verwarmen en daar ben ik heel tevreden mee.
Zegt de SCOP iets over verwarmen of over warmteafgifte? Volgens mij over het laatste namelijk. Als dat het geval is, zou dat ook te verklaren zijn doordat je een klein stukje van een grote massa verwarmt, wat weer dissipeert in het geheel, waardoor je warmte kan blijven afgeven. Dan heb je hoge SCOP maar gaat er alsnog veel warmte “verloren” (in ieder geval lokaal). Hierdoor blijf je dan ook maar stoken en stoken.
Maaaar, nogmaals, door redenerend op 1 aanname waarvan ik hoop dat ie niet klopt of maar beperkt doorwerkt.

Wel erg mooie SCOP trouwens!

Voor mijn vorige woning wel wat google werk gedaan om dit uit te zoeken, maar kwam niet tot een sluitend antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 01-10-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:03:
@GeeMoney @Z___Z
Dus om twee keer per jaar een handmatige handeling te voorkomen, heb je 6+ thermostaten?

Wat doet dit met het verwarmingsprincipe van ltv en massa verwarmen? Kan me niet voorstellen dat het efficient is, maar nogmaals, het is maar een vraag en wat boerenverstand (wat vaak genoeg niet behulpzaam is in complexe systemen)
Ik heb niks gekozen want was standaard bij ons en geef alleen aan wat het voordeel kan zijn. Aangezien dit het project bouw topic is zal vrijwel niemand zelf hebben kunnen kiezen.

Hoe meer flow hoe lager de temperatuur kan zijn. Dus als je gaat knijpen moet je ook weer hogere temperatuur stoken. Daar staat tegenover dat kleppen ook stroom verbruiken dus zal allemaal wel weer weg middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Deleon78 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:03:
@GeeMoney @Z___Z

Ruimtes wisselen nog weleens van functie. Ik werk ook niet elke dag thuis bijvoorbeeld.
Nu kan ik middels HA de thermostaat gewoon mee laten lopen op de dagen dat ik thuis werk bijvoorbeeld en zeker in het stook seizoen als ik dat op tijd doe is de ruimte gewoon aangenaam en warmer dan de aangrenzende ruimte.
Het is vooral comfort en gemak. Of het echt goedkoper stoken is weet ik niet maar dat staat bij mij lager op de prioriteiten lijst als comfort en gemak ;) .
Lussen open en dicht blijft gedoe, Ik druk in het slechtste geval op een thermostaat, dat kan iedereen en geen legenda nodige welke lus welke ruimte is.

En inderdaad krijgt elke ruimte nu alleen de warmte/koel behoefte die hij of zij nodig heeft ipv alles continu.
Denk aan zon instraling in kamer 1 en kamer 2 in de schaduw. 1 zal dan de lus dicht houden en kamer 2 gaat open.

Met 1 thermostaat in de woonkamer die zon in straling krijgt kan het best zo zijn dat het gehele huis dus nergens op kan warmen. Als er hier voldoende kamers/flow in de schaduw ligt zijn die kamers in staat de warmtepomp te activeren.

Sterker nog, wat ik nu doe is dat ik middels HA alle thermostaten “mee” laat lopen gedurende de dag om te voorkomen dat de warmtepomp aangaat omdat er nog voldoende zon in straling is om de woning op 21 graden te houden overdag.
Ik voorkom dus nu dat hij in de ochtend/nacht verder afkoelt dan 20 graden maar ook niet verder gaat opwarmen omdat na 09:00 uur de zon op het huis komt en de kamers dus "gratis" gewoon weer opwarmen. Dit is tot begin november ongeveer te doen.(wintertijd en sterkte zon neemt af) In het voorjaar doe ik het andersom, dan voorkom ik dat hij onnodig gaat koelen/pendelen.

Voor meer info hoe ik dat doe:
Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 01-10-2024 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Zegt de SCOP iets over verwarmen of over warmteafgifte? Volgens mij over het laatste namelijk. Als dat het geval is, zou dat ook te verklaren zijn doordat je een klein stukje van een grote massa verwarmt, wat weer dissipeert in het geheel, waardoor je warmte kan blijven afgeven. Dan heb je hoge SCOP maar gaat er alsnog veel warmte “verloren” (in ieder geval lokaal). Hierdoor blijf je dan ook maar stoken en stoken.
Maaaar, nogmaals, door redenerend op 1 aanname waarvan ik hoop dat ie niet klopt of maar beperkt doorwerkt.
Warmte gaat niet verloren binnen de woning, warmte wordt opgewekt en door de woning verdeeld. Warmte gaat alleen verloren via de schil van de woning (de thermische schil, ofwel de buitenmuren/ramen/deuren) en door ventilatie (in mijn geval op CO2 en H2O zonaal gestuurd, type C).

Je kunt niet "warmte toe blijven voegen", zo werkt het niet. Helemaal niet als je de woning het hele jaar op temperatuur houdt. Als je de boel eerst af laat koelen naar 10 graden en dan pas begint heb je inderdaad eerst even een paar dagen nodig om de thermische massa op te warmen (zo heet dat), maar dat moet je met een warmtepomp helemaal niet doen.

De verwarming staat het hele jaar (tussen oktober en april) ingesteld op 21 voor de woonkamer (vrouwlief heeft geen bloedsomloop, dus is altijd koud), 19 voor de slaapkamers en de badkamer doet gewoon altijd mee, dus die blijft 21 a 22 graden.

Na het stookseizoen gaat de installatie in koelmodus en dan staat hij overal op 23 graden (behalve in de badkamer, die wordt niet gekoeld).
Wel erg mooie SCOP trouwens!
SCOP geeft aan hoeveel kWh warmte je gemiddeld over een heel stookseizoen uit 1 kWh stroom haalt. Dus met 1 kWh stroom wek ik 4.9 kWh warmte op. In vergelijking haalt een CV ketel ongeveer 9 kWh warmte uit 1 m3 gas. Voor dezelfde hoeveelheid warmte heb ik dus net geen 2 kWh stroom nodig. Een m3 gas kost 1,25 euro, een kWh stroom kost mij 11ct, maar gemiddeld 25ct.

Vannacht heeft de verwarming aan gestaan van 1:00 tot 6:45. Daarbij is 3.742 kWh stroom verbruikt en is 23.175 kWh warmte aan de woning toegevoegd (een COP van 6.19 dus). Dat is genoeg om de woning op temperatuur te houden en dus het warmteverlies van de nacht te compenseren.

In het warmtepomp topic heb ik hele grafieken staan met metingen per dag, uitgezet tegen de buitentemperatuur.
Voor mijn vorige woning wel wat google werk gedaan om dit uit te zoeken, maar kwam niet tot een sluitend antwoord.
Bij dezen dan: Laat je verwarming met rust! Stel eenmalig de gewenste temperaturen in en laat de installatie de rest regelen. Ga dus geen dag/nacht programma's instellen in een nieuwbouwwoning, dat is zonde. Als je 's winters op vakantie gaat, dan kun je overwegen de verwarming een paar dagen uit te zetten, maar houd dan rekening met het feit dat je de thermische massa weer op moet warmen. In mijn geval heeft dit echt alleen zin als ik meer dan 6 dagen weg ben. Dan kan de verwarming uit en 3 dagen voor terugkomst weer aan, want zoveel tijd is nodig om weer op temperatuur te komen. Bij 6 dagen is het even efficiënt om de verwarming gewoon aan te laten.

Dit zal per woning anders zijn: Hoe beter je woning geisoleerd is, hoe langer die periode wordt, dus voor een nieuwbouw rijwoning opgeleverd in 2024 kan het zomaar zijn dat je minstens 2 weken weg moet zijn voordat het uitzetten van de verwarming voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat het hierbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:37
Onze oplevering komt steeds dichterbij (spannend!) maar ben nog even opzoek naar hoe 'behangklaar' er nou precies uit hoort/gaat zien.
Heeft iemand een goed voorbeeld van minimale kwaliteit behangklaar? We hebben begrepen dat voor Selekthuis (onze bouwer) behangklaar een minimaal begrip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
veertje35 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:19:
Onze oplevering komt steeds dichterbij (spannend!) maar ben nog even opzoek naar hoe 'behangklaar' er nou precies uit hoort/gaat zien.
Heeft iemand een goed voorbeeld van minimale kwaliteit behangklaar? We hebben begrepen dat voor Selekthuis (onze bouwer) behangklaar een minimaal begrip is.
Behangklaar betekent dat de muur klaar is om behangen te worden zonder verdere voorbereidingen. Er mogen nog oneffenheden in de muur zitten die na behangen niet meer zichtbaar zijn. Er zijn wel verschillende definities van behangklaar want je kan een dikker behang kiezen waarmee ook grotere oneffenheden wegvallen. Technisch Bureau Afbouw heeft daarvoor een tabel beschikbaar waarin je per kwaliteitsgroep kan zien welke afwijkingen er in de muur mogen zitten. Het kan zijn dat er in je KAO iets is opgenomen over een norm van de afwerking. Uiteindelijk zal het verder niet heel veel uitmaken tenzij je wil gaan behangen. Zodra je kiest voor dunpleister of renovlies behang zullen de muren toch eerst voorbereid moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Flying35 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Behangklaar betekent dat de muur klaar is om behangen te worden zonder verdere voorbereidingen. Er mogen nog oneffenheden in de muur zitten die na behangen niet meer zichtbaar zijn. Er zijn wel verschillende definities van behangklaar want je kan een dikker behang kiezen waarmee ook grotere oneffenheden wegvallen. Technisch Bureau Afbouw heeft daarvoor een tabel beschikbaar waarin je per kwaliteitsgroep kan zien welke afwijkingen er in de muur mogen zitten. Het kan zijn dat er in je KAO iets is opgenomen over een norm van de afwerking. Uiteindelijk zal het verder niet heel veel uitmaken tenzij je wil gaan behangen. Zodra je kiest voor dunpleister of renovlies behang zullen de muren toch eerst voorbereid moeten worden.
Ik heb in dit topic nog nooit gelezen dat behangklaar ook daadwerkelijk geschikt was om direct op te behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb in dit topic nog nooit gelezen dat behangklaar ook daadwerkelijk geschikt was om direct op te behangen.
Dat is het volgens echte behangers ook nooit.. Hoeveel die nog moeten schuren aan de muur is niet leuk meer.
Er zijn wel verschillende afwerk standaarden in "behangklaar" dacht ik ooit eens gehoord te hebben van de aannemer maar die ben ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:34
Woningborg zegt dit:
Behang- en sausklaar; wat we hieronder verstaan
Een wand die behangklaar wordt opgeleverd dient zonder bouwkundige voorbewerking te kunnen worden behangen, dus na controle van de wand en het wegschuren van lichte lijmresten en dergelijke. Kleine putjes tot een diameter van 1 cm zijn toelaatbaar.

Een sausklare wand dient geschikt te zijn om als eindafwerking saus te kunnen aanbrengen, eveneens zonder noodzakelijke bouwkundige voorbewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

vliegnerd

Nintendo fan.

Kortweg betekent behangklaar dat je eerst nog moet schuren voordat je kunt behangen.

In mijn TO stond:
- Behangklaar afgewerkt wil zeggen dat de wanden voldoende vlak zijn, zodat na het wegwerken van
oneffenheden een eenvoudig behang aangebracht kan worden. Voor afwerkingen adviseren wij u van
tevoren contact op te nemen met de leverancier van uw wandafwerking.
- De wanden in de nieuwe woning voldoen aan een vlakheidsklasse groep 4 volgens de NEN 13914-2.
Hierbij kunnen plaatselijke onregelmatigheden voorkomen van 1 tot 3 mm, zijn kleurverschillen
toegestaan en volgt het (plaatselijk) gestukadoorde afwerklaag de ondergrond. Binnen de norm zijn
dus oneffenheden toegestaan.
- Afhankelijk van de door u aan te brengen wandafwerking kunnen er aanvullende voorbewerkingen
benodigd zijn.
Je weet eigenlijk zeker dat de kwaliteit minder is dan je verwacht. Er staat "behang aanbrengen NADAT oneffenheden weggewerkt zijn..." Dat kan wellicht per bouwer verschillen. Garantiefonds was hier SWK. Dit is waarschijnlijk de standaard SWK tekst, want vaak verplicht.

Mijn manier:
Je spreekt de behanger een bepaalde kwaliteit af en die gaat dan veel of weinig schuren. Ik zou maar alvast incalculeren dat hij het maximale aan schuurwerk in rekening gaat brengen.

In mijn geval vielen de kosten voor het schuren eigenlijk wel mee, maar het hele huis is geschuurd nadat het "behangklaar" (volgens SWK) opgeleverd was. Volgens mij is er één man een hele dag aan het schuren geweest. En dat is voor de behanger standaard werk: Eerst komt er een man schuren en de volgende dag komt de behanger.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:37
Dank voor de reacties!
We gaan zelf veel aan de afbouw klussen, dus ik ga me voorbereiden op een paar dagen schuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Blihi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Bij dezen dan: Laat je verwarming met rust! Stel eenmalig de gewenste temperaturen in en laat de installatie de rest regelen. Ga dus geen dag/nacht programma's instellen in een nieuwbouwwoning, dat is zonde.
Klein sidenote hier voor (Belgen) die niet kunnen salderen met hun digitale meter: als je zonnepanelen hebt is het wel de moeite om eerder overdag dan 's nachts te verwarmen, want dan heb je meer kans dat je je je eigen zonne-energie verbruikt (~4c/kWh vs 18). Hier staat de thermostaat een graad of twee lager 's nachts en tussen 12-13 en 17-18 omdat met het capaciteitstarief je liefst niet kookt terwijl hij aan't draaien is. (Onze moduleert helaas niet lager dan 1kW, bij kleinere warmtepompen minder een probleem)

De efficientië van je warmtepomp is ook hoger als het buiten warmer is, maar dat is zelden doorslaggevend (als het zo koud is dat het een verschil maakt, dan kom je wrs ook niet toe met een warmtepomp die op minimaal vermogen draait, en hogere vermogens zijn ook weer minder efficient |:( )

[ Voor 14% gewijzigd door Danferno op 02-10-2024 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
veertje35 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:30:
Dank voor de reacties!
We gaan zelf veel aan de afbouw klussen, dus ik ga me voorbereiden op een paar dagen schuren :)
Tip van flip: huur een festool schuurmachine. Je schouders zullen mij dankbaar zijn :+ . Met zo’n ding ben je in no-time klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Daar zijn richtlijnen voor. Specifiek: https://www.tbafbouw.nl/w...stukadoorswerk-binnen.pdf

Kort gezegd: Behangklaar betekent NIET dat je kunt behangen. behangklaar is meestal een term die refereert aan groep 2 of 3 in die brochure. Als je geluk hebt groep 2, maar waarschijnlijk groep 3. Dit is dus een Glad oppervlak met een laagdikte van 0 mm tot maximaal 2 mm, uitgevoerd als filmwerk en dat naderhand kan worden voorzien van een dikker behang, sierpleister en dergelijke met een korreldikte vanaf 2,5 mm.

Er zijn geen eisen aan de vlakheid van de ondergrond, en dus zul je voordat je gaat behangen waarschijnlijk ook het een en ander nog glad moeten maken. Ook zal er altijd nog geschuurd moeten worden, want schuren is geen onderdeel van behangklaar maken, maar onderdeel van het behangen zelf.

Als je de woning laat stucen tijdens de bouw, laat dan ook altijd vastleggen welke afwerkgroep je verwacht: 0 of 1. In ons geval stond in de TO de exacte beschrijving van groep 1 en daarom moest de stukadoor heel wat opnieuw komen doen, nadat eerst de directeur van het stukadoorsbedrijf en de uitvoerder en de aannemer met de TO in de hand kwamen controleren of het echt zo erg was...

Zie foto. Ja dus. Dit is geen klasse 1 werk, daar waren de heren het snel over eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FRAY-MVneLTvp2MvoRchFt3rA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwDI3jQ0ydABDCMo5j9p7B6B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Tip van flip: huur een festool. Je schouders zullen mij dankbaar zijn :+ . Met zo’n ding ben je in no-time klaar.
Een festool? Festool is een (peperduur, maar goed) merk gereedschap. Ik denk dat je een specifieke schuurmachine bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Een festool? Festool is een (peperduur, maar goed) merk gereedschap. Ik denk dat je een specifieke schuurmachine bedoelt?
Nee, ik bedoel een festool inderdaad. Die kan je op sommige plekken huren. Als je aangeeft dat je wanden moet opschuren dan krijg je de juiste benodigdheden erbij.
Dat ding is echt een verademing bij elk ander schuur apparaat wat ik ooit heb geleend (3 volledige woningen gedaan en bij nummer 3 op dag 2 kwam die festool).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:18
Blihi schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Dit apparaat bedoelt hij waarschijnlijk: https://www.festool.nl/pr...qtEx7e0nNZBhQvP-Kg-gwCYNg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
De beste €125,- van mijn hele verbouwing :+ .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Nee, ik bedoel een festool inderdaad. Die kan je op sommige plekken huren. Als je aangeeft dat je wanden moet opschuren dan krijg je de juiste benodigdheden erbij.
Dat ding is echt een verademing bij elk ander schuur apparaat wat ik ooit heb geleend (3 volledige woningen gedaan en bij nummer 3 op dag 2 kwam die festool).
Een "festool" is niets. Festool is een merk. Je bedoelt dus inderdaad een langsteelschuurmachine.

Maar inderdaad, het huren van zo'n machine is zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
GeeMoney schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Wat @Blihi bedoelt is dat je een schuurmachine van het merk Festool hebt gehuurd. De naam van het schuurapparaat is geen Festool, enkel het merk. Het is niet als je bij een verhuurbedrijf zegt ik wil een Festool huren dat ze dan zonder andere vragen met dat schuurapparaat aankomen :) Festool heeft tientallen soorten gereedschap.

EDIT: zie nu dat @Blihi me al voor was met een eigen uitleg.

[ Voor 4% gewijzigd door NACrat op 03-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
NACrat schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Wat @Blihi bedoelt is dat je een schuurmachine van het merk Festool hebt gehuurd. De naam van het schuurapparaat is geen Festool, enkel het merk. Het is niet als je bij een verhuurbedrijf zegt ik wil een Festool huren dat ze dan zonder andere vragen met dat schuurapparaat aankomen :) Festool heeft tientallen soorten gereedschap.

EDIT: zie nu dat @Blihi me al voor was met een eigen uitleg.
Ok, ok, Ik dacht dat het wel duidelijk was in de discussie waar ik op reageerde, namelijk het schuren van wanden :P .
Maar inderdaad, de festool langnek schuurmachine met toebehoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Wat is jullie ervaring met wifi in een nieuwbouwhuis? Ik lees online horrorverhalen over hoe lastig het is overal goede dekking te krijgen voor de dikke muren en goede isolatie. Momenteel is mijn plan om op elke verdieping CAT6 uit het plafond te laten komen voor één Unifi acces point per verdieping. Ik vraag me af of dit voldoende zal zijn voor binnen.

Ook wil ik graag een videodeurbel. Hoe hebben jullie gezorgd dat deze een goed wifi-signaal heeft? Zijn er zaken om tijdens de bouw rekening mee te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:50:
Wat is jullie ervaring met wifi in een nieuwbouwhuis? Ik lees online horrorverhalen over hoe lastig het is overal goede dekking te krijgen voor de dikke muren en goede isolatie. Momenteel is mijn plan om op elke verdieping CAT6 uit het plafond te laten komen voor één Unifi acces point per verdieping. Ik vraag me af of dit voldoende zal zijn voor binnen.

Ook wil ik graag een videodeurbel. Hoe hebben jullie gezorgd dat deze een goed wifi-signaal heeft? Zijn er zaken om tijdens de bouw rekening mee te houden?
Een videodeurbel moet je op UTP aansluiten voor een goede verbinding.

Wij hebben op iedere verdieping TP link AP's. Perfecte dekking overal. 180m2 woning. Zorg ook dat je evt in je tuin een kabel legt, want met deuren dicht is WiFi buiten drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00

Een nieuwbouwhuis is gewoon een huis. Gewapend beton dempt het signaal heel erg. Zorg voor minstens 1 AP op elke verdieping en je hebt overal prima bereik. Ik zou zelf geen access point in het plafond doen omdat ik dat een kantooruitstraling vind geven, maar technisch gezien is het wel een goede oplossing. Ik gebruik zelf liever de TP-Link EAP655 in-wall access points: uitvoering: TP-Link EAP655-Wall. Werkt heel goed en ze zijn uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Laatst online: 19:33
Wij hebben een nieuwbouwwoning die twee jaar geleden is opgeleverd.

Nu hebben we inmiddels ongeveer 30cm water in de kruipruimte staan en daar drijft ook een vreemde laag op.

Is er iemand die herkend wat dit is.

Als je door de laag heen roert is het daaronder helder echter als je het met rust laat trekt het direkt weer dicht.

Er ontstaan ook luchtbellen op waar je gewoon doorheen kan prikken zonder dat ze kapot gaan.

De RRS die langs is geweest om het riool te controleren kon het niet definieren.

Is er iemand die weet wat het zou kunnen zijn ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd_sH4ToxlrM0-qwjhrkDEY8v14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THN07dwRFQx0euj7WRCqrqNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4iMS04JCt6K9AvrgG5CQah0HXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5LfNAIq6WcL9KSU7irEWK1N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kalmma schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:21:
Wij hebben een nieuwbouwwoning die twee jaar geleden is opgeleverd.

Nu hebben we inmiddels ongeveer 30cm water in de kruipruimte staan en daar drijft ook een vreemde laag op.
Ik weet niet direct wat het is, maar wellicht handig om even te vermelden waar in NL je ongeveer zit. Aka kijken we hier naar grondwater dat omhoog komt of zit je daarvoor te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Ik heb het modem van Odido onder de trap naar de eerste verdieping hangen. Daar heb ik bij de bouw een stopcontact en 2x UTP laten aanleggen. Dat modem op die plaats is genoeg om vrijwel het hele huis van Wifi te voorzien.

Op de slaapkamers heb ik ook overal bedraad internet voor televisie/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19

Net als anderen heb ik op elke verdieping een access point, alleen niet zichtbaar op het plafond. Beneden in de trapkast, 1e verdieping in een kastje in de overloop en op zolder in de berging.

Zitten wel allemaal ongeveer in het midden van de verdieping.

Op een aantal plekken heb ik ook extra CAT laten leggen, bv thuis werk plek en bij de tv hoek. Misschien niet perse nodig, maar wel altijd goed verbinding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:29
Blihi schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb het modem van Odido onder de trap naar de eerste verdieping hangen. Daar heb ik bij de bouw een stopcontact en 2x UTP laten aanleggen. Dat modem op die plaats is genoeg om vrijwel het hele huis van Wifi te voorzien.

Op de slaapkamers heb ik ook overal bedraad internet voor televisie/laptop.
Misschien wel goed om te vermelden dat je houtskeletbouw hebt. Dat geeft een andere wifi uitdaging dan bijvoorbeeld prefab beton.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08

Cordon

Lievelings jankert

Gister de voorschouw gehad! De schouwer van de bouwer
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
was verbazingwekkend kritisch op het werk dat er afgeleverd was. Elk kozijntje werd geinspecteerd en helaas ook op elk kozijntje was er een puntje van kritiek. Dus de schilder heeft nog veel te doen. Verder was het hier en daar een te groot gat in de muur, een defecte thermostaat in 1 van de slaapkamers, afwerking aan de buitenkant en een tuinkast die niet op slot kon. Verder was alles heel netjes en niks dat de oplevering in de weg kon staan. :D

Wel bizar toen we binnen kwamen was het net echt een huis, haha. Je kreeg meer een huis gevoel dan tijdens de kijkdagen, kregen echt een goed gevoel. En het was ook bizar stil binnen, maar dat mag ook wel in een nieuwbouwhuis. Zijn een gehorig Amsterdams appartementje gewend. Over 2 weken de oplevering zelf, dan komt er ook iemand van Eigen Huis mee. Heel spannend allemaal! *O*

Kwam ook een aannemer langs die ging kijken wat die moest verplaatsen voor de keuken (huis gekocht tijdens de bouw, dus de stroompunten stonden al vast). Letterlijk alles moet aangepast worden. Dat was wat minder leuk voor de portemonnee.. :| :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06

Dat het lastig is om met weinig moeite een goed netwerk te krijgen :+

Omdat ik zelf een accesspoint op het plafond gruwelijk lelijk vind gekozen om een mesh netwerk op te bouwen. Hebben een rijtjes nieuwbouwhuurwoning uit 2022 van 114m2 en het netwerk is overal door het huis prima met 4 SuperWifi 2 punten van KPN die in een hoek van de kamer staan. Hierbij gekozen om deze te plaatsen in: meterkast, woonkamer, werkkamer en slaapkamer. Kan er prima online mee gamen en video vergaderen. Het hele huis tot op zolder heeft een prima netwerk, enkel in de tuin is het soms lastig.

In de nieuwe woning die in 2025 wordt opgeleverd ga ik ongeveer hetzelfde doen, maar dan een patchpaneel in de meterkast en de SuperWifi apparaten + mijn eigen pc bedraad aansluiten.

Over die nieuwe woning: op 16 oktober mogen wij langs voor de feestelijke opening. Blijkbaar gaat dan de start van de bouw gevierd worden, en kunnen we direct voor de eerste keer de buren ontmoeten. Daarnaast wordt er een tijdscapsule met een inhoud van 1 liter beschikbaar gesteld aan elke woning. Maar heb zelf nog geen flauw idee wat we daarmee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Laatst online: 19:33
Dit is in Gouda grondwater staat hier wel hoger normaal maar het gaat specifiek om de bovenlaag die is wel apart eronder is het gewon helder tot op de bodem namelijk.
Farmerwood schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Ik weet niet direct wat het is, maar wellicht handig om even te vermelden waar in NL je ongeveer zit. Aka kijken we hier naar grondwater dat omhoog komt of zit je daarvoor te hoog?
Pagina: 1 ... 313 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.