Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Aubergine schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:51:
Wij hadden van de week een kijkdag. Bij het terugkijken van de foto's vind ik de buizen voor de WTW wel verdacht klein 8)7 Of ben ik de enige?

***members only***
Voor een wtw buis zeker.
Maar dit lijkt toch echt op je rioolontluchting. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:08
Sincere1983 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:52:
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen in een project wat we erg mooi vinden en dus heel blij mee zijn.

Nu hebben wij dinsdag een 1e gesprek met de betrokken makelaar voor de 1e informatiebehoefte. Nou vroeg ik mij af of iemand hier toevallig al een soort standaard vragenlijst heeft.
Heb zelf al het een en ander op een rijtje gezet (oa. over planning en meerwerken) maar wellicht zijn er dingen die ik nog niet gelijk bedacht heb die wel belangrijk kunnen zijn in een 1e gesprek.
Als iemand waarbij de bouw zwaar vertraagd is... Let zeker op de bouwtermijn en welke schadevergoeding staat op vertraging. Daar kunnen vaak nog aanpassingen aan gemaakt worden.

Check ook zeker in welke staat een eventuele tuin geleverd wordt, een paar woordjes verschil kunnen daar makkelijk een paar duizend euro verschil maken

• Draakje5
Ik heb een (F7) ePM 1 55% filter gekocht voor de Duco WTW. Standaard zaten er alleen (G4) Iso coarse 60% filters in.
Iemand ervaring met deze filters toevallig, of met ePM 1 xx% filters in het algemeen? Op het oog zie ik totaal geen verschil.

De bedoeling is dat het wat moeilijker wordt voor rooklucht om buiten te blijven (pollen / fijnstof geloof ik wel, zijn we niet allergisch voor en we wonen niet dicht bij een drukke weg).. nouja we gaan het zien of het in de praktijk werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 18-09-2024 20:46 ]

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
auditor86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:37:
[...]

Gefeliciteerd, er gaat veel op je af komen!

In mijn ervaring weten makelaars niet veel over de planning en meerwerk. Die dingen komen als je met de aannemer aan tafel zit.

Belangrijk om wel nu met de makelaar te bespreken:
- wat is de verwachte datum van passeren bij notaris (ivm geldigheid hypotheek offerte)
- welk waarborgfonds het project gebruikt en of ze een standaard koopaanneemovereenkomst gebruiken, zoals bijvoorbeeld woningborg.
-opschortende voorwaarden (voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voor de bouw start)
-ontbindende voorwaarden (voorwaarden waarmee jij de bouw kunt ontbinden)
Ik weet natuurlijk niet wat de planning is van het passeren, maar mocht het ergens in december zijn, probeer dan te rekken tot januari. Scheelt OZB op een lapje bouwgrond. Maar waarschijnlijk moet je al ruim voor die tijd passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
Draakje5 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:45:
Ik heb een (F7) ePM 1 55% filter gekocht voor de Duco WTW. Standaard zaten er alleen (G4) Iso coarse 60% filters in.
Iemand ervaring met deze filters toevallig, of met ePM 1 xx% filters in het algemeen? Op het oog zie ik totaal geen verschil.

De bedoeling is dat het wat moeilijker wordt voor rooklucht om buiten te blijven (pollen / fijnstof geloof ik wel, zijn we niet allergisch voor en we wonen niet dicht bij een drukke weg).. nouja we gaan het zien of het in de praktijk werkt.
In onze Orcon zit epm1 70% (binnen) en coarse 65% (G4) buiten. Tijdje geleden in grotere hoeveelheid gekocht em bij de vorige filterwisseling per ongeluk 2x 65% erin geknald. Ik merk eerlijk gezegd geen verschil qua geurtjes of dergelijke.

Desondanks zou het volgens diverse sites veel meer moeten tegenhouden (pollen, zanddeeltjes, etc.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOd4ERf1E_FpCD5o1iVH6VXoFQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fupxOp2p0nzLgOjVOwY7TSJO.png?f=fotoalbum_large

------

Wel interessant om te lezen dat deze tabel (zo ook andere sites) aangeven dat F7 circa 50-65% filtert en 70% onder F8 zou vallen (als filterklasse). Desondanks noemt Orcon zijn filters F7 (onderste, in blauw);
Afbeeldingslocatie: https://www.123installatieshop.nl/autoimg/278972/1024x768/ffffff/iptdcb130890.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 18-09-2024 22:51 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:34
@big bang; De meerwerklijst is inmiddels beschikbaar, maar de vraag over de deadlines is wel een hele goede. Die nemen we mee. Bedankt.

@auditor86 Bedankt! Erg spannende maar ook hele leuke dingen komen er op ons af (en dan ook nog een 2e op komst! Goede tijden dus).
De opschortende/ontbindende voorwaarden had ik inderdaad al als vraag. De andere 2 vragen zeker nog niet, erg goede vragen om mee te nemen. Dank daarvoor!

@Danferno Bedankt. Goede punten en neem ik mee. Wat betreft de tuinvraag, wat kan dat verschil maken? Of er al grondverzet is gedaan?

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:08
Sincere1983 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:53:
@Danferno Bedankt. Goede punten en neem ik mee. Wat betreft de tuinvraag, wat kan dat verschil maken? Of er al grondverzet is gedaan?
In ons geval waren de twee finepoints enerzijds dat er een profielaanpassing moest gebeuren (meerdere dagen werk) en anderzijds dat er "gras moest zijn op zwarte grond". De definitie van zwarte grond is wat vaag, maar in ons geval hebben we zo wel gedaan gekregen dat ze met een hark alle middel- tot grote stenen uit de tuin verwijderd hebben (aardige klus op 200m²) en dat ze nu normaal ook grasmatten gaan leggen omdat er momenteel zandgrond ligt waar geen gras nooit acceptabel op zal groeien. In het lastenboek was dat letterlijk één zinnetje dat je makkelijk mist of niet opmerkt dat hij ontbreekt, maar dat gaat in ons geval wel makkelijk over 8K alles inbegrepen

• Marit1995
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-02 07:18
Hi allemaal, ik dacht ik ga toch eens hier vragen wat jullie kijk op onze situatie is. Wij hebben in 2023 een nieuwbouwhuis gekocht welke in 2022 in de verkoop is gegaan. De huizen zijn dus in de verkoop gegaan vóór de 0% btw regeling voor zonnepanelen. Wij zijn van mening dat de aannemer de btw van zonnepanelen dus aan ons moet corrigeren, gezien zij uit gaan van een hoger tarief. In het contract staat ook dat btw-wijzigingen moeten worden doorberekend. Zij gaan hier echter totaal niet op in en nemen ons argument niet serieus.

Zitten we goed, moeten we rechtsbijstand inschakelen? Of begrijpen we het hier toch verkeerd? Een argument van hun was ook "jullie hebben geen woning gekocht en een losse zonnepanelen installatie erbij. Maar een woning die aan alle eisen en normen voldoet. Onze prijzen staan vast." ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:18
SL65 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:43:
Heeft iemand tips voor partijen die schuttingen kunnen plaatsen? Heb al een aantal offertes opgevraagd bij partijen.

***members only***
https://verschutting.nl/

HD4Life @ Full-HD

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:29
Marit1995 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:03:
Hi allemaal, ik dacht ik ga toch eens hier vragen wat jullie kijk op onze situatie is. Wij hebben in 2023 een nieuwbouwhuis gekocht welke in 2022 in de verkoop is gegaan. De huizen zijn dus in de verkoop gegaan vóór de 0% btw regeling voor zonnepanelen. Wij zijn van mening dat de aannemer de btw van zonnepanelen dus aan ons moet corrigeren, gezien zij uit gaan van een hoger tarief. In het contract staat ook dat btw-wijzigingen moeten worden doorberekend. Zij gaan hier echter totaal niet op in en nemen ons argument niet serieus.

Zitten we goed, moeten we rechtsbijstand inschakelen? Of begrijpen we het hier toch verkeerd? Een argument van hun was ook "jullie hebben geen woning gekocht en een losse zonnepanelen installatie erbij. Maar een woning die aan alle eisen en normen voldoet. Onze prijzen staan vast." ..
Terugzoeken in dit topic gaat je al je antwoorden opleveren.
De bouwer zal de BTW moeten corrigeren. Wat voor PV installatie zit er bij je woning inbegrepen?
Gaat waarschijnlijk maar om tientjes tot enkele honderden euro's at best. Dus denk ook even na hoeveel moeite je hierin wilt stoppen.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
De vloerenboer wil een aanbetaling van ruim 50% nu hij de vloer gaat bestellen - is dit gebruikelijk? Ik vind het vrij fors :X

[ Voor 14% gewijzigd door Aubergine op 19-09-2024 14:37 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Aubergine schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:37:
De vloerenboer wil een aanbetaling van ruim 50% nu hij de vloer gaat bestellen - is dit gebruikelijk? Ik vind het vrij fors :X
Mijn vloerenboer wilde ook geld voordat het helemaal klaar was... dus heb ik de kosten van het materiaal betaald toen het geleverd was, hij blij en ik blij. Toen het werk klaar was heb ik de een restbedrag betaald totdat er 90% betaald was. Een dag later had ik toch schades gevonden en contact gehad waardoor er een verrekening kon plaats vinden. Mijn ervaring is zodra je alles betaald hebt dan kun je hoog of laag springen maar je hebt geen stok meer om mee te slaan dus aanbetalen doe ik niet meer.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28

j4y

Draakje5 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:45:

Ik heb een buurman welke een houtkachel in zn nieuwbouw woning heeft geïnstalleerd. Ik heb F7 60% filters van Itho. Helpt niks tegen de geurtjes helaas! Het enige is geloof ik een actieve koolstof filter wat ook in afzuigkappen zit. Maar dat moet geïnstalleerd worden en zitten ook flinke kosten aan.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
Aubergine schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:37:
Ik heb bij een tegel handel tegels besteld die moet ik een dag voor levering betalen. Tegelzetter 50% bij start werkzaamheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
j4y schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb een buurman welke een houtkachel in zn nieuwbouw woning heeft geïnstalleerd. Ik heb F7 60% filters van Itho. Helpt niks tegen de geurtjes helaas! Het enige is geloof ik een actieve koolstof filter wat ook in afzuigkappen zit. Maar dat moet geïnstalleerd worden en zitten ook flinke kosten aan.
Balen!
Dat je het nog in je hoofd krijgt om anno 2024 een houtkachel te installeren...

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:59:
[...]

Balen!
Dat je het nog in je hoofd krijgt om anno 2024 een houtkachel te installeren...
Dat ding heeft ook helemaal geen nut... met 3 min is je woonkamer warm en zweet je de tent uit...

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
vormulier schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:09:
[...]

Dat ding heeft ook helemaal geen nut... met 3 min is je woonkamer warm en zweet je de tent uit...
Ach, misschien wil hij wel een sauna met opgietruimte maken van zijn woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
vormulier schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:09:
[...]

Ik heb een gashaard in mijn gasloze :9 woning laten plaatsen omdat het en sfeer geeft, en je kan het daardoor ook snel echt even lekker opwarmen. Vooral op koude winterdagen is dat nog weleens lekker.
De bodemwarmtepomp de woning "even" 2 graden op laten stoken is niet te doen namelijk, dat duurt uren.

Hout zou ik niet snel kiezen inderdaad, die is namelijk niet snel uit te schakelen en ijlt dus behoorlijk na qua warmte en onderhoud/schoonmaak gevoelig en daarnaast doe je er inderdaad je buren geen plezier mee.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2024 21:10 ]

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:07
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:10:
[...]

Ik heb een gashaard in mijn gasloze :9 woning laten plaatsen omdat het en sfeer geeft, en je kan het daardoor ook snel echt even lekker opwarmen. Vooral op koude winterdagen is dat nog weleens lekker.
De bodemwarmtepomp de woning "even" 2 graden op laten stoken is niet te doen namelijk, dat duurt uren.

Hout zou ik niet snel kiezen inderdaad, die is namelijk niet snel uit te schakelen en ijlt dus behoorlijk na qua warmte en onderhoud/schoonmaak gevoelig en daarnaast doe je er inderdaad je buren geen plezier mee.
Dit laten wij ook doen, wij hebben het vooral voor de sfeer. Misschien een paar brand uurtjes per dag. Het is ook een eyecatcher, het wordt een roomdivider met ingebouwde wijnkoeler.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Marit1995 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:03:
Zij gaan hier echter totaal niet op in en nemen ons argument niet serieus.
Min of meer dezelfde situatie. Maar drie herinneringen en bijna een jaar verder, en nog steeds geen antwoord wat ze er van vinden.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Weet iemand een bedrijf of iemand die een opleveringskeuring kan doen in Noord-Limburg omgeving Venlo, ons huis wordt begin november opgeleverd.

Twijfel om het via VEH te doen.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:10:
[...]

bij ons zat er al een hout gestookte in, een mooie ook (kan je richten door te draaien). mocht de bodemwarmte storing hebben dan krijg ik de boel nog warm. Fijne gedachte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
leeri003 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:00:
Weet iemand een bedrijf of iemand die een opleveringskeuring kan doen in Noord-Limburg omgeving Venlo, ons huis wordt begin november opgeleverd.

Twijfel om het via VEH te doen.
Vanwaar de twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Veh kan best goed zijn. Alleen ja je weet niet wie je krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Strider schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:48:
Ik ben aan het rondkijken door wie ik straks de opleveringskeuring wil laten uitvoeren. Dit kan natuurlijk via vereniging eigen huis maar er zijn ook andere bedrijven die dit aanbieden.

Iemand toevallig bekend met https://www.bouwkeuringzuid.nl/ ? Hij heeft veel positieve Google reviews.
Hoe is deze bevallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
Goed, fijne man, achteraf ook nog een paar keer contact mee gehad voor wat vragen.
Door hem zijn er wel wat punten opgepakt die wij zelf nooit gezien zouden hebben.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Strider schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
[...]

Goed, fijne man, achteraf ook nog een paar keer contact mee gehad voor wat vragen.
Door hem zijn er wel wat punten opgepakt die wij zelf nooit gezien zouden hebben.
Ah tof! Mag ik vragen wat voor vragen je achteraf nog gesteld had aan hem?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08

Cordon

Lievelings jankert

17 oktober krijgen we de sleutels! Eerst over 2 weken de voorschouw! *O*

Nu snel al alle mensen regelen voor de muren, de vloeren en al het andere gedoe. Als 't allemaal gaat hoe het moet gaan zitten we begin december in de woning. :P

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
Wij hebben recent de koop- en aannemingsovereenkomt getekend. Over enkele weken zullen we naar de notaris gaan en we hebben nog niet met een aannemer gesproken. Mijn vraag is: wanneer in het traject raden jullie aan voor de keuken en badkamer te gaan kijken en uitzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:13
TNThomas schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:00:
Wij hebben recent de koop- en aannemingsovereenkomt getekend. Over enkele weken zullen we naar de notaris gaan en we hebben nog niet met een aannemer gesproken. Mijn vraag is: wanneer in het traject raden jullie aan voor de keuken en badkamer te gaan kijken en uitzoeken?
De aannemer wil op een gegeven moment een leidingenplan zien. Dat is de aanleiding om eens te gaan kijken. Uiteindelijk geven de keuken/badkamer boer geen leidingplan tot je een offerte hebt getekend.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
Bij mij zat de badkamer in het project de keuken niet. Ik heb een optie genomen en ben met de tekeningen van het huis voor een keuken gaan kijken voor dat ik definitief getekend heb. Ik wou weten waar ik qua prijs aan toe was. Heb ook kort na het tekenen voor het huis getekend voor de keuken. Moest ik wel een relatief kleine aanbetaling doen maar dan weet je dat de prijs niet zo heel veel hoger meer kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Als de keuken en badkamer via het project gaan, dan krijg je vanzelf de uitnodigingen. Bij ons was het ook niet mogelijk al eerder te gaan. Voor de keuken moesten we ook naar een specifieke vestiging. Voor de badkamer hadden ze een online tool.

Bij ons was de keuken voor de notaris, en de badkamer maanden na de notaris. Maar dit zal per project erg kunnen variëren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
Nu meteen! 8)7 8)7
Serieus, je kan niet vroeg beginnen met proberen erachter te komen wat je precies wilt.
Ook offertes voor keukens en badkamers kun je beginnen aan te vragen, om te weten wat mogelijk is en wat financieel ook haalbaar is.

De deadlines voor keukens en badkamers via het project zijn soms erg kort en als je dan pas gaat beginnen met bepalen wat je wilt kan het krap worden.Zoiezo als je droomkeuken en/of badkamer een ruwbouw aanpassing vergt dan wil je daar heel snel bij zijn.

• Krijgertje1979
[never mind]

[ Voor 96% gewijzigd door Krijgertje1979 op 21-09-2024 22:06 . Reden: dubbelpost door website error ]

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
Bedankt voor de reacties! Komende week meteen wat afspraken plannen bij keukenwinkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

utbone schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:13:
[...]

De aannemer wil op een gegeven moment een leidingenplan zien. Dat is de aanleiding om eens te gaan kijken. Uiteindelijk geven de keuken/badkamer boer geen leidingplan tot je een offerte hebt getekend.
Dat ligt enorm aan de aannemer. Bij ons was het "dit is het leidingenplan, zoek het maar uit met je keukenleverancier of een elektriciën/loodgieter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 17:39
GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:10:
[...]

Jazeker :).
@siemenz bij mij ook 2 jaar geleden.
Hoe is jouw ervaring met Schellevis tegels op de oprit? Las terug dat je grote tegels hebt liggen. Zakken deze schuin? Wij denken nu ook na over onze oprit en willen graag grote schellevis met een strookje grind of sedum ertussen. Maar zijn nog wat huiverig over evt. scheefzakken en onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Philonie schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:08:
[...]

Hoe is jouw ervaring met Schellevis tegels op de oprit? Las terug dat je grote tegels hebt liggen. Zakken deze schuin? Wij denken nu ook na over onze oprit en willen graag grote schellevis met een strookje grind of sedum ertussen. Maar zijn nog wat huiverig over evt. scheefzakken en onderhoud.
Hier ligt gewoon 30cm puingranulaat en dan een aantal cm straat zand en daarboven de 12cm dikke schellevis van 240x120cm a 1000kg per stuk. Die gaan echt geen kant op :). Ik heb inderdaad ook stroken grind ertussen. Voor het mooie had onze stroken grind iets smaller gemoeten, voor mij zijn ze nu OK maar voor de meeste mensen zijn het te grote stappen om op een schellevis uit te komen.

Bij mijn verzamelpost staat wel een foto:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 22-09-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Als er een projectleverancier is krijg je daar vanzelf een uitnodiging voor en kan je daar op wachten.

Is er geen projectleverancier, of wil je daar geen gebruik van maken:

- Als je wil dat de aannemer het leidingwerk doet voor je keuken en badkamer dan zou ik nu op pad gaan

- Als je het leidingwerk na oplevering (wil laten) aanpassen, dan kan je nu nog achterover leunen. Dan moet je zorgen dat je uiterlijk zo'n 8 weken voor de keuken/badkamer wil hebben een keuze hebt gemaakt. (of je moet voor de DYI Ikea-keuken gaan, dan heb je het allemaal zelf in de hand)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Bij ons inderdaad gekozen voor een IKEA keuken, maatje van me heeft de tekening gemaakt voor het leidingwerk. De aannemer wilde wel een tekening hebben dat was wel zo handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
FredvZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:41:
[...]

Als er een projectleverancier is krijg je daar vanzelf een uitnodiging voor en kan je daar op wachten.
Om 3 redenen zou ik daar niet op wachten:
1. 'Je moet over 3 weken de badkamer hebben uitgezocht. Wil je op een zaterdag? Ja dat kan niet meer. Neem maar vrij op dinsdag.' en 'Als je vandaag tekent, is dit de prijs. Teken je niet? Dan ben je te laat!' Soms zijn de termijnen echt onredelijk kort. Hoe eerder je er zelf klaar voor bent, hoe minder je onder druk gezet kan worden en je gewoon zelf keuzes kunt maken.
2. De projectleveranciers zijn doorgaans niet de goedkoopste. Vooraf andere partijen checken geeft je de mogelijkheid om te onderhandelen of gewoon voor een ander te gaan als dat aanbod of die service je meer aanspreekt.
3. Daarnaast vind ik zelf de ontwerpen van de meeste aanbieders ronduit matig. Veel verkopers zijn precies dat: verkoper en geen ontwerper. Ze tekenen gewoon in wat jij vraagt op de plek waar de keuken al vooraf bedacht is, in plaats van fatsoenlijk advies te geven op basis van de hele woning en eerlijk te zeggen dat een smal kookeiland in dat kleine hoekje echt onhandig is. Maar dat kost natuurlijk meer tijd en creativiteit.

Bij onze eerste nieuwbouwwoning hebben we netjes gewacht en waren we achteraf ontevreden. Bij onze huidige woning hebben we direct na het tekenen van de koopovereenkomst veel tijd gestoken in alle ontwerpen, zodat we bij iedere deadline al helemaal voorbereid waren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Vorige week de sleutel gekregen! O+
Heeft het zin rekeningen die in het bouwdepot horen, eerst zelf te betalen van een spaarrekening? En dan binnen 6 mnd aan de hypotheekverstrekker aan te geven dat ze het bedrag aan ons over mogen maken? De rente op het depot is stukken hoger dan wat ik krijg van de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

tomtom901

Moderator General Chat
Sharonh schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:26:
Heeft het zin rekeningen die in het bouwdepot horen, eerst zelf te betalen van een spaarrekening? En dan binnen 6 mnd aan de hypotheekverstrekker aan te geven dat ze het bedrag aan ons over mogen maken? De rente op het depot is stukken hoger dan wat ik krijg van de bank...
Ja, dat kan je doen, vraag is of het over dusdanige bedragen gaat dat het je een enorm voordeel oplevert - wel rekening houden met onverwachte tegenslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Dat ligt aan de voorwaarden. Soms mag je zelf declareren, soms willen ze alleen rechtstreeks aan leveranciers betalen. In ons geval zou dit niet gekund hebben, maar je moet dit dus aan de bank vragen, niet hier.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tomtom901 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:52:
[...]

Ja, dat kan je doen, vraag is of het over dusdanige bedragen gaat dat het je een enorm voordeel oplevert - wel rekening houden met onverwachte tegenslagen.
Dat ligt dus aan de specifieke hypotheek. Bij ons kon dat echt niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Bij ons was er weinig verschil in rente. Alles wat niet via de bouwer ging, ging toch via onze rekening. Dus die zouden we hebben kunnen opsparen. Maar niet die voor de bouw zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:26
Afgezien van de voorwaarden van je bank moet je ook even het sommetje maken of het renteverschil wel écht zo hoog is.

De rente op het bouwdepot (die je ‘ontvangt’ zolang je niet onttrekt) gaat effectief af van de rente die je betaalt op je lening. Met andere woorden: je hebt minder hypotheekrenteaftrek zolang je niet je bouwdepot gebruikt.

Dus is die “netto rente” wel echt hoger dan je spaarrente?

Let er daarbij ook op of je echt dezelfde rente krijgt op je bouwdepot als je betaalt op je lening, want er zit soms een (al dan niet als ‘administratiefee’ of iets dergelijks) verborgen renteverschil.

En zoals anderen opmerken: soms mag je alleen onttrekken van je bouwdepot met rechtstreekse betaling van facturen en niet met betaling aan jouzelf. Dus kijk daar goed naar…

Je wil niet je flexibiliteit (financiële ruimte) kwijtraken doordat je je spaargeld eerst hebt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
auditor86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:37:
[...]

Gefeliciteerd, er gaat veel op je af komen!

In mijn ervaring weten makelaars niet veel over de planning en meerwerk. Die dingen komen als je met de aannemer aan tafel zit.

Belangrijk om wel nu met de makelaar te bespreken:
- wat is de verwachte datum van passeren bij notaris (ivm geldigheid hypotheek offerte)
- welk waarborgfonds het project gebruikt en of ze een standaard koopaanneemovereenkomst gebruiken, zoals bijvoorbeeld woningborg.
-opschortende voorwaarden (voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voor de bouw start)
-ontbindende voorwaarden (voorwaarden waarmee jij de bouw kunt ontbinden)
Zoals ik het nu zie en lees maken ze gebruik van Woningborg. Dit lijkt me een, voor ons als koper zijnde, goede regeling (zo op het eerste oog)? Nog iets waar ik op moet letten in dat licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:26
Sincere1983 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:08:
[...]

Zoals ik het nu zie en lees maken ze gebruik van Woningborg. Dit lijkt me een, voor ons als koper zijnde, goede regeling (zo op het eerste oog)? Nog iets waar ik op moet letten in dat licht?
Ons vorige en huidige project zijn ook met wooningborg. Geen op of aanmerkingen wat dat betreft.

Wacht wel met tekenen bij de notaris tot je het certificaat in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[...]

Ik heb SWK, maar dat is volgens mij hetzelfde alleen ander naampje.
Niet iets waar je op hoeft te letten, de garantie is dat een andere bouwer het afmaakt mocht de huidige failliet gaan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:18
Heeft er toevallig iemand ervaring met het volgende:

Woning heeft standaard energielabel A+++. Nu kunnen wij voor de optie met zonnepanelen kiezen zodat de woning naar A++++ gaat. Met A++++ zouden wij 10.000 euro meer kunnen lenen ten opzichte van de standaard situatie. De prijs voor de optie van zonnepanelen is nog niet bekend (in de verbouwingsspecificatie wel ruim het geld voor gereserveerd, 6000 euro voor 6 indak zonnepanelen), de optie wordt pas definitief nadat de hypotheek rond moet zijn en daardoor gaat de bank niet akkoord dat de woning naar A++++ gaat bij oplevering. Zij willen hier een bevestiging van vanuit de aannemer doordat dit in de koop- aanneemovereenkomst zou komen te staan maar daar wil de aannemer niet aan meewerken.

Bedankt alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door svenie3000 op 24-09-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
svenie3000 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:58:
Heeft er toevallig iemand ervaring met het volgende:

Woning heeft standaard energielabel A+++. Nu kunnen wij voor de optie met zonnepanelen kiezen zodat de woning naar A++++ gaat. Met A++++ zouden wij 10.000 euro meer kunnen lenen ten opzichte van de standaard situatie. De prijs voor de optie van zonnepanelen is nog niet bekend (in de verbouwingsspecificatie wel ruim het geld voor gereserveerd, 6000 euro voor 6 indak zonnepanelen), de optie wordt pas definitief nadat de hypotheek rond moet zijn en daardoor gaat de bank niet akkoord dat de woning naar A++++ gaat bij oplevering. Zij willen hier een bevestiging van vanuit de aannemer doordat dit in de koop- aanneemovereenkomst zou komen te staan maar daar wil de aannemer niet aan meewerken.

Bedankt alvast!
Lastige situatie want de aannemer zal die bevestiging gewoon niet gaan afgeven. Ik ken de voorwaarden en ze hebben zich gewoon op meerdere manieren ingedekt om niet te hoeven voldoen aan het A++++ label. Je zou misschien door de aannemer op papier kunnen laten zetten dat de intentie is om 6 panelen af te nemen en dat daarmee mogelijk A++++ gehaald wordt en hopen dat de bank daarmee akkoord gaat.

Hier enkele van de disclaimers die de aannemer stelt waardoor ze de bevestiging van A++++ of uberhaupt het plaatsen van de zonnepanelen niet zullen afgeven:
  • De opbrengst is nog niet bekend:
    In verband met de snelle technische ontwikkelingen in combinatie met de snel fluctuerende markt kunnen wij pas in een zeer laat stadium specificaties geven over de gebruikte zonnepanelen en over het exacte aantal.
    Wij kunnen merk, type, kleur en definitieve opbrengst pas bekend maken nadat de zonnepanelen zijn ingekocht, doorgaans worden de zonnepanelen pas ingekocht vlak voordat de zonnepanelen aangebracht worden.
    Let op: tijdens het maken van uw keuze is deze informatie dus nog niet bekend!
  • Er zijn veel meer factoren dan alleen de zonnepanelen die invloed hebben op het energielabel:
    De optie wordt aangeboden voor de basis, de "standaard" woning.
    Eventuele opties (uitbreidingen, dakkapellen etc.) kunnen invloed hebben
    op de energetische prestatie van de woning waardoor de extra PV-panelen
    opgenomen in deze optie wellicht niet meer toereikend zijn om de woning
    te laten voldoen aan het energielabel A++++.
  • Beschikbare ruimte op het dak kan achteraf ontoereikend zijn:
    Door de keuze voor dakkapellen of dakramen kan het beschikbare dak oppervlak
    waar PV-panelen aangebracht kunnen worden beperkt worden waardoor het aantal
    aan te brengen PV panelen en/of de oriëntatie wellicht niet meer voldoet om
    het energielabel A++++ te halen.
  • Zelfs als je de zonnepanelen koopt heb je geen zekerheid dat ze ook allemaal geinstalleerd worden:
    In verband met de werkvoorbereiding is het noodzakelijk eventuele optionele
    (extra) zonnepanelen in een vroeg stadium inzichtelijk te hebben, dit kan
    invloed hebben op de kap. Mocht het voorkomen dat in een later stadium blijkt
    dat het aantal zonnepanelen dat u in opdracht gegeven heeft te groot is.
    Dus dat niet alle zonnepanelen geplaatst kunnen worden, behouden wij ons het
    recht voor om de zonnepanelen die we niet op het dak kunnen plaatsen aan u
    verrekenen. Dit houd dan automatisch ook in dat de woning NIET kan voldoen
    aan de eisen van het energielabel A++++.
Al met al hebben ze zich zo goed ingedekt dat het raar zou zijn als ze nu wel ineens een bevestiging kunnen geven over het label. Ze weten ten slot van rekening niet eens wat het vermogen van de panelen gaat worden. Ik vind het wel schandalig dat ze je in een positie zetten waarin je panelen moet kopen zonder de prijs te weten, niet te weten welk effect het gaat hebben op het energielabel, niet te weten wat de opbrengst gaan zijn en niet de garantie te krijgen dat ze ook allemaal op het dak terrecht komen. Dat de bank hier niet mee akkoord gaat kan ik wel inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
[...]

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb SWK, maar dat is volgens mij hetzelfde alleen ander naampje.
Niet iets waar je op hoeft te letten, de garantie is dat een andere bouwer het afmaakt mocht de huidige failliet gaan.
Daar hebben we in mijn projectje mee te maken gehad. Driekwart van de huizen was opgeleverd toen de aannemer failliet ging. Het duurde bijna twee jaar voor Woningborg op aandringen van de gemeente toch maar eens werk ging maken van het afbouwen.

Een van de kopers had wat vragen over bepaalde keuzes die tijdens het afbouwen werden gemaakt;
Antwoord afbouw aannemer : "Met jouw heb ik niks te schaften"
Antwoord Woningborg : "Dat hoeven wij niet met u af te stemmen/overleggen"
Dus naar de rechtsbijstand : "Helaas hebben ze gelijk"

Dus ja, je huis wordt afgebouwd. Maar wanneer en hoe moet je maar afwachten. Nu was het hier wel een geval apart, veel gedoe ook over aanpassingen op de originele vergunning. Maar uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen.

Buiten de afbouw garantie nemen ze trouwens ook een stuk algemene garantie over. Zo is bij de huizen die al opgeleverd waren nog houten bekleding vervangen. Het orignele waai-bomen hout was na een jaar al begonnen met afbladderen en kromtrekken. Dat werd wel redelijk snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Volgens dit artikel moet wat jij wil zeker kunnen:
https://www.volkshuisvest...op-basis-van-energielabel

Met A+++ kan je 30k extra lenen voor de aanschaf en 10k extra lenen voor duurzame, energiebesparende maatregelen/verbouwingen. Van dat laatste kan je prima zonnepanelen kopen.

Daarmee kan je ook de bank overtuigen: Ze lenen je geld voor de aanschaf van een nieuwbouw A+++ die je direct gaat verbouwen naar A++++.
En daarmee vervalt het risico dat de bank jou een hypotheek geeft voor de aanschaf van A++++ woning zonder dat 100% contractueel vast staat dat het een A++++ woning wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Zoals ik het nu zie en lees maken ze gebruik van Woningborg. Dit lijkt me een, voor ons als koper zijnde, goede regeling (zo op het eerste oog)?
Woningborg is inderdaad heel fijn.
Nog iets waar ik op moet letten in dat licht?
Jazeker. Het belangrijkste is dat je nooit een factuur te vroeg betaalt. De bouwer moet jou, bij elke factuur, gelegenheid geven om zelf te controleren dat datgene wat bij die termijn hoort ook daadwerkelijk uitgevoerd is. Zo niet, dan loop je het risico het volledige factuurbedrag te verliezen bij een faillissement.

Voorbeelden van zaken die vaak niet af zijn:
- Bij het "gereedkomen van de vloer" zijn de naden nog niet dichtgemaakt met beton. Dat hoort wel.
- Bij het "waterdicht" zijn van de woning zijn de platte daken nog niet helemaal klaar (daktrim ontbreekt nog). Dat hoort wel.
- Bij de termijn "afgewerkte vloeren" zijn de vloeren van de badkamer en toilet nog niet gestort. Dat hoort wel (of er moeten afspraken over gemaakt worden, bijvoorbeeld dat het tegelwerk in het cement gezet wordt en de tegelzetter dus de zandcementvloer legt, niet de aannemer).

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Inmiddels hebben we ook de makelaar gesproken en uit dat gesprek kwamen een aantal tips voor het meerwerk welke ik op zich kon volgen (maar ik me afvraag of een makelaar niet ook een belang heeft en was benieuwd naar jullie mening.
Hier het overzicht:

- Aanbouw 2,4 mtr € 33k (Aanbouw 1,2mtr is 24,5k). Tip van de makelaar is die 2,4mtr binnen te nemen ondanks dat je daarmee wat meer van je tuin opgeeft. (achter tuin is ong. 120m2 excl. aanbouw).
- dakraam € 2.2k op 2e verdieping voor meer licht in een te creeeren werkkamer.
- Separate toiletruimte 2e verdieping € 7k ( hier zitten standaard ook 2 slaapkamers en een kleine extra badkamer, tip van makelaar was om dit al mee te nemen voor de toekomst en omdat hier meerwaarde in zit, ik vraag me dit af).
- deurkozijn tussen berging en woning € 3k (de deur komt dan 'in' de keuken, voordeel is dat de berging ook als bijkeuken kan dienen en de berging mag hiermee volgens de makelaar als woonoppervlak gerekend worden (klopt dit?).
- stalen kozijnen wijzigen naar houten + stompe deuren (x11) € 8k
- Deuren wijzigen in stompe deuren (x11) € 3.5k
- Dubbele tuindeuren vervangen voor schuifpui € 2.5k
- buitenkraan (700e) met schrobput (500e)
- Dichtzetten van de V-naden in het plafond (x3) (€2.8k)
- Leveren een aanbrengen van massieve binnendeuren (1500e)
- Dichte trap (€ 1k)

Daarnaast nog een stel kleine posten (mantelbuizen, extra wcds etc).

Voor de beeldvorming van de deur en de keuken incl. de aanbouw heb ik snel een schets gemaakt (let dus aub. niet op de type kastjes etc, maar was meer voor het beeld van de maten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9HhyI2alTSmXzRjY3dm8KHMtSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Da2EPJHUcYKrdeF9dwI5Wa1.jpg?f=fotoalbum_large
(dus, zonder uitbouw zou de keuken 3,73mtr zijn, met uitbouw van 2,4mtr is deze dus 6,13mtr). Reden voor de positie van de deur is ivm. berging positie (zie onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL8RAHesZ8hggrKONZsBKfPGB9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z17pB7UYePFvMr9XZVv8KL0.jpg?f=user_large

Reden dat we hier nu al zo mee bezig zijn is omdat we al vlot keuzes moeten gaan maken voor de meerwerkposten (ivm. de financien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:18
Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:26:
Inmiddels hebben we ook de makelaar gesproken en uit dat gesprek kwamen een aantal tips voor het meerwerk welke ik op zich kon volgen (maar ik me afvraag of een makelaar niet ook een belang heeft en was benieuwd naar jullie mening.
Hier het overzicht:

- Aanbouw 2,4 mtr € 33k (Aanbouw 1,2mtr is 24,5k). Tip van de makelaar is die 2,4mtr binnen te nemen ondanks dat je daarmee wat meer van je tuin opgeeft. (achter tuin is ong. 120m2 excl. aanbouw).
- Separate toiletruimte 2e verdieping € 7k ( hier zitten standaard ook 2 slaapkamers en een kleine extra badkamer, tip van makelaar was om dit al mee te nemen voor de toekomst en omdat hier meerwaarde in zit, ik vraag me dit af).
- deurkozijn tussen berging en woning € 3k (de deur komt dan 'in' de keuken, voordeel is dat de berging ook als bijkeuken kan dienen en de berging mag hiermee volgens de makelaar als woonoppervlak gerekend worden (klopt dit?).
- Dichte trap (€ 1k)

Voor de beeldvorming van de deur en de keuken incl. de aanbouw heb ik snel een schets gemaakt (let dus aub. niet op de type kastjes etc, maar was meer voor het beeld van de maten).
[Afbeelding]
(dus, zonder uitbouw zou de keuken 3,73mtr zijn, met uitbouw van 2,4mtr is deze dus 6,13mtr). Reden voor de positie van de deur is ivm. berging positie (zie onder):
[Afbeelding]

Reden dat we hier nu al zo mee bezig zijn is omdat we al vlot keuzes moeten gaan maken voor de meerwerkposten (ivm. de financien).
Houd er met ‘Dubbele tuindeuren vervangen voor schuifpui’ in ieder geval rekening mee dat de breedte waar je doorheen kan minder wordt.

De stalen kozijnen en stompe deuren is vooral ook een keuze, bij ons zijn ze met bovenlicht en dat is niet echt luxe. Wat ik wel vreemd vind is dat stompe deuren kiezen en massive binnendeuren apart genoemd staat.

Mocht de 2e verdieping geen dakraam hebben dan is een dakraam wel aan te raden, wat is het formaat van het dakraam? Bij ons was het voor die prijs een dakraam van 55x94cm.

Schrobput onder buitenkraan hangt er ook van af waar je het voor gaat gebruiken, is het enkel om de planten water te geven in de tuin dan vond ik zelf de schrobput niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:26:
Hier het overzicht:

- Dichte trap (€ 1k)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het zijn allemaal mooie opties, maar je zal zelf de afweging moeten maken of het past binnen je budget en of het jouw deze prijzen waard is. Je noemt hier 18,5K aan opties die met deuren te maken hebben. Houten kozijnen zijn uiteraard mooier dan stalen, maar 8K is dan wel weer veel geld. Bij de schuifpui moet je jezelf ook afvragen in hoeverre je daar functioneel ook echt iets aan hebt. Een gewone deur is over het algemeen prettiger om open te doen als je er doorheen wilt lopen. Een schuifpui is praktischer als je hem helemaal open wil zetten in de zomer. Maar nieuwe woningen zijn zo goed geissoleerd dat je dat eigenlijk niet wil. Je wil in de zomer vooral proberen de warmte buiten te houden en dat gebeurt niet als je de schuifpui helemaal open zet. Tenzij je natuurlijk een dichte overkapping aan de woning wil maken.

Een ander punt waar je kritisch naar zou kunnen kijken is het dichtmaken van de V-naden. Dat is natuurlijk mooier, maar heb je al geinformeerd bij een stukadoor wat zij daarvoor rekenen? Bij dit soort klusjes is het vaak duurder om het via het project te laten doen en uiteindelijk moet er toch een stukadoor of schilder komen die de muren gaat afwerken.

Een uitbouw zou ik zeker via het project laten doen. Een uitbouw biedt heel veel mogelijkheden in de woning. Ik zie op jouw tekening wel dat je met de uitbouw van 2,4m een hoekje creëert tussen 2 muren. Dat wordt dan zo'n hoekje waar je eigenlijk niet heel veel mee kan. Je zou nog kunnen kijken of je ook de berging kan verlengen of misschien is een uitbouw van 1,2m wel voldoende. Dat ligt weer helemaal aan de plannen die je hebt voor in de woning. Ik zou mij daarbij niet teveel zorgen maken om de hoeveelheid tuin die je overhoudt.

• Homer-Simpson
@Sincere1983 hoewel het een persoonlijke keuze is hebben wij er juist voor gekozen om het separate toilet op de eerste verdieping te laten vervallen ten gunste van het oppervlakte van een slaapkamer. In de badkamer was voldoende ruimte om een toilet op te nemen.

• auditor86
Bij de uitbouw zou ik persoonlijk wel rekening houden met de tuin die je over houdt. Wij hebben bewust een huis met een mooie tuin gekozen, en 1.2 uitbouw is voor ons meer dan genoeg extra ruimte

• Krijgertje1979
[quote]Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:26:

De makelaar krijgt volgens mij niks extra's afhankelijk van de opties die je afneemt en in deze markt verkoopt een huis toch wel, dus het advies lijkt me welbedoelt en zal grotendeels ook overeenkomen met de mening op dit forum. 2.4 uitbouw levert 14.2 m2 extra woonoppervlak op. In onze wijk is de m2 prijs rond de 5k dus zou 71k waarde opleveren dus een ruime verdubbeling van je investering . 1.2m uitbouw levert dan 35.5k op, wat maar 10k extra waarde is boven de investering. Als je in plaats van 120m2, 105m2 tuin prima vind zou ik het gewoon doen.

Deurkozijn naar berging, maakt de berging absoluut niet zomaar een verblijfsruimte, daar zijn nog veel meer criteria voor, maar het zou een eerste stap kunnen zijn om er een verblijfsruimte van te maken.

Toilet wel of niet apart zal iedereen verschillend over denken. Zou voornamelijk proberen na te gaan wat je zelf het fijnste lijkt. Bij mij zit toilet in badkamer, maar met 3 toiletten in onze woning komt het niet voor dat iemand niet naar toilet kan omdat badkamer bezet is en vice versa, maar geen toilet in badkamer geeft wat meer ruimte en flexibiliteir hoe je de badkamer kunt inrichten.

Dakraam als er geen licht is op zolder zou ik altijd doen, na mijn eigen ervaringen. Hoewel je dat ook meteen achteraf kunt doen, is het wel fijn als deze er al is. Wel weten welke maat er komt en als je iets in gedachten hebt, gewoon vragen.

• Sincere1983
svenie3000 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:51:
[...]

Houd er met ‘Dubbele tuindeuren vervangen voor schuifpui’ in ieder geval rekening mee dat de breedte waar je doorheen kan minder wordt.

De stalen kozijnen en stompe deuren is vooral ook een keuze, bij ons zijn ze met bovenlicht en dat is niet echt luxe. Wat ik wel vreemd vind is dat stompe deuren kiezen en massive binnendeuren apart genoemd staat.

Mocht de 2e verdieping geen dakraam hebben dan is een dakraam wel aan te raden, wat is het formaat van het dakraam? Bij ons was het voor die prijs een dakraam van 55x94cm.

Schrobput onder buitenkraan hangt er ook van af waar je het voor gaat gebruiken, is het enkel om de planten water te geven in de tuin dan vond ik zelf de schrobput niet nodig.
De voornaamste reden voor mij van de schuifpui is eigenlijk dat je dan aan de buitenzijde geen openslaande deuren hebt waar je rekening mee hoeft te houden.

De stalen kozijnen etc. staan separaat beprijst in de meerwerklijst. Eerst 730e per deur om deze te wijzigen naar een houten binnendeurkozijn met stompe binnendeuren (honingraat). Ik rekende dus 1 post teveel voor alleen het wijzigen, bedankt, scheelt weer 3500 euro).
Het wijzigen van honingraat naar massieve deuren is per deur 135e.

Het dakraam is een versie van 1140x1180mm. Er zitten wel 2 ramen maar een dakraam geeft behoorlijk wat extra licht wat in een toekomstige werkkamer wel prettig is.

De schrobput is met name ivm. het gebruiken van de tuinslang en dan geen onnodige plassen water in de tuin te hebben als je het kraantje gebruikt. Iets waar ik me nu wel eens aan stoor als we bijv. de hond hebben afgespoeld.

• Sincere1983
Flying35 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:54:
[...]

Een ander punt waar je kritisch naar zou kunnen kijken is het dichtmaken van de V-naden. Dat is natuurlijk mooier, maar heb je al geinformeerd bij een stukadoor wat zij daarvoor rekenen? Bij dit soort klusjes is het vaak duurder om het via het project te laten doen en uiteindelijk moet er toch een stukadoor of schilder komen die de muren gaat afwerken.
Ik verwacht dat we de stucadoor eerst alleen de muren gaan laten doen. Vandaar het dichtzetten vanuit project zodat het spuitwerk wel doorloopt. Het stucen van de plafonds zou ik naar verwachting wat later laten doen ivm. scheuren door het zetten. Of is dat meer iets van 'vroeger' ?

• Sincere1983
Krijgertje1979 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:14:
[quote]Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:26:

De makelaar krijgt volgens mij niks extra's afhankelijk van de opties die je afneemt en in deze markt verkoopt een huis toch wel, dus het advies lijkt me welbedoelt en zal grotendeels ook overeenkomen met de mening op dit forum. 2.4 uitbouw levert 14.2 m2 extra woonoppervlak op. In onze wijk is de m2 prijs rond de 5k dus zou 71k waarde opleveren dus een ruime verdubbeling van je investering . 1.2m uitbouw levert dan 35.5k op, wat maar 10k extra waarde is boven de investering. Als je in plaats van 120m2, 105m2 tuin prima vind zou ik het gewoon doen.

Deurkozijn naar berging, maakt de berging absoluut niet zomaar een verblijfsruimte, daar zijn nog veel meer criteria voor, maar het zou een eerste stap kunnen zijn om er een verblijfsruimte van te maken.

Toilet wel of niet apart zal iedereen verschillend over denken. Zou voornamelijk proberen na te gaan wat je zelf het fijnste lijkt. Bij mij zit toilet in badkamer, maar met 3 toiletten in onze woning komt het niet voor dat iemand niet naar toilet kan omdat badkamer bezet is en vice versa, maar geen toilet in badkamer geeft wat meer ruimte en flexibiliteir hoe je de badkamer kunt inrichten.

Dakraam als er geen licht is op zolder zou ik altijd doen, na mijn eigen ervaringen. Hoewel je dat ook meteen achteraf kunt doen, is het wel fijn als deze er al is. Wel weten welke maat er komt en als je iets in gedachten hebt, gewoon vragen.
Dat was inderdaad ook de beredenering van de makelaar. Overigens hebben we naast de 120m2 achtertuin ook nog een behoorlijke voortuin die relatief diep is dus daar kunnen we ook nog wat moois van maken. We zijn ook geen enorme tuinmensen en het project is een erg groen project (dus genoeg 'buiten om ons heen').

Toilet op de 2e verdieping is niet op de badkamer, dat scheelt dus ook.

• Sincere1983
Homer-Simpson schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:59:
@Sincere1983 hoewel het een persoonlijke keuze is hebben wij er juist voor gekozen om het separate toilet op de eerste verdieping te laten vervallen ten gunste van het oppervlakte van een slaapkamer. In de badkamer was voldoende ruimte om een toilet op te nemen.
Die optie is er niet :) en zou ik ook niet willen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:14:
[...]

De schrobput is met name ivm. het gebruiken van de tuinslang en dan geen onnodige plassen water in de tuin te hebben als je het kraantje gebruikt. Iets waar ik me nu wel eens aan stoor als we bijv. de hond hebben afgespoeld.
Als het enkel is om incidenteel wat water op te vangen dan zou ik een infiltratieput kopen. Kost nog geen € 100,- en is echt prima zelf te installeren. Gebruiken wij zelf ook en bevalt prima. Scheelt je ook ruim € 400,-.

• Sincere1983
[...]
Een uitbouw zou ik zeker via het project laten doen. Een uitbouw biedt heel veel mogelijkheden in de woning. Ik zie op jouw tekening wel dat je met de uitbouw van 2,4m een hoekje creëert tussen 2 muren. Dat wordt dan zo'n hoekje waar je eigenlijk niet heel veel mee kan. Je zou nog kunnen kijken of je ook de berging kan verlengen of misschien is een uitbouw van 1,2m wel voldoende. Dat ligt weer helemaal aan de plannen die je hebt voor in de woning. Ik zou mij daarbij niet teveel zorgen maken om de hoeveelheid tuin die je overhoudt.
Het is overigens een uitbouw excl. berging. Vandaar dat, ook door de positie van de deur, daar inderdaad een wat vreemd hoekje komt, daar heb ik nu dus een koffiehoek bedacht.

• Sincere1983
NACrat schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:21:
[...]

Als het enkel is om incidenteel wat water op te vangen dan zou ik een infiltratieput kopen. Kost nog geen € 100,- en is echt prima zelf te installeren. Gebruiken wij zelf ook en bevalt prima. Scheelt je ook ruim € 400,-.
Dat kende ik nog niet. Goede tip.

• twi

twi

Met een tuin van 105-120m2 zou ik zeker niet kiezen voor een schuifpui. Een gewone deur is veel praktischer. Wij hebben wél voor een schuifpui gekozen, maar hebben een aanzienlijk kleinere tuin waardoor het eigenlijk wel "moest". Maar ik zou als de ruimte het toe zou hebben gelaten, voor openslaande deuren hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
twi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:44:
Met een tuin van 105-120m2 zou ik zeker niet kiezen voor een schuifpui. Een gewone deur is veel praktischer. Wij hebben wél voor een schuifpui gekozen, maar hebben een aanzienlijk kleinere tuin waardoor het eigenlijk wel "moest". Maar ik zou als de ruimte het toe zou hebben gelaten, voor openslaande deuren hebben gekozen.
Kan je toelichten waarom je daarvoor zou hebben gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
twi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:44:
Wij hebben een schuifpui, en ik denk dat de keuze ook wel afhankelijk is van de indeling van je tuin. Onze tuin is bijvoorbeeld niet zo diep (~8m) maar wel vrij breed (~15m). Ons terras zit direct voor de plek van de schuifpui. Als we daar voor openslaande deuren hadden gekozen had dit flinke impact gehad op de bruikbare ruimte van ons terras en hadden we dus een groter terras moeten intekenen.

Wat ik wel een nadeel vind van onze schuifpui is dat uiteindelijk de doorloopruimte relatief smal is. Bij openslaande deuren heb je natuurlijk een grote ruimte naar buiten toe en heb je wat meer het buitengevoel dat je naar binnen kunt halen. Gelukkig hebben we bij onze keuken ook nog een deur naar buiten toe en dus meerdere plekken om naar buiten te kunnen lopen.

• Blik1984
Homer-Simpson schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:59:
In principe heeft een apart toilet de voorkeur. Dat heeft meerwaarde tov die extra m1 in een slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Wij hebben openslaande deuren in huidige huis, maar we doen ze nooit beide tegelijk open, om de reden, zoals eerder gezegd, we in de zomer de warmte buiten willen houden. Dus we laten de deuren vaak dicht ook als we in de tuin zitten. In ons volgende huis hebben we dan ook gewoon de standaard loopdeur. Want zo gebruiken we het nu ook effectief.

• Sincere1983
Vwb. schuifpui/dubbele deuren;
De tuin is ongeveer 11 meter diep (met aanbouw zal dit 8 a 9 meter diep zijn) en ruim 10 meter breed.

Wat wellicht wel een belangrijke is, is dat de auto's op een hof aan de achterzijde gaan komen. voorzijde blijft dus autovrij. Dat betekent dat je in principe met grote regelmaat achterom komt, dat zou dan in prinicipe door de berging kunnen, maar je zal ook veel regelmatiger door de tuindeur/schuifpui lopen. Dan is een tuindeur wel veel praktischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Het zijn allemaal mooie opties, maar je zal zelf de afweging moeten maken of het past binnen je budget en of het jouw deze prijzen waard is. Je noemt hier 18,5K aan opties die met deuren te maken hebben. Houten kozijnen zijn uiteraard mooier dan stalen, maar 8K is dan wel weer veel geld. Bij de schuifpui moet je jezelf ook afvragen in hoeverre je daar functioneel ook echt iets aan hebt. Een gewone deur is over het algemeen prettiger om open te doen als je er doorheen wilt lopen. Een schuifpui is praktischer als je hem helemaal open wil zetten in de zomer. Maar nieuwe woningen zijn zo goed geissoleerd dat je dat eigenlijk niet wil. Je wil in de zomer vooral proberen de warmte buiten te houden en dat gebeurt niet als je de schuifpui helemaal open zet. Tenzij je natuurlijk een dichte overkapping aan de woning wil maken.
Grappig, ik zou dit juist compleet andersom redeneren. Door openslaande deuren te kiezen, kies je ervoor om 2 deuren makkelijk open te kunnen zetten en dus meer connectie te creëren met je buitenruimte, waarbij je dus vaker deze deuren volledig open zou hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:05
Ook meteen het nadeel van die deuren: die zijn of helemaal open, of helemaal dicht. Een schuifpui zet je makkelijk op een kiertje als je wel wat frisse lucht wilt maar niet alles open wilt zetten. Er zijn voor- en nadelen van beide, maar wij hebben wel echt heel bewust voor die schuifdeuren gekozen. Nu is dat in ons geval wel dubbele schuifdeuren met zijlichten, dus het is wellicht anders als je maar 1 schuifdeur hebt.

Deze discussie komt zo nu en dan weer terug, dus als je op schuifdeur zoekt kom je meer ervaringen tegen.

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:20
Wij hebben beide, openslaande deuren en een vergrote schuifpui. Als ik het overnieuw moest doen kwamen er twee schuifpuien. Meer openuitstraling wanneer deze dicht zitten en aangezien bij ons ook het terras over heel de breedte loopt tegen het huis aan verlies je minder ruimte bij je terras. Het is dus allemaal zeer persoonlijk.

• twi

twi

Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:55:
[...]

Kan je toelichten waarom je daarvoor zou hebben gekozen?
De handeling om een deur te openen, is in de praktijk gewoon omslachtiger. Om te sluiten overigens ook. Zoals al eerder aangegeven, werkt de ventilatie in huis beter wanneer je alles dicht houdt. Bovendien zit je best een lange tijd in een zanderige bende wanneer je nieuwbouw koopt, waardoor je deuren niet heel soepel over de rails glijden.

Daarnaast zitten wij zelf met het probleem dat bij het sluiten van de hoofddeur, het secundaire deel soms ook verschuift. Dat is natuurlijk enorm afhankelijk van het soort deur wat je krijgt (een enkele of een dubbele, zoals bij ons). Maar het is kneiter irritant als je met een kind in je hand de schuifdeur dichttrekt, en niet op slot kunt doen omdat de andere deur een paar mm is verschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Blik1984 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:15:
[...]

In principe heeft een apart toilet de voorkeur. Dat heeft meerwaarde tov die extra m1 in een slaapkamer.
Dat gaf ik dus aan, dat is een persoonlijke afweging. Ik geloof nooit dat het een dealbreaker is om je huis nog ooit verkocht te krijgen. En qua praktische indeelbaarheid/inzetbaarheid van een slaapkamer kan die m2 net het verschil maken.

• Diablow
Je zou een infiltratie put kunnen overwegen in plaats van een schrobput, zeker als het vooral voor de hond afspoelen is.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
Het fijne van een schuifpui is dat je altijd een vrijwel onbelemmerd uitzicht hebt op de tuin.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat ons huis maar 5 m breed is. De schuifpui is 4m breed.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met de inrichting van onze badkamer via de projectontwikkelaar. Standaard zit hier een basic badkamer bij. We willen deze graag upgraden en hebben inmiddels een offerte ontvangen. Voor een badkamer van 3.5x2.5 meter bedraagt de meerprijs ten opzichte van de standaard: €11.500 voor tegelwerk en €15.000 voor sanitair, inclusief montage. In totaal komt dit neer op meer dan €26.000 aan extra kosten.

We hebben het hier over een badkamer zonder bad, wel een muurtje t.b.v. inloopdouche met een basic grohe regendouche, dubbele wastafel en een toilet-douche. Echt niks bijzonders.

Sommige van jullie hebben met hetzelfde bijltje gehakt en ik merk uit de offerte dat de prijzen aan de achterlijk hoge kant zijn, zeker voor het sanitair en tegelwerk. Daarom zijn we op zoek naar advies. Zijn jullie met de offerte van de aangesloten leverancier naar andere badkamerzaken gegaan om prijzen te vergelijken? Of hebben jullie op een andere manier geprobeerd een betere deal te krijgen?

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen om een beter beeld te krijgen van onze mogelijkheden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door Imperium op 25-09-2024 19:15 ]

• Blik1984
Homer-Simpson schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:15:
[...]

Dat gaf ik dus aan, dat is een persoonlijke afweging. Ik geloof nooit dat het een dealbreaker is om je huis nog ooit verkocht te krijgen. En qua praktische indeelbaarheid/inzetbaarheid van een slaapkamer kan die m2 net het verschil maken.
Een dealbreker geloof ik ook niet, maar het is gewoon zo dat mensen een apart toilet prefereren. Nu woon je gewoon zelf in je huis, dus als je voorkeur hebt voor een toilet in de badkamer moet je dat gewoon doen. Maar de aanleiding van dit gesprek is een makelaar die aangaf dat een apart toilet de voorkeur heeft voor mensen, en dat klopt.

• perspectivebass
Imperium schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:09:
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met de inrichting van onze badkamer via de projectontwikkelaar. Standaard zit hier een basic badkamer bij. We willen deze graag upgraden en hebben inmiddels een offerte ontvangen. Voor een badkamer van 3.5x2.5 meter bedraagt de meerprijs ten opzichte van de standaard: €11.500 voor tegelwerk en €15.000 voor sanitair, inclusief montage. In totaal komt dit neer op meer dan €26.000 aan extra kosten.

We hebben het hier over een badkamer zonder bad, wel een muurtje t.b.v. inloopdouche met een basic grohe regendouche, dubbele wastafel en een toilet-douche. Echt niks bijzonders.

Sommige van jullie hebben met hetzelfde bijltje gehakt en ik merk uit de offerte dat de prijzen aan de achterlijk hoge kant zijn, zeker voor het sanitair en tegelwerk. Daarom zijn we op zoek naar advies. Zijn jullie met de offerte van de aangesloten leverancier naar andere badkamerzaken gegaan om prijzen te vergelijken? Of hebben jullie op een andere manier geprobeerd een betere deal te krijgen?

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen om een beter beeld te krijgen van onze mogelijkheden.

Ik ben naar een tegel handel gegaan. En daar tegels uitgezocht en tegelzetter via hun. Sanitair regel ik zelf. Kom voor badkamer en wc uit op 15.000 euro dan krijgen we nog 4 terug ivm casco oplevering van de bouwer. Bij ons was de keus snel gemaakt.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hallo allemaal,

Wij moeten nog naar de projectleverancier voor ons toilet en badkamer, maar als ze ons 26k gaan rekenen voor een simpele upgrade dan laat ik het wel casco opleveren (daar krijgen we zo’n 7k voor terug) en ga ik elders shoppen.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
perspectivebass schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:25:
[...]

Ik ben naar een tegel handel gegaan. En daar tegels uitgezocht en tegelzetter via hun. Sanitair regel ik zelf. Kom voor badkamer en wc uit op 15.000 euro dan krijgen we nog 4 terug ivm casco oplevering van de bouwer. Bij ons was de keus snel gemaakt.
Hoe casco is casco bij jou? Bij ons betekend dat ook geen dekvloer. Dus er wordt vloerverwarming gelegd in een soort stalen mat, alle aansluitingen in de hoek, en succes er mee. Heb jij zelf ook je dekvloer moeten regelen?

• perspectivebass
Imperium schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:38:
[...]

Hoe casco is casco bij jou? Bij ons betekend dat ook geen dekvloer. Dus er wordt vloerverwarming gelegd in een soort stalen mat, alle aansluitingen in de hoek, en succes er mee. Heb jij zelf ook je dekvloer moeten regelen?
Bij ons is s er al wel een dek vloer met vloerverwarming. Alleen in de douche hoek niet. Daarmee zitten alle leidingen ook al op de juiste plek.

Maar als de vloerverwarming er ligt zou ik over de dek vloer ook geen zorgen maken. Leidingen zijn zo gelegd en zandcement vloer is niet heel moeilijk.

[ Voor 13% gewijzigd door perspectivebass op 25-09-2024 20:06 ]

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:23

CyberThug

Formatting C: 1%

Voor onze keuken in het nieuwbouwhuis moeten de leidingen verlegd worden. Hoeveel heeft jullie aannemer berekend voor het verleggen van de leidingen?

• FredvZ
Voor een badkamer van 3.5x2.5 meter bedraagt de meerprijs ten opzichte van de standaard: €11.500 voor tegelwerk en €15.000 voor sanitair, inclusief montage. In totaal komt dit neer op meer dan €26.000 aan extra kosten.

Dat is wel heel veel. Wij waren begin dit jaar 18k kwijt voor de upgrade van een vergelijkbare badkamer, incl. bad, extra kastruimte en de upgrade voor 2 losse toiletten. En dat allemaal via de project badkamerleverancier.

Hebben ze de standaardbadkamer wel in mindering gebracht?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

CyberThug schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:16:
Voor onze keuken in het nieuwbouwhuis moeten de leidingen verlegd worden. Hoeveel heeft jullie aannemer berekend voor het verleggen van de leidingen?
Wat in de project keuken zat is gratis op de goede plaats gemaakt, de rest was bijbetalen op basis van de meerwerklijst. Had de keuken niet bij de project leverancier gekocht.

Maar dat zal niet overal zo zijn denk ik.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel je anders wil hebben en welke voorzieningen de standaard keukenpositie heeft.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

IkWilbert

Het is mij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q2olMQC9tJC1Ui-m24_z3D03fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDDRC0KUqtYq0n1YuW6lkyOm.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:13
Dat is een koopje. Bij ons was dat 2k oid. Bizarre prijzen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• auditor86
Het aanpassen van het leiding werk van de keuken is bij iets van 1500 euro.

Daar zit in een paar extra stopcontacten op eigen groep (qooker en 2e oven), extra werk stopcontact, 3fase perilex ipv kookgroep, en de boel her en der verschuiven.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
Ik heb de vloerverwarming anders laten leggen omdat de opstelling anders was als de projectkeuken. En de rest zoals het verleggen van electra en leidingwerk allemaal achteraf laten doen in eigen beheer. Was schofterig wat ze daarvoor vroegen.

• Blihi
auditor86 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:15:
Het aanpassen van het leiding werk van de keuken is bij iets van 1500 euro.

Daar zit in een paar extra stopcontacten op eigen groep (qooker en 2e oven), extra werk stopcontact, 3fase perilex ipv kookgroep, en de boel her en der verschuiven.
Dat is bizar duur. Dit doe je allemaal zelf voor een paar tientjes aan materiaal.

Bijvoorbeeld 3-fase Perilex ipv kookgroep: Daarvoor hoeft niets te veranderen aan het stopcontact zelf, niets aan de kabel die er naartoe gaat, maar alleen een component in de meterkast. Dat koop je voor een euro of 100 online (https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/).

Dan kun je de automaten van de bestaande kookgroep meteen hergebruiken voor quooker in oven.

Moet je alleen even twee loze leidingen laten leggen bij de bouw.

Die extra kosten zijn echt schofterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Is ongeveer 100 euro goedkoper dan bij ons, maar dit gaat alleen om verplaatsen wat er is.
Dus als je extra stopcontacten/groepen nodig hebt dan komen deze daar nog boven op.
Aangezien de standaard keuken meestal weinig apparatuur bevat, wordt het dus al snel meer.

Totaal voor onze keuken kwam uit op ongeveer 1300 euro, voornamelijk door:
- Quooker op eigen groep
- 2 ovens ipv 1 combimagnetron op eigen groep
- Kookplaat op kookgroep
- 5 stopcontacten/schakelaars voor verlichting, aparte vriezer, koffie en keukeneiland

Weet niet precies hoe het berekend is, want toen ik de berekening maakte op basis van de losse prijzen uit de optielijst kwam ik veel hoger uit. Dus die viel me nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Sincere1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:14:
[...]

De voornaamste reden voor mij van de schuifpui is eigenlijk dat je dan aan de buitenzijde geen openslaande deuren hebt waar je rekening mee hoeft te houden.

De stalen kozijnen etc. staan separaat beprijst in de meerwerklijst. Eerst 730e per deur om deze te wijzigen naar een houten binnendeurkozijn met stompe binnendeuren (honingraat). Ik rekende dus 1 post teveel voor alleen het wijzigen, bedankt, scheelt weer 3500 euro).
Het wijzigen van honingraat naar massieve deuren is per deur 135e.

Het dakraam is een versie van 1140x1180mm. Er zitten wel 2 ramen maar een dakraam geeft behoorlijk wat extra licht wat in een toekomstige werkkamer wel prettig is.

Het is natuurlijk zeker een voordeel bij een schuifpui dat je geen deuren hebt die naar de tuin open gaan. Echter bij ons was de opening die de schuifpui creeerde dan maar de breedte van 1 gewone deur. Ik ben heel blij dat wij dat niet gedaan hebben want als wij allebei de deuren open zetten heb je wel echt het binnen-buiten idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Hallo allemaal,

Wij waren er om deze reden, en vanwege het feit dat er niets mogelijk was qua wijzigen van de indeling, snel over uit dat wij de badkamer casco lieten opleveren. Kregen wat geld terug en een aannemer een offerte laten opmaken voor badkamer, toilet montage, wat spullen en wat kleine werkzaamheden in huis (spatwand keuken). De overige spullen zelf gekocht via internet. Dit scheelde af en toe behoorlijk veel met de prijs die de aannemer van de badkamer kon bieden. Uitgekomen op ongeveer 27.000 euro voor badkamer + wc. Heel blij mee want we hebben nu echt alles precies zoals we het willen ipv concessies te doen of het gevoel opgelicht te zijn. Wij hadden wel het voordeel dat ze wel gewoon de vloerverwarming legden maar zonder dekvloer.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Schuifdeur heeft ook vooral een voordeel als je een hele kleine tuin hebt. Je wil normaal ook niet iets vlak voor/naast de opening van je deur hebben staan als dat niet nodig is. Een normale deur is ook veel sneller en lichter te openen.
Pagina: 1 ... 312 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.