• kevinvdbrink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 22:12
Source90 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:28:
[...]

Als je qua tijd niet verlegen zit, zou ik een onderheide en geïsoleerde vloer laten plaatsen, metselaar laten komen en naar wens opbouwen.
Onze garage/berging is weliswaar een stuk kleiner (15m²). Ik was hiervoor 15k kwijt (heiwerk, vlinderen van betonnen vloer, metselaar, sectionaaldeur, bitumen op dak branden). Isolatie heb ik wel zelf gedaan. Stenen zijn dezelfde als onze woning, die heb ik bij de opzichter/aannemer afgenomen per pallet voor een leuk prijsje.

Als je er 30-40k tegenaan gooit kan je achteraf een garage helemaal naar wens laten opbouwen. Mogelijk kwalitatief nog beter ook (sinds je dan zelf de regie hebt).
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik iets vergelijkbaars ga doen. Ik hoop dat ik dan voor circa 40k klaar te zijn. Heb je in jouw geval hier een vergunning aanvraag voor moeten doen of was dat niet nodig?

Ik heb ook nog een alternatief aangevraagd namelijk een prefab bouwer. Als ik een prijs heb van hun zal ik dit wel delen

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:15
kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik iets vergelijkbaars ga doen. Ik hoop dat ik dan voor circa 40k klaar te zijn. Heb je in jouw geval hier een vergunning aanvraag voor moeten doen of was dat niet nodig?

Ik heb ook nog een alternatief aangevraagd namelijk een prefab bouwer. Als ik een prijs heb van hun zal ik dit wel delen
Wij zouden eerst ook prefab gaan (Rekers), uiteindelijk kon dat niet vanwege sierlijsten aan onze woning. De garages worden met een vrachtwagen op zijn plaats gezet. Door de sierlijsten aan het begin van onze woning, kon de garage niet recht erin. Via kraan was ook niet mogelijk vanwege rijtjeswoning naast onze oprit. Prefab zou bij ons hetzelfde hebben gekost (15k) inclusief plaatsen. (2022).

Onze metselaar (uiteraard slager en eigen vlees verhaal) gaf wel aan dat er bij de prefab van de buren (hebben we de keuze gemaakt, zij het 30cm minder breed zodat garage erin kon) al vochtplekken zichtbaar was. Kan ook wel kloppen sinds er enkel 2 kleine roosters in zitten. Is in een mal gegoten beton vs opgebouwd metselwerk met stootvoegen (en nu ook een 100mm ventilator via buizen).

Ik heb wel een vergunning aangevraagd, kreeg binnen twee dagen terug dat het vergunningsvrij was. Zou je even bij de gemeente moeten checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:28:
[...]

Als ik deze prijzen hoor lijkt het wel in lijn met wat ik heb gekregen. Als ik 40k maal 1,6 doe ( ivm 8 meter lang ipv 5). Kom ik uit op 64k. En daarna nog verschil tussen 2018 en 2024 is de prijs met elkaar in lijn. Nog steeds ontzettend duur overigens
Als je daarvoor een garage krijgt wel. Als je daarvoor een berging krijgt niet, want de aannemer hoeft dan helemaal niet aan de eisen van een garage te voldoen (belasting vloer, ventilatie, brandveiligheid naar de woning toe)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-06 13:20
kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:29:
Graag zou jullie mening willen weten over de prijs die de aannemer vraagt voor een geïsoleerde aanbouw berging voor ons nieuwbouw project.

Ze vragen voor de basis (3,4m x 6m) 44.105 €
Deze wil ik uitbouwen (3,4m x 2,4m) 16.070 €

Als ik deze optie kies vervalt mijn berging die ik eventueel weer terug kan kopen voor 9.000€

In totaal kost dus deze berging met een afmeting van 3,4m x 8,4m my circa 70k.

Is dit te veel? En/of moet ik deze aanbouw berging naderhand laten plaatsen door derden?

Afmetingen betreft buitenwerkse maten en er wordt als het ware over mijn " bestaande " muren heen gemeten
Hier hebben wij bijna dezelfde situatie. Standaard zit er geen garage bij de woning, alleen een houten schuurtje. Om een geïsoleerde garage erbij te nemen via de aannemer betaalden wij ongeveer 65.000 euro voor een afmeting van 3x6 meter. Je kreeg dan wel weer 3.500 euro terug i.v.m. het vervallen van het houten schuurtje.

Wij hebben nu een derde partij erbij die na oplevering direct een geïsoleerde garage gaat bouwen van 3x7 meter. Dit bestaat dan ook uit 2 ruimtes. Voorste gedeelte voor fietsen en het achterste gedeelte wordt een speel/studeerkamer met toegang tot de keuken. Daarbij komt er een luik in de vloer waarbij ik toegang heb tot een waterdichte ruimte voor wijnen en speciaalbiertjes:) (dit is wel een vriendendienst).
Achterste deur wordt een volledig glazenbuitendeur, dichte binnendeur voor de verdeling van de 2 ruimtes, glazen binnendeur voor naar de keuken en een dubbele openslaande garagedeur.
Tevens zit al het electra-werk hierbij inbegrepen.

De prijs dat we hiervoor betalen is:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is dan wel exclusief het afwerken van de binnenmuur in de speel/studeerkamer en zonder vloerverwarming.

Verwachting van de oplevering van de woning is rond oktober/november.

• kevinvdbrink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 22:12
Jasperv90 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:43:
[...]

Hier hebben wij bijna dezelfde situatie. Standaard zit er geen garage bij de woning, alleen een houten schuurtje. Om een geïsoleerde garage erbij te nemen via de aannemer betaalden wij ongeveer 65.000 euro voor een afmeting van 3x6 meter. Je kreeg dan wel weer 3.500 euro terug i.v.m. het vervallen van het houten schuurtje.

Wij hebben nu een derde partij erbij die na oplevering direct een geïsoleerde garage gaat bouwen van 3x7 meter. Dit bestaat dan ook uit 2 ruimtes. Voorste gedeelte voor fietsen en het achterste gedeelte wordt een speel/studeerkamer met toegang tot de keuken. Daarbij komt er een luik in de vloer waarbij ik toegang heb tot een waterdichte ruimte voor wijnen en speciaalbiertjes:) (dit is wel een vriendendienst).
Achterste deur wordt een volledig glazenbuitendeur, dichte binnendeur voor de verdeling van de 2 ruimtes, glazen binnendeur voor naar de keuken en een dubbele openslaande garagedeur.
Tevens zit al het electra-werk hierbij inbegrepen.

De prijs dat we hiervoor betalen is:

***members only***

Dit is dan wel exclusief het afwerken van de binnenmuur in de speel/studeerkamer en zonder vloerverwarming.

Verwachting van de oplevering van de woning is rond oktober/november.
Dat klinkt een stuk aantrekkelijker dan wat de aannemer mij aanbied! Is hun werkgebied ook in nieuwkoop toevallig B)?

[ Voor 32% gewijzigd door kevinvdbrink op 11-09-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:50:
[...]
Dat klinkt een stuk aantrekkelijker dan wat de aannemer mij aanbied! Is hun werkgebied ook in nieuwkoop toevallig B)?
Moest het even opzoeken, maar denk het helaas niet. Het gaat hier om de omgeving Twente ;).

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:46
Oeps. Niet relevant.

[ Voor 89% gewijzigd door Situaties op 12-09-2024 15:10 . Reden: Oeps niet relevant ]

• vrmt
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
*knip* spam

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 12-09-2024 16:51 . Reden: spam / werving ]

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Iemand misschien ervaringen met het slecht uitvoeren van de grondwerkzaamheden? We zouden schone grond moeten hebben, maar dat is niet het geval. Blijkbaar is het overal in de wijk hetzelfde.

*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 12-09-2024 17:31 . Reden: naming and shaming ]

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning waarbij standaard 5 zonnepanelen inbegrepen zijn. Voor een bedrag van €3544 kan ik 5 extra panelen laten plaatsen, samen met een krachtigere omvormer.

Dit zou het totaal op 10 panelen van 440Wp brengen.

De woning zal voorzien zijn van een grondwaterpomp en een boiler (gasloos), die volgens mij behoorlijk wat stroom verbruiken. Daarnaast hebben we ook de wens om een airco te installeren.

Toch begin ik te twijfelen of het de investering waard is, gezien alle recente ontwikkelingen met zonnepanelen. Wat zouden jullie in deze situatie doen?

[ Voor 35% gewijzigd door Imperium op 12-09-2024 18:40 ]

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:57
Imperium schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:38:
We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning waarbij standaard 5 zonnepanelen inbegrepen zijn. Voor een bedrag van €3544 kan ik 5 extra panelen laten plaatsen, samen met een krachtigere omvormer.

Dit zou het totaal op 10 panelen van 440Wp brengen.

De woning zal voorzien zijn van een grondwaterpomp en een boiler (gasloos), die volgens mij behoorlijk wat stroom verbruiken. Daarnaast hebben we ook de wens om een airco te installeren.

Toch begin ik te twijfelen of het de investering waard is, gezien alle recente ontwikkelingen met zonnepanelen. Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Het grootste voordeel door het nu te doen zou een eventueel lagere rentekorting zijn op je hypotheek, omdat je een beter energielabel krijgt. Die paar tiende procenten tikken aan op de lange termijn.

Als je de keuze wil houden: laat een 19 mm buis naar de omvormer aanleggen. Als je dan meer wil leggen en je moet een 3-fase omvormer kopen, dan kan dat makkelijk.

Om nog een verduidelijkende vraag te stellen: wat krijg je voor die 3,5k? Is het een systeem met micro-omvormers? Een simpele string inverter? Als het het laatste is, dan zou het goedkoper kunnen als je slim shopt.

p.s. laat je niet oplichten zoals ze dat mij hebben gedaan. Ze hebben 19 mm in het betondek gebruikt en 16 mm in de muren. Zelfs voor een perilex stopcontact. Wat dus niet mag volgens de NEN1010. Je mag maximaal 4 2,5 mm² kabels door een 16 mm buis trekken en je hebt er 5 nodig voor krachtstroom.

[ Voor 7% gewijzigd door keeperson op 12-09-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
keeperson schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:46:
[...]
p.s. laat je niet oplichten zoals ze dat mij hebben gedaan. Ze hebben 19 mm in het betondek gebruikt en 16 mm in de muren. Zelfs voor een perilex stopcontact. Wat dus niet mag volgens de NEN1010. Je mag maximaal 4 2,5 mm² kabels door een 16 mm buis trekken en je hebt er 5 nodig voor krachtstroom.
Hoe moeten ze dat ooit netjes herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Farmerwood schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:57:
[...]

Hoe moeten ze dat ooit netjes herstellen?
Ja... Niet... Dat hebben ze zo moedwillig ontworpen want het is overal in het huis waar ik 19 mm leidingen had gevraagd. Voor de perilex heb ik maar een nieuwe sleuf gefreesd en 19 mm door en door aangelegd omdat ik het toch onder het verlaagde plafond weg kon werken en de kookplaat ergens anders kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
keeperson schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:01:
[...]

Ja... Niet... Dat hebben ze zo moedwillig ontworpen want het is overal in het huis waar ik 19 mm leidingen had gevraagd. Voor de perilex heb ik maar een nieuwe sleuf gefreesd en 19 mm door en door aangelegd omdat ik het toch onder het verlaagde plafond weg kon werken en de kookplaat ergens anders kwam.
Dus ze hadden standaard 16 mm en boden 19mm als optie?

Ik dacht dat 19 mm inmiddels toch wel de standaard was. Ik kreeg in 2019 de optie om van 19mm naar 25mm te gaan voor loze leidingen. Voor 20 euro extra per leiding, dus alle loze leidingen hier in huis zijn 25 mm.

Maar als het niet conform de NEN1010 aangelegd is heb je toch gewoon een terecht opleverpunt en moet de aannemer met een oplossing komen en/of ene financiële vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:34
[...]

Om nog een verduidelijkende vraag te stellen: wat krijg je voor die 3,5k? Is het een systeem met micro-omvormers? Een simpele string inverter? Als het het laatste is, dan zou het goedkoper kunnen als je slim shopt.
Goed om hierbij te vermelden. De meeste installateurs zullen enkel een volledig nieuw systeem aanleggen. Dus in dit geval zul je ofwel een klein nieuw systeem ernaast moeten aanleggen met een extra omvormer of de 5 huidige panelen demonteren en verkopen en dan een volledig nieuw systeem aanleggen.

Het in dit geval direct vanuit de bouw laten doen is niet zo’n gek idee in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Farmerwood schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:08:
[...]

Dus ze hadden standaard 16 mm en boden 19mm als optie?

Ik dacht dat 19 mm inmiddels toch wel de standaard was. Ik kreeg in 2019 de optie om van 19mm naar 25mm te gaan voor loze leidingen. Voor 20 euro extra per leiding, dus alle loze leidingen hier in huis zijn 25 mm.

Maar als het niet conform de NEN1010 aangelegd is heb je toch gewoon een terecht opleverpunt en moet de aannemer met een oplossing komen en/of ene financiële vergoeding.
16 mm was de standaard en 19 mm was de upgrade. Ik kwam er pas achter toen ik in de keuken de leidingen ging verleggen en wat strenger naar de maatvoeringen keek. Helaas is de 3 maanden termijn al verstreken. Door het gedoe met de ventilatie heb ik de 5% nog wel ingehouden. Ik weet niet of ik de spanningen nog hoger op wil laten lopen voor dat (relatief) kleine bedrag.

Korte update daarover: ik heb de (onder)aannemer geconfronteerd met het feit dat de ventilatieberekening niet klopt en technisch gezien de helft van het huis ondergeventileerd wordt. Daarnaast ook nog de cijfers van het ventilatierapport ernaast gelegd en mijn twijfels geuit of het huis überhaupt geventileerd kan worden met de hoeveelheid ventielen volgens bouwbesluit. De aannemer gebruikte spierballentaal en had gezegd dat ze dan de volgende week al langs zouden komen, omdat ze niet zo lang willen wachten op die 5%. De onderaannemer houdt zich angstvallig stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:26
Buurman bij ons is er nu na een half jaar achter gekomen, na vergelijk met andere woningen, dat zijn zonnepanelen toch wel erg weinig opleveren. Blijkt dat ze alle 19 panelen op 1 string oid hebben aangesloten. Aangezien die string dat niet aan kan, moet er nu een 2e string aangesloten worden.

Foutje bedankt dan maar, hopelijk kan hij zijn 'verloren' stroom terugvorderen van de installateur (toch wel een kWH of 2000).

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 13-09-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 13:36
Hier zijn buren afgelopen week eens gaan bellen omdat opviel dat hun nauwelijks terugleverde ondanks de zon, bleek het hele project hier een bekend foutieve serie omvormers te hebben die allang vervangen hadden moeten worden. En vrijwel iedereen had maar enkele kWh's teruggeleverd in Juni/Juli/Augustus.

De installateur had de gegevens van iedereen al weggegooid ivm AVG wetgeving en kon daardoor niet proactief contact opnemen zeggen ze 8)7 Blij dat ik direct na oplevering andere zonnepanelen heb laten plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
keeperson schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:22:
[...]
Korte update daarover: ik heb de (onder)aannemer geconfronteerd met het feit dat de ventilatieberekening niet klopt en technisch gezien de helft van het huis ondergeventileerd wordt. Daarnaast ook nog de cijfers van het ventilatierapport ernaast gelegd en mijn twijfels geuit of het huis überhaupt geventileerd kan worden met de hoeveelheid ventielen volgens bouwbesluit. De aannemer gebruikte spierballentaal en had gezegd dat ze dan de volgende week al langs zouden komen, omdat ze niet zo lang willen wachten op die 5%. De onderaannemer houdt zich angstvallig stil.
Krijg een aardig déjà vu gevoel van dit verhaal. Zo ging het hier ook ruim 3 jaar geleden en het is nog steeds niet opgelost.

Inmiddels ook zelf installateurs benaderd voor een ventilatieberekening, maar die zijn niet happig om de opdracht aan te nemen. Ze werken namelijk of ook voor de aannemer en willen geen conflict of ze zijn bang dat ze in een wespennest belanden als ze dit gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:42:
Foutje bedankt dan maar, hopelijk kan hij zijn 'verloren' stroom terugvorderen van de installateur (toch wel een kWH of 2000).
Denk dat hij dat kan vergeten. Veel te moeilijk hard te maken en er staat geheid ook iets over kleine lettertjes in alle papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52
Farmerwood schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:53:
[...]

Denk dat hij dat kan vergeten. Veel te moeilijk hard te maken en er staat geheid ook iets over kleine lettertjes in alle papieren.
Hier bij 2 buren heeft er toch een coulance regeling plaats gevonden.
Bij twee buren was een complete string niet aangesloten waardoor dus de opbrengst behoorlijk lager uitviel. Dit is door de bewoners pas na 1 jaar opgemerkt doordat ze gingen vergelijken met buren met dezelfde ligging panelen en aantallen.
Ze zijn gecompenseerd door het gemiddelde uit te keren van de huidige opbrengst en de opbrengst van de woningen met dezelfde ligging.
Het kan dus wel maar je zal er wel zelf op moeten aandringen verwacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 13-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:57
[...]

Het grootste voordeel door het nu te doen zou een eventueel lagere rentekorting zijn op je hypotheek, omdat je een beter energielabel krijgt. Die paar tiende procenten tikken aan op de lange termijn.

Als je de keuze wil houden: laat een 19 mm buis naar de omvormer aanleggen. Als je dan meer wil leggen en je moet een 3-fase omvormer kopen, dan kan dat makkelijk.

Ik zou dan toch echt wel voor een 25mm gaan. Hier 19mm en dat heeft de installateur 2 uur gekost om de 3-fase kabel door de mantelbuis te krijgen naar de meterkast. Had 2 extra loze leidingen laten leggen, maar het maakte niet welke van de 3 buizen gebruikt werden, gingen allemaal even stroef zelfs met "glijmiddel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee:

Wij hebben 2 jaar geleden, bij het regelen van onze hypotheek, een verbouwingsspecificatie moeten geven. In deze 2 jaar zijn de prijzen gestegen en komen wij te kort in ons depot.. eigen middelen hebben we grotendeels gebruikt voor het overbruggen en hebben we nog nodig voor de inboedel. We komen in principe 15k te kort voor de keuken die al benoemd staat in de eerste bouwdepot. Iemand ooit in een zelfde soort scenario gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 23:36
Olivertwist278 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:37:
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee:

Wij hebben 2 jaar geleden, bij het regelen van onze hypotheek, een verbouwingsspecificatie moeten geven. In deze 2 jaar zijn de prijzen gestegen en komen wij te kort in ons depot.. eigen middelen hebben we grotendeels gebruikt voor het overbruggen en hebben we nog nodig voor de inboedel. We komen in principe 15k te kort voor de keuken die al benoemd staat in de eerste bouwdepot. Iemand ooit in een zelfde soort scenario gezeten?
Wat is precies je vraag? Hoe je aan extra geld kan komen? Of de bank moeilijk doet als je geen keuken hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278

Wij hebben 2 jaar geleden, bij het regelen van onze hypotheek, een verbouwingsspecificatie moeten geven. In deze 2 jaar zijn de prijzen gestegen en komen wij te kort in ons depot.. eigen middelen hebben we grotendeels gebruikt voor het overbruggen en hebben we nog nodig voor de inboedel. We komen in principe 15k te kort voor de keuken die al benoemd staat in de eerste bouwdepot. Iemand ooit in een zelfde soort scenario gezeten? Kun je bijvoorbeeld een tweede bouwdepot openen en daarmee de keuken betalen, terwijl die ook in de eerste depot benoemd staat in de specificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-06 20:16
Bij ons gaat het mogelijk gebeuren....

We hadden onze hypotheek aangevraagd begin dit jaar. Met hierin een bepaalde overwaarde op ons huidige huis. Daar is de overbruggingshypotheek en de gewone hypotheek mee berekend en aangevraagd.
In dat proces moesten we ons huidige huis laten taxeren en bleek het 50.000 meer waard te zijn dan we opgegeven hadden voor de hypotheek.

De bank vind dat natuurlijk prima, dat onze overbruggingshypotheek lager is dan de woningwaarde. Alleen maar minder risico voor heb.

Maar natuurlijk zijn we toen wel in het meerwerk dat geld weer gaan uitgeven.... keuken en badkamer stuk boven het oorspronkelijke budget, grotere uitbouw etc. Niet alleen de must-haves maar ook de want to have.

Gevolg is dat het bouwdepot te klein is. We hadden er geld voor afwerking, vloeren, tuin etc in zitten. Dat zullen we voorschieten uit spaargeld en terug boeken als het oude huis verkocht wordt. Idem voor de inboedel, even creatief schuiven met geld

Ik snap alleen niet hoe tijdens de bouw in 2 jaar de prijzen nog stijgen? Alle meerwerk, keuken, badkamer etc teken/bestel je toch helemaal in het begin van het project en dan liggen de prijzen toch vast?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Diablow schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:50:
Iemand misschien ervaringen met het slecht uitvoeren van de grondwerkzaamheden? We zouden schone grond moeten hebben, maar dat is niet het geval. Blijkbaar is het overal in de wijk hetzelfde.

[mbr] *knip* [/]
Je krijgt de grond die er uit is gekomen vanwege de gesloten grondbalans van een gebied maar deze hoort niet vol te zitten met puin en vuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:19
auditor86 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:32:

Ik snap alleen niet hoe tijdens de bouw in 2 jaar de prijzen nog stijgen? Alle meerwerk, keuken, badkamer etc teken/bestel je toch helemaal in het begin van het project en dan liggen de prijzen toch vast?
Vaak heb je de keuken en badkamer zaak nog niet bezocht of heb je in ieder geval nog geen prijsindicatie van ze ontvangen op het moment dat je een budget t.b.v. de bank moet maken. Dan komen er toch (in)schattingen om de hoek kijken.
Ook kunnen de prijzen voor vloeren, wandafwerking en de tuin nogal stijgen in de vaak anderhalf tot twee jaar die zit tussen budgetbepaling en uitgeven van het geld.

Voorbeeld: ik maakte mijn budget in augustus 2020 in de COVID periode. Deadline voor indeling keuken was in Jan ‘21. Toen waren de showrooms dicht en prijzen al stevig hoger. Mijn referentie was een vergelijkbare keuken uit 2014, die was meer dan 50% in prijs gestegen, ruim boven inflatie.
Oplevering van de woning was juni 2022, een paar maanden na de start van de inval in Oekraïne. Hoewel ik dacht voldoende ruim te hebben gebudgetteerd in 2022 waren prijzen extreem gestegen.

• Diablow
D.deJong schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:03:
[...]

Je krijgt de grond die er uit is gekomen vanwege de gesloten grondbalans van een gebied maar deze hoort niet vol te zitten met puin en vuil.
In dit geval zeiden ze expliciet dat de klei vervangen werd door schone grond. Maar het lijkt minder erg dan ik eerst dacht. Twee dagen geleden drie gaten gegraven van 60 cm diep, en op wat steentjes na geen gekke dingen tegen gekomen.

De grond hadden ze ook gedaan ruim voor oplevering. Dus een paar dingen kan van daarna zijn. Eerder een afsluitdop net onder de grond.

• Diablow
Heb wel een beetje gekeken wat het scenario is als je toch geld tekort komt. Als je genoeg ruimte hebt kun je in principe je hypotheek open breken, dan heb je ook een lage rente. Maar het hebt wel wat extra kosten, hypotheekadviseur, notaris, die je extra kwijt bent.

Wij hebben nu gelukkig alle grote dingen gehad, dus kunnen we nu onder andere voor de zonwering net voor iets luxer gaan.

• spongepro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 12:26
Een vraag over het projectmatig werken voor badkamers. Hier een nieuwbouwhuis met een geschatte oplevering van apr-2026.

De 0-tekening geeft de volgende indeling en posities aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtjJpbPNXqlixw9wu_p3_2hC2jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0GEitmrpQcUdIo8zQVYyexHO.png?f=fotoalbum_large
Bij de aangesloten projectbadkamerwinkel is de mogelijkheid om de punten, waardoor een bad toegevoegd kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMw8SG4eddLs44-PVYFpSA_mSxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZcu4cLULbNjPKoprfgMHHJ8.png?f=fotoalbum_large

I.v.m. de strakke planning van het project, dienen we feitelijk binnen 1 week een volledige badkamer uit te kiezen/ondertekenen met de tegels en de kleur van het badkamermeubel aan toe. Geen idee of dit normaal is?

Alternatief zou zijn om voor Casco te gaan, maar met de onderstaande disclaimerd voor die optie, vraag ik mij of een partij dan nog wel de douche kan verplaatsen met de WTW in gedachten, bad etc.? Wellicht ten overvloede, kosten teruggave voor Casco zijn 4.5k.
UITZONDERING: wanneer een draingoot uitgevoerd wordt als douchegoot WTW zal deze op de standaard positie worden aangebracht en aangesloten. bovenzijde douchegoot WTW zal ca 1cm onder bovenzijde dekvloer worden aangebracht. Riolering: afgedopt boven dekvloer op positie van standaard aansluiting(en). let op: eventuele muurbuis in de muur afgedopt net boven de dekvloer.
Waterleidingen: afgedopt op ca. 10 cm boven dekvloer op positie van standaard aansluiting(en). Let op: leidingen worden voor de muur aangebracht.

- Het goed functioneren van een installatie is van meerdere zaken afhankelijk. Als u de verwarming in de badkamer na oplevering wijzigt, kan de gewenste temperatuur in naastgelegen vertrekken niet meer bereikt worden.
- De vloerverwarming wordt uitgelegd op de standaard badkamerindeling. In verband met legionellapreventie zullen hierdoor koude zones ontstaan.
- Ten behoeve van de douchegoot WTW is een constructieve sparing opgenomen in de vloer. Deze sparing kan na oplevering niet worden gewijzigd.
- Casco wordt afgeraden om technische redenen, de garantie ten gevolge van het niet aanbrengen/installeren van de vervallen onderdelen/installatie komt te vervallen volgens de Beperkte Garantie- en waarborgregeling van
Woningborg.

• auditor86
Het is normaal dat de deadline voor de projectbadkamer ruim voor de start bouw ligt.

• auditor86
Homer-Simpson schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:51:
[...]

Vaak heb je de keuken en badkamer zaak nog niet bezocht of heb je in ieder geval nog geen prijsindicatie van ze ontvangen op het moment dat je een budget t.b.v. de bank moet maken. Dan komen er toch (in)schattingen om de hoek kijken.
Ook kunnen de prijzen voor vloeren, wandafwerking en de tuin nogal stijgen in de vaak anderhalf tot twee jaar die zit tussen budgetbepaling en uitgeven van het geld.

Voorbeeld: ik maakte mijn budget in augustus 2020 in de COVID periode. Deadline voor indeling keuken was in Jan ‘21. Toen waren de showrooms dicht en prijzen al stevig hoger. Mijn referentie was een vergelijkbare keuken uit 2014, die was meer dan 50% in prijs gestegen, ruim boven inflatie.
Oplevering van de woning was juni 2022, een paar maanden na de start van de inval in Oekraïne. Hoewel ik dacht voldoende ruim te hebben gebudgetteerd in 2022 waren prijzen extreem gestegen.
Ook al heb je ze nog niet bezocht als je daar de bank gaat, het komt dan niet op 1000 euro aan natuurlijk. Ik neem aan dat als je naar de bank gaat je even googled wat kost een keuken, je tegenkomt dat je voor 10.000 een budget keuken hebt en voor 30.000 een grote uitgebreide keuken. Op basis daarvan vul je een schatting in voor de bank, afgerond op 5000,-. Of je bent al eens in een keukenzaak gaan kijken wat er ongeveer op de bordjes staat.
De daadwerkelijke keuken bestel je een aantal weken of maanden later, dan de aanvraag, maar ruim voor start bouw, ze moeten immers de tekeningen hebben. Dan zijn de prijzen niet ineens verdubbeld toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
auditor86 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:13:
[...]

Ook al heb je ze nog niet bezocht als je daar de bank gaat, het komt dan niet op 1000 euro aan natuurlijk. Ik neem aan dat als je naar de bank gaat je even googled wat kost een keuken, je tegenkomt dat je voor 10.000 een budget keuken hebt en voor 30.000 een grote uitgebreide keuken. Op basis daarvan vul je een schatting in voor de bank, afgerond op 5000,-. Of je bent al eens in een keukenzaak gaan kijken wat er ongeveer op de bordjes staat.
De daadwerkelijke keuken bestel je een aantal weken of maanden later, dan de aanvraag, maar ruim voor start bouw, ze moeten immers de tekeningen hebben. Dan zijn de prijzen niet ineens verdubbeld toch?
Doe ons een plezier en geef even de prijzen van een tuin, wandafwerking, vloerafwerking in de winter van 2026. Niet zo moeilijk toch?

Begrijp je mijn punt niet of wil je heel graag aangeven dat budgetteren niet zo moeilijk is? Ik geef met mijn post aan dat er nogal veel kan gebeuren in 2 jaar tijd. En de ene zal zich beter voorbereiden dan de ander, toch blijft het een risico dat je te weinig budget had bepaald.

• Olivertwist278
auditor86 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:32:
Bij ons gaat het mogelijk gebeuren....

Nja we moesten een schatting maken, wat volgens de adviseur natte vingerwerk was. Keuken en badkamer was een pure schatting. Vloer, muur etc; heb ik toen echt nagekeken en offertes voor gevraagd en de prijzen zijn ondertussen gewoon echt omhoog gegaan

Het lijkt door mijn post een beetje alsof we de keuken verkeerd hebben ingeschat, terwijl die er bijna niet naast zat. Het is meer dat de keuken als laatste wordt geplaatst en de rest ervoor duurder was dan 2 jaar geleden geschat.

[ Voor 15% gewijzigd door Olivertwist278 op 14-09-2024 10:10 ]

• Olivertwist278
Diablow schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:27:
[...]

Heb wel een beetje gekeken wat het scenario is als je toch geld tekort komt. Als je genoeg ruimte hebt kun je in principe je hypotheek open breken, dan heb je ook een lage rente. Maar het hebt wel wat extra kosten, hypotheekadviseur, notaris, die je extra kwijt bent.

Wij hebben nu gelukkig alle grote dingen gehad, dus kunnen we nu onder andere voor de zonwering net voor iets luxer gaan.
Ah als in hypotheek verhogen of overwaarde opnemen? We hadden de hypotheek toen voor hoger ingeschreven (geen idee of dat helpt) en inmiddels is er 35k afbetaald van de hypotheek.

• auditor86
Homer-Simpson schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:43:
[...]

Doe ons een plezier en geef even de prijzen van een tuin, wandafwerking, vloerafwerking in de winter van 2026. Niet zo moeilijk toch?

Begrijp je mijn punt niet of wil je heel graag aangeven dat budgetteren niet zo moeilijk is? Ik geef met mijn post aan dat er nogal veel kan gebeuren in 2 jaar tijd. En de ene zal zich beter voorbereiden dan de ander, toch blijft het een risico dat je te weinig budget had bepaald.
Ik denk dat budgetteren inderdaad niet moeilijk hoeft te zijn. Juist door grove schattingen met voldoende marge te maken.

Een tuin is daarnaast prima iets dat je onmiddellijk een jaar kunt uitstellen als blijkt dat andere dingen over het budget heen gaan
Dan komt er toch alweer 5000 a 10000 vrij uit je budget.

In vergelijking met de kosten van je badkamer , keuken en bouwkundige zaken als een uitbouw zijn wandafwerking en vloeren ook maar kleinere kosten over het algemeen. Zelfs als die over 2 jaar 20% duurder zou zijn. Aangezien je die grote dingen in het begin van het project al beslist, zouden de kleine dingen uiteindelijk wel goed moeten komen.

Daar naast, als je bijvoorbeeld 10.000 voor de vloeren gebudgeteerd hebt, dan ben ik van mening dat nog geen issue zou mogen zijn als het over 2 jaar ineens 15.000 blijkt te zijn. Want als die 5000 een probleem is, dan is er blijkbaar ook geen reserve om bijvoorbeeld 3 maanden extra dubbele maandlasten op te vangen als de bouw uitloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
@auditor86 met meer dan voldoende leencapaciteit en/of veel overwaarde is het waarschijnlijk makkelijker budgetteren dan zonder.

Ik toonde alleen begrip voor de situatie van een andere tweaker. Ondanks de prijsontwikkelingen in mijn situatie waar tamelijk stevige inflatie om de hoek kwam kijken heb ik geen moment een probleem gehad omdat ik naast een ruim budget ook een flinke inkomensstijging en meer dan 100k hogere overwaarde had. Dat is niet iedereen gegeven natuurlijk.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 20:32
Olivertwist278 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ah als in hypotheek verhogen of overwaarde opnemen? We hadden de hypotheek toen voor hoger ingeschreven (geen idee of dat helpt) en inmiddels is er 35k afbetaald van de hypotheek.
Ja, dat de hypotheek voor hoger is ingeschreven scheelt je de notariskosten.
Zeer waarschijnlijk kan je van de afgeloste 35k er weer 15k als extra hypotheek krijgen.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:11
spongepro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:50:
Een vraag over het projectmatig werken voor badkamers. Hier een nieuwbouwhuis met een geschatte oplevering van apr-2026.

De 0-tekening geeft de volgende indeling en posities aan:
[Afbeelding]
Bij de aangesloten projectbadkamerwinkel is de mogelijkheid om de punten, waardoor een bad toegevoegd kan worden:
[Afbeelding]

I.v.m. de strakke planning van het project, dienen we feitelijk binnen 1 week een volledige badkamer uit te kiezen/ondertekenen met de tegels en de kleur van het badkamermeubel aan toe. Geen idee of dit normaal is?

Alternatief zou zijn om voor Casco te gaan, maar met de onderstaande disclaimerd voor die optie, vraag ik mij of een partij dan nog wel de douche kan verplaatsen met de WTW in gedachten, bad etc.? Wellicht ten overvloede, kosten teruggave voor Casco zijn 4.5k.

[...]
Ik weet niet og het schuine dak in combinatie met de douche gaat passen. Heb je een doorsnede tekening?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:08:
[...]

Nja we moesten een schatting maken, wat volgens de adviseur natte vingerwerk was. Keuken en badkamer was een pure schatting. Vloer, muur etc; heb ik toen echt nagekeken en offertes voor gevraagd en de prijzen zijn ondertussen gewoon echt omhoog gegaan

Het lijkt door mijn post een beetje alsof we de keuken verkeerd hebben ingeschat, terwijl die er bijna niet naast zat. Het is meer dat de keuken als laatste wordt geplaatst en de rest ervoor duurder was dan 2 jaar geleden geschat.
Vind ik ook een beetje makkelijk van die adviseur. Mijn adviseur legde er juist nog wel nadruk op, van, let op het bepalen van het meerwerk. Ga er liefst een beetje bovenzitten op elk onderdeel als je die ruimte nog hebt, want je kan een bouwdepot beter te hoog inschatten dan te laag, en mocht je niet het hele bedrag nodig hebben, krijg je het overige gewoon terug en kan je dat eventueel gebruiken voor aflossing of wat anders.
En keuken en badkamer had ik inderdaad al 2 jaar vantevoren vastgelegd, dus dat was geen verrassing meer qua prijs.
Het enige was dat ondertussen bepaalde keukenapparatuur voor de keuken niet meer beschikbaar waren, maar dat werd 'gratis' overgezet naar een vergelijkbaar of nieuwer model. Of je kon later ook nog 'upgraden' naar iets anders, maar dan betaalde je wel gewoon de nieuwe prijs.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:57
Olivertwist278 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:08:
[...]

Ik begrijp je probleem wel hoor. Wij hebben een totaal onrealistische schatting van het meerwerk gedaan omdat we beide 0 ervaring hadden met een nieuwbouwwoning en nogal overwhelmed waren door het hele proces. In het begin ging alles zo vreselijk snel. We hadden 80k aan meerwerk begroot, ook nog onder druk van mijn partner terwijl mij 50k wel genoeg leek. Held die hij was _/-\o_
Uiteindelijk door keuzes (want ja, je doet het meteen goed omdat je een badkamer of keuken niet een jaar later weer gaat vervangen) zijn we op 145k uitgekomen aan meerwerk. In die 2,5 jaar hebben we dat dus bij moeten sparen + een deel via beleggingen. Maar dat was zeker niet evident om makkelijk aan dat geld te komen. De tuin een jaar uitstellen is een leuk idee en tuurlijk, in geval van nood, een must maar ik vind ook dat onwenselijk. Doe er dan in ieder geval iets aan ipv in een zandbak te leven zonder schutting.

Al met al.. alles zijn keuzes maar soms vallen dingen oprecht tegen.
Misschien kan je nog ergens kijken voor een persoonlijke lening? Dan kan je die hopelijk versneld aflossen zodra je woning opgeleverd is en je dubbele lasten wegvallen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Als je niet aan je volledige maximale hypotheek zit, dan kun je zonder tussenkomst van de notaris extra hypotheek krijgen. Volgens mij is dit redelijk standaard. Het zou in je hypotheekakte moeten staan. Dit extra bedrag moet dan uiteraard nog wel beoordeeld worden door de bank, maar als die akkoord gaan dan heb je dus wel wat extra bestedingsruimte.

Ons bouwdepot is ook.erg ruim. Bewust gedaan, kunnen we alles wat over is alsnog aflossen op.de hypotheek of gebruiken voor onvoorziene zaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Arwen. op 15-09-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:57
Ik zie dat je bij Breman ook een onderhoudscontract kan afsluiten voor je WTW. Wordt dit aangeraden?

https://www.breman.nl/par...ten/service-en-onderhoud/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Door iemand onderhoud laten doen lijkt me wel een goed idee. Ze meten het vaak ook na, en komen periodiek om het schoon te maken.

Iets dat me vandaag ineens opviel, is dat de licht schakelaars niet consistent zijn uitgevoerd. Bij de keuken is het zelfs zo dat een van de drie afwijkt. Dus voor twee lichten is naar boven uit, en voor een andere beneden. Ook in de slaapkamers is soms naar boven uit, dan weer beneden. Is dit een opleverpunt, of iets wat we maar zelf moeten veranderen?

[ Voor 58% gewijzigd door Diablow op 15-09-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
Van onze bouwer de termijn/factuur binnengekregen van dak gereed/woning waterdicht. Nu ben ik vandaag wezen kijken, er zit inderdaad een dak op zonder dakpannen en de kozijnen/ramen op de zolder zijn niet geplaatst. Hoe is dit waterdicht precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

ShininNL schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:01:
Van onze bouwer de termijn/factuur binnengekregen van dak gereed/woning waterdicht. Nu ben ik vandaag wezen kijken, er zit inderdaad een dak op zonder dakpannen en de kozijnen/ramen op de zolder zijn niet geplaatst. Hoe is dit waterdicht precies?
Dak is niet gereed dus ik zou niet een factuur betalen waarbij het dak gereed zou zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Diablow schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:42:
Door iemand onderhoud laten doen lijkt me wel een goed idee. Ze meten het vaak ook na, en komen periodiek om het schoon te maken.

Iets dat me vandaag ineens opviel, is dat de licht schakelaars niet consistent zijn uitgevoerd. Bij de keuken is het zelfs zo dat een van de drie afwijkt. Dus voor twee lichten is naar boven uit, en voor een andere beneden. Ook in de slaapkamers is soms naar boven uit, dan weer beneden. Is dit een opleverpunt, of iets wat we maar zelf moeten veranderen?
Is niet heel netjes. Je kunt het benoemen en als ze het afwijzen heel eenvoudig zelf herstellen door de schakelaars om te draaien.
Let wel even op dat het geen wisselschakelaar is waar je commentaar op hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Homer-Simpson schreef op maandag 16 september 2024 @ 06:11:
[...]
Let wel even op dat het geen wisselschakelaar is waar je commentaar op hebt ;)
Geen wisselschakelaar, het lijkt volkomen willekeurig aangesloten te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
Diablow schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:42:

Dat kun je met normale schakelaars niet consistent doen, want als je ergens twee schakelaars voor een lamp hebt gaat dat de mist in. Zelf omdraaien kan, of leer er mee leven.

Hier heeft de elektricien gebruik gemaakt van klikschakelaars pulsdrukkers drukvlakschakelaars. Die staan dus altijd allemaal in dezelfde stand, of de lamp nu aan of uit is. Dat is dan ook het enige verstandige wat de elektricien gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52
Pulsdrukkers zijn de oplossing :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
Wij hebben vanmiddag onze tussentijdse bezoek. We hebben echter pas 4 van de 7 termijnen betaald. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Aubergine schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:44:
Wij hebben vanmiddag onze tussentijdse bezoek. We hebben echter pas 4 van de 7 termijnen betaald. Is dit gebruikelijk?
Zonder extra puzzelstukjes van je te krijgen denk ik het wel.

Het is toch tussentijds omdat het nog niet klaar is?
Omdat het nog niet klaar is heb je nog niet alle termijnen betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hoe eerder hoe beter. Dan heb je in ieder geval nog kans om de ruwbouw goed te checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 16:17

Cordon

Lievelings jankert

Wij hadden hem ook al toen we nog maar 5 van de 11 betaald waren. Het stond allemaal lekker ruw te zijn in de wind. :P

Deze week moet, als de planning nog loopt zoals het hoort te lopen, bij ons duidelijk worden wanneer de oplevering is. De eerste woningen van het project zijn al opgeleverd, en afgelopen week konden we wel all de tuin inkomen. Het zag er allemaal heel af uit. :P Spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jasperv90 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:19:
Moest het even opzoeken, maar denk het helaas niet. Het gaat hier om de omgeving Twente ;).
Ik ben ook wel benieuwd welke aannemer dit is, in mijn geval is regio Twente juist ideaal. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corneej
  • Laatst online: 21:52
niet helemaal. Als je een "normale" lamp gaat aansluiten op een puls schakelaar zul je deze vast moeten blijven houden om licht te krijgen ;).

Wat jullie bedoelen is een drukvlakschakelaar, waarbij de wip altijd in de originele positie terug "wipt".

Wil je je verlichting laten werken met een pulsschakelaar heb je bijv. nog een aparte pulsdimmer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Ik dacht dat er in dit topic een checklist circuleerde van wat je allemaal zou moeten regelen voor je verhuizing. Kan ik gewoon niet goed zoeken of heb ik me hierin vergist?

Het verlengen van je overbruggingshypotheek is ook wel echt een gedoe trouwens. In ieder geval bij Robuust. Veel documenten meesturen en een hele vragenlijst insturen. Helaas huis nog niet verkocht dus dan is het ook meer gedoe.

Zou trouwens nooit meer bij Robuust gaan. Kregen na het tekenen bij de notaris opeens een nieuw rentepercentage op onze oude hypotheek (van 1,5% die we meenamen naar 4,1% de 1-jarige rente in oktober 2022). Daardoor schoot onze oude hypotheek ineens €500 bruto omhoog. Heb aan meerdere mensen gevraagd, maar niemand heeft dit meegemaakt bij het meenemen van de hypotheek. Er was ook geen gesprek over mogelijk. We zijn ook slecht geïnformeerd door onze hypotheekadviseur want achteraf stond er wel in de kleine lettertjes dat meenemen van rente betekent dat ze een nieuwe kunnen zetten op de huidige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
DennisCle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:39:
...
Zou trouwens nooit meer bij Robuust gaan. Kregen na het tekenen bij de notaris opeens een nieuw rentepercentage op onze oude hypotheek (van 1,5% die we meenamen naar 4,1% de 1-jarige rente in oktober 2022). Daardoor schoot onze oude hypotheek ineens €500 bruto omhoog. Heb aan meerdere mensen gevraagd, maar niemand heeft dit meegemaakt bij het meenemen van de hypotheek. Er was ook geen gesprek over mogelijk. We zijn ook slecht geïnformeerd door onze hypotheekadviseur want achteraf stond er wel in de kleine lettertjes dat meenemen van rente betekent dat ze een nieuwe kunnen zetten op de huidige.
Herkenbaar verhaal. Niet bij dezelfde toko overigens, maar dat was voor ons ook heel onduidelijk. Terwijl ik dan denk hoe moeilijk is het om dit in klare nederlandse taal te vertellen. Maar ik merk dat hypotheek adviezen geven zeker bij een 2e huis een vak apart zijn ofzo...wat een onduidelijkheid en matige uitleg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:05
Herkenbaar helaas, uiteraard ook eigen verantwoording maar toch.

Hij moest wel lachen toen ik zei: leg het nog eens uit hoe je het een kind van 12 zou uitleggen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het valt of staat inderdaad met de adviseur.

Wij hadden echt een topper! en eigenlijk zonde dat die iets anders is gaan doen met die kennis.

Het meeverhuizen van je hypotheek (dus niet aflossen en een nieuwe afsluiten, maar eigenlijk overschrijven op je nieuwe woning) is 9/10 keer ongunstig. Maar dit had je adviseur zeker van te voren kunnen vertellen.

Hier kregen we zelfs een berekening met wat die dan zou kosten als we hem meezouden nemen. we zijn gelijk maar overgestapt op een andere financieele instelling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Komt bij dat Robuust ook helemaal niet sympathiek communiceerde hierover. Dus ben echt niet tevreden met het klantcontact ook, maar goed om te horen dat we niet de enige zijn (of eigenlijk niet). Wel in ieder geval een punt voor iedereen om op te letten bij meenemen van de hypotheek als je nieuwbouw koopt.

Nou goed, nog volhouden tot de kerst en dan vervallen de dubbele lasten en hebben we opeens weer geld over per maand, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:51
Ik dacht dat er in dit topic een checklist circuleerde van wat je allemaal zou moeten regelen voor je verhuizing. Kan ik gewoon niet goed zoeken of heb ik me hierin vergist?

Het verlengen van je overbruggingshypotheek is ook wel echt een gedoe trouwens. In ieder geval bij Robuust. Veel documenten meesturen en een hele vragenlijst insturen. Helaas huis nog niet verkocht dus dan is het ook meer gedoe.

Deze is herkenbaar wij kregen de variable rente, hebben hem uiteindelijk opnieuw vast gezet (wel bij een andere toko en lijkt redelijk normaal te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

vormulier schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:18:
Het valt of staat inderdaad met de adviseur.

Wij hadden echt een topper! en eigenlijk zonde dat die iets anders is gaan doen met die kennis.

Het meeverhuizen van je hypotheek (dus niet aflossen en een nieuwe afsluiten, maar eigenlijk overschrijven op je nieuwe woning) is 9/10 keer ongunstig. Maar dit had je adviseur zeker van te voren kunnen vertellen.

Hier kregen we zelfs een berekening met wat die dan zou kosten als we hem meezouden nemen. we zijn gelijk maar overgestapt op een andere financieele instelling. :)
Wij nemen de huidige hypotheek mee, omdat deze een rentepercentage van 1,31% heeft (en nog ruim 15 jaar vast staat) en straks met opslag alsnog een stuk lager is dan de huidige actuele hypotheekrente.

Dan wat anders. Wij hebben onlangs de huisnummerbeschikking ontvangen van de gemeente, waarbij ook een GBO vermeld staat. Hier klopt echter niets van, de GBO is ruim 35m2 meer dan onze woning daadwerkelijk zal zijn.

De makelaar geeft aan dat dit inderdaad niet klopt en ze niet weten waarop dit gebaseerd is, maar dat dit verder niet geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:51:
[...]
De makelaar geeft aan dat dit inderdaad niet klopt en ze niet weten waarop dit gebaseerd is, maar dat dit verder niet geen probleem is.
Probleem zal het niet zijn maar heeft dit verder geen impact op je WOZ of andere vaste lasten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

vormulier schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:01:
[...]

Probleem zal het niet zijn maar heeft dit verder geen impact op je WOZ of andere vaste lasten ?
Dat is precies wat ik mij ook afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:17
[...]Kregen na het tekenen bij de notaris opeens een nieuw rentepercentage op onze oude hypotheek (van 1,5% die we meenamen naar 4,1% de 1-jarige rente in oktober 2022). Daardoor schoot onze oude hypotheek ineens €500 bruto omhoog. Heb aan meerdere mensen gevraagd, maar niemand heeft dit meegemaakt bij het meenemen van de hypotheek.
[...]
Volgens mij is dat redelijk standaard juist. De hypotheek geldt maar voor 1 woning. Dus er wordt een nieuwe tijdelijke hypotheek gezet op de andere woning.
Was trouwens bij ons ook slecht gecommuniceerd, maar was wel netjes in de berekening van de maandlasten meegenomen. Dus ik schrok wel van de maandlasten tijdens de periode met dubbele lasten. Maar de bedragen klopten wel.

Zo zijn er nog wel meer rare fratsen met hypotheken. Bij ASR krijg je de rente van je beschikbare bouwdepot niet, maar wordt de rente in het bouwdepot bij gestort. Dus je dubbele maandlasten groeien niet mee met je nieuwe huis, maar zijn vanaf dag 1 maximaal. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
jvdmeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:30:
[...]

Volgens mij is dat redelijk standaard juist. De hypotheek geldt maar voor 1 woning. Dus er wordt een nieuwe tijdelijke hypotheek gezet op de andere woning.
Was trouwens bij ons ook slecht gecommuniceerd, maar was wel netjes in de berekening van de maandlasten meegenomen. Dus ik schrok wel van de maandlasten tijdens de periode met dubbele lasten. Maar de bedragen klopten wel.

Zo zijn er nog wel meer rare fratsen met hypotheken. Bij ASR krijg je de rente van je beschikbare bouwdepot niet, maar wordt de rente in het bouwdepot bij gestort. Dus je dubbele maandlasten groeien niet mee met je nieuwe huis, maar zijn vanaf dag 1 maximaal. :o
Hoe ik het heb begrepen: de tijdelijke hypotheek is je overbruggingshypotheek (met dus variabele rente) en die komt op je oude woning. De hypotheek die je mee wilt nemen naar je nieuwe woning bestaat uit je oude hypotheek en die verandert in principe niet meer (althans, niet bij ons, die is 'gewoon' 1% voor x aantal jaar). Wij hebben dan nog een extra leningdeel afgesloten tegen de 3,8% rente. Dus het is: oude hypotheek (1% rente), nieuwe hypotheek (3,5% rente) en dan tijdelijke overbrugging (variabele rente).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
Arwen. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:44:
[...]

Hoe ik het heb begrepen: de tijdelijke hypotheek is je overbruggingshypotheek (met dus variabele rente) en die komt op je oude woning. De hypotheek die je mee wilt nemen naar je nieuwe woning bestaat uit je oude hypotheek en die verandert in principe niet meer (althans, niet bij ons, die is 'gewoon' 1% voor x aantal jaar). Wij hebben dan nog een extra leningdeel afgesloten tegen de 3,8% rente. Dus het is: oude hypotheek (1% rente), nieuwe hypotheek (3,5% rente) en dan tijdelijke overbrugging (variabele rente).
Als je je hypotheek meeneemt naar je nieuwe huis, ontstaat de volgende situatie:
Nieuwe huis:
Oude hypotheek 1%
Overbrugging variabel%
(+ Evt aanvullende hypotheek x%)

Oude huis:
Nieuwe hypotheek (ter vervanging van oude hypotheek en met dezelfde hoogte) variabel%

Dus de oude hypotheek is met dezelfde rente en voorwaarden overgeschreven naar het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:00
jvdmeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:21:
[...]

Als je je hypotheek meeneemt naar je nieuwe huis, ontstaat de volgende situatie:
Nieuwe huis:
Oude hypotheek 1%
Overbrugging variabel%
(+ Evt aanvullende hypotheek x%)

Oude huis:
Nieuwe hypotheek (ter vervanging van oude hypotheek en met dezelfde hoogte) variabel%

Dus de oude hypotheek is met dezelfde rente en voorwaarden overgeschreven naar het nieuwe huis.
Bij ons bij ABN blijft de rente gewoon hetzelfde op de huidige woning. Met een nieuwe hypotheek voor de nieuwe woning welke uit meerdere delen is opgebouwd, een tegen oude voorwaarde en deel tegen nieuwe rente, + variable voor overbrugging op de oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met het meefinancieren van bijvoorbeeld een keuken buiten het project om als meerwerk? Ik spreek de adviseur binnenkort maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft? Onze nieuwbouw woning word standaard geleverd zonder keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Imperium schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:09:
Weet iemand hoe het zit met het meefinancieren van bijvoorbeeld een keuken buiten het project om als meerwerk? Ik spreek de adviseur binnenkort maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft? Onze nieuwbouw woning word standaard geleverd zonder keuken.
Bij een willekeurige keukenzaak naar binnen stappen, in globale lijnen jullie wensen (op basis van bouwtekeningen) uiteen zetten en aangeven wat jullie budget is.
De offerte die daaruit komt rollen kan je meenemen in de onderbouwing van je aangevraagde depot voor meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:22
Imperium schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:09:
Wij hebben dit ook gedaan, een schatting gegeven wat het zou gaan kosten al was het bij ons de volgende som. Maximale NHG hypotheek, minus de kosten woning en het resterende bedrag als bouwdepot voor de keuken opgegeven. Verder geen offerte en/of zaken aan hoeven te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tuurlijk heeft een hogere gbo impact op je woz.
Gemeentes hebben er een handje van de gbo hoger in te zetten dan daadwerkelijk, geen idee waarop ze die soms baseren.

Bij ons vorige huis was die ook 10m2 te veel. En bij het huidige huis ook. Maak je bezwaar, gaat je gbo omlaag en je woz..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
Source90 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:24:
[...]

Bij een willekeurige keukenzaak naar binnen stappen, in globale lijnen jullie wensen (op basis van bouwtekeningen) uiteen zetten en aangeven wat jullie budget is.
De offerte die daaruit komt rollen kan je meenemen in de onderbouwing van je aangevraagde depot voor meerwerk.
Dat was bij ons met de aanvraag bij NN niet eens nodig. Hebben een overzicht gemaakt met alle meerwerk. Daar stonden een paar dingen van de keuzes van de aannemer op, maar ook gewoon 1 regel:

keuken, externe leverancier: 15.000,-

En verder vage dingen als:
Aanpassingen electra, extra stopcontacten, utp: 5000,-

Afwerking muren en vloeren: 12.000,-

Het totaal kwam op 80.000,-

Er is nooit naar onderbouwing gevraagd.
Wellicht hadden ze dat wel gedaan als we er gekke bedragen tussen hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
perspectivebass schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:44:
[...]

Bij ons bij ABN blijft de rente gewoon hetzelfde op de huidige woning. Met een nieuwe hypotheek voor de nieuwe woning welke uit meerdere delen is opgebouwd, een tegen oude voorwaarde en deel tegen nieuwe rente, + variable voor overbrugging op de oude woning.
Hier idem, behalve dat we de overbrugging toen uit eigen middelen gefinancierd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
Heeft iemand tips voor partijen die schuttingen kunnen plaatsen? Heb al een aantal offertes opgevraagd bij partijen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
auditor86 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:30:
[...]

Dat was bij ons met de aanvraag bij NN niet eens nodig. Hebben een overzicht gemaakt met alle meerwerk. Daar stonden een paar dingen van de keuzes van de aannemer op, maar ook gewoon 1 regel:

keuken, externe leverancier: 15.000,-

En verder vage dingen als:
Aanpassingen electra, extra stopcontacten, utp: 5000,-

Afwerking muren en vloeren: 12.000,-

Het totaal kwam op 80.000,-

Er is nooit naar onderbouwing gevraagd.
Wellicht hadden ze dat wel gedaan als we er gekke bedragen tussen hadden staan.
Onderbouwing doel ik op een onderbouwing voor jezelf, niet op bewijsstukken.
Als je nimmer bij een keukenzaak bent geweest met globaal een idee, hoe wil je dan een prijs bepalen? Is dat 15k? 20k? 40k?

Zeker met oog op een pagina of twee terug waar te laag was ingezet vanwege prijsstijgingen.

Zou voor onderbouwing (voor jezelf, om op een bedrag uit te komen) wel een zaak bezoeken om maar een beetje feeling te krijgen wat je smaak kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
Heeft iemand hier zelf de renovlies gedaan? (Of laat iedereen het doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:28:
Tuurlijk heeft een hogere gbo impact op je woz.
Gemeentes hebben er een handje van de gbo hoger in te zetten dan daadwerkelijk, geen idee waarop ze die soms baseren.

Bij ons vorige huis was die ook 10m2 te veel. En bij het huidige huis ook. Maak je bezwaar, gaat je gbo omlaag en je woz..
De makelaar geeft aan dat de WOZ in eerste instantie gebaseerd wordt op de verkoopprijs. Ik heb voor de zekerheid even een mail gestuurd naar de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:42:
[...]

De makelaar geeft aan dat de WOZ in eerste instantie gebaseerd wordt op de verkoopprijs. Ik heb voor de zekerheid even een mail gestuurd naar de gemeente.
Wellicht het 1e jaar. Als jij ,wanneer de woz over een bewoonbare woning gaat en geen woning in aanbouw, kun je volgens mij meestal een taxatierapport downloaden en daarin zie je dat de gemeente vergelijkbare woningen vergelijkt, ook kwa m2 gbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
jvdmeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:30:
[...]
Dat lijkt me vreemd, maar kan zijn dat de voorwaarden zijn aangepast. Bij ons kregen we de rente van het bouwdepot als korting op de hypotheek. Wel met een rente die 1 procent lager was dan het gemiddelde van de delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
perspectivebass schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:44:
[...]

Dus als je bijvoorbeeld een ton hebt geleend tegen 1% bij de bank voor de oude woning, geven ze ondanks dat de rente tegenwoordig bijvoorbeeld 5% is, gewoon een extra ton tegen 1% voor je nieuwe huis?
Lijkt wel of ze aan liefdadigheid doen.
Op hun site staat het anders beschreven
1. Je neemt je rente mee
Je neemt de basisrente én resterende rentevaste periode van je huidige hypotheek mee naar je nieuwe hypotheek
2. Je krijgt nieuwe voorwaarden
De voorwaarden van je oude, huidige hypotheek vervangen we door de meest actuele voorwaarden.
3. Je oude hypotheek loopt soms door
Je oude hypotheek loopt door totdat je deze aflost. Bijvoorbeeld door de verkoop van je oude woning.
Zie punt 2. De oude hypotheek krijgt nieuwe voorwaarden en nieuwe rente. Precies zoals ik het omschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
Diablow schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:50:
[...]

Dat lijkt me vreemd, maar kan zijn dat de voorwaarden zijn aangepast. Bij ons kregen we de rente van het bouwdepot als korting op de hypotheek. Wel met een rente die 1 procent lager was dan het gemiddelde van de delen.
Die 1 procent lagere rente hadden wij ook. Maar bij ons werd die rente dus niet in aftrek gedaan van het maandbedrag, maar weer teruggestort in het bouwdepot. Hierdoor hadden we dus vanaf dag 1 de maximale dubbele kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:51:
[...]

Dan wat anders. Wij hebben onlangs de huisnummerbeschikking ontvangen van de gemeente, waarbij ook een GBO vermeld staat. Hier klopt echter niets van, de GBO is ruim 35m2 meer dan onze woning daadwerkelijk zal zijn.

Dat zal de verkoopmakelaar zijn want van je eigen makelaar accepteer je zo’n antwoord niet.

En de verkoopmakelaar is er niet voor jou, niet voor jouw belang en niet voor jouw portemonnee. Die wil gewoon heel snel van jouw vragen af.

• perspectivebass
jvdmeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:21:
[...]

Dus als je bijvoorbeeld een ton hebt geleend tegen 1% bij de bank voor de oude woning, geven ze ondanks dat de rente tegenwoordig bijvoorbeeld 5% is, gewoon een extra ton tegen 1% voor je nieuwe huis?

[...]

Zie punt 2. De oude hypotheek krijgt nieuwe voorwaarden en nieuwe rente. Precies zoals ik het omschreef.
Toch is dat niet het geen wat er bij mij nu gebeurd. Kan er ook niks aan doen :+

[ Voor 20% gewijzigd door perspectivebass op 18-09-2024 05:54 ]

• Jasperv90
Sharonh schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:29:
Heeft iemand hier zelf de renovlies gedaan? (Of laat iedereen het doen...)
In mijn vorige woning heb ik het hele huis zelf met Renovlies gedaan. In de aankomende woning laat ik de woonkamer, gang, muren bij de trap en zolder doen door stoffeerder. De slaapkamers doe ik weer zelf. Woonkamer is deels renovlies en deels luxe behang (Arte). Let wel op dat je renovlies van degelijke kwaliteit is. Dus niet te dun nemen.

Het behangen stelt opzich niet veel voor. Je moet er alleen rustig de tijd voor nemen en niet te hard drukken met het uitvegen van het behang. Later met het sausen de rand netjes afkitten en meenemen met het sausen.
Ziet er dan mooi strak uit.

• perspectivebass
[...]

[...]

Volgens mij moet je punt twee bij ABN trouwens lezen als in dat je alleen de rente meeneemt, maar niet de overige voorwaarden, de overige voorwaarde zijn altijd de meest recente. Het is wel verwarrend verwoord.

• Aubergine
Tijdens de kijkdag is bij ons opgevallen dat twee stopcontacten ruim een half meter van hun oorspronkelijke plek staan.

Dit is voor ons wel echt een ding ivm meubels. Kan je hier een punt van maken? Of valt dit weer binnen de marges?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:01
Aubergine schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
Tijdens de kijkdag is bij ons opgevallen dat twee stopcontacten ruim een half meter van hun oorspronkelijke plek staan.

Dit is voor ons wel echt een ding ivm meubels. Kan je hier een punt van maken? Of valt dit weer binnen de marges?
Een halve meter zou ik gewoon aankaarten. Een punt maken kan sowieso altijd. Of het vervolgens wordt opgelost is dan nog een geval apart.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
[...]

Nee, als je extra hypotheek nodig hebt dan betaal je natuurlijk de huidige rentepercentages. Je kan je oude hypotheek met eerder vastgestelde rentevaste periode + rente meenemen naar je nieuwe woning.

Maar waarschijnlijk bedoel je hetzelfde :+
perspectivebass schreef op woensdag 18 september 2024 @ 05:52:
[...]

Toch is dat niet het geen wat er bij mij nu gebeurd. Kan er ook niks aan doen :+
Ja, bij ons ook hoor. Lijkt me ook normaal dat je die mee kan nemen.. Inderdaad wel met nieuwe voorwaarden, maar met oude rentepercentage. De enige lening die bij ons nu variabel is, is de overbruggingshypotheek. En die wordt als het goed is weer afgelost als we ons huis hebben verkocht.

[ Voor 42% gewijzigd door Arwen. op 18-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:

Nee, dat valt normaal niet binnen de marges. mits je de maatvoering van het stopcontact hebt, zelf gemeten vanaf een verkooptekingen is daarbij niet maatgevend. Als het om kalkzandsteen of gips gaat zullen ze hem doorgaans wel verplaatsen beton is wat lastiger. ik zou er wel een punt van maken als het belangrijk voor je is.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 18-09-2024 11:48 ]

• Olivertwist278
Wat hebben jullie met de trappen gedaan na oplevering? Wij kregen het advies om pas na 1,5 jaar de trap te renoveren. Maar aangezien je ze zo afgetrapt krijgt, vroeg ik me af of er tussentijds al iets mogelijk is? Misschien gewoon even verven in een mooie kleur?

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:01
Olivertwist278 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:43:
Wat hebben jullie met de trappen gedaan na oplevering? Wij kregen het advies om pas na 1,5 jaar de trap te renoveren. Maar aangezien je ze zo afgetrapt krijgt, vroeg ik me af of er tussentijds al iets mogelijk is? Misschien gewoon even verven in een mooie kleur?
Wij hebben de trappen geplamuurd, afgekit en geverfd. (kit is al op flink wat plekken gescheurd overigens)
Dit ook om eerst even een jaar te wachten tot we er iets uitgebreiders mee gaan doen.
Overigens was dat ook wel een werkje van ruim 4 dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThePsycho op 18-09-2024 12:47 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:19
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen in een project wat we erg mooi vinden en dus heel blij mee zijn.

Nu hebben wij dinsdag een 1e gesprek met de betrokken makelaar voor de 1e informatiebehoefte. Nou vroeg ik mij af of iemand hier toevallig al een soort standaard vragenlijst heeft.
Heb zelf al het een en ander op een rijtje gezet (oa. over planning en meerwerken) maar wellicht zijn er dingen die ik nog niet gelijk bedacht heb die wel belangrijk kunnen zijn in een 1e gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-06 16:59
Olivertwist278 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:43:
Heb hier vanaf de bouw (november'23) nu PrimaCover op de trap zitten. Ook omdat we idd wel minstens 1 - 2 jaar willen wachten met de trap.

Is misschien niet mooi, maar beschermd de trap nog wel prima.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• auditor86
Sincere1983 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:52:
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen in een project wat we erg mooi vinden en dus heel blij mee zijn.

Nu hebben wij dinsdag een 1e gesprek met de betrokken makelaar voor de 1e informatiebehoefte. Nou vroeg ik mij af of iemand hier toevallig al een soort standaard vragenlijst heeft.
Heb zelf al het een en ander op een rijtje gezet (oa. over planning en meerwerken) maar wellicht zijn er dingen die ik nog niet gelijk bedacht heb die wel belangrijk kunnen zijn in een 1e gesprek.
Gefeliciteerd, er gaat veel op je af komen!

In mijn ervaring weten makelaars niet veel over de planning en meerwerk. Die dingen komen als je met de aannemer aan tafel zit.

Belangrijk om wel nu met de makelaar te bespreken:
- wat is de verwachte datum van passeren bij notaris (ivm geldigheid hypotheek offerte)
- welk waarborgfonds het project gebruikt en of ze een standaard koopaanneemovereenkomst gebruiken, zoals bijvoorbeeld woningborg.
-opschortende voorwaarden (voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voor de bouw start)
-ontbindende voorwaarden (voorwaarden waarmee jij de bouw kunt ontbinden)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:39
@Sincere1983
Als aanvulling op bovenstaande:
- Vraag zo snel mogelijk de meerwerklijst op met alle deadlines. Voor sommige zaken heb je maar kort de tijd om te kiezen. Ook als ze nog niet alles hebben is dat fijn om te weten.
- Vaker lees je in dit topic dat er maar kort de tijd is tussen het bekend maken van de badkamer partner en het doorgeven van de meerwerk opties. Ik verdenk ze er wel eens van dit expres te doen, zodat je niet te veel tijd hebt om na te denken. Zorg dat je dan van te voren al weet wat het kost om de badkamer vanaf casco te laten opbouwen, en zorg dat je al weer wat je mooi vind en welke indeling je wilt.
- Voor de keuken geldt het zelfde als de badkamer maar daar is het iets makkelijker om een externe leverancier te kiezen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
Wij hadden van de week een kijkdag. Bij het terugkijken van de foto's vind ik de buizen voor de WTW wel verdacht klein 8)7 Of ben ik de enige?

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aubergine schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:51:
Wij hadden van de week een kijkdag. Bij het terugkijken van de foto's vind ik de buizen voor de WTW wel verdacht klein 8)7 Of ben ik de enige?

***members only***
Bedoel je die grijze buis die omhoog gaat? ? Dat is niet voor de wtw dat is waarschijnlijk de ontluchting van de standleiding.
Pagina: 1 ... 311 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.