Als die naast elkaar komen of dicht bij elkaar, is het niet meer als een stuk afvoer en een T stuk op je waterleiding? Beetje onnodig om hier veel geld aan de aannemer te geven.josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:51:
[...]
Hier zou wel veel moeten worden verplaatst en tweede vaatwasaansluiting moeten worden gemaakt.
T stuk op 16mm leiding? Mag hopen dat ze dat niet doen en netjes een 25-16-25 perskoppeling gebruikenvormulier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:00:
[...]
Als die naast elkaar komen of dicht bij elkaar, is het niet meer als een stuk afvoer en een T stuk op je waterleiding? Beetje onnodig om hier veel geld aan de aannemer te geven.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Het is inderdaad veel geld. Hier kost het ook erg veel. We kunnen niet kiezen voor extra loze leidingen en aansluitingen op een aparte groep kosten 391 euro per stuk. Enkele dingen die we wel kunnen doen zijn loze leidingen vanuit elders in de woning laten verplaatsen naar de keuken. Dat is veel goedkoper dan een extra aansluiting laten aanleggen. Verplaatsen van bestaande aansluitingen volgens het aansluitschema in de keuken gaan we niet door de aannemer laten doen. We gaan zelf alles verleggen. Dat is geen groot klusje en daarna komt de kastenwand van de keuken er voor te staan. Alleen aansluitingen die bij het kookeiland uit de vloer moeten komen laten we doen. We kunnen er ook nog voor kiezen een mantelbuis vanuit de meterkast naar de buitenzijde van de woning te laten leggen. Dan kunnen we daar door de muur heen om extra aansluitingen de realiseren. Niet ideaal maar het bespaart al snel een paar duizend euro die je weer ergens anders in de woning kunt besteden.josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:51:
[...]
Er zijn dan 5 loze leidingen nodig, kosten 1250. En leiding vrije zone, 550. Dus doe je niks, ben je 1800 kwijt extra. Dan maar 3k er tegen aan gooien. Maar dit voelt niet okay. Hier zou wel veel moeten worden verplaatst en tweede vaatwasaansluiting moeten worden gemaakt.
Een wcd met klapdeksel is ook niet waterdicht als er een stekker in zitvormulier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]
Naja dat gat wat ze geboord hebben in dat afdekplaatje is alles behalve waterdicht.. daar had echt een mooi WCDtje gekunt met klapdeksel Dat had veel beter geweest dan.
Muur en kookeiland dus twee meter verschilvormulier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:00:
[...]
Als die naast elkaar komen of dicht bij elkaar, is het niet meer als een stuk afvoer en een T stuk op je waterleiding? Beetje onnodig om hier veel geld aan de aannemer te geven.
Hier ook op zo’n manier aangesloten, misschien wel iets netter:Diablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
Is dit een goede manier om de radiator te verbinden? Ik had verwacht dat ze alleen een stekker zouden monteren, zodat we het stopcontact eventueel voor andere dingen kunnen gebruiken, en de radiator niks gebruikt als hij niet verbonden is.[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/T2vCKdeNoynkTNH3dHMDvwtk.jpg?f=fotoalbum_large)
gdvm schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:18:
[...]
Hier ook op zo’n manier aangesloten, misschien wel iets netter (behalve dan de loze cm’ers kabel die ze nu maar opgerold hebben) [Afbeelding]
En stekker kan je in geval van nood loskoppelen, dat kan nu niet. Absoluut dus niet veiliger.Draakje5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:59:
[...]
Zou me niets verbazen als dit te maken heeft met natte zone enz.
Deze verbinding lijkt me veiliger dan een verbinding met stekker in natte ruimte(s).
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wij hebben de loze leiding richting meterkast boven in de hoek van het kozijn uit laten uitkomen,. Hij komt strak voor het hout van het kozijn uit de bakstenen buitengevel. Let er even op dat als deze loze leidingen rechstreeks naar de meterkast gaan de maximale lengte van de kabel bij Somfy 10 meter is. Bij Somfy zit er een stekker aan de moter kant van de kabel. Als je dus onderweg geen lasdoos hebt moet je misschien gaan verlengen bij>10 meter of laat de loze pijp op de centraaldoos van de betreffende ruimte uitkomen.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:04:
Bij ons nieuwbouwhuis willen wij graag ritsscreens voor een aantal ramen en ik wil ter voorbereiding graag loze leidingen/elektra laten voorbereiden.
Ik vraag mij alleen af wat de beste plek hiervoor is, zonder dat er na installatie van de screens nog kabels/gootjes zichtbaar zijn. Ik ga er vanuit dat het op/in de gevel moet, want op/in het kozijn lijkt mij geen optie. Iemand suggesties?
(Ik weet dat er inmiddels ook screens zijn met een zonnepaneel en batterij)
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Een elektrische design radiator voor handdoeken vind ik dan wel handig, maar misschien heb jij het over ouderwetse radiatoren.Mr. Stom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]
Stofzuiger?
Hier spijt dat we de radiator niet hebben laten vervallen. In de twee jaar dat we hier wonen heeft de radiator altijd uit gestaan. Vloerverwarming in de badkamer in combinatie met de warmte van de rest van het huis en warme douchewater is ruim voldoende - sterker nog: vaak zetten we de deur van de badkamer volledig open omdat het zelfs te warm is geworden. Afzuiging zuigt alle waterdamp op, maar toch
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
In een badkamer heb je bepaalde zones waar apparaten alleen vast aangesloten mogen worden.Diablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
Is dit een goede manier om de radiator te verbinden? Ik had verwacht dat ze alleen een stekker zouden monteren, zodat we het stopcontact eventueel voor andere dingen kunnen gebruiken, en de radiator niks gebruikt als hij niet verbonden is.[Afbeelding]
Ik ga er nog even over nadenken om er een punt van te maken. De meningen zijn duidelijk verdeeld. En al is het niet de oplossing die ik verwacht had, de radiator is nu wel te gebruiken.
Is het niet minder werk om er zelf een stekker aan te zetten als je dat wil? Die wandcontactdoos lijkt me ook zo om te bouwen naar een normale?Diablow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:41:
Ik ga er nog even over nadenken om er een punt van te maken. De meningen zijn duidelijk verdeeld. En al is het niet de oplossing die ik verwacht had, de radiator is nu wel te gebruiken.
Waarschijnlijk voldoet dit niet meer, want de stekker van die radiator mag je helemaal niet afknippen. Kijk maar in de handleiding van dat dingDiablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:

Ook een gaatje maken in zo'n afdekkapje is gewoon dom. Hier had gewoon netjes een stopcontact moeten zitten.
Wil je die radiator gebruiken dan? Die dingen zijn schreeuwend duur in gebruik. De mijne hangt er al drie jaar voor niets om handdoeken aan op te hangen. De badkamer houd ik warm met de vloerverwarming.Diablow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:41:
Formeel ben je de garantie kwijt als je daar een eigen stekker aan zet, dus daar zou ik even mee wachten. Natuurlijk kan het wel, maar dan is dat snoer niet meer lang genoeg om hem in het stopcontact te steken.roltor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:44:
[...]
Is het niet minder werk om er zelf een stekker aan te zetten als je dat wil? Die wandcontactdoos lijkt me ook zo om te bouwen naar een normale?
Hier ook als veredeld handdoekrekBlihi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:55:
[...]
Wil je die radiator gebruiken dan? Die dingen zijn schreeuwend duur in gebruik. De mijne hangt er al drie jaar voor niets om handdoeken aan op te hangen. De badkamer houd ik warm met de vloerverwarming.
Ondanks casco, moest de radiator geleverd worden om aan de eisen te voldoen. Hebben hem laten ophangen “omdat we hem toch hadden”, achteraf wel spijt van. Met drie mooie gaten in de tegels op ongelukkige plekken, haal je hem niet snel meer weg.
Wij zitten erg te twijfelen tussen casco badkamer/toilet of niet. Als we niet casco doen willen we sanitair/douche zelf vervangen. Een douchewand/cabine moeten we so wie so zelf regelen. Want sanitair is gewoon achterlijk geprijsd… maar tegels zijn oké. We kunnen als tegels ook gewoon doen wat we willen.
Maar wanneer je een standaard douche met glijstang vervangt voor een regendouche hoe doe je dit met de boorgaten van de glijstang? Wand regendouche heeft vaak maar een bevestigingspunt. Of is dit anders op te lossen?
Maar wanneer je een standaard douche met glijstang vervangt voor een regendouche hoe doe je dit met de boorgaten van de glijstang? Wand regendouche heeft vaak maar een bevestigingspunt. Of is dit anders op te lossen?
[ Voor 12% gewijzigd door perspectivebass op 05-09-2024 11:10 ]
Glijstang niet laten monteren?perspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
Wij zitten erg te twijfelen tussen casco badkamer/toilet of niet. Als we niet casco doen willen we sanitair/douche zelf vervangen. Een douchewand/cabine moeten we so wie so zelf regelen. Want sanitair is gewoon achterlijk geprijsd… maar tegels zijn oké. We kunnen als tegels ook gewoon doen wat we willen.
Wij hebben een regendouche waarbij het water door de ‘glijstang’ stroomt. Zoiets: https://www.sanitairwinke...che-3-standen-zwart-110cmperspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
Met de verekening van huidige sanitair kwam het bij ons slechts op een meerprijs van 300 euro inclusief installatie, daar ga ik zelf niet voor hannesen haha
Iets niet monteren willen ze jammer genoeg niet…
Ja klopt, maar zoals je ziet op de foto heeft die glijstang maar een bevestig bovenin waarbij een normale glij stang natuurlijk 2 punten vast gezet is, boven en onder. Dat is bij deze douche niet nodig want zit natuurlijk vast aan de kraan.svenie3000 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:16:
[...]
Wij hebben een regendouche waarbij het water door de ‘glijstang’ stroomt. Zoiets: https://www.sanitairwinke...che-3-standen-zwart-110cm
Met de verekening van huidige sanitair kwam het bij ons slechts op een meerprijs van 300 euro inclusief installatie, daar ga ik zelf niet voor hannesen haha
Kunnen ze hem dan niet ophangen met dubbelzijdig tape of vloeibare nagelsperspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:19:
[...]

Beetje flauw altijd dat tegenwerken...
In het ergste geval moet je vragen om alle tegels die ze niet gebruikt hebben achter te laten,Ja klopt, maar zoals je ziet op de foto heeft die glijstang maar een bevestig bovenin waarbij een normale glij stang natuurlijk 2 punten vast gezet is, boven en onder. Dat is bij deze douche niet nodig want zit natuurlijk vast aan de kraan.
Voeg uitbikken en tegel vervangen.
Waarom niet? Dan laat je de douchekop / stang toch weg en bestel je alleen de mengkraan? Dan is er ook niks om op te hangen.. Of je laat de mengkraan ook weg. Heb ik bij vorige huis ook gedaan.perspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:19:
[...]
[...]
Ja klopt, maar zoals je ziet op de foto heeft die glijstang maar een bevestig bovenin waarbij een normale glij stang natuurlijk 2 punten vast gezet is, boven en onder. Dat is bij deze douche niet nodig want zit natuurlijk vast aan de kraan.
Ik zie hier een aantal twijfels over het nut van een radiator. Het is natuurlijk zeer afhankelijk van je eigen gebruik en de woning maar bij veel projecten zijn ze noodzakelijk om te voldoen aan de voorwaarden van het garantiefonds.
In de technische omschrijving zie je vaak een artikel dat hierop lijkt:
Bij de capaciteitsberekening is uitgegaan van de hierna te noemen ruimtetemperaturen, waarbij wordt uitgegaan van een gelijktijdige verwarming van alle vertrekken bij een buitentemperatuur van -10 ºC en een windsnelheidvan 8 meter per seconde, e.e.a. volgens de in de Woningborg-regeling opgenomen waarden:
woonkamer 22 ºC
keuken 22 ºC
hal / entree 18 ºC
slaapkamers 22 ºC
badkamer 22 ºC
De badkamer is vaak de plek waar ze dit alleen kunnen halen door het plaatsen van een radiator.
Bij de capaciteitsberekening is uitgegaan van de hierna te noemen ruimtetemperaturen, waarbij wordt uitgegaan van een gelijktijdige verwarming van alle vertrekken bij een buitentemperatuur van -10 ºC en een windsnelheidvan 8 meter per seconde, e.e.a. volgens de in de Woningborg-regeling opgenomen waarden:
woonkamer 22 ºC
keuken 22 ºC
hal / entree 18 ºC
slaapkamers 22 ºC
badkamer 22 ºC
De badkamer is vaak de plek waar ze dit alleen kunnen halen door het plaatsen van een radiator.
Wij gebruiken de radiator in de badkamer ook alleen als handdoekenrek. Er zit ook vloerverwarming in en ondanks die alleen mee draait op de lus van de begane grond is het er nooit koud.
Op dit moment is het 24.4 graden in onze badkamer en de Tado die dat meet zit op 20 cm boven de grond aan de radiator.
Niemand hier die klaagt over kou
Note: Onze badkamer van +/- 10 m2 heeft een raam vol op het zuiden. Daar zit wel een rolluik voor, maar die is op warme dagen dicht.
Foto van de oplevering, maar de indeling etc klopt uiteraard allemaal nog.
Op dit moment is het 24.4 graden in onze badkamer en de Tado die dat meet zit op 20 cm boven de grond aan de radiator.
Niemand hier die klaagt over kou
Note: Onze badkamer van +/- 10 m2 heeft een raam vol op het zuiden. Daar zit wel een rolluik voor, maar die is op warme dagen dicht.
Foto van de oplevering, maar de indeling etc klopt uiteraard allemaal nog.
:strip_exif()/f/image/mDgFfPe4KbgsRZ7wJFNG9s3F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Farmerwood op 05-09-2024 11:50 ]
Wij mochten niet eens casco kiezen, met als argument "vanwege de nieuwe regels moet een nieuwbouwhuis opgeleverd worden met een werkende badkamer/toilet". Benieuwd waarom dat bij jullie wel mag? Misschien eerder getekend?perspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
Bij ons was het geen enkel probleem om de badkamer casco op te leveren.Arwen. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:53:
[...]
Wij mochten niet eens casco kiezen, met als argument "vanwege de nieuwe regels moet een nieuwbouwhuis opgeleverd worden met een werkende badkamer/toilet". Benieuwd waarom dat bij jullie wel mag? Misschien eerder getekend?
Wordt het verbruik van de radiator dan ook meegenomen in de BENG berekening?IAMsterdam schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:41:
Ik zie hier een aantal twijfels over het nut van een radiator. Het is natuurlijk zeer afhankelijk van je eigen gebruik en de woning maar bij veel projecten zijn ze noodzakelijk om te voldoen aan de voorwaarden van het garantiefonds.
woonkamer 22 ºC
keuken 22 ºC
hal / entree 18 ºC
slaapkamers 22 ºC
badkamer 22 ºC
De reden is dat badkamers nooit de volledige vloer oppervlakte ter beschikking mbt vloerverwarming.[b]IAMsterdam in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"IAMsterdam schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:41[/
Er zit al snel een bad in en een douche en dat zijn plekken waar de vloer verwarmin lus niet kan liggen. Om er dus zeker van te zijn dat je badkamer de minimale temp haalt hangen ze zo een ding op. Puur indekking voor het geval dat.
Zeker gezien hoe lang het duurt voordat je huis warm word met vloerverwarming op lage temp. willen ze gewoon de telefoontjes niet krijgen van mensen die snel even willen douchen in een hok van 23 graden met de rest van het huis op 18...
Over het algemeen wat je ziet in een nieuwbouw hutje is dat het nooit echt koud is en stoken bijna niet hoeft en dus dat die radiator altijd uit staat en stof vangt.
Dit is net zoals een master master regeling.. bouwers willen het niet want het kost geld. Maar ze moeten het comfort van alle vetrekken kunnen aantonen. en dan hangen ze maar een thermostaat op en "Kijk eens comfort" roepen. (terwijl dit slecht is voor je wp)
Excuses voor de vele ventilatievragen, maar ik heb iets gespot waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb op Youtube weer eens de ventilatietraining van Zehnder erbij getoverd. In die video ventileren ze de keuken volledig, maar in mijn woning lijken ze dat maar voor de helft te doen, omdat de helft van de ruimte als eetkamer telt. Mag dit? 17.7 * 3.24 = 57,34 en niet 35.
/f/image/540Q6qkHrSy8nf6uNpiJhqC1.png?f=fotoalbum_large)
Getekend april dit jaar. Start bouw december met BENG 2 = 0. Bij vervallen van radiator moet ik tekenen dat verwarming capaciteit niet voldoende is. Dat vind ik wel prima.Arwen. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:53:
[...]
Wij mochten niet eens casco kiezen, met als argument "vanwege de nieuwe regels moet een nieuwbouwhuis opgeleverd worden met een werkende badkamer/toilet". Benieuwd waarom dat bij jullie wel mag? Misschien eerder getekend?
Even voor de zekerheid:keeperson schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:23:
Excuses voor de vele ventilatievragen, maar ik heb iets gespot waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb op Youtube weer eens de ventilatietraining van Zehnder erbij getoverd. In die video ventileren ze de keuken volledig, maar in mijn woning lijken ze dat maar voor de helft te doen, omdat de helft van de ruimte als eetkamer telt. Mag dit? 17.7 * 3.24 = 57,34 en niet 35.
[Afbeelding]
- Het betreft hier de begane grond. Hal en voordeur in het midden met toilet erbij.
- Woonkamer en keuken zijn 1 gezamenlijke ruimte zonder deur ertussen
- Ik ga er even vanuit dat de waardes op deze plattegrond m3/h zijn zoals meestal het geval is.
- Het Bouwbesluit rekent met dm3/s (1 m3/h = 0.28 dm3/s)
- Het Bouwbesluit kent niet zoiets als een eetkamer of woonkamer. Dit is een verblijfsruimte waarin ook een opstelplaats is voor een kooktoestel.
Inblaas:
- 2x 30 m3/h in de woonkamer
- 1x 35 m3/h in de keuken
Totaal: 95 m3/h = 26.39 dm3/s
Afzuiging:
- 1x 75 m3/h in de keuken
- 1x 25 m3/h in het toilet
Totaal: 100 m3/h = 27.78 dm3/s
Je verwacht dan dat er voor de balans boven 5 m3/h te weinig afzuiging is en er dus een overloop van 5 m3/h naar beneden is.
Je hebt een Verblijfsgebied en Verblijfsruimte met dezelfde oppervlakte omdat er maar 1 Verblijfsruimte in dit Verblijfsgebied zit. Oppervlakte: 17.7 + 19.0 = 36.7 m2
Vereiste afzuiging:
- VR: 36.7 * 0.7 = 25.69 dm3/s (voldoet)
- VG: 36.7 * 0.9 = 33.03 dm3/s (voldoet niet)
Dit is even een snelle bierviltje berekening, dus pin me er niet op vast. Voor het complete plaatje is ook de volledige berekening nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 05-09-2024 14:46 ]
Ik heb nog nagebeld, maar dit is het enige naslagwerk wat het bedrijf heeft qua berekening (zeggen ze). Ik heb nu alle verdiepingen toegevoegd met een Excelsheet wat het volgens mijn berekening zou moeten zijn en die van het bedrijf.Farmerwood schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:42:
[...]
Even voor de zekerheid:
- Het betreft hier de begane grond. Hal en voordeur in het midden met toilet erbij.
- Woonkamer en keuken zijn 1 gezamenlijke ruimte zonder deur ertussen
- Ik ga er even vanuit dat de waardes op deze plattegrond m3/h zijn zoals meestal het geval is.
- Het Bouwbesluit rekent met dm3/s (1 m3/h = 0.28 dm3/s)
- Het Bouwbesluit kent niet zoiets als een eetkamer of woonkamer. Dit is een verblijfsruimte waarin ook een opstelplaats is voor een kooktoestel.
Inblaas:
- 2x 30 m3/h in de woonkamer
- 1x 35 m3/h in de keuken
Totaal: 95 m3/h = 26.39 dm3/s
Afzuiging:
- 1x 75 m3/h in de keuken
- 1x 25 m3/h in het toilet
Totaal: 100 m3/h = 27.78 dm3/s
Je verwacht dan dat er voor de balans boven 10 m3/h te weinig afzuiging is en er dus een overloop van 10 m3/h naar beneden is.
Je hebt een Verblijfsgebied en Verblijfsruimte met dezelfde oppervlakte omdat er maar 1 Verblijfsruimte in dit Verblijfsgebied zit. Oppervlakte: 17.7 + 19.0 = 36.7 m2
Vereiste afzuiging:
- VR: 36.7 * 0.7 = 25.69 dm3/s (voldoet)
- VG: 36.7 * 0.9 = 33.03 dm3/s (voldoet niet)
Dit is even een snelle bierviltje berekening, dus pin me er niet op vast. Voor het complete plaatje is ook de volledige berekening nodig.
![]() | ![]() | ![]() |
Begane grond | Verdieping | Zolder |
Dit zijn de cijfers volgens de tekeningen van het installatiebedrijf
/f/image/AJvCKXEUjVDRHEIHUjjm9zvJ.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de cijfers volgens mijn berekeningen
/f/image/0Rg1JczFg4jQSxsgsQbvLKl1.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt: in de keuken staat 35, maar mijn berekening zegt 53. Lijkt haast alsof iemand die twee nummers heeft omgedraaid.
@keeperson En je ontworpen afvoer geeft zelfs 75 aan? Terwijl er duidelijk 35 op je plattegrond staat. Waar is de andere 40 gebleven?
Heb je echt maar 1 afvoer in je keuken? Bij ons project heeft iedereen minstens 3 afvoer ventielen in de (woon)keuken.
Heb je echt maar 1 afvoer in je keuken? Bij ons project heeft iedereen minstens 3 afvoer ventielen in de (woon)keuken.
[ Voor 30% gewijzigd door Draakje5 op 05-09-2024 14:11 ]
Dat klopt. Ik zou het ook niet zo ontworpen hebben. In mijn ogen zit het installatiebedrijf te veel in de marges te werken van de ventielen. Die ventielen (zie: https://www.123installati...-125mm-kunststof-xvst1251) hebben overigens verder geen documentatie of certificeringen waardoor het heel lastig wordt om aan te tonen dat ze wel of niet (gaan) werken voor deze situatie. Het systeem maakt ook een herrie als het vol open staat, dat is echt niet normaal...Draakje5 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:11:
@keeperson En je ontworpen afvoer geeft zelfs 75 aan? Terwijl er duidelijk 35 op je plattegrond staat. Waar is de andere 40 gebleven?

Ik heb in een reactie op @Farmerwood alles laten zien inclusief een Exceltabel. Als ik het goed begrijp heeft men het hele huis als één zone ontworpen. Wordt het tekort van 5 m³/h opgevangen door overstroom van de eerste verdieping en het resterende overschot van 20 m³/h afgezogen via de zolder.
Ik ga toch een melding maken. Deur hoger is ook simpeltjes opgelost. En loopt nog steeds tegen de tegels aan.
Er zit helemaal geen vloerverwarming in de badkamer, dus iets van verwarming als het echt goed wordt is misschien wel fijn.
Er zit helemaal geen vloerverwarming in de badkamer, dus iets van verwarming als het echt goed wordt is misschien wel fijn.
Voor een echte regendouche die alleen uit het plafond komt of uit de muur (alle leidingen in de muur) heb je ook niks aan de tegels? Of snap ik je verkeerd? Je hebt immers de leidingen nodig die vooraf goed geinstalleerd moeten zijn om je regendouche te monteren.perspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
Wij hebben een 'regendouche' van Grohe (dus met een glijstang en opbouw thermostaat). Wij hebben destijds alleen een thermostaat gekocht, want die was 100euro, maar een hele regendouche set was 1500 euro in het zwart.....Later een Grohe set gekocht voor 270. Oude thermostaat eraf gehaald, die van Grohe erop, glijstang gemonteerd en klaar. 370 euro was duidelijk een betere investering datn 1500. Door alleen een themostaat te laten plaatsen waren er geen boorgaten van een oude glijstang of douchekop.
Dit is ons ook verteld bij het project waar wij onlangs getekend hebben. Ik heb verdere informatie opgevraagd waarop ze zich baseren, maar nog niet ontvangen.Arwen. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:53:
[...]
@Draakje5 Jazeker, dat wordt meegenomen in dat geval.Draakje5 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:13:
[...]
Wordt het verbruik van de radiator dan ook meegenomen in de BENG berekening?
Bij ons moest hij er per sé op. Één van de gaten kon ik gebruiken voor de opbouw regendouche. Het andere gat heb ik gebruikt voor een handdoekhaakje van hetzelfde merk/kleur als de regendouche - beide Regn Geborsteld Nikkel (gat goed dichtkitten en dan haakje vastschroeven). Dat haakje is nu uiterst handig omdat ik daar de raamwisser aan heb hangen.perspectivebass schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
Tegels wel via project. Alle kranen + badkamermeubel + douchewand elders inkopen heeft me enkele duizenden euro's opgeleverd. De badkamerleverancier rekende de adviesprijs+5% + absurde installatiekosten + coördinatiekosten, geen geld terug voor de te vervangen items. Die items (gewoon chroom grohe spul) heb ik weer gedoneerd aan iemand met smalle beurs die daar om zat te springen).
Ik ga eens kijken of ik het sanitair kan laten vervallen maar wel tegels kan doen. Kijken wat ze zeggen, want over vervallen van radiator werdt niet moeilijk gedaan (kwamen ze zelf mee). Dus ben benieuwd of ze het ene product anders gaan behandelen dan het andereMr. Stom schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:34:
[...]
Bij ons moest hij er per sé op. Één van de gaten kon ik gebruiken voor de opbouw regendouche. Het andere gat heb ik gebruikt voor een handdoekhaakje van hetzelfde merk/kleur als de regendouche - beide Regn Geborsteld Nikkel (gat goed dichtkitten en dan haakje vastschroeven). Dat haakje is nu uiterst handig omdat ik daar de raamwisser aan heb hangen.
Tegels wel via project. Alle kranen + badkamermeubel + douchewand elders inkopen heeft me enkele duizenden euro's opgeleverd. De badkamerleverancier rekende de adviesprijs+5% + absurde installatiekosten + coördinatiekosten, geen geld terug voor de te vervangen items. Die items (gewoon chroom grohe spul) heb ik weer gedoneerd aan iemand met smalle beurs die daar om zat te springen).
Dan kun je het nog steeds casco laten opleveren en een offerte tonen van een keuken voor bedrag x, zodat het onder NHG grens valt?IAMsterdam schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:22:
@skaaf en @Arwen.
Hebben jullie eventueel een huis gekocht dat onder NHG grens valt? Dan kan het een afspraak zijn bij de ontwikkeling van de woningen namelijk. Om daarvoor in aanmerking te komen moet een woning namelijk inclusief keuken en sanitair onder de NHG grens vallen.
Voor alles is een oplossing, alleen tja... Hoe flexibel gaat de ontwikkelaar (
Ik meen me nog te herinneren dat ik 9 jaar geleden voor een starterslening ook een kostenpost moest aanleveren voor keuken etc. en dat het ook de eis was dat het totaal onder bedrag xx bleef, omdat je anders geen 'starterslening' kreeg enz.
Nee, boven NHG grens. Ze hadden het over uitwerking van wijzigende regelgeving, maar daar heb ik nog niets over gelezenIAMsterdam schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:22:
@skaaf en @Arwen.
Hebben jullie eventueel een huis gekocht dat onder NHG grens valt? Dan kan het een afspraak zijn bij de ontwikkeling van de woningen namelijk. Om daarvoor in aanmerking te komen moet een woning namelijk inclusief keuken en sanitair onder de NHG grens vallen.
Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/801skaaf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:49:
[...]
Dit is ons ook verteld bij het project waar wij onlangs getekend hebben. Ik heb verdere informatie opgevraagd waarop ze zich baseren, maar nog niet ontvangen.
Hier zijn de woningborg e.d. 'uitzonderingsbrieven' voor in het leven geroepen.De zytholoog schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:26:
[...]
Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/801
Ze kunnen dat ook heel gemakkelijk halen met een kleinere slangafstand voor de vloerverwarming en een LTV Radiator, maar dan moeten ze er over nadenken en wordt het duurder.IAMsterdam schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:41:
woonkamer 22 ºC
keuken 22 ºC
hal / entree 18 ºC
slaapkamers 22 ºC
badkamer 22 ºC
Dat kan gemeentelijk zijn. Een aannemer mag opleveren wat hij wil, maar een woning zonder badkamer/keuken kan formeel niet in gebruik genomen worden.skaaf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:16:
[...]
Nee, boven NHG grens. Ze hadden het over uitwerking van wijzigende regelgeving, maar daar heb ik nog niets over gelezen
De gemeente wil vermijden dat woningen opgeleverd worden, maar niet in gebruik genomen worden omdat er geen keuken of badkamer in zit. Zeker in de huidige markt, waar veel mensen al op het maximum van hun vermogen kopen, kan het zomaar gebeuren dat er geen geld meer is voor een badkamer of keuken en dat de woning dan dus niet bewoont wordt.
Voor zover ik weet zijn er geen landelijke regels over opleveren met badkamer en keuken.
Ik al wat fouten. De afvoer in de keuken MOET minimaal 75 m3/uur zijn. geen 35 of 53. Dat mag wel via de voorliggende ruimte, dus je aanvoer in de woonkamer en afvoer in de keuken. Lucht stroomt dan van de woonkamer naar de keuken. Daar zitten dan verdunningsfactoren op, maar de aanvoer vanuit de woonkamer moet sowieso meer zijn dan 75 m3.keeperson schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:08:
[...]
Ik heb nog nagebeld, maar dit is het enige naslagwerk wat het bedrijf heeft qua berekening (zeggen ze). Ik heb nu alle verdiepingen toegevoegd met een Excelsheet wat het volgens mijn berekening zou moeten zijn en die van het bedrijf.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] Begane grond Verdieping Zolder
Dit zijn de cijfers volgens de tekeningen van het installatiebedrijf
[Afbeelding]
Dit zijn de cijfers volgens mijn berekeningen
[Afbeelding]
Wat mij opvalt: in de keuken staat 35, maar mijn berekening zegt 53. Lijkt haast alsof iemand die twee nummers heeft omgedraaid.
Dit zijn geen berekeningen die je gemakkelijk even zelf doet. Dat is ook het hele probleem. Ze zijn ook voor de meeste aannemers te complex.
De afvoer is 75 op die tekening. Het is alleen dat de aanvoer in de keuken 35 is in plaats van 53. Daarom kreeg ik de (minimale) ventilatieberekening niet rond. Daarbij rondt de tekenaar getallen naar beneden af waardoor je de discussie krijgt of het nu voldoet aan het bouwbesluit. Mijn inziens niet, omdat je nu onder de minimale waardes in het bouwbesluit gaat zitten.Blihi schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
[...]
Ik al wat fouten. De afvoer in de keuken MOET minimaal 75 m3/uur zijn. geen 35 of 53. Dat mag wel via de voorliggende ruimte, dus je aanvoer in de woonkamer en afvoer in de keuken. Lucht stroomt dan van de woonkamer naar de keuken. Daar zitten dan verdunningsfactoren op, maar de aanvoer vanuit de woonkamer moet sowieso meer zijn dan 75 m3.
Dit zijn geen berekeningen die je gemakkelijk even zelf doet. Dat is ook het hele probleem. Ze zijn ook voor de meeste aannemers te complex.
Achteraf bezien (hindsight 20/20) had ik me meer moeten bemoeien met het ventilatieontwerp en daar ook mijn zin in moeten doordrukken. Ik ben meegegaan in wat de (onder)aannemer ontworpen heeft en ben er nu niet echt zeker van dat het gaat werken / conform bouwbesluit is.
Was het überhaupt mogelijk om je ermee te bemoeien dan?keeperson schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:48:
[...]
Achteraf bezien (hindsight 20/20) had ik me meer moeten bemoeien met het ventilatieontwerp en daar ook mijn zin in moeten doordrukken. Ik ben meegegaan in wat de (onder)aannemer ontworpen heeft en ben er nu niet echt zeker van dat het gaat werken / conform bouwbesluit is.
Het was hier in het project echt niet mogelijk om daar iets in te veranderen. Die technische uitwerking was voor alle woningen hetzelfde en dat gaan ze bij projectbouw echt niet op individuele basis aanpassen. Tenzij je ze op fouten kunt wijzen natuurlijk, maar die technische tekeningen kregen wij pas bij oplevering.
Daarvoor viel het mij ook pas bij de kijkdag op dat er zaken niet klopten en dat kwam puur doordat we door ventilatie type-C roosters in de ramen hebben.
Boven de kookplaat op die tekening staat toch 75 m3/h afzuiging ingetekend?Blihi schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:31:
[...]
Ik al wat fouten. De afvoer in de keuken MOET minimaal 75 m3/uur zijn. geen 35 of 53.
Jij kijkt nu naar de inblaas in de keuken denk ik.
Het is CPO, dus het had waarschijnlijk wel gekund. Had ik waarschijnlijk wel de aannemerprijs gekregen voor 'ik wil het eigenlijk niet doen, maar als je het betaalt vind ik het prima'. Of een ander installatiebedrijf naar keuze het laten doen.Farmerwood schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:34:
[...]
Was het überhaupt mogelijk om je ermee te bemoeien dan?
Het was hier in het project echt niet mogelijk om daar iets in te veranderen. Die technische uitwerking was voor alle woningen hetzelfde en dat gaan ze bij projectbouw echt niet op individuele basis aanpassen. Tenzij je ze op fouten kunt wijzen natuurlijk, maar die technische tekeningen kregen wij pas bij oplevering.
Daarvoor viel het mij ook pas bij de kijkdag op dat er zaken niet klopten en dat kwam puur doordat we door ventilatie type-C roosters in de ramen hebben.
Heeft iemand hier ervaring met en een foto van een plissegordijn bij een combinatie draaikiep en vast raam? Wij hebben meerdere ramen van plafond tot vloer waarbij de bovenkant draaikiep is en de onderkant vast zit. Ik kan er op internet weinig over vinden en wil een plissegordijn niet op afstand van het raam hangen. Twijfel nu of vouwgordijnen geen betere optie zijn. Hoor graag jullie keuzes en ervaringen!
Alstublieft.Philonie schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:14:
Heeft iemand hier ervaring met en een foto van een plissegordijn bij een combinatie draaikiep en vast raam? Wij hebben meerdere ramen van plafond tot vloer waarbij de bovenkant draaikiep is en de onderkant vast zit. Ik kan er op internet weinig over vinden en wil een plissegordijn niet op afstand van het raam hangen. Twijfel nu of vouwgordijnen geen betere optie zijn. Hoor graag jullie keuzes en ervaringen!
:strip_exif()/f/image/igPTnAfFhrklqrkSvd49XSgj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g9S99jEgnDsFLDxMbo1t6uOv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TsHdLjHe9w6rUFXIlebsvcnY.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de snelle reactie! Ik bedoel alleen een raamcombinatie van draaikiep en vast in de lengte. Het bovenste gedeelte is bij ons draaikiep en het onderste gedeelte is vast.Draakje5 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:17:
[...]
Alstublieft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die hebben we ook op de slaapkamer ( 4 ramen in 1 kozijn) Maar geen duettes/plisses opgehangen omdat dat mogelijk te druk werd.Philonie schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:19:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie! Ik bedoel alleen een raamcombinatie van draaikiep en vast in de lengte. Het bovenste gedeelte is bij ons draaikiep en het onderste gedeelte is vast.
Maar achteraf had ik ze niet zo strak verwacht als bij ons, dus zou prima kunnen onder elkaar. Deze zitten op de glaslatten geplakt.
Het ziet er inderdaad strak uit op de foto’s die je stuurt. Ik ben ook bang dat het onder elkaar te druk wordt inderdaad. Lastige keuzes..Draakje5 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:22:
[...]
Die hebben we ook op de slaapkamer ( 4 ramen in 1 kozijn) Maar geen duettes/plisses opgehangen omdat dat mogelijk te druk werd.
Maar achteraf had ik ze niet zo strak verwacht als bij ons, dus zou prima kunnen onder elkaar. Deze zitten op de glaslatten geplakt.
@Diablow deze vraag zou je inDiablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Kunnen stellen.
In ons nieuwbouw appartement krijgen wij hier ook mee te maken (4 ramen in een kozijn).
Heb hier ook al over lopen te denken. Plissegordijn in de bovenste ramen (draaikiep) kan wel.
Maar de vraag is juist: wat doe je met de onderste vaste glazen ramen ?
Daar ook plissegordijnen maakt het inderdaad erg druk.
Maar daar wil je graag ook iets hebben tegen inkijk. Folie plakken op HR+++ glas is ook nog een mogelijkheid, maar of dat een goed idee is. Wij weten het nog niet er zijn er ook nog niet uit.
Heb hier ook al over lopen te denken. Plissegordijn in de bovenste ramen (draaikiep) kan wel.
Maar de vraag is juist: wat doe je met de onderste vaste glazen ramen ?
Daar ook plissegordijnen maakt het inderdaad erg druk.
Maar daar wil je graag ook iets hebben tegen inkijk. Folie plakken op HR+++ glas is ook nog een mogelijkheid, maar of dat een goed idee is. Wij weten het nog niet er zijn er ook nog niet uit.
Volgens mij hoort die daar niet thuis, want hierbij staat als opmerking:lucas321 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:24:
[...]
@Diablow deze vraag zou je in
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Kunnen stellen.
Nu zit er op dit moment wel geen stekker aan, maar het ging over de vraag of er juist wel een stekker aan zou moeten zitten.Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Achteraf zijn wij heel blij met deze gekozen combi. Inbetweens en verduisterend gordijnen.
Is wel de slaapkamer.
Is wel de slaapkamer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoort er zeker wel thuis want het gaat hier NIET om de de radiator, maar over het installatie werk in/aan de muur.deejeebv schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:27:
[...]
Volgens mij hoort die daar niet thuis, want hierbij staat als opmerking:
[...]
Nu zit er op dit moment wel geen stekker aan, maar het ging over de vraag of er juist wel een stekker aan zou moeten zitten.
2 vragen:Diablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
-wat staat er in de tekening als aansluiting? Een wcd of iets anders?
-zie ik het goed dat ze een gat geboord hebben in deze blind plaat? Zo ja, zou ik het afkeuren en eisen dat ze een blind plaat met kabel doorvoer gebruiken van hetzelfde merk en uitvoering als de rest van het huis. En dan de kabel doorvoer naar benden laten uitkomen.
Electro technisch (mits goed uitgevoerd) is er geen verschil tussen aansluiten met stekker en wcd of middels blindplaat.
Bedankt, zoiets is inderdaad beschikbaar, ik wacht even af waar ze zelf mee aankomen.lucas321 schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:06:
[...]
Inderdaad, zo hoort het. Een blindplaat met kabeldoorvoer, naar beneden en hoogstwaarschijnlijk van dezelfde serie als de rest van het huis.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort houten room dividers? Of plannen om zoiets te installeren in een nieuwbouwwoning?

In ons toekomstig nieuwbouwhuis is het plafond vrij hoog (2,95m). Daarmee is de keus vrij beperkt tot balken. De simpele prefab systemen zoals van Karwei gaan tot 2,6m, dus dat is geen optie. Momenteel denken we voor MDF met fineer te gaan, echter vraag ik mij af of het bouwvocht er voor kan zorgen dat de balken krom trekken. Is het wel verstandig om dit een maand na sleuteloverdracht al te installeren of zou dit geen probleem moeten zijn?
Qua installatie ben ik er ook nog niet helemaal uit. Op de website van één van de fabrikanten wordt beweerd dat een deuvel in het plafond en wat high tack genoeg is. Het ziet er vrij simpel uit, maar ik heb best mijn vraagtekens of dat wel solide genoeg is.

In ons toekomstig nieuwbouwhuis is het plafond vrij hoog (2,95m). Daarmee is de keus vrij beperkt tot balken. De simpele prefab systemen zoals van Karwei gaan tot 2,6m, dus dat is geen optie. Momenteel denken we voor MDF met fineer te gaan, echter vraag ik mij af of het bouwvocht er voor kan zorgen dat de balken krom trekken. Is het wel verstandig om dit een maand na sleuteloverdracht al te installeren of zou dit geen probleem moeten zijn?
Qua installatie ben ik er ook nog niet helemaal uit. Op de website van één van de fabrikanten wordt beweerd dat een deuvel in het plafond en wat high tack genoeg is. Het ziet er vrij simpel uit, maar ik heb best mijn vraagtekens of dat wel solide genoeg is.
Nice, dat ziet er mooi uit.Fox schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:42:
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort houten room dividers? Of plannen om zoiets te installeren in een nieuwbouwwoning?
[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de woning na oplevering nog erg vochtig is. Het duurt vaak een stookseizoen om al het vocht er uit te krijgen (bouwdrogers en airco's helpen, maar veel vocht zit ook gewoon in de muur en heeft tijd nodig om naar buiten te komen).
Door veranderingen in vochtigheid gaat volhout werken. Gelukkig niet in de lengte, maar wel in de breedte, dus volhout balken kunnen gaan torderen. Kies daarom altijd voor houtsoorten die geschikt zijn voor kozijnen, bijvoorbeeld Meranti. En dan moet je ook echt kozijnhout kiezen, zodat de balken kaarsrecht zijn en blijven. De plaatselijke timmerfabriek kan je misschien ook advies geven.
Een MDF kern met fineer kan natuurlijk ook, maar voor 125 euro per kolom vind ik die aardig aan de prijs.
Qua montage lijkt me een deuvel boven in het plafond en wat lijm onderin voldoende als je zeker weet dat je er niet tegenaan gaat leunen. Er staat natuurlijk geen gewicht op die dingen. Veel andere montagemogelijkheden heb je niet, want dan krijg je altijd iets "in het zicht".
Onze taatsdeur hangt ook aan een simpel deuveltje aan het plafond, onderin een dot kit.Fox schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:42:
[Afbeelding]
Was er ook sceptisch over, hangt nog steeds en wordt veelvuldig gebruikt.
Na wat te lezen in dit topic over trappen, komt vaak terug dat vurenhout niet de voorkeur heeft. Zijn er ook mensen wel tevreden over of is het toch echt altijd aan te raden voor hardhout te gaan (voor aanzienlijk meer geld)? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Vurenhout is eigenlijk alleen geschikt om wat anders van te maken (lees, overzettreden, tapijt, etc.). Hardhout en andere materialen zijn het 'eindproduct'. Hangt sterk af wat je wil realiseren uiteindelijkTNThomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
Na wat te lezen in dit topic over trappen, komt vaak terug dat vurenhout niet de voorkeur heeft. Zijn er ook mensen wel tevreden over of is het toch echt altijd aan te raden voor hardhout te gaan (voor aanzienlijk meer geld)? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Wij hebben een vurenhouten trap, maar je moet deze wel bekleden, want hout is zacht en je krijgt anders snel slijtplekken.TNThomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
Wij hebben tapijt op de trap, met extra rubber er onder. Kraakt niet en is niet glad. Werkt goed voor ons!
Snel slijtplekken geloof ik niet in, dat zal niet anders zijn dan met hardhout. Je moet immers eerst door de verf slijten voor je bij het hout komt.
Ik heb de trap alleen geplamuurd en geschilderd (Sigma traplak), voor mij is dat prima. Echter ben ik alleen en loop ik altijd op sokken of sloffen.
Heb je kinderen en/of veel je schoenen aan zou ik zeker de trap bekleden of de houdhouten versie nemen. Hoewel hardhout ook gewoon beschadigt als je wat laat vallen b.v.
E.e.a. is nogal afhankelijk van de meerpijs en en de prijs van bekleden of overzettreden.
Ik heb de trap alleen geplamuurd en geschilderd (Sigma traplak), voor mij is dat prima. Echter ben ik alleen en loop ik altijd op sokken of sloffen.
Heb je kinderen en/of veel je schoenen aan zou ik zeker de trap bekleden of de houdhouten versie nemen. Hoewel hardhout ook gewoon beschadigt als je wat laat vallen b.v.
E.e.a. is nogal afhankelijk van de meerpijs en en de prijs van bekleden of overzettreden.
Vurenhout is goedkoop en zacht. Probeer maar in de bouwmarkt: Met je nagel druk je zo een deukje in een vurenhouten balkje.TNThomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
Een vurenhouten trap moet je goed schilderen/lakken en dat wordt eigenlijk nooit tijdens de bouw gedaan. De afwerklaag komt pas nadat je verhuisd bent en de trap ziet er tot die tijd echt niet uit. Daarna moet de trap goed gelakt worden (dat geeft veel zooi: schuren, afplakken, lakken) en dat moet ook altijd dekkend met een goed verfsysteem. Als alternatief kun je hem laten bekleden.
Een hardhouten trap lak je meestal transparant af. Die blijft dus in het zicht. Ook is de gebruikte lak vele malen dunner, zodat het lijkt alsof de trap helemaal niet gelakt is (maar dat is ie wel).
Een hardhouten trap zal veel minder snel slijtage geven. Vurenhout (gelakt of niet) slijt sneller omdat het zelf veel zachter is. Het deukt als het ware in, maar het werkt ook veel meer mee met de schommelende vochtigheidsgraad in huis. We hebben nu bijvoorbeeld een heel vochtig jaar, waardoor je merkt dat alles van hout aan het uitzetten is.
De verf vangt die werking maar beperkt op en slijt dus ook harder. Een vurenhouten trap heeft dus vaker onderhoud nodig. Daarbij zie je slijtage op een egale kleur veel sneller dan een transparante lak op hardhout.
Kortom: Er is niets mis met vurenhout, maar je zult wel meer moeten onderhouden om de trap netjes te houden.
Niet helemaal. Je ziet slijtage veel sneller op egaal gelakt oppervlak (en dat heeft vurenhout altijd) dan op een transparante lak. Daarbij slijt het hout zelf veel gemakkelijker (laat iets op de trap vallen en je hebt deuken in het vurenhout).vassago schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:30:
Snel slijtplekken geloof ik niet in, dat zal niet anders zijn dan met hardhout. Je moet immers eerst door de verf slijten voor je bij het hout komt.
Ja, als je altijd op sokken loopt slijt de trap minder. Sigma traplak is een goede keuze.Ik heb de trap alleen geplamuurd en geschilderd (Sigma traplak), voor mij is dat prima. Echter ben ik alleen en loop ik altijd op sokken of sloffen.
Echt veel minder. Hardhout is niet voor niets hard. Je deukt een Iroko plank echt niet zo snel in als een vuren plank hoor.Heb je kinderen en/of veel je schoenen aan zou ik zeker de trap bekleden of de houdhouten versie nemen. Hoewel hardhout ook gewoon beschadigt als je wat laat vallen b.v.
Hardhout is prijzig. Dat is de reden dat het niet standaard toegepast wordt.E.e.a. is nogal afhankelijk van de meerpijs en en de prijs van bekleden of overzettreden.
Een trap bekleden/afwerken kost je ook snel 1500 euro per trap, dus afhankelijk van de meerprijs kan dat natuurlijk interessant zijn!TNThomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:34:
Bedankt voor de informatie, allemaal! Genoeg stof om te bespreken hier thuis.
Nu we het er toch over hebben
Heeft iemand specifiek het dreunen van een vuren trap kunnen beperken met bijv. overzettredes? We hebben een (open) hardhouten trap naar de 1e, die is hartstikke stil. Maar de (dichte) vurentrap naar de 2e is echt een drama qua geluid. Met kleine kinderen / olifanten. Als je in de woonkamer zit ben je blij als ze eenmaal boven zijn.
Ik heb gezocht naar akoestische oplossingen. Ik was benieuwd of er bijv tussen de overzettredes iets geplaatst kan worden als een soort anti-dreun. Maar zo ver ik kan vinden helpt alleen tapijtbekleding. Tapijt lijkt mij ideaal, ook omdat het de galm in het trapgat zal verminderen. Maar ik krijg het er thuis niet doorheen om esthetische redenen
Ik heb gezocht naar akoestische oplossingen. Ik was benieuwd of er bijv tussen de overzettredes iets geplaatst kan worden als een soort anti-dreun. Maar zo ver ik kan vinden helpt alleen tapijtbekleding. Tapijt lijkt mij ideaal, ook omdat het de galm in het trapgat zal verminderen. Maar ik krijg het er thuis niet doorheen om esthetische redenen
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Wij hebben tapijt, werkt top. Zitten ook nog rubber ondervloer onder. En we hebben half ronde koplatten erop gezet. Zorgt dat vloerbedekking minder snel slijt.rubenos schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:09:
Nu we het er toch over hebbenHeeft iemand specifiek het dreunen van een vuren trap kunnen beperken met bijv. overzettredes? We hebben een (open) hardhouten trap naar de 1e, die is hartstikke stil. Maar de (dichte) vurentrap naar de 2e is echt een drama qua geluid. Met kleine kinderen / olifanten. Als je in de woonkamer zit ben je blij als ze eenmaal boven zijn.
en vind het mooier dan al die overzettredes/upstairs oplossingen
Ja klinkt goed haha. En veel overzettredes vind ik ook niet mooi. Ik heb in vorig huis wel massief eikenhouten tredes laten plaatsen, dat was wel mooi. Dezelfde partij weer gevraagd, maar geeft aan dat hij geen echte verbeteringen qua geluid verwacht als ik dat bij deze trap doe.perspectivebass schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:14:
[...]
Wij hebben tapijt, werkt top. Zitten ook nog rubber ondervloer onder. En we hebben half ronde koplatten erop gezet. Zorgt dat vloerbedekking minder snel slijt.
en vind het mooier dan al die overzettredes/upstairs oplossingen
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Nou, wij krijgen 21 november de sleutel van ons project. Heeft dan 2 jaar 1 maand en 1 dag geduurd vanaf tekenen bij de notaris. Erg veel zin in. Hoop dat het lukt om keuken, vloeren en muren te doen in 1 mnd voor de kerst. Zou toch wel heel lekker zijn om voor het nieuwe jaar definitief over te zijn. Binnenkort maar ff de checklist hier opsnorren van wat er allemaal geregeld moet worden en het eigen huis definitief verkopen natuurlijk.
Was het verwacht dat het zo lang zou duren?
Kort na tekenen werd bekend dat de oplevering naar verwachting niet in voorjaar '24 maar najaar '24 zou worden. Start bouw was Feb '23.auditor86 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:46:
Was het verwacht dat het zo lang zou duren?
Vorige huis had een vurenhouten trap, die konden we 1x in de 5 jaar volledig schuren, plamuren en lakken. Echt een k-klus met 3 trappen in huis en kleine kinderen.TNThomas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
Heb nu gekozen voor een eikenhouten trap en los van de mooiere looks is het hout ook veel harder en heeft het veel minder onderhoud nodig. Ben er vooralsnog erg blij mee. Kostte overigens wel wat centjes, was volgens mij 4k extra kwijt voor de eikenhouten trap voor 2 verdiepingen. Overzettreden waren overigens niet heel veel goedkoper, ging ook al snel richting de 3500-3700 volgens mij.
[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 10-09-2024 10:48 ]
Als ik het opnieuw zou moeten doen, geld zou hebben en de kinderen zouden nog steeds lichte slapers zijn ging ik niet voor vuurhout. Ik heb de trappen na oplevering geschuurd alle kanten gekit en schroeven van boven naar beneden geboord door de stootborden om het gekraak de minimaliseren. Daarnaast hebben wij alle trappen laten bekleden met PVC waarvan we al wisten dat dit minimale dempende werking heeft. Nu drie jaar verder kraakt de trap nog steeds enorm maar de kinderen slapen inmiddels vast en worden er niet meer wakker van dus vind ik het minder ergrubenos schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:09:
Nu we het er toch over hebbenHeeft iemand specifiek het dreunen van een vuren trap kunnen beperken met bijv. overzettredes? We hebben een (open) hardhouten trap naar de 1e, die is hartstikke stil. Maar de (dichte) vurentrap naar de 2e is echt een drama qua geluid. Met kleine kinderen / olifanten. Als je in de woonkamer zit ben je blij als ze eenmaal boven zijn.
Graag zou jullie mening willen weten over de prijs die de aannemer vraagt voor een geïsoleerde aanbouw berging voor ons nieuwbouw project.
Ze vragen voor de basis (3,4m x 6m) 44.105 €
Deze wil ik uitbouwen (3,4m x 2,4m) 16.070 €
Als ik deze optie kies vervalt mijn berging die ik eventueel weer terug kan kopen voor 9.000€
In totaal kost dus deze berging met een afmeting van 3,4m x 8,4m my circa 70k.
Is dit te veel? En/of moet ik deze aanbouw berging naderhand laten plaatsen door derden?
Afmetingen betreft buitenwerkse maten en er wordt als het ware over mijn " bestaande " muren heen gemeten
:strip_exif()/f/image/ZpEb6fWwxlnIFGJAROTGEUK7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xlp2ZeMveZsuROL7ZUQybSpY.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik deze optie kies vervalt mijn berging die ik eventueel weer terug kan kopen voor 9.000€
Is dit te veel? En/of moet ik deze aanbouw berging naderhand laten plaatsen door derden?
Afmetingen betreft buitenwerkse maten en er wordt als het ware over mijn " bestaande " muren heen gemeten
:strip_exif()/f/image/ZpEb6fWwxlnIFGJAROTGEUK7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xlp2ZeMveZsuROL7ZUQybSpY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4QoB2bjvOCg7DL1jYCI3SkhO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een grapje toch @kevinvdbrink ?
En geisoleerde berging aanbieden, voor 70k+ zonder vloerverwarming MET sectionaaldeur?
Zonder toegang vanuit de woning naar de garage?
En geisoleerde berging aanbieden, voor 70k+ zonder vloerverwarming MET sectionaaldeur?
Zou je normaal een berging én een “garage” krijgen ? Of is de standaard een houten berging naast je huis die volledig vervalt omdat je de geïsoleerde “garage” laat bouwen?kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:29:
Graag zou jullie mening willen weten over de prijs die de aannemer vraagt voor een geïsoleerde aanbouw berging voor ons nieuwbouw project.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens vind ik de prijs wel fors
@kevinvdbrink De plaatjes kloppen niet met de omschrijving. Op de tekeningen staat een niet-geïsoleerde berging met halfsteens muren. In de omschrijving gaat het om een geïsoleerde berging.
70k is een hoop geld, maar een groot deel daarvan zal in de fundering zitten. In ons project zat ook enorm verschil tussen een halfsteens berging en een "garage" van dezelfde grootte. Die laatste moet een auto kunnen dragen, dus werden funderingen, vloerelementen, palen etc. allemaal veel duurder.
Uiteindelijk is onze berging (geen garage) toch op fundering gezet die ook een garage kan dragen, maar dat zat niet in de prijs.
70k is een hoop geld, maar een groot deel daarvan zal in de fundering zitten. In ons project zat ook enorm verschil tussen een halfsteens berging en een "garage" van dezelfde grootte. Die laatste moet een auto kunnen dragen, dus werden funderingen, vloerelementen, palen etc. allemaal veel duurder.
Uiteindelijk is onze berging (geen garage) toch op fundering gezet die ook een garage kan dragen, maar dat zat niet in de prijs.
Het is een geïsoleerde sectionaal deur inderdaad (hand bediend zonder deur)Draakje5 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 06:33:
Dat is een grapje toch @kevinvdbrink ?
Een toegang deur naar de woning is optioneel voor afgerond 2600 €
Het is helaas geen grap deze prijs
Ik zou maar even goed navragen waar de isolatie uit bestaat en waar die wordt toegepast. Uit de tekening blijkt dat in ieder geval niet. Wordt het dak ook geisoleerd? Wat bedoelen ze met 'extra geisoleerde betonvloer' ?kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Straks is het allemaal net niet.
In de basis krijg je alleen een standaard houten berging achterin mijn tuin. Volgens woningborg moet dit type woning een berging hebben. 1 berging volstaat dus zodra ik de berging laat aanbouwen vervalt die andere. Echter krijg ik naar mijn mening hier nagenoeg niets voor terug.Lupadi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:27:
[...]
Zou je normaal een berging én een “garage” krijgen ? Of is de standaard een houten berging naast je huis die volledig vervalt omdat je de geïsoleerde “garage” laat bouwen?
Overigens vind ik de prijs wel fors, zeker omdat je voordelen (verwarming er al ingelegd bijv) van tijdens de bouw doen er niet in hebt zitten.
In theorie kan ik de houten berging laten vervallen en dan betaal ik afgerond 61k voor deze berging
Plaatje was een schets vanuit hun omdat mij de positie niet duidelijk was. Isolatie en kalkzandsteen binnenwand is hierin niet getekend, maar dit komt aan de binnenzijdeBlihi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:29:
@kevinvdbrink De plaatjes kloppen niet met de omschrijving. Op de tekeningen staat een niet-geïsoleerde berging met halfsteens muren. In de omschrijving gaat het om een geïsoleerde berging.
Ik mag het het overigens geen garage noemen. Daarvoor heb je andere ventilatie eisen voor. De vloer zou enigzins geschikt zijn werd gesteld.
Betaalde jij ook ongeveer deze prijs of zou je jouw ervaring kunnen delen?
[ Voor 10% gewijzigd door kevinvdbrink op 11-09-2024 11:28 ]
Ik vind het serieus een overdreven hoop geld, zeker omdat er dus geen ventilatie, verwarming bij zit en dus ook geen mogelijkheid is tot het toevoegen van een deur tussen huis en berging. Het is en blijft een verdedeld tuinhok waar je 2k per m2 voor betaald. Mijn uitbouw aan de woonkamer waar ik dus woonruimte voor terugkreeg was bijna even duur.kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:49:
[...]
In de basis krijg je alleen een standaard houten berging achterin mijn tuin. Volgens woningborg moet dit type woning een berging hebben. 1 berging volstaat dus zodra ik de berging laat aanbouwen vervalt die andere. Echter krijg ik naar mijn mening hier nagenoeg niets voor terug.
In theorie kan ik de houten berging laten vervallen en dan betaal ik afgerond 61k voor deze berging
Als je qua tijd niet verlegen zit, zou ik een onderheide en geïsoleerde vloer laten plaatsen, metselaar laten komen en naar wens opbouwen.kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:49:
[...]
In de basis krijg je alleen een standaard houten berging achterin mijn tuin. Volgens woningborg moet dit type woning een berging hebben. 1 berging volstaat dus zodra ik de berging laat aanbouwen vervalt die andere. Echter krijg ik naar mijn mening hier nagenoeg niets voor terug.
Onze garage/berging is weliswaar een stuk kleiner (15m²). Ik was hiervoor 15k kwijt (heiwerk, vlinderen van betonnen vloer, metselaar, sectionaaldeur, bitumen op dak branden). Isolatie heb ik wel zelf gedaan. Stenen zijn dezelfde als onze woning, die heb ik bij de opzichter/aannemer afgenomen per pallet voor een leuk prijsje.
Als je er 30-40k tegenaan gooit kan je achteraf een garage helemaal naar wens laten opbouwen. Mogelijk kwalitatief nog beter ook (sinds je dan zelf de regie hebt).
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 11-09-2024 11:29 ]
Mijn ongeisoleerde berging van 3x5 meter kostte 9k. De geïsoleerde "garage" van de overburen van 3x5 meter kostte 40k. En dat was in 2018. Ik schrijf "garage", want in hun geval zit er niet eens een garagedeur in.kevinvdbrink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:50:
[...]
Plaatje was een schets vanuit hun omdat mij de positie niet duidelijk was. Isolatie en kalkzandsteen binnenwand is hierin niet getekend, maar dit komt aan de binnenzijde
Ik mag het het overigens geen garage noemen. Daarvoor heb je andere ventilatie eisen voor. De vloer zou enigzins geschikt zijn werd gesteld.
Betaalde jij ook ongeveer deze prijs of zou je jouw ervaring kunnen delen?
Het lijkt wat dat betreft willekeurig.
Ventilatie is wel degelijk een belangrijk onderdeel om onderscheid te kunnen maken tussen een berging en een garage. Volgens de bouwtekeningen zouden wij een garage moeten krijgen bij onze woning, bij oplevering is de garage vooralsnog gedeclassificeerd tot een berging omdat er enkel natuurlijke ventilatie aanwezig is en dat is niet afdoende als we een auto in de garage zouden stallen. Dit is één van de redenen waarom ik nog 5% in het bouwdepot heb zittenBlihi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:14:
[...]
Mijn ongeisoleerde berging van 3x5 meter kostte 9k. De geïsoleerde "garage" van de overburen van 3x5 meter kostte 40k. En dat was in 2018. Ik schrijf "garage", want in hun geval zit er niet eens een garagedeur in.
Geen idee verder waarom de garage bij jouw buren 30k meer moest kosten dan jouw berging, wellicht toch anders qua bouw, fundering, isolatie, etc?
De vraag is of je dergelijke ventilatie in je 'garage' wilt die voldoet om een auto te stallen.
Als je er een auto gaat stallen, natuurlijk prima.
Ga je de garage voor andere doeleinden gebruiken, dan wil je misschien helemaal niet zo'n bakbeest van een ventilatie in je garage hebben zitten.
3 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak is de eis daarvoor met een minimum van 7dm3/s.
Als je er een auto gaat stallen, natuurlijk prima.
Ga je de garage voor andere doeleinden gebruiken, dan wil je misschien helemaal niet zo'n bakbeest van een ventilatie in je garage hebben zitten.
3 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak is de eis daarvoor met een minimum van 7dm3/s.
Als ik deze prijzen hoor lijkt het wel in lijn met wat ik heb gekregen. Als ik 40k maal 1,6 doe ( ivm 8 meter lang ipv 5). Kom ik uit op 64k. En daarna nog verschil tussen 2018 en 2024 is de prijs met elkaar in lijn. Nog steeds ontzettend duur overigensBlihi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:14:
[...]
Mijn ongeisoleerde berging van 3x5 meter kostte 9k. De geïsoleerde "garage" van de overburen van 3x5 meter kostte 40k. En dat was in 2018. Ik schrijf "garage", want in hun geval zit er niet eens een garagedeur in.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.