Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:06:
Is het normaal dat je wtw zo'n bromgeluid maakt constant ondanks dat hij in een technische ruimte staat? Ik heb misofonie en heb van ellende vannacht dat ding uitgetrokken en de ramen open gezet terwijl dat natuurlijk absoluut niet is waar het systeem voor bedoeld is. Moet ik "accepteren" dat dit het nieuwe normaal is en het nooit meer echt stil zal zijn in huis? Ook met mijn oordoppen in hoor ik het geluid want het is een bromtoon die je overal doorheen hoort.
Je zou ook eens kunnen kijken of er nog wat contactgeluid te dempen is met wat extra rubbers. En evt wat geluidsdempend materiaal tegen de muren aan in de technische ruimte.

Volgens mij heeft @GeeMoney zoiets ook gedaan bij hem thuis een tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:26
Even wat dingen spuien over de badkamer en toiletten in ons nieuwe project en natuurlijk ben ik ook benieuwd naar hoe jullie er tegenaan kijken.

Half april hebben we de koop-aanneemovereenkomst getekend. Op dat moment waren er nog geen project leveranciers bekend voor badkamer en keuken. De originele planning was dat in het voorjaar van 2025 de bouw zou starten. Deadline voor meerwerk, sanitair, keuken etc. zou eind oktober worden.

Begin mei werd ons verteld dat de planning wat naar voor zou schuiven, de bouw start al in het najaar van dit jaar en daarom schuift de deadline naar eind september. Natuurlijk zijn we blij dat ze eerder gaan bouwen!.
De deadline leek ons ook geen probleem.

Echter, waren er nog steeds geen leveranciers bekend. Pas eind juni kregen we te horen wie de leveranciers voor de badkamer zijn. Toen ontstonden er ook twee uitdagingen.

De vakanties en bouwvak kwamen er aan, en ze hebben aparte leveranciers voor sanitair en tegels.
De sanitair zaak konden we door onze eigen vakantie pas begin deze maand bezoeken. Sanitair uitgekozen, maar ze kunnen ons pas half september een offerte sturen, doordat de man die dat doet op vakantie is... Dus 2 weken voor de deadline krijgen we pas een offerte.

De tegelwinkel wil ons pas ontvangen als de badkamertekening door de sanitair winkel is gemaakt.
Echter bij ons bezoek aan de sanitair winkel is er helemaal niet gesproken over dat zij ook de tekening gingen maken.... Dus we hebben helemaal niet gesproken over plaatsing van de dingen die we uitgekozen hebben etc. Dat moet dus met die man die pas in September terug is van vakantie vlak voor de deadline.

De aannemer heeft nu gezegd, de tegels mogen ook later nog, als het sanitair en de tekening maar binnen zijn voor de deadline. Dat zit mij echter niet lekker, want dat betekent dat ik akkoord moet gaan voor het sanitair, en me daarmee automatisch ook verbind aan de tegelleverancier, zonder dat ik daar ook maar geweest ben. Als ik het sanitair via het project kies dan kan ik immers niet elders over de tegels kijken.

Daarnaast hebben we de indruk dat de beide leveranciers, sanitair en tegels, er beide eigenlijk niet zo veel zin in hebben. Het is maar een klein project (8 woningen) en doordat ze niet eens de volledige badkamer mogen leveren, hebben ze er ook nog eens minder aan te verdienen. Qua onderhandelen heb ik de indruk dat er dus ook totaal niks mogelijk is. Uiteraard verkoopt de sanitair handel ook tegels, en de tegelhandel ook gewoon sanitair. Maar we mogen dus niet alles bij 1 van de 2 kopen.

En over het totaal ontwerp en de plaatsing van alles hebben we dus ook alleen maar vraagtekens, met wie we dat wanneer moeten regelen.

Budget technisch is het ook lastig, we hebben een bedrag gereserveerd voor badkamer, maar dat niet opgesplitst in tegels en sanitair, dus hoe moet ik tekenen voor sanitair, als ik niet weet wat mijn tegels gaan kosten en of het in ons budget gaat passen. Uiteraard gaan we met alles al gigantisch over budget, dus zal hier wel weer gebeuren.... Qua sanitair werden we ook mooi richting alle duurdere dingen begeleid, dus de super stille WC's met een rare spoeling etc... die maar X duurder zouden zijn dan een andere, maar ja het telt allemaal op.... Ze zouden het gewoon ff uitrekenen dan dan konden we altijd nog aanpassen en terug naar een andere optie... Maar ja dan moeten we natuurlijk wel nog steeds voor de deadline alles getekend hebben. En natuurlijk is de deadline van de aannemer een harde deadline en moeten tekening ruim voor die datum bij hen binnen zijn. In the end, vermoed ik dat als we de tekening over 2 weken ontvangen van de sanitair zaak we nog 2 a 3 dagen hebben om hem met hun aan te passen en door te sturen naar de aannemer. Dat gaat natuurlijk niet lukken...

Als we de badkamer en toiletten laten vervallen krijgen we 4100 voor de badkamer en 2x 900 voor de toiletten terug, ik begin steeds meer te neigen naar dit maar gewoon te doen en dan rustig op mijn gemak elders een badkamer en toiletten te zoeken. Echter wordt dan natuurlijk ook de vloerverwarming in de badkamer niet aangesloten, en zitten we met beperkte garantie. Ik denk echter wel dat het ons een hoop onrust scheelt nu, en voorkomt dat we snel snel iets kiezen wat het eigenlijk toch niet echt is.

Ik weet dan ook niet of we bij oplevering (waarschijnlijk eind 2025) de verwarming al kunnen gebruiken zolang deze in de badkamer niet geïnstalleerd is. Dus dat geeft dan uitdagingen met het vocht uit het huis te halen voor vloer en muur afwerking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
auditor86 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:57:
Even wat dingen spuien over de badkamer en toiletten in ons nieuwe project en natuurlijk ben ik ook benieuwd naar hoe jullie er tegenaan kijken.

Half april hebben we de koop-aanneemovereenkomst getekend. Op dat moment waren er nog geen project leveranciers bekend voor badkamer en keuken. De originele planning was dat in het voorjaar van 2025 de bouw zou starten. Deadline voor meerwerk, sanitair, keuken etc. zou eind oktober worden.

Begin mei werd ons verteld dat de planning wat naar voor zou schuiven, de bouw start al in het najaar van dit jaar en daarom schuift de deadline naar eind september. Natuurlijk zijn we blij dat ze eerder gaan bouwen!.

Echter, waren er nog steeds geen leveranciers bekend. Pas eind juni kregen we te horen wie de leveranciers voor de badkamer zijn. Toen ontstonden er ook twee uitdagingen.

De vakanties en bouwvak kwamen er aan, en ze hebben aparte leveranciers voor sanitair en tegels.
De sanitair zaak konden we door onze eigen vakantie pas begin deze maand bezoeken. Sanitair uitgekozen, maar ze kunnen ons pas half september een offerte sturen, doordat de man die dat doet op vakantie is... Dus 2 weken voor de deadline krijgen we pas een offerte.

De tegelwinkel wil ons pas ontvangen als de badkamertekening door de sanitair winkel is gemaakt.
Echter bij ons bezoek aan de sanitair winkel is er helemaal niet gesproken over dat zij ook de tekening gingen maken.... Dus we hebben helemaal niet gesproken over plaatsing van de dingen die we uitgekozen hebben etc. Dat moet dus met die man die pas in September terug is van vakantie vlak voor de deadline.

De aannemer heeft nu gezegd, de tegels mogen ook later nog, als het sanitair en de tekening maar binnen zijn voor de deadline. Dat zit mij echter niet lekker, want dat betekent dat ik akkoord moet gaan voor het sanitair, en me daarmee automatisch ook verbind aan de tegelleverancier, zonder dat ik daar ook maar geweest ben. Als ik het sanitair via het project kies dan kan ik immers niet elders over de tegels kijken.

Daarnaast hebben we de indruk dat de beide leveranciers, sanitair en tegels, er beide eigenlijk niet zo veel zin in hebben. Het is maar een klein project (8 woningen) en doordat ze niet eens de volledige badkamer mogen leveren, hebben ze er ook nog eens minder aan te verdienen. Qua onderhandelen heb ik de indruk dat er dus ook totaal niks mogelijk is. Uiteraard verkoopt de sanitair handel ook tegels, en de tegelhandel ook gewoon sanitair. Maar we mogen dus niet alles bij 1 van de 2 kopen.

En over het totaal ontwerp en de plaatsing van alles hebben we dus ook alleen maar vraagtekens, met wie we dat wanneer moeten regelen.

Budget technisch is het ook lastig, we hebben een bedrag gereserveerd voor badkamer, maar dat niet opgesplitst in tegels en sanitair, dus hoe moet ik tekenen voor sanitair, als ik niet weet wat mijn tegels gaan kosten en of het in ons budget gaat passen. Uiteraard gaan we met alles al gigantisch over budget, dus zal hier wel weer gebeuren.... Qua sanitair werden we ook mooi richting alle duurdere dingen begeleid, dus de super stille WC's met een rare spoeling etc... die maar X duurder zouden zijn dan een andere, maar ja het telt allemaal op.... Ze zouden het gewoon ff uitrekenen dan dan konden we altijd nog aanpassen en terug naar een andere optie... Maar ja dan moeten we natuurlijk wel nog steeds voor de deadline alles getekend hebben. En natuurlijk is de deadline van de aannemer een harde deadline en moeten tekening ruim voor die datum bij hen binnen zijn. In the end, vermoed ik dat als we de tekening over 2 weken ontvangen van de sanitair zaak we nog 2 a 3 dagen hebben om hem met hun aan te passen en door te sturen naar de aannemer. Dat gaat natuurlijk niet lukken...

Als we de badkamer en toiletten laten vervallen krijgen we 4100 voor de badkamer en 2x 900 voor de toiletten terug, ik begin steeds meer te neigen naar dit maar gewoon te doen en dan rustig op mijn gemak elders een badkamer en toiletten te zoeken. Echter wordt dan natuurlijk ook de vloerverwarming in de badkamer niet aangesloten, en zitten we met beperkte garantie. Ik denk echter wel dat het ons een hoop onrust scheelt nu, en voorkomt dat we snel snel iets kiezen wat het eigenlijk toch niet echt is.

Ik weet dan ook niet of we bij oplevering (waarschijnlijk eind 2025) de verwarming al kunnen gebruiken zolang deze in de badkamer niet geïnstalleerd is. Dus dat geeft dan uitdagingen met het vocht uit het huis te halen voor vloer en muur afwerking...
Aan het casco laten opleveren zitten ook nadelen. Je zou al offertes op kunnen gaan vragen bij andere leveranciers. Die keuze voor casco kan je ook op het laatste moment maken. Het is dan wel prettig om te weten waar je qua budget voor kiest. In de tussentijd kun je doorgaan met de projectleveranciers. Misschien valt het allemaal wel mee. Het is overigens wel een hele vreemde situatie want je kiest normaal sanitair en tegels die bij elkaar matchen. Hoe kan je nu goed het sanitair uitkiezen als je nog niet weet hoe het er in combinatie met de tegels uit gaat zien?

Dat je een maand hebt verspild door op vakantie te gaan (hoe begrijpelijk ook) zal de aannemer in zijn deadline geen rekening mee houden. Daarom kan je nu beter de resterende tijd zo goed mogelijk benutten om alle opties helder te krijgen want het is geen garantie dat je goedkoper uit zal zijn als je de badkamer ergens anders gaat kopen. Een badkamer en toiletten zijn erg arbeidsintensief en duur. Het is daarnaast ook niet prettig dat je het na oplevering nog uit moet laten voeren. Het kan zomaar 1 of 2 maanden vertraging opleveren voordat je kan gaan verhuizen waardoor je langer met dubbele lasten zit. Ook dat zal je mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Onze vakantie was 2 weken en natuurlijk al geboekt. Het had ook niets uit gemaakt. Toen we ze begin juli belde voor een afspraak gaven ze al aan dat ze zelf ook met vakanties zaten...

Verder inderdaad met je eens dat het lastig kiezen is als je niet naar het totaal plaatje kunt kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
auditor86 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:02:
Onze vakantie was 2 weken en natuurlijk al geboekt. Het had ook niets uit gemaakt. Toen we ze begin juli belde voor een afspraak gaven ze al aan dat ze zelf ook met vakanties zaten...

Verder inderdaad met je eens dat het lastig kiezen is als je niet naar het totaal plaatje kunt kijken
Je zit wel behoorlijk klem met die deadline en de tijd die de projectleverancier neemt om de offerte op te stellen. Je moet er nu eigelijk vanuit gaat dat de offerte in 1x goed zal zijn. Ik vind het bij ons al vervelend hoe het loopt. We zijn bij de projectleverancier geweest en hebben direct een offerte meegekregen. Dit gaf ons de gelegenheid om die offerte thuis beter te bestuderen. We hebben ook direct een vervolgafspraak ingepland maar door drukte bij de projectleverancier zit daar 7 weken tussen. Nu is het vervolggesprek pas in de week van de deadline. Op een offerte staan gewoon vaak dingen die duurder uitvallen dan je vooraf bedacht had en ook kan je nogal eens wisselen van inzicht. In jouw situatie is het wel erg krap om dat nog een afspraak te regelen met de sanitair winkel om te kijken voor bijvoorbeeld een alternatieve kraan, de voorzetwand toch weg te laten, etc. en dit dan weer te moeten overleggen met de tegelleverancier. Hopelijk gaat het allemaal lukken, maar anders is het zeker verstandig om goed inzichtelijk te hebben wat het alternatief is.

Is de man die de offerte maakt ook de man die de technische tekening moet aanleveren. Als dat niet aan elkaar gekoppeld zit kan je misschien wel al met de tegelleverancier gaan praten. Als het allemaal niet mogelijk is zou je op zijn minst wel al een tegel kunnen gaan uitzoeken bij de tegelleverancier zodat ze direct door kunnen pakken zodra de sanitairwinkel de benodigde stukken aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Flying35 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

Je zit wel behoorlijk klem met die deadline en de tijd die de projectleverancier neemt om de offerte op te stellen. Je moet er nu eigelijk vanuit gaat dat de offerte in 1x goed zal zijn. Ik vind het bij ons al vervelend hoe het loopt. We zijn bij de projectleverancier geweest en hebben direct een offerte meegekregen. Dit gaf ons de gelegenheid om die offerte thuis beter te bestuderen. We hebben ook direct een vervolgafspraak ingepland maar door drukte bij de projectleverancier zit daar 7 weken tussen. Nu is het vervolggesprek pas in de week van de deadline. Op een offerte staan gewoon vaak dingen die duurder uitvallen dan je vooraf bedacht had en ook kan je nogal eens wisselen van inzicht. In jouw situatie is het wel erg krap om dat nog een afspraak te regelen met de sanitair winkel om te kijken voor bijvoorbeeld een alternatieve kraan, de voorzetwand toch weg te laten, etc. en dit dan weer te moeten overleggen met de tegelleverancier. Hopelijk gaat het allemaal lukken, maar anders is het zeker verstandig om goed inzichtelijk te hebben wat het alternatief is.

Is de man die de offerte maakt ook de man die de technische tekening moet aanleveren. Als dat niet aan elkaar gekoppeld zit kan je misschien wel al met de tegelleverancier gaan praten. Als het allemaal niet mogelijk is zou je op zijn minst wel al een tegel kunnen gaan uitzoeken bij de tegelleverancier zodat ze direct door kunnen pakken zodra de sanitairwinkel de benodigde stukken aanlevert.
Dat laatste proberen we nu, we gaan maandag naar de tegelleverancier, zonder tekening van het sanitair, echter gaan we geen muren verplaatsen etc, dus vragen ons uberhaupt af waarom de tegelzaak de installatie tekening nodig heeft, vloer en muur oppervlakte gaan niet veranderen...

We hebben overigens een appgroep met alle kopers, dit gedoe houdt de groep goed bezig en nog niemand heeft een offerte van een van de twee zaken binnen.
De deadlines blijken per huis ook nog eens wat te verschillen.

De extra tijd die we na de oplevering nodig hebben hadden we al mee begroot. We verwachten toch wel pas 2 a 3 maanden na oplevering de overdracht van ons huidige huis te doen.

Bij ons vorige nieuwbouw huis hebben we alles in 5 weken gedaan. Dat wil ik zo niet meer doen, waren enorm lange dagen klussen, vaak in mijn eentje omdat mijn vrouw zwanger was. Nu hebben we er 3 kinderen bij, en willen absoluut niet het risico lopen 2x te moeten verhuizen. We gaan dus een ruime marge inbouwen tussen verwachte oplevering en verkoop van ons huidige huis, en het gezin moet ook gewoon blijven doordraaien ondertussen.

Dan maar maandje langer dubbele maandlasten. Het stuk dubbele aflossing maakt niet uit, dat krijgen we over 30 jaar vanzelf terug door eerder klaar te zijn. Het is alleen maar de rente die we echt dubbel betalen, die is aftrekbaar, en scheelt over de hele looptijd ook weer wat door eerder in lager tarief te komen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:51
Vandaag mail gehad van de kopersbegeleiding dat de verwachte oplevering begin november wordt, ze zijn eind februari gestart met de bouw ging nog best vlot dus.

Kunnen we eindelijk iets gerichter gaan plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28

wij hebben in een soortgelijke situatie gezeten maar merkte in de onze groepsapp dat meer mensen hier mee zaten, dat signaal hebben we afgegeven aan de kopersbegeleiding (en de tegelzaak), Daarna is er vanuit de bouwer een adendum/voorbehoud gekomen. dat je voor de badkamer kon tekenen onder voorbehoud dat je er met de tegelzaak uit zou komen.

Daarnaast kun je onderhandelen voor alles wat je in het project doet wel redelijk vergeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Wij hebben binnenkort onze kijkdag (3 maanden voor oplevering). Heeft iemand hier een checklist oid? Wat is belangrijk om te checken op zo'n dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

Aubergine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:43:
Wij hebben binnenkort onze kijkdag (3 maanden voor oplevering). Heeft iemand hier een checklist oid? Wat is belangrijk om te checken op zo'n dag?
Weet niet of je lid bent van VEH maar die hebben een checklist online staan.
Ik zou letten op het meerwerk wat je hebt afgenomen, is dat allemaal goed gedaan.
Zitten alle stopcontacten e.d. op de juiste plek
Testen van de stopcontacten zou je kunnen doen
Kijk of je beschadigingen ziet en meld deze

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:24

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
IkWilbert schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Ik zou letten op het meerwerk wat je hebt afgenomen, is dat allemaal goed gedaan.
Stopcontacten testen? Zou kunnen, maar het is de vraag of ze überhaupt al gemonteerd zijn en of de nuts al is geweest.

Er zijn serieus stopcontacten en internet aansluitingen in het huis die ik nog nooit gebruikt heb :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik ben toch erg blij dat ik de internet aansluitingen met de voor oplevering, toen we nog geen stroom hadden, heb getest. Hebben ze gelukkig nog in orde gemaakt, want de meeste waren niet goed aangesloten.

Voor de stopcontacten geldt helaas dat sommige niet goed geaard lijken te zijn. Die kan dus bij de lijst.. Maar inmiddels gelukkig wel een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Stopcontacten testen? Zou kunnen, maar het is de vraag of ze überhaupt al gemonteerd zijn en of de nuts al is geweest.

Er zijn serieus stopcontacten en internet aansluitingen in het huis die ik nog nooit gebruikt heb :D
Hier hettzelfde, maar liever te veel dan te weinig. En nog kom je soms op plekken te kort..

Tis niet anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:10
Jup.. stopcontact bij de eettafel in de hoek laten zitten en een nieuwe te ver er vanaf. Resultaat beperkte mogelijkheden om te zitten als ik de laptop aan de oplader heb hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
IkWilbert schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Kan 'm niet 1 2 3 vinden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Sharonh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Kan 'm niet 1 2 3 vinden helaas
Kan iemand hem delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:59
Bij de voorschouw was dit een aandachtspunt: een boomstronk van circa18cm doorsnee in de achtertuin.
Genoteerd is dat die verwijderd zou worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCogXQ7dIVTtA_LTG5iM1c6Lhrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qgGP3WWa4OORmwsaC5ThmiBc.png?f=user_large

Binnenkort is de oplevering en ik zag dat de boomstronk nu alleen maar afgezaagd is vlak boven de grond.
Ik vrees dat het hierbij blijft, maar daar wil ik dan geen genoegen mee nemen. Heb ik gelijk en kan ik eisen dat die stronk geheel uit de grond verwijderd wordt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHWs3W_PcTAOV0B7aeARHj9V1qU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c3zf2bKmoorLiyMc0D8O2tvd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Aubergine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:43:
Ik heb half september de "inmeetmiddag", ongeveer 1 a 2 maanden voor de oplevering. Kijkdag al gehad maar toen was er nog weinig te controleren behalve het meerwerk dat ik besteld had.

Ik kwam bij VEH deze lijst tegen voor de vooroplevering die nog wat dichter op de opleverdatum zit:

Tijdens de controleer je de woning alvast op gebreken en afwijkingen. Meestal is de vooroplevering één of twee weken voor de echte oplevering. Het doel is om gebreken al voor de oplevering te herstellen, zodat er na de oplevering minder herstelwerkzaamheden nodig zijn.

Tips bij het controleren op gebreken en afwijkingen:

Waarschijnlijk heb je de woning al eens van binnen gezien. Maak vooraf zelf een lijstje van aandachtspunten. Dat geeft je houvast.
Let goed op beschadigingen (met name van glas, sanitair, tegelwerk en deuren). Dan heeft de aannemer tot de daadwerkelijke oplevering in elk geval tijd om deze beschadigingen te herstellen.
Ga bij voorkeur niet alleen naar de vooroplevering, maar neem een familielid, vriend of kennis mee. Twee paar ogen zien er meer dan één.
Probeer onderdelen zoals kranen in de keuken, het toilet en de badkamer en het hang- en sluitwerk van deuren en ramen tijdens de vooroplevering uit.
Controleer aan de hand van de verkoopbrochure en technische omschrijving of de bouw is uitgevoerd volgens de afspraken. Noteer de verschillen. Denk hierbij aan de toegepaste materialen maar ook of de kleuren kloppen en of alles wel op de goede plek is aangebracht.
Controleer of het meer- en minderwerk volgens afspraak is uitgevoerd. Het is verstandig om de meer- en minderwerklijst (en eventuele tekeningen) tijdens de vooroplevering bij de hand te hebben.
Meld de gebreken die je hebt geconstateerd alvast bij de aannemer.

Aandachtspunten
Tijdens de vooroplevering kan de woning vaak nog niet volledig gekeurd worden, omdat de werkzaamheden nog niet helemaal zijn afgerond. Het is dan ook niet nodig en zinvol om dan al een bouwkundige in te schakelen.
Neem bij de vooroplevering geen sleutels in ontvangst en onderteken nog niets. Teken bijvoorbeeld geen . De vooroplevering is anders als oplevering aan te merken en dan verspeel je je recht op verdere oplevering.
Je bent niet verplicht om bij de vooroplevering aanwezig te zijn, maar het kan wel zinvol zijn er gebruik van te maken, zodat je na oplevering minder last hebt van herstelwerkzaamheden.
Gebreken die je bij de vooroplevering over het hoofd ziet, kun je bij oplevering alsnog laten noteren.

https://www.eigenhuis.nl/zoekresultaat?q=vooroplevering

• Draakje5
ElectricAlex schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:45:
Bij de voorschouw was dit een aandachtspunt: een boomstronk van circa18cm doorsnee in de achtertuin.

[Afbeelding]

Binnenkort is de oplevering en ik zag dat de boomstronk nu alleen maar afgezaagd is vlak boven de grond.
Ik vrees dat het hierbij blijft, maar daar wil ik dan geen genoegen mee nemen. Heb ik gelijk en kan ik eisen dat die stronk geheel uit de grond verwijderd wordt ?

[Afbeelding]
Wat staat er in de documenten hoe het terrein opgeleverd wordt?

Bij ons lag er een hoop puin. Dit hebben we ook op de opleverlijst gezet, uiteindelijk heeft de aannemer het nooit opgeruimd en hebben we het zelf met het grondwerk verwijderd..

Het lijkt me geen inmens grote boom. Dus probeer het gewoon bij oplevering nog te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:55
Even wat dingen spuien over de badkamer en toiletten in ons nieuwe project...
Het klinkt een beetje als het traject waar ik ook doorheen ben gegaan. Bij ons was er ook geen projectleverancier en kwam dat ook lastminute. En toen moest alles gehaast. De bedragen die hij hanteerde waren ronduit belachelijk (was altijd de adviesprijs en in sommige gevallen duurder dan de advies prijs). Douchewc die bij elke sanitairwinkel 2000 koste vroeg hij 6000 voor en een badkamermeubel voor 5000 waar je elders 1300 voor betaald.
Mijn vriendin was inmiddels op vakantie (dat was al maanden van te voren geboekt) en uiteindelijk stond ik er alleen voor. Wel de zaken via WhatsApp met haar besproken, maar het is toch anders.
Wij hebben er toen voor gekozen om het toch door de projectleverancier te laten leveren. Dit vanawege garanties ed. Maar daar heb ik nog steeds elke dag spijt van. Doordat alles gehaast moest, hebben we ons niet echt kunnen oriënteren op de inrichting en materialen en hebben we alles vrij standaard gekozen. Daarnaast konden veel zaken van de bouwer niet, zoals inbouwkranen, inbouwnissen etc. Dat is allemaal risico op lekkage en dat zag de bouwer niet zitten. Ook twee douches ipv een bad en douche wilde de bouwer niet aanleggen. Nu het huis na 1,5 jaar is opgeleverd, hebben wij in de loop van de tijd veel meer gevoel bij de inrichting gekregen en hadden wij graag daar de badkamer op aan willen laten sluiten. Ik zou de volgende keer de badkamer en toiletten casco laten opleveren. Bovendien is na 1,5 jaar de badkamertrend ook wel iets anders geworden.
Als je het casco laat opleveren ben je per saldo zeker veel meer geld en tijd kwijt, schat ik zo in. Maar dan kan je de komende 1.5 jaar wel eens goed nadenken over wat je echt wil. Wij zitten er serieus over na te denken om alles er weer uit te slopen en dan zijn we dus per saldo nog meer geld kwijt en zitten we extra in de troep.

• Source90
  • Registratie: December 2008
Chedara schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Douchewc die bij elke sanitairwinkel 2000 koste vroeg hij 6000 voor en een badkamermeubel voor 5000 waar je elders 1300 voor betaald.

Als je het casco laat opleveren ben je per saldo zeker veel meer geld en tijd kwijt, schat ik zo in.
Je spreekt jezelf nogal tegen hier. Tijd klopt wel, want je bent na de oplevering nog bezig met de badkamer.
Bij ons was het afbouwbedrijf bezig terwijl ze beneden en op zolder de muren deden. Die konden mooi langs elkaar werken.

Zoals je zelf in de eerste zin al schets; wij waren ook een vermogen kwijt bij de aannemer en er was niets mogelijk. Onze douchewand (Novelinni) wilde hij niet aan beginnen bijvoorbeeld. Die staat semi-vrijstaand en dat was niet mogelijk. Douche, toilet, wasbakken en kranen waren 150-300% duurder dan elders. Tegels waren ook de hoofdprijs.

Wij hadden de badkamer casco laten opleveren en hebben 15k in een afbouwbedrijf gestopt. Spullen heb ik zelf aangeschaft en klaargezet voor het bedrijf. Alles is gestuct of betegeld, verlaagd plafond en spotjes (ook duur via aannemer) en montage van alle spullen.
Bij de bouw (met een standaard douchescherm) waren wij richting de 25k kwijt (mede ook door de hexagon tegels) 8)7
We kregen zelfs nog 1700€ terug voor casco, wat het totaal op 13.300 brengt (inclusief diezelfde hexagon tegels).

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 29-08-2024 10:13 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Source90 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Wij hadden de badkamer casco laten opleveren en hebben 15k in een afbouwbedrijf gestopt. Spullen heb ik zelf aangeschaft en klaargezet voor het bedrijf. Alles is gestuct of betegeld, verlaagd plafond en spotjes (ook duur via aannemer) en montage van alle spullen.
Bij de bouw (met een standaard douchescherm) waren wij richting de 25k kwijt (mede ook door de hexagon tegels) 8)7
We kregen zelfs nog 1700€ terug voor casco, wat het totaal op 13.300 brengt (inclusief diezelfde hexagon tegels).
13.300 + dan nog de aankoop van de spullen die je zelf hebt ingekocht natuurlijk ;)

Maar eens, alles via aannemer kost je extra geld maar levert gemak op. De vraag is of de meerprijs dat waard is of niet, dat is afhankelijk van de projectleverancier

• Source90
Blik1984 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

13.300 + dan nog de aankoop van de spullen die je zelf hebt ingekocht natuurlijk ;)

Maar eens, alles via aannemer kost je extra geld maar levert gemak op. De vraag is of de meerprijs dat waard is of niet, dat is afhankelijk van de projectleverancier
Klopt, al zat het tegelwerk (materiaal en plaatsen) wel al in de prijs van het afbouwbedrijf.
WIj waren in totaal 15,8k kwijt (ofwel 17,4k zonder aftrek minderwerk). Ook hier weer de kanttekening dat alles duurder is geworden. Wij hebben 460€ betaald voor 2 wasbakken, terwijl die inmiddels (in de aanbieding 8)7 ) €370 per stuk kost. Grohe is wel redelijk gelijk gebleven qua prijs, als ik mijn Exceltje bekijk. Hout is ook bijna verdubbeld (werkblad van badkamermeubel bij eiken leverancier gehaald).

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 29-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 15:15
Toppe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Bij de voorschouw van onze huidige woning bleek het eerste de beste (meerwerk)stopcontact dat ik probeerde helemaal niet bedraad. Jaren na de oplevering wilde ik een netwerkkabel trekken door een nog ongebruikte loze leiding en kwam ik er toen pas achter dat er alleen een kort stuk trekdraad ingeduwd was. Na veel zoekwerk bleek de leiding ergens in de kruipruimte uit te komen. Moest ik zelf nog de verbinding maken naar de meterkast |:(
Ik ga nu zeker weer elk stopcontact testen en door elke loze leiding direct na de oplevering een kabel trekken.

• Sharonh
Heeft iemand alvast advies voor andere bedrijven die een opleverkeuring doen? VEH zit vol :/

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:11
Sharonh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:24:
Heeft iemand alvast advies voor andere bedrijven die een opleverkeuring doen? VEH zit vol :/
In welke regio?

• Sharonh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Tip die hier eerder is langsgekomen (helaas zelf geen gebruik van gemaakt); zoek een partij buiten de regio. Dan is de kans groter dat er geen banden zijn met de aannemer.

Wij hadden wel VEH en het was handjeklap en een babbeltje over de kids tussen de aannemer en man van VEH. Hebben we vrij weinig aan gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 15:15
Heel herkenbaar verhaal helaas. Sanitair moest bij ons in een online winkeltje bij elkaar geklikt worden tegen adviesprijzen+5%. Als je iets in het echt wilde zien moest je maar naar een fysieke winkel van de concurrent.
Daar natuurlijk prijzen gezien die extreem veel lager waren.
De onlogische douche en wastafel posities konden ab-so-luut niet omgewisseld worden. Ver na de deadline bleek dat 2 buren dit wel voor elkaar hebben kregen doordat ze eerst een bad (was niet standaard) op de offerte lieten zetten zodat douche en wastafel wel verwisseld moesten worden (anders paste het niet) en vervolgens het bad alsnog lieten vervallen 8)7 Ontzettend boos over (waarom was ik niet zo slim) maar je doet er nu helemaal niets meer aan :(
Wij hebben uiteindelijk alleen een (veel te duur) wastafelmeubel gekozen omdat er gaten voor moeten worden geboord. De rest standaard gelaten, weggelaten wat kon (douchestang, sneue spiegel) en we doen de rest (douchewand plaatsen, regendouche, extra badkamermeubel, wc's en kranen vervangen) direct na de oplevering. Belachelijk dat het zo moet maar het scheelt honderden euro's.
Tegels uitzoeken kon pas nadat het sanitair definitief was. Dat was wel in een showroom maar daar kon je vooraf niet naartoe en er werd verwacht dat je in 1,5 uur een beslissing nam. Gelukkig redelijk geslaagd maar een vtwonen award zullen we er niet mee winnen.

• Sharonh
Source90 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Tip die hier eerder is langsgekomen (helaas zelf geen gebruik van gemaakt); zoek een partij buiten de regio. Dan is de kans groter dat er geen banden zijn met de aannemer.

Wij hadden wel VEH en het was handjeklap en een babbeltje over de kids tussen de aannemer en man van VEH. Hebben we vrij weinig aan gehad.
ja ik herinner me dat berichtje in dit topic..
Hier werden zelfs VEH als voorbeeld genoemd in de opleverbrief, dus had ook beetje twijfels daardoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Sharonh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

ja ik herinner me dat berichtje in dit topic..
Hier werden zelfs VEH als voorbeeld genoemd in de opleverbrief, dus had ook beetje twijfels daardoor
Zou ook nog via het NRBI kunnen kijken:
https://www.nrbi.nl/zoek-...ter-bouwkundig-inspecteur

In het zoekveld:
Expertise: Bestaande bouw
Dienst: opleveringskeuring nieuwbouw

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 29-08-2024 13:09 ]

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:23
ElectricAlex schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou zeggen: pick your battles. Huur/leen een stobbenfrees en dat ding heb je binnen notime uit de grond. Misschien lukt het zelfs met een schop.

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 21:14
iemand toevallig een woning gekocht in Leerdam project Lentebloem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13
Arwen. schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Ik zou zeggen: pick your battles. Huur/leen een stobbenfrees en dat ding heb je binnen notime uit de grond. Misschien lukt het zelfs met een schop.
Bij de oplevering van nieuwbouwhuis heb je al genoeg te doen. Als de aannemer heeft beloofd hem weg te halen moeten ze hem weghalen, en niet alleen afzagen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
MarcoC schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Bij de oplevering van nieuwbouwhuis heb je al genoeg te doen. Als de aannemer heeft beloofd hem weg te halen moeten ze hem weghalen, en niet alleen afzagen.
Dat is wel heel zwart wit gedacht. Zo zwart wit zijn de gebruikte woorden niet, en dan zijn dat zelfs de woorden van maar 1 kant van het verhaal.

• MarcoC
Deleon78 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is wel heel zwart wit gedacht. Zo zwart wit zijn de gebruikte woorden niet, en dan zijn dat zelfs de woorden van maar 1 kant van het verhaal.
Daarom zeg ik ook: "als"

• Arwen.
[...]

Snap ik, maar dit kost misschien 15 minuten werk.. Bovendien, zo'n stronk heeft toch ook geen prio.

• MarcoC
Arwen. schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Snap ik, maar dit kost misschien 15 minuten werk.. Bovendien, zo'n stronk heeft toch ook geen prio.
Misschien kost het 15 minuten werk, misschien niet. Als je je tuin wilt laten afgraven dan zit zo'n stronk aardig in de weg. Prioriteit maakt niet zoveel uit lijkt me, er is maar 1 oplevermoment en dan moet het goed zijn.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:51
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Verlengen kost iets van 7k. Hebben we overwogen maar snoept weer 2m van de tuin af. Die houden we wel graag op 12 diepte.
Kijk dat is een stuk duurder dan de €3375 die het mij kost. Was voor mij een simpele keuze.

• Blik1984
[...]

Prima als je zo op je strepen wilt staan, de aannemer zet het gewoon op de lijst van opleverpunten en met een beetje pech heb je een jaar later nog steeds een stronk in je tuin liggen.

Ik heb nog opleverpunten staan die vrij simpel op te lossen zijn, en mijn huis is toch echt al ruim een jaar geleden opgeleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Blik1984 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Prima als je zo op je strepen wilt staan, de aannemer zet het gewoon op de lijst van opleverpunten en met een beetje pech heb je een jaar later nog steeds een stronk in je tuin liggen.

Ik heb nog opleverpunten staan die vrij simpel op te lossen zijn, en mijn huis is toch echt al ruim een jaar geleden opgeleverd
Je kan het toch gewoon noteren als opleverpunt? Lijkt me een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

MarcoC schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Ja, mee eens. Later kun je altijd nog besluiten om dit of andere punten zelf op te lossen en te verwijderen van de lijst. Soms is een beetje “wisselgeld” hebben ook wel handig. Kan ook helpen om wat druk te kunnen zetten op andere, meer storende punten op de lijst.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
MarcoC schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Dat is precies de reden dat we kleine dingen, zoals een klein kiertje waar geen kit zit, maar niet melden. We hebben al genoeg open staan, en het moet ook een keer klaar zijn. En de moeite van melden en er achteraan gaan, eventueel uitrekenen wat een redelijk bedrag is wat er voor bij de notaris mag blijven staan, is dan al snel meer dan het zelf even fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
fmb schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Ja, mee eens. Later kun je altijd nog besluiten om dit of andere punten zelf op te lossen en te verwijderen van de lijst. Soms is een beetje “wisselgeld” hebben ook wel handig. Kan ook helpen om wat druk te kunnen zetten op andere, meer storende punten op de lijst.
Precies dit. Gewoon alles vermelden dat niet 'conform' is en dan kun je later na oplevering altijd nog in gesprek gaan. En dan nog vergeet je wel wat, of denk je, laat maar zitten niet belangrijk. Achteraf had ik ook de kitranden van enkele ramen moeten vermelden als 'slecht' maargoed.

Zo hebben wij een punt over de positie van de hwa afvoer, die niet volgens tekening geplaatst was, laten schieten voor het verleggen van installaties tbv de wasmachine en droger installaties.
Bij een buur hebben ze de vloerverwarming nog aangepast voor het laten schieten van 2 andere punten.. enz.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 30-08-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij ons nieuwbouwhuis willen wij graag ritsscreens voor een aantal ramen en ik wil ter voorbereiding graag loze leidingen/elektra laten voorbereiden.

Ik vraag mij alleen af wat de beste plek hiervoor is, zonder dat er na installatie van de screens nog kabels/gootjes zichtbaar zijn. Ik ga er vanuit dat het op/in de gevel moet, want op/in het kozijn lijkt mij geen optie. Iemand suggesties?

(Ik weet dat er inmiddels ook screens zijn met een zonnepaneel en batterij)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFIqzOH50z8VlEcogcqXS3yO-48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CB9x7uMXHM3qgKxSJXugenGk.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 30-08-2024 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:18
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:04:
Bij ons nieuwbouwhuis willen wij graag ritsscreens voor een aantal ramen en ik wil ter voorbereiding graag loze leidingen/elektra laten voorbereiden.

Ik vraag mij alleen af wat de beste plek hiervoor is, zonder dat er na installatie van de screens nog kabels/gootjes zichtbaar zijn. Iemand suggesties?

Voorbeeld:

[Afbeelding]
Bovenaan, want daar komt de ‘kast’ waar het screen in oprolt en de motor zit. In een hoek, waarbij ik zou kiezen voor ‘overal links’ of ‘overal rechts’ om evt probleem met verkeerde kast te voorkomen.

Er is een heel topic mbt screens overigens.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
We zijn over. Keuken vandaag in elkaar gezet en verhuisd. Geweldig hoe alles waar je 2,5 jaar mee bezig bent geweest ineens in elkaar valt als een kloppende puzzel. Zeer happy met alle keuzes die we hebben gemaakt. Alleen vandaag nog de tegels van de spatwand in de keuken gewijzigd maar dat is maar een klein detail. Ook de tuin is maandag af. Genieten! En grote dank aan iedereen in dit topic (en het keuken topic) voor alle wijsheden, informatie en leermomenten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Gisteren alle opties ingeleverd voor ons grachtenpand. Het enige wat we nog niet hoeven te kiezen was de badkamer. Het hangt ervan af wat extra opties bij de tegelzaak en de badkamer zaak kosten. We hebben veel liever dat 1 van de 2 badkamers er gelijk in zitten en dat weet de bouwer natuurlijk ook heel goed. Anders moeten er twee nieuwe badkamers komen en dat duurt echt lang (1 op de eerste verdieping en 1 op de derde verdieping). Als je reeel rekent mag mooiere tegels, een bad, een spiegelkast, andere wc, andere douche, een meubel onder de wastafel ongeveer 8k extra kosten. Anders kunnen we beter casco doen, krijgen we 4k terug. En plaatsen kost 6k, de spullen kosten ook 6k. Ik ben alleen bang dat we dik over de 8k gaan bij de bouwer, wat zijn jullie ervaringen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
josefine schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:39:
Gisteren alle opties ingeleverd voor ons grachtenpand. Het enige wat we nog niet hoeven te kiezen was de badkamer. Het hangt ervan af wat extra opties bij de tegelzaak en de badkamer zaak kosten. We hebben veel liever dat 1 van de 2 badkamers er gelijk in zitten en dat weet de bouwer natuurlijk ook heel goed. Anders moeten er twee nieuwe badkamers komen en dat duurt echt lang (1 op de eerste verdieping en 1 op de derde verdieping). Als je reeel rekent mag mooiere tegels, een bad, een spiegelkast, andere wc, andere douche, een meubel onder de wastafel ongeveer 8k extra kosten. Anders kunnen we beter casco doen, krijgen we 4k terug. En plaatsen kost 6k, de spullen kosten ook 6k. Ik ben alleen bang dat we dik over de 8k gaan bij de bouwer, wat zijn jullie ervaringen hierin?
Ga je waarschijnlijk dik overheen. Bij ons is een mooiere tegel, andere douche, bad, badkamermeubel en een nis bij de douche 17K. We hebben niet eens gekeken voor een ander toilet en fonteintje bij het toilet. We zijn nog aan het overwegen of we de standaard badkamer nemen + bad nemen en die vervolgens slopen of alleen een mooiere tegel nemen en daarna zelf afbouwen. Via de projectleverancier zijn de prijzen ondanks de zogenaamde verrekeningen bizar hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lupadi
josefine schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:39:
Wij waren voor een andere indeling, mooiere (en grotere) tegels andere kranen, ander fonteintje en andere wc in 2x losse wc en 1 badkamer 7K kwijt,
Moeten alleen nog wel zelf een badkamer meubel en spiegels kopen voor in de badkamer dus komen dan op +- 10K uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Farmerwood schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken of er nog wat contactgeluid te dempen is met wat extra rubbers. En evt wat geluidsdempend materiaal tegen de muren aan in de technische ruimte.

Volgens mij heeft @GeeMoney zoiets ook gedaan bij hem thuis een tijd terug.
@PrixV hier heb ik de WTW uit elkaar gehaald om alles zoveel mogelijk te reinigen maar de hele buurt heeft hier last van geluid wat toeneemt en dat komt uit de WTW units. Ik vermoed de lagers van de ventilators al is er geen onbalans maar boven een bepaald toerental beginnen ze een zoemend geluid te maken wat zeker de eerste 4 jaar niet het geval geweest is. Het blijkt echter een “nieuwbouw” kwaal te zijn. Die dingen worden nu overal toegepast en er zijn hele fora vol die klagen over brom geluiden.

De technische ruimte heb ik hier flink na geïsoleerd maar dat was dan weer voor de bodemwarmtepomp die een compressor heeft die resoneert tijdens cv verwarmen zeg maar.

GeeMoney in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik heb een oprit van 35m², wat zijn tegenwoordig normale grondwerk prijzen. Afgraven en afvoeren, puin en geel zand terug storten, aantrillen? Zuiden van het land.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:04:

Ik vraag mij alleen af wat de beste plek hiervoor is, zonder dat er na installatie van de screens nog kabels/gootjes zichtbaar zijn. Ik ga er vanuit dat het op/in de gevel moet, want op/in het kozijn lijkt mij geen optie. Iemand suggesties?

Voorbeeld:

[Afbeelding]
Ik had voor alle ramen op het zuiden voorbereiding gedaan linksbovenin. Welke kant je doet maakt niet uit. Achteraf had ik dat ook moeten doen voor de ramen op oost/west, daar heb ik nu uiteindelijk met solar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
GeeMoney schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

@PrixV hier heb ik de WTW uit elkaar gehaald om alles zoveel mogelijk te reinigen maar de hele buurt heeft hier last van geluid wat toeneemt en dat komt uit de WTW units. Ik vermoed de lagers van de ventilators al is er geen onbalans maar boven een bepaald toerental beginnen ze een zoemend geluid te maken wat zeker de eerste 4 jaar niet het geval geweest is. Het blijkt echter een “nieuwbouw” kwaal te zijn. Die dingen worden nu overal toegepast en er zijn hele fora vol die klagen over brom geluiden.

De technische ruimte heb ik hier flink na geïsoleerd maar dat was dan weer voor de bodemwarmtepomp die een compressor heeft die resoneert tijdens cv verwarmen zeg maar.

Jeetje wat vreselijk. Ik vind dat je mensen dit niet aan mag doen in hun huis. Het is zo'n irritant geluid wat je vooral hoort als je met je hoofd op je kussen ligt omdat het laag frequent geluid is. Maar gelukkig heeft mijn vriend wat instellingen veranderd en daarmee was het bromgeluid weg. Ik slaap gelukkig alweer een paar dagen als een zonnetje. En dat is beter voor iedereen in huis >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Flying35 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Ga je waarschijnlijk dik overheen. Bij ons is een mooiere tegel, andere douche, bad, badkamermeubel en een nis bij de douche 17K. We hebben niet eens gekeken voor een ander toilet en fonteintje bij het toilet. We zijn nog aan het overwegen of we de standaard badkamer nemen + bad nemen en die vervolgens slopen of alleen een mooiere tegel nemen en daarna zelf afbouwen. Via de projectleverancier zijn de prijzen ondanks de zogenaamde verrekeningen bizar hoog.
Ze hanteren de adviesprijzen ben er ook bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Was het een succes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Schoonmaken van de WTW ?
Ja, dat scheelde iets. Wat echter het meeste hielp is hem onder de 230m3/h te houden vooral overdag of als je in de tuin zit om de overlast te beperken. Hij gaat hier in de nacht wel hoger ivm lucht kwaliteit maar dan heb ik er geen last van. Binnen hoor ik hem sowieso niet omdat die technische ruimte nu echt een bunker is :+

Ook de warmtepomp hoor je 80% minder al krijg ik dat niet helemaal weg omdat de leidingen de betonvloer in gaan en die dus ook resoneren door de compressor. Dat heb ik nu opgelost door het verwarmen (tijdelijk) te blokkeren als we gaan slapen. Ik heb een Itho pomp en dankzij een top tweaker die zelf een module heeft gemaakt kan ik die nu helemaal aansturen en uitlezen:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08:04
Blik1984 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Ik had voor alle ramen op het zuiden voorbereiding gedaan linksbovenin. Welke kant je doet maakt niet uit. Achteraf had ik dat ook moeten doen voor de ramen op oost/west, daar heb ik nu uiteindelijk met solar gedaan.
Hoe is jouw ervaring met solar vs met stroompunt? Wij hebben geen voorbereiding laten doen, maar kunnen dit evt. zelf nog na oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Philonie schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:38:
[...]

Hoe is jouw ervaring met solar vs met stroompunt? Wij hebben geen voorbereiding laten doen, maar kunnen dit evt. zelf nog na oplevering.
Heb het pas een paar weken, dus kan weinig over de duurzaamheid van solar zeggen, dat is een beetje een onbekende. Maar verder, Allebei doen het uitstekend. Solar is iets duurder in aanschaf, maar voor bedraad heb je een voorbereiding nodig dat geld kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Philonie schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:38:
[...]

Ik wilde het juist bedraad zodat ik ze met een Shelly 2PM kon integreren in Home Assistant. En dat als HA niet beschikbaar is dat er dan altijd nog knoppen zijn om ze te bedienen.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Het project waarbij wij zijn aangesloten heeft zojuist de 70% grens gepasseerd. Ik begrijp dat er nu nog gewacht moet worden tot ook de bedenktijden zijn afgelopen voor er een volgende stap gemaakt kan worden.
Hoe lang (globaal) heeft elke stap bij jullie project geduurd? (merk dat ik ongeduldig ben, wat volgens mij niet zo'n goede eigenschap is bij dit soort projecten :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Situaties op 02-09-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mr.Viper schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:09:
[...]

Ik wilde het juist bedraad zodat ik ze met een Shelly 2PM kon integreren in Home Assistant. En dat als HA niet beschikbaar is dat er dan altijd nog knoppen zijn om ze te bedienen.
Volgens mij kun je ook bij solar ze integreren met home Assistant / Homey / whatever. Daar is geen shelly voor nodig. Alleen wel soms een hub die ertussen zit zoals bij Somfy nodig is.

Als het smart-platform eruit ligt kan ik altijd de afstandsbediening gebruiken. En sterker nog, als de stroom er ook nog uit ligt kan je solar alsnog gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 02-09-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auditor86
Situaties schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:28:
Het project waarbij wij zijn aangesloten heeft zojuist de 70% grens gepasseerd. Ik begrijp dat er nu nog gewacht moet worden tot ook de bedenktijden zijn afgelopen voor er een volgende stap gemaakt kan worden.
Hoe lang (globaal) heeft elke stap bij jullie project geduurd? (merk dat ik ongeduldig ben, wat volgens mij niet zo'n goede eigenschap is bij dit soort projecten :+ )
Het hangt van nog wat meer zaken af waarschijnlijk.

Meestal is het niet de bedenktijd, maar het voorbehoud van financiering dat voorbij moet zijn. Dat kan dus 2 maanden na het teken van de laaste woning zijn.
Soms moeten dan nog de vergunningen aangevraagd worden. Die liggen dan 6 weken ter inzage voor eventuele bezwaarschriften. Dus dat is ook alweer andere maand. Dan komen de afspraken bij de notaris, kan ook zo een week duren.

Dus je bent zo 4 maanden verder voordat je bij de notaris zit.

Daarna kan het ook nog maanden duren voor de bouw echt start. Iedereen moet tijd krijgen om meerwerk af te ronden, materiaal moet besteld worden, en het personeel zit meestal niet in een busje te wachten. Vaak zijn die nog met het vorige project bezig dat eerst afgerond moet worden.

Wij waren in April het huis dat tekende waarmee het percentage gehaald was. Eind deze maand gaan we naar de notaris. December verdachte start bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@auditor86 Dankjewel! Dat geeft tenminste een beetje overzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Vanaf tekenen KAO moment nog 2.5 jaar tot oplevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
13 october 2020 getekend, 27 Augustus 2021 getekend bij de notaris, 9 september 2021 start fundering, 24 september vloer gestort, 2 november 2021 opzetten woning, 4 november 2021 wind en waterdicht, oplevering 17 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Wij hebben in zomer 22 getekend, passeren begin 2023, start bouw mei 2023, beoogde oplevering oktober 2024 (was april 2024 bij start van het project)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
September 22 getekend, juni 23 notaris januari 24 start bouw, verwachte oplevering Q2 2025

Maar bij ons was er wat gesteggel over de vergunning waardoor het wat langer duurde en konden ze de grond niet bouwrijp maken omdat het te hard regende (wat achteraf prima was want daardoor hoefde we nog geen OZB te betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 15:20
Hier is de aannemer naar de ventilatie komen kijken samen met het installatiebedrijf. Het installatiebedrijf erkende niet zozeer dat het een en ander fout gegaan was, maar ze accepteerden wel alle punten die ik had aangedragen. Het voorstel wat de aannemer doet is om 16 manuren in depot te houden (t.w.v. ca. 1500 euro) bij de notaris totdat het opgelost is. Ik snap waar de aannemer vandaan komt, maar dan zit ik voor mijn gevoel nog steeds met het probleem dat ik niet aantoonbaar heb kunnen zien dat het ventilatiesysteem daadwerkelijk werkt en te balanceren is. Wat zouden jullie hiermee doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
keeperson schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:56:
Hier is de aannemer naar de ventilatie komen kijken samen met het installatiebedrijf. Het installatiebedrijf erkende niet zozeer dat het een en ander fout gegaan was, maar ze accepteerden wel alle punten die ik had aangedragen. Het voorstel wat de aannemer doet is om 16 manuren in depot te houden (t.w.v. ca. 1500 euro) bij de notaris totdat het opgelost is. Ik snap waar de aannemer vandaan komt, maar dan zit ik voor mijn gevoel nog steeds met het probleem dat ik niet aantoonbaar heb kunnen zien dat het ventilatiesysteem daadwerkelijk werkt en te balanceren is. Wat zouden jullie hiermee doen?
Ik zou de vijf procent aanhouden, bij notaris aangeven dat je geen zicht hebt op de herstelkosten en daarom de 5% volledig wilt achterhouden.

1500 is peanuts voor de aannemer, daar gaan ze niet harder voor lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
Helemaal mee eens, gewoon zoveel mogelijk achterhouden. Ventilatie niet in orde kan een dure fix worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
@keeperson Inderdaad gewoon de volle 5% aanhouden omdat jij geen idee hebt over de kosten van aanpassing van de ventilatie.

Als er gevraagd wordt om een onderbouwing:
- Mogelijkerwijs vervangen van de WTW-ventilatieunit voor een andere: 5000 euro
- Aanpassen ventielen aan nieuwe ventilatieunit: 75 euro per ventiel
- Manuren voor het vervangen van de WTW unit: 32 uur: 3000 euro (2 man 1 dag voor het vervangen en 2 man 1 dag voor het inregelen)
- Nieuwe opleverkeuring ventilatie: 250 euro

En zo ben je snel de 10k voorbij hoor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 15:20
Bedankt voor de tips iedereen. Ik werk nu aan een reactie aan de aannemer en notaris dat ik de volledige 5% in depot wil laten staan totdat bewezen kan worden dat het systeem te balanceren valt. Dat de kosten nu niet in te schatten zijn omdat er nog iets mis kan zijn wat niet zichtbaar is (bijvoorbeeld een missende of verdrukte buis) waardoor de reparatiekosten heel hoog op kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
MarcoC schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Misschien kost het 15 minuten werk, misschien niet. Als je je tuin wilt laten afgraven dan zit zo'n stronk aardig in de weg. Prioriteit maakt niet zoveel uit lijkt me, er is maar 1 oplevermoment en dan moet het goed zijn.
Als je iets meer dan tegels wil in je tuin, is het sowiesi verstandig je tuin om te laten spitten (zo'n 80-100cm) en het bovenste gedeelte te vervangen met goede grond. Dat doe je neem ik aan toch niet met de hand en een graver heeft die stomp er zo uit..

[ Voor 10% gewijzigd door Arwen. op 03-09-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
keeperson schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:56:
Ik, en een dozijn andere woningen in de wijk, hebben inmiddels ruim 3 jaar de volle 5% nog niet vrijgegeven vanwege de gebreken aan onze ventilatie. De aannemer heeft zelfs nooit aangegeven dat ze het bedrag te hoog vinden en/of gevraagd een deel vrij te geven. Ook doen ze uit zichzelf 0 moeite om het op te lossen.

Dat zegt voor mij al wel genoeg over de kosten van herstel. (In totaal staat er ruim een ton apart dus).
Die 1500 euro is echt een lachertje dus.

De aannemer heeft hier ook enkele keren wat werkzaamheden voorgesteld, maar zonder onderbouwende ventilatieberekening van hun kant (en door ons gecontroleerd) geef ik geen akkoord op het uitvoeren van die werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:27:
[...]

Ik, en een dozijn andere woningen in de wijk, hebben inmiddels ruim 3 jaar de volle 5% nog niet vrijgegeven vanwege de gebreken aan onze ventilatie. De aannemer heeft zelfs nooit aangegeven dat ze het bedrag te hoog vinden en/of gevraagd een deel vrij te geven. Ook doen ze uit zichzelf 0 moeite om het op te lossen.

Dat zegt voor mij al wel genoeg over de kosten van herstel. (In totaal staat er ruim een ton apart dus).
Die 1500 euro is echt een lachertje dus.
Er staat geen ton apart hoor, er is een bankgarantie afgegeven voor dat bedrag. Dat stelt voor een bouwbedrijf inderdaad geen donder voor en kost ook vrij weinig.
De aannemer heeft hier ook enkele keren wat werkzaamheden voorgesteld, maar zonder onderbouwende ventilatieberekening van hun kant (en door ons gecontroleerd) geef ik geen akkoord op het uitvoeren van die werkzaamheden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:38:
[...]

Er staat geen ton apart hoor, er is een bankgarantie afgegeven voor dat bedrag. Dat stelt voor een bouwbedrijf inderdaad geen donder voor en kost ook vrij weinig.

[...]
Dat verschilt dus hoe het is vastgelegd. Zie ook de VEH: https://www.eigenhuis.nl/...vering/5-procent-regeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4Fc5szjz0Od1crGeN9GsxyqSb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGZYtEcWloHUEXn9VGsICzQr.png?f=fotoalbum_large

Bij ons werd er ook (na oplossen gebreken) tweemaal achteraan gemaild/gebeld of wij het vrij wilde geven. Het stond in ons geval dan ook echt vast bij de notaris. Zoals in de afbeelding hierboven; een andere optie is bankgarantie. Als het bankgarantie is, ben ik het met je eens, als er echt een deposito geopend is die niet wordt vrijgesteld (zeker in geval Farmerwood met een ton voor de hele wijk), is dat gewoon valuta waar ze niets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dat kan ik wel bevestigen, bij ons is nagenoeg alles opgelost, en staat er nog steeds 5% vast bij de notaris. De aannemer vraagt er niet eens naar. Het stelt dus niet zo veel voor..

Enfin, dan kom ik weer terug bij de opmerking van een jaar geleden, dat ik het belachelijk vindt dat dit zo werkt en dat je niet zelf als consument 5% mag achterhouden. Of zelfs procentueel gezien een groter bedrag, wanneer er grovere fouten (bekend) zijn voor oplevering.

[ Voor 43% gewijzigd door Draakje5 op 03-09-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:43:
[...]

Dat verschilt dus hoe het is vastgelegd. Zie ook de VEH: https://www.eigenhuis.nl/...vering/5-procent-regeling

[Afbeelding]

Bij ons werd er ook (na oplossen gebreken) tweemaal achteraan gemaild/gebeld of wij het vrij wilde geven. Het stond in ons geval dan ook echt vast bij de notaris. Zoals in de afbeelding hierboven; een andere optie is bankgarantie. Als het bankgarantie is, ben ik het met je eens, als er echt een deposito geopend is die niet wordt vrijgesteld (zeker in geval Farmerwood met een ton voor de hele wijk), is dat gewoon valuta waar ze niets mee kunnen.
Ik wist dat dit op twee manieren kon, maar ik was me er niet van bewust dat er aannemers waren die echt de 5% cash lieten achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Hier ging ook een deel van de laatste termijn naar de notaris in plaats van naar de aannemer. Na een jaar kwamen ze in de lucht omdat er nu voor het project in totaal toch nog wat teveel geld niet was binnengekomen. Dus even gas geven op het oplossen en ook wat cosmetische zaken laten afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
Yup na achterhouden stonden ze ook de volgende dag op de stoep na weken radiostilte…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Wij hebben een brief gehad, dat we heel duidelijk moeten maken waar een eventueel achter te houden bedrag op gebaseerd moet zijn. Maar ze hebben nog 2 maanden om eea op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Diablow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:22:
Wij hebben een brief gehad, dat we heel duidelijk moeten maken waar een eventueel achter te houden bedrag op gebaseerd moet zijn. Maar ze hebben nog 2 maanden om eea op te lossen.
Man uur a 75 euro * 2 personen * 8 uur voor een werkdag + consumenten verkoop prijs materiaal (je weet tenslotte niet de marges van de aannemer) en dan ben je een heel eind voor een mooi bedrag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Diablow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:22:
Als, zoals bij ons, de aannemer zelf niet eens in staat blijkt om duidelijk te maken wat er precies mis is dan kun je al snel verantwoorden dat je het volle bedrag achter houdt (tot die helderheid er wel is).

Ik heb toen van te voren contact gehad met de notaris die erover ging en die zei letterlijk tegen me dat ik het beste gewoon de volle 5% kon doen en dat de aannemer dan vanzelf wel met een 'tegenbod' zou komen als het exponentieel hoog zou zijn vergeleken met de schade. En de aannemer heeft nooit aangegeven dat het bedrag te hoog zou zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 04-09-2024 07:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:44:
Enfin, dan kom ik weer terug bij de opmerking van een jaar geleden, dat ik het belachelijk vindt dat dit zo werkt en dat je niet zelf als consument 5% mag achterhouden. Of zelfs procentueel gezien een groter bedrag, wanneer er grovere fouten (bekend) zijn voor oplevering.
Omdat de aannemer zeker wil weten dat jij het geld hebt. En hij kan dat alleen controleren als het bij de notaris is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
Ons woning is inmiddels opgeleverd, maar in de wijk zijn ze nog volop aan het bouwen.
Ik voel op zolder dat ze buiten aan het heien zijn. Is het normaal dat dit voelbaar is?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
c-nan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
Ons woning is inmiddels opgeleverd, maar in de wijk zijn ze nog volop aan het bouwen.
Ik voel op zolder dat ze buiten aan het heien zijn. Is het normaal dat dit voelbaar is?
Ja het is normaal dat je dat merkt, vaak wordt het heien ook vervangen door boren wanneer dit dicht bij bestaande woningen gebeurt ivm deze overlast en mogelijke schade door trillingen aan (oudere) huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
Draakje5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:38:
[...]

Ja het is normaal dat je dat merkt, vaak wordt het heien ook vervangen door boren wanneer dit dicht bij bestaande woningen gebeurt ivm deze overlast en mogelijke schade door trillingen aan (oudere) huizen.
Volgens mij zijn ze echt aan het heien en niet boren. Ik voel trillingen aan mijn bureau. Nou ja, als het normaal is dan is het prima :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
c-nan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:17:
[...]

Volgens mij zijn ze echt aan het heien en niet boren. Ik voel trillingen aan mijn bureau. Nou ja, als het normaal is dan is het prima :)
En de vergunning voor heien is afgegeven?

Ik weet niet wat regels hierin zijn. Maar ik zou in ieder geval goed foto's maken van de situatie nu. mochten er scheuren e.d. ontstaan kort na heien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Is dit een goede manier om de radiator te verbinden? Ik had verwacht dat ze alleen een stekker zouden monteren, zodat we het stopcontact eventueel voor andere dingen kunnen gebruiken, en de radiator niks gebruikt als hij niet verbonden is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RviwvrIdWrTrgm-j8t4GzGQxyMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAsjfmDtzMe75opptaRvpsdf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Diablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
Is dit een goede manier om de radiator te verbinden? Ik had verwacht dat ze alleen een stekker zouden monteren, zodat we het stopcontact eventueel voor andere dingen kunnen gebruiken, en de radiator niks gebruikt als hij niet verbonden is.[Afbeelding]
Hier zou ik direct een oplever punt van maken of melden bij je electricien die dit aangelegd heeft.. wat een pruts werk..

Niet dat het niet mag (en of onveilig is) maar het ziet er gewoon niet uit. een stekker is zo veel beter

[ Voor 7% gewijzigd door vormulier op 04-09-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
vormulier schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:51:
[...]

Hier zou ik direct een oplever punt van maken of melden bij je electricien die dit aangelegd heeft.. wat een pruts werk..

Niet dat het niet mag (en of onveilig is) maar het ziet er gewoon niet uit. een stekker is zo veel beter
Zou me niets verbazen als dit te maken heeft met natte zone enz.
Deze verbinding lijkt me veiliger dan een verbinding met stekker in natte ruimte(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Diablow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
Is dit een goede manier om de radiator te verbinden? Ik had verwacht dat ze alleen een stekker zouden monteren, zodat we het stopcontact eventueel voor andere dingen kunnen gebruiken, en de radiator niks gebruikt als hij niet verbonden is.[Afbeelding]
Waar zou je de aansluiting (op 0.2m van de grond) dan voor willen gebruiken in de badkamer?

Ik begrijp sowieso de toegevoegde waarde niet zo van een radiator in een badkamer bij nieuwbouwwoningen. Bij ons al helemaal niet bij een inpandige badkamer. Ik heb dan ook de radiator achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:08
Draakje5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:01:
[...]

Waar zou je de aansluiting (op 0.2m van de grond) dan voor willen gebruiken in de badkamer?

Ik begrijp sowieso de toegevoegde waarde niet zo van een radiator in een badkamer bij nieuwbouwwoningen. Bij ons al helemaal niet bij een inpandige badkamer. Ik heb dan ook de radiator achterwege gelaten.
Stofzuiger?

Hier spijt dat we de radiator niet hebben laten vervallen. In de twee jaar dat we hier wonen heeft de radiator altijd uit gestaan. Vloerverwarming in de badkamer in combinatie met de warmte van de rest van het huis en warme douchewater is ruim voldoende - sterker nog: vaak zetten we de deur van de badkamer volledig open omdat het zelfs te warm is geworden. Afzuiging zuigt alle waterdamp op, maar toch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:59:
[...]

Zou me niets verbazen als dit te maken heeft met natte zone enz.
Deze verbinding lijkt me veiliger dan een verbinding met stekker in natte ruimte(s).
Naja dat gat wat ze geboord hebben in dat afdekplaatje is alles behalve waterdicht.. daar had echt een mooi WCDtje gekunt met klapdeksel Dat had veel beter geweest dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Er zat dus eerst gewoon een wcd, en dacht dat ze er alleen een stekker op zouden zetten. Voor hij kwam zat er een langere snoer aan met het koperdraad uitstekend. De radiator is nodig wegens het bouwbesluit, er zit in de badkamer geen vloerverwarming. Maar tenzij het echt koud wordt zal het door de wtw nooit echt koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mr. Stom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]

Stofzuiger?

Hier spijt dat we de radiator niet hebben laten vervallen. In de twee jaar dat we hier wonen heeft de radiator altijd uit gestaan. Vloerverwarming in de badkamer in combinatie met de warmte van de rest van het huis en warme douchewater is ruim voldoende - sterker nog: vaak zetten we de deur van de badkamer volledig open omdat het zelfs te warm is geworden. Afzuiging zuigt alle waterdamp op, maar toch :+
In de praktijk gebruiken wij de radiator hier als handdoek ophangpunt. In de winter gaat die bij ons soms wel aan, maar dat komt ook omdat we de vloerverwarming op een vrij laag punt hebben staan op de bovenste verdieping waardoor de vloerverwarming meestal niet aan staat boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
We hebben offerte gevraagd bij de bouwer voor leidingen in de keuken conform tekening kastenwand met kookeiland kosten 3k gewoon absurd je wordt gedwongen om een leiding vrije zone te doen met zulke prijzen

Zat wel wat extra bij, 4 extra groepen, twee vaatwasaansluitingen dus ik snap dat het wat duurder is dan normaal maar 3k is wel erg veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
josefine schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:58:
We hebben offerte gevraagd bij de bouwer voor leidingen in de keuken conform tekening kastenwand met kookeiland kosten 3k gewoon absurd je wordt gedwongen om een leiding vrije zone te doen met zulke prijzen

Zat wel wat extra bij, 4 extra groepen, twee vaatwasaansluitingen dus ik snap dat het wat duurder is dan normaal maar 3k is wel erg veel geld.
Tja, daar maken ze natuurlijk winst op. Soms is het even slikken en doorgaan. Optie is om alles loos uit te voeren en daarna zelf te bedraden echter moet je die uren (en materiaal) ook berekenen om een eerlijke vergelijking te maken.

Hier vroegen ze behoorlijke prijzen voor water, kwamen voor mij twee aansluitingen op dezelfde muur, ik heb toen 1x water afgenomen en zelf verlegd. Een perstang gehuurd bij Warmteservice voor een tientje en 3 tientjes aan materiaal kwijt. Houdt wel rekening met weer een extra taak op je to-do lijstje.

Elektra ook bijna alles loos uitgevoerd, maar dat was ook omdat onze woning midden december werd opgeleverd en alle werklui pas in januari begonnen; ik had tijd zat. Als je een vrij strakke planning aanhoudt, zou ik minder snel taken (die toch meer tijd kosten dan je vooraf inplant) zelf gaan uitvoeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 04-09-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Source90 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:07:
[...]

Tja, daar maken ze natuurlijk winst op. Soms is het even slikken en doorgaan. Optie is om alles loos uit te voeren en daarna zelf te bedraden echter moet je die uren (en materiaal) ook berekenen om een eerlijke vergelijking te maken.

Hier vroegen ze behoorlijke prijzen voor water, kwamen voor mij twee aansluitingen op dezelfde muur, ik heb toen 1x water afgenomen en zelf verlegd. Een perstang gehuurd bij Warmteservice voor een tientje en 3 tientjes aan materiaal kwijt. Houdt wel rekening met weer een extra taak op je to-do lijstje.

Elektra ook bijna alles loos uitgevoerd, maar dat was ook omdat onze woning midden december werd opgeleverd en alle werklui pas in januari begonnen; ik had tijd zat. Als je een vrij strakke planning aanhoudt, zou ik minder snel taken (die toch meer tijd kosten dan je vooraf inplant) zelf gaan uitvoeren.
Er zijn dan 5 loze leidingen nodig, kosten 1250. En leiding vrije zone, 550. Dus doe je niks, ben je 1800 kwijt extra. Dan maar 3k er tegen aan gooien. Maar dit voelt niet okay. Hier zou wel veel moeten worden verplaatst en tweede vaatwasaansluiting moeten worden gemaakt.
Pagina: 1 ... 309 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.