auditor86 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:57:
Even wat dingen spuien over de badkamer en toiletten in ons nieuwe project en natuurlijk ben ik ook benieuwd naar hoe jullie er tegenaan kijken.
Half april hebben we de koop-aanneemovereenkomst getekend. Op dat moment waren er nog geen project leveranciers bekend voor badkamer en keuken. De originele planning was dat in het voorjaar van 2025 de bouw zou starten. Deadline voor meerwerk, sanitair, keuken etc. zou eind oktober worden.
Begin mei werd ons verteld dat de planning wat naar voor zou schuiven, de bouw start al in het najaar van dit jaar en daarom schuift de deadline naar eind september. Natuurlijk zijn we blij dat ze eerder gaan bouwen!.
De deadline leek ons ook geen probleem.
Echter, waren er nog steeds geen leveranciers bekend. Pas eind juni kregen we te horen wie de leveranciers voor de badkamer zijn. Toen ontstonden er ook twee uitdagingen.
De vakanties en bouwvak kwamen er aan, en ze hebben aparte leveranciers voor sanitair en tegels.
De sanitair zaak konden we door onze eigen vakantie pas begin deze maand bezoeken. Sanitair uitgekozen, maar ze kunnen ons pas half september een offerte sturen, doordat de man die dat doet op vakantie is... Dus 2 weken voor de deadline krijgen we pas een offerte.
De tegelwinkel wil ons pas ontvangen als de badkamertekening door de sanitair winkel is gemaakt.
Echter bij ons bezoek aan de sanitair winkel is er helemaal niet gesproken over dat zij ook de tekening gingen maken.... Dus we hebben helemaal niet gesproken over plaatsing van de dingen die we uitgekozen hebben etc. Dat moet dus met die man die pas in September terug is van vakantie vlak voor de deadline.
De aannemer heeft nu gezegd, de tegels mogen ook later nog, als het sanitair en de tekening maar binnen zijn voor de deadline. Dat zit mij echter niet lekker, want dat betekent dat ik akkoord moet gaan voor het sanitair, en me daarmee automatisch ook verbind aan de tegelleverancier, zonder dat ik daar ook maar geweest ben. Als ik het sanitair via het project kies dan kan ik immers niet elders over de tegels kijken.
Daarnaast hebben we de indruk dat de beide leveranciers, sanitair en tegels, er beide eigenlijk niet zo veel zin in hebben. Het is maar een klein project (8 woningen) en doordat ze niet eens de volledige badkamer mogen leveren, hebben ze er ook nog eens minder aan te verdienen. Qua onderhandelen heb ik de indruk dat er dus ook totaal niks mogelijk is. Uiteraard verkoopt de sanitair handel ook tegels, en de tegelhandel ook gewoon sanitair. Maar we mogen dus niet alles bij 1 van de 2 kopen.
En over het totaal ontwerp en de plaatsing van alles hebben we dus ook alleen maar vraagtekens, met wie we dat wanneer moeten regelen.
Budget technisch is het ook lastig, we hebben een bedrag gereserveerd voor badkamer, maar dat niet opgesplitst in tegels en sanitair, dus hoe moet ik tekenen voor sanitair, als ik niet weet wat mijn tegels gaan kosten en of het in ons budget gaat passen. Uiteraard gaan we met alles al gigantisch over budget, dus zal hier wel weer gebeuren.... Qua sanitair werden we ook mooi richting alle duurdere dingen begeleid, dus de super stille WC's met een rare spoeling etc... die maar X duurder zouden zijn dan een andere, maar ja het telt allemaal op.... Ze zouden het gewoon ff uitrekenen dan dan konden we altijd nog aanpassen en terug naar een andere optie... Maar ja dan moeten we natuurlijk wel nog steeds voor de deadline alles getekend hebben. En natuurlijk is de deadline van de aannemer een harde deadline en moeten tekening ruim voor die datum bij hen binnen zijn. In the end, vermoed ik dat als we de tekening over 2 weken ontvangen van de sanitair zaak we nog 2 a 3 dagen hebben om hem met hun aan te passen en door te sturen naar de aannemer. Dat gaat natuurlijk niet lukken...
Als we de badkamer en toiletten laten vervallen krijgen we 4100 voor de badkamer en 2x 900 voor de toiletten terug, ik begin steeds meer te neigen naar dit maar gewoon te doen en dan rustig op mijn gemak elders een badkamer en toiletten te zoeken. Echter wordt dan natuurlijk ook de vloerverwarming in de badkamer niet aangesloten, en zitten we met beperkte garantie. Ik denk echter wel dat het ons een hoop onrust scheelt nu, en voorkomt dat we snel snel iets kiezen wat het eigenlijk toch niet echt is.
Ik weet dan ook niet of we bij oplevering (waarschijnlijk eind 2025) de verwarming al kunnen gebruiken zolang deze in de badkamer niet geïnstalleerd is. Dus dat geeft dan uitdagingen met het vocht uit het huis te halen voor vloer en muur afwerking...