Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29
De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
In ons project zijn de woningen voorzien van een standaard badkamer, met de nadruk op standaard. Wij besteden ons budget liever aan ander meerwerk, daarom willen we de badkamer enkel oppimpen met een andere tegel en een ander meubel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en welke meerwerkkosten daarvoor werden gerekend. Heb op andere fora al gelezen dat dit vrij stevig kan zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk of het dan om een volledige herindeling van de badkamer gaat of om een paar kleine wijzigingen.
Hierin heb ik 2 ervaringen. In 2021 hadden we maar kleine aanpassingen gedaan. We hadden de standaard vloertegel gekozen maar wel in een maatje groter en 1 wand van de badkamer laten uitvoeren in een eigen gekozen hexagon tegel. Dit koste ons in totaal 815 euro. Nu voor ons toekomstige huis willen we volledig zelf de tegels kiezen en dat is erg duur. In feite betalen we alleen de meerprijs voor een andere tegel. De standaard tegel en de montage daarvan wordt in mindering gebracht. Toch durven ze nog 5730 euro te vragen voor het tegelwerk. Daarnaast laten we ook via het project een bad plaatsen. We vinden het geen reele optie om het bad later te plaatsen omdat we dan ook de vloerverwarming moeten slopen om de leidingen op de juiste plek te krijgen. Verder hebben we nog gekozen om een inbouwdouche op de juiste plek uit de muur te laten komen en een nis toe laten voegen. Totaal komt dit uit op 11,5K. Dan moeten we zelf nog een badkamermeubel, douchewand, badkraan, spiegel en verlichting regelen. Enige alternatief wat we zien is de badkamer standaard laten leveren met alleen een bad eraan toegevoegd en na oplevering alle nieuwe tegels er weer afslopen en het door een ander laten doen. Voordeel voor ons bij het laten leveren van het bad is dat wij dan volgens de woningwaarborg berekening in aanmerking moeten komen voor een groter buffervat die ook als optie van circa 1300 euro wordt aangeboden. Het is jammer dat het zo moet, maar via de aangesloten projectleverancier word je gewoon genaaid met de hoge prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Flying35 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Hierin heb ik 2 ervaringen. In 2021 hadden we maar kleine aanpassingen gedaan. We hadden de standaard vloertegel gekozen maar wel in een maatje groter en 1 wand van de badkamer laten uitvoeren in een eigen gekozen hexagon tegel. Dit koste ons in totaal 815 euro. Nu voor ons toekomstige huis willen we volledig zelf de tegels kiezen en dat is erg duur. In feite betalen we alleen de meerprijs voor een andere tegel. De standaard tegel en de montage daarvan wordt in mindering gebracht. Toch durven ze nog 5730 euro te vragen voor het tegelwerk. Daarnaast laten we ook via het project een bad plaatsen. We vinden het geen reele optie om het bad later te plaatsen omdat we dan ook de vloerverwarming moeten slopen om de leidingen op de juiste plek te krijgen. Verder hebben we nog gekozen om een inbouwdouche op de juiste plek uit de muur te laten komen en een nis toe laten voegen. Totaal komt dit uit op 11,5K. Dan moeten we zelf nog een badkamermeubel, douchewand, badkraan, spiegel en verlichting regelen. Enige alternatief wat we zien is de badkamer standaard laten leveren met alleen een bad eraan toegevoegd en na oplevering alle nieuwe tegels er weer afslopen en het door een ander laten doen. Voordeel voor ons bij het laten leveren van het bad is dat wij dan volgens de woningwaarborg berekening in aanmerking moeten komen voor een groter buffervat die ook als optie van circa 1300 euro wordt aangeboden. Het is jammer dat het zo moet, maar via de aangesloten projectleverancier word je gewoon genaaid met de hoge prijzen.
Hier zelfde ervaring met HomeStudios (AM). Standaard krijg je een vrij kaal afgewerkte badkamer en elke kleine verandering wordt de hoofdprijs voor gerekend. Normaal formaat greeploos kastje onder fontein, 2000 euro. Spiegel met verlichting, 400 euro. Twee wanden in ander keramiek (geen eens luxe grote stenen) durfden ze al bijna 7000 euro voor te rekenen, voor een luxe steen 11000 euro voor een halve badkamer. Het is goedkoper om dan gewoon standaard te nemen, het er uit te laten slopen en de tegel naar keuze erin te laten zetten.

Daarom ook het advies om zo veel mogelijk ruwwerk door de aannemer te laten doen zoals uitbouw of electra, maar zaken zoals vloer, wand, keuken, badkamer, enz. kan je echt veel beter zelf laten doen of achteraf laten aanpassen vanaf het basismodel. Volgens mij verdienen ze echt goudgeld aan mensen die het maar laten doen voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:06
Flying35 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Die bedragen liggen aardig in lijn met wat anderen hier noemen. Ik vind het ronduit bizar, maar ik denk dat ik er toch echt aan moet gaan wennen dat dit nu de realiteit is. Gaat het dan om hele bijzondere tegels wat je nu hebt uitgekozen ten opzichte van de standaard of vragen ze gewoon sowieso de hoofdprijs?
Fox schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Hier zelfde ervaring met HomeStudios (AM). Standaard krijg je een vrij kaal afgewerkte badkamer en elke kleine verandering wordt de hoofdprijs voor gerekend. Normaal formaat greeploos kastje onder fontein, 2000 euro. Spiegel met verlichting, 400 euro. Twee wanden in ander keramiek (geen eens luxe grote stenen) durfden ze al bijna 7000 euro voor te rekenen, voor een luxe steen 11000 euro voor een halve badkamer. Het is goedkoper om dan gewoon standaard te nemen, het er uit te laten slopen en de tegel naar keuze erin te laten zetten.

Daarom ook het advies om zo veel mogelijk ruwwerk door de aannemer te laten doen zoals uitbouw of electra, maar zaken zoals vloer, wand, keuken, badkamer, enz. kan je echt veel beter zelf laten doen of achteraf laten aanpassen vanaf het basismodel. Volgens mij verdienen ze echt goudgeld aan mensen die het maar laten doen voor het gemak.
Hierop kan ik hetzelfde reageren als tegen Flying35: wat een bedragen! Er zijn vast mensen die hier ja tegen zeggen, maar het lijkt me echt véél en véél te duur. Wij gaan hier in ieder geval niet aan meedoen en steken het geld liever in een uitbouw zoals je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:23:
[...]

Die bedragen liggen aardig in lijn met wat anderen hier noemen. Ik vind het ronduit bizar, maar ik denk dat ik er toch echt aan moet gaan wennen dat dit nu de realiteit is. Gaat het dan om hele bijzondere tegels wat je nu hebt uitgekozen ten opzichte van de standaard of vragen ze gewoon sowieso de hoofdprijs?
Nee gaat niet om bijzondere tegels. Het zijn twee soorten betonlook tegels van 60x60 formaat. Als ik ze online zoek vertelt de eerste link mij dat ze 40 en 60 euro per m2 kosten. Met de verrekening tov de basisregel zou dit bij de projectleverancier dus nog lager moeten zijn, maar ze vragen gewoon de hoofdprijs. Net als bij de keuken overigens die door dezelfde zaak geleverd wordt als je gebruik wil maken van de waardebon. Met de kortingsbon van 4k komen ze bij mij alsnog 3-4k hoger uit dan andere keukenzaken waar ik ook offertes heb opgevraagd voor exact dezelfde keuken (merk, apparatuur, werkblad en montage) zonder korting. Ik zou echt heel kritisch kijken naar wat via het project loopt en zeker ook andere offertes opvragen want er wordt echt misbruik gemaakt van de klanten die vanuit nieuwbouw projecten komen. Vaak zitten er allemaal constructies omheen waardoor het je lastig wordt gemaakt om ergens anders heen te gaan maar toch kan het lonen dat wel te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
In ons project zijn de woningen voorzien van een standaard badkamer, met de nadruk op standaard. Wij besteden ons budget liever aan ander meerwerk, daarom willen we de badkamer enkel oppimpen met een andere tegel en een ander meubel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en welke meerwerkkosten daarvoor werden gerekend. Heb op andere fora al gelezen dat dit vrij stevig kan zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk of het dan om een volledige herindeling van de badkamer gaat of om een paar kleine wijzigingen.
Dan heb ik ook nog een leuke. Wij hebben de standaard badkamer genomen met alleen een andere tegel. We wilden eerst wel andere meubels en een douchewand, maar dat bleek belachelijk duur. Maar na even rondvragen bleek de douchewand niet zo extreem als gedacht. Dus toen zijn we teruggegaan naar de project leverancier en hebben toch de douchewand aangeschaft. (Meubels mochten ze houden met die prijzen).

En toen kregen we een hele bijzondere vraag: "Wilt u de douchewand voor of na oplevering. Als u de douchewand na de oplevering neemt, is 'tie €500 goedkoper". Normaal zou dat als provisie richting de aannemer gaan, maar bij levering na oplevering, zouden wij het ontvangen als korting.
Was een makkelijke keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:06
jvdmeer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:41:
[...]

Dan heb ik ook nog een leuke. Wij hebben de standaard badkamer genomen met alleen een andere tegel. We wilden eerst wel andere meubels en een douchewand, maar dat bleek belachelijk duur. Maar na even rondvragen bleek de douchewand niet zo extreem als gedacht. Dus toen zijn we teruggegaan naar de project leverancier en hebben toch de douchewand aangeschaft. (Meubels mochten ze houden met die prijzen).

En toen kregen we een hele bijzondere vraag: "Wilt u de douchewand voor of na oplevering. Als u de douchewand na de oplevering neemt, is 'tie €500 goedkoper". Normaal zou dat als provisie richting de aannemer gaan, maar bij levering na oplevering, zouden wij het ontvangen als korting.
Was een makkelijke keus.
Dit voorbeeld zegt alles. Je betaalt al voor alles te veel en zelfs hier proberen ze je nog 500 euro lichter te maken. Uiteindelijk moet er natuurlijk geld verdiend worden, maar het is jammer dat het zo moet gaan. Na alle verhalen hier weet ik in ieder geval dat er bij ons een standaard badkamer inkomt :+ .

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
Fox schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Als ik dit zo lees zou ik zeggen lever de badkamer maar casco op.
Was dat niet de beste optie geweest?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Vergis je niet wat een badkamer kost om achteraf te doen.
Een jaar geleden kwam onze offerte voor alleen loodgieters en installatiewerk / tegelwerk op 16K uit, voor 1 badkamer en 2 toiletten. Exclusief tegels en sanitair dus.

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-09 14:54
bij ons hebben ze het perceel ingemeten en zijn op 400 m2 uitgekomen terwijl het perceel als 413 m2 verkocht is. Ik neem aan dat we dit gewoon te accepteren hebben toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DennusF schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:24:
bij ons hebben ze het perceel ingemeten en zijn op 400 m2 uitgekomen terwijl het perceel als 413 m2 verkocht is. Ik neem aan dat we dit gewoon te accepteren hebben toch?
Bij ons konden we geen rechten ontlenen aan de afmetingen van de kavel op de verkooptekeningen.

Heb van te voren al aangegeven dat ik een clausule wilde voor een minderprijs bij afwijkende kavel. Met 900 euro de m2 kan dat snel een flink bedrag worden. Zo'n clausule was onbespreekbaar. Take it of leave it was het.

Moet zeggen dat ik er bij 413 vs 400 niet te moeilijk over zou doen. Spaar je energie voor belangrijkere zaken.

• Draakje5
Hebben je buren dan meer m2?
Dit wordt van te voren toch allemaal al redelijk nauwkeurig bepaald, hoe kom je achteraf nog op 13m2 te weinig uit?

Bij ons komt overigens het kadaster over 2 weken inmeten :-)

• DennusF
Draakje5 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:03:
Dit wordt van te voren toch allemaal al redelijk nauwkeurig bepaald, hoe kom je achteraf nog op 13m2 te weinig uit?

Dat weet ik niet.. we hebben het idee dat ze een openbare parkeerplaats vergeten waren in te tekenen.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
tomtom901 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Was dat niet bij Galvano? haha
Klopt

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
Ja. Pas boven de 10% zou het zin hebben om eens verhaal te gaan halen. Of hebben de buren er ineens 13 m2 bij gekregen? In dat geval zou je toch eens moeten kijken of de schutting wel op de juiste plek staat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:03:

Niet altijd. Soms komt het kadaster al vooraf de kavels uitzetten en dan achteraf inmeten als de erfafscheidingen staan. Dat is hier bijvoorbeeld gebeurd, waardoor de kavels al exact klopten.

Het gebeurt ook dat de aannemer zelf de hele wijkt bouwt en het kadaster pas achteraf komt om definitief in te meten. Dan kan het zomaar gebeuren dat een schutting opgeschoven is, waardoor er verschillen optreden, of dat er ergens nog een parkeervak gemaakt is wat oorspronkelijk bedoeld was als eigen grond ofzo.

• Silberca
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-08 13:26
Bij ons in de koopovereenkomst staat dat als de afwijking meer dan 2% is er een verrekening komt op basis van de vierkante meter prijs. Persoonlijk vindt ik ruim 3% best een grote afwijking.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
Silberca schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Bij ons in de koopovereenkomst staat dat als de afwijking meer dan 2% is er een verrekening komt op basis van de vierkante meter prijs. Persoonlijk vindt ik ruim 3% best een grote afwijking.
Hier is ook 2% opgenomen in de koopovereenkomst. Bij ons is het perceel 30cm smaller geworden over de gehele lengte (wat weer jammer is voor oppervlakte van de garage), echter wel 3 meter langer dan "voorspeld" (dat was dan weer "jammer" voor de prijs van de hovenier :> ).

Tuin zou 10,7 meter tot het water worden en is nu ruim 14 meter tot het water.
Zou 9,6 meter breed worden en is nu 9,3 breed.

Achtertuin van overkant is veel kleiner dan gepland. Kans is dat ze de fundering teveel naar voren hebben geplaatst, waardoor overkant (tuin noorden) paar meter is afgesnoept en onze kant (tuin zuiden) erbij is gekomen. Was nog wel een dingetje, 30m² minder voor de 2^1 kappen. Volgens mij is dat afgekocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 22-08-2024 14:35 ]

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Ik herinner me nog de makelaar van ons allereerste nieuwbouwhuis waarmee ik in discussie was over dezelfde clausule (geen recht op verrekening van de grond als het minder is). Hij zei 'ik verkoop al jaren nieuwbouw en nog nooit meegemaakt dat het minder was'. Bleek ook zo te zijn, zelfs iets meer. Volgens mij meer geluk dan wijsheid.

De voorlopige inmeting van ons nieuwbouwhuis in aanbouw lijkt echter minder, een afwijking van 2,3% tov wat verkocht is. Dit geldt voor vrijwel alle percelen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden... Als je alle percelen bij elkaar optelt gaat het om een heel behoorlijk oppervlakte en bedrag.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
MisterX333 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:35:
Ik herinner me nog de makelaar van ons allereerste nieuwbouwhuis waarmee ik in discussie was over dezelfde clausule (geen recht op verrekening van de grond als het minder is). Hij zei 'ik verkoop al jaren nieuwbouw en nog nooit meegemaakt dat het minder was'. Bleek ook zo te zijn, zelfs iets meer. Volgens mij meer geluk dan wijsheid.

De voorlopige inmeting van ons nieuwbouwhuis in aanbouw lijkt echter minder, een afwijking van 2,3% tov wat verkocht is. Dit geldt voor vrijwel alle percelen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden... Als je alle percelen bij elkaar optelt gaat het om een heel behoorlijk oppervlakte en bedrag.
Toevallig een huis in Nuenen gekocht? bij ons is de situatie ongeveer het zelfde (heb niet naar het exacte percentage gekeken)

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:28
Bij ons gaat het perceel van 269 m2 naar 263 m2 waarschijnlijk. Dit werd al aangegeven tijdens de eerste gesprekken overigens. De uiteindelijke meting moet nog gedaan worden.

Ook hier een clausule in het contract dat de opgegeven meter niet vast staan en er niks aan gedaan kan worden.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Bij ons stond in de koopovereenkomst stond de volgende zin:

"Verschil tussen de werkelijke en de hiervoor gegeven indicatieve ('circa') maat of grootte van het Verkochte geeft geen van Partijen enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake."

In de leveringsakte heeft de notaris echter de volgende zin opgenomen
"onverminderd de in de koopovereenkomst in beginsel tussen partijen overeenkomen oppervlakte, waarbij partijen nadrukkelijk verklaren dat zij in dezen in de koopovereenkomst een (totale) oppervlakte van XXX
overeengekomen zijn"

In ons geval was het zo dat als we de 3 percelen bij elkaar optelden we ongeveer 60 m2 minder oppervlak zouden krijgen. In de praktijk kwam dit doordat iemand bij het Kadaster zijn dag niet had en willekeurige waardes in het systeem zetten. De notaris dacht dat het wel zou loslopen wanneer de grenzen definitief zouden worden vastgesteld, maar wilde niet dat we het risico liepen om veel minder te krijgen dan waar we voor tekenden zonder compensatie.

Hij gaf daarom specifiek aan dat als de grondoppervlak meer dan 5% naar beneden zouden uitwijken we recht hadden op compensatie, dat dit ook naar de grondontwikkelaar gecommuniceerd was en dat ze daar akkoord mee gingen.

Uiteindelijk liep het allemaal met een sisser af aangezien we 2 m2 hoger uitkwamen dan in de overeenkomst stond, maar was toch wel prettig dat de notaris het zo had geregeld.

• MisterX333
Lupadi schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Toevallig een huis in Nuenen gekocht? bij ons is de situatie ongeveer het zelfde (heb niet naar het exacte percentage gekeken)
Nee Pijnacker, de grondprijs ligt hier behoorlijk hoog (Randstad)…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
MisterX333 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Nee Pijnacker, de grondprijs ligt hier behoorlijk hoog (Randstad)…
Als het in de plus was/is geweest had je ook aangeboden te betalen? (Of dus niet verbaasd geweest over een eventuele extra rekening) ;)
Verschillen kleiner dan 5% tot een perceel van 350m2 (en die heb je niet gok ik in de randstad) zou ik niet op acteren, dat loopt wel los. Choose your battles wisely zou ik zeggen.
Hier kwam ik een paar m2 in de plus uit uit mijn hoofd. Maar op ruim 750m2. Had ik het niet gemerkt als dat ergens 4m2 minder was geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 22-08-2024 21:22 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jvdmeer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:41:
[...]

Was een makkelijke keus.
Je moet dit in de juiste context zien. Van dat bedrag mag je eerst de BTW er afhalen, er blijft €400 over. Vervolgens moeten de tekeningen aangepast worden daar is een CAD tekenaar pak weg een uurtje mee bezig, inclusief controle en printen etc. Zeg dat die CAD tekenaar €50 per uur kost en je houdt nog maar €350 over.

Die deur wordt besteld en geleverd bij de aannemer. Het is een speciaaltje dus extra handelingen, zeg dat het een uur meer werk kost á €50 per uur = nog maar €300.

Dan moet die zelfde deur nog gemonteerd en afgekit worden. Uurtje werk, wat klein materiaal en dergelijke en van die €300 hou je nog maar €200 over en dan is het te hopen dat er direct gekit word want tegenwoordiger laten de meeste wel een speciale kitter komen. Die moet dan ‘zo genaamd een speciale kleur’ gebruiken en hup, daar gaat weer €100.

De deur moet natuurlijk schoon gemaakt worden voor de oplevering en een glazen deur kost de aannemer €50 extra want die zelfde schoonmaker wordt al uitgeknepen met een basis prijs.

Blijft er onder aan de streep €50 over en dan moeten ze jou ook nog garantie op die deur geven.

In jou geval heb je een hele ‘domme’ verkoper gehad die zichzelf €500 door z’n neus boort. Ben benieuwd of z’n baas daar ook blij mee is.

Had zelf anders aangepakt: wilt u de deur met de oplevering geplaatst hebben of zullen wij, tegen de zelfde kosten, bijvoorbeeld de deur 4 weken na oplevering plaatsen? Op die manier weet u zeker dat er niets met de deur gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 22-08-2024 21:50 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:25
Wat hebben jullie met de keuken gedaan? Via
project of ergens anders? Met een keukencheque van 5300 en geen 'coördinatiekosten' van 250 euro lijkt het me niet echt de moeite waard om elders nog een keer te kijken. Dan zal de keuken iets goedkoper zijn maar heb je die extra kosten dus scheelt het in totaal weinig? Toch pushen mensen ons om alsnog wel naar een externe keukenboer te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:09:
project of ergens anders? Met een keukencheque van 5300 en geen 'coördinatiekosten' van 250 euro lijkt het me niet echt de moeite waard om elders nog een keer te kijken. Dan zal de keuken iets goedkoper zijn maar heb je die extra kosten dus scheelt het in totaal weinig? Toch pushen mensen ons om alsnog wel naar een externe keukenboer te gaan.
Keukencheque vanuit nieuwbouw kan voordelig zijn, vaak is het echter een sigaar uit eigen doos. Beste kan je een offerte laten opstellen bij de aangesloten keukenzaak en in het topic hieronder de vraag stellen of de offerte, na cheque, scherp is;
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Wij kregen (2021) €3.500 voor de keuken (bij Grando), echter was er door deze “cheque” geen onderhandeling mogelijk. Uiteindelijk waren wij voor exact hetzelfde €8k duurder uit dan bij een andere zaak met onderhandelen. (Ofwel 11,5k zonder cheque) 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:36

vliegnerd

Nintendo fan.

Afspraak gemaakt bij showroom keukenboer project (Thuis / Dura Vermeer) en daarvoor bij meerdere keukenboeren in de buurt gaan kijken.
Daar nog geen offerte gevraagd, maar je krijgt een idee van mogelijkheden, service en prijs.

Toen bleek dat de projectkeuken goed beviel, binnen de prijs van de externen zat en goeie klik met verkoper. Daardoor niet alleen goed gevoel maar ook van die kleine details net even goed geregeld. Geen spijt van.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hier via het project, standaard keuken was via het project zelfs 'gratis' maar zat onder andere een hele kleine koelkast in. Hij staat nu nog ingepakt, en wordt maandag en dinsdag geïnstalleerd, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Daar verkijk je je op. Laat in ieder geval offertes maken bij andere zaken, want die 5300 euro is natuurlijk "op de adviesprijs".

Wij hadden geen keukencheque, maar wel een projectleverancier. De eerste vraag toen we binnenkwamen was zo'n beetje: "was is jullie budget?". Op mijn wedervraag: "Wat kosten de keukens hier in de showroom?" kwam eigenlijk geen antwoord. Ja: "ongeveer 25 a 30 duizend euro." Op elke vraag van onze kant of iets wel of niet kon, was het antwoord: "dat kan wel, maar dat is heel duur hoor."

Nadat we toch even de planning hadden gemaakt en het offertetraject hebben afgewacht (waarvoor we ook nog eens meerdere keren terug moesten komen, want er waren "computerstoringen". Onzin, dat is allemaal bedoeld om te vertragen en jouw aan hen te binden), bleek de offerteprijs precies 25k, maar ze waren wel dit vergeten dat vergeten, dus het zou nog iets meer kunnen worden.

Toen maar naar een kleine zelfstandige keukenzaak gegaan. Bij elke keuken in de showroom stond netjes een prijskaartje (dat is formeel gewoon verplicht) en de offerte van ons eerste ontwerp kwam op 18k uit. Dat is uiteindelijk nog gegroeid naar 24k, maar dat was onze eigen schuld, want we wilden een heleboel maatwerk. Bij de eerste keukenleverancier zou de prijs van onze keuken nog veel harder gegroeid zijn.

Dus laat je niet bedotten door de "keukencheque" en vraag vooral ook wat je daarvan terug krijgt als je de keuken elders afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
Het is zeker wel aan te raden om ook ergens anders te kijken. Elke verkoper zal jou weer advies geven die jouw ontwerp ten goede komt. Mbt tot de keuken cheque heb je referentie offertes nodig om te kunnen bepalen of het wel een echte korting is. Wij kwamen met de keukencheque van 4k uit op een totaalprijs van 28K. Dezelfde keuken konden andere winkels leveren voor 23K zonder keukencheque.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
Wij zijn eerst extern gegaan en pas als laatste bij de project-leverancier. We wisten wat we wilden en voor welke prijs dat dus elders mogelijk was. Dat maakt het gesprek bij de aangesloten leverancier een stuk inzichtelijker, die cheque vertroebeld anders alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 15:13
Wimhaw schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Als ik dit zo lees zou ik zeggen lever de badkamer maar casco op.
Was dat niet de beste optie geweest?
Ik heb onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en heb tot 2 september om alle keuzes voor mijn badkamer door te geven. Het casco laten opleveren van de badkamer kostte €1250 minder, wat naar mijn mening een schijntje is.

Het laten bouwen van een compleet nieuwe badkamer is gewoon erg prijzig. We kwamen makkelijk rond de 20k uit, en dat was nog niet eens topkwaliteit. (Overigens ga ik nooit meer naar de Mandemakers Groep.)

Wij gaan voornamelijk voor het leidingwerk en de tegels. In het toilet laten we een inbouwkraan plaatsen (zij doen dan alvast het leidingwerk, inclusief wasbak en sifon). Beide toiletten worden alleen voorzien van een toiletresevoir, zodat ik later een inbouw-wc-douche kan plaatsen (let er wel op dat je een stroompunt laat aanleggen).

Voor de douche laten we een doucheput plaatsen en een inbouwreservoir, en de rest wordt afgedopt. Nu heb ik een jaar de tijd om te shoppen voor een wc-douche, wandmeubel, spiegel, kranen, etc.

Het sanitair kost ongeveer €2k extra (veel veel andere zaken vroegen ze forse bedragen voor), en voor tegels betaal ik 8k voor wc en douche (wellicht kan ik hier nog iets van afkrijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
GeeMoney schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Als het in de plus was/is geweest had je ook aangeboden te betalen? (Of dus niet verbaasd geweest over een eventuele extra rekening) ;)
Verschillen kleiner dan 5% tot een perceel van 350m2 (en die heb je niet gok ik in de randstad) zou ik niet op acteren, dat loopt wel los. Choose your battles wisely zou ik zeggen.
Hier kwam ik een paar m2 in de plus uit uit mijn hoofd. Maar op ruim 750m2. Had ik het niet gemerkt als dat ergens 4m2 minder was geweest.
Nee, maar dat risico ligt bij de verkoper lijkt mij. Als je er rationeel over denkt is het toch raar dat je iets koopt van een x aantal m2, daar hangt een bepaalde prijs aan vast. Vervolgens blijkt het minder te zijn dan wat je gekocht hebt en dan heb je recht op niets?

Ik zou er verder ook geen probleem van maken, want dat staat in het contract - recht op niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MisterX333 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Nee, maar dat risico ligt bij de verkoper lijkt mij. Als je er rationeel over denkt is het toch raar dat je iets koopt van een x aantal m2, daar hangt een bepaalde prijs aan vast. Vervolgens blijkt het minder te zijn dan wat je gekocht hebt en dan heb je recht op niets?

Ik zou er verder ook geen probleem van maken, want dat staat in het contract - recht op niets. ;)
Onze aannemer had te weinig grond gekregen van de gemeente, toen heeft de gemeente een stuk van de achterburen weg gegeven.

Klinkt vaag, is het ook, maar zo is het wel gegaan volgens de complete straat achter ons 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
Ze moeten bij ons nog beginnen, we kregen door dat ze ingemeten hadden en dat dit daar uit is gekomen. Kadaster zal nog wel moeten komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Kadaster komt meestal achteraf pas. Vooraf worden stalen pennen in de grond geslagen om de grenzen aan te geven. Daar staan piketpaaltjes in de buurt waaraan je kunt zien waar die stalen paaltjes zitten. De piketpaaltjes zelf zijn dus niet de erfgrenzen.

Pas als alles gebouwd is komt het kadaster nog een keer terug voor de definitieve inmeting. Tot die tijd moet je er zelf voor zorgen dat je de erfafscheiding op de goede plek zet, dus niet op de piketpaaltjes, maar op die stalen pennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Vereniging eigenhaard heeft een meldpunt voor problemen rond het onderhoud van waterpompen geopend. Het leek me wel handig om de link hier te delen aangezien bijna alle nieuwbouwwoningen een waterpomp hebben. Misschien ervaren anderen hier ook problemen hiermee.
Mijn buren en ik lopen er ook tegenaan dat de installeur van de waterpomp in onze nieuwbouwwoning meteen aangaf dat ze geen onthouden uitvoeren en dat we zelf maar ergens anders een onderhoudscontract moeten afsluiten voor de waterpomp. Het probleem is dat we van veel onderhoudspartijen krijgen te horen dat ze geen onderhoud doen aan waterpompen die ze niet zelf hebben geïnstalleerd of ze willen geen nieuwe klanten. Het is ook kwalijk dat de fabrikant van de waterpomp (Eplucon) op hun website de indruk werkt dat ze veel onderhoudspartners hebben voor hun product, maar dat is simpelweg misleiding van de consument, want als je die partijen op hun site daadwerkelijk gaat benaderen weigeren ze onderhoud te doen. De fabrikant weet ook dat de partijen die ze op hun site hebben staan geen onderhoud willen doen.
Blijkbaar komt dit probleem zo vaak voor dat VEH het nodig vond om een meldpunt te openen.
https://www.eigenhuis.nl/...rhoud-warmtepomp-meldpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
MemeMaster schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:46:
Vereniging eigenhaard heeft een meldpunt voor problemen rond het onderhoud van waterpompen geopend. Het leek me wel handig om de link hier te delen aangezien bijna alle nieuwbouwwoningen een waterpomp hebben. Misschien ervaren anderen hier ook problemen hiermee.
Mijn buren en ik lopen er ook tegenaan dat de installeur van de waterpomp in onze nieuwbouwwoning meteen aangaf dat ze geen onthouden uitvoeren en dat we zelf maar ergens anders een onderhoudscontract moeten afsluiten voor de waterpomp. Het probleem is dat we van veel onderhoudspartijen krijgen te horen dat ze geen onderhoud doen aan waterpompen die ze niet zelf hebben geïnstalleerd of ze willen geen nieuwe klanten. Het is ook kwalijk dat de fabrikant van de waterpomp (Eplucon) op hun website de indruk werkt dat ze veel onderhoudspartners hebben voor hun product, maar dat is simpelweg misleiding van de consument, want als je die partijen op hun site daadwerkelijk gaat benaderen weigeren ze onderhoud te doen. De fabrikant weet ook dat de partijen die ze op hun site hebben staan geen onderhoud willen doen.
Blijkbaar komt dit probleem zo vaak voor dat VEH het nodig vond om een meldpunt te openen.
Grappig dat je hier en in andere topics consequent “waterpomp” schrijft in plaats van warmtepomp. Misschien je auto-correct even repareren?
Overigens bedoel je waarschijnlijk ook Vereniging Eigen Huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gelukkig heeft een warmtepomp helemaal geen onderhoud door een specialist nodig.

Elke loodgieter kan de leidingfilters schoon maken als je dat niet zelf kan.

Onderhoud is verder niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:51:
Gelukkig heeft een warmtepomp helemaal geen onderhoud door een specialist nodig.

Dit roep je heel stellig. Af gezien of je gelijk hebt of niet, onze aannemer riep al meteen ‘als er geen aantoonbaar onderhoud wordt uitgevoerd dan heb je geen garantie’

Ik laat gewoon elk jaar een factuur opstellen met ‘Onderhoud warmtepomp’ met een bepaald bedrag. Probleem opgelost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
MemeMaster schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:46:
Thanks! Heb melding gemaakt. Wij hebben dezelfde warmtepomp als jullie maar zelfde probleem. Niemand wil hem onderhouden, ook de installateur niet. En voor de keren dat ze wel komen blijken ze sowieso geen verstand van te hebben dus dat schept ook weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:51:

Opzich heb je daar gelijk in. Al moet je wel aan onderdelen zien te komen als het stuk is en weten wat / waar je hoe moet oplossen dan wel handig moet zijn met een stuk gereedschap.

Verder mag je als leek niet aan het gas gedeelte komen, Dus het is wel prettig als je een airco / warmtepomp monteur ofzo in de buurt weet die daar aan kan helpen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
vormulier schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Opzich heb je daar gelijk in. Al moet je wel aan onderdelen zien te komen als het stuk is en weten wat / waar je hoe moet oplossen dan wel handig moet zijn met een stuk gereedschap.
Dat is geen onderhoud, dat is reparatie bij storingen. Met onderhoud worden volgens mij de soort abonnementen bedoeld die je bij CV ketels had, waar wel elk jaar onderhoud nodig is zonder dat er sprake is van een storing.
Verder mag je als leek niet aan het gas gedeelte komen, Dus het is wel prettig als je een airco / warmtepomp monteur ofzo in de buurt weet die daar aan kan helpen indien nodig.
Uiteraard! Maar ook daar is geen onderhoud nodig, alleen een F-gassen specialist als je storingen hebt in het gaszijdige deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Dit roep je heel stellig. Af gezien of je gelijk hebt of niet, onze aannemer riep al meteen ‘als er geen aantoonbaar onderhoud wordt uitgevoerd dan heb je geen garantie’

Ik laat gewoon elk jaar een factuur opstellen met ‘Onderhoud warmtepomp’ met een bepaald bedrag. Probleem opgelost :+
Aannemer kan roepen wat hij wil, maar onderhoud aan zo'n ding bestaat gewoon niet. Dus vraag hem maar eens wat hij dan precies wil dat er gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:09
Blihi schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Aannemer kan roepen wat hij wil, maar onderhoud aan zo'n ding bestaat gewoon niet. Dus vraag hem maar eens wat hij dan precies wil dat er gedaan wordt.
Of: De technicus kan het volgende doen: Leidingen, filters, ventilator en binnenspiraal inspecteren op vuil en andere obstakels. Er valt altijd wel iets te verdienen aan onderhoud. Vooral als het niet nodig is.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Heeft iemand ervaring met de SilentWalk ondervloer van QuickStep? We zijn van plan om laminaat van QuickStep te leggen en hun aanbevolen ondervloer is de SilentWalk. De installateurs raden echter een andere ondervloer aan (PPC POLYURETHAAN ONDERVLOER 2,0 MM ARTIKELNUMMER 86145). Ik heb het technische gegevensbestand opgevraagd en het lijkt erg op die van QuickStep, maar het kost slechts 33% van de prijs van QuickStep. Het heeft dezelfde Rc-waarde van 0,01 en een dikte van 2 mm. Op papier zijn er echt minimale verschillen. Natuurlijk ben ik blij met de lagere prijs, maar toch ben ik een beetje sceptisch. Is de QuickStep SilentWalk echt zo duur, of mis ik iets? Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
PrixV schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Thanks! Heb melding gemaakt. Wij hebben dezelfde warmtepomp als jullie maar zelfde probleem. Niemand wil hem onderhouden, ook de installateur niet. En voor de keren dat ze wel komen blijken ze sowieso geen verstand van te hebben dus dat schept ook weinig vertrouwen.
Hebben jullie ook een ecoforest warmtepomp van Eplucon?
Ik vind het raar dat de installeurs/fabrikanten/aannemers van projectbouw hiermee weg kunnen komen. Vooral bij projectmatige nieuwbouw waar bewoners niet zelf een warmtepomp kunnen kiezen. Nu zitten we opgescheept met een duur apparaat waar iedereen z'n handen vanaf trekt. Als de mensen die de warmtepompen installeren er geen verstand van hebben wat verwachten ze dat wij als gewone gebruiker kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
MemeMaster schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Hebben jullie ook een ecoforest warmtepomp van Eplucon?
Ik vind het raar dat de installeurs/fabrikanten/aannemers van projectbouw hiermee weg kunnen komen. Vooral bij projectmatige nieuwbouw waar bewoners niet zelf een warmtepomp kunnen kiezen. Nu zitten we opgescheept met een duur apparaat waar iedereen z'n handen vanaf trekt. Als de mensen die de warmtepompen installeren er geen verstand van hebben wat verwachten ze dat wij als gewone gebruiker kunnen doen.
Yes wij hebben exact dezelfde. Bij ons geïnstalleerd door
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
maar hebben er geen verstand van en bieden ook geen onderhoudscontract aan. We hebben nu al diverse malen issues gehad met de installatie en ik wil gewoon een bedrijf hebben wat ik kan bellen als we in de toekomst ooit een storing hebben.

Ben het helemaal met je eens. Onze bouwer zei dat ze in toekomstige contracten gaan vastleggen dat ze ook een onderhoudscontract moeten aanbieden maar daar hebben wij nu niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben wel goede ervaring met het installatiebedrijf waar onze aannemer mee heeft samengewerkt.
Echt top, en mannen hebben ook wel verstand van de installaties. Of ze onderhoudscontracten aanbieden geen idee, maar ze komen snel langs en lossen het op of lezen de warmtepomp op afstand uit.

Wij hebben allemaal panasonic warmtepompen.
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 25-08-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:30:
Wij hebben wel goede ervaring met het installatiebedrijf waar onze aannemer mee heeft samengewerkt.
Echt top, en mannen hebben ook wel verstand van de installaties. Of ze onderhoudscontracten aanbieden geen idee, maar ze komen snel langs en lossen het op of lezen de warmtepomp op afstand uit.

Wij hebben allemaal panasonic warmtepompen.

***members only***
Dit bedrijf werkt ook samen met onze aannemer.

Heb inmiddels meerdere mensen van hen over de vloer gehad. Over het algemeen positief over, maar qua netheid van het werk zijn er wel verbeterpuntjes.
Uiteraard wel afhankelijk van wie je treft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
PrixV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:04:
[...]

Yes wij hebben exact dezelfde. Bij ons geïnstalleerd door
***members only***
maar hebben er geen verstand van en bieden ook geen onderhoudscontract aan. We hebben nu al diverse malen issues gehad met de installatie en ik wil gewoon een bedrijf hebben wat ik kan bellen als we in de toekomst ooit een storing hebben.

Ben het helemaal met je eens. Onze bouwer zei dat ze in toekomstige contracten gaan vastleggen dat ze ook een onderhoudscontract moeten aanbieden maar daar hebben wij nu niets aan.
En wij kregen ook te horen dat we geen garantie hebben op de warmtepomp als we geen onderhoud laten uitvoeren. Ik kan bewijzen dat ik bij veel verschillende bedrijven een onderhoudscontract heb geprobeerd af te sluiten, dus ik denk dat we een juridisch gevecht (met de fabrikant ?) wel zouden winnen. Alleen heb je daar niks aan als de waterpomp midden in de winter uitvalt en je zonder verwarming zit :'( .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Er is hier eerder al genoeg genoeg gesproken over de kosten van een aansluiting op een warmtenet, maar na gisteren toch ook wel een complimentje voor Vattenfall (regio Arnhem/Nijmegen).

Rond 19:00 (op een zondagavond) wilden de kinderen in bad en bleek er alleen maar koud water uit de kraan te komen.
Snelle test leidde naar de warmtewisselaar in de meterkast waar een statusled een probleem aan gaf.
Kon ook zelf al in de warmtelink unit zien dat het inkomende water een temperatuur had van 20 graden ipv 60.

Servicenummer gebeld voor een melding en minder dan 20 min later stond de monteur op de stoep.
Bleek een bekend issue met een elektrische klep die stuk gegaan was. 5 min later was die vervangen en wij hadden weer warm water.

Al met al dus binnen 30 min na constatering dat we koud water hadden was het opgelost.
Daar betaal je wel 130 euro per jaar voor, maar je krijgt er dus wel ook echt service voor.

Ook wel leuk die warmtewisselaar eens van binnen te zien. Zoveel kan er niet kapot, maar hier in de straat alleen al zeker 6x de afgelopen weken dat die elektrische klep (hier net eruit) stuk gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWZShfrI-ceWE12VSMznmNfABLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFLMKOXyeEuHIoWLHQb6oPvD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Farmerwood op 26-08-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
@Farmerwood hoor bij ons in de wijk ook een hoop mensen met dit probleem bij terugkomst van vakantie. Service van Vattenfall is inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:39
@Farmerwood: welk merk en type warmtewisselaar hebt U ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Dat weet ik, dat weet jij maar er zijn genoeg mensen die het niet weten en dus braaf netjes een onderhoudscontract afsluiten.

Enige reden waarom z’n onderhoudscontract interessant kan zijn is vanwege eventuele voorrijkosten en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Enige reden waarom z’n onderhoudscontract interessant kan zijn is vanwege eventuele voorrijkosten en dergelijke.
En de garantie dat er iemand komt als de boel stuk is. Gezien alle reacties hier van mensen die geen bedrijf kunnen vinden voor onderhoud tegenwoordig ook wel iets om mee te nemen in de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
LvanStaalduinen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:44:
@Farmerwood: welk merk en type warmtewisselaar hebt U ?
Het merk is Aquaheat zoals op de foto te zien is. Type durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

En de garantie dat er iemand komt als de boel stuk is. Gezien alle reacties hier van mensen die geen bedrijf kunnen vinden voor onderhoud tegenwoordig ook wel iets om mee te nemen in de beslissing.
Omdat de vraag ongetwijfeld gaat komen: Feenstra en Energiewacht zijn volgens mij de enige landelijke partijen die nog plek hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik wil nog 2 rookmelders plaatsen. 1 in onze garage en 1 op de hal van de zolder ( daar hangt er alleen 1 in de nok omdat we zelf later een hal gemaakt hebben ).

We hebben doorgekoppelde EI rookmelders. Doorkoppelen naar 2 nieuwe gaat niet lukken want ik krijg dat niet naar de garage. Hoogstens de hal van de zolder.

Weet iemand of je deze ook draadloos kan koppelen met een bedrade versie? Of ervaring met het gebruik van andere rookmelders naast de standaard van de woning, zoals van Nest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Draakje5 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:41:
Ik wil nog 2 rookmelders plaatsen. 1 in onze garage en 1 op de hal van de zolder ( daar hangt er alleen 1 in de nok omdat we zelf later een hal gemaakt hebben ).

We hebben doorgekoppelde EI rookmelders. Doorkoppelen naar 2 nieuwe gaat niet lukken want ik krijg dat niet naar de garage. Hoogstens de hal van de zolder.

Weet iemand of je deze ook draadloos kan koppelen met een bedrade versie? Of ervaring met het gebruik van andere rookmelders naast de standaard van de woning, zoals van Nest?
Geen antwoord op je vraag, maar ik zet dit wel even op mijn lijstje van dingen die we mee moeten nemen.

Toevallig nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden als we zelf de zolder gaan bouwen? :+
wij zijn nu bezig met de tekeningen/voorbereiding op te bepalen wat we precies gaan doen (en welke materialen er tzt gekocht moeten worden)

En uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het opgelost met de ventilatie op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:41:

Doorkoppelen van rookmelders is in bestaande bouw niet verplicht. Dus, bij oplevering moeten de aanwezige rookmelders gekoppeld zijn, maar als je extra rookmelders plaatst hoeft dat niet. (bron: Bouwbesluit artikel 6.21 en de uitleg bij lid 6: https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd6/afd6-5/art6-21)

Dat gezegd hebbende, zijn er natuurlijk wel rookmelders die je zowel bedraad als draadloos kunt koppelen: https://www.brandpreventi.../ei-3016-rookmelder-230v/ met de optionele draadloze module: https://www.brandpreventi...f-rf-module-ei3000-serie/

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 27-08-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Lupadi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

En uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het opgelost met de ventilatie op zolder?
Niet, nouja we hebben 2 ruimtes op zolder. Het washok heeft een ventilatie die standaard onder de warmtepomp zit (afvoer).
Ik heb geen (inblaas) ventilatie naar de 2e kamer op zolder gebracht. Kan altijd nog als het nodig is via de nok. Maar heb ook een dakkapel op die ruimte zitten, dus 2 ramen kunnen gewoon open.

Ja, een raam open bij WTW kan ervoor zorgen dat de WTW minder efficient werkt, maar het is niet zo dat het hele systeem ontregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:36:
[...]

Doorkoppelen van rookmelders is in bestaande bouw niet verplicht. Dus, bij oplevering moeten de aanwezige rookmelders gekoppeld zijn, maar als je extra rookmelders plaatst hoeft dat niet. (bron: Bouwbesluit artikel 6.21 en de uitleg bij lid 6: https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd6/afd6-5/art6-21)

Dat gezegd hebbende, zijn er natuurlijk wel rookmelders die je zowel bedraad als draadloos kunt koppelen: https://www.brandpreventi.../ei-3016-rookmelder-230v/ met de optionele draadloze module: https://www.brandpreventi...f-rf-module-ei3000-serie/
Thanks, ik zal even moeten kijken of ik een van deze kan doorkoppelen aan de bestaande, zodat ik geen nieuwe hoef te kopen voor de 3 die er al hangen. En ja, ik kan de 2 nieuwe ook los van de andere 3 laten werken, maar voorkeur heeft toch om ze alle 5 doorgekoppeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:25:
[...]

Thanks, ik zal even moeten kijken of ik een van deze kan doorkoppelen aan de bestaande, zodat ik geen nieuwe hoef te kopen voor de 3 die er al hangen. En ja, ik kan de 2 nieuwe ook los van de andere 3 laten werken, maar voorkeur heeft toch om ze alle 5 doorgekoppeld te hebben.
Geen idee of je de bedrade koppelingen kunt mixen, maar dan zou je er een kunnen voorzien van een draad en de andere draadloos, of misschien dat je een bestaande vervangt en dan de twee nieuwe draadloos aan kunt sluiten. Ik durf niet te zeggen of dit soort dingen gestandaardiseerde protocollen heeft voor het koppelen, maar ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Niet, nouja we hebben 2 ruimtes op zolder. Het washok heeft een ventilatie die standaard onder de warmtepomp zit (afvoer).
Ik heb geen (inblaas) ventilatie naar de 2e kamer op zolder gebracht. Kan altijd nog als het nodig is via de nok. Maar heb ook een dakkapel op die ruimte zitten, dus 2 ramen kunnen gewoon open.

Ja, een raam open bij WTW kan ervoor zorgen dat de WTW minder efficient werkt, maar het is niet zo dat het hele systeem ontregeld wordt.
Sterker nog: Het is verplicht dat in elke verblijfsruimte ramen open kunnen. Dat noem je een spuivoorziening: https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-7

Een ruimte zonder te openen raam voldoet niet aan het bouwbesluit als verblijfsruimte en mag dus niet als zodanig verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
We zijn er bijna uit met het meerwerk. Midden van de woonkamer komt nog een extra dubbele en trap kast ook.

Context:
Sommige utps zitten op 2300 hoogte ivm POE acces points. Verwacht primair met wifi te gaan werken.
Woonkamer heeft bewust geen utp in de andere hoek (indeling gaan we nooit omdraaien).
Kant waar Zw (zonwering) voorbereiding zit is de zuidkant. Andere kant krijgt geen zon.
Er komt een spanplafond in, daarom plafondlichten op oorspronkelijke plekken.

Willen jullie hier eens op schieten / wat ik vergeet?
Nog een vraag; schuifpui zit nu rechts. Ik zou het qua looproute logischer vinden als deze links zit? Rechts staat namelijk een tafel 1,50m voor.. vrouw is nog niet overtuigd.

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door YKla op 27-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@YKla
Allicht extra lichtpunten laten plaatsen voor plafond ventilatoren? Daar zijn we hier erg tevreden over.
Je zou ook eventueel nog aan airco voor bereiding kunnen denken..

Verder zie ik geen laadpaal voorbereiding? Allicht nu nog niet nodig maar een lozeleiding vergaat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
vormulier schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:37:
@YKla
Allicht extra lichtpunten laten plaatsen voor plafond ventilatoren? Daar zijn we hier erg tevreden over.
Je zou ook eventueel nog aan airco voor bereiding kunnen denken..

Verder zie ik geen laadpaal voorbereiding? Allicht nu nog niet nodig maar een lozeleiding vergaat niet :)
Dank voor je reactie.

Laadpaal loopt via leasemaatschappij en bijbehorende partij. Als ik dat nu via de aannemer doe kost dat mijzelf geld.

Plafondverlichting loopt zometeen onder het spanplafond en wordt centraal geschakeld op de bestaande schakelaars. Aansluiting airco (elektra) zal ik ook ergens onder het spanplafond schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Dank voor je reactie.

Laadpaal loopt via leasemaatschappij en bijbehorende partij. Als ik dat nu via de aannemer doe kost dat mijzelf geld.

Plafondverlichting loopt zometeen onder het spanplafond en wordt centraal geschakeld op de bestaande schakelaars. Aansluiting airco (elektra) zal ik ook ergens onder het spanplafond schuiven.
Ik zou toch een mantelbuis aan laten leggen voor de laadpaal. Die kan de leasemaatschappij en bijbehorend partij niet meer voor je aanleggen achteraf met als mogelijk resultaat dat je bekabeling in het zicht krijgt…

Dat soort partijen doen best effort, maar gaan niet in je muren frezen of vloer open bikken voor bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:21
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Dank voor je reactie.

Aangezien je meterkast niet direct aan de buitengevel zit kan het zijn dat de oplossing die de partij van de leasemaatschappij kiest niet mooi weggewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@YKla
Wat een leuke indeling van de hal. Nog niet eerder gezien de meterkast die tussen de trap verborgen zit. Hierdoor houd je een mooie nis over voor een kapstok of kast (met verlichting?).

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 27-08-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:27:
Wellicht 1 of 2 loze leidingen naar de deur van de berging? Van buiten af gezien links.
- Kan een camera aan die je voordeur/oprit mee pakt.
- Kan een locatie zijn voor een laadpaal. Mega irritant als iedereen die thuis komt over de laadkabel heen moet stappen fietsen die tussen muur naast de voordeur en de auto hangt. Dus kan handig zijn als je laadpaal aan de andere kant komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying35
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:27:
We zijn er bijna uit met het meerwerk. Midden van de woonkamer komt nog een extra dubbele en trap kast ook.

Context:
Sommige utps zitten op 2300 hoogte ivm POE acces points. Verwacht primair met wifi te gaan werken.
Woonkamer heeft bewust geen utp in de andere hoek (indeling gaan we nooit omdraaien).
Kant waar Zw (zonwering) voorbereiding zit is de zuidkant. Andere kant krijgt geen zon.
Er komt een spanplafond in, daarom plafondlichten op oorspronkelijke plekken.

Nog een vraag; schuifpui zit nu rechts. Ik zou het qua looproute logischer vinden als deze links zit? Rechts staat namelijk een tafel 1,50m voor.. vrouw is nog niet overtuigd.

***members only***
Je zou de draairichting van de deur naar de trapkast kunnen wijzigen. Nu moet je wanneer je spullen hebt gepakt eerst de deur sluiten voordat je de woonkamer in kan lopen. Zeker als je zware spullen pakt of je handen vol hebt kan het handig zijn wanneer je direct door kan lopen richting de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:26
Midan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:49:
Het viel mij vandaag op dat onder de deklijst van de uitbouw tussen paar bekstenen voegmortel ontbreekt.

Zie foto:

[Afbeelding]

Kan dit kwaad?
Er kwam iemand vandaag dit repareren, maar daarbij is de open stootvoeg linksonder ook dichtgemetseld :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO0uSftA4dqTvCvN6Rn0jw_fX9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD73I7Cde31uiDsJEtG1kGs6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neig naar zo laten. Meerdere keren de voegen weghakken, daar wordt het niet beter op...

En er zit net ernaast een dilatatievoeg dus nog steeds ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
SquareOne schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Ik zou toch een mantelbuis aan laten leggen voor de laadpaal. Die kan de leasemaatschappij en bijbehorend partij niet meer voor je aanleggen achteraf met als mogelijk resultaat dat je bekabeling in het zicht krijgt…

Dat soort partijen doen best effort, maar gaan niet in je muren frezen of vloer open bikken voor bekabeling.
Interessant. Ik heb vier jaar geleden hier eentje aan laten sluiten. Die meneer ging gewoon met de kabel bij de meterkast de vloer in en boorde zelf onder de fundering naar buiten naast de voordeur. Heb ik dan gewoon geluk gehad? Dat kan hier toch ook gewoon?

[ Voor 4% gewijzigd door YKla op 27-08-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zou nooit door de fundering heen boren. Kleine moeite om er onder door te graven met een schop en vervolgens met een schepje.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 27-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:00:
Ik zou nooit door de fundering heen boren. Kleine moeite om er onder door te graven met een schop en vervolgens met een schepje.
Maar een installateur doet dat wel…. Heb je weinig keus in. Niet boren = geen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:04
@YKla ik zou eens vragen wat verlengen van je garage kost, bij mij viel dat mee heb er twee meter extra van gemaakt dat is best lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Interessant. Ik heb vier jaar geleden hier eentje aan laten sluiten. Die meneer ging gewoon met de kabel bij de meterkast de vloer in en boorde zelf onder de fundering naar buiten naast de voordeur. Heb ik dan gewoon geluk gehad? Dat kan hier toch ook gewoon?
Dat zou je hier niet lukken, want ik kan niet onder de vloer komen. Er is geen kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blihi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Dat zou je hier niet lukken, want ik kan niet onder de vloer komen. Er is geen kruipruimte.
fun fact:
Bij een palen fundering wordt de " kruipruimte" bij kruipruimteloos doorgaans gewoon niet meer aangevuld er is alleen geen toegang naartoe, maar vaak is hij er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:00:
Zou ook best kunnen dat ie dat gedaan heeft hoor. Punt is; hij ging in de meterkast de grond in en kwam er naast de voordeur weer uit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Blihi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Hier als in bij jou? Bij mij zijn namelijk wel gewoon kruipruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Flying35 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Je zou de draairichting van de deur naar de trapkast kunnen wijzigen. Nu moet je wanneer je spullen hebt gepakt eerst de deur sluiten voordat je de woonkamer in kan lopen. Zeker als je zware spullen pakt of je handen vol hebt kan het handig zijn wanneer je direct door kan lopen richting de woonkamer.
Goeie, neem ik mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
twain4me schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

fun fact:
Bij een palen fundering wordt de " kruipruimte" bij kruipruimteloos doorgaans gewoon niet meer aangevuld er is alleen geen toegang naartoe, maar vaak is hij er wel.
Vaak wel, maar hier niet. De hele ruimte is gevuld met grond, tot aan de bovenrand van de fundering. Ook al staat de boel op palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Farmerwood schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Wellicht 1 of 2 loze leidingen naar de deur van de berging? Van buiten af gezien links.
- Kan een camera aan die je voordeur/oprit mee pakt.
- Kan een locatie zijn voor een laadpaal. Mega irritant als iedereen die thuis komt over de laadkabel heen moet stappen fietsen die tussen muur naast de voordeur en de auto hangt. Dus kan handig zijn als je laadpaal aan de andere kant komt.
Je laadpaal punt snap ik. Hebben we nu ook. We krijgen echter links van de garage een achterom en de garagedeur wordt de primaire ingang. Ik verwacht dat ie op die plek dus juist meer in de weg zit in de nieuwe situatie.

Kan ik met een ring camera afvangen (die kan volgens mij gewoon aan de beltrafo?). Achter komt later nog elektra om de achtertuin af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
leeri003 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:09:
@YKla ik zou eens vragen wat verlengen van je garage kost, bij mij viel dat mee heb er twee meter extra van gemaakt dat is best lekker.
Verlengen kost iets van 7k. Hebben we overwogen maar snoept weer 2m van de tuin af. Die houden we wel graag op 12 diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Kraan aan de voorgevel. Weinig keuzes waar ik spijt van heb, maar een net weggewerkte kraan in de voorgevel is er één van. Wordt nu achteraf geplaatst. Wel goedkoper, maar niet vorstvrij omdat de leiding over de buitengevel komt te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
twi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:49:
Kraan aan de voorgevel. Weinig keuzes waar ik spijt van heb, maar een net weggewerkte kraan in de voorgevel is er één van. Wordt nu achteraf geplaatst. Wel goedkoper, maar niet vorstvrij omdat de leiding over de buitengevel komt te lopen.
Dank voor het meedenken. Ook overna gedacht. Maar voortuin wordt onderhoudsarm en wassen van de auto doen we in de wasstraat. Of gebruik je hem nog voor andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Dank voor het meedenken. Ook overna gedacht. Maar voortuin wordt onderhoudsarm en wassen van de auto doen we in de wasstraat. Of gebruik je hem nog voor andere dingen?
Ik ben liever lui dan moe, voor de paar planten die ik moet sproeien omdat ik ze in leven moet houden vanwege instandhoudingsplicht loop ik liever niet 10 keer met een gieter heen en weer. Ook al is het een keer of tien per jaar.

Alternatief is een haspel van 35 meter ophangen in je achtertuin. Ook prima natuurlijk, maar dan moet je telkens door het huis en/of de garage heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
twi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:55:
[...]
Ik ben liever lui dan moe, voor de paar planten die ik moet sproeien omdat ik ze in leven moet houden vanwege instandhoudingsplicht loop ik liever niet 10 keer met een gieter heen en weer. Ook al is het een keer of tien per jaar.

Alternatief is een haspel van 35 meter ophangen in je achtertuin. Ook prima natuurlijk, maar dan moet je telkens door het huis en/of de garage heen.
Ja ik sproei voor dus nooit. Staat wat siergras icm wat bloeiers. (Hortensia). Nog nooit nodig geweest met een voortuin op het noord-westen.

Kan me wel voorstellen dat het handig kan zijn om de kliko schoon te maken of de hoge druk op aan te sluiten oid.. maar voor die ene keer in het jaar..

[ Voor 11% gewijzigd door YKla op 27-08-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
[...]

Er is nog een alternatief. Als je zoals @YKla een pad langs de garage naar de achtertuin hebt kan je de kraan ook aan de buitenzijde van de garage laten monteren. Dan kan je met 1 kraan zowel de achtertuin, oprit als voortuin bereiken en kan je de kraan waarschijnlijk ook achter een tuinpoort plaatsen. Als het breed genoeg is dan is dat ook een fijne plek om de tuinslang op rol uit het zicht te bewaren. Indien je kosten wil besparen scheelt dat weer iets in de optielijst. Je kan namelijk een kraan minder nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Flying35 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Er is nog een alternatief. Als je zoals @YKla een pad langs de garage naar de achtertuin hebt kan je de kraan ook aan de buitenzijde van de garage laten monteren. Dan kan je met 1 kraan zowel de achtertuin, oprit als voortuin bereiken en kan je de kraan waarschijnlijk ook achter een tuinpoort plaatsen. Als het breed genoeg is dan is dat ook een fijne plek om de tuinslang op rol uit het zicht te bewaren. Indien je kosten wil besparen scheelt dat weer iets in de optielijst. Je kan namelijk een kraan minder nemen.
Dit vind ik een heel goed idee. Zijkant garage, beetje bovenin en dan met een kantelbare slanghaspel van de Gardena.

[ Voor 5% gewijzigd door YKla op 27-08-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Let wel, bij ons project was dat in ieder geval zo, kregen de bewoners met een kraan aan de garage geen vorstvrije buitenkraan ivm muur die enkelsteens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
YKla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Ja ik sproei voor dus nooit. Staat wat siergras icm wat bloeiers. (Hortensia). Nog nooit nodig geweest met een voortuin op het noord-westen.

Kan me wel voorstellen dat het handig kan zijn om de kliko schoon te maken of de hoge druk op aan te sluiten oid.. maar voor die ene keer in het jaar..
Buitenkraan hier in de voorgevel laten zetten. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Er zit een automatisch sproei systeem aan gekoppeld die alleen water geeft als het nodig is.

Het hangt af wat je er voor betaald, hier was het €250 ofzo, dat is echt wat mij betreft een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
[...]

een andere oplossing is nog om een een tyleen slang met een "waterstopcontact" in te graven richting de voortuin :)

[ Voor 7% gewijzigd door Lupadi op 27-08-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lupadi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:51:
[...]

een andere oplossing is nog om een een tyleen slang met een "waterstopcontact" in te graven richting de voortuin :)
Die leiding moet je sowieso weer volledig water vrij maken in de winter omdat het ander kapot kan vriezen.

Daarbij kost het je tijd om zelf te graven op 60cm diepte en het laten doen is waarschijnlijk duurder dan een kraan in de gevel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Die leiding moet je sowieso weer volledig water vrij maken in de winter omdat het ander kapot kan vriezen.

Daarbij kost het je tijd om zelf te graven op 60cm diepte en het laten doen is waarschijnlijk duurder dan een kraan in de gevel
Als de kraan in de gevel 250€ is wel ja, hier was hij 850 euro en achteraf heb ik hem nog verplaatst ook 8)7
Knikje in meterkast voor afsplitsing is ook nogal amateuristisch gedaan hier, zeker voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Is het normaal dat je wtw zo'n bromgeluid maakt constant ondanks dat hij in een technische ruimte staat? Ik heb misofonie en heb van ellende vannacht dat ding uitgetrokken en de ramen open gezet terwijl dat natuurlijk absoluut niet is waar het systeem voor bedoeld is. Moet ik "accepteren" dat dit het nieuwe normaal is en het nooit meer echt stil zal zijn in huis? Ook met mijn oordoppen in hoor ik het geluid want het is een bromtoon die je overal doorheen hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:06:
Is het normaal dat je wtw zo'n bromgeluid maakt constant ondanks dat hij in een technische ruimte staat? Ik heb misofonie en heb van ellende vannacht dat ding uitgetrokken en de ramen open gezet terwijl dat natuurlijk absoluut niet is waar het systeem voor bedoeld is. Moet ik "accepteren" dat dit het nieuwe normaal is en het nooit meer echt stil zal zijn in huis? Ook met mijn oordoppen in hoor ik het geluid want het is een bromtoon die je overal doorheen hoort.
Wat hoor je dan? Kun je een geluidsfragment maken.

Ik moet zeggen dat de WTW bij ons zelden aanslaat op maximaal gedurende de nacht, maar wij slapen dan ook met slaapkamer deur open en een raam open (al hangen er 2 rijen dik gordijnen voor het raam). Je kan hem ook aanpassen zodat die minder capaciteit gebruikt.

Ik heb ervaren dat de WTW soms op max aanslaat en na 10 minuten CO2 weer op normaal niveau is en de WTW weer terug gaat naar normaal. Liever zou je hebben ( lijkt mij ) dat de WTW wat gelijkmatiger draait, bijvoorbeeld op 50% zodat CO2 gehandhaaft blijft en de WTW niet naar de 90% hoeft.

Er zijn regels voor hoeveel geluid een WTW in verblijfsruimtes mag maken. Als het daar niet aan voldoet mag je dat ook nog bij je aannemer melden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Wat hoor je dan? Kun je een geluidsfragment maken.

Ik moet zeggen dat de WTW bij ons zelden aanslaat op maximaal gedurende de nacht, maar wij slapen dan ook met slaapkamer deur open en een raam open (al hangen er 2 rijen dik gordijnen voor het raam). Je kan hem ook aanpassen zodat die minder capaciteit gebruikt.

Ik heb ervaren dat de WTW soms op max aanslaat en na 10 minuten CO2 weer op normaal niveau is en de WTW weer terug gaat naar normaal. Liever zou je hebben ( lijkt mij ) dat de WTW wat gelijkmatiger draait, bijvoorbeeld op 50% zodat CO2 gehandhaaft blijft en de WTW niet naar de 90% hoeft.

Er zijn regels voor hoeveel geluid een WTW in verblijfsruimtes mag maken. Als het daar niet aan voldoet mag je dat ook nog bij je aannemer melden :+
Ik denk dat je het geluid niet echt hoort op een geluidsfragment. En ik weet van mezelf dat ik er heel erg gevoelig voor ben, mijn partner heeft er geen last van. Maar het is dat brommen waarbij het lijkt alsof ze buiten het vuilnis aan het ophalen zijn. Mijn partner heeft sinds mijn vorige bericht het toerental wat verlaagd en nu is het toch een heel stuk beter. Hij draaide namelijk maar op stand 1 maar als stand 1 dat geluid is kan ik daar niet mee leven maar zoals hij nu klinkt gelukkig wel. Ik was eerlijk gezegd lichtelijk in paniek :/
Pagina: 1 ... 308 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.