Een gewone ymvk kabel is al voldoende, die is immers dubbel geisoleerd.Source90 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
Ja, zeker door een mantelbuis van die diameter is dat geen probleem, helemaal als je een shielded foil versie pakt zoals je zelf al aangeeft.
Ook wanneer er sprake is van hogere vermogens zoals een 22KWh laadpaal? Je weet niet wat de toekomst brengt en liefst leg ik die kabels maar een keerSource90 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
Ja, zeker door een mantelbuis van die diameter is dat geen probleem, helemaal als je een shielded foil versie pakt zoals je zelf al aangeeft.
Dat schreef ik ook; ja (en al helemaal) met de SF/UTP die hij beschreefWolly schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Een gewone ymvk kabel is al voldoende, die is immers dubbel geisoleerd.
Dat is onzinnig.Source90 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:34:
[...]
Dat schreef ik ook; ja (en al helemaal) met de SF/UTP die hij beschreef
Zie ook Ben(V) in "Netwerkkabel plus xmvk door één buis?"
Wat doen jullie met de plinten?
Ik wilde eigenlijk 70mm hoog en dan 6mm dik, maar heb een supermooie offerte voor 70mm hoog en 12mm dik.
Wat is jullie mening erover? Weet dat het een kwestie van smaak is maar toch. Meer stof op de 12mm?
Ik wilde eigenlijk 70mm hoog en dan 6mm dik, maar heb een supermooie offerte voor 70mm hoog en 12mm dik.
Wat is jullie mening erover? Weet dat het een kwestie van smaak is maar toch. Meer stof op de 12mm?
Ik heb een mantelbuis naar de schuur met daarin:Black! schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:03:
Hopelijk kunnen mede tweakers helpen met onderstaande vraag.
Voor onze nieuwbouwwoning willen wij in de toekomst in de tuin een schuur/overkapping/buitenverblijf bouwen. Nu kunnen wij bij de achtergevel een 50mm mantelbuis laten aanleggen zodat we die daarna kunnen verlengen. De vraag is of je een YMVK-as (4x6mm) en (S)F/UTP grondkabel door dezelfde mantelbuis mag trekken. Internetbronnen geven aan dat dit volgens NEN1010 niet is toegestaan vanwege mogelijke kortsluiting en oververhitting terwijl anderen aan geven dat dit prima kan. Daar speekt men vaak echter niet over grondkabels maar over gewone, minder geisoleerde kabels. Als beide kabels dermate geïsoleerd zijn zou dat dan problemen kunnen opleveren? De mantelbuis tot aan wanneer de kabels weer gesplitst lopen is ca. 25m.
Een kabel met 5x4 mm2 YMvK
Een kabel met 5x2,5 mm2 YMvK
Twee UTP kabels
Let wel op: Je moet YMvK kabels gebruiken en geen XMvK die de bouwmarkt verkoopt.
YMvK-as hoeft helemaal niet als het in een mantelbuis zit. AS is voor in de grond zonder mantelbuis. Voordeel is dat een YMvK kabel ook veel dunner is dan de as versie en gemakkelijker aan te sluiten en verwerken.
Ook UTP hoeft geen grondkabel te zijn. Gewoon UTP is goed genoeg.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nu heb een vergelijkbare vraag. Wij hebben een 75mm buis die straks de tuin in gaat. Hierin wil ik leggen:Source90 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
3 fasen 5x4mm2 (YMvK AS grondkabel of
2 utp, gewone cat6 oid.
en het liefst ook nog een koud water leiding. De elektra en utp zijn geïsoleerde kabels. Maar de waterleiding zou ik van een kunststof variant willen maken. Tyleen of die witte met metaal erin (ben de naam kwijt). Mogen deze allen in een buis van 75 mm.
Grappig ook, want juist XMvK mag je niet bundelen. YMvK wel, maar die verkopen de meeste bouwmarkten niet.Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:49:
[...]
Dat is onzinnig.
Zie ook Ben(V) in "Netwerkkabel plus xmvk door één buis?"
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ook hier, geen as kabel gebruiken als je boven de grond begint en boven de grond eindigt. Nergens voor nodig, gewoon 5x4mm2 YMvK dus.remcoVer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Nu heb een vergelijkbare vraag. Wij hebben een 75mm buis die straks de tuin in gaat. Hierin wil ik leggen:
3 fasen 5x4mm2 (YMvK AS grondkabel of
2 utp, gewone cat6 oid.
en het liefst ook nog een koud water leiding. De elektra en utp zijn geïsoleerde kabels. Maar de waterleiding zou ik van een kunststof variant willen maken. Tyleen of die witte met metaal erin (ben de naam kwijt). Mogen deze allen in een buis van 75 mm.
Qua buis kun je proberen er tyleen doorheen te doen, maar dat is wel lastig, want die buizen zijn vrij stug. Handigere is het dan om dat er al bij de bouw doorheen te laten leggen.
En ja, dat kan allemaal gewoon samen door die buis heen. Geen zorgen over maken.
De mantelbuis waar ik al die kabels doorheen heb liggen is bij de bouw fout neergelegd. Hij is namelijk niet onder de fundering door, maar er bovenop gelegd, met als gevolg dat ergens in het midden van de buis een van de vloerdelen de buis plat op de fundering drukt.
Bij oplevering ontbrak de trekdraad. Die heeft de aannemer er met heel veel moeite in gekregen, maar daarvoor heeft hij een riool-ontstoppingsbedrijf laten komen, want hij dacht dat er zooi in de buis zat. Dat bedrijf heeft die buis vol water gespoten.
Mijn YMvK kabels en UTP kabels heb ik er met heel veel moeite in gekregen (ik moest steeds ook een nieuwe trekdraad meetrekken om ervoor te zorgen dat ik door de vernauwing kwam.) En omdat die buis nog vol water stond (en staat) liggen die kabels dus gewoon door water. Kan geen kwaad.
Bij oplevering ontbrak de trekdraad. Die heeft de aannemer er met heel veel moeite in gekregen, maar daarvoor heeft hij een riool-ontstoppingsbedrijf laten komen, want hij dacht dat er zooi in de buis zat. Dat bedrijf heeft die buis vol water gespoten.
Mijn YMvK kabels en UTP kabels heb ik er met heel veel moeite in gekregen (ik moest steeds ook een nieuwe trekdraad meetrekken om ervoor te zorgen dat ik door de vernauwing kwam.) En omdat die buis nog vol water stond (en staat) liggen die kabels dus gewoon door water. Kan geen kwaad.
Correct. Maar het ging even om het nut van extra shielding op utp kabel.Blihi schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:18:
[...]
Grappig ook, want juist XMvK mag je niet bundelen. YMvK wel, maar die verkopen de meeste bouwmarkten niet.
Daarnaast, als er maar 1 stroomkabel ligt is er geen sprake van bundeling als je er een utp kabel naast legt. Xmvk mag je niet bundelen omdat meerdere xmvk kabels teveel warmte genereren.
Gisteren even door het nieuwbouwhuis geweest met de uitvoerder, kregen van de week mail om langs te komen ivm infrezen van de leidingen nu hadden we daar nog invloed op.
Fijn dat ze meedenken paar stopcontacten aangepast en een paar extra alsnog aangevraagd, alles gechecked op de bouwtekening en er is netjes gewerkt.
De deur van de meterkast zit ook ver genoeg naar voren vaak is dat maar 30 cm en ik kom zeker op 45cm dus hoop dat netwerkspul allemaal er netjes in past.
Ze gingen vandaag de vloerverwarming leggen even over gehad of het handig is om onder kookeiland vloerverwarming te hebben, dat was niet handig dit dus afgetekend op de vloer dat ze dat deel niet leggen.
Volgende keer nog wat beter voorbereiden om te meten, merk dat ik meer tijd nodig had en nog niet handig ben met de measure on app van Bosch om digitaal in te meten (te weinig ervaring mee)
Vandaag wat meer met die app gespeeld en als alles er goed in staat krijg je best veel info en ik vind het leuk om te doen. Alleen even naar NoordLimburg vanuit Alkmaar om opnieuw te meten is een beetje teveel gevraagd.
Fijn dat ze meedenken paar stopcontacten aangepast en een paar extra alsnog aangevraagd, alles gechecked op de bouwtekening en er is netjes gewerkt.
De deur van de meterkast zit ook ver genoeg naar voren vaak is dat maar 30 cm en ik kom zeker op 45cm dus hoop dat netwerkspul allemaal er netjes in past.
Ze gingen vandaag de vloerverwarming leggen even over gehad of het handig is om onder kookeiland vloerverwarming te hebben, dat was niet handig dit dus afgetekend op de vloer dat ze dat deel niet leggen.
Volgende keer nog wat beter voorbereiden om te meten, merk dat ik meer tijd nodig had en nog niet handig ben met de measure on app van Bosch om digitaal in te meten (te weinig ervaring mee)
Vandaag wat meer met die app gespeeld en als alles er goed in staat krijg je best veel info en ik vind het leuk om te doen. Alleen even naar NoordLimburg vanuit Alkmaar om opnieuw te meten is een beetje teveel gevraagd.
[ Voor 7% gewijzigd door leeri003 op 16-08-2024 13:05 ]
Ik heb gister een rondje gemaakt door de woning om de laatste details te noteren voordat de onderhoudsperiode verloopt. Ik merk dat de moed me toch behoorlijk in de schoenen zakt. Ik heb nu wat strikter naar de ventilatie gekeken en heb 11 punten kunnen constateren. Maandag maar eens naar de manager bellen van het installatiebedrijf, want de aannemer houdt zich afzijdig op het moment.
Je hebt alleen overgordijnen zonder verdere raambekleding op de begane grond?! In een slaapkamer snap ik dat, maar in een woonkamer? Naja, smaken verschillen zullen we maar zeggenTweaker_BE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:29:
[...]
Hoezo iets voor de ramen? Gordijnen die in de winter alleen 's avonds dicht gaan. Je roosters dek je natuurlijk standaard niet af.
Maar ik heb in voldoende huizen/appartementen met beide systemen gewoond. En afhankelijk waar je zit is de tocht gewoon altijd in meer of mindere mate aanwezig. En geluidsoverlast is er ook gewoon, in praktijk heeft niemand die mooie akoestische roosters.
Maar zoals gezegd, type-c is een stuk goedkoper en makkelijker te realiseren.
Bij ons zitten er nog inbetweens tussen en hangen nagenoeg 24/7 voor die roosters. Evenals bij vrienden, die hebben van die vouwgordijnen. Op andere ramen hangen er houten jaloezieën voor en die bedekken ook de roosters. Natuurlijk niet volledig, maar zorgt er wel voor dat ik nauwelijks tocht ervaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Arwen. op 16-08-2024 13:44 ]
Dit oude bericht van je kwam ik tegen middels de zoekfunctie. Zelf nu in de markt voor een plissé hordeur voor de schuifpui en heb verder overal veerstifthorren van unilux. Hier ben ik tevreden over. Boren in de pui zie ik ook niet 1,2,3 zitten.JackBol schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:07:
Ik wil hordeuren laten plaatsen in onze achterpui.
De hor-leverancier wil in de aluminium pui boren om de hor te bevestigen. Aangezien dat onomkeerbaar destructief is, ben ik er nog niet helemaal over uit. Is dat de enige optie?
En wat is jullie ervaring met Unilux Plisséfit Easy-Dubbel en Luxaflex Plisse Allure?
Wat heb jij uiteindelijk gedaan? Heb je een hordeur (welke en hoe gemonteerd)?
Vrijstaand en in appartementen (hoog) gewoond...... en als je iets voor je roosters hangt werken ze nog beroerder.Arwen. schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:43:
[...]
Je hebt alleen overgordijnen zonder verdere raambekleding op de begane grond?! In een slaapkamer snap ik dat, maar in een woonkamer? Naja, smaken verschillen zullen we maar zeggen
Niemand (of bijna niemand) die de keuze heeft zou een type-c kiezen als de kosten vergelijkbaar waren. Vaak heb je ook helemaal geen keuze natuurlijk. Maar heb je die wel dan lijkt het me simpel.
[ Voor 26% gewijzigd door Tweaker_BE op 16-08-2024 14:23 ]
Gewone is een stuk goedkoper, ik ga hem zelf leggen en stop eerst alles in een rechte buis boven de grond en dan leg ik hem in de grond met grote radius bochten.Blihi schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Ook hier, geen as kabel gebruiken als je boven de grond begint en boven de grond eindigt. Nergens voor nodig, gewoon 5x4mm2 YMvK dus.
Qua buis kun je proberen er tyleen doorheen te doen, maar dat is wel lastig, want die buizen zijn vrij stug. Handigere is het dan om dat er al bij de bouw doorheen te laten leggen.
En ja, dat kan allemaal gewoon samen door die buis heen. Geen zorgen over maken.
Wij wonen nu een kleine 3 weken in onze woning. We ruiken af en toe op de begane grond een rioollucht. Ik kan het niet zo goed plaatsen. Op de 3e verdieping zit onze wasmachine met afvoer. Nu zag ik het volgende:
:strip_exif()/f/image/AWL1PF7JEomSnDSlsrth3ZrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bruine drap rond de zwanenhals. Wat betekent dit? Het was volgens mij schoon. Moet ik hier wat aan (laten) doen?
:strip_exif()/f/image/AWL1PF7JEomSnDSlsrth3ZrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bruine drap rond de zwanenhals. Wat betekent dit? Het was volgens mij schoon. Moet ik hier wat aan (laten) doen?
Rubbertje vergeten wellicht?
Dacht dat er bij die schroefdraad sifons altijd een rubbertje zat.
Dacht dat er bij die schroefdraad sifons altijd een rubbertje zat.
Ik word getriggerd door het woord 'ventilatie'. Ben wel benieuwd wat er bij jou niet goed zit als je zo even 11 punten vindt.keeperson schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:37:
Ik heb gister een rondje gemaakt door de woning om de laatste details te noteren voordat de onderhoudsperiode verloopt. Ik merk dat de moed me toch behoorlijk in de schoenen zakt. Ik heb nu wat strikter naar de ventilatie gekeken en heb 11 punten kunnen constateren. Maandag maar eens naar de manager bellen van het installatiebedrijf, want de aannemer houdt zich afzijdig op het moment.
Wat @Source90 al zegt, wsch. afdichtring vergeten of misschien zelfs niet goed aangedraaid. Het blijft nieuwbouw (neem ik aan gezin dit topic) en dan weet je maar nooit wat je tegenkomt.Ferra schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
Wij wonen nu een kleine 3 weken in onze woning. We ruiken af en toe op de begane grond een rioollucht. Ik kan het niet zo goed plaatsen. Op de 3e verdieping zit onze wasmachine met afvoer. Nu zag ik het volgende:
[Afbeelding]
Je kan dit eenvoudig losdraaien om even te kijken, lukt vaak zonder gereedschap of misschien heb je een waterpomptang nodig. Het is een sifon en vaak moet je dat soort sifons toch ook eens in de zoveel jaar even leegmaken (hoewel dat bij een wasmachine wel meevalt). Hou er even een emmer of teil onder, dan vang je makkelijk al het water dat eruit komt op.
Hier zie je een exploded view, ander model maar maakt het idee duidelijk:
https://dealplein.nl/cdn/...638_800x.jpg?v=1720871349
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 17-08-2024 09:00 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Juist geen gereedschap gebruiken of te strak draaien. Maak je het alleen maar kapot het schroefdraad en gaat het lekken.
Daarom had ik het over losdraaienmentalozzie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:58:
Juist geen gereedschap gebruiken of te strak draaien. Maak je het alleen maar kapot het schroefdraad en gaat het lekken.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ja precies, wou alleen even wat tips geven voor het weer vastdraaien. Had het anders moeten formuleren. Heb zelf helaas aardig ruzie gehad met een sifon bij het meenemen van de kraan 😂fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Daarom had ik het over losdraaienMaar inderdaad; vastdraaien doe je zonder gereedschap. Ik ga er echter vanuit dat de vraagsteller dit niet zelf heeft vastgedraaid, dus het begint met losdraaien.
Haha, herkenbaar. En je kan er ook vaak zo makkelijk bij...mentalozzie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Ja precies, wou alleen even wat tips geven voor het weer vastdraaien. Had het anders moeten formuleren. Heb zelf helaas aardig ruzie gehad met een sifon bij het meenemen van de kraan 😂
Persoonlijk vind ik 12mm echt te dik. Maar zag dat stuntenmetplinten dat inderdaad aanbiedt...iasix schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:17:
Wat doen jullie met de plinten?
Ik ga wel voor 6 over 2 mnd.
Ha dan is het een smaak dingetje denk ik. Vind dit echt knoeperts van plinten 😉 maar nu kan hij mooi kiezen nav deze foto👌Draakje5 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:10:
Hier 12. Prima, zou niet kleiner nemen dan lijkt het echt ielig. Tenzij het een kleine ruimte betreft.
[Afbeelding]
Hier juist voor 9mm plinten gekozen omdat de kozijnen op sommige plekken 11 mm uitstaken vanaf de muur. Dan kan de afwerking in mijn optiek net wat strakker.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Even los van dat dit niet goed is, kan het volgens mij niet de rioollucht op de begane grond verklaren. Wij hadden dat in het begin ook, en hebben een soort van sifon/afvoer in de meterkast zitten. Mij werd verteld dat het slim is om daar wat water in te gieten en vervolgens wat olie in te doen om verdampen te voorkomen.Ferra schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
[Afbeelding]
Wellicht dat het daar van komt?
6mm vs 9mm vs 12mm plinten hangt van smaak en de rest van je ineterieur af,
6mm is in goed nederlands soms wat wavie. Dit omdat het weinig stijfheid heeft van zichzelf kaarsrechte muren en de plinten lijmen, anders ziet het er imho niet uit.
Zelf zou ik niet snel voor 6 kiezen, als je strak wil zou ik voor ingebouwde plinten gaan.
6mm is in goed nederlands soms wat wavie. Dit omdat het weinig stijfheid heeft van zichzelf kaarsrechte muren en de plinten lijmen, anders ziet het er imho niet uit.
Zelf zou ik niet snel voor 6 kiezen, als je strak wil zou ik voor ingebouwde plinten gaan.
Zou je dan wel voor 12mm gaan?twain4me schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:53:
6mm vs 9mm vs 12mm plinten hangt van smaak en de rest van je ineterieur af,
Als het "huis" daarom "vraagt" wel. maar nee ook dat past niet altijd bij het beeld wat je wil uitstralen. hoe e.a. aansluit op bv je deurposten kan een goed handvat zijn. daarnaast natuurlijk stijl en smaak, landelijke plinten zijn vaak nog wel dikker.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 18-08-2024 19:18 ]
Wij hebben bewust voor type C gekozen, 2 onder 1 kap (oplevering 2023). De overige 7 huishoudens hier ook, en allemaal zelfbouw dus alles was mogelijk. En zo bijna de hele wijk.. Roosters bevalt prima, net als ramen open zetten. Zou het zo weer doen. Van mensen met type D hoor ik toch meer geklaag eigenlijk.Tweaker_BE schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:20:
[...]
Niemand (of bijna niemand) die de keuze heeft zou een type-c kiezen als de kosten vergelijkbaar waren. Vaak heb je ook helemaal geen keuze natuurlijk. Maar heb je die wel dan lijkt het me simpel.
Jouw verhaal doet toch niks af van de opmerking van dat “bij gelijke kosten” iedereen voor type d zou kiezen?praliwi schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:12:
[...]
Wij hebben bewust voor type C gekozen, 2 onder 1 kap (oplevering 2023). De overige 7 huishoudens hier ook, en allemaal zelfbouw dus alles was mogelijk. En zo bijna de hele wijk.. Roosters bevalt prima, net als ramen open zetten. Zou het zo weer doen. Van mensen met type D hoor ik toch meer geklaag eigenlijk.
Ik woon in een wijk waar iedereen type C heeft en enkele uitzonderingen in de wijk type D hebben. Vanuit de type C huizen komen de klachten over teveel muggen in huis, geluidsoverlast, het hebben van tocht, nare luchtjes in huis van buitenaf, vochtproblemen in mn de badkamer, etc. Vanuit de type D huizen gaan de klachten vnl. over een systeem dat niet goed is afgesteld, teveel geluid bij maximale afzuiging, het zoemende achtergrondgeluid dat je eigenlijk altijd wel hebt.
Persoonlijk heb ik liever type D, en ook ik klaag over dat het systeem eigenlijk niet goed is afgesteld.
Nee dat klopt misschien. Maar als type D net zo duur was had ik het alsnog niet gedaan denk ik. Enige nadeel dat ik af en toe ervaar is stooklucht van buitenaf, maar dan doe ik aan die zijde de roosters dicht. Bij type D moet je dan het hele systeem uitzetten geloof ik?Blik1984 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:19:
[...]
Jouw verhaal doet toch niks af van de opmerking van dat “bij gelijke kosten” iedereen voor type d zou kiezen?
Ik woon in een wijk waar iedereen type C heeft en enkele uitzonderingen in de wijk type D hebben. Vanuit de type C huizen komen de klachten over teveel muggen in huis, geluidsoverlast, het hebben van tocht, nare luchtjes in huis van buitenaf, vochtproblemen in mn de badkamer, etc. Vanuit de type D huizen gaan de klachten vnl. over een systeem dat niet goed is afgesteld, teveel geluid bij maximale afzuiging, het zoemende achtergrondgeluid dat je eigenlijk altijd wel hebt.
Persoonlijk heb ik liever type D, en ook ik klaag over dat het systeem eigenlijk niet goed is afgesteld.
Bij type D wordt de binnenkomende lucht gefilterd. Ik heb er een koolstoffilter in zitten.praliwi schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:22:
[...]
Nee dat klopt misschien. Maar als type D net zo duur was had ik het alsnog niet gedaan denk ik. Enige nadeel dat ik af en toe ervaar is stooklucht van buitenaf, maar dan doe ik aan die zijde de roosters dicht. Bij type D moet je dan het hele systeem uitzetten geloof ik?
Klopt dat weet ik, maar houdt dat 100% alles tegen bij jou? Of stookt er gewoon nooit iemanddeejeebv schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Bij type D wordt de binnenkomende lucht gefilterd. Ik heb er een koolstoffilter in zitten.
Er wordt hier helaas in de buurt ook wel gestookt, maar als we de ramen dicht houden dan ruiken wij het niet. Ook fijnstof komt niet binnen.praliwi schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:57:
[...]
Klopt dat weet ik, maar houdt dat 100% alles tegen bij jou? Of stookt er gewoon nooit iemandWat ik er vaak van hoor niet, maar kan een ouder systeem zijn wellicht.
In de roosters van een type C systeem kun je ook filters plaatsendeejeebv schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Bij type D wordt de binnenkomende lucht gefilterd. Ik heb er een koolstoffilter in zitten.
Kan dat overal?deejeebv schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb geen koolstoffilters kunnen vinden.
Hier komt rooklucht gewoon binnen door de wtw.
Schijnbaar toch moeilijk voor mensen om zich aan de stookwijzer te houden.
Voor mijn Nilan in elk geval wel. Kijk eens bij https://www.wtw-filtershop.nl/nl/Draakje5 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:12:
[...]
Kan dat overal?
Ik heb geen koolstoffilters kunnen vinden.
Thanks. Nope. Alleen g4 f7 filters.deejeebv schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Voor mijn Nilan in elk geval wel. Kijk eens bij https://www.wtw-filtershop.nl/nl/
Duco energy comfort.
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 18-08-2024 21:21 ]
hordeuren van unilux, in de dag gemonteerd.remzor schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
Dit oude bericht van je kwam ik tegen middels de zoekfunctie. Zelf nu in de markt voor een plissé hordeur voor de schuifpui en heb verder overal veerstifthorren van unilux. Hier ben ik tevreden over. Boren in de pui zie ik ook niet 1,2,3 zitten.
Wat heb jij uiteindelijk gedaan? Heb je een hordeur (welke en hoe gemonteerd)?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Let niet op de tekst in de foto, willekeurige van internet geplukt.Midan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:49:
Het viel mij vandaag op dat onder de deklijst van de uitbouw tussen paar bekstenen voegmortel ontbreekt.
Zie foto:
[Afbeelding]
Kan dit kwaad?
Zitten vrij hoog, desondanks, zijn dat geen stootvoegen? Anderzijds zit er linksonderin ook al iets wat door gaat als stootvoeg. Mogelijk te weinig voegmortel gebruikt bovenin?
/f/image/b44A5HQS9atDtJUANGIp9Ssv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 18-08-2024 22:21 ]
De open stootvoeg zit een rij bakstenen lager, zie links. Zie echter geen roosters in de open stootvoegen , mag je de aannemer wel op aanspreken want het gat lijkt minstens 1cm.
En daar bovenin indd dicht laten voegen.. gewoon vergeten.
Het zijn inderdaad geen open stootvoegen, die zitten elders. Ik zal het aankaarten bij de aannemer.
Ik vroeg mij wel af of zoiets überhaupt kwaad. Ze zijn niet bedoeld als open stootvoegen, maar in de praktijk komt het wel op hetzelfde neer?
Ik vroeg mij wel af of zoiets überhaupt kwaad. Ze zijn niet bedoeld als open stootvoegen, maar in de praktijk komt het wel op hetzelfde neer?
Op deze foto lijken mij dat wel open stootvoegen. Bedoeld om te ventileren in/onder/naast dakbeschot en boeidelen.Midan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:49:
Het viel mij vandaag op dat onder de deklijst van de uitbouw tussen paar bekstenen voegmortel ontbreekt.
Zie foto:
[Afbeelding]
Kan dit kwaad?
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Volgens mij staat er in geen enkel bouwbesluit dat roosters of bijenbekjes verplicht zijn bij stootvoegen..Draakje5 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:29:
De open stootvoeg zit een rij bakstenen lager, zie links. Zie echter geen roosters in de open stootvoegen , mag je de aannemer wel op aanspreken want het gat lijkt minstens 1cm.
Maar wel dat er geen openingen groter dan 1cm in een gevel mogen zitten. Dit lijkt me duidelijk >1cm (wellicht ergens rond de 1.3cm).Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:22:
[...]
Volgens mij staat er in geen enkel bouwbesluit dat roosters of bijenbekjes verplicht zijn bij stootvoegen..
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 19-08-2024 13:26 ]
Dat geldt voor andere horizontale of verticale openingen, bij een niet-geventileerde spouw.Draakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:25:
[...]
Maar wel dat er geen openingen groter dan 1cm in een gevel mogen zitten. Dit lijkt me duidelijk >1cm (wellicht ergens rond de 1.3cm).
https://www.joostdevree.nl/shtmls/stootvoeg.shtml
Dat artikel van Joost zegt me niet zo veel.Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Dat geldt voor andere horizontale of verticale openingen, bij een niet-geventileerde spouw.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/stootvoeg.shtml
In het bouwbesluit en ook Woningborg etc. is genoeg te vinden over de 1cm eis in uitwendige scheidingsconstructies. ( geventileerde spouw of niet ).
Uit je eigen bron (zonder bronvermelding) dan:Draakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:47:
[...]
Dat artikel van Joost zegt me niet zo veel.
In het bouwbesluit en ook Woningborg etc. is genoeg te vinden over de 1cm eis in uitwendige scheidingsconstructies. ( geventileerde spouw of niet ).
Er staat inderdaad dat de voegen 10cm moeten zijn, echter ook:
Het ontstaan van openingen > 0.01 m is over het algemeen niet te wijten aan de handelingen van het metselbedrijf, maar het gevolg van de aangehouden maatvoering, metselverband, maattoleranties, etc.
Ofwel, ik lees dat het voor kan komen dat er openingen van meer dan 10cm, niet eens te wijten aan de metselaar. Waar lees jij dat het opnieuw moet? (niet mogen staat bij mij gelijk aan foutief/opnieuw).
https://www.skgikob.nl/im...1%20d.d.%2013-04-2021.pdf
Lees ook 7.3.2. over de afwijkingen van aantal millimeters. Met 5mm afwijking kom je ook ruim boven de 1cm uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 19-08-2024 14:04 ]
Het komt niet op hetzelfde neer, want als het niet gemaakt is als stootvoeg dan zal het iets dieper gewoon dicht zijn door het metselen ipv een open verbinding naar de spouw.Midan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
Het zijn inderdaad geen open stootvoegen, die zitten elders. Ik zal het aankaarten bij de aannemer.
Als het geen stootvoeg is, dan dus gewoon dicht laten maken. 5min werk
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Omdat je er op aandringt:Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
Uit je eigen bron (zonder bronvermelding) dan:
Er staat inderdaad dat de voegen 10cm moeten zijn, echter ook:
Het ontstaan van openingen > 0.01 m is over het algemeen niet te wijten aan de handelingen van het metselbedrijf, maar het gevolg van de aangehouden maatvoering, metselverband, maattoleranties, etc.
Ofwel, ik lees dat het voor kan komen dat er openingen van meer dan 10cm, niet eens te wijten aan de metselaar. Waar lees jij dat het opnieuw moet? (niet mogen staat bij mij gelijk aan foutief/opnieuw).
https://www.skgikob.nl/im...1%20d.d.%2013-04-2021.pdf
Lees ook 7.3.2. over de afwijkingen van aantal millimeters. Met 5mm afwijking kom je ook ruim boven de 1cm uit.
https://rijksoverheid.bou...s/wet/bb2012/hfd3/afd3-10
Een uitwendige scheidingsconstructie heeft geen openingen die breder zijn dan 0,01 m. Dit geldt niet voor een afsluitbare opening en een uitmonding van:
a. een afvoervoorziening voor luchtverversing;
b. een afvoervoorziening voor rookgas, en
c. een ont- en beluchting van een afvoervoorziening voor huishoudelijk afvalwater en hemelwater.
Ik zeg toch nergens dat het metselwerk opnieuw moet

Gewoon een stootvoegrooster erin.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 19-08-2024 14:15 ]
De woning lijkt goed geventileerd te kunnen worden volgens de berekeningen en de ventielen. Ho-pe-lijk is het dus niet zo erg als bij jou. Echter heb ik een ventilatierapport gekregen wat uit de duim gezogen lijkt. Met de stand van de ventielen is dat fysiek onmogelijk. Physik kannst du nicht bescheißen zoals de Duitsers zeggen. Verder ook geen bewijslast dat de nummers overeenkomen met mijn woning. Het is een Excelletje.Farmerwood schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:23:
[...]
Ik word getriggerd door het woord 'ventilatie'. Ben wel benieuwd wat er bij jou niet goed zit als je zo even 11 punten vindt.
Borgmoeren van de ventielen zijn niet aangedraaid en het is voor de bewoner te makkelijk om ze in een verkeerde stand te kunnen draaien. Ook geen borging tegen lostrillen overtijd door de lucht die er langs stroomt (bijv. Loctite).
Ik heb de installatiehandleiding erbij gepakt en ben de installatie door gaan lopen. Om bij het begin te beginnen hangt de ventilatie niet waterpas. Horizontaal niet en hij helt voorover.
Er zijn de verkeerde aansluitingen gebruikt om de buizen aan te sluiten op de unit.
Er zitten flexibele buizen aan. Die waren ingekort omdat ze veel te lang waren, daarbij hebben ze die te kort afgesneden. Daardoor paste de geisoleerde buis niet meer. Hun oplossing: duw er een paar parkers in. Mag ook niet volgens de handleiding.
Buis steekt niet ver genoeg in de dakdoorvoer, die zit er maar een centimeter echt in.
Afvoerbuizen lekken echt als een zeef.
Toen ik de warmtewisselaar uit de unit trok lag daar een schroef op. Die had flink wat schade aan kunnen richten als die de ventilator in gezogen was.
Oftewel: alles is Pfusch en ik hou mijn hart vast wat er voor drek naar boven komt als ik in het beton kon kijken...

Ik ook niet, jij geeft echter aan dat er in geen enkel geval geen openingen in een gevel mogen zitten groter dan 1cm. Los van of er een bijenbekje of niet in gaat.Draakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Ik zeg toch nergens dat het metselwerk opnieuw moet![]()
Gewoon een stootvoegrooster erin.

"Maar wel dat er geen openingen groter dan 1cm in een gevel mogen zitten. Dit lijkt me duidelijk >1cm (wellicht ergens rond de 1.3cm). "
Enfin, mijns inziens is de conclusie dat er wel degelijk grotere stootvoegen kunnen/mogen voorkomen (zie opmerking in SKG), maar dat er dan (al dan niet zelf) een bijenbekje geplaatst moet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 19-08-2024 14:25 ]
Gelukkig dat we na al die onzin toch tot dezelfde conlclusie komen dat een gevel geen opening mag hebben groter dan >1cm, wanneer de opening wel >1cm is, kan dit op verschillende manieren gedicht worden.Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Ik ook niet, jij geeft echter aan dat er in geen enkel geval geen openingen in een gevel mogen zitten groter dan 1cm. Los van of er een bijenbekje of niet in gaat.Dan had je moeten schrijven dat er bijenbekjes verplicht zijn bij openingen groter dan 1cm.
"Maar wel dat er geen openingen groter dan 1cm in een gevel mogen zitten. Dit lijkt me duidelijk >1cm (wellicht ergens rond de 1.3cm). "
Enfin, mijns inziens is de conclusie dat er wel degelijk grotere stootvoegen kunnen/mogen voorkomen (zie opmerking in SKG), maar dat er dan (al dan niet zelf) een bijenbekje geplaatst moet worden.
Je post vaker ongefundeerde onzin, vandaar de vraag om er een bron bij te zetten. Daarmee zijn we gelukkig inderdaad tot de conclusie gekomen dat stootvoegen wel degelijk >1cm kunnen zijn en dat bij groter een roostertje geplaatst moet worden (vanuit de bouw of achteraf zelf). Fijn dat er nu een bron bij konDraakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Gelukkig dat we na al die onzin toch tot dezelfde conlclusie komen dat een gevel geen opening mag hebben groter dan >1cm, wanneer de opening wel >1cm is, kan dit op verschillende manieren gedicht worden.
*In deze discussie doelend op dat een stootvoeg nimmer 10mm> mag/kan zijn.
Nee, dat is dus onjuist, zie ook de BRL2826-01 die ik bij Draakje al aanhaalde.Blihi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:46:
volgens mijn kunnen we concluderen dat een opening van > 1cm niet mag en dat het niet boeit hoe je ervoor zorgt dat die opening kleiner wordt dan 1 cm. Dat kan door hem dicht te maken, of door er een rooster in te plaatsen.
Er is een hele foutmarge berekening in dit rapport, waar er wel degelijk uitschieters mogelijk zijn. Een stootvoeg behoort inderdaad ≤1cm te zijn, maar het kan groter zijn als het binnen de marges van een meetvlak valt.
Wat ik hier tracht duidelijk te maken, is dat hier nu wordt gesteld "het mag per definitie niet" en dat je daarmee bij een aannemer nul op het rekest krijgt omdat er wel degelijk marge is.
Ja, er moet dan een stootvoeg in (wie die ook betaald, aannemer of koper). De discussie was dat er gesteld wordt dat het (het = ≥ 1cm) niet mag. Als dit over een tijdje wordt teruggelezen wordt dat mogelijk als feitelijk gezien, terwijl je een aannemer hier echt geen werk van gaat maken als het binnen de algehele marge valt.
Niet mag =/= Hoe het hoort
Even zo gereageerd om de discussie niet opnieuw te starten.
[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 19-08-2024 17:02 ]
Jij hebt het ook getroffen zo te lezen, zit je nog in de oplevermaanden om dit aan te kaarten of wordt dit net als bijvoorbeeld bij @Farmerwood een langlopend getouwtrek om gelijk te krijgen (eerste sluit het tweede niet uit)?keeperson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
[...]
De woning lijkt goed geventileerd te kunnen worden volgens de berekeningen en de ventielen. Ho-pe-lijk is het dus niet zo erg als bij jou. Echter heb ik een ventilatierapport gekregen wat uit de duim gezogen lijkt. Met de stand van de ventielen is dat fysiek onmogelijk. Physik kannst du nicht bescheißen zoals de Duitsers zeggen. Verder ook geen bewijslast dat de nummers overeenkomen met mijn woning. Het is een Excelletje.
Borgmoeren van de ventielen zijn niet aangedraaid en het is voor de bewoner te makkelijk om ze in een verkeerde stand te kunnen draaien. Ook geen borging tegen lostrillen overtijd door de lucht die er langs stroomt (bijv. Loctite).
Ik heb de installatiehandleiding erbij gepakt en ben de installatie door gaan lopen. Om bij het begin te beginnen hangt de ventilatie niet waterpas. Horizontaal niet en hij helt voorover.
Er zijn de verkeerde aansluitingen gebruikt om de buizen aan te sluiten op de unit.
Er zitten flexibele buizen aan. Die waren ingekort omdat ze veel te lang waren, daarbij hebben ze die te kort afgesneden. Daardoor paste de geisoleerde buis niet meer. Hun oplossing: duw er een paar parkers in. Mag ook niet volgens de handleiding.
Buis steekt niet ver genoeg in de dakdoorvoer, die zit er maar een centimeter echt in.
Toen ik de warmtewisselaar uit de unit trok lag daar een schroef op. Die had flink wat schade aan kunnen richten als die de ventilator in gezogen was.
Oftewel: alles is Pfusch en ik hou mijn hart vast wat er voor drek naar boven komt als ik in het beton kon kijken...
Je bent zelf de enige die hier onzin aan het roepen is met nutteloze bronnen over metselaarsSource90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
Je post vaker ongefundeerde onzin, vandaar de vraag om er een bron bij te zetten. Daarmee zijn we gelukkig inderdaad tot de conclusie gekomen dat stootvoegen wel degelijk >1cm kunnen zijn en dat bij groter een roostertje geplaatst moet worden (vanuit de bouw of achteraf zelf). Fijn dat er nu een bron bij kon

Ik heb de notaris de opdracht gegeven de vijf procent in te houden. Eerst alle feiten eens op 'papier' zetten en dan kijken wat er gaat gebeuren. Het stomme is wel dat het bij de andere woningen met dit type unit wel goed gegaan is (lees: er zijn geen gigantische lekken in de buizen). Lijkt echt alsof ze bij mij alles erin gedonderd hebben om maar door de oplevering te komen.Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
Jij hebt het ook getroffen zo te lezen, zit je nog in de oplevermaanden om dit aan te kaarten of wordt dit net als bijvoorbeeld bij @Farmerwood een langlopend getouwtrek om gelijk te krijgen (eerste sluit het tweede niet uit)?
[ Voor 20% gewijzigd door keeperson op 19-08-2024 15:37 ]
@Source90 en @Draakje5 volgens mijn kunnen we concluderen dat een opening van > 1cm niet mag en dat het niet boeit hoe je ervoor zorgt dat die opening kleiner wordt dan 1 cm. Dat kan door hem dicht te maken, of door er een rooster in te plaatsen.
Bij de buitenbergingen van mijn vader was bewust een strook van 1m bij 5cm boven de deuren open gehouden voor ventilatie. De aannemer had zich niet gerealiseerd dat dat dus niet mag, want 1m bij 5cm is meer dan 1cm breed.
Omdat die opening voor ventilatie wel noodzakelijk was, zijn er gewoon kunsstof pennenroosters in geplakt. De opening is nog steeds even groot, maar doordat de afstand tussen alle pennen minder dan 1 cm is kan er geen ongedierte meer doorheen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Bij de buitenbergingen van mijn vader was bewust een strook van 1m bij 5cm boven de deuren open gehouden voor ventilatie. De aannemer had zich niet gerealiseerd dat dat dus niet mag, want 1m bij 5cm is meer dan 1cm breed.
Omdat die opening voor ventilatie wel noodzakelijk was, zijn er gewoon kunsstof pennenroosters in geplakt. De opening is nog steeds even groot, maar doordat de afstand tussen alle pennen minder dan 1 cm is kan er geen ongedierte meer doorheen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Willekeurige getallen in een rapport. Dat herken ik. In mijn geval telden ze niet eens op tot het juiste totaal aan ventilatie.keeperson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
[...]
De woning lijkt goed geventileerd te kunnen worden volgens de berekeningen en de ventielen. Ho-pe-lijk is het dus niet zo erg als bij jou. Echter heb ik een ventilatierapport gekregen wat uit de duim gezogen lijkt. Met de stand van de ventielen is dat fysiek onmogelijk. Physik kannst du nicht bescheißen zoals de Duitsers zeggen. Verder ook geen bewijslast dat de nummers overeenkomen met mijn woning. Het is een Excelletje.
Controleer voor de grap ook even of de tochtdorpels van de deuren wel uitgedraaid zijn. Dat was hier ook niet het geval en toen ik dat deed bleek de ventilatie helemaal niet meer afdoende.Borgmoeren van de ventielen zijn niet aangedraaid en het is voor de bewoner te makkelijk om ze in een verkeerde stand te kunnen draaien. Ook geen borging tegen lostrillen overtijd door de lucht die er langs stroomt (bijv. Loctite).
Geen enkele bouwvakker gebruikt een waterpas. Ze werken allemaal op het oog en hebben allemaal een cylinder-afwijking. Ik moest ook alle (letterlijk alle) stopcontacten recht hangen.Ik heb de installatiehandleiding erbij gepakt en ben de installatie door gaan lopen. Om bij het begin te beginnen hangt de ventilatie niet waterpas. Horizontaal niet en hij helt voorover.
De ventilatieunit hing bij ons 5 cm te ver naar rechts, waardoor de uitblaas niet recht onder de schoorsteen hing. Echt, 5 cm. Waarom?
Om nog maar te zwijgen van de diameter van de ingestorte buizen. Grote kans dat die ook te klein zijn.Er zijn de verkeerde aansluitingen gebruikt om de buizen aan te sluiten op de unit.
Moet je nog blij zijn dat ze geen PUR en kit gebruikt hebben.Er zitten flexibele buizen aan. Die waren ingekort omdat ze veel te lang waren, daarbij hebben ze die te kort afgesneden. Daardoor paste de geisoleerde buis niet meer. Hun oplossing: duw er een paar parkers in. Mag ook niet volgens de handleiding.
Hier is geen enkele buis die uit het plafond steekt rond. Ze zijn allemaal ovaal. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet ik echt niet.Buis steekt niet ver genoeg in de dakdoorvoer, die zit er maar een centimeter echt in.
Ik heb tijdens de bouw foto's gemaakt van alles wat het beton in ging. Helaas heb ik me toen niet gerealiseerd dat er geen ventilatiebuizen lagen naar de plaatsen waar wel ventilatie-roosters op de tekening stonden..... Dat had me achteraf een hoop gezeik gescheeld. Nu heb ik zowel boven als naar beneden nieuwe buizen moeten maken. Helaas in de technische ruimte dus in het zicht en in de hal beneden ook een klein beetje (weggewerkt achter een koofje).Toen ik de warmtewisselaar uit de unit trok lag daar een schroef op. Die had flink wat schade aan kunnen richten als die de ventilator in gezogen was.
Ventilatie is echt een van de zorgenkindjes van de bouw tegenwoordig omdat alles snel en goedkoop moet.
Volgens mij heeft geen enkel huis in de wijk roosters in de stootvoegen. Hebben ze het bij alle (honderden) huizen fout gedaan?
JaMidan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:21:
Volgens mij heeft geen enkel huis in de wijk roosters in de stootvoegen. Hebben ze het bij alle (honderden) huizen fout gedaan?
tenminste: Ik doe even de aanname dat de stootvoegen > 1 cm zijn
En dit is bij ons dus inmiddels al 3.5 jaar het grootste discussiepunt. Hoe gaat dat 'hersteld' worden.Blihi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:54:
Om nog maar te zwijgen van de diameter van de ingestorte buizen. Grote kans dat die ook te klein zijn.
Zowel aannemer als ik zien het niet zitten om de woning weer bijna geheel af te breken om nieuwe leidingen in te storten.
Maar hoe dan wel...
De aannemer heeft nog geen passende oplossing aangedragen die met een berekening ondersteunt wordt. Ze willen boven op de zolder extra afvoerventielen plaatsen en een gat van 4 cm onder de deur tussen woonkamer en hal maken.
Mijn voorstel om in een lepe hoek van de trap een koof te maken met een extra buis en die uit te laten komen in de woonkamer vinden ze te duur. (Want dan willen de andere 75 woningen in het project dat ook)
En dan heeft de aannemer nog geluk dat ze ventilatietype C gekozen hebben, want anders was de uitdaging nog veel groter geweest voor herstel.
Grote kans dat die stootvoegen allemaal netjes 9mm zijn. En dan hoeven ze niet voorzien te worden van een roostertje. Hier zitten ook geen roosters in de open stootvoegen.Midan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:21:
Volgens mij niet zolang de stootvoegen dus maar < 1 cm zijn.Midan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:21:
Ik heb zelf bij de Hornbach 2 doosjes bijenbekjes gehaald voor een paar tientjes en die zelf geplaatst. De moeite van (nog meer) discussie met de aannemer niet waard.
[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 19-08-2024 16:44 ]
Die 4 cm doet niets voor het totale debiet natuurlijk en het ziet er niet uit.Farmerwood schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
En dit is bij ons dus inmiddels al 3.5 jaar het grootste discussiepunt. Hoe gaat dat 'hersteld' worden.
Zowel aannemer als ik zien het niet zitten om de woning weer bijna geheel af te breken om nieuwe leidingen in te storten.
Maar hoe dan wel...
De aannemer heeft nog geen passende oplossing aangedragen die met een berekening ondersteunt wordt. Ze willen boven op de zolder extra afvoerventielen plaatsen en een gat van 4 cm onder de deur tussen woonkamer en hal maken.
Tja, dat is wel de netste oplossing inderdaad. Dat de andere huizen dat dan ook willen is natuurlijk niet jouw probleem.Mijn voorstel om in een lepe hoek van de trap een koof te maken met een extra buis en die uit te laten komen in de woonkamer vinden ze te duur. (Want dan willen de andere 75 woningen in het project dat ook)
Precies!En dan heeft de aannemer nog geluk dat ze ventilatietype C gekozen hebben, want anders was de uitdaging nog veel groter geweest voor herstel.
Ik heb het niet nagemeten, maar zo op het oog lijken de stootvoegen aanzienlijk groter dan 1 cm.Blihi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:41:
[...]
Grote kans dat die stootvoegen allemaal netjes 9mm zijn. En dan hoeven ze niet voorzien te worden van een roostertje. Hier zitten ook geen roosters in de open stootvoegen.
Zijn er ook nog regels over de hoogte? Heb hier op plekken haast 2 bijenbekjes nodig. Recht opstaande stenen boven de kozijnen... Helaas iemand die het om '17 uur vrijdagmiddag' moest doen.
Verder 1 dilatatie zit bijna dicht (op het bijna stuk al wespen ontdekt. Andere dilataties kijk je gewoon op de isolatie. Moet dat allemaal open blijven voor spouwventilatie?
Verder 1 dilatatie zit bijna dicht (op het bijna stuk al wespen ontdekt. Andere dilataties kijk je gewoon op de isolatie. Moet dat allemaal open blijven voor spouwventilatie?
Vaak zie je dat het daar nog wel tot de helft gevoegd wordt en dan onderaan (vanaf boven latei tot midden de opstaande steen) een stootvoegrooster geplaatst wordt. Lijkt me persoonlijk ook de meest nette manier, i.p.v. 2 roostertjes boven elkaar te gaan plaatsen.Vendetta_X schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:37:
Zijn er ook nog regels over de hoogte? Heb hier op plekken haast 2 bijenbekjes nodig. Recht opstaande stenen boven de kozijnen... Helaas iemand die het om '17 uur vrijdagmiddag' moest doen.
Zoals hier, ergens eerder in dit topic geplaatst:
[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 20-08-2024 09:03 ]
Open stootvoegen zijn natuurlijk nooit hoger dan de steen en twee lagen specie. Meestal 5 a 6 cm.Vendetta_X schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:37:
Dilatatievoegen horen, volgens mij, dicht gemaakt te worden, maar pin me er niet op vast.
Hier ook dilatatievoegen waar je naar binnen kijkt. Ook in deze hoek lijkt er me te veel open ruimte te zitten:Blihi schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Open stootvoegen zijn natuurlijk nooit hoger dan de steen en twee lagen specie. Meestal 5 a 6 cm.
Dilatatievoegen horen, volgens mij, dicht gemaakt te worden, maar pin me er niet op vast.
:strip_exif()/f/image/MfmYYEHjgu5dLZ1BEj6BUlVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder wel de tip gelezen om daar soort schuimband in te plaatsen, maar ik kom ook speciale geveldilatatiekit tegen. Iemand daar ervaring mee?
Bijenbekjes moet ik ook maar eens aan beginnen.
Liep vandaag in de Action en zag dat ze Renovlies hebben. Heeft iemand er ervaring mee? (Gok van niet als ik soms de huisprijzen/formaten hier langs zie komen
)
Heb zelf de rollen van Easy Stuc al liggen trouwens, maar vroeg me opeens af of ik te veel betaald heb.
Heb zelf de rollen van Easy Stuc al liggen trouwens, maar vroeg me opeens af of ik te veel betaald heb.
Update hier: de directeur van het installatiebedrijf komt samen met de aannemer een kijkje nemen om de situatie te beoordelen. Ik ben mijn document nog wat verder aan het uitbreiden om goed beslagen ten ijs te komen.Blihi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
Willekeurige getallen in een rapport. Dat herken ik. In mijn geval telden ze niet eens op tot het juiste totaal aan ventilatie.
[...]
Controleer voor de grap ook even of de tochtdorpels van de deuren wel uitgedraaid zijn. Dat was hier ook niet het geval en toen ik dat deed bleek de ventilatie helemaal niet meer afdoende.
[...]
Geen enkele bouwvakker gebruikt een waterpas. Ze werken allemaal op het oog en hebben allemaal een cylinder-afwijking. Ik moest ook alle (letterlijk alle) stopcontacten recht hangen.
De ventilatieunit hing bij ons 5 cm te ver naar rechts, waardoor de uitblaas niet recht onder de schoorsteen hing. Echt, 5 cm. Waarom?
[...]
Om nog maar te zwijgen van de diameter van de ingestorte buizen. Grote kans dat die ook te klein zijn.
[...]
Moet je nog blij zijn dat ze geen PUR en kit gebruikt hebben.
[...]
Hier is geen enkele buis die uit het plafond steekt rond. Ze zijn allemaal ovaal. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet ik echt niet.
[...]
Ik heb tijdens de bouw foto's gemaakt van alles wat het beton in ging. Helaas heb ik me toen niet gerealiseerd dat er geen ventilatiebuizen lagen naar de plaatsen waar wel ventilatie-roosters op de tekening stonden..... Dat had me achteraf een hoop gezeik gescheeld. Nu heb ik zowel boven als naar beneden nieuwe buizen moeten maken. Helaas in de technische ruimte dus in het zicht en in de hal beneden ook een klein beetje (weggewerkt achter een koofje).
Ventilatie is echt een van de zorgenkindjes van de bouw tegenwoordig omdat alles snel en goedkoop moet.
Iets wat ik zelf nog over het hoofd heb gezien: ze wilden natuurlijk de drie tientjes extra voor spirobuis besparen en hebben de ventielen redelijk kort op de deuropening geplaats. Zo kort in feite dat als je er een deur in zet, die niet voor 90 graden open kan. Nu zijn er ventielen die je in die buizen kan plaatsen en vlak met het plafond uitkomen (zie: https://www.noshow.com/). Gaat alleen erg lastig als je ze niet kan verlengen omdat ze ovaal zijn geworden.

Nog een vraagje aan @Blihi wat betreft de valdorpels: ik heb een kunststof voordeur die goed lijkt te sluiten en kan ook niet echt een valdorpel ontdekken. Voor de binnendeuren is er ingecalculeerd dat er een kier onder moet zodat de lucht tussen ruimtes kan stromen. Zie ik iets over het hoofd?
Bij binnendeuren moet er inderdaad een kier onder de deur zitten. De buitendeuren moeten luchtdicht afsluiten. Dat kan op verschillende manieren, maar er mogen geen kieren te zien of voelen zijn. Bij onze voordeur wordt dit geregeld met een valdorpel: Als de deur dicht gaat, komt er een dorpel uit de deur naar beneden om de deur af te sluiten. Die dorpel stond echter bij oplevering nog helemaal open en daar kwam ik pas na de eerste winter vol tocht achter.keeperson schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
[...]
Update hier: de directeur van het installatiebedrijf komt samen met de aannemer een kijkje nemen om de situatie te beoordelen. Ik ben mijn document nog wat verder aan het uitbreiden om goed beslagen ten ijs te komen.
Iets wat ik zelf nog over het hoofd heb gezien: ze wilden natuurlijk de drie tientjes extra voor spirobuis besparen en hebben de ventielen redelijk kort op de deuropening geplaats. Zo kort in feite dat als je er een deur in zet, die niet voor 90 graden open kan. Nu zijn er ventielen die je in die buizen kan plaatsen en vlak met het plafond uitkomen (zie: https://www.noshow.com/). Gaat alleen erg lastig als je ze niet kan verlengen omdat ze ovaal zijn geworden.
Nog een vraagje aan @Blihi wat betreft de valdorpels: ik heb een kunststof voordeur die goed lijkt te sluiten en kan ook niet echt een valdorpel ontdekken. Voor de binnendeuren is er ingecalculeerd dat er een kier onder moet zodat de lucht tussen ruimtes kan stromen. Zie ik iets over het hoofd?
Je moet ventilatie-tests uitvoeren met alle ramen en deuren gesloten (en dus bij buitendeuren en ramen luchtdicht gesloten), alle roosters open. Dan moet je de ventilatie maximaal zetten en het debiet per ventiel meten. Vervolgens zijn er eisen aan de hoeveelheid lucht per ruimte (keuken bijvoorbeeld 75 m3/uur etc).
Kies even het ventiel waar je de grootste twijfels bij hebt en laat de directeur ter plekke een meting doen (maar dus wel met alle ramen en deuren dicht!
Zelf een geijkte debietmeter aanschaffen is een dure gelegenheid, maar je kunt er wel voor een paar euro eentje op AliExpress kopen en daar met karton een toeter aan maken. Daarmee heb je geen geijkte meting, maar wel een goede indicatie.
Het is natuurlijk altijd goed om ze in eerste instantie een stukje vertrouwen te geven, maar de ervaring bij mij leert inmiddels dat er een hele kettingreactie kan ontstaan als er iets met de ventilatie mis is. En die zien zij wellicht eerder aankomen dan jij. Met alle kosten die daarbij komen. Dus ga niet te snel akkoord met iets dat ze voorstellen, maar geef aan dat je het even zelf rustig wilt bekijken en begrijpen en er z.s.m op terug komt. Dat geeft je de ruimte om het b.v hier en met VEH te bespreken.keeperson schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
[...]
Update hier: de directeur van het installatiebedrijf komt samen met de aannemer een kijkje nemen om de situatie te beoordelen. Ik ben mijn document nog wat verder aan het uitbreiden om goed beslagen ten ijs te komen.
Uiteindelijk dient er gewoon een sluitende ventilatieberekening te komen met een inregelrapport dat vertrouwen geeft dat het ook zo werkt.
Valdorpels zorgen voor een scheiding tussen 2 gebieden die geen deel uitmaken van hetzelfde gebied voor ventilatie.keeperson schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
Bij ons zit er b.v een tussen de keuken en de berging. De berging heeft eigen natuurlijke ventilatie.
Je voordeur hoort gewoon goed af te dichten en geen spleten/kieren naar buiten te hebben. (Dat de brievenbus aan alle kanten lucht lekt schijnt dan vaak weer niet uit te maken.....)
Daar zijn ook speciale brievenbussen voor, want ook die horen inderdaad luchtdicht te zijn. Wij hebben die ook niet, maar vrienden van ons in een iets meer recente woning wel.Farmerwood schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
Het is natuurlijk altijd goed om ze in eerste instantie een stukje vertrouwen te geven, maar de ervaring bij mij leert inmiddels dat er een hele kettingreactie kan ontstaan als er iets met de ventilatie mis is. En die zien zij wellicht eerder aankomen dan jij. Met alle kosten die daarbij komen. Dus ga niet te snel akkoord met iets dat ze voorstellen, maar geef aan dat je het even zelf rustig wilt bekijken en begrijpen en er z.s.m op terug komt. Dat geeft je de ruimte om het b.v hier en met VEH te bespreken.
Uiteindelijk dient er gewoon een sluitende ventilatieberekening te komen met een inregelrapport dat vertrouwen geeft dat het ook zo werkt.
[...]
Valdorpels zorgen voor een scheiding tussen 2 gebieden die geen deel uitmaken van hetzelfde gebied voor ventilatie.
Bij ons zit er b.v een tussen de keuken en de berging. De berging heeft eigen natuurlijke ventilatie.
Je voordeur hoort gewoon goed af te dichten en geef spleten/kieren naar buiten te hebben. (Dat de brievenbus aan alle kanten lucht lekt schijnt dan vaak weer niet uit te maken.....)
In ons project zijn de woningen voorzien van een standaard badkamer, met de nadruk op standaard. Wij besteden ons budget liever aan ander meerwerk, daarom willen we de badkamer enkel oppimpen met een andere tegel en een ander meubel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en welke meerwerkkosten daarvoor werden gerekend. Heb op andere fora al gelezen dat dit vrij stevig kan zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk of het dan om een volledige herindeling van de badkamer gaat of om een paar kleine wijzigingen.
Kun je dat niet beter aan de aannemer / badkamerboer vragen?De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
In ons project zijn de woningen voorzien van een standaard badkamer, met de nadruk op standaard. Wij besteden ons budget liever aan ander meerwerk, daarom willen we de badkamer enkel oppimpen met een andere tegel en een ander meubel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en welke meerwerkkosten daarvoor werden gerekend. Heb op andere fora al gelezen dat dit vrij stevig kan zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk of het dan om een volledige herindeling van de badkamer gaat of om een paar kleine wijzigingen.
Hier was het denk ik iets van 8K voor ander tegelwerk. Maargoed, het verschilt heel erg per project en aannemer.
Soms kun je ook nog uit een catalogus kiezen voor een beperkte meerprijs.
Het verschil met de tegel zit hem vooral in de grootte. Wij hebben voor de standaard tegel gekozen, maar dan een met lichte marmer look. Doordat het formaat hetzelfde was, was het slechts 250 euro duurder. Ga je voor een groter formaat ben je fors duurder uit. Kwa meubel was het bij ons een redelijk normale prijs ten opzichte van andere badkamerbedrijven, maar je bent dan wel verplicht om ook de installatie door de aannemer te laten doen (was bij ons voor meubel, spiegelkast en lamp voor spiegelkast 650 euro.De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
Discussie is al wel een paar keer eerder gevoerd.De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
Een veel gekozen tussenoplossing is de standaard badkamer afnemen met alleen de gewenste tegels incl. bijbehorende (hoge) meerprijs.
Na oplevering in eigen beheer de overige zaken vervangen waarbij je zorgt dat eventuele gaten van de standaard zaken wegvallen achter de nieuwe meubels.
Voordeel van deze oplossing is dat je bij oplevering een volledige badkamer hebt incl bijbehorende garantie. En als je budget het niet meteen toe laat kun je de nieuwe zaken ook later aanschaffen en plaatsen.
Of afspreken dat het meubilair in de doos blijft zitten. Scheelt gaten en is beter voor doorverkoop. Dat doen wij
Wij laten bij de badkamer wel andere tegels plaatsen, verder de standaard wastafel, toilet en douche dan hebben we in ieder geval water en dergelijke bij de oplevering. Na een paar maanden plaatsen we badkamer meubel met wastafel en kast.
Wij hebben ervoor gekozen om tegels, kranen en bad via de aannemer te laten doen. Hebben zelf later een douchewand, spiegel en badkamermeubel geplaatst omdat we de meerkosten daarvoor absurd vonden, vooral de montagekosten.De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
We gaan dit zeker nog aan ze voorleggen, alleen zover is het project nog niet. Ik stel de vraag hier alvast omdat ik z.s.m. een begroting wil kunnen maken van al het meerwerkDraakje5 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:00:
[...]
Kun je dat niet beter aan de aannemer / badkamerboer vragen?
Hier was het denk ik iets van 8K voor ander tegelwerk. Maargoed, het verschilt heel erg per project en aannemer.
Soms kun je ook nog uit een catalogus kiezen voor een beperkte meerprijs.
Duidelijk. Grotere tegel vinden we mooier, maar als dit zoveel scheelt dan overwegen we het om het bij de standaardmaten te houden. Bedankt voor de tip!svenie3000 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:00:
[...]
Het verschil met de tegel zit hem vooral in de grootte. Wij hebben voor de standaard tegel gekozen, maar dan een met lichte marmer look. Doordat het formaat hetzelfde was, was het slechts 250 euro duurder. Ga je voor een groter formaat ben je fors duurder uit. Kwa meubel was het bij ons een redelijk normale prijs ten opzichte van andere badkamerbedrijven, maar je bent dan wel verplicht om ook de installatie door de aannemer te laten doen (was bij ons voor meubel, spiegelkast en lamp voor spiegelkast 650 euro.
Lijkt me een prima tussenoplossing. De standaardmeubels zijn niet mooi, maar we kunnen dan inderdaad wel vooruit tot er weer budget is.Farmerwood schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:04:
[...]
Discussie is al wel een paar keer eerder gevoerd.
Een veel gekozen tussenoplossing is de standaard badkamer afnemen met alleen de gewenste tegels incl. bijbehorende (hoge) meerprijs.
Na oplevering in eigen beheer de overige zaken vervangen waarbij je zorgt dat eventuele gaten van de standaard zaken wegvallen achter de nieuwe meubels.
Voordeel van deze oplossing is dat je bij oplevering een volledige badkamer hebt incl bijbehorende garantie. En als je budget het niet meteen toe laat kun je de nieuwe zaken ook later aanschaffen en plaatsen.
Hier ongeveer 6k bijbetaald, voor een muurtje met nis, andere tegels, anders meubel, en andere douche. Maar achteraf had ik het meubel beter kunnen laten vervallen. Het is een meubel met licht, maar dat zit er niet in, en de bovenste lade zit los. Dus nu wachten tot het verholpen is. Terwijl we juist hoopten dat de badkamer gelijk bij oplevering af zou zijn.
Over het algemeen is in dit geval het advies inderdaad om het tegelwerk al bij de bouw te laten aanpassen en om de rest in eigen beheer later te doen. Het weglaten van de badkamer (Casco) is meestal duurder omdat je dan een andere partij alsnog een badkamer moet laten maken en omdat je dan met garantie-issues zit rondom verwarming etc.De zytholoog schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
En ja, tegels veranderen tijdens de bouw is heel duur. Er bestaat ook een grote kans dat het goedkoper is om de tegels er later af te laten halen en dan te laten vervangen.
Ja klopt, het is eigenlijk waanzin dat het goedkoper is om tegels eraf te halen. Ik heb begrepen dat onze bouwer provisie krijgt van de badkamerzaak, daarom rekent de badkamer zaken altijd de adviesprijzen. Internetprijzen in Duitsland zijn extreem veel goedkoper. Wij krijgen twee badkamers, gewoon onbetaalbaar bij de bouwer. 60k betaal je voor 2 badkamers, zonder meubelkast, zonder douchecabine, zonder bad, zonder spiegelkastBlihi schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:56:
[...]
Over het algemeen is in dit geval het advies inderdaad om het tegelwerk al bij de bouw te laten aanpassen en om de rest in eigen beheer later te doen. Het weglaten van de badkamer (Casco) is meestal duurder omdat je dan een andere partij alsnog een badkamer moet laten maken en omdat je dan met garantie-issues zit rondom verwarming etc.
En ja, tegels veranderen tijdens de bouw is heel duur. Er bestaat ook een grote kans dat het goedkoper is om de tegels er later af te laten halen en dan te laten vervangen.
Sanitairzaken zijn vaak wel transparant hierin. Bij ons werd ook gewoon simpel aangegeven dat ze hogere prijzen (moeten) rekenen endat het veel goedkoper was als we het direct via de sanitairwinkel / tegelwinkel zouden regelen.
Ook Plieger had hier de nodig frustraties geuit over onze aannemer... zo was het 'verplicht' om een spiegel te kopen. Dus de helft van de woningen had een 10x20 spiegeltje in de doos zitten bij oplevering...
Ook Plieger had hier de nodig frustraties geuit over onze aannemer... zo was het 'verplicht' om een spiegel te kopen. Dus de helft van de woningen had een 10x20 spiegeltje in de doos zitten bij oplevering...
De badkamerzaak heeft ook wel een beetje boter op z'n hoofd hoor.josefine schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Ja klopt, het is eigenlijk waanzin dat het goedkoper is om tegels eraf te halen. Ik heb begrepen dat onze bouwer provisie krijgt van de badkamerzaak, daarom rekent de badkamer zaken altijd de adviesprijzen. Internetprijzen in Duitsland zijn extreem veel goedkoper. Wij krijgen twee badkamers, gewoon onbetaalbaar bij de bouwer. 60k betaal je voor 2 badkamers, zonder meubelkast, zonder douchecabine, zonder bad, zonder spiegelkast
Een aannemer schrijft in om een project te bouwen en laat dan gewoon door verschillende tegelzaken, installateurs, badkamerzaken en keukenzaken een offerte maken voor een standaard badkamer. In die offerte zit inderdaad een basisbadkamer voor een zo laag mogelijke prijs en aan afspraak over provisie voor de aannemer.
De badkamerzaak die de aanbieding wint hoopt er natuurlijk op dat niemand de standaardbadkamer neemt en de keukenzaak dat niemand de standaardkeuken neemt.
Wij hebben wel de standaardbadkamer afgenomen en het is ons zelfs gelukt een minderprijs de krijgen. De badkamerzaak was daar pisnijdig over.
Wij wilden het standaardbad vervangen door een kleiner bad uit dezelfde serie. Dat gaf een meerprijs van 600 euro, want -600 voor het vervallen van het standaardbad en +1200 voor het nieuwe bad. Daarvoor rekenden ze de catalogusprijs. Toen hebben we een ander bad gekozen met een catalogusprijs van 550 euro en dus werd dat al -50.
We mochten toen ook nog eens 1 onderdeel laten vervallen. Dat stond in de papieren van de aannemer. Dat werden de wastafels en spiegels, dus nog eens -400 euro. Totaal al -450.
En toen bleek ook nog eens dat de badkamerzaak ons 10% korting moest geven op de catalogusprijzen, niet op de totale meer- of minderprijs. Dus die 550 werd 495 en zo kwamen we op -505 euro uit.
Voor dat geld heb ik zelf bij IKEA een badkamermeubel gehaald.
Man, wat was die badkamerzaak daar pissig over.
Bij de tegelzaak (Brabant Tegels) daarentegen ging het precies andersom. Die hadden al heel nette tegels in het basispakket zitten en onze kleine wijzigingen werden tegen een heel nette prijs doorberekend. Zij hebben ook al tijdens de bouw de vloer beneden mogen tegelen (ook dat was een nette offerte) en we hebben van dezelfde serie ook tegels gekocht voor buiten op het terras. Ook die waren nauwelijks duurder dan via de goedkoopste internetleverancier en hebben maanden op afroep klaar gelegen in hun magazijn. Top service dus.
Was dat niet bij Galvano? hahaBlihi schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
De badkamerzaak heeft ook wel een beetje boter op z'n hoofd hoor.
Een aannemer schrijft in om een project te bouwen en laat dan gewoon door verschillende tegelzaken, installateurs, badkamerzaken en keukenzaken een offerte maken voor een standaard badkamer. In die offerte zit inderdaad een basisbadkamer voor een zo laag mogelijke prijs en aan afspraak over provisie voor de aannemer.
De badkamerzaak die de aanbieding wint hoopt er natuurlijk op dat niemand de standaardbadkamer neemt en de keukenzaak dat niemand de standaardkeuken neemt.
Wij hebben wel de standaardbadkamer afgenomen en het is ons zelfs gelukt een minderprijs de krijgen. De badkamerzaak was daar pisnijdig over.
Wij wilden het standaardbad vervangen door een kleiner bad uit dezelfde serie. Dat gaf een meerprijs van 600 euro, want -600 voor het vervallen van het standaardbad en +1200 voor het nieuwe bad. Daarvoor rekenden ze de catalogusprijs. Toen hebben we een ander bad gekozen met een catalogusprijs van 550 euro en dus werd dat al -50.
We mochten toen ook nog eens 1 onderdeel laten vervallen. Dat stond in de papieren van de aannemer. Dat werden de wastafels en spiegels, dus nog eens -400 euro. Totaal al -450.
En toen bleek ook nog eens dat de badkamerzaak ons 10% korting moest geven op de catalogusprijzen, niet op de totale meer- of minderprijs. Dus die 550 werd 495 en zo kwamen we op -505 euro uit.
Voor dat geld heb ik zelf bij IKEA een badkamermeubel gehaald.
Man, wat was die badkamerzaak daar pissig over.
Bij de tegelzaak (Brabant Tegels) daarentegen ging het precies andersom. Die hadden al heel nette tegels in het basispakket zitten en onze kleine wijzigingen werden tegen een heel nette prijs doorberekend. Zij hebben ook al tijdens de bouw de vloer beneden mogen tegelen (ook dat was een nette offerte) en we hebben van dezelfde serie ook tegels gekocht voor buiten op het terras. Ook die waren nauwelijks duurder dan via de goedkoopste internetleverancier en hebben maanden op afroep klaar gelegen in hun magazijn. Top service dus.
Onze oplevering is aanstaande. Maar ze doen nogal vaag. Zoals het er nu uitziet is het de eerste helft van oktober de oplevering en daarvoor dus de voorschouw.
Voor de ervaringsdeskundigen hier. Hoe ver van tevoren kregen jullie te horen dat de voorschouw er aan komt? En wat zouden jullie doen, een deskundige meenemen dan, of pas bij de oplevering… of beide.
Voor de ervaringsdeskundigen hier. Hoe ver van tevoren kregen jullie te horen dat de voorschouw er aan komt? En wat zouden jullie doen, een deskundige meenemen dan, of pas bij de oplevering… of beide.
Wij hebben bij de buren het ventiel op hun buffervat gecheckt en daar zit er een op van 8 bar ipv de 3 bar bij ons. Hij is weer aangemeld bij de installateur dus die verwacht ik van de week. Hij mag de afvoer laten zitten aan het buffervat maar het ventiel wijzigen voor een 8 bar.
Mijn ervaring ... hopelijk is die bij jou beterCordon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:20:
Onze oplevering is aanstaande. Maar ze doen nogal vaag. Zoals het er nu uitziet is het de eerste helft van oktober de oplevering en daarvoor dus de voorschouw.
Vooroplevering was ingeplanned op een maandag, oplevering zou een week later zijn. Voor de aannemer er was wat rond gelopen op de begane grond. Toen ie er was heb ik gezegd: "Ik heb nul verstand van bouwen, maar die oplevering over een week gaat niet lukken! Of dacht je nog van wel?"
Ik had, en kreeg, gelijk. Oplevering 2 maanden later pas

Oplevering gedaan met iemand van VEH, was ik best tevreden over. Over VEH dan, niet over de oplevering met meer als 60 openstaande punten.
Oh vreselijk :’( is het uiteindelijk wel opgelost allemaal?Dronium schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:59:
[...]
Mijn ervaring ... hopelijk is die bij jou beter![]()
Vooroplevering was ingeplanned op een maandag, oplevering zou een week later zijn. Voor de aannemer er was wat rond gelopen op de begane grond. Toen ie er was heb ik gezegd: "Ik heb nul verstand van bouwen, maar die oplevering over een week gaat niet lukken! Of dacht je nog van wel?"
Ik had, en kreeg, gelijk. Oplevering 2 maanden later pas![]()
Oplevering gedaan met iemand van VEH, was ik best tevreden over. Over VEH dan, niet over de oplevering met meer als 60 openstaande punten.
Hoe lang van tevoren kreeg je te horen dat de voorschouw was ingepland?
Wij zijn op de dag voor de bouwvak nog geweest en toen viel het allemaal wel mee. Hele kleine detailpuntjes die nog afgewerkt moesten worden en dan nog de binnendeuren en sanitair er in.
Voorschouw werd een week of twee vooraf gecommuniceerd.Cordon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:08:
[...]
Oh vreselijk :’( is het uiteindelijk wel opgelost allemaal?
Hoe lang van tevoren kreeg je te horen dat de voorschouw was ingepland?wij zijn nu heerlijk ongeduldig haha. Willen zo graag een datum zodat we kunnen gaan plannen met de aannemers.
![]()
Wij zijn op de dag voor de bouwvak nog geweest en toen viel het allemaal wel mee. Hele kleine detailpuntjes die nog afgewerkt moesten worden en dan nog de binnendeuren en sanitair er in.
Opgelost? Niet echt, 3 maanden na oplevering vooral een hoop gesteggel gehad, weinig oplossingen. Rechtsbijstand was al geinformeerd. 5 maanden na oplevering ging de aannemer failliet
En dan viel het bij mij nog mee, ik kon er wonen. Vijf huizen waren nog niet opgeleverd. Heeft ruim een jaar geduurd voor WoningBorg op aandringen van de gemeente eindelijk eens is begonnen met (laten) afbouwen.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.