Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
TNThomas schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:45:
Dit gaat om een nieuwbouwhuis en ik wil de carport graag tijdens de bouw door de aannemer laten bouwen. Ik zal echter een ander topic gebruiken voor de vraag. :)
Ter kennisname; je schrijft over stukje grond bijkopen, en dergelijke.
Heb je dan een projectbouw of (aannemelijker) een zelfbouw op eigen gekochte kavel?
Dan kan je voor overige vragen beter hier terecht: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:01
Source90 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Ter kennisname; je schrijft over stukje grond bijkopen, en dergelijke.
Heb je dan een projectbouw of (aannemelijker) een zelfbouw op eigen gekochte kavel?
Dan kan je voor overige vragen beter hier terecht: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Projectbouw, maar ik snap de verwarring. Het is vermoed ik niet gebruikelijk bij projectbouw grond bij te kopen, maar dat is zo gelopen door omstandigheden. Het was dan ook geen vrije keuze en het is nodig om bepaalde zaken te laten passen achterin het perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:01
Draakje5 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:40:
Waarom vind je een carport van 4.7m te kort? Ook mooier, dan wanneer het gelijk met je voorgevel loopt. Meningen verschillen.
Dan past de auto er niet volledig onder als ik de loopdeur in de garage nog wil gebruiken.
Draakje5 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:40:
Volgens mij interpreteer je de 1.5m voor de bouwgrens verkeerd. Ik lees het als 1.5m achter je voorgevel. Je erfgrens met de openbare weg is niet de bouwgrens.
Zo lees ik het inderdaad niet, dus kan zijn dat ik het verkeerd begrijp. Ik lees dus dat er 1,5m voor de bouwgrens mag worden gebouwd bij overkappingen. Die bouwgrens (niet erfgrens) ligt 1m achter de voorgevel voor bijgebouwen. De erfgrens ligt meters voor de voorgevel en daar blijf ik dus ver vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@TNThomas Ik denk dat je ook even goed moet nadenken hoever je je zin wilt door duwen. De gemeente is nu nog coulant om dat zij stuk te verkopen aan je, met een beetje pech en je gaat de strijd aan krijg je wellicht gelijk (of niet) voor je voorzijde maar trekken ze (ook) de verkoop van dat zij stuk in… dan sta je in het slechtste geval met lege handen.
Een carport van 4,7m zorgt er al voor dat 95% van de auto in kwestie al droog en beschermd staat namelijk.
Ik heb een best grote wagen en die is 5,05m.

Maar wellicht beter om hier een jurist ofzo naar te laten kijken of iemand die gewend is om vergunningen aan te vechten/te vragen.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Zijn er misschien partijen die jullie aanraden in Zuid Holland voor renovlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
IkWilbert schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:47:
Hier ook lekker aangenaam binnen. 21 graden beneden en boven. We hebben een airco op zolder omdat daar geen vloer koeling of verwarming aanwezig is. Qua raambekleding hebben we overal houten jaloezieën.

Volgende week eens afwachten als het een paar dagen boven de 30 graden wordt.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat? :) ik verdrink inmiddels in me eigen zweet elke nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
TNThomas schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:33:
Momenteel ben ik bezig met het (hopelijk) verkrijgen van een vergunning voor het bouwen van een carport. Dit gaat moeizamer dan verwacht en zou graag jullie mening/kennis horen!

***members only***
Het is altijd lastig om hier zonder tekeningen en zonder locatie iets over te zeggen, maar ik zal een poging doen. Ik hoop dat ik de casus helemaal goed heb begrepen.

Het antwoord op vraag 2 is in ieder geval ‘ja’. De regels voor het vergunningvrij oprichten van een bijbehorend bouwwerk zien op bouwwerken gelegen in het achtererfgebied. Dat is hier niet het geval, dus is er geen sprake van vergunningvrij bouwen. Ook niet als je je wel aan het bestemmingsplan houdt. Als ik het goed begrijp blijf je inclusief de bijgekochte grond geen meter van openbaar toegankelijk gebied af, wat nog een reden geeft waarom de vergunningvrije regels hier niet van toepassing zijn. De conclusie is dan dat je een vergunning aan moet vragen voor een omgevingsplanactiviteit (OPA). Uit de omgevingsplantoets zal blijken dat het past, maar het moet ook nog naar Welstand. Dit is dus ook het antwoord op vraag 1: je vergeet Welstand.

Nog een paar opmerkingen:
- Ik zou je willen adviseren om eens in het bestemmingplan naar de definities te kijken. Wat wordt er
precies bedoeld met ‘bouwgrens’ en ‘overkapping’. Dit kan per bestemmingsplan verschillen.
- Het is vrij bijzonder dat de gemeente al toezegt dat ze iets goed gaan keuren. Is dit aan de
Welstandscommissie voorgelegd? Ik zou geen genoegen nemen met een ambtenaar die zegt dat ze er
wel voor open staan. De toetsend ambtenaar is waarschijnlijk een andere dan degene die dit toezegt.
- Het bijkopen van de 35 cm zorgt er m.i. niet voor dat je niet langer aan openbaar groen grenst. Die 35
cm wordt onderdeel van jouw kavel en dan grens je toch opnieuw aan openbaar groen? Ook hier geldt
overigens dat ik voorzichtig zou zijn met toezeggingen. Je geeft aan dat de gemeente hier niet moeilijk
over wil doen, maar wat betekent dat? Het zal m.i. toch echt beoordeeld moeten worden en voor zover
ik het in kan schatten wordt het dan een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), met alle toeters
en bellen die daar weer bijhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:56
Olivertwist278 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:35:
Zijn er misschien partijen die jullie aanraden in Zuid Holland voor renovlies?
Ik heb op basis van goede ervaringen contact gehad met Super Stuc en die komen naar Den Haag voor mij. Oplevering hopelijk in oktober (oktober 2022 getekend dus dat zou mooi zijn, twee jaar dubbele lasten is lang genoeg) dus ik kan hun werk nog niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Olivertwist278 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat? :) ik verdrink inmiddels in me eigen zweet elke nacht
Gaat prima hier, airco draait lekker op zolder dus ik slaap prima.
De kinderen op de 1e verdieping hoor ik ook niet klagen, vloerkoeling doet daar zijn werk wel. Is nu 21 graden binnen.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:07
Airco wordt lekker op tijd geleverd, over 10 dagen haha.
Zwangere vrouw heeft er wel last van. Opmerking van "Dat waardeer je de airco nog meer" werd nog net gewaardeerd :P

Toch wel benauwd in het nieuwbouwhuis... vloerkoeling doet zijn best maar het is nu ook wel extreem voor de zwangere vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

mentalozzie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:55:
Airco wordt lekker op tijd geleverd, over 10 dagen haha.
Zwangere vrouw heeft er wel last van. Opmerking van "Dat waardeer je de airco nog meer" werd nog net gewaardeerd :P

Toch wel benauwd in het nieuwbouwhuis... vloerkoeling doet zijn best maar het is nu ook wel extreem voor de zwangere vrouw.
Vloerkoeling met bodemwarmtepomp? Ik moet zeggen, het blijft hier op alle verdiepingen 22 a 23 graden en voelt heel koel aan. Ik baalde eigenlijk dat er via de aannemer geen voorbereidingen voor airconditioning konden worden genomen. Maar achteraf blijkt dat helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Toch gek dat het zoveel scheelt, wellicht even vermelden wat voor type warmtepomp jullie hebben.
Hier is de warmste slaapkamer overdag gisteren 24,01 graden geweest en rond bedtijd van de kinderen was hij alweer 23,2 en vannacht om 03:00 uur 22,4. Bodemwarmtepomp vrijstaande woning zonder screens maar wel met overstek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Preventie blijkt toch ook wel key met die warmte in huis. Door een foutje in de afwezigheids simulatie van de home automation zijn de rolluiken bij ons overdag niet dicht geweest toen de zon er vol op stond tijdens 2 weken vakantie.
Daardoor heeft de binnentemperatuur gepiekt tot net geen 30 graden in onze slaapkamer. Sinds we terug zijn van vakantie staat nu elke avond de airco aan voor we gaan slapen. Was vorige jaren slechts sporadisch nodig, omdat het eigenlijk nooit boven de 24 graden kwam. (Vind ik ook warm, maar mijn vrouw slaapt dan het liefst nog steeds onder een winterdekbed...)

Aka nu de warmte eenmaal binnen is krijg ik het er met dit weer ook niet meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
Ik denk dat dat een beetje appels met peren vergelijken is. Dan kun je beter ook sowieso de energielabels naast elkaar leggen van de woningen met de Rc waardes enz en dan vergelijken. Type ventilatie WTW of MV, ligging van de woning. etc.

Ik heb bewust gekozen voor het feit dat onze zijgevel nagenoeg de hele dag in de zon staat, i.p.v. dat deze de hele dag in de schaduw staat. En da's dan meer omdat ik dan in de winter nog wat zon op mijn zijgevel heb en mogelijk minder algen/mos groei etc. Buren hebben op de zijgevel nooit zon staan (noorden). Maargoed, ik heb wel 4 ramen op de zijgevel die dus vol in de zon staan. En dan staat de achtergevel en de voorgevel ook nog eens flink in de zon (ochtend - avond).

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 13-08-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:07
Moet eerlijk zeggen heb mij nog niet verdiept hoe de warmtepomp staat ingesteld om te verwarmen of koelen...

Wij hebben een TEC warmtepomp:
Warmtepomp
Je woning is voorzien van een warmtepompinstallatie
inclusief warmwatervoorziening, uitgevoerd als lucht/
water warmtepomp type Panasonic Aquarea of TEC
(All-in-one of Bi-Block). Deze warmtepomp zorgt voor
de levering van warmte en warmtapwater in je woning.

Dit staat in de handleiding van Dura Vermeer zelf:

Koeling
Als de buitentemperatuur 6 uur lang
(fabrieksinstelling) boven de ingestelde vrijgave
temperatuur (standaard 20°C) komt of deze 5°
C overschrijdt, zal de warmtepomp koud water
door de vloerleidingen pompen, waardoor de
woning gekoeld word

Voor de rest had ik nog deze handleiding gevonden van TEC zelf:
https://sallandservice.nl...KL5SQV7LR6W7ZD6kHjtZT14QD

Cooling staat idd op 5 graden..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHmOVNOgTZJc2UGOxM46aqZhQNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlA0N5YuJ4FextxMyGgTDjU0.png?f=user_large

Echt koud is de vloer niet maar ook zeker niet warm, beetje lauw :D Weet helaas niet hoe warm het overal is.. geen thermometer..

Wat meer foto's instellingen, lijkt mij goed te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM-9cwLXZj7gI5Ji6oM7QCexLAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71eiQitgw0FVCDNrOiW3edFr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSQTetnmcrJpb_t_76S9f5R1lPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VbtAspWZRPk6JCzIGrgxiWBR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0r2uoQzBKCZ-WoqXkTvv2ZpDNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FVw7ooACsce3CYCu7VMakYfx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfACho93tJdhTSkynzudvIlK3a4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9BFACBcugNXyeizbrO5Bj5cn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44bigoHr-hrjQ4hX5OZwR08Bo3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QJAyDwVzfdNoo2gxTeA4quGA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSqC9CZYRerj-pyPd5zXrPgng0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rr2KCTHNuPrUW6OWowZrayjb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhlRRw5HXe3pCp_62vJpNGwcFBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PBQBvOUyF4ovY2Kezh5r4iN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll-u6mAtTfU1g4xzz26TGf6aMi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QSMwhg5PdMkHhcVgc8f03gM7.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door mentalozzie op 13-08-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Noob vraagje hier, maar wat doet men met deur kozijnen in een nieuwbouwwoning? Ik ben vooral huurwoningen gewend met de standaard deuren. Wij hebben ervoor gekozen onze woning zonder binnendeuren en kozijnen te laten opleveren. Nu heb ik alleen geen idee waar te beginnen..
neemt men alsnog aluminium of gaat men voor hout? En is er niet veel onderhoud nodig bij hout?

Natuurlijk zal ik zelf kijken naar eigen smaak, maar was even benieuwd naar wat jullie hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-09 22:15
Olivertwist278 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:40:
Noob vraagje hier, maar wat doet men met deur kozijnen in een nieuwbouwwoning? Ik ben vooral huurwoningen gewend met de standaard deuren. Wij hebben ervoor gekozen onze woning zonder binnendeuren en kozijnen te laten opleveren. Nu heb ik alleen geen idee waar te beginnen..
neemt men alsnog aluminium of gaat men voor hout? En is er niet veel onderhoud nodig bij hout?

Natuurlijk zal ik zelf kijken naar eigen smaak, maar was even benieuwd naar wat jullie hebben gedaan.
Wij hebben zelf binnendeuren en kozijnen geplaatst van Berkvens omdat we via via daar konden inkopen. Houten kozijnen 'Verdi Wood' en bijpassende deuren. Aluminium voor binnendeuren heb ik niet overwogen. Denk dat de hoeveelheid onderhoud beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:55

Ik heb mijn woning casco op laten leveren. Ik laat de deuren plaatsen door een partij die geen standaarddeuren verkoopt (bijvoorbeeld Berkvens). Is een heel stuk duurder (bedrag met 4 nullen voor 2 verdiepingen), maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil.

Wat ik gekozen heb zijn hardhouten kozijnen met massieve deuren. Ik heb nu staal in mijn huurwoning, zou ik nooit pakken. Voelt heel erg goedkoop aan. Qua onderhoud aan deuren: eigenlijk niks. Tenzij je een gat gooit in een deur met honingraat structuur aan de binnenkant. Dan kun je die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
SlayaStone schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:29:
Bij ons nu zelfs 80% luchtvochtigheid binnen, had de koeling al naar 22 ipv 21 gezet. Toch wel flink nadeel van koelen via de warmtepomp. Gelukkig zijn deze temperaturen van korte duur.
Wij koelen ook al een aantal jaar met een bodem warmtepomp. Met hoge luchtvochtigheid wordt onze tegelvloer inderdaad nat/klam. Om het beste van beide werelden te hebben, koelte en lage luchtvochtigheid (wat een airco beidt) hebben wij een luchtontvochtiger. Daarmee zitten we zo rond de 55-60% wanneer het buiten inderdaad de 80% aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vipertje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Wij koelen ook al een aantal jaar met een bodem warmtepomp. Met hoge luchtvochtigheid wordt onze tegelvloer inderdaad nat/klam. Om het beste van beide werelden te hebben, koelte en lage luchtvochtigheid (wat een airco beidt) hebben wij een luchtontvochtiger. Daarmee zitten we zo rond de 55-60% wanneer het buiten inderdaad de 80% aantikt.
Welke luchtontvochtiger hebben jullie staan?
Hier een 80m² model (Probreeze) en haal dagelijks circa 4-6 liter (!) water uit het reservoir. Qua luchtvochtigheid op diverse meters in de woning nog steeds 70%.
Scheelt natuurlijk niet dat wij een open woonkamer hebben die direct verbonden is met de verdiepingen erboven (open trappenhuis).

In de berging daarentegen dan weer wel onder de 60% terwijl deze natuurlijk geventileerd wordt 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 14-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Source90 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Hier een 80m² model (Probreeze) en haal dagelijks circa 4-6 liter (!) water uit het reservoir. Qua luchtvochtigheid op diverse meters in de woning nog steeds 70%.
Scheelt natuurlijk niet dat wij een open woonkamer hebben die direct verbonden is met de verdiepingen erboven (open trappenhuis).

In de berging daarentegen dan weer wel onder de 60% terwijl deze natuurlijk geventileerd wordt 8)7
Op zich logisch, want die berging zal ook veel warmer zijn (want natuurlijk geventileerd). Hoe warmer, hoe meer vocht er in de lucht kan zitten, dus hoe lager de relatieve luchtvochtigheid.

Het is overigens een bijzonder vochtig jaar. Ik ben blij dat de airco's hier in staat zijn om het vocht uit het huis te halen bij deze buitentemperaturen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Op zich logisch, want die berging zal ook veel warmer zijn (want natuurlijk geventileerd). Hoe warmer, hoe meer vocht er in de lucht kan zitten, dus hoe lager de relatieve luchtvochtigheid.

Het is overigens een bijzonder vochtig jaar. Ik ben blij dat de airco's hier in staat zijn om het vocht uit het huis te halen bij deze buitentemperaturen.
Berging (onze garage) is hier nu 24°c. Tussen twee woningen in met een bitumen dak voorzien van ventilator die op timer 2 uur per dag draait.
Vrijstaande berging achterin de tuin is wel een stuk warmer ja, die is bijna 30°c.

Gister hier ook een airco bij laten plaatsen. Draait nu op ontvochtigen in beide ruimtes. Ben benieuwd naar het resultaat. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05

tomtom901

Moderator General Chat
Vipertje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Ook benieuwd wat je hebt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Source90 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Trotec TTK 70 E is een oudje inmiddels, maar gooi hem 2 keer per dag leeg, denk dat die van jou nog meer capaciteit heeft. Achterop staat dat hij 20L per 24uur doet. Die van ons staat wel steeds in een redelijk afgesloten ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Vipertje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Trotec TTK 70 E is een oudje inmiddels, maar gooi hem 2 keer per dag leeg, denk dat die van jou nog meer capaciteit heeft. Achterop staat dat hij 20L per 24uur doet. Die van ons staat wel steeds in een redelijk afgesloten ruimte
Ik keek weer te snel O-) Onze ontvochtiger is 80m³/u, die van jou is zelfs 135m³/u zo te zien.

Gok ook dat onze ventilatie totaal onjuist is ingeregeld, staat nog op het lijstje om alles in te regelen door een bekwaam bedrijf.
Nu is het wel extreem deze zomer (desalniettemin vorige zomer ook hoog) en moeten we liters per dag uit de woning pompen.
In de winter moet ik weer liters per dag in de woning pompen (richting de 30%).

Hele straat heeft er last van. Systeem is een Orcon HRC 400 Ecomax (en voor de eensgezinswoningen een HRC 300 Ecomax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 22:33
Source90 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Ik keek weer te snel O-) Onze ontvochtiger is 80m³/u, die van jou is zelfs 135m³/u zo te zien.

Gok ook dat onze ventilatie totaal onjuist is ingeregeld, staat nog op het lijstje om alles in te regelen door een bekwaam bedrijf.
Nu is het wel extreem deze zomer (desalniettemin vorige zomer ook hoog) en moeten we liters per dag uit de woning pompen.
In de winter moet ik weer liters per dag in de woning pompen (richting de 30%).

Hele straat heeft er last van. Systeem is een Orcon HRC 400 Ecomax (en voor de eensgezinswoningen een HRC 300 Ecomax).
Wij hebben die ook, maar is het voor een WTW niet gewoon onbegonnen werk? De lucht buiten is een stuk warmer + hogere relatieve luchtvochtigheid tov de lucht binnen waarmee die het mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
Wij hebben ook een bodemwarmtepomp en thuis het totaal niet warm, behalve op zolder. Op zolder kan het aardig warm worden als het buiten 30C is.

Echt geen airco nodig. Tijdens de bouw wilde wij airco voorbereiding laten treffen, daar wilde de bouwer niet aan meewerken. Achteraf gezien ook helemaal niet nodig.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik lees veel over de koeling van de bodemwarmtepomp en deze hebben wij ook. Deze houd bij ons het huis lekker koel (Itho WPU5G). Echter lijkt het er op dat we met de koeling wel een heel hoge luchtvochtigheid krijgen in huis. Ervaren jullie dit ook? Vooral nu er echt hard gewerkt moet worden door de koeling met de warmte zien we regelmatig 70% + luchtvochtigheid in huis.

Zo erg zelfs dat ik een ontvochtiger heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nogmaals: Het is dit jaar heel erg vochtig. Koelen via de vloerverwarming heeft als gevolg dat de temperatuur in huis daalt, maar het vocht blijft. Dat zorgt automatisch voor een zeer hoge vochtigheid. Luchtvochtigheid is namelijk relatief. 70% bij 30 graden betekent dat er veel meer vocht in de lucht zit dan 70% bij 20 graden.

Is het dus buiten 60% bij 30 graden en je gaat terug koelen naar 25 graden, dan kan de vochtigheid zomaar stijgen naar 70 of 80%.

Bij koelen met een airco heb je dat probleem niet, want dan wordt het vocht afgevoerd via de binnenunits.

Dus ja, bij vloerkoeling met een warmtepomp zul je deze dagen last hebben van condensvorming, of een heel hoge luchtvochtigheid. Dat kun je alleen verhelpen met een ontvochtiger of airco (beide dezelfde apparaten, alleen op een andere schaal).

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 14-08-2024 16:44 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:42
Nog even verder over koeling/verwarming. Ben wel benieuwd wat men heeft gekozen.

Wij kunnen dus waarschijnlijk enkel vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. (En voor 3000 euro extra ook koeling). We gaan waarschijnlijk achteraf een airco laten installeren voor zolder, ook als verwarming. Ik twijfel nu of we deze ook naar de eerste verdieping doortrekken. Airco's zijn volgens mij wel een stuk goedkoper dan vloerverwarming/koelingen aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RozeDwergbanaan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:48:
Nog even verder over koeling/verwarming. Ben wel benieuwd wat men heeft gekozen.

Wij kunnen dus waarschijnlijk enkel vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. (En voor 3000 euro extra ook koeling). We gaan waarschijnlijk achteraf een airco laten installeren voor zolder, ook als verwarming. Ik twijfel nu of we deze ook naar de eerste verdieping doortrekken. Airco's zijn volgens mij wel een stuk goedkoper dan vloerverwarming/koelingen aanleggen?
Je kunt de gok nemen. Heel vaak is die optie "ook koelen" heel duur, maar blijkt later dat de installatie toch gewoon kan koelen en dat je daarvoor alleen andere thermostaten moet ophangen. Ben je voor een paar honderd euro klaar.

Airco is zeker superieur, ten eerste vanwege de ontvochtiging en ten tweede omdat je moet koelen aan het plafond en dus niet op de vloer. Koude lucht zakt namelijk.

Hoe zeggen ze dat: Houd je hoofd koel en je voeten warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
PrixV schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:16:
Nou de lekkage is eindelijk gefixt. Hij zei dat er normaal geen afvoer hoeft op een boilervat maar ik was er gelukkig zelf niet bij maar mijn partner. Sinds dat we de tijdelijke emmer met trechter eraan hadden aangesloten werd het al niet meer nat onder het buffervat.
De verwarming doet het nog steeds niet. Komen ze als het goed is maandag of dinsdag voor terug want de verwarming slaat aan maar vervolgens gebeurt er niks en verwarmt hij niet. To be continued.

[Afbeelding]
Ik werd gister door een buurman aangeschoten en deze gaf aan dat deze hele installatie onjuist is. Volgens hem dient er op het originele buffervat (geintegreerd) een overstortventiel te zitten met 8 bar en op het extra buffer/boilervat een overstortventiel met 10 bar. Hij geeft aan dat de oplossing zoals deze nu bij ons is gerealiseerd ook niet klopt omdat nu het vat blijft lekken. Op het buffetvat zit namelijk een overstortventiel van 3 bar.

Wat denken jullie? Is dit een probleem? Moet ik ze verzoeken terug te komen, hier een van 10 bar op te plaatsen en deze oplossing weer te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Ik werd gister door een buurman aangeschoten en deze gaf aan dat deze hele installatie onjuist is. Volgens hem dient er op het originele buffervat (geintegreerd) een overstortventiel te zitten met 8 bar en op het extra buffer/boilervat een overstortventiel met 10 bar. Hij geeft aan dat de oplossing zoals deze nu bij ons is gerealiseerd ook niet klopt omdat nu het vat blijft lekken. Op het buffetvat zit namelijk een overstortventiel van 3 bar.

Wat denken jullie? Is dit een probleem? Moet ik ze verzoeken terug te komen, hier een van 10 bar op te plaatsen en deze oplossing weer te verwijderen?
Ik zou een mailtje aan EcoForest wagen om wat meer onderbouwing/gewicht mee te nemen als je de aannemer benaderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:32
[...]

Lijkt me een beetje onlogisch, een installatie wil je ook niet te hoog hebben. Je overige appendages of koppelingen vinden 8 bar niet fijn. Het kan hooguit zijn dat de overstort verder van het buffervat af moet, omdat met het opwarmen hij toch meer druk opbouwt dan 3 bar. Of je cv installatie druk is te hoog en zou verlaagd moeten worden.
Een overstort van 3 bar is meer dan genoeg voor een cv installatie.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Krissiejj schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Lijkt me een beetje onlogisch, een installatie wil je ook niet te hoog hebben. Je overige appendages of koppelingen vinden 8 bar niet fijn. Het kan hooguit zijn dat de overstort verder van het buffervat af moet, omdat met het opwarmen hij toch meer druk opbouwt dan 3 bar. Of je cv installatie druk is te hoog en zou verlaagd moeten worden.
Het geldt voor een warmtepomp/het warm water. Is dit dan hetzelfde?

Ik zal Epuclon ook even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Vreemd verhaal.

In het CV circuit zit normaal een beveiliging voor 3 bar. Daar sluit je niets op aan, want die lekt niet. Je vult je cv immers maar tot 1,5 bar ofzo.

In de koudwater aanvoer van het drinkwater naar de boiler moet een inlaatcombinatie zitten. Die is 7 of 8 bar. Die lekt altijd als je warm water maakt, want water zet uit als je het opwarmt en dat moet weg.

Plaats eens wat meer en duidelijke foto's van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 13:58
Wij hebben nieuwbouwappartement gekocht en willen de Metal stud muur verwijderen tussen woon en slaapkamer echter ligt er in beide kamers een zwevende dekvloer. Kan ik deze muur verwijderen zonder problemen en hoe vul je de tussenruimte op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Krissiejj schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

8 bar is normaal voor een inlaatcombinatie bij drinkwater. Daar moet de installatie tegen kunnen.

3 bar is cv zijdig en die hoeft niet aan de afvoer. Dat is puur een noodbeveiliging en bij een WP eigenlijk onzin. Die 3 bar haal je alleen als het cv water gaat koken. Dat gebeurt in een WP nooit, maar bij een CV wel, als de pomp kapot gaat en de beveiliging van de ketel ook nog eens faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Het geldt voor een warmtepomp/het warm water. Is dit dan hetzelfde?

Ik zal Epuclon ook even mailen.
Op het warmwater vat zou een in laatcombinatie zitten welke beveiligd is tot 7/8 bar. Deze lekt tijdens opwarmen serieus als een straaltje water, anders iets minder. Vandaar dat deze altijd aangesloten moet zijn op het riool.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ronald_0302 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:12:
Wij hebben nieuwbouwappartement gekocht en willen de Metal stud muur verwijderen tussen woon en slaapkamer echter ligt er in beide kamers een zwevende dekvloer. Kan ik deze muur verwijderen zonder problemen en hoe vul je de tussenruimte op?
Metalstud is nooit dragend. Gewoon weghalen dus. Afhankelijk van wat er voor afwerkvloer komt even nadenken over het opvullen. Vraag dit vooral aan de vloerenlegger, want die twee vloeren werken onderling, dus daar moet je iets mee. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar tegels lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Vreemd verhaal.

In het CV circuit zit normaal een beveiliging voor 3 bar. Daar sluit je niets op aan, want die lekt niet. Je vult je cv immers maar tot 1,5 bar ofzo.

In de koudwater aanvoer van het drinkwater naar de boiler moet een inlaatcombinatie zitten. Die is 7 of 8 bar. Die lekt altijd als je warm water maakt, want water zet uit als je het opwarmt en dat moet weg.

Plaats eens wat meer en duidelijke foto's van het geheel.
Ik heb echt behoorlijk wat foto's geplaatst van het geheel. Die staan alleen alweer wat verderop. Ik zal ze hier nogmaals bijvoegen.

Bij ons lekt dus degene op het buffer/boilervat en die was 3 bar. Daar is nu een afvoer op aangesloten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Krissiejj schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:14:
[...]

Op het warmwater vat zou een in laatcombinatie zitten welke beveiligd is tot 7/8 bar. Deze lekt tijdens opwarmen serieus als een straaltje water, anders iets minder. Vandaar dat deze altijd aangesloten moet zijn op het riool.
Dat is helder. Wij hebben er alleen 2 en 1tje heeft een 8bar dop en de andere een 3bar dop. Volgens de buurman moest die van 3bar (welke steeds lekte en niet op de afvoer aangesloten was itt de andere) 10bar hebben zodat wanneer die van 8 bar een storing heeft hij bij 10 bar alsnog bij het andere vat begint te lopen.

Wij zijn echt leken hierin dus geen idee. Die van 3 bar (op het extra vat) is nu dus ook op de afvoer aangesloten, evenals die van 8 bar die aan het geintegreerde vat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@PrixV plaats eens wat typenummers hier, het is niet te lezen.

En maak ook foto’s van beide inlaatcombinaties.

Die afvoerbuis van de overstort lijkt niet gebeugeld te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:51:
@PrixV plaats eens wat typenummers hier, het is niet te lezen.

En maak ook foto’s van beide inlaatcombinaties.

Die afvoerbuis van de overstort lijkt niet gebeugeld te zijn?
Sorry ik kan dat morgen pas doen, ben niet ter plaatse nu. Zal ik nog even doen.

Bedoel je de afvoerbuis van koper? of welke bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Dat is helder. Wij hebben er alleen 2 en 1tje heeft een 8bar dop en de andere een 3bar dop. Volgens de buurman moest die van 3bar (welke steeds lekte en niet op de afvoer aangesloten was itt de andere) 10bar hebben zodat wanneer die van 8 bar een storing heeft hij bij 10 bar alsnog bij het andere vat begint te lopen.

Wij zijn echt leken hierin dus geen idee. Die van 3 bar (op het extra vat) is nu dus ook op de afvoer aangesloten, evenals die van 8 bar die aan het geintegreerde vat zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb6A-QUSKRiUuDA5Jz6-HlmBZIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCIGKSBnwS8lAxBdOoJk4eJI.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk heb je dit vat. Blauw is je invoer koud water, Hierop zou je inlaatcombinatie moeten zitten.
Het rode bovenin is je uitkomende warm water voor je woning.
Het groene is je aanvoer en retour verwarming. Hierop zit je overstort (die van 3 bar)

Overige contacten woorden eigenlijk niet gebruikt. Dus diegene die bovenop zit bij jou en waar een overstort in zit, vind ik een vreemde positie. Omdat deze eigenlijk niet voor tapwater word gebruikt. Ik snap daarom ook wel waarom deze continu lekt, want de druk is bovenin het hoogste en waarschijnlijk ook hoger dan 3 bar.

Ik zou die als het zo is aangesloten zoals ik heb aangegeven(kan niet anders zien namelijk, (dat is dan juist) dan direct de overstort eruithalen en dan moet het juist wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Krissiejj schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk heb je dit vat. Blauw is je invoer koud water, Hierop zou je inlaatcombinatie moeten zitten.
Het rode bovenin is je uitkomende warm water voor je woning.
Het groene is je aanvoer en retour verwarming. Hierop zit je overstort (die van 3 bar)

Overige contacten woorden eigenlijk niet gebruikt. Dus diegene die bovenop zit bij jou en waar een overstort in zit, vind ik een vreemde positie. Omdat deze eigenlijk niet voor tapwater word gebruikt. Ik snap daarom ook wel waarom deze continu lekt, want de druk is bovenin het hoogste en waarschijnlijk ook hoger dan 3 bar.

Ik zou die als het zo is aangesloten zoals ik heb aangegeven(kan niet anders zien namelijk, (dat is dan juist) dan direct de overstort eruithalen en dan moet het juist wezen.
Dit lijkt wel op wat wij hebben inderdaad. En dan zit op het rode dus inderdaad een overstort. Dus dat ik jouw goed interpreteer.. die overstort hebben ze nu aangesloten op de afvoer zodat het water niet meer in de grond lekt maar die zou er dus gewoon helemaal af moeten en afgedopt moeten worden? Zodat je enkel de overstort hebt die ik rood omcirkeld heb op de foto en waar dus een 8bar dop op zit.

Dus het hele verhaal van 8bar vs 10bar is onzin? Tot zover de buurman dan :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Sorry ik kan dat morgen pas doen, ben niet ter plaatse nu. Zal ik nog even doen.

Bedoel je de afvoerbuis van koper? of welke bedoel je?
Die afvoerbuis die recent is aangelegd voor het oplossen van je “lekkage”.

En als het goed is heb je twee inlaatcombinaties, voor elke boiler één.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 14-08-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Dit lijkt wel op wat wij hebben inderdaad. En dan zit op het rode dus inderdaad een overstort. Dus dat ik jouw goed interpreteer.. die overstort hebben ze nu aangesloten op de afvoer zodat het water niet meer in de grond lekt maar die zou er dus gewoon helemaal af moeten en afgedopt moeten worden? Zodat je enkel de overstort hebt die ik rood omcirkeld heb op de foto en waar dus een 8bar dop op zit.

Dus het hele verhaal van 8bar vs 10bar is onzin? Tot zover de buurman dan :)

***members only***
Het rood omcirkelde is je inlaatcombinatie, die hoort in je koudwater naar je boiler te gaan.
Een overstort zit in een cv circuit, dat is het groen gemarkeerde, Maar als je een ecogeo warmtepomp hebt zit deze al in de pomp zelf.
Een tapwater circuit en cv circuit zijn 2 losse systemen. De spiraal in je vat (groene gedeelte) komt alleen door warmteoverdracht met elkaar in aanraking verder niet.
De overstort welke nu bovenin zit, hoort normaal in een cv circuit. Als je de boiler hebt zoals bovenstaande plaatje welke ik stuurde hoort deze er helemaal niet in omdat dit je tapwater is.

Dus hij mag er helemaal uit, want voor het tapwater circuit heb je je inlaatcombinatie al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 22:45
Ik zie iets teveel berichten over een lekkend vat. Misschien een idee om een apart topic te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Die afvoerbuis die recent is aangelegd voor het oplossen van je “lekkage”.

En als het goed is heb je twee inlaatcombinaties, voor elke boiler één.
Nee die zit inderdaad niet vast. Behalve zoals hij op de foto zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
Krissiejj schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Het rood omcirkelde is je inlaatcombinatie, die hoort in je koudwater naar je boiler te gaan.
Een overstort zit in een cv circuit, dat is het groen gemarkeerde, Maar als je een ecogeo warmtepomp hebt zit deze al in de pomp zelf.
Een tapwater circuit en cv circuit zijn 2 losse systemen. De spiraal in je vat (groene gedeelte) komt alleen door warmteoverdracht met elkaar in aanraking verder niet.
De overstort welke nu bovenin zit, hoort normaal in een cv circuit. Als je de boiler hebt zoals bovenstaande plaatje welke ik stuurde hoort deze er helemaal niet in omdat dit je tapwater is.

Dus hij mag er helemaal uit, want voor het tapwater circuit heb je je inlaatcombinatie al.
Top, morgen komt hij terug voor de verwarming. Hopelijk niet weer dezelfde vent die er niets van snapt maar dan laat ik mijn partner wel zeggen dat hij heel die overstort er vanaf haalt omdat deze onnodig is. Dit is inderdaad een extra vat voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik loop een beetje op de zaken vooruit want ik heb nog geen gesprek gehad met de kopersbegeleider, want bouwvak, maar ben toch benieuwd naar jullie expertise voordat ik het eerste gesprek met de kopersbegeleider aan ga.

Onze nog-te-bouwen woning krijgt ventilatiesysteem C, dus met een natuurlijke luchttoevoer via roosters in het raam en mechanische afvoer. Op de begane grond krijgen we vloerverwarming en nou blijkt het dat je comfortklachten kan ervaren doordat er koude lucht binnenstroomt via de roosters en deze niet direct wordt verwarmd zoals wel bijvoorbeeld het geval is met een traditionele radiator waarbij warme en koude lucht mengt. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Het blijkt ook dat in eerdere fases van het nieuwbouwproject bewoners deze comfortklachten inderdaad ervaren van woningen die een 2 jaar terug zijn opgeleverd. Bij één woning lijkt de bouwer (niet dezelfde bouwer als onze woning) uiteindelijk overstag gegaan en die heeft ClimaTop 60 elektronische ventilatieroosters geplaatst. Deze hebben een warmtestrip ingebouwd die de binnenkomende lucht verwarmt: https://www.nbd-online.nl...ronisch-ventilatierooster Naar ik begreep ging dit echter niet zonder slag of stoot en leidde dit tot veel weerstand van de bouwer. Volgens mij moet er ook elektra naar die strip toe dus dat is waarschijnlijk niet helemaal triviaal om aan te passen nadat de woning is opgeleverd. Om die reden wil ik dit in een vroeg stadium al aankaarten.

Nou ben ik benieuwd naar 1) of iemand ervaring heeft met systeem C ventilatie en hoe dat voelt i.c.m. vloerverwarming en 2) hoe ik het beste de plaatsing van de ClimaTop 60 roosters (of andere vergelijkbare roosters) kan aanvliegen bij de kopersbegeleider. Wie weet worden deze nu standaard wel geplaatst, maar ik reken er op van niet.

N.B. Ik begrijp dat systeem C achterhaald is ten opzichte van systeem D. Ik vind het jammer dat systeem D niet in de woning zit maar mijn vraag gaat dus niet over de voors-en-tegens van systeem C vs. D. Dat het systeem C er is is een gegeven waar ik niets aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Er zijn wel voors voor systeem c.
Zo heb je over het algemeen volgens mij een minder lawaaiige binnenunit. Minder kosten met filters te verschonen.

In onze vorige woning ook C gehad met VV. En al stoorde ik mezelf er niet zo aan, bezoek (vnl60+) vond het verschrikkelijk en wilde de roosters dicht hebben. En daar de crux: ze moeten juist open voor ventilatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat het een nieuw te bouwen huis is waarbij type C zal worden toegepast terwijl je eigenlijk opsomt waarom je dat niet wilt hebben. Met andere woorden, jij bent eigenaar en hebt voorkeur voor type D, waarom doe je dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
Jarno schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:05:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat het een nieuw te bouwen huis is waarbij type C zal worden toegepast terwijl je eigenlijk opsomt waarom je dat niet wilt hebben. Met andere woorden, jij bent eigenaar en hebt voorkeur voor type D, waarom doe je dat niet?
Je hebt door dat je in het projectbouw topic zit? Zo veel vrije keus heb je daar niet (anders dan niet kopen als je je zin niet krijgt. Ze gaan zo'n grote afwijking niet voor één woning ontwerpen, berekenen en uitvoeren.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:02
Tiuri schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:39:
Ik loop een beetje op de zaken vooruit want ik heb nog geen gesprek gehad met de kopersbegeleider, want bouwvak, maar ben toch benieuwd naar jullie expertise voordat ik het eerste gesprek met de kopersbegeleider aan ga.

Onze nog-te-bouwen woning krijgt ventilatiesysteem C, dus met een natuurlijke luchttoevoer via roosters in het raam en mechanische afvoer. Op de begane grond krijgen we vloerverwarming en nou blijkt het dat je comfortklachten kan ervaren doordat er koude lucht binnenstroomt via de roosters en deze niet direct wordt verwarmd zoals wel bijvoorbeeld het geval is met een traditionele radiator waarbij warme en koude lucht mengt. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Het blijkt ook dat in eerdere fases van het nieuwbouwproject bewoners deze comfortklachten inderdaad ervaren van woningen die een 2 jaar terug zijn opgeleverd. Bij één woning lijkt de bouwer (niet dezelfde bouwer als onze woning) uiteindelijk overstag gegaan en die heeft ClimaTop 60 elektronische ventilatieroosters geplaatst. Deze hebben een warmtestrip ingebouwd die de binnenkomende lucht verwarmt: https://www.nbd-online.nl...ronisch-ventilatierooster Naar ik begreep ging dit echter niet zonder slag of stoot en leidde dit tot veel weerstand van de bouwer. Volgens mij moet er ook elektra naar die strip toe dus dat is waarschijnlijk niet helemaal triviaal om aan te passen nadat de woning is opgeleverd. Om die reden wil ik dit in een vroeg stadium al aankaarten.

Nou ben ik benieuwd naar 1) of iemand ervaring heeft met systeem C ventilatie en hoe dat voelt i.c.m. vloerverwarming en 2) hoe ik het beste de plaatsing van de ClimaTop 60 roosters (of andere vergelijkbare roosters) kan aanvliegen bij de kopersbegeleider. Wie weet worden deze nu standaard wel geplaatst, maar ik reken er op van niet.

N.B. Ik begrijp dat systeem C achterhaald is ten opzichte van systeem D. Ik vind het jammer dat systeem D niet in de woning zit maar mijn vraag gaat dus niet over de voors-en-tegens van systeem C vs. D. Dat het systeem C er is is een gegeven waar ik niets aan kan doen.
Ik heb hier ervaring mee, maar met een nieuwbouw huis van bijna 20 jaar geleden. Toen was dat de norm. Ik vraag me af welk energielabel jouw nieuwe woning heeft. De roosters in de woonkamer hebben we standaard dicht. Ook t.a.v. geluid een betere optie. Bij het keukenraam is staat het rooster wel open. In de zomer hebben we schuifdeuren open staan. Verder prima mee te leven, maar is niet echt van deze tijd qua energiezuinigheid…
Mijn ervaring is dat de koperbegeleider hier weinig verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Draakje5 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:54:
Er zijn wel voors voor systeem c.
Zo heb je over het algemeen volgens mij een minder lawaaiige binnenunit. Minder kosten met filters te verschonen.

In onze vorige woning ook C gehad met VV. En al stoorde ik mezelf er niet zo aan, bezoek (vnl60+) vond het verschrikkelijk en wilde de roosters dicht hebben. En daar de crux: ze moeten juist open voor ventilatie...
Thanks, dat is nuttig om te weten. Ik denk dat het mij ook niet zo zal storen, maar dat is natuurlijk lastig in te schatten. Die ventilatieroosters met verwarmingstrip kunnen wellicht wel een nette tussenoplossing zijn.
Jarno schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:05:
Naar mijn mening is het kopen van een huis altijd een afweging tussen verschillende factoren. Dit weegt voor ons niet zwaar genoeg om het huis niet te nemen. Dan kan ik dit realistisch gezien gewoon als minpunt benoemen en proberen in oplossingen te denken? Volgens mij is het vervangen van het ventilatiesysteem een gigantische klus, maar als ik het mis heb dan hoor ik dat graag.
Bas.013 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:09:
[...]
Ik heb hier ervaring mee, maar met een nieuwbouw huis van bijna 20 jaar geleden. Toen was dat de norm. Ik vraag me af welk energielabel jouw nieuwe woning heeft. De roosters in de woonkamer hebben we standaard dicht. Ook t.a.v. geluid een betere optie. Bij het keukenraam is staat het rooster wel open. In de zomer hebben we schuifdeuren open staan. Verder prima mee te leven, maar is niet echt van deze tijd qua energiezuinigheid…
Mijn ervaring is dat de koperbegeleider hier weinig verstand van heeft.
Definitief label moet volgens mij nog bepaald worden, maar het voorlopig label is A++. Het is ook een project met in totaal honderden woningen waarvan denk ik inmiddels zo'n 70-80% al opgeleverd is, de eerste huizen in 2018. Ik ga het wel proberen bij de kopersbegeleider aan te kaarten en dan kijken we wel hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Laatst online: 12:56
ThePsycho schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:08:
[...]

Je hebt door dat je in het projectbouw topic zit? Zo veel vrije keus heb je daar niet (anders dan niet kopen als je je zin niet krijgt. Ze gaan zo'n grote afwijking niet voor één woning ontwerpen, berekenen en uitvoeren.
Weet ik maar bij ons kon ik gewoon kiezen voor een type C of D. Als je maar wat meer geld neertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Jarno schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Weet ik maar bij ons kon ik gewoon kiezen voor een type C of D. Als je maar wat meer geld neertelde.
Als dat zou kunnen dan zou ik het zeker doen, maar ik verwacht van niet het staat namelijk niet in de gepubliceerde optielijsten. Ook iets om met de kopersbegeleider te bespreken. Volgens mij is de bouwvak eind deze week klaar in midden Nederland dus ik hang maandag direct aan de telefoon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jarno schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Ons huis moet nog gebouwd worden maar zal (helaas) ook type C krijgen.

Ik heb nagevraagd of type D mogelijk is, maar dat is volgens de bouwer niet mogelijk.

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024

Vanuit het project krijgen wij deurenset van Berkvens. Diverse pakketten kon je afnemen. En vervolgens kun je via mijndeur alles naar wens samenstellen. Beneden doen we inbouw, boven opbouw. Het zijn uiteindelijk maar deuren. Maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Hout was een factor 3 duurder voor zowel de kozijnen en deuren. Ik zie persoonlijk de toegevoegde waarde niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Dj-sannieboy schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:57:
[...]

Ons huis moet nog gebouwd worden maar zal (helaas) ook type C krijgen.

Ik heb nagevraagd of type D mogelijk is, maar dat is volgens de bouwer niet mogelijk.
Lees: heeft de bouwer geen zin in (voor de hierboven genoemde reden; alle berekeningen en tekeningen opnieuw voor één woning). De kosten gaat hij er waarschijnlijk niet uit halen of hij moet het dusdanig hoog aanprijzen dat mensen het toch niet afnemen.
Tiuri schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:28:
Volgens mij is het vervangen van het ventilatiesysteem een gigantische klus, maar als ik het mis heb dan hoor ik dat graag.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij wil je daar niet aan beginnen. In een standaard type D woning zitten alle kanalen van de WTW/luchtvoorziening in de plafonds/muren. Als je dat achteraf moet doen, moet je door je net opgeleverde woning over alle veridepingen kanalen gaan infrezen. Volgens mij kan dat überhaupt niet bouwtechnisch, zoveel wegfrezen dat er behoorlijke kanalen in kunnen.
Dan kom je uit op kanalen over de plafonds/door de muren heen. Ziet er ook niet uit.
En dan hebben we het niet over één buisje, maar zowel afvoer als toevoer. In alle ruimtes minimaal een toevoer, in de badkamer en toilet een afvoer en in de woonkamer een toevoer of 4-5 en in de keuken een afvoer van 2+. Als keuken en woonkamer gescheiden zijn, moeten zowel afvoer/toevoer hier ook.
Daarnaast moeten er berekeningen gemaakt worden voor de capaciteit, plaatsing van de gaten/ventielen en grote van WTW unit. Dakdoorvoer of twee erbij.

Impressie van Google gevist:
Afbeeldingslocatie: https://maken.wikiwijs.nl/generated/s960x720_69bfc795ecba5a9746247fea3a3276c44b159fb2.png

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 15-08-2024 01:25 ]

• Tiuri
@Source90 bedankt voor de bevestiging, dat is dus wat ik zelf al dacht en waarom ik de discussie systeem C vs. systeem D eigenlijk niet wilde voeren.. Het gaat 99.99% zeker niet kunnen in ons huis, dus wil ik weten wat dan het next-best-thing is voor een systeem C ventilatiesysteem. Ik vind die ClimaTop 60 elektronische ventilatieroosters wel interessant, dan heb je nog steeds geen systeem D maar als dat netjes tijdens de bouw al wordt geplaatst ben je wellicht in ieder geval van die comfort klachten af.

Iemand ervaring met die ClimaTop 60 roosters? Het lijkt nog niet eerder besproken in het topic.

EDIT: Vond nog wel de handleiding van die ClimaTop 60 roosters: https://www.duco.eu/Wes/C...))_635354818849343134.pdf

Ik krijg zelf ook een Duco silentbox (vorige week over gepost) als mechanische ventilatieunit, dus dit zou wel compatibel moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Tiuri op 15-08-2024 02:03 ]

• Blihi
PrixV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Top, morgen komt hij terug voor de verwarming. Hopelijk niet weer dezelfde vent die er niets van snapt maar dan laat ik mijn partner wel zeggen dat hij heel die overstort er vanaf haalt omdat deze onnodig is. Dit is inderdaad een extra vat voor tapwater.
Ik bedoelde foto's waarop het hele leidingtraject in beeld is.

Het lijkt alsof deze boiler niet standaard aangesloten is, maar als hygieneboiler. Maar zeker weet ik dat niet.

Ik zie bijvoorbeeld niet goed hoe de koud water van de inlaatcombinatie naar de boiler gaat.

Dat is wel belangrijk voor de beveiligingen. Ik zou er even een apart topic voor maken als ik hou was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 18:26
Onz huidige huis uit 2018 heeft type C.
We hebben nog gewoon oude radiators, geen vloerverwarming, maar de radiators zijn ook al minimaal uitgerust. Opwarmen van het huis duurt in de winter helaas lang. Radiators zijn niet van die bakbeesten als het ooit waren.

In de keuken hebben we, door de opstelling van de keuken, geen radiator onder het raam met de roosters.

Het is inderdaad een oncomfortabele koude tocht helaas..... zeker als je staat te koken.

Aan de woonkamer kant is het, ondanks radiator onder het raam, amper beter.

Het huis is gewoon netjes 20, 21 graden, we gebruiken amper gas, maar er is koude tocht.

Schoonouders en mijn vrouw doen inderdaad vaak de roosters dicht. Ik merk het binnen 30 minuten aan de hoofdpijn die ik krijg, dus gooi ze dan weer open. Ontstaat daardoor steeds een spelletje van welke roosters afhankelijk van windrichting open kunnen.

In nieuwe huis krijgen we type D..

• Blihi
@PrixV Als ik probeer de leidingen te volgen op jouw foto's, dan lijkt het alsof de koud water op de bovenkant van de spiraal aangesloten is. Warm water komt onder uit de spiraal.

Dat betekent dat dit een zogenaamde hygieneboiler is.
De boiler is niet gevuld met tapwater, zoals meestal het geval is, maar de boiler is gevuld met CV water. Als er warm water vraag is, strooms het koud water door de spiraal van boven naar beneden en wordt het tapwater opgewarmd met het CV water.

De aangesloten leidingen zijn dan als het goed is als volgt: Bovenop CV aanvoer, Rechtsonder CV retour, rechts midden warm water, rechts boven koud water aanvoer. De beveiliging van 3 bar is dan correct. Immers, het CV circuit heeft een druk van 1,5 a 2 bar. Die 3 bar is dus puur er beveiliging en is eigenlijk niet noodzakelijk in een systeem waar water nooit kan gaan koken.
In dat geval zou het zomaar kunnen dat de klep simpelweg kapot is.

Bij een aansluiting als SWW boiler zouden de aansluitingen zijn: Bovenop warm water, rechtsonder koud water aanvoer, rechts midden CV retour, rechtsboven CV aanvoer. In dat geval is die beveiliging van 3 bar incorrect.

Mochten de aangesloten leidingen anders zijn, dus en andere combinatie van aanvoer en retouren, dan is er iets goed mis in de installatie en dan zou ik er even een externe installateur bij halen om ernaar te kijken en een rapportje op te maken.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23

Wat betreft je eerste vraag, wij hebben ook type C omdat de bouwer niet aan type D wou beginnen, met vloerverwarming/koeling. Bevalt prima, maar afgelopen winter vond mijn vriendin de koude val op de bank wel erg vervelend. De bank staat naast plafondhoge ramen op de begane grond. Dat rooster daar vervolgens op half open gezet en het gordijn er gewoon voor gehouden, dan merk je er praktisch niets van. En misschien dat het deze winter sowieso beter bij ons gaat aangezien ik pas op het eind van de winter besloot de instellingen te controleren van de vloerverwarming, die bleek met 45 graden te verwarmen en daardoor na een kwartier alweer af te slaan... Tot zover LTV en de belofte van de installateur dat het goed ingeregeld is.

Wat betreft je 2de vraag, mocht het niet mogelijk zijn vanuit de bouw direct te regelen, kan je misschien wel loze leidingen laten plaatsen in de hoeken of dag van de kozijnen. Dat hebben wij ook bij de buitenkant laten doen voor screens, maar kan mij voorstellen dat het aan de binnenkant net zo goed mogelijk is om electra netjes weg te werken.

• Wolly
  • Niet online

Met (minimaal) 170kWh verbruik per rooster per jaar loopt het wel snel op, je verwarmt immers met COP 1.

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 23:25

In ons huidige huis uit 2017 hebben we ook type C ventilatie en vloerverwarming beneden. De koude lucht ervaar ik totaal niet, misschien alleen als het buiten erg koud is, maar verder niet. Het ligt denk ik ook aan je raambekleding. Wij hebben jaloezieën in de keuken en vitrage/gordijnen aan woonkamerzijde. Dus de echte tocht voelen we sowieso niet.

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
In ons vorige huis (BJ 2016) hadden we ook ventilatie type C en op de begane grond vloerverwarming. Ik had nooit zoveel last van koude luchtstroom (de bank stond ook niet rechtstreeks onder een rooster, dat scheelt misschien ook wel wat). Mijn man is wel een beetje een koukleum dus die wilde de roosters nog weleens dichtdoen en dan zette ik alles weer open :'). We hadden destijds van die duo rolgordijnen en als er een flinke wind stond bewogen deze wel heen en weer, kan eventueel irritant zijn :P

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Met (minimaal) 170kWh verbruik per rooster per jaar loopt het wel snel op, je verwarmt immers met COP 1.
De BENG gaat het ook niet leuk vinden. prima te doen als je een enkel huis aan het bouwen bent , maar in een project gaan ze daar doorgaans niet aan beginnen.

• miezziej
miezziej schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:42:
Wij zitten zonder zonnepanelen (met bodemwarmtepomp) op 64% hernieuwbare energie volgens het energielabel (A+++).
Gisteren zijn er zonnepanelen geplaatst, dus ik heb een mailtje gestuurd naar de inspecteur of het label daarop aangepast kan worden, wie weet :P
Gisteren ons A++++ label in de mail ontvangen :9. Nu 134,4% hernieuwbare energie :+

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:09
miezziej schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Gisteren ons A++++ label in de mail ontvangen :9. Nu 134,4% hernieuwbare energie :+
Zijn de zonnepanelen bij je na oplevering geplaatst of wel door de aannemer van het project?

• miezziej
svenie3000 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Zijn de zonnepanelen bij je na oplevering geplaatst of wel door de aannemer van het project?
Na oplevering in eigen beheer.
Via het project kregen we helemaal geen zonnepanelen, kon je wel afnemen voor +/- 1.000 per zonnepaneel. Dat vonden we te duur, dus hebben we achteraf 20 zonnepanelen laten plaatsen voor een fractie van de prijs. Mailtje naar de inspecteur om te vragen of dat toegevoegd kon worden aan ons energielabel, en dat was geen probleem O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 21:55
Ons huis komt uit 2021, vrijstaand en ventilatie type C en VV. Wij ervaren geen koude luchtstromen. Onze roosters zitten wel boven plafondhoge ramen dus wel tegen het plafond aan.
Wij hebben dan wel weer mechanische ventilatie die CO2 gestuurd is. Hierdoor lijkt het erop dat er van binnen niet te hard aangezogen word als het niet nodig is misschien dat dat wel iets is wat je met de bouwer kan overleggen.

Verder zetten we alleen de roosters dichter als de wind er echt pal op staat tijdens zwaar weer. Maar dat is dan voor het lawaai.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 20:26
miezziej schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Na oplevering in eigen beheer.
Via het project kregen we helemaal geen zonnepanelen, kon je wel afnemen voor +/- 1.000 per zonnepaneel. Dat vonden we te duur, dus hebben we achteraf 20 zonnepanelen laten plaatsen voor een fractie van de prijs. Mailtje naar de inspecteur om te vragen of dat toegevoegd kon worden aan ons energielabel, en dat was geen probleem O+
Bij ons vroeg de inspecteur 200 euro voor herziening van de energielabel. Er moest namelijk allerlei werk verricht worden en dat zou 2 uur in beslag nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Ik heb ervaring met type C(+) in combinatie met vloerverwarming en wat mij betreft is dat veel fijner dan type D.

Toevoer gaat inderdaad via roosters bij de ramen. 's Winters "valt" de koude buitenlucht dan langs het raam naar beneden naar de vloer. Als je met blote voeten bij het raam gaat staan voel je dat. Om die reden zorg je ervoor dat de vloerlussen die langs die ramen lopen een iets hoger debiet krijgen: je stookt de vloer daar eigenlijk iets warmer dan in de rest van de ruimte. Dit is relatief, want de vloerverwarming krijgt van de WP echt maar water tussen de 25 en 33 graden, dus denk niet meteen aan enorme verschillen.

Ik heb geen adaptieve roosters, dat is overkill. In plaats daarvan heb ik wel een zonale type-C ventilatie. Ik heb 3 zones: De woonkamer/keuken, de badkamer en de bovenverdieping. De woonkamer/keuken en de bovenverdieping worden op CO2 gestuurd, de badkamer op vocht (dat maakt het C+) door middel van drie kleppen in de ventilatieunit (Ducobox Focus).

De basisventilatie is heel laag en pas als het nodig is wordt het ventilatiedebiet verhoogd. Daardoor heb je zo min mogelijk warmteverlies. CO2 wordt bijvoorbeeld alleen hoger als er veel mensen in de ruimte zijn. Maar die mensen produceren ook warmte (een mens produceert zo'n 100 tot 150 Watt warmte). Dus de venitlatie gaat omhoog, maar er is ook extra "verwarming".

In de badkamer heb ik een afstandsbediening. Bij het douchen zetten we de ventilatie even maximaal (10 minuten). Daarna gaat de ventilatie weer automatisch. Daardoor hebben we nooit condens op de muren.

Het grootste nadeel van een type D systeem is dat elke bouwfout direct onherstelbaar is en dat er fouten gemaakt worden is zeker. Als je naar type D wilt, dan zou ik zorgen dat je alle ventilatieslangen in een aparte ruimte laat uitkomen en daar de verbindingen maakt, dus geen ingestorte vertakkingen hebt. Als er dan iets mis zit is dat soms nog te herstellen.

• PrixV
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:03:
@PrixV Als ik probeer de leidingen te volgen op jouw foto's, dan lijkt het alsof de koud water op de bovenkant van de spiraal aangesloten is. Warm water komt onder uit de spiraal.

Dat betekent dat dit een zogenaamde hygieneboiler is.
De boiler is niet gevuld met tapwater, zoals meestal het geval is, maar de boiler is gevuld met CV water. Als er warm water vraag is, strooms het koud water door de spiraal van boven naar beneden en wordt het tapwater opgewarmd met het CV water.

De aangesloten leidingen zijn dan als het goed is als volgt: Bovenop CV aanvoer, Rechtsonder CV retour, rechts midden warm water, rechts boven koud water aanvoer. De beveiliging van 3 bar is dan correct. Immers, het CV circuit heeft een druk van 1,5 a 2 bar. Die 3 bar is dus puur er beveiliging en is eigenlijk niet noodzakelijk in een systeem waar water nooit kan gaan koken.
In dat geval zou het zomaar kunnen dat de klep simpelweg kapot is.

Bij een aansluiting als SWW boiler zouden de aansluitingen zijn: Bovenop warm water, rechtsonder koud water aanvoer, rechts midden CV retour, rechtsboven CV aanvoer. In dat geval is die beveiliging van 3 bar incorrect.

Mochten de aangesloten leidingen anders zijn, dus en andere combinatie van aanvoer en retouren, dan is er iets goed mis in de installatie en dan zou ik er even een externe installateur bij halen om ernaar te kijken en een rapportje op te maken.
Ik zal morgen eens kijken of ik goede foto's kan maken. Het is een beetje moeilijk voor mij om deze zaken in te schatten. Hopelijk wordt het dan wat duidelijker.

De verwarming is getest door de fixed temperatuur omhoog te zetten en toen sloeg hij wel aan. Dit is echter iets wat wij niet kunnen en mogen van Epuclon dus de monteur heeft die weer omlaag gezet. Een opstookprotocol kunnen we dus nu niet uitvoeren. Hopelijk geeft dat geen problemen maar het is goed om te weten dat de verwarming het wel gaat doen zodra de temperatuur onder de 20 graden komt.

• PrixV

Wij wonen nu nog in een huurhuis met VV en ventilatie type C. Wij hebben ze eigenlijk altijd dicht omdat ik vooral het geluid van buiten zeer irritant vind als ze open staan. Daardoor weet ik niet hoeveel last je hebt van de koude luchtstroom.

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:11
Ik heb een vraag mbt isolatie van de buizen en koppelingen van mijn warmtepomp en bij de verdelers in het geval van koelen met een warmtepomp. Al diverse weken gaat het koelen naar tevredenheid en is de begane grond ca 22,5 graden en de slaapkamers ca 23 graden binnentemp (icm screens). Op de zolder ligt geen vloerverwarming maar hier is wel de warmtepomp geïnstalleerd. Op zolder is het al snel 25 a 26 graden. Nu deze week met een relatieve luchtvochtigheid van ca 70 a 75% in mijn woning en op zolder is er veel condens op de leidingen ontstaan. Is dat op onderstaande leidingen een probleem? En wat mbt alle koppelingen etc

Indien isolatie nodig is, Welk advies kunnen jullie mij geven qua type materiaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MPQwj9MIQ9913vwHDCPTcgI3Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIVW77x31iCGNmZQ5PSlZhUi.jpg?f=fotoalbum_large

• Blihi
martijn1p schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:41:
Ik heb een vraag mbt isolatie van de buizen en koppelingen van mijn warmtepomp en bij de verdelers in het geval van koelen met een warmtepomp. Al diverse weken gaat het koelen naar tevredenheid en is de begane grond ca 22,5 graden en de slaapkamers ca 23 graden binnentemp (icm screens). Op de zolder ligt geen vloerverwarming maar hier is wel de warmtepomp geïnstalleerd. Op zolder is het al snel 25 a 26 graden. Nu deze week met een relatieve luchtvochtigheid van ca 70 a 75% in mijn woning en op zolder is er veel condens op de leidingen ontstaan. Is dat op onderstaande leidingen een probleem? En wat mbt alle koppelingen etc

Indien isolatie nodig is, Welk advies kunnen jullie mij geven qua type materiaal?

[Afbeelding]
Wat fijn om een installatie te zien zonder parallelbuffer, maar met een nette schakelbuffer.

Condens kan op deze leidingen geen kwaad. Er is met deze temperaturen ook bijna niets aan te doen. Met welke watertemperatuur werkt de WP op dit moment? Goede kans dat het dauwpunt rond de 19 graden licht, dus als je dan met 18 graden water werkt krijg je al condens. Het is gewoonweg extreem vochtig weer.

Als je denkt aan isoleren, besef dan dat dit een erg lastige klus is. De CV buizen moeten volledig dampdicht afgesloten worden. Dat betekent dat je ze moet inpakken in Armaflex en alle naden moet lijmen. Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.

Je bent goedkoper uit als je bij deze WP even een luchtontvochtiger zet die je op dit soort dagen aanzet en een keer per dag leeg gooit. Of je maakt zelfs even een aansluiting op de riolering.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 15-08-2024 13:21 ]

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
martijn1p schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:41:

[Afbeelding]
Stel deze vraag eens in het l/w w/w warmtepomp topic zou ik zeggen.

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:11
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Wat fijn om een installatie te zien zonder parallelbuffer, maar met een nette schakelbuffer.

Condens kan op deze leidingen geen kwaad. Er is met deze temperaturen ook bijna niets aan te doen. Met welke watertemperatuur werkt de WP op dit moment? Goede kans dat het dauwpunt rond de 19 graden licht, dus als je dan met 18 graden water werkt krijg je al condens. Het is gewoonweg extreem vochtig weer.

Als je denkt aan isoleren, besef dan dat dit een erg lastige klus is. De CV buizen moeten volledig dampdicht afgesloten worden. Dat betekent dat je ze moet inpakken in Armaflex en alle naden moet lijmen. Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.

Je bent goedkoper uit als je bij deze WP even een luchtontvochtiger zet die je op dit soort dagen aanzet en een keer per dag leeg gooit. Of je maakt zelfs even een aansluiting op de riolering.
Mbt schakelbuffer, wil je hier een dieper op ingaan voor een leek? Goede tip mbt de ontvochtiger.

ATAG warmtepomp staat ingesteld (vaste aanvoertemp) op 19graden momenteel bij koelen. Deze al opgeschroefd van 18 (ondergrens) naar 19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
martijn1p schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Mbt schakelbuffer, wil je hier een dieper op ingaan voor een leek? Goede tip mbt de ontvochtiger.
Water komt vanuit de vloer eerst terug dat grijze vat in en gaat vanuit daar de WP in. Op die manier heb je een grote hoeveelheid water in het systeem zitten en dat helpt de WP 's winters als het heel koud is bij het ontdooien (op de echt koude dagen doet de WP dat elke 45 minuten ofzo), zonder dat je dat direct merkt in de vloer. Zo hoort het!
ATAG warmtepomp staat ingesteld (vaste aanvoertemp) op 19graden momenteel bij koelen. Deze al opgeschroefd van 18 (ondergrens) naar 19.
18 is best redelijk en ja, dan kun je wat condens krijgen bij deze luchtvochtigheden. Niets om je zorgen over te maken en zeker niet bij kunststof leidingen.

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Ik heb ervaring met type C(+) in combinatie met vloerverwarming en wat mij betreft is dat veel fijner dan type D.

Toevoer gaat inderdaad via roosters bij de ramen. 's Winters "valt" de koude buitenlucht dan langs het raam naar beneden naar de vloer.
Tuurlijk joh......alleen je voelt gewoon op minstens 1m van het raam nog gewoon de tocht. Die lucht valt echt niet zomaar naar beneden, en de roosters zitten natuurlijk ook bijna altijd ver boven ooghoogte.

Het is gewoon lekker goedkoop, met vaak tocht, extra geluid en meer stof binnen als gevolg.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker_BE op 15-08-2024 14:25 ]

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 23:25
Tweaker_BE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Tuurlijk joh......alleen je voelt gewoon op minstens 1m van het raam nog gewoon de tocht. Die lucht valt echt niet zomaar naar beneden, en de roosters zitten natuurlijk ook bijna altijd ver boven ooghoogte.

Het is gewoon lekker goedkoop, met vaak tocht en extra geluid als gevolg.
Denk dat het echt per huis verschilt, want wij hebben daar dus echt 0 last van. Heb je dan niks voor de ramen? Geluid horen we wel, maar ik ervaar daar geen (over)last van

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Arwen. schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:25:
[...]
Denk dat het echt per huis verschilt, want wij hebben daar dus echt 0 last van. Heb je dan niks voor de ramen? Geluid horen we wel, maar ik ervaar daar geen (over)last van
Hoezo iets voor de ramen? Gordijnen die in de winter alleen 's avonds dicht gaan. Je roosters dek je natuurlijk standaard niet af.

Maar ik heb in voldoende huizen/appartementen met beide systemen gewoond. En afhankelijk waar je zit is de tocht gewoon altijd in meer of mindere mate aanwezig. En geluidsoverlast is er ook gewoon, in praktijk heeft niemand die mooie akoestische roosters.

Maar zoals gezegd, type-c is een stuk goedkoper en makkelijker te realiseren.

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Water komt vanuit de vloer eerst terug dat grijze vat in en gaat vanuit daar de WP in. Op die manier heb je een grote hoeveelheid water in het systeem zitten en dat helpt de WP 's winters als het heel koud is bij het ontdooien (op de echt koude dagen doet de WP dat elke 45 minuten ofzo), zonder dat je dat direct merkt in de vloer. Zo hoort het!
Een buffervat is er vooral als je systeem te weinig waterinhoud heeft.
Als je hele huis is voorzien van vloerverwarming is het vaak niet nodig.

Daarnaast merk ik (geen buffervat) echt niets van een verlaging van de vloertemperatuur bij een defrost, de vloer reageert veel en veel trager op temperatuurswijzigingen van de buizen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Tweaker_BE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Hoezo iets voor de ramen? Gordijnen die in de winter alleen 's avonds dicht gaan. Je roosters dek je natuurlijk standaard niet af.

Maar ik heb in voldoende huizen/appartementen met beide systemen gewoond. En afhankelijk waar je zit is de tocht gewoon altijd in meer of mindere mate aanwezig. En geluidsoverlast is er ook gewoon, in praktijk heeft niemand die mooie akoestische roosters.

Maar zoals gezegd, type-c is een stuk goedkoper en makkelijker te realiseren.
En al heb je die mooie akoestische roosters wel (ondergetekende), ze werken maar matig. Ik ben bezig om over te stappen naar type D en ga de roosters dicht stoppen met geluidsdempend materiaal.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

miezziej schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Dat is toevallig, ik ook :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Blihi
Tweaker_BE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Ik voel die tocht waar je het over hebt niet, maar goed, jij blijkbaar wel.

Zoveel tocht is er ook niet, want het afzuigdebiet is behoorlijk laag vanwege de sturing op CO2.
Het is gewoon lekker goedkoop, met vaak tocht, extra geluid en meer stof binnen als gevolg.
Stof? Ja, dat moet dan wel ergens vandaan komen. Als je naast een zandweg woont kan ik me dat voorstellen, maar hier valt dat allemaal wel mee hoor. Ons huidige huis is veel minder stoffig dan het vorige, met name vanwege de vloerverwarming. Radiatoren zorgen voor veel meer stof.

Geluid is wel een punt. Als je daar gevoelig voor bent moet je voor akoestische roosters kiezen, of inderdaad voor type D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:20
Blihi schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Ik voel die tocht waar je het over hebt niet, maar goed, jij blijkbaar wel.

Zoveel tocht is er ook niet, want het afzuigdebiet is behoorlijk laag vanwege de sturing op CO2.

[...]

Stof? Ja, dat moet dan wel ergens vandaan komen. Als je naast een zandweg woont kan ik me dat voorstellen, maar hier valt dat allemaal wel mee hoor. Ons huidige huis is veel minder stoffig dan het vorige, met name vanwege de vloerverwarming. Radiatoren zorgen voor veel meer stof.

Geluid is wel een punt. Als je daar gevoelig voor bent moet je voor akoestische roosters kiezen, of inderdaad voor type D.
En dan hopen dat type D goed gedaan is en niet een geluidsbrug vormt… :)

Ik ga volgende woning Type D proberen, voor de ervaring en de geluiden van buiten.

• Tiuri
Bedankt voor alle input wat betreft vloerverwarming en type C. Goed om te weten dat eventuele comfortklachten van systeem C toch varieren van persoon-tot-persoon of misschien van huis-tot-huis en dat niet iedereen dit als een groot minpunt ervaart. Dat blijft toch lastig met een nieuwbouwhuis, je weet niet hoe het is totdat je er woont :) dus ervaringen zijn heel waardevol, zeker omdat ik nog nooit eerder over ventilatiesystemen heb nagedacht..

Als ik naar de foto's van een eerder gebouwd identiek huis kijk in het project op Funda zie ik ook maar één rooster in wat bij ons de woonkamer wordt. De bank zal daar zeker ook minimaal een meter van dat rooster vandaan staan, dus wat dat betreft vallen de eventuele comfortklachten hopelijk mee. De woonkamer staat in verbinding met de keuken en daar zitten 2 roosters, maar ik denk dat ik meer frisse koude lucht in de keuken juist wel prettig vind. De lucht uit de keuken moet zo'n 10 meter overbruggen voordat deze in de woonkamer is, dus dat zal prima zijn.

De woning wordt trouwens ook geleverd met stadsverwarming. Ik kan mij voorstellen dat de watertemperatuur voor de VV met de stadsverwarming hoger ligt dan met een warmtepomp, en dat dit weer effect kan hebben of er comfortklachten worden ervaren?

Ik zal ook nog wel goed kijken naar het ClimaTop 60 rooster. Ik snap dat het extra energieverbruik niet ideaal is, maar als het goed is slaat die verwarmingsstrip alleen aan als het koud is buiten en kan je handmatig hem ook aan- en uitzetten. Dan kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen hem buiten de wintermaanden om uit te zetten. Het is uiteindelijk in meer of mindere mate een lapmiddel, maar kan wellicht wel effectief zijn om de comfortklachten te verhelpen mocht het echt nodig zijn.

• Farmerwood
  • Niet online
Ben jij toevallig ook man, koukleum en doe je altijd de ventilatieroosters bij @miezziej thuis dicht? :+

• Farmerwood
  • Niet online
Hier ook een nieuwbouwhuis (2021) met Ventilatie type-C en vloerverwarming.
Wij ervaren ook weinig tocht klachten van de roosters, maar de aannemer heeft dan ook een puinzooi van de ventilatie gemaakt. Dus kan maar zo dat we daardoor ook nauwelijks luchtstroom ervaren.

Vooral geluid is irritant merken wij. In de keuken hebben we een schuifpui naar de tuin van 3.6m breed met rooster over de hele breedte. Je kan gewoon een normaal gesprek voeren met mensen die in de tuin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Farmerwood schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Ben jij toevallig ook man, koukleum en doe je altijd de ventilatieroosters bij @miezziej thuis dicht? :+
ja, nee, en ja >:)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Wolly
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:07:

Vooral geluid is irritant merken wij. In de keuken hebben we een schuifpui naar de tuin van 3.6m breed met rooster over de hele breedte. Je kan gewoon een normaal gesprek voeren met mensen die in de tuin zitten.
Dat is wel een flink nadeel, mensen die voor je huis langslopen of staan kunnen dus ook alles van binnen horen?

• Draakje5
Wij hadden een voortuin van 2 meter en een achterom van 10 woningen langs het huis lopen. Bij het vorige huis.

De ventilatieroosters waren wel zeer irritant vanwege geluiden. Als ik dat nu vergelijk met onze huidige woning met type D ventilatie dan hoor ik vrijwel niks van buiten. Eergister was er niet eens iets hoorbaar van de 'storm' .

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 15-08-2024 19:40 ]

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 13:53
Hopelijk kunnen mede tweakers helpen met onderstaande vraag.

Voor onze nieuwbouwwoning willen wij in de toekomst in de tuin een schuur/overkapping/buitenverblijf bouwen. Nu kunnen wij bij de achtergevel een 50mm mantelbuis laten aanleggen zodat we die daarna kunnen verlengen. De vraag is of je een YMVK-as (4x6mm) en (S)F/UTP grondkabel door dezelfde mantelbuis mag trekken. Internetbronnen geven aan dat dit volgens NEN1010 niet is toegestaan vanwege mogelijke kortsluiting en oververhitting terwijl anderen aan geven dat dit prima kan. Daar speekt men vaak echter niet over grondkabels maar over gewone, minder geisoleerde kabels. Als beide kabels dermate geïsoleerd zijn zou dat dan problemen kunnen opleveren? De mantelbuis tot aan wanneer de kabels weer gesplitst lopen is ca. 25m.

• Source90
Black! schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:03:
Hopelijk kunnen mede tweakers helpen met onderstaande vraag.

Voor onze nieuwbouwwoning willen wij in de toekomst in de tuin een schuur/overkapping/buitenverblijf bouwen. Nu kunnen wij bij de achtergevel een 50mm mantelbuis laten aanleggen zodat we die daarna kunnen verlengen. De vraag is of je een YMVK-as (4x6mm) en (S)F/UTP grondkabel door dezelfde mantelbuis mag trekken. Internetbronnen geven aan dat dit volgens NEN1010 niet is toegestaan vanwege mogelijke kortsluiting en oververhitting terwijl anderen aan geven dat dit prima kan. Daar speekt men vaak echter niet over grondkabels maar over gewone, minder geisoleerde kabels. Als beide kabels dermate geïsoleerd zijn zou dat dan problemen kunnen opleveren? De mantelbuis tot aan wanneer de kabels weer gesplitst lopen is ca. 25m.
Ja, zeker door een mantelbuis van die diameter is dat geen probleem, helemaal als je een shielded foil versie pakt zoals je zelf al aangeeft.
Pagina: 1 ... 306 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.