Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
Ik zag eerder voorbijkomen dat het verzwaren van een warmtepomp mogelijk voor kosten aannemer is bij een bad? Omdat het hun verantwoordelijkheid is om aan de bengnorm te voldoen. Werkt dat hetzelfde met een uitbouw?
Als dat beschreven staat wel. Meestal iets als: bij deze optie kan het voorkomen dat installatie verzwaard moet worden, kosten worden achteraf doorberekend. Vaak kan dit nog tot 6 maanden na 'datum x / bouwfase x'
perspectivebass schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:04:
Bij ons werd er beng berekening gemaakt waarna eventuele aanvullende (verplichte) maatregelen voor eigen kosten kwamen.

Dit princiepen wordt bij ons ook toegepast op de meterkast. Als er een extra aardlek nodig is is dat voor kosten van de koper.
Precies, die extra opties van de meterkast kun je beter in je begroting meenemen. Standaard krijg je vaak een meterkast die te klein is, behalve als je 0 extra groepen nodig hebt. Je hebt dan de optie vergroten meterkast nodig en ook extra aardlek. Kan zomaar 500+ kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:32
PrixV schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:16:
Nou de lekkage is eindelijk gefixt. Hij zei dat er normaal geen afvoer hoeft op een boilervat maar ik was er gelukkig zelf niet bij maar mijn partner. Sinds dat we de tijdelijke emmer met trechter eraan hadden aangesloten werd het al niet meer nat onder het buffervat.
De verwarming doet het nog steeds niet. Komen ze als het goed is maandag of dinsdag voor terug want de verwarming slaat aan maar vervolgens gebeurt er niks en verwarmt hij niet. To be continued.

[Afbeelding]
Ben even benieuwd wat hier uit komt;)
Is dit een vat alleen voor tapwater?

[ Voor 6% gewijzigd door Krissiejj op 09-08-2024 11:30 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:58
Vendetta_X schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Als dat beschreven staat wel. Meestal iets als: bij deze optie kan het voorkomen dat installatie verzwaard moet worden, kosten worden achteraf doorberekend. Vaak kan dit nog tot 6 maanden na 'datum x / bouwfase x'

[...]

Precies, die extra opties van de meterkast kun je beter in je begroting meenemen. Standaard krijg je vaak een meterkast die te klein is, behalve als je 0 extra groepen nodig hebt. Je hebt dan de optie vergroten meterkast nodig en ook extra aardlek. Kan zomaar 500+ kosten.
De meterkast is op zich groot genoeg maar de groepenkast waarschijnlijk niet :+ (dat leverde bij ons spraakverwarring op met de aannemer)
De extra groepenkast die we nodig hebben kost bij ons €320 en de extra aardlekschakelaar €410.
Je hebt ze allebei nodig maar ze stonden als aparte posten op de meerwerklijst, dan lijkt het minder te kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Krissiejj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Ben even benieuwd wat hier uit komt;)
Is dit een vat alleen voor tapwater?
Is een extra buffervat voor warm water van 300L. We hebben een geïntegreerd vat van 165L en deze is extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:32
PrixV schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Is een extra buffervat voor warm water van 300L. We hebben een geïntegreerd vat van 165L en deze is extra.
Maar dan heb je alleen een inlaatcombinatie nodig als ik het goed heb. Welke is aangesloten aan een afvoer

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Krissiejj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Maar dan heb je alleen een inlaatcombinatie nodig als ik het goed heb. Welke is aangesloten aan een afvoer
Dit gaat mij helaas boven mijn technische pet. Het feit was wel dat er water lekte uit het overdrukventiel en sinds we daar een trechter op aansloten de lekkage verholpen was. Nu heeft hij er een koperen buis op aangesloten en lekt het ook niet meer.

Beide hebben een overdrukventiel en degene van de warmtepomp was wel al aangesloten op de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Bij het installeren van de laadpaal kwamen de monteurs er achter dat ik blijkbaar een 1-fase omvormer heb op mijn zonnepanelen. Ze vonden het maar vreemd in een A++++ huis. Kan in de TO ook niks vinden over welk soort omvormer, dus ik heb er mee te dealen. Ben wel benieuwd of het inderdaad zo ongebruikelijk is. Alleen de huizen in ons project die boven de 4kw opbrengst zitten, hebben een 3-fase variant gekregen zo lijkt het.

Het meest ongebruikelijke is dat er wel een automaat voor 3-fase, inclusief bedrading voor is aangesloten. Maar dat lijkt me gewoon te zijn omdat Pietje niet weet wat Klaasje op komt hangen tijdens de bouw, en er dan maar van uit gaat dat het op 3-fase aansluiten in de meterkast altijd zal werken.

[ Voor 26% gewijzigd door twi op 09-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
Ik zag eerder voorbijkomen dat het verzwaren van een warmtepomp mogelijk voor kosten aannemer is bij een bad? Omdat het hun verantwoordelijkheid is om aan de bengnorm te voldoen. Werkt dat hetzelfde met een uitbouw?
Vanuit een waarborgfonds zijn vaak eisen voor de hoeveelheid warm water. Per persoon en douche/bad.

In mijn geval was de door ons niet gekozen optie voor een groter SWW vat (achteraf dom!) uiteindelijk verplicht door garantiefonds en dus gratis. Buren die wel de optie gekozen hadden hebben zelfde vat maar wel betaald.

Maar dat was op basis van het aantal kamers (=personen) en niet op basis van bad.

Lees de informatie van je garantiefonds eropna.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

twi schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:15:
Bij het installeren van de laadpaal kwamen de monteurs er achter dat ik blijkbaar een 1-fase omvormer heb op mijn zonnepanelen. Ze vonden het maar vreemd in een A++++ huis. Kan in de TO ook niks vinden over welk soort omvormer, dus ik heb er mee te dealen. Ben wel benieuwd of het inderdaad zo ongebruikelijk is. Alleen de huizen in ons project die boven de 4kw opbrengst zitten, hebben een 3-fase variant gekregen zo lijkt het.

Het meest ongebruikelijke is dat er wel een automaat voor 3-fase, inclusief bedrading voor is aangesloten. Maar dat lijkt me gewoon te zijn omdat Pietje niet weet wat Klaasje op komt hangen tijdens de bouw, en er dan maar van uit gaat dat het op 3-fase aansluiten in de meterkast altijd zal werken.
Super logisch dat je een 1 fase omvormer hebt onder de 4kW want goedkoper.

Een 3 fase omvormer voegt ook helemaal niets toe aan duurzaamheid. De omvormers van je buren zitten op de andere fases. De fase volgorde wisselen per huis. Er is daarom op wijk/straat niveau uitwisseling (middeling) van energie tussen de fases. Het net merkt geen verschil. En daarom saldeert de energiemeter in de meterkast verplicht (wettelijk) over de fases.

Als jij de wasdroger aanzet als de zon schijnt en de droger zit op een andere fase dan je panelen dan blijft je teller op 0 staan. En terecht, want de energie komt (gemiddeld) van je buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Super logisch dat je een 1 fase omvormer hebt onder de 4kW want goedkoper.

Een 3 fase omvormer voegt ook helemaal niets toe aan duurzaamheid. De omvormers van je buren zitten op de andere fases. De fase volgorde wisselen per huis. Er is daarom op wijk/straat niveau uitwisseling (middeling) van energie tussen de fases. Het net merkt geen verschil. En daarom saldeert de energiemeter in de meterkast verplicht (wettelijk) over de fases.

Als jij de wasdroger aanzet als de zon schijnt en de droger zit op een andere fase dan je panelen dan blijft je teller op 0 staan. En terecht, want de energie komt (gemiddeld) van je buurman.
Hoe wisselt de fase volgorde per huis als heel de straat een 3 fase aansluiting heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Wolly schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Hoe wisselt de fase volgorde per huis als heel de straat een 3 fase aansluiting heeft?
Jij: 1-2-3
Buurman links: 2-3-1
Daarnaast: 3-1-2
En daarnaast weer 1-2-3

Enzovoort.

Als alle huizen gelijk zijn en de panelen op fase 1 hebben (gelijke meterkast in projectbouw komt veel voor) dan zitten ze dus vanuit het net gezien op 1, dan 2, dan 3 en daarnaast weer op 1.

Jouw fase “1” is niet dezelfde als die van de buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Als een aannemer roept dat iets niet kan, kan het dan echt niet of heeft ie er gewoon geen zin in?

Wij willen een deel van de leiding schacht op de wc gebruiken om dingetjes in te bouwen (toiletpapier opslag, wc borstel). Dat was allemaal onmogelijk. Terwijl ze er wel een ups320 indrukken.

Waarom ze dan niet rekening kunnen houden met een blokje van 60x30 hadden ze geen antwoord op. ‘Kon gewoon niet’.

Ene badkamerzaak offreert ons een plafondhoge douchewand met u profielen aan zij, projectleverancier wil dat alleen als we helemaal rondom profielen van 4cm dik nemen.

De ene badkamerzaak offreert een gefreesde nis, projectbadkamerzaak houdt voet bij stuk dat er een voorzetwand voor moet. Terwijl het een binnenmuur betreft.

Ik krijg sterk de indruk dat ze (projectleverancier) helemaal geen badkamer willen leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door YKla op 09-08-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:17:
Als een aannemer roept dat iets niet kan, kan het dan echt niet of heeft ie er gewoon geen zin in?

Wij willen een deel van de leiding schacht op de wc gebruiken om dingetjes in te bouwen (toiletpapier opslag, wc borstel). Dat was allemaal onmogelijk. Terwijl ze er wel een ups320 indrukken.

Waarom ze dan niet rekening kunnen houden met een blokje van 60x30 hadden ze geen antwoord op. ‘Kon gewoon niet’.

Ene badkamerzaak offreert ons een plafondhoge douchewand met u profielen aan zij, projectleverancier wil dat alleen als we helemaal rondom profielen van 4cm dik nemen.

De ene badkamerzaak offreert een gefreesde nis, projectbadkamerzaak houdt voet bij stuk dat er een voorzetwand voor moet. Terwijl het een binnenmuur betreft.

Ik krijg sterk de indruk dat ze (projectleverancier) helemaal geen badkamer willen leveren.
Zelfde bij ons, vanuit project kon er niets. Bij eigen aannemer/afbouw kon het allemaal wel voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
YKla schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:17:

Hier hetzelfde. Indeling omgooien in de badkamer kon ab-so-luut niet vanwege kanaalplaatvloeren. Uiteindelijk casco laten opleveren en wel indeling omgewisseld. Geen enkel probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
PrixV schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Hier hetzelfde. Indeling omgooien in de badkamer kon ab-so-luut niet vanwege kanaalplaatvloeren. Uiteindelijk casco laten opleveren en wel indeling omgewisseld. Geen enkel probleem geweest.
Is wel wat voor te zeggen, maar ook een beetje inflexibiliteit van aannemers ja. Hier lopen er uitsparingen voor de badkamerleidingen in de kanaalplaatvloer. Want: mag niet te dicht bij vloerverwarming liggen enz. Er valt wel eea te verplaatsen, maar sommige plekken waren dus mogelijk onmogelijk, omdat anders de warm+koud te dicht bij de VV leiding komt of afvoer niet meer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Is wel wat voor te zeggen, maar ook een beetje inflexibiliteit van aannemers ja. Hier lopen er uitsparingen voor de badkamerleidingen in de kanaalplaatvloer. Want: mag niet te dicht bij vloerverwarming liggen enz. Er valt wel eea te verplaatsen, maar sommige plekken waren dus mogelijk onmogelijk, omdat anders de warm+koud te dicht bij de VV leiding komt of afvoer niet meer past.
Klopt ook maar bij de bouwer kon letterlijk niets en in de praktijk kon het gewoon wel. Ze willen vooral niet teveel afwijken van standaard want dan gaan dingen gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 13:58
Wij hebben zojuist een opgeleverd nieuwbouw appartement gekocht. Nu ligt er vloerverwarming en koeling in het gehele appartement, maar we willen graag een kookeiland plaatsen. Weet iemand hoe diep de vloerverwarming in een zwevende dekvloer ligt en of ik er sleuven in kan laten frezen voor waterleiding en elektriciteit? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ronald_0302 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:41:
Wij hebben zojuist een opgeleverd nieuwbouw appartement gekocht. Nu ligt er vloerverwarming en koeling in het gehele appartement, maar we willen graag een kookeiland plaatsen. Weet iemand hoe diep de vloerverwarming in een zwevende dekvloer ligt en of ik er sleuven in kan laten frezen voor waterleiding en elektriciteit? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Nee. Waterleiding mag je sowieso niet boven op je vloerverwarming leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 13:58
Draakje5 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Nee. Waterleiding mag je sowieso niet boven op je vloerverwarming leggen.
Dankjewel voor je reactie. Dan blijft de vraag over hoe diep ligt de vloerverwarming en kan ik wel elektriciteit infrezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

ronald_0302 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Dan blijft de vraag over hoe diep ligt de vloerverwarming en kan ik wel elektriciteit infrezen?
Heel ondiep. Je kunt niets infrezen.

Bij mij is het ongeveer 5cm afgaande op foto’s bouw.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 10-08-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
vliegnerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Heel ondiep. Je kunt niets infrezen.

Bij mij is het ongeveer 5cm afgaande op foto’s bouw.
En hier zijn er bovenop de vloerverwarming ook nog elektraleidingen geplaatst, die liggen dus nog minder dan 5cm diep.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Beter kun je een vloerverwarmingsvrije zone aanvragen bij je aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Mogelijk is er ergens documentatie waar de leidingen precies liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Draakje5 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:29:
Beter kun je een vloerverwarmingsvrije zone aanvragen bij je aannemer.
Uit het bericht kan je halen dat het appartement al is opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:58
PrixV schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Hier ook hetzelfde. Douche en wastafel verwisselen van plaats kon ab-so-luut niet om dezelfde reden. Bij een ander project van dezelfde bouwer (en architect) is de badkamer identiek maar daar zijn ze standaard wel verwisseld (en wel logisch geplaatst)
In de whatsapp group van ons rijtje van 8 woningen blijkt nu dat meerdere buren dit ook gevraagd hebben en dat 2 ervan het toch voor elkaar hebben gekregen.
Ben er doodziek van eigenlijk. Ongelooflijk wat een willekeur :( :( :(
Les geleerd: je moet net zo lang doorzeuren tot ze toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blurk62 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Hier ook hetzelfde. Douche en wastafel verwisselen van plaats kon ab-so-luut niet om dezelfde reden. Bij een ander project van dezelfde bouwer (en architect) is de badkamer identiek maar daar zijn ze standaard wel verwisseld (en wel logisch geplaatst)
In de whatsapp group van ons rijtje van 8 woningen blijkt nu dat meerdere buren dit ook gevraagd hebben en dat 2 ervan het toch voor elkaar hebben gekregen.
Ben er doodziek van eigenlijk. Ongelooflijk wat een willekeur :( :( :(
Les geleerd: je moet net zo lang doorzeuren tot ze toegeven.
Dat is wel serieus nog erger.. dat anderen het dan wel voor elkaar hebben gekregen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:37
Wij weten sinds een tijdje dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning. We hebben het huis gekocht met verdere gezinsuitbreiding in gedachte. Daar hoort naar mijn mening een grotere badkamer en een aparte wc op de 1e verdieping bij. Nou zie ik als leek geen andere optie dan de WC naar slaapkamer 3 te verplaatsen, mits dit technisch mogelijk is uiteraard (slaapkamer 3 wordt dan een werkkamer en de zolder wordt opgedeeld in 2 slaapkamers en een technische ruimte).

We hebben tot nu toe alleen een 'nieuwbouwgesprek' gehad met de makelaar. We konden bij haar terecht met vragen over meerwerk, maar deze vraag kon ze niet beantwoorden. Door de laatste opmerkingen hier over de inflexibiliteit van bouwers begin ik hem toch een beetje te knijpen. Wij hebben namelijk meer plannen die niet tot de standaard behoren.

Wat zijn jullie ervaringen met het afwijken van het standaard meerwerk? Kan dit überhaupt? De standaardlijst bij ons is in ieder geval vrij beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMU6TZ7nocWlmxpibQmS6vuGod4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TmmfOIOVItUnfgBKwGEAbIQp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:13
De zytholoog schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:33:
Wij weten sinds een tijdje dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning. We hebben het huis gekocht met verdere gezinsuitbreiding in gedachte. Daar hoort naar mijn mening een grotere badkamer en een aparte wc op de 1e verdieping bij. Nou zie ik als leek geen andere optie dan de WC naar slaapkamer 3 te verplaatsen, mits dit technisch mogelijk is uiteraard (slaapkamer 3 wordt dan een werkkamer en de zolder wordt opgedeeld in 2 slaapkamers en een technische ruimte).

We hebben tot nu toe alleen een verkoopgesprek gehad met de makelaar. We konden bij haar terecht met vragen over meerwerk, maar deze vraag kon ze niet beantwoorden. Door de laatste opmerkingen hier over de inflexibiliteit van bouwers begin ik hem toch een beetje te knijpen. Wij hebben namelijk meer plannen die niet tot de standaard behoren.

Wat zijn jullie ervaringen met het afwijken van het standaard meerwerk? Kan dit überhaupt? De standaardlijst bij ons is in ieder geval vrij beperkt.

[Afbeelding]
Hoe groot is het project? Over het algemeen geld hoe groter het project hoe kleiner de flexibiliteit.

Buiten dat speelt ook de aannemer een grote rol. Voor hem is het meerwerk vaak hetgene waar hij het meeste aan verdiend. Maar er zijn er ook die liefst niets met de koper te maken hebben en dus niet afwijken van wat er op de standaard lijst staat.

Ik zat in een klein project, 20 woningen die veel al verschillend waren. In overleg met de aannemer was (bijna) alles mogelijk. Andere indeling, afwijkende deuren, uitbouwen, het kon allemaal. Maar dat ging uiteindelijk fout ivm de vergunning, er kwam een bouwstop, aannemer ging failliet, en de laatste huizen werden na 2 jaar stilstand pas afgebouwd.

Dus tenzij, projectontwikkelaar, aannemer, project grote, regio etc. over een komen met jouw project zijn ervaringen van anderen alleen dat: ervaringen. Je kunt er in jouw situatie maar heel weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:42
Wij hebben zojuist het eerste gesprek met de 'wooncoach' gehad. Eigenlijk super leuk. Binnenkort de gesprekken met de keukenboer en badkamerspecialist binnen het project. Tijd om mezelf even voor te stellen via de opening post.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door RozeDwergbanaan op 11-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:40

twu

We hebben tot nu toe alleen een 'nieuwbouwgesprek' gehad met de makelaar. We konden bij haar terecht met vragen over meerwerk, maar deze vraag kon ze niet beantwoorden. Door de laatste opmerkingen hier over de inflexibiliteit van bouwers begin ik hem toch een beetje te knijpen. Wij hebben namelijk meer plannen die niet tot de standaard behoren.

[Afbeelding]
Je ziet inderdaad vaak dat afwijken van het standaard meestal niet mogelijk is en als het wel mogelijk is een behoorlijke meerprijs bij komt kijken. Wat je meestal kan doen is het casco laten opleveren en na oplevering door een derde laten uitvoeren. Technisch gezien zie ik trouwens niet echt een oplossing om de WC te verplaatsen aangezien er overal vloerverwarming wordt gelegd. Tenzij als je met de bouwer kan afspreken om bepaalde plekken niet te leggen, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
Dronium schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Hoe groot is het project? Over het algemeen geld hoe groter het project hoe kleiner de flexibiliteit.

Buiten dat speelt ook de aannemer een grote rol. Voor hem is het meerwerk vaak hetgene waar hij het meeste aan verdiend. Maar er zijn er ook die liefst niets met de koper te maken hebben en dus niet afwijken van wat er op de standaard lijst staat.

Ik zat in een klein project, 20 woningen die veel al verschillend waren. In overleg met de aannemer was (bijna) alles mogelijk. Andere indeling, afwijkende deuren, uitbouwen, het kon allemaal. Maar dat ging uiteindelijk fout ivm de vergunning, er kwam een bouwstop, aannemer ging failliet, en de laatste huizen werden na 2 jaar stilstand pas afgebouwd.

Dus tenzij, projectontwikkelaar, aannemer, project grote, regio etc. over een komen met jouw project zijn ervaringen van anderen alleen dat: ervaringen. Je kunt er in jouw situatie maar heel weinig mee.
Bedankt voor je reactie! Het gaat om zo'n 20 woningen, maar het is een fase in een groter project. Er komt steeds een straatje bij als het ware. Wij zijn nu een van de laatste straatjes.

Als ik je zo hoor dan vermoed ik dat onze opties beperkt zullen zijn. Zoals gezegd zijn de standaardopties al beperkt en de woningen die worden gebouwd zijn steeds een variant op dezelfde woning. Op het oog zie ik bij de reeds gerealiseerde woningen ook geen afwijkingen van het standaardmeerwerk. Hopelijk verkleint dit wel de kans op problemen met vergunningen en een bouwstop etc. Wat moet dat vervelend zijn geweest!

Mijn vader is in de veronderstelling dat hij tijdens de bouw nog dingen voor me kan regelen op de bouwplaats zelf, zoals bijvoorbeeld een mantelbuis erbij laten stoppen richting de losstaande garage. Zo deed hij dat 30 jaar geleden, ik denk niet dat het zo nog werkt. We gaan het zien, maar ik ga er maar vanuit dat er weinig 'geregeld' kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
twu schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Je ziet inderdaad vaak dat afwijken van het standaard meestal niet mogelijk is en als het wel mogelijk is een behoorlijke meerprijs bij komt kijken. Wat je meestal kan doen is het casco laten opleveren en na oplevering door een derde laten uitvoeren. Technisch gezien zie ik trouwens niet echt een oplossing om de WC te verplaatsen aangezien er overal vloerverwarming wordt gelegd. Tenzij als je met de bouwer kan afspreken om bepaalde plekken niet te leggen, maar dat lijkt me sterk.
Daar was ik al bang voor. Bij Kopen Zonder Kijken worden WC's en badkamers zomaar van de ene naar de andere plek verplaatst. Inmiddels ben ik er wel achter dat het allemaal niet zo simpel is ;).

De WC zou in de nieuwe situatie recht boven de meterkast komen. Biedt dat nog mogelijkheden voor de afvoer misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
De zytholoog schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor je reactie! Het gaat om zo'n 20 woningen, maar het is een fase in een groter project. Er komt steeds een straatje bij als het ware. Wij zijn nu een van de laatste straatjes.

Als ik je zo hoor dan vermoed ik dat onze opties beperkt zullen zijn. Zoals gezegd zijn de standaardopties al beperkt en de woningen die worden gebouwd zijn steeds een variant op dezelfde woning. Op het oog zie ik bij de reeds gerealiseerde woningen ook geen afwijkingen van het standaardmeerwerk. Hopelijk verkleint dit wel de kans op problemen met vergunningen en een bouwstop etc. Wat moet dat vervelend zijn geweest!

Mijn vader is in de veronderstelling dat hij tijdens de bouw nog dingen voor me kan regelen op de bouwplaats zelf, zoals bijvoorbeeld een mantelbuis erbij laten stoppen richting de losstaande garage. Zo deed hij dat 30 jaar geleden, ik denk niet dat het zo nog werkt. We gaan het zien, maar ik ga er maar vanuit dat er weinig 'geregeld' kan worden.
Als je vader dat probeert op het juiste moment in de bouw, met een dienblad broodjes kroket (en zelfs nog de mantelbuis meenemen) kan je het wellicht voor elkaar krijgen.
Je kan de mantelbuis bijvoorbeeld hier halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 11-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
De zytholoog schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Daar was ik al bang voor. Bij Kopen Zonder Kijken worden WC's en badkamers zomaar van de ene naar de andere plek verplaatst. Inmiddels ben ik er wel achter dat het allemaal niet zo simpel is ;).

De WC zou in de nieuwe situatie recht boven de meterkast komen. Biedt dat nog mogelijkheden voor de afvoer misschien?
Meterkasten zijn tegenwoordig zo klein mogelijk, daar ga je denk ik geen plek vinden om alles aan de kant te plaatsen voor een behoorlijke afvoerleiding.
Zou ook de afvoer niet door de meterkast naar beneden willen wanneer er een lekkage optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Wij hebben een brede pui op het zuidwesten. Het bestaat uit 8 glaspanelen van elk 90cm breed over de gehele hoogte (262cm). Glaspanelen zijn hr+++.

We krijgen volgend jaar een warmtepomp (lus in de grond) warm/koud. Dat zal wat verlichting brengen maar ik vroeg mij af wat ik nog kan doen om de hitte buiten te houden. Temp in de woonkamer komt in de zomer niet onder 25 graden, ook niet als we 's nachts luchten.

Ik denk aan simpele zonwering aan de buitenzijde, o.a. van die oplossingen met zuignappen.

Kan dit op hr+++ ivm risico thermische breuk?

Kan ik ook bv zo'n simpel zonwerend doek van 4x3 voor een deel vd pui hangen? Alles om die tijdelijke hitte een beetje te kunnen managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
Diablow schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:37:
Mogelijk is er ergens documentatie waar de leidingen precies liggen?
nee daar is een heel ander topic over

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
GustavSan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:15:
Wij hebben een brede pui op het zuidwesten. Het bestaat uit 8 glaspanelen van elk 90cm breed over de gehele hoogte (262cm). Glaspanelen zijn hr+++.

We krijgen volgend jaar een warmtepomp (lus in de grond) warm/koud. Dat zal wat verlichting brengen maar ik vroeg mij af wat ik nog kan doen om de hitte buiten te houden. Temp in de woonkamer komt in de zomer niet onder 25 graden, ook niet als we 's nachts luchten.

Ik denk aan simpele zonwering aan de buitenzijde, o.a. van die oplossingen met zuignappen.

Kan dit op hr+++ ivm risico thermische breuk?

Kan ik ook bv zo'n simpel zonwerend doek van 4x3 voor een deel vd pui hangen? Alles om die tijdelijke hitte een beetje te kunnen managen.
Thermische breuk ontstaat volgens mij alleen als de binnenzijde gedeeltelijk wordt afgedekt, van buiten zou dat geen probleem zijn.
HR+++ houdt alleen omgevingswarmte tegen, de warmte die je nu hebt is directe zinstarling, dat moet je inderdaad buiten blokkeren, al doe je het met zuignappen en een laken van de kringloop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:46

[Afbeelding]
Wij hebben bij de kopersbegeleiding deze optie gekregen (was niet standaard) koste iets van 2500 euro (exclusief tegels), hou er wel rekening mee dat de wc relatief klein is en er waarschijnlijk geen fonteintje in past. Je zou dan bijv. Kunnen kiezen voor een minder diep toilet (kost uiteraard ook weer meer)

Edit: foto toegevoegd
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Lupadi op 11-08-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Voor de oprit twijfel ik tussen grind en tegels. Mijn voorkeur neigt naar tegels maar dat is ook gelijk een stuk duurder. Grind is betaalbaarder maar denk ik ook minder fijn met fietsen etc.

Heeft iemand hier ervaring met grind op de oprit? Hoe bevalt dit?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:23
Strider schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:50:
Voor de oprit twijfel ik tussen grind en tegels. Mijn voorkeur neigt naar tegels maar dat is ook gelijk een stuk duurder. Grind is betaalbaarder maar denk ik ook minder fijn met fietsen etc.

Mijn overburen hebben het en het grind vind je door heel de straat 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
perspectivebass schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Mijn overburen hebben het en het grind vind je door heel de straat 🤓
Dat is waarschijnlijk geen grind maar split.
Bij ons ligt er zelden grind op straat, buurman met split veegt bijna dagelijks.

Tijdje geleden over hetzelfde onderwerp onderstaande foto geplaatst:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Source90 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Dat is waarschijnlijk geen grind maar split.
Bij ons ligt er zelden grind op straat, buurman met split veegt bijna dagelijks.

Tijdje geleden over hetzelfde onderwerp onderstaande foto geplaatst:

***members only***
Je hebt gelijk is inderdaad split bij de overbuurman!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla

Tegels zijn duurder en ook gevoeliger voor inzakken ivm lokale druk. Grind en split moet je of heel goed opsluiten anders vind je ze op straat (en in huis onder je schoen, met alle gevolgen van dien). Wij hebben gewoon antraciete klinkers genomen. Bevalt prima.

Je kunt natuurlijk ook een combinatie van de 3 doen: klinkers voor je parkeerplaats met een tegel en grind looppad ernaast oid. Of bijvoorbeeld zoiets https://www.slimbestraten.../large/11758_yhd9dgs7.jpg (ook handig voor de vrouw 🤡

[ Voor 17% gewijzigd door YKla op 11-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
YKla schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Tegels zijn duurder en ook gevoeliger voor inzakken ivm lokale druk. Grind en split moet je of heel goed opsluiten anders vind je ze op straat (en in huis onder je schoen, met alle gevolgen van dien). Wij hebben gewoon antraciete klinkers genomen. Bevalt prima.

Je kunt natuurlijk ook een combinatie van de 3 doen: klinkers voor je parkeerplaats met een tegel en grind looppad ernaast oid.
Zou het omdraaien. Stenen voor je pad (staat met een gemiddeld mens ongeveer 80-100kg op) en grind (wat je niet onder de schoenen zal vinden) als parkeerplek.

Zeker als er anderhalf tot boven de twee ton aan auto op staat, wil je niet dat je tegels op die plekken verzakken tegenover de rest.
Hier af en toe een kuiltje in het grind (ondanks puin dichte onderlaag en grind roosters). Beetje harken en het ligt weer recht.
Wij hebben ook wat zakken grind extra afgenomen om aan te vullen wanneer nodig.

Met de EV die tegenwoordig bij een gemiddelde nieuwbouw woning staat, ga je toch al snel richting onderheien voor tegels.
Ligt wel aan de grond natuurlijk. Wij hebben veengrond wat zakt waar je bij staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 11-08-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
Lupadi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Wij hebben bij de kopersbegeleiding deze optie gekregen (was niet standaard) koste iets van 2500 euro (exclusief tegels), hou er wel rekening mee dat de wc relatief klein is en er waarschijnlijk geen fonteintje in past. Je zou dan bijv. Kunnen kiezen voor een minder diep toilet (kost uiteraard ook weer meer)

Edit: foto toegevoegd

***members only***
Begrijp ik het goed dat de optie niet in de meerwerklijst stond, maar uiteindelijk op vraag van jullie toch mogelijk was? Ik weet niet hoelang het bij jullie geleden is, maar de prijs valt me alleszins mee! Het geeft in de badkamer net de extra ruimte die we willen en een aparte wc heb ik altijd een pluspunt gevonden. Dat de WC klein is nemen we voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:43

Voordeel van grind is ook dat het water doorlaat naar de bodem, wat beter is bij hevige regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
Source90 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:23:
[...]
Als je vader dat probeert op het juiste moment in de bouw, met een dienblad broodjes kroket (en zelfs nog de mantelbuis meenemen) kan je het wellicht voor elkaar krijgen.
Je kan de mantelbuis bijvoorbeeld hier halen.
Bedankt voor de tip. Als we het niet via meerwerk kunnen regelen dan gaan we het gewoon proberen bij de bouw. Het is in Brabant, dus het worden worstenbroodjes ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

vliegnerd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Jij: 1-2-3
Buurman links: 2-3-1
Daarnaast: 3-1-2
En daarnaast weer 1-2-3

Enzovoort.

Als alle huizen gelijk zijn en de panelen op fase 1 hebben (gelijke meterkast in projectbouw komt veel voor) dan zitten ze dus vanuit het net gezien op 1, dan 2, dan 3 en daarnaast weer op 1.

Jouw fase “1” is niet dezelfde als die van de buurman.
Qua prijs kosten die omvormers retail niet zo veel meer of minder, heb ik gezien door de typen die in de wijk zijn neergezet te vergelijken. Al zal elke twee tientjes per woning wel op kunnen tellen en ze qua inkoop mogelijk goedkoper zijn omdat het minder populaire spullen zijn.

Met mijn beperkte verstand hierover, klinkt het wel als een oplossing voor een probleem dat zelf wordt gecreeerd. Het lijkt mij toch veel handiger om een geheel project waarin alles over 3 fase aansluitingen beschikt, ook qua zonnepanelen op 3 fasen aan te sluiten zodat je dat hele wisseltrucje niet hoeft uit te voeren?

Lijkt me ook veel overzichtelijker bij onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door twi op 11-08-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Qua prijs kosten die omvormers retail niet zo veel meer of minder, heb ik gezien door de typen die in de wijk zijn neergezet te vergelijken. Al zal elke twee tientjes per woning wel op kunnen tellen en ze qua inkoop mogelijk goedkoper zijn omdat het minder populaire spullen zijn.

Met mijn beperkte verstand hierover, klinkt het wel als een oplossing voor een probleem dat zelf wordt gecreeerd. Het lijkt mij toch veel handiger om een geheel project waarin alles over 3 fase aansluitingen beschikt, ook qua zonnepanelen op 3 fasen aan te sluiten zodat je dat hele wisseltrucje niet hoeft uit te voeren?

Lijkt me ook veel overzichtelijker bij onderhoud.
Dat hangt af van je opbrengst van je panelen want slechts 4 panelen hebben dermate weinig opwek dat dat inefficiënt is op 3-fase. De installatie bepaalt dus of je 1 of een 3-fase omvormer krijgt.

Je zal zien wat hierboven al gezegd is dat fase verdeling sowieso plaats vindt over de woningen heen.

@Strider ik heb een combinatie van grote tegels met grind. Dat is met veel regenval prettig inderdaad en met de fiets gaat het nog wel maar stepjes van de kinderen kun je beter tot aan de stoep gewoon rijden en dan pas steppen.

Staat hier wel een foto tussen:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 11-08-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV

Wij hebben perzikstenen voor de oprit. Valt me heel erg mee hoeveel er buiten de oprit terecht komt. Soms een enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

twi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Met mijn beperkte verstand hierover, klinkt het wel als een oplossing voor een probleem dat zelf wordt gecreeerd. Het lijkt mij toch veel handiger om een geheel project waarin alles over 3 fase aansluitingen beschikt, ook qua zonnepanelen op 3 fasen aan te sluiten zodat je dat hele wisseltrucje niet hoeft uit te voeren?.
Die wisseltruc is niet alleen voor panelen. Dat zijn is voor alles. Want anders staan alle wasmachines op dezelfde fase, alle ovens enz.

Die fases wisselen is gewoon standaard elektriciteits net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

vliegnerd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Die wisseltruc is niet alleen voor panelen. Dat zijn is voor alles. Want anders staan alle wasmachines op dezelfde fase, alle ovens enz.

Die fases wisselen is gewoon standaard elektriciteits net.
Goed dat ik niet in de elektrotechniek werk dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09 08:04
PrixV schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Wij hebben perzikstenen voor de oprit. Valt me heel erg mee hoeveel er buiten de oprit terecht komt. Soms een enkele.
Zou je hier een foto van willen delen? Benieuwd hoe dat eruit ziet. Hoe bevalt dat verder? Ben er nog niet over uit wat wij met onze oprit gaan doen. Willen graag wat natuurlijks zoals sedum of perziksteen, gecombineerd met tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
Philonie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Zou je hier een foto van willen delen? Benieuwd hoe dat eruit ziet. Hoe bevalt dat verder? Ben er nog niet over uit wat wij met onze oprit gaan doen. Willen graag wat natuurlijks zoals sedum of perziksteen, gecombineerd met tegels.
Members only:

Het bevalt echt mega goed. Hebben al 1,5 jaar in onze tuin nu een proefpakketje gehad om te zien hoe het zich hield en ziet er nog mooi uit. Als oprit en voortuin werkt het voor nu ook perfect. Ja met een kinderwagen is het denk ik niet ideaal maar daar hebben we een tegel-pad voor vanaf de andere poort.
Vind het vooral sfeervol en minder kil ogen dan grind omdat het van natuurlijk materiaal gemaakt is. Inclusief alle voordelen ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

[Afbeelding]
Zo zou ik het doen. Het lijkt er alleen op dat je een VV verdeler op je overloop hebt zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORFYu14dA2xvGwjNiMCi2Yb7Atw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UszfnTuL9b1UPcNHpGuVHkC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09 08:04
PrixV schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

***members only***

Het bevalt echt mega goed. Hebben al 1,5 jaar in onze tuin nu een proefpakketje gehad om te zien hoe het zich hield en ziet er nog mooi uit. Als oprit en voortuin werkt het voor nu ook perfect. Ja met een kinderwagen is het denk ik niet ideaal maar daar hebben we een tegel-pad voor vanaf de andere poort.
Vind het vooral sfeervol en minder kil ogen dan grind omdat het van natuurlijk materiaal gemaakt is. Inclusief alle voordelen ervan.
Dankje! Dat ziet er inderdaad mooi uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

Ja hoor. Op deze manier uitgevoerd. Ligt er nu ongeveer 1 maand. Erg tevreden mee.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:46
De zytholoog schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Begrijp ik het goed dat de optie niet in de meerwerklijst stond, maar uiteindelijk op vraag van jullie toch mogelijk was? Ik weet niet hoelang het bij jullie geleden is, maar de prijs valt me alleszins mee! Het geeft in de badkamer net de extra ruimte die we willen en een aparte wc heb ik altijd een pluspunt gevonden. Dat de WC klein is nemen we voor lief.
Klopt, was wel wat gedoe omdat de wc eigenlijk “te klein” is maar het past dus zal wel los lopen.
Bij ons zijn ze op dit moment aan het bouwen maar hebben de optie gekregen eind 2022/begin 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:16
*knip*
1 plek is voldoende

[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 13-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:05

[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niet welke aannemer jullie hebben en hoe flexibel die is. Maar wat is de achterliggende wens van een aparte wc op de eerste. (Gewoon nieuwsgierig)
Ik ga ervanuit dat jullie op de begane grond ook een losse wc hebben. Dus in het geval van een bezette badkamer is er een wc beschikbaar. In bijna alle (meerlaagse) woningen zie je nmaast een losse wc, de wc en badkamer gecombineerd. Is ook natuurlijk wel makkelijk bij de ochtend-/avondroutine als je tussendoor niet van ruimte hoeft te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
jvdmeer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:04:
[...]

Ik weet natuurlijk niet welke aannemer jullie hebben en hoe flexibel die is. Maar wat is de achterliggende wens van een aparte wc op de eerste. (Gewoon nieuwsgierig)
Ik ga ervanuit dat jullie op de begane grond ook een losse wc hebben. Dus in het geval van een bezette badkamer is er een wc beschikbaar. In bijna alle (meerlaagse) woningen zie je nmaast een losse wc, de wc en badkamer gecombineerd. Is ook natuurlijk wel makkelijk bij de ochtend-/avondroutine als je tussendoor niet van ruimte hoeft te wisselen.
Het niet hoeven wisselen van ruimte als voordeel zien om badkamer + toilet te combineren? Wensen verschillen dan.
Wij zijn erg blij met ons apart toilet op de 1e verdieping. Zo hoef ik in de ochtend niet in de stank te douchen :+ of misschien nog wel erger, tanden te poetsen.

Het doorspoelen van een toilet brengt toch ook de nodige bacterieen de lucht in.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 11-08-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Draakje5 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Het niet hoeven wisselen van ruimte als voordeel zien om badkamer + toilet te combineren? Wensen verschillen dan.
Wij zijn erg blij met ons apart toilet op de 1e verdieping. Zo hoef ik in de ochtend niet in de stank te douchen :+ of misschien nog wel erger, tanden te poetsen.

Het doorspoelen van een toilet brengt toch ook de nodige bacterieen de lucht in.
Proef je niks van, van die bacteriën :+

Mijn schoonouders hebben het, sinds de deuren naast elkaar zitten snap ik het wel. Als ik de keus had zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
[...]

Laten we vooropstellen dat het een luxe probleem is. Wij hebben nu 14 jaar de wc bij de douche in, in de nieuwe woning komt deze ernaast. Dat heeft inmiddels onze voorkeur.

Enerzijds vanuit hygiëne overwegingen (deeltjes, opspattend water)
Geur (als de een in de ochtend een mooie bolus draait moet de ander in de stank of in de luchtverfrisser zitten)
Esthetiek (geen wc borstel of rollen in het zicht)
Praktisch (bad/douche moment even voor jezelf) en de ander kan dan wel even naar de wc zonder de trap af te hoeven in ondergoed en voor de glazen voordeur langs te lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door YKla op 12-08-2024 08:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 18:26
Ik dacht altijd dat het een ongeschreven regel was dat de WC op de badkamer alleen voor kleine boodschappen is, en die beneden dual purpose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
@auditor86 nooit van gehoord!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:48
In mijn vorige huis was de WC boven ook apart en in mijn nieuwe huis ga ik het ook weer zo maken. Voor mij is het echt een meerwaarde/ erg fijn als je met zijn allen één badkamer moet delen.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Ik ken de regel van @auditor86 ook niet :+ De kinderen hebben er zeker nooit van gehoord haha. Voor mij is het ook wel een meerwaarde om het toilet apart te hebben!

We wonen inmiddels een paar weken in ons nieuwe huis, echt een enorme verbetering met de binnentemperatuur ten opzichte van ons oude huis! We moeten nog wel wat dingetjes afwerken en opruimen, maar goed :+ Elke dag wat doen en dan is het ooit wel klaar :9
Jammer is wel dat een paar dagen voor de oplevering (eind mei) de gemeente de straat voor ons huis heeft afgesloten voor al het verkeer. Er komt daar nog een keerwandje en bestrating e.d. We zitten nu al een paar weken naar een enorm groot gapend gat te kijken voor ons huis. Hopelijk gaan ze na de bouwvak snel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hier vergelijkbaar, er komt een wadi voor het huis. Als het goed is, is die over 2 maanden af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:30:
[...]

Ja hoor. Op deze manier uitgevoerd. Ligt er nu ongeveer 1 maand. Erg tevreden mee.

***members only***
Zo'n pad er langs is natuurlijk wel ideaal, ziet er goed uit! Mijn inrit is helaas een stuk smaller. Niet breder dan de berging zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4BAE3GQ.jpeg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
[...]

Goede vraag. Nu ik erover nadenk kan ik niet heel veel argumenten bedenken waarom we dit per se willen en er een halve kamer voor op willen offeren. Zowel mijn vriendin als ik zijn het van huis uit gewend om boven de wc apart te hebben, maar in onze huidige koopwoning hebben we dat ook niet. Is dat een heel groot probleem? Niet echt. We zijn nu met drieën en dat gaat best prima. Met het oog op verdere gezinsuitbreiding en nu we het (hopelijk) zelf mogen bepalen, lijkt het me wel prettig om dit meteen te regelen. Maar zoals YKla ook zegt, het is natuurlijk een luxe probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Zo zou ik het doen. Het lijkt er alleen op dat je een VV verdeler op je overloop hebt zitten.
[Afbeelding]
Hoewel ik de voordelen van een los toilet zie, zou ik daarvoor niet de bruikbaarheid van een hele slaapkamer voor opofferen. Dus ik zou toch proberen om de WC aan de kant van de badkamer te houden en daar eventueel een losse ruimte te creëren. Deze oplossing moet je wel heel graag een los toilet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Zo'n pad er langs is natuurlijk wel ideaal, ziet er goed uit! Mijn inrit is helaas een stuk smaller. Niet breder dan de berging zelf.

[Afbeelding]
Jammer, maar dan zou ik het persoonlijk gewoon bestraten. Eventueel kun je nog met een combinatie werken van grind + tegels. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/b2/90/c0/b290c067781778b39feecbf324515de2.jpg

Ik kan je zeggen dat ik sinds een maand dat het grind er in ligt bij ons, misschien pas 1 steentje buiten de oprit heb liggen. Je moet dan zoals hier gezegd wel grind nemen, geen split, en bij voorkeur iets groter dan bijv. 6-12mm.

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 12-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Draakje5 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Jammer, maar dan zou ik het persoonlijk gewoon bestraten. Eventueel kun je nog met een combinatie werken van grind + tegels. Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Ik kan je zeggen dat ik sinds een maand dat het grind er in ligt bij ons, misschien pas 1 steentje buiten de oprit heb liggen. Je moet dan zoals hier gezegd wel grind nemen, geen split, en bij voorkeur iets groter dan bijv. 6-12mm.
Heb ik ook aan gedacht, ik denk dat je het grind tussen de tegels dan wel echt moet verlijmen, dat zou voor het eindplaatje denk ik dan ook niet veel meer uitmaken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, ik denk dat je het grind tussen de tegels dan wel echt moet verlijmen, dat zou voor het eindplaatje denk ik dan ook niet veel meer uitmaken.
Hoe breed is de berging?
Wij hebben het zo uitgevoerd (foto van andere kant):
Members only:

Schellevis gewapende tegels van 80cm breed (x40) en daarnaast 250cm aan grind op grindmatten.
Auto van 190cm breed past er makkelijk op. Ook al diverse keren (vanwege indraai) over de tegels gereden zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
De zytholoog schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Goede vraag. Nu ik erover nadenk kan ik niet heel veel argumenten bedenken waarom we dit per se willen en er een halve kamer voor op willen offeren. Zowel mijn vriendin als ik zijn het van huis uit gewend om boven de wc apart te hebben, maar in onze huidige koopwoning hebben we dat ook niet. Is dat een heel groot probleem? Niet echt. We zijn nu met drieën en dat gaat best prima. Met het oog op verdere gezinsuitbreiding en nu we het (hopelijk) zelf mogen bepalen, lijkt het me wel prettig om dit meteen te regelen. Maar zoals YKla ook zegt, het is natuurlijk een luxe probleem.
Hier iemand die zn hele leven dat gewend was tot de 2 laatste nieuwbouw huizen. Nu met zn 4n is het prima te doen. Let wel, wij hebben 2 wc's. Als je er slechts 1 krijgt is het zeker het overwegen waard.

In het gemiddelde nieuwbouw huis neemt het m.i. teveel plek weg van de kamers waardoor je ook flexibiliteit verliest. In oudere huizen of vrij te bouwen huizen kan je toch makkelijker zoiets kwijt.

Vergeet daarbij niet dat je 2 'geluidsbronnen' creëert naar 1 kamer: badkamer en wc. Misschien niet heel relevant maar als je met meer personen bent gaat het voor de persoon in de kamer die ingesloten zit wel vanuit meerdere kanten geluid heen. Kan een overweging zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
sheane schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Vergeet daarbij niet dat je 2 'geluidsbronnen' creëert naar 1 kamer: badkamer en wc. Misschien niet heel relevant maar als je met meer personen bent gaat het voor de persoon in de kamer die ingesloten zit wel vanuit meerdere kanten geluid heen. Kan een overweging zijn :)
Hoe bedoel je dat precies?
Het toilet bij ons is niet hoorbaar op de naastgelegen slaapkamer.

Waterleidingen wil je nog wel eens in een naastgelegen kamer horen. Zo is bij ons bijv. de waterleiding van het bad hoorbaar in onze slaapkamer als ik naast de muur van de badkamer ga staan. Maar waterleiding van een toilet (inbouwreservoir) zit niet in een muur 'ingebouwd'. Mocht het doorspoelen een issue zijn (geen idee?) dan adviseer ik je de Geberit One Turboflush, die is echt super stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Hoe bedoel je dat precies?
Het toilet bij ons is niet hoorbaar op de naastgelegen slaapkamer.

Waterleidingen wil je nog wel eens in een naastgelegen kamer horen. Zo is bij ons bijv. de waterleiding van het bad hoorbaar in onze slaapkamer als ik naast de muur van de badkamer ga staan. Maar waterleiding van een toilet (inbouwreservoir) zit niet in een muur 'ingebouwd'. Mocht het doorspoelen een issue zijn (geen idee?) dan adviseer ik je de Geberit One Turboflush, die is echt super stil.
Dat is helaas te laat voor mijn huis ;-) Hier hoor je het doorspoelen echt wel in de nabij gelegen kamer. Idem voor het douchen. Nu is het niet erg, maar stel je hebt een douche aan de ene kant en de wc aan de andere kant, dan krijg je dus 2 geluidsbronnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Source90 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Hoe breed is de berging?
Wij hebben het zo uitgevoerd (foto van andere kant):

***members only***

Schellevis gewapende tegels van 80cm breed (x40) en daarnaast 250cm aan grind op grindmatten.
Auto van 190cm breed past er makkelijk op. Ook al diverse keren (vanwege indraai) over de tegels gereden zonder enig probleem.
Volgens mij is de inrit 3.2m breed, aan de foto te zien denk ik hetzelfde als bij jou.
Heb jij de tegels zelf gelegd?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens mij is de inrit 3.2m breed, aan de foto te zien denk ik hetzelfde als bij jou.
Heb jij de tegels zelf gelegd?
Hovenier heeft een puinlaag gestort en aangetrild.
Op een zandbed van stabilisatiezand heeft de hovenier de tegels gelegd. Eén tegel ingekort op een zaagtafel.

Hij heeft ook de grindmatten op maat gemaakt. Hierna zelf een lading grind besteld en deze zelf uitgereden.

Die tegels wegen 40KG/stuk en de achterste (80x80) uiteraard het dubbele. Lekker uitbesteedt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
sheane schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Hier iemand die zn hele leven dat gewend was tot de 2 laatste nieuwbouw huizen. Nu met zn 4n is het prima te doen. Let wel, wij hebben 2 wc's. Als je er slechts 1 krijgt is het zeker het overwegen waard.

In het gemiddelde nieuwbouw huis neemt het m.i. teveel plek weg van de kamers waardoor je ook flexibiliteit verliest. In oudere huizen of vrij te bouwen huizen kan je toch makkelijker zoiets kwijt.

Het gaat bij ons ook om de tweede WC, op de begane grond zit een losse. Ben het met je eens dat je veel ruimte verliest in kamers die toch al niet zo groot zijn. Wij zijn in onze zoektocht maar weinig nieuwbouwwoningen tegengekomen die ruim opgezet zijn. Zelfs bij dure huizen valt me dat nog enorm tegen. Wij hebben gelukkig wel nog een relatief groot kavel kunnen bemachtigen, iets wat volgens mij ook al vrij uniek is als je ziet wat voor postzegels er verkocht worden.

Terugkomend op de badkamer zouden we eventueel op een later moment een mini badkamer (douche + badmeubel) op zolder willen maken. Dit lijkt ons met oudere kinderen wel handig. Dit zou dan in de techniekruimte moeten komen, maar geen idee of dat technisch mogelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ1MQRgz3-dylLc4bVll0suLtEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oXL6y10RpmRB4g2qToj1Kf5n.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-09 11:24
Hallo allemaal!

De bouwvak in regio Zuid is inmiddels voorbij, en onze bouwer had aangegeven na de bouwvak een verwachte opleverdatum te communiceren. Het lijkt erop dat de aannemer dit waarschijnlijk deze week of uiterlijk volgende week zal doen. Mijn vraag aan jullie: hoe lang zat er bij jullie tussen het ontvangen van dit bericht en de daadwerkelijke (voor)oplevering?

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Tissa12345 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:59:
Hallo allemaal!

De bouwvak in regio Zuid is inmiddels voorbij, en onze bouwer had aangegeven na de bouwvak een verwachte opleverdatum te communiceren. Het lijkt erop dat de aannemer dit waarschijnlijk deze week of uiterlijk volgende week zal doen. Mijn vraag aan jullie: hoe lang zat er bij jullie tussen het ontvangen van dit bericht en de daadwerkelijke (voor)oplevering?

Groeten!
Bij mij hebben ze 24 juli (net voor bouwvak) een brief gestuurd over de vooroplevering op 3 september.
Er staat ook dat ze verwachten op te leveren in week 38, maar dat dit zeker niet definitief is. En we absoluut nog geen afspraken moeten inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
De zytholoog schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Het gaat bij ons ook om de tweede WC, op de begane grond zit een losse. Ben het met je eens dat je veel ruimte verliest in kamers die toch al niet zo groot zijn. Wij zijn in onze zoektocht maar weinig nieuwbouwwoningen tegengekomen die ruim opgezet zijn. Zelfs bij dure huizen valt me dat nog enorm tegen. Wij hebben gelukkig wel nog een relatief groot kavel kunnen bemachtigen, iets wat volgens mij ook al vrij uniek is als je ziet wat voor postzegels er verkocht worden.

Terugkomend op de badkamer zouden we eventueel op een later moment een mini badkamer (douche + badmeubel) op zolder willen maken. Dit lijkt ons met oudere kinderen wel handig. Dit zou dan in de techniekruimte moeten komen, maar geen idee of dat technisch mogelijk is:
[Afbeelding]
Dat was ook ons initiële plan, totdat het opgeleverd werd. Ze hebben op random plekken de apparatuur opgehangen, waardoor er naast de WM/WD geen ruimte meer over was. Uiteindelijk de 2e badkamer elders op zolder gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Dat was ook ons initiële plan, totdat het opgeleverd werd. Ze hebben op random plekken de apparatuur opgehangen, waardoor er naast de WM/WD geen ruimte meer over was. Uiteindelijk de 2e badkamer elders op zolder gebouwd.
Het is inderdaad bijzonder dat men tegenwoordig gerust een 'techniek'ruimte van 4-5m2 inbouwt waar het met een beetje nadenken over de plaatsing van apparatuur ook een stuk minder kan.

Het klinkt allemaal wel stoer en modern, maar uiteindelijk zijn het natuurlijk kostbare meters die je ermee verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Source90 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Hovenier heeft een puinlaag gestort en aangetrild.
Op een zandbed van stabilisatiezand heeft de hovenier de tegels gelegd. Eén tegel ingekort op een zaagtafel.

Hij heeft ook de grindmatten op maat gemaakt. Hierna zelf een lading grind besteld en deze zelf uitgereden.

Die tegels wegen 40KG/stuk en de achterste (80x80) uiteraard het dubbele. Lekker uitbesteedt :+
Was kostenbesparing voor jou een reden om voor grind te gaan?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Was kostenbesparing voor jou een reden om voor grind te gaan?
Nee, eigenlijk totaal niet.
Voornaamste reden is de grond:
Source90 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Ligt wel aan de grond natuurlijk. Wij hebben veengrond wat zakt waar je bij staat.
Alles hier zakt weg waar je bij staat. Ook lijkt mij de afwatering een stuk beter met grind dan alles vol tegelen. Overkant buren hebben alles betegeld en met harde regen is het een waterballet (ondanks lichte afschot) en het ligt al schots en scheef.

De 80cm brede tegel is breed genoeg voor kinderwagen, fietsen of zelfs mijn motor (GS), al kan die laatste ook prima over het grind (erin rijdt net wat fijner over de tegels :+).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XbQ9tW18JjSREO_MYwcZbo1Fgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCzcJo84nnG8eeVfR7OSc0YS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bij ons achter, veranda is onderheid, grind ligt op Zandbed met grindmatten. In een jaar tijd is het al behoorlijk gezakt (was gevuld tot aan begin veranda, opsluitband was niet zichtbaar). :o

Voorkant/oprit ligt op puingranulaat, dat zakt wel wat minder gelukkig.

[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 12-08-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De zytholoog
Z___Z schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Kunnen ze zomaar afwijken van de verkooptekening dan? Ik moet zeggen dat ik niet echt gerustgesteld word door wat ik hier lees en wat ik van mensen om me heen hoor. Je proeft weinig respect vanuit de bouwer voor degene die er moet gaan wonen. Maar goed, bij ons moet het hele proces nog beginnen. Misschien loop ik te ver op de zaken vooruit en valt het heel erg mee. Ik ga in ieder geval vragen om de apparatuur zo te plaatsen dat we later nog iets met de ruimte kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
De zytholoog schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Kunnen ze zomaar afwijken van de verkooptekening dan? Ik moet zeggen dat ik niet echt gerustgesteld word door wat ik hier lees en wat ik van mensen om me heen hoor. Je proeft weinig respect vanuit de bouwer voor degene die er moet gaan wonen. Maar goed, bij ons moet het hele proces nog beginnen. Misschien loop ik te ver op de zaken vooruit en valt het heel erg mee. Ik ga in ieder geval vragen om de apparatuur zo te plaatsen dat we later nog iets met de ruimte kunnen.
Bij ons is de technische ruimte 6m2. De WM/WD aansluiting was ingetekend en 75% van de ruimte was “gereserveerd” voor de WP, WTW en PV. Resultaat is dat 1 de WP stond, 1 muur de WTW en 1 muur de PV omvormer en WP buffervat. Dat vat hebben ze op ongeveer 1m boven de grond gemonteerd, zodat zowel de ruimte eronder als erboven onbruikbaar is geworden. En ipv de omvormer boven het buffervat aan de muur te hangen, hangt deze ernaast. De leidingen naar het buffervat vanuit de WP lopen langs de muur achter de wasmachine waardoor die niet tegen de muur kunnen staan, wat dus weer extra verloren ruimte is.
De vloerverwarming verdeler was niet ingetekend en hebben ze buiten de technische ruimte in de kamer ernaast geplaatst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Kan iemand mij vertellen of dat dit gebruikelijk is, het aanleggen van waterleidingen in de muur ( ongeisoleerd )?
Het lijkt me wel, maar het viel mij op dat de buitenkraan flink aan het condenseren was vanavond. Ook logisch met die hitte en koud water.

Ook even snel bij de binnenmuur gekeken en tot mijn verbazing.. condens op de muur.

Is dit normaal / gewoon het risico van sproeien met heel warm weer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x9JgmOagl3FVJD8Gt1Y0YtbCqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DxDFLY1DTh1C6bO2AWbQsWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE2K9jUZ8N4L7a-YZwMM3HAEAs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBosaKAcR0sRvlzhqs2TCmBw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANS2IuYWT5SoRIPVdwizDLDr3EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGaeYg7wMoeAfPzQi4Tr6RSw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is binnen ook wel 70% luchtvochtigheid en 25 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Draakje5 lijkt me niet normaal maar mogelijk lekkage? Zie je de watermeter lopen als alle kranen dichtstaan? Kan je de de buitenkraan in de meterkast dichtzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ascension schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:16:
@Draakje5 lijkt me niet normaal maar mogelijk lekkage? Zie je de watermeter lopen als alle kranen dichtstaan? Kan je de de buitenkraan in de meterkast dichtzetten?
Is geen lekkage verwacht ik, dan had het er gister of vorige week ook al moeten zitten. Maar leiding zit dicht aan de binnenkant vd de binnenmuur. Alle (xichtbare) leidingen condenseren op dit moment bij ons.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 12-08-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 22:33
Bij ons nu zelfs 80% luchtvochtigheid binnen, had de koeling al naar 22 ipv 21 gezet. Toch wel flink nadeel van koelen via de warmtepomp. Gelukkig zijn deze temperaturen van korte duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:39:
Kan iemand mij vertellen of dat dit gebruikelijk is, het aanleggen van waterleidingen in de muur ( ongeisoleerd )?
Het lijkt me wel, maar het viel mij op dat de buitenkraan flink aan het condenseren was vanavond. Ook logisch met die hitte en koud water.

Ook even snel bij de binnenmuur gekeken en tot mijn verbazing.. condens op de muur.

Is dit normaal / gewoon het risico van sproeien met heel warm weer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is binnen ook wel 70% luchtvochtigheid en 25 graden...
Weet niet beter dan dat uponor als waterleiding in mantelbuis moet in een muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:03
SlayaStone schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:29:
Bij ons nu zelfs 80% luchtvochtigheid binnen, had de koeling al naar 22 ipv 21 gezet. Toch wel flink nadeel van koelen via de warmtepomp. Gelukkig zijn deze temperaturen van korte duur.
Hier geeft ie 78% aan nu, vroeg me net af of dat wel normaal is. Huis is 3 maanden geleden opgeleverd en daarna gestuct / geschilderd dus ongetwijfeld moet er nog vocht uit. Met de openslaande deuren open zakte hij afgelopen dagen naar 62%. Vind dat je het binnen wel echt voelt dat het wat vochtiger is dan gebruikelijk.. Gaat dat dan pas weg als de WP moet gaan stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In mijn huis van 15 jaar oud is het nu ook 80%.
Komt echt door het weertype van het moment. Zou mij dus niet druk maken.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
De luchtvochtigheid buiten is nu ook >70% (in het westen zelfs >80%) dus niet zo gek dat het zo hoog is binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emutxICE-ymvUwzvD942aBXWMyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EcInKQSEhvZUdRzzxUQU16oY.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door Ascension op 13-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:05
Momenteel ben ik bezig met het (hopelijk) verkrijgen van een vergunning voor het bouwen van een carport. Dit gaat moeizamer dan verwacht en zou graag jullie mening/kennis horen!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Waarom vind je een carport van 4.7m te kort? Ook mooier, dan wanneer het gelijk met je voorgevel loopt. Meningen verschillen.

Volgens mij interpreteer je de 1.5m voor de bouwgrens verkeerd. Ik lees het als 1.5m achter je voorgevel. Je erfgrens met de openbare weg is niet de bouwgrens. Maar indd.. ander topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 13-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
TNThomas schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:33:
Momenteel ben ik bezig met het (hopelijk) verkrijgen van een vergunning voor het bouwen van een carport. Dit gaat moeizamer dan verwacht en zou graag jullie mening/kennis horen!

***members only***
Ik gok dat je beter een nieuw topic kan openen in Bouwen/klussen, dit is een topic specifiek over nieuwbouw woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 13-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:05
Dit gaat om een nieuwbouwhuis en ik wil de carport graag tijdens de bouw door de aannemer laten bouwen. Ik zal echter een ander topic gebruiken voor de vraag. :)
Pagina: 1 ... 305 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.