4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Gebruikelijk? Geen idee hier hangt hij ook gewoon aan de muur. Hoefden we niks voor te regelen / of toestemming voor te geven.Aubergine schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
Wij krijgen van onze schutting leverancier te horen dat de eerste paal tegen de muur aan gemonteerd moet worden. Dit omdat de fundering bij nieuwbouw altijd breder is dan het huis zelf.
Wij moeten dus toestemming geven dat ze in de muur mogen gaan boren. Hoe gebruikelijk is dit? Bij mijn ouders is de eerste paal gewoon de grond in gegaan...
Ze zullen wel gelijk hebben denk ik dan. (Ze hebben tenslotte alle tekeningen van de fundering.) Accepteren en door!
Daar heb je een schaalliniaal voor. https://www.vikingdirect....uH4DhR40fHMIaAruhEALw_wcBSincere1983 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:42:
Hele andere vraag.
Onze snuggere aannemer heeft hun verkooptekening op formaat A1 (daarbij staat de schaal ook nog genoemd als 1:50 / 1:100) getekend. Weet iemand wellicht een mogelijkheid deze vanuit pdf te verschalen naar A3?
Ik kan wel op A1 plotten op werk. Maar ik hou er van om af en toe wat te kunnen schetsen, dus is fijner als ik dit op A3 kan doen en dan wel gelijk de juiste maat heb. Scheelt wat plotwerk elke keer.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Nog specifieker, de datum van de aanvraag om omgevingsvergunning. De regelgeving van de dag van aanvragen is geldend. Dit kun je inderdaad terugvinden in de vergunning bij de gemeente,vliegnerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:57:
[...]
Nee, dit hangt af van de datum van de vergunning. Je kunt de omgevingsvergunning opvragen bij de gemeente.
Ander schutting leverancier nemen?Aubergine schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
Wij krijgen van onze schutting leverancier te horen dat de eerste paal tegen de muur aan gemonteerd moet worden. Dit omdat de fundering bij nieuwbouw altijd breder is dan het huis zelf.
Wij moeten dus toestemming geven dat ze in de muur mogen gaan boren. Hoe gebruikelijk is dit? Bij mijn ouders is de eerste paal gewoon de grond in gegaan...
Je weet toch zelf wel hoe je fundering er uit ziet?
De onze steekt max 1-2cm uit. Van de vorige woning stak er helemaal niks uit.
Ik heb bij de onze ook expliciet gezegt geen paal aan de gevel boren. Gewoon er tegenaan en in het beton, met een plastic oid tussen beton van de fundering zodat deze niet aan elkaar plakken.
:strip_exif()/f/image/AHrTTaC6BMFdhp52dfqgaRuX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CR2b8sySqIFcli8WgqKykXhj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 19-11-2024 18:45 ]
Bij heel veel huizen kom je vrij snel een ps bekisting tegen. die steken meestal ongeveer 10 cm uit.Aubergine schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
als je risico niet wilt dragen kun je altijd je huis nu verkopennooberke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
[...]
Wauw dat is snel! Is dat wel reguliere bouw?
Getekend Juli 2024, volgende maand naar de notaris, Jan' 25 gaan ze als het goed is beginnen. En dan hopelijk Q2 2026 oplevering. Bijna dubbel zo lange doorlooptijd
Ik merk dat de onzekerheid over de opbrengst huidige woning en de lastig te voorspellen kosten/duur van de dubbele maandlasten mij wel wat onzeker maakt. In ieder geval good excuus om een beetje zuinig te leven
Ik was er niet bij toen de schutting hier een paar maanden geleden gezet was. Heb daarvoor ook 5 offertes opgevraagd, en geen daarvan heeft iets over de eerste paal tegen de muur aan gezegd. Voor zover ik weet staat hij dus 'los' van het huis, maar er wel strak tegenaan.Aubergine schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
Daar kun je niet vanuit gaan, het gaat om het moment van aanvragen van de vergunning.Tiuri schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:07:
Zoals velen van jullie ongetwijfeld ook weten is het bouwbesluit per 1 januari 2024 vervangen door Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Ik heb zelf de KO en AO voor mijn nieuwbouwwoning getekend in augustus 2024.
1) Ik neem aan dat ik er nu vanuit mag gaan dat Bbl van toepassing is op mijn koop? Ik vraag dit specifiek omdat mijn nieuwbouwwoning onderdeel uitmaakt van een groter nieuwbouwplan waar woningen in verschillende fases worden gebouwd, en er al veel fases voor 1 januari 2024 zijn opgeleverd. Het bestemmingsplan voor de nieuwbouwwijk is in 2016 al onherroepelijk in werking getreden en ze zijn begonnen met het bouwen van de eerste huizen in 2017/2018.
2) Zijn er in de Bbl nog veranderingen opgenomen in de regels t.o.v. van het oude bouwbesluit die voor mij als koper voordelig uitpakken en waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld dat de Bbl betere isolatie of ventilatie is vereist?
Over de inhoudelijke verschillen kan ik overigens weinig zeggen
Hij moet 80 cm diep zijn.badboyqxy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:19:
fondering zit algemeen +- 40cm diep, paal voor schutting komt nooit zo diep
1) Is inmiddels beantwoord door anderen. Het moment van aanvragen van de omgevingsvergunning voor de woningen is leidend.Tiuri schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:07:
Zoals velen van jullie ongetwijfeld ook weten is het bouwbesluit per 1 januari 2024 vervangen door Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Ik heb zelf de KO en AO voor mijn nieuwbouwwoning getekend in augustus 2024.
1) Ik neem aan dat ik er nu vanuit mag gaan dat Bbl van toepassing is op mijn koop? Ik vraag dit specifiek omdat mijn nieuwbouwwoning onderdeel uitmaakt van een groter nieuwbouwplan waar woningen in verschillende fases worden gebouwd, en er al veel fases voor 1 januari 2024 zijn opgeleverd. Het bestemmingsplan voor de nieuwbouwwijk is in 2016 al onherroepelijk in werking getreden en ze zijn begonnen met het bouwen van de eerste huizen in 2017/2018.
2) Zijn er in de Bbl nog veranderingen opgenomen in de regels t.o.v. van het oude bouwbesluit die voor mij als koper voordelig uitpakken en waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld dat de Bbl betere isolatie of ventilatie is vereist?
2) Qua eisen voor nieuwbouw is het bouwbesluit zo goed als één op één overgenomen in het Bbl. Voor jou als toekomstige bewoner kan ik me zo geen dingen bedenken die 'voordeliger' uitpakken.
Is het normaal dat iedereen dezelfde schuttingen neemt? Zou toch gek zijn als je rechter buren heel standvast zeggen iets te willen en je linker buren heel standvast zeggen iets compleet anders te willen. Hoe gaat dit in de praktijk?
Ja zeker, projectbouw. Weliswaar zijn wij fase 2, maar fase 1 ging net zo snel. Die zijn in april dit jaar naar de notaris geweest en de huizen zijn nu net opgeleverd.. Maar ik herken de onzekerheid ook wel. Aan de ene kant totaal onnodig gezien de verwachte overwaarde van ons huidige huis, maar ja, je kan niet in de toekomst kijken. Ik ben blij als 'ie verkocht is volgend jaar april/mei.nooberke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
[...]
Wauw dat is snel! Is dat wel reguliere bouw?
Getekend Juli 2024, volgende maand naar de notaris, Jan' 25 gaan ze als het goed is beginnen. En dan hopelijk Q2 2026 oplevering. Bijna dubbel zo lange doorlooptijd
Ik merk dat de onzekerheid over de opbrengst huidige woning en de lastig te voorspellen kosten/duur van de dubbele maandlasten mij wel wat onzeker maakt. In ieder geval good excuus om een beetje zuinig te leven
Ik zou het heel deprimerend vinden om tegen aleen maar schutting aan te kijken. Ik zou dus opperen voor een groene erfafscheiding.KerstRunner schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:08:
Nu we het over schuttingen hebben. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dat voor mij moet gaan zien. Ik heb een tussenwoning in een blok van 6 woningen gekocht.
Is het normaal dat iedereen dezelfde schuttingen neemt? Zou toch gek zijn als je rechter buren heel standvast zeggen iets te willen en je linker buren heel standvast zeggen iets compleet anders te willen. Hoe gaat dit in de praktijk?
[ Voor 37% gewijzigd door Arwen. op 19-11-2024 23:41 ]
Omdat vaak niet de hele zolder volgelegd wordt, maar slechts een deel van het vloeroppervlak. Of een grotere HoH.KrsOne schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:49:
Om welke reden is de vloerverwarming in de zolder vaak slechts te regelen tot 18 graden? Kan je dit achteraf makkelijk aanpassen of is het eigenlijk onnodig omdat de zolder ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de onderverdiepingen?
Mijn ervaring ligt het een beetje aan het segment woningen. Rij woningen in start segment? Dan willen de meeste graag het goedkoopste dus iedereen dezelfde Douglas hout beton schutting a 80 euro de meter en gaan.KerstRunner schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:08:
Nu we het over schuttingen hebben. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dat voor mij moet gaan zien. Ik heb een tussenwoning in een blok van 6 woningen gekocht.
Zelf nu de schutting hel doorgegaan in nieuwe woning 2-kapper van 7 ton. Wij en de buren wilde graag hardhout Zweeds rabat, dus duur. Hebben wij gedaan paar maanden geleden. Hele rijtje mocht meedoen, meeste hebben nog steeds geen schutting
In de buurt app komt er dikwijls een offerte langs en dan wordt er weer geklaagd over levertijd en prijs. IMHO kijken of jij het met jouw buren eens kan worden. De rest de mogelijkheid geven om mee te doen maar geen inspraak geven. Met 6 stellen wordt dat een gebed zonder eind.
HD4Life @ Full-HD
Hier even afgewacht wat iedereen wilde als erfafscheiding. Toen er enige consensus was wat er moest komen heb ik me opgeworpen om offertes aan te vragen. En iedereen was het een met de partij waar ik ook een voorkeur voor had. En zodoende staan er nu 4 dezelfde schuttingen.KerstRunner schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:08:
Maar als er iemand niet mee wil werken of betalen wordt het lastig. Gelukkig ging het bij ons soepel.
Bij ons hing dat er vanaf - althans, we hadden keuze. Als de zolder een onbenoemde ruimte is krijg je standaard geen verwarming. Als het slaapkamers zijn, moet het minimaal tot 18 graden kunnen zijn via de vloer in ons geval. Wij hadden de optie om dit uit te breiden naar een "normale" thermostaat die je dus ook hoger kan zetten dan 18.KrsOne schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:49:
Om welke reden is de vloerverwarming in de zolder vaak slechts te regelen tot 18 graden? Kan je dit achteraf makkelijk aanpassen of is het eigenlijk onnodig omdat de zolder ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de onderverdiepingen?
Haha, mooie wisselSoeski schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:59:
[...]
Spannend en veel plezier alvast!
Wij tikken uiteindelijk wel de 2 ton meerwerk aan ja, maar dat is met twee dakkapellen, uitbouw, balkon + trap de tuin in extra, keuken, badkamer, loze leidingen, extra stroom/groepenkast uitbreiding, extra zonnepanelen... en dan vergeet ik vast nog wat. En dan moet je tuin nog!
Wij gaan iets kleiner wonen maar vooral anders - we komen van een appartement en nu naar een huis met trappen. Weet je, je bent 50, dan wordt het tijd om je levensloopbestendige woning in te ruilen voor eentje die dat niet is.
Dat is een behoorlijk fors pakket aan meerwerk. Dan snap ik het wel. Ik snap dat veel uitbreidingen van het woonoppervlak meeloopt in de waarde, maar ik verbaas me soms wel over de noodzaak tot al maar meer m2. Ook in mijn nieuwe wijk hebben heel veel mensen voor 1,2 of 2,4 m uitbouw gekozen terwijl de tuin slechts 6m diep is. Ik zou dan denken liever iets meer tuin dan van 155m2 165m2 maken (bijvoorbeeld). Maar goed, dat ben ik en iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
Is wel vrij normaal, maar ik zou gewoon overleggen met je directe burenKerstRunner schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:08:
Het meest voordelig is wel om alles bij één leverancier te regelen, krijg je een mooie prijs en zetten ze de boel binnen een paar dagen bij iedereen.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Wij hebben toen een goede korting op onze tuin gekregen. Spreek hem nog steeds wel eens.
Dat is inderdaad persoonlijk en een aantal buren heeft de uitbouw dan ook niet gekozen, omdat ze dan meer tuin overhouden. Wij redeneerden anders; 80% van je tijd thuis zit je mogelijk wel binnen, ook als je lekker vaak "even buiten gaat zitten". In Nederland is dit al snel met een dekentje of heater omdat het nou eenmaal niet zo warm is doorgaans. Prima overigens!DennisCle schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:38:
[...]
Haha, mooie wissel![]()
Dat is een behoorlijk fors pakket aan meerwerk. Dan snap ik het wel. Ik snap dat veel uitbreidingen van het woonoppervlak meeloopt in de waarde, maar ik verbaas me soms wel over de noodzaak tot al maar meer m2. Ook in mijn nieuwe wijk hebben heel veel mensen voor 1,2 of 2,4 m uitbouw gekozen terwijl de tuin slechts 6m diep is. Ik zou dan denken liever iets meer tuin dan van 155m2 165m2 maken (bijvoorbeeld). Maar goed, dat ben ik en iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
In ons specifieke geval is de uitbouw niet huis hoog, maar slechts alleen de onderste verdieping. Bovenop de uitbouw hebben we dus weer een balkon met een trap naar beneden de tuin in. We leveren dus wel grond in, maar krijgen er bijna net zoveel balkon voor terug en kunnen we dus alsnog kiezen waar we buiten gaan zitten.
Die hovenier zal je ook wel dankbaar zijn voor een dergelijke klus. mooi gedaanperspectivebass schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:45:
In huidige woning had ik de schuttingen geregeld via hovenier. Die hovenier heeft uiteindelijk 40 woningen van schuttingen mogen voorzien en bij de helft ongeveer de tuin gedaan denk ik.
Wij hebben toen een goede korting op onze tuin gekregen. Spreek hem nog steeds wel eens.
Als ik naar de indelingen van sommige nieuwbouwwoningen kijk heb ik 't idee dat ze de indelingen vaak ook zo maken dat je wel bijna een uitbouw MOET nemen voor een beetje prettige woonkamer of keuken. Waarschijnlijk pakken ze veel marge op zo'n uitbouw.DennisCle schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:38:
[...]
Bij mijn project zijn de tuinen wat ruimer (~17/18 meter zonder uitbouw) en zo goed als iedereen neemt een uitbouw geloof ik.
Dit.... Op de fancy computer tekeningen van het wijkje is ook alles groen en ruim...nou in de praktijk kwakt waarschijnlijk bijna iedereen een lelijke schutting erin + veel tegels / houten overkappingen....Dat geeft een heeeeel ander beeld.Arwen. schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:31:
[...]
Ik zou het heel deprimerend vinden om tegen aleen maar schutting aan te kijken. Ik zou dus opperen voor een groene erfafscheiding.
Wow, 17/18 meter. Ongehoord in onze regio, zoveel haha. Dat is niet te betalen - of - die ruimte is er gewoon niet. Daar kan je weer een heel huis op kwijt namelijk. Wij krijgen 8 meter diep en 6 breed, en je uitbouw gaat er dan nog vanaf. Je houdt dan max 6x6 over. Omdat we ook nog een schuine kant hebben want het wandelpad gaat langs de tuin, is er effectief nog maar 4x6 over. Postzegeltuin!nooberke schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:13:
[...]
Als ik naar de indelingen van sommige nieuwbouwwoningen kijk heb ik 't idee dat ze de indelingen vaak ook zo maken dat je wel bijna een uitbouw MOET nemen voor een beetje prettige woonkamer of keuken. Waarschijnlijk pakken ze veel marge op zo'n uitbouw.
Bij mijn project zijn de tuinen wat ruimer (~17/18 meter zonder uitbouw) en zo goed als iedereen neemt een uitbouw geloof ik.
één van de redenen waarom ik mij ingeschreven heb voor dit project. Ik ga zelf ook van een postzegel in de semi-randstad terug naar een dorpje in Brabant.Soeski schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:20:
[...]
Wow, 17/18 meter. Ongehoord in onze regio, zoveel haha. Dat is niet te betalen - of - die ruimte is er gewoon niet. Daar kan je weer een heel huis op kwijt namelijk. Wij krijgen 8 meter diep en 6 breed, en je uitbouw gaat er dan nog vanaf. Je houdt dan max 6x6 over. Omdat we ook nog een schuine kant hebben want het wandelpad gaat langs de tuin, is er effectief nog maar 4x6 over. Postzegeltuin!
Koopsom van de grond is hier €157150 voor 296 vierkante meter, waarschijnlijk betaal je in de randstad hetzelfde of meer voor een postzegel?
270K voor 152m2 grond, daar moet je huis en tuin in passennooberke schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:29:
[...]
één van de redenen waarom ik mij ingeschreven heb voor dit project. Ik ga zelf ook van een postzegel in de semi-randstad terug naar een dorpje in Brabant.
Koopsom van de grond is hier €157150 voor 296 vierkante meter, waarschijnlijk betaal je in de randstad hetzelfde of meer voor een postzegel?
[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 20-11-2024 10:32 ]
Alle bezorgers en bezoekers hebben problemen om ons huis te vinden. Blijkbaar gebruikt iedereen maps.
Ik heb 'm maand geleden al als suggestie toegevoegd maar google gives 0 fcks

[ Voor 18% gewijzigd door Sharonh op 20-11-2024 10:40 ]
Als je een account hebt bij Google kan je zelf nieuwe straten intekenen.Sharonh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:39:
Weet iemand het geheim om Google Maps je (nieuwbouw)straat te laten toevoegen?![]()
Alle bezorgers en bezoekers hebben problemen om ons huis te vinden. Blijkbaar gebruikt iedereen maps.
Heb ik voor ons nieuwe huis ook "moeten" doen.
Spel en typfouten voorbehouden
Met open streetmap is het zo geregeld (en in waze te gebruiken dacht ik)Sharonh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:39:
Weet iemand het geheim om Google Maps je (nieuwbouw)straat te laten toevoegen?![]()
Dat heb ik 1 a 2 maanden geleden gedaan maar staat nog steeds ter beoordelingFredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:42:
[...]
Als je een account hebt bij Google kan je zelf nieuwe straten intekenen.
Heb ik voor ons nieuwe huis ook "moeten" doen.
Dat is wel lang. Is je straat al wel zichtbaar op de luchtfoto van Google?Sharonh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:01:
[...]
Dat heb ik 1 a 2 maanden geleden gedaan maar staat nog steeds ter beoordeling
Dat klopt, maar dat is alleen als ik hem werkelijk op A1 afdruk (en dat is bij 1:100 geen rocket science dan, dus daar hoef ik dan niet de schaalliniaal voor te hebben).utbone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:20:
[...]
Daar heb je een schaalliniaal voor. https://www.vikingdirect....uH4DhR40fHMIaAruhEALw_wcB
Het gaat mij er dus om hoe ik die op A3 krijg verschaald.
Wil je het geheel op A3 hebben of slechts delen van je A1? Ik heb simpelweg de delen uit de verkooptekening gehaald die ik nodig had.Sincere1983 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:41:
[...]
Dat klopt, maar dat is alleen als ik hem werkelijk op A1 afdruk (en dat is bij 1:100 geen rocket science dan, dus daar hoef ik dan niet de schaalliniaal voor te hebben).
Het gaat mij er dus om hoe ik die op A3 krijg verschaald.
In het print menu van adobe kan dat met de volgende instellingen (wel eerst je printer op A3 zetten)
:strip_exif()/f/image/2NyKKZOuxqQP80PzY2f1UBjg.png?f=user_large)
Nee op de luchtfoto's is het nog een bouwvlakte. Maar het is mid september dus al opgeleverdFredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
[...]
Dat is wel lang. Is je straat al wel zichtbaar op de luchtfoto van Google?
Is het makkelijk om dit doorgaans achteraf aan te passen? Zodat het alsnog nog warmer kan worden verwarmd?Draakje5 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:31:
[...]
Omdat vaak niet de hele zolder volgelegd wordt, maar slechts een deel van het vloeroppervlak. Of een grotere HoH.
Is je local guide level wel een beetje hoog? Heb zelf level 7 en dan gaat het er toch wel wat sneller doorheen.Sharonh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:01:
[...]
Dat heb ik 1 a 2 maanden geleden gedaan maar staat nog steeds ter beoordeling
Het een keer extra melden zal allicht ook wel helpen.
Nu krijg ik net als veel andere nieuwbouwwoningen ook een technische ruimte met daarin de warmtepomp, boiler, ventilatiesysteem en omvormer. Als ik een loze leiding neem, gaat deze “standaard” vanuit meterkast naar een ander punt. Dit is bij de meeste nieuwbouwwoningen het geval. Kan iemand mij helpen met voordelen en nadelen of het verstandig is om alle loze leidingen die initieel bestemd zijn voor CAT6 kabels uit te laten komen in de technische ruimte in plaats van de meterkast? Ik kan daar alles patchen, zodat ik alle “techniek” bij elkaar heb. Volgens mij is dan 1 loze leiding vanuit de meterkast naar de technische ruimte voldoende om met daarin een patchkabel de router/switch in de patchkast aan te sluiten op de modem van de provider in de meterkast.
Zijn er anderen die dit al gedaan hebben? Of is het veel praktischer om alle loze leidingen bedoeld voor netwerk te laten uitkomen in de meterkast?
Enige wat ik kan bedenken is dat je zeker moet weten of de ruimte er is voor een kastje. Ik dacht het eerst ook te kunnen doen maar leidingwerk, ventilatiekanalen en een omvormer hebben de kleine ruimte voor ons net onhandig gevuld.Kookwekkert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:58:
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht dat nog lang niet wordt gebouwd, maar ik ben mezelf een beetje aan het voorbereiden op meerwerk. Dit topic is extreem handig! Ik ben door de zoekfuncties en dergelijke prima bekend met het aanleggen van loze leidingen voor netwerk, dit patchen in een patchpaneel/patchkast, etc.
Nu krijg ik net als veel andere nieuwbouwwoningen ook een technische ruimte met daarin de warmtepomp, boiler, ventilatiesysteem en omvormer. Als ik een loze leiding neem, gaat deze “standaard” vanuit meterkast naar een ander punt. Dit is bij de meeste nieuwbouwwoningen het geval. Kan iemand mij helpen met voordelen en nadelen of het verstandig is om alle loze leidingen die initieel bestemd zijn voor CAT6 kabels uit te laten komen in de technische ruimte in plaats van de meterkast? Ik kan daar alles patchen, zodat ik alle “techniek” bij elkaar heb. Volgens mij is dan 1 loze leiding vanuit de meterkast naar de technische ruimte voldoende om met daarin een patchkabel de router/switch in de patchkast aan te sluiten op de modem van de provider in de meterkast.
Zijn er anderen die dit al gedaan hebben? Of is het veel praktischer om alle loze leidingen bedoeld voor netwerk te laten uitkomen in de meterkast?
Verder de vraag of de aannemer dit wil doen natuurlijk. Maar het zou, als je de ruimte hebt, wel lekker kunnen zijn t.o.v. de beperkte mogelijkheden in een meterkast. Ik moet in ieder geval wel even puzzelen om een patchpaneel en 19" switch in de ruimte te passen.
Ik zou bijna voor de zekerheid de verbinding tussen de TR en MK wel dubbel uitvoeren. Misschien ben ik wat overdreven, maar zonder die ene lijn is je hele idee naar de haaien en er gaat nog af en toe iets fout met loze leidingen.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Bij ons huis dat nu gebouwd wordt heb ik alle loze leidingen (+ extra stopcontact) ook in de techniekruimte uit laten komen. De aannemer zag de voordelen ook wel en werkte er graag aan mee. Hij dacht zelfs mee over de hoogte van de inbouwdozen zodat er makkelijk een patch kast boven te hangen is (of op de grond neer te zetten).Kookwekkert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:58:
Geen idee of dit voor elke aannemer geldt.
Tussen de meterkast en de techniekruimte worden 2 loze leidingen gemaakt. Nog geen idee of ik ze beiden nodig heb, maar dan kan er in elk geval ook weer een kabel "terug" van de techniekruimte naar de meterkast.
Afhankelijk van de situatie kan dat best een flink ingrijpende operatie zijn.KrsOne schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:06:
Is het makkelijk om dit doorgaans achteraf aan te passen? Zodat het alsnog nog warmer kan worden verwarmd?
Hier hebben we bij de bouw de vloerverwarming direct op gelijk niveau gebracht met de rest van het huis en dat zou ik achteraf niet doen: de zolder verzameld nu wel heel veel warmte.
Thanks, dit zijn valide punten. De ruimte in de technische ruimte heb ik zeker. Ik zat te denken om de loze leidingen uit de muur/plafond naast de warmtepomp te laten uitkomen, en als er geen plaats is (er komt ook nog een omvormer en thuisaccu naast, maar deze staan nog niet ingetekend) dan kan ik nog het “hoekje” om en heb ik nog een hele lange muur zoals je ziet.ThePsycho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:31:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is dat je zeker moet weten of de ruimte er is voor een kastje. Ik dacht het eerst ook te kunnen doen maar leidingwerk, ventilatiekanalen en een omvormer hebben de kleine ruimte voor ons net onhandig gevuld.
Verder de vraag of de aannemer dit wil doen natuurlijk. Maar het zou, als je de ruimte hebt, wel lekker kunnen zijn t.o.v. de beperkte mogelijkheden in een meterkast. Ik moet in ieder geval wel even puzzelen om een patchpaneel en 19" switch in de ruimte te passen.
Ik zou bijna voor de zekerheid de verbinding tussen de TR en MK wel dubbel uitvoeren. Misschien ben ik wat overdreven, maar zonder die ene lijn is je hele idee naar de haaien en er gaat nog af en toe iets fout met loze leidingen.
Het aantal loze leidingen verdubbelen naar 2 tussen MK en TR is iets wat ik kan overwegen!
Ik weet inderdaad nog niet of de aannemer positief staat tegenover dit plan, maar ik zou hem graag de voordelen ervan laten zien om alle “techniek” in 1 en dezelfde ruimte te hebben.
:strip_exif()/f/image/pUCsNnduvwiV2cmBvjBYYCjM.jpg?f=fotoalbum_large)
Op welke wijze had je dat op gelijk niveau gebracht, via de optie andere zolderindeling of heb je dit direct afgestemd tegen (meerwerk) met de aannemer?FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:07:
[...]
Afhankelijk van de situatie kan dat best een flink ingrijpende operatie zijn.
Hier hebben we bij de bouw de vloerverwarming direct op gelijk niveau gebracht met de rest van het huis en dat zou ik achteraf niet doen: de zolder verzameld nu wel heel veel warmte.
Ben ook benieuwd waarom de zolder teveel warmte verzameld. Kan je de zolder niet individueel naregelen?
Het was een optie die de aannemer aanbod. Dat was nog best uitgebreid, zeker als je ook de zolderindeling nam. Dan was er nog keuze uit aparte zones, master-thermostaten of slave-thermostaten.KrsOne schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:10:
Op welke wijze had je dat op gelijk niveau gebracht, via de optie andere zolderindeling of heb je dit direct afgestemd tegen (meerwerk) met de aannemer?
Dat heeft meerdere oorzaken:Ben ook benieuwd waarom de zolder teveel warmte verzameld. Kan je de zolder niet individueel naregelen?
- We hebben een open trapgat met een trap die in de woonkamer uitkomt, dus veel warmte gaat al via de trap naar boven
- We hebben dus niet gekozen voor de thermostaten op zolder. De verwarming gaat mee met de eerste verdieping, wat dus nog eens zorgt voor extra warmte.
Achteraf was de aanpassing van de vloerverwarming niet nodig of we hadden master-thermostaten moeten laten plaatsen. Voor ons nieuwe huis laten we dat wel doen: elke ruimte krijgt een master-thermostaat.
Kun jij mij uitleggen wat dit concept van master/master en een aparte master-thermostaat in elke ruimte anders is dan “zone-regeling”? Ik zie vaker in nieuwbouwhuizen dat er een soort van zone-regeling is in de slaapkamer waarmee je dan de vloerverwarming in de slaapkamer iets kouder of warmer kan zetten. Maar volgens mij is dit wel iets anders dan echt een fysieke extra thermostaat, toch? Of praat jij over hetzelfde als jij zegt dat je elke ruimte een eigen master-thermostaat wilt geven?FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:23:
[...]
Achteraf was de aanpassing van de vloerverwarming niet nodig of we hadden master-thermostaten moeten laten plaatsen. Voor ons nieuwe huis laten we dat wel doen: elke ruimte krijgt een master-thermostaat.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb geen duidelijk antwoord gekregen van de makelaar, maar als ik het onderstaande lees in de technische omschrijving, dan maak ik hieruit op dat standaard de vloerverwarming in de zolder wat zwakker is en als ik de zolderindeling optie kies, de vloerverwarming versterkt wordt. Betekent dit doorgaans dat er meer verwarmingsbuizen worden aangelegd, andere warmtepomp of zou het eerder zijn dat de regeling anders wordt ingesteld? Ik vind het zonde om gelijk meer te betalen door het kiezen van een andere zolderindeling.FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:23:
[...]
Het was een optie die de aannemer aanbod. Dat was nog best uitgebreid, zeker als je ook de zolderindeling nam. Dan was er nog keuze uit aparte zones, master-thermostaten of slave-thermostaten.
[...]
Dat heeft meerdere oorzaken:
- We hebben een open trapgat met een trap die in de woonkamer uitkomt, dus veel warmte gaat al via de trap naar boven
- We hebben dus niet gekozen voor de thermostaten op zolder. De verwarming gaat mee met de eerste verdieping, wat dus nog eens zorgt voor extra warmte.
"De slaapkamers en zolder worden voorzien van een afzonderlijke naregeling waardoor deze
individueel na te regelen zijn. Door de goede isolatie van de woning zijn de mogelijkheden
voor naregeling beperkt. U dient er rekening mee te houden dat de verwarming in de
slaapkamers en badkamer geen warmte zal afgeven als er geen warmtevraag is door de
kamerthermostaat.
Onderstaande temperaturen kunnen onder normale omstandigheden worden gerealiseerd bij
gelijktijdige verwarming van alle vertrekken, bij gesloten ramen en deuren en een
buitentemperatuur van tenminste -10˚ Celsius
Slaapkamer: 22 graden
Zolder: 18 graden"
Bij de zolderindeling optie staat het volgende:
"Vloerverwarming tot 20˚ met ruimtethermostaten"
[ Voor 18% gewijzigd door KrsOne op 20-11-2024 22:56 ]
Nu vroeg ik me af of het nog uitmaakt of we inderdaad in december passeren of dat we het eventueel toch naar januari moeten verschuiven. Zijn er fiscale of andere zaken waar ik misschien niet aan gedacht heb, die van invloed kunnen zijn op deze beslissing? Of maakt het geen verschil?
Ik zou na 1 januari passeren... 1 januari is de peildatum voor de OZB. En als je op die datum de eigenaar van de grond bent, krijg je dus ook gelijk OZB aanslag over die grond. En omdat er nog geen paal is geslagen op dat moment betaal je het tarief voor onbebouwde grond, dat een stuk hoger ligt als dat van een woning in aanbouw.Imperium schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:41:
Wij hebben bericht ontvangen van onze aankoopbegeleider dat we vanaf 1 december kunnen passeren. Zij raadt aan om vóór 31 december te passeren, omdat er vanaf 1 januari bouwrente gaat lopen in verband met de start van de bouw.
Nu vroeg ik me af of het nog uitmaakt of we inderdaad in december passeren of dat we het eventueel toch naar januari moeten verschuiven. Zijn er fiscale of andere zaken waar ik misschien niet aan gedacht heb, die van invloed kunnen zijn op deze beslissing? Of maakt het geen verschil?
De NHG bedragen gaan in 2025 omhoog. Wellicht kom je daar in aanmerking voor en profiteer je van lagere kosten en rente.Imperium schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:41:
Wij hebben bericht ontvangen van onze aankoopbegeleider dat we vanaf 1 december kunnen passeren. Zij raadt aan om vóór 31 december te passeren, omdat er vanaf 1 januari bouwrente gaat lopen in verband met de start van de bouw.
< dit stukje webruimte is te huur >
Een woning in aanbouw kwalificeert niet als woning voor de OZB, daar is nog geen OZB over verschuldigd, dus dat maakt niet uit.jvdmeer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:45:
[...]
Ik zou na 1 januari passeren... 1 januari is de peildatum voor de OZB. En als je op die datum de eigenaar van de grond bent, krijg je dus ook gelijk OZB aanslag over die grond. En omdat er nog geen paal is geslagen op dat moment betaal je het tarief voor onbebouwde grond, dat een stuk hoger ligt als dat van een woning in aanbouw.
Ik zou de afspraak mooi op 02 januari plannen, inderdaad ivm OZB.Imperium schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:41:
Dat had ik ook wel gewild, een master thermostaat in elke ruimte. Helaas kon dit niet in het project. De woonkamer is leading, dus als er daar niks gebeurt, kan je de andere thermostaten zetten wat je wil - die gaan niet reageren. Althans, je kunt ze wel lager zetten dan in de woonkamer maar dan gaat het systeem niet ineens koelen natuurlijk. Er wordt dan alleen niet meer actief verwarmd. Als de woonkamer op 22 staat wil je de slaapkamers daar niet ook op hebben, die mogen best op 18. Als je de woonkamer op 19 hebt en je wil een andere ruimte op 20+, dat kan dus niet helaas.FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:23:
[...]
Het was een optie die de aannemer aanbod. Dat was nog best uitgebreid, zeker als je ook de zolderindeling nam. Dan was er nog keuze uit aparte zones, master-thermostaten of slave-thermostaten.
[...]
Dat heeft meerdere oorzaken:
Anyway, het hele systeem is erop gebouwd om het hele huis een constant klimaat te laten hebben zomer en winter, dus eigenlijk stel je het één keer in en kom je er niet meer aan.
Echte individuele temperatuurregeling per ruimte lijkt me technisch prima kunnen met al die leidingen, maar blijkbaar dus niet.
Heb je hier een bron van?NuEffeNiet schreef op donderdag 21 november 2024 @ 04:51:
[...]
Een woning in aanbouw kwalificeert niet als woning voor de OZB, daar is nog geen OZB over verschuldigd, dus dat maakt niet uit.
Als er met de bouw is begonnen kwalificeert het als woning in aanbouw: https://www.taxlive.nl/nl...s-geen-woning-in-aanbouw/ voor niet woningen is er een hoger tarief, dus als je de grond koopt in december en er wordt niet direct begonnen met de bouw zit je aan het hogere tarief.NuEffeNiet schreef op donderdag 21 november 2024 @ 04:51:
[...]
Een woning in aanbouw kwalificeert niet als woning voor de OZB, daar is nog geen OZB over verschuldigd, dus dat maakt niet uit.
Bij een bestaande koopwoning verreken je toch ook dat soort belastingen met de overdracht bij de notaris? Of werkt dit anders omdat het "nieuwe" percelen zijn?
Het is als volgt. Vanuit de belastingdienst maakt het niks uit omdat er een nihil geldt voor de woz omdat het een woning in aanbouw betreft aldus de mevrouw aan de lijn.
Wat de gemeentelijke ozb betreft maakt het ook niks uit. Want het klopt dat de aanslag naar de aannemer gaat als deze op 1 januari nog de eigenaar is maar dit wordt dan alsnog verrekend bij de notaris.
Voorbeeld welke ze gaf; stel de ozb is 365 per jaar, en je passeert 2 januari dan betaal je alsnog 364 bij de notaris.
[ Voor 23% gewijzigd door Imperium op 21-11-2024 14:49 ]
Dus het beste is dan om het zo lang mogelijk uit te stellen.Imperium schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:46:
Ik heb net toch maar even de belastingtelefoon en de gemeente afd. belastingen gebeld.
Het is als volgt. Vanuit de belastingdienst maakt het niks uit omdat er een nihil geldt voor de woz omdat het een woning in aanbouw betreft aldus de mevrouw aan de lijn.
Wat de gemeentelijke ozb betreft maakt het ook niks uit. Want het klopt dat de aanslag naar de aannemer gaat als deze op 1 januari nog de eigenaar is maar dit wordt dan alsnog verrekend bij de notaris.
Voorbeeld welke ze gaf; stel de ozb is 365 per jaar, en je passeert 2 januari dan betaal je alsnog 364 bij de notaris.
< dit stukje webruimte is te huur >
Waarom dan? Of bedoel je simpelweg dat je idealiter 31-12 passeert ivm bouwrente?aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:49:
[...]
Dus het beste is dan om het zo lang mogelijk uit te stellen.
Waarom zou de aannemer dit verrekenen? De kopersbegeleidster noemde alleen bouwrente toch als je na 1jan zou passeren?Imperium schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:46:
Ik heb net toch maar even de belastingtelefoon en de gemeente afd. belastingen gebeld.
Grond is trouwens vaak van projectontwikkelaars en niet aannemers.
De OZB wordt verrekent. Er werd hier boven gesteld dat het wellicht gunstiger zou zijn om in januari te passeren om een OZB aanslag te vermijden, dat werkt dus niet zo.Draakje5 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:52:
[...]
Waarom zou de aannemer dit verrekenen? De kopersbegeleidster noemde alleen bouwrente toch als je na 1jan zou passeren?
Grond is trouwens vaak van projectontwikkelaars en niet aannemers.
Bouwrente ga je idd pas betalen als je na 1-1 niet gepasseerd hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Imperium op 21-11-2024 14:53 ]
Als er in dit topic iemand is bij wie de grond al gepasseerd is is dus eigenlijk de vraag of hij of zij een OZB verrekening kreeg voor de grond? Als de aannemer/ontwikkelaar direct de OZB voor heel het jaar zou moeten betalen is het wel meteen duidelijk waarom de bouwrente precies op 1 januari begint te lopenImperium schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:46:
Ik heb even gezocht en ben deze reactie tegen gekomen: Batata007 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"nooberke schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:04:
[...]
Als er in dit topic iemand is bij wie de grond al gepasseerd is is dus eigenlijk de vraag of hij of zij een OZB verrekening kreeg voor de grond? Als de aannemer/ontwikkelaar direct de OZB voor heel het jaar zou moeten betalen is het wel meteen duidelijk waarom de bouwrente precies op 1 januari begint te lopen
Farmerwood in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3" en
deejeebv in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Klopt, wij moesten al dokken aan de gemeente Zoetermeer voor onbebouwde grond die van ons was.svenie3000 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:04:
[...]
Als er met de bouw is begonnen kwalificeert het als woning in aanbouw: https://www.taxlive.nl/nl...s-geen-woning-in-aanbouw/ voor niet woningen is er een hoger tarief, dus als je de grond koopt in december en er wordt niet direct begonnen met de bouw zit je aan het hogere tarief.
Wij zijn in oktober naar de notaris geweest om te passeren, maar op de nota van afrekening staat niets m.b.t. OZB. Verder ook nog niets van de gemeente hierover ontvangen. De bouw start pas het eerste kwartaal 2025.nooberke schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:04:
[...]
Als er in dit topic iemand is bij wie de grond al gepasseerd is is dus eigenlijk de vraag of hij of zij een OZB verrekening kreeg voor de grond? Als de aannemer/ontwikkelaar direct de OZB voor heel het jaar zou moeten betalen is het wel meteen duidelijk waarom de bouwrente precies op 1 januari begint te lopen
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-11-2024 20:38 ]
Volgens mij is nieuwbouw "vrij op naam" en zie je niets terug van de OZB op de afrekening. Wij passeerden in november en we hebben geen niets gezien van die anderhalve maand OZB.Imperium schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:46:
De eerste paal van ons blok ging half december de grond in, dus we hoopten op het OZB-tarief van een woning in aanbouw.
Maar de gemeente heeft de hei-dossiers gezocht en onze palen gingen pas op 20 januari de grond in. Dus we kregen het hoge tarief van onbebouwde grond te betalen.
Criterium voor bebouwd/onbebouwd is het moment dat de eerste heipaal de grond in gaat. Dat de boringen voor de warmtepomp al hadden plaatsgevonden maakte helaas niets uit.
Dat wordt hier uitgelegd:
https://www.zelfwozbezwaa...woz-waarde-bij-nieuwbouw/
Bij 'niet-woningen' hanteren gemeentes heel andere tarieven dan bij 'woningen'. Dat is hiervoor in diverse posts al duidelijk geworden. De periode van 'niet-woning' begint bij het passeren van de akte. De periode van 'woning' begint bij de eerste paal in de grond.
Als de bouw is gestart volgt er een periode van huis in aanbouw waarin wordt gerekend met voortgangspercentages.
Dat staat hier omschreven:
https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw
[ Voor 8% gewijzigd door arpeggio op 21-11-2024 21:22 ]
Wij hebben een soortgelijke situatie meegemaakt. Juli 2023 getekend bij de notaris. Eerste paal januari 2024 geslagen en OZB aangeslagen op niet-woning categorie. Echter was er in december al begonnen met graafwerkzaamheden. De WOZ taxateur van de gemeente gaf bij het bezwaar maken aan dat hij eind december geen bouwactiviteit had waargenomen bij bezoek aan de projectfase. Na het aanleveren van foto's dat de graafwerkzaamheden begonnen waren, is uiteindelijk de OZB gecorigeerd naar het woning tarief.jvdmeer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:28:
[...]
Volgens mij is nieuwbouw "vrij op naam" en zie je niets terug van de OZB op de afrekening. Wij passeerden in november en we hebben geen niets gezien van die anderhalve maand OZB.
De eerste paal van ons blok ging half december de grond in, dus we hoopten op het OZB-tarief van een woning in aanbouw.
Maar de gemeente heeft de hei-dossiers gezocht en onze palen gingen pas op 20 januari de grond in. Dus we kregen het hoge tarief van onbebouwde grond te betalen.
Criterium voor bebouwd/onbebouwd is het moment dat de eerste heipaal de grond in gaat. Dat de boringen voor de warmtepomp al hadden plaatsgevonden maakte helaas niets uit.
Ook deze taxateur gaf trouwens aan dat hij nog niemand had zien heien in december, maar dat is dus helemaal geen vereiste. Voorbereidingen treffen (dus graven) voor de fundering is al start bouw.
Tip: maak foto's eind december als de bouwwerkzaamheden begonnen zijn ter bewijs!
Dan is de belasting bij jullie zeer coulant geweest. Zie de reactie op mijn bezwaar:Vincent_89 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:56:
[...]
Wij hebben een soortgelijke situatie meegemaakt. Juli 2023 getekend bij de notaris. Eerste paal januari 2024 geslagen en OZB aangeslagen op niet-woning categorie. Echter was er in december al begonnen met graafwerkzaamheden. De WOZ taxateur van de gemeente gaf bij het bezwaar maken aan dat hij eind december geen bouwactiviteit had waargenomen bij bezoek aan de projectfase. Na het aanleveren van foto's dat de graafwerkzaamheden begonnen waren, is uiteindelijk de OZB gecorigeerd naar het woning tarief.
Ook deze taxateur gaf trouwens aan dat hij nog niemand had zien heien in december, maar dat is dus helemaal geen vereiste. Voorbereidingen treffen (dus graven) voor de fundering is al start bouw.
Tip: maak foto's eind december als de bouwwerkzaamheden begonnen zijn ter bewijs!
U maakt bezwaar tegen de aanslag onroerende-zaakbelastingen omdat u van mening bent
dat het verkeerde tarief is toegepast. U bent van mening dat op 1 januari 2023 sprake was
van een woning in aanbouw. Volgens de vigerende jurisprudentie is sprake van een
woning in aanbouw indien met de daadwerkelijke bouw van de woning is gestart. Hiervan
is sprake indien de eerste paal is geslagen. Zie bijvoorbeeld het advies van de Advocaatgeneraal
van 22 juni 2021 (ECLI:NL:PHR:2021:634 r.o. 4.9.) en de uitspraak van de Hoge
Raad van 21 januari 2022 (ECLI:NL:HR:2022:49). Tot het moment van het slaan van de eerste paal is sprake van een niet-woning. Dat de bestemming van de grond
'wonen' is, maakt hierbij niet uit.
[ Voor 14% gewijzigd door Epep op 22-11-2024 01:09 ]
Gaat om een project woning in de bovenklasse van de markt. Is in het project een uniek ontwerp, in de rest van de project woningen loopt de standleiding netjes in de meterkast of technische ruimte.
Precies, wij krijgen een fundering op staal (stroken fundering), straks maar eens bellen met de gemeente, dan weten we hoe groot de kans is dat we een groter potje hiervoor opzij moeten houden. Bij ons zijn ze namelijk wel al in de 2e week van november begonnen met de bouw.Epep schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:08:
Leuk zo'n rechtspraak en jurisprudentie, echter niet ieder huis krijgt palen. Wat nu als grondverbetering wordt toegepast? Wij hebben ook de aanslag woz onbebouwd gekregen, deze was net zo hoog als straks de WOZ met huis er op. Bij ons zijn ze echt pas in mei 2024 begonnen met graven, dus bezwaar maken had naar ons gevoel weinig zin. Voelde wel als de eerste kleine tegenvaller..
[ Voor 5% gewijzigd door svenie3000 op 22-11-2024 07:52 ]
Woningborg:jvdmeer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:35:
[...]
Dan is de belasting bij jullie zeer coulant geweest. Zie de reactie op mijn bezwaar:
[...]
Start bouw in de Algemene voorwaarden
In de Woningborg model(koop-/)aannemingsovereenkomsten is per 1 januari 2020 het startmoment van de bouwtijd voor ééngezinshuizen gewijzigd. Het aantal werkbare werkdagen moet vanaf 1 januari 2020 gerekend worden vanaf de aanvang van de bouw van de woning.
Als aanvang bouw complex in geval van vrijstaande woningen geldt:
het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van de eerste woning van het complex; of
Als aanvang bouw complex in geval van geschakelde woningen geldt:
het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van het eerste blok woningen van het complex;
De definitie van start bouw van Woningborg geldt voor de termijn facturiering. Dat wil niet zeggen dat de gemeente zich daar ook aan houdt. Als aan jouw woning nog niet is begonnen, kan de gemeente zeggen dat je een bouwkavel hebt waarvoor dus het hogere tarief geldt. Wellicht kun je als je bezwaar maakt bij de gemeente de factuur bij start bouw als bewijsstuk gebruiken.
Over wat voor hoger percentage hebben we het dan precies?deejeebv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:50:
[...]
Als aan jouw woning nog niet is begonnen, kan de gemeente zeggen dat je een bouwkavel hebt waarvoor dus het hogere tarief geldt.
Wat ik begrepen heb van de aannemer is het een vorm van "zone-regeling".Kookwekkert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:49:
Kun jij mij uitleggen wat dit concept van master/master en een aparte master-thermostaat in elke ruimte anders is dan “zone-regeling”? Ik zie vaker in nieuwbouwhuizen dat er een soort van zone-regeling is in de slaapkamer waarmee je dan de vloerverwarming in de slaapkamer iets kouder of warmer kan zetten. Maar volgens mij is dit wel iets anders dan echt een fysieke extra thermostaat, toch? Of praat jij over hetzelfde als jij zegt dat je elke ruimte een eigen master-thermostaat wilt geven?
Een Master-thermostaat meet de temperatuur in de ruimte en stuurt een signaal naar de cv/wp als er behoefte is aan warmte (of koelte) in de ruimte. De cv/wp gaat dan "aan" tot de master het signaal geeft dat de doeltemperatuur bereikt is.
Een Slave-thermostaat doet in beginsel hetzelfde, echter kan het niet de cv/wp "aan" zetten. De ruimte krijgt dus pas warmte op het moment dat een Master-thermostaat óók om warmte vraagt.
Met een Master/Master systeem zijn alle thermostaten in staat om de cv/wp "aan" te zetten. Hiermee kan je preciezer de temperatuur regelen per ruimte. Nut en noodzaak ligt aan hoe je je huis gebruikt.
Er worden doorgaans inderdaad meer leidingen in de vloer gelegd en de regeling wordt anders ingesteld. Hier hebben ze geen ander type warmtepomp geplaatst.KrsOne schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:54:
Dankjewel voor je reactie. Ik heb geen duidelijk antwoord gekregen van de makelaar, maar als ik het onderstaande lees in de technische omschrijving, dan maak ik hieruit op dat standaard de vloerverwarming in de zolder wat zwakker is en als ik de zolderindeling optie kies, de vloerverwarming versterkt wordt. Betekent dit doorgaans dat er meer verwarmingsbuizen worden aangelegd, andere warmtepomp of zou het eerder zijn dat de regeling anders wordt ingesteld?
Dat zou ik ook niet zomaar accepteren. Heb je meerwerk laten doen dat het noodzakelijk is om de standleiding te verplaatsen. Heb je bijvoorbeeld een extra toilet/badkamer laten meenemen?Brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:16:
Iemand ervaring met standleidingen die niet op de tekening staan en in de praktijk in de hoek van de woonkamer uitkomen. Uiteraard komt er een koofje omheen maar wij vinden dit onacceptabel..
Gaat om een project woning in de bovenklasse van de markt. Is in het project een uniek ontwerp, in de rest van de project woningen loopt de standleiding netjes in de meterkast of technische ruimte.
Afwijkingen zijn toegestaan, mits technisch noodzakelijk en niet anders uit te voeren.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:16:
Iemand ervaring met standleidingen die niet op de tekening staan en in de praktijk in de hoek van de woonkamer uitkomen. Uiteraard komt er een koofje omheen maar wij vinden dit onacceptabel..
Ik zou de aannemer dus verzoeken deze leidingen om te leggen via de reguliere manier zonder koof in de woonkamer.
Indien dat technisch niet mogelijk is (bijv. ze kunnen niet in de vloer lopen op je 1e verdieping), of indien de aannemer weigert, dan kom je op een schadevergoeding uit voor de afbreuk die de koof zou doen in je woonkamer.
Het verschilt per gemeente, maar in Nijmegen is het bijvoorbeeld 0.18% voor woningen en 1,0% voor niet woningen.KerstRunner schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:02:
[...]
Over wat voor hoger percentage hebben we het dan precies?
Hé mede-Nijmegenaar. Ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning in Beneden-Leeuwen die Q3 '26 af is. Volgens hun website (Gemeente West Maas en Waal) is het daar 0,0793% voor woningen en 0,2703% voor niet woningen. Kan dat kloppen? Wat een verschil?? LINKsvenie3000 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:22:
[...]
Het verschilt per gemeente, maar in Nijmegen is het bijvoorbeeld 0.18% voor woningen en 1,0% voor niet woningen.
Heeft iemand hier tips voor? Samenvatting: steeg te hoog geplaatst en ontwikkelaar geeft aan dat wij ons nergens op kunnen beroepen.SL65 schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:10:
Leuke casus…
Recent eigenaar geworden van een nieuwbouwhuis met een gezamenlijke steeg achter de woning waar ik ook deels eigenaar van ben. Nu blijkt het afschot tussen de steeg en het huis tussen de 1-3cm te zitten. Ter indicatie de tuin is zo’n 9 meter diep. Bovenstaande is aangekaart bij de ontwikkelaar maar die geeft aan dit dit conform de omgevingsvergunnig is en dat het bouwbesluit hier niks over zegt. Kan ik hier nog wat mee? Voor de afwatering zou ik een afschot van zo’n 1cm per meter verwachten. Hetgeen ik best kan creëren in de tuin maar dan loopt het water tegen de opsluitbanden van de steeg.
Enige optie die ik momenteel zie om gezamenlijk met de eigenaren van de steeg het zelf aan te passen. Beetje zonde omdat de stratenmakers gewoon nog rondlopen in het project…
Dat kan kloppen inderdaad, bij mijn gemeente is het ook zoiets, 0,085% voor woningen en 0,36 voor niet woningen.KerstRunner schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:35:
[...]
Hé mede-Nijmegenaar. Ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning in Beneden-Leeuwen die Q3 '26 af is. Volgens hun website (Gemeente West Maas en Waal) is het daar 0,0793% voor woningen en 0,2703% voor niet woningen. Kan dat kloppen? Wat een verschil?? LINK
In ede voor woningen: 0.0835%, voor niet woningen (dus ook voor bouwgrond) 0.2442% voor de eigenaar en 0.1948% voor de gebruiker.KerstRunner schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:02:
[...]
Over wat voor hoger percentage hebben we het dan precies?
Dat scheelt dus een factor 5.
Wat plattegronden zou helpen voor het beeldBrilsmurfffje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:16:
Maar bij verkooptekeningen en andere stukken staat altijd wel een opmerking dat het onder voorbehoud is dus dat wordt wel een lastig verhaal waarschijnlijk
Zo makkelijk komt een aannemer daar niet onderuit.Runner15 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:27:
[...]
Maar bij verkooptekeningen en andere stukken staat altijd wel een opmerking dat het onder voorbehoud is dus dat wordt wel een lastig verhaal waarschijnlijk
Bij ons was de hemelwaterafvoer op een andere positie geplaatst dan op de tekening (en de tekening is een contractstuk). Hierdoor aannemer gewezen op de woningborg voorwaarden en uiteindelijk schadevergoeding gekregen.
Zojuist wel gedaan met verzoek voor reactie (en de opmerking bij geen reactie als akkoord beschouwen).
Met name omdat er wat zaken bevestigt zijn als in dat we type D ventilatie krijgen, master-master temp regeling (staat niet letterlijk zo in de tech omschrijving).
Mijn beredenering is vooral dat je dan ook dingrn zwart op wit hebt staan mocht er onverhoopt ergens een dispuut over ontstaan.
Meer mensen die dit zo deden?
Hoe kon er in de technische verkoopomschrijving twijfel zijn over het type ventilatie? Bij ons komt dit op meerdere plekken terug in de verkoopomschrijving. Helaas type C. Ga vragen of D mogelijk is maar word waarschijnlijk niks.Sincere1983 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:09:
Met name omdat er wat zaken bevestigt zijn als in dat we type D ventilatie krijgen, master-master temp regeling (staat niet letterlijk zo in de tech omschrijving).
Omdat het niet letterlijk zo omschreven is. Er staat wel WTW installatie met aan/afvoer of iets dergelijks maar het is deels interpretabel. Vandaar!KerstRunner schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:22:
[...]
Hoe kon er in de technische verkoopomschrijving twijfel zijn over het type ventilatie? Bij ons komt dit op meerdere plekken terug in de verkoopomschrijving. Helaas type C. Ga vragen of D mogelijk is maar word waarschijnlijk niks.
Volgens mij kun je wtw installatie met aan en afvoer niet anders uitleggen als type D.Sincere1983 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:24:
[...]
Omdat het niet letterlijk zo omschreven is. Er staat wel WTW installatie met aan/afvoer of iets dergelijks maar het is deels interpretabel. Vandaar!
[ Voor 107% gewijzigd door pnczbr op 23-11-2024 11:19 ]
De tegelzetter?pnczbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:
Offerte ontvangen voor het leggen van keramisch parket (26x160), in de lengte gelegd.
54,- incl. BTW. Incl Lijm & voegen. 80m2 in totaal (begane grond)
Gevonden via Insta / Google Maps. Klein bedrijf vanuit huis met veel goede reviews en prima snel contact.
Heb opzich niet veel zin om nog meer offertes aan te vragen aangezien dit goed voelt, echter ben ik niet bekend met gangbare prijzen.
Wat denken jullie van deze M2 prijs?
Maargoed hier is niks zinnigs over te zeggen.
Hetzelfde als ik heb een aanbod voor een auto gekregen. 20,000 inclusief afleveren en beurt. Tja, als het een ferrari is dan is het wellicht goedkoop maar voor een aygo niet echt.
Dus welke tegels heb je. Zijn het ferrari tegels of aygo tegels..
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 22-11-2024 19:31 ]
Dat klinkt vergelijkbaar met wat wij in de offerte hebben staan. (23 x 120 planken in de lengte gelegd)pnczbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:
Offerte ontvangen voor het leggen van keramisch parket (26x160), in de lengte gelegd.
54,- incl. BTW. Incl Lijm & voegen. 80m2 in totaal (begane grond)
Gevonden via Insta / Google Maps. Klein bedrijf vanuit huis met veel goede reviews en prima snel contact.
Heb opzich niet veel zin om nog meer offertes aan te vragen aangezien dit goed voelt, echter ben ik niet bekend met gangbare prijzen.
Wat denken jullie van deze M2 prijs?
Verder hadden we moeite met een goeie tegelzetter vinden die tijd had...
[ Voor 105% gewijzigd door pnczbr op 23-11-2024 11:19 ]
[ Voor 99% gewijzigd door pnczbr op 23-11-2024 11:19 ]
Dat is een gangbare prijs. Heb zelf ook offertes gekregen van 56€ incl lijm etc. We hebben alleen visgraat, dat is iets duurder (65€ per m2).pnczbr schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:49:
[...]
Misschien niet helemaal duidelijk, maar deze prijs is puur voor het leggen + lijm/voegen.
Dus excl. de tegels zelf.
Vraag is of 55,- per m2 voor het leggen incl lijm+voegen+btw een gangbare prijs is.
Materialen zijn duur. Maar 80m2 keramisch rechte planken ligt zo in 3-4 dagen.
[ Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 22-11-2024 21:55 ]
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.