Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 17:44
FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:45:
[...]

Bij ons huis dat nu gebouwd wordt heb ik alle loze leidingen (+ extra stopcontact) ook in de techniekruimte uit laten komen. De aannemer zag de voordelen ook wel en werkte er graag aan mee. Hij dacht zelfs mee over de hoogte van de inbouwdozen zodat er makkelijk een patch kast boven te hangen is (of op de grond neer te zetten).
Geen idee of dit voor elke aannemer geldt.

Tussen de meterkast en de techniekruimte worden 2 loze leidingen gemaakt. Nog geen idee of ik ze beiden nodig heb, maar dan kan er in elk geval ook weer een kabel "terug" van de techniekruimte naar de meterkast.
Thanks voor de feedback! Ik schrijf dit zeker op als een punt dat ik ga bespreken. Ik neem aan dat de glasvezelkabel (of kabel) wel gewoon in de meterkast binnenkomt, toch? Heb je dan sowieso 1 loze leiding tussen de meterkast en techniekruimte aangemerkt om de modem te verbinden met de apparatuur in de techniekruimte?

Heb je ook nog loze leidingen tussen de meterkast en andere punten in het huis laten aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Kookwekkert schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:23:
Thanks voor de feedback! Ik schrijf dit zeker op als een punt dat ik ga bespreken. Ik neem aan dat de glasvezelkabel (of kabel) wel gewoon in de meterkast binnenkomt, toch? Heb je dan sowieso 1 loze leiding tussen de meterkast en techniekruimte aangemerkt om de modem te verbinden met de apparatuur in de techniekruimte?
Ja. Al liggen ze er met name als “verzekering” voor het geval het niet lukt om 50mm2 buis aan te leggen tussen de meterkast en de techniekruimte. Die twee zitten bij ons rug-tegen-rug.
Heb je ook nog loze leidingen tussen de meterkast en andere punten in het huis laten aanleggen?
Nee, alle loze leidingen (naar de slaapkamers, overloop, keuken en woonkamer) komen nu in de techniekruimte uit

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:03
Wij twijfelen erg over witte of zwarte deuren van berkvens. Heeft er toevallig iemand zwarte (stompe) binnendeuren van berkvens en daar een foto van?

We hebben op internet al e.e.a. gezocht, maar een ‘echte’ foto geeft wellicht een realistischer beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:45
Riderider schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:37:
Wij twijfelen erg over witte of zwarte deuren van berkvens. Heeft er toevallig iemand zwarte (stompe) binnendeuren van berkvens en daar een foto van?

We hebben op internet al e.e.a. gezocht, maar een ‘echte’ foto geeft wellicht een realistischer beeld :)
Je kunt ook kleurstalen opvragen. Dan kun je zowel de standaard wit als zwart selecteren en komt het binnen een paar dagen op je deurmat. Dat geef in ieder geval een realistisch beeld van de kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Toevallig wel, waarschijnlijk kan een zwarte deur alleen zonder bovenlicht? Mede daarom hebben we ze alleen in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:14

Het ligt er ook heel erg aan de rest van je interieur. Heb je veel wit(achtig) dan geven zwarte deuren een flink contrast en kan wat kil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12

Heb ik! Zal je spammen met foto's via pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 20:08
Voor onze nieuwbouwwoning had ik besloten om de muren te laten latex spuiten nadat ze sausklaar gemaakt zijn. Maar gisteren vertelde een vakman me dat hij eerder voor rollen zou kiezen, omdat dit in de toekomst makkelijker te herstellen is. Hij zei dat spuiten er wel perfect uitziet, maar dat je bij een kleine deuk, kras of beschadiging dit bijna niet kunt repareren. Bij rollen zou dat veel eenvoudiger zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee of advies over?
Ik weet dat rollen duurder is en meer tijd kost, maar met een jong kind in huis twijfel ik nu wat verstandiger is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58
raduf schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:18:
Voor onze nieuwbouwwoning had ik besloten om de muren te laten latex spuiten nadat ze sausklaar gemaakt zijn. Maar gisteren vertelde een vakman me dat hij eerder voor rollen zou kiezen, omdat dit in de toekomst makkelijker te herstellen is. Hij zei dat spuiten er wel perfect uitziet, maar dat je bij een kleine deuk, kras of beschadiging dit bijna niet kunt repareren. Bij rollen zou dat veel eenvoudiger zijn.

Ik weet dat rollen duurder is en meer tijd kost, maar met een jong kind in huis twijfel ik nu wat verstandiger is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen
Met een jong kind blijf je bezig als je elk plekje los gaat rollen, maar het kan natuurlijk wel.

Wij hebben het laten spuiten en hebben 2 opties bij reparatie:
  1. we doen een klein plekje als het echt lelijk is met een lakroller en je ziet een klein verschil. (We hebben kleur dus dat is sowieso al een ding)
  2. we rollen een muur zodra we wat verder zijn gewoon even als geheel
Mijn broer heeft simpelweg gezegd dat ie alles weer op gaat knappen als de jongste oud genoeg is. Dan schildert die het hele huis waarschijnlijk weer een keer.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

aex351

I am the one

raduf schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:18:

Je overanalyseert. In beide gevallen is het verven, waarbij spuiten goedkoper en sneller is en een mooie resultaat levert. Dit kan je nu makkelijk doen omdat je huis leeg staat.

Dan over 'schade'. Dat gaat hoofdzakelijk over de ondergrond waarop geschilderd gaat worden. Renovliesbehang of pleister (stuc). Pleisterwerk is gevoeliger en renovlies kan tegen een stootje.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:16
aex351 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:02:
[...]

Je overanalyseert. In beide gevallen is het verven, waarbij spuiten goedkoper en sneller is en een mooie resultaat levert. Dit kan je nu makkelijk doen omdat je huis leeg staat.

Dan over 'schade'. Dat gaat hoofdzakelijk over de ondergrond waarop geschilderd gaat worden. Renovliesbehang of pleister (stuc). Pleisterwerk is gevoeliger en renovlies kan tegen een stootje.
Oneens, dit ligt ook echt aan de schilder. Ik vind ons spuitwerk drama en de schilder die de wanden heeft gedaan met de roller heeft puik werk afgeleverd. Achteraf had ik liever wat meer geld uitgegeven en alles laten rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Blik1984 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:26:
[...]

Oneens, dit ligt ook echt aan de schilder. Ik vind ons spuitwerk drama en de schilder die de wanden heeft gedaan heeft puik werk afgeleverd. Achteraf had ik liever wat meer geld uitgegeven en alles laten rollen.
Dat lijkt mij dan toch echt aan de schilder te liggen en niet aan de gekozen techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:16
aex351 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:29:
[...]

Dat lijkt mij dan toch echt aan de schilder te liggen en niet aan de gekozen techniek.
Lees zin 1 nog een keer

Maar desondanks zou ik spuiten alsnog niet aanraden. Op het spuitwerk zie je werkelijk alles, iedere oneffenheid. Bij het gerolde zie je dat veel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Blik1984 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
[...]

Lees zin 1 nog een keer

Maar desondanks zou ik spuiten alsnog niet aanraden. Op het spuitwerk zie je werkelijk alles, iedere oneffenheid. Bij het gerolde zie je dat veel minder
De schilder kan ook lekker aan de gang gaan met een kwast en een klodder verf er tegenaan gooien om een oneffenmuur te egaliseren.

Het heeft weinig te maken met de gekozen techniek. Ook slecht uitgevoerd rol of kwast werk zie je.

[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 24-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 12:25

Nog echter dan een foto is om ze te bekijken in een van de showrooms. Wij werden door de bouwer uitgenodigd om de binnendeuren uit te zoeken in het Woonlab. Het worden witte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
aex351 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat spuiten minder gezond is ivm deeltjes ofzo, maar of het waar is?

Echter de opmerking over de reparatie gaat in dit geval niet over de ondergrond. Natuurlijk moet je dat ook herstellen, maar als de verf gerold was kan je er daarna gewoon lokaal overheen rollen en zie je nul verschil. De structuur van spuiten krijg je echter niet meer hetzelfde (tenzij je weer spuit misschien?)

En inderdaad: als je een slechte vakman hebt, leveren beide een minder mooi resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 12:43

neliss

h00t h00t!

De deadline voor de ruwwerkopties komt voor ons in zicht.
Een keuze waar wij echt nog over twijfelen is om ofwel tuindeuren ofwel een schuifpui te laten plaatsen aan de achterzijde.

Wij vinden dat beide wat vreemde kenmerken hebben.
Bij de tuindeuren is de verhouding tussen de deuren (2x80cm) en zijlichten (2x120cm) wat vreemd, we hadden liever wat bredere deuren gezien.
Bij de schuifpui geldt dat deze ca. 3m breed is en naast een normale loopdeur wordt geplaatst, volgens de kopersbegeleider ivm klachten uit eerdere projecten dat de schuifpui moeilijk te openen was en vaak stuk ging.

De meerprijs van schuifpui tov. tuindeuren is ca. €1500. Beiden worden in hardhout uitgevoerd. Wij hebben geen foto's van het aanzicht van binnenuit.

Wij hebben met beiden zelf geen ervaring (hebben nu alleen een loopdeur) en vragen ons wij ons vooral af wat het meest praktisch is in dagelijks gebruik. Onze voorkeur neigt naar de schuifpui omdat we graag buitenlucht naar binnen laten, een schuifpui kun je makkelijk op een kier zetten. Wij vonden het wel wat beangstigend om te horen dat deze snel stuk zou gaan.

Wat zouden jullie kiezen en waarom (esthetische afwegingen afzijdig gehouden)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXslHiOdip1rSYjOjdzT_UQNIIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miC58u9TZ35oUS9UZIG7l4bp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Ik ben anti schuifpui. Wat een ondingen. En gezien het commentaar naar de kopersbegeleider lijkt dat bevestigd te worden.

Kies vooral wat je mooi en praktisch vindt. Bij de schuifdeur optie heb je het gemak van beide: een mskkelijke loopdeur en een pui om op een kier te zetten. Neem dan wel een hor tegen de vliegen in de zomer.

Wij gebruiken overigens vaker de deur naar buiten bij de garage dan die in de woonkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 24-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Uiteindelijk is het net wat jullie praktischer of mooier vinden, maar persoonlijk zou ik die €1500 meerprijs in m’n zak houden en het anders aanpakken.

Als jullie echt graag een schuifpui willen – wat ik heel goed begrijp, ik heb er zelf ook eentje en ben er superblij mee – zou ik de standaard openslaande deuren laten plaatsen en daarna een commerciële partij inschakelen. Dan kun je precies laten maken wat je wilt, of dat nou een schuifpui is of misschien wel een harmonica deur. Vaak heb je meer keuze in design en kwaliteit. Je redt het niet voor 1500 euro, maar uiteindelijk heb je wel iets wat je echt graag hebben wilt. Een loopdeur naast een schuifpui komt voor mij een beetje rommelig over.

Wat betreft de schuifpuien die snel stuk gaan: moderne schuifpuien van een goede leverancier zijn meestal een stuk betrouwbaarder dan vroeger. Als je iets goeds kiest, hoef je daar niet bang voor te zijn.

Qua gebruik: schuifpuien zijn inderdaad ideaal om lekker open te zetten, maar als je vaak de hele boel open wilt gooien, zijn openslaande deuren ook super praktisch. Zeker als je terras breed genoeg is en de deuren niet in de weg staan als ze open draaien.

Kortom, ik zou nu de standaard laten doen en later iets laten maken wat écht bij jullie past. Succes met de keuze! 😊

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 24-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
neliss schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:58:
De deadline voor de ruwwerkopties komt voor ons in zicht.
Een keuze waar wij echt nog over twijfelen is om ofwel tuindeuren ofwel een schuifpui te laten plaatsen aan de achterzijde.

Wij vinden dat beide wat vreemde kenmerken hebben.
Bij de tuindeuren is de verhouding tussen de deuren (2x80cm) en zijlichten (2x120cm) wat vreemd, we hadden liever wat bredere deuren gezien.
Bij de schuifpui geldt dat deze ca. 3m breed is en naast een normale loopdeur wordt geplaatst, volgens de kopersbegeleider ivm klachten uit eerdere projecten dat de schuifpui moeilijk te openen was en vaak stuk ging.

De meerprijs van schuifpui tov. tuindeuren is ca. €1500. Beiden worden in hardhout uitgevoerd. Wij hebben geen foto's van het aanzicht van binnenuit.

Wij hebben met beiden zelf geen ervaring (hebben nu alleen een loopdeur) en vragen ons wij ons vooral af wat het meest praktisch is in dagelijks gebruik. Onze voorkeur neigt naar de schuifpui omdat we graag buitenlucht naar binnen laten, een schuifpui kun je makkelijk op een kier zetten. Wij vonden het wel wat beangstigend om te horen dat deze snel stuk zou gaan.

Wat zouden jullie kiezen en waarom (esthetische afwegingen afzijdig gehouden)?

[Afbeelding]
Je moet je wel afvragen of je in een nieuwbouwhuis nog "de buitenlucht naar binnen wil laten". Ervanuitgaande dat je gewoon een wtw type D hebt met vloerverkoeling heeft het in de zomer amper zin te laten tochten. Het was afgelopen zomer bij ons continu rond de 21 graden binnen, zonder zonwering en alle ramen en deuren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:55
Ons huis krijgt een tuin van ongeveer 9 bij 9 meter. Echter kunnen we ons er geen beeld bij vormen hoe groot dit oogt/voelt. Heeft iemand hier een vergelijkbare tuin qua afmetingen? We zouden graag een foto zien! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
TNThomas schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:22:
Ons huis krijgt een tuin van ongeveer 9 bij 9 meter. Echter kunnen we ons er geen beeld bij vormen hoe groot dit oogt/voelt. Heeft iemand hier een vergelijkbare tuin qua afmetingen? We zouden graag een foto zien! :)
Dan denk ik dat je beter gewoon even een beetje rond kan lopen in de wijk of bij vrienden. Een foto gebruiken om een gevoel voor de grootte te krijgen, werkt erg slecht en is van veel factoren afhankelijk.
Zo ook in het echt overigens, maar beter dan via een foto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:35
TNThomas schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:22:
Source90 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Dit is circa 9 (b) x 13 (d).
De veranda neemt 2,5m diepte in beslag en de vlonder nog eens 3 meter, voor het idee.

Wat wij hebben gedaan; ga naar de action of dergelijke, haal wat vlaggetjes (lagen bij sport/voetbal bij onze Action) en wat touw en ga naar een willekeurig bos/park met veldje en zet het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:14
SlayaStone schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:43:
[...]

Je moet je wel afvragen of je in een nieuwbouwhuis nog "de buitenlucht naar binnen wil laten". Ervanuitgaande dat je gewoon een wtw type D hebt met vloerverkoeling heeft het in de zomer amper zin te laten tochten. Het was afgelopen zomer bij ons continu rond de 21 graden binnen, zonder zonwering en alle ramen en deuren dicht.
Jij hebt geen jonge kinderen zeker? Hier is het niet te doen die deur dicht te laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:15
[...]

Ik begrijp nooit helemaal waar al die aannames over o.a. ventilatietype en vloerverkoeling vandaan komen. Wij krijgen in 2026 'nog gewoon' type C én LTVV die niet koelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
[...]

Ook dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Wij hebben type D met vloerkoeling maar in de zomer staat de koeling uit omdat ik dat niet prettig vind. En de deuren staan gewoon lekker open. Dan maar geen optimaal WTW systeem in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
KerstRunner schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:25:
[...]

Ik begrijp nooit helemaal waar al die aannames over o.a. ventilatietype en vloerverkoeling vandaan komen. Wij krijgen in 2026 'nog gewoon' type C én LTVV die niet koelt.
Een woning mag geen risico op oververhitting (TO juli eis) hebben en moet aan bepaalde energie-eisen (BENG) voldoen.
Dan kom je al snel uit bij Type D voor de energie-eisen want je brengt gewoon veel minder koude lucht naar binnen dan met type C (maar hoeft dus niet), en bij koeling om de temperatuur in de woning in de zomer behaaglijker te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:01:
[...]

Een woning mag geen risico op oververhitting (TO juli eis) hebben en moet aan bepaalde energie-eisen (BENG) voldoen.
Dan kom je al snel uit bij Type D voor de energie-eisen want je brengt gewoon veel minder koude lucht naar binnen dan met type C (maar hoeft dus niet), en bij koeling om de temperatuur in de woning in de zomer behaaglijker te houden.
Zolang een type-D ventilatiesysteem en een warmtepomp geen (wettelijke) vereisten zijn, kun je er niet vanuit gaan dat alle nieuwbouwwoningen dit krijgen.

Onze nog te bouwen nieuwbouwwoningen krijgt een type-C ventilatiesysteem en wordt aangesloten op een warmtenet waarbij het ons nog onduidelijk is of wij ook kunnen koelen. Verder worden alle ramen aan de achterkant van de woning voorzien van screens.

Wij gaan in ieder geval, n.a.v. een eerdere discussie hier over een schuifpui of openslaande deuren, ook voor een schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Draakje5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:01:
[...]

Alleen wordt die TO juli norm wel een beetje bekrompen gemeten.
Vloerkoeling of airco mogen bijvoorbeeld niet meegeteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrieInDePan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 09:36
FabianGTI schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:30:
[...]

Alleen wordt die TO juli norm wel een beetje bekrompen gemeten.
Vloerkoeling of airco mogen bijvoorbeeld niet meegeteld worden.
Dat is bewust gedaan zodat het voorkomen van opwarming meer uit andere ontwerpkeuzes komt (orientatie, raamoppervlak, zonwering, bouwmethode, etc.).
Hiervoor werd vaak volstaan aan de norm 1 of 2 zonnepaneeltjes extra en vloerkoeling via de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
PrixV schreef op maandag 25 november 2024 @ 01:02:
[...]

Ook dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Wij hebben type D met vloerkoeling maar in de zomer staat de koeling uit omdat ik dat niet prettig vind. En de deuren staan gewoon lekker open. Dan maar geen optimaal WTW systeem in de zomer.
Heb jij dan geen bodemwarmtepomp die de warmte opslaat in de grond om in de winter te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40
Ik kan wel wat tips gebruiken voor mijn zolder. Ik heb een zolder die ik niet als opslagruimte wil gaan gebruiken, aangezien het dak vrij hoog is ben ik aan het kijken om hier een vliering in te laten bouwen.
De vliering wil ik dan gebruiken voor opslag; koffers, kerstspullen, andere zooi waar we nog geen afscheid van kunnen nemen.

Het plan is om wellicht in de (verre) toekomst de zolder op te gaan delen in 2/3 ruimtes, maar voor nu is dat niet nodig omdat er maar 1 dakraam beschikbaar is en ook nog maar 1 luchtafvoer.

Ik twijfel nu wat wijsheid is bij het bouwen van deze vliering. Ik kan de vliering over de gehele oppervlakte laten bouwen, op bijv. 2.6m hoogte. Dat zou wel betekenen dat ik de hoge vlakke wand ga verliezen. Ik vind een hoog plafond wel fraai om te zien, dat ga ik dan verliezen.
Of ik laat een halve vliering bouwen die start bij de schuine zijde. De vliering wordt daarmee wel een stuk kleiner, maar optisch ziet het er misschien wel mooier uit. Een tussenwand plaatsen wordt dan wel weer lastiger.

Iemand hier ervaring mee?

Voor wat visualisatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5tFtC8jN/Plattegrond.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wvXTWHhC/Zolder-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmXwCztG/Zolder-2.jpg

*Voorbeeld halve vliering:
Afbeeldingslocatie: https://mptimmerwerk.nl/wp-content/uploads/2017/11/plaatsen-van-een-vliering-op-zolder-Vlaardingen-9-e1568051375747-600x400.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:39
Strider schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:18:
Ik kan wel wat tips gebruiken voor mijn zolder. Ik heb een zolder die ik niet als opslagruimte wil gaan gebruiken, aangezien het dak vrij hoog is ben ik aan het kijken om hier een vliering in te laten bouwen.
De vliering wil ik dan gebruiken voor opslag; koffers, kerstspullen, andere zooi waar we nog geen afscheid van kunnen nemen.

Het plan is om wellicht in de (verre) toekomst de zolder op te gaan delen in 2/3 ruimtes, maar voor nu is dat niet nodig omdat er maar 1 dakraam beschikbaar is en ook nog maar 1 luchtafvoer.

Ik twijfel nu wat wijsheid is bij het bouwen van deze vliering. Ik kan de vliering over de gehele oppervlakte laten bouwen, op bijv. 2.6m hoogte. Dat zou wel betekenen dat ik de hoge vlakke wand ga verliezen. Ik vind een hoog plafond wel fraai om te zien, dat ga ik dan verliezen.
Of ik laat een halve vliering bouwen die start bij de schuine zijde. De vliering wordt daarmee wel een stuk kleiner, maar optisch ziet het er misschien wel mooier uit. Een tussenwand plaatsen wordt dan wel weer lastiger.

Voor wat visualisatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een halve vliering heet een Entresol. O-)

Je moet vooral rekening houden dat je vliering niet aan je dak kan bevestigen als draagconstructie. Dus ik zou alvast nadenken hoe je de ruimte kwa kamers in zou richten in de toekomst en op basis daarvan een draagconstructie maakt icm de betonnen wand.

Het makkelijks is waarschijnlijk over de hele langste. Kun je een HSB wand bouwen en draagbalken tussen de hsb wand bevestigen en de betonnen draag muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15

Nicap

Tsssk....

Ik was eerst ook van plan om een entresol/mezzanine op zolder te bouwen. Nok was over de 4 meter dus dat wil prima. Maar uiteindelijk de hele ruimte maar voorzien van een vloer/plafond. Met een vlizotrap kun je dan naar de echte zolder. 2/3 is slaapkamer voor dochter geworden. De andere 1/3 is kast en wasmachine droger.

Vonden we achteraf toch een betere optie. Beter om spullen echt uit zicht te zetten.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:18:

Voor wat visualisatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb bewust niet gekozen voor een dichte vliering maar ( weer wat geleerd ) entresol.
En daarbij de opening gelaten bij de technische ruimte. Hierdoor ook niet erg dat spullen op de entresol in het zicht staan.

Zo kan ik makkelijk met een trap erop en blijft de ruimte ook geventileerd.

Het is nog niet af, maar meeste timmerwerk zit erin.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En inderdaad niks bevestigen aan je scharnierkap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
https://www.ad.nl/binnenl...rlijk-in-de-kou~a9ccd2e4/

Stukje uit bovenstaande artikel:
"Duidelijk is dat bij de bouw onvoldoende gelet wordt op de mogelijkheid om de buitenunit van de warmtepomp te kunnen onderhouden. Bij de meldingen zaten mensen waarbij de unit op zeer grote hoogte stond, of onbereikbaar tussen de glazen zonnepanelen of op een schuin dak zonder werkluik vanuit de zolder".

Dat laatste is precies mijn situatie: buitenunit op een schuin dak omringd door zonnepanelen en geen toegang vanuit zolder. Werd ons verkocht als een enorm voordeel zo'n buitenunit op het dak in de vorm van een schoorsteen. Het tegendeel is waar!
Goed dat Vereniging Eigen huis hier de aandacht op blijft vestigen. Ik heb zelf pas recent, na 2,5 jaar zoeken en heel veel gedoe, een onderhoudspartij voor de warmtepomp gevonden (ze gaan trouwens niks doen met de unit op het dak want ja te hoog en slecht bereikbaar🤦🏼). Hopelijk komt er snel een verplichting voor installeurs om ook te zorgen voor onderhoud, vooral bij projectmatige nieuwbouw waarbij je niet eens zelf kan kiezen wat voor apparaat je krijgt. Ze komen er nu lekker makkelijk mee weg.

[ Voor 41% gewijzigd door MemeMaster op 27-11-2024 06:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:39
Dj-sannieboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:26:
[...]

Zolang een type-D ventilatiesysteem en een warmtepomp geen (wettelijke) vereisten zijn, kun je er niet vanuit gaan dat alle nieuwbouwwoningen dit krijgen.

Onze nog te bouwen nieuwbouwwoningen krijgt een type-C ventilatiesysteem en wordt aangesloten op een warmtenet waarbij het ons nog onduidelijk is of wij ook kunnen koelen. Verder worden alle ramen aan de achterkant van de woning voorzien van screens.

Wij gaan in ieder geval, n.a.v. een eerdere discussie hier over een schuifpui of openslaande deuren, ook voor een schuifpui.
Door die screens wordt er dan waarschijnlijk voldaan aan de TOjuli eis, je voorkomt de zoninstraling.
MemeMaster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:17:

"Duidelijk is dat bij de bouw onvoldoende gelet wordt op de mogelijkheid om de buitenunit van de warmtepomp te kunnen onderhouden. Bij de meldingen zaten mensen waarbij de unit op zeer grote hoogte stond, of onbereikbaar tussen de glazen zonnepanelen of op een schuin dak zonder werkluik vanuit de zolder".

Dat laatste is precies mijn situatie: buitenunit op een schuin dak omringd door zonnepanelen en geen toegang vanuit zolder. Werd ons verkocht als een enorm voordeel zo'n buitenunit op het dak in de vorm van een schoorsteen. Het tegendeel is waar!
Goed dat Vereniging Eigen huis hier de aandacht op blijft vestigen. Ik heb zelf pas recent, na 2,5 jaar zoeken en heel veel gedoe, een onderhoudspartij voor de warmtepomp gevonden (ze gaan trouwens niks doen met de unit op het dak want ja te hoog en slecht bereikbaar🤦🏼). Hopelijk komt er snel een verplichting voor installeurs om ook te zorgen voor onderhoud, vooral bij projectmatige nieuwbouw waarbij je niet eens zelf kan kiezen wat voor apparaat je krijgt. Ze komen er nu lekker makkelijk mee weg.
Het enige voordeel is er qua geluid, daar heb je op de begane grond geen last meer van. En gelukkig zijn er steeds meer dakkappen met een serviceluik er in zodat je er voor service sowieso goed bij kunt. Alleen voor complete vervanging moet er dan nog een kraan komen. Zonder serviceluik is echt een ramp inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34

In ons project hebben we dit dus. Visueel gezien erg mooi dat alles weggewerkt is in een neppe schoorsteen. Tot er laatst iemand was met storing in de buiten unit. De installateur moest met een hoogwerker de buiten unit bereiken. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
SL65 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:03:
[...]

In ons project hebben we dit dus. Visueel gezien erg mooi dat alles weggewerkt is in een neppe schoorsteen. Tot er laatst iemand was met storing in de buiten unit. De installateur moest met een hoogwerker de buiten unit bereiken. :F
Ja bij ons moet er ook een hoogwerker aan te pas komen als er iets aan de buitenunit moet gebeuren. Wat ook raar is, is dat je verschillende geluiden hoort over het onderhoud van de buitenunit de ene zegt dat de buitenunit geen onderhoud nodig heeft en de ander zegt van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
MemeMaster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:43:
[...]

Ja bij ons moet er ook een hoogwerker aan te pas komen als er iets aan de buitenunit moet gebeuren. Wat ook raar is, is dat je verschillende geluiden hoort over het onderhoud van de buitenunit de ene zegt dat de buitenunit geen onderhoud nodig heeft en de ander zegt van wel.
Er zitten wel onderdelen in die kapot kunnen natuurlijk. Maar over het algemeen is het onderhoud van de buiten unit niet meer als even voorzichtig schoon maken met een zachte borstel en kijken / luisteren of je iets geks ziet.

In Azie zie je bijvoorbeeld dat ze de buitenunit op 30 hoog aan de buitenkant van het gebouw hangen, doen ze nooit wat aan.. het is dus maar net in hoeverre je er druk over wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Insert12 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:34:
[...]

Door die screens wordt er dan waarschijnlijk voldaan aan de TOjuli eis, je voorkomt de zoninstraling.

[...]

Het enige voordeel is er qua geluid, daar heb je op de begane grond geen last meer van. En gelukkig zijn er steeds meer dakkappen met een serviceluik er in zodat je er voor service sowieso goed bij kunt. Alleen voor complete vervanging moet er dan nog een kraan komen. Zonder serviceluik is echt een ramp inderdaad.
Ik heb nog nooit eentje met zo'n service luik gezien. Maar inderdaad heel handig. Hopelijk hebben alle nieuwe units op daken wel service luiken. Als ik nu zo'n woning met unit op het dak in de bouw had zou ik er wel naar informeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4fmMRrY8cUHDE5NIKmncp8234s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j79Jn08VG50F8h0lQ6N5lFSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MemeMaster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb nog nooit eentje met zo'n service luik gezien. Maar inderdaad heel handig. Hopelijk hebben alle nieuwe units op daken wel service luiken. Als ik nu zo'n woning met unit op het dak in de bouw had zou ik er wel naar informeren.

[Afbeelding]
Bij projectbouw moet alles goedkoop, ik denk niet dat zo'n luik gemeengoed wordt totdat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
Draakje5 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Zelf erg slechte ervaring met LIV. Dus ik wens je veel succes in het traject met ze... Hopelijk wordt het sanitair niet door Qoqon uitgevoerd..
Tips over hoe om te gaan met LIV? Wij starten binnenkort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
RozeDwergbanaan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:50:
Wij hebben zojuist het eerste gesprek met de 'wooncoach' gehad. Eigenlijk super leuk. Binnenkort de gesprekken met de keukenboer en badkamerspecialist binnen het project. Tijd om mezelf even voor te stellen via de opening post.

***members only***
We gaan ook bij Klok Bouw kopen, inclusief het hele LIV Wooncoach spektakel.

Heb jij enig idee of zij de voorbedrade elektra leidingen ook kunnen/willen uitvoeren in 5x2,5 of 5x4? Ik zou deze later mogelijk willen gebruiken voor een thuisbatterij op zolder.

Ik ging er gemakshalve van uit dat we overal extra voorbedrade elektra leidingen met einddozen door het hele huis konden laten leggen, zodat ik later bijvoorbeeld CAT-kabels of 5x2,5 kabels erdoor kan trekken. Maar na veel reacties gelezen te hebben, lijkt het erop dat dit niet mogelijk is met flexibele buizen.

Valt heel m'n 'bekabeld internet in iedere hoek van het huis'- droom wel een klein beetje in duigen. Die krengen (CAT6+COAX) kosten 395EUR i.p.v. 155EUR voor de voorbedrade elektra leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Soeski schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:15:
[...]

Heb jij dan geen bodemwarmtepomp die de warmte opslaat in de grond om in de winter te gebruiken?
Wij hebben een lucht/water warmtepomp. Helaas geen bodemwarmtepomp nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
PrixV schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:48:
[...]

Wij hebben een lucht/water warmtepomp. Helaas geen bodemwarmtepomp nee.
Ok, makes sense dan. Een L/W warmtepomp heeft geen bron inderdaad, dus alleen directe opwekking/verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV

Zelfde situatie voor ons. En ook zelfde warmtepomp zover ik het me herinner; Ecoforest.
Baart me echt veel zorgen voor de toekomst. Heb ook nog geen onderhoudspartij (ook omdat de aannemer zegt dat voorlopig de installateur nog verantwoordelijk is) maar wanneer de installateur kwam ivm problemen bleek hij er ook 0,0 verstand van te hebben. Nog los van álle problemen die ik voorbij zie komen in de groepsapp van de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Soeski schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:14:
[...]

Ok, makes sense dan. Een L/W warmtepomp heeft geen bron inderdaad, dus alleen directe opwekking/verbruik.
Precies. En als ik ons verbruik vergelijk met buren die wel koelen dan scheelt het toch. Voor iets wat ik al niet prettig vind is dat gemakkelijk verdiend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
MemeMaster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Volgende week wordt ons huis opgeleverd (projectbouw) in Zwolle. Daar zit standaard een serviceluik in voor de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 23:36
Wolly schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:51:
[...]

Bij projectbouw moet alles goedkoop, ik denk niet dat zo'n luik gemeengoed wordt totdat het verplicht is.
Yep.
Bij de aanvraag om vergunning moet wel een checklist worden ingediend, maar is volgens mij geen weigeringsgrond. Het idee is dat de ontwerper vooraf erover nadenkt…
https://www.rijksoverheid...ngskader-veilig-onderhoud

Met als gevolg dat het als overbodige regel en administratieve ballast wordt gezien. Het belang van de toekomstige eigenaar (hoge onderhoudskosten danwel onmogelijk onderhoud) wordt niet meegenomen.

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
Onze Svedex opdekdeur is op zolder twee weken na oplevering al krom getrokken ivm hoge vochtgehalte in huis.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit nog iets wat je op de garantie kan claimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Aubergine schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:04:
Onze Svedex opdekdeur is op zolder twee weken na oplevering al krom getrokken ivm hoge vochtgehalte in huis.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit nog iets wat je op de garantie kan claimen?
Heb je woningborg?
Dan zijn dit in ieder geval je voorwaarden.
Garantietermijnen

Klachten over hang- en sluitwerk vallen onder de garantietermijn van 1 jaar, die 3 maanden na oplevering ingaat. Voor het kromtrekken van beweegbare delen in kozijnen geldt ook een verkorte garantietermijn van 1 jaar, maar deze start 1 jaar en 3 maanden na oplevering. Dit aangezien de weersinvloeden van elk seizoen het eerste jaar hun werk moeten doen.

6 jaar garantie op het functioneren

Op kromtrekken is een afwijking tot 10 mm acceptabel. Maar als de afwijking minder is, kunt u als bouwondernemer de klacht toch niet altijd afwijzen. De beperkte garantietermijn op het kromtrekken geldt alleen als er geen hinderlijke gevolgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 28-06 12:25
Aubergine schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:04:

Ik weet alleen dat je deuren zoveel mogelijk half open moet laten staan, dat voorkomt kromtrekken. Had je dat niet gedaan? Het zal toch ook in de opleverdocumentatie staan?
Misschien trekt het nog recht als je dat alsnog een paar weken doet.

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:52
Vandaag eerste kijkdag gehad echt heel gaaf om het huis een keer van binnen te zien *O* vrijwel alles zat op de goede plek op 2 mini dingen na die makkelijk te fixen zijn.

Wel even benieuwd naar de meningen
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:49

Cordon

Lievelings jankert

Lupadi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:55:
Vandaag eerste kijkdag gehad echt heel gaaf om het huis een keer van binnen te zien *O* vrijwel alles zat op de goede plek op 2 mini dingen na die makkelijk te fixen zijn.

***members only***
Kun je gewoon melden bij je bouwer, dat je deze factuur en/of termijn niet wilt betalen want de dekvloer is nog niet af. Als je er foto’s van hebt, stuur je die mee als bewijs.

Niet zelf gehad, maar buren wel. Die kregen een tegenwerk factuur, want die was af volgens de bouwer. Maar het bad zat er nog niet in, waar tegels omheen moesten. Dus ja, het was nog niet af. Die hoefden deze pas een paar maand later te betalen. 🤡

Iets heel anders, wij zijn dinsdag overgegaan! Hop, wonende in ons nieuwbouwstulpje. Helemaal fris, helemaal nieuw. De keuken is ook geplaatst vanmiddag, dus we zijn klaar met de grootste klussen. *O*

We hadden gekozen voor dunpleister op de muren, de ene zei niet doen! De ander zag er geen probleem in. Het zit er 3 weken op en elk hoekje is al gescheurd. 8)7 stucmeneer had allemaal oplossingen vooraf aangedragen dus het zal wel goed gaan, eindstand, geen enkele ‘oplossing’ heeft die toegepast. Haha, jammer genoeg voor hem heeft die een stukje in z’n contract staan dat die 5 jaar garantie geeft op het werk. En nergens worden scheuren benoemd, effe achteraan gaan binnenkort. :+ :+ scheelt dat op die hoeken overal gordijnen komen, dus de scheuren komen er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 16:12
KerstRunner schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:09:
[...]
(...)

Heb jij enig idee of zij de voorbedrade elektra leidingen ook kunnen/willen uitvoeren in 5x2,5 of 5x4? Ik zou deze later mogelijk willen gebruiken voor een thuisbatterij op zolder.

(...)

Valt heel m'n 'bekabeld internet in iedere hoek van het huis'- droom wel een klein beetje in duigen. Die krengen (CAT6+COAX) kosten 395EUR i.p.v. 155EUR voor de voorbedrade elektra leiding.
Ik heb die opties die jij noemt qua elektra niet specifiek gezien. En bij Van De Klok betekent dat snel dat ze die opties ook niet aanbieden. Ze zijn vrij beperkt in dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Cordon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:11:
[...]
We hadden gekozen voor dunpleister op de muren, de ene zei niet doen! De ander zag er geen probleem in. Het zit er 3 weken op en elk hoekje is al gescheurd. 8)7 stucmeneer had allemaal oplossingen vooraf aangedragen dus het zal wel goed gaan, eindstand, geen enkele ‘oplossing’ heeft die toegepast. Haha, jammer genoeg voor hem heeft die een stukje in z’n contract staan dat die 5 jaar garantie geeft op het werk. En nergens worden scheuren benoemd, effe achteraan gaan binnenkort. :+ :+ scheelt dat op die hoeken overal gordijnen komen, dus de scheuren komen er achter.
Wij overwegen ook voor dunpleister te gaan, maar dit soort berichten laten me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe hier opvolging aan wordt gegeven door de stukadoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Hier in de buurt zijn ze nu begonnen met een houtskelet project. Wat me opvalt is dat er isolatie in de spouw(?) met de buren zit. Interessant om weer eens wat anders te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILD95B-QZ2SgAq5GDUdRNWExXt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcy5OWwKEN7dkMdfzm3RayZy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Draakje5 op 29-11-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 10:51
Blurk62 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:26:
[...]

Ik weet alleen dat je deuren zoveel mogelijk half open moet laten staan, dat voorkomt kromtrekken. Had je dat niet gedaan? Het zal toch ook in de opleverdocumentatie staan?
Bij ons werd hier inderdaad ook erg op gehamerd. En de voordeur elke keer dat je weg gaat echt helemaal op slot doen (niet per se tegen dieven, maar zodat de deur in orde blijft :P )

[ Voor 0% gewijzigd door Sharonh op 29-11-2024 08:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 22:38
Draakje5 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:21:
[...]

Heb je woningborg?
Dan zijn dit in ieder geval je voorwaarden.

[...]
Oh dit is interessant. Wij merken nu met de kou dat onze voordeur heel licht krom is. Je voelt de wind en kou er doorheen komen aan de sluitingskant van het slot tot de vloer. Tijdens oplevering niet gezien, ook in de zomermaanden niet gemerkt. Ik ging er vanuit dat dit geen garantie (meer) was. Heb ook Woningborg. Nou is het absoluut geen 10mm... andere met ervaring over slagingskans?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
rubenos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:25:
[...]

Oh dit is interessant. Wij merken nu met de kou dat onze voordeur heel licht krom is. Je voelt de wind en kou er doorheen komen aan de sluitingskant van het slot tot de vloer. Tijdens oplevering niet gezien, ook in de zomermaanden niet gemerkt. Ik ging er vanuit dat dit geen garantie (meer) was. Heb ook Woningborg. Nou is het absoluut geen 10mm... andere met ervaring over slagingskans?
Als het een kleine kier is dan zullen ze je haken afstellen als je er een melding van maakt.
dan trekt de deur zich in het kozijn als je hem opslot draait, waardoor hij weer aansluit op de rubbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
vormulier schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:41:
[...]

Als het een kleine kier is dan zullen ze je haken afstellen als je er een melding van maakt.
dan trekt de deur zich in het kozijn als je hem opslot draait, waardoor hij weer aansluit op de rubbers.
Circa 5mm. Interessant. Ik ga gewoon een melding maken en kijken wat er gebeurd.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
rubenos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:50:
[...]

Circa 5mm. Interessant. Ik ga gewoon een melding maken en kijken wat er gebeurd.
Tocht lijkt me een hinderlijk gevolg van het kromtrekken, dus dan ook bij 5mm relevant :)
Maar mogelijk makkelijk op te lossen door de beugels te verstellen. Je zou zelf ook kunnen proberen of het verstellen van de sluiting onderin , waar een pin/klem in valt het probleem verhelpt. Waarschijnlijk merk je dat de deur wat moeilijker op slot gaat.

In onze vorige woning was het min of meer noodzaak dit ieder jaar zelf te doen, aangezien de weersinvloeden continue invloed hadden op de deur.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 29-11-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:52
Lupadi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:55:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Draakje5 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:30:
Hier in de buurt zijn ze nu begonnen met een houtskelet project. Wat me opvalt is dat er isolatie in de spouw(?) met de buren zit. Interessant om weer eens wat anders te zien.

[Afbeelding]
Is dat niet standaard tegenwoordig dan?

Met de sneeuw van vorige week kon je weer goed warmtelekken spotten. En dan blijkt een ongeisoleerde spouw toch best wel duidelijk zichtbaar te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ro8mRtAO4EQ1g1_3G6Txx1vnjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JltSJQ1wkTEdbLNPSCacV7Om.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is jaren '80 bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
marcop23 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:29:
[...]

Met de sneeuw van vorige week kon je weer goed warmtelekken spotten. En dan blijkt een ongeisoleerde spouw toch best wel duidelijk zichtbaar te zijn:
[Afbeelding]
Dit is jaren '80 bouw.
Ik ben gewend dat de isolatie van de buitengevel doorloopt, voorlangs de (ankerloze) spouw en niet er tussen zit.

Maar sneeuw is altijd leuk om de daken te bekijken inderdaad. Op jouw foto zie je ook een lek rechts onderin bij de buitenmuur en dakrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_ko75M5STollMIZxUktxSawHtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xTmwKki5HlCwnq1bzaXKofO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQpZLF3OAGGFV610ldie-AuB1t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDsiXfXUXzyyro7sGQjeif8l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Draakje5 op 29-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dit is jaren '80 bouw.
Volgens mij is het tegenwoordig standaard om bovenin de spouw te isoleren, juist om te voorkomen wat je op jouw plaatje ziet.

Isolatie tussen de woningscheidende muren bij projectbouw heb ik ook nog nooit gezien, dat zal te maken hebben met het feit dat het houtbouw is wat natuurlijk snel afkoelt (en opwarmt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:50
...
[Afbeelding]
...
Dit plaatje is niet het resultaat van een ongeïsoleerde spouw tussen de 2 woningen, maar van het ontbreken van dakisolatie ter plaatse van de spouw. Het feit dat er sneeuw op beide daken ligt, toont aan dat die daken geïsoleerd zijn. Behalve dat kleine stukje dus...

Voor alle duidelijkheid: wanneer 2 woningen aan elkaar grenzen en beide worden verwarmd op bijv 20°C, is er geen warmteverlies of -overdracht van de ene naar de andere woning. Je verliest in het voorbeeld op de foto hooguit wat warmte van de zolderverdieping. Daar komt nog bij dat het contactvlak tussen spouw en buitenlucht vrij klein is. Ook dat houdt het warmteverlies erg klein.
Warmteoverdracht (warmteverlies) treedt pas op bij verschil in temperatuur tussen beide kanten van een scheidende wand. Les 1 bij een warmteverliesberekening.
Als je echter de puntjes op de i wil zetten wat betreft woningisolatie, dan kun je idd isolatie aanbrengen in de woningscheidende spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
arpeggio schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:49:
[...]
Voor alle duidelijkheid: wanneer 2 woningen aan elkaar grenzen en beide worden verwarmd op bijv 20°C, is er geen warmteverlies of -overdracht van de ene naar de andere woning.
Dat snap ik, uiteraard. Maar op het moment dat zo'n spouw open is boven en onder, krijg je natuurlijk een convectiestroom van lucht. Dat verwarmt vervolgens de dakpannen. En daarmee is het warmteverlies veel hoger dan als je alleen met een paar m2 ongeisoleerd dak rekent.

Ik weer natuurlijk niet zeker of zo'n spouw boven en onder open is, maar ik begreep dat dat voorheen wel gebruikelijk was.
(Edit: deze post laat inderdaad een open spouw zien: MrRoq in "Woningscheidende spouwmuur rijtjeshuis isoleren: wel of niet" Dan waait er natuurlijk gewoon wind door de spouw)

Tegenwoordig zit er blijkbaar isolatie aan de buitenkant, en is de lucht in de spouw dus "opgesloten" / ongeventileerd, als ik het goed begrijp. Dan is er inderdaad geen warmteverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 29-11-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:50
marcop23 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:19:
[...]

Dat snap ik, uiteraard. Maar op het moment dat zo'n spouw open is boven en onder, krijg je natuurlijk een convectiestroom van lucht. Dat verwarmt vervolgens de dakpannen. En daarmee is het warmteverlies veel hoger dan als je alleen met een paar m2 ongeisoleerd dak rekent.

Ik weer natuurlijk niet zeker of zo'n spouw boven en onder open is, maar ik begreep dat dat voorheen wel gebruikelijk was.
(Edit: deze post laat inderdaad een open spouw zien: MrRoq in "Woningscheidende spouwmuur rijtjeshuis isoleren: wel of niet" Dan waait er natuurlijk gewoon wind door de spouw)

Tegenwoordig zit er blijkbaar isolatie aan de buitenkant, en is de lucht in de spouw dus "opgesloten" / ongeventileerd, als ik het goed begrijp. Dan is er inderdaad geen warmteverlies.
Van convectie in een spouw is geen sprake. Een spouw is aan de onderzijde niet open. De dragende muren van een woning rusten op de funderingsstroken en die stroken zijn gesloten. Er zijn weliswaar openingen in de gevel voor ventilatie van de kruipruimte, maar voor zover mij bekend zitten er geen ventilatie-openingen in woningscheidende muren. Voor convectie is aan de onderzijde van het convectiekanaal een ruime opening nodig voor voldoende toevoer van 'frisse lucht'. Bovendien is aan de bovenzijde ook een ruime opening nodig zodat de opstijgende lucht ongehinderd het kanaal kan verlaten. Dat is het schoorsteeneffect. Bij de woning wordt de spouw grotendeels afgedekt door dakpannen. Wel een opening, maar beperkte uitstroom.
Bekijk wat dat betreft een convector in een verwarmingssinstallatie. Die heeft een duidelijk kanaal wat als schoorsteen dient.

Die schoorsteenwerking is er in een spouw niet. Daarvoor is ook de noodzakelijke temperatuurgradiënt niet aanwezig. Ter hoogte van de kruipruimte zal de temparatuur in de spouw bijv 12°C zijn; op de begane grond ca 20°C; op de 1e verdieping ca 18°C en op de zolder bijv 15°C. Dat is veel te weinig voor een schoorsteeneffect.

Daarnaast is een spouw niet bepaald glad afgewerkt. Dat hindert een vrije doorstroom aanzienlijk.

Wat overblijft is een zeker warmteverlies van de zolderverdieping via de dakpannen naar de buitenlucht.
Die open bovenkant van de spouw is dan gewoon een lek in de isolatieschil van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:45
Ik heb zojuist getekend voor een nieuwe woning, zodoende is nu het proces gestart van het kiezen van sanitair en keuken. Op basis hiervan even een aantal vraagjes:
  1. De woning wordt inclusief keuken opgeleverd. Ik wil echter graag alle muren laten stucen. Is deze volgorde aan te raden voor de wandafwerking, of is het verstandiger om de keuken (door een andere partij) na de wandafwerking van de woning te laten plaatsen?
  2. Helaas heeft de kopersbegeleiding geen digitale omgeving voor een impressie van het sanitair.. dit is dus vrij wild gokken. Zijn er andere opties (e.g. applicaties) om toch een impressie te krijgen?
  3. Voor de keuken heb ik nu een offerte van 16.5k (stelpost 9k +7.5k wensen). Is dit een redelijke prijs, of raden jullie aan überhaupt elders even te kijken?
Keuken details:
  • Lengte 300cm, waarvan 240cm werkoppervlak en over volledige lengte bovenkasten 90cm hoog.
  • SieMatic keuken
  • Siemens apparatuur (oven/koel-vrieskast/vaatwasser)
  • Bora inductieplaat
  • Quooker (incl bruis/koud)
  • Gemotoriseerde open/sluit koelkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-06 11:09

twu

nubcaek schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:21:
Ik heb zojuist getekend voor een nieuwe woning, zodoende is nu het proces gestart van het kiezen van sanitair en keuken. Op basis hiervan even een aantal vraagjes:
  1. De woning wordt inclusief keuken opgeleverd. Ik wil echter graag alle muren laten stucen. Is deze volgorde aan te raden voor de wandafwerking, of is het verstandiger om de keuken (door een andere partij) na de wandafwerking van de woning te laten plaatsen?
  2. Helaas heeft de kopersbegeleiding geen digitale omgeving voor een impressie van het sanitair.. dit is dus vrij wild gokken. Zijn er andere opties (e.g. applicaties) om toch een impressie te krijgen?
  3. Voor de keuken heb ik nu een offerte van 16.5k (stelpost 9k +7.5k wensen). Is dit een redelijke prijs, of raden jullie aan überhaupt elders even te kijken?
Keuken details:
  • Lengte 300cm, waarvan 240cm werkoppervlak en over volledige lengte bovenkasten 90cm hoog.
  • SieMatic keuken
  • Siemens apparatuur (oven/koel-vrieskast/vaatwasser)
  • Bora inductieplaat
  • Quooker (incl bruis/koud)
  • Gemotoriseerde open/sluit koelkast
1. Eerst keuze maken of je de keuken door het project wil laten leveren. Meestal scheelt het wel behoorlijk n prijs als je je keuken ergens elders laat leveren, maar we kennen jouw situatie en afspraken met de bouwer niet. Normaal gesproken is het handig om inderdaad alles eerst te stucen, sausen, vloer te leggen en dan pas een keuken te plaatsen.
2. Als je sanitair meegeleverd wordt vanuit de bouw krijg je normaal gesproken een afspraak voor de definitieve keuzes, deze geven dan ook een impressie. Anders even langs een sanitair winkel gaan voor een offerte incl impressie.
3. Je kan keuken gerelateerde vragen beter stellen in Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:45
Helaas geen impressies voor de badkamer / het sanitair, maar zal nog even contact opnemen met de kopersbegeleiding. Dank voor je reactie, ik ga even rondkijken voor de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdbrink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 10:00
rubenos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad nadat mijn garantie termijn verlopen was. Ik heb een nieuw kader profiel in de sponning gedaan.

https://shop.buva.nl/nl-n...0-7-meter-pp--815--art--r

Je kan even meten of dit er bij jouw in past en verbetering brengt qau maatvoering. Bij mij heeft het heel veel geholpen en tis makkelijk aan te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Blurk62 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:26:
[...]

En laatst iemand van de partij die hier ventilatie heeft aangelegd, die zei dat het absoluut het beste is om alle deuren dicht te houden met het oog op de ventilatie en efficiëntie van de vloerverwarming. Zo heeft iedere partij die iets doet in het huis voor hun eigen onderdeel weer richtlijnen die haaks staan op de optimale richtlijnen van andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@nubcaek Bij het project waar ik een aantal jaren geleden een woning heb gekocht was het vanuit de aannemer/keukenleverancier mogelijk om de projectkeuken na oplevering te plaatsen zodat je eerst kon afwerken. Je zou kunnen vragen hoe men daar tegenaan kijkt. Als je de keuken zelf elders regelt ben je zelf de baas over de planning natuurlijk.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
kevinvdbrink schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:19:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad nadat mijn garantie termijn verlopen was. Ik heb een nieuw kader profiel in de sponning gedaan.

https://shop.buva.nl/nl-n...0-7-meter-pp--815--art--r

Je kan even meten of dit er bij jouw in past en verbetering brengt qau maatvoering. Bij mij heeft het heel veel geholpen en tis makkelijk aan te brengen
Dank, dit ziet er wat beter uit dan het bouwmarktspul dat ik in mijn vorige historische huis overal geplakt had (en losliet...). Mochten ze niet langskomen, dan zal ik dit erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
Bastien schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:25:
@nubcaek Bij het project waar ik een aantal jaren geleden een woning heb gekocht was het vanuit de aannemer/keukenleverancier mogelijk om de projectkeuken na oplevering te plaatsen zodat je eerst kon afwerken. Je zou kunnen vragen hoe men daar tegenaan kijkt. Als je de keuken zelf elders regelt ben je zelf de baas over de planning natuurlijk.
Precies, vaak staat er dan in dat het x maanden na oplevering geplaatst moet worden en dat anders kosten worden doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit weekend was voor ons toch wel weer een bevestiging dat dit de eerste en laatste keer is dat we een PVC-vloer in ons huis gelegd hebben.

Gisteren deed de robotstofzuiger zijn rond en die is blijkbaar ergens net verkeerd (half) overheen gereden waardoor een klepje aan de onderkant los geraakt is.
Gevolg: De rest van de route heeft het scherpe plastic klepje een hele lange streep in de vorm van de route over de vloer getrokken.
Geluk bij een ongeluk was dat het het laatste stuk van de route was, maar alsnog is een flink stuk vloer in de keuken beschadigd.

Nu maar even hopen dat de opstalverzekering dit dekt. De vloer zelf lijkt gelukkig nog leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-06 11:09

twu

Farmerwood schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:18:
Dit weekend was voor ons toch wel weer een bevestiging dat dit de eerste en laatste keer is dat we een PVC-vloer in ons huis gelegd hebben.

Gisteren deed de robotstofzuiger zijn rond en die is blijkbaar ergens net verkeerd (half) overheen gereden waardoor een klepje aan de onderkant los geraakt is.
Gevolg: De rest van de route heeft het scherpe plastic klepje een hele lange streep in de vorm van de route over de vloer getrokken.
Geluk bij een ongeluk was dat het het laatste stuk van de route was, maar alsnog is een flink stuk vloer in de keuken beschadigd.

Nu maar even hopen dat de opstalverzekering dit dekt. De vloer zelf lijkt gelukkig nog leverbaar.
Zou zo'n schade niet bij de meeste vloeren zichtbaar zijn? Dan lijkt mij een PVC vloer nog vrij makkelijk te repareren/vervangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
twu schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:24:
[...]

Zou zo'n schade niet bij de meeste vloeren zichtbaar zijn? Dan lijkt mij een PVC vloer nog vrij makkelijk te repareren/vervangen :+
In ons vorige huis hadden we goede kwaliteit laminaat liggen en dat zag er na 4 jaar nog als nieuw uit. En dat werd aardig mishandeld door mensen die met vieze schoenen direct in de woonkamer binnen kwamen, kinderen en katten.
Heb toen, na het leggen, wat restjes bewerkt met schroevendraaiers, sleutels etc en er was alleen met moeite een kras in te krijgen.

Het huidige PVC (Therdex) had een paar weken na de oplevering al tig krassen erin zitten. Zeker bij het deel voor de schuifpui op het zuiden zie je in het zonlicht heel erg goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
@Farmerwood daar was ik na 2 jaar pvc in de vorige woning ook al achter ja. Hier ook vaak over gepost volgens mij.

Nu keramisch parket liggen. Ge-wel-dig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:12

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Draakje5 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:34:
.....
Same here!

[ Voor 26% gewijzigd door Mr.Viper op 01-12-2024 20:38 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 14:05
Farmerwood schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:18:

Of de laatste keer dat je een robotstofzuiger in je huis los laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
ElectricAlex schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:19:
[...]

Dat is ook mijn conclusie haha. Stofzuiger sloopt de vloer en dan concluderen dat de vloer slecht is. Stofzuiger moet g*dverd*mme normaal doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Deze week viel me een vreemd fenomeen op bij de schuifpui. Wanneer ik 's ochtends aankom, zit er "condens" aan de buitenkant van alle ramen. Dit is normaal en een teken van goede isolatie: warm van binnen, koud van buiten. Ik heb dit ook gecontroleerd op Google en in enkele handleidingen.

De schuifpui bestaat echter uit twee delen, en bij één deel (het schuivende gedeelte) is er helemaal geen "condens" aan de buitenkant. Ik heb ook bij de buren gekeken, en bij alle huizen zit er wel condens op de buitenkant van hun schuifpui. Zie de bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb2Q2xLD-936hVBvJaaUeifWyAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMn8dPRGqI6x55x7JJmDTHMm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat mijn schuifpui niet goed geïsoleerd is (waardoor er geen condens aan de buitenkant ontstaat) of misschien verkeerd is geïnstalleerd. Heb je enig idee wat dit is en of we ons zorgen moeten maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
raduf schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:04:
Deze week viel me een vreemd fenomeen op bij de schuifpui. Wanneer ik 's ochtends aankom, zit er "condens" aan de buitenkant van alle ramen. Dit is normaal en een teken van goede isolatie: warm van binnen, koud van buiten. Ik heb dit ook gecontroleerd op Google en in enkele handleidingen.

De schuifpui bestaat echter uit twee delen, en bij één deel (het schuivende gedeelte) is er helemaal geen "condens" aan de buitenkant. Ik heb ook bij de buren gekeken, en bij alle huizen zit er wel condens op de buitenkant van hun schuifpui. Zie de bijgevoegde foto.

[Afbeelding]

Ik vermoed dat mijn schuifpui niet goed geïsoleerd is (waardoor er geen condens aan de buitenkant ontstaat) of misschien verkeerd is geïnstalleerd. Heb je enig idee wat dit is en of we ons zorgen moeten maken?
Als het niet goed geisoleerd was, dan had je aan de binnenkant condens en kon je alles afdrogen met een handdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ElectricAlex schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:19:
[...]
Die heeft wel 3 jaar zonder problemen zijn rondjes gereden. En het is niet alsof die met een scherpe metalen punt rond reed. Het is een plastic klepje dat over de vloer getrokken werd...

En het is helaas niet de enige schade aan de vloer. Ook spelende kinderen kan PVC slecht tegen. Als de zon lekker op de vloer schijnt is het een grote spagetti van krassen.
Helaas nu met 1 die extra goed opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-06 20:31
raduf schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:04:

[Afbeelding]

3-laags glas of 2 lagen? Bij 3 is condes aan de buitenkant goed mogelijk. Het kan dat het linker raam net iets warmer is omdat het verder naar binnen zit en net op de grens van het dauwpunt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Het is een 3-laag. Het "water" aan de buitenkant is inderdaad goed/normaal. Ik snap alleen niet waarom één raam helemaal zonder is. Mijn buren links en rechts hebben ook dezelfde shuifpui en voor hen zijn beide ramen bedekt met "water" aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
raduf schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:05:
Het is een 3-laag. Het "water" aan de buitenkant is inderdaad goed/normaal. Ik snap alleen niet waarom één raam helemaal zonder is. Mijn buren links en rechts hebben ook dezelfde shuifpui en voor hen zijn beide ramen bedekt met "water" aan de buitenkant.
Stoken zij de ruimte op dezelfde temperatuur als dat jij stookt? Of wellicht warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Farmerwood schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:30:
[...]

In ons vorige huis hadden we goede kwaliteit laminaat liggen en dat zag er na 4 jaar nog als nieuw uit. En dat werd aardig mishandeld door mensen die met vieze schoenen direct in de woonkamer binnen kwamen, kinderen en katten.
Heb toen, na het leggen, wat restjes bewerkt met schroevendraaiers, sleutels etc en er was alleen met moeite een kras in te krijgen.

Het huidige PVC (Therdex) had een paar weken na de oplevering al tig krassen erin zitten. Zeker bij het deel voor de schuifpui op het zuiden zie je in het zonlicht heel erg goed.
Hmm, wij hebben net een flink bedrag stukgeslagen op 160m2 Therdex PVC (hele woning zowat). Wordt in februari gelegd. Is dit zo krasgevoelig? We hebben wat teststukjes en daar lijkt het erg mee te vallen, lijkt erg sturdy. Gaat hier om Therdex Stone 10033 en 10052.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Soeski schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:53:
[...]

Hmm, wij hebben net een flink bedrag stukgeslagen op 160m2 Therdex PVC (hele woning zowat). Wordt in februari gelegd. Is dit zo krasgevoelig? We hebben wat teststukjes en daar lijkt het erg mee te vallen, lijkt erg sturdy. Gaat hier om Therdex Stone 10033 en 10052.
Ik heb ook een zogenoemde "extra harde" toplaag op mijn PVC, iets met 0,60 waarde ofzo maar ook daar zitten inmiddels aardig wat krassen en vegen op die er niet meer uit gaan. Naar mijn idee heeft elke PVC er gewoon last van. Het ligt bij mij notabene nog op de bovenverdiepingen, die toch minder te verduren krijgen als beneden en dan nog.
Beneden ook keramisch parket en dat is natuurlijk kogel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Boven en achter de schuivende glaswand op het balkon is een uit-stekende betonrand met een waterholletje. Hier wil ik een screen laten plaatsen tegen de laagstaande zon en omdat het er superheet kan worden in de zomer.
Deze bedekt mogelijk deel het waterholletje. Is daar iets voor te bedenken? Een soort slab bijvoorbeeld? Of moet de screen ‘zwevend’ en in de lengte gezien onder een kleine hoek worden geplaatst zodat het water iig ván het beton naar omlaag kan druppelen ipv over de screenbak heen richting gevel?
Iemand ervaring of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-06 17:45
[...]

Wij hebben hier ook Therdex liggen en na een paar maanden is mijn conclusie helaas dat het best makkelijk krast. Ik heb geen vergelijking gedaan met andere merken maar geloof dat elk PVC daar last van zal hebben?

We hebben wel nog wat reserve plankjes liggen, dus mocht het ergens echt heel erg worden kan dat redelijk eenvoudig hersteld worden lijkt me..

[ Voor 10% gewijzigd door gdvm op 02-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Draakje5 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:34:
@Farmerwood daar was ik na 2 jaar pvc in de vorige woning ook al achter ja. Hier ook vaak over gepost volgens mij.

Same, enorm over getwijfeld maar zo ontzettend blij mee. Je kan heerlijk lomp zijn in huis, zonder bang te zijn voor je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Wij hebben de Therdex 7013 liggen. Daar zit een soort houtnerf in. Ziet er mooi uit en veel mensen die binnen komen denken in eerste instantie dat er hout ligt. Maar daardoor is het wellicht nog gevoeliger voor krassen dan zonder die nerf.

PVC werd ons verkocht als laminaat, maar dan beter omdat het geplakt zit en dus niet kraakt. Dat was een ding in ons vorige huis. Je kon nergens lopen zonder dat de hele vloer kraakte.

Achteraf hadden we idd wat meer moeten investeren en voor iets als keramisch parket gaan of zelfs tegels. Wellicht nog iets voor over een paar jaar als de kinderen wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
gdvm schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:24:
[...]

Wij hebben hier ook Therdex liggen en na een paar maanden is mijn conclusie helaas dat het best makkelijk krast. Ik heb geen vergelijking gedaan met andere merken maar geloof dat elk PVC daar last van zal hebben?

We hebben wel nog wat reserve plankjes liggen, dus mocht het ergens echt heel erg worden kan dat redelijk eenvoudig hersteld worden lijkt me..
De Therdex die wij besteld hebben is de plak PVC van 2mm dik, betonlook tegels van 1x1meter. We hebben extra besteld dus als het erg wordt kunnen we ze uitsnijden en vervangen.
Ik ben benieuwd hoe erg het wordt. We hadden voorheen een CoreTek vloer (PVC nephouten planken met nerf) en die krasten toch sneller dan we dachten. Maar vooral, verkleuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Graag zou ik jullie mening over het volgende willen. Wij willen graag een carport bij ons nieuwbouwhuis. De aannemer van het huis wilt dit echter niet tijdens (of direct na) de bouw doen. Ik ben dus met een andere aannemer aan het praten om dit direct na oplevering te doen. Hij geeft aan graag een technische tekening en berekening te willen zien en raadde een lokaal bureau aan. Dit bureau is bereid deze tekeningen en berekeningen aan te leveren voor een ongeveer €1600. Hier schrok ik nogal van. Is dit een normale prijs hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvdbrink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 10:00
Farmerwood schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:50:
[...]

Wij hebben de Therdex 7013 liggen. Daar zit een soort houtnerf in. Ziet er mooi uit en veel mensen die binnen komen denken in eerste instantie dat er hout ligt. Maar daardoor is het wellicht nog gevoeliger voor krassen dan zonder die nerf.

PVC werd ons verkocht als laminaat, maar dan beter omdat het geplakt zit en dus niet kraakt. Dat was een ding in ons vorige huis. Je kon nergens lopen zonder dat de hele vloer kraakte.

Achteraf hadden we idd wat meer moeten investeren en voor iets als keramisch parket gaan of zelfs tegels. Wellicht nog iets voor over een paar jaar als de kinderen wat groter zijn.
Ik zie dat de term tegelparket wordt genoemd. Ik heb dit gegoogled en begrijp ik het goed dat plavuizen is dat eruit ziet als parket vloer?
Pagina: 1 ... 321 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.