Technische tekening en berekening van wat? De te bouwen carport of het nieuwbouw huis? In het eerste geval vindt ik het bedrag vrij hoog en vreemd dat de aannemer dit vraagt (lijkt er op dat ie er geen zin in heeft). In geval twee, opvragen bij aannemer/project ontwikkelaar of de gemeente.TNThomas schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:15:
Graag zou ik jullie mening over het volgende willen. Wij willen graag een carport bij ons nieuwbouwhuis. De aannemer van het huis wilt dit echter niet tijdens (of direct na) de bouw doen. Ik ben dus met een andere aannemer aan het praten om dit direct na oplevering te doen. Hij geeft aan graag een technische tekening en berekening te willen zien en raadde een lokaal bureau aan. Dit bureau is bereid deze tekeningen en berekeningen aan te leveren voor een ongeveer €1600. Hier schrok ik nogal van. Is dit een normale prijs hiervoor?
Enkel van de carport. Tekening van het huis heb ik zelf, omdat het nieuwbouw is en kan ik dus zelf aanleveren. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, dus wist niet dat het mogelijk vreemd is dat een aannemer (degene die enkel de carport zal bouwen) om tekeningen vraagt. Hoe gaat dit normaal?Dronium schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:38:
[...]
Technische tekening en berekening van wat? De te bouwen carport of het nieuwbouw huis? In het eerste geval vindt ik het bedrag vrij hoog en vreemd dat de aannemer dit vraagt (lijkt er op dat ie er geen zin in heeft). In geval twee, opvragen bij aannemer/project ontwikkelaar of de gemeente.
Keramisch parket of tegelparket naar mijn weten is inderdaad een tegelvloer die er uit ziet als hout.kevinvdbrink schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:23:
[...]
Ik zie dat de term tegelparket wordt genoemd. Ik heb dit gegoogled en begrijp ik het goed dat plavuizen is dat eruit ziet als parket vloer?
Ook bij onze tegelvloer denken velen dat het een houten vloer is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als ik dit allemaa zo lees, blij dat we ook voor keramisch parket zijn gegaan. Lang getwijfeld omdat het toch wel stuk duurder is dan PVC maar ik geloofde de verhalen van de verkopers niet dat het echt heel hard spul is. Nu een eiken parketvloer en als je ziet hoe makkelijk dat krast dan had ik weinig vertrouwen in iets dat zo dun en flexibel is als PVC.
Houtlook tegelkevinvdbrink schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:23:
[...]
Ik zie dat de term tegelparket wordt genoemd. Ik heb dit gegoogled en begrijp ik het goed dat plavuizen is dat eruit ziet als parket vloer?
Hebben we hier ook (Atlas Concorde NID cashmere). Heel erg blij mee.
Boven PVC - veel kwetsbaarder voor krassen en verkleuren. Wel lekker 'zacht' materiaal aan de voeten.
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Echter is VEH op die dag niet beschikbaar voor een keuring. Weet er iemand een (aantal) geschikte partijen voor het laten verrichten van een opleverigskeuring om en nabij Eindhoven of Den Bosch?
Interessant onderwerp. Ik vind op internet extreem uiteenlopende prijzen bij keramisch parket. Iemand een richtlijn? En kan je dit zelf leggen als je een beetje technisch bent?
A&T VastgoedMaarten43 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:35:
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Echter is VEH op die dag niet beschikbaar voor een keuring. Weet er iemand een (aantal) geschikte partijen voor het laten verrichten van een opleverigskeuring om en nabij Eindhoven of Den Bosch?
Perfect Bouw GemertMaarten43 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:35:
Ik betaalde Juli 2023 €114,- per m2 inclusief voegen. Geen winkelpand showroom maar een bekende (insta) vakman met showroom in eigen woning.KerstRunner schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:57:
Interessant onderwerp. Ik vind op internet extreem uiteenlopende prijzen bij keramisch parket. Iemand een richtlijn? En kan je dit zelf leggen als je een beetje technisch bent?
+1 voor tegels, die zijn echt onverwoestbaar en denk ook niet dat er iets is dat het permanent vuil krijgt. Voor parketlook zou ik wel zeker fysiek ergens gaan kijken, het is een fijne lijn tussen wow cool en goh ja
https://www.bouwkeuringzuid.nl/Maarten43 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:35:
Hier ligt onze Moduleo PVC er al bijna 10 jaar in zonder noemenswaardige krassen. Ik denk dat je dus pech hebt gehad.
Als voor de carport een vergunning nodig is dan zijn er inderdaad tekeningen nodig, geen idee of daar ook berekeningen bij horen, dat was bij mijn berging/overkapping iig niet. Maar ondertussen is de nieuwe omgevings wetgeving in gegaan, dus die kan andere eisen stellen en daar heb ik geen ervaring mee.TNThomas schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:48:
[...]
Enkel van de carport. Tekening van het huis heb ik zelf, omdat het nieuwbouw is en kan ik dus zelf aanleveren. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, dus wist niet dat het mogelijk vreemd is dat een aannemer (degene die enkel de carport zal bouwen) om tekeningen vraagt. Hoe gaat dit normaal?
Is er al een schets / ontwerp van hoe het moet gaan worden, is er al een prijs indicatie? Wil de aannemer misschien een tekening hebben om zijn prijs te gaan bepalen?
Een indicatie van het ontwerp heb ik zelf gemaakt. Deze was goed genoeg om als basis te gebruiken voor de bouwkundige tekeningen. De aannemer die de carport zal bouwen heeft een grove indicatie gegeven van wat de carport zal kosten, maar heeft de tekeningen nodig voor een offerte. Ook raadt hij de tekeningen aan voor de vergunning en voor de voorbereidingen die tijdens de bouw van het huis moeten worden getroffen (door de aannemer van het huis).Dronium schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:38:
[...]
Als voor de carport een vergunning nodig is dan zijn er inderdaad tekeningen nodig, geen idee of daar ook berekeningen bij horen, dat was bij mijn berging/overkapping iig niet. Maar ondertussen is de nieuwe omgevings wetgeving in gegaan, dus die kan andere eisen stellen en daar heb ik geen ervaring mee.
Is er al een schets / ontwerp van hoe het moet gaan worden, is er al een prijs indicatie? Wil de aannemer misschien een tekening hebben om zijn prijs te gaan bepalen?
Ik snap dus dat de tekeningen nodig/handig zijn! Echter vond ik die €1600 gevoelsmatig erg hoog. Het is voor mij echter de eerste keer dat ik een nieuwbouwhuis en carport laat bouwen, dus ik heb geen ervaring met prijzen van dit soort zaken, vandaar mijn vraag of de prijs ‘normaal’ is.
Idem, in dit huis nu na 1 jaar welgeteld 1 kras na een dom ongelukje met de triptrap en in het vorige huis met 5 jaar nooit krassen. Is ook een beetje geluk of pech, maar snap wel dat je goed zuur bent als de stofzuiger zo een dikke kras trekt.Arwen. schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:29:
Hier ligt onze Moduleo PVC er al bijna 10 jaar in zonder noemenswaardige krassen. Ik denk dat je dus pech hebt gehad.
Om nog wat meer tegen geluid te laten horentomtom901 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:50:
[...]
Idem, in dit huis nu na 1 jaar welgeteld 1 kras na een dom ongelukje met de triptrap en in het vorige huis met 5 jaar nooit krassen. Is ook een beetje geluk of pech, maar snap wel dat je goed zuur bent als de stofzuiger zo een dikke kras trekt.
Wij hebben nu 5+ jaar Therdex Chevron (6042) liggen op de beneden verdieping. Waar onze kinderen spelen zitten zo goed als geen krassen alleen op de plek bij de eettafel waar veel stoelen geschoven zijn (met geen of halve viltjes) zie je wel wat krassen maar het valt reuze mee. en omdat er al een “nerf structuur” in zit zie je het ook een stuk minder.
Voor het nieuwbouwhuis gaan we voor een houten vloer, nadat mijn partner wat horror verhalen over weekmakers heeft gelezen, daar zijn krassen schijnbaar “karakter”
Beste mede tweakers,
ik zit al enige tijd mee te lezen in dit topic gezien mijn vrouw en ik in mei hebben getekend bij de notaris voor ons nieuwbouwhuis. Ik ben al een hoop wijzer geworden hier.
Echter zit ik nu met (voor mij prangende) vraag, hopelijk kan ik hier een richting krijgen. Weet ook dat ik de aannemer deze vraag heb gesteld dus ook daar verwacht ik wel antwoord van binnenkort.
In de aannemersovereenkomst die dus getekend is in mei staat het volgende:
Indien de ondernemer niet binnen zes maanden na de ondertekening van de aannemingsovereenkomst door de verkrijger begonnen is met de bouw van het complex waarvan de woning deel uit maakt en ook niet binnen 14 dagen na schriftelijke ingebrekestelling door de verkrijger alsnog een begin heeft gemaakt .... (iets over schadevergoedingen)
Het huis is een 2 onder 1 kapper van een wijk die opgedeeld is in 3 fases, ons huis valt in fase 3. Fase 1 wordt reeds gebouwd, en fase 2 gaan nu de palen de grond in. Ons straatje wordt nu uitgegraven (als eerste van fase 3).
Tevens heb ik nog geen factuur gezien van termijn 1 (aanvang bouw woning).
Betekend dit nu dat ik de aannemer in gebreke kan/moet stellen gezien de 6 maanden voorbij zijn of is de term "complex" welke ik verder niet gedefinieerd terug kan vinden in de papieren hier een uitgang voor de aannemer?
En als ze in gebreken zijn, is het dan de moeite om hier werk van te maken of zet dat mogelijk de "relatie" op scherp?
Ik hoop dat iemand mij inzicht kan geven en dat mijn vraag niet te warrig is
ik zit al enige tijd mee te lezen in dit topic gezien mijn vrouw en ik in mei hebben getekend bij de notaris voor ons nieuwbouwhuis. Ik ben al een hoop wijzer geworden hier.
Echter zit ik nu met (voor mij prangende) vraag, hopelijk kan ik hier een richting krijgen. Weet ook dat ik de aannemer deze vraag heb gesteld dus ook daar verwacht ik wel antwoord van binnenkort.
Indien de ondernemer niet binnen zes maanden na de ondertekening van de aannemingsovereenkomst door de verkrijger begonnen is met de bouw van het complex waarvan de woning deel uit maakt en ook niet binnen 14 dagen na schriftelijke ingebrekestelling door de verkrijger alsnog een begin heeft gemaakt .... (iets over schadevergoedingen)
Het huis is een 2 onder 1 kapper van een wijk die opgedeeld is in 3 fases, ons huis valt in fase 3. Fase 1 wordt reeds gebouwd, en fase 2 gaan nu de palen de grond in. Ons straatje wordt nu uitgegraven (als eerste van fase 3).
Betekend dit nu dat ik de aannemer in gebreke kan/moet stellen gezien de 6 maanden voorbij zijn of is de term "complex" welke ik verder niet gedefinieerd terug kan vinden in de papieren hier een uitgang voor de aannemer?
En als ze in gebreken zijn, is het dan de moeite om hier werk van te maken of zet dat mogelijk de "relatie" op scherp?
Ik denk meer dat jij geluk hebt gehad: dag 3 krassen, 1 stookseizoen scheur in ondervloer met bultje tot gevolg....Arwen. schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:29:
Als ik ooit verhuis komt er een houten vloer met houtkachel in te staan. Dan maar ouderwets.....
[ Voor 12% gewijzigd door Sammy_tukker op 03-12-2024 16:30 ]
In je contract of In de voorwaarden moet ook ergens staan wat de definitie van start bouw is.ramon42 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:09:
Beste mede tweakers,
Bij woningborg is de definitie van start bouw bijvoorbeeld de eerste paal van jou woning of blok die de grond in gaat. Dus bjj een 2 kapper de eerste van jou palen of die van je buren.
Daarnaast zijn de opschortende voorwaarden van belang. Wederom woningborg, daar staat in de contracten dat die 6 maanden opgeschort worden zolang niet aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Typisch zijn dat voorwaarden als dat de vergunningen onherroepelijk moeten zijn en er voldoende huizen verkocht moeten zijn.
Dus afhankelijk van die opschortende voorwaarden zijn ze nog niet in gebreken
Afgelopen week hebben wij oplevering gehad. Hierbij zijn veel van de punten die we bij de vooroplevering hadden gemeld reeds opgelost, en de meeste punten die de keurder van VEH nog kon ontdekken werden diezelfde dag opgelost. Op één punt na dan. De staat van de dekvloer op de begane grond was onvoldoende. Er zaten veel oneffenheden in en over het algemeen werd deze als te ruw bevonden.
:strip_exif()/f/image/4bwYbftleAdXEPDT5VQlXuNE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XgM3CasDrh2NTeBuS8RFKKV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heeft een gat in de vloer gezeten (reden onbekend). Deze is op een later moment gedicht. Er is nu al te zien dat de aanhechting hiervan niet voldoende is en op plekken aan het brokkelen is.
:strip_exif()/f/image/w0JKNDPzxaXyWQmaLDbViAlj.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote scheur in de vloer die te maken had met dat het cement de ene dag op was en de volgende dag men is verder gegaan met het storten van de vloer.
Hiernaast zijn er nog meer ruwe plekken en ziet het er over het algemeen niet uit.
De voorgestelde oplossing van de keurder van VEH was de boel te egaliseren, maar hierbij werd aangegeven degene die bij ons de gietvloer zou komen maken waarschijnlijk niet akkoord gaat met een door een andere partij (projectaannemer) toegepaste egaliseerlaag. Conclusie van de oplevering was dat wij in overleg zouden gaan met onze vloerleverancier en aan de hand daarvan zouden overleggen hoe het opgelost moest worden.
Na overleg met mijn vloerenleverancier gaf hij inderdaad aan niet op een egaliseerlaag te willen werken die door een andere partij was toegepast. Bij terugkoppeling van dit bericht aan projectaannemer vermelden zij dat ze nooit de intentie hebben gehad om de boel te egaliseren. Hun oplossing is het aansmeren van de vloer om op deze manier oneffenheden eruit te halen en de dekvloer minder schraal te maken. Deze oplossing gecommuniceerd met vloerleverancier en die gaf aan:
Het voorstel van de aannemer om de bestaande cementdekvloer aan te smeren met een nieuwe laag cementdekvloer in plaats van een egalisatie is niet te adviseren.
Conform de NEN-normering (NEN 2741) dient een cementdekvloer minimaal 25 mm dik te zijn (zonder leidingen) en dient er een goede hechting te worden gecreëerd om onthechting te voorkomen.
Dit zou betekenen dat het peil te hoog komt te liggen of anderzijds dat er sprake is van een tweede nieuwe cementdekvloer welke onvoldoende dik is.
Risico’s hieraan verbonden zijn bijvoorbeeld dat de nieuw aangebrachte cementdekvloer los komt te liggen en scheurwerking gaat vertonen waardoor er mogelijk geen sprake meer is van een vormvaste en stabiele ondergrond.
De vloerlevancier gaf aan dat hij het kan herstellen met een gipsgebonden vezelversterkte egalisatielaag die slechts 3/4 mm dik zal zijn. Natuurlijk tegen een meerprijs op de overeengekomen opdracht.
Nu weet ik dat ik de projectaannemer de gelegenheid moet geven om het te herstellen, maar wil ik natuurlijk wel dat dit correct wordt gedaan. De voorgestelde oplossing wil ik dan ook afkeuren aangezien dit voor nog meer problemen in de toekomst gaat zorgen. De oplossing die ze kunnen uitvoeren is om 25 mm cementdekvloer opnieuw te storten. Hierdoor komen ze echter in de knel met de deuren en de elektra (zie ook vaag foto 1 op de achtergrond).
Ik ben nu mijn communicatie richting projectaannemer aan het voorbereiden en hoor graag wat meningen van de forumleden hier.
1. Wat vinden jullie van de staat van de vloer? Zijn er meer mensen die een schrale en te ruwe dekvloer als opleverpunt hebben gehad? Zo ja, hoe is dit uiteindelijk opgelost?
2. Kan ik van ze eisen dat de enige manier om dit op te lossen is om een deel dekvloer te verwijderen en minimaal 25 mm opnieuw aan te leggen dan wel eisen dat ze alle elektra verleggen en ook de deuren aanpassen?
3. Mochten ze niet met punt 2 mee willen gaan is mijn mening dat we gecompenseerd moeten worden voor de extra kosten die wij krijgen door hun gebrekkige vloer. Ik heb dit reeds aangegeven bij projectaannemer maar die reageerde daar nogal verbolgen over. Welke stappen kan ik het beste nemen als ze hier inderdaad niet in mee gaan. Mij lijkt de volgende stap dan om hier juridisch advies over in te winnen. Zijn er hier forumleden die ervaring hebben met de juridische adviseurs van VEH, en zo ja, hoe was jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
:strip_exif()/f/image/4bwYbftleAdXEPDT5VQlXuNE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XgM3CasDrh2NTeBuS8RFKKV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier heeft een gat in de vloer gezeten (reden onbekend). Deze is op een later moment gedicht. Er is nu al te zien dat de aanhechting hiervan niet voldoende is en op plekken aan het brokkelen is.
:strip_exif()/f/image/w0JKNDPzxaXyWQmaLDbViAlj.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote scheur in de vloer die te maken had met dat het cement de ene dag op was en de volgende dag men is verder gegaan met het storten van de vloer.
Hiernaast zijn er nog meer ruwe plekken en ziet het er over het algemeen niet uit.
De voorgestelde oplossing van de keurder van VEH was de boel te egaliseren, maar hierbij werd aangegeven degene die bij ons de gietvloer zou komen maken waarschijnlijk niet akkoord gaat met een door een andere partij (projectaannemer) toegepaste egaliseerlaag. Conclusie van de oplevering was dat wij in overleg zouden gaan met onze vloerleverancier en aan de hand daarvan zouden overleggen hoe het opgelost moest worden.
Na overleg met mijn vloerenleverancier gaf hij inderdaad aan niet op een egaliseerlaag te willen werken die door een andere partij was toegepast. Bij terugkoppeling van dit bericht aan projectaannemer vermelden zij dat ze nooit de intentie hebben gehad om de boel te egaliseren. Hun oplossing is het aansmeren van de vloer om op deze manier oneffenheden eruit te halen en de dekvloer minder schraal te maken. Deze oplossing gecommuniceerd met vloerleverancier en die gaf aan:
Het voorstel van de aannemer om de bestaande cementdekvloer aan te smeren met een nieuwe laag cementdekvloer in plaats van een egalisatie is niet te adviseren.
Conform de NEN-normering (NEN 2741) dient een cementdekvloer minimaal 25 mm dik te zijn (zonder leidingen) en dient er een goede hechting te worden gecreëerd om onthechting te voorkomen.
Dit zou betekenen dat het peil te hoog komt te liggen of anderzijds dat er sprake is van een tweede nieuwe cementdekvloer welke onvoldoende dik is.
Risico’s hieraan verbonden zijn bijvoorbeeld dat de nieuw aangebrachte cementdekvloer los komt te liggen en scheurwerking gaat vertonen waardoor er mogelijk geen sprake meer is van een vormvaste en stabiele ondergrond.
De vloerlevancier gaf aan dat hij het kan herstellen met een gipsgebonden vezelversterkte egalisatielaag die slechts 3/4 mm dik zal zijn. Natuurlijk tegen een meerprijs op de overeengekomen opdracht.
Nu weet ik dat ik de projectaannemer de gelegenheid moet geven om het te herstellen, maar wil ik natuurlijk wel dat dit correct wordt gedaan. De voorgestelde oplossing wil ik dan ook afkeuren aangezien dit voor nog meer problemen in de toekomst gaat zorgen. De oplossing die ze kunnen uitvoeren is om 25 mm cementdekvloer opnieuw te storten. Hierdoor komen ze echter in de knel met de deuren en de elektra (zie ook vaag foto 1 op de achtergrond).
Ik ben nu mijn communicatie richting projectaannemer aan het voorbereiden en hoor graag wat meningen van de forumleden hier.
1. Wat vinden jullie van de staat van de vloer? Zijn er meer mensen die een schrale en te ruwe dekvloer als opleverpunt hebben gehad? Zo ja, hoe is dit uiteindelijk opgelost?
2. Kan ik van ze eisen dat de enige manier om dit op te lossen is om een deel dekvloer te verwijderen en minimaal 25 mm opnieuw aan te leggen dan wel eisen dat ze alle elektra verleggen en ook de deuren aanpassen?
3. Mochten ze niet met punt 2 mee willen gaan is mijn mening dat we gecompenseerd moeten worden voor de extra kosten die wij krijgen door hun gebrekkige vloer. Ik heb dit reeds aangegeven bij projectaannemer maar die reageerde daar nogal verbolgen over. Welke stappen kan ik het beste nemen als ze hier inderdaad niet in mee gaan. Mij lijkt de volgende stap dan om hier juridisch advies over in te winnen. Zijn er hier forumleden die ervaring hebben met de juridische adviseurs van VEH, en zo ja, hoe was jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Check, ik heb een brief ontvangen in augustus waarin vermeld is dat de opschortende voorwaarden vervuld zijn, dit mag dus niet meer mee spelen.auditor86 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:06:
[...]
In je contract of In de voorwaarden moet ook ergens staan wat de definitie van start bouw is.
Bij woningborg is de definitie van start bouw bijvoorbeeld de eerste paal van jou woning of blok die de grond in gaat. Dus bjj een 2 kapper de eerste van jou palen of die van je buren.
Daarnaast zijn de opschortende voorwaarden van belang. Wederom woningborg, daar staat in de contracten dat die 6 maanden opgeschort worden zolang niet aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Typisch zijn dat voorwaarden als dat de vergunningen onherroepelijk moeten zijn en er voldoende huizen verkocht moeten zijn.
Ik meen me ook te herinneren dat de eerste paal benoemd was als start bouw, dit ga ik nog even controleren.
Ik ga een mail en brief opstellen zodat ik de bouwer hierop kan aanspreken, het zal me benieuwen allemaal. Gevoelsmatig niet echt een optimale start om dit meteen te moeten doen, aan de andere kant die 0.25% per dag kan aardig aantikken als het zover komt.
Uitgraven valt gewoon onder start bouw bij woningborg en bouwgarant.ramon42 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:01:
[...]
Check, ik heb een brief ontvangen in augustus waarin vermeld is dat de opschortende voorwaarden vervuld zijn, dit mag dus niet meer mee spelen.
Ik meen me ook te herinneren dat de eerste paal benoemd was als start bouw, dit ga ik nog even controleren.
Ik ga een mail en brief opstellen zodat ik de bouwer hierop kan aanspreken, het zal me benieuwen allemaal. Gevoelsmatig niet echt een optimale start om dit meteen te moeten doen, aan de andere kant die 0.25% per dag kan aardig aantikken als het zover komt.
Ik zou even een belletje doen ipv al met 0.25% per dag te gaan schermen.
Dat heb ik ook al gedaan, ik heb ze afgelopen middag gesproken en ze konden hier logischerwijs niet direct een antwoord op geven dus ik sta in de wacht bij ze.Draakje5 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:05:
[...]
Uitgraven valt gewoon onder start bouw bij woningborg en bouwgarant.
Ik zou even een belletje doen ipv al met 0.25% per dag te gaan schermen.
Wel zie ik dat uitgraven volgens de voorwaarden ook onder de start bouw valt dus alles loopt zoals het hoord.
Bedankt voor de reacties
Het is vloerverwarming, geen radiator, dus de hele kamer op dezelfde temperatuur...Draakje5 schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:44:
[...]
Stoken zij de ruimte op dezelfde temperatuur als dat jij stookt? Of wellicht warmer?
De vraag was of jij wellicht minder warm stookt als de buren.raduf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:41:
[...]
Het is vloerverwarming, geen radiator, dus de hele kamer op dezelfde temperatuur...
Aanvang bouw bij woningborg is starten met ontgraven van de grondauditor86 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:06:
[...]
In je contract of In de voorwaarden moet ook ergens staan wat de definitie van start bouw is.
Bron: https://www.woningborg.nl/veelgestelde-vragen/
Om aan de opschortende voorwaarden te voldoen die in het contract staat moet de eerste woning van “het complex” oftewel de eerste woning van de verkoop fase (dat kan anders zijn als de bouwfase) gestart zijn.
Members only:
Inloggen
Welk merk heb je liggen?Arwen. schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:29:
Wij hebben ook PVC, had in mn vorige woning van het merk Vivafloor, bijna geen krassen op de krijgen.
Nu vonden we de kleuren van het merk Belakos mooier, dus daar voor gegaan.. echt wat een ramp, krast als de ziekte. Maar heeft dan zogenaamd wel de 'hotel duurzaamheid'.
Wou dat ik het nooit had laten leggen.
--merknaam staat in je post, sorry, iets met bril kopen--
[ Voor 5% gewijzigd door Fethoz69 op 04-12-2024 13:34 ]
Wellicht beetje offtopic, maar zijn er hier mensen die een schutting met dubbel rhombus profiel hebben laten zetten? Ik heb wat vragen hierover, of de schroeven wel of niet in het zicht zitten en waarom..
Ik heb triple rhombus profiel van Iroko. Dat is niet geschroefd, maar gespijkerd en ja dat is in het zicht.Draakje5 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:23:
Wellicht beetje offtopic, maar zijn er hier mensen die een schutting met dubbel rhombus profiel hebben laten zetten? Ik heb wat vragen hierover, of de schroeven wel of niet in het zicht zitten en waarom..
Let bij hardhout op dat je RVS schroeven/spijkers gebruikt, anders krijg je zwarte vlekken in je hout.
Ik heb de spijkers in het zicht omdat er geen andere mogelijkheid was. De blokprofielen die ik gebruikt heb hadden mes en groef, en ik kon ze niet alleen op het mes vastzetten, dus dan maar een hele rij spijkers. Netjes allemaal op de mm afgetekend en voorgeboord. Dat was een rotwerk, maar het wel waard.
Onze aannemer biedt spatwaterdichte WCD in de gevel aan als optie. Nou vraag ik me af of spatwaterdicht wel voldoende is voor buiten (regen, sneeuw, stof, etc.).
Ook zijn de buitenlampen gekoppeld aan een enkelpolige schakelaar. Hierbij vraag ik me hetzelfde af, omdat ik altijd dacht dat buitenlampen dubbelpolig horen te zijn.
Heeft iemand hier ervaring met bovenstaande punten?
Ook zijn de buitenlampen gekoppeld aan een enkelpolige schakelaar. Hierbij vraag ik me hetzelfde af, omdat ik altijd dacht dat buitenlampen dubbelpolig horen te zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door TNThomas op 06-12-2024 06:44 ]
IP55 of IP44? Je zal even de IP waarde moeten opzoeken, al is IP44 volgens mij gelijk aan spatwaterdicht.TNThomas schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 06:38:
Onze aannemer biedt spatwaterdichte WCD in de gevel aan als optie. Nou vraag ik me af of spatwaterdicht wel voldoende is voor buiten (regen, sneeuw, stof, etc.).
We hebben hier IP44 Busch Jaeger WCD's op de buitengevel zitten.
Dit is gewoon geschikt voor buitengebruik.
Waarom kon je ze niet alleen op het mes vast zetten? Zo zie ik het namelijk meestal bevestigd worden?Blihi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:01:
[...]
Ik heb triple rhombus profiel van Iroko. Dat is niet geschroefd, maar gespijkerd en ja dat is in het zicht.
Let bij hardhout op dat je RVS schroeven/spijkers gebruikt, anders krijg je zwarte vlekken in je hout.
Ik heb de spijkers in het zicht omdat er geen andere mogelijkheid was. De blokprofielen die ik gebruikt heb hadden mes en groef, en ik kon ze niet alleen op het mes vastzetten, dus dan maar een hele rij spijkers. Netjes allemaal op de mm afgetekend en voorgeboord. Dat was een rotwerk, maar het wel waard.
Het bedrijf van de schutting geeft bij ons aan dat de dubbel rhombus ayous hout niet blind bevestigd kan worden op 'mes' omdat dit dan gaat scheuren. Enfin, je hebt toch ook andere profielen die wellicht wat breder zijn waar het wel op kan? Ik zie namelijk weinig dubbel rhombus schuttingen met schroeven in het zicht.
IP-waarde staat niet genoemd, dus zal ik vragen. In ieder geval goed om te horen dat IP44 prima is voor buiten.Draakje5 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:02:
[...]
IP55 of IP44? Je zal even de IP waarde moeten opzoeken, al is IP44 volgens mij gelijk aan spatwaterdicht.
We hebben hier IP44 Busch Jaeger WCD's op de buitengevel zitten.
Dit is gewoon geschikt voor buitengebruik.
In mijn geval ligt het mes niet strak tegen de paal. De groef valt er letterlijk omheen. In het mes vastzetten zou dus niet blind zijn, je zou de spijker zien in de groef.Draakje5 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:10:
[...]
Waarom kon je ze niet alleen op het mes vast zetten? Zo zie ik het namelijk meestal bevestigd worden?
Bij delen die geen mes/groef hebben, maar over elkaar heen vallen zou het in principe moeten kunnen.
Ik zou sowieso niet schroeven, maar spijkeren met RVS bolkop schroefnagels. Dat zijn spijkers met een gedraaid einde, waardoor ze niet zomaar los te trekken zijn.Het bedrijf van de schutting geeft bij ons aan dat de dubbel rhombus ayous hout niet blind bevestigd kan worden op 'mes' omdat dit dan gaat scheuren. Enfin, je hebt toch ook andere profielen die wellicht wat breder zijn waar het wel op kan? Ik zie namelijk weinig dubbel rhombus schuttingen met schroeven in het zicht.
Dit is een foto van de aanleg. De beplanting zat toen nog niet in de tuin. Als je inzoomt kun je de lijnen met spijkers zien. Die zitten ongeveer 70 cm uit elkaar.
:strip_exif()/f/image/9Vf2a53JkyZs4OINolvPPDvL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is dus geen Ayous, maar Iroko. Ik zet hem twee keer per jaar in de hardhoutolie en inmiddels is de schutting wat donkerder.
Weet iemand trouwens hoe onderstaande word berekend? Het opgestelde vermogen van de zonnepanelen is 3360Wp en de warmtebehoefte per m2 is 34,78kWh. 124m2 * 34,78kWh = 4.312kWh warmtebehoefte. Hoe komen zij dan op -2,14kWh/m2?
En die tabel met indicatie energierekening, is daar aftrek van zonnestroom vanaf gehouden?
En die tabel met indicatie energierekening, is daar aftrek van zonnestroom vanaf gehouden?
![]() | ![]() |
[ Voor 74% gewijzigd door KerstRunner op 08-12-2024 16:11 ]
Watt piek is niet per jaar maar de kWh wel. Dus je vergelijkt appels met perenKerstRunner schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:52:
Weet iemand trouwens hoe onderstaande word berekend? Het opgestelde vermogen van de zonnepanelen is 3360Wp en de warmtebehoefte per m2 is 34,78kWh. 124m2 * 34,78kWh = 4.312kWh warmtebehoefte. Hoe komen zij dan op -2,14kWh/m2?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daar zit wel degelijk een relatie tussen. Gemiddeld brengt 1 Wattpiek in Nederland ongeveer 0,83 kWh op.perspectivebass schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:05:
[...]
Watt piek is niet per jaar maar de kWh wel. Dus je vergelijkt appels met peren
Intussen is mij al iets meer duidelijk over mijn vraag. Niet iedere ruimte wordt meegenomen in de 'warmtebehoefte'.
Ongeveer 90m2 van de 124m2 worden meegenomen. Dan valt de calculatie ineens op zijn plaats.
Maar bedankt voor je bijdrage...
[ Voor 48% gewijzigd door KerstRunner op 08-12-2024 17:31 ]
Iemand die hier ook zijn energieverbruik bijhoudt in detail en wellicht een verklaring heeft welk apparaat de volgende energiepieken om de 30 minuten veroorzaakt van 2KwH voor 10 seconden, 24/7 ?
Ik kan alleen aan de WTW of Warmtepomp denken, maar vraag me dan af wat de 'actie' is die voor deze kortstondige 'piekstroom' zorgt.
Ik kan alleen aan de WTW of Warmtepomp denken, maar vraag me dan af wat de 'actie' is die voor deze kortstondige 'piekstroom' zorgt.
/f/image/uCtgEMok8OHW5Hxk6pcLqlBY.png?f=fotoalbum_large)
Heb je misschien een quooker? Die zorgt bij mij voor dat soort spikes.Draakje5 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:51:
Iemand die hier ook zijn energieverbruik bijhoudt in detail en wellicht een verklaring heeft welk apparaat de volgende energiepieken om de 30 minuten veroorzaakt van 2KwH voor 10 seconden, 24/7 ?
[Afbeelding]
Ja, hebben we. Totaal niet aan gedacht.NuEffeNiet schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:56:
[...]
Heb je misschien een quooker? Die zorgt bij mij voor dat soort spikes.
Dankjewel.
Diepvries zou ook nog kunnen dan.
Edit: het is inderdaad de quooker. Quooker uitgezet en de pieken zijn weg. De quooker heeft dus voldoende aan heel kortstondig verwarmen voor slechts 10 seconden.
[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 08-12-2024 21:03 ]
Ik zie bij mij ook de diepvries precies elke 30 min even aan gaan, maar die heeft ook extra pieken op de momenten dat hij open geweest is.
Diepvries doet geen 2kW toch? Ik verwacht eerder 200W.Farmerwood schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:03:
Ik zie bij mij ook de diepvries precies elke 30 min even aan gaan, maar die heeft ook extra pieken op de momenten dat hij open geweest is.
Voor het warmte-element om aan te slaan, ja. Hij gebruikt langdurig circa 200Wh voor verwarmen, zie ook de "bruggetjes" in je grafiek.Draakje5 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:03:
[...]
Edit: het is inderdaad de quooker. Quooker uitgezet en de pieken zijn weg. De quooker heeft dus voldoende aan heel kortstondig verwarmen voor slechts 10 seconden.
Zit hier gemiddeld op 1-1,5 kWh per dag.
/f/image/k6RMEZXb2VoSRqO6clHYWf8J.png?f=fotoalbum_large)
Even een “domme” vraag tussendoor.
Als je na oplevering van het huis een 2e badkamer laat maken. Mag het plafon dan 2,50 meter zijn ipv minimaal 2,60 (rest van het huis is 2,63). Er is tot 4 meter ruimte nu, maar willen de ruimte er boven gebruiken als berging. Die 10cm komt net wat beter uit.
Als je na oplevering van het huis een 2e badkamer laat maken. Mag het plafon dan 2,50 meter zijn ipv minimaal 2,60 (rest van het huis is 2,63). Er is tot 4 meter ruimte nu, maar willen de ruimte er boven gebruiken als berging. Die 10cm komt net wat beter uit.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Bij nieuwebouw niet, maar wat je daarna doet...EiT schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:43:
[ Voor 10% gewijzigd door Loft op 09-12-2024 15:18 ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
En vroeger kon je dat opzoeken op de website bouwbesluit online, maar die is offline gehaald en vervangen door een of ander brak alternatief dat denkt dat het beter weet wat je zoekt dan jij...
Ja, daar kwam ik ook achter. Niet echt een verbetering.Blihi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:20:
En vroeger kon je dat opzoeken op de website bouwbesluit online, maar die is offline gehaald en vervangen door een of ander brak alternatief dat denkt dat het beter weet wat je zoekt dan jij...
Soms is vroeger beter
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Bij mij zit plafond van 2de badkamer op 246cm hoogte en heb nog geen badkamerpolitie gezienEiT schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:43:

Ik kwam deze tegen als tot nu toe beste alterntief: https://www.onlinebouwbesluit.nl/Blihi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:20:
Mocht iemand een betere kopie weten, dan hoor ik het graag.
Hier spelen een aantal dingen:EiT schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:43:
- Zodra je gaat verbouwen na oplevering hoef je niet te voldoen aan nieuwbouw;
- Artikel 4.170, lid 3 Bbl heeft het over een minimale hoogte van 2,3 m;
- Voor wc's geldt volgens mij dat één wc aan het Bbl moet voldoen. Lijkt mij logisch dat dit voor badkamers ook geldt. In dat geval zou je dus vrij zijn om te doen wat je wil.
Bedankt!De zytholoog schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:20:
[...]
Hier spelen een aantal dingen:
- Zodra je gaat verbouwen na oplevering hoef je niet te voldoen aan nieuwbouw;
- Artikel 4.170, lid 3 Bbl heeft het over een minimale hoogte van 2,3 m;
- Voor wc's geldt volgens mij dat één wc aan het Bbl moet voldoen. Lijkt mij logisch dat dit voor badkamers ook geldt. In dat geval zou je dus vrij zijn om te doen wat je wil.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Nog een aanvulling: Artikel 5.19 Bbl: Bij het verbouwen van een bouwwerk geldt, in afwijking van artikel 5.4, voor de in artikel 4.170, derde lid, bedoelde hoogte boven de vloer van een badruimte, een hoogte van ten minste 2 m.
Wij moeten op korte termijn gaan plannen met alle afbouwwerkzaamheden. Oplevering is medio juni/juli en we hebben de volgende specialisten over de vloer:
Interieurbouwer (keuken, inloopkast, tv meubel, was toren)
Murenboer / behanger (hele woning)
Vloerenboer (hele woning)
Afbouwer (zolder aftimmeren/extra kamer maken)
Badkamer/wc installateur
Plafondleverancier (spanplafond badkamer/wc/woonkamer)
Ik ben even zoekende naar wat een logische planning is. Meestal werk je van boven naar beneden. Wellicht is het slim om de eerste week(en) de interieurbouwer, afwerker en badkamerinetallateur te laten komen (heb je alle rotzooi gehad)
Daarna tegelijkertijd het plafond boven in de badkamer en wc + behangen boven, daarna idem beneden + vloer boven leggen en dan tot slot de vloerenboer als laatste beneden?
Badkamer/wc installateur
Ik ben even zoekende naar wat een logische planning is. Meestal werk je van boven naar beneden. Wellicht is het slim om de eerste week(en) de interieurbouwer, afwerker en badkamerinetallateur te laten komen (heb je alle rotzooi gehad)
Daarna tegelijkertijd het plafond boven in de badkamer en wc + behangen boven, daarna idem beneden + vloer boven leggen en dan tot slot de vloerenboer als laatste beneden?
[ Voor 4% gewijzigd door YKla op 09-12-2024 20:28 ]
wij doen het volgendeYKla schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:25:
Wij moeten op korte termijn gaan plannen met alle afbouwwerkzaamheden. Oplevering is medio juni/juli en we hebben de volgende specialisten over de vloer:
Badkamer/wc installateur
- Afbouw
- Stucen
- Schilderen
- Vloer
- Keuken (en eventuele andere meubels)
het is wel een beetje afhankelijk van wat voor vloer je hebt of die laatste 2 nog omgedraaid moeten worden.
Waarbij badkamer en aftimmeren onder afbouw vallen neem ik even aan?Lupadi schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:31:
[...]
wij doen het volgende
- Afbouw
- Stucen
- Schilderen
- Vloer
- Keuken (en eventuele andere meubels)
het is wel een beetje afhankelijk van wat voor vloer je hebt of die laatste 2 nog omgedraaid moeten worden.
Wat voor vloer hebben jullie dat je eerst de vloer doet en dan de keuken?
Badkamer hebben we vanuit de bouw dus waar die het meest logisch inpast weet ik niet, maar als daar iets gestuct en/of gesaust moet worden dan zou ik die als eerste doen, maar wij moeten nog o.a. kamers maken op zolder daar beginnen we dus mee (want die kunnen dan vervolgens in de rest mee).YKla schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:34:
[...]
Waarbij badkamer en aftimmeren onder afbouw vallen neem ik even aan?
Wat voor vloer hebben jullie dat je eerst de vloer doet en dan de keuken?
We krijgen een verlijmde houten vloer, eigenlijk elke vloer die verlijmd is kun je prima doen voor de keuken voor een zwevende vloer is het een ander verhaal uiteraard.
Wij doen nu:YKla schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:25:
Badkamer/wc installateur
-stucen
-badkamer
-verven
-vloer
-raambekleding
-keuken
Of de afbouwer of badkamerspecialist eerder moet komen in jouw specifieke geval weet ik niet. Bij mij moest de badkamerman nog het een en ander slopen waardoor ik die graag als eerste wilde hebben. Uiteindelijk kwam het in de planning beter uit dat de stucadoor eerder kwam. Dat is ook allemaal goed gekomen.
@YKla ik zou je aanraden van grof naar fijn en inderdaad van boven naar beneden. En daarmee je interieurbouwer als laatste in de rij.
1- afbouw/badkamer
2- muren
3- plafond
4- vloer
5- interieur
Muren en plafond misschien wisselen, maar denk dat je zo de mooiste aansluitingen kan maken.
1- afbouw/badkamer
2- muren
3- plafond
4- vloer
5- interieur
Muren en plafond misschien wisselen, maar denk dat je zo de mooiste aansluitingen kan maken.
Hallo,
Ik heb een offerte gekregen voor glad stucwerk (inclusief sauswerk) voor een nieuwbouwwoning.
Is dit een normale prijs of te duur?
De oppervlakte van het appartement is 62,8 m², met een plafondhoogte van 2600 mm.
De meerprijs voor de optie A9.06 Glad stucwerk op de wanden en plafond incl. sauswerk voor uw woning bedraagt € 8.360,-
Ik heb een offerte gekregen voor glad stucwerk (inclusief sauswerk) voor een nieuwbouwwoning.
De oppervlakte van het appartement is 62,8 m², met een plafondhoogte van 2600 mm.
De meerprijs voor de optie A9.06 Glad stucwerk op de wanden en plafond incl. sauswerk voor uw woning bedraagt € 8.360,-
Members only: offerte
Inloggen
Ik vind hem stevig aan de prijs. Gangbaar is zo’n 25 euro per m2 (wanden+plafond) en zo’n 16 euro per m2 sauswerk.ksen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:04:
Hallo,
***members only***
Hoeveel m2 wanden heb je?
[ Voor 7% gewijzigd door Imperium op 10-12-2024 23:49 ]
Hoe heb jij de bovenkant afgewerkt? Deze ruimte is nu loos, met een betonpaal er tussen.Blihi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:05:
[...]
In mijn geval ligt het mes niet strak tegen de paal. De groef valt er letterlijk omheen. In het mes vastzetten zou dus niet blind zijn, je zou de spijker zien in de groef.
Bij delen die geen mes/groef hebben, maar over elkaar heen vallen zou het in principe moeten kunnen.
[...]
Ik zou sowieso niet schroeven, maar spijkeren met RVS bolkop schroefnagels. Dat zijn spijkers met een gedraaid einde, waardoor ze niet zomaar los te trekken zijn.
Dit is een foto van de aanleg. De beplanting zat toen nog niet in de tuin. Als je inzoomt kun je de lijnen met spijkers zien. Die zitten ongeveer 70 cm uit elkaar.
[Afbeelding]
Dit is dus geen Ayous, maar Iroko. Ik zet hem twee keer per jaar in de hardhoutolie en inmiddels is de schutting wat donkerder.
:strip_exif()/f/image/SbbtUhl9Ru2N7Z1lF9gjo6qu.jpg?f=fotoalbum_large)
Kap er op, minidakDraakje5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:46:
[...]
Hoe heb jij de bovenkant afgewerkt? Deze ruimte is nu loos, met een betonpaal er tussen.
[Afbeelding]
Dank je voor je reactie. Ik heb circa 116 m² wandoppervlakte. Dat heb ik zelf berekend, omdat de projectontwikkelaar mij deze cijfers niet heeft gegeven (dat vind ik verdacht).Imperium schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:10:
[...]
Ik vind hem stevig aan de prijs. Gangbaar is zo’n 25 euro per m2 (vloer+plafond) en zo’n 16 euro per m2 sauswerk.
Ze doen ook geen stucwerk voor de techniekruimte, de berging en de meterkast.
Dat ziet er echt mooi uit! Wij zijn ook van plan zoiets te doen. Wij hebben ook betonpalen.Draakje5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:46:
[...]
Hoe heb jij de bovenkant afgewerkt? Deze ruimte is nu loos, met een betonpaal er tussen.
[Afbeelding]
Hebben jullie dit uitbesteed of zelf gedaan? Weten jullie wat voor hout is gebruikt?
Voor de boven afwerking was ik van plan een plank te plaatsen als kapje van hetzelfde hout.
Dit is Ayous hout. Dubbel rhombus. Erg blij met de houtkeuze. Ziet er strak uit ( geen noesten ) mooie kleur ( hitte behandeld ) en de hele tuin ruikt nu heerlijk naar houteusl schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:19:
[...]
Dat ziet er echt mooi uit! Wij zijn ook van plan zoiets te doen. Wij hebben ook betonpalen.
Hebben jullie dit uitbesteed of zelf gedaan? Weten jullie wat voor hout is gebruikt?
Voor de boven afwerking was ik van plan een plank te plaatsen als kapje van hetzelfde hout.
En indd uitbesteed.
Binnen 2 jaar is het grijs als je het niet behandelt en bijhoudtDraakje5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:37:
[...]
Dit is Ayous hout. Dubbel rhombus. Erg blij met de houtkeuze. Ziet er strak uit ( geen noesten ) mooie kleur ( hitte behandeld ) en de hele tuin ruikt nu heerlijk naar hout![]()
En indd uitbesteed.
Vocht ga je ook goed zien.
Daarom hebben we ook olie ;-)Deleon78 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:39:
[...]
Binnen 2 jaar is het grijs als je het niet behandelt en bijhoudt
Vocht ga je ook goed zien.
Dat is hetgeen mij zo tegenstond aan dergelijke erf afscheidingen.
Bijzonder mooi maar ontiegelijk veel werk om dat zo te houden.
Ik denk om het echt mooi te houden moet je ze ten minste 2x per jaar in de olie zetten is mijn ervaring met mijn overkapping in ieder geval.
Die zet ik het voorjaar en het najaar in spul om verwering en vergrijzing tegen te gaan.
Zeker omdat ik 2x40m heb was het trouwens ook een erg prijzige optie
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 10-12-2024 21:17 ]
@ ksen
Ter info,
Dit is wat mij is opgegeven door de aannemer voor de wanden. Voor enkel *sausklaaar* stucen van 115 m2 wand
Glad stucwerk op de wanden = €3.610,00
Je kan er vanuit gaan dat de aannemer circa 20% duurder is dan dat je zelf iemand regelt.
Ter info,
Dit is wat mij is opgegeven door de aannemer voor de wanden. Voor enkel *sausklaaar* stucen van 115 m2 wand
Glad stucwerk op de wanden = €3.610,00
Je kan er vanuit gaan dat de aannemer circa 20% duurder is dan dat je zelf iemand regelt.
[ Voor 47% gewijzigd door kevinvdbrink op 10-12-2024 22:54 ]
Onze aannemer rekent €1930 voor het stucen van het plafond op de begane grond (incl. vervallen standaard spuitwerk).Imperium schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:10:
[...]
Ik vind hem stevig aan de prijs. Gangbaar is zo’n 25 euro per m2 (vloer+plafond) en zo’n 16 euro per m2 sauswerk.
Dat is meer dan €37 per m2, aangezien het om zo’n 51 m2 gaat.
Ik denk dat we zelf maar iemand gaan zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-12-2024 10:14 ]
Meer mensen ervaring met bijstellen van energielabels? Woning is opgeleverd, maar ik mis nu nog het label. Direct na oplevering zijn extra zonnepanelen geplaatst. De partij die de labels gaat afgeven kan mijn wijziging niet doorvoeren (daar moet de bouwer opdracht toe geven en dat willen ze niet). Nu geeft de partij die de labels gaat afgeven aan dat als ik zelf het label aanvraag ik niet dezelfde informatie kan afgeven als wat de bouwer heeft gedaan voor het dossier. Per saldo zal je energielabel dus altijd lager uitvallen. Heeft de overheid hier niet over nagedacht (centraal dossier)? Als je label straks komt te verlopen dan loop je hier ook tegenaan en dan kan je uiteraard geen foto’s meer van de isolatie etc tijdens de bouw aanleveren.
Ik baal hier persoonlijk wel van ivm korting op een lening die ik kan krijgen bij een beter energielabel.
Ik baal hier persoonlijk wel van ivm korting op een lening die ik kan krijgen bij een beter energielabel.
Ik meende dat het bouwbesluit 2012 is vernieuwd naar het BBL, of haal ik nu dingen door elkaar en is het BBL alleen voor de omgeving? https://wetten.overheid.n...7/2024-08-01/0#Hoofdstuk4Farmerwood schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:33:
[...]
Ik kwam deze tegen als tot nu toe beste alterntief: https://www.onlinebouwbesluit.nl/
Mocht iemand een betere kopie weten, dan hoor ik het graag.
Misschien is jouw website gewoon nog niet aangepast, maar ik vraag me af of het bouwbesluit 2012 nu wel of niet meer geldig is.
Verwacht je daadwerkelijk een beter energielabel op basis van extra zonnepanelen? Je hebt al zonnepanelen vanuit de bouw die meegenomen worden in het label. Een paar extra kan natuurlijk net de omslag van A+ naar A++ betekenen maar die kans acht ik niet groot.SL65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:12:
Meer mensen ervaring met bijstellen van energielabels? Woning is opgeleverd, maar ik mis nu nog het label. Direct na oplevering zijn extra zonnepanelen geplaatst. De partij die de labels gaat afgeven kan mijn wijziging niet doorvoeren (daar moet de bouwer opdracht toe geven en dat willen ze niet). Nu geeft de partij die de labels gaat afgeven aan dat als ik zelf het label aanvraag ik niet dezelfde informatie kan afgeven als wat de bouwer heeft gedaan voor het dossier. Per saldo zal je energielabel dus altijd lager uitvallen. Heeft de overheid hier niet over nagedacht (centraal dossier)? Als je label straks komt te verlopen dan loop je hier ook tegenaan en dan kan je uiteraard geen foto’s meer van de isolatie etc tijdens de bouw aanleveren.
Van 3 naar 20 zonnepanelen zal toch wel iets van impact hebben lijkt mij. Ik wil van A+++ (dat is het voorlopige label) naar A++++.dixet schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:43:
[...]
Verwacht je daadwerkelijk een beter energielabel op basis van extra zonnepanelen? Je hebt al zonnepanelen vanuit de bouw die meegenomen worden in het label. Een paar extra kan natuurlijk net de omslag van A+ naar A++ betekenen maar die kans acht ik niet groot.
[ Voor 5% gewijzigd door SL65 op 11-12-2024 13:10 ]
Ik had hier hetzelfde. Direct na oplevering (2 dagen) 10 extra panelen laten plaatsen. Toen het project afgerond was, kreeg ik een A+++ label. Daarna contact opgenomen met het bureau dat het label had afgegeven (staat op het label) en de aanvullende panelen vermeld incl. merk/type en oriëntatie.SL65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:12:
En na betaling van €275 kreeg ik een nieuw label: A++++
Dus het kan wel. En het bureau dat je label uitgeeft, heeft alle gegevens voorhanden om een label aan te passen.
Dat hoopte ik ook zo te doen, maar de partij die het label afgeeft geeft aan dat het hele dossier dan opnieuw moet. En dat ik sommige gegevens niet zal kunnen aanleveren omdat er tijdens de bouw al foto’s etc zijn gedeeld. Toevoeging op het bestaande dossier mag blijkbaar niet zonder goedkeur bouwer (en die geven die niet).jvdmeer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]
Ik had hier hetzelfde. Direct na oplevering (2 dagen) 10 extra panelen laten plaatsen. Toen het project afgerond was, kreeg ik een A+++ label. Daarna contact opgenomen met het bureau dat het label had afgegeven (staat op het label) en de aanvullende panelen vermeld incl. merk/type en oriëntatie.
En na betaling van €275 kreeg ik een nieuw label: A++++
Dus het kan wel. En het bureau dat je label uitgeeft, heeft alle gegevens voorhanden om een label aan te passen.
[ Voor 5% gewijzigd door SL65 op 11-12-2024 13:21 ]
Wij zijn bezig met de afbouwopties voor ons nieuwbouwhuis, maar zijn niet de handigste en twijfelen of wij ons elektra plan wel goed aangepakt hebben. Daarom hier beland in de hoop wat tips/bevestiging te ontvangen.
Wij hebben in de woonkamer in iedere hoek een dubbele wandcontactdoos laten plaatsen, de kant waar de TV komt een dubbele wandcontactdoos extra en aan beide kanten een loze leiding. Ik verwacht niet dat wij heel veel stopcontacten nodig hebben in de woonkamer, alleen bij de tv. Daar voorzie ik de tv, kpn kastje, soundbar en eventueel een PS5.
Aantal vragen:
- Onderschat ik nu het belang van stopcontacten en kunnen wij er beter voor kiezen om er meer te doen? Ben geen fan van heel veel stopcontacten in het zicht.
- Loze leiding kost ons 180 euro ps, als ik hier vanuit de bouw een utp cat6 doorheen laat lopen is die 360 euro. Klopt het dat je naderhand ook zelf de utp kabel er doorheen kan halen en zo een stuk goedkoper uit bent? Ik ben van plan er ook een op de 1e verdieping en de zolder te laten plaatsen.
- Stel wij willen een geul frasen achter de TV, is het dan van belang dat de stopcontacten er recht onder zitten? Of zijn er dan nog andere zaken waar ik aan moet denken.
Dank alvast!
Wij hebben in de woonkamer in iedere hoek een dubbele wandcontactdoos laten plaatsen, de kant waar de TV komt een dubbele wandcontactdoos extra en aan beide kanten een loze leiding. Ik verwacht niet dat wij heel veel stopcontacten nodig hebben in de woonkamer, alleen bij de tv. Daar voorzie ik de tv, kpn kastje, soundbar en eventueel een PS5.
Aantal vragen:
- Onderschat ik nu het belang van stopcontacten en kunnen wij er beter voor kiezen om er meer te doen? Ben geen fan van heel veel stopcontacten in het zicht.
- Loze leiding kost ons 180 euro ps, als ik hier vanuit de bouw een utp cat6 doorheen laat lopen is die 360 euro. Klopt het dat je naderhand ook zelf de utp kabel er doorheen kan halen en zo een stuk goedkoper uit bent? Ik ben van plan er ook een op de 1e verdieping en de zolder te laten plaatsen.
- Stel wij willen een geul frasen achter de TV, is het dan van belang dat de stopcontacten er recht onder zitten? Of zijn er dan nog andere zaken waar ik aan moet denken.
Dank alvast!
* Wat betreft stopcontacten, heb ik hier en daar ook wat extra gedaan in het midden als je daar bijv. vloerlamp of kastje met sonos boxje oid wil aansluiten. Maar dit zal echt afhangen van wat je allemaal wil aansluiten en waar.CapoCapo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:34:
Wij zijn bezig met de afbouwopties voor ons nieuwbouwhuis, maar zijn niet de handigste en twijfelen of wij ons elektra plan wel goed aangepakt hebben. Daarom hier beland in de hoop wat tips/bevestiging te ontvangen.
Aantal vragen:
Dank alvast!
* Heb zelf in elke kamer in het huis een loze leiding laten opleveren en op de beneden verdieping ook wel 2 a 3. Enige waar ik te zuinig ben geweest is op zolder, daar heb ik er maar 1
Ik heb achteraf ook overal zelf 2 UTP kabels in getrokken en aangesloten op een UTP wandcontactdoos. Voor 200 euro aan materiaalkosten klaar voor een stuk of 8 wandcontactdozen. Dus ja, reken uit je winst
* Je hoeft niet direct boven je stopcontact te frezen, zolang de loze leiding maar achter de TV kast uitkomt en achter de TV. Dan kun je achter de TV kast zelf de kabels wel wegwerken of in de TV kast. Maar je moet eerst even bepalen wat je precies wil, dan kan je daar ook plan voor maken en de beste oplossing kiezen.
Hoe moet dat dan als over 10 jaar het label verlopen is? Gaat je classificatie dan ook omlaag omdat de foto's van tijdens de bouw niet gebruikt mogen worden?SL65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:20:
[...]
Dat hoopte ik ook zo te doen, maar de partij die het label afgeeft geeft aan dat het hele dossier dan opnieuw moet. En dat ik sommige gegevens niet zal kunnen aanleveren omdat er tijdens de bouw al foto’s etc zijn gedeeld. Toevoeging op het bestaande dossier mag blijkbaar niet zonder goedkeur bouwer (en die geven die niet).
Wie heeft bepaald dat die toevoeging op het bestaande dossier niet mag, de bouwer of label-partij?
De label partij wil goedkeur van de bouwer en de bouwer geeft dat niet. Ik wacht het label maar even af en ga er dan weer achteraan. Je lijkt te mogen herlabelen na afgifte van het label als er verbeteringen aan het huis zijn gedaan, aldus de overheid:Dronium schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:04:
[...]
Hoe moet dat dan als over 10 jaar het label verlopen is? Gaat je classificatie dan ook omlaag omdat de foto's van tijdens de bouw niet gebruikt mogen worden?
Wie heeft bepaald dat die toevoeging op het bestaande dossier niet mag, de bouwer of label-partij?
Bron: https://www.rvo.nl/onderw...s-gebouwen/informatie-epaAls gebouw- of woningeigenaren verbeteringen aanbrengen aan hun woning of gebouw, kunnen zij daarna het energielabel laten vernieuwen. Dit heet herlabelen. Bij een herlabeling hoeft u als energieadviseur het pand niet opnieuw te bezoeken. Dit op afstand herlabelen was al mogelijk, maar vanaf 1 juli 2024 zijn de voorwaarden hiervoor uitgebreid
Ja dat over het dossier vond ik ook gek. Uiteindelijk gaat het label alleen maar verder achteruit aangezien de initiële documentatie van het eerste energielabel blijkbaar niet bij de overheid ligt. Als ik het goed begrijp in ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door SL65 op 11-12-2024 14:25 ]
Stopcontacten:CapoCapo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:34:
Aantal vragen:
Dank alvast!
- Stopcontacten zijn belangrijk, Subwoofer in de hoek van de kamer en een lamp, dat is prima als het platte stekkers zijn maar als het ronde stekkers zijn met aarde zit je al aan een verleng blok.
Dus in iedere hoek 2/4 is inderdaad zeker wenselijk.
- Heb je een muur tussen 2 ramen ? Stopcontact plaatsen! voor je het weet wil je er een lamp, ventilator of een katten fontein en er ligt een verlengblok.
(Gesproken over: een verlengblok achter de TV kan je op zich in de meeste ladeblokken wel verbergen. Dus als je daar een stopcontact vergeet is het minder erg. (Als je grote stekkers hebt die uitsteken dan loop je de kans dat je kast hier al tegen aan hikt.)
- Een WCD hoeft niet perse in het midden onder je TV, (je zou de midden lijn vrij willen hebben voor je muur beugel?) iedere TV is anders natuurlijk, maar allicht behoud je de muurbeugel die je nu hebt en kan je daarmee even plannen ( zou zonde zijn als je door de electa aan het boren bent)
Loze leidingen:
- Vraag op je UTP leidingen naar een andere plaats mag laten lopen (technische ruimte/berging) je meterkast zit zo vol en een klein netwerk rackje is hier echt fantastisch (in de berging, vergeet niet dat er 1 utp van de MK naar de andere lokatie moet voor je ISP verbinding)
- Speakers in je woonkamer, vraag op de LL direct naar de andere kant van de woonkamer kan scheelt weer naar de meterkast en terug.
- - Doe je meerdere speaker kabels in een pijpje hoe groter de buis hoe beter, hoe langer de afstand hoe dikker de kabels etc.)
- 1/2 UTP kan best in 16MM, maar cat 6a is niet leuk. Hier 4 cat6a door een 25mm buis weten te krijgen (again leuk is anders)
Je kan alles zo gek en zo duur maken als je wilt verder, maar nog een keer rustig plannen kan zeker geen kwaad.
Cat6A zijn dan ook wel behoorlijke kabels, waar je waarschijnlijk ook een doel voor hebt. Voor consumenten gebruik is een normale Cat6 kabel al ruim voldoende en veel bewerkzamer dan Cat6.vormulier schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:44:
[...]
Stopcontacten:
- Stopcontacten zijn belangrijk, Subwoofer in de hoek van de kamer en een lamp, dat is prima als het platte stekkers zijn maar als het ronde stekkers zijn met aarde zit je al aan een verleng blok.
Dus in iedere hoek 2/4 is inderdaad zeker wenselijk.
- Heb je een muur tussen 2 ramen ? Stopcontact plaatsen! voor je het weet wil je er een lamp, ventilator of een katten fontein en er ligt een verlengblok.
(Gesproken over: een verlengblok achter de TV kan je op zich in de meeste ladeblokken wel verbergen. Dus als je daar een stopcontact vergeet is het minder erg. (Als je grote stekkers hebt die uitsteken dan loop je de kans dat je kast hier al tegen aan hikt.)
- Een WCD hoeft niet perse in het midden onder je TV, (je zou de midden lijn vrij willen hebben voor je muur beugel?) iedere TV is anders natuurlijk, maar allicht behoud je de muurbeugel die je nu hebt en kan je daarmee even plannen ( zou zonde zijn als je door de electa aan het boren bent)
Loze leidingen:
- Vraag op je UTP leidingen naar een andere plaats mag laten lopen (technische ruimte/berging) je meterkast zit zo vol en een klein netwerk rackje is hier echt fantastisch (in de berging, vergeet niet dat er 1 utp van de MK naar de andere lokatie moet voor je ISP verbinding)
- Speakers in je woonkamer, vraag op de LL direct naar de andere kant van de woonkamer kan scheelt weer naar de meterkast en terug.
- - Doe je meerdere speaker kabels in een pijpje hoe groter de buis hoe beter, hoe langer de afstand hoe dikker de kabels etc.)
- 1/2 UTP kan best in 16MM, maar cat 6a is niet leuk. Hier 4 cat6a door een 25mm buis weten te krijgen (again leuk is anders)
Je kan alles zo gek en zo duur maken als je wilt verder, maar nog een keer rustig plannen kan zeker geen kwaad.
Verder volledig eens met je verhaal
Niet, want daarover konden we het niet met de buren eens worden. De bovenkant is inderdaad open dus.Draakje5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:46:
[...]
[Afbeelding]
Er staan bij mij effectief twee schuttingen tegen elkaar aan: Mijn blokprofiel met steenkorven en aan de andere kant een betonelementen schutting (betonnen palen met daartussen grijze betonplaten met allemaal hetzelfde steen-motief in de tuin van een huis wat bij de bouw 6 ton koste en nu waarschijnlijk richting de miljoen gaat

Je kunt het netjes afwerken met zetwerk. Dan laat je van aluminium een mooie kap maken die je over de schutting heen schuift en eventueel van onder vast lijmt.
Ik begin helemaal te kwijlen als het over al die loze leidingen gaat. Onze bouwer (Klok Bouw) verkoopt geen loze leidingen. Enkel 3x2,5(€155), 3x4(€245), 5x2,5(€585) en Cat6/UTP(€395). Deze prijzen zijn voor niet afgemonteerd.
Bij ons komt in elke kamer standaard om afgemonteerde UTP 6. Een is ook meer dan voldoende voor mij. Eigenlijk wil ik een glasvezel HDMI van boven naar beneden leggen, maar dat willen ze niet doen. Maar kan dat waarschijnlijk langs de hoek in de trap wel naar beneden brengen.KerstRunner schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:26:
Ik begin helemaal te kwijlen als het over al die loze leidingen gaat. Onze bouwer (Klok Bouw) verkoopt geen loze leidingen. Enkel 3x2,5(€155), 3x4(€245), 5x2,5(€585) en Cat6/UTP(€395). Deze prijzen zijn voor niet afgemonteerd.
Mooi de aap gelogeerd als je een UTP leiding kiest van 2 meter.. 400 euro.KerstRunner schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:26:

Heb hem al vaker hier langs horen komen; Klok Bouw.
Volgens mij krijgt deze bouwer dit jaar de lode meerwerklijst uitgereikt. Wat een prijzen.
Volgens mij krijgt deze bouwer dit jaar de lode meerwerklijst uitgereikt. Wat een prijzen.
Dit idd, ik heb er ook maar 1 naar zolder. Had ik anders moeten doen.SirMemeAlot schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:47:
[...]
Enige waar ik te zuinig ben geweest is op zolder, daar heb ik er maar 1.
Per 1 januari 2024 is het Bbl inderdaad van toepassing. Inhoudelijk zijn de verschillen overigens niet zo groot.Kookwekkert schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:24:
[...]
Ik meende dat het bouwbesluit 2012 is vernieuwd naar het BBL, of haal ik nu dingen door elkaar en is het BBL alleen voor de omgeving? https://wetten.overheid.n...7/2024-08-01/0#Hoofdstuk4
Misschien is jouw website gewoon nog niet aangepast, maar ik vraag me af of het bouwbesluit 2012 nu wel of niet meer geldig is.
Denk ook aan eventueel loze leidingen die op je eerste verdieping en zolder uit het plafond laat komen voor een accespoint voor goede WIFI dekking. Je hebt dan wel een schijf aan het plafond zitten maar mij stoort dat totaal niet. Als je vraagt om 19mm buizen moet je wel zeker weten dat ze de flexibele stukken niet 16 mm doen, dit zijn juist de stukken waar het vaak moeilijk trekken is. Ik heb alles getrokken met een duo kabel (Belden Twin UTP-kabel Cat. 6) gebruik hiervoor kabel glijmiddel, doet wonderen. CAT6A is volgens mij niet nodig en gebruik je meer over lange afstanden.CapoCapo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:34:
Aantal vragen:
Dank alvast!
MBT stopcontacten; overal DUO pakken en persoonlijk ben ik blij dat wij hier niet op bezuinigd hebben, zoals sommige hier al aangeven je komt er al snel achter dat je toch een lampje of een naast je lampje een oplader wilt leggen en je wilt dan niet met blokjes gaan werken. Je zou uit nood altijd nog met een klein verdeel stekker kunnen werken maar is niet ideaal.
Voor thuis is Cat5e gewoon goed genoeg. Cat6 heb je in een woonhuis echt niet nodig en die kabels zijn veel dikker, dus lastiger te trekken.
Ik ben ook bezig met de wcd’s en lichtpunten.
Blijft lastig om op basis van een plattegrond precies te bedenken waar wat komt, maar met hulp van Bluebeam Revu kun je alles goed nameten. Vooral lichtpunten voor bijvoorbeeld boven de eetkamer tafel is een beetje gokken.
We bezuinigen in ieder geval niet op wcd’s, liever te veel dan te weinig is het motto.
In de woonkamer is standaard een loze leiding (standaard 19mm) aanwezig en ik laat in iedere kamer nog een loze leiding leggen, daar ga ik zelf een cat6 kabel doorheen trekken. (Bedraden kost €145 en betreft cat5)
Daarnaast een loze leiding en wcd op wat strategische plekken, zodat ik hier een AP kan plaatsen.
Blijft lastig om op basis van een plattegrond precies te bedenken waar wat komt, maar met hulp van Bluebeam Revu kun je alles goed nameten. Vooral lichtpunten voor bijvoorbeeld boven de eetkamer tafel is een beetje gokken.
We bezuinigen in ieder geval niet op wcd’s, liever te veel dan te weinig is het motto.
In de woonkamer is standaard een loze leiding (standaard 19mm) aanwezig en ik laat in iedere kamer nog een loze leiding leggen, daar ga ik zelf een cat6 kabel doorheen trekken. (Bedraden kost €145 en betreft cat5)
Daarnaast een loze leiding en wcd op wat strategische plekken, zodat ik hier een AP kan plaatsen.
Voor je het weet loop je over de woonboulevard richting de keukenwinkel voor inspiratie en zie je een nieuwe eetkamer tafel en is je licht punt al weer op de verkeerde plekDj-sannieboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:57:
Krijgen jullie geen moment tijdens de bouw dat je met de aannemer door de woning loopt vwb lichtpunten en loze leidingen? Wij hoefden de locaties nog niet door te geven juist omdat we dat in het werk fysiek aan mogen wijzen.Dj-sannieboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:57:
Zeg dat nou niet...nou ga ik ook weer twijfelen over het toevoegen van extra puntentomtom901 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:31:
[...]
Dit idd, ik heb er ook maar 1 naar zolder. Had ik anders moeten doen.

Heb nu:
* Mantelbuis naar de garage vanaf meterkast
* 2x UTP woonkamer (twee mogelijke TV-opstellingen)
* UTP Slaapkamer 1
* UTP Slaapkamer 2 (kantoor)
* UTP Midden zolder
Misschien toch ook maar slaapkamer 3 en de technische ruimte....Plek in de technische ruimte kiezen is zo lastig omdat daar ook al WP / WTW / PV / Wasmachine / Wasdroger ingetekend staan. Muur/plafond locatie brengt ook verplichting tot PoE, weet niet of ik daar al aan ga beginnen.
Zolder is ook niet erg royaal qua stopcontacten, maar wil eigenlijk de kosten beetje binnen de perken houden
/f/image/cMSyMEUdQ5rwwLaGQFXiv3Vi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qaJGAO0NYCQr5v9v5kPtEm3k.png?f=fotoalbum_large)
Officieel is de termijn verlopen voor keuzelijst...maar kreeg nog de vraag of ik geen UTP bij nummer 21 wilde voor de TV...dus blijkbaar is er nog wel wat schuifruimte.
Doen, voor je het weet heb je home assistabnt en heb je een internet kabel nodig... Een LL op 1M /1.5M zit daar nooit echt in de weg ook.nooberke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:32:
[...]
Misschien toch ook maar slaapkamer 3 en de technische ruimte....Plek in de technische ruimte kiezen is zo lastig omdat daar ook al WP / WTW / PV / Wasmachine / Wasdroger ingetekend staan. Muur/plafond locatie brengt ook verplichting tot PoE, weet niet of ik daar al aan ga beginnen.
Slaapkamers, is opzich nog wel te overleven als je goede wifi hebt.
Enkel voudige WCD's kan je opzich zelf verdubellen met een electricien als je dat later nodig zou hebben. In iedere hoek en een in het midden en je zit wel OK.Zolder is ook niet erg royaal qua stopcontacten, maar wil eigenlijk de kosten beetje binnen de perken houden
Als het je later niet in de weg zit[Afbeelding]
[Afbeelding]
Officieel is de termijn verlopen voor keuzelijst...maar kreeg nog de vraag of ik geen UTP bij nummer 21 wilde voor de TV...dus blijkbaar is er nog wel wat schuifruimte.
Wij moesten alles al doorgeven voordat er ook maar aan de fundering begonnen was. De manier van jouw aannemer klinkt wel erg prettig.Imperium schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:28:
[...]
Krijgen jullie geen moment tijdens de bouw dat je met de aannemer door de woning loopt vwb lichtpunten en loze leidingen? Wij hoefden de locaties nog niet door te geven juist omdat we dat in het werk fysiek aan mogen wijzen.
Een loze leiding naar zolder kost 215 euro, een leiding met 1x CAT6 kost 270...Die 5x4mm2 met werkschakelaar en groep kost 285. Loze leidingen hebben ze simpelweg niet zo'n zin in lijkt het, stond ook niet op de standaard keuze lijst. Daarom nergens loos gekozen.vormulier schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:39:
[...]
Doen, voor je het weet heb je home assistabnt en heb je een internet kabel nodig... Een LL op 1M /1.5M zit daar nooit echt in de weg ook.
Slaapkamers, is opzich nog wel te overleven als je goede wifi hebt.
[...]
Enkel voudige WCD's kan je opzich zelf verdubellen met een electricien als je dat later nodig zou hebben. In iedere hoek en een in het midden en je zit wel OK.
[...]
Als het je later niet in de weg zit
Stroom op zolder kan ook relatief makkelijk nog achter de knieschotten was mijn idee, daarom hoopte ik met stroom in de technische ruimte...Linksonder en midden een heel eind te komen.
UTP in de technische ruimte ga ik in ieder geval nog proberen toe te voegen. Om daar te komen vanaf het punt rechts midden is best een behoorlijk eind.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.