Bij ons gestart in oktober 2024 met de belofte van een bouwtijd van een jaar. In november werd dit bijgesteld naar augustus 2025, in januari naar juli 2025 en uiteindelijk de sleutel gekregen in maart 2025, dus veel eerder dan verwacht. Naast ons wordt nog gebouwd door een andere bouwer, daar staat vrijwel alles en is al weken nog maar 1 of 2 man bezig in totaal 11 woningen. Dit is onze eerste nieuwbouw woning, maar ik krijg sterk de indruk dat het er ook maar van afhangt hoe snel de aannemer zelf klaar wilt zijn..De zytholoog schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:28:
Bij ons project werd eerst een bouwtijd van 14–16 maanden genoemd. Toch zijn eerdere woningen al na een jaar opgeleverd en ook de aankoopbegeleider spreekt informeel over zo’n 12 maanden.
Ik vraag me af: wordt de opleverdatum bij jullie gaandeweg echt concreter, of blijft het tot het einde vooral bij globale schattingen? Voor ons is dit belangrijk omdat we de verkoop van onze huidige woning moeten gaan plannen. De officiële reactie is dat de daadwerkelijke opleverdatum pas drie weken van tevoren bekend wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk niet werkbaar.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Dat klopt wel..Delikaap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:20:
[...]
Bij ons gestart in oktober 2024 met de belofte van een bouwtijd van een jaar. In november werd dit bijgesteld naar augustus 2025, in januari naar juli 2025 en uiteindelijk de sleutel gekregen in maart 2025, dus veel eerder dan verwacht. Naast ons wordt nog gebouwd door een andere bouwer, daar staat vrijwel alles en is al weken nog maar 1 of 2 man bezig in totaal 11 woningen. Dit is onze eerste nieuwbouw woning, maar ik krijg sterk de indruk dat het er ook maar van afhangt hoe snel de aannemer zelf klaar wilt zijn..
Ons complete huis staat inmiddels, dekvloer er volgende week in. Daarna gaan ze pas de bronnen boren..
Ieder bedrijf op zijn eigen manier...
Bij ons gaf de keukenzaak gekoppeld aan het project aan dat het ook ongeveer zo ging.kaassouflé schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:03:
Is het gebruikelijk om de muren te dunpleisteren na plaatsing van de keuken en tegelvloer? De keuken- en vloerenboer geeft aan dat het plaatsen van de keuken en tegelvloer onder ruwbouw valt, en sierstucwerk en schilderen onder afwerking. Hun gaven aan eerst stucen, daarna tegelvloer plaatsen en de keuken, daarna stucwerk repareren en dan schilderen. De stukadoor geeft aan dat ze het kunnen doen na plaatsen tegelvloer en keuken, omdat anders het stucwerk weer gerepareerd moet worden.
Dus keuken zou op onafgewerkte vloer geplaatst worden en tegen de muur die wel behangklaar zou zijn.
Het is dat we het zelf vroegen anders hadden we het niet eens geweten.
We hebben uiteindelijk de keuken elders afgenomen en na oplevering en afwerking van vloer en muren laten plaatsen. Dat kon bij de projectleverancier paar weken na showroombezoek ineens ook, maar toen hadden we al getekend
niet doen die cadeau's, dat is een 2-jarig abbo zonder korting dus je betaald 24 maanden je eigen cadeau . 1 jaar 6 maanden korting levert meer op dan een gare philips tv.Draakje5 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:53:
[...]
Kpn heeft soms een gratis tv bij een nieuw abbonement in het weekend of de laatste tijd af en toe een gratis x box of ps5.
Anders gewoon de korting die je op de site ziet staan, dat is een paar tientjes korting per maand.
Zo is schade aan vloer en/of stucwerk uiteraard nooit de schuld van de keukenleverancier.Krijgertje1979 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:12:
[...]
Bij ons gaf de keukenzaak gekoppeld aan het project aan dat het ook ongeveer zo ging.
Dus keuken zou op onafgewerkte vloer geplaatst worden en tegen de muur die wel behangklaar zou zijn.
Het is dat we het zelf vroegen anders hadden we het niet eens geweten.
We hebben uiteindelijk de keuken elders afgenomen en na oplevering en afwerking van vloer en muren laten plaatsen. Dat kon bij de projectleverancier paar weken na showroombezoek ineens ook, maar toen hadden we al getekend
Denk doe even een open vraag.
Ik heb een opleverprognose gekregen van mijn nieuwbouwwoning in maart met een mogelijkheid van februari (waar de aannemer niet aan wilt committeren). Onderhand wel dichtbij genoeg om misschien wat meer vaart te zetten achter het regelen van alle zaakjes.
Eigenlijk alles behalve de keuken, badkamer en toilet moet nog geregeld worden. Zelf hoor ik vaak boomers en leenen, slegers en N&W langskomen, maar die zitten allemaal regio eindhoven, best wel een rotend van waar ik ga wonen (regio amersfoort). Zijn er misschien nog wat andere toko's die wat meer in de buurt van amersfoort zitten die dit ook doen (muur dunpleister/reno + latex, vloer, deur). Of kan ik er beter een dagtripje van maken en ze gewoon allemaal aandoen op een doordeweekse dag? Of misschien niet alles onder 1 boer gooien?
Ik heb een opleverprognose gekregen van mijn nieuwbouwwoning in maart met een mogelijkheid van februari (waar de aannemer niet aan wilt committeren). Onderhand wel dichtbij genoeg om misschien wat meer vaart te zetten achter het regelen van alle zaakjes.
Eigenlijk alles behalve de keuken, badkamer en toilet moet nog geregeld worden. Zelf hoor ik vaak boomers en leenen, slegers en N&W langskomen, maar die zitten allemaal regio eindhoven, best wel een rotend van waar ik ga wonen (regio amersfoort). Zijn er misschien nog wat andere toko's die wat meer in de buurt van amersfoort zitten die dit ook doen (muur dunpleister/reno + latex, vloer, deur). Of kan ik er beter een dagtripje van maken en ze gewoon allemaal aandoen op een doordeweekse dag? Of misschien niet alles onder 1 boer gooien?
Dat is wel heel erg snelDelikaap schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:20:
[...]
Bij ons gestart in oktober 2024 met de belofte van een bouwtijd van een jaar. In november werd dit bijgesteld naar augustus 2025, in januari naar juli 2025 en uiteindelijk de sleutel gekregen in maart 2025, dus veel eerder dan verwacht. Naast ons wordt nog gebouwd door een andere bouwer, daar staat vrijwel alles en is al weken nog maar 1 of 2 man bezig in totaal 11 woningen. Dit is onze eerste nieuwbouw woning, maar ik krijg sterk de indruk dat het er ook maar van afhangt hoe snel de aannemer zelf klaar wilt zijn..
Ik dacht altijd dat de bouwer er zelf ook baat bij heeft om zo snel mogelijk klaar te zijn. Toch heb ik het idee dat het veel sneller zou kunnen. We gaan regelmatig kijken en soms gebeurt er meer dan een week niks aan ons huis. Echt druk is het er sowieso zelden.
Hangt maar net van de situatie af. Stel hij heeft nog een ander project lopen waar de boeteclausule in de buurt komt, mag jij raden welk project voorrang krijgtDe zytholoog schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:38:
[...]
Dat is wel heel erg snel. Prefab of traditionele bouw?
Ik dacht altijd dat de bouwer er zelf ook baat bij heeft om zo snel mogelijk klaar te zijn. Toch heb ik het idee dat het veel sneller zou kunnen. We gaan regelmatig kijken en soms gebeurt er meer dan een week niks aan ons huis. Echt druk is het er sowieso zelden.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Traditionele bouw. Het grootste verschil met de aannemer die ik hier naast zie is dat ze bij mijn woning gewoon van begin tot eind doorgewerkt hebben, zonder pauzes (van soms weken) waarin vrijwel niets gebeurt.De zytholoog schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:38:
[...]
Dat is erg snel voor traditionele bouw! Welke aannemer heeft jullie woning gebouwd?Delikaap schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:27:
[...]
Traditionele bouw. Het grootste verschil met de aannemer die ik hier naast zie is dat ze bij mijn woning gewoon van begin tot eind doorgewerkt hebben, zonder pauzes (van soms weken) waarin vrijwel niets gebeurt.
Je loopt en kijkt ook binnen rond?De zytholoog schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:38:
[...]
Het is nog ruwbouw, dus binnen gebeurt er sowieso weinig. Je ziet bijvoorbeeld dat na het lijmen van de kalkzandsteenwanden het best lang duurt voordat de breedplaatvloer wordt gelegd. Het project telt 23 woningen, en misschien is de aannemer gewoon wat te klein om overal tegelijk bezig te zijn. Voor nu ligt de focus duidelijk op de eerste huizen, die zijn al een behoorlijk stuk verder dan wij.
Wat is nu de meest logische keuze voor stroom/datapunten bij je woonkamer TV. We willen sowieso een meubel en een ~77" Tv. Ik kan de stroom/data punten dus wegwerken in het meubel onder de TV maar dan moet er een kabelgoot in de muur, geen standaard optie maar kan ik altijd vragen. Of ik laat al stroom/data op hoogte achter de TV plaatsen maar heb het gevoel dat het dan nog best lastig wordt die stekkers netjes in het stopcontact te krijgen en de tv vlak tegen de muur te hangen. Ook heb ik dan alsnog een HDMI/optische kabel naar een eventuele soundbar, want soundbars werken anno 2025 volgensmij nog steeds niet draadloos.
Een dunne tv krijg je niet strak tegen de muur met een stopcontact achter je tv. Je zal dan toch voor een kabelgoot moeten gaan ( in of op de muur).Janpietertje89 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:20:
Wat is nu de meest logische keuze voor stroom/datapunten bij je woonkamer TV. We willen sowieso een meubel en een ~77" Tv. Ik kan de stroom/data punten dus wegwerken in het meubel onder de TV maar dan moet er een kabelgoot in de muur, geen standaard optie maar kan ik altijd vragen. Of ik laat al stroom/data op hoogte achter de TV plaatsen maar heb het gevoel dat het dan nog best lastig wordt die stekkers netjes in het stopcontact te krijgen en de tv vlak tegen de muur te hangen. Ook heb ik dan alsnog een HDMI/optische kabel naar een eventuele soundbar, want soundbars werken anno 2025 volgensmij nog steeds niet draadloos.
Ja dat idee had ik ook inderdaad. Als ik zo een beetje naar dimensies kijk vraag ik me ook wel af welk nut een kabelgoot heeft. Met een 77" TV van 103cm hoog. Ooghoogte is ~120cm met 2/3e van de TV onder ooghoogte, dus ~67cm van die 120cm wordt al in beslag genomen door de TV. Beetje TV meubel is wel ~50cm hoog dus dan heb je al nauwelijks ruimte meer tussen de TV en meubel. Mochten er nog een paar cm muur zichtbaar zijn, staat daar ook nog een soundbar voor waardoor er van lange lelijke kabels over je muur toch eigenlijk ook geen sprake meer is. Kan hem dan eigenlijk ook net zo goed op het meubel zetten in plaats van hangen als hij toch zo dicht op het meubel moet komen voor ideale kijkhoogte.Draakje5 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:23:
[...]
Een dunne tv krijg je niet strak tegen de muur met een stopcontact achter je tv. Je zal dan toch voor een kabelgoot moeten gaan ( in of op de muur).
[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 13-09-2025 23:06 ]
Zorg er voor dat er een goot zit op van 30cm naar 105cm hoogte, dan komt die altijd achter je tv en tv-meubel uit. Let erop dat je de goot niet in het hart plaatst, omdat je tv beugel daar komt te hangen.Janpietertje89 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:20:
Veel TV beugels hebben ook juist in het midden ruimte om kabels door te laten.kaassouflé schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:32:
[...]
Zorg er voor dat er een goot zit op van 30cm naar 105cm hoogte, dan komt die altijd achter je tv en tv-meubel uit. Let erop dat je de goot niet in het hart plaatst, omdat je tv beugel daar komt te hangen.
Kies dus de juiste beugel bij het gat of het juiste gat bij de beugel
Maar vooral: zorg dat de kabelgoot (en de gaten) groot genoeg is. Bijvoorbeeld sommige “the frame” tv’s komen met een best grote, aangegoten, connector.
Voorbeeld 1:

Voorbeeld 2:

It's time to play the music, it's time to light the lights
Wat hebben jullie met de afwerking van de garage/berging gedaan? Muren afgewerkt? Vloer gelegd?
Ik heb een twee kapper met geïsoleerde garage/berging van ~18 vierkante meter. Tevens de keuze gemaakt om middels een binnendeur makkelijk in de garage te kunnen komen.
Berging zal met name gebruikt worden als (fietsen)berging en mini fietswerkplaats, ook komt de vriezer in de garage wat ook voor wat extra loop naar de berging gaat zorgen.
De deur tussen woonkamer en berging heeft een val dorpel, dus ik vermoed dat vanuit de bouw er geen drempel zal zijn tussen woonkamer en berging. In de woonkamer zullen ze de vloer egaliseren en PVC leggen.
Wat nu te doen met de berging? Zelfde vloer door leggen in de berging is waarschijnlijk zo'n 1000-1200 euro extra...plus dat de logistieke uitdaging dan wat groter is (moet de binnendeuren ergens kwijt kunnen tijdens het afwerken)
Ik heb een twee kapper met geïsoleerde garage/berging van ~18 vierkante meter. Tevens de keuze gemaakt om middels een binnendeur makkelijk in de garage te kunnen komen.
Berging zal met name gebruikt worden als (fietsen)berging en mini fietswerkplaats, ook komt de vriezer in de garage wat ook voor wat extra loop naar de berging gaat zorgen.
De deur tussen woonkamer en berging heeft een val dorpel, dus ik vermoed dat vanuit de bouw er geen drempel zal zijn tussen woonkamer en berging. In de woonkamer zullen ze de vloer egaliseren en PVC leggen.
Wat nu te doen met de berging? Zelfde vloer door leggen in de berging is waarschijnlijk zo'n 1000-1200 euro extra...plus dat de logistieke uitdaging dan wat groter is (moet de binnendeuren ergens kwijt kunnen tijdens het afwerken)
Garagevloer-verf/coating op de vloer, en de muren + plafond gewoon witgeverfd. Werkt uitstekend.
Zonder egaliseren van de vloer en vooraf dun pleisteren/reno vliezen van de wanden?bassiez1987 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:13:
Garagevloer-verf/coating op de vloer, en de muren + plafond gewoon witgeverfd. Werkt uitstekend.
Ik kan je niet echt advies geven hooguit vertellen wat ik ga doen. Wij leggen in de woonkamer keramisch parket en ik heb vanwege de "geringe" meerkosten ervoor gekozen om de vloer door te leggen in de (geïsoleerde)berging, ook omdat we in de toekomst deze ruimte wellicht kunnen inzetten als kantoor of extra slaapkamer.nooberke schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:50:
Wat hebben jullie met de afwerking van de garage/berging gedaan? Muren afgewerkt? Vloer gelegd?
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.