Vergeet de droogtijd van stuc niet. Dat kan zo een paar weken schelen.
Dat heet koppensnellen, staat ook leuk op de vrachtwagenWolly schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:44:
[...]
Ze knabbelen de bovenkant van de palen af en bevestigen het wapeningsstaal aan je fundering.
Het gaat om dunpleister. Dat heeft geen weken nodig om te drogen.Situaties schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:45:
Vergeet de droogtijd van stuc niet. Dat kan zo een paar weken schelen.
Normaal zet je de paal er dan gewoon voor maar deze schuine constructie maakt dat wel lastiger . Een deftige ( bijv. 10cm beton ) paal moet nog 80cm de grond in dus dan was het mooier geweest als hij haaks naar de zijkant liep.svenie3000 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:35:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het volgende:
Het was mij op de tekening nog niet eerder opgevallen, maar de hemelwaterafvoer wordt bij onze tussenwoning op de erfgrens geplaatst.
Nu wordt natuurlijk de schutting met de buren over het algemeen op de erfgrens gezet, maar nu daar door de aannemer ook de hemelwaterafvoer is aangelegd is dat natuurlijk wat lastig![]()
Mocht iemand hier ervaring mee hebben gehad, hoe hebben jullie dit opgelost?
De variant met zonnepaneel/accu nemen . Scheelt je 4k van de bouwer en je hebt geen gaten in je kozijnen/isolatieschil.Janpietertje89 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:04:
Pfoe ik probeer voor mezelf te verantwoorden of buitenzonwering de investering waard is. Hebben 15 ramen op de zuid-zuid-west en zuid-zuid-oost kant. Optie via de aannemer voor stroom in de negge kost 275 euro per raam, offerte voor 15 rolluiken zit op 11k. Maakt ~15k totaal.
Ben zelf wel groot fan van rolluiken en weet hoeveel verschil het maakt voor het binnenklimaat van mijn huidige woning maar vind de investering toch wel erg fors. .
Iemand hier slimme inzichten/argumenten voor/tegen die me kunnen helpen de knoop door te hakken?
Hoe ga je rolluiken ophangen zonder te boren? Het effect van een aantal gaatjes door je isolatie is daarnaast echt te verwaarlozen.nuffy schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:15:
[...]
De variant met zonnepaneel/accu nemen . Scheelt je 4k van de bouwer en je hebt geen gaten in je kozijnen/isolatieschil.
Een paar gaatjes (meestal 2 of 4 per rolluik) tot de helft van de baksteen (Waalformaat is 10cm breed, voor ophangen rolluik hoef je niet zo diep te boren) is natuurlijk wat anders dan door-en-door voor een stuk of tien buisjes als loze leidingen.tjubbie schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:43:
[...]
Hoe ga je rolluiken ophangen zonder te boren? Het effect van een aantal gaatjes door je isolatie is daarnaast echt te verwaarlozen.
Of dat negatief effect heeft op de isolatie ga ik niet op in, daar heb ik geen kaas van gegeten.
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 29-09-2025 15:50 ]
De gaten heb je wellicht gelijk in, maar zonwering op zonne-energie is naar mijn ervaring zo'n 400 euro per raam duurder, dus qua kosten is het goedkoper om wel de voorbereiding af te nemen bij 15 ramen.nuffy schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:15:
[...]
De variant met zonnepaneel/accu nemen . Scheelt je 4k van de bouwer en je hebt geen gaten in je kozijnen/isolatieschil.
Mensen met ervaringen van de “woonklaar” optie van Homestudios? Online lees je natuurlijk enkel de vreselijke verhalen. Tot nu toe wel tevreden met homestudios, maar moet binnenkort besluiten over de wand en vloer afwerking. Voorkeur gaat uit omdat via hun te doen zodat bij oplevering dit allemaal gedaan is voor de keuken er in komt. Maar de prijzen zijn niet mals (21k voor 72m2 appartement met luxe vloerkeuze, plinten, stuc en verfen)
Dit kwam ook uit mijn onderzoek. Overal voorbereiding treffen was goedkoper in ons geval.Krijgertje1979 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:45:
[...]
De gaten heb je wellicht gelijk in, maar zonwering op zonne-energie is naar mijn ervaring zo'n 400 euro per raam duurder, dus qua kosten is het goedkoper om wel de voorbereiding af te nemen bij 15 ramen.
Voor minder dan dat bedrag laat ik bij een tweekapper van ~130 vierkante meter de muren dunpleisteren, plafonds stucen en twee verdiepingen aan PVC/plinten leggen.drusloos schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Mensen met ervaringen van de “woonklaar” optie van Homestudios? Online lees je natuurlijk enkel de vreselijke verhalen. Tot nu toe wel tevreden met homestudios, maar moet binnenkort besluiten over de wand en vloer afwerking. Voorkeur gaat uit omdat via hun te doen zodat bij oplevering dit allemaal gedaan is voor de keuken er in komt. Maar de prijzen zijn niet mals (21k voor 72m2 appartement met luxe vloerkeuze, plinten, stuc en verfen)
Misschien is een offerte aanvragen bij één van de grote jongens als Sleegers of B&L mits in de regio?
Ik vind 21k ook nogal wat. Voor dezelfde m2's waren wij 8k kwijt.
Vloer 4.5k pvc incl egaline en leggen, plinten 1.5k, stukadoor dunpleister 2k.
Maargoed, je betaald gewoon voor het feit dat dit 'projectbouw aannemertje' is en tijdens de bouw gebeurt.
Maargoed, je betaald gewoon voor het feit dat dit 'projectbouw aannemertje' is en tijdens de bouw gebeurt.
[ Voor 27% gewijzigd door Draakje5 op 29-09-2025 21:32 ]
Ik zit aan 21k te denken voor een huis van 143m2, dat is echt malloot duur. Ik zou zeker even polsen bij Slegers/Bomers&Leenen als je een "all-in" deal wilt.drusloos schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Verschil is dan wel dunpleister ipv handstuc (ik hoop dat het op z'n minst handstuc is voor die prijs).
Had er misschien nog bij moeten vermelden; hetzelfde voor een standaard variant (bijv geen visgraat, verf ral9010) is 15k. De “luxe” afwerking (geen idee wat er naast visgraat e.d. nog meer onder valt) is 21k. Het is me vooral het geld waard als het goed gebeurd en zodanig dat alles af is vóór de keuken komt. Die komt 3 weken na oplevering, en met een extern bedrijf moet ik maar hopen dat alles af is en droog is voor die drie weken..Draakje5 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:31:
Ik vind 21k ook nogal wat. Voor dezelfde m2's waren wij 8k kwijt.
Betreft Amsterdam dus vraag me af of B&L/sleegers hier werken..
[ Voor 3% gewijzigd door drusloos op 29-09-2025 22:51 ]
Doen gewoon heel nederland. Amsterdam is bij lange na niet het verste dat ze doen. Mijn huis stast in regio amersfoort dus reistijd is vergelijkbaar voor ze.drusloos schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:50:
[...]
Had er misschien nog bij moeten vermelden; hetzelfde voor een standaard variant (bijv geen visgraat, verf ral9010) is 15k. De “luxe” afwerking (geen idee wat er naast visgraat e.d. nog meer onder valt) is 21k. Het is me vooral het geld waard als het goed gebeurd en zodanig dat alles af is vóór de keuken komt. Die komt 3 weken na oplevering, en met een extern bedrijf moet ik maar hopen dat alles af is en droog is voor die drie weken..
Betreft Amsterdam dus vraag me af of B&L/sleegers hier werken..
15k vind ik nog steeds duur. 10-11k moet zeker lukken. Wel het punt dat handstuc wel de meerprijs enigszins begint te verklaren.
Anders kan je gewoon je offerte die kant op smijten en zien wat ze doen, nadeel is wel dat ze niet snel korting gaan geven omdat je startprijs nog steeds ver boven marktprijs is.
[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 29-09-2025 23:40 ]
Ik heb mijn screens op laten hangen door in ze vast te schroeven in de kopse kanten van de stenen, geen gaten in het kunststof kozijn!tjubbie schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:43:
[...]
Hoe ga je rolluiken ophangen zonder te boren? Het effect van een aantal gaatjes door je isolatie is daarnaast echt te verwaarlozen.
Ter indicatie: bij Bömers & Leenen ben ik € 16.085,98 incl. BTW kwijt all-in voor een complete hoekwoning van 112 m2. Alle wanden worden dungepleisterd, plafonds gestuct en alles wit gespoten, inclusief de zolderplaten. Daarnaast komt er een PVC-vloer van mFLOR met overal hoge sierplinten (BG in visgraat, tweede verdieping en zolder met stroken).drusloos schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Ze starten bij mij in oktober, dus ik kan er inhoudelijk nog niet veel over zeggen, maar de communicatie is tot nu toe snel en adequaat.
Wel komen er nog extra kosten bij voor het spuiten van bepaalde muren in accentkleuren, volgens mij rond de € 225 per 40 m2 aan muur.
Ze komen bij mij gewoon naar Noord-Holland (regio Alkmaar).
[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 30-09-2025 11:30 ]
Is die €16k alle wanden, plafonds EN pvc incl egaliseren en plinten?Cheezborger schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:25:
[...]
Ter indicatie: bij Bömers & Leenen ben ik € 16.085,98 incl. BTW kwijt all-in voor een complete hoekwoning van 112 m2. Alle wanden worden dungepleisterd, plafonds gestuct en alles wit gespoten, inclusief de zolderplaten. Daarnaast komt er een PVC-vloer van mFLOR met overal hoge sierplinten (BG in visgraat, tweede verdieping en zolder met stroken).
Ze starten bij mij in oktober, dus ik kan er inhoudelijk nog niet veel over zeggen, maar de communicatie is tot nu toe snel en adequaat.
Wel komen er nog extra kosten bij voor het spuiten van bepaalde muren in accentkleuren, volgens mij rond de € 225 per 40 m2 aan muur.
Ze komen bij mij gewoon naar Noord-Holland (regio Alkmaar).
Dat zou echt absurd zijn.
Ik heb al offerte's liggen voor ALLEEN de vloeren (PVC; incl installatie en egaliseren) voor m'n tussenwoning van 138m2 van €15k.
[ Voor 7% gewijzigd door KerstRunner op 30-09-2025 11:54 ]
Heb even de onze er bij gezocht. Is wel 1.5 jaar oud, maar zo kan het ook.KerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:50:
[...]
Is die €16k alle wanden, plafonds EN pvc incl egaliseren en plinten?
Ik heb al offerte's liggen voor ALLEEN de vloeren (PVC; incl installatie en egaliseren) voor m'n tussenwoning van 138m2 van €15k.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik kom uit op zo'n 65-70 euro per vierkante meter Belakos PVC inclusief egaliseren, snijverlies en leggen + zo'n 1000 euro aan plinten voor BG + eerste verdieping van mijn relatief compacte tweekapperKerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:50:
[...]
Dan hebben wij hele dure offertes liggen! Niet het idee dat wij iets bijzonders wilde, gewoon egaliseren/PVC/plinten.
Mochten mensen nog een aanbeveling hebben in Gelderland-Zuid/Oost-Nederland dan heel erg graag!
Mag ook via PB om on-topic te blijven.
Mochten mensen nog een aanbeveling hebben in Gelderland-Zuid/Oost-Nederland dan heel erg graag!
Wij hebben offerte van 12k voor alles plak pvc & plinten voor woning van 177m2, dus iets eraf voor wc's/ badkamer maar wel 160m2 ofzo. Dus kan zeker goedkoper!KerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:50:
[...]
Als je een goede deal wilt, is het sleutelwoord echt: veel vergelijken. Kijk zowel bij lokale partijen, landelijke partijen als aanbieders die all-in gaan (wandafwerking en vloeren). Dat kost behoorlijk wat tijd, maar je kunt er serieus geld mee besparen. Zorg er uiteraard wel voor dat je met een betrouwbare partij in zee gaat en niet met een werkspotfiguur.KerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:59:
Dan hebben wij hele dure offertes liggen! Niet het idee dat wij iets bijzonders wilde, gewoon egaliseren/PVC/plinten.
@tjubbieroltor schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:34:
[...]
Ik heb mijn screens op laten hangen door in ze vast te schroeven in de kopse kanten van de stenen, geen gaten in het kunststof kozijn!
Uiteraard in je bakstenen boren of gewoon ervoor , zodat je ramen ( indien naar buiten openend ) nog open kunnen blijven . Ook de lichtkieren van de voegen zijn zo beter afgedekt .
Maar moet je dan overal een nieuwe vloer uitzoeken? Dan heb je toch ook een voorkeur in de vloerkeuze bij een partij. Of kies je zelf een vloer (online bijv.) en vraagt ze die te installeren?Cheezborger schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:29:
[...]
Als je een goede deal wilt, is het sleutelwoord echt: veel vergelijken. Kijk zowel bij lokale partijen, landelijke partijen als aanbieders die all-in gaan (wandafwerking en vloeren). Dat kost behoorlijk wat tijd, maar je kunt er serieus geld mee besparen. Zorg er uiteraard wel voor dat je met een betrouwbare partij in zee gaat en niet met een werkspotfiguur.
Hier inderdaad zo gedaan. Zelf vloer gekocht (bij Regge Tegels/Vloeren) en daarna door een andere partij die enkel en volledig gericht is op (tegel)vloeren leggen, laten leggen. Scheelde een hoop met de tegelzetter van Regge, waar de recensies ook niet altijd lovend over waren (maar net de vraag wie je krijgt).KerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:52:
[...]
Maar moet je dan overal een nieuwe vloer uitzoeken? Dan heb je toch ook een voorkeur in de vloerkeuze bij een partij. Of kies je zelf een vloer (online bijv.) en vraagt ze die te installeren?
Het moet niet, maar ervaring leert wel dat je de beste offertes krijgt als je fysiek langs gaat bij vloerenboeren.KerstRunner schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:52:
[...]
Maar moet je dan overal een nieuwe vloer uitzoeken? Dan heb je toch ook een voorkeur in de vloerkeuze bij een partij. Of kies je zelf een vloer (online bijv.) en vraagt ze die te installeren?
Je kan ook het beste bij dezelfde vloerenboer laten leggen omdat op de service de marge zit, niet de vloer zelf.
Als je korting krijgt zal dit dan vrijwel altijd ook enkel en alleen op de vloer zijn, eigenlijk nooit op de service.
Ik ben ook de laatste tijd druk bezig geweest en heb aardig wat renovlies, dunpleister en vloerenoffertes opgevraagd. Als ik hoor wat voor prijzen mijn buren en vrienden ook eerst geoffreerd krijgen vraag ik me soms af of mensen verder hebben gekeken dan de lokale boer die er leuk uit zag (maar wel even dik 30% meer vragen dan ik heb gevonden na wat zoeken).
Als je overigens nog geen vloer/muur op het oog hebt zou ik wel even langsgaan bij bomers&lenen of slegers, die bieden schappelijke stapelkortingen waardoor de vloerenoffertes zo'n beetje naar de onderkant gaan van wat je kan vinden (maar niet per se goedkoopst).
Zie bovenstaand, bij ons was dat echt tegenovergesteld.Thomg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:09:
[...]
Het moet niet, maar ervaring leert wel dat je de beste offertes krijgt als je fysiek langs gaat bij vloerenboeren.
Je kan ook het beste bij dezelfde vloerenboer laten leggen omdat op de service de marge zit, niet de vloer zelf.
Als je korting krijgt zal dit dan vrijwel altijd ook enkel en alleen op de vloer zijn, eigenlijk nooit op de service.
Ik ben voor aanschaf ook niet langs geweest bij Regge om te onderhandelen. Online de tegel een stuk goedkoper gevonden, dit met Regge besproken en zij kwamen met een tegenbod dat hier zelfs onder lag. De tegel zelf hadden wij in een andere winkel al in het echt gezien (en samples ontvangen via Regge). Uiteindelijk enkel tegel en geen montage afgenomen.
Was wel 2022.
Van wat ik kan zien is het meer dat je suggereert open te staan voor vloerenboeren met minder goede recenties en daar enkel de vloer af te nemen, en dat je voor leggen gewoon met een andere partij in zee moet gaan waar je meer vertrouwen in hebt? Of mis ik hier iets?Source90 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:30:
[...]
Zie bovenstaand, bij ons was dat echt tegenovergesteld.
Ik ben voor aanschaf ook niet langs geweest bij Regge om te onderhandelen. Online de tegel een stuk goedkoper gevonden, dit met Regge besproken en zij kwamen met een tegenbod dat hier zelfs onder lag. De tegel zelf hadden wij in een andere winkel al in het echt gezien (en samples ontvangen via Regge). Uiteindelijk enkel tegel en geen montage afgenomen.
Was wel 2022.
Waar haal je uit dat de vloerenboer minder goede recensies heeft? Enkel de montage (was toentertijd ook deels ZZP) heb ik minder goede ervaringen over gelezen. Regge Tegels staat als verkoper volgens mij prima aangeschreven. Mogelijk hebben zij nu enkel eigen personeel in dienst en geen ZZP, dat is al weer bijna 3 jaar geleden en kan best veranderd zijn.Thomg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:32:
[...]
Van wat ik kan zien is het meer dat je suggereert open te staan voor vloerenboeren met minder goede recenties en daar enkel de vloer af te nemen, en dat je voor leggen gewoon met een andere partij in zee moet gaan waar je meer vertrouwen in hebt? Of mis ik hier iets?
Samengevat; De tegels bij een goed aangeschreven handelaar aangeschaft (vond het contact ook veel fijner dan bijvoorbeeld Montfoort) en de legservice elders afgenomen, waarmee ik een kleine 2k goedkoper uit was. De partij die hier is geweest heeft al 40 jaar ervaring in vloerleggen, is al een paar keer langsgekomen in dit topic.
In deze post lees ik dat ik eerst een prijs van 42,50 /m² had voor de tegels (excl. leggen). In mijn factuur zie ik een uiteindelijke prijs van €32,50/m² na wat onderhandelen.
Dit waren gewoon A-merk Marazzi tegels van 120x30 in houtlook.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 30-09-2025 14:54 ]
Ah nu snap ik hem je hebt het over tegels ipv een pvc/laminaat vloer. Mijn ervaring gaat vooral daarover. Van tegels heb ik geen kaas gegetenSource90 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:51:
[...]
Waar haal je uit dat de vloerenboer minder goede recensies heeft? Enkel de montage (was toentertijd ook deels ZZP) heb ik minder goede ervaringen over gelezen. Regge Tegels staat als verkoper volgens mij prima aangeschreven. Mogelijk hebben zij nu enkel eigen personeel in dienst en geen ZZP, dat is al weer bijna 3 jaar geleden en kan best veranderd zijn.
Samengevat; De tegels bij een goed aangeschreven handelaar aangeschaft (vond het contact ook veel fijner dan bijvoorbeeld Montfoort) en de legservice elders afgenomen, waarmee ik een kleine 2k goedkoper uit was. De partij die hier is geweest heeft al 40 jaar ervaring in vloerleggen, is al een paar keer langsgekomen in dit topic.
In deze post lees ik dat ik eerst een prijs van 42,50 /m² had voor de tegels (excl. leggen). In mijn factuur zie ik een uiteindelijke prijs van €32,50/m² na wat onderhandelen.
Dit waren gewoon A-merk Marazzi tegels van 120x30 in houtlook.
Wellicht heb ik ook ergens overheen gelezen dat de discussie puur over PVC ging
Wat misschien nog helpt is dat diverse reguliere merken ook vrij breed verkrijgbaar zijn. De Belakos vloer waar ik voor heb gekozen is bijna overal verkrijgbaar...zelfde verhaal voor bijvoorbeeld Therdex
Dat maakt vergelijken een stukje simpeler.
Naar mijn ervaring zijn vloerenzaken die online niet het assortiment en vloerenprijzen vermelden ook niet echt competitief in de prijs. De prijs die ze dan weer per vloer vermelden hoeft niet heel veel te zeggen over wat je daadwerkelijk geoffreerd gaat krijgen als je langskomt.nooberke schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:40:
Wat misschien nog helpt is diverse reguliere merken ook vrij breed verkrijgbaar zijn. De Belakos vloer waar ik voor heb gekozen is bijna overal verkrijgbaar...zelfde verhaal voor bijvoorbeeld Therdex
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heel veel winkels geprobeerd heb (ivm bovenstaande), dus als iemand hier echt anders over denkt... Do correct me if I'm wrong...
Beetje twijfelgevalletje of dit in dit topic kan, maar ik gok het erop 
In mijn nieuwbouwwoning zitten er in het plafond allemaal van die inbouwdozen met een soort ingebouwd kroonsteentje. Superhandig om wat verhuisfittingen op te hangen, maar nu is het tijd voor het echte werk dus ik wilde een mooie lamp gaan ophangen. Volgens de instructies zou ik de beugel daarvan aan zo'n doos moeten kunnen monteren:
/f/image/pDIuf9CI2BgWroDHNIsW8wDV.png?f=fotoalbum_large)
Appeltje eitje leek mij, en die schroefgaten zullen wel standaardmaten zijn. Toch? Nou, niet dus. Want het past niet:
:strip_exif()/f/image/VoiTLDPKWpyJs81y0GSPcUEI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik alsnog in mijn plafond gaan boren, maar dat wil ik liever niet omdat ik als de dood ben dat mijn toch al scheurende stucwerk dat niet gaat waarderen. Is er een logischere oplossing? Ben ik iets heel doms aan het doen?
In mijn nieuwbouwwoning zitten er in het plafond allemaal van die inbouwdozen met een soort ingebouwd kroonsteentje. Superhandig om wat verhuisfittingen op te hangen, maar nu is het tijd voor het echte werk dus ik wilde een mooie lamp gaan ophangen. Volgens de instructies zou ik de beugel daarvan aan zo'n doos moeten kunnen monteren:
/f/image/pDIuf9CI2BgWroDHNIsW8wDV.png?f=fotoalbum_large)
Appeltje eitje leek mij, en die schroefgaten zullen wel standaardmaten zijn. Toch? Nou, niet dus. Want het past niet:
:strip_exif()/f/image/VoiTLDPKWpyJs81y0GSPcUEI.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik alsnog in mijn plafond gaan boren, maar dat wil ik liever niet omdat ik als de dood ben dat mijn toch al scheurende stucwerk dat niet gaat waarderen. Is er een logischere oplossing? Ben ik iets heel doms aan het doen?
Gaatje bij boren in het beugeltje?posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Daar hád ik op zich zelf aan kunnen denken...
Voor alle zekerheid: dit soort dozen zijn toch bedoeld om iets aan op te hangen? Ik kan niet exact vinden wat voor dozen dit nou zijn (er staat geen zichbaar merk of type op), maar ik kwam her en der tegen dat dit soort dingen 25kg zouden moeten kunnen tillen.
Dit, wij hebben mooi gaatjes geboord met goede pluggen en het hangt mooi. Met een goede boor gaat je stucwerk er echt niet aan hoor.jadjong schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:06:
Veel meer dan een pak melk zou ik er niet aan hangen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Helder, maar even heel stom gezegd: waarom staat er in de handleiding van die lamp (het is een Hue Flourish) dan wel dat het aan zo'n inbouwdoos gehangen kan worden?
Omdat dat ook prima kan. De inbouwdoos zit geklemd in het plafond. Ik heb hier meerdere lampen aan beugels hangen. Heb soms ook gaatje moeten boren in de beugel om het passend te maken.posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:40:
Helder, maar even heel stom gezegd: waarom staat er in de handleiding van die lamp (het is een Hue Flourish) dan wel dat het aan zo'n inbouwdoos gehangen kan worden?
Bij twijfel boren in het plafond...
Al mijn lampen hangen aan zo'n doos.posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:40:
Lijkt me ook geen probleem, mits je een zware kroonluchter gaat ophangen
Hier hangen mijn lampen ook aan de inbouwdoos en zijn er gaatjes geboord in de aluminium beugeltjes. Hang er inderdaad geen kroonluchter aan op. Sowieso gaat dat vaak niet lukken, want de beugeltjes zijn dan veel groter bij grote lampen. Dit lukt dus vaak ook alleen bij klein formaat lampen..
Beste, Ik ben bezig met het meerwerk voor mijn nieuwbouwwoning en moet binnen 10 dagen mijn keuzes (elektra e.d.) definitief doorgeven. Huis bestaat uit benedenverdieping en kleine bovenverdieping (slaapkamer). Ik heb al veel uitgezocht, maar twijfel nog over een aantal punten en hoor daarom graag jullie advies. Zelf ben ik niet technisch aangelegd en heb ook niemand in mijn directe omgeving die me hierover kan adviseren, dus jullie tips zijn erg welkom! De opties zijn namelijk behoorlijk prijzig.
Bijgevoegd vinden jullie mijn plattegrond met de meerwerkopties zoals ik ze nu in gedachten heb. De vragen waar ik nog over twijfel:
1. Knikarm-zonnescherm
Ik wil graag een scherm aan de achtergevel. Een aansluiting voor zonwering met schakelaar laten aanbrengen kost €320.
→ Is het slim om dit direct te laten doen, of beter achteraf regelen? Heeft iemand ervaring met solar knikarmschermen (zonder elektra-aansluiting)?
2. Loze leidingen en UTP
Ik laat elektra meteen meenemen in de bouw. Voor data (UTP Cat 6) laat ik loze leidingen leggen. Het laten bedraden en afmonteren van één leiding kost €170.
→ Is het slimmer om dit meteen te laten doen, of zelf later kabels trekken?
3. Posities elektra
Zijn er volgens jullie nog aanpassingen of slimme extra aansluitingen op basis van mijn plattegrond?
4. Indeling woonkamer
Zou er een goede reden zijn om de televisie- en zithoek om te wisselen/draaien?
5. Grondkabel naar de tuin
Een aansluiting voor grondkabel met 10 m YMVK-as 4x2,5 mm² kost €350. Ik heb dit niet meegenomen, omdat ik in de berging achterin de tuin al een stopcontact heb en weinig plannen met elektra in de tuin.
→ Is het verstandig dit toch alvast aan te leggen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen!
:strip_exif()/f/image/oqN1Y2PweUO1wYJWRBIlSgVt.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijgevoegd vinden jullie mijn plattegrond met de meerwerkopties zoals ik ze nu in gedachten heb. De vragen waar ik nog over twijfel:
1. Knikarm-zonnescherm
Ik wil graag een scherm aan de achtergevel. Een aansluiting voor zonwering met schakelaar laten aanbrengen kost €320.
→ Is het slim om dit direct te laten doen, of beter achteraf regelen? Heeft iemand ervaring met solar knikarmschermen (zonder elektra-aansluiting)?
2. Loze leidingen en UTP
Ik laat elektra meteen meenemen in de bouw. Voor data (UTP Cat 6) laat ik loze leidingen leggen. Het laten bedraden en afmonteren van één leiding kost €170.
3. Posities elektra
Zijn er volgens jullie nog aanpassingen of slimme extra aansluitingen op basis van mijn plattegrond?
4. Indeling woonkamer
Een aansluiting voor grondkabel met 10 m YMVK-as 4x2,5 mm² kost €350. Ik heb dit niet meegenomen, omdat ik in de berging achterin de tuin al een stopcontact heb en weinig plannen met elektra in de tuin.
:strip_exif()/f/image/oqN1Y2PweUO1wYJWRBIlSgVt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBfestHSzeiLzxIxT28Ek3CB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Herwin_ op 01-10-2025 11:47 ]
@posttoast Ik heb hier sinds 25 jaar meer dan 10 plafondlampen aan inbouwdozen hangen. Deze plafondlampen hangen perfect, ik heb geen greintje twijfel over de degelijkheid van de ophanging. Ik boor evenmin in het plafond (dat vind ik niet zo netjes), maar schroef deze armaturen direct in de inbouwdozen. Hiertoe heb ik in de meest armaturen twee gaatjes moeten bijboren. Het zijn heel degelijke armaturen, geen bouwmarktspul, maar evenmin kroonluchters.
Afmonteren UTP nooit doen. Zelfs als je het niet zelf kunt is achteraf een mannetje inhuren vele malen goedkoper. Dit is nou typisch zo'n klusje dat je zonder zorgen wel via WerkSpot kunt laten doen.
Aansluiting knikarmscherm zou ik ook laten doen. Als je het later (op elektra) wil laten doen boren ze door je gevel heen naar een slaapkamer om daar de stekker in een hoekje van de kamer in een stopcontact te doen. Je bent dan een stopcontact kwijt en je hebt een boorgat door je volledige gevel heen. Dit wordt wel netjes afgekit en kan verder niet zo'n last, maar als het niet hoeft...
Grondkabel in de tuin is een keuze. Gezien het formaat van je woning zal je geen mega-tuin hebben, dus een transformator voor eventuele tuinverlichting kan je ook wel in de schuur aansluiten. Misschien handig om daar 2 of 3 stopcontacten te hebben ipv 1. Ook vanwege bijv. opladen van elektrische fiets, een keer de airfryer neerzetten als het regent etc. Wij hebben straks een tuinkamer van 300x900 dus ik heb 15m data en 15m elektra in de tuin, maar dus wel met ee specifiek doel.
Aansluiting knikarmscherm zou ik ook laten doen. Als je het later (op elektra) wil laten doen boren ze door je gevel heen naar een slaapkamer om daar de stekker in een hoekje van de kamer in een stopcontact te doen. Je bent dan een stopcontact kwijt en je hebt een boorgat door je volledige gevel heen. Dit wordt wel netjes afgekit en kan verder niet zo'n last, maar als het niet hoeft...
Grondkabel in de tuin is een keuze. Gezien het formaat van je woning zal je geen mega-tuin hebben, dus een transformator voor eventuele tuinverlichting kan je ook wel in de schuur aansluiten. Misschien handig om daar 2 of 3 stopcontacten te hebben ipv 1. Ook vanwege bijv. opladen van elektrische fiets, een keer de airfryer neerzetten als het regent etc. Wij hebben straks een tuinkamer van 300x900 dus ik heb 15m data en 15m elektra in de tuin, maar dus wel met ee specifiek doel.
@Herwin_ Punt 1 en 2: direct voor kiezen, niet verder over nadenken. Over "Afmonteren UTP ..." geeft Hoepla33 reeds een uitstekend antwoord. Ik ken niet de prijzen uit mijn hoofd, maar ik schat in, dat een solar versie minstens € 320 extra kost. Over pakweg 20 jaar ben je in de aap gelogeerd, omdat een nieuwe accu dan vermoedelijk niet meer geleverd wordt, danwel een vermogen kost.
Punt 3 – 5: daar weet ik te weinig van, maar ook de grondkabel lijkt mij een absolute no-brainer. "weinig plannen …" lijkt mij een onvoldoende argumentatie.
Punt 3 – 5: daar weet ik te weinig van, maar ook de grondkabel lijkt mij een absolute no-brainer. "weinig plannen …" lijkt mij een onvoldoende argumentatie.
Wasmachine en droger kunnen waarschijnlijk wel op dezelfde groep, check even het maximale vermogen van beide. Zeker als je moderne apparatuur hebt (warmtepompdroger) is de aansluitwaarde vaak minder dan 1000W.Herwin_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Beste, Ik ben bezig met het meerwerk voor mijn nieuwbouwwoning en moet binnen 10 dagen mijn keuzes (elektra e.d.) definitief doorgeven. Huis bestaat uit benedenverdieping en kleine bovenverdieping (slaapkamer). Ik heb al veel uitgezocht, maar twijfel nog over een aantal punten en hoor daarom graag jullie advies. Zelf ben ik niet technisch aangelegd en heb ook niemand in mijn directe omgeving die me hierover kan adviseren, dus jullie tips zijn erg welkom! De opties zijn namelijk behoorlijk prijzig.
1. Knikarm-zonnescherm
2. Loze leidingen en UTP
3. Posities elektra
4. Indeling woonkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tof huisje. Bij dit soort woningen is het nog wel eens zo dat er een parkeerplek achter het huis is. In dat geval zou je die buitenkabel kunnen gebruiken om daar (in de toekomst) een laadpaal op aan te sluiten. Voor dagelijks gebruik heb je aan een stopcontact achter in de tuin verder voldoende.Herwin_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Misschien nadenken over een buitenkraan in de tuin?Herwin_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Een solar zonnescherm is duurder, dus linksom of rechtsom ga je ergens betalen. Ik zou een aansluiting voor een zonnescherm zonder schakelaar nemen. Meeste zonneschermen hebben toch een afstandsbediening (Somfy).Herwin_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
1. Knikarm-zonnescherm
2. Loze leidingen en UTP
3. Posities elektra
4. Indeling woonkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb wel een aantal loze leidingen laten bedraden. Als er tijdens de bouw gruis in een leiding komt of hij gaat kapot (kan gebeuren), dan is je leiding niet meer bruikbaar. Je krijgt dan wel geld terug, maar daar heb je nog steeds geen kabel voor.
Ik heb ook geen grondkabel, tuinverlichting gaat tegenwoordig vaak op 12V.
Zelf kabels trekken en afmonteren is een leuk klusje en echt niet moeilijk. Wel goede kwaliteit kopen, tweakers is your friendHerwin_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
..
3. Posities elektra
070: Niet verplaatsen, wel die extra wcd in de trapkast doen. Ik heb nog nooit te veel wcd's gehad. Voor alle wcd's die je benoemt heb je vast al een functie bedacht. Waar prik je straks gauw even een stekker in voor de stofzuiger oid? Juist, in die ene die je weg wilt bezuinigen!
081: Wel doen, ook al kunnen wasmachine en droger misschien op 1 groep. Een extra groep kan ooit handig blijken, bijvoorbeeld als je over een paar jaar een thuisaccu wilt plaatsen.
082: Standaard zie ik al een dubbele wcd in de meterkast. Hoeveel apparaten wil je daar aansluiten en kan dat niet via een simpele stekkerdoos? Gauw verdient lijkt me.
085: Lichtschakelaar onder de lamp tegen de muur? Lijkt me erg onhandig. Wat als je daar een wandrekje wilt zetten? Altijd om de hoek bij de deur doen (lichtpunt misschien ook wel) en later vervangen door een bewegingssensor?
Wat is dat voor een kamer/hok waar je dat grote gele 070 blok in hebt gezet? Is daar helemaal geen lichtpunt of andere aansluitingen?
Ik mis een buitenkraan in de tuin? Ga je de tuin asfalteren of ga je met gietertjes door je huis lopen?
Zeer herkenbaar! Hier in huis meerdere lampen met gaten in het beugeltje geboord. Ik haal zelf in de regel dat witte plaatje ook nog weg, dan is er meer ruimte om je draadlengtes kwijt te kunnen. De inbouwdoos kan wel een kilo houden. Wordt het een zwaardere lamp, dan heb je ook niet altijd wat aan de materie vlak rond de inbouwdoos, want dat is heel vaak opvulmiddel. Goede pluggen helpt wel.posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Net even geteld. Wij hebben er in het meerwerk 30. En daar zijn de wcd's voor de keukenapparatuur al af. 😂
Hier gaat het om 3,336 kilogram, maar ik gok dat dat ook wel goed gaat.896gerard schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Zeer herkenbaar! Hier in huis meerdere lampen met gaten in het beugeltje geboord. Ik haal zelf in de regel dat witte plaatje ook nog weg, dan is er meer ruimte om je draadlengtes kwijt te kunnen. De inbouwdoos kan wel een kilo houden. Wordt het een zwaardere lamp, dan heb je ook niet altijd wat aan de materie vlak rond de inbouwdoos, want dat is heel vaak opvulmiddel. Goede pluggen helpt wel.
Die witte plaatjes zitten anders ook in de weg voor je beugel. In het midden steekt vaak nog een dingetje uit.
Alleen ook daar heeft een handige stukadoor er overheen gestuct zie ik.. dus voorzichtig met verwijderen.
Alleen ook daar heeft een handige stukadoor er overheen gestuct zie ik.. dus voorzichtig met verwijderen.
[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 01-10-2025 18:38 ]
Ja er is vrij dik gestuct. In de verdediging van de stukadoor: de plafondplaten waren schots en scheef.Draakje5 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:37:
Die witte plaatjes zitten anders ook in de weg voor je beugel. In het midden steekt vaak nog een dingetje uit.
Maar: wat bedoel je precies met “witte plaatjes”? Want ik krijg hem vrij strak tegen het plafond (tegen het stucwerk dus, niet tegen de doos uiteraard).
Dit zat bij mij overal in de weg:posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Ja er is vrij dik gestuct. In de verdediging van de stukadoor: de plafondplaten waren schots en scheef.
Maar: wat bedoel je precies met “witte plaatjes”? Want ik krijg hem vrij strak tegen het plafond (tegen het stucwerk dus, niet tegen de doos uiteraard).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCcsrq7elNTwoc1A1aC9xy14.jpg?f=user_large)
Ik heb dezelfde lamp: durfde het er destijds niet op te wagen. De plafondversie van de Flourish is met 4,5kg nog zwaarder, is behoorlijk gewicht voor die twee kleine boutjes in een centraaldoos. Voor beide gewoon gaten geboord.posttoast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:31:
Hier gaat het om 3,336 kilogram, maar ik gok dat dat ook wel goed gaat.
Ik vermoed dat het wel goed gaat zolang er verder niets met die lamp gebeurd, maar door de jaren heen is 'ie hier wel een aantal keren aangestoten. Dan komen er weer andere krachten op te staan. Als je nu de optie hebt om twee goede gaten te boren en 'm met stevige pluggen op te hangen zou ik daar voor gaan. Met je stucwerk gebeurd waarschijnlijk niets als je eerst heel rustig door je stucwerk boort en daarna pas de hamerstand aanzet voor het beton.
Iedereen, heel erg bedankt voor alle adviezen op mijn post van vanmorgen! Ik ben er al een stuk wijzer van geworden.
Ik heb in ieder geval besloten om de elektra alvast voor te bereiden voor een zonnescherm. Daarnaast zorg ik voor voldoende loze leidingen, en de UTP-kabels laat ik achteraf zelf (of door iemand) trekken.
Wat betreft de indeling van de kamer, dus of de zithoek en tv aan de boven- of onderzijde van de tekening komen, ga ik nog even goed over nadenken. Gelukkig is er in de huidige situatie nog flexibiliteit, omdat er aan beide wanden al stopcontacten en een loze leiding aanwezig zijn.
Ik heb in ieder geval besloten om de elektra alvast voor te bereiden voor een zonnescherm. Daarnaast zorg ik voor voldoende loze leidingen, en de UTP-kabels laat ik achteraf zelf (of door iemand) trekken.
Wat betreft de indeling van de kamer, dus of de zithoek en tv aan de boven- of onderzijde van de tekening komen, ga ik nog even goed over nadenken. Gelukkig is er in de huidige situatie nog flexibiliteit, omdat er aan beide wanden al stopcontacten en een loze leiding aanwezig zijn.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.